May 26, 2012

KFC itu haram?

(kronologi pengharaman KFC oleh seorang “Ustaz Anonymous” yang malu nak bagi tahu nama pilihan mak bapak,)

Suatu hari, oleh kerana aku bosan baca komen-komen yang tak meningkatkan imam bab perhipunan bersih 3.0 di blog aku, maka aku sajer sakat pengomen dengan update hal yang tak berkaitan:

*****
Hamka Said:
Semalam beli dinner plate 2 set, dapat promosi 50%, 6 ketul ayam berperisa original, cukup kami enam beranak makan, tapi tak cukup jugak, bini aku order pulak X meal.

Sekian terima kasih.

ps: awal bulan macam ni, KFC lengang sahaja.., : )

******
Terus pengomen yang sedang bicang isu polis jahat atau perusuh jahat jawab komen aku:

******
Anonymous said...

as salam..

Sheikh Yusof al Qardhawi dan Ulama al azhar dah keluar fatwa KFC(dan SEMUA product ZIONIST) adalah HARAM dibeli oleh Umat Islam (sbb membantu ekonomi Zionist) pon ada org yg so called muslim pergi beli jugak ..???

Sesungguhnya Ulama' (Ulama' yg berfikrah Sunnah Wal Jamaah) adalah PEWARIS NABI...

Hamka..??any reasonable explaination??

******
Anonymous berkata lagi:

“KFC,Pizza HUT and McD adalah syarikat besar rangkaian yahudi Zionist yg sebhagian besar keuntungan dr perniagaan ni memberi dana yg banyak kpd Zionist Israel utk membeli peluru dan senjata menembak saudara seIslam kt di Palestin termasuk kanak kanak dan bayi Islam...

MAKA... telah difatwakan oleh Ulama'2 besar dunia termasuk Sheikh Dr Yusof Al Qardhawi dan semua Ulama' Al Azhar bahawa membeli brgn dan produk yahudi Zionist dan Amerika adalah HARAM.

Sila rujuk website yg ada dinyatakan produk2 Zionist yg WAJIB diboikot..Memboikot brg2 Zionist adalah salah st bentuk JIHAD iaitulah JIHAD EKONOMI.

Kalau Jihad fisabilillah kt tak mampu buat, takkan jihad ekonomi pun tak dapat...

Semoga usaha kt yg kecil ini dapat membantu rakyat Palestin...dan dpt meraih CINTA dan KASIH SAYANG ALLAH SWT insyallahh..

******

Lepas tu ada orang tolong jawab untuk aku:

******

Ridwan mohd yunos said:

hahaha.. KFC haram haha.... wa gi mekah jumpa gaks KFC kat mekah bro.. atas bukit lagi.. betul2 berjiran ngan makkah mukarramah.... tanah haram tu...... bak kata pengomen.. ada plak key ep si haram..... hahaha..

mase tu wa tak belasah la key ep si.. sebab wa keyang blasah air zam zam ala kazam..

******
Anonymous yang sentimen pula said...

KFC mmg ada di Mekah, Starbucks pun ada di Madinah..

Persoalannya siapakah pemerintah Mekah dan Madinah sekarang? Mereka yg berkuasa sekarang adalah drpd keturunan Saud yg telah dilantik dan diberi kuasa oleh British dan SEkutunya(Amerika n Yahudi off course..) jadi..Pemerintah Mekah sekarang adalah proAmerika. Ulama2 mereka(ahlussunnah) pun tak setuju dgn pembangunan pesat yg berlaku di Mekah sekarang krn dikhuatiri menghapuskan tinggalan sejarah dan sirah Rasulullah saw yg sememangnya menjadi agenda puak Thagut ini...Jadi, apa2 keputusan pemerintah mekah utk membawa masuk KFC di Mekah tidak boleh dijadikan alasan utk menolak fatwa yg dikeluarkan oleh Pengerusi Majlis Ulama' Sedunia Dr Yusof Al Qardhawi yg mengatakan product Zionist haram.

Jika ada yg masih mempertikaikan fatwa ini, sy tak boleh buat apa2 dan tak boleh paksa anda,terpulang pendapat masing2.. Muhasabah diri masing2..

******
Dah puas Anonymous yang sentimen serang Ridwan mohd yunos, sekarang  Anonymous serang aku pula
Anonymous  said...

******
to hamka.kami pun nak tahu apa nasihat awak pd org yg boikot produk yahudi ni..org tu dah bagi hujah dia mll fatwa Pengerusi Ulama' sedunia Dr Yusof Al Qardhawi..Skrg kami nak tau pulak apa hujah awak yg mgkn tak bersetuju dgn Dr Qardhawi..

Al Ulama' warasatul anbiya'.
Ulama' adalah pewaris nabi.

*********

Oleh sebab aku tak layan komen anynomuos, maka Ridhwan bin mohd yunus pula berhujah:

******
Ridhwan bin mohd yunus

perbandingan kfc di mekah tu bukan bertujuan dalil (pengalaman jek), tapi kalau tuan sangkakan dan nak cakap dalil ok jugaks la.. tetapi bagai mana logo halal kfc yang diberi oleh JAKIM dari kerajaan malaysia.. ???adakah kerajaan malaysia sesat..??? kenapa JAKIM SESAT adakah Pemerintahan JAKIM sekarang ini adalah proAmerika. ataupun Ulama2 JAKIM sudah menjadi agenda puak Thagut ...

ataupun

apa2 keputusan logo Halal JAKIM di KFC menolak pendapat yusof kardawi...

wa tak baca pendapat yusof kardawi berkaitan product zionist haram.. sebab wa tak pernah terpikir nak tolong zionist atau mengeluarkan perkataan yang menyebelahi zionist.. hahaha

akan tetapi jika wa berniaga dengan yahudi wa akan berpegang teguh pada kisah nabi muhammad berjual beli dengan yahudi.. ruj zaharuddin.net ke kitab hadis ke kalau nak tau detailnya..

lagi satu tuan .. tuan bg tau pemerintah saudi sesat..

tuan.. nak hukum orang fasik pun susah lagi la nak cakap orang lain sesat... terer la tuan.. boleh suka suka hukum orang lain sesat.. caya la.. bravo.. doakan saya terlepas daripada azab siksa kubur dan neraka..

kekadang kita nie dah mengambil urusan Allah dengan menghukum perbuatan manusia lain

Imam Al-Nawawi dan Ibn Hajar dalam kitab mereka Syarhul Muslim dan Fathul Bari: “Sesungguhnya manusia tidak letakkan tanggungjawab untuk menilai urusan luar daripada yang zahir (jelas), dan apa jua urusan terlindung itu cukup sekadar urusan Allah dengan hamba-Nya”. (Syarah Sahih Muslim, 7/193; Fath Al-Bari, 9/119).

lagi wa berpegang pada pendapat .. pintu taubat terbuka... ada dosa banyak sekalipun boleh bertaubat dan tidak terkeluar dari agama islam atau murtad..

lagi satu.. setakat fatwa.. pe da hal.. hallahhhhh.. adoi.. susah aku nak terangkan mengenai fatwa nie.. kang aku terangkan a dia ingat b... sebab dalam memahami dan mengeluarkan padangan ada dislin2 ilmu dan ilmu-ilmu asas tertentu untuk di fahami.. ... terpenting ilmu tauhid.. lepas tu ilmu nahu saraf, ilmu balangah, ilmu usul fiq.. adoih.. dah la orang yang berminat pada agama ni sikit..

hah.. aku membebel lebih kang ada orang kata aku sesat plak.. sebab dia guna dalil tak ikut ulamak tak ikut nabi..

ape2 pun wa hargai teguran tu.. kalau tuan mahir, paham dan amal dalam ilmu agama tuan mesti labih baik dari hamka.. hahahah

wa rase macam maleh nak layan.. tapi.. layan je la.. syok melayan.. hahaha

******
Nampak tegang, Aku pun komen:

*****

Hamka said...

eh?, ada yang kata haram makan KFC walaupun ada logo halal sebab ada kena mengena dengan yahudi..
minta tolong yang bertanya tu bagi nama atau alamat email, aku nak jawab IKHLAS!
tolong bagi jika korang ikhlas.

********

Anonymous yang bengang sebab aku tak layan hujah KFC haram mula serang peribadi:

******
Anonymous said...

Aku rase hamka hang tak layak guna nama hamka.hang guna nama lain laa.bush ka..sharon ka..mubarak ka..asad basyar ka..tu lebih layak utk hang drpd guna nama ulamak.

********
Aku tak jawab.

*******

Anonymous yang masih bengang tapi tak bagi email, telah berhujah lagi::

******
Anonymous said...

Khas ditujukn kpd puak2 yg memandang sinis usaha memboikot brgn @ produk yahudi..

Sila rujuk n bc artikel dlm majalah SOLUSI TELAGA BIRU.isu no 5. M/s 22,23(BOIKOT HEDONISME) dn 34,35.(CORAT CORET ANEKDOT ANTI YAHUDI).
Konsultant syariah maj ini ialah USTAZ DR HJ ZAHAZAN MOHAMED.
Ketua editor USTAZ PAHROL M JUOI.

Kalu tak penah bc sy nak hilight bbrp ayat di sini.
Sila bc dgn MATA HATI.

"Dlm apa2 tindakn kt sbg seorang Muslim kt tdk boleh lari drpd kerangka dasar yg mengikat kt,iaitu alQuran dn AsSunnah.justeru,tindakn kt memboikotbarangn produk yahudi dan sekutunya Amerika merupakn suatu yg DITUNTUT OLEH ISLAM.
Imam al bukhari telah meletakkn st subtajuk dlm kitabnya SAHIH AL BUKHARI:Bab berjual beli dgn org2 musyrikindan mereka yg MEMERANGI ISLAM.

IMAMAL NAWAWI ketika mghuraikn persoaln ttg bolehkahberjual beli dgn mereka yg memerangi Islam,telah menyatakan :
"telah sepakat umat islamke atas keharusan utk berurusniaga dgn ahli zimmah(org yg mengikat janji dgn kerajaan islam) dan selain drpd mereka yg terdiri drpd org kafir,selagi mana ia tidak melibatkn brgn yg haram. TETAPI TIDAK HARUS utk seorg islam menjual senjata atau peralatan perang kpd org kafir yg memerangi islam dan TIDAK BOLEH BERTRANSAKSI dgn apa2 yg membantudlm menegakkn agama mereka"
(Al Nawawi-Syarh al -Nawawi ala muslim,jilid 5,hlmn 478.)

"perlu difahami bhw hukum asal berurusniaga dgn org kafir termasuk yg memerangi islam adalah HARUS dgn syarat brgn itu halal di sisi islam.ia menjadi HARAM sekiranya keuntungn dan manfaat drpd transaksi itu digunakn utk memerangi islam samada scr langsg atau tidak.
Justeru, PEMBOIKOTAN BRGN AMERIKA DAN YAHUDI PD HARI INI SANGATLAH BERTEPATAN KERANA MEREKA SANGAT MEMBERI KOMITMEN KEWANGAN KEPADA NEGARA YAHUDI ISRAEL.IA SESUATU YG TIDAK BOLEH DISANGKAL!!"

Ini hanya cebisan petikan dr majalah SOLUSI.edisi 5.nak tahu lanjut sila beli di kedai2 buku.

Kalu korang tak setuju ngn dr qardhawi tak pe lagi. Tp kalau IMAM NAWAWI pun korang tolak..berattt..memang beratt..
Muhasabah diri..lemahnya umat ini nak boikot produk yahudi pun tak mampu.
Ni belum citer bab boikot produk HOLLYWOOD dan produk TEMBAKAU AMERIKA.

******
Ok, tibalah masa untuk aku jawab:

*******

Hamka said...

dah ada yang jawabkan..., terima kasih riduan..
mana si anoynomous punya nama dan email, aku nak jawab bab boikot KFC nih!


Ps: kat kelantan pun ada kfc beb, eh? Bior betol kat Kelantan ada KFC? pemerintahan islam dah lama kat sana... woha! Serambi mekkah tu!

********

Anonymous yang hari hari refresh aku punya blog tunggu jawapan aku nampak kecewa sebab aku hanya minta email.
               
********
Anonymou said...

To hamka saudaraku..

Aku tak kata kfc haram.kfc tu halal dimakan,sbb tu Jakim labelkn sbg halal..Ilah@sebab yg jadi haram sbb keuntungnnya menyumbang kpd dana pembentukan negara haram israel. Ni bukan wording aku tp mll pembacaan mjlh SOLUSI yg konsultn syariahnya u zahazan.

Kalu kamu masih tak terima kebenaran lagi,aku doakn semoga kamu akan dpt memahami situasi ini st hari nanti..insyallah ameen..

Tak perlu aku bg email.
Cukuplah sekadar pencerahan di sini.
Tak de st pun wording aku guna perkataan sendiri.
Semua aku quote dr mjlh SOLUSI.
Kalu kamu masih buta mata hati tak nampak kebenaran. Kamu email jer dgn UST DR HJ ZAHAZAN DAN UST PAHROL.

Kamu kenalkan ustaz2 ni.
Kalu tak kenal banyak2 kan cari majlis ilmu di tv al hijrah,radio IKIM..kamu akan jumpa ustaz2 ni.

******
Ok, sebab anoynomous  tak nak bagi email, terpaksalah aku jawab secara terbuka.

*******

Hamka said...

Aku tak cakap boikot yahudi salah, tapi bab KFC, ada orang tanya ustaz azhar idrus, selamba ustaz cakap, KFC di terengganu memang halal, woha! (aku duduk terengganu)

Bro, aku mintak email kau bukan apa, sebab aku nak jual satu produk islamik, sebab kau sokong produk islamik dan anti yahudi, jadi sila bagi email kau kat aku sebab aku nak jual satu produk 100% buatan orang islam, jangan pandai cakap sahaja, tapi tak amal, orang yang cakap tapi tidak amal boleh masuk neraka,

produk aku ni 100% buatan orang islam, sokonglah orang islam meniaga, harga RM25 sahaja satu bijik, aku minta email sebab nak tengok bukti kau ni cakap serupa bikin ke atau cakap macam orang munafik, jadi aku tunggu kau beli produk aku iaitu buku bab laki bini, 100% buatan islam dan confirm tak de dana akan aku sumbang pada yahudi.., mungkin aku akan berhenti makan KFC sampai bila bila kerana terkesan dengan keikhlasan kau menyokong produk islamik..

Menurut rekod, paling tinggi pembeli beli buku aku adalah 8 bijik sekaligus, jadi aku takde email kau maka kau kena beli 10 biji sebagai tanda sokongan terhadap produk islamik dan membuktikankan memang kau anti yahudi yang hakiki..,dan penyokong prosuk islamik yang sejati, jadi sila Bank in sebanyak RM310 di akauan Maybank 1630 2855 3448.
Jika tak bagi alamat, aku akan sedekahkan buku tu kepada orang miskin, silalah Bank in sebnayk RM310, Itupun jika kau betul sokong produk islamik, jika tak beli, meminjam fahaman kau "sah sokong kapir".

Woha!

Ps: Tak akan bagi email sebab takut nak beli produk islamik, kekeke, Hampeh! Tapi jika beli, tarik balik Hampeh dan aku respek keikhlasan kau memboikoi yahudi- woha!

Ps2: bila Anonymous  marah, akan ada nasihat suruh aku buang nama Hamka sebab nama tu ulamak yang punya, apa punya bangang?!, ni nama mak bapak aku bagi, yang kau tu, guna mana Anonymous tak ke bodoh! Ops, silap, mungkin nama kau mirip nama yahudi, sebab tu kau boikot nama sendiri- Woha!

 Jawapan ustaz Azhar Idrus bab makan KFC



(Ustaz Azhar Idrus dan kelurga sedang makan KFC-woha!)

204 comments:

1 – 200 of 204   Newer›   Newest»
Akim Iqbal said...

Woha !

Anonymous said...

kfc wedges!! nyum3..

Anonymous said...

2nd...
jom g kfc...kat teganu ...hehe

zuhairi said...

wohai!

lemoc b0NgoK said...

pasal kfc pon kecoh la anon2 tu.
encik hamka, siapa dia muslimah kancil tu

Khair said...

terboik hamka!

heal man said...

kalau kfc itu haram maknanya org yg bekerja kat kfc itu pon haram la jugak ekk.. org yg menghidangkan pon berdosa... yg bawak lori kfc tu pon berdosa... ish-ish kesiannya dorang nanti kene berhenti kerja..


“Daripada Anas Bin Malik, dia berkata : Rasulullah s.a.w telah melaknat yang berkaitan dengan arak 10 golongan : iaitu yang memerahnya , yang meminta diperahkan, yang meminumnya, yang membawanya, yang minta dibawakan arak kepadanya, yang menuangkannya, yang menjualnya, yang makan harganya, yang membelinya dan yang minta dibelikannya” (HR. at-Tirmidzi)

Anonymous said...

ape kaitannya kfc dgn buku ???

Anonymous said...

kurang faham la yang penerangan riduan tu. boleh tolong explain lebih sikit tak? terima kasih.


-yusri-

Anonymous said...

memanglah bekerjasama dengan yahudi dalam soal kezaliman itu haram.

ada ke bukti KFC dan seangkatannya bagi duit secara jelas kepada ketenteraan yahudi?ada ke?

aku penah cek dalam web Starbuck, diorang menafikannya.tapi aku mmg xpenah g starbuck.

bagi bukti dulu mereka telah memberi dana kepada tentera yahudi secara JELAS..bukan main cakap je.

memanglah fatwa haram bekerjasama dengan yahudi dalam hal ini.

tapi, bukti mana?

anna said...

tgk gmbr tu kfc+mcdonald skali :)

Ibn HAJARS said...

Boss, kalau KFC haram, kita makan, maknanya JAKIM yang tanggung dosa...tak gitu ?

Anonymous said...

pasal kfc pn nak gaduh tp tak salah klu nak berdiskusi... cume gunalah bhsa yg sopan dan lebih difahami... bila guna bhsa yg KURANG AJAR, bnde betul tp ssh nak trima, jgn rs diri tu pndi sampai taknak dgr pandangan org lain... pening lak ayat ak cme ape ak leh ckp sesama islam takyah bergaduh, rujuk pada yg lebih arif...

Anonymous said...

pehal la si Hamka ni dok bndg ngn buku... bndg la yg setara... Woha!!!..setakat buku tu bnyak lg kat pasaran... buku tu best ke smpi nak bli 3 buah nak tnjuk skg produk Islam.. muahaahaa...

beng said...

KFC dah declare diorang tak terlibat dengan zionis.. Siap marah lagi sape2 yg cakap diorang ada sekutu dengan zionis..

dieyna said...

biasa sangat dgr pndgn org yg extreme trhadap sesuatu perkara.. Nak berdakwah tapi tak berani nak tunjukkan identiti.. Betul ke cara tu>>>??

mie said...

KFC di malaysia adlah di bawah nama KFC HOLDING..di bawah kepunyaan QSR brand anak syarikat JCORP...100% jcorp punya..semua keuntungan masuk bawah j corp..ayam makanan ayam semua dihasilkan sendiri..menu pon hasil sendiri..sbb 2 bila tgk kfc kt oversea x sama dgn kfc kt malaysia..klu dikatakan keuntungan tu nak di buat beli peluru..jcorp syarikat melayu islam...terlibat?? kfc malaysia..semua nye qsr brand punyer untung rugi dorg tanggung sbb kfc malaysia ni dorang yg punya...so xpela kot blh mkn..

serikandi khadijah said...

salam.
sekadar nak berkongsi apa yang saya tahu. KFC bukan barangan boikot. barangan boikot boleh rujuk laman web ini http://www.inminds.co.uk/boycott-brands.htm
dan ini
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=3833151268470&set=p.3833151268470&type=1&theater

deksnamai said...

oleh kerana yusuf Qardawi cakap haram semua orang kena ikut. macam kata-kata dia tu seperti hadis ja. dia bukan manusia makhsum. ok bye..

Mrs. Al said...

Sape yg taknak makan suda,ok Thx bye

Mrs. Al said...

Kfc best!

clouds strife said...

hehe =)macm2.nak tanya..dell tu syarikat yahudi ke?klu mcm tu, tak boleh pakai ke komputer/netbook/laptop atau apa2 keluaran dell?aku suka sbb servis bagus

Anonymous said...

Assalam..
Ok..mcmnilah ye hamka,mgkn sy perlu terima hakikat yg blog ni adalah blog peminat tegar mknn fast food spt kfc,mcd,coca cola,pizza hut dan lain2 yg seangkatan dgnnya.ckp mcmner pun,hujah dan dalil mcmner pun mereka2 ini akan tetap sokong dan makan fast food ni..terpulang masing2,duit masing2..

Tajuk utama pun dah fitnah.sy bukan ustaz..dan sy tak ckp pun yg kfc tu haram.tuan hamka yg salah faham.sy rasa ada misunderstanding di sini. Cuba bc balik komen sy kfc adalah halal dimakan sbb tu ust Azhar n family mkn.Jakim pun kata halal. Sy pun kalu ada org belanja sy makan jugak kfc ni.Yg sy kata haram..err bukan sy kata pun sbb sy bukan ustaz..spt yg tertulis dlm artikel dlm SOLUSI EDISI 5,Ia menjadi haram sekiranya keuntungan dan manfaat transaksi itu diguna utk memerangi islam samada scr lgsg atau tidak.

Tp dah jelas di website dan buku2 konspirasi Yahudi cth THE ART OF DECEPTION. ttg produk yahudi yg perlu diboikot.Kt ni umat islam tak dpt terima kenyataan sbb brg2 yahudi ni dah lama berakar umbi di negara kt.cth yg paling jelas kfc.semua melenting termasuk lah saudara hamka sendiri yg mmpertahankn kfc. Ni belum lg produk2 lain cthnya colgate,kit kat semua produk nestle..disney..danone..revlon..johnson n johnson..loreal..intel..nokia..kimberly clark dll..ni lepas ni kompom sy kene hentam lg..takpe hentam lah..yg pnting sy dah bgtau kebenaran.

St lg sy bukan ustaz anony..sy seorg medical officer di sebuah hosp kerajaan di kl.tak payah tau hosp mane nanti ramai yg serang mana doktor yg anti yahudi tu..

Bab boikot ni terpulang masing2..takde paksaan dlm islam apatah lg takde paksaan utk anda semua memboikot.cuma nak bgtau kt di malaysia byk alternatif lain menggantikan brgn yahudi.kt tak mati pun kalu boikot kfc.yg mati adalah saudara2 kt d palestin yg ditembak hasil drpd keuntungn brgn yahudi yg dibeli oleh umat islam yg tak prihatin soal perjuangn ummah..

Alhamdulillah semakin byk produk 100% muslim di pasaran sekarang termasuk business hamka.tp sekarang takde keperluan utk sy membeli lg.teruskan business anda.


Mintak tukar tajuk artikel sbb sy tak ckp pun kfc haram.fitnah tu
Sy rase cukup lah sekadar ini..ckp lebih2 pun mmg semua di sini tak faham.so kesimpulannya korang makan lah kfc mcd tu sebyk mane yg perut korang mampu..tak de org larang..ok sekian.

Anonymous said...

kfc yg haram adalah kfc yg di israel.aku rasala.ok.chow

Intan10 said...

Saya selalu tertanya tanya dengan mereka yang suka mencop kfc starbucks dan sebagainya haram nie tu tak yg perkataan2 mereka dianggap fitnah kepada syarikat dan staf syarikat tersebut..alim bukan maksud forward melulu tanpa fikir dulu betul atau tidak atau ia adalah fitnah..

Anonymous said...

jihad ada byk bro, kalau kite mampu jihad ekonomi, go for it. Kalau kite mampu jihad dgn kudrat, go for it. Paling kecil pon kita jihad dgn hati. So, kite xboleh assume/paksa semua org ikut kite punya jihad. Xsemua org mampu and xsemua org ada hati yg sama. Kita boleh ajak, tapi kita xboleh paksa. Even Islam itu sendiri bukan paksaan.

wassalam

-oren-

aku_ein said...

Salam Hamka..

Wahh..ada MO sempat layan blog..bukan ke sibuk manjang..hehe..sori..emo jap..

K, memandangkan sekarang ni zaman ICT, tolong sesapa yang ada data, maklumat xkisah la sulit ke x, tolong bagi tau aku link yang menunjukkan transaksi akaun kepada zionis ni..salinan mesy agong pun ble..

Zionis n Yahudi..bukan ke 2 ni berbeza..dah terang SAW berjual beli dengan yahudi, even SAW xcakap pun duit jualan yahudi tu guna untuk perang Islam..

Beb, aku akui masalah yang melanda Palestin..mungkin betul pe yang korang sume katakan, nasihatkan, penderitaan Palestin adalah sebab kita bagi sumbangan secara xlangsung dalam budget Zionis..

Macam oren cakap, jihad ada banyak cara..

Fuck-iez said...

zaman sekarang ni ramai yang suka baca pasal islam, copy paste dalil la surah la, tapi tak mendalami dari awal ilmu tu, jenih bace sekerat2, orang kate boikot semua nk boikot, tp hampeh...kalau kate la mlm minggu ni awek ajak nak makan KFC wa kompem laju je kn!

Anonymous said...

assalamualaikum...
ini la dunia akhir zaman..terlalu byk perselisihan faham..tapi tak perlu la smpi nk menyalahkan pendapat masing2..bacalah ngn hati terbuka..yg penting masing2 wat keje dakwah..ade fikir risau sahabat2 kita yg diluar sana..tp jgn dok sini asyik mengkomplen jekk..woohaa!!

p/s: rsenye kalo check kt umah masing2 ade jek brangan dr amerika..yahudi..

ni 1st time post kt blog hamka

Anonymous said...

Cik Anon, computer jangan pakai oi....Intel ada fab dan RnD kat Israel. Pakai typewriter, lepas tu hantar surat kat Hamka. Apa la punya rapla M.O ni

asrif said...

boring tul comment anony...

niena said...

as salam..untuk encik medical officer..
bila encik dah sstuju dgn pemboikotan terhadap brg zionistdan bersetuju juga bahawa difatwakan brgn yahudi tu haram maka secara auto anda juga berpendapat bahawa membelinya juga haram. spt contoh kfc.

saya paham mungki encik tersilap atu tak tahu barangkali bahawa kfc di malaysia ni tak menymbang kepada ekonomi yahudi yang beli alat perang semua tu. kat negeri lain je la tu. malaysia ok. jadi kita tak BOLEH beli dan makan kfc dan lain2 kat malaysia ni melainkan dah bukti kukuh bahawa ia memang betul2 menyumbang kepada pembelian alat2 perang untuk memerangi org islam.

sebenarnya bila kita beli KFC atau lain2 ade juga kebaikan dia kat situ. secara tak langsung membantu ramai org islam yang bekerja kat syarikat tu. pekerjaan tu halal. syarikat kfc holding wujud maka dapat bg peluang kerja kat ramai org islam. kita membantu menjana ekonomi mereka. kurangkan pengangguran lalu ramai yang boleh kahwin dengan hasil titk peluh mereka bekerja di syarikat tu. (contoh la)..lalau secara tak langsung bila diorang dapat kahwin maka banyak zina dan maksiat dapat dielakkan.

ni contoh je..bukan kfc je..kebanyakkan kilang atau syarikat yg asalnya berjenama yahudi tapi bg peluang pekerjaan kat ramai org. bersyukur la.

cuba pikir balik..kalau nak check satu2 setiap syarikat kat malaysia dan rupanya semua pun tak boleh kita kerja. banayk lak org menganggur nti lagi banyak menymbang kepada gejala tak sihat.

lagi teruk!!

jadi beli je selagi kegunaan dia kita gunakan untuk kebaikan. sokong selagi kita tahu ia tak memudaratkan dan berhenti sokong sekiranya ada depan mata bukti dan keterangan sahih bahawa semua tu sumbang kepada kemudaratan dan memerangi islam.setakat ni takde bukti sahih lagi kan. kalau kita beritahu perkara yang kita sendiri tak pasti kebenaran dia..ada unsur fitnah kat situ wahai encik medical officer.kalau ade bukti sila tunjuk kepada saya sbb saye pun nak tahu juga.

Anonymous said...

mungkin isu ni berpunca dari aku. jutaan maaf kalau ada yg pening kepala. cuma aku nak tegaskan semula pada komen aku yg sebelum ni.

ada kawan aku beria2 kata KFC dan McD haram. even boikot semua proksi Yahudi pada suatu masa dahulu. tiba2 aku terserempak dgn dia makan di sebuah restaurant tersebut. so, apa jadi dgn laungan haram dia sebelum ni? jadi aku katakan jgn mudah mengatakan haram dgn mengikut trend dan peredaran masa.

berhati2 dgn dakwaan haram anda semua sebab lihat keliling kita barangan apa yg tidak ada proksi Yahudi. computer, phone, makanan, kenderaan dan segala macam tok nenek sehingga ke tuala wanita. dah bila kita kata haram maka ia jadi haram...

selagi anda mampu menggunakan product syarikat Islam silakan. nasihat dgn ikhlas dah cukup. tak perlu argue apa2. jgn buat org jadi was-was.

NAS... tiba2 aku kecut perut

Atif said...

Jika rasa syubhah dgn sesuatu perkara,tinggalkan,jgn duk kata org tu org ni..lebih selamat utk diri n org lain utk x disalah erti dan rasa kecewa apabila pendpt x d terima..wallahua'lam

Atif said...

Jika rasa syubhah dgn sesuatu perkara,tinggalkan,jgn duk kata org tu org ni..lebih selamat utk diri n org lain utk x disalah erti dan rasa kecewa apabila pendpt x d terima..wallahua'lam

Atif said...

Jika rasa syubhah dgn sesuatu perkara,tinggalkan,jgn duk kata org tu org ni..lebih selamat utk diri n org lain utk x disalah erti dan rasa kecewa apabila pendpt x d terima..wallahua'lam

Anonymous said...

coca cola haram x?

yang arif said...

sy setuju sgt2 lah dengan saudari Atif...

sbenanya bynk sgt dah kita makan fastfood. entah ape ade dalam tu wallahua'lam.

insyaAllah, sdg berusaha nak makan ikot sunnah Rasulullah.
May Allah ease :)

Anonymous said...

x payah la anon2 yg duk sebok kata KFC,MCD dan seangkatan dengannya tu haram sebab hasil nya disalurkan kepada zionis.come on lah bro,u kata u medical officer,bukak la ckit kepala hotak tu.u org ber"educated",jgnlah jumud nau. nie msti bnyak terpengaruh dengan cite2 teori konspirasi la nie.baca buku2 yg langsung x berfaedah. lepas tu duk tegakkan benang yg basah.dlm al-quran dh terang2 nyatakan tentang halal haram sesuatu hal.u duk rujuk lagi buku2 mengarut ntah hape2.kesian lah sya tgk org mcm u,belajar tinggi2 smpai jadi medical officer,tpi bengap dan bebal. u ingat buku2 yg u baca tntang teori konsiparasi tu ke yg akan tolong u jawab soklan mungkar nangkir nnti??x de nye bro.

bnda yg sudah terang jelas lgi nyata halalnya,tiada masalah utk dinikmati.tntang dimana hasil perniagaan itu dibelanjakan itu diluar bidang kuasa kita.dh nama pn TEORI KONSPIRASI.TEORI.u kena faham maksud TEORI tu.selagi tidak berlaku didepan mata kita,haram jika kita menjatuhkan fitnah ke atas mereka walaupun mereka kafir yahudi sekalipun.

last word to en. medical officer,u pegi baca kitab2 karangan ulama muktabar lgi baek dan berfaedah dri u baca buku ntah hape2 tu.btw, sya rasa u nie msti budak2 diawal usia 20 an yg maseh taksub dgn teori2 bodoh sebegitu.jika bukan...alangkah sedihnya.my sympathy to u bro...

Anonymous said...

Sebut boikot barangan yahudi sebab beli peluru untuk orang Islam.. adakah haram hanya berbentuk makanan.? Camne bentuk barangan..? PC, software, kereta.. ipad.. malah aku kira barangan yahudi ini ada disekeliling kita. Kenapa kita tak boikot.?

cerita pun tk guna la.. klu kita sendiri post komen ini pun guna barangan yahudi.... cett..

fi said...

itu bukan takat kfc tu yg ditelan tp mcD.. selamba je

HAIDA said...

KFC dan yang seangkatan.

Walau aku dan family tak gemar kfc tapi kami tak mengangapnya haram sebab ada kene mengena dengan peluru tembak orang palastain.

Ustz Azhar tak ikut fatwa yusuf Qardawi ke???????

Anonymous said...

Last word from me..

Sesetengah pengkomen di sini agak biadap.
Minta maaf sy tak berminat dgn blog ni.
Dulu ingat blog ni open n berfikiran terbuka.
Unfortunately i'm wrong.
But, it's ok no hard feeling.
Masa zaman houseman sy penah kene hentam di wad obstetrics n gyne lebih teruk drpd ni di depan patient..i take it positive.
Yg ptg tiada paksaan dlm islam.

Up to you guys..
Korang nak beli produk apa pun takde kene mengena ngn sy.
Sy dah cuba terangkn apa yg patut sbg seorg muslim.
Rezeki sy Allah yg bg..
Kene hentam pun alhamdulillah gaji tetap UD54..
Sesen pun tak terjejas dgn kata2 pengkomen d sini.
Keluarga alhamdulillah sgt bahagia..

I'm leaving with wording in SOLUSI ISU 5 PG 66.

"Oh Aqsa,kami akan kembali memelukmu.Tidak akan kami biarkn tgn2 kotor itu memegangmu.Al Aqsa
pasti kembali ke pelukan umat Muhammad.Ya allah semoga generasi inilah
yg bakal mengembalikn izzatul islam yg telah tercalar.
Semoga dr generasi inilah bakal lahir Salahuddin al Ayubi kedua yg akan
Menakluk kembali dua pertiga bumi"

"ya Allah jadikanlah dunia ini tmpt buat kami mengejar cita2 akhirat.
Jgn kau biarkn kami mencintai dunia sehingga takut akan kematian.
Ya Allah jadikanlah kami tentera2Mu yg berjuang utk mempertahankn
AgamaMu.
YaAllah syahid di jalanMu adalah cita2 tertinggi kami
Maka kabulkanlah doa hambaMu yg hina ini...
Kerana hanya kepadaMu kami meminta dn memohon.."

Ameen..
Wassalam..

pakden said...

Oke oke bukan setakat blog ni saja tapi please la untuk blog/web page mana2 pun, MASA KOMEN TOLONG LETAK NAMA!!!!!!!!!!!!!!!!!

p/s:kalau takdak link/emel/fb pun, cukup sekadar ada NAMA

Anonymous said...

nizam....
satu ketika isu KFC haram ni dah diperjelaskan secara terperinci dalam TV... yg saya ingt cuma.. KFC Malaysia x salurkan keuntungan pada yahudi lsung.. ia milik org malaysia.. disebabkan KFC berasal dari luar..KFC malaysia hanya bayar sedikit wang komisyen kerana menggunakan nama KFC... 1% dari keuntungan pun xsampai..

korang xtakut ke.. tersalah mengharamkan benda yg halal... bahaya gak 2..

NIZAM Manaf- Penang

p/s: ada nama walaupun xde link web@blog

faisal said...

salam Hamka,
dah lama xjenguk blog ni.
sefahaman saya, kat malaysia ni ramai orang2 kita yg kerja KFC. jadi kalu boikot, xde pelaggan,kfc tutup, so pekerja2 tu dah xda lagi mata pencarian.itu pun kena consider jugak..

wallahualam.

Anonymous said...

kahkahkah..yang duk kata kfc haram kat sini selama ni rupanya mamat medical officer,ud54..tak tau la betul ka dak dia kerja jawatan tu..

aku tengok cara tulisan dan ayat dia macam budak 20an,yang emosi tak tentu pasal bila selalu duk baca buku teori konspirasi yang bangang..

korang semua percaya ka yg dia ni medical officer ud54???

hahahaha..macam2 la dunia ni..

Anonymous said...

mamat yg kata kfc haram tu rupanya medical officer??? ud54??

kahkahkah

alfindani said...

Fuhh!!

Serius! Teknik pemasaran terhebat la Hamka! :-D

Aku cadangkan kau tulis buku pasai teknik pemasaran pulak lps ni! heh

Anonymous said...

dah la.. sume yahudi blake!

entah2 baju mu pakai tu pun yahudi buat, laptop mu? cube check mu punya henset plak? ehhh, kat masjid negeri shah alam ada lambang zionis la, haram ni! cube tgk kereta bapak mu, mana tau ada agenda yahudi? mu kije katne? ntah2 company bos ada sekongkol yahudi gak kot, harammmm...

erkkk..tetibe

pemikir said...

Jcorp menguasai kfc dan tabung haji pun ada saham di dalamnya. Ini bermakna orng islam mnguasai produk makanan berkenaan untuk pasaran asia tenggara. Kendian jcorp juga mengorak langkah menjadikn produknya halal dengan mempunyai tmpat penternakan, pusat penyembelihan dan sebagainya.

Dan mereka juga ada misi untuk mnguasai kfc keseluruhannya suatu hari nanti.

Lagi satu. Kfc tidak terlibat dengan sumbangan pada israel.zionis. Rujukla kat link inminds tu, sorang kawan kita dah bagi link.

Al-Mufakkir Hamidi said...

salam.

hurm... boleh tanya satu soalan kepada empunya blog?

"Apa sebenarnya tujuan utama saudara hamka menulis artikel mengenai KFC?"

*sepertimana yang kita ketahui, bukankah isu ini bakal 'hot' disebabkan terdapat pelbagai pandangan dan sensitiviti.

p/s: maaf, jika saya tak perasan jika sudah ada jawapan mengenai soalan ini.

p/s2: kalau saudara hamka mempunyai masa, suka untuk saya mendengar jawapan daripada saudara.
*sweet*

Khairul said...

Rmai makan McD dan KFC bukan sebab nak support yahudi or zionis. Tapi sebab sedap. Cer kalau ada orang Islam yang buat fast food yang sedap macam tu. Baru McD dan KFC akan pupus

azman said...

adeh - janji halal untuk umat islam makan.

Anonymous said...

mana dia mamat medical officer yg selalu duk kata kfc haram tu..mai la masuk komen..

internet ni pun ada kaitan dengan yahudi..komputer dan software seangkatan dengannya pun ada kaitan dengan yahudi..

so macammana??nak haramkan juga penggunaan kita dalam bab IT ni??

maklumlah produk yahudi kan..haram tuuuu

Anonymous said...

KFC kat Amerika kan dah bengkrap

so setiap negara yg ade KFC akan meniaga sendiri. untung sendiri

sebab tu kalo perasan. logo orang tua tu pun ade prubahan sikit

McD memang kompem bagi duit kat israel.

kes lama lah

Anonymous said...

dont say, asal halal boleh makan. kita beli tu, kita nyumbang kepada sumber duit diorang. lepas tu apa diorang buat? bunuh rakyat2 kat sana. seksa.
astaghfirullah. cuba hayati.

akhirat nnt, Allah tnya, apa yg kamu buat untuk bantu org islam. nak jawab apa? maka kfc tetiap hari?bg duit dkt diorang?

tapi, macam oren cakap, jihad ada banyak cara. tak mampu boikot semua, boikot satu. at least , kita ada usaha.

kalau benar kfc d malaysia dpegang org malaysia. then its good to know. alhamdulillah.

AMIR IRFAN JB said...

Wah-wah meriahnya.

Senang-senang je korang kata boikot beli barang satu jihad.

Nak betul-betul jihad jom pergi Palastain bayar sendiri tambang jangan mintak sapot sapa-sapa.
ADA BERANI BAGI NAMA SEKARANG.

Kita jihad disana ajak suma orang Islam kembali amal agama cara betul ikut sunnah.

JOM .

MEDICAL OFFICER PUN BODOH? said...

AKU BACA KOMEN ANOYNAMOUS DAH TAHU DIA NI PEMBOHONG DAN MUNAFIK.
SEBAB BERBOHONG

1-TERANG TERANG PADA MULA DIA KATA KFC HARAM, LEPAS TU SPIN CAKAP TAK HARAM-CHECK.

2- TAK LOGIK LANGSUNG SEORANG BERTARAF MEDICAL OFFICER PUN BODOH TAHAP BUDAK SEKOLAH MENENGAH, YANG MANA BACA MAJALAH SOLUSI TERUS PERASAN SAYALAH ORANG PALING FAHAM UGAMA, BODOH NAK MAMPOS.-CHECK.

3-HAMKA BERKALI KALI MINTA EMAIL, TAPI SI BODOH NI SOMBONG, LALU BILA HAMKA JAWAB SECARA TERBUKA MULALAH KATA HAMKA FITNAH DAN SURUH TARIK BALIK KARANGAN INI-CHECK.

4.SPIN MENGATAKAN MAKAN KFC HALAL, TAPI BELI HARAM-CHECK.

5.SEKALI LAGI, MEDICAL OFFICER PERCAYA PADA TEORI KONSPIRASI? WAKAKA.., BODOH TAHAP GABAN!

6.SERANG PERIBADI HAMKA SEBAB GUNA NAMA ULAMAK, SEDANG DIA TAK GUNA NAMA SEBALIKNYA BERLAGAK DENGAN JAWATAN MO DAN GRED GAJI- SAH PENIPU.

7.TAK PERNAH AKU JUMPA PENGOMEN DALAM MANA MANA FORUM SEBELUM INI YANG AKAN BAGITAHU GRED GAJI, KIKIKIKI, SAH PEMBOHONG.

8.AKU NAK TANYA HAMKA, ADA TAK ORANG BANK IN RM300 TU? TAK KAN GAJI UD54, TAK MAMPU BELI PRODUK ISLAMIK, KATA ANTI YAHUDI DAN SOKONG PRUDUK ISLAMIK, TAPI JIKA DIA TAK BELI PRODUK KAU HAMKA, SAH LAH MAMAT NI PENIPU GERED GAJI 54, NTAH NTAN GRED 17 SAHAJA YANG PERASAN DOKTOR, KIKIKIKI..

9.LAIN KALI NAK KOMEN, GUNA NAMA- MANGKOK,.

10.satu lagi, jangan perasan hebat ugama setakat baca majalah solusi.

MO jugak said...

MO bodoh yang perasan ustaz berkata:
“Masa zaman houseman sy penah kene hentam di wad obstetrics n gyne lebih teruk drpd ni di depan patient..i take it positive.”
Mesti kena hentam sebab cakap haram guna pisau bedah sebab yahudi yang buat, kikikii..

Abdullah_m.e. said...

Innalhamdulillah..lama tidak mengunjungi blog saudara Hamka..

sebagai rakan seagama,saya meminta jasa baik saudara Hamka supaya tidak menulis perkara-perkara yang boleh memecah-belahkan ummat..apatah lagi untuk menegakkan diri kita apatah lagi usaha dakwah dan tabligh..

setiap fikrah dan manhaj ada Nas dan Dalil mereka di dalam sesuatu perkara..maka hormatilah..

akhir-akhir ini,saya dapati tidak kiralah samada mereka dari dakwah dan Tabligh, Tariqat-Tariqat,fikrah ikhwan dan akhhawan, seta fikrah politik islam dan sebagainya..adanya kecenderungan berhujah dan berdebat untuk menunjukkam masing-masing berada di jalan yang benar..

berhujah di blog..ia hanya memecah-belahkan ummat...nasihat saya kepada "Bloggers" termasuk diri saya sendiri dan di luar sana,hentilah berdebat dan berhujah,muzakarahlah dengan para ulama di dunia realiti..mereka ahli dalam agama..apa gunanya kita berhujah dan berdebat di dunia blog ini,tetapi apa yang terhasil hanyalah tulisan-tulisan yang dipandu oleh nafsu amarah dan persaan kebencian..renungkanlah kita semua..dan jangan kondem apatah lagi menulis tentang kekurangan sesuatu fikrah..jikalau anda Cintakan Baginda S.A.W..kerana Baginda S.A.W mahukan ummatnya bersatu...

Ridwan yunus said...

MARI KITA KAJI KOMEN MO PENIPU>

Sesetengah pengkomen di sini agak biadap.
(dia biadab suruh hamka guna nama yahudi, takpe, bila kena tang dia, marah)
Minta maaf sy tak berminat dgn blog ni.
(tapi hari hari refresh tunggu hamka koman atau penyokong hamka buat salah)

Dulu ingat blog ni open n berfikiran terbuka.
(sayalah seorang yang berfikiran terbuka, orang lain semua berfikiran tertutup)

Unfortunately i'm wrong.
(Tahupun kau salah, baik bertaubat)
But, it's ok no hard feeling.
Masa zaman houseman sy penah kene hentam di wad obstetrics n gyne lebih teruk drpd ni di depan patient..i take it positive.
(kena marah sebab cakap KFC haram dekat bos, kikiki)

Yg ptg tiada paksaan dlm islam.
(tapi saya paksa orang percaya o beli KFC sebagai sesat)

Up to you guys..
Korang nak beli produk apa pun takde kene mengena ngn sy.
Sy dah cuba terangkn apa yg patut sbg seorg muslim.
Rezeki sy Allah yg bg..
Kene hentam pun alhamdulillah gaji tetap UD54..
(belagak dengan gaji, produk islamic tak sokong, kikiki)
Sesen pun tak terjejas dgn kata2 pengkomen d sini.
Keluarga alhamdulillah sgt bahagia..
(ni doktor mana ni?, dari segi psyikologi, orang yang mengaku bahagia pada orang asing adalah menderita, eh lupa lu pun doktor, bahagialah sangat, kikikii)

I'm leaving with wording in SOLUSI ISU 5 PG 66.
(balik balik majalah solusi, tak tahu ke ustaz solusi tu makan KFC?)
(Wah, penutup ada doa, berlagak alim, lepas ni jika kau reply komen di blog hamka, sah penipu seba kau cakap dah last komen.)

AMIR IRFAN said...

JOM-JOM meriahkan lagi komen.

Aku rasa pengomen yang kata kfc haram tu betul MO. MO yang keje kat luar Malaysia memang tak tahu sangat pasal bisnes. Sebab dia sibuk ngan pesakit dia.

jadi jangan lah marah-marah dia. Bagi tau je kfc sekarang dah berubah.

Kalau MO pompuan lagilah emo memanjang. Ini biasa la aku jumpa.

Aku yakin MO tu akan tetap tunggu Hamka komen.

Ali dari selatan said...

Apanak heran pasal kaitan jawatan dengan pengetahuan.

Ini satu kesa yang benar-benar berlaku kat tempat aku.
Asa seorang MO juga tinggi sikit gaji dia UD58.Ada jangut sikit.
Satu hari kawan aku mamat seorang dreber ajak dia ikut program orang tabligh. Tido kat masjid.

Tetiba esoknya dia terisak-isak menangis.
Bila ditanya kenapa menangis. dia menangis sebab dia rasa macam baru masuk islam. Selama ni dia pun amal agama juga tapi perasaan tak sama.

Tu la kefahaman suatu perkara tak ada kaitan dengan jawatan dan gred gaji.

Encik Pidot said...

baca Solusi mcm baca kitab Imam Syafie. gua mmg respek sama itu MO. kah kah kah!

Anonymous said...

Ha...kan cantik sikit bahasa tu...kn klu kecek cenggini awl2 kn Ok...papehal tahniah krn berjaya berubah kpd yg lbh baik

-amir-

Anonymous said...

Yg ni lg best...smpai tiga kali...terima ksh ats ingtan tulus ikhlas anda

detective nie said...

-jom kita sokong RFC and Uncle BoB punya produk pasal produk tersebut buatan malaysia. hahahha....

nampaknya kebanyakan pembaca blog hamka mula memahami maksud yang hamka cuba sampaikan.....tp selalunya tidak seratus peratus...

bagi aq bukan KFC yang menjadi tumpuan utama dalam perbincangan kali ini...tapi sebenarnya ada sesuatu yang di luar kotak pemikiran manusia terutama golongan melayu yang terlalu taksub dengan pemikiran yang radikal dan fanatisme.

apakata kita mengambil iktibar daripada perbincangan di atas dan cuba untuk membetulkan apa yang salah dalam pemikiran kita.

En. Hamka,
anda orang yang hebat kerana berjaya membuka minda saya dalam kehidupan supaya menjadi orang yang menilai sesuat bukan pada zahir dan batin semata... tetapi termasuk sebab dan akibat sesuatu perkara dan keseluruhan perkara yang berkaitan dan tidak berkaitan..

kepada mereka yang sakit hati dengan hamka...sesungguhnya anda belum matang dalam pemikiran anda...

kalau takut KFC dan beberapa produk yang dikatakan berkaitan dengan zionisme...kenapa anda tidak menceburi bidang tersebut dan menegakkan kehebatan islam di mata dunia..

dan jangan menghebahkan berita tanpa ada usul periksa. dan terus meyakini sesuatu sumber seperti suber itu adalah sumber terbaik selain daripada Alquran dan Assunnah...

saya sebagai muslim selalu mendengar ceramah yang berat sebelah dan kuat mengutuk pihak yang tidak disukainya....kenapa kita sebagai umat manusia yang dikurniakan akal fikiran buat begitu sedangkan haiwan lain tidak memboikot sesama mereka tetapi kita pula memboikot dengan alasan agama.

jom kita sama2 bersatu hati dan berusaha untuk membentuk umat islam yang hebat dimata dunia......

pts: antara cara yang paling mudah untuk ke syurga dan neraka adalah dengan berniaga..asalkan kita menggunakan cara yang betul dan tidak berusaha untuk menjahanamkan perniagaan orang lain, kita masih di landasan yang betul.

Saiful Nizam said...

beriya nak kondem produk zionist/yahudi.. herannya dia masih gunakan komputer.. masih gunakan internet.. bukan ke semua tu hasil yahudi? (err.. dia tau ke tidak? atau takde lagi maklumat tu dlm majalah solusi tu?)

fikrijumiran said...

anonymous tu mesti muslimah kancil yang dah kecewa kat kau hamka!wakaka.

Mummy said...

Barang makan kat Malaysia ni kalo dah ada logo halal JAKIM nih sila lar makan tanpa was2...tapi kalo ko curik telur ayam rumah sebelah walaupun ayam tuh confirm dibela oleh orang islam yg bagi makan benda halal maka hukumnya tetap haram sebab 'curi'..macam tu ler kekdahnya...takyah susah2 kepala otak fikir itu haram ini haram...KFC tu walaupun boleh dimakan tp jangan lar selalu dihadap sebabnya boleh gemukkan badan...heheh...

Mummy said...

KITA KALAU NAK JUAL BARANG/PERKHIDMATAN KENA CHECK KE DUIT PEMBELI AMBIK DARI SUMBER YANG MANA??

KITA KALAU DAH BELI BARANG KENA CHECK KE DUIT TOUKE KEDAI TU BALANJA KAT MANA???

SIAPA AJAR KO?

ni petikan dari entry hamka...sila lar baca...
http://keretamayat.blogspot.com/2007/04/sudahkah-anda-baikot.html

hamka said...

salam, belum ada bank in RM310 dari mereka yang 'berjihad ekonomi'.., he he he, jika tak sokong produk islamik, sah sokong kapir, (itu fahaman mereka)

kepada MO, kau cakap dah lama baca blog aku, dah dua tiga kali aku tulis entry bab boikot yahudi, denmark, dan lain lain.., sama ada kau baru baca blog aku atau kau menipu, eh tak sedap guna ayat 'menipu'..

bab bank in tu, aku sajer sakat golongan anti yahudi ni.., moral dia, lepas ni jika ada orang paksa kita boikot tanpa bukti, terus kita jual produk islamik, tak beli: dengan pinjam kefahaman ugama mereka: sah sokong kapir, -woha! tentu mereka akan berhenti paksa kita sampai bila bila.., ilmu nih..

dan bab kau suruh aku tukar nama tu, macam nilah, cuba kau bank in rm dalam maybank tu, akan terkeluar nama aku: MUHAMMAD HAMKA, adakah Maybank juga menipu?

ps: lain kali jika nak nasihat orang, pastikan tarikh email kau lebih tua dari aku- woha!

AbgJanggut said...

Dia bukan marah ko tu HAMKA..... Dia sayang ko tu lahhh.... ha ha ha ha. Sudah ada yg jatuh cinta :)

Anonymous said...

dulu sy pengikut setia blog cik hamka nih,, tapi sekarang ni sy terpaksa setuju walaupun memang nama kamu hamka.. tapi kamu memang tak layak nak jadi hamka...
bnyk da artikel kamu yg mengarut dan macam cetek ilmu agama dan kematangan dalam berbahas...
mungkin komen sy ini akan di padam oleh cik hamka.. kepada semua yg tak puas hati dgn hamka ni, xpayah nak komen2 xpuas hati.. just stop follow o bace blog dia... kalo korang komen xpuas hati pun,mungkin dia akan padam.. sebab dia penakut sikit orangnya...

hamka buku yg kau tulis tu bukanlah bagus mana pun, sy sudah baca pun.. tak perlu la desperate nak promote2 sampai mcm pakse org nak beli.. ko nak sedekah, sedekah je.. xyah suruh org lain...

faza said...

lupe plak...yg komen anonymous kat atas ni namanya faza.... nanti ada yg kata penakut la.. apa la

hamka said...

faza dan anoynomous sekalain.

nak mengamuk, nak kutuk, nak hina, itu hak kamu.

menulis dan sabar itu hak aku.

:)

(tak delete lagi setakat ini komen yang mengina, rujuk entry lama, kecuali komen yang terlalu menghina kebijaksanaan orang islam)

Farhan Zukri said...

okeh2..jom makan RFC pulak..islamic product, syariah compliance..sedap jugak =)

(kawan aku ngan family aku semua dah merase rfc..aku je blom, asyik layan kfc je) T^T

hamka said...

hari ni cuti sekolah, kena jaga budak budak, nak makan dinner plate kena sorok sikit, nanti ada orang ambik gambar letak dalam FB dan cakap: "hamka makan makanan yahudi" kan payah tu.. woha!

Kolek Kecil said...

Lojik ka kalau dikata isu KFC ni timbul sebab perbezaan fahaman politik?

Lastly, mungkin org komen dengan Sentimen 3.0, bukan BERSIH 3.0. Hahahaha... woha!!!

BUKAN UD54 TAPI Q41 JE said...

off topic.

Saya pcaya dia MO. Kebijaksanaan dalam akademik tak boleh disamakan dengan kebijaksanaan dalam agama. Masakan Dr. Mahathir boleh berkata begini, "Hukum rejam kepada penzina adalah primitif." - 3 Mac 1994, dalam kenyatannya kepada wartawan di Nilam Puri, Kelantan Darul Naim (Saya kagum dengan pemikiran Dr Mahathir tentang ekonomi dan pembangunan negara kecuali bab-bab agama, beliau kureng sket).

At least M0 cuba ambil inisiatif dengan belajar dan mendalami sesuatu isu dalam agama eg; baca majalah Solusi. Ilmu agama ni luas. Mungkin apa dia tahu, kita tak tahu. Apa yang kita tak tahu, dia tahu. Tahu-tahu pun, sedalam mana kita tahu tentang ilmu itu.

Btw, saya juga rasa bukan MO si anonymous yang kata, " Aku rase hamka hang tak layak guna nama hamka.hang guna nama lain laa.bush ka..sharon ka..mubarak ka..asad basyar ka..tu lebih layak utk hang drpd guna nama ulamak". Cuba teliti bebetul dari struktur ayat ke ayat. My 2cents.

Aku pun tak tau asal nak membela sangat si MO nih tapi aku memang tak suka orang macam sesetengah pengomen dalam blog ni, mcm ayam berkokok pagi2 hari. Orang nak pangkah si MO, dia pun nak pangkah kata org bodoh la, gelak-gelak kan org. Cuba la berhujah dengan ilmu. Sedap sket mata memandang.

BUKAN UD54 TAPI Q41 JE said...

Eh tak synchronize. Kejap 'saya', kejap 'aku'. Wutever la!

hamka said...

eh, ada anoynomous yang bank in RM124 tanpa isi borang? siapakah dia? tolong isi borang, aku nak hantar 4 buah buku.

Anonymous said...

Assalam

Siapa yang berani hina nama Hamka ni...eh..eh..eh...
Jangan begitu...

Bonda dia bagi nama atas ilham dari Allah swt. Dalam ertikata lain, Allah swt yang beri nama dia Hamka.

Jangan dihina apa yang Allah swt beri. Mari kita sama-sama istighfar

Khalid.

PS1:Syura Hj Arsyad meninggal dunia sehari sebelum ijtimak zon utara.Alfatiha.

PS2:Satu hari Mohammad Khalid pun akan mati!

Azhar said...

melalui cara penulisan encik Hamka di sini, saya melihat encik bukanlah org yang baik2. kasar bahasanya, mencarut2 cth:bangang dsb.

Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w. bersabda : "Mencarut adalah sejenis sikap kasar. Manakala sikap kasar balasannya ialah neraka." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

mungkin saudara tidak menyedari kesilapan saudara kerana saudara sentiasa menganggap diri sendiri betul sehingga menutup pintu untuk menerima teguran dan benda baru. Refleks diri. Takut-takut kita jadi org munafik. aslmkm. :)

Wanie-Kmn said...

:) entry kali nie macam2 la..

pesanan kepada MO, semangat hijad kau tu dah ada tp kene mantoopkan lagi ilmu tu.

pengomen semua, sila guna bahasa yang sopan..

En Hamka,
Thanks, buku tu dah terima..sikit lagi nk abis baca.. Woha..

aku_ein said...

Salam Hamka, n semua..

Dalam perkara tertentu kita kena nyatakan apa pangkat/kerja/jawatan kita. dalam kes ni, (nak jihad dengan boikot apa yang patut) adakah bila korang gred tinggi, maka hujah tu boleh diterima semudah tu..

Dalam bab agama terutamanya jihad adakah kita utamakan level kita, ataupun pengetahuan agama, atau semangat kita yang kuat dalam berjihad..

Diakui, sejak akhir2 ni banyak komen yang guna bahasa kasar..bangang la, bodoh la, dll..terpulangla pada korang nak komen, cuma fikir sendir la..masing2 dah mumaiyiz kan..

Kalau rasa buku Hamka ni xberfaedah, xyah beli, tapi xde lak orang nak derma buku agama/kitab agama kat sekolah/pondok even hospital..

MO UD54 (kalau ko masih nak komen kat sini) ada xko bagi percuma buku panduan sembahyang untuk orang yg uzur kat KL tu (kat KL ada tapi aku xpasti apa nama hospital swasta tu)..setahu aku kat swasta (macam KBMC) n separa swasta je yang ada (HUSM)..xkisah la dari JAKIM ke, atau dari mana pun..

nu3k said...

salam,
'anon' yg en hamka qoute tu boleh jadi ade orang2 yg berbeza.
sy sgt menyokong kuat anon yg men'qoute'kan dr YQ kata haram menyokong israel.

sbg so-called muslim.tak perlu nk tunggu fatwa patutnye.nk cari bukti?atau kita mencari alasan?
byk website menyokong palestin n boycott israel dtg dgn hujah2 mereka.kita tak cari bukti, sibuk nk cari alasan je.tak ketinggalan ustaz2 kita di Malaysia(bak kata anon dlm solusi).ulama' antarabangsa pon dah sokong.
kalau betul kita prihatin, sayangkan kawan2 kita kat palestin tu, tak perlu nk tunggu fatwa ke bukti ke..meragukan, kita tinggalkan.

kita selalu fikir byk sgt barangan yahudi, jadi nk beli apa?nk makan apa?tak pernah ke kita fikir anak2 palestin kat sana hidup dalam keterpaksaan menerima produk yahudi, dan every second diorang fikir how to survive??

nice move malays, so-called muslim.
inilah sifat arrahiim yg kita belajar dalam word Basmalah kan.

Anonymous said...

Dulu2 masa baru2 terjumpa blog ni rasa berguna & banyak yang boleh belajar.. tapi lama kelamaan nampak dari gaya penulisan en.hamka semakin riak, mungkin dari populariti.. membodoh & membangangkan orang lain..

Nasihat utk diri & saudara2 yg lain

Anonymous said...

saya MO yang bergaji tinggi tapi tak beli produk hamka sebab saya cakap tak serupa bikin, rupanya saya juga anti produk islamik

sebab tu orang islam tak maju meniaga sebab ada MO macam saya yang bersangka buruk pada orang yang tidak menerima pendapat saya..

saya sudah malas baca blog ini tapi hari hari refresh tunggu orang puji tindakan saya, tapi sebab tak ada orang puji saya maka saya menyamar nickname lain dan puji MO serta kutuk hamka.

sayalah yang paling pandai dalam bab ugama kerana saya telah baca majalah solusi

saya juga bahagia bersama keluarga walaupun saya tahu orang yang memberitahu dirinya bahagia kepada orang asing adalah orang yang ada masalah mental

semoga pembaca dapat ilmu kenapa goole memberi gelaran annoymous kepada pengkomen macam saya kerana makna anoymous dalam bahasa hebrew yahudi adalah anjing yang bermulut lebar.

ini komen terakhir saya.

dari saya yang bahagia.

Anonymous said...

kenapa orang yang puji saya bila klik link akan pergi pada web palsu, arghhhh!

hamka, mu memang otai bab troll, lol!

Ridwan Mohd Yunus said...

kepada Azhar yang bila klik akan pergi kepada google..

ustaz azhar idrus, nik aziz, dan ustaz pas selalu mencarut, hang tak cakap depa masuk neraka? hamka cakap bangang, hang terus cakap hamka masuk neraka..

betul ke ni azhar atau MO yang sama, kikikikiki.

kau bank in rm 124 ringgit tu sikit sangat, up lagi Hamka, MO gaji besar macam ni patut kena beli 100 biji buku tanda sokong produk islamik..

siapa tahu hospital KL area mana yang ada MO langgang majalah solusi? meh bagi tahu..

Anonymous said...

haha, cam hamjadah. siapa plak nak puji lu ni wahai MO Solusi?

Ridhwan bin mohd yunus said...

hahaha.. sape punya keje nyamar nama wa ni.... eii.. sape menyamar wa tu ooiii.. adei.. tak abis baca artikal hamka.. tetiba nama wa terpacul.. padahal baru wa nak baca artikal..

menyamar.. lepas tu blem2 orang plak.. kes menyamar nie.. wa baru jeks hadapi.. tadi.. ada mamat sorang nie.. saudara baru.. dok mintak bantuan jeks.. padahal sebulan tiga ratus majlis agama islam dah salurkan .. tapi datang2.. blem2 orang .. cakap orang islam itu salah perangai buruk.. orang islam itu tak betul..perangai aku buruk... perangai aku masuk neraka.. last mintak tambah bantuan..

Saiko orang cam gini.. tak jalan.. aku saiko dia saiko.. suruh pergi kelas saudara baru.. dia blem kawan sekelas dia.. cakap rakan sekelas dia murtad.. ntah ape2 ntah..

last2 aku suruh balik jeks dan jangan datang jumpa aku lagi.. kalau nak datang jugaks.. ubah perangai.. adoi.. angin pus-pus datang..

wa abis bebel.. wa nak jumpa anak bini... rehatkan minda.. lepas tu baru wa baca balik artikal..

yang menyamar nama wa.. wa maapkan lu .. kalau lu niat nak burukkan wa.. nak ape-ape ke.. lu mintak ampun jeks dengan allah.. sebab wa da maafkan lu.. ok..

lu tau sebab ape wa maaf kan lu.. sebab wa suka..

wow.. seronok nama wa ada dalam artikal.. hahaha.. tq2 tuan tanah mengelemerkan nama satu malaya walaupun wa yang bukan ustat..

Ridhwan bin mohd yunus said...
This comment has been removed by the author.
Ridhwan bin mohd yunus said...
This comment has been removed by the author.
Bintu Salman said...

A message to the Anonymous, by Sheikh Salih Al-Maghamsi. :)

http://www.youtube.com/watch?v=BjbBkudXFkI

Jale SOKMO said...

Allah Maha Mengetahui..

Aku salute Hamka..sebab dia Genuine.. Gentle, syukur Allah swt beri sifat2 baik kpd kita..semua yg baik hanya datang dari Allah...

Yg sorang lg mengaku UD54, cakaplah hang Doc. Pakar.. senang, mudah org kampung nak faham.

Apa2pun.. ini hiburan semata2.. nk blajar..ikut cara nabi saw.. semua mau azam utk korbankan diri dan harta utk agama krn Allah...

apapun..aku cukup suka tengok video hamka( pasal Bersih dan election)... aku tunjuk kat semua students aku dlm class,,hahah,..wohaa.. istilah yg students aku pakai dlm game class... hehehe....

aku_ein said...

Wahaha..patutla bahasa si Ridhwan ni agak kasar..xperasan aku..xpe, pemaaf tu sifat orang beriman..(ehh..ye ke?aku main sebut aje)

Jale SOKMO, kang sebut pakar susah lak..maklumla, elaun pakar lebih 3,000..tu belum lain2 elaun lagi..hohoho..

Geng, out of topic, ada aku dengar, duit riba xboleh guna untuk makan, tapi boleh guna untuk manfaat orang ramai seprti jalan..ada sesapa boleh bagi pencerahan..

aku highlightkan perkara ni sebab ambik kira kes Kelantan nak wat highway sendiri..kalau betul cara ni, ni lah masanya kita laburkan duit riba kita (kalau korang guna konvensional la)..mintak tolong kawan2..n anon sekali..nak kongsi ilmu je..

Anonymous said...

"makna anoymous dalam bahasa hebrew yahudi adalah anjing yang bermulut lebar.", mana hang pi sekolah ni? ada belajag etymology dak? Etymology of anonymous, "C 1600 from Late Latin anonymus, from Ancient Greek ἀνώνυμος (anōnumos, “without name”), from ἀν- (an, “without”) + ὄνυμα (onuma), Aeolic dialectal form of ὄνομα (onoma, “name”).". Buat malu orang pi sekolah saja, tulis pandai tapi research tak mau, ada bahasa inggeris sikit saja dah tak mau baca. Lepas tu tulis merapu rapu

Mr. H said...

ketika ramai manusia sesama Islam bergaduh, maka syaitan pun bertepuk-tepuk tangan. Sekarang ni pun syaitan masih tepuk2 tangan lagi, melihat korang2 sume camni. same2lah dengar lagu kara-step. eh korea tu yahudi jugak tak?

Suri Aina said...

setelah aku baca bukan main panjang2 comment tuk post nih, maka kesimpulannya :-

kepada ko MO :- ko pegang jela ape2 yg menjadi pegangan ko @ pokok dek ko lah [suka ko lah]

dan kepada ko en Hamka :- tulis ajela apape pun, dh mmg neh blog ko, a.k.a Tuan Tanah kedaung..

dan kepada sekian pengomen anony & yg x brp anony... suka x suka bialah bahasa menunjukkan bangsa hehehe kerana komen2 yang berbunga2 bahasanya atau pun yang berbunyi dasyat giler tak sket pun menghalang aku dari sedang menikmati hidangan KFC ketika ini kerana it's finger lickin gud " :D

pinjam sat kata2 p.ramlee : pasal taik pun mau gado ka? caitt!!

AMIR IRFAN said...

kfc sedap. rfc pun boleh tahan.

Tapi, soalnya rfc bukan ada di banyak tempat, macam kfc.

Seorang kawan aku yang pernah terlibat dalam pemeriksaan penyembelihan cakap rfc pun tak pasti sebab ada kedai yang beli ayam di kawasan sekitar yang tak tak ada logo halal.

Kalau kfc dan pizzahurt memang ada pusat penyembelihan sendiri.

Dulu pusat ayam rfc kat belah utara tu tak dapat tampung suma kedai.Jadi toke restoran beli je ayam deket-dekat. sekarang tak tau.

Jadi kawan aku kata dari segi penyemblihan kfc dan mcD lebih boleh dipercaya.

Kalau ada yang lebih tau boleh la kongsi maklumat.

Anonymous said...

melayu..melayu..islam plak tu.dah la oii..korang suma pakat nak tunjuk sapa paling pandai berhujah..haram tu,halal ni.suma nak kata dia paling terer bab2 agama.suma nak kata dia paling betul.dia paling hebat.x kisah la tuan punya blog ka.pengkomen2 kt sni ka.suma aku tengok dah melarat.itu la melayu islam sekarang..cakap benda2 cmni ckup kuat,cukup lantang..tapi bab2 nak majukan diri,pendidikan,kerjaya..puiiii..aku selama ni berdiam diri ja.tapi entah la hari ni ak terpanggil nak bagi komen..aku cuma satu ja,kepada tuan blogger,aku x berapa berkenan kalau kau nak terangkan apa2 hujah then kaitkn dengan mana2 ustaz or parti untuk menghalalkan/mengharamkan sesuatu.ustaz tu manusia jugak,x bermakna dia buat benda tu,so suma org halal/haram wat benda tu.tolong jangan kaitkan dengan mana2 ustaz or parti dalam menerangkn hujah kau.nampak kelemahan kau disitu.cuba memanipulasi sesuatu hujah dengan bersandarkan tindakan mana2 ustaz/ulama.gunalah hadis/sunnah/ayat2 suci Al-Quran yg lebih sahih berbanding menggunakan tindakan mana2 ustaz sebagai alat penyokong hujah2 anda.dan aku pun dah makin lama makin rasa ayat2 tuan blogger guna x seperti masa mula2 aku masuk blog ni..cukup berbeza.ayat2 yg sarat dgn emosi,dan kadang2 x keterlaluan kalau aku cakap,rasa macam masuk bakul angkat sendiri pun ada.aku teringat nabi pernah bersabda orang yg sempurna imannya adalah orang paling baik akhlaknya..dan akhlak ni menyeluruh,niat kita,percakapan,tindakan..suma diambil kira.sahabat aku pernah berpesan kat aku,dalam hidup ni,jangan sampai kita merasakan diri kita sudah cukup sempurna,sama ada dari segi amalan,iman,ilmu dan sebagainya.jangan sampai kita merasakn sampai satu tahap hanya kita yang hebat dan betul,sehingga kita mulai sukar menerima nasihat mahupun teguran orang lain.kita mulai berasa diri sudah cukup hebat mematahkan hujah2 org lain dgn menggunakan akal dan emosi semata2.org begini hatinya sebenarnya penuh dgn karat2 halus yang ditutupi keindahan luaran semata2,dan sifat2 takabur sudah sedikit demi sedikit bertunas tanpa kita sedari..semoga Allah memelihara kita suma drpd perpecahan dan hati2 org yg takabur dgn amalan mahupun ilmunya.pesanan utk diri juga.terpulang pada tuan blogger nak padam ka x komen ak ni..tpi ni merupakn pemerhatiaan ak sepanjang bertahun2 kt blog kau.terlalu banyak yang berubah.salam.

hamka said...

(((pesanan utk diri juga.terpulang pada tuan blogger nak padam ka x komen ak ni..tpi ni merupakn pemerhatiaan ak sepanjang bertahun2 kt blog kau.terlalu banyak yang berubah.salam.)))

kalau betul bertahun kau baca blog aku, tentu isu padam komen kritik tak timbul..., cuba rujuk komen bertahun dulu, mana ada aku padam, kantoi.

ps: asal kritik mesti anoynomous, tak paham2 lagi, walau baca blog ni bertahun tahun, berapa ramai dah anoynomous entry sebelum ini ulang ayat sama, seperti, baru terpanggil nak komen, blogger dah riak, jao kagi mesti blogger delete komen saya, bla bla bla. sama jer modus operandinya..,

gersang sangat bunyinya tu bang.., jika perlu kasih sayang, mari sini aku belanja KFC-woha!

Anonymous said...

memang betul pun hamka dah tak cam dulu. aku perasan. hamka pulak tak yah la nak emo bila ade orang cakap kau dah berubah. rilek sudah. pendapat masing2. haish

hamka said...

ok, aku memang tak sehebat dulu..,

tapi bercerita bab "tak sehebat dahulu", tadi aku ada borak dengan bini kau, lepas tu bini kau terbuka satu rahsia..

bini kau cakap...

"Anonymous sudah tidak sehebat dulu di ranjang"

Woha!

Anarm said...

berjaya jugak aku habiskan baca komen2 kat entri ni. haha.. macam2 pendapat ada.

aku taknak sokong sape2. tapi bagi aku org yg komen sorok identiti macam anonymous tu memang takde telor. penakut ke apa.. "dah baling batu sorok tangan pulak".. kalau rasa diri tu betul tak perlu sembunyi2. dedahkan identiti tu.

btw, baru baca sikit buku Hamka tu. best!! terima kasih juga Hamka sebab tulis ucapan kat buku tersebut. woha!!

awek sabah said...

Maaf tanya soalan tiada kena mengena

harga buku itu di sabah sama RM 25? dan harga pos laju pun sama RM 6?

sebeb dalam cover belakang kelihatan ada harga berbeda untuk sabah dan serawak, mohon pencerahan.

hamka said...

harga sama dik, RM 31 (RM25+6) untuk seluruh Malaysia.

: )

hamka said...

satu lagi, harga ni hingga hujung bulan ini sahaja, bermula i jun, rm 29 untuk serluruh malaysia.

harap maklum.

terima kasih bah!

Anonymous said...

saya dah bank in rm 31 sebagai tanda sokong produk islamik, dan anti yahudi

tak mapu beli 10, beli satu sahaja, itupun sebab belum kahwin.

maafkan saya.

Aku suke cheezy wedges said...

komen ni berdasarkan pemahaman n pengetahuan aku...kalo xleh pakai abaikan saje

KFC malaysia dengan KFC amerika owner dia lain2.KFC Malaysia ni bawah KFC holdings(buat masa ni).jd yg nak p boikot bisnes org melayu islam sendiri nape lak?

KFC ni jenis perniagaan franchise.ko beli trademark..beli servicemark..beli resipi..pastu jalan bisnes sendri..
untung & rugi masing2..nk wat ape ngan keuntungan tu pon hak masing2

sebab tu menu n promosi antara kfc berbeza ikut negara...xkan kfc amerika nak bagi mainan upin ipin cm kfc Malaysia?

kalo nak kate x baik tok kesihatan...setiap zat tu kalo amek secara berlebihan pon akan bagi mudarat...vitamin ke protein sume tu kalo amek berlebihan tu akn bg mudarat...so sendiri kena pandai la dlm pengambilan makanan...

Anonymous said...

http://iklandepa.blogspot.com/2010_10_01_archive.html

.:BBc Florist:. said...

I'm more inclined towards Abdullah m_e dan nu3k,

Jangan la kita sesama muslim ni bergaduh..ramai yg saje je nak menghentam2 org lain without solid points.just nk merapu je menambah dosa yek?


anonymous atau tidak, itu cuma di alam maya.kita sume tidak anonymous di sisi Allah. apa sahaja yg kita ckp atau tulis, akan dikira (walau org laen x tahu). we are fully accountible.


to MO, dont be thin-skinned, anggaplah semua nih constructive criticisms.


and to Hamka, walau ramai jugak suke kutuk u,tapi teruskanlah menulis. dan mmmg x semua yg hamka tulis itu betul bagi saya. Hamka pon bkn maksum, so he might do some mistakes. so it is up to us to find out the truth. contoh psl mcd/kfc/pizza/or any fast food. from my standpoint, all of them are not good for your health.tidak siapa yg tahu apa yg mereka letak dalam 'meal' ni. cth kfc atau mcd, resipi mereka adalah rahsia. n i heard from my fellow friend yg penah keje dlm kfc, nothing from the kitchen is fresh (except for the chicken la kot). yg laen2 termasuk vege n potato semua da ade dlm paket. cume tinggal letak air panas je. n nasik ayam die pon, byk sangat letak perisa supaya jadi sedap mcm nasik ayam asli.


and actually, kfc mmg saya da lama x suka. in term of taste, saya lebih prefer mcd. cume selepas tahu yg mcD mmg ada link dgn zionis (x perlu manja2 mintak bukti kt sini, korg kan ade tgn dan kaki, g carik bukti sendiri), dan adverse effects die pd badan kita (perisa, pengawet, pemanis spt aspartame yg banyak sgt terdapat dlm drinks spt coke dan pepsi), saya rasa no point lagi nk makan di sana. better saya masak sendiri food yg insyallah 100% halal dan berkhasiat utk keluarga saya. wonder why cancer is now the ultimate killer? ini lah salah satu punca nya. biasa sangat makan makanan bertoksik. utk maklumat lanjut, boleh rujuk di sini.

http://vigilantcitizen.com/latestnews/does-sugar-in-processed-foods-makes-you-dumber-new-study-says-yes/

http://vigilantcitizen.com/vigilantreport/dumbing-down-society-part-i-foods-beverages-and-meds/

http://vigilantcitizen.com/vigilantreport/dumbing-down-society-pt-2-mercury-in-foods-and-vaccines/

http://vigilantcitizen.com/vigilantreport/dumbing-down-society-part-3-how-to-reverse-its-effects/


Saya terpanggil utk komen ni sbb saya rase saya perlu kongsi hal ini dengan saudara semuslim saya. terserah pada anda selepas ni utk buat keputusan. jika tidak haram, kita kaji lah juga adakah ia baik utk kesihatan kita? kerana badan kita ini adalah barang amanah, hak Allah. maka kita patut menjaga nya dengan sebaik2 nya.


Maaf tuan tanah, jika pnjang sangat. jika ada yg rasa pendapat saya ini salah, sila lah tegur dengan cara yg berhemah. kalau setakat nk kutuk2 without valid backups, x perlu la melalak x tentu pasal ye. and fyi, im not a medical student, so banyak yg saya x tahu juga. kajian saya setakat apa yg ada di laman2 web nutrisi dan bahan2 bacaan lain seperti majalah.


Semoga Allah memberkati hidup kita semua. Amin.

H.Sakinah said...

Solusi vs keretamayat.blogspot. 2,2 popular, tapi tiada satu pun yang salah.

Hamka vs Medical Officer. 2,2 bijak tapi tiada seorang pon yang kalah.

Teruskan perjuangan menegakkan daulah Islam !

H.Sakinah said...

Solusi vs keretamayat.blogspot. 2,2 popular, tapi tiada satu pun yang salah.

Hamka vs Medical Officer. 2,2 bijak tapi tiada seorang pon yang kalah.

Teruskan perjuangan menegakkan daulah Islam !

abdul_latif said...

kawn ak masa prgi pakistan ajak org tmptn kt cne g mkn kfc. psl kwn ak dah muak asyik mkn mknn pakistan je....huhu. tp org tmptn kt cne trus ckp "NO!, NO!" pastu kwn ak dengn selamba nyer tanyer "why? haram?" org pakistan td pun jwb "not haram, but no zikir"...


jd kwn ak td pun dengn terpksenyer mkn la jgk mknn yg d sediakn kt markaz..... THE END,..


MORALE OF THE STORY:

AWASI LAH MAKANAN ANDA....
Baik mkn yg bini masak la kwn2 walaupn kurng sedap cket brbanding kfc, coz kurng2 bini korng semua baca jgk BISMILLAH sblm masak atau paling bagus berzikir dn cuba baca ayat2 Quran yg diorng hafal tym masak. yg bile mano korng mkn akn meningktkn rohani korng, dan bertmbh kasih sayng korng suami isteri....huhu.

.:BBc Florist:. said...

AMIR IRFAN JB said...

"Wah-wah meriahnya.

Senang-senang je korang kata boikot beli barang satu jihad.

Nak betul-betul jihad jom pergi Palastain bayar sendiri tambang jangan mintak sapot sapa-sapa.
ADA BERANI BAGI NAMA SEKARANG.

Kita jihad disana ajak suma orang Islam kembali amal agama cara betul ikut sunnah.JOM."



Saya xtau apa niat anda di sebalik tulisan ini. adakah sengaja nk provoke, atau anda betul2 ikhlas mengajak utk berjihad di sana. namun, saya bersangka baik.


Cuma saya ingin suarakan di sini, pendapat peribadi saya. kita memang TIDAK LAYAK nk ke sana. Jihad? sedangkan iman kita masih lemah. org palestin pon TIDAK PERLUKAN kita dengan tahap iman kita yg x seberapa ini jikalau nak dibandingkan dengan mereka.


Ibu2 di palestin hafiz alquran. mereka lahirkan anak2 utk berjuang mempertahankan Islam dan mati syahid die negeri mereka.


Pemuda pemudi palestin masih gigih berjalan menuju ke kelas utk menuntut ilmu while knowing they might be killed at anytime.


Kita? baca al quran pon tidak tahu apa maknanya. baca quran pon tidak amalkan apa yg di baca. Surau dan pusat agama masih lengang. layak kah?


Jadi apa yg patut kita lakukan? sedangkan kita sume akan disoal di hadapan Allah apa yg kita lakukan semasa saudara islam kita di sembelih di sana?


Sudah ada jawapan? i rest my case.

Ridhwan bin mohd yunus said...

salam tuan yang mulia.. mualaf yang wa citer semalam tu wat report polis menyatakan bahawa layanan wa kurang memuskan.. adoi.. letih wa .. da ada report polis.. kena la di siasat dengan pihak polis... kena gelak ngan kengkawan jeks..

bercerita mengenai hemtam menghemtam walaupun isunya tak logik untuk dibahaskan pun dan merapu.... contoh bawak kereta kena ada lesen memandu.. dia punya tak setuju kena buat lesen siap kerat ayat quran itu dan ini..kerat bermacam2 hadis.. dan faktanya nak memandu kena ada lesen...budak tadika pun tahu .. cth la..

tuan yang mulia.. tidak la saya ingin mencetuskan ketegangan kerana saya bukanlah mufti atau bukanlah saya orang yang berkelayakan untuk menentukan satu perkara itu halal dan haram.. akan tetapi allah mengurniakan kepada kita alquran sebagai sumber ilmu assunah sebagai pentunjuk jalan kebenaran, akal untuk membuat pilihan dan kawan2 yang bertaqwa... dan bermacam2 kurniaan lain yang sudah tentunya digunakan untuk menjadi lebih hamba kepada allah dan khalifah unggul di muka bumi ini..

saya cuma ingin berkongsi pengalaman pengalaman di hemtam @ blem ..ada yang begitu teruk sehingga terduduk dan terasa sangat tidak mermotivasi sekali.. ada yang biasa-biasa sahaja..

ibaratnya hentaman itu seperti kaca yang mengelilingi diri.. seolah2 kaca itu pecah berderai... sakit ooo.. dan kaca yang sama perlu dikutip dan dicamtumkan kembali untuk mendapatkan kebenaran dan keadilan.. ni yang payah nie.. satu satu kena buat..

ape yang menyebahkan saya teguh berdiri disini adalah ilmu yang betul , fakta yang benar.. dan kawan2 yang bertaqwa

ilmu itu ibarat pendinding.. syaitan pun takut dengan orang yang berilmu .. so..tuntut la ilmu dengan guru yang mursyid..

adoi
MEMANG LEPAK LA KENA HEMTAM NIE.. lagi la kena secara depan-depan.. orang lain punya salah kita kena hentam... tp wa percaya orang yang suka2 menghemtam ni tak bahagia..

sambung lagi..

KFC ambik ayam dari peladang kat macap.. memang ada reban ayam kat situ.. umah wa tak jauh dari situ.. dan rajin gak wa beli ayam kat situ.. murah geler.. ayam seekor rm 7 ringit kadang rm 9.00 seekor.. wa kalau beli peha satu peket dalam 2 kilo rm 15.00.. biasa dapat sampai 30 ketul peha .. wa biasa nampak pakcik2 naik toyota hiluk memborang ayam kat situ.. buat meniaga la tu..

Anonymous said...

Orang tegur terus emo..riak

WOHA! Puii!

Ridhwan bin mohd yunus said...

wa nak meriahkan komen.. wa da kemaruk nak megomen...

pendapat wa mengenai kehalalan key ef si..

logo jakim : Jelas halal liwal ikram

sokong yahudi : tak Jelas .. ye ke jcop bagi duit kat zionis..

jawapan.. wa ikut pada yang jelas... KFC Halal

sama gaks bini wa tanya halal ke tak masa pilih ubat gigi colgate kat guan seng air tam..

ubat gigi kolget :jelas ada logo jakim, tarikh lupt ada lagi lepas tu ada plorida yang terbukti menguatkan gigi.

sokong yahudi : tak tau ...

jawapan.. ubat gigi kolgate halal sebab yang jelas logo halal.. jelas beb.. sokong yahudi tak jelas..

lagi satu.. yang nie selalu wa jumpa dan dengar orang gosip2 .. hari-hari beb.. ari nie pun ada gosip benda nie..

kes mengandung tapi blom nikah.. orang mengandung nie.. gaya jalan pun kita dah tau.. jalan mengempor... tak tau lenggang kanan ke kiri.. hahaha

apatah lagi perut.. tapi kalau baru 1-2 bulan dan fist time ngandung perut kecik.. memang susah gaks la nak nampak.. .. ngandung satu dua bulan mana nak kecoh.. dah tujuh bulan baru nak kecoh.. sibok.. jumpa sana sini.. jadi kita bleh tau la..

jadi wa buat satu panalakulan mantik ...

jalan mengempor : ya.. jalan 100 percen orang mengandung..

perut : keadaan perutnya memang terbonjol mcm mak buyung..

sokong yahudi.. : tak pasti...

Jawapan wa mengandung ataupun tidak : tidak mengandung sebab dia belum kawin..

hukum pada yang jelas.. yang jelas dia belum kawin ... kan senang.. hahaha

Anonymous said...

rokok tu yg sah HARAM, xde plak nak bising... korang x tau ke dlm rokok tu ada syamsu... sape yg nak boikot kfc tu minta boikot rokok dulu.. sampai lumpuh syarikat rokok kat mesia ni.... aku challenge sape yg baca blog ni yg isaP,berenti sekarang..
aku minta hamka ko tolong cite psl rokok ni plak, tengok ada x orang nak bising ?? :)

Anonymous said...

bang khalid
bukan syura yang meniggal dunia. hj arsyad juga namanya tapi bukan syura

Anonymous said...

kalau lumpuh syarikat rokok kat malaysia ni, mana kerajaan nak dapat duit? cukai rokok tu banyak bagi duit kat negara.. memang takkan lumpuh punyeee..

MO Ampang said...

saya tak sukalah hamka guna hujah gambar ustaz azhar sebagai fakta.., patut hamka guna hujah Al quran dan sunnah, ataupun sektang kurangnya guna majalah solusi!

yekipkiky!

boikot yahudi!

aku_ein said...

Salam semua..

Ridhwan, ladang ayam tu sebelah jalan besar ke (FAMA ke pe..aku xingat??)

BBc Florist, terima kasih atas penjelasan tentang JIHAD..biasanya orang hanya highlightkan jihad sekadar pergi menentang kekejaman n keganasan kafir..terima kasih atas penerangan..

err..jom penuhkan masjid, woha

Anonymous said...

saya cadangkan kepada pembaca blog ni berhentilah baca blog tak de faedah ini, lebih baik baca majalah solusi, majalah tu di tulis oleh ustaz, blog ini ditulis oleh serang driver keretamayat,

tak kan lah kita sebagai orang berjawatan tetap nak dengar driver bercoleteh, macam pemandu teksi, begitulah pemandu keretamayat ini, sembang kencang tapi tiada isi.

ini komen last dari saya, lebih baik baca majalah solusi.

maaf jika terasa.

Anonymous said...

aku yang anonymous yang kau cakap aku kata kau padam komen2 tu..tolong la hamka,tolong jangan suka memanipulasi ayat2 orang.aku x kata kau padam komen aku..aku cuma kata terpulang pada kau nak padam or x.sebab secara logik manusia,x da manusia yang suka komen2 yang mengkritik dia dipamerkan..tu secara normalnya..x da orang suka dikritik..sebab tu aku cakap macam tu..tapi kau x padam maksudnya kau dapat terima.itu satu perkara yang bagus..dan aku x da kantoi apa2 pun..dan pasal anonymous ni..isu ni pun kau amik pusing ka..asyik2 anonymous..asyik2 anonymous..pada aku,benda anonymous ni small matter ja..ada jugak kat sini yang x guna anonymous tapi still x guna nama diorang yang sebenar..so apa pointnya?dan satu lagi..memang betul aku bertahun2 baca blog kau,tapi tu x bermakna aku hari2 or bulan2 baca..ada masa aku nak baca,aku masuk la blog kau..benda tu isu ka?.n pasal anonymous bukan suma orang sini jenis yang selalu on9 or tau benda2 IT ni..lagi2 aku ni perempuan,memang bukan bidang aku or minat aku pasal benda2 openID/URL segala bagai...aku x malu nak mengaku aku x terer benda2 cmtu..so aku hanya jadi pembaca blog2 ja.setakat nak masuk internet tu tahu la..selalunya aku x komen,tpi aku tergerak hati nak komen kali ni sebab aku nampak gaya bahasa dan cara kau sudah ada tunas2 takabur..mcm aku ckp tdi..umpama ada karat2 halus yang cuba ditutupi oleh kecantikkan dan kebaikkan luaran semata2.wallahualam.maaf kalu bahasa aku kau x leh terima.satu ja,hentikan memanipulasi mana2 ayat2 pengkomen2 kat sini.salam.

Anonymous said...

apahal pulak promote solusi kat sini ,,,x malu ke

aku_ein said...

Promote ler..

Nanti ble dapat komisyen..wohaa!!!

Anonymous said...

kfc je pun.........ni la. hal kecik nak di BESARKAN .hal BESAR nak d kecik kan .kikiki .*ketawa je baca blog //

fatim said...

udah2 la, dh beratos komen..

Lensa Cahaya said...

LOL. haritu buat program ala2 islamik, buat aktiviti jelajah dakwah, last2 makan tengah hari kat KFC. kah3

detective nie said...

sedih bila tengik orang islam saling menjatuhkan sesama manusia...
kenapa nk salahkn hamka seolah2 hamka telah mengajak kita menentang hukum Allah. sedangkan hamka selalu berusaha menegakkan hukum Allah..
ramai Anon cuba nk condem Hamka(kecuali yg bukan laa)..hamka cuba berdakwah dengan cara ddia dan bagi aq cara hamka tiadda masalah
kalau KFC punya status menjadi masalah. kenapa mereka yg tidak stuju dengan haamka terus nk kutuk hamka seolah2 di tu berdosa besar. sedangkan oranag yg mengutuk jauh lebih berdosa kalau kutukaan itu menjadi fitnah.
HENTIKAN MEMBOIKOT HAMKA!

aq bukan peeminat setia hamka tapi aq juga antara blogger(tp x feymes) yang suka membaca blog dan memberi kritikan dan cadangan supaaya islam dapat dimajukan dan diaplikasikan secara menyeluruh di seluruh dunia.

kalau nk dibandingkan KFC dan isu2 lain...KFC cuma isu bertaraf pasir berbanding dengan isu aurat, hubungan bebas, korupsi politik dan akhlak di malaysia. malahan Palestin dapat diselamatkan jika kitta berusaha untuk memantapkan diri kita seperti China sekaarang yg membut rangkaian barangan butaan nya sendiri yg uas seantero dunia....kita di malaysia kekurangan orang yg sanggup menjadi jutwan untuk membantu islam. ada yang pandai xnk gunaakan kepandaiannya untuk menaikkan islam. siapa kata uuntuk menaikkan umat islam x perlukan duit yang banyak....dan kalau hanya berharap doa dan tindakan boikot serta korupsi untuk jatuhkan seesama kita...ilam xkan maju sampai bila2 da islam xkan dapat pembelaan sampai imam mahdi turun..sedarkah wahai umat manusia...

adakah anda semua sedar perkara ini?

kala masih tidak sedar....

maka sedarlah bahawa kebanyakkan orang islam takut mati dan takut untuk berjaya...kerana bgi mereka kehidupan yang selesa adalaah satu cara yang selamat untuk masuk syurga....sedaangkan orang ini belum tentu dapat merangkak kesyrga sekalipun...

kalaulah ada yang sudi jadi jutawan dan peengabil risiko yang bijak...serta berani untuk membela islam....aq akan berusaha untuk membantu dia...dan aq akan pastikan aq akan jadi orang yg lebih hebat dari dia supaya akan ada lebih dari seorang yg boleh membantu umt islam yg ditindas sekarang.

namaku Muhamad FakharulNizam bin mohd Shahjihan dan aq berusia 19 tahun
pelajar bioteknology
berusaha mendapat status billionair supaya aq akan jadi salah seorang yg akan memajukan islam....adakah anda sanggup terima cabaran ini wahai umat islam yang selesa.?

Bakal Mayat Seri Kembangan said...

Anonymous said...
saya cadangkan kepada pembaca blog ni berhentilah baca blog tak de faedah ini, lebih baik baca majalah solusi, majalah tu di tulis oleh ustaz, blog ini ditulis oleh serang driver keretamayat,

tak kan lah kita sebagai orang berjawatan tetap nak dengar driver bercoleteh, macam pemandu teksi, begitulah pemandu keretamayat ini, sembang kencang tapi tiada isi.

5:27 PM, May 29, 2012

Saudara/saudari...

Adakah anda pasti dan yakin blog ini tidak memberi faedah?? Dan anda mencadangkan agar pembaca blog ini berhenti membaca blog yg hanya ditulis oleh Pemandu Kereta Mayat. bukan seorang ustaz..

Bagaimana kalau saya mengatakan dulu ADA SEORANG HAMBA ALLAH NI YANG JAUH DARI AGAMA. SANGAT JAUH. AMALAN FARDHU SELAMBA JE DIA TINGGAL.. KADANG BUAT KADANG TAK BUAT.. IKUT MOOD DIA JER.. SATU HARI SEORANG SAHABAT PROMOTE BLOG KERETA MAYAT NI KAT DIA. FIRST ENTRY YANG DIA BACA "SOLAT BEST". DIA RASE KELAKAR DAN ADA ISI MEMBUATKAN DIA NAK BACA LAGI DAN LAGI SEMUA ENTRY YANG ADA KAT BLOG NI. DARI BLOG NI DIA DIPERKENALKAN OLEH HAMKA DENGAN KITAB FADHAIL AMAL DAN MUNTAKHAB HADITH. DIA BELAJAR SESUATU DARI BLOG NI TENTANG KEBESARAN ALLAH. DAN HATINYA SANGAT TERSENTUH. SEKARANG DIA MULA MENDEKATKAN DIRI DENGAN AGAMA. SEDANG BELAJAR ISTIQAMAH MEMBACA AL QURAN DAN KITAB FADHAIL AMAL SETIAP HARI(INSYAALLAH).. DAN SEKARANG SEDANG BELAJAR UNTUK MENJADI SEORANG ISLAM YANG BERTAKWA. (INSYAALLAH).

pertanyaan saya sekarang, asbab membaca blog ini, seorang hamba Allah yang jauh dari agama boleh tersedar dan kini berazam untuk menjadi seorang hamba yang beriman dan bertakwa, adakah blog ini dianggap sebagai TIDAK BERFAEDAH??

Semoga saya dan anda serta bakal2 mayat yang lain berazam untuk menjadi hamba yang bertakwa serta diampunkan segal dosa oleh Allah SWT di atas kelalaian kita di dunia fana ini.

p/s: Hamka, teruskan menulis entry2 yang boleh meningkatkan iman. Dan aku sentiasa mendoakan kesejahteraan kau dan keluarga kau. Dengan tulisan kau ni la, Bakal mayat ni tersedar.

Anonymous said...

masyaallah... apa la nak jadi dgn anak2 Melayu kita ni.

kesimpulan Abah macam nilah :

1. tak semestinya Hamka or Ustaz Azhar Idrus makan KFC dorg akan masuk neraka. sebab itu hak Allah memilih siapa kita nak hukum hamba Allah yg lain.

2. tak semestinya Anon or sesiapa saja yang boikot Yahudi akan masuk syurga dan tak mustahil juga mereka masuk syurga kerana sayang mereka kepada rakan seislam sebab itu pun hak Allah memilih.

3. sesiapa saja di dunia ni nak masuk syurga dan neraka bergantung pada hak Allah dan semestinya semua umat Islam akhirnya masuk syurga. Allah tu maha pengampun dan penyayang.

4. jgnlah berbalah2 pasal isu yg sangat kecil sehingga hilang persaudaraan dalam Islam. ingat pesan Rasulullah org yg memutuskan silatulrahim apa hukumnya berbanding dgn isu KFC yg khilaf.

5. Abah sokong boikot proksi Yahudi dan majukan saudara Islam kita TETAPI jgn mudah menjatuhkan hukum sebab musababnya anak2 Abah semua yg bijak bestari dah tahu akibatnya. mana boleh hari ni kamu kata haram esok kamu kata halal.

6. berlapang dadalah anak2 Abah semua ni dgn perselisihan pendapat. janganla berdendam dan bermusuh akhirnya. bersangka baik dgn semua orang. nak mudah masuk syurga sebelum tidur maafkan semua orang...

Cikgu Pencen

* maaflah kalau ada yg tersinggung. itu hanya pendapat Abah sebagai org tua.

.:BBc Florist:. said...

sokong pendapat abah.
eeeeeee mcm abah saye. tp abah saya x pandai on9 rase nye. lg la nk bukak blog keretamayat.haram.haha

saiful said...

hahahahha ada anoy boleh ckp org lain takabur! mantap lah anoy ni! anoy mesti takde sikit pun takabur kan?

khairy said...

kepada yg tak suka makan KFC atau nak boikot kfc konon2nya! aku nak tanya, adakah hamka suruh ko makan kfc? ko taknak makan ko punye pasal lah! sebab nasihat korang (yg boikot) konon2 nak selamatkan org islam tu tak semestinye betul (bukti pun samar2), baguslah kalau korang dah berhenti makan kfc ni!?(aku pun berazam xnak makan isyaallah) tapi janganlah pulak korang nak emo sebab ada org makan tanpa was was! (apa hamka nak tulis dalm blog dia biarkan! yg korang g baca sape suruh?) p/s kebanyakn melayu muslim malaysia ni berkobar kobar bab agama tak tentu pasal....

karena said...

dari isu makanan (K EP SI) ke isu nama..kecohla..(da lunch time..aku makan ke ep si dulu ye..bismillah..)

hati said...

makin menyampah aku baca blog ni... dulu ok la jugak..

akmar said...

niat korang tu dh betul dh...nk berjihad memperjuangkan Islam & membantu sesame Islam especially yg kt Palestin tu. tapi cara korang ke laut, hoccay..

ni bukan nk membantu sesame Islam lagi dh, tapi nk memecah belahkan Islam. yg jauh korang nampak, demi nk membela umat Palestin nun, kita umat Islam kt mesia ni plak yg bergaduh2 x tentu pasal..nmpak macam xde synchronize plak di situ!!!

kacang said...

kepada cik HATI yg menyampah baca blog ni, itu masalah HATI kau! nasihat saya kalu menyampah jangan baca! senang kan? HATI ko yang sememangnya dah sakit tu taklah bertambah sakit!

qusbi all said...

Assalam..ap yg syn nk tnya bkn brkisarkn pd xleh mkn kfc sbb boikot tp sy pnh trdgr ad desas desus yg mngatakn aym kfc xdisembelih mngikut cra islam..so,mcm mne? mntk pnjlsn..

ana said...

Just nk komen psl sikap msg2 yg sibuk mnuding jari..mmg klu tgk dlm blog ni mcm ad sdkt emosional dlm nk mmprthnkn hujah msg2 tp rsanya bg yg komen tu nk emosi trlbh plakkn..yg baik kta ambk n yg buruk kta buang..so,msg2 cbalh utk brlapang dada lg2 dlm konteks kta ni saudara seislam..

fatim said...

agak2 bleh sampai 200 tak komen ni hahaha

niena suhaili said...

Assalamualaikum.

saya sangat setuju dengan BAkal mayat seri kembangan. saya juga mempunyai pengalaman yang lebih kurang sama.

memang bro Hamka bukan ustaz tapi dengan izin Allah asbab membaca tulisan bro Hamka saya menjadi lebih baik dari sebelum ni. dulu solat lengah2 tapi skrg alhamdulillah dapat solat awal waktu. dan banyak lagi perkara baik yg saya mula buat. memang bro Hamka yg bukan ustaz mungkin tak tinggi ilmu seperti mereka yang ustaz tapi kalau org berilmu tinggi tak mampu sedarkan org untuk kembali ke pangkal jalan maka tidak terlalu bermakna berbanding org yang baru nak start tp mampu buka mata ramai org. rasa macam tak patut kalau terus tak nak follow blog ni sbb tak puas hati kat beberapa perkara je. bukan ke sesiapa pun tak sempurna dan buat silap termasuk bro Hamka..tapi kalau kite bijak..ambik yang baik dan buang yang mengarut. kalau ada yang salah dgn tulisan tu pergi rujuk ustaz. bukan terus tak baca blog. sayang lah kalau ada benda baik pun kita tolak semua sekali. itu pendapat saya.

untuk Bro Hamka..saya mendoakan semoga tulisan bro terisi dengan ilmu2 yang lebih bermanfaat untuk dikongsi agar 'nota agama' ni mampu membuka mata ramai orang. saya cadangkan bro Hamka tulis dan kupas tajuk yang LEBIH meningkatkan iman. saya tertarik dengan penulisan yang menyelitakan kisah2 di zaman nabi dulu. terasa dekat dengan Rasulullah. rasa macam berada dalam majlis ilmu.

isu kfc(atau yang lebih kurang sama) mungkin tidak berapa membantu. dan perkara berkaitan hukum hakam kadang2 banyak mencetuskan perbezaan pendapat.

jadi Bro Hamka pilih tajuk yang lebih baik. mungkin boleh sedarkan dengan tulis bab solat. mungkin kebaikan solat yang boleh kita dapat(kembangkan dari tajuk2 bab solat dulu)atau kongsi pengalaman mereka2 yang telah kembali ke pangkal jalan. boleh dijadikan tauladan. (saya dulu banyak tertinggal solat dan nak jugak tau Bro Hamka punya pendapat tentang mcam mana nak Qada' solat dan sebagainya)

bab sedekah ke. kalau tak nak tulis pasal hukum hakam sebab tak pasti mungkin boleh ambik pengalaman mereka yang boleh dapat kebaikan dari sifat bersedekah.kalau mampu boleh selit bab zakat dalam tu.

mungkin buat satu entry open untuk pembaca blog ni kemukakan tajuk yang boleh bro Hamka kupas lepas ni. rasa ada ramai yang nak bg cadangan yang bernas.atau apa2 saja.

terpulang kepada bro Hamka sendiri. saya cuma cadangkan saja. jika tak setuju boleh abaikan.

akhir kata..semua yang baik dan buruk datangnya dari Allah.setiap perkara yang berlaku ada hikmah di sebaliknya. saya mohon maaf jika saya silap. dan semoga pembaca mengambil iktibar dari setiap apa yang berlaku di sini.semoga anda semua diberkati Allah dan ditunjukkan jalan yang lurus.insyaAllah.


wassalam.

MOHD.LAGUN MERSING said...

Macam ni la

sapa-sapa nak baca blog Hamka baca jelah

Sapa-sapa rasa sakit hati berhenti la baca. Tak payah susah susah suruh orang berhenti baca blog Hamka.

Ikut suka hati masing-masing.

Aku perhati makin banyak yang baca terutama kalau ada isu hangat.
Bangsa kite memang suka berdebat. Berdebat sambil sandar atas kerusi kunyah kuaci. WOHA WOHA WOHAAA.

Muhammad Haraz said...

AKU PUN SANGAT SEETUJU DENGAN BAKAL MAYAT SERI KEMBANGAN.

RAMAI ORANG DAPAT PENGAJARAN DARI MEMBACA BLOG DAN FACE BOOK NYA.

BLOG SANTAI TAK BOSAN.

ADA LAGI BERLAMBAK-LAMBAK MACAM LELONG LAMBAK BLOG YANG MEMBOSANKAN.

MUJURLAH ADA BLOG HAMKA BOLEH GAK GANTI KETIKA BACA BLOG YANG BOSAN.

CUMA YANG BOSANNYA TUNGGU HAMKA KOMEN BALIK PUNYE LA LAMA.

Anonymous said...

dia kondem org x pa plak..org kondem dia tahu plak bengang..macam la 100 peratus kau tu betul..mcm hebat sgt..yg tau..bersetubuh..bersetubuh..bersetubuh..

Mat Forward said...

bro hamka, rm29 tu, naik rm4 disalurkan ke mana? just asking

dRopPuc!noo™ said...

Kalau nak cerita halal haram, dah sah2 kfc ada logo halal.. so be yakin aje dong..

Jom layan lak, bila group kpop mentioned malaysian women dalam variety show, persepsi mereka sebelum dan selepas berinteraksi dgn malay muslim women with hijab lagi.. sedih.. :'(

http://droppucino.blogspot.com/2012/05/k-pop-group-2am-talk-about-malaysian.html

adam said...

Lupakan kfc, makan nasi lemak plak, sedap wooo nasi lemak.

100% buatan Malaysia tanpa rejim Zionis.

Halalan toyyiban.

hamka said...

salam.

kepada yang kutuk tak puas hati, jawapan aku.

"ok".

:)

Anonymous said...

Assalamualaikum semua.

Kawan2 yang dah komen tu sudahlah. Istighfarlah.
Kawan2 yang belum komen, harap simpan je dlm hati. Simpan utk difikirkan sendiri. Pun istighfar jugak.

Hamka tulis isu2 ni sekadar utk difikirkan. Utk kite cek balik. Bukan utk didebatkan. Di sini bkn tempat yg sesuai utk berdebat.

Umat Islam hari ni masih ketinggalan kerana sibuk berdebat, bertikam lidah tentang perkara cabang tapi lupe perkara asas. Byk berbincang perkara halal haram (fiqh) dan kurang berbincang perkara aqidah (tauhid).

Sahabat kita di Palestin sibuk mempertahankan menterjemahkan iman diorg. Kite di sini sibuk cerita tentang nak makan ayam?

Thanks Hamka kerana menulis. Cume kurangkan isu2 sensasi. Lebihkan kpd isu2 memperbaiki peribadi mukmin yg cemerlang. Sbb yg membace ni mungkin ramai yang sedang dalam gaya pulang ke pangkal jalan.

Jalal
Melaka

Sky said...

Assalamualaikum,

“WAHAI JIWA-JIWA YANG TENANG JANGAN SEKALI-KALI KAMU MENCUBA JADI TUHAN DENGAN MENGADILI DAN MENGHAKIMI.BAHWASANYA KAMU MEMANG TAK PUNYA DAYA DAN UPAYA,SERTA KEKUATAN UNTUK MENENTUKAN KEBENARAN YANG SEJATI"

“Wahai orang-orang yang beriman!Jika datang kepada kamu sesuatu berita,maka selidikilah kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan
perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya)
sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu lakukan.” (al-Qur’an,al- Hujurat (49):6)

Al-Quran dan Sunnah akan terus digunapakai dan diamalkan sehingga akhir hayat dunia ini manakala fatwa semasa oleh manusia akan berubah bersesuaian dengan keadaan...disinilah letaknya perbezaan antara perintah Allah SWT dengan arahan manusia...

Sama2 kita renungkan...

Wassalam.

Anonymous said...

Salam..

Mekar, sejak bila makan KFC jadi isu nie..(cuba hang upload plak hang makan KFC dgn famili, dengan sunnah ade talam, saprah, suap ahliah, suapkan haikal or najiha ke, sebab yang jadi rindunya ialah sunnah Nabi SAW)

Cuba bawa balik kepada agama..
Cara makan Rasulullah SAW.
1. Sehari makan hanya sekali sahaja
2. Kurma atau air
3. Tiada minyak untuk menghidupkan lampu pada malam hari jika adapun, minyak jadi makanan.

Nah, daripada bawa pembaca kepada berSENTAPan dan berKECAMan MENCERCA DAN MENGEJI.. bawa kepada kehidupan Nabi SAW yang penuh risau fikir akan keadaan ummat.
Lihat lah betapa jika jika SELURUH kerajaan di dunia mempunyai nilai dan adalah tanda kejayaan, maka Nabi SAW adalah yang paling layak untuk dianugerahkan oleh Allah SWT. Baginda adalah KEKASIH, Habibullah!, pasti lah bukan hajat, tetatpi untuk menggembirakan Nabi SAW, pasti Allah swt bagi apa yang tidak diminta oleh Nabi pun..


TETAPI Nabi SAW tetap dengan kehidupan yang sangat LUAR BIASA sederhana demi untuk UMMATNYA.

dan Sesungguhnya yang Nabi SAW minta pada hujung-hujung nafas yang terakhir ialah..

UMMATI.. UMMATI.. UMMATI..
SOLAT.. SOLAT.. SOLAT..

Tawaran Istimewa sempena CUTI SEKOLAH sudi-sudikanlah datang ke perhimpunan orang-orang islam.

31hb Mei-02hb Jun - KELANTAN Madrasah Darululoom Addeeniyyah, Kg. Apa Apa, Pasir Mas.

03hb-05hb Jun - TERENGGANU Madrasah Tahfiz Al-Quran, Kubang Bujuk, Kuala Terengganu.

06hb-08hb Jun - PAHANG Masjid Mat Kilau, Jalan Gambang, Kuantan.

09hb-11hb Jun - MELAKA & N.SEMBILAN Masjid Tuanku Muhriz, Bandar Seri Jempol.

-penjual tempe

YUDI PATPAT said...

Sesetengah pengkomen di sini agak biadap.
Salam Hencek UD54..

Sy tau hencek masih lg dok refresh blog ni.. haha..

maaflah kerana sy hanya UD44.. x staraf dengan hencek..

tp agak malu bg skim kita bila ada org mcm hencek.. org x trima pendapat tu suda2 la.. ni ckp org close minded la, x berminat la.. come on u old fellas.. yg x tahan nk cerita pasal dlm wad gaji ape jadah sume tu.. stop it..

kepada pengomen pula.. maafkan komuniti kami khususnya.. doc @ med officer mmg mcm ni.. kalau ada penyakit buang terus.. xdak nk tgk2 dulu.. itu lumrah ram.. TQ..

ida said...

sy cuma blh ckp stupid yudi patpat....

hamka said...

hari ini last menjual 'permata yang hilang kini dijumpai' dengan harga RM31(campur kos hantar) kerana besok akan dijual dengan harga RM35 (campur kos hantar)

Meminjam falsafah maddox:

"You're not doing me a favor by buying this stuff. I'm doing you a favor by selling it."

Woha!

Wau Janak said...

malasnya aku mau baca komen korang semua.
Aku org awam. Aku ikut kjaan; Selama kjaan/pemimpin syiarkn solat. aku patuh.
jk kjaan dah iktiraf halal. aku makan la. apa mau ragu. aku bayar kfc, kfc pun byr cukai pd kjaan. kjaan guna duit cukai tu bangunkn negara utk aku dan rakyat.

unGu said...

saje nak nyemak pomot diri... :)

Amilah Muhammad said...

saya pelajar dan masih mampu beli buku permata yang hilang. woha!

K.ANUAR IBRAHIM said...

Aku pun nak gak bagi pendapat.walau selalu diam.

Merujuk kepada komen En. penjual tempe.

Cuba baca balik N3 Hamka lama-lama bukan sedikit tajuk paslal ugama, dan pasal kehidupan sunnah. TAPI sangat kurang pembaca nak komen.

Kalau tajuk politek dan tajuk sensasi gempak sambutannya.

Jadi betul la Hamka buat ni sesekali kena buat tajuk hangat lagi panas. Istigfar la kita.

Terima kasih kerana "penjual tempe" bagi iklan Istimak. Insyallah aku pergi zon selatan.

Anonymous said...

qusbi all said...

Assalam..ap yg syn nk tnya bkn brkisarkn pd xleh mkn kfc sbb boikot tp sy pnh trdgr ad desas desus yg mngatakn aym kfc xdisembelih mngikut cra islam..so,mcm mne? mntk pnjlsn..

4:10 PM, May 30, 2012

"ADA DESAS DESUS" - NAMA PUN DESAS DESUS..KECUALI KALAU KO CAKAP "ADA BUKTI" ATAU "ADA FAKTA"

-aku budak perak-

Anonymous said...

rokok bila nak berenti bang?? jom sokong yahudi...

Anonymous said...

rokok tu haram.suma org dh tahu psal tu..tpi sya selalu tngok org2 /ahli2 agama hisap lagi..so lama2 mcm mna nk yakin dgn diorg??nk terima nasihat pun rsa..arghh..
"kau pun sama ja.."cer kupas isu rokok plak..sbb benda ni dh melarat..ka dh ada kupas,aku ja yg x perasan..huhu..=)

makcik pah said...

wahhh...aku dah abeskan masa satu jam baca sume komen2 kat sini...sambil geleng kepala... ^__^

Anonymous said...

qusbi all

kenapa tak baca baca komen yang sebelumnya yang banyak beri dah jawapan berserta linknya sekali boleh pergi tengok sendiri tempat pusat penyembelihan. salah satu tempatnya gi gelang patah johor.

apa barang caya desas desus.

Anonymous said...

Lantaklah korang semua mak berbalah,
yg pemting rating komen aku boleh cecah 200,
Pastu korang nak putus sedara pun aku tak kisah,
yg penting korang masukkan duit dlm acc beli buku aku...ha ha ha...
-ham.....peh..-

Lensa Cahaya said...

Hahaha.. ramai org x puas hati..
dah tu guna nama Anon..pastu xde link..
penakot..kui3..
kot2 makan kepsi dalam almari...
kah3~

KAML said...

KFC dah disahkan halal oleh JAKIM. Sesiapa yang rasa tak halal, jangan lah makan. Kalu tak puas hati jugak dengan JAKIM pergilah check sendiri, pergi tengok sembelih ayam kat mana, macam mana. Kan senang tuh. Kalau nak makan, makan. Kalau tak nak makan, tak payah makan. Jangan jatuhkan hukum tanpa bukti.

Kenapa bila kita beli ayam dari orang Melayu di pasar kita tak mintak tengok sijil HALAL JAKIM? Jawapannya, sebab kita YAKIN pada syahadah orang Melayu yang Islam. Sama juga kalau Mak kita masak. Kita mintak tengok sijil Halal ke?

Kalau KFC ada sumbang dana ke zionis, tolong tunjukkan bukti. Cakap kena ikut fakta bukan ikut sentimen. Kalau setakat dengar-dengar, gosip-gosip tanpa sebarang bukti boleh jatuh kepada fitnah.

Kalau kita kerja kerajaan, macam MO. Kenapa gaji yang MO dapat tu tak tanya halal ke haram? Sebab duit pendapatan kerajaan adalah termasuk cukai-cukai arak, judi, hiburan, rokok dll. Tak haram ke tu?

Last sekali teringat pesan dari tok guru,

"Kalau kita beli sayur dengan cina, jangan ditanya baja apa dia pakai"

Anonymous said...

Assalamualaikum saudra Hamka,jujur sy katakan sy slh seorg peminat setia blog saudra, dan sy suka cara penulisan saudara walaupun sedikit kebudakan2kan,tp sy hormat cara penulisan saudara hamak,tp selepas sy baca entry suadara yg ni,sy terus pndng rendah pd cara saudara.perasaan respect sy tu trs hilang.cara saudara hamka menetng saudara M.O tu salah dn lansung tk profesional.mcm ni ke saudara hamka berblog.menulis dn menyebrkan dakwah saudara? Sy tgk cara saudara hamka ni.mcm tk blh terima pndangan dan nasihat org lain. Hmm.. Tak guna nk komem bnyk.mulai hari ni sy akan STOP baca blog dari saudara hamka dan pengkomen2 yg biadap ni. Sama2la kita tegakkan Islam,dn saling menerima nasihat.ini tak terus melenting pastu guna bahasa yg biadap.

Assalamualikum

Anonymous said...

Oh..mintk maaf saya lupa nk nyatakan nama saya tok komen diatas,
Nama saya NUR dari KL

Anonymous said...

Maafkan saya,sy lupa nk nyatakan nama saya tok komen diatas,
Nama sy NUR,dr KL. Dan sy harap saudara HAMKA(cantik mak ayah bg nama),blh terima komen dn pendapat org lain dengan rasional dan terbuka,ingt jangan sentiasa fikir kita yg terbaik,walau baik dn waras blom tentu masuk syurga, hanya Allah yg tahu.
Dan kpd saudara M.O, teruskan perjuagan dakwah saudara,biasalah diperjalanan menuju kebaikan ni akan ada manusia2 jahil yg berlagak pandai utk menjthkan kita.

Takbir.!!!!!

Anonymous said...

hamka, tolong respon komen saya. dah penat refresh.

NUR-KL

Anonymous said...

hamka, tolong respon komen saya. dah penat refresh.

NUR-KL

Anonymous said...

Hamka, saya akan berhenti baca blog awak, tapi hari hari saya refresh komen ni tunggu awak komen.

hamka, tolong respon komen saya. dah penat refresh.

NUR-KL

Anonymous said...

saya pelik, kenapa pembaca baca blog sampah macam ini, saya pernah buat blog yang lebih islamik, tapi tiada orang baca dan komen, pembaca sudah tidak pandai memilih intan atau kaca. saya malu kepada masyarat hari ini, mungkin terlebuh makan KFC.

Untuk pengetahuan, sayalah orang paling sempurna kerana pergi komen di blog orang marah marah dan berjanji tidak mahu baca tapi terus komen di entry lama sambil refresh, tunggu hamka komen.

Hidup MO!

NUR-KL

Muhammad Ariffin said...

Subhanallah.. Alhamdulillah.. ada juga orang yang seperti anon.. Semoga allah s.w.t memberi petunjjuk serta nur kepada saya serta anda semua.. Kemanakah iman kita.. tanya pada diri kita sendiri salahkan diri kita sendiri... Kenapa semua ini terjadi semua salah kita sendiri sebab kita tidak berdakwah cara nabi s.a.w dengan bersungguh2.. Mengapakah kita perlu hebahkan perkara remeh temeh seperti ini.. Betul kata nabi s.a.w berdakwah pergi rumah kerumah. Di internet banyak ustaz2 google, copy and paste.. saranan ikutlah Al-Quran dan assunnah..nasihat saya.. biarkan orang yang tau dirinya betul sahaja.. saya ni baru belajar.. dan tak pandai pon.. anda lebih pandai dari saya jadi doakan saya.. moge2 ber + iman dan amal.. amin... P/S En Hamka harap bersabar dengan dugaan ini.. ikutlah al-quran dan assunnah.. Allah s.w.t lebih maha mengetahui segalanya.. dia la allah s.w.t, Allah ada kuasa makhluk tiada kuasa.. Jazakallah..

eNesHiKe R said...

meriahnyaaa~

yang penting tingkatkan prestasi sebagai muslim dan jauhi konspirasi!

wohoiii~ :P

miejie said...

saya sayang kt hamka... :)

Anonymous said...

salam..isu ni dr dulu x abes2,komen pjg sgt xmampu sy nak bce sume..encik mo, sy rse melambak2 brg,ubat2 kt hosp awk tu imported kan?dari mne?us?uk?yahudi?etc?abes tu xkan haram nak gune?mcm mana patient awak?then pekerjaan awk pn hrm ke?sorila klu terase,but inila fungsi blog keretamayat,ckp everything dgn telus ikhlas,xyah cover2..adios

4lilbugs

AbgJanggut said...

to Nur KL.... releks LAH SYANG jgn lah marah2..... sya cadangkan Nur KL supaya bertaubat..... sebab kata dah last nak entry.... tapi masuk lagi ni, he he he...... kan MO mintak pendapat Hamka.... dia bagi lah pendapat dia.... kalau dia silap bagi pendapat maafkan lah dia........ dan doa untuk dia supaya jadi yang lebih baik. Tentang bahasa dia tu dia punye pasal, bior kan jekk. yg penting Nur doakan utk dia, doa yg baik2. Nampaknye banyak2 pengomen, Nur KL lah yg paling sayang dengan en HAMKA kite ni.... Syaitan memang suka pada org yg tengah marah2 ni....... jadi keputusan en HAMKA mendiamkan diri adalah satu keputusan yg bijak,... jgn marah yekk

Yazid said...

Owner Google pun yahudi jugak...otomatik guna internet pakai google chrome ni haramlah tengok pakai smartphone pun haramlah sebab owner apple pun yahudi android pun yahudi...haha...owner microsoft pun yahudi jugak....lagi2 haram pakai komputer OS microsoft lagi2 bincang di internet guna internet explorer....haha...

hendrik said...

kami semua syng NUR-KL.....

jgn lah marah2 nur....senyum skit...
hhhaaaaa....bru nampak comel...

klau blog awak x ramai org baca, so maknenyer awak kene jg amal...dan yg paling penting jgn perasan bagus...
bile awak mengharap org lain utk baca blog awak...tp, xde org nak baca..sbb tu awak rase terkilan, tertekan dan sbgnye...cer nur bg link blog nur kat sini...kite tngk, islamik sngt ke nur punyer blog...hehehe...

jgn marah ha NUR-KL....nama dah sedap dah...hopefully akhlaknyer juga secantik namanyer la....

Anonymous said...

haha..
cer bagi link blog awk tu NUR-KL..cer bagi..cer..cer bagi..

BUKAN UD54 TAPI Q41 JE said...

Rasa geli hati (tak gelak tawww..hehe) tengok Nur-KL asik2 beri penekanan ayat, "hamka, tolong respon komen saya. dah penat refresh"

Anonymous said...

Assalamualaikum,

Bagi pendapat saya, kita rujuk balik pada al-quran dan hadis bila ada masalah.

Bila terdapat was2 dalam sesuatu perkara, bukan kah lebih baik kita tinggalkan? Alangkah senangnya dalam islam. Kenapa kita yang susah2kan?

Ada ulama fatwa halal dan ada haram. Bukankah sudah jadi syubhah? Nabi saw ajar kita suruh tinggalkan lebih baik.

Takda keluar kat berita pun bahawa ada 3 orang mati kebuluran kerana tak dapat makan kfc.

Wallahualam.

syukur said...

hai nur-KL. dah kawin? jom pi minum teh

Anonymous said...

bg sy la, sy suka baca blog ni sbb tulisan2 die yg bersahaja...kalau ade pun perkataan2 yg kurang enak pun, bab kate pepatah,
"sape yg mkn lada, die yg terasa pedasnya" tak gitu??bg sy sape yg terasa tu, maknanya adela something yg die bt sehingga kan
nak salahkan org lain pulak, padahal hamka tak ckp pun ni khas tuk sape2...
secara jujurnya ni lah 1st time aku terasa nk balas komen sbb teruja dgn komen yg dh nk smpai ke-200 ni...hahaha...
kpd cik NUR-KL jgnlah pulak nk PERASAN BAGUS/SEMPURNA sagt yer...sbb xde org dlm dunia yg sempurna seSEMPURNA Nabi MUhammad S.A.W...
sy pulak rase pelik kenapa ade org boleh kate blog ni SAMPAH, sedangkan blog ni cuba nk bg pandangan dgn cara tersendiri...
walau seISLAMIK mn pun blog korg tu, kalau isinya tak dpt menyedarkan org lain walau seorg pun, xde guna jugak....
selalunya yg ckp org lain tak berfikira terbuka n rasional ni DIE la yg sebenarnya tak boleh terima pendapat org lain...kan...kana..kan...betul tak??
sbb die rase dia tak boleh tgk ade org lebih pandai dari die...(phm2 la ayat ni..hehehe)
kalu salah tlg betulkan yer...hehehe..lgpun sy tgk en.hamka dh senyap je ni..ke tgh memikirkan nk balas ape lak??hehe
sy tgk komen2 yg last2 ni dh bkn psl KFC dah ni...ni mengenai isu2 perasaan sensitif dh ni...
sy suka pepatah ni "DON'T JUGGE A BOOK BY IT'S COVER" so fikir2lah...

-skris-

Anonymous said...

sy faham sentimen mengenai yahudi & zionis tu.penderitaan kt palestin mmg meruntun rasa.tp nk kata KFC tu haram,masya Allah.rmi ank2 malaysia ni keje kt KFC.cari rezeki kt KFC.kene phm skit bahawa keuntungan kt KFC Malaysia ni xdenye nk disumbangkn kt zionis tu.setiap F&B ade byk lg share holders yg nk dibahagikn keuntungan termasuk nk byr kos & gaji pd pekerja2 nya.mane plak nk bg kt zionis g beli peluru ke hape.klu btul la KFC Malaysia ni ade bg sumbangan kt zionis,ape kata kite suh die kuarkan die nye Yearly Company Profit & Loss Report pd umum utk tgk mane diorg salurkan keuntungan diorg selama ni.klu btul ade,then br kite leh boikot.

Ini Cerita Saya said...

suka kfc wedges! <3

hamka said...

eh, belum lagi habis isu ini..? :)

Anonymous said...

ha! ha! ha!

AbgJanggut said...

selagi KFC di Jual... ha ha ha

hamka said...

selagi tak kena tumbuk dengan penjual KFC, hihi

Anonymous said...

makin lapo ble ak bce komen2 korg..sok nk p bli zinger down la!!!

meon said...

jujur cakap. aku nak sangat email anonymos..aku sungguh terkesan dgn komen2 beliau. aku nak berbisnes dengan dia.. aku harap dia boleh support aku.

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 204   Newer› Newest»