May 26, 2012

KFC itu haram?

(kronologi pengharaman KFC oleh seorang “Ustaz Anonymous” yang malu nak bagi tahu nama pilihan mak bapak,)

Suatu hari, oleh kerana aku bosan baca komen-komen yang tak meningkatkan imam bab perhipunan bersih 3.0 di blog aku, maka aku sajer sakat pengomen dengan update hal yang tak berkaitan:

*****
Hamka Said:
Semalam beli dinner plate 2 set, dapat promosi 50%, 6 ketul ayam berperisa original, cukup kami enam beranak makan, tapi tak cukup jugak, bini aku order pulak X meal.

Sekian terima kasih.

ps: awal bulan macam ni, KFC lengang sahaja.., : )

******
Terus pengomen yang sedang bicang isu polis jahat atau perusuh jahat jawab komen aku:

******
Anonymous said...

as salam..

Sheikh Yusof al Qardhawi dan Ulama al azhar dah keluar fatwa KFC(dan SEMUA product ZIONIST) adalah HARAM dibeli oleh Umat Islam (sbb membantu ekonomi Zionist) pon ada org yg so called muslim pergi beli jugak ..???

Sesungguhnya Ulama' (Ulama' yg berfikrah Sunnah Wal Jamaah) adalah PEWARIS NABI...

Hamka..??any reasonable explaination??

******
Anonymous berkata lagi:

“KFC,Pizza HUT and McD adalah syarikat besar rangkaian yahudi Zionist yg sebhagian besar keuntungan dr perniagaan ni memberi dana yg banyak kpd Zionist Israel utk membeli peluru dan senjata menembak saudara seIslam kt di Palestin termasuk kanak kanak dan bayi Islam...

MAKA... telah difatwakan oleh Ulama'2 besar dunia termasuk Sheikh Dr Yusof Al Qardhawi dan semua Ulama' Al Azhar bahawa membeli brgn dan produk yahudi Zionist dan Amerika adalah HARAM.

Sila rujuk website yg ada dinyatakan produk2 Zionist yg WAJIB diboikot..Memboikot brg2 Zionist adalah salah st bentuk JIHAD iaitulah JIHAD EKONOMI.

Kalau Jihad fisabilillah kt tak mampu buat, takkan jihad ekonomi pun tak dapat...

Semoga usaha kt yg kecil ini dapat membantu rakyat Palestin...dan dpt meraih CINTA dan KASIH SAYANG ALLAH SWT insyallahh..

******

Lepas tu ada orang tolong jawab untuk aku:

******

Ridwan mohd yunos said:

hahaha.. KFC haram haha.... wa gi mekah jumpa gaks KFC kat mekah bro.. atas bukit lagi.. betul2 berjiran ngan makkah mukarramah.... tanah haram tu...... bak kata pengomen.. ada plak key ep si haram..... hahaha..

mase tu wa tak belasah la key ep si.. sebab wa keyang blasah air zam zam ala kazam..

******
Anonymous yang sentimen pula said...

KFC mmg ada di Mekah, Starbucks pun ada di Madinah..

Persoalannya siapakah pemerintah Mekah dan Madinah sekarang? Mereka yg berkuasa sekarang adalah drpd keturunan Saud yg telah dilantik dan diberi kuasa oleh British dan SEkutunya(Amerika n Yahudi off course..) jadi..Pemerintah Mekah sekarang adalah proAmerika. Ulama2 mereka(ahlussunnah) pun tak setuju dgn pembangunan pesat yg berlaku di Mekah sekarang krn dikhuatiri menghapuskan tinggalan sejarah dan sirah Rasulullah saw yg sememangnya menjadi agenda puak Thagut ini...Jadi, apa2 keputusan pemerintah mekah utk membawa masuk KFC di Mekah tidak boleh dijadikan alasan utk menolak fatwa yg dikeluarkan oleh Pengerusi Majlis Ulama' Sedunia Dr Yusof Al Qardhawi yg mengatakan product Zionist haram.

Jika ada yg masih mempertikaikan fatwa ini, sy tak boleh buat apa2 dan tak boleh paksa anda,terpulang pendapat masing2.. Muhasabah diri masing2..

******
Dah puas Anonymous yang sentimen serang Ridwan mohd yunos, sekarang  Anonymous serang aku pula
Anonymous  said...

******
to hamka.kami pun nak tahu apa nasihat awak pd org yg boikot produk yahudi ni..org tu dah bagi hujah dia mll fatwa Pengerusi Ulama' sedunia Dr Yusof Al Qardhawi..Skrg kami nak tau pulak apa hujah awak yg mgkn tak bersetuju dgn Dr Qardhawi..

Al Ulama' warasatul anbiya'.
Ulama' adalah pewaris nabi.

*********

Oleh sebab aku tak layan komen anynomuos, maka Ridhwan bin mohd yunus pula berhujah:

******
Ridhwan bin mohd yunus

perbandingan kfc di mekah tu bukan bertujuan dalil (pengalaman jek), tapi kalau tuan sangkakan dan nak cakap dalil ok jugaks la.. tetapi bagai mana logo halal kfc yang diberi oleh JAKIM dari kerajaan malaysia.. ???adakah kerajaan malaysia sesat..??? kenapa JAKIM SESAT adakah Pemerintahan JAKIM sekarang ini adalah proAmerika. ataupun Ulama2 JAKIM sudah menjadi agenda puak Thagut ...

ataupun

apa2 keputusan logo Halal JAKIM di KFC menolak pendapat yusof kardawi...

wa tak baca pendapat yusof kardawi berkaitan product zionist haram.. sebab wa tak pernah terpikir nak tolong zionist atau mengeluarkan perkataan yang menyebelahi zionist.. hahaha

akan tetapi jika wa berniaga dengan yahudi wa akan berpegang teguh pada kisah nabi muhammad berjual beli dengan yahudi.. ruj zaharuddin.net ke kitab hadis ke kalau nak tau detailnya..

lagi satu tuan .. tuan bg tau pemerintah saudi sesat..

tuan.. nak hukum orang fasik pun susah lagi la nak cakap orang lain sesat... terer la tuan.. boleh suka suka hukum orang lain sesat.. caya la.. bravo.. doakan saya terlepas daripada azab siksa kubur dan neraka..

kekadang kita nie dah mengambil urusan Allah dengan menghukum perbuatan manusia lain

Imam Al-Nawawi dan Ibn Hajar dalam kitab mereka Syarhul Muslim dan Fathul Bari: “Sesungguhnya manusia tidak letakkan tanggungjawab untuk menilai urusan luar daripada yang zahir (jelas), dan apa jua urusan terlindung itu cukup sekadar urusan Allah dengan hamba-Nya”. (Syarah Sahih Muslim, 7/193; Fath Al-Bari, 9/119).

lagi wa berpegang pada pendapat .. pintu taubat terbuka... ada dosa banyak sekalipun boleh bertaubat dan tidak terkeluar dari agama islam atau murtad..

lagi satu.. setakat fatwa.. pe da hal.. hallahhhhh.. adoi.. susah aku nak terangkan mengenai fatwa nie.. kang aku terangkan a dia ingat b... sebab dalam memahami dan mengeluarkan padangan ada dislin2 ilmu dan ilmu-ilmu asas tertentu untuk di fahami.. ... terpenting ilmu tauhid.. lepas tu ilmu nahu saraf, ilmu balangah, ilmu usul fiq.. adoih.. dah la orang yang berminat pada agama ni sikit..

hah.. aku membebel lebih kang ada orang kata aku sesat plak.. sebab dia guna dalil tak ikut ulamak tak ikut nabi..

ape2 pun wa hargai teguran tu.. kalau tuan mahir, paham dan amal dalam ilmu agama tuan mesti labih baik dari hamka.. hahahah

wa rase macam maleh nak layan.. tapi.. layan je la.. syok melayan.. hahaha

******
Nampak tegang, Aku pun komen:

*****

Hamka said...

eh?, ada yang kata haram makan KFC walaupun ada logo halal sebab ada kena mengena dengan yahudi..
minta tolong yang bertanya tu bagi nama atau alamat email, aku nak jawab IKHLAS!
tolong bagi jika korang ikhlas.

********

Anonymous yang bengang sebab aku tak layan hujah KFC haram mula serang peribadi:

******
Anonymous said...

Aku rase hamka hang tak layak guna nama hamka.hang guna nama lain laa.bush ka..sharon ka..mubarak ka..asad basyar ka..tu lebih layak utk hang drpd guna nama ulamak.

********
Aku tak jawab.

*******

Anonymous yang masih bengang tapi tak bagi email, telah berhujah lagi::

******
Anonymous said...

Khas ditujukn kpd puak2 yg memandang sinis usaha memboikot brgn @ produk yahudi..

Sila rujuk n bc artikel dlm majalah SOLUSI TELAGA BIRU.isu no 5. M/s 22,23(BOIKOT HEDONISME) dn 34,35.(CORAT CORET ANEKDOT ANTI YAHUDI).
Konsultant syariah maj ini ialah USTAZ DR HJ ZAHAZAN MOHAMED.
Ketua editor USTAZ PAHROL M JUOI.

Kalu tak penah bc sy nak hilight bbrp ayat di sini.
Sila bc dgn MATA HATI.

"Dlm apa2 tindakn kt sbg seorang Muslim kt tdk boleh lari drpd kerangka dasar yg mengikat kt,iaitu alQuran dn AsSunnah.justeru,tindakn kt memboikotbarangn produk yahudi dan sekutunya Amerika merupakn suatu yg DITUNTUT OLEH ISLAM.
Imam al bukhari telah meletakkn st subtajuk dlm kitabnya SAHIH AL BUKHARI:Bab berjual beli dgn org2 musyrikindan mereka yg MEMERANGI ISLAM.

IMAMAL NAWAWI ketika mghuraikn persoaln ttg bolehkahberjual beli dgn mereka yg memerangi Islam,telah menyatakan :
"telah sepakat umat islamke atas keharusan utk berurusniaga dgn ahli zimmah(org yg mengikat janji dgn kerajaan islam) dan selain drpd mereka yg terdiri drpd org kafir,selagi mana ia tidak melibatkn brgn yg haram. TETAPI TIDAK HARUS utk seorg islam menjual senjata atau peralatan perang kpd org kafir yg memerangi islam dan TIDAK BOLEH BERTRANSAKSI dgn apa2 yg membantudlm menegakkn agama mereka"
(Al Nawawi-Syarh al -Nawawi ala muslim,jilid 5,hlmn 478.)

"perlu difahami bhw hukum asal berurusniaga dgn org kafir termasuk yg memerangi islam adalah HARUS dgn syarat brgn itu halal di sisi islam.ia menjadi HARAM sekiranya keuntungn dan manfaat drpd transaksi itu digunakn utk memerangi islam samada scr langsg atau tidak.
Justeru, PEMBOIKOTAN BRGN AMERIKA DAN YAHUDI PD HARI INI SANGATLAH BERTEPATAN KERANA MEREKA SANGAT MEMBERI KOMITMEN KEWANGAN KEPADA NEGARA YAHUDI ISRAEL.IA SESUATU YG TIDAK BOLEH DISANGKAL!!"

Ini hanya cebisan petikan dr majalah SOLUSI.edisi 5.nak tahu lanjut sila beli di kedai2 buku.

Kalu korang tak setuju ngn dr qardhawi tak pe lagi. Tp kalau IMAM NAWAWI pun korang tolak..berattt..memang beratt..
Muhasabah diri..lemahnya umat ini nak boikot produk yahudi pun tak mampu.
Ni belum citer bab boikot produk HOLLYWOOD dan produk TEMBAKAU AMERIKA.

******
Ok, tibalah masa untuk aku jawab:

*******

Hamka said...

dah ada yang jawabkan..., terima kasih riduan..
mana si anoynomous punya nama dan email, aku nak jawab bab boikot KFC nih!


Ps: kat kelantan pun ada kfc beb, eh? Bior betol kat Kelantan ada KFC? pemerintahan islam dah lama kat sana... woha! Serambi mekkah tu!

********

Anonymous yang hari hari refresh aku punya blog tunggu jawapan aku nampak kecewa sebab aku hanya minta email.
               
********
Anonymou said...

To hamka saudaraku..

Aku tak kata kfc haram.kfc tu halal dimakan,sbb tu Jakim labelkn sbg halal..Ilah@sebab yg jadi haram sbb keuntungnnya menyumbang kpd dana pembentukan negara haram israel. Ni bukan wording aku tp mll pembacaan mjlh SOLUSI yg konsultn syariahnya u zahazan.

Kalu kamu masih tak terima kebenaran lagi,aku doakn semoga kamu akan dpt memahami situasi ini st hari nanti..insyallah ameen..

Tak perlu aku bg email.
Cukuplah sekadar pencerahan di sini.
Tak de st pun wording aku guna perkataan sendiri.
Semua aku quote dr mjlh SOLUSI.
Kalu kamu masih buta mata hati tak nampak kebenaran. Kamu email jer dgn UST DR HJ ZAHAZAN DAN UST PAHROL.

Kamu kenalkan ustaz2 ni.
Kalu tak kenal banyak2 kan cari majlis ilmu di tv al hijrah,radio IKIM..kamu akan jumpa ustaz2 ni.

******
Ok, sebab anoynomous  tak nak bagi email, terpaksalah aku jawab secara terbuka.

*******

Hamka said...

Aku tak cakap boikot yahudi salah, tapi bab KFC, ada orang tanya ustaz azhar idrus, selamba ustaz cakap, KFC di terengganu memang halal, woha! (aku duduk terengganu)

Bro, aku mintak email kau bukan apa, sebab aku nak jual satu produk islamik, sebab kau sokong produk islamik dan anti yahudi, jadi sila bagi email kau kat aku sebab aku nak jual satu produk 100% buatan orang islam, jangan pandai cakap sahaja, tapi tak amal, orang yang cakap tapi tidak amal boleh masuk neraka,

produk aku ni 100% buatan orang islam, sokonglah orang islam meniaga, harga RM25 sahaja satu bijik, aku minta email sebab nak tengok bukti kau ni cakap serupa bikin ke atau cakap macam orang munafik, jadi aku tunggu kau beli produk aku iaitu buku bab laki bini, 100% buatan islam dan confirm tak de dana akan aku sumbang pada yahudi.., mungkin aku akan berhenti makan KFC sampai bila bila kerana terkesan dengan keikhlasan kau menyokong produk islamik..

Menurut rekod, paling tinggi pembeli beli buku aku adalah 8 bijik sekaligus, jadi aku takde email kau maka kau kena beli 10 biji sebagai tanda sokongan terhadap produk islamik dan membuktikankan memang kau anti yahudi yang hakiki..,dan penyokong prosuk islamik yang sejati, jadi sila Bank in sebanyak RM310 di akauan Maybank 1630 2855 3448.
Jika tak bagi alamat, aku akan sedekahkan buku tu kepada orang miskin, silalah Bank in sebnayk RM310, Itupun jika kau betul sokong produk islamik, jika tak beli, meminjam fahaman kau "sah sokong kapir".

Woha!

Ps: Tak akan bagi email sebab takut nak beli produk islamik, kekeke, Hampeh! Tapi jika beli, tarik balik Hampeh dan aku respek keikhlasan kau memboikoi yahudi- woha!

Ps2: bila Anonymous  marah, akan ada nasihat suruh aku buang nama Hamka sebab nama tu ulamak yang punya, apa punya bangang?!, ni nama mak bapak aku bagi, yang kau tu, guna mana Anonymous tak ke bodoh! Ops, silap, mungkin nama kau mirip nama yahudi, sebab tu kau boikot nama sendiri- Woha!

 Jawapan ustaz Azhar Idrus bab makan KFC



(Ustaz Azhar Idrus dan kelurga sedang makan KFC-woha!)

204 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 204 of 204
Anonymous said...

Guane deme ni....bebal sangat...

Anonymous said...

Dier tak biaser makang khepo gotang tu...tu pasal jadi gitu....

Anonymous said...

Ni sorang lg...vudus...tq

Anonymous said...

ALLAH MAHA PENCIPTA
ALLAH MAHA MENGUASAI
ALLAH MAHA PEMBERI REZEKI

«Oldest ‹Older   201 – 204 of 204   Newer› Newest»