May 2, 2012

Bersih 3.0 atau Sentimen 3.0?

(Tolong jangan bercakap dengan aku tentang ugama jika korang seorang yang SENTIMEN)

Antara filem perang yang aku rasa jujur adalah filem Kingdom of Heaven (2005) yang di bintangi oleh  Orlando Bloom dan Ghassan Massoud . Filem ini jujur kerana walaupun ianya di arahkan oleh Ridley Scott yang bukan islam, tetapi pengarah berdasarkan fakta sejarah telah menterjermahkan dengan baik perang Salib yang melibatkan Saladin dan Raja Baldwin di Jerusalem tanpa sebarang unsur Sentimen.

Walau bagaimanapun, Filem ini tidak dapat di terima oleh sebahagian besar pengkritik profesional barat, walaupun pengarah filem ini pernah memenangi pengarah terbaik, tetapi akibat sikap Sentimen pengkritik filem pada islam, maka filem ini di lebel sebagai:  "dangerous to Arab relations",  juga, “Osama bin Laden's version of the Crusades and would "fuel the Islamic fundamentalists"...

Akhirnya, Sentimen pengkiritik profesional yang dikumpul oleh “Rotten Tomatoes” menilai markah filem ini sebanyak 39% sahaja.., dan filem ini gagal di pawagam US, tapi filem ini untung besar apabila ditayangkan di seluruh dunia kerana penonton lain pula sentimennya.

Kritikan tajam yang penuh sentimen dari media barat telah di bantah oleh pengarah filem ini dengan mengatakan:

“I am not fighting another holy war here, I am trying to get across the fact that not everyone in the West is a good guy, and not all Muslims are bad. The tragedy is that we still have a lack of understanding between us, and it is 900 years since the Crusades. We have never truly resolved our differences.”

Ya, aku setuju dengan pengarah filem ini bahawa, bukan semua orang islam jahat, dan bukan semua orang kapir tu baik, ada orang islam yang baik, dan dah tentu ada juga orang kapir yang jahat. Inilah fakta, tapi sayang, apabila pengkritik profesional barat tidak dapat menerima hakikat ini, maka hilanglah kepercayaan aku kepada Rotten Tomatoes jika menilai filem bercorak ugama..

Ok, lupakan Ridley Scott dan Rotten Tomatoes, fokus aku sekarang adalah fakta tentang;

Bukan semua orang islam baik, ada orang islam yang jahat.
Dan bukan semua orang kapir jahat, ada orang kapir yang baik.

Ini adalah FAKTA!, dan tolong jangan beremosi atau berSentiment!

Dalam neraka juga ada orang islam, tapi dalam shurga tak ada orang kapir, walaupun orang kapir itu baik, dan ini adalah fakta.

Dalam penjara juga ada orang islam, dalam penjara juga ada orang kapir, belakang rumah kita ada orang islam pukul anjing, sebelah sana ada orang kapir pijak kucing, tempat lain pula ada orang islam bagi minum pada anjing, dan tempat lain ada orang kapir sedang selamatkan ikan paus, ini adalah fakta.

Ok, Manusia ada macam -macam perangai, tak kira islam, kapir atau aetis,  terimalah hakikat bahawa ada orang islam yang baik dan ada yang buruk, sama jugak orang kapir, ada yang baik, ada yang buruk.

Kerana ada islam yang tidak baik lah, Maka Allah turunkan hukum hudud untuk orang islam.
Jadi kenapa saya perlu jadi bodoh hari ini apabila saya paksa untuk percaya bahawa SEMUA ORANG ISLAM itu baik, hanya semata semata untuk menyedapkan sentiment saya.?

Sedangkan hakikat sebenarnya, untuk kita percaya pada sesuatu perkara, kita perlukan bukti yang kukuh. BUKAN percaya semata-mata kerana sentimen!

Oleh kerana saya sudah islam dari kecik, dan berketurunan islam, Maka fantasi kita percaya bahawa semua orang Islam adalah baik-baik belaka. Orang islam tak buat silap, orang islam tak salah.

Jika ada orang islam yang salah, maka itu semua adalah konspirasi yahudi, freemasoom dan illimuniti, wah wah wah, meriahnya hidup...

Aku petik kata kata ahli perniagaan, Bal:

“Bukti sahih menunjukkan orang Islam yang buat 9/11. Yang merancang dan menjalankan rancangan itu adalah orang Islam. Bukti dah jelas dalam pelbagai dokumen dan rakaman yang telah didokumentasikan. Samada saya suka atau tidak, orang Islam yang buat 9/11 itu. Saya realist. Saya terima hakikat yang pahit.
Bukannya saya reka cerita yang menyedapkan hati: oohh, sebenarnya yang buat adalah yahudi, atau CIA atau FBI. Orang Islam ni cuma dijadikan kambing hitam supaya mereka boleh serang negara Islam. Ini adalah emosi dan sentimen semata-mata. Tak ada satu bukti pun bahawa 9/11 dibuat oleh CIA atau FBi, walaupun sentimen dan emosi anda INGIN percaya pada benda itu. Telan lah realiti walaupun pahit, wahai saudara Islamku sekalian.”

*****

Betul kata Bal, Jadi terimalah hakikat, tak kan lah Mat Rempit ragut beg tangan nenek kau, kau nak salahkan yahudi jugak.., inilah hakikat..

Jadi balik kepada tajuk entry ni, sejak perhimpunan Bersih 3.0 baru baru ni, rakan rakan FB dari pembangkang mula kongsi gambar ganas pendemotrasi dan gambar ganas polis.

Lepas tu masing masing mengulas kejadian itu bukan dengan fakta, tapi sentimen.

Sentimen korang sebagai orang dari parti so calI islamic. Maka fantasi korang percaya bahawa semua penyokong parti so call islamic adalah baik-baik belaka. Orang parti so call islamic tak buat silap, Orang parti so call islamic tak salah.

Jika ada Orang parti so call islamic yang salah, maka itu semua adalah konspirasi UMNO,  freemasoom dan ilmuniti, Orang parti so call islamic baik baik belaka..

Bila ada gambar penyokong bersih pukul polis, korang dengan penuh sentimen berkata:

Ini bukan orang PAS, bukan orang DAP, bukan orang PKR, ini konspirasi UMNO, orang UMNO pukul polis supaya pihak kami di kambing hitam, kami semua baik baik, sebab kami dari parti so call islamic., hampeh!

Lepas tu penyokong kerajaan pula tak kurang jugak sentimennya-kongsi gambar dan ulas: ini adalah pihak PR yang menyamar jadi polis, kami pihak kerajaan baik baik belaka, gambar polis ganas ini adalah polis yang menyamar, ini adalah konspirasi pembakang!

Woha!

Terima lah hakikat wahai semua rakyat malaysia, bila korang berdemotrasi dan terbuka kepada semua rakyat untuk menyertainya, maka bukan semua yang datang tu berniat baik, ada yang berniat jahat, dan terimalah hakikat bila polis bertugas,ada yang baik dan ada yang brutal..., rujuk Infernal Affairs (2002)

Ini adalah fakta..

Jadi, bila korang terima berita, jangan terus percaya atau bantah, kenalah buat kajian dulu siapa yang bersalah.., inilah keadilan dalam islam..

Saidina Ali waktu jadi pemerintah, baju besi beliau kena curi oleh orang yahudi, bila pencuri di tangkap, dan bila masuk mahkmah yang mana hakim mahkamah di lantik oleh saidina Ali, dan bila hakim minta bukti, maka saidiana Ali panggil anak dia jadi saksi, tapi hakim tolak mengatakan bukti tak kuat sebab kanak kanak jadi saksi, dan dari keluarga sendiri pulak tu, mungkin akan bias, maka saidina Ali akur, dan baju besi itu jadi hak milik yahudi tadi, terus yahudi tu masuk islam sebab terkesan dengan keadilan dalam islam.

Inilah keadilan, yang mana apabila satu berita tersebar, korang  jangan guna sentimen dalam menilai berita itu..

Nabi Muhamamd SAW, bila Aisyah di tuduh berzina, ada baginda beremosi macam korang yang mengaku pejuang islam? Ada Nabi cakap, “ini semua konspirasi yahudi, isteri aku baik baik belaka,” ada Nabi cakap macam tu? Takde, Nabi tak sentimen, Nabi cool, Nabi diam, bertawajuh kepada Allah..,

Malahan Nabi cakap; “Jika Fatimah mencuri, aku akan potong tangan dia”!

Tengok,Nabi cakap jelas, jika anak sendiri buat salah dan ada bukti, tetap kena hukum..

Tapi bila orang parti korang buat salah, korang dengan penuh emosi dan sentimen cakap, ini semua konspirasi, kami semua baik baik belaka.. wah wah wah, belajar ugama kat mana nih?

Tak payah cakap banyak, ikutlah Sunnah bab mendengar berita dan penyebarannya, belajarlah Sunnah Nabi bab orang yang kita sayang di fitnah.., iaitu bertawajuh dan siasat, cari bukti, dan jika terbukti bersalah, hukum, tak kira siapa mereka, orang islam atau orang kapir, pembangkang atau ponyokong kerajaan, jika terbukti salah- Hukum!

So, tak payah nak share gambar FB dan ulas dengan penuh emosi dan sentimen, buang masa sahaja.., berdosa pulak jika korang fitnah dan sebar berita fitnah..

Sekarang, siasat dan cari bukti dengan akal, bukan dengan sentimen..
  • jika terbukti Polis ganas- hukum dia.
  • jika terbukti pendemo ganas- hukum dia.
  • jika terbukti Ketua pembakang berzina- hukum dia.
  • Jika terbukti PM bunuh artis-hukum dia.
  • Jika terbukti bekas TPM meliwat-hukum dia.
  • Jika terbukti MB makan rasuah-hukum dia.
  • Jika terbukti Timbalan Presiden buat oral seks-hukum dia!

Sekian dari aku, Sila komen dengan fakta, dan bukan sentimen! Dan yang penting, waktu berbuka puasa ada kurma-Woha!

I rest my case!

Ps: To Ridley Scott, I am also not fighting another holy war here, I am trying to get across the fact that not everyone in the PR is a good guy, and not all BN are bad. The tragedy is that we still have a lack of understanding between us, and it is 3.0 already. We have never truly resolved our differences. Maybe You should make  a film about Bersih 3.0-Woha!”

Sumber gambar: Blogserius

VIDEO Peserta Bersih mati.., woha!
Post a Comment