May 2, 2012

Bersih 3.0 atau Sentimen 3.0?

(Tolong jangan bercakap dengan aku tentang ugama jika korang seorang yang SENTIMEN)

Antara filem perang yang aku rasa jujur adalah filem Kingdom of Heaven (2005) yang di bintangi oleh  Orlando Bloom dan Ghassan Massoud . Filem ini jujur kerana walaupun ianya di arahkan oleh Ridley Scott yang bukan islam, tetapi pengarah berdasarkan fakta sejarah telah menterjermahkan dengan baik perang Salib yang melibatkan Saladin dan Raja Baldwin di Jerusalem tanpa sebarang unsur Sentimen.

Walau bagaimanapun, Filem ini tidak dapat di terima oleh sebahagian besar pengkritik profesional barat, walaupun pengarah filem ini pernah memenangi pengarah terbaik, tetapi akibat sikap Sentimen pengkritik filem pada islam, maka filem ini di lebel sebagai:  "dangerous to Arab relations",  juga, “Osama bin Laden's version of the Crusades and would "fuel the Islamic fundamentalists"...

Akhirnya, Sentimen pengkiritik profesional yang dikumpul oleh “Rotten Tomatoes” menilai markah filem ini sebanyak 39% sahaja.., dan filem ini gagal di pawagam US, tapi filem ini untung besar apabila ditayangkan di seluruh dunia kerana penonton lain pula sentimennya.

Kritikan tajam yang penuh sentimen dari media barat telah di bantah oleh pengarah filem ini dengan mengatakan:

“I am not fighting another holy war here, I am trying to get across the fact that not everyone in the West is a good guy, and not all Muslims are bad. The tragedy is that we still have a lack of understanding between us, and it is 900 years since the Crusades. We have never truly resolved our differences.”

Ya, aku setuju dengan pengarah filem ini bahawa, bukan semua orang islam jahat, dan bukan semua orang kapir tu baik, ada orang islam yang baik, dan dah tentu ada juga orang kapir yang jahat. Inilah fakta, tapi sayang, apabila pengkritik profesional barat tidak dapat menerima hakikat ini, maka hilanglah kepercayaan aku kepada Rotten Tomatoes jika menilai filem bercorak ugama..

Ok, lupakan Ridley Scott dan Rotten Tomatoes, fokus aku sekarang adalah fakta tentang;

Bukan semua orang islam baik, ada orang islam yang jahat.
Dan bukan semua orang kapir jahat, ada orang kapir yang baik.

Ini adalah FAKTA!, dan tolong jangan beremosi atau berSentiment!

Dalam neraka juga ada orang islam, tapi dalam shurga tak ada orang kapir, walaupun orang kapir itu baik, dan ini adalah fakta.

Dalam penjara juga ada orang islam, dalam penjara juga ada orang kapir, belakang rumah kita ada orang islam pukul anjing, sebelah sana ada orang kapir pijak kucing, tempat lain pula ada orang islam bagi minum pada anjing, dan tempat lain ada orang kapir sedang selamatkan ikan paus, ini adalah fakta.

Ok, Manusia ada macam -macam perangai, tak kira islam, kapir atau aetis,  terimalah hakikat bahawa ada orang islam yang baik dan ada yang buruk, sama jugak orang kapir, ada yang baik, ada yang buruk.

Kerana ada islam yang tidak baik lah, Maka Allah turunkan hukum hudud untuk orang islam.
Jadi kenapa saya perlu jadi bodoh hari ini apabila saya paksa untuk percaya bahawa SEMUA ORANG ISLAM itu baik, hanya semata semata untuk menyedapkan sentiment saya.?

Sedangkan hakikat sebenarnya, untuk kita percaya pada sesuatu perkara, kita perlukan bukti yang kukuh. BUKAN percaya semata-mata kerana sentimen!

Oleh kerana saya sudah islam dari kecik, dan berketurunan islam, Maka fantasi kita percaya bahawa semua orang Islam adalah baik-baik belaka. Orang islam tak buat silap, orang islam tak salah.

Jika ada orang islam yang salah, maka itu semua adalah konspirasi yahudi, freemasoom dan illimuniti, wah wah wah, meriahnya hidup...

Aku petik kata kata ahli perniagaan, Bal:

“Bukti sahih menunjukkan orang Islam yang buat 9/11. Yang merancang dan menjalankan rancangan itu adalah orang Islam. Bukti dah jelas dalam pelbagai dokumen dan rakaman yang telah didokumentasikan. Samada saya suka atau tidak, orang Islam yang buat 9/11 itu. Saya realist. Saya terima hakikat yang pahit.
Bukannya saya reka cerita yang menyedapkan hati: oohh, sebenarnya yang buat adalah yahudi, atau CIA atau FBI. Orang Islam ni cuma dijadikan kambing hitam supaya mereka boleh serang negara Islam. Ini adalah emosi dan sentimen semata-mata. Tak ada satu bukti pun bahawa 9/11 dibuat oleh CIA atau FBi, walaupun sentimen dan emosi anda INGIN percaya pada benda itu. Telan lah realiti walaupun pahit, wahai saudara Islamku sekalian.”

*****

Betul kata Bal, Jadi terimalah hakikat, tak kan lah Mat Rempit ragut beg tangan nenek kau, kau nak salahkan yahudi jugak.., inilah hakikat..

Jadi balik kepada tajuk entry ni, sejak perhimpunan Bersih 3.0 baru baru ni, rakan rakan FB dari pembangkang mula kongsi gambar ganas pendemotrasi dan gambar ganas polis.

Lepas tu masing masing mengulas kejadian itu bukan dengan fakta, tapi sentimen.

Sentimen korang sebagai orang dari parti so calI islamic. Maka fantasi korang percaya bahawa semua penyokong parti so call islamic adalah baik-baik belaka. Orang parti so call islamic tak buat silap, Orang parti so call islamic tak salah.

Jika ada Orang parti so call islamic yang salah, maka itu semua adalah konspirasi UMNO,  freemasoom dan ilmuniti, Orang parti so call islamic baik baik belaka..

Bila ada gambar penyokong bersih pukul polis, korang dengan penuh sentimen berkata:

Ini bukan orang PAS, bukan orang DAP, bukan orang PKR, ini konspirasi UMNO, orang UMNO pukul polis supaya pihak kami di kambing hitam, kami semua baik baik, sebab kami dari parti so call islamic., hampeh!

Lepas tu penyokong kerajaan pula tak kurang jugak sentimennya-kongsi gambar dan ulas: ini adalah pihak PR yang menyamar jadi polis, kami pihak kerajaan baik baik belaka, gambar polis ganas ini adalah polis yang menyamar, ini adalah konspirasi pembakang!

Woha!

Terima lah hakikat wahai semua rakyat malaysia, bila korang berdemotrasi dan terbuka kepada semua rakyat untuk menyertainya, maka bukan semua yang datang tu berniat baik, ada yang berniat jahat, dan terimalah hakikat bila polis bertugas,ada yang baik dan ada yang brutal..., rujuk Infernal Affairs (2002)

Ini adalah fakta..

Jadi, bila korang terima berita, jangan terus percaya atau bantah, kenalah buat kajian dulu siapa yang bersalah.., inilah keadilan dalam islam..

Saidina Ali waktu jadi pemerintah, baju besi beliau kena curi oleh orang yahudi, bila pencuri di tangkap, dan bila masuk mahkmah yang mana hakim mahkamah di lantik oleh saidina Ali, dan bila hakim minta bukti, maka saidiana Ali panggil anak dia jadi saksi, tapi hakim tolak mengatakan bukti tak kuat sebab kanak kanak jadi saksi, dan dari keluarga sendiri pulak tu, mungkin akan bias, maka saidina Ali akur, dan baju besi itu jadi hak milik yahudi tadi, terus yahudi tu masuk islam sebab terkesan dengan keadilan dalam islam.

Inilah keadilan, yang mana apabila satu berita tersebar, korang  jangan guna sentimen dalam menilai berita itu..

Nabi Muhamamd SAW, bila Aisyah di tuduh berzina, ada baginda beremosi macam korang yang mengaku pejuang islam? Ada Nabi cakap, “ini semua konspirasi yahudi, isteri aku baik baik belaka,” ada Nabi cakap macam tu? Takde, Nabi tak sentimen, Nabi cool, Nabi diam, bertawajuh kepada Allah..,

Malahan Nabi cakap; “Jika Fatimah mencuri, aku akan potong tangan dia”!

Tengok,Nabi cakap jelas, jika anak sendiri buat salah dan ada bukti, tetap kena hukum..

Tapi bila orang parti korang buat salah, korang dengan penuh emosi dan sentimen cakap, ini semua konspirasi, kami semua baik baik belaka.. wah wah wah, belajar ugama kat mana nih?

Tak payah cakap banyak, ikutlah Sunnah bab mendengar berita dan penyebarannya, belajarlah Sunnah Nabi bab orang yang kita sayang di fitnah.., iaitu bertawajuh dan siasat, cari bukti, dan jika terbukti bersalah, hukum, tak kira siapa mereka, orang islam atau orang kapir, pembangkang atau ponyokong kerajaan, jika terbukti salah- Hukum!

So, tak payah nak share gambar FB dan ulas dengan penuh emosi dan sentimen, buang masa sahaja.., berdosa pulak jika korang fitnah dan sebar berita fitnah..

Sekarang, siasat dan cari bukti dengan akal, bukan dengan sentimen..
  • jika terbukti Polis ganas- hukum dia.
  • jika terbukti pendemo ganas- hukum dia.
  • jika terbukti Ketua pembakang berzina- hukum dia.
  • Jika terbukti PM bunuh artis-hukum dia.
  • Jika terbukti bekas TPM meliwat-hukum dia.
  • Jika terbukti MB makan rasuah-hukum dia.
  • Jika terbukti Timbalan Presiden buat oral seks-hukum dia!

Sekian dari aku, Sila komen dengan fakta, dan bukan sentimen! Dan yang penting, waktu berbuka puasa ada kurma-Woha!

I rest my case!

Ps: To Ridley Scott, I am also not fighting another holy war here, I am trying to get across the fact that not everyone in the PR is a good guy, and not all BN are bad. The tragedy is that we still have a lack of understanding between us, and it is 3.0 already. We have never truly resolved our differences. Maybe You should make  a film about Bersih 3.0-Woha!”

Sumber gambar: Blogserius

VIDEO Peserta Bersih mati.., woha!

332 comments:

1 – 200 of 332   Newer›   Newest»
TANPANAMA said...

terbaekkk...

Anonymous said...

wooha....ang memang kerlasss la hamka....akku sangat setuju...kalau kita setakat cakap berdekah tapi tak leh buat pape, takleh ubah keadaan. apa barang...kawan2 aku bising kata aku tak leh terima kebenaran, kebenaran apa...cakap tak taw fakta pon susah gak...kang jadi fitnah

penchacaiz said...

wahaha

heal man said...

ntah ape lagi la yang xcukup xtawu la.. langsung tak bersyukur..


seronok menghabiskan masa bersama keluarga..

purplelurve said...

dah lama baca blog ni, 1st time nak comment sbb rasa apa yg ditulis dlm post kali ni SANGAT benar. Good job! Nowadays, kita kena lebih berfikir sblm nak ikut mana2 pihak. setiap benda yg kita lakukan Allah akan adili setimpalnya. Jadi jangan sebar fitnah, dan jgn termakan fitnah. Again, GOOD JOB!!!

Bluepanda said...

awek2 kat bersih cute2 la hamka .. rugi sapa x join .. free 2.... mcm2 ada ,ber t shirt, bertudung, berjubah, ber purdah pun ada... hahaha (gelak kejahatan).... ada yg ambik kesempatan nmpak.. mentang2 la dok bertolak tolak laki prempuan... lol..

Bluepanda said...

awek2 kat bersih cute2 la hamka .. rugi sapa x join .. free 2.... mcm2 ada ,ber t shirt, bertudung, berjubah, ber purdah pun ada... hahaha (gelak kejahatan).... ada yg ambik kesempatan nmpak.. mentang2 la dok bertolak tolak laki prempuan... lol..

Anonymous said...

Idea yang bernas dan munasabah tapi siapa nak hukum dia dan boleh ke hukum dia di laksanakan di pemerintahan kita ini.

FieZa said...

terbaik...sama seperti apa yg saya pikirkan...

fuad ansari said...

Bila sibuk membina bangunan..
Bukan sibuk membangun iman..
Rakyat hidup dengan hiburan..
Bila timbul ketidakpuashatian..
Sunnah Nabi bukan keutamaan..
Demonstrasi jalanan jadi pilihan..

Ahmad said...

Bagus luahan rasa dari saudara Hamka ni..

Tapi rasenya kejap lagi penuh la ruangan komen nie dengan komen-komen penyokong tegar kedua-dua pihak bertelagah..

dunia..dunia...:)

aljambz said...

Lenyapkan kezaliman, bangkitkan kebenaran!

Nice one Hamka.

Anonymous said...

sy join bersih gak, pkai bju kuning.. tp sy bersihkan rumah sy la. haha

Anonymous said...

bese rh.owng nk baek je sume.hahaa..sume nk mngaku baik x de nya owng nk mngaku jaht.haishh..x nk terima hakikat.

Mohd Aslam said...

Terbaik penerangan hamka!

AbgJanggut said...

ooooo aku ingatkan program bergotong - royong nama pon bersih ni.

Mkmil said...

Slalu baca blog nie, tapi kali nie aku nak komen gak..aku sangat setuju dengan penulisan saudara HAMKA.. Terbaik.. BERSIH, tapi KOTOR lepas berhimpun :p

Amir Izzat said...

BERSIH tu apa? Haha!

Kan bagus kalau semua org berfikiran macam Hamka sepertimana En.Hamka pun berfikiran macam aku. Haha.

Kadang2,pemikiran tersekat kerana terlalu taksub..huhu

Skymatrix said...

Salam,

Apabila penganut ISLAM membelakangkan ISLAM dan segala tuntutannya, maka mereka akan jadi makhluk bangang yang paling rugi...

Apatah lagi jika langsung menolak ISLAM dan segala tuntutannya dalam kehidupan yang sementara ini...maka mereka adalah makhluk bangang kuasa 2 yang paling rugi dunia akhirat...

Gunakan hak AKAL sebelum menggunakan hak BERSUARA...

Wassalam.

Makwe Kintan said...

saya suke filem kingdom of haeven tu...BERSIH ?...g bersihkan masjid, kubur, surau lagi bagus..time pangkah nanti watla pilihan...

HijabRockers said...

saya undi Hamka. hee~ like entry ni smpi lebam.

Anonymous said...

skymatrix, kenape nme ko skymatric? adakah ko berasal dr matrix same sperti neo?

ketahuilah kehidupan dunia penuh tipu daya akhirat jualah kehidupan sebenarnya

ms boyot said...

sgt sokong!!!i dont like people yg over fanatik pada sometg...serius kalu benda ni berterusan akan hilang melayu di Malaysia..minta izin share at my fb erk hamka..kalu hamka jadi ahli politik minah nih yg first ngundi!!

Encik Pidot said...

bila dah sokong satu pihak, maka satu pihak yang lain 100% salah. hakikat hidup manusia. macam sokong team bola la. kalau dah sokong Chelsea, Man Utd tu dirasakan mmg hampeh sehampeh hampeh keadaan. kah kah kah! great job abang Hamka!

Anonymous said...

hidup! hidup! mahasiswa!

Alia Ali Ahmad said...

Haha . U right sir, kebanyakan rakyat kita suka percaya pada apa yg diperdewndangkan . Dorag ta buka minda. Ta sisat . Cara kita untuk tahu perkara benar . Dan buat kesimpulan . Kita alami dlu bnda tuh . Kita dgn dua pihak . Jgn keluarkan bnda yg ta betul . Kita kene jujur . Itu yg penting . Jgn pentingkan diri . Kalau untuk kebaikan , kita harus laksanakan . Yg penting !. Kita kene ikhlas, jujur dan jangan slg tunding jari.belaar tewrima kenyataan . Dan jgn putar belit cerita .

Anonymous said...

whai encik hamka,

nseb bahek ekau tak jdi wakil rakyat. klu x dh lama eden sokong ekau.

like ur judgement...fair!!!
mcm mne org kat luar sne nak adilkn klu sentimen pon sebelah2 jew...

Vanjenazah said...

Semua yang pergi himpunan bersih adalah bodoh

kerana yang menang adalah syaitan

korang bukannaya nak tunjuk ajar

tapi syaitan berjaya guna korang

kesian

Anonymous said...

hamka, senior aku yg dari sekolah agama join bersih.

sambil mengucapkan alhamdullilah, beliau menegaskan, pastinya non-muslim akan turut terkesan dgn tindakan para jemaah bersih yg solat di jalan raya.

dia cakap islam itu indah. dan byk lagi.

dia ckp, inilah perkara2 yg dapat menarik org bukan islam masuk islam. insyaallah, apabila lihat org islam yg ramai di 'bersih 3.0', mereka akan masuk islam.

aku rasa nak menangis dengar. menangis sbb pendapat itu sgt tak kena T_T datangnya dari senior aku yg sekolah agama.

p/s: sbb ada gambar beliau kat bersih, jadi aku komen je.

azmanisma.com said...

huh masih hangat ker isu nih he3..hamka buka aku nak sampai dah yer he3..

kavkiskey said...

Apabila selipar anda dicuri di masjid, terimalah hakikat, bukan semua yang datang ke masjid dengan niat nak solat, tau?

Jadi beringatlah, kalau kawan anda bawa anda iktikaf di Masjid Sri petaling atau mana2, henfon anda kena curi, jangan salahkan jemaah di Sri petaling, salahkan diri sendiri kerana tak jaga harta. harta hilang, iman pun hilang la...

Err... off topic la pulak.

saiful said...

ini bukan kerja orang beriman!!!?

kavkiskey said...

By the way, buku aku dah sampai... Thanks Hamka dan abam Pos Ekspres.

mencari hidayah said...

demi ALLAH!!! buat lah billion kali 'bersih' sekali pun masalah tak akan selesai! demi ALLAH!!!

cik bunga said...

quote dri kata2 Wardina Safiyyah OfficialPage... "Jika kita benar-benar seorang Mu'min, Muslim yg beriman, kita tidak akan sama sekali membuka Aib orang lain. Sedih tgk realiti hari ini :("

kampintosh said...

sedangkan nabi pun berperang,xkan nak tunggu sampai nak kena berperang baru nak tukar kerajaan kot?ada sape2 kat sini berani angkat senjata masuk medan perang sebenar?dah terang2 kerajaan so called islamic sekarang dah byk tak islamicnya,wat la research sket,kira tgok berapa trillion dah abis mcm tu kerajaan membazir.nak tunggu tsunami mcm acheh?bersih adalah perhimpunan aman oleh ngo seluruh negara.bukan dari mana2 parti politik.itu fakta.buat research sebelum keluar statement.baru professional maa.adegan ganas hanya dimulakan oleh pihak berkuasa dari bersih 1-3.kenapa nak takut sgt dgn berhimpun di dataran merdeka tu?atau sengaja nak burukkan nama bersih?offer stadium merdeka?lps tu tukar ke stadium shah alam?mcm bersih 2?main tukar2 venue so orang ramai comfius mana nak berhimpun?apa ni semua?rakyat xde hak nak berhimpun dgn aman ke?jwb jgn tak jwb.assalamualaikum n maaf jika ada terkasar bahasa or menyinggung mana pihak.sekian...

Anonymous said...

Aman ker, ha? Pergi 28/4 hari tu aman ke.? cer citer. Pergi tak hari tu? Klau moto2 kereta2(barang orang tu) kt situ punah habis ape bende tuh? kelas sangat BERSIH korang huh? Weyh, tengok sampah sarap yg korang tinggal La dulu, baik ke buang sampah merata2? Apa la lu..

Anonymous said...

salam cik hamka tolong jwp isu cik kampitos tu

Anonymous said...

"bersih adalah perhimpunan aman oleh ngo seluruh negara.bukan dari mana2 parti politik.itu fakta."

Ya, itu fakta. Tapi kalau saudara/saudari tengok betul2, ada element 'manipulasi' oleh sesetengah pihak terutama dari parti politik. Nak kata bersih tu neutral atau bebas dari mana2 parti politik? Kalau bebas, tak ada lah kamu laungkan slogan2 macam "Jatuhkan BN" etc kan? Dan di setiap checkpoint akan ada at least seorang ahli politik yang akan "berucap" dengan penuh sentiment nya. Saya tahu kerana saya turut mengikuti dari jauh untuk merasa sendiri Bersih ni apa dan macam mana sebenarnya. Adakah betul2 "bersih" dari mana2 parti politik? TIDAK. Adakah himpunan tu himpunan AMAN? Juga TIDAK bagi saya.

Wallahualam.

mrsRons said...

sokong 200%

Anonymous said...

Mohon share...pendapat kta serupa

Anonymous said...

ur opinion sgt betol..tapi nampak macam berpihak satu pihak je..xnmpak fair n square sgt..more to bias..shud give contoh yg fair la..haha...but my opinion dua2 pihak ego...xkira BN n PR...2-2 pihak nk btol..klu kite sndri ade bnda kcik pon nk sntiasa btol..apth lg bnda besar kan...kalu ego xde dlm hati setiap orang..mesti aman dunia ni kan.

susah nak cari orang xego...kbenaran hanya tuhan yg tahu -,-

aaron aziz said...

nom~nom~nom~

sedapnye makan popcorn ni. cerita tengah best pulak tu.

Anonymous said...

suara hancuss bro tp mesej sampai.. thumps up! Ya Allah amankan bumi Malaysia ini.. amin

HijabRockers said...

<--- menguap baca org da mula melenting2 mcm popcorn dlm microwave.

Soul Ball said...

http://newpaces.com/forum/topic/580

Anonymous said...

semua org ada pandangan cuma jgnla ia dicampurkan dgn emosi semasa mengomen.

ingat peristiwa perang Uhud? mari kita amik ikhtibar. Rasulullah dah pesan pasukan memanah jgn tinggalkan lokasi dorg. tapi dorang ingkar arahan Rasulullah (ya, ingkar arahan Rasulullah! kalau kita mesti kita takut nak lawan cakap Rasulullah tapi ada juga yg ingkar. kenapa?) so, maknanya semua org akan buat silap. cuma jgnla kejam sampai tuduh semua anggota polis tu ANJING... bukankah mereka semua juga saudara seislam? bukan semua anggota polis tu pro kerajaan tapi dah itu kerjaya dorg mahu tak mahu mereka terpaksa memgikut arahan. x puas lagi polis yg langgar org tu dah kena hempuk? or korang nak bunuh semua anggota polis baru puashati? berhati perutla sikit kalau nak hina orang pun. parents kita x ajar menda2 tu semua.

persoalan tentang -

"sedangkan nabi pun berperang, xkan nak tunggu sampai nak kena berperang baru nak tukar kerajaan kot? ada sape2 kat sini berani angkat senjata masuk medan perang sebenar?"

huahaha3... lawak betul. PRU 13 ni adalah jawapannya. x perlu angkat senjata. PRU13 ni kita guna pen saja utk berperang. dah terbukti 4 negeri jatuh ke tangan PR pada PRU12 (tolak Perak jadi 3) even Menteri dan Menteri Besar boleh tewas. x percaya? itulah hakikatnya kuasa sebatang pen yg Allah telah rancangkan...

Dzoel

kampintosh said...

as salam,masih tak menjawab soalan saya?tak kurang 100,000 manusia yang menyertai perhimpunan bersih tempoh hari,adalah mustahil nak kawal pergerakan setiap peserta,lgpun belum tentu yg menyertai 100% niat baik kn?yg menjadi persoalan kenapa kerajaan nak sekat2 sgt pergerakan ngo utk membersihkan pilihanraya negara?apa sgt yg derang boleh buat?kalau ikutkan logik yg memegang pistol,meriam air,gas,cota,kenderaan perisai dan segala jenis alatan ialah pihak berkuasa dan bukannya peserta.kenapa perlu disekat2 sgt rakyat nak bersuara dgn aman?nak berhimpun di tempat awam secara aman?kenapa di 40 negara lain xde masalah berhimpun pada hari yg sama?sy bukan dari mana2 parti tp ini utk hak rakyat menyatakan ketidakpuasan hati setelah 2 edisi bersih hanya satu perkara shj dari 8 tuntutan kerajaan akan laksanakan iaitu penggunaa dakwat kekal.tlg research etika dan panduan bersih,ada dilarang peserta membawa imej mana parti politik samada pakaian,tutur kata,perlakuan dan sebagainya.perlu diingat jumlah peserta di malaysia shj melebihi 100,000 tak termasuk 200,000 di seluruh dunia.adakah semua manusia ini diupah/bodoh/tak bersyukur dsbnya?lg satu perhimpunan bersih adalah terbuka utk semua rakyt malaysia tak kira bangsa,agama,politik dan pegangan.bersih adalah bukan utk mana2 individu pun,ia hanyalah perhimpunan yg dianjurkan ngo seluruh negara.tolong research dulu ya,maaf if ada yg terasa...

Anonymous said...

Media media pro BN berjaya meracun fikiran rakyat Msia ttg BERSIH 3 sehingga apa tujuan sebenar BERSIBERSIH diadakn dilupakan.sedangkn yg menjadi isu ialah penyelewengan kkerajaan UMNO.so pemikiran rakyat berjaya didivertkn ke isu so called keganasan pendemo.syabas media propaganda!!!

Anonymous said...

Sgt setuju dgn kampintosh.jumlah rakyat yg turun tak kurang 200000 org.amatlah mustahil n impossible utk kawal kelakuan rakyat2 sekalian sepanjang demo berlgsg.st lg fakta yer..BERSIH dianjurlan oleh NGO.takde kaitan dgn mane2 parti politik.tujuannya supaya kerajaan umnoBn mendgr rintihan ralyat marhaen ttg 8 tuntutan memBERSIHkn pilihanraya yg amatlah KOTOR. This is a FACT! jadi,semua rakyat msia yg cintakn negara n prihatin ttg urus tadbir negara perlu sokong tuntutan murni ini..tmasuklah ahli2 politik.mslhnya yg sokong BERSIH ni semua dr pembangkang. Sepatutnya mereka2 yg dr Umno lah yg kene sokong BERSIH..in the end of d day pihak pembangkamglah yg terkena tempiasnya..fikir2kanlah.. ALLAH kurniakan kt akal fikiran yg sihat utk kt berfikir.lihat sst perkara dgn mata hati..bkn mata zahir..kesimpulannya BERSIHkan hati supaya kt dpt menilai sst dgn hati yg BERSIH..

Anonymous said...

klau da tau perhimpunan ni akan jadi huru-hara asal nak buat gak. X kan la org bersih bodoh sngt benda mcm ni pun x leh predict. Bg aku klau betul la ape yg bersih cakap nak tuntut. tu mmg baik tp cara salah. mcm nak bunuh kutu tp bakar kepala. tujuan betul tp cara salah. from cucu wak tadi

namakuamir said...

munkar itu ibarat kegelapan...maaruf itu ibarat cahaya...

apabila kegelapan berleluasa...adakah kita akan hilangkan kegelapan dgn memukulnya??atau hilangkan kegelapan dgn perhimpunan??atau dgn keganasan??

tak lain tak bukan kegelapan dihilangkan dgn suluhan cahaya...

Anonymous said...

wahai cik kampintosh...

betul lebih dr 100000 orang turun berdemo tp xmustahil nk kawal semua orang...kalau semua turun niat kerana agama (bersih berkait ngan pemerintahan negara so berkait ngan agama) semata2 kerana allah s.w.t. pasti dan pasti allah akn satu kn hati kamu dn insya allah xdak masalah kekecohan. dekat bangladesh sebuah negara miskin tiap2 taun lebih dr 3 juta ummat islam akn bkumpul d tonggi xdak masalah kecoh2 pon. betul la ap yg bro hamka ckp klu semua pendemo n polis ni baik xdak masalah. kita kna tuka sentimen pemikiran kita dlu. sekarang ni kita kena betul kn niat kita sekali...

p/s- taun 2009 lebih 200000 ummat islam bkumpul kt nilai xdak masalah pon.

peace yo....

Car Meng said...

Hehe baru semalam aku suh hamka ulas bab ni, agak dah mesti dia tulis punya.. Ok la.. Aman? Mustahil.. sebab - mereka tak akan mampu kawal semua orang! Ikutilah ulasan seterusnya di blog aku okeh!

kampintosh said...

ye betul tu,agak2 if kerajaan n pihak berkuasa bagi kebenaran utk berhimpun kt dataran merdeka ada 5 juta manusia kot yg akan turun?tak termasuk di luar negara?ada berani bg kebenaran utk bersih 4 kalau ada?masalahnya sekarang kerajaan tak berapa nak adil kt semua golongan rakyat,cuba bg peluang sama rata utk semua jenis media cetak n elektronik baru lah dinamakan islamic maa.wat malu je dgn bangsa n agama lain nk control semua,apa yg ditakutkan sgt entahla sendiri wat research.polis tugasnya menjaga keamanan kn?apa salahnya if pantau n perhati tingkah laku peserta?bukannya bina pagar berduri sekeliling dataran merdeka yg terang2 menyalahi etika hak asasi manusia.nak cederakan org ramai ke apa tu?lgpun kenapa dan kenapa perlu dikepung dataran merdeka tu sedemikian rupa?ada rumah perdana menteri kot dalam dataran merdeka ye?jgn lupa dan lari dari persoalan utama perhimpunan diadakan iaitu ketelusan di dalam proses pilihanraya negara.berapa pr atau bn menang itu bukan isu.pokoknya ketelusan maa,KETELUSAN diulangi.tak kira sape2 yg menang pun.kalau dlm game bola kan sakit hati kalau pengadil berat sebelah,nikan pulak pilihanraya isk2,maaf if terkasar bahasa.

Anonymous said...

kavkiskey said...
Apabila selipar anda dicuri di masjid, terimalah hakikat, bukan semua yang datang ke masjid dengan niat nak solat, tau?

Jadi beringatlah, kalau kawan anda bawa anda iktikaf di Masjid Sri petaling atau mana2, henfon anda kena curi, jangan salahkan jemaah di Sri petaling, salahkan diri sendiri kerana tak jaga harta. harta hilang, iman pun hilang la...

KAWAN SAYA SEORANG POLIS BERITAHU MEMANG SETIAP AHAD BIASANYA AKAN ADA REPORT KEHILANGAN BARANG DLL DR MARKAZ.

## NASIB BAIK DIA RASIONAL BUKAN SENTIMEN WALHAL BERLAKU DI TEMPAT ORAG BAIK2 DAN NAK JADI BAIK

H M said...

pendapat aku, bersih 3.0 tak patut diadakan. Tak belajar lagi dari bersih 2.0?

Senang betul bagi alasan crowd lebih 200k susah nak kawal. Awak bagi fakta, masalahnya crowd yg berkumpul tak ikut fakta awak pun.

Serius awak yakin semua yg hadir menuntut benda yg sama tanpa mengira parti politik? Rasanya awak tidak berpijak di bumi yang nyata.

Anonymous said...

Nabi saw bersabda,maksudnya : “Akan muncul nanti tiga perkara (buruk) sebagai tanda hampir kiamat.
Salah satunya ialah, Orang berjuang dan berjihad secara tunjuk perasaan (demonstrasi).
(Hadis Riwayat At-Tabrani dalam Al-Kabir)
Mufti Brunei dalam fatwanya bilangan 30, halaman 164 membuat komentar: “Salah satu perkara yang timbul sekarang ini di kalangan orang islam ialah mereka mengikut cara orang Eropah atau cara barat, iaitu mereka berarak di jalanan dengan meninggikan suara dan menjerit-jerit menzahirkan tuntutan mereka, dengan beriktikad bahawa cara itu adalah suatu jihad.Sedangkan Nabi saw telah mengkhabarkan bahawa perbuatan berjuang cara berarak di jalanan dan memekik-mekik itu sebagai mengikut cara orang jahiliah yang bukan islam”

ini ditegaskan seperti Sabda Nabi saw ,maksudnya :

“Sesungguhnya Allah benci kepada orang yang keji dan membuat perkara keji dan menjerit-jerit di jalanan” (Hadis Riwayat Ibnu Abi Dunya dari Jabir)

kampintosh said...

masih tak menjawab soalan dan lari dari isu utama.point is why did our government cannot allow people to peacefully gather at dataran merdeka?and why did they still not change remaining 7 matter that bersih asking?bersih 1 held on 2007 until now 5 years still only one matter approved by government.why it is so difficult to change them?need more time?money?thus we cant predict the intention for each and every contestant of more than 100k people but still they were denied their rights to assemble peacefully at their own land.this is all facts.please show us true islamic government if u r true islamic leaders!

hamka said...

Syarat amal di terima ADA EMPAT:

1.Adakah kamu buat ini kerana Allah? (IKHLAS)

2.Adakah apa yang kamu buat ini adalah perintah dari Allah?(ilmu)

3.Jika ini perintah Allah, bagaimana nabi Muhamad SAW melaksanakannya?(Sunnah Nabi)

4.Bagaimana kamu akan mengistiqamah’kannya (Allah suka amalan istiqamah walaupun kecil)

hamka said...

Sila jawab wahai peserta Bersih dan Pihak polis.

Sis AI said...

Sbnrnya kan bro, ada jgk benarnya ckp tukang2 komen yg ada.. Klu stakat mencangkung tnggu pilihan raya, mmg tak la.. Sy ni bkn la pnyokong Anwar ke hapa. Tp stakat ni sy tgk dh hncur jgk la nama 'Islam' kat ngara kita..

Ok la, takmau tundung scara individu. Tp contoh pling snang, time buat Fashion Islamik kat Malaysia ni. Nama Islam, tp pkaian.. Ya Allah, tak trkata. Tgk iklan2, crite2 kita skrg. Pnapisan makin parah, artis kita makin brani.

Kita dh bg pluang kat si fulan utk tadbir, dan stakat ni, alamak, mcm gagal je. So, kita nk tgk pulak org lain buat krja. Tp klu pilihan raya pun kureng adil, tak ke mana la kan?

Klu tak buat demo ni, nk buat apa lg? Bg surat kat PM? Hahaha! Mmg tak dlayan la bro.. Nk truskn mengundi? Hm, tak kemana la kita ni..

Sy rsa dua2 belah pihak ada motif politik msing2. But still, sy pgang kpada 'give a chance'. Tgk org lain buat krja mcm mana. Better or same? At least kita tau. At least boleh la kita senyapkn mlut org yg kta pihak si fulan ni telus. Adil.

hamka said...

Jika tak boleh jawab, maka tak boleh pergi sana sebab ilmu tak cukup, sama orang yang tak tahu ilmu kahwin, tiba tiba kahwin, sekali bergurau cerai tapi masih bersetubuh memang huru hara..

hamka said...

Tanpa sentimen aku menyatakan, pihak polis lebih mudah menjawab 4 soalan aku tu berbanding pihak demotrasi,

sebab aku dah tanya, tergagap gagap mereka nak jawab, dan akhirnya tak terjawab pun..

esh.., macam mana nak kahwin jika rukun kahwin pun tak tahu, orang suruh belajar ugama, di pergi dengar ceramah politik, lepas tu perasan bagus dan bangga dengan sentimen..,

last last, guna fatwa kaum kera! nasib baik Allah tak turunkan azab direct macam zaman dulu, jika tak, pihak zoo dah tak payah buat kurungan kera sebab kera dan terlalu banyak- woha!

selamat malam.

namakuamir said...

pd arini kerana mahukan perhatian manusia
-mereka sanggup sebarkan aib di akhbar
-mereka sanggup berpanas sambil berhimpun
tetapi untuk perhatian Allah
-mereka tak sanggup sebarkan kebesaran Allah melalui ziarah
-mereka tak sanggup berpanas melangkah kaki berjemaah 5 waktu

Anonymous said...

sangat kecewa dengan entry ni.

hamka tahu atau tidak objectives bersih?

Anonymous said...

saya pembaca tegar blog ni. tapi saya terkilan dengan entry ni. :(

sungguh tak sangka encik hamka yang so called alim boleh berfikiran macam ni.

sedih.

Anonymous said...

saya rasa encik hamka yang patut buat research mengenai isu bersih ni.

apparantly u know nothing dude. shame on u.

Anonymous said...

saya rasa encik hamka yang patut buat research mengenai isu bersih ni.

apparantly u know nothing dude. shame on u.

Anonymous said...

setuju sangat...kawan2 aku kat luar ni pun tnye.."what happens to ur cntry??"...so..the answer..(kita sebenarnya dah xda pilihan pemimpin. semua menuding jari)_woha!_

Anonymous said...

Adakah kita pernah doa hidayat utk semua umat dgn tangisan air mata spt doanya nabi saw pd bani thaqif. Pernahkah kita mendoakan hidayat kepada pemimpin masyarakat spt doanya nabi saw terhdp hadrat Umar dan Abu jahal spt 'Ya Allah kuatkanlah Islam dgn Najib dan Lim Guan Eng'. Rasulullah dihantar utk menyeru manusia kpd kalimah tauhid. Kita menyeru kepada apa? Sekiranya tiada ciri 2 usaha nabi dlm wadah perjuangan, saya ptt hanya menangis krn kelemahan diri saya.

sangkut said...
This comment has been removed by the author.
sangkut said...

hehe.. aku suke baca entry ni..
aku tak rasa hamka ckp Bersih 3.0 ni salah atau betul, kerajaan salah atau betul, pembakang salah atau betul. ini bukan blog politik.
kalau nak jwpn bersih ni betul kene tnya kat blog probersih, kalau nak jwpn pembakang betul tnye la kat bolg propembakang, kalau nak jwpn kerajaan betul tnya la kat blog prokerajaan..anda pasti akan dpt jwpn yg puaskan hati anda.. hehe..
ramai jgk yg komen dgn sentimen, walaupun admin dah warning awal2.. hehe

Anonymous said...

Ummuaisyah wrote.. Sgt2 dissapointed with u hamka.harap anda dpt luaskan skop horizon pemikiran anda..ingin ditegaskn di sini media propaganda umeno berjaya mndivertkn isu utama BERSIH trhdp 8tuntutan kami..isu so called keganasan bjya dimanipulasi..silalah lihat isu ini dgn mata hati kalian..nilai lah tanpa prejudis thdp pembangkang..

Anonymous said...

secara jujurnya, BERSIH ni dah dimanipulate oleh ramai pihak.. berhenti tunding jari pada "umno dan bn" sbb anda meminta keadilan pada kerajaan.dan kerajaan itu adalah gabungan "pembangkang dan pihak kerajaan"..berbangga lah kita sebagai negara demokrasi. suara kita masih didengari.tak perlu bertindak seperti negara autokrasi yang hanya memBUSUKkn nama negara kita sendiri.orang luar "berbangga" dengan keberanian kita dan dalam masa yang sama "bertepuk tangan" atas "kebodohan" yang kita cipta.berhenti tunding jari pada peserta BERSIH sbb mereka ada hak dan ada juga yang "diperguna".cuba tanya pada diri sendiri, adakah dengan duduk berhimpun semua solusi dapat di capai?jadi apakah fungsi parlimen? di situ gunanya wakil2 rakyat anda, wakil yang ANDA PILIH untuk bersuara...photoshop, media,blogger,fb..semua terbentang didepan mata, jadi bak kata pemilik blog ini lah kan..jangan terlalu sentimen.gunakan akal sewarasnya.
-hanya pendapat orang biasa-

Anonymous said...

aku dah baca post & semua komen sebelum komen aku ni...unfortunately, masih ada yang tak paham apa yang cuba disampaikan..kalau korang benar2 faham, takkan ada muncul komen yang menyebelahi mana2 pihak..cuba lah menjadi neutral seketika, baca dan fahamilah apa yang pengarang cuba sampaikan.. *grab a popcorn and continue reading, movies about to continue* fly away*

hamka said...

aku ulang:Sila jawab wahai peserta Bersih dan Pihak polis.

Syarat amal di terima ADA EMPAT:

1.Adakah kamu buat ini kerana Allah? (IKHLAS)

2.Adakah apa yang kamu buat ini adalah perintah dari Allah?(ilmu)

3.Jika ini perintah Allah, bagaimana nabi Muhamad SAW melaksanakannya?(Sunnah Nabi)

4.Bagaimana kamu akan mengistiqamah’kannya (Allah suka amalan istiqamah walaupun kecil)

saiful said...

HIDUP KAMPINTOSH! HIDUP ISLAM! mantappppp si KAMPINTOSH ni nak angkat senjata pergi perang!!! maaaaa!!!! lu nak perang ngan sape beb?!!!! cakap boleh lah bro!!! hati mcm lengkong!!!! baru dpt kerajaan BN gertak sikit nak mengelupur melatah mcm kuda liar! buat join perhimpunan terajang kereta pastu susahkan orang! HIDUP ISLAM!!! HIDUP ISLAM!!!minyak naik harga sikt melenting! PTPTN dah guna beli handset, ipad, bwk, tgk wayang, belanja mak bapak makan dah pakai bayar lah!!! PENAKOT!!TAPI NAK AJAK PERANG!!! simpanlah KEHIDUPAN ko untuk bina CARA KEHIDUPAN Nabi s.a.w derrr! PERANG KUNUN!!!

negara isle said...

saya rasa semuaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa perserta BERSIH SUCI ni dari org atas sampai bawah kalau duduk kat negara lain konon2 nak berperang mereka ni lah yg lari dulu! perhimpunan dengan kerajaan MALAYSIA yg lemah lembut ni boleh lah!!!!!! HIDUP ISLE!!!

Anonymous said...

hamka..aku ada copy paste ayat2 ko kat sini..boleh ye..

press said...

ini lah di namakan politik!! benda ni tak menghairan kan aku pun! satu dunia punya politik macam ni! BIARKAN MEREKA!

Anonymous said...

Assalam

Setiap orang yang teraniya, tiada hijab doanya....

Berwaspadalah dengan doa-doa mereka, wahai makhluk-makhluk ciptaan tuhan yang terbaik......

Sesungguhnya aku sayang setiap seorang dari kamu....kerana Allah.

Khalid

Anonymous said...

Setuju dgn entry ni. Selama ni aku baca je tulisan2 Hamka ni. tp kali ni aku nak komen(harap berdasarkan fakta dan xada sentimen:p). 2benda je aku nk komen:

1. Ada yang ckp knp kerajaan xbg berhimpun secara aman? (soklan mungkin dari pihak so called islamic).
Pada aku: Sapa ckp Kerajaan xbg? 2 stadium DBKL bagi sbg tmpt utk ganti dataran merdeka iaitu stadium cheras dan stadium titwangsa tp ambiga mentah2 tolak. Alasan: Dataran Merdeka sng org nk dtg sbb byk public transport. Kat sini pon dah nmpk korang yg anjur perhimpunan ni pentingkan diri sendiri. Kalo buat kt stadium, mesti xmengganggu public yg lain untuk menikmati hidup dgn tenang dan bershoping pada hari berkenaan dgn menaiki public transport. sampah2 yg korang tinggal pon sng nk kutip sbb satu tmpt je. Yang lain aku xnk komen.sbb nnt dah campur dgn sentimen:p

2. Pihak polis kena sepak terajang dgn org2 Bersih.(ni pulak dari pihak kerajaan@BN)
Pada aku: Kadang-kadang polis ni sendiri yg suka provoke org2 yg dah memang hangin. ada jugak org2 bersih yg jln leklok je tetiba polis2 ni p serbu mintak ic bagai. Api yg kecil kalo ko simbah minyak petrol mmg la jadi besar. dah xpasal2 kena terajang, so nk salahkan dieorg knp, ko yg carik pasal. Hamekaw!


Kalo nk ganti Kerajaan yg pada korang kotor, carikla pengganti yg btol2 "Bersih", tp bukan pengganti yg "sama kotor". kalo xde pengganti yg bersih, cubala bersihkan Kerajaan sedia ada yg korang anggap kotor. Mcm penyakit ketuat. Kalo jari kaki korang ada ketuat..adakah korang akan buang jari kaki dan ganti yg baru instead of beli ubat ketuat dan hilangkan ketuat tu?
Wallahualam. anyway, this is just my 2 cent:D.

pak cu said...

apehal la dok gaduh pasal bende xde pekdah nie,...

baik kite duduk sama2 discuss elok2..

kt sepanyol dulu ada kerajaan yg d pimpin org islam, tp ade org islam lain yg perasaan bagus lalu ckp klau "saya" yg jd pemimpin mesti sy akan jd pemerintah yg lebih bagus lg...


lalu mrk ini buat komplot dengn org kapir utk jatuhkn kerajaan yg sedia ada, degn harapan org kapir akn bg mrk jd pemerintah,...

seleps kerajaan islam jatuh. then ape jadi....
impian mrk hanya tinggl mimpi2 indah. ingt org kapir nk bg diorng jd pemerintah. kirim salam je la....

Fariz Mazlan said...

Assalamualaikum....

1 - Tahniah HAMKA sebab selama saya follow blog anda fikiran anda belom lagi dicemari mana-mana belah pihak dan setakat ini anda masih konsisten dengan ideologi anda...

2 - saya tertarik dengan komen dari Sis Al

"Tp stakat ni sy tgk dh hncur jgk la nama 'Islam' kat ngara kita.contoh pling snang, time buat Fashion Islamik kat Malaysia ni. Nama Islam, tp pkaian.. Ya Allah, tak trkata"

saya setuju dengan anda tapi saya juga sedih bila orang yang konon memperjuangkan islam ni mencaci, memaki, menghina orang lain & beri gelaran bukan2...
seakan kita ni memperjuangkan islam tapi gagal untuk mengamalkan ajaran islam itu sendiri dengan betul & sempurna...

"Klu tak buat demo ni, nk buat apa lg? Bg surat kat PM? Hahaha! Mmg tak dlayan la bro.. Nk truskn mengundi? Hm, tak kemana la kita ni"

janganlah berputus asa sebelum kita mulakan usaha dakwah tersebut...
besar mana kita ni yang dengan penuh keyakinan berkata bahawa seseorang itu takkan terbuka hatinya?
apa kuasa kita untuk berkata seseorang itu mmg xkan menerima hidayah untuk berubah?...

apakah anda benar2 yakin bahawa dengan berdemo sahaja pilihan yang kita ada?....
adakah anda telah cuba semua usaha yang boleh dilakukan sebelum anda putus asa dan kata bahawa inilah sahaja jalan terkahir yang ada?....

sekian pendapat/nasihat/teguran dari saya...
salah dan silap harap dimaafkan...

*jangan ade sesape yg cop ak orang UMNO sudah...
aku orang islam...
: D

Anonymous said...

Musuh utama manusia ialah syaitan,

kezaliman yg paling besar ialah syirik...mari kita sama-sama fikir, kita dah selamat ker dari dua perkara ini?

Bakal Mayat Seri Kembangan said...

hmmm...

aku sedang belajar yakin 100% pada Allah.

aku sedang belajar bahawa sesungguhnya mengharap kepada makhluk tidak akan mendatangkan hasil kerana makhluk itu dicipta bukan pencipta.

maka dengan itu, wahai saudara/saudari sekalian yang aku sayangi. mintalah kepada pencipta bukan makhluk yang dicipta.

~pendapat peribadi~

Anonymous said...

1. apa 8 tuntutan Bersih ek?

2. kata NGO tapi kenapa Anwar Ibrahim ada? dia wakil NGO mane?

3. adalah sangat best kalau 1 manifesto tuntutan berbunyi "dalam bab Agama Islam - a)kami sebagai NGO menentang sekeras-kerasnya Masjid/Surau kami di letakkan kepala babi
b) kami sebagai NGO menetang keras bila orang bukan Islam memburukan azan sehingga tidak membenarkan azan dilaungkan"

aku x nampak Bersih memperjuangkan agama. so, jangan salahkan Hamka sebab dia pun melihat Bersih bukan mempertahankan agama...

Anonymous said...

belang oyak jgn campur aduk sentimen dlm entri nim, tapi ade ugop hok degil...

~~awang..balaik la wang..siann ke ayoh..ayoh nok ajor mung smayang berimang..~

~balaik la blake seme.. atas kalimah La ilaha illallah Muhammadar Rasulullah..~~

Menusuk Hati said...

macam poyo ja ajak perang..kena sergah sikit,talk to my lawyer..Hahaha!Tu pun kalau lawyer tak jadi mayat sebelum talk..

Follower Kereta Mayat said...

akk rase nak tergelak dengan anon2 yang kononnya peminat/follower blog ni tapi terkilan dengan entri ni yang berat sebelah dan kononnya hamka tidak seperti dulu lg...

meh sini akk nak cerita sikit. Dr tahun 2007 lg dik oi hamka da cerita ttg isu bersih ni.. entri puisi bertajuk "patut patut" pun cerita ttg isu bersih. Nampak benor yang kome ni semua BUKAN peminat / follower blog ni. Saje nak bikin panas mengomen gitu ye..

Akk dah khatam semua entri si hamka ni.. dr dulu smpai skarang ni hamka same macam dulu. entri2 dia penuh dengan ilmu dan pengajaran kalau kita benar2 berlapang dada..

cuma dulu follower dia 600++ jer.. skrg da 8000++..

hamka, teruskan menulis.

kampintosh said...

as salam semua,ada juga yg masih belum wat research mengenai kebenaran tentang tujuan perhimpunan bersih diadakan.semua 8 tuntutan bersih untuk membersihkan proses pilihanraya.ini utk kebaikan semua pihak baik bn atau pr.kalau pr ditakdirkan ambil alih kerajjan sekarang pun kita masih memerlukan proses pilihanraya g adil dan saksama.bukan ke itu dituntut dalam Islam?sy rasa tak perlu nak meangaitkan bab agama lagi sbb semua ni masih di peringkat logik akal supaya semua kaum dan agama faham dan hormat.mcm mana nak bg contoh tentang Islam yang baik kalau perkara2 asas mcm ni pun belum terlaksana oleh kerajaan so called Islamic sekarang?mana2 individu selagi warganegara Malaysia adalah dijemput menyertai perhimpunan bersih.tolong and please do your own research.takut jadi fitnah kalau keluar statement without facts.berkenaan lokasi perhimpunan,ya mmg kerajjan ada menawarkan lokasi lain tp semasa bersih 2 ada menerima cadangan pertukaran lokasi tetapi selagi lagi ditukar pihak berjuasa.itu fakta.tlg research sekali lagi.justeru,pertukaran lokasi yg dicadangkan adalah helah utk mengalih perhatian rakyat semata2.di lokasi mana2 pun selagi di bumi Malaysia adalah relevan utk berhimpuan,isunya adalah mengalihkan perhatian dan fokus bersih oleh pihak berkuasa.maksud saya apabila mengatakan sedangkan Nabi kita pergi berperang adalah contoh shj.lebih bermaksud kepada perhimpunan aman diminta tetapi provokasi oleh pihak berkuasa yg dapat.kita xnak situasi perang saudara sampai pertumpahan darah berlaku kan?seperti sy nyatakan sebelum ni,pihak kerajaan ada lebih dari tempoh 5 tahun utk laksanakan 7 dari 8 tuntutan bersih.adakah ianya begitu sukar sekali kerana pihak spr?mungkin kerana pengerusi dan timbalan spr yg sepatutnya sebuah badan bebas adalah ahli sebuah parti politik?tepuklah dada tanya pendapat,yg penting disini buatlah sedikit research mengenai apa2 sebelum keluarkan kenyataan ya.please and maaf skali lg jika terkasar bahasa...

Anonymous said...

perang pada zaman nabi tidak sama dgn demonstrasi jalanan yg dibangga2kan tu...dan jgn samakan perang yg nabi lancarkn dgn demonstrasi yg korang buat tu....sekalipun aku sokong semua tuntutan bersih tu tapi aku tak sokong demonstrasi jalanan yg menyusahkan ramai orang tu....sedangkan dlm islam membuang duri dijalanan tu dianggap sedeqah maka apakah mengganggu dan meranapkan harta serta mengotorkan jalanan tu dibenarkan....? dan aku tk percaya sama sekali kalau ada sapa2 cakap perhimpunan bersih tak kaitan dgn mana2 parti politik ! memang terang2 ada kaitan dgn parti politik....! sedih tgk gelagat anak muda melayu yg mengaku islam....

Mindaberbisa said...

Kemuncak pengakhiran dunia. Seperti mereka menunggu. ALLAH menunggu juga. :)

hamka said...

dah cakap, jangan komen guna sentimen, nak sentimen jugak..

(geleng geleng kepala sambi menyambung tanda tangan buku kepada peminat Permata yang hilang-woha!)

Bar Korek vs Bar Council said...

kampintosh yang mulia..

Mengenai tuntutan NGO2 Bersih untuk membersihkan proses pilihanraya sudah tentunya perlu dijawab oleh satu badan yang bertanggunjawab kepada pilihanraya di Malaysia iaitu Suruhanjaya Pilihanraya (SPR)…

Berikut adalah 8 tuntutan BERSIH:
1. Bersihkan senarai undi
2. Reformasi kepada undi pos
3. Gunakan dakwat kekal
4. Tempoh kempen minimum 21 hari
5. Akses media yang bebas dan adil
6. Kukuhkan institusi awam
7. Hentikan rasuah
8. Hentikan politik kotor

AYUH KITA KE GELANGGAN JUTAWAN!!!!

Tuntutan 1: Bersihkan senarai undi
Daftar pemilih untuk lebih 12 juta orang pengundi telah dikemas kini mengikut rekod Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) sahaja iaitu alamat pada MyKad pengundi bermula 2002. Menjadi tanggungjawab pengundi menyemak alamat berdaftar mereka untuk dibersihkan kerana SPR tiada kuasa untuk menukar alamat tersebut tanpa dipohon sendiri individu berkenaan.
SPR hanya merujuk kepada maklumat JPN mengenai kematian pengundi, bukannya mengikut cakap sesiapa sahaja.Maklumat kematian bergantung kepada waris untuk memaklumkan kepada JPN. Kesukaran paling banyak timbul untuk penduduk pedalaman di Sabah dan Sarawak. Inilah yang dicanang-canangkan kononnya ada pengundi hantu. Hakikatnya, tiada daftar pengundi di dunia yang bersih 100 peratus memandangkan faktor seperti kematian adalah sesuatu yang tidak boleh dijangkakan.
SPR juga secara telus telah mendedahkan seramai 42,051 orang ‘doubtful voters’ yang akhirnya disifatkan oleh pembangkang sebagai PENGUNDI HANTU. So kena panggil Antoo Fighter la.. wargh kah kah…

Tuntutan 2: Reformasi kepada undi pos
SPR sedang membuat penambahbaikan. Untuk memansuhkan terus kaedah itu tidak mungkin kerana tidak adil kepada rakyat yang bertugas pada hari mengundi atau di luar negara. Pengundi yang dibenarkan membuang undi melalui pos adalah polis, tentera, pelajar sepenuh masa di luar negara dan kakitangan kerajaan yang bertugas di luar negara berserta ahli keluarga mereka. SPR juga sedang mengkaji undi pos untuk petugas media.
SPR akan memantapkan lagi undi pos dan akan laksanakan undian awal mulai Pilihan Raya Umum Ke-13. Wakil (Ejen) parti-parti politik juga kini dibenarkan memantau undi pos di kem dan ibu pejabat polis hasil usaha penambahbaikan itu.

Tuntutan 3 : Gunakan dakwat kekal
Amalannya seolah-olah satu langkah ke belakang. Yang praktikal ialah sistem 12 digit individu pada MyKad merupakan antara tercanggih di dunia. Dakwat hitam digunakan di negara yang tidak memiliki sistem seperti MyKad serta mempunyai berpuluh juta pengundi.
Walaubagaimanapun SPR telah mempersetujui penggunaan dakwat kekal setelah pada awalnya mempertimbangkan penggunaan sistem biometrik dan mengikut maklumat asal JPN.

Tuntutan 4: Tempoh kempen minimum 21 hari
Tempoh kempen yang diberikan SPR adalah sesuai dengan realiti negara ini. Ia sudah berpatutan untuk rakyat kerana kita hanya mempunyai hanya 12 juta pengundi. Di negara luar seperti Indonesia berkempen selama satu bulan adalah wajar kerana negara itu mempunyai ribuan pulau dan lebih 100 juta pengundi. Be realistic man!!!

Tuntutan 5: Akses media yang bebas dan adil
Siapa SPR nak control media??!! Tu pun SPR sudi lagi berbincang dengan media (elektronik dan cetak) untuk mendapatkan kerjasama mereka dalam usaha mewujudkan akses media yang saksama kepada semua parti politik dan calon bertanding. Kesian SPR!!!

Tuntutan 6: Kukuhkan institusi awam
Tuntutan 7: Hentikan rasuah
Tuntutan 8: Hentikan politik kotor

TUNTUTAN 6, 7 DAN 8 TU PROSES PILIHANRAYA KE??!! LAWAK BETUL…
Adakah ini menjawab soalan??? Sekian Yang Arif…

Anonymous said...

huahaha3... balik2 org kata SPR x betul. wow! bekas TPM dan Menteri kata SPR x betul! dulu masa jadi TPM dan Menteri kenapa diam membisu? well, waktu tu dorg ada kuasakan? boleh enjoy puas2 dgn kuasa yg ada! dasar penipu dan bermuka2... politik dorg hanyala utk balas dendam. x ikhlas pun.

undi pos tidak adil? dah parti pembangkang n org bersih gelarkan tentera dan polis Anjing. ikut logik, korang nak undi ke parti yg kata korang Anjing? salah siapa? agama dah larang jgn menggelarkan org dgn binatang.

pengundi hantu? kawan aku kata kat SPR, dorg pun pening kepala sebab ada satu kampung tu ada 1000 org alamat yg sama! kenapa? sebab alamat surat menyurat dorang hanya akan menuju kat kedai Pak Jabir. kampung dorg xde alamat. hanya nama pemilik surat dan nama kampung je.

penduduk x aktif. ya, sebab ada warga Malaysia yg x tukar KP lama kepada mykad. then tiba2 baru tgedik2 nak mengundi. sedangkan data mereka x pernah wujud! damn! ada plak org kata 300 000 org India xde KP. pergh! pedih je budak2 JPN dengar statement tu. sebab tu gomen buat arahan nak lahirkan anak kena kat hospital sebab xnak nanti org kata dia xde KP sebab lahir kat rumah.

udah2 la korg kutuk SPR. jom join gomen, korg keje kat SPR baru korg tau peritnya masalah2 tentang pengundi. lepas tu baru korang tau fitnah apa yg telah tersebar dan baru korang pedih telinga kena gelar Anjing... huahaha3...

aku menentang Bersih sebab Bersih ada sentimen politik terancang. kalau korang kata aku bodoh pun aku x kesah. sebenarnya aku x nak jadi bodoh berpanas dan menjerit2 cam orang giler yg lebih giler dari orang giler. kalau ingat buat demo tu kerana Allah, insyaallah x jadi perkara bukan2...

siap sampai buat demo kat Madinah dan Mekah! ya Allah... kenapa sampai ke tempat suci tu korang masukkan cerita politik? apa niat dorang sebenarnya! mencari keredhaan Allah ke tu?

cerita politik dengan org yg pro kepada mana2 pihak memang susah! aku mengundi orang yg beragama Islam tidak kira apa Parti Politiknya.

aku kerja dgn gomen, aku tau setakat mana kepincangannya. orang lebih suka tambah itu ini utk menjadikan ia lebih panas. x semua yg gomen buat itu betul dan dipersetujui. tapi sebagai pemegang dan pelaksana dasar aku akan melaksanakan apa jua dasar kerajaan sebab itu adalah sumber rezeki kami anak beranak.

bangun bangsaku dan bersatulah.
sokonglah PAS tapi hentikanlah BERSIH!

Ridhwan bin mohd yunus said...

puiyoo.. best best best... baca komen pun best.. ada kata nak perang ngan kerajaan nie.... KAMPINTOSH ..

ye ke tn nak berperang dengan kerajaan tanah melayu .. tn biar betul.. hebat la tn nie.. ingin saya maklumkan kepada tuan bahawa bumi malaysia ini telah allah amanahkan kepada saya untuk mencari rezeki, beribadah, berdakwah dan sebagainya dan tanggungjawab saya untuk menunaikan amanah tersebut..

tn yang mulia.. saya yang akan mempertaruhkan nyawa bagi mempertahankan tanah air saya.. bumi malaysia ..( serius sentimen )

Saya juga agak keliru dengan kenyataan tn yang menyatakan nabi pun berperang ... adakah tn maksudkan dengan persekitaran bersih 3.0 telah di RUSUHkan atau pun tuan maksudkan supaya berperang macam nabi di masa sekarang ini.. ataupun tuan baru tahu nabi pernah berperang..???


ape pun.. i like hamka sebab wa dah jadi sentimentel.... hahaha..

Anonymous said...

PAS+DAP+PKR = AMBIGAAAAAA!!!!

Anonymous said...

"ataupun tuan baru tahu nabi pernah berperang..???"

mmg sentimental.. haha..
credit to Ridhwan bin mohd yunus

psttt.. kampintosh tgh google apa tu??!!

kiko said...

pada akulh, bersih menyokong politik individu, bukan menyokong agama...

serambi said...

cakap boleh lah kampintosh oiiiii!!!

Amalina Diyana said...

well said :)

Anonymous said...

betul ke tu 8 tuntutan BERSIH. contoh siap cerita pasal Rasul berperang tapi tak ada kena mengena dgn agama langsung. podah...

"bangun bangsaku dan bersatulah.
sokonglah PAS tapi hentikanlah BERSIH!"

aku tak leh blah dgn statement mamat ni. tak sangka ada orang Pas tolak bersih.

kampintosh engkau ada buat research ke pasal penipuan SPR? bak sini aku nak tengok research engkau pasal konspirasi SPR menipu? suruh buat research pasal Bersih, tapi engkau pun hanya dengar cakap orang. kasi kami statistik... nak juga statistik senarai pembaziran sampai beberapa trillion. cakap mudah tapi tanpa bukti, budak cetek ilmu dan tak matang je nak dengar

Budak Kampung said...

tak perlu gaduh-gaduh.
"Mari kita cari titik persamaan.

Alangkah bagusnya kalau semua org berfikiran macam En. Hamka sepertimana en.hamka berfikiran macam aku.Woha!!

shazwani.mansor said...

Sabar-sabar kalian semua...jgn gadoh-gadoh...jgn biarkan nafsu amarah menguasai diri sendiri, krn sifat marah lah yang membuatkan seseorang itu hilang PERTIMBANGAN....

BERSIH kan hati, BERSIH kan minda,
Lapangkan hati, Lapangkan dada,
berfikir secara berhemah, berkata secara berhemah, bertindak pun secara berhemah...

Tak gune bertekak sesama sendiri, kalau hati masih kotor, tak dibersihkan dulu, bagaimana kita nak bersihkan perkara yang jauh lagi besar dari perihal diri sendiri...

huhuhu..tepuk dada, tanya iman...waallahu'alam...

TanpaKataNama313 said...

Malas komen pnjg2.. nak kata satu je.. kita sependapat..=)

kampintosh said...

as salam saudara sekalian,massih lagi belum ada yg membuat research ya?kenapa perlu emosi?sentimen?kita bercakap mengenai fakta bukan emosi.adalah satu fakta yang mana terdapat golongan rakyat yang masih merasakan ketidakadilan didalam pemerintahan kerajaan sekarang.itu kan fakta?masakan datangnya ratusan ribu rakyat ke perhimpunan bersih tempoh hari?mana datangnya mereka dari 40 negara lain?ini fakta.tolong berpijak pada kenyataan yg perhimpunan tersebut telah pun berlaku samada suka atau tidak atas izin Allah.isunya disini kenapa perlu kita diskriminasi mereka2 ini?bukankah mereka juga ada hak samada seagama,sebangsa,senegara dsbnya?mereka ni datangnya dari benua atau negara lain?ingin diulangi isu pokok disini ialah hak rakyat utk bersuara secara aman telah dinafikan pihak kerajaan.itu fakta.apa yg perlu ditakutkan sgt dgn mereka2 ini?siapa yang memegang senjata dan perisai?tentang masalah spr,tolong buat research tentang semua tuntutan bersih betul2,xkan ada pokok bergoyang kalau xde angin.maksud saya sedangkan Nabi kita berperang lebih kepada contoh shj.Nabi berperang kerana menerima kenyataan dan fakta bahawa bukan semua perkara boleh dibawa berbincang,kadangkala mahu tak mahu terpaksa ada unsur kekerasan demi menegakkan keadilan untuk semua.jadi soalnya kenapa bersentimen bahawa perhimpunan bersih adalah tidak bagus?kenapa perlu disekat?kenapa perlu dihalang sekeras2nya untuk mereka duduk di dataran merdeka?kenapa tidak memberi peluang setelah berjam2 pemimpin ngo cuba berunding memandangkan peserta melebihi ratusan ribu?apa salah mereka?mereka ini siapa di mata dan hati saudara?mereka tiada perasaan?tiada maruah?bagaimana hendak menarik bangsa dan agama lain ke arah Islam jika perkara asas seperti ini pun tidak mampu diuruskan dgn bijak?tiada guna perlembagaan dan nama Islam yg diagungkan jika tiada isi dan perlaksanaan.saya tidak perlu google perkara mcm ni sbb org tak beragama pun tidak mahu ditindas hati dan perasaan.itu logik akal shj xperlu bercakap hal2 agama pun lagi.harap jgn emosi dan berdendam ya.maaf jika ada yg terasa lagi.

Anonymous said...

mengantuk tahun depan jer laaa komen woha

Syafiq Ahadin said...

Ok, penyelesaian mudah, pergi balik rumah pegi kedai beli majalah solusi, edisi 26, Nilai Diri Anda!

Well, awal mula pertama mula, ada hadis. Lebih kurang, kalau nak tegur kerajaan kenalah berpegang tangan dan menegur secara face to face, bukan dengan secara terang-terangan.

Itu mengikut hadis nabi,tapi sekarang kita dah maju depan laa sangat kan...

aku pikir laa... bersih baik, tak ke arah politik, tapi orang yang mempolitikkan bersih.

woha! sekian.

Anonymous said...

epic video !

Anonymous said...

sedarlah bahawa kita telah pon memasuki fasa akhir zaman.sabda nabi s.a.w yg bermaksud "pada akhir zaman kelak akan ada pemimpin yang berbohong dan berbuat zalim pada rakyatnya.maka barangsiapa yang pergi kpd mereka lalu membenarkan perbuatan mereka,sesungguhnya mereka bukan dari kalanganku".maka nilai lah sdiri secara jujur di pihak mana kita berada sekarang,moga2 kita sempat berubah sebelum tiba hari penyesalan!

Anonymous said...

Mana anda tau ratusan ribu yg dtg mempunyai 1 niat yg sama? Kalau sy ckp ada yg dtg sbb duit mcm mn? Yg dtg terima duit rm150 dgn hotel penginapan(bg luar KL). Dan ini juga fakta, bkn sentimen:D. Mn sy tau? Sbb ada jiran wakil bersih dtg ketuk dr pintu ke pintu mintak org kmpg turut serta. Sapa nk pergi dia puji, yg xnk dia maki. Sekian.

Anonymous said...

dari dulu lagi.

kalau politik memang hamka sokong bn...

alangkah baiknya jika benar hamka ditengah-tengah.

coba buat entry 10 kebaikan pas.
10 kebaikan umno.

10 kejhtan pas
10 kjhatan umno

Anonymous said...

meh buat research ramai2 asal masjid(kawasan umah aku le kawasan korang aku x tahu) time solat 5 waktu 2 saf je x macam solat jumaat.?
kawan aku sanggup gi KL turun bersih tapi x sanggup turun masjid time solat 5 waktu.?balik je dari KL mengupload la gamba2 dia kat bersih.

Bakal Mayat Seri Kembangan said...

saranan buat tuan Kampintosh yang merasa diri didiskriminasi dan hak untuk bersuara dikekang..

wahai tuan, pemimpin kerajaan kita bukanlah pemimpin yang agung. Dia dicipta bukan pencipta. Saranan saya kepada tuan "bersuaralah" kepada Pemimpin yang Agung. Pergi ke rumahNya. Percayalah hak anda untuk bersuara pasti didengar kerana Dia Maha Mendengar.

~sekadar saranan~

hamka said...

RALAT: ada ustaz call kata entry aku bab bersih 3.0 ada yang silap...

Aku dah betulkan,

kisah saidina Ali dan baju besi, entry asal aku cerita hakim tolak hujah sebab saksi kanak kanak, ustaz tu suruh tambah, hakim tolak hujah sebab kanak kanak, dan kanak kanak itu pulak keluarga sendiri, mungkin bias..


Aku dah betulkan,

yang lain ustaz cakap, OK!

terima kasih ustaz, jika ada salah tegur lagi, tapi jika tegur guna fatwa kaum kera, memang aku maki-woha!

Anonymous said...

boleh tanya sket, penulis pergi bersih 3.0 x?

Kolek Kecil said...

Kampintosh dan ano-anon tertentu (yang xnak gtau sape ko tu).

1) BERSIH mintak 8 benda, ape ingat hebat sangat ke, betul sangat ke semua 8 benda yang BERSIH mintak tu? Kalau betul pun, ada constraint lain la beb. Anak mintak 2,3 benda dengan bapak pon, belom tentu bapak bagi semua.
2) Xhabis-habis guna alasan Nabi saw perang. Kamon lah beb. Satu hujah tu je lah yang ko tengok. Bab dalil jangan maki hamun, alih duri tengah jalan, terima qada qadar, hormati dan taati pemimpin yang menunaikan solat, xpulak ko tengok.
3) Kebebasan bersuara lagilah mengarut. Ni semua idea orang liberal dan jugak so-called moden. Xde benda yang totally bebas. Setiap perkara ada batasannya. Kita, melalui individu pun ada benda yang kita rahsiakan. Ada benda yang kita boleh cite, ada benda yang kita boleh cakap. Cube ko cite skit pasal sumber pendapatan ko bulan ni, berapa dan apa yang ko belanja. Cite gak berape simpanan dalam akaun Tabung Haji ko. Aku dah hidup obersi, bilamana diorang praktis kebebasan bersuara ni dibuat, orang tempatan pun cakap apelah benda ngarut pon nak diceritakan.
4) kutlah Hamka nak sokong ape pon. Kebebasan bersuara lah yang korang nak kan? Yang paling aku nyampah bila orang obses.

Bab BERSIH -
1) Korang yang menyokong BERSIH akan cakap BERSIH sume betul sebab korang rasa ditindas oleh kerajaan, gaji tak cukup, barang mahal. Tapi korang tak pernah terfikir ke, jalan sesak, orang nak bersalin g spital sangkut tengh jalan, orang nak terberak tertunda, kene sembelit, kalu ko bini polis laki balik kepala berdarah, kalu ko polis anak ko g sekolah kene kutuk ngan kawan-kawan cakap bapak ko anjing sebab buat sekatan jalanraya? Jangan ingat isu pilihanraya je. Banyak lagi isu sebenarnya. Aku setuju dengan pandangan mamat yang suh keje di JPN atau SPR. Ko duduk dalam tu baru ko tahu masalah sebenar. Bukan tahu melolong menjerit je.

Bab entry ni - kalau Hamka orang ameno, biarlah. Sebab ramai orang PAS dan PKR (dan yang jijiknye DAP) kat kluar sane. Dia tulis entry ni mintak orang berfikir. Cuma contohnya dari sudut berbeza, Ko pun akan tulis kat blog ko suh orang berfikir mesti dari sudut fahaman ko jgk kan.

Akhir kata, BERSIH ke, KOTOR ke, Kuning ke, Oren ke, yang penting, majukan diri dulu.
Sebagai seorang yang terlibat penuh dalam pembangunan mahasiswa, aku cukup kecewa dengan bebudak yang duduk di jalanan hari tuh. Banyak lagi benda berfaedah yang diorang boleh buat. Zaman sekarang peluang ada terbuka tersangatlah banyak untuk majukan diri, antara nak atau tidak je.

Kolek Kecil said...

http://kolekkecil.blogspot.com/2010/07/assalamualaikum-w.html

Anonymous said...

polis menjalankan amanah yang telah diberikan... mcm penyokong bersih gak.. amanah die membuat rusuhan dan porak perandekan nagara... so masing2 ade amanah die kan... hahahaa...

HAMKA 1- BERSIH-0!

Anonymous said...

amende laaa ini semuanyee..ini blog aa, wadah ilmu..yg baik kite amik, yg buruk kita kesampingannye punn..

kalo lu olang nk gadoh..nk berdiskusi pegi la blog papagomo or amenoworld nye punn..

mana lu olg rs sisitengah olg itu menzalimi dirinya sendili atau kpd masyarakat,.kita sama2 berdoa,sama2 bertawajuh kpd Allah moga Allah beri taufik hidayat pada mereka & kita semuanya punn..


wa sedih oo tingok kita semuanya begini....Rasulullah S.A.W apatah lagii... ;(

Ahmad said...

Aku suka Hamka, berani tegur NIk Aziz, HAji Hadi secara berhemah..

korang berani tegur ustaz buat salah?!

Ambiga sokong seks bebas pun Nik Aziz dan haji hadi diam, korang apatah lagi

bodoh!

Kolek Kecil said...

Anon mane tah, penulis entry ni sah-sah x gi sebab dia dah nyatakan, dia xkan buat pape kalau xmenjawab 4 soklan utama, syarat amal diterima:

1.Adakah kamu buat ini kerana Allah? (IKHLAS)

2.Adakah apa yang kamu buat ini adalah perintah dari Allah?(ilmu)

3.Jika ini perintah Allah, bagaimana nabi Muhamad SAW melaksanakannya?(Sunnah Nabi)

4.Bagaimana kamu akan mengistiqamah’kannya (Allah suka amalan istiqamah walaupun kecil)

Sekian, woha..!!

Anonymous said...

wei...

terang2 dah korang akan bersatu bila bab agama. masing2 berpaksi pada agama Allah dan tidak menolak Rasulullah.

Hamka sila buat entri baru pasal cara2 mempertahankan agama or mengimarahkan masjid plak...

back to basic punya entri please!

dzoelhakim

saiful said...

kalau penulis pergi bersih! dengan penulis2 kena bantai dengan aku tak payah tunngu FRU! woha!

serambi said...

kenapa lah takde org datang ajak aku g BERSIH! kalau ada,aku suruh dia bersihkan rumah aku sampai bersih baru aku lepas kan dia!!!

Anonymous said...

Brother:

Ni macam kes Robin Hood lah nih..Dia curi harta orang-orang kaya, pastu die sedekah kat orang miskin..Ingat matlamat tak menghalalkan cara..bende ni ade belajar kan..kalau caranye terpekik, maki hamun, baling botol, terbalik kan kete, berlari-lari tak tentu pasal perjuangan ape tuh, dengan orang songkok hajinye memaki hamun, then perjuangan just duduk, pebende tu duduk aje perjuangannye, bajet pergi perang konon, sahabat nabinye perjuangan badan siap terbelah dua korang tak fikir,nyawa hilang mcm tu je ko tak pikir.. lebih2 lagi PAS orang Islam, UMNO pun Islam, so conclusionnye Islam VS Islam, tak ke bangang namenye tuh, Once more, ape yang korang dapat? Nothing beb, nothing.."where the beauty of Islam?" .."i dont see it"..ini pikiran orang kapir kat kita..lain kali jgn tafsir hadith gune hati..UMNO, PAS, Ngo2 lain, korang tak nampak ke langit tu tinggi~ Jgn taksub sangat dgn kepuakan lah beb boleh jadi sesat, nabi pun tak ngaku umat orang berpuak nih..sekian~

Anonymous said...

Anonymous said...
sedarlah bahawa kita telah pon memasuki fasa akhir zaman.sabda nabi s.a.w yg bermaksud "pada akhir zaman kelak akan ada pemimpin yang berbohong dan berbuat zalim pada rakyatnya.maka barangsiapa yang pergi kpd mereka lalu membenarkan perbuatan mereka,sesungguhnya mereka bukan dari kalanganku".maka nilai lah sdiri secara jujur di pihak mana kita berada sekarang,moga2 kita sempat berubah sebelum tiba hari penyesalan!
-----------------------------------

Daripada Ali bin Abi Thalib r.a. berkata: Telah bersabda Rasulullah saw.; "Sudah hampir sampai suatu masa di mana tidak tinggal lagi daripada Islam ini kecuali hanya namanya, dan tidak tinggal daripada Al-Quran itu kecuali hanya tulisannya

Ulama mereka adalah sejahat-jahat makhluk yang ada di bawah kolong (naungan) langit. Dari mereka berpunca fitnah, dan kepada mereka fitnah ini akan kembali"

hamka said...

wow, berbalas bals hadith, berilmiah sungguh, tapi tolong jangan sentimen

Anonymous said...

salam en Hamka,

tolong delete komen2 yg sentimen. nyampah la saya yg melihatnya..wahaha

jiki

hidup isle said...

BERSIH konon! Kencing pun tak ikot sunnah Nabi saw mcmana kata diri BERSIH!!! Wahai org2 ISLAM dalam BERSIH, ingat kita ni umat Nabi saw! Nabi sudah tgk perkara akhirat(celik) , NERIMAN lah (ikut lah) Nabi saw dgn sebenar benar BERIMAN! kita jgn ikot "org buta"! kalu kita ikot "org buta", kita akan jatuh rosak akhirnya!! buta yg dimaksudkan adalah buta HATI,

.:BBc Florist:. said...

hamka, aku sokong comment dr dzoelhakim

tlg buat entry pasal mengimarahkan masjid. biar sampai menangis sume mamat2 kat sini dek entry kamu. (sbb aku selalu nangis bace entry kamu dulu2, lagi2 yg pasal pengorbanan Nabi s.a.w utk umat Islam.tp lama da x dpt nangis sbb entry2 baru da kurang 'kaw' nya. Sekian.

.:BBc Florist:. said...

eh nk tambah sket,

bukan lah bermaksud bila x 'kaw' tu x best.

aku still dpt ilmu setiap kali bace blog kamu.

Thanks so much. teruskan menulis. semoga Allah sentiasa memberkati kehiduapan kamu sekeluarga. amin.

Anonymous said...

yang pegi bawak ANAK KECIL, BABY, ISTERI, GIRLFRIEND, ADIK, KAKAK (x kisah la yg bertutup satu badan ka or terbuka sana sini ka..), x perlu la Mmenonjol2-kan diri kat tempat2 HURUHARA cam tu....bior yg lelaki jer pegi berdemo...puak2 pompuan jaga diri dan anak2 dirumah dah ler...

saya sedih said...

Saudara Kampintosh,

Pertama sekali.. sebab apa komen anda selalu ada ayat "tuan2 blum buat research yaa??".. bg saya ayat provokasi begitu x perlu.. saya nmpak byk fakta contohnya yang dibentang oleh Bar Korek vs Bar Council. lengkap fakta.

Kedua kali... back to basic saudara. BERSIH 1-3 seleruhnya adalah menuntut sistem pilihanraya yang lebih adil. ada 8 tuntutannya. SPR dah jawab tuntutan itu. Jadi berlaku ketidakpuasan hati mungkin di pihak BERSIH. Oleh itu saya juga perlukan FAKTA anda apa yg masih belum betul.. Boleh juga rujuk Bar Korek vs Bar Council.

APA YANG SAYA FIKIRKAN BAHAWA ANDA MMG SEORANG YANG MENOLAK FAKTA!!! NAFIKAN!!!

AkuMuzikFilem said...

saya suka infernal affairs, tapi saya lagi suka The departed scorsese punya.

IMDB bagi 7.1 apa untuk KOH

onecentview said...

assalam..
sy rasa setuju sgt dengan hamka when he said tak semua yg dtg demo itu tujuannya sama. mungkin, MUNGKIN itu salah satu punca huruhara.

sbb yg sy nampak, demo/perhimpunan yg lain lain tak ada provokasi/huruhara mcm ni. sy cuma ambil cth yg paling terbaru yg sy ikuti. demo for syria n GMJ di stadium shah alam. sy tak ada dgr kekecohan[kalau ada,tlg bgtahu] sbb tujuan mereka yg sertai demo itu sama : memeberi sokongan pada syria n palestin.

tapi, yg hadir ke bersih ? okay MAYBE 80%[most of them] dtg dgn niat yg betul. nk duduk, tanpa sebarang provokasi. tp i would say there's still small no of people yg lari dr matlamat asal dan mempolitikkan keadaan. seriously people, dont get to attached to something except Him please.

dah dikata jgn sentiment, tetapi ramai jugak yg mempertahankan sentiment masingmasing -__-'
and yes, islam dan politik perlu selari. tapi jgn lah mempolitikkan islam, islamkanlah politik yg ada sekarang. huhuu.. just my onecent view.

PEACE (^_^)

my beloved diary said...

hmmm..... hamka.... i don't know what to say, but..... maybe u should know what the purpose of BERSIH... and why government didn't like it... have a brain... think about it ok.... gotcha..~

hamka said...

akumuzikfilem.

bagi aku infernal affairs lebih bagus sebab rahsia hero adalah polis hanya di ketetahui oleh bos dia seorang, bila bos dia mati kena bunuh, aku simpati gila dengan hero ni, sebab dah takde bukti dia adalah SB, berbeza dengan The departed, sebab ada dua orang tahu rahsia hero, bila bos dia mati, hero tak patut panik sebab ada backup..

tapi The departed bagus bab hero dan orang jahat kongsi awek yang sama, lebih tragis...

Tapi ending infernal affairs, sangat memberi kepuasan berbanding ending The departed, yang lebih kepada Hollywood ending.

ayat last yang menyentuh hati:

"Who wants to be like ex-cadet Yan?"

I do!

Anonymous said...

best lg spy game!!

Anonymous said...

alamak hamka, mcm mane kau boleh tandatangan buku pulak? aku termiss ape2 ke?

xpe, tandatangan je pun.
aku tandangan sendiri je la nnt :)

_________________________
I added cool smileys to this message... if you don't see them go to: http://s.exps.me

Anonymous said...

Teringin dan termimpi2 nk tgk cmna Kampintosh nk jawab saya sedih tu.. hehe.. cepatle...

Jenazah said...

Katanya 4 soalan tu lebih mudah dijawab oleh pihak polis. Nak tau apa jawapan pihak polis yg empat soalan tu bole x? sbb encik hamka dah tanya...camne pihak polis menjawabnya?

T. kasih.

Anonymous said...

sng cite...
taat Allah ikut sunnah rasul
jge smyg 5 waktu
ilmu disertakn dgn zikir
ikram muslimin
buat sesuatu ikhlas kerana Allah
dakwah

sejauh mana kita korban utk agama
maka sejauh tu lah pemahaman kita pada agama serta kehendak Allah dan Rasul...

Car Meng said...

Aku tak peduli apa barang purpose bersih.. aku tak peduli sapa provoke sapa.. aku tak peduli tuntutan-tuntutan apa, tapi aku tak suka demonstrasi dan aku tak setuju langsung, lebih banyak buruk dari baik!

Hamka aku pinjam ayat 4 syarat amal diterima tu kat blog aku buleh kan?

sy said...

alangkah baiknye kalau sume yg dtg BERSIH tu dtg ijtima' yg akan d adakn d seluruh negara bermula tengah bln 5 ini...bila dtg dua2 perhimpunan ni...pasti akan terbuka pintu hati semua pihak...pasti akan nmpk beza...pasti akan berubah fikiran...pasti akan nmpk keperluan semasa agama...ya Allah...sebarkan lah hidayat ke seluruh alam...

Anonymous said...

entry ni seakan berat sebelah..

saya cuma curious, hamka taknak ke pilihanraya yang adil dan bersih?

kampintosh said...

urm susah sgt ke nak wat research sendiri,soalan saya semuanya back to basic,xperlu pun keluarkan mana fatwa,hadis dsbnya.nak kena point out la mcm ni ye...ok
1) seluruh dunia dah saksikan kenyataan bahawa perhimpunan bersih telah berjaya dianjurkan walau dilarang keras pihak berkuasa.
a) soalannya mengapa perlu disekat hak asasi mereka berhimpun di lokasi tersebut?
b) mengapa tidak diberi kebenaran berhimpun sepertimana pada negeri2 lain, paling tidak ipoh,perak yg mana adalah kerajaan bn sekurang-kurangnya?
c) adakah mereka2 ini penjenayah negara sepertimana dilayan oleh pihak berkuasa?
d) sejak bila berhimpun secara aman,mengalihkan kawat berduri,mengkritik kerajaan adalah jenayah terbesar berbanding penggelapan wang rakyat bertrilion,penipuan pilihanraya,penindasan hak rakyat dsbnya?
e) kita sebagai umat yg mengaku Islam dan pemimpin yang mengaku mengamalkan nilai2 Islam sejak bila boleh mangamalkan semua seperti diatas?
f) adakah perlu pihak berkuasa menggunakan kaedah seperti meriam air,asap pemedih mata,peluru getah,kekasaran melampau dsbnya?
g) adakah kita sesama bangsa dan agama hanya mengiyakan sepertimana yg telah berlaku diatas semata-mata?

dan sy rasa kita tak perlulah mengaitkan perhimpunan bersih ni dgn mana2 agama dahulu,apa yg perlu kita tekankan ialah perkara2 asas khidupan manusia sejagat dahulu.dan tlg beri contoh2 fakta jika anda rasa para pemimpin Islam kita ada mendengar rintihan rakyat.lg satu fakta bahawa perhimpunan bersih adalah sgt aman sehinggalah pihak berkuasa memulakan tindakan kekerasan.ini adalah fakta,sila research.ingatlah bahawa mereka ini mempersoalkan perkara2 besar melibatkan masa depan rakyat dan anak cucu mereka.siapa mahu kerajaan yang menindas rakyat,baik sikit atau banyak,tersurat atau tersirat,ternyata atau tersembunyi,maju atau mundur,Islam atau bukan Islam,yang mereka mahu adalah Keadilan kpd semua itu shj.Wassalam....

Anonymous said...

Assalamualaikum Hamka. Awal2 dulu saya suka baca blog ni. Sekarang ni saya mendapati blog ni sgt berbahaya dan semakin merbahaya. Saya tak pasti, berkemungkinan anda tergolong dalam golongan orang yang tak pernah faham, tersilap faham atau tak mahu faham. Nasihat saya, janganlah menyebarkan ketidakfahaman anda itu pada org lain pula. Saya sgt tidak bersetuju dgn tindakan anda ini. Takutlah dengan balasan Allah.
Semoga Allah memberi hidayah kepada anda dan kita semua.

“Apabila Allah menghendaki kebaikan bagi seorang hamba maka Allah memberinya kefahaman (faqih) tentang agama dan memberinya ilham kelurusan”. (HR Thabrani)

-ami-

Afmz said...

Kampintosh, maaf... Ko tu yg tak buat research. Ko nak suruh kitorg buat research yang mengarah kepada fahaman ko. Ko ada buat research kah yg melihatkan sebab dan munasabab kenapa pihak kerajaan tak benarkan perhimpunan tersebut dilakukan di tempat awam? Ada ke buat research, angang? Aku dgr dgn telinga aku sendiri pihak kerajaan benarkan perhimpunan aman. Diulangi, perhimpunan aman ye. Bukan perhimpunan kucar kacir. Tolong buat research ye? Jgn malas... Susah sgt ke nak buat research kampintosh.

Fazreena said...

Masing2 comment macam bagus. Macam korang tau semua. Aku pergi Bersih. Aku tau apa yang terjadi kat situ. Jangan perasan korang duduk rumah. Lepas tu tengok berita, buka facebook/twiter/blogs nak comment segala bagai macam korang pergi. Polis pukul pendemo la. Pendemo pukul polis la. Macam2 lagi korang commment macam korang pergi. Kedua-dua pihak ada betul dan ada salah. Aku pergi sebagai rakyat, bukan sebagai penganut parti politik. Aku bukan taksub parti. Tapi aku tau kerajaan sekarang nie korup dan perlu diubah. Jika lepas nie PR jadi kerajaan, tapi diorang pun korup dan bagi janji manis shj. Aku akan ubah lagi. It's RAKYAT POWER. Aku tak bodoh dan tak sanggup diperbodohkan. Dan korang pun jangan jadi bodoh, tau comment je. Tindakannya tiada! Jadi, sila berhenti comment jika korg tiada ilmu. Akan jadi fitnah. Buat dosa kering shj.

Anonymous said...

Assalam En. Hamka,
Wah meriahnya blog ni untuk kesekian kalinya. Tapi paling menarik yang berbalas hadis tu, saya ingat balas pantun je yang ade. Setuju dan sokong dengan artikel ni kene BERSIHkan nawaitu dulu dan bak kate Ustz Pahrol berdemo dengan Allah lagi penting, bukan demo mcm ni. Kan bagus dah kumpul ramai-ramai buat solat hajat minta hajat dimakbulkan. Sesungguhnya Allah maha kuasa, manusia takde kuasa. adila_alim ;)

Anonymous said...

Hello kampitosh & co,
Aku pelik apasal bila nak buat demo mesti kat area Datar a,Masjid India, Masjid Jamik dan Jln TAR. Ko orang x buat research ke area tu memang crowrd area. Kalau x ada Bersih pun area tu dah sibuk apalagi kalau bawa ko punya geng bersih 200 K memang le haru biru. Jadik lain kali kalau nak
buat bersih #4 buat le kat area lain

huda said...

assalammualaikum

buek fazrenna.. (yg nampak berbuak-buak komen dia)

suka aku nak petik komen fuad ansari

Bila sibuk membina bangunan..
Bukan sibuk membangun iman..
Rakyat hidup dengan hiburan..
Bila timbul ketidakpuashatian..
Sunnah Nabi bukan keutamaan..
Demonstrasi jalanan jadi pilihan..

dan komen encik hamka

1.Adakah kamu buat ini kerana Allah? (IKHLAS)

2.Adakah apa yang kamu buat ini adalah perintah dari Allah?(ilmu)

3.Jika ini perintah Allah, bagaimana nabi Muhamad SAW melaksanakannya?(Sunnah Nabi)

4.Bagaimana kamu akan mengistiqamah’kannya (Allah suka amalan istiqamah walaupun kecil)

cuba renungkan jap
(lemahnya manusia ni, kadang-kadang kita terlalu bodoh untuk tahu apa yang kita buat tu bodoh)
..............................

teringin nak tanya fazrenna dia ke salah seorang wanita yg menunaikan solat kat kaki 5.

Anonymous said...

UmmuAisyah wrote..kenapa ada isu TGNA n TGHH sokong ambiga? Ambiga sokong seks bebas adalah sst yg tak pelik sbb dia mmg sah2 kafir.tp yg lebih pelik ialah org yg so called muslim menolak HUKUM HUDUD yg terang2an termaktub dlm QURAN.this is a fact..kalu dah hukumx ALLAH pun puak2 ni berani tolak..nauzubillah tunggu lah azab Allah..betul kan en hamka?HUDUD pun depa berani perlekeh apatah lg 8 tuntutan bersih yg selari dgn tuntutan islam..wallahualam.

Anonymous said...

UmmuAisyah continued..trima kasih kerana sudi tegur TGNA n TGHH scr berhemah. Takde org yg terlepas dr dosa hatta dia seorg ulama..Abu Bakr assiddiq,Umar alkhattab n Umar Abd Aziz pun minta ditegur kalu mrk tersasar dr jln islam..ermm..Najib n konco2nya korup n zalim tu lagi2lah perlu ditegur..ada berani wahai en hamka???

kampintosh said...

urm still,why theres still no answer for the simple question above?
a) since when gathering at public places in Malaysia is against the law?if dataran merdeka is a public places,then where is not a public places to gather?do u still thinking to held a 200k+ people gathering at any stadium in Malaysia?
b) is it too harsh to make a day of a year to gather and stop all routine activity just to have nice and peace gathering?can it bring RM1 Trillion of loses of people's money?
c) how in the earth do u aspect it will last long as a nice and peace gathering after the participants all being pursuit with fru's and police?do they have guns or weapons?
d) why must talk about what our God or Prophet's ask us Muslim to do when the very basic teaching of life is not there at all?which is justice and fair to all the people?anybody from any religion or believers know this i guest.
e) how and where in the earth do u Muslim put your faith to Allah when u denied somebody's basic rights?dont u felt ashamed to Allah or at least to yourself buddy?

Anonymous said...

UmmuAisyah wrote..

sy sedih ada yg kata tak peduli psl 8tuntutan bersih.mcm nilah..ISLAM ni syumul n indah..menjadi seorg muslim bukan setakat solat,puasa,zakat,haji..to be a good muslim kena jaga hablumminallah n hablumminannas..bkn stakat pegi keje,balik keje,huj bulan dpt gaji..full stop.bukann saudara seislamku sekalian.assyahid imam hasan al banna pernah kata tanggungjwb kt lebih byk dr masa yg kt ada..to be a good muslim kt WAJIB ambil tahu.ttg saudara seislam kt d Palestin,Iraq,Afghanstn,Syiria,Bosnia..apatahlg yg berlaku dlm negara Malaysia yg tercinta ni..mangsa kezaliman ISA,kronism,nepotism n segala urustadbir negara WAJIB AMBIL TAHU..

Termasuklah hal2 yg berkaitan pilihanrya yg tak lama lg ni..terlalu byk penyelewengan n kepincangan dlm spr yg perlu kt sbg warganegara n sbg muslim tentang.nak tulis surat bantahn?? Rasanya surat2 tu semua dah dibakulsampahkan.

A

Ada yg kata nabi tak buat demo.mmg la Rasulullah x buat demo sbb Rasulullah tu lah ketua Negara Islam Madinah,nabi jugaklah perdana menteri n presidennya..kt kena ikut realiti zaman. Yg penting pokok n asasnya adalah menuntut at pilihanraya yg ADIL DN BERSIH.soal siapa kalah n siapa menang tu perkara ke2..yg penting pilihanry yg ADIL N BERSIH is fundamental utk.membentuk sebuah kerajaan yg ADIL n seterusnya dpt menegakkn HUKUM ALLAH yg termaktub dlm Quran,bkn undang2 SEKULAR spt krjn yg ada sekarang. Wallahualam..

Maaf jika ada yg terasa..

Anonymous said...

Salam en hamka, saya suka entri ni sebab mengelaborate apa yg saya fikir dengan lebih baik.


Kepada pengkomen2 semua,apa yang saya faham daripada entri en hamka ni, adalah kita menyokong dibahagian yang betul dan menghukum kepada yang salah.bermakna kedua2 pihak ada salah dan ada betulnya.jadi kita ambil yang betul bagi kedua2 pihak dan hukum kepada yang salah.cthnya,saya sendiri tidak menyokong corruption di negara kita,itu yang saya sedar, memang banyak dgn kerajaan yg sedia ada.tapi betolke pembangkang langsung xde korup? Sayajuga tidak menyokong negara kta ni ada pemimpin yang berzina,seperti yg dituduh ketua pembangkang,tapi betolke pemimpin2 kerajaan skrg xberzina?

Saya sokong niat yang inginkn pilihan raya lbh telus.saya juga sokong kita perlu jaga nama baik dan keselesaan orang lain supaya pelabur asing tak takut masuk ke negara kita yang mana bila negara tak aman,tak tenteram,rakyat jadi lebih miskin dan lebih marah,mungkin.


So ada cara yang lebi baik.kita kena fikirkan dengan masa panjang.jika benar negara kitani penuh dengan corruption, kita doa sama2,dan apa kata kita bersatu padu bukan atas nama pembangkang or pro kerajaan membanteras rasuah.itu lebih baik.yang penting kita beramai2daripada golongan rakyat.bukan untuk kepentingan mana2 individu.itu pendapat saya untuk difikirkan.


Assalammualaikum.


-cahaya pemelihara-

Anonymous said...

Inilah padahnya nak belajar agama tapi berguru dengan ahli politik..sebab nik aziz pakai baju kuning semua ingat bende tu perjuangan agama..kesian sungguh, umah pecah belah porak peranda..aku tengok politik ni macam tiada kesudahan..better aku perbaiki diri aku sendiri taat pada Allah dan ikut sunnah Nabi SAW..diri sendiri pun belum tentu syurga neraka, agak2 esok hari aku mati..Allahuakbar~

Ms kertas said...

Salam Bro,

Hamka aku dah baca buku kau.Kau tahu
tak,aku siap gunting lagi your signature kat kotak pos tu and pelekat ke buku itu..sangat obses aku terhadap kau..Woha!

Mak aku pun baca buku ni sekali sambil gelak keh keh keh.itu yang bab tercekik tulang.awal2 mak aku ckp oh Hamka ni penulis indon dulu2 dah mati dah..aku cakap x, ni Hamka ni belum jadi mayat lagi,ni Hamka perasaan ensem..Woha!

P/S : Hamka ko ada tanya ko yg ketegori mana satu kan? mak aku ckp ko yg ayat power..Woha!

P/S/S : Hamka aku tiap2 bulan,gaji beli sebuah buku (kan ko yg pesan mcm tu)tengok aku obses lg terhadap kau..E.I.E.I.O.........

P/S/S/S : aku ikut kau penutup lebih dr satu..Woha!
Bro, kau BEST BRO..Semoga sentiasa diberkati dan berjaya..Amin..

Ms kertas said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

UmmuAisyah wrote..

Tahukah tuan yg nabi besar kt Rasulullah saw seorg politician?sila kaji sirah Nabi..Baginda seorg negarawan ulung,Sultan,Ketua negara Islam..besides Bagindalah yg menjd Imam solat, seorg pendakwah,seorg daie,seorg Ulama',seorg businessman yg paling berjaya n seorg ketua panglima perang di medan jihad..PERFECT!!
Jd tak ada isu belajar agama dr org politik..dgn syarat org politik tu seorg yg alim n belajar agama.
Jgn dipisahkn dunia n akhirat spt pemerinthn SEKULAR krjn yg ada.
Nak contoh lg?? Saiyidina Abu Bakr,Umar,Uthman,Ali,Umar Abd Aziz,Sultan Muhammad AlFateh...semua mereka ni adalah Ulama n pendakwah..tp dlm masa yg sama seorg Politician..
ISLAM adalah AGAMA SYUMUL.nak jd muslim yg baik,nak masuk syurga bukan stakat lepas diri sendiri n keluarga sj..kena ambil QURAN KESELURUHAN..TERMASUK HUDUD.. Bukan ambil islam n quran ikut hawa nafsu kepentingn sendiri..yg sesuai dgn nafsu diambil,yg agak2 xsama dgn kehendak nafsu dibuang..

Anonymous said...

kampitosh ni mabuk todi ker..

Anonymous said...

alahai fazreena..awat yang hang bangga sangat bila dapat pi join bersih tu..

nak minta orang jangan bagi komen sebab takda ilmu konon..yang hang tu perasan berilmu sangat ka..

seronok jadi balaci ambiga kan..

Anonymous said...

weii kampitosh..kalu nak tulis panjang2 buka blog sendiri arr.

macam bagus je berceramah kat sini..terpesong plak tu

Anonymous said...

hangpa kalau layan kampitosh silap2 hangpa boleh jadi gila..

dia pun tak tau apa yang dia taip kat sini..punya banyak point dia dari a sampai g..nampak hebat lorr.

yg sebenarnya dia cuma copypaste dari blog lain ja tentang point2 dia tu..

Anonymous said...

Hello kampitosh & Co..
Komen begini le banyak masih lagi x dpt jawap ko punya soalan .... hai kampirosh jgn le buat2 bodoh nanti jadi bodoh terus x bole nak buat bersih lagi

The Me said...

bro hamka.. buku dah sampai. tp x dpt sign pon sedeh nye.sob sob sob. padahal da mtk.
isi nya best. jzkk. moge Allah berkati. :)

Firdauz said...

We want freedom not riot :)

Stand one nation for MALAYSIA :)

Sentiment not our choice but investigate that our purpose :)

Anonymous said...

Assalamualaikum to all,
Kepada penyokong bersih , apa yg tak bersihnya? Pas memerintah lebih 20 tahun , pkr dpt 4 negeri lagi? Tak paham den. Kalau betul la tak bersih, kenapa bn tak dpt 2/3 majority?

Pls read akta perhimpunan. Berhimpun boleh berarak tak boleh.

adam said...

Assalamualaikum,

apa kata Bersih 4.0 nanti kita tolak perhimpunan dan perarakan seperti yang lepas2, kita buat cara baru, himpun kerana agama, adakan solat hajat, sembahyang berjemaah, ceramah, kita bentuk sebuah negara islam, tolak sistem berparlimen,demokrasi ini semua, ikut cara nabi. tolak capitalist,tolak sistem wang, guna emas. Kmbali pada asal kehendak sebenar2 ikut ALquran. 1 Khalifah sebagai pemimpin Malaysia yang betul2 mengamalkan Islam.

p/s. agak2 berapa juta pula yang nak hadir kalau tujuan perhimpunan kerana seperti di atas???

Ridhwan bin mohd yunus said...

woha.. sajeks jeks nak komen woha.. nak tambah2 meriahkan tajuk yang hot.. hahaha..

pilihan di tangan masing-masing... merusuh bukanlah cara terbaik..

aku sebenarnya agak risau bila ada pegomen-pengomen melontarkan aidea agama kemudian yang penting masalah sejagat.. aduih.. masalah tu.. perlu diselesaikan dengan cara beragama dulu iaitu alquran dan assunah sebab itulah cara terbaik yang diredoi allah.. .. salah dalam memahamkan agama islam ..boleh rosak segalanya..

macam ada sorang tu aku baru jeks jumpa.. nak kuar islam.. wa tanya apasal.. dia cakap takut kena tangkap dengan jabatan agama sebab tak puasa.. wa cakap.. sini wa ajar cara nak makan bulan puasa.. lu jangan makan di khalayak ramai .. lu makan dalam tandas.. tapi dia nak kuar islam gaks.. dia cakap dia dah makan babi... wa cakap tu lu punya pasal la.. yang penting lu memang da tak boleh kuar islam.. kalau lu nak jugaks.. lu mati dulu la.. leps tu idup balik jadi burung.. lu tak pening2.. hahaha tak tau la pe citer lepas tu.. dengar khabar ada agen peguam aku nak fail kat mahkamah.. wa maleh nak layan... inilah yang berlaku dan terus berlaku apabila umat islam mula meninggalkan perkara yang penting dalam kehidupan.. islam , iman dan amal soleh

wa sebenarnya baru balik pesta buku nie.. .. perghh ramai gile orang.. wa caik gaks kalau2 ada buku hamka memang wa nak beli ngan mintak doa sekali..

Anonymous said...

'huru-hara'yang berlaku tak lain tak bukan ialah hasrat dan cita2 seorang yang teringin nak jadi PM,itu aje.Dulu setapak lagi je tapi dah ALLAH tak izinkan ,redho jelah,tentu ada hikmah pada dia dan kita semua

Anonymous said...

provokasi terhadap polis berlaku malam sebelum bersih3.0... Tiada polis yg pukul peserta bersih waktu tu, tapi lihat dan dengar kata2 kesat, makian "pu**mak", "polis bodoh" beserta isyarat jari (f**k), menyepak kereta polis yg lalu, menepuk2 bas polis etc dari peserta melayu. Adakah cacian ini termasuk dlm tuntutan bersih3.0 yg aman kononnya?

lihat dan nilai
http://www.youtube.com/watch?v=axQwPtLLKBo

Anonymous said...

rmai gak warrior bersih..hehe........n mcm sdara hmka kata jngn sentimen...hihihih

Anonymous said...

hahaha....baru aku tahu ada yg joint bersih sbb duit...kuikuikui....ingatkan betul2 nak 'bersihkan' hati....bersihlah sangat kononnya....

WOHA! said...

kenapa eh aku lihat, baca, teliti, orang yang tak sokong bersih, tulis satu ayat, kemudian memaki hamun? inikah adab orang islam?

nampak sentimen disitu.

wallahualam

Ismi Ijmi said...

xde org nak komen videeo tu, aku komen. terbaekkkk,hehe

Afmz said...

Kampintosh ni dok tulis point sama jer... Boring ler... Cuba buat research n sertakan dgn point yg bijak sikit. Fazreena ni pula, berbuak2 semangat betul dia yer.

Anonymous said...

salam..

Siapakah yang benar terasa bahawa Bersih 3.0 akan dapat pertolongan daripada langit?..
"angkat tangan.."??
"sila undi.."??
"jom comment kt fb.."??
"Hamka, kalau ko anak jantan.. jawab!.."??

-saya syor Hamka kena bagi banyak kisah para sahabat dalam bab sebelum mendapat bantuan daripada langit, sebelum saatnya perang Badar.

Bersih tue sama taraf perang Badariah jer Ahak!! Woha!!

-Rom

Anonymous said...

salam,

saya penyokong PAS, saya tahu majoriti rakan seagama saya di sini tidak menolak Hudud. masing2 tahu apa yg terbaik untuk dipilih pada PRU13.

tapi saya kesal balik2 org mengatakan SPR x betul. sila berikan perangkaan/contoh/huraian/bukti salah laku SPR. dah terbukti Kelantan teguh bersama PAS selama lebih 20 tahun. Kedah dgn PAS, Selangor dengan PKR dan Pulau Pinang dengan DAP serta Perak dengan PAS walaupun akhirnya ke BN.

sila keluarkan fakta dan perangkaan serta bukti salah laku SPR. kalau anda tak ada perangkaan/huraian/bukti hanya dgn fakta/tuduhan, beribu2 pembaca Keretamayat boleh mengandaikan pelbagai interpretasi yg buruk kepada rakan seagamanya sendiri. (sila istigfar) ia boleh mengundang fitnah. andai anda tiada perangkaan/huraian/bukti daripada fakta yg belum tentu sahih itu, sila diam daripada membuat komen.

nak belajar agama perlu al-quran sebagai rujukan. fakta anda pula, saya perlu rujukan/bukti daripada mana? saya memandang serius perkara ini kerana hujahan tanpa hurai/bukti akan menimbulkan pelbagai tanggapan. sebagai seorang terpelajar dalam bidang agama islam sila ambil tanggungjawab ini dgn menghentikan propaganda yg tidak jelas. saya takut beribu2 orang pembaca keretamayat diakhirat nanti saling bertuntut2 dengan fakta anda di hadapan Allah. sila bertanggungjawab pada pembaca lain. jika mahu laungkan KEBERSIHAN anda, sila buat ruangan anda sendiri.

cerdikla sikit memandang masa depan 20 hingga 30 tahun akan datang. banyak isu boleh diketengahkann selain daripada SPR. pembangunan insan masyarakat islam dan pendidikan kurikulum agama islam perlu diutamakan daripada hanya berpaksi PILIHANRAYA yg kini lebih bersifat duniawi.

RON - Sri Petaling

serambi said...

kepada ummu asiyah boleh saya tau cara nabi berpoltik?

aslam said...

bersih bukan warrior tapi penakot! kalu kerajaan tak betol sekali pun ko pangkah lah masa mengundi nanti

Anonymous said...

APA? ada org samakan bersih dgn BADAR! perhimpunan bersih sampah dari awal hingga akhirlah brooooo!!!

isle kelate said...

demo nak g demo lantak demo lah!!!

mohd said...

bila aku tgk gambar ahli badar eh silap! ahli BERSIH kat mekah dan madinah! aku jadi meluat! korang ni sume dah buat KOTOR kat masjid suci! sibuk ckp org lain zina,rasuah,pebunuh, tapi korang buat apa ni!!! apa yg korang dah buat! maskot BERSIH AMBIGA!!?

Anonymous said...

MUNGKIN GENG2 BERSIH NI FIKIR, ORANG2 YAnG TAK JADI BALACI AMBIGA TAK SEMESTINYA SOKONG KERAJAAN KE? GILA APA? SIAPA CKP KERAJAAN BETOL? TAPI KORANG LAGI LAH TAK BETOL! NAMPAK JEE MCM BETOL!

Anonymous said...

MUNGKIN GENG2 BERSIH NI FIKIR, ORANG2 YAnG TAK JADI BALACI AMBIGA ADALAH ORANG YG SOKONG KERAJAAN KE? GILA APA? SIAPA CKP KERAJAAN BETOL? TAPI KORANG LAGI LAH TAK BETOL! NAMPAK JEE MCM BETOL!

Anonymous said...

MUNGKIN GENG2 BERSIH NI FIKIR, ORANG2 YAnG TAK JADI BALACI AMBIGA ADALAH ORANG YG SOKONG KERAJAAN KE? GILA APA? SIAPA CKP KERAJAAN BETOL? TAPI KORANG LAGI LAH TAK BETOL! NAMPAK JEE MCM BETOL!

Anonymous said...

kita jgn risau kalau kerajaan arab tak bagi kita g mekah buat haji, kita g je serambi mekah kat malaysia!! woha! bersih lagi sesat!

huda said...

nampak marah betul.. sampai 3 kali. huruf besar lak tu.. mesti darah pahlawan ni.

Anonymous said...

sori terbesar pulak! ter 3 kali pulak! ermmm saya bukan pahlawan! pahlawan adalah AMBIGA dengan konco2nye!!! hehehehehe

mohd said...

sebenarnya bukan RAKYAT TERTIPU tetapi UMAT YG TERTIPU! dan 'JAHIL' ada dua, 1)tak tahu 2) salah tahu (salah paham)

Anonymous said...

just nak tanya, tuntutan bersih yg 8 tu kalau tak dpt ditunaikan SPR, rakyat boleh mati ke? negara islam mana di abad ini yg betul2 bersih pemerintahannya? asyik2 nak compare dgn zaman Nabi dan sahabat. realistik sketla..konon mcm hebatla nk pegi perang tuntut keadilan. org yg jaga keamanan negara kita seperti askar dan polis yg kau kata ANJING tu la yg sanggup bergadai nyawa mempertahankan keamanan negara. brp ramai yg dah gugur di medan pertempuran tp kita xtau. terima kasih pun xde, memaki hamun dan merosakkan keamanan je pandai...

Anonymous said...

UmmuAisyah wrote..

ada makhluk Allah tny pasal cara nabi berpolitik..?? nak tergelak pun ada bc soalan ni..sila bukak buku sirah yg byk kat kedai buku..belajar sejarah kan..??? yg pasti adalah tertegaknya SYARIAT ALLAH mengikut Quran dan Hadith..iaitulah SISTEM KHALIFAH.. dan yg PALING PASTI bukan SEKULAR.. dan bukan demokrasi berparlimen spt yg ada sekarang.. selebihnya kena rujuk buku Undang2 Islam dan Negara Islam..

kampintosh said...

Salam guys,

lets not get emotional,lets be fair to all people and races,lets not judge them just like that,lets unite in the name of justice to all people,only this simple method we can show to the world, the beauty of Islam.Lets accept the facts that our beloved country Malaysia has a multiracial people.The gathering i repeat was not for any specific individual,it is for all people no matter from which parties.the agenda is about to have a fair and clean election,to those who have evidence that our election was clean and fair enough please prove that.why it is so difficult to accept the fact that things happened?isnt it is Allah's will?why dont focus to our future?for our kids and grandchildren,give them a better world tomorrow InsyaAllah.lets do something instead of just praying and praying.Allah will not change anything without any effort,remember that.people around the world has billions of them,but still there is no unity amongs us.remember our enemy is the only one that is Satan.every human being was born clean but Satan will dirty them.thus we need to look back to basic of life,justice for all.then we can talk about Islam.this is not about just writing books,debating,politics etc.this is about telling the world what is Islam is.this it not about wrong or right or win and losing.this is about our faith to almighty Allah.doesnt meant someone which is non muslim cannot say anything about Islam.do you really think Muslim will easily go to heaven and non Muslim cant?i chose to give a comment in this blog is because i think there is plenty of open-minded people around here and i like to read those Islamic articles.the owner of this blog have rights to delete any of my comment though.lets unite and show them we are true Muslim that brings justice to all people,at least we can start in our beloved country and our own future first.dont you agree?

Wallahuaklam.

aku_ein said...

Wahh..panas..aku suka ikut riduan punya idea..

pe kata lepas ni, BERSIH 4.0, setiap agama kumpul kat tempat masing2, yang islam sembahyang hajat beramai2 (dulu aku ada baca buku agama sarankan 12 rakaat,ada sapa2 boleh confirmkan???) tahlil pastu ngaji ke..apa ke..

pilih je mana2 masjid, jangan wat sampah dah..

aku setuju beberapa tuntutan bersih, tapi xsetuju cara bersih tu..pape pun tu semua pendapat aku..

p/s: hamka, buku dah sampai, tapi aku xbaca abis lagi..apsal xde tandatangan?? (sebenarnya aku xmintak pun..huhuhu)

pp/s: bini aku kata, xbes. aku tanya kenapa? dia jawab, sebab aku xde dekat dengan dia (weekend husband, ko dah tembak untuk yang weekend husband..huhuhu)

ppp/s: buku tu dah nak rosak, sebab time aku baca, anak aku kacau, so hampir nak tanggal dah..pe kata lepas ni wat binding yang kuat sikit, mesti harga naik kan..hehe

pppp/s: tajuk buku ko menyebabkan abang ipar aku tanya, buku pe ni?..dengan ini, bolehlah kita baca buku permata yang hilang dikhalayak ramai..woha!!!!

Anonymous said...

salam, duk molek, doksoh baloh deh kata Ustaz Azhar Idris, hehe..benda da sudah, cakap pepun x guna da kan, cuma peh ni malam or subuh sebelum pilihanraya buat la solat istiqarah nak pilih sapa, nak pangkah baca salawat dan bismillah byk byk bcos Allah knows BEST !! Woha !

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 332   Newer› Newest»