May 2, 2012

Bersih 3.0 atau Sentimen 3.0?

(Tolong jangan bercakap dengan aku tentang ugama jika korang seorang yang SENTIMEN)

Antara filem perang yang aku rasa jujur adalah filem Kingdom of Heaven (2005) yang di bintangi oleh  Orlando Bloom dan Ghassan Massoud . Filem ini jujur kerana walaupun ianya di arahkan oleh Ridley Scott yang bukan islam, tetapi pengarah berdasarkan fakta sejarah telah menterjermahkan dengan baik perang Salib yang melibatkan Saladin dan Raja Baldwin di Jerusalem tanpa sebarang unsur Sentimen.

Walau bagaimanapun, Filem ini tidak dapat di terima oleh sebahagian besar pengkritik profesional barat, walaupun pengarah filem ini pernah memenangi pengarah terbaik, tetapi akibat sikap Sentimen pengkritik filem pada islam, maka filem ini di lebel sebagai:  "dangerous to Arab relations",  juga, “Osama bin Laden's version of the Crusades and would "fuel the Islamic fundamentalists"...

Akhirnya, Sentimen pengkiritik profesional yang dikumpul oleh “Rotten Tomatoes” menilai markah filem ini sebanyak 39% sahaja.., dan filem ini gagal di pawagam US, tapi filem ini untung besar apabila ditayangkan di seluruh dunia kerana penonton lain pula sentimennya.

Kritikan tajam yang penuh sentimen dari media barat telah di bantah oleh pengarah filem ini dengan mengatakan:

“I am not fighting another holy war here, I am trying to get across the fact that not everyone in the West is a good guy, and not all Muslims are bad. The tragedy is that we still have a lack of understanding between us, and it is 900 years since the Crusades. We have never truly resolved our differences.”

Ya, aku setuju dengan pengarah filem ini bahawa, bukan semua orang islam jahat, dan bukan semua orang kapir tu baik, ada orang islam yang baik, dan dah tentu ada juga orang kapir yang jahat. Inilah fakta, tapi sayang, apabila pengkritik profesional barat tidak dapat menerima hakikat ini, maka hilanglah kepercayaan aku kepada Rotten Tomatoes jika menilai filem bercorak ugama..

Ok, lupakan Ridley Scott dan Rotten Tomatoes, fokus aku sekarang adalah fakta tentang;

Bukan semua orang islam baik, ada orang islam yang jahat.
Dan bukan semua orang kapir jahat, ada orang kapir yang baik.

Ini adalah FAKTA!, dan tolong jangan beremosi atau berSentiment!

Dalam neraka juga ada orang islam, tapi dalam shurga tak ada orang kapir, walaupun orang kapir itu baik, dan ini adalah fakta.

Dalam penjara juga ada orang islam, dalam penjara juga ada orang kapir, belakang rumah kita ada orang islam pukul anjing, sebelah sana ada orang kapir pijak kucing, tempat lain pula ada orang islam bagi minum pada anjing, dan tempat lain ada orang kapir sedang selamatkan ikan paus, ini adalah fakta.

Ok, Manusia ada macam -macam perangai, tak kira islam, kapir atau aetis,  terimalah hakikat bahawa ada orang islam yang baik dan ada yang buruk, sama jugak orang kapir, ada yang baik, ada yang buruk.

Kerana ada islam yang tidak baik lah, Maka Allah turunkan hukum hudud untuk orang islam.
Jadi kenapa saya perlu jadi bodoh hari ini apabila saya paksa untuk percaya bahawa SEMUA ORANG ISLAM itu baik, hanya semata semata untuk menyedapkan sentiment saya.?

Sedangkan hakikat sebenarnya, untuk kita percaya pada sesuatu perkara, kita perlukan bukti yang kukuh. BUKAN percaya semata-mata kerana sentimen!

Oleh kerana saya sudah islam dari kecik, dan berketurunan islam, Maka fantasi kita percaya bahawa semua orang Islam adalah baik-baik belaka. Orang islam tak buat silap, orang islam tak salah.

Jika ada orang islam yang salah, maka itu semua adalah konspirasi yahudi, freemasoom dan illimuniti, wah wah wah, meriahnya hidup...

Aku petik kata kata ahli perniagaan, Bal:

“Bukti sahih menunjukkan orang Islam yang buat 9/11. Yang merancang dan menjalankan rancangan itu adalah orang Islam. Bukti dah jelas dalam pelbagai dokumen dan rakaman yang telah didokumentasikan. Samada saya suka atau tidak, orang Islam yang buat 9/11 itu. Saya realist. Saya terima hakikat yang pahit.
Bukannya saya reka cerita yang menyedapkan hati: oohh, sebenarnya yang buat adalah yahudi, atau CIA atau FBI. Orang Islam ni cuma dijadikan kambing hitam supaya mereka boleh serang negara Islam. Ini adalah emosi dan sentimen semata-mata. Tak ada satu bukti pun bahawa 9/11 dibuat oleh CIA atau FBi, walaupun sentimen dan emosi anda INGIN percaya pada benda itu. Telan lah realiti walaupun pahit, wahai saudara Islamku sekalian.”

*****

Betul kata Bal, Jadi terimalah hakikat, tak kan lah Mat Rempit ragut beg tangan nenek kau, kau nak salahkan yahudi jugak.., inilah hakikat..

Jadi balik kepada tajuk entry ni, sejak perhimpunan Bersih 3.0 baru baru ni, rakan rakan FB dari pembangkang mula kongsi gambar ganas pendemotrasi dan gambar ganas polis.

Lepas tu masing masing mengulas kejadian itu bukan dengan fakta, tapi sentimen.

Sentimen korang sebagai orang dari parti so calI islamic. Maka fantasi korang percaya bahawa semua penyokong parti so call islamic adalah baik-baik belaka. Orang parti so call islamic tak buat silap, Orang parti so call islamic tak salah.

Jika ada Orang parti so call islamic yang salah, maka itu semua adalah konspirasi UMNO,  freemasoom dan ilmuniti, Orang parti so call islamic baik baik belaka..

Bila ada gambar penyokong bersih pukul polis, korang dengan penuh sentimen berkata:

Ini bukan orang PAS, bukan orang DAP, bukan orang PKR, ini konspirasi UMNO, orang UMNO pukul polis supaya pihak kami di kambing hitam, kami semua baik baik, sebab kami dari parti so call islamic., hampeh!

Lepas tu penyokong kerajaan pula tak kurang jugak sentimennya-kongsi gambar dan ulas: ini adalah pihak PR yang menyamar jadi polis, kami pihak kerajaan baik baik belaka, gambar polis ganas ini adalah polis yang menyamar, ini adalah konspirasi pembakang!

Woha!

Terima lah hakikat wahai semua rakyat malaysia, bila korang berdemotrasi dan terbuka kepada semua rakyat untuk menyertainya, maka bukan semua yang datang tu berniat baik, ada yang berniat jahat, dan terimalah hakikat bila polis bertugas,ada yang baik dan ada yang brutal..., rujuk Infernal Affairs (2002)

Ini adalah fakta..

Jadi, bila korang terima berita, jangan terus percaya atau bantah, kenalah buat kajian dulu siapa yang bersalah.., inilah keadilan dalam islam..

Saidina Ali waktu jadi pemerintah, baju besi beliau kena curi oleh orang yahudi, bila pencuri di tangkap, dan bila masuk mahkmah yang mana hakim mahkamah di lantik oleh saidina Ali, dan bila hakim minta bukti, maka saidiana Ali panggil anak dia jadi saksi, tapi hakim tolak mengatakan bukti tak kuat sebab kanak kanak jadi saksi, dan dari keluarga sendiri pulak tu, mungkin akan bias, maka saidina Ali akur, dan baju besi itu jadi hak milik yahudi tadi, terus yahudi tu masuk islam sebab terkesan dengan keadilan dalam islam.

Inilah keadilan, yang mana apabila satu berita tersebar, korang  jangan guna sentimen dalam menilai berita itu..

Nabi Muhamamd SAW, bila Aisyah di tuduh berzina, ada baginda beremosi macam korang yang mengaku pejuang islam? Ada Nabi cakap, “ini semua konspirasi yahudi, isteri aku baik baik belaka,” ada Nabi cakap macam tu? Takde, Nabi tak sentimen, Nabi cool, Nabi diam, bertawajuh kepada Allah..,

Malahan Nabi cakap; “Jika Fatimah mencuri, aku akan potong tangan dia”!

Tengok,Nabi cakap jelas, jika anak sendiri buat salah dan ada bukti, tetap kena hukum..

Tapi bila orang parti korang buat salah, korang dengan penuh emosi dan sentimen cakap, ini semua konspirasi, kami semua baik baik belaka.. wah wah wah, belajar ugama kat mana nih?

Tak payah cakap banyak, ikutlah Sunnah bab mendengar berita dan penyebarannya, belajarlah Sunnah Nabi bab orang yang kita sayang di fitnah.., iaitu bertawajuh dan siasat, cari bukti, dan jika terbukti bersalah, hukum, tak kira siapa mereka, orang islam atau orang kapir, pembangkang atau ponyokong kerajaan, jika terbukti salah- Hukum!

So, tak payah nak share gambar FB dan ulas dengan penuh emosi dan sentimen, buang masa sahaja.., berdosa pulak jika korang fitnah dan sebar berita fitnah..

Sekarang, siasat dan cari bukti dengan akal, bukan dengan sentimen..
  • jika terbukti Polis ganas- hukum dia.
  • jika terbukti pendemo ganas- hukum dia.
  • jika terbukti Ketua pembakang berzina- hukum dia.
  • Jika terbukti PM bunuh artis-hukum dia.
  • Jika terbukti bekas TPM meliwat-hukum dia.
  • Jika terbukti MB makan rasuah-hukum dia.
  • Jika terbukti Timbalan Presiden buat oral seks-hukum dia!

Sekian dari aku, Sila komen dengan fakta, dan bukan sentimen! Dan yang penting, waktu berbuka puasa ada kurma-Woha!

I rest my case!

Ps: To Ridley Scott, I am also not fighting another holy war here, I am trying to get across the fact that not everyone in the PR is a good guy, and not all BN are bad. The tragedy is that we still have a lack of understanding between us, and it is 3.0 already. We have never truly resolved our differences. Maybe You should make  a film about Bersih 3.0-Woha!”

Sumber gambar: Blogserius

VIDEO Peserta Bersih mati.., woha!

332 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 332 of 332
huda said...

semangat waja UmmuAisyah menulis.. berketerampilan

masa taip dahi berkerut-kerut tak?

Anonymous said...

Salam.


Aku cadangkan lain kali kalau nak buat perhimpunan bersih 4.0 buatla kat kampung aku kat Rompin.

Boleh orang kampung aku tumpang niaga air ngan kopok leko.

Ni asyik -asyik buat kat K.L

N.

Anonymous said...

AKU PUN TAHU.

TAK PAYAHLA NAK CITE PASAL POLITIK ISLAM.

POLITIK KAT MALAYSIA NI KAN DIRANGKA DAN DIBENTUK OLEH KUNCU-KUNCU PENJAJAH KAFIR. MANA ADA UNDI DALAM ISLAM. ORANG BODOH JAHIL PUN BOLEH JADI PEMIMPIN.

BUATLA KAJIAN SIKIT PASAL POLITIK RASULULULAH SAW DAN SAHABAT-SAHABAT NABI. MANA ADA UNDI.??? MANA ADA??

POLITIK ISLAM BERMULA DARI DALAM MASJID. PERGI MASJID DEPAN RUMAH PUN MALAS. PERGI DEMO JAUH-JAUH RAJIN PULAK.

JADI TAK PAYAH LA CERITA PASAL POLITIK ISLAM KALAU TAK TAU.

Kampintosh ckp mat saleh broken said...

Ate.. Kemain lagi ko beromputih dgn kami ni. Aku ni sekolah tak tinggi... Omputih ko dasyat bebenar... Kahkahkah

Anonymous said...

aku nak cdgkan geng2 bersih 3.o, meh pakat2 hujung minggu ni p masjid/surau berdekatan, buat gotong royong bersihkan masjid...

Anonymous said...

nizam...

Ntah la...
Susah nk citer... lg susah nk bezakan sapa betul sapa salah...
apa yg aku boleh citer... sokongan padu aku pada pas dah mula tawar..
pendek kata aku dh malas nk sokong pas dah.. tmbh2 lepas tragedi bersih ni... mgkin ramai lg org muda(perasan muda) mcm aku yg makin malas layan politik malaysia...

p/s : rasanya undi kali ni aku xbagi kat pas dah kot..

p/s : aku lebih suka pas bergerak sendiri tanpa PR tanpa pkr dan tanpa dap.. aku sokong pas sbb perjuangan bkn sbb kemenangan...
jika pas bergerak sendiri..mgkin xnampak kemenangan tapi aku nampak pejuangan itu lebih jelas..

hamka said...

salam, meriahnya komen..

nasihat aku, jika korang umur dah masuk 40 tahun, dah matang, dan di waktu tu dengan akal dan kematangan di usia 40 tahun, dapat membezakan mana yang batil dan mana yang hak..

akhirnya korang sedar diri bahawa sebelum ini berada dalam kesalahan, dan Hamka betul..

nasihat aku, tak payah cari aku waktu itu untuk ucap terima kasih atau minta maaf..

sebab aku sudah maafkan kamu.. dan cukup ucap terima kasih dalam hati.

Woha!

Anonymous said...

ramai yg hnye thu berkata-kata
tp sedikit pula yg berusaha mengamalknnya

Anonymous said...

Pusat judi paling atas...lbih tggi dri msjid...

Anonymous said...

apa-apa pun jangan jadi balaci ambiga..

Anonymous said...

Nak lg krajaan yg buat pusat judi lbih tggi dri msjid...kata islam...

Anonymous said...

gigih sungguh aku baca sume comments kt atas dari semalam time keja..huahua

-awan nani-

Anonymous said...

Assalam

Siapa yang nak berperang macam Nabi saw?...suruh peserta-peserta bela janggut dulu..he..he..

Semangat tu ok dah...cuma perlu minta dari Rabb agar ditunjukkan jalan yang lurus.

Seorang sahabat besar rahu....pernah menggantungkan pedang dilehernya dan hendak membunuh Nabi saw. Setelah Tuhan menunjukkan beliau jalan yang lurus...Nabi saw sendiri bersabda jika ada Nabi selepas aku, dialah orangnya!

Dikatakan dalam tipudaya syaitan ada 30,000 jenis dosa yang terang lagi bersuluh....dan ada 60,000 jenis dosa yang disangkakan manusia amalan yang betul tetapi sebenarnya adalah dosa.

Bagaimana seseorang nak bertaubat diatas sesuatu amalan yang disangkakan betul?

Khalid
Wa ai ni....

Anonymous said...

udah2la tu. istigfar banyak2... kumpulan tu kata camtu dan kumpulan ni kata camni. masing2 ada pendapat. jgnlah beremosi.

dunia sentiasa berputar, dulu ada org beria2 kata KFC dan McD haram sebab ada connection dgn Yahudi. skrg ni boleh plak mereka makan kat KFC dan McD.

Fatwa dah keluar rokok itu haram tapi masih ada yg hisap rokok itu adalah dikalangan imam2 masjid dan ustaz2 agama.

hidup ini adalah utk mencari keredhoan Allah. skrg anda kata Bersih itu kotor mungkin esok anda mengatakan Bersih itu memang Bersih. tak juga mustahil anda kata Bersih itu memang Bersih hari ini dan akhirnya esok anda kata Bersih itu kotor.

Allah Maha Memngetahui. jadi jgnla berbangga dgn tulisan2 hebat anda. ya, jgnlah beremosi bercerita mengenai politik dan duniawi sedangkan memuji Allah pun kita jarang buat. Allah mudah kalau nak uji pendirian hambaNya. esok siapa yg malu? Kak Limah dan Kampung Pisang jugak orang salahkan (tetap nak salahkan orang lain)...

NAS

Anonymous said...

apa susah...
benda dah lepas...
yg pasti majlis fatwa kebangsaan dan buat pendirian.. dah kuar fatwa..
pas ni beringat la.. jgn main terjah je.. kata islam..klau bkn nasihat mufti nasihat sapa lg kita nk ikut.. xkan nasihat ambiga plak.. agak2 la

AMIR IRFAN said...

INI BUKAN ANDAIAN ATAU TUDUHAN.

Kalau fahaman syiah sudah menyerap dalam parti atau kelompok ini lah jadinya.

Berarak sana berarak sini.

Esok lusa berarak sambil toreh badan bagi berdarah, dalam bulan muharam.

Masa tu menyesal pun dah tak guna.

Buat sesuatu biar ikut agama . Itupun kalau ngaku Islam beb.

kampintosh said...

Assalamualaikum,
Kena juga cakap bm balik...masih byk kekeliruan kita dalam berpolitik sebagai seorang manusia di dunia milik Yang Maha Esa.Ya kita boleh dan bebas mengamalkan agama kita di negara tercinta ini tak siapa yang menghalang.Keikhlasan serta keimanan perlu selari dalam kehidupan.Persoalan mula timbul apabila para pemimpin yang dulunya kita sanjungi telah mula tidak menunjukkan contoh yang baik kepada jiran kita samada Buddha,Hindu dll.Dimana prinsip keadilan yang menjadi tunjang kepada sifat pemimpin terutamanya apabila mereka ialah Islam(BN,UMNO,MCA,MIC etc.)?Dimana keadilannya apabila mereka dgn rakus mengawal semua media arus perdana (mainstream) di negara kita?-(RTM,TV3,UTUSAN,BERITA HARIAN,NST etc).Dimana keadilannya apabila projek-projek besar negara hampir kesemua diberi kepada kroni-kroni mereka sahaja?-(Bernas,LPT,MRT,NKEA,Kidex,Rapid Petronas,NCO,IPP etc.)Dimanakah keadilannya apabila syarikat-syarikat gergasi dan taikun-taikun di negara kita kebanyakannya adalah hasil usahasama kroni sahaja?-(YTL-IPP,MMC-MRT/DRB/PROTON/PLUS/PTP/JOHOR@PENANG@NORTH PORT/POS,GENTING,BERJAYA,KUOK GROUP,USAHA TEGAS-MAXIS/MEASAT dan banyak lagi untuk disenaraikan disini.Dimanakah keadilannya apabila hanya terdapat segelintir sahaja dari kita yang tersangat kaya sehingga memonopoli kebanyakan perniagaan yang terasnya adalah perkhidmatan kepada rakyat seperti IPP(elektrik),Plus(lebuhraya),Kuok(gula),Petronas(minyak) dsbnya?Tidakkah pelik dan hairan bagaimana pihak kerajaan boleh membenarkan semua ini berlaku sehingga sukar untuk dibendung lagi kecuali dengan rundingan semula yang pasti memakan masa yang lama jika tidak diambil serius?Dimanakah tanggungjawab kerajaan di dalam menyediakan asas kehidupan untuk rakyatnya apabila saban hari semakin banyak perniagaan yang diambil alih secara tidak adil dan terbuka begitu sahaja yang seterusnya membebankan rakyat apabila kos-kos dinaikkan sesuka hati?Tidak cukupkah lagi dengan keuntungan yg ada dan peranan Bank Negara mengenakan bunga kepada bank-bank tempatan dan seterusnya kepada rakyat yang hanya semata-mata perlu memenuhi keperluan hidup seperti membeli rumah sendiri atau kereta?Sampai bila rakyat harus bekerja keras semata-mata untuk hidup dalam masa yang sama mereka-mereka yang lain semakin kaya dan ego?Dimanakah Keadilannya?

Written by polaris.saujana said...

Ajibtu...pape pon Woha!!

Banyak dah baca, renung dan copy paste
(minta izin yer...korang punya point, MasyaAllah, saaaaaangat baik)

buat kompitas: maaf, dah tak nak baca entry copy paste anda. Soalan dah dijawab tapi anda masih dengan dunia anda. Teringat peristiwa saya dan 'so-called-yang-tersayang' di muka pintu

(memandangkan dialognya terlalu panjang, sinopsis je la)

Saya: Membuihkan mulut dangan ayat Al-Quran dan hadis etc etc menasihati si Humaira bahawa betapa pentingnya saya nak pergi menunaikan solat Isya' berjemaah. Izinkanlah saya pergi solah-Khaer
Humaira: Tetap dengan merajuk sebab tak nak bagi pergi,minta temankannya tidur sambil minum susu botol. -_-
Utk entry terakhir sebelum saya komen nih, saya setuju. Eh terbaca.

Buat penafsir/pen'quote' sirah Nabi, sebelum meneruskan coretan pelik yang menjadikan darah-naik-senak-kepala, 4 soalan Hamka perlu diteliti
(saya merujuk kepada politik yang anda fahami sampai suruh orang selak lembaran sirah plus sejarah)
Saya menyampaikan pendapat bukan sentimen, saya faham abang/akak adalah rasional dan saya jahil. HArap maaf untuk segalanya.

[copy paste Hamka]Syarat amal di terima ADA EMPAT:

1.Adakah kamu buat ini kerana Allah? (IKHLAS)
-no comment,ini antara HAmbaAllah dengan Allah-

2.Adakah apa yang kamu buat ini adalah perintah dari Allah?=ilmu)
*Saya teringin nak tanya
(mungkin tak sesuai untuk disini, harap sampaikan soalan ini kepada alim ulama. Saya dah tanya sejumlah tapi masih tiada jawapan)
Tolong ceritakan untuk saya 1 ayat Al-Quran menyebut perkataan 'siasah/politik' secara jelas sebagaimana solat, zakat, hudud, amanah pemimpin, muamalat, muasyarat di sebut. BUkan tafsiran di atas tafsiran di atas tafsiran. Mascapada, politik dianggap sebaris dengan ibadat. Eh Imam Ghazali tulis 8 jah. Bila tambah?

3.Jika ini perintah Allah, bagaimana nabi Muhamad sallahu 'alaihi wasallam melaksanakannya?(Sunnah Nabi)
*Hanya boleh dijawab jika soalan 2 dijawab.

Berbalik kepada bicara pokok, jangan ada tohmah saya "adis tu tak yah berpolitik lah dan lain-lain sama buku kamus dengan nya"
Tidak ada seorang ahlullah menasihati kamu jangan membaca Al-Quran jika tak pandai pandai tajwid. Saya? Nyatakan pendirian saya?

Dalam ilmu Fiqh,anda mushkil hal yang khilaf,dan anda orang awam,jangan jadi mayat bertanya berjuta-juta ulama, depan belakang
pastu berkubur sorang-sorang
dalam longkang
dek kepeninganyang tak hilang
Ini pendirian saya,sayang.

4.Bagaimana kamu akan mengistiqamah’kannya (Allah suka amalan istiqamah walaupun kecil)
Hamka, saya rasa soalan ini pon hanya terjawab jika soalan 3 dijawab. Seorang mukmin dibantu oleh Allah beristiqamah dengan amalannya jika amalannya disukai oleh Allah.

proBERSIH, antiBERSIH, atas pagar
Kita berpeluang hidup 2 kali. Sayang anda semua. Andalah kayu manis, garam, cengkih, lada etc etc blog ini.

HAmka, jujur aku kata, aku faham tulisan ko selepas baca komen.

Written by polaris.saujana said...

errr, berdasarkan sirah dan sejarah,rasanya aktiviti berundi(lebih tepat merujuk kepada mencari suara majoriti) tu diamal oleh para sahabat Nabi Muhammad sallahu alaihi wasallam.Sapa kena suruh sapa ek wat research/kajian ek?

buat Kompintosh 2:46 9May 2012,
ko minat One Piece tak?
Jom wat flashback kejap,episod 543
Kisah pertempuran 'Luffy the Strawhat' lawan 'Hannibal the Vice Warden of Impel Down' tiba-tiba dikacau oleh 'Marshall D. Teach aka Blackbeard'

Anda jadi Hannibal dengan ideologi anda, saya memberi jawapan sebijik macam Blackbeard jawab. Ok? =_=

Sapa nak jadi Luffy?

hamka said...

orang tanya:

Hamka, kau pergi tak Bersih 3.0?

aku jawab:

"soalan kau tak meningkatkan iman"

Woha!

Anonymous said...

Kolek Kecil

Selaku penyokong kerajaan sedia ada, aku akui memang kerajaan sekarang banyak sangat silapnya. Selaku rakyat biasa, aku jugak akui dan berterima kasih pada pembangkang sebab dah ingatkan kerajaan. Tapi sebagai orang yang bakal dapat anak tak lama lagi, aku tak setuju dengan perlaksanaan BERSIH.

Korang di belah pembangkang, asyikd engan dunia kornag je. Sume orang salah. Kata-kata Nik Aziz tu lagi korang setuju dari kata-kata Majlis Fatwa.

Tak pe, kampintosh dan kengkawan dia akan cakap itu ini lagi, adil itu ini lagi. Biarkanlah dia. Moga2 dia dapat pengajaran. Oh lupa, aku ni srba tak tahu, dan tak ada rasa nak tuntut keadilan pun. Aku lebih suka ditindas. Aku tak ada usaha apa-apa pun untuk banteras ketidakadilan. Usaha aku cuma praying and praying. Almaklumlah aku tak sokong BERSIH. Hatta jalan rosak pun kene tuntut kat bersih. Kredit topup makin mahal pun tuntut kat BERSIH. Kampintosh dan kengkawan gak yang mulia dan lebih berbudi, sebab 'berusaha' menuntu keadilan. Sekali lagi, aku ni tak usaha pun. Cuma praying and praying je. Aku ni kan tak bersikap terbuka. Kalau nak tulis tak de fakta.

Satu hari nanti, dia atau bini dia nak g berak, sangkut jem sebab perarakan yang disukai sangat macam BERSIH ni, terkucil dalam kereta, dia tetap akan katakan, kami sokong BERSIH.

Tahnia ye Hamka, penulisan ko dah tunjukkan pemahaman elemen sentimen. Woha!!!

Anonymous said...

aduhai kampitosh..yang hang duk berceramah panjang lebar pasal politik kat sini pasaipa??

awat hang ingat orang kat sini teruja sangat ke dgn point yg hang bagi tu??

hang ni perasan hebat..perasan bagus..kalau dah bagus dan banyak fakta menarik kononnya,hang buat blog sendiri arr..

tak payah memekak dan berceramah tentang apa yg tak puas hati kat BN kat sini..

Anonymous said...

aku sungguh kagum dengan point2 dari kampitosh..hebat ya amat bila dia hentam kerajaan..berdiri bulu punggung..pointnya kalah nik aziz dan sabu yg selama ni terer ceramah..

weii ada sapa2 yg nak tolong jawab ttg masalah dibangkitkan kampitosh?? ... bab media,projek besar,gula, ipp,bank negara ..

jawab la weii..kesian kat dia duk cari berpuloh point kesalahan kerajaan BN ..

Anonymous said...

kampitosh sebut 'Keikhlasan serta keimanan perlu selari dalam kehidupan'..wahh wahh hebat..

oii kampitosh hang faham ka apa yg hang sebut tu??

cuba hurai sikit..aku rasa hang ni cuma pandai sebut ja..

hurai sikit apa maksud yg hang sebut tu..

hamka said...

orang tanya lagi:

Hamka, kau pergi tak Bersih 3.0?

aku jawab macam biasa:

"soalan kau tak meningkatkan iman"

Woha!

huda said...

kampintosh menaip tk buat perenggan jadi mcm tk teruja nak baca.. ada perkataan yg takde jarak.. ini semua menimbulkan rasa kurang minat untuk baca.. kurang minat...

copy paste

Assalamualaikum,

Kena juga cakap bm balik...masih byk kekeliruan kita dalam berpolitik sebagai seorang manusia di dunia milik Yang Maha Esa.

Ya kita boleh dan bebas mengamalkan agama kita di negara tercinta ini tak siapa yang menghalang. Keikhlasan serta keimanan perlu selari dalam kehidupan.

Persoalan mula timbul apabila para pemimpin yang dulunya kita sanjungi telah mula tidak menunjukkan contoh yang baik kepada jiran kita samada Buddha,Hindu dll.Dimana prinsip keadilan yang menjadi tunjang kepada sifat pemimpin terutamanya apabila mereka ialah Islam(BN,UMNO,MCA,MIC etc.)?

Dimana keadilannya apabila mereka dgn rakus mengawal semua media arus perdana (mainstream) di negara kita?-(RTM,TV3,UTUSAN,BERITA HARIAN,NST etc).

Dimana keadilannya apabila projek-projek besar negara hampir kesemua diberi kepada kroni-kroni mereka sahaja?-(Bernas,LPT,MRT,NKEA,Kidex,Rapid Petronas,NCO,IPP etc.)

Dimanakah keadilannya apabila syarikat-syarikat gergasi dan taikun-taikun di negara kita kebanyakannya adalah hasil usahasama kroni sahaja?-(YTL-IPP,MMC-MRT /DRB /PROTON /PLUS /PTP /JOHOR @ PENANG @ NORTH PORT /POS, GENTING, BERJAYA,KUOK GROUP,USAHA TEGAS-MAXIS/ MEASAT dan banyak lagi untuk disenaraikan disini.

Dimanakah keadilannya apabila hanya terdapat segelintir sahaja dari kita yang tersangat kaya sehingga memonopoli kebanyakan perniagaan yang terasnya adalah perkhidmatan kepada rakyat seperti IPP(elektrik), Plus(lebuhraya), Kuok(gula), Petronas(minyak) dsbnya?

Tidakkah pelik dan hairan bagaimana pihak kerajaan boleh membenarkan semua ini berlaku sehingga sukar untuk dibendung lagi kecuali dengan rundingan semula yang pasti memakan masa yang lama jika tidak diambil serius?

Dimanakah tanggungjawab kerajaan di dalam menyediakan asas kehidupan untuk rakyatnya apabila saban hari semakin banyak perniagaan yang diambil alih secara tidak adil dan terbuka begitu sahaja yang seterusnya membebankan rakyat apabila kos-kos dinaikkan sesuka hati?

Tidak cukupkah lagi dengan keuntungan yg ada dan peranan Bank Negara mengenakan bunga kepada bank-bank tempatan dan seterusnya kepada rakyat yang hanya semata-mata perlu memenuhi keperluan hidup seperti membeli rumah sendiri atau kereta?Sampai bila rakyat harus bekerja keras semata-mata untuk hidup dalam masa yang sama mereka-mereka yang lain semakin kaya dan ego?

Dimanakah Keadilannya?

. . . . . . . . .

jawapan: keadilan pada parti keadilan rakyat..
sbb ada perkataan adil kat situ.

(suka lah kompitosh tu bagi jawapan mcm ni.. sukalah tu sukalah tu)

Anonymous said...

OOO semuanya berkaitan dgn dunia yg dah macam nenek tua.Aku ingat kerajaan yg ada x bagi orang Islam amalkan agama rupanya nak berebut harta dunia.... Apa kau fikir kalau ko tukar kerajaan ko belum dapat harta dunia ni.

Anonymous said...

KOMPITOSH
aku ingat tentang mengamalkan agama yang tak adilnya, rupa-rupanya harta dunia..... chittt
apa pun tak dapatttt....

Anonymous said...

OOOOOO.....

Kampintosh nak DUNIA je ye..

Patut la sungguh-sungguh nak DEMONSTRASI...

Anonymous said...

Kejar DUNIA..Memang lah TAK CUKUP..

Sebab DUNIA ni SYURGA ORANG KAFIR..NERAKA bg ORANG BERIMAN...

Anonymous said...

Umat Islam kat Palestin tak cukup serba-serbi..

Kita kat Malaysia semuanya cukup...

Anonymous said...

minyak mahal sampai tak dapat pergi masjid ke?

masa minyak murah pun tak juga penuh masjid..

Written by polaris.saujana said...

Kompitosh mula diserang...

pssst: ambe belajar sesuatu disini, jika kritikan mula dilontarkan
MAKA
bersedialah untuk ditohmah juga

Kritikan berbalas kritikan,
sama ada secara sinis mahupun hiperbola

Hamka menjawab soalan ko tak meningkatkan iman. Woha
Klu macam ni betul tak, kritikan ko tak meningkatkan iman. HAH Haibara

budak baru belajar said...

to uncle kompitosh & aunty huda,
kalu keadilan naik, buleh settle sume ketidakadilan yg disebutkan tu ke? kot2 jadi benda yg sama juga ? maklumlh manusia ni bila dh ada kuasa buleh je bila2 masa nk berubah, belum ada kuasa bolehlah janji mcm2, tapi bila dh berkuasa lain pulak jadinya

huda said...

to budak baru belajar:

aunty tolong betulkan perenggan dia je. supaya kita2 mudah baca.

kan kat bawah tu ada tulis jawapan.. jawapan tu kan macam perli.. tau tak perli... alahh...perli? ... atau sindiran.. org dulu-dulu, kalau menegor dalam bentuk sindiran supaya tidak mudah kecil hati.

detective nie said...

saya menyokong bersih 10%.tapi tidak menyokong pendekatan bersih.100%.
banyak buruk dari baiknya.
kalau adayang mengatakan matlamat bersih adalah baik...saya setuju...
tapi saya berasa terkilan apabila kita sesama manusia memperbodohkan sesama kita semata2 kerana mereka tidak menyokong ideology mereka..
En.HAmka mengajak kita berfikir...bukan mengutuk
dia tidak mgutuk bersih dan mengatakan bersih itu salah...
tapi pendekatan yang digunakan untuk bersih yang hamka maksudkan salah.
kepada KAMPINTOSH DAN BEBERAPA ORANG YG SEANGKATAN DENGANNYA sudahkah anda berfikir intisari ayat hamka ini...kalau anda tidak faham...sesungguhnya anda seorang yg rugi. kerana Hamka mempunyai maksud tersirat disebalik entry yang ditaip. aku sarankan jika kita tidak suka pada kerajaan sekarang...apa kata kita cuba tubuhkan satu parti dalam tempoh 5 tahun dari sekarang di mana dalam parti tersebut benar2 berlandaskan islam.. sedangkan HAMAS boleh menang dalam pilihan raya di palestin sedangkan pilihan raya tersebut jelas kotor dan banyak korupsi, apatah lagi parti politik yg berlandaskan islam yang saya cadangkan ini... korupsi kerajaan sekarang disedari rakyat... tapi parti pembangkang tidak memberi pilihan lain kerana menampakkan kelemahan yang ada dalam parti pembangkang yang menyebabkan ramai yang memilih parti kerajaan sekarang...jom tubuhkan parti baru AHLI SUNNAH WAL JAMAAH..menolak segala bidaah, dan berlandaskan alquran dan assunnah serta berpegang teguh dengan apa yang di bawa oleh NAbi Muhammad dan para sahabat serta ulamak2 yang sahih...dengan ini...pasti tiada orang akan menyokong parti lain yang penuh korupsi dan akhirnya terbentuklah kerajaan yang benar2 selamat dan telus. kalaulah apa yang saya cakap ini salah tolong betulkan tapi jangan memaki hamun saya hanya kerana pendapat saya tidak sama dengan pendapat anda. sama2 kita berfikir dan berusaha untuk mencapai negara islam yang tercinta...bukan bertekak dan berdebat dengan hujah yang tiada makna dan tiada manfaatnya.
kesian tengok orang melayu gaduh dengan orang melayu...akhirnya orang lain ambil kesempatan. jagan persoalkan apa yang kerajaan buat pada anda...tapi persoalkan apa yang anda buat untuk membina negara kita.. perkara betul tidak akan jadi betul selagi kesalahan masih lagi diagungkan.


akhirkata...
bak kata pepatah Detective Nie
gajah sama gajah bergaduh, pelanduk mati ditengah tengah
dua2 gajah sama cedera,
musang dan harimau mendapat habuannya.
di mana perginya sang kancil yang bijaksana?

detective nie said...

saya menyokong bersih 10%.tapi tidak menyokong pendekatan bersih.100%.
banyak buruk dari baiknya.
kalau adayang mengatakan matlamat bersih adalah baik...saya setuju...
tapi saya berasa terkilan apabila kita sesama manusia memperbodohkan sesama kita semata2 kerana mereka tidak menyokong ideology mereka..
En.HAmka mengajak kita berfikir...bukan mengutuk
dia tidak mgutuk bersih dan mengatakan bersih itu salah...
tapi pendekatan yang digunakan untuk bersih yang hamka maksudkan salah.
kepada KAMPINTOSH DAN BEBERAPA ORANG YG SEANGKATAN DENGANNYA sudahkah anda berfikir intisari ayat hamka ini...kalau anda tidak faham...sesungguhnya anda seorang yg rugi. kerana Hamka mempunyai maksud tersirat disebalik entry yang ditaip. aku sarankan jika kita tidak suka pada kerajaan sekarang...apa kata kita cuba tubuhkan satu parti dalam tempoh 5 tahun dari sekarang di mana dalam parti tersebut benar2 berlandaskan islam.. sedangkan HAMAS boleh menang dalam pilihan raya di palestin sedangkan pilihan raya tersebut jelas kotor dan banyak korupsi, apatah lagi parti politik yg berlandaskan islam yang saya cadangkan ini... korupsi kerajaan sekarang disedari rakyat... tapi parti pembangkang tidak memberi pilihan lain kerana menampakkan kelemahan yang ada dalam parti pembangkang yang menyebabkan ramai yang memilih parti kerajaan sekarang...jom tubuhkan parti baru AHLI SUNNAH WAL JAMAAH..menolak segala bidaah, dan berlandaskan alquran dan assunnah serta berpegang teguh dengan apa yang di bawa oleh NAbi Muhammad dan para sahabat serta ulamak2 yang sahih...dengan ini...pasti tiada orang akan menyokong parti lain yang penuh korupsi dan akhirnya terbentuklah kerajaan yang benar2 selamat dan telus. kalaulah apa yang saya cakap ini salah tolong betulkan tapi jangan memaki hamun saya hanya kerana pendapat saya tidak sama dengan pendapat anda. sama2 kita berfikir dan berusaha untuk mencapai negara islam yang tercinta...bukan bertekak dan berdebat dengan hujah yang tiada makna dan tiada manfaatnya.
kesian tengok orang melayu gaduh dengan orang melayu...akhirnya orang lain ambil kesempatan. jagan persoalkan apa yang kerajaan buat pada anda...tapi persoalkan apa yang anda buat untuk membina negara kita.. perkara betul tidak akan jadi betul selagi kesalahan masih lagi diagungkan.


akhirkata...
bak kata pepatah Detective Nie
gajah sama gajah bergaduh, pelanduk mati ditengah tengah
dua2 gajah sama cedera,
musang dan harimau mendapat habuannya.
di mana perginya sang kancil yang bijaksana?

Anonymous said...

ummu Aisyah wrote

to HUDA sayang...

saudari ada apae2 masalah ke..??? muka tak berkerut cuma jantung kena pam darah laju skit ke otak sbb nak guna oksigen banyak so otak boleh bekerja keras berfikir cari idea...so it's kind of tachycardia..hope you could understand the medical term ya...

Anonymous said...

Ummu Aisyah wrote

to NAS,as salam..

KFC,Pizza HUT and McD tak haram tapi sbb mereka2 ini adalah syarikat besar rangkaian yahudi Zionist yg sebhagian besar keuntungan dr perniagaan ni memberi dana yg banyak kpd Zionist Israel utk membeli peluru dan senjata menembak saudara seIslam kt di Palestin termasuk kanak kanak dan bayi Islam...

MAKA... telah difatwakan oleh Ulama'2 besar dunia termasuk Sheikh Dr Yusof Al Qardhawi dan semua Ulama' Al Azhar bahawa membeli brgn dan produk yahudi Zionist dan Amerika adalah HARAM.

Sila rujuk website yg ada dinyatakan produk2 Zionist yg WAJIB diboikot..Memboikot brg2 Zionist adalah salah st bentuk JIHAD iaitulah JIHAD EKONOMI.

Kalau Jihad fisabilillah kt tak mampu buat, takkan jihad ekonomi pun tak dapat...

Semoga usaha kt yg kecil ini dapat membantu rakyat Palestin...dan dpt meraih CINTA dan KASIH SAYANG ALLAH SWT insyallahh..

Anonymous said...

Haa...aku suka anon 10.58pm. Kalau tak nak buat kat rompin, buat kat tempat aku di Segari, Lumut. Aku rasa kerajaan mesti bagi permit punya. Boleh la aku bukak gerai burger ke, ape ke. Camne kompitosh? Setuju? Ko sembang la ngn nuar dn ambiga. Depa mesti suka sbb blh berdemo ngn aman. Polis pun x mo amek tau...cumenya monyet2 mungkin akan heran dn terperanjt melihat ada spesis yg lbh mangkuk dr mrk buat keje bodo

jijoy said...

penat woi baca sume komen ni, jadi2lah bergaduh, menegak benang basah....korang bergaduh, berpekik sakan....tok ketua dok tepuk tangan sbb berjaya melaga2kan rakyat...!

Anonymous said...

Assalam,

Kalau difikirkan-fikirkan sangat tentang musibah dan malapetaka yang menghantui ummat Islam sekarang...bimbang-bimbang jiwa saya terkesan dan jadi katakutan pada musibah dan malapetaka tersebut sedangkan,

Kelebihan seseorang Islam yang sabar dengan musibah serta malapetaka didunia ni..diakhirat nanti, ahli-ahli syurga yang lain; yang tidak dapat kelebihan tersebut, akan berdetik dihati mereka..Alangkah bagusnya kalau aku didunia dahulu dicincang-cincang.- Muntakhab Ahadith

Blessing in disguise..
Nampak macam umat islam lemah didunia...namun sebenarnya sabar mereka menghadapinya adalah asbab kemuliaan mereka diakhirat.

Ketika keluarga Yassir rahum. disiksa dihadapan Nabi saw...
Ketika Sumaiyyah raha. disula..
Ketika Bilal rahu disiksa...
Ketika Khabab rahu disiksa...
Ketika Nabi saw dan umat Islam dipulaukan di suatu lembah sehingga kering susu tetek-tetek bakal bidadari syurga....dan mati bergolekan anak-anak syurga...

Apa kata Nabi saw?????
Sabar, pertolongan Allah sudah hampir...(lebih kurang)

Ketika semua orang kafir Mekah kata dan sangka Nabi saw akan membalas dendam dengan membunuh mereka kerana menyiksa& menganiya umat islam sebelum fatah Mekah. Apa yang terjadi??

Sepertimana Nabi Yusof as. maafkan saudara saudaranya... begitulah Nabi saw. Sabarnya beliau.

Sesungguhnya saya tidak faham nilai sabar yang sebenarnya sepertimana Nabi saw.

Anda faham?

Khalid

Ya Rabb kau berilah kesabaran yang amat sangat!..kepada semua ummat Muhammad yang dianiya didunia ini.
Berilah mereka darjat yang tertinggi dan ganjaran yang akan memutihkan mata mereka... selama-lamanya diakhirat. Amin.

kampintosh said...

Saudara sekalian,harap kita dapat berhujah atau berbincang dengan jelas tanpa emosi atau kata-kata sindiran yang mana boleh menimbulkan fitnah.

Pertama-tama sekali saya adalah hanya rakyat biasa di sebuah negara Islam yang dirahmati Allah Yang Maha Esa.

Keduanya saya adalah insan yang mahu kepada perubahan dari yang baik kepada yang lebih baik.

Saya juga tidak pernah memaksa akan sesiapa untuk bersetuju dengan perkara yagn saya lontarkan.

Akan tetapi saya ingin mengajak saudara menilai kembali kehidupan umat Islam terutamanya di negara kita masa kini.

Jelas sekali saya seperti saudara sekalian yang mahukan syurga dan takutkan neraka.

Mahupun saya tidak mahu ketinggalan di dalam dunia yang serba mencabar umat Islam khususnya.

Saya amat yakin yang mana saya masih ada pilihan untuk membuat perubahan dengan izin Allah.

Saya tidak mahu negara saya berakhir sepertimana negara Palestin yang Allah takdirkan untuk menjadi contoh kepada umat Islam akan kepentingan berjuang sehingga nyawa berakhir.

Akan tetapi saya juga tidak mahu negara saya menjadi sepertimana kebanyakan negara Islam yang tidak bersatu walaupun setiapnya dianugerahi khazanah yang cukup untuk membenarkan umatnya sentiasa beribadat kepada Allah tanpa perlu mengejar harta dunia untuk asas kehidupan.

Saya juga tidak mahu keturunan saya mempersoalkan kebijaksanaan orang-orang tuanya mengurus khazanah negara sehinggakan sejarah penjajahan berulang kembali.

Ya saya juga percaya dan yakin bahawa komitmen hanya layak diberi kepada Allah Yang Esa sahaja bukan kepada sesama manusia.

Dan yang paling saya takut apabila saya disoal dan bukan mulut yang bersuara tetapi hati anggota badan yang jujur mengatakan saya tiada peduli akan masa lampau dan depan walaupun saya tahu akan sejarahnya.

azim~ said...
This comment has been removed by the author.
Ahmad said...

Saudara Kampintosh..

Apakah yang saudara maksudkan dengan ayat saudara ini:

"Saya tidak mahu negara saya berakhir sepertimana negara Palestin yang Allah takdirkan untuk menjadi contoh kepada umat Islam akan kepentingan berjuang sehingga nyawa berakhir".

Boleh tak saudara terangkan sedikit..

Anonymous said...

Kalau kita nak CINTA Allah :

Allah berfirman yg mafhumnya : "Katakanlah (Muhammad)sekiranya kamu nak cinta Allah, hendaklah ikut aku (Nabi saw), nescaya Allah akan cinta kamu dan Allah akan ampunkan dosa kamu, sesunguhnya Allah maha pengampun lagi maha penyayang"

Wahai saudaraku sekalian, Allah dah bg tahu mcm mana cara nak dapat cinta Allah iaitu ikut kekasih Allah (Nabi SAW).

Jadi, buat keputusan sekarang dan bertindak sebelum jd mayat. Kalau dah jd mayat baru nak usaha dapatkan CINTA Allah dah tak berguna.

Semoga Allah beri kita semua taufik untuk amal dan sampaikan.

Jangan buat benda yg pecah belah umat, Nabi SAW susah payah usaha utk satukan umat, tp kita buat apa?

Ridhwan bin mohd yunus said...

Sapa tadi tak bagi makan KFC.. wa suka kfc.. pebbret wa tuh.. sedap oo daging nye.. lembut.. ada sikit2 pedas.. perghhh sodap.. harganya murah pulak tuh.. balik nie nak gi makan KFC ...

besornya MATA LALAT kat daging key ep si nih.. hahahaha

hamka said...

semalam beli dinner plate 2 set, dapat promosi 50%, 6 ketul ayam berperisa origal, cukup kami enam beranak makan,

tapi tak cukup jugak, bini aku order pulak X meal.

sekian terima kasih.

ps: awal bulan macam ni, KFC lengang sahaja.., : )

Anonymous said...

as salam..

Sheikh Yusof al Qardhawi dan Ulama al azhar dah keluar fatwa KFC(dan SEMUA product ZIONIST) adalah HARAM dibeli oleh Umat Islam (sbb membantu ekonomi Zionist) pon ada org yg so called muslim pergi beli jugak ..???

Sesungguhnya Ulama' (Ulama' yg berfikrah Sunnah Wal Jamaah) adalah PEWARIS NABI...

Hamka..??any reasonable explaination??

Anonymous said...

SENARAI RANCANGAN BESAR DAP :


1. Kristian Agama Rasmi.

2. Malaysia akan ditukarkan kepada Republik. Guan Eng ada pejabat mewah di Singapura dan setiap minggu berjumpa Lee Kuan Yiew. Kewangan DAP terlalu kuat.

3. YDP Negeri Pulau Pinang akan ditukar kepada Cina.

4. Sistem Raja berperlembagaan akan dibubarkan, Raja adalah berketurunan lanun kata Lim Kit Siang.

5. Isu azan hanya test kesensetifan orang Islam.

6. Pertandinagn tilawah Al Quran akan dihapuskan.

7. NGO Melayu akan dihapuskan. cth PEKIDA & PERKASA.

8. Perkahwinan campur akan digalakkan, Insentif RM 5,000 akan diberikan atas alasan humans right (penghapusan etnik Melayu).

9. Bahasa Inggeris bahasa Rasmi.

10. Mata pelajaran Agama Islam akan dimansuhkan.

11. Chin Peng akan diberi pengampunan dan diberi gelaran Tun.

12. MARA jabatan yang dianggap rasis akan dibubarkan.

13. GLC akan dipegang dan diterajui oleh orang Cina.

14. Di hotel Palma Penang, lagu Negara ku yang baru telah dimainkan. Tiada sebut pun tentang raja.

15. Rejimen Askar Melayu Diraja akan dibubarkan kerana telah banyak bunuh orang cina (komunis) sebelum ini.

16. Panglima Angkatan Tentera dan Ketua Polis Negara akan ditukarkan kepada orang Cina.

17. Kakitangan kerajaan berketurunan Melayu akan dikurangkan.

18. KEMAS, BTN dan MKN akan ditutup.

19. Kedutaan Israel akan dibuka.

20. Pengkalan Tentera Israel akan dibuka di Port Dickson.

21. Majlis Antara Agama akan menggantikan Majlis Agama Islam.

22. Wang zakat akan digunakan oleh orang bukan Islam. Percubaan telah dibuat di Perak sewaktu dibawah Nizar MB boneka. Ngeh pernah mintak untuk guna wang zakat tetapi dihalang oleh Mufti.

23. DEB akan dimansuhkan.

24. Parti berteraskan agama akan dibubarkan termasuk PAS. Mat Sabu pernah kata "Saya sanggup makan babi dengan Lim Guan Eng dari makan ayam dengan Najib dalam satu majlis tertutup." PAS telah berjaya diliberalkan (dikafirkan?).

Anonymous said...

weii aku pun suka makan KFC juga..

emm encik kampitosh,hang suka makan kfc juga???

AMIR IRFAN said...

AKU SUKAAA..

Aku suka lah gaduh-gaduh dalam blog Bang Hamka ni. Sebab tak sakit.

Kalau gaduh ngan polis ke ngan orang BERSIH ke teruk sakit badan.

Jadi.... Jom kita gaduh..

Jangan lupa lepas tu bermaafan.

Anonymous said...

Kepada EN kampintosh dan detective nie.

Aku nak tumpang bagi idea atau harapan.

Engkau begitu bimbang anak cucu cicit kau kehilangan ekonomi dan kuasa di masa akan datang. Engkau pun bimbang akhirat mereka.

Jadi..mulai sekarang marilah buat azam baru kalau kau lelaki solat awal waktu takbiratul ula di mana azan di azankan masjid/surau.

Tapi..kalau kau wanita kau solatlah awal waktu dirumah. Azan kumandang dah pakai telekung.

Sebab..Solat sebagai mana Rasululah saw. Akan dijamin rezeki yang halal 7 keturunan ( 7 genarasi ) lama tu bang!!!!!.

Kalau lebih 50% orang lelaki baligh solat berjemaah di surau/masjid tempat tinggalnya (bukan markas) Allah janji akan beri kuasa Ekonomi.

Allah boleh beri kuasa pemerintahan kepada sesiapa saje yang dikehendakinya, mengikut amalan orang islam. (amalan orang kafir tak masuk buku sebab mereka perlu hidayat dulu) jangan kutuk orang kafir sebab kita orang islam tak tunjuk akhlak baik.

Kalau kesian kat orang Palastain ajak mereka memakmurkan masjid doa, sembahyang malam. Berpakaian seperti Rasululiah. Tak perlu berarak di jalanan usung mayat kawan dan terjerit-jerit. Syitan ketawa dan malaikat lari. Mana ada bantuan Allah.

Solat yang betul boleh menyelesaikan masalah dunia dan akhirat.

Tak payah pening-pening .

Masalah politik ke? ekonomi ke? ape ape saja Allah selesaikan . Mintalah pertolongan dengan SOLAT dan SABAR.

ORANG ISLAM KALAU TAK NAK PERCAYA PADA JANJI ALLAH NAK PERCAYA DENGAN SAPA LAGI??

aku dari selatan.

Sting - not an english man in New York! said...

http://www.youtube.com/watch?v=fVSkwVQ1730&feature=g-vrec

HAIDA said...

KFC...oh..

Aku boikot KFC bukan sebab ianya milik siapa.

Aku boikot sebab kurang baik untuk kesihatan aku dan anak-anak.

Aku ajar anak-anak aku makan ayam goreng kunyit atau ayam goreng rempah lebih lazat dan tak muak.

Kalau orang bagi free ..bahan je.

Bukan selalu dapat free.

Anonymous said...

Salam,
Saudara kampintosh, saya rasa anda perlu ambik wuduk and berqiam selagi termampu. Lepas ko dah tenang and betulkan nawaitu untuk komen and hujah selepas ni, aku nak ko bace semua post ko balik then check berapa banyak soalan yg ko lemparkn tu ade ketidakpastian ko sendiri.
Aku nak nasihat ko 1 je, tolong jangan buat andaian. Andaian yg salah bila ko sebar2 kn boleh jd fitnah orang lain. Aku yakin ko tau dosa fitnah macam mana kan? Letih la bace comment ko yang balik2 ulang pendahuluan(sesuai dgn keadaan ko) sama je. Tau la ko tu ahli debat. -Aku yakin ko ahli Debat(anggapan aku je la)

Secondly pulak you don't deserve to speak human rights on this occasion. You already know what does the law had said. Mahkamah dah keluar perintah dah pun, tu sebab hamka cakap sape yang bersalah pun - HUKUM (p/s - bace balik post eh)

Thirdly, jgn jd orang jahil. Jadi orang yang celik, kalau dah pemimpin2 pembangkang semua pown dah join x ke huru hara namanye. Please don't be naive. Nasib pro bn x plan datang sekali, x ke Tragedi Egypt namenye~

Lastly, aku nak balas semua ucapan hebat ko paling latest.

"lets not judge them just like that" - Ambiga tu memang sokong semua benda songsang terang-terangan, x payah elaborate sangat kowt. Dato Nik Aziz pown x dapat nak buat apa dekat ambiga. Kena tunggu dia jadi PM kowt.

"The gathering i repeat was not for any specific individual,it is for all people no matter from which parties.the agenda is about to have a fair and clean election"
-don't you get it? Don't you learn nothing from Bersih 1-3? The way it was conducted is the problem. That is one of the main point being emphasize by Hamka. Get a grip man.

"our election was clean and fair enough please prove that"
-don't you read others comment? So you are not listening to others now? That is human rights i think.

"justice for all.then we can talk about Islam" -islam is all, justice and all the others will come along. Don't you get it? Islam is ad-din not just any religion.

"this is about telling the world what is Islam is" - you already know what the law had decided, the gathering is illegal. So, you want to show that muslims are supposed to ignore the law? Isn't this will reflect back the 9/11 terrors? Is this what you really want to present to the world which apparently most are christians?

"doesnt meant someone which is non muslim cannot say anything about Islam" - yeap of course they can say anything about Islam, just like what the DAP high council said, we don't want hudud. Right~(i'm being sarcastic)

".do you really think Muslim will easily go to heaven and non Muslim cant" - saudara, are you sayaing that there is other religion besides Islam(focus on nowadays)? Non-muslim for surely will go to hell thats why it is call non(not)-muslim meaning not a muslim.




Saudari UmmuAisyah yg dirahmati Allah,
Saudari memang betul tentang hukum hudud tu and siapa yg menafikan tu memang jahil(tidak tahu). Masalahnya, mengapa mengapa di kelantan atau kedah sendiri x dilaksanakan jugak even da bagi green light? Kan elok boleh dijadikan contoh. But sadly, it didn't sebab terikat dengan pakatan. I really wish Islam berdiri sendiri.

Next, janganlah saudari tertawakan orang yang bertanyakan soalan itu. Adakah Rasulullah mengajar kita untuk mentertawakan saudara kita yang tidak tahu tentang sesuatu perkara? Sekadar nasihat.

Readers, post ini ade pengajaran dia tersendiri. Ambillah ilmu itu dan tolak mana2 yang tidak elok.

KeramatZMode said...

Aku suka pandangan writer. Very good article.

Common sense hilang bila terlalu terpengaruh dengan parti.

Hilang pertimbangan. Tak boleh membezakan yang betul dan salah.

hamka said...

eh, ada orang tanya 4 soalan tu, polis jawab apa..

ni bodoh ke apa? tak jawab karang, lagi bodoh pulak aku rasa, meh aku jawab.

polis tu bekerja dik, kerja tu perintah Allah, cara nabinya amanah, polis di amanah menjaga kenteteraman awam, istiqamah? polis hari hari pergi kerja..

sekian.

hamka said...

eh, ada yang kata haram makan KFC walaupun ada logo halal sebab ada kena mengena dengan yahudi..

minta tolong yang bertanya tu bagi nama atau alamat email, aku nak jawab IKHLAS!

tolong bagi jika korang ikhlas.

Ridhwan bin mohd yunus said...

hahaha.. key ep si haram haha.... wa gi mekah jumpa gaks KFC kat mekah bro.. atas bukit lagi.. betul2 berjiran ngan makkah mukarramah.... tanah haram tu...... bak kata pengomen.. ada plak key ep si haram..... hahaha..

mase tu wa tak belasah la key ep si.. sebab wa keyang blasah air zam zam ala kazam..

wa sebenarnya tertarik ngan komen2 tn Khalid.. pendek tapi mantop..

dulu wa suke ngan komen yang gambar pakai serban tu yang jual insuran kereta tu.. sape yeaks namanya.. tapi sekarang dia dah x nampak da..

komen yang sentiasa mengaigatkan wa pada maha pencipta.. slamat sembahyang jumaat

Bakal Mayat Seri Kembangan said...

Saudara Azhar Jaafar kot yang saudara Ridhwan maksudkan...

hamka said...

dah ada yang jawabkan...

masa si anoynomous punya nama dan email, aku nak jawab bab boikot yahudi nih!

Anonymous said...

Ummu Aisyah wrote

to Anon 2.25am 11/5/12

as salam saudara/i seakidahku..
Anda tersalah sangka dgn sy, Sy tak bermaksud nak mentertawakan sesiapa dalam ruangan komen ni, jauh skali memperkecilkan org lain. Siapalah sy.. hamba Allah yg hina dan fakir ini nak mentertawakan saudara seakidah dgn saya..Cuma sy rasa agak pelik soalan tu diutarakan..itu saja..tak bermaksud apa2..

Kalau ada ssp yg terkecil hati esp saudara yg bertanya tu.. sy minta maaf banyak2...sy tak bermaksud lgsg nak memperkecilkan saudara, sbb sy pun bukan dr background Islamic study..sekadar rasa terpanggil utk memberi pendapat yg tak seberapa.. Mintak maaf ya..

Anonymous said...

aku rasa Hamka yg sentimen.
sekadar pandangan jujur.

Quote kata kata UmmuAisyah "minta maaf ya"

Anonymous said...

To saudara Ridwan mohd yunos yg dirahmati Allah..

KFC mmg ada di Mekah, Starbucks pun ada di Madinah..

Persoalannya siapakah pemerintah Mekah dan Madinah sekarang? Mereka yg berkuasa sekarang adalah drpd keturunan Saud yg telah dilantik dan diberi kuasa oleh British dan SEkutunya(Amerika n Yahudi off course..)
jadi..Pemerintah Mekah sekarang adalah proAmerika. Ulama2 mereka(ahlussunnah) pun tak setuju dgn pembangunan pesat yg berlaku di Mekah sekarang krn dikhuatiri menghapuskan tinggalan sejarah dan sirah Rasulullah saw yg sememangnya menjadi agenda puak Thagut ini...Jadi, apa2 keputusan pemerintah mekah utk membawa masuk KFC di Mekah tidak boleh dijadikan alasan utk menolak fatwa yg dikeluarkan oleh Pengerusi Majlis Ulama' Sedunia Dr Yusof Al Qardhawi yg mengatakan product Zionist haram.

Jika ada yg masih mempertikaikan fatwa ini, sy tak boleh buat apa2 dan tak boleh paksa anda,terpulang pendapat masing2.. Muhasabah diri masing2..

Anonymous said...

nk jgk memeriahkn ruangan komen.ada soalan dr pengkomen yg tnya dh jmpa & nasihat PM k blom..mls dh nk scroll cr sapa yg tnya sbb komen byk sgt..:D

jwpnnya dah ya.laporan-ALLAH dh hntr 'drebar' PM yg sntiasa mngingtkn dia ttg pentingnya 5 amal masjid & sunnah Nabi.'drebar' PM ni prnh kluar blajr agama dgn wife dia 4 two mnths kt Pakistan.1st Q dr org alim kt sana 'dh dakwah PM k blom'.pastu br tnya nama si 'drebar'.doakn ALLAH bg PM kita hidayah.

nota : suka dgq tafsir Quran ustaz zahazan "ALLAH perintahkan pesuruh ALLAH yg mulia i.e. Nabi Musa & Nabi Harun utk berbicara dgn Firaun laknatullah dgn lemah lembut moga Firaun mau mngerti & ikut' (lbih krg la).none of us is better than the messengers and PM is not worst than Paraoh for he is a muslim. berbicaralh dgn baik.'drebar' PM dh brbicara dgn PM penuh kasih syg sbgaimana perintah ALLAH, sbagaimana sunnah Rasullullah S.A.W. & para pesuruh ALLAH ...

-petot-

Budak Kecik said...

Pakcik Hamka pernah berkata

"kalau nak tahu pasal sains tanyalah ahli sains...
kalau nak tau pasal ugama tanyalah ahli ugama..."

aku nak tambah...

kalau nak tau pasal perniagaan tanyalah ahli perniagaan...
kalau nak tau pasal KFC tanyalah ahli KFC?

*dulu kecik2 ak ahli chicky club

: p

xdeathx said...

ermm..oke2..pandangan dri sisi yang x berat sebelah..cumer gmbar yg terpapar-di ambil dri blogserius tue bab osama is evil muslim,buat gua 'terasa' plak..adakah benar dier tue evil in muslim side??..provokasi mcm tue buat jiwa gua x senang..sbb atas alasan mana yg benar..sbbnya kiter pn x pernah tau-cumer sumber media yg jadi rujukan..wallahua'lam..xxx

Bob Janggut said...

pendapat yg baik.

Bob Janggut said...

pandangan & pendapat yg bagus serta berhemah.

Anonymous said...

FUUUYOOO!!!!

BAGUS PUNYA VIDEO KLIP.

HAMKA FULL SUNNAH.

Anonymous said...

bagi pndpt mmg bagus.
tp jgn emo sgt.... belajarla menerima, Allah x bg hidayah yg sama pada semua org..

penulis/pengkritik/pengkomen(betoi ka ni?) pun kena byk menuntut ilmu lagi ni. aku cuma nak ckp, xsemestinya seorg penulis tu penulisan dia semua betol dan x semestinya org yg komen tu salah(both pihak ada betol dan salah) mcm saudara hamka ckp, org islam x semua baik dan org kafir x semua jahat.
you need to digest the fact.

shida

kampintosh said...

Assalamualaikum wbt...

Sekali lagi saya mohon supaya kita dapat berhujah dan berbincang secara berhemah.Apa gunanya kita berpolitik tentang kehidupan milik-NYA jika hasilnya tiada?

Can we focused on what really happened now instead of other issues?bukan bahasa atau peribadi individu isunya.its really near the 13th general election rite?can u feel the heat?its only once in 5 years bro..

Thus like or not,right or wrong,Islamic or not,all of registered voters have to choose our leaders wisely.Do we have others choices?not to voting perhaps?

The main issue is do our current Muslim leaders now is good enough for our future?isnt people have rights to choose and make sure the results were really genuined?

Remember whatever the results only ALLAH's knows but still we have to claim our rights isnt it?Tak semestinya pihak pembangkang atau calon bebas atau kerajaan sendiri menang,akan tetapi biarlah secara adil dan saksama.Biarlah mereka berhimpun dan berucap di khalayak sebagaimana umno menyambut ulangtahun ke-66 baru2 ini.Lokasi langsung tak menjadi isunya.Logik akal apabila kerajaan mendapat akses keatas kebanyakan kemudahan negara termasuk isu kos,justeru mampu menganjurkan di stadium utama negara,manakala pihak pembangkang hanya mendapat akses minima kemudahan2 awam sahaja,justeru memilih untuk berhimpun di lokasi lebih strategik adalah lebih rasional.

Isu-isu lain seperti keselamatan,kesesakan,undang2 dsbnya tidak perlu ditimbulkan apabila pengumuman dan permohonan tentang perhimpunan telah diadakan awal2 lagi termasuk di media2 perdana.Orang ramai juga tidak perlu sehingga menutup semua premis perniagaan mereka sedangkan terbukti tiada jenayah telah berlaku kepada premis yang tidak menutup perniagaan mereka.Malahan ada yang lebih mangaut keuntungan apabila restoran dan gerai makanan diserbu peserta perhimpunan.

Yang mana mengalami kerugian walaupun tidak menutup premis mereka,mungkin boleh mengira kerugian negara apabila khazanah tidak diurus dengan baik untuk 5 tahun akan datang berbanding yang mereka alami untuk sehari.Moga ALLAH memberikan rezeki yang lebih keatas golongan2 ini..Amin.

Mari renungi sejarah kerajaan Islam terdahulu,apabila mereka berjaya menakluk hampir 2/3 dunia.Kenapa tidak mencontohi mereka sehingga beratus malahan beribu tahun bertahan memerintah?Adakah mereka cukup adil dan saksama pada setiap rakyatnya tanpa mengira kaum dan agama mereka?

Mahukah anda diperintah bukan Islam yang menindas Islam diatas dasar membalas dendam kerana mereka telah ditindas suatu ketika dahulu seperti yang berlaku di kebanyakan negara barat dan timur sekarang?Tidak perlu skeptik kepada parti di dalam pakatan rakyat seperti yang prejudis ke atas Islam yang dibawa kerajaan sekarang.Tidak perlu juga takutkan mereka kerana jika diambil jumlah kerusi parlimen gabungan melayu beragama Islam adalah lebih daripada bukan Islam.

Justeru tidak timbul isu perkauman dan agama lagi disini.Yang menjadi isunya,adakah kita cukup usaha memartabatkan Islam dimata dunia sehingga dihormati bukan Islam khususnya di Malaysia?Bagaimana mahu dihormati apabila kurangnya keadilan?Tidak relevan pula kita mempersoalkan kekafiran seseorang rakyat yang menuntut keadilan daripada pemimpin Islam.

.

kampintosh said...

Dimana prinsip seorang Islam mengenai rukun iman pertama iaitu beriman kepada ALLAH dan serta rukun Islam pertama iaitu mengucap 2 kalimah syahadah iaitu mengakui akan keESAaan-NYA dan Nabi Muhammad adalah pesuruH-NYA?Dimana keimanan serta keyakinan kita kepada ALLAH apabila berpolitik?Tidakkah kita yakin akan undang2 serta hukum dari ALLAH?Justeru tidak timbul isu2 lain apabila asas pertama keimanan semakin kurang di dalam pemerintahan kerajaan sekarang.Berbalik kepada isu bukan Islam yang mempersoal/jahat/skeptik/prejudis dsbnya kepada agama Islam.Bukankah ALLAH maha berkuasa sehingga saat2 akhir di pintu syurga atau neraka?Justeru tidak relevan isu kekafiran seseorang yang bukan Islam ditimbulkan.

Kerajaan sekarang dilihat seakan2 seakin sangat takutkan kuasa manusia dari kuasa ALLAH.Jika tidak,masakan timbulnya isu-isu keadilan bersuara,penyalahgunaan hasil negara,penyalahgunaan kuasa dsbnya,dimana ianya dilihat semakin berleluasa?Adakah kita rakyat hanya mampu berdiam diri sehingga zaman penjajahan secara peperangan kembali berulang?Tidakkah sejarah telah tertulis?Justeru menyalahkan takdir ALLAH adalah selepas itu tidak lagi relevan.

Jika kita faham akan konsep asas Islam,tidak akan timbul isu2 seperti boikot produk yahudi dan dsbnya.Adakah relevan kita rakyat biasa berusaha memboikot produk2 mereka,yang mana sesetengahnya terbukti lebih berkualiti daripada produk2 lain,sedangkan pihak kerajaan kita sendiri mengaut keuntungan dengan berdagang bersama syarikat antarabangsa yang berpengkalan di Israel?Justeru tidak relevan membincangkan isu memboikot produk sedangkan asasnya masih goyah.Semoga ALLAH mengampunkan dosa kita yang mana telah samada disedari atau tidak,sengaja atau tidak,terpaksa atau tidak menggunakan produk2 musuh2 Islam kejalan-MU.Isunya adakah kita cukup bijak menggunakannya ke arah kebaikan?

Justeru kita juga akan dapat memahami akan takdir bahawa terdapat umat Islam yang telah teruk ditindas sekalian lamanya walaupun setelah bermandikan darah.Walaupun jika semua negara Islam dunia bersatu diatas prinsip pertama rukun Islam dan iman,mungkin ianya boleh diubah atas izin ALLAH.Mahukah jika sampai ketahap itu baharu hedak memulakan tindakan?

Wallahuaklam..

Kolek Kecil said...

Antara sebab aku rasa BERSIH ni tak relevan, dia tuntut lebih masa untuk berkempen masa pilihanraya.

Padahal, Malaysia ni setiap hari berkempen. Sejak dari BN menang tipis, sejak dari Anwar ditangkap tahun 1998 lagi, sejak PAS mula kuasai Kelantan lagi.

Di Malaysia, tiap hari, POLITIIIIIK memanjang. Termasuklah bab komen-komen ni, dan jugak komen aku. Woha..!!

Akhirnya masa bekerja yang lebih berkualiti makin kurang.

Jom kita bicara bagaimana nak galakkan orang mengasingkan sampah di rumah, tak buang sampah dari cermin kereta, tak meludah merata-rata, solat jemaah tiap waktu. Woha!!!

Anonymous said...

kampitosh kata pembangkang tak dapat buat bersih di stadium dengan alasan susah dapat kebenaran guna stadium dan alasan kos mahal..

kerajaan tak benarkan guna stadium??

kos mahal??

apa punya bangang la hang punya alasan kampitosh!!!

Anonymous said...

KAMPITOSH KATA.."Isu-isu lain seperti keselamatan,kesesakan,undang2 dsbnya tidak perlu ditimbulkan apabila pengumuman dan permohonan tentang perhimpunan telah diadakan awal2 lagi termasuk di media2 perdana"..

INILAH MANUSIA YANG KONONYA MENGAKU BERIMAN DAN ALIM, TAPI BANGANG NAK MAMPUS DALAM BERFIKIR DAN MENILAI..

Anonymous said...

KAMPITOSH KATA..

" Dimana prinsip seorang Islam mengenai rukun iman pertama iaitu beriman kepada ALLAH dan serta rukun Islam pertama iaitu mengucap 2 kalimah syahadah iaitu mengakui akan keESAaan-NYA dan Nabi Muhammad adalah pesuruH-NYA?Dimana keimanan serta keyakinan kita kepada ALLAH apabila berpolitik?Tidakkah kita yakin akan undang2 serta hukum dari ALLAH?Justeru tidak timbul isu2 lain apabila asas pertama keimanan semakin kurang di dalam pemerintahan kerajaan sekarang.Berbalik kepada isu bukan Islam yang mempersoal/jahat/skeptik/prejudis dsbnya kepada agama Islam.Bukankah ALLAH maha berkuasa sehingga saat2 akhir di pintu syurga atau neraka?Justeru tidak relevan isu kekafiran seseorang yang bukan Islam ditimbulkan"..

WEII KAMPITOSH,APA YANG HANG NAK CERITA SEBENARNYA NI?? CAKAP BERBELIT-BELIT LA..AKU YAKIN HANG PUN TAK FAHAM APA YG HANG TAIP..

Anonymous said...

KAMPITOS H KATA ..
"Orang ramai juga tidak perlu sehingga menutup semua premis perniagaan mereka sedangkan terbukti tiada jenayah telah berlaku kepada premis yang tidak menutup perniagaan mereka.Malahan ada yang lebih mangaut keuntungan apabila restoran dan gerai makanan diserbu peserta perhimpunan"..

KALAU MACAM TU BOLEH LA KITA BUAT PROGRAM BERSIH SETIAP MINGGU KAT PEKAN KOTA BHARU..BOLEH CADANGKAN KEPADA NIK AZIZ CADANGAN NI..BAGUS KAN..

Dr. Nasuha said...

Ayat karkun

masliza adam said...

terbaeekkk..mmg suka baca blog encek..inspirasi untuk meniti hari2 mendatang..rasional and realistic

Anonymous said...

from terengganu with love
tolong kawan2 di sini bagi aku satu ayat dalam al-quran ditulis perkataan 'siasah' atau politik dalam bahasa melayu nya..
aku tak dapat nak menjawab soalan seorang hamba Allah yang bertanya tentang perkataan tersebut dalam al quran
Tq

hamka said...

Mana nama dan email orang yang boikot KFC sebab yahudi tu..? aku nak bagi nasihat!

Anonymous said...

dah la Hamka, kita bersangka baik jelah dgn semua org. tp aku ungkit bab KFC dan McD tu sebagai satu contoh, jgn mudah melafazkan sesuatu dgn mengikut trend semasa. binasa jua akhirnya...

thanks Ummu Aisyah dgn rujukan puan. saya harap juga puan akan sentiasa berhati2 dgn semua produk termasuk dgn tuala wanita puan. coklat kegemaran anak, ingredient2 makanan harian puan, buahan2 import yg puan berikan makan pada anak2, phone, blog, FB, komputer dan pelbagai proksi Yahudi. telan air liur. betapa Yahudi menguasai dunia...

semua org merujuk pasal perang zaman Rasulullah. tp pernahkah kalian ambil ikthibar dari 2 peperangan zaman sahabat Rasulullah. yg melibatkan Ali, Saidatina Aisyah dan Maawiyah. menitis airmata ketakutan. ia bakal berlaku di zaman ini jika semua org masih berhati batu dgn pendirian masing2.

Hamka sila ulas peperangan tersebut sebagai pengajaran...

NAS

SELAMAT HARI IBU!!! said...

sudah2 la tuan Kampintosh.. Fakta belambak dah tuan puan kat sini bagi.. BUKA MATA PADA REALITI BUKANNYA FANTASI..

Tuan Puan, sebenarnya lebih mudah kita 'berbincang' dengan ratusan org yg berilmu berbanding seorang yg jahil.. KERANA SI JAHIL TAK PERNAH TAHU BATASAN ILMU..

Anonymous said...

pirahhhh Kampintosh...

eja wallahualam pn x betoi.. sembang kemaih!! mcm semua hang reti..

Anonymous said...

Ummu Aisyah wrote..

sudah la tuhh..

Jgn la hentam Kampintosh je.. Sebagai rakyat Malaysia dan seorg individu Muslim dia berhak menyatakan pendapat dan pandangan dia. Semua rakyat Malaysia ada kebebasan bersuara kan..??

Dia bercakap berdasarkn fakta dan ingin mengajak kita semua kembali berfikir secara rasional ttg kepincangan dan ketidakadilan yg berlaku dlm negara Malaysia kt yg tercinta ni..esp ttg Pilihanraya dan Urustadbir Negara yg dikuasai oleh pemerintah Sekular sekarang ni..

Jadi, lapangkan hati korang semua utk terima kenyataan yg situasi negara kt dlm keadaan yg melarat dan meruncing dgn jumlah hutang negara semakin meningkat saban tahun akibat harta negara berlegar dlm kroni2 tertentu..Kita bkn anti kerajaan..bkn anti sesiapa. Kita cuma nak ubah keadaan kpd yg lebih baik, bukan utk kt sebenarnya tp utk generasi akan datang..generasi anak dan cucu cicit kt..

Sy harap semua org please be rasional, not Emotional. Apa2 yg korang tak setuju,tak sependapat..Islam dah ajar kt balik pd sumber rujukan utama kt iaitulah AL QURAN DAN ASSUNNAH. Tak baik kt menghentam sesama saudara kt..

To Nas

Terima kasih mengingatkan sy.. Insyallah itulah yg sedang sy dan suami usahakn sekarang..baca label makanan,tgk ingredients ada sumber yg meragukan esp coklat dan aiskrim.termasuk jugak hal2 berkaitan muamalt..bak kata DR Zaharuddin pakar Muamalat Islam tgk balik pinjaman rumah dan kereta kt adakah menggunakan bank Islamik atau Konvensional.Adakah kt terlibat dgn riba'?? Muhasabah balik diri kt dr segi semua aspek kehidupan..baik solat kt..puasa kt..zakat kt..

ok semua.. tak baik hentam menghentam. Islam tak ajar cara mcm ni..mcm org tak bertamadun..kt bukak ruang utk perbincangan..semua org mestilah berlapang dada menerima pendapat org lain walaupun tak sehaluan..Buka pintu hati tu utk menerima kenyataan dan kebenaran..

Wallahua'lam..
Salam Ukhwah..

Anonymous said...

to hamka..

tak payah tau email org yg boikot kfc tu.kami pun nak tahu apa nasihat awak pd org yg boikot produk yahudi ni..org tu dah bagi hujah dia mll fatwa Pengerusi Ulama' sedunia Dr Yusof Al Qardhawi..Skrg kami nak tau pulak apa hujah awak yg mgkn tak bersetuju dgn Dr Qardhawi..

Al Ulama' warasatul anbiya'.
Ulama' adalah pewaris nabi.

hamka said...

ok, aku nak tahu nama dan email kau dulu, aku tak suka menjawab dengan anonymous

Ridhwan bin mohd yunus said...

To saudara Ridwan mohd yunos yg dirahmati Allah..

KFC mmg ada di Mekah, Starbucks pun ada di Madinah..

Persoalannya siapakah pemerintah Mekah dan Madinah sekarang? Mereka yg berkuasa sekarang adalah drpd keturunan Saud yg telah dilantik dan diberi kuasa oleh British dan SEkutunya(Amerika n Yahudi off course..)
jadi..Pemerintah Mekah sekarang adalah proAmerika. Ulama2 mereka(ahlussunnah) pun tak setuju dgn pembangunan pesat yg berlaku di Mekah sekarang krn dikhuatiri menghapuskan tinggalan sejarah dan sirah Rasulullah saw yg sememangnya menjadi agenda puak Thagut ini...Jadi, apa2 keputusan pemerintah mekah utk membawa masuk KFC di Mekah tidak boleh dijadikan alasan utk menolak fatwa yg dikeluarkan oleh Pengerusi Majlis Ulama' Sedunia Dr Yusof Al Qardhawi yg mengatakan product Zionist haram.

Jika ada yg masih mempertikaikan fatwa ini, sy tak boleh buat apa2 dan tak boleh paksa anda,terpulang pendapat masing2.. Muhasabah diri masing2..

boleh kopi paste cam gini..

perbandingan kfc di mekah tu bukan bertujuan dalil (pengalaman jek), tapi kalau tuan sangkakan dan nak cakap dalil ok jugaks la.. tetapi bagai mana logo halal kfc yang diberi oleh JAKIM dari kerajaan malaysia.. ???adakah kerajaan malaysia sesat..??? kenapa JAKIM SESAT adakah Pemerintahan JAKIM sekarang ini adalah proAmerika. ataupun Ulama2 JAKIM sudah menjadi agenda puak Thagut ...

ataupun

apa2 keputusan logo Halal JAKIM di KFC menolak pendapat yusof kardawi...

wa tak baca pendapat yusof kardawi berkaitan product zionist haram.. sebab wa tak pernah terpikir nak tolong zionist atau mengeluarkan perkataan yang menyebelahi zionist.. hahaha

akan tetapi jika wa berniaga dengan yahudi wa akan berpegang teguh pada kisah nabi muhammad berjual beli dengan yahudi.. ruj zaharuddin.net ke kitab hadis ke kalau nak tau detailnya..

lagi satu tuan .. tuan bg tau pemerintah saudi sesat..

tuan.. nak hukum orang fasik pun susah lagi la nak cakap orang lain sesat... terer la tuan.. boleh suka suka hukum orang lain sesat.. caya la.. bravo.. doakan saya terlepas daripada azab siksa kubur dan neraka..

kekadang kita nie dah mengambil urusan Allah dengan menghukum perbuatan manusia lain

Imam Al-Nawawi dan Ibn Hajar dalam kitab mereka Syarhul Muslim dan Fathul Bari: “Sesungguhnya manusia tidak letakkan tanggungjawab untuk menilai urusan luar daripada yang zahir (jelas), dan apa jua urusan terlindung itu cukup sekadar urusan Allah dengan hamba-Nya”. (Syarah Sahih Muslim, 7/193; Fath Al-Bari, 9/119).


lagi wa berpegang pada pendapat .. pintu taubat terbuka... ada dosa banyak sekalipun boleh bertaubat dan tidak terkeluar dari agama islam atau murtad..

lagi satu.. setakat fatwa.. pe da hal.. hallahhhhh.. adoi.. susah aku nak terangkan mengenai fatwa nie.. kang aku terangkan a dia ingat b... sebab dalam memahami dan mengeluarkan padangan ada dislin2 ilmu dan ilmu-ilmu asas tertentu untuk di fahami.. ... terpenting ilmu tauhid.. lepas tu ilmu nahu saraf, ilmu balangah, ilmu usul fiq.. adoih.. dah la orang yang berminat pada agama ni sikit..

hah.. aku membebel lebih kang ada orang kata aku sesat plak.. sebab dia guna dalil tak ikut ulamak tak ikut nabi..

ape2 pun wa hargai teguran tu.. kalau tuan mahir, paham dan amal dalam ilmu agama tuan mesti labih baik dari hamka.. hahahah

wa rase macam maleh nak layan.. tapi.. layan je la.. syok melayan.. hahaha

Anonymous said...

from paka with love
kat kelantan pun ada kfc beb

Anonymous said...

Bior betol kat Kelantan ada KFC pemerintahan islam dah lama kat sana...

Anonymous said...

“Janganlah kamu duduk-duduk di atas jalan.”
Maka mereka (para sahabat) berkata, “Sesungguhnya kami perlu duduk-duduk untuk berbincang-bincang.” Nabi menjawab, “Jika kamu tidak dapat berganjak melainkan perlu duduk-duduk, maka berikanlah hak-hak jalan tersebut.” Mereka bertanya, “Apa hak-hak jalan tersebut wahai Rasulullah?”
Nabi menjawab, “Menundukkan pandangan, tidak mengganggu (atau menyakiti) orang, menjawab salam, dan memerintahkan kepada yang ma’ruf serta mencegah dari kemungkaran.”

Anonymous said...

malam2 bila lapar, ambik kunci kereta then drive masuk ke drive tru McD order Big Pounder, Ice Lemon Tea No Ice, 2 Apple Pie, then patah balik Putrajaya lepak2 kat tepi tasik sorg2 sambil menikmati keindahan malam ciptaan Allah best wooooo...

NAS...

Anonymous said...

weii ummu aishah..

hang jangan duk buat bijak la..konon2 hang tu baik,sabar dan bertolak ansur..tapi dalam masa sama hang duk kata orang lain tak betul..

hang ingat hang dengan kampitosh saja ke yg cakap rasional dan berfakta?? dan orang lain yg tak sehaluan dengan hang kira tak rasional lah noo?? apa jadah lu ni..

hang cakap negara ni negara sekular??? hang ni lawak la..agaknya kepala hang dah tertanam dengan ideologi puak thagut...asyik2 sekular la,freemason la,sesat la,kafir la,fasik la..hang rasa puak hang saja ke yg betul sangat??

Anonymous said...

ummu aishah kata malaysia ni negara sekular..lepas tu dia nasihat pulak supaya kita kat sini kalau nak beli kereta kena la pilih bank islamik dan jangan konvesional..

hang ni pening ka ummu aishah?? mana ada bank islamik kat negara sekular seperti malaysia ni..ada ka? ada ka?

Ahmad said...

Assalamualaikum,

Maaf tumpang bertanya sedikit..

Pada pendapat saya, barang-barang buatan Malaysia yang berjenama Yahudi tersebut seperti KFC, MCD, bukanlah haram kerana cara penyediaan nya adalah mengikut ketetapan yang telah ditetapkan oleh JAKIM..

Tetapi, saya rasa kebanyakannya daripada makanan tersebut tidak mengikut SUNNAH RASULLAH S.A.W..

Saya ada baca tentang DIET RASULULLAH seperti:
Jangan makan SUSU + DAGING
Jangan makan DAGING + IKAN
Jangan makan IKAN + SUSU
Jangan makan AYAM + SUSU
Jangan makan IKAN + TELUR
Jangan makan IKAN + DAUN SALAD
Jangan makan SUSU + CUKA
Jangan makan BUAH + SUSU (KOKTEL)

Makanan yang terdapat di MCD, KFC dan FastFood lain kebanyakannya tidak menepati diet Rasullah ini seperti:
Burger=Daging + Cheese(Susu)
Sundae=Aiskrim(Susu) + Buah

Produk-produk lain juga banyak yang dibuat untuk mengikis sedikit demi sedikit Sunnah Rasulullah seperti ubat gigi contohnya..Sekarang sudah ada produk ubat gigi yang boleh tahan sehingga 12jam kita tidak perlu memberus gigi...Sedangkan Sunnah Rasullah setiap kali lepas makan dan sebelum solat perlu bersugi..

Apa pendapat Saudara Hamka..

Mamat KEPALA BANA said...

Blah la... HAMKA pun sentimen tahap gabah jugak... Sentimen dengan Ideologi Sendiri.. Sentimen Perasan ideologi sendiri terbaik berdasarkan logik akal KEPALA BANA... KO HAMKA serupa jer dengan kepala PEMBANGKANG so Call Islamik dan Polis Berkepala BANA BN Hishamuddin... Masing perasan sentimen... tahap SHIT cara ko palit agama dalam hujah ideologi ko... Aku nak tengok wording ko dengan peristiwa Dataran Tahrir keluarkan artikel macam ni jgk... Kepala Bana tahap penuh klimaks ko ni sambil baca buku PERMATA HILANG ko

Anonymous said...

Woi Mamat Kepala Bana ko ni dah lupa telah ubat ke atau baru keluar dari gua kepala bana ko.

Anonymous said...

24 may makan kfc dapat upi ipin.. wah.. kena pegi nie..

hamka said...

mana email dari pengkomen anti yahudi yang kata KFC haram, aku nak nasihat sikit.

hamka said...

nasihat aku prung pung pang, dah berminggu aku tunggu email kau, takut kerana salah,

ps: aku sahaja komen, sebab nak cukupkan 300 komen, nampak macam 3.0- woha!

hamka said...

ahmad..

salam, kau bersentimen.., nasi lemak kerang campur telur yang di jual oleh mak cik limah tu pun kau nak kata agenda yahudi ke sebab campur kerang dengan ayam? semua ni bisnes, produk di jual sebab ada pembeli, bukan sebab yahudi duduk dalam bilik fikir macam mana nak lemahkan islam lalu buat produk KFC yang menggunakan resipi bertentangan dengan diet Nabi kononnya.., sama juga ubat gigi tahan lama, sebab manusia malas gogok gigi.., jadi penjual akan fikir nak penuhkan hati pengguna, ni bisnes.., sama macam hari ibu, produk keibuan perlu pada satu hari untuk dijial, jadi dalam dunia bisnes, dunia bersetuju ada hari ibu, buat sale pada hari ibu, kita tak payah nak bersentimen, nanti mamak jual rojak campur ayam dan kerang, kita cakap, mamak ini adalah agenda yahudi!! woha!

islam ugama fakta, aku pernah dengar jugak buzmana cakap tentang diet Nabi tu.., moral: amal sunnah tapi jangan sentimen. :)

Anonymous said...

setelah bc artikel ni dr a sampai z aku rasa pengkomen2 di sini KEBANYAKANNYA..diulang..KEBANYAKKANNYA,bukan semua yer..

adalah golongan2 yang cetek fikiran..kurang akal..kurang cerdik..tidak berfikiran rasional..mempunyai tahap IQ yg rendah..typical malay thinking..tak berfikir menggunakan akal fikiran yg Allah bg..kurang ilmu pengetahuan..takde maklumat langsung ttg konspirasi dunia..zero general knowledge..tak boleh terima kebenaran..tak dapat bezakan yg hak dan yg batil..so on and so forth..dan akhirnya korang tak tahu pun yg sebenarnya korang ni tak tahu apa2, cuma tahu komen dan menghentam membabi buta..

aku simpati dgn keadaan korang.. sekadar berdoa semoga Allah bukakan pintu hati korang utk terima kebenaran..dan melihat apa yg berlaku di sekeliling dgn MATA HATI..

Anonymous said...

golongan2 yg dinyatakan di atas adalah ditujukan juga kepada pemilik blog ini..sorry to say Hamka..

bukan nak memandang rendah sesama saudara Islam..tp berdasarkan artikel yg awak tulis awak memang tak tahu bezakan yg hak dan yg batil..sorry..dan yg lebih bahaya awak sedang menyebarkan fahaman awak yg salah tu kpd fan2 awak..

Anonymous said...

To anon 20may 1141am.

Harap anda menjaga akhlak bila mmberi komen.
Anda takde hak utk bahasakn sy 'weii..'.
Kt boleh berbeza pendapat tp awak perlu hormat sesama muslim.
Bila kali terakhir awak solat tahajjud..?
Muhasabah diri sblm bahasakn org dgn kata kata kesat.

Ummu aisyah

Anonymous said...

Aku rase hamka hang tak layak guna nama hamka.hang guna nama lain laa.bush ka..sharon ka..mubarak ka..asad basyar ka..tu lebih layak utk hang drpd guna nama ulamak.

Anonymous said...

Khas ditujukn kpd puak2 yg memandang sinis usaha memboikot brgn @ produk yahudi..

Sila rujuk n bc artikel dlm majalah SOLUSI TELAGA BIRU.isu no 5. M/s 22,23(BOIKOT HEDONISME) dn 34,35.(CORAT CORET ANEKDOT ANTI YAHUDI).
Konsultant syariah maj ini ialah USTAZ DR HJ ZAHAZAN MOHAMED.
Ketua editor USTAZ PAHROL M JUOI.

Kalu tak penah bc sy nak hilight bbrp ayat di sini.
Sila bc dgn MATA HATI.

"Dlm apa2 tindakn kt sbg seorang Muslim kt tdk boleh lari drpd kerangka dasar yg mengikat kt,iaitu alQuran dn AsSunnah.justeru,tindakn kt memboikotbarangn produk yahudi dan sekutunya Amerika merupakn suatu yg DITUNTUT OLEH ISLAM.
Imam al bukhari telah meletakkn st subtajuk dlm kitabnya SAHIH AL BUKHARI:Bab berjual beli dgn org2 musyrikindan mereka yg MEMERANGI ISLAM.

IMAMAL NAWAWI ketika mghuraikn persoaln ttg bolehkahberjual beli dgn mereka yg memerangi Islam,telah menyatakan :
"telah sepakat umat islamke atas keharusan utk berurusniaga dgn ahli zimmah(org yg mengikat janji dgn kerajaan islam) dan selain drpd mereka yg terdiri drpd org kafir,selagi mana ia tidak melibatkn brgn yg haram. TETAPI TIDAK HARUS utk seorg islam menjual senjata atau peralatan perang kpd org kafir yg memerangi islam dan TIDAK BOLEH BERTRANSAKSI dgn apa2 yg membantudlm menegakkn agama mereka"
(Al Nawawi-Syarh al -Nawawi ala muslim,jilid 5,hlmn 478.)

"perlu difahami bhw hukum asal berurusniaga dgn org kafir termasuk yg memerangi islam adalah HARUS dgn syarat brgn itu halal di sisi islam.ia menjadi HARAM sekiranya keuntungn dan manfaat drpd transaksi itu digunakn utk memerangi islam samada scr langsg atau tidak.
Justeru, PEMBOIKOTAN BRGN AMERIKA DAN YAHUDI PD HARI INI SANGATLAH BERTEPATAN KERANA MEREKA SANGAT MEMBERI KOMITMEN KEWANGAN KEPADA NEGARA YAHUDI ISRAEL.IA SESUATU YG TIDAK BOLEH DISANGKAL!!"

Ini hanya cebisan petikan dr majalah SOLUSI.edisi 5.nak tahu lanjut sila beli di kedai2 buku.

Kalu korang tak setuju ngn dr qardhawi tak pe lagi. Tp kalau IMAM NAWAWI pun korang tolak..berattt..memang beratt..
Muhasabah diri..lemahnya umat ini nak boikot produk yahudi pun tak mampu.
Ni belum citer bab boikot produk HOLLYWOOD dan produk TEMBAKAU AMERIKA.

Anonymous said...

To hamka saudaraku..

Aku tak kata kfc haram.kfc tu halal dimakan,sbb tu Jakim labelkn sbg halal..Ilah@sebab yg jadi haram sbb keuntungnnya menyumbang kpd dana pembentukan negara haram israel. Ni bukan wording aku tp mll pembacaan mjlh SOLUSI yg konsultn syariahnya u zahazan.

Kalu kamu masih tak terima kebenaran lagi,aku doakn semoga kamu akan dpt memahami situasi ini st hari nanti..insyallah ameen..

Tak perlu aku bg email.
Cukuplah sekadar pencerahan di sini.
Tak de st pun wording aku guna perkataan sendiri.
Semua aku quote dr mjlh SOLUSI.
Kalu kamu masih buta mata hati tak nampak kebenaran. Kamu email jer dgn UST DR HJ ZAHAZAN DAN UST PAHROL.

Kamu kenalkan ustaz2 ni.
Kalu tak kenal banyak2 kan cari majlis ilmu di tv al hijrah,radio IKIM..kamu akan jumpa ustaz2 ni.

Anonymous said...

Maaf la berminggu2 tggu email aku.
Aku sibuk buat lokem.patient ramai..

hamka said...

orang tanya ustaz azhar idrus, selamba ustaz cakap, KFC terengganu yang halal, woha!

http://www.youtube.com/watch?v=lXFE6Txb-Kg

lepas tu ada gambar ustaz azhar idrus makan KFC dengan bini, takde pulak ustaz tu cakap haram makan sebab yahudi..

aku mintak email kau sebab aku nak jual produk islamik, sebab kau sokong produk islamik dan anti yahudi, jadi bagi email kau kay aku sebab aku nak jual satu produk islamik, jangan pandai cakap sahaja, tapi tak amal, orang yang cakap tapi tidak amal boleh masuk neraka,

cepat email aku jika kau betul sokong produk islamik, aku nak jual produk islamik, jika tak beli, meminjam fahaman kau "sah sokong kapir" -woha!

Ps: tak akan bagi email sebab takut nak beli produk islamik, ke ke ke, bodoh!

MO hospital kerajaan gred 54 said...

saya dah bank in rm31 sebagai tanda sokong produk islamik, dan anti yahudi

tak mampu beli 10, lagipun belum kahwin

maafkan saya

:(

i'm in the middle,,sokong yang benar saja said...

hamka tak berpihak pd sesiapa tapi kamu semua nilai sendiri ayat2 berikut:

jika terbukti Polis ganas- hukum dia.
jika terbukti pendemo ganas- hukum dia.
jika terbukti Ketua pembakang berzina- hukum dia.
Jika terbukti PM bunuh artis-hukum dia.
Jika terbukti bekas TPM meliwat-hukum dia.
Jika terbukti MB makan rasuah-hukum dia.
Jika terbukti Timbalan Presiden buat oral seks-hukum dia!

semoga Allah menunujukkan jalan yang lurus kepada kita semua. Amin.

manusia penuh khilaf said...

saya mahu mewakili Hamka walaupun Hamka tiada kaitan dengan saya namun saya tak kisah.

dunia yang setaraf 'sampah, bangkai dan najis' ini pebuh dengan kontroversi.

tak perlu berdebat wahai sahabat,,

"Atur sepuluh daktil batal yang batil
Detik dua usul ditutup satu lagi tampil
Dari halaman rusuk kiri satu susuk ganjil
Minta diisolasi dari dalil busuk jahil
Aspirasi tak serasi dengan suara bunyi
Inkarserasi dari penghuni dan keluarga bumi
Surat wasiatnya atas paksi dalam rumi
Minta dikebumikan hidup-hidup dalam guni
Mana cepat terbang atau warna gelang tangan
Buah fikiran aneh tergantung di persimpangan
Halusinasi susuli ketandusan ihsan
Ubat parut auditori kesan artileri insan
Gagal dikesan"

maafkanlah penyokong bersih..

"Maafkan mereka, mereka tidak tahu
Mereka tidak ramas buku, mereka segan ilmu
Mereka tidak fasih malah fasik guna kata
Kita kongsi nama bangsa tapi tidak kasta bahasa
Maafkan mereka, mereka tiada nilai
Ibu bapa lalai dari kecil dah diabai
Tanpa kasih sayang, mereka suka menyakiti
Kita kongsi warna mata tapi tidak warna hati"

mereka itu..sama-sama salah dan sama-sama benar..

"Jangan ahli sihir seru nama maharaja
Nanti segerombolan hantu bisu yang menjelma
Guna hak berfikir sebelum hak untuk bersuara
Kalau terpelajar sila guna hak miranda
Pura-pura dengar, telan tapi tidak hadam
Hafaz bila lafaz tapi mereka tidak faham
Mereka mula kiri, aku kanan bila baca
Sudah mahir rumi, mari tafsir alif ba ta"..

lalu Hamka berkata:

"Aku maafkan kamu
Tak perlu kita bertemu
Cukup kau tahu
Yang aku
Maafkan kamu
Tolong teruskan hidup
Jangan sebut namaku"

siapa yang nak sokong Hamka atau nak kutuk Hamka terpulang. dia tak terkesan langsung dengan kutukan atau cacian. juga tidak berharap pujian.

kalau tak nak baca blog lagi "tolong teruskan hidup jangan sebut namaku"

mungkin dia sambung lagi:

"Minta tunjuk lubang atau pintu tak dapat jawapan jitu
Jadi aku tak berganjak biarkan saja begitu"

sorry. off topic. sekadar hiburan untuk menceriakan keadaan.

:)

Muhammad Ariffin said...

Salam semua Salam Tuan hamka, hamba ni tak lah pandai dalam bab agama, baru2 nak belajar, Jika kita mengikut2 Al-Quran Dan as-sunnah.. Tiada politik dalam islam, tiada undian dalam islam. Dalam perundangan Malaysia sekarang.. Pecahkan belahkan Umat Islam Pastu memimpin jadi ketua..Ikut lah pemerintahan cara Nabi S.A.W.. Pasti kamu akan berjaya, Itu Janji Allah s.w.t..

Anonymous said...

Salam

Cuma untuk renungan:

1) PSC dah kemukakan penambah baik untuk pilihanraya, dianggotai juga wakil pembangkang pusing satu malaysia dan eropah, hampir 80% diterima oleh SPR. Kenapa tak bagi peluang SPR laksanakan. Laporan PSC dan tempoh demo bersih cuma berjarak tak sampai sebulan.

2. Kenapa penyokong pembangkang suka tuduh siapa yg pertikai isu Pakatan sebagai orang Umno? Tahukah anda 60% pengundi ialah atas pagar? Jangan lah asyik tuduh macam la yg atas pagar ni tak boleh nak bagi pendapat.

3. Berlapang dada, BN tak semua jahat, PR tak semua baik. Mana yang salah bongkar dan hukum. Sama seperti kes pendemo dan polis.

4. Kenapa penyokong PR tak pandai relax tapi suka mendesak? Bagilah fakta yang betul, bukan hasil ceramah pemimpin. Same goes to Bn, analisis isu bukan bergantung pada media perdana shj.

5. Akui adanya pendemo yg ganas, kekotoran dan kesusahan. Cuba rendahkan ego anda.

Anonymous said...

kampintosh berat sebelah.keja spr dulu la baru tau..mcm ni parti so called islamic ajaq

Anonymous said...

balik2 cite pasal Bersih - komen gaduh
balik2 cite pasal Kerajaan - komen gaduh
balik2 cite pasal Undi - komen gaduh

aku tak nak hidup kat planet ni lagi!
aku nak cari planet lain!

tapi... aku teringat ada sorang mamat ni ckp...

"manusia telah mengembara ke gurun padang pasir dari timur tengah ke negeri china, Merentas Lautan yang luas dari barat ke timur, malah manusia juga telah menjejakkan kaki ke bulan. Kadang-kala, kelihatan ada satu destinasi yang manusia tak boleh nak sampai..............


... Memahami antara satu sama lain"

dan ini dari petikan lagu "The Miracle dari QUEEN"

- That time has come, One day you'll see, when we can all be friends"... walaupun dia bukan islam tapi dia faham dunia ni macam mana.. cuma kita je tak leh nak faham2...

kalau kita tak leh nak memahami satu sama lain.. cam ne kita nak bersatu cari planet lain utk trus hidup? masuk akal tak??

ALLAH terus menguji kita hari2 24/7 in no time at all.. dgn macam2 pekara.. yang paling getir.. memahami diri sendiri tapi ramai yg suka resolve diri sendiri dgn cara sentimen.. betul tak?
tu belum lagi pasal konflik segi tiga..
Cina - Melayu - India
Rakyat - NGO - Kerajaan
Kristian - Islam - Yahudi

Satu berita betul masuk, Tujuh jenis korang dapat.
so yang "tujuh" tu mana satu betul?

Dalam hitam ada putih..
dalam putih pun ada hitam..
matahari pun ada tempat yang sejuk gak..
kutub utara pun tgh panas gak..
Fikir la baik2...



aku sendiri pun tah paham ape yg aku komen....
ADOIYAI!!!!!! [facepalm...]



PS: filem KoH tu.. respect abis.. dlm keadaan tgh huru-hara perang...
solat jgn tinggal kan.. [scene perang yg tiba2 senyap sebentar]

PS2: aku yakin, Islam saja yang bleh bawa umat mereka meneroka ke planet lain..

mr bun said...

salam.. aku rini bru first time terbaca blog ni.. dan hasilnye aku terbaca post ni dan komen2 nya.. hasil dari semua ni.... aku rase aku da cerah sikit bab sentimen... anyway thanks buat semua pengkomen yang menunjukkan pandangan anda.. makacih

Anonymous said...

assalam... ummuaisyah..sdap namanya..

tapi pemikiran kamu xsesedap nama..maaf sangat2 sebab ad ruangn komen so komen lah...saya ni bukan berpendidikan sgt..jadi eloklah saudari bagi satu dalil bahawa Rasulullah berpolitik... saya nk tengok.. sebab setahu saya politik ini diasaskan oleh yahudi...melalui sistem pilihan raya...kemuncaknya selepas daulah islamiyah brjaya ditumbangkan pada zaman kamal attartuk..jadi cuba bagi contoh yang saudari bukan sentimen.. tq

kasih ya habib

Anonymous said...

hamka sokong Allah dan Rasulullah shj..

tlong jgn sentimen..oh

Anonymous said...

anon diatas,saya tambah sikit...

kepada yang masih buta celik ats kenyataan diats..sedar2lah..malaysia dalam bahaya,diperhatikan oleh puak2 penghancuuss...
jangan sebab korang punye sentimen habis islam si,bukan malay si...(si bermaksud mati)

_w.calon mayat_

hamka said...

sama sma

Unknown said...

apa yang HAMKA nak smpikan rasanya:

Kenapa kita join BERSIH sedangkan ilmu politik kita masih lemah?

ILMU AGAMA masih merangkak tapi ILMU BERSIH memecut laju..

YA SAYA SOKONG PEMBANGKANG:

tapi dalam diri saya sendiri, ada sesetengan penyokong pembangkang sendiri bercakap perihal ISLAM, padahal mereka masih tidak mengamalkan cara hidup ISLAM dan nilai-nilai ISLAM..sebab itu saya juga terkilan secara keseluruhan umat ISLAM hari ini, mampu berkata tentang ISLAM, hakikatnya ajaran ISLAM sendiri masih merangkak..


MEREKA YANG TAKSUB DENGAN POLITIK ADALAH MEREKA YANG "RASA MEREKA BAGUS"...

"POLITIK DAN ISLAM TIDAK BOLEH DIPISAHKAN"

jangan kita pandai meluahkan ayat di atas, tapi masih mentah memahami politik sebenar ajaran Rasulullah...

hamka said...

jika tak nak jadi bodoh, jangan dengar ceramah politik...

simple.

Anonymous said...

Assalamualaikum, nikmatilah hidup kita sebelum menjadi mayat. Kembalilah kepada Islam yang sebenar. Sesungguhnya Allah lebih tahu apa yang kamu tahu....

Anonymous said...

Akmal says:

Kampintosh cakp penuh sentimen, tp menafikan then mengajak pula org mengiyakan ape yg die je (n beberapa org gakla)rasakan benar walhal bnyk org lain tidak sependapat. (asyik ulang2, marah org x jwbla, boring)

A) Kenapa cikgu marah murid yg beratur di padang bola walhal telah diarahkan ke padang perhimpunan sewaktu perhumpunan Isnin pg? suke hati murid tula kan nak beratur kat padang, negara demokrasi, jnji aman..btul ke? hahaha

B) Kenapa cikgu x penuhi sume tuntutan murid2nya even sume tu benar n logik. (xde masa,bnyk keje hakiki lain, kalu dilayan, makin menjadi2 n berjangkit2, yeke? yela kot, hahaha)

Hamka, mohon share ayat skit, n blog ni best, ade lalat2 skit tu, biasala, penghibur warung makan, emosi btul....woha!

hamka said...

330., bersih 333 PULAK, KEKEKEK

yaya said...

hehehe..woha...setuju sgt2 saudara hamka...semua menda ada bek n buruknye...kte shaja y perlu menilainye...jgn mudah percaya sgt dgn apa2...tq ^^

aKUmUZIKfILEM said...

Apa barabf infernal Affairs, The Departed lagi layan

mecha_praline said...

salam. sumtime kita boleh mengaku kita berfakta dengan memetik filem itu filem ini. tapi jangan lupa film tetap filem. filem bukan medium untuk menyampaikan fakta empirikal dalam menentu kebenaran sejarah. malah filem seringkali dijadikan bahan propaganda. satu kelemahan kamu, kamu tidak berada ditempat kejadian. maka apa yang kamu faham dan fikir ianya benar pada kamu mungkin bukanlah suatu kebenaran pun.

PMR'13 candidate said...

sAarnab Z melihat arnab A,B,dan C sedang 'bermeowan'...berebut lobak merah.

"yes!!!gaduh!!!gaduh!!!gaduh lagi!!!"

"wei,bukan gaduh la...debat"
"munaqashah la..."
"aik,bukan usrah ke?"

pening...last2,tuan si arnab semua ambil lobak tu buat sup sayur...besss...yang untungnya...tuan rumah...


haa,kurang semua pun gaduh la sampai semua boleh jadi gado-gado.kita tunggu pesuruh jaya tinggi British yang ke seterusnya ye...hmm,aku tak sempat hidupp zaman tu jadi tak lama lagi boleh merasa la kan???usaha tangga kejayaan ye ko orang semua...
kita tunggu edward gent II ye...ke nak ajak Takimura dengan...meiji mikado sekali...korang semua macam buat vid untuk buku teks sejarah PMR la...siyes.cool wo...menjadi sangat.nanti kejap lagi kita tunggu penasihat imported datang pulak...

"THOSE WHO CANNOT REMEMBER THE PAST ARE CONDEMNED TO REPEAT IT"
-George Santaya-
Buku teks sejarah Tingkatan 2.

"DAN BERPEGANGLAH PADA TALI ALLAH..."
-ALLAH-

«Oldest ‹Older   201 – 332 of 332   Newer› Newest»