May 8, 2012

Preview buku 'Permata Yang Hilang Kini Dijumpai'?


(Salam, saya memang berhajat nak beli buku cik Hamka, tapi sebelum itu, bolehkan cik Hamka sendiri buat preview buku Permata yang Hilang kini di temui-sebab preview belakang buku tu pendek sangat, terima kasih)

Salam, buku aku masih baru di pasaran on-line, tapi sungguh aku senyum bila baca komen anda di FB dan email yang kebanyakkanya memuji, seperti : dapat buku terus baca dan habis dalam masa sehari (hampir 400 m/s tu!) dan ada juga yang memberitahu sudah khatam 3 kali, dan mahu baca lagi, ada yang minta aku menyambung buku itu sebab rasa pendek sangat, ada yang bagitahu buku itu sudah rosak sebab berebut dengan anak, ada yang berkongsi membaca dengan ibunya sampai ibunya turut ceria, ada yang rasa insaf dan mahu baiki diri agar dapat suami beriman, dan ada juga yang mengkritik dengan mengatakan buku itu agak sopan jika di bandingkan dengan Blog keretamayat yang lebih ganas dari angsa ganas-Woha!

Baik, Buku itu adalah himpunan karya terbaik bab laki bini yang di petik dari blog keretamayat, malahan setiap karya itu di perbaiki dan di mantapkan lagi agar lebih memberi kesan dramatik kepada mereka yang membacanya..

Oleh kerana aku bukan Ustaz, dan tidak mahu di tuduh berceramah (menulis buku berilmiah) laksana seorang ustaz sedangkan syarat  ‘berceramah’ perlu kepada tauliah, maka buku aku ini di tulis dalam bentuk novel kerana menulis novel tidak perlu kepada syarat “ustaz”. Apa-apalah.

Kisah dalam buku ini adalah berkenaan Hamka (nama sebenar) yang baru berniat untuk belajar ilmu ugama yang paling rendah, akan tetapi, ketika sedang belajar ilmu ugama yang paling rendah itu, satu kemalangan telah berlaku membuatkan beliau berputus asa namun saksi kemalangan yang di kenali sebagai “Muslimah Kancil” telah datang mengembalikan semangat Hamka yang hampir hilang..
Cover baru yang sedang hangat di pasaran

Ketika Hamka dan Muslimah Kancil jatuh cinta antara satu sama lain, mereka telah di uji dengan badai asmara yang menggoncang cinta mereka, ujian cinta mereka adalah: Perbezaan pendapat dalam perjuangan ugama, sungguh klise bunyinya-Woha!,

Sementara itu, di satu sudut lain, seorang gadis gedik muncul menyemarakkan lagi kisah cinta Hamka yang sungguh berbeza sinopsisnya dengan mana mana filem karya tempatan.

Dapatkah Hamka menyelamatkan hubungan beliau dengan Muslimah Kancil? Siapakah gadis misteri yang gedik itu? Bagaimana Hamka menyelesaikan masalah mertuanya yang tidak mahu anak gadisnya berkahwin awal?

Walaupun kelihatan buku ini berunsur novel, tapi terselit antara kisah Hamka dan liku liku hidupnya akan artikel artikel berilmiah yang di tulis dengan bahasa santai sebagai panduan untuk semua peringkat umur,insyAllah..

Antara topik yang di sentuh dalam buku ini adalah:
  • Bagaimana atasi masalah onani.
  • Bagaimana memikat hati mertua dan bagaimana memujuk mertua yang tidak mahu anaknya berkahwin awal.
  • Bagaimana menghadapi isteri atau suami yang dingin terhadap seks.
  • Masalah suami pendiam dan isteri merajuk.
  • Kenapa pasangan bercerai dan bagaimana mengelakkkannya.
  • Bagaimana mendapatkan anak bagi pasangan yang tiada anak.
  • Dan lain lain..
Cover ni dah habis

Sebenarnya ada 55 bab dengan pelbagai cabang tajuk yang Hamka hadapi dan bagaimana dari kisah Hamka dalam buku ini, dapat kita jadikan panduan dalam mencari kebahagaian seni rumah tangga.
Nasihat Hamka dalam buku ini mungkin tidak sehebat nasihat ustaz ustaz di luar sana, namun dalam setiap pengalaman manusia, terselit jua pengajaran pengajaran yang mungkin berguna pada kita di waktu yang belum pasti suatu hari di mana kita jua menghadapinya...

Buku ini di pecahkan kepada 4 bahagian:
  • bahagian pertama adalah isu sebelum kahwin yang sesuai untuk orang bujang,
  • bahagian kedua adalah berkenaan menjelang perkahwinan yang sesuai untuk rujukan orang yang bertunang,
  • bahagian ketiga pula berkenaan rumah tangga yang sesuai dirujuk oleh suami isteri, dan
  • bahagian keempat lebih kepada asam garam rumah tangga seperti, bercerai, poligami, bergaduh adik beradik, mencari menantu, perpisahan dan kematian...

Pendek kata Buku ini adalah himpunan karya terbaik bab laki bini yang telah di tambah baik, dan di setiap bab akan di wujudkan keisinambungan bagi setiap artikel agar tiada atau kurang ‘plot hole’, dan di hujung setiap bab juga di tambah dengan artikel yang belum pernah di tulis di Blog Keretamayat.

Semoga buku ini terselit di antara buku buku berilmiah di almari korang yang berada di ruang tamu semestinya.

Woha!

116 comments:

namakuamir said...

1st!!

-cry reen- said...

harap2 HAMKA dpt la tunaikan request sy dlm e-mel sblm buku tu dipos pd sy nnti..

Anonymous said...

Best2

syazwan said...

assalamualaikum.

tuan hamka,
kalau nak bayar guna dirham boleh ka?

dirham kelantan.
kalau boleh, saya nak pos dirham in sya allah.

harga dirham kelantan boleh rujuk sini http://dinarkel.com/ atas persetujuan tuan hamka.

mohon dari tuan hamka.
:)

Eray Majid said...

menarik nampak review panjang nie..inysaallah akan ada di rak buku rumah ku

Anonymous said...

macamana saya nak dapatkan buku ini

Anonymous said...

Kt kodai x do ko, den kalau nk beli suka pegang pegang, belek belek, cium cium lu, woha dus baca belog ni dlm mimpi pun sik woha je camno ek

Mummy said...

Salam semua..sy dah beli dan dah dapat buku nih..cuma tak habis baca lagi..baru masuk bab 5...apa tidaknya nak baca kat rumah sy perasan sibuk..kat opis plak boleh baca masa lunch hour@ bila dah abis keje......tp takper..insyaAllah akan diusahakan utk dikhatamkan...
Apa2pun terima kasih buat penulis dan penerbit diatas penghasilan buku yg sangat awesome....woha

http://mylovelyfamily-fahmar169.blogspot.com/2012/05/sudah-sampai.html

Ain bintu Amir said...

sangat2 berbaloi ketebalan muka surat dengan harga buku tersebut. dengan menganalogikan buku dgn makanan:

~harga berpatutan
~sedap isi kandungan
~subur (menyebarkan ilmu yang bermanfaat)

woha!! :D semoga Allah memberkati setiap apa yang kita buat. InsyaAllah amin..

famia said...

terima kasih bagi review. Lepas tengok sinopsis baru tergerak nak beli ^_^

Anonymous said...

=D baru abih bab 39, smlm tak tahan tgelak2 sorg masa bace pasal dpt sms beli kicap sebelum solat dan jugak bisikan2 kenapa kicap kaler itam, smpai kna bukak kilang kicap sendirik..haha..

Anonymous said...

ase nk oder lagi la en. Hamka. nak adiahkan kat org lain ^_^

[sutera kasih] said...

mcm mana nk beli ni?

Anonymous said...

bila boleh dapat buku saya order encik hamka.
Tak sabo nak bace. -Eliza

Anonymous said...

aser nok oda jugok..hehe..sbb mcm full coverage je topic2 tu..tggu..gaji lambak lok..huwaaa..

- KM silent reader

Ahmad said...

Dah dapat dah buku yang di order...terima kasih

PemilikMataCoklat said...

makin tak xsabar dah saya nak baca dan tengok rupa paras buku ni... buku dah dapat tapi belum berkesempatan untuk baca dan tengok...:-)

We Are Anonymous said...

eh lama aku tak singgah kat blog ko ni hamka, tengok² dah ada terbit kan buku. tahniah hamka moga cebisan² air laut ni bnyk memberi manfaat & hikmah sebagaimana bnyk manfaat yang aku dapat dari baca blog ko nih...

Pemikir Sunnah said...

Aku dah baca buku engkau. Kalau baca kat rumah aku tak risau, tapi pernah sekali tu,aku bawa gi klinik, aku baca kat sana,orang pulak ramai.. aku terpaksa elakkan orang dari nampak tajuk buku tu, sebab aku takut orang kata aku gila seks, baca buku berunsur lucah di khalayak ramai... alahai..

Anonymous said...

Assalam

Aku masih belum beli lagi buku Hamka walaupun mengaku berada dibelakang KM 101% he..he...

Aku akan cari kau dengan izin Rabb dan beli terus dari kau...so please reserved for me 4 copies of your masterpiece.

Khalid

hendrik said...

ni kalau ekau jual kek kodai nie,,,mesti meletop nie tuan hamka...bestseller kot....

aku_ein said...

Salam Hamka,

Tahniah sebab respon dari semua pembaca n juga dari aku,,

Cadangan aku, pe kata lepas ni ko keluarkan buku tentang bab ibadah macam solat dll..

xkisah la kisah dari blog ataupun yang xde dalam blog.

aku akui banyak buku agama kat pasaran, tapi aku prefer cara penyampaian ko..sebab pada aku, nak ajak kearah kebaikan kita kena ubah cara penyampaian supaya orang tertarik ke atas kebaikan tu sendiri..

cadangan je..kalau ko xnak or xlarat xpe la..atau ko perasan sibuk??..woha!!

Anonymous said...

Salam bro Meka...

Sy dah terima buku n dah bace..
Memang best utk buku petame.
Tp bro.. atikel yg aku minat xder palk dlm buku ko.. atikel yg ko tulis ttg ihsan tu.. “ALLAH MELIHAT APA YANG MANUSIA BUAT, ..DAN APA YANG MANUSIA BUAT, DINILAI OLEH ALLAH”..

btw.. aku tungu next buku pulak

Patin Temerloh.

Anonymous said...

:( cepat lah buku..

_________________________
I added cool smileys to this message... if you don't see them go to: http://s.exps.me

Anonymous said...

Salam bro..

Buku ko best.. aku dah nak abis bc pn.. tingal chapter last.. Tp naper atikel yg ko tulis ttg ihsan tu xder lak dlm buku..“ALLAH MELIHAT APA YANG MANUSIA BUAT, ..DAN APA YANG MANUSIA BUAT, DINILAI OLEH ALLAH”. aku minat sgt atikel tu.

hehe... xper. aku tungu next buku ko lak. Kereta Mayat2. Permata yang hilang kini kembali hilang.. huahua..

-Patin Temerloh-

Anonymous said...

aku nak beli

tapi tak tau camne??

tak reti beli online. biasa beli kat kedai.

Kolek Kecil said...

Beli jangan tak beli. Sesuai dipersembahkan untuk bini yang tengah mengandung. Woha!!!

Ridhwan bin mohd yunus said...

wa bukan ustaz.. tapi ustaz wa bagi tau.. iaitu Ustaz taufik bin Othman guru besar di salah sebuah sekolah agama harian negeri johor dan merangkap jurunikah di negeri johor..

kalau nak tuntut ilmu agama perlu kepada

1) ilmu yang shoheh
2) guru yang shohehah ton

mengopi tulisan tuan yang berbunyi..

Dan Oleh kerana aku bukan Ustaz, dan tidak mahu di tuduh berceramah (menulis buku berilmiah) laksana seorang ustaz sedangkan syarat ‘berceramah’ perlu kepada tauliah, maka buku aku ini di tulis dalam bentuk novel kerana menulis novel tidak perlu kepada syarat “ustaz”. Apa-apalah.

tn.. ingin saya tampalkan enekmen berkaitan dengan berceramah tanpa tauliah untuk pengetahuan tuan dan pembaca yang lain.. saje jeks nak tampal sebab tuan ada sebut perkataan tauliah ..

SEKSYEN 11. MENGAJAR AGAMA TANPA TAULIAH

(1) Mana-mana orang yang mengajar atau mengaku mengajar apa-apa perkara
yang berhubungan dengan agama Islam tanpa tauliah yang diberikan dibawah
kaedah 9 Kaedah-Kaedah Mengajar Dan Memberi Syarahan Agama, 1991 adalah
melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak
melebihi lima ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi
tiga tahun atau kedua-duanya.

(2) Subseksyen (1) tidaklah terpakai bagi-

(a) mana-mana orang atau golongan orang yang dikecualikan oleh Majlis dibawah
Kaedah 10 Kaedah-Kaedah Mengajar Dan Memberi Syarahan Agama, 1991; atau

(b) mana-mana orang yang mengajar atau mengaku mengajar apa-apa perkara yang
berhubungan dengan agama Islam di dalam kediamannya sendiri kepada anggota
keluarganya sahaja.

wow.. banyak tu.. lima ribuu... dan mahal jugak penjara nya tiga taun maksimum.. itu jika mengajar tanpa tauliah..

mengikut pengalaman saya la.. kes-kes sebegini berkaitan dengan ajaran sesat.. akan tetapi jika berceramah meyampaikan kebesaran allah, tak de masalah la..

jika mengajar tak boleh maka saya hanya ingin berkosi ilmu yang sedikit nie.. pada saya kongsi ilmu lagi la tidak jadik salahnya .. berbicang mengenai ilmu sesama kita.. .hehe.. akhirnya inilah perkongsian ilmu yang saya ada dan saya paparkan disini..

Tn yang mulia.. setelah membaca preview yang ditulis oleh tuan saya merasakan rugi besar jika tidak memiliki buku tuan.. insyallah setelah habis membaca buku2 yang saya beli di pesta buku tempoh hari.. dapat face to face tandatangan dari dr muhaya tu.. perghh sornokkk..

tn bila nak buat face to face tandatangan buku.. barulah dapat berkongsi ilmu face to face plak.. seperti mana yang ustaz2 betauliah bagitau.. dan barulah sornokkk...??? ..

makcik acik said...

assalamualaikum...
saya dah beli...siap ngn tandatangan en hamka lagi...baru satu bab saya dah wat review ngn kenkawan...sume macam seronok je dengar...ingat bersusun2 nak membeli..tapi rupanya bersusun2 nak meminjam...alahai kawan2.....

en hamka...moga Allah memberkatimu seisi keluarga...nyatanya tulisan en hamka menjadi asbab utk saya 'mencari jalan pulang' setelah jauh meraban...

Syafiq Ahadin said...

alhamdulillah, dah dapat buku tuu dan dah separuh jalan.. hehehe!

tapi kan en hamka!! nape takde signature!!!!!!!!!!

Unknown said...

udah..bini aku dah gemor nak beli..hakhakhak

Anonymous said...

salam Hamka
Hari ini dlm sejarah pertama kali aku comment, dah follow dari 2008 bukan apa nak ucap terima kasih dah dpt buku dgn cara sedikit kelakor posto laju cuma selit kat peti surat rumah apartment aku terjulur keluar sebab tak muat masuk nasib baik tak di kebas org. Lagi satu nak cakap kalo aku nak buat komentar utk buku ni ala ala sama macam Jurubank Bentong . Tapi paling best bila bini aku tgk tulisan ko hamka kat autograf spontan responnya "sama macam tulisan abg".

-hamka tandatangan buku 02/05 aku terima buku 03/05

toodean98 IPB

hamka said...

cry reen-

eh, aku email kau, tak jawap pun.

---------
syazwan

tuan hamka,kalau nak bayar guna dirham boleh ka?

(jawapaj aku: tak boleh dik, terima kasih)

---------
Mummy

Apa2pun terima kasih buat penulis dan penerbit diatas penghasilan buku yg sangat awesome....woha

(ya, akupun ingin berterima kasih kepada penerbit kerana sanggup melayan karenah aku, huhu)

--------
Ain bintu Amir

~harga berpatutan
~sedap isi kandungan
~subur (menyebarkan ilmu yang bermanfaat)

(wau! Tentu dah baca bahagian satu, , kreatif!)

---------
famia

^_^

--------
cantekk

=D baru abih bab 39, smlm tak tahan tgelak2 sorg masa bace pasal dpt sms beli kicap sebelum solat dan jugak bisikan2 kenapa kicap kaler itam, smpai kna bukak kilang kicap sendirik..haha..

(dengar cerita korang bahagia-aku tumpang gembira, hihi)

---------
[sutera kasih]

mcm mana nk beli ni?

Klik dekat belah kanan tu bahagian “pertanyaan”.

-----------
Eliza

Bagi nama dan email dalam boring, nak check.

----------
- KM silent reader

Takpe, promosi sampai hujung bulan, sempat kot..

--------
We Are Anonymous

: )

---------
Pemikir Sunnah

Aku dah baca buku engkau. Kalau baca kat rumah aku tak risau, tapi pernah sekali tu,aku bawa gi klinik, aku baca kat sana,orang pulak ramai.. aku terpaksa elakkan orang dari nampak tajuk buku tu, sebab aku takut orang kata aku gila seks, baca buku berunsur lucah di khalayak ramai... alahai..

(woha)

---------
Khalid

Aku akan cari kau dengan izin Rabb dan beli terus dari kau...so please reserved for me 4 copies of your masterpiece.

(insyAllah.., saya simpan 4 biji)

----------
hendrik

ni kalau ekau jual kek kodai nie,,,mesti meletop nie tuan hamka...bestseller kot....

(amin..)

----------
aku_ein

Cadangan aku, pe kata lepas ni ko keluarkan buku tentang bab ibadah macam solat dll..

(insyAlla- jika suasana aman damai.., )

--------
-Patin Temerloh-

Buku ni bab Laki bini, yang tu mungkin buku lain bab ibadat..

-----------
Ridhwan bin mohd yunus

Like!!

--------
makcik acik

'mencari jalan pulang' setelah jauh meraban..., boleh buat falsafah ni, hihi

---------
Syafiq Ahadin

Jika kau request dalm boring tapi pihak penerbit terlepas pandang, aku minta maaf dari pihal Afdal Pub

---------
Abdul Razak Mustafa

Penyanyi wanita rakam album, ramai lelaki beli.

Penulis lelaki? Ramailah wanita beli..

--------
toodean98 IPB

kalakar, bini aku gelak sama-woha!

Rodiah Amir said...

Alhamdulillah buku dah sampai.xsabar nak baca..tapi ms saya taip ni kawan saya nak excited nk baca dulu..ceh..

Anonymous said...

en hamka! aku terasa nak kahwen!! huhu!!!

bahagian bapok tu.... last2 ada tulis, "Best gak kan jadi wanita."

Hahahahahaha! bongek... ketawa sorang2....

nape tak masukkan isu 'gay' dalam uh? woha!

radzi_uitmjohor said...

Lau macam tu aku nk beli jugak lah

hamka said...

suruh dia beli, ha ha

hamka said...
This comment has been removed by the author.
hamka said...
This comment has been removed by the author.
mike westt said...

Cik Hamka boleh tuh buat dalam bahasa indonesia ....

hamka said...

bisa jika sampai waktunya..

Septemberz said...

Dah berpuluh-puluh muka surat aku baca "Permata Yang Hilang Kini Dijumpai" hasil karya Hamka dari Chendering. Aku suka lah buku tu. buku ni best sangat. Tak rugi kot beli. Sesuai untuk yang belum kawen, nak kawen, dah kawen dan nak cerai bak kate penulis.

=)

Fahmar said...

Sudah sampai....................

Ni 1st time aku beli barang online...jenis aku lebih suka belek barang, berkenan then terus bayar...aku tak brapa nak suka beli online..takut tak puas ati...So demi memberi sokongan kepada blogger yg menjadi penulis buku ini maka aku berminat nak beli buku pertama beliau bertajuk ' Permata yang hilang kini dijumpai"...

Aku memang suka baca blog hamka sebab banyak nasihat dan panduan boleh didapati dari blog beliau...Aku kenal blog dia kalo tak silap sejak tahun 2008...slalu kalo baca blog baca entri terbaru jer kan...tapi disebabkan bestnya blog nih maka habis aku kelebet entry dia yg lepas2 skali...punya lar best...heheh...

Aku dapat parcel nih jumaat lepas..mintak dia alamatkan ke opis sebab kalo kat umah kang takder lak org naik sainkan...

balut dalam soratkabo...

aku siap request otograph lagi...

dan...yang buat aku beria2 sgt nak beli buku nih adalah sebab ini.....
..
...
......
.............
......................
......................................
.
...
....
...
...
...
..


komen ke 2 tuh...glamer u...woha...

Sesaper nak beli buku nih rasanya masih di buka utk tempahan...
leh lawati blog beliau di sini

sesaper nak pinjam pun boleh...sehari caj RM5.00..
kalo pinjam 5 hari dah pulang modal...hahah
buku nih ada 400 mukasurat berharga RM25.00 (harga promosi) + RM6.00 (kos penghantaran)
sume skali RM 31.00...apa lagi...jom...shopping

Sekilas said...

Permata Yang Hilang Kini Ditemui di rumah saya. Terima kasih buat Encik Hamka.

MAY08

Aku yang perasan sibuk memang merancang untuk menulis entry saat buku yang aku order dari Hamka sampai ke rumah. Tapi baru hari ni terasa nak menaip-naip bagi memberitahu alam semesta, bahawa buku yang ditunggu sudah tiba.

Buku ini diterbitkan oleh Afdal Publication. So sebarang pertanyaan boleh jua ajukan pada penerbit okay.

Ambuii…siap balut guna surat khabar lagi tau. hehe..

Dan menjelmalah buku Permata yang hilang kini dijumpai.

Oppss…ia tidak berkahir di situ. Aku ada request kat Encik Hamka untuk menandatangai buku itu. hehehe…Aku tak tahu la memang dia tanda semua buku yang orang order atau atas permintaan sahaja. Sebab rasanya banyak gila yang pesan suh tanda tangan sebagai kenangan. (walhal tak pernah jumpa pun encik Hamka ni)

Yang menariknya bukan tanda tangan kosong, siap dengan kata-kata himat. hehehe…dan rasanya setiap buku lain kan ayat hikmat yang encik Hamka tulis. Sebab aku ada tengok dia postkan gambar kat fesbuk dia.

Sejak 3 Mei buku tu aku terima. Baru hari ni dapat menghabiskannya. Itu pun sebab aku duk menunggu kat klinik aku hangkut buku dia skali untuk isi masa lapang. Sebab rasa sayang nak baiskan cepat2…hahaha…boleh plak camtu ek? Nanti dah ahabis, takdelah lagi buku Hamka untuk dibaca. ekekeke..mengada!

Review? ala..aku ni bukan pandai sangat nak mengulas buku orang. Asal sedap aku baca, kira bagusla buku tu. Sesiapa yang memang membaca blog keretamayat.blogspot.com pasti akan sukakan buku ini. Cuma bezanya buku ini diolah ala-ala novel mengikut pengalaman dan ditokok tambahkan ceritanya supaya dapat memeriahkan suasana dalam novel itu. Sebab apa ? sebab ada bab-bab dalam buku ni aku pernah baca kat blog dia, tapi di olah semula. Jadi takdelah dia copy bebulat apa yang ditulis diblog.

Dan seperti kata Hamka…terdapat beberapa kisah yang takde dalam blog ditulis dalam buku ni. So kalau nak tahu sila la beli buku beliau.

Aku tak tahu la penerimaan korang macam mana. Sebab setahu aku, penulisan encik hamka ni agak ‘ganas’ sikit bahasanya. Takde belok-belok sangat. Straight to the point. Terutama kalau bercerita tentang alam rumahtangga. Memang sangat tepat. Kadang-kadang mungkin pada sesetengah golongan bahasanya tidak sesuai, tapi aku boleh je terima as long as aku faham apa yang beliau cuba sampaikan.

Aku yang dah abis baca ni nak bagi hubby baca, tapi kena pilih bab-bab yang perlu dia baca. Sebab aku tahu dia memang takkan nak abiskan satu buku tu pun untuk baca. Silap2 nanti, dia suruh aku bacakan untuk dia pulak.

Ya, buku ni memang sangat sesuai untuk mereka yang sudah berumah tangga. Kalau belum, ia akan menjadi pemangkin untuk korang kahwin cepat! hehehe… Haa..ini buku bukan pasal seks sangat okay. Tak payah pikir bebukan.

Secara ringkasnya, buku ini menceritakan bagaimana untuk menjaga keharmonian rumah tangga, jadi suami / isteri yang soleh dan solehah, bagaimana….err..macam-macam lagi la…

Tadi waktu kat klinik, nurse tu ternampak aku bawa buku tu. Dia tanya buku apa tu? Aku jawablah pasal rumah tangga. Dia amik dan belek-belek…pastu dia jawab “ni banyak pasal nafsu je”

hahaha…yela..nafsu itu kan memang lebih tinggi dari segalanya…Adala Hamka tulis pasal bagaimana untuk mengawal nafsu. ada banyak ya…bukan nafsu seks semata.

Jika berminat, rasanya Hamka masih membuat promosi harga buku ini RM25. Harga sebenarnya RM29. Jadi, sebelum promosi tamat sebelum 1 Jun 2012, silalah layari blog keretamayat.blogspot.com.

Selamat menimba ilmu!

sekilas : harap sangat hubby baca buku ni…agak2 dia nak baca tak?

Antikapel said...

aku dah baca 4/5 dari buku permata tu. dah nak khatam dah. memandang kan hari ahad tu aku memang tak ada kerja nak buat. ada beberapa komen aku tentang buku lu,

1-aku rasa hanya 75% je isi buku tu sama macam entry kat blog. dah tentu-tentu kena tapis kan. kalau tak, tak lepas pulak nak publish buku tu. cumanya, aku rasa kurang keaslian disitu. tapi, aku masih boleh gelak.

2-susun atur bab dalam buku sangat menarik. kalau kat blog kan tak da sequences. tapi, dalam buku dah diatur dengan baik. syabas!

3-lepas baca buku ni, aku rasa tak payah dah nak baca buku permata yang hilang versi lama. hik hik

4-mungkin, lepas ni hamka perlu buat buku mengenai selain isu rumah tangga. yang entry kat blog KM pon ok.

lepas ni, banyak la royalti bro dapat. mudah2an royalti tu akan membawa bro sekeluarga lagi dekat dengan Tuhan. InsyaAllah.

ryeen said...

Sejak beberapa hari lepas aku gelak keras perut bila baca buku PERMATA YANG HILANG (Kini Dijumpai) karya Hamka ini. Aku cerita sikit isinya;

"Huh, Ustaz Rock, takkan kau tidak tahu cara sunnah Nabi jika tercekik tulang? Jangan pandai cakap sahaja," kata abangku.

Aku berkata, "Senang saja. Emak angkat kedua-dua tangan ke atas."

Emak aku pun buat. Tetapi masih tidak jadi. Aku kata lagi, "Lurus... tangan emak kedua-duanya kena lurus!"

(Bayangkan seorang makcik yang sedang duduk bersila sambil kedua-dua tangan diluruskan ke atas, tangan kanan masih terdapat sisa-sisa nasi. Manakala di lengan dan tengkuk dipenuhi dengan rantai emas).

Aku kata, "Sekarang sebut, Superman Returns!"

Semua orang ketawa. Nasi berhamburan di sana sini. Emak aku juga ketawa, sehingga tulang terkeluar Semuanya daripada Allah!


Kalau korang tak gelak, aku nasihatkan korang pergi check urat ketawa korang sekarang. Confirm ada yang tak kena. Huhu~



Buku ni aku order online di blog driver kereta mayat. Aku ada buat sikit remark dan tak sangka, HAMKA sudi meninggalkan pesanan hikmahnya berserta autograf seperti di bawah;



"Sekiranya beginilah caranya Allah mahu ampunkan dosa kita, alangkah ringannya penderitaan ini."
"Noted : Reen, kerisauan bukan untuk dunia... tapi untuk akhirat... Special Request - rujuk ms 163". :)

Demi Allah, baca saja pesanan yang dikarang Hamka untuk aku, mata terus berpasir. Tersedar aku akan khilaf diri, terlalu banyak bimbangkan urusan dunia sampai hilang fokus dan tak tenang melalui hari-hari, walhal urusan Akhirat pun aku tak terlalu berat nak khuatirkan seolah-olah dah tentu 'di sana' aku boleh lepas. =(



Notahati : Aku tau HAMKA x baca blog ni, tapi tetap, aku berterima kasih yg tak terperi.

Notahati 2 : Woha! tu trademark HAMKA yg aku curi-curi pinjam utk certain situasi penceritaan dalam blog ni.

Notahati 3 : Buku Permata Yang Hilang Kini Dijumpai by HAMKA ni tak sama macam buku Permata Yang Hilang Ibnu Yusuf tu, tapi kalau la boleh aku kata, buku Hamka ni seolah-olah macam prekuel buku tu pulak, sebab menceritakan babak-babak sebelum kawin, kenapa perlu kawin, semasa kawin dan selepas kawin. Bab batin dan nafsu ni memang ada saja, tapi in a very humorous way.. Hahaha~

pemilikmata coklat said...

Blog yang paling aku minat adalah blog ini.

Buku ni produk online pertama yang berjaya menggoda aku untuk order sebelum ni takut dan tak pernah percaya dengan segala jualan online nie.. hehe.. jangan terasa lak sebab aku memang kurang minat membeli belah online.. lebih suka pergi kedai boleh tengok dan pegang dulu sebelum decide untuk beli. Tapi nak order buku ni sebulan lepas tak rasa ragu-ragu pun, duk tertunggu-tunggu bila boleh order. hehe. Kalau anda, anda, dan anda nak order online masuk lah cari sendiri kat blog beliau ye. Ikut yang aku tahu buku ni belum ada jual kat kedai lagi, just jual dalam internet jek.


Ni page dalam buku ni yang paling aku suka, siap ada tandangan dan tulisan skali.. bukan obses dengan orangnya pun, tapi sekadar nak buat kenangan je, hehe

Malas nak review isi kandungan.. nak tahu beli lah sendiri, tak rugi pun kalau beli buku ilmu:-)


P.s: Jangan salah faham, ni bukan buku lucah ye:-P

arkzam said...

Review sikit:

buku ni hasil himpunan karya HAMKA dri blog keretamayat.blogspot yg terkenal..

( utk pengetahuan, karya2 hamka kebanyakan adalah article atau criter yg berkait dgn agama islam..tpi serius cara pembawakan article dan criter memng rare)

sebuah buku yg memaparkan genre ilmiah yg agak rare dan luar dri mainstream buku ilmiah lain2...
sbb ayat yg digunakan memang x sebosan ayat buku2 ilmiah yg mainstream..
so medium rare la aku bagi kt buku nie...

aku baru baca dlm 20 page..
xleh bagi rating lagi utk buku nie..
tpi dlm 20 page pertama,aku dpt merasakan info dan penggunaan ayat memang agak padu yg boleh ajak aku ingin mmbaca page seterusnya...tpi apakan daya...aku berada dlm miggu final exam......

but believe me...most of his article and story will impress u...
if u wanna have some fun with his article plus with Islamic practice nowadays....

read some of his article and evaluate by yourself

Bakal Mayat Seri Kembangan said...

saya dah abis baca buku ni dlm masa 2 hari je... dan saya telah menghadiahkan buku tu kepada seorang kawan saya.

DAN SAYA TELAH MEMBELI BUKU INI BUAT KALI YANG KEDUA...

*buku ni best sgt2... bab tercekik tulang tu klakar sangat...

hamka said...

like

Safi said...

Teringin nk dapatkan.macam mana ye?

hamka said...

bank in rm 31, (campur kos hantar) kepada Muhammad Hamka (Maybank 1630 2855 3448), dan email bukti pembayaran. atau klik dekar sebelah tepi blog ini untuk detail.

karena said...

Salam..saya dh buat payment dan isi borang tp tak dapat nak email bukti pembayaran..bolehkah saya faxkan bukti pembayaran itu..hampir 20 hari saya berfikir samada nak beli atau tidak..akhirnya saya tewas dengan nafsu untuk menambah pengetahuan..bayar pakai online banking(kawan punya akaun sbb aku tak percaya(baca tak yakin) pd online banking tp kene minta tolong kawan yg ada online banking)..dia dh request untuk pinjam sebagai upah..ok berbalik pada soalan..bolehkah saya fax bukti pembayaran??
Tq

hamka said...

boleh:

: )

Fax : 03-4149 0572

Anonymous said...

Buku itu sudah di baca, sangat lain dari yang lain.., sangat bagus untuk mereka yang mahukan kelainan dan hiburan..

barulah buku islamik yang tidak bosan dijumpai, mengerti kini maksud "permata"..

tapi ada beberapa perkara saya nak tegur.

ms 320, nama labah labah patut hurif besar: remegis.

ms 322, salah eja nama nabi Muhammad.

ms 323, subhanallah patut ada tanda seruan (!)

ms 376, menyempurnakan baris ke 4.

ms 341, sepatutnya sebuah rumah.

ms 106, baris 4, silap eja.

ms 145, salah nama jalan, bukan kolej, tapi conley.

satu lagi ms berapa tak ingat, buritan kapal, salah eja.

itu sahaja, jika jumpa lagi saya tegur supaya cetakan kedua lebih sempurna, dan akan beli lagi.

Cikgu Alias.

shafiee said...

salam.

m/140, awak tulis mandi wajib lepas bersetubuh, saya rasa bukan selepas bersetubuh, tapi mandi wajib bila mahu solat, betulkan saya jika silap,

satu lagi ms 263, apa maksud awak sms Allah dengan nombor 24434?

mohon pencerahan.

Anonymous said...

satu lagi, ms 70, mengcekam jiwa, patutnya: mencengkam, jiwa..

siapa editor tu, patut kena potong gaji.

: )

cikgu alias.

Nur ada said...

thanks HAMKA......apapun muka surat 346 (SUAMI PELUPA) sgt2 menyentuh....sampai habis tisulah lap air mata ni....HANG MEMANG BEST LAH...bertuah gadis Old MacDonald's Farm....EIEIO.... =)

Zubir said...

Assalamualaikum En.Hamka yang telah lama kelakar. Orang pelik tengok saya baca buku tuan. Dia orang ingat saya baca novel yang dulu tu. Woha! Terima kasih juga tulis something dekat kulit keras muka depan buku saya tu. Kalau dapat berborak dengan tuan mesti best ni. Oh! saya belum kahwin lagi. Woha!

Anonymous said...

Hamka... Adalah sangat sukar aku membaca buku ko (yang bini aku beli dan mintak ko sign) dikhalayak ramai sebab orang ingat aku tengah baca buku blue wahahahah.. Tak kurang juga yang tanpa segan silu nak mintak pinjam nak potostet hahahaha

man kidal said...

salam en.hamka: aku ni guru mengajar di Perak,isteri aku ngaja di KL...dh setahun lebih kami duduk berjauhan,mintak pindah x dapat2....ape nasihat Hamka utk km?ape perlu buat apabila berjauhan?25 Mei isteri aku hadiahkan buku Permata yg hilang kini dijumpai pada aku..wah...mmg sgt best dan sgt kelakar...serius best......aku baca dalam bilik dgn isteri aku, km asyik ketawa,kuat,sampai mak mertua kata..."buat slow2'...hahaha

cp link said...

Tajuk buku memang ngeri sikit...sebab tajuk tu lah aku bace buku ni sorok2 dalam tren...sebab buku ni lah tengkuk aku sakit bila bce dalam tren...hahahah korang paham tak...???...kalau tak paham sila google sendiri tentang tajuk buku ni..."Permata yang hilang"...buang perkataan "kini dijumpai" tu...mesti buku ni akan bertukar kulit buku...
First aku nak bagi tahu walaupun buku ni buku berkisarkan agama untuk diri sendiri tapi jangan salah paham kalau korang try google nama penulis ni, tp tk da pun tulis jawatan dia sebagai ustaz...yess dia bukan ustaz...tapi dia dapat hidayat msa bujang dia selepas 3 orang tabligh datang jumpa dia tok ceramah tentang amalan agama paling rendah....so sejak dari tu dia timba ilmu agama sampi sekarang dan menulis tentang semua pengalaman hidup dia berkaitan agama dan diselitkan lawak jenaka untuk aku terus membaca.....
Buku ni ada 4 bahagian setiap bahagian ada bab2 dia...setiap bab best bace....sekarang aku tengah sonok membaca...dah sampai muka surat 200 dah pon......
Masa first beli tu suami aku macam menentang sikit..sebab dia kata buku ni tak sesuai aku bace...tapi aku bantah sekeras-keranya dengan cara...diam jer...sebab akau tahu.Allah gerakkan aku tok beli buku ni bersebab....sebab nya Allah knows the best for me...opkos lah aku dia kang aku bantah kan derhaka pulak pada suami..hehehehe.....
Heyy buku ni ada jugak lah cerita tentang perempuan, hak2 perempuan, kisah isteri penulis sendiri dan sifat2 perempuan yang penah penulis kenal dalam buku ni...boleh jer nak bace perempuan ni..bku ni ada 18sx sikit je...tapi tidak lah mendalam...org belum kawin pon buleh jer bace...tak salah eh!!!....
Masa aku oder buku ni aku da wat permintaan dekat borang oder tu...minta penulis sign sikit kat buku ni...dan masa tu jugak aku minta dia tulis kata2 nasihat untuk aku terus berada di jalan Allahn ni...nak tahu tak apa penulis tulis tok aku?...
"Apabila Doa Dalam Al-fatihah Wajib Memohon Hidayat...Apatah Lagi Usaha Atas Hidayat tu"
-Hamka...24/5/2012-
Korang paham tak???aku mula-mula bace 2 3 kali jugak..aku bace...tapi bila aku tanya suami aku dia lebih paham dari aku...dia bace sekali ja pastu dia terus buka buku tafsir al-quran...cari surah al-fatihah...pastu dia terangkan kat aku...baru aku faham...terus ja aku teringat permintaan aku masa aku isi borang oder tu...hahahahaha...TQ suami aku..seb baik ada penterjemah...kalau tak aku jadi tikus dalam sangkar ja lah...bace ja tpi tak thu makna....
harap korang paham...sebab aku takut bila aku terangkan korang tak paham....tapi untuk makluman ini yang suami aku cakap...dan lebih afdal kita jgan merujuk pada 1 tempat ja...lebih baik kita tnya pendapat yang lain....aku try cari ustaz atau ustazah tnya tentang maksud yang penulis tulis kat aku tu...sebab aku nak tnya penulis aku sendiri malu..hahaha...
WOHA!

Hafizi Ghazali said...

Assalamualaikum, stok masih ada? kalau ada, boleh emailkan detail tak? harga, bayar macam mana, dan sewaktu denganya. email dekat hfzghzl@gmail.com. terima kasihhh.

shafiq said...

hahahahaahahaha! sape soh tak hidu awai2.... kan dah kene.... hahahahahahaha!

Parents aku pula lain semacam, aku beli buku Permata Yang Hilang.

Mama aku cakap, 'ni bukan novel ni...." sambil muka berkerut terkejut dan tak percaya aku beli buku Permata Yang Hilang kini Dijumpai. Sebab mungkin dia ingat buku ni pasal Permata Yang Hilang seni nafkah batin tuuu...

hahahahahhaahahaha! Kem salam kat muslimah kancil, Puan X, suami 'babi' Puan X dan yang semua amoi cina yang ade bulu ketiak....


Hahahahahahahahahahahahahahaha!

Aku dah bagi pinjam kat kawan aku buku uh.. harap x hilang sudah...

yuyuns said...

jumaat dapat, jumaat jugak khatam buku ni, sangat best

ahlia said...

Aku dah habis baca buku Saudara Hamka - Permata Yang Hilang Kini Dijumpai. Memang bagus untuk santapan umum. Cara penyampaian juga santai walaupun kadang-kadang bahasanya sedikit kasar tapi aku rasa lebih mudah sampai mesej yang tersirat. Anda boleh beli secara online dan lepas 2-3 hari insyaAllah akan sampai la ke tangan anda tanpa perlu ke kedai buku - tapi mungkin kena pergi ke pejabat pos andai waktu serahan anda tidak berada di alamat yang diberi. He.

Naga timur said...

Lps maghrid td dh hmpr stgh buku aku baca tp tetap x rasa bosan malahan kna paksa diri aku utk stop skjp & sambung esok plok.. Walaupn x hbs baca lg, tp aku dh berharap agar dpt miliki edisi seterusnya..

Anonymous said...

cam mna nak beli???

hamka said...

komen semua bagus dan bernas belaka..

cam ne nak beli?

email aku, keretamayat at gmail dot com

tanpa diriku said...

BUKU permata yang hilang tak da sape perlu cite atau eksplain. masing-masing tahu isi2 dan kuku nya tentang bab seksologi rumah tangga kayu. tapi buku yang telah ditemui ni lain daripada yang lain. bukan sekuel dari versi yang ini:

cerita beliau memang merapu berilmiah dan berohani mendidik jiwa. "gaya pulang ke pangkal jalan" yang beliau praktikkan dalam hidup memberi satu kehidupan baru . diselangi dengan unsur2 lucah keterlaluan yang mengundang bahaya kepada bot-bot kecil, anda kena berhati2 ketika membacanya. mungkin inilah "ustaz yang melucahkan " yang cuba disampaikan oleh SaifulIslam walaupun blogger ni kata dirinya bukan seorang ustaz.

Aku Terima Nikahnya dan PERMATA YANG HILANG kini ditemui mempunyai persamaan dari segi penceritaan tentang diri penulis itu sendiri bersama pasangan dan anak2 juga orang disekeliling. cuma berbeza dari segi pendekatan.

yang nyata PERMATA YANG HILANG kini ditemui membuatkan anda tak gering gusi, juge tak sabar untuk berumah tanggga walaupun tak tahu di mana tangga nya....

rahsia said...

Tiba-tiba kagum yang amat dengan diri sendiri bila berjaya habiskan buku 400++ mukasurat dalam masa 2 hari. Sebabnya semenjak umur makin meningkat ni jarang gila berjaya baca buku tebal/nipis sampai habis. T___T....

cabarannya membaca depan anak... baru pegang buku sekejap dia datang rampas buku... lepas tu buat-buat selak... kalau bosan dia bawak lari buku jauh-jauh lepas tu sorok tah mana-mana...
jeles tengok mak dia pandai baca agaknya...
tak pun rasa terbiar tak ada siapa nak layan dia main sebab khusyuk baca buku permata yang hilang. haish...

nasib baik la apak dia seporting abis tak kisah bini masak lambat sikit sebab asyik khusyuk baca buku permata yang hilang... eh!
kalau anak datang rampas buku cepat-cepat dia ambil balik bagi bini sambung baca... haaa sporting khen laki ai...

kalau kamu mengharapkan buku ini mengandungi gambar-gambar tentang teknik tuuutt... haaa boleh pi main jauh-jauh...

tapi serius... buku ni memang best! sangat sesuai untuk kamu.
iya kamu...
tak kira la kamu tu bakal pengantin baru... pengantin lama... pengantin lapuk... pengantin tua bakal terima menantu...
sesuai sangat... serius!

mungkin yang belum kawen akan automatik nak kawen cepat lepas baca buku ni.

yang dah kawen mungkin akan lebih semangat nak kawen lagi... EPPP... makin semangat nak jadi lifetime partner yang terbaEk!... eheh...

yang ada anak muda-mudi mungkin akan lebih semangat nak kawenkan anak muda-mudi diorang...

MUNGKIN... =)

haaa... esok-esok kalau tiba-tiba anak nak kawen muda... mak SOKONG 100%! eh...


:)

Ms kertas said...

Salam Bro,

Hamka aku dah baca buku kau.Kau tahu
tak,aku siap gunting lagi your signature kat kotak pos tu and pelekat ke buku itu..sangat obses aku terhadap kau..Woha!

Mak aku pun baca buku ni sekali sambil gelak keh keh keh.itu yang bab tercekik tulang.awal2 mak aku ckp oh Hamka ni penulis indon dulu2 dah mati dah..aku cakap x, ni Hamka ni belum jadi mayat lagi,ni Hamka perasaan ensem..Woha!

P/S : Hamka ko ada tanya ko yg ketegori mana satu kan? mak aku ckp ko yg ayat power..Woha!

P/S/S : Hamka aku tiap2 bulan,gaji beli sebuah buku (kan ko yg pesan mcm tu)tengok aku obses lg terhadap kau..E.I.E.I.O.........

P/S/S/S : aku ikut kau penutup lebih dr satu..Woha!
Bro, kau BEST BRO..Semoga sentiasa diberkati dan berjaya..Amin..

Ummu Handzalah said...

Salam. Buku tuan sudah habis dibaca. Alhamdulillah, best! Kalu buleh, nak like seratus empat belas kali = )

Tulisan tuan yang paling terkesan di hati saya - Enam Puluh Tiga Tahun Selepas Malam Pertama, Lokasi: Tanah Perkuburan.. Semoga usaha tuan diterima Allah. Jazakallah khair!!

kimi said...

assalamualaikum...dah bace habis buku pyh:kini dijumpai..best sunggoh..nok nangis rase..permata yg hilang 1992 ade jual x lg?nak order guane?

Mummy said...

Salam tuan blog...sy baru habis baca buku nih sebab prasan sibuk ya amat...walaupun bahasa dalam buku perlu dikategorikan sebagai 18sx ttp ada unsur nasihat disitu...teruskan mengarang dgn lebih serius lagi...tahniah diucapkan..skang ni buku tuan telah sy pinjamkan kpd beberapa sehabat semoga mereka dapat ilmu bermanfaat darinya

Anonymous said...

mcm nak beli jer ni..kira2 kalau ada rezeki nak bertunang dah aku..baca komen korang bukan main lagi hebat..aku msti beli nih!! arghhh!!

hamka said...

terima kasih kepada pengkomen...

Masterpiece bukan untuk semoa orang, terutama orang slow- woha!

azra amira said...

salam.. en hamka,

naskah PYHKDJ ni masih ada lg ke? kalau masih ada, nti sy buat payment..

Mummy said...

Ada yg tanya apa maksud hamka dgn sms Allah 24434...
sy tolong jawabkan

maksud 24434 tu adalah bil rakat dalam solat

2 rakaat solat subuh
4 rakaat solat cukur
4 rakaat solat asar
3 rakaat solat maghrib
4 rakaat solat isya'

hamka said...

azra, masih ada dik.

Mummy, tepat sekali, terima kasih, aku kadang kadang perasan sibuk hingga lupa jawab komen yang penting macam ni, terima kasih.

: )

Syahirul.com said...

Baca muka belakang buku ni pun dah geli hati, bila baca isinya ada banyak ilmu agama dan ditambah dengan ayat selamba dan tak bosan membacanya.. Kadangkala tergelak seorang diri membacanya, mungkin orang anggap 'sakit mental' sebab gelak sorang2. :P

Walau belum khatam, saya simpulkan ia menarik.

Anonymous said...

Assalamualaikum En Hamka,

Aku baru dpt buku ko smlm dan dah baca separuh, best!..tapi tak lehla
bwk dtg keje nk abiskan baca kan,hee..

pasal cerita tercekik tu, kan ada adik beradik ko tegur minum ngn tgn
tu..bukan nak membenarkan mereka tapi aku teringat yang lepas makan
kena berjalan 40 langkah, tapi aku tatau ni sunnah ke tak...kena tanya
ustaz,hihi...so kalo aku, aku g fikirla apa aku nk wat ngn 40 langkah,
takkan jalan setempat maka aku pon berjalan pegi basuh tangan, lepas
tu tangan da bersih dan wangi. tapi amik lauk aku masih cedok dengan
tangan kanan.sbb tu senang mkn dlm talam ek,takyah sebok2 cedok
lauk.Indahnya Sunnah itu.

tegur kalo aku silap dan kalo ko ada ilmu baru.

p/s: aku menangis masa nk mula baca buku ko, sebab terbaca penutup ko
yg last, tau ko ek rasa bersalah,hehe..takpelah..jika ujian-ujian
Allah adalah untuk menjadikan aku org Islam yang lebih baik dan
mendapat redhaNya, maka aku belajar untuk bersabar. Bila aku tak larat
nak sabar, aku sentiasa ucapkan syukur sebab banyak lagi nikmat yg aku
terima sebelum ini tp aku tak bersyukur. Akhirnya aku terasa bersyukur
sgt dgn ujian itu kerana Dia mahu aku kembali padaNya. aku tak sangka
aku boleh bersyukur dgn ujian ini kerana dulu ujian ini hampir nak
buat aku jadi gila.

Anonymous said...

bagi aku buku ni 3 star out of 5..
banyak pengulangan ayat sampai satu tahap, satu perenggan penuh ada repetition..aku bace smpai chapter 38 then aku dh rasa boring sbb cerita yg meleret2.isi 2 ade tp elaboration xbrape nk syok..and about400 pages, pndpat aku,hanya 200-250 pages yg betul2 isi.yang lain hanyalah benda2 yg xperlu (repetition ayat,khayalan or bnda2 yg aku ase xpatut ada dlm buku 2) but still buku ni terbaik.ada unsur2 dakwah. n yg paling pnting, buku ni bnyk bg kesedaran kpd aku terutamanya..n last thing, persoalan yg merupakan tajuk kpd chapter,xterjawab dlam elaboration chpter.contoh chapter bla2,tips utk bla2..at the end of the chpter,aku ase mcm aik,xde pun tip utk bla2.u know something like that.2 sbgai contoh shj.nway good job.klau diberi masa utk aku tulis buku cmni,aku ase aku mmg xmmpu.gud job hamka

hamka said...

alhamdulillah, orang yang taste tinggi dan cerewat macam anda bagi 3/5.., kira lulus-Woha!

Supian said...

Tahniah bro buku tu mmg best, cuma ade beberapa perkataan yg ganast ckt , aku dh separuh jalan baca buku tu, anyway mmg santai dan ade idea yg boleh di tiru cthnya ubah jam loceng.... Hehheheeh

copy paste blog said...

well, buku ini sangat bagus untuk para adik-adik yang masih belajar untuk menangani isu permasalahan keinginan seks. penulis bijak menggunakan kata-kata hikmat dengan bersahaja. satu lagi buku yang sesuai nak baca kalau nak kahwin adalah buku Aku Terima Nikahnya... apa yang aku suka pasal buku ini adalah ia dibuat secara terancang walaupun ada tajuk bab tu macam tak relevan langsung dengan buku ini tapi... ya tetapi ia tetap relevan bila koordinasinya dipecahkan mengikut bahagian.
Bahagian I : Cerita Sebelum Perkahwinan
Bahagian II : Cerita Menjelang Perkahwinan
Bahagian III : Cerita Alam Perkahwinan
Bahagian IV : Asam Garam Perkahwinan
yeay! adalah komen bodoh aku mendapat tempat untuk dikongsikan di dalam buku tu. huahaha3... ada aku dapat buku tu secara percuma? haram... Hamka tu kedekut taik idung masin. huahaha3... mampos kalau tiba2 Hamka skodeng blog aku. tapi aku tak hampa pun sebenarnya sebab dah ada nama dalam buku orang pun dah cukup bagus. bangga siot! ish! ini bukan riak tapi kegembiraan hingga ke bulu-bulunya. kalau riak tu 'masuk lif tekan butang nak ke bintang' memanglah buku ni tak glamour pun. tapi pada aku buku apa pun lebih-lebih lagi buku yang ada unsur pendidikan Islam kita kena support. ala baru RM 29.00 je. sampai bila-bila buku ni akan relevan sampai korang mati.

aku dah beli ke? huahaha3... dah aku kata aku nak percuma. so, aku pun mengomplen kat member aku yang komennya jugak tersenarai dalam komen pembaca. aku yakin aku akan dapat buku ni secara percuma. oops! akhirnya aku dapat buku ni pun secara percuma setelah dibelanja oleh seorang member yang membeli buku ini semasa beliau ke KT. itulah yang dinamakan member baik. sanggup mendengar rintihan anak yatim-piatu yang mengada-ngada ni. sexcited siot aku! bila bukak buku terus aku komplen lagi apasal takde signature Hamka? tepuk dahi member aku. itu best kalau korang berkawan orang yang sealiran dengan Hamka. sabarnya, Subhanallah...

aku tak suka baca buku agama dengan cepat2 khatam. so, aku baca sikit2. akhirnya... semua yang aku idam-idamkan tercapai jua. ceh! tiba2 Hamka mempunyai instinct yang aku selalu kutuk dia kemut. huahaha3... aku tersenarai antara Top 5 Pemenang Peraduan Teka Tajuk Buku by Hamka. yeay! bertuah betul. syukur alhamdulillah, firman Allah dalam surah ar-Rahman "Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?" thanks a lot Hamka. aku tunggu pos laju ko ye. walaupun aku dah ada buku ni, tapi besar harapan aku dapat buku yang ada tandatangan tuan penulis berserta kata-kata pujangga agamanya khas untuk aku. boleh ke Hamka yang budiman? aisyeh! tiba-tiba je panggil Hamka dengan budiman. nampak sangat mengekon. buku yang lama boleh sedekah kat library. dapat menyambung pahala member baik aku tu.

Anonymous said...

tahniah dgn buku yang kuar. akak dah beli dan baca cuma belum dihadam secukupnya... meskipun agak kelakar tapi akak lagi banyak menangeh specialnya bab2 yang last. yang sangat terkesan dan membuat akak menangis bersungguh-sungguh bila baca bab sabar.

"sama ada Allah menghilangkan musibah ini dengan berkat kesabaran aku, atau aku bersabar menahan ujian Allah sampai aku menjadi mayat"

terima kasih hamka... sampaikan salam assalamualaikum kepada isteri hamka... moga rahmat Allah sentiasa bersama hamka sekeluarga. juga moga hamka mendapat lebih banyak ilham dari Allah untuk terus menulis.

km said...

assalammualaikum,
buku Permata Yang Hilang Kini Dijumpai telah selamat sampai pd sy.. dan sy telah habis membaca dlm masa 2 hari! terima kasih atas kata inspirasi yg telah ditulis pd buku (..mendengar berita kawan berzina akibat tidak kahwin awal adalah sukar diselamatkan)
semoga Allah memberi rahmat kpd penulis dan keluarga. semoga blog kereta mayat akan terus menjadi asbab hidayah utk kembali ke pangkal jalan. saya banyak termotivasi melalui pembacaan blog dan buku ini. terutamanya termotivasi utk menjaga aurat dan maruah diri sepenuhnya seperti isteri penulis.

Anonymous said...

dah selamat mengkhatamkan permata yang hilang kini dijumpai.. Syabas betei.. Buku ni memang best giler,nasib baik tak jd gila.. Hehe.. Cepat2 hasilkan buku baru.. Skg saya mengisytiharkan bahawa saya peminat penulisan encik hamka kereta mayat.. :D

FBBB said...

Salam Tuan Hamka n uols,
Just nk share, lepas bg buku PYHKD kt kawan umah ptg td, lgsung dia tak pedulikan kita smpai la ni. kita dok la ckp sorg2..dia da tak bole benti bace buku tu..da mcm org tak btol da aku tgk, jap siyes, jap sengih, jap gelak sndiri,,

gorgeous_ya89 said...

Assalam kepada En. Hamka sekeluarga

Saya nak tanya, buku 'Permata Yang Hilang Kini Dijumpai' tiada sekuel atau sambungan ke?

Saya rasa En. Hamka patut buat sambungan nye lagi sebab buku ini mmg betul2 best. Betul2 mengisahkan kehidupan masyarakat sekarang yang patut kita ambik iltibar dan pengajaran

Harap dapat pertimbangkan.

Tq

pembaca baru said...

salam hamka..selain buku permata yg hilang kini dijumpai..hamka ada tulis buku lain tak?apa tajuknya..kat mana boley saya dapatkan?saya nak beli.

Anonymous said...

“Buku permata yang hilang ada jual yang hard cover tak ? Harap dipertimbangkan. Kerana hati rasa pilu bila kulit buku jadi lunyai asyik kene belek. Juga ingat kalau dapat yang hard cover mau dihadiahkan kepada potential husband dengan bab tertentu ditanda (oppss sipu2 malu). Jika dia tak paham2 lagi boleh la digunakan buku hard cover tu untuk diluku kapalanya tanpa mengakibatkan kecederaan parah @ kematian.

pembaca baru said...

hamka,baru tadi beli lagi dua ketul buku permata..kali ni dah masuk 3 ketul..pengedar buku kat tempat aku ni sengih je sampai ke telinga..2 org housematesku (plural).. "dah jadi gila" dengan buku ini..nanti ku promotekan kat opismatesku juga.. (juga plural)!teruskan berkarya dengan gaya santai tapi humor supaya aku dan rakans2ku (plural lagi) tak mati bosan..huhu..ku tunggu buku barumu!

exkarkun said...

aku nak beli, tapi tunggu duit ptptn masok dulu ye pakcik!!! hahaha

hamka said...

semua ini akan menjadi sejarah.

: )

Khalid said...

Assalam

After finish reading your book bro.
I have no doubt that I'll be your witness in the court of Allah Taala of your good intention in writing it. May Allah be with you in every step and every move you make and God willing, I'll be one step behind you.

You make me laugh, you make me cry and you make me realize that life is a joke! Hereafter is forever and ever.

You are the precedent
Salute bro.
Khalid

Unknown said...

hamka...email kan kat misz.chronicaLz87@gmail.com boleh x? on9 kai hp je so xbole nk klik dkat sebelah tepi blog..hee..

Bruce said...

Dah dapat dah buku yang di order...terima kasih

hamka said...

terima kasih kepada semua pengkomen, korang memang best..

dunia hanya sementara.
semua orang akan jadi mayat.
biarkanlah laki bini
menari dan berjoget sampai pagi.

woha!

alia said...

bila buku baru nak keluar, tak sabar nak beli?

Anonymous said...

Nop beli retep ehhh....tok leh ko beli direct...dgn tuan?

Anonymous said...

sya nak beli..cmner cara? sya dri Sabah

hamka said...

ban in rm29. kat Maybank 1630 2855 3448 (Muhammad Hamka) bagi alamat dan bukti pembayaran di email keretamayat at gmail dot com

Anonymous said...

hamka tak de ke plan nak buat novel ke2 pyhkd sbb rase mcm tak puas lak bace novel pyhkd tu walopon dah bace banyak kali..kalo bole buat sampai 1000 muka surat pon kitorang sanggup bace.. hehe Woha..

Anonymous said...

Dah baca habis buku! Minggu lepas! Tapi nak baca lagi!!

Hmmm, kahwin awal? Pihak Univ/Kolej maybe tak bagi. Puasa adalah penyelesaiannya. InsyaAllah! :)

Thanks En. Hamka! :)

wawa said...

akhirnya penantian ini berakhir dgn khadiran permata yg ilang kni djumpai. Thanks Hamka (Kereta Mayat). x sangka bku bole dpt cpat mcm ni (in a few days oni), buku tebal, chaptr 1 & 2=pass & menarik (x sabar nak khatamkn dlm smggu), tebal arrrrr (bbaloi2 ngan price) & yg pling mhal nyew signature Hamka n ciap adew quote 'woha itu miliki kita'.
wohaaaaaaaaaaaaaaaaa!!! ^__^

hafwz said...

Salam Bro,

Buku karangan Tuan memang extraordinary! Slalu kalau baca buku2 nasihat atau agama tak sampai 15 minit dah mengantuk…

Tapi buku tuan baca, 15 chapters pon tak ngantuk.. impressive writing style…

Lepas ini akan ada keluaran buku yang lain ker? =)

Thumbs up!

hamka said...

buku kedua dalam proses, doakan aku berjaya dalam bidang yang di ceburi, : )

working mom... said...

Salam,

Macam mana saya nak dapatkab buku PYHTD ni?

hamka said...

sory, baru baca komen:

bayar RM35/satu buku (RM29 + RM6 pos express)http://permatahilangdijumpai.blogspot.com/p/pembayaran.html

2. Isi borang
http://permatahilangdijumpai.blogspot.com/p/borang.html

jika tak paham tanya balik, no problem, (sabah serawak, tambah lagi RM1)

GR said...

Buku ini adalah contengan penulis dalam blog. Di sebabkan usaha lebih penerbit, ia nampak lebih teratur dan bukan sekadar contengan. Gaya penyampaian bersahaja penulis menarik minat orang muda untuk membacanya. Permata yang kita cari itu ada pada diri sendiri.

good reads said...

Sesuai untuk bacaan santai orang bujang dan juga sudah berkahwin. Yang bujang pasti akan bersemangat untuk kahwin dan yang dag kahwin akan menambah kemanisan rumah tangga.

lieyza said...

Encik Hamka, buku-buku encik ini ada dikedai2 buku berhampiran x, contohnya, MPH, Popular?maaf sekiranya sudah ada yang bertanya.

hamka said...

buku ni dah habis stok, aku ada buat buku kedua, bertajuk KAMAR SUTERA. boleh beli di MPH dan kedai buku 1 malaysia.

terima kasih atas segala komen bernas korang

i love u

Unknown said...

solat 5 waktu