Jan 21, 2006

Dimana Mulianya Wanita?

(Sebuah kenyataan..)

Di manakah terletaknya kemuliaan seorang wanita?
Pada rupanya?
Hartanya?
Keturunannya?

Jawapan yg korang akan ketemu di bawah nanti adalah jawapan yang sama untuk soalan “dimanakah terletaknya kemulian makanan?”
Jadi di sini, terdapat soalan yang berlainan tapi jawapannya adalah sama, iaitu di manakah terletaknya kemulian seorang wanita dan dimanakan terletaknya kemuliaan sesuatu makanan.

Ada tiga jawapan bagi soalan tersebut.
Kita pergi pada faktor2 yg memungkinkan kemulian seorang wanita dan makanan tadi:

1.kehalalan…(mestilah sah dr segi hukum)

2.Tukang masak yg bagus (keturunan yg baik)

3.Sedap dipandang (cantik paras rupa)

4.Harga yg mahal (tinggi maskahwin)

5.Kedai yang bersih (keluarga yag baik2)

6.Berzat (berilmu)

7.Senang disediakan (tidak cerewet)

8.Menyelerakan (mengghairahkan)

9.Tahan lama (tidak berharap, kebolehan berdikari)

10.Bemanafaat(boleh melahirkan anak, mendidik anak)

11.Dan lain-lain…

Jadi kesimpulannya sebagai menjawab solan diatas, makanan akan menjadi mulia apabila:
Ada orang 'berhajat' padanya yakni ada org makan dia. Nasi ayam Linda Onn pun kalau takde org makan, jadi hina dia, busuk , terbiar dan membazir…, tapi kalau nasi sejuk di beri pada ayam, dan di makan ayam, maka jadi mulia balik nasi sejuk tu, apa2 makananpun walau macamana enak sekalipun, hebatnya tukang masak, pelbagai aksesoripun dia, tapi kalau takde org nak makan dia, maka jadi hina dia, busuk, dan memudaratkan, sebab itulah sabda Nabi Muhammad s.a.w (lebih kurang) “kemulian wanita terletak dalam tiga perkara:

1.Cepat kahwin

2.Murah maskahwin

3.Cepat beranak.”

Dalam erti kata yang lain, wanita menjadi mulia bila ada org berhajat padanya.
Dalam Hadith riwayat Saidina Ali Karamallahuwajjah, 3 perkara kena cepat2,:
1. tanam mayat
2.Solat bila masuk waktu.
3. kahwinkan anak perempuan bila ada org berhajat padanya.

“Kain buruk lebih mulia dari wanita yang tak nak beranak (lebih kurang hadith)”

Jadi kemulian makanan ada tiga juga:

1.Cepat orang makan dia(tengan panas memang sedap makan)

2.Murah harganya (berpatutan)

3.Berkasiat(boleh menyihatkan tubuh)

Jadi org pempuan (bukan semua) kena beringat sebab sekarang ni dah jadi trend macam artis pulak bila wanita pakat2 lambat kahwin (nak bina karier dulu) lepas tu letak maskahwin mahal nak mampos!,(serba satu) kemudian tak nak beranak pulak (jaga kecantikkan)! Amboi,amboi, amboi….! hebatnya impian!!!
Artis Holywood, Bolywood bolehlah. Kalau pempuan cam gini boleh gak, tapi boleh blahhh!!!
Ramai org suka makan kat kedai yana ada ciri2 berikut.

1.Sedap

2.Cepat

3.Murah

Jadi kepada yang berkenaan terimalah pantun dua kerat aku ni:

KALAU SEDAP BAGITAU KAWAN, TAK SEDAP BAGI TAHU KAMI
KALAU MAHAL BAGITAHU KAMI, KALAU MURAH BAGITAHU KAWAN,

Ps:Ingatlah wahai wanita, Mengikut satu fakta yang aku tak ingat sumber kat mana, mayat wanita lebih cepat berulat dari laki2 tau!!.

39 comments:

Lynn Ross said...

AsSalamu'alaykum,

Saya nak bukanlah berilmu sangat orangnya. Nak² bab keagamaan ni. Cetek sangat pengetahuan saya. Terus-terang tak berani saya nak beri tunjuk ajar. Kalau pendapat, insyaALLAH boleh.

Begini, pada saya mudah saja. Tak usah memeningkan kepala dengan nak memikat wanita yg seperti awak katakan tu. Maksud saya yang nak ikut sangat trend tu. Lupakan saja. Masih ada wanita yang boleh dijadikan isteri, cuma..persoalannya sekarang, boleh ke dapat? Bab itu yang payah. Dengan keadaan zaman sekarang. Masalah sosial yang sangat melampau. Saya memang tak gemar betul lihat perangai anak-anak muda zaman sekarang ni. Peluk, cium, pegang tangan dah tak de bende dah. Malah ditunjuk/diperlakukan dikhalayak ramai. Hebat sangat agaknya. Sedih+malu+jijik+marah+geram+meluat. Kenapa? Dah tak de agama ke? Tak takut tuhan ke? Tak kesian kat mak ayah ke? Tak takut siksaan kubur ke? Tak takut hukuman diakhirat ke?

Soal maskahwin, kena refer pada yang lebih arif. Saya tak tau sangat tentang hal ni. Tapi kalau hantaran pada saya biarlah ianya sesuai dengan kelayakan seseorang itu dan sesuai juga pada bakal suami itu. Contoh, si perempuan janji nak maskahwin+hantaran dalam RM5000. Bila dah hantar rombongan utk merisik+meminang, keluarga perempuan minta sampai RM8000. Berpeluh si lelaki tu. Ye lah, lelaki tu hanya warder penjara. Berapa sangatlah gajinya. Yang perempuan tadi, pekerja kilang. Camana nak buat tu?? Kasihan si lelaki. Menyiksa namanya. Pada saya biarlah berpada-pada.

Lain daripada tu...saya tak tau nak komen apa. Ajal+maut+jodoh+pertemuan+perpisahan ALLAH yang tentukan. Bersabar dan berdoalah banyak². Moga kita diantara orang yang paling beruntung.

Maassalamah.

allyssa said...

bang hamka..abg dah kawin ke belum?

ws said...

wanita yang mementingkan karier daripada kahwin, yang meninggi-ninggikan nilai hantaran daripada yang sederhana, dan yang melambat-lambatkan atau tak nak melahirkan anak, ni maknanya bukan wanita yang ideal untuk anda jikalau anda meletakkan harapan yang tinggi kepadanya.

padahal ada ramai wanita yang baik-baik di luar sana yang kahwin lambat kerana tiada sesiapa yang ingin masuk meminang. kenapa? lelaki pentingkan rupa dulu ye?

menurut statistik, wanita kini lebih ramai berbanding lelaki. lihatlah di IPTA tempatan misalnya. wanita yang baik-baik, berakhlak dan berpelajaran dah ramai tapi lelaki yang baik pula makin pupus. kadang-kadang dalam majlis ilmu pun kehadiran wanita lebih ramai berbanding lelaki.

3 faktor yang awal tadi biasanya terjadi pada wanita yang tidak mementingkan akhirat.

tepuk dada tanya selera. jika wanita sebegini menyusahkan anda, lupakan saja. tak perlu marah-marah mereka. carilah yang lebih berbaloi dan menyenangkan.

Hamka said...

Terima kasih, Lynn ross
atas pandangan anda,

Sebenarnya jodoh ni memang dah di tetapkan oleh Allah,
JODOH AKAN DATANG PADA ANDA, SEPERTIMANA MAUT AKAN DATANG PADA ANDA, ANDA TAK DAPAT MENGELAK DARI JODOH SEPERTI MANA ANDA TAK DAPAT MENGELAK DARI MAUT!!!

Habis tu yg tak kahwin sampai mati tu camne….?
Satu org Alim cakap , ada jodoh kita yg dah mati awal, contoh, eksiden, kena bunuh dll, so mungkin akan ada jodoh dalam next life nanti…so org cam gini macamana usha pun jodoh tetap takde, korang dapat pahala usha, dan korang kena rédha bahawa ini kehendak Allah s.b.w

Dan jangan korang cakap “kalau camtu tak payah usahalah” sebab ada unsur shirik kat situ…nauzubillah.

apa2 pun terima kasih

Hamka said...

kepada adik allyssa
bang hamka..abg dah kawin ke belum?

Saya Jujur orangnya.
Isteri pertama saya ada dua anak dan dua-duanya lelaki.
Isteri kedua pula langsung tak ada anak dan isteri tu pun takde lagi, =)
Jangan marah…=(
Org lelaki suka bergurau sebab tu org lelaki kena lepak surau..:()
Pasal akedemi fantasia musim ke 4 tu, tengoklah nanti ye dik…kalau ada izin Tuhan…
nak kahwin nanti jemputlah ye?

Hamka said...

thanks WS
hidup ini perjuangan....

Ini adalah nak menerangkan maksud hadith secara tamsilan,
Yang sebenarnya, kalau kita pikir2, bila lelaki dah jatuh cintan ngan pempuan dan pempuan tu sama2 suka , maka walau camne halanganpun takde hal punya, hantaran mahal ke, mak bapak tak berkenan ke, diorang tetap usha sehingga kalau kahwin laripun diorang sanggup!!(macam cerita hindustan)
Ini hanya berlaku bila suka sama suka
The moral of the story is: Allah Sangat sayangkan kita 70x lebih dari mak kita sayang kat kita, tapi kita tak nak pulak dekat dengan tuhan, kita cari alasan, masjid jauh, org alim tu tak betul, sibuk dll, walhal Allah berfirman jika kamu datang pada aku dengan berjalan Aku akan datang pada kamu dengan berlari!!!

Wallahualam.
Tarima kasih bebanyak atas pandangan anda.belajar lah rajin2.

haniazrina83 said...

eh hello....
mane leh samekan perempuan dgn makanan..
mmg ko ni kereta mayat tul lah....
pepandai jer amik keratan hadis then buat asumption sendiri.....giler ker? kalo ko ni imam masjid negara baru la aku percaye......

Hamka said...

thans haniazrina 83
maknanya umur kao 23 tahun...
dah dewasa,dah boleh jadi mak budak...
ada hadith bagtahu perempuan ni boleh jadi senjata shaitan....
Nabi adam daqwah: tauhid Allah dan hati2 ngan pempuan,
terima kasih jengah blog aku ni, untuk pengetahuan kao, mak aku memang cantik, sebab mak aku pempuan..he he

ps:pernah berkawan dengan adik bekas iman masjid negeri...

born2Bda'ie said...

assalamualaikum..

sekadar memberi pendapat.memang betullah apa yang enta cakap tu.memang hadis sahih.kahwin cepat tu bagus.boleh elak maksiat lantaran mengelakkan dari dosa betambah lebat.tapi kene ingat,kahwin tu pun kerana apa?kerana nak dapat tukang masak?supaya diri ada org jaga atau terbela?hey2 fikir balik.besar pahala amalan org yg dah kahwin ni dan besar juga tanggungjawabnya.tanggungjawab dakwah itu menjadi lebih besar.mungkin ramai perempuan yg nak kahwin lambat atas dasar yg meminangnya itu lelaki hampeh.takkan nak main terima je kan kalau lelaki itu kaki botol,kaki clubbing,mat rempit.penyelesaiannya,bina individu muslim yang kental dahulu.persiapkan diri, perbaikkan diri.yakin pada firman Allah dlm surah an-nur ayat 26.lelaki yg baik itu kan utk perempuan yg baik dan sebaliknya.

"jangan harapkan teman hidup sesuci fatimah jika diri tak sehebat ali.layakkah utk mendambakan lelaki seperti muhammad jika diri tak sekuat khadijah?"

wallahualam

demonsinme said...

Master Hamka, here's another issue that should be highlighted. Would share your thoughts on this.

An excerp from http://minuseven.blogspot.com/

Are we going to take them ridiculing 121 (1A) lying down? Why aren't we saying anything? Are we just going to pretend we can't hear these hue and cry by the non-Muslims, and even fickle Muslims who can't decide whether they want to be practising Muslims or not on the matter? It seems that their voices of protest are louder than our dear meek Muslim brothers and sisters, whose silence seem to be signifying either their stupidity, ignorance, or cowardice to even verbally defend the law that protects them.

The Syariah Law is an Islamic Law. It is God's law. It is all-encompassing, unless you keep fiddling and amending it. It is supposed to be adhered to if you are a Muslim. You can't pick and choose whatever you think would suit your interest best, and let the non-Muslims question and bend an Islamic law at their whim.

The Islamic law is for Muslims. If your father died and left you a million bucks, would you like a complete stranger tell you how to spend it, or worse, even force you to spend it in their favour? Certainly not. Because the money is yours. It is your right.

For anyone to suggest that the Syariah Court is inferior to the Civil Court is truly appalling. Yet a prominent lawyer, operating in racial and religious-sensitive Malaysia, can make such a statement. It is ugly, his conduct.

That this is an Islamic country which allows freedom to practice any other religion should not be abused. If you are ever guilty of agreeing with a non-Muslim that Islamic law sucks just because you can't seem to adhere to it, or are ashamed to be bound by it, then shame on you. Fatwas made by ulama with worldly gains in mind notwithstanding, the Islamic law is still one of the best and just when it comes to taking care of the interests of Muslim. Non-Muslims are not bound or affected by this law. If they feel they are suffering because of it, then it is the result of the irresponsibility of one person or persons. I hate to speak ill of the dead, but Mohamad @ Moorthy should have informed his family of his conversion. All my sympathy goes out to the wife from day 1, but it is unfair to solely lay the blame on the Syariah Court for the way things turned out.

The way the non-Muslims minister rallied to challenge 121 (1A) is bordering on insolence. Actually, it is insolence in its entirety. 121 (1A) is the bare minimum, it is all we Muslims have! And even that is being challenged.

What is Malaysia coming to? Memang nak kiamat.

*Article 121(1A) states that civil courts have no jurisdiction over matters which are within the jurisdiction of the Syariah court.

Hamka said...

The way the non-Muslims minister rallied to challenge 121 (1A) is bordering on insolence. Actually, it is insolence in its entirety. 121 (1A) is the bare minimum, it is all we Muslims have! And even that is being challenged.

What is Malaysia coming to? Memang nak kiamat.

selagi org islam berpegang teguh dengan Al-Quran dan Sunnah, tiada satu kuasapun boleh mengalahkan mereka...
Tapi bila org islam meniggalkan sunnah, maka Allah akan melantik raja yg zalim memerintah kamu (hadith riwayat aishah r. ha)(plus-minus)

but what was happen with Malaysia Muslim now?


"DIDALAM KUBUR MANAPUN JASAD AKU DI TANAM, AKU, AKULAH JUA.."

Hamka said...

KEPADA 'BORN TO BE DAE'
mungkin ramai perempuan yg nak kahwin lambat atas dasar yg meminangnya itu lelaki hampeh.takkan nak main terima je kan kalau lelaki itu kaki botol,kaki clubbing,mat rempit.

aku kata:
kalau lelaki tu ajak korang kahwin awal2, memenglah lelaki tu niatnya baik, tak nak main2 ngan engkau...memang dia ikhlas , tak nak menghampiri zina.... dan takkan lah ada kaki botol nak ajak korang kahwin awal kot, yg selalu ada lelaki yg mintak tu bukan taste korang, miskin kot, atau rupa kerengg sikit...atau korang nak enjoy dulu!
ok kepada org pempuan:
kena jaga betul2 3 perkara ni,
1.aurat.
2.akhlak
3.solat awal waktu...

Wallahuallam

hamka said...

Tambahan:

ciri-ciri isteri solehah
(bukan hadith atau fatwa just pengalaman)

1. baik dengan mak(macam kawan karib)
2. Ada 1 tau lebih best frend.(kalau takde memang kera sumbanglah)
3. ada kebolehan mendengar.(suami memang cari sorang isteri yag ada ciri pendengar yg baik)
4. Org selalu puji dia(terutama adik beradik)
5. bila bercakap dengan org tua, org tua tu rasa selesa dengan dia.(terutama dengan bakal mertua)
6. bila ada sesuatau yg lawak, dia ketawa(kalu tak memang lembab)
7. lagi bagus mak bapak dia memang jenis tegas dan garang (macam anak tiri-jiwa kental)
8. setuju kahwin cepat(inilah maksud berugama-kalau menolak..mmmmm)
9. simpati yg tiggi(tengok cerita hindustan@bersamamu dll -nangis)
10.ada sikit jual mahal(harga diri tu)

banyak lagilah...!

satu lagi lupa nak kabor,
tak rugi org yang beristiqarah, dan tak menyesal org yang bermusyuarat...

born2Bda'ie said...

em patutlah islam melarang umatnya byk berdebat.sebab?kebanyakkannya membawa kepada perpecahan.macam kisah hassan al banna dan dua imam masjid yg bertelingkah pasal nak sembahyang terawih berapa rakaat.anyway,ana bukan nak berdebat dekat sini.sekadar memberi pendapat.bukan lelaki sahaja yg boleh meminang.perempuan pun boleh.contoh Fatimah r.a.macam yg ana cakap,susah zaman skrg ni nak cari lelaki soleh or maybe perempuan soleh.that could be one of d reasons y kahwin lambat ni terjadi.lagipun,tak boleh nak salahkan perempuan yg tak kahwin2 sampai mati sbb maybe diorang takde jodoh.so,tak boleh lah nak hina diorang.melainkanlah kalo diorang kata mmg taknak kawin.taknak sbb mmg taknak.itu boleh melanggar sunnah.

err one more thing.gelak kalau org buat lawak?nangis kalau tgk hindustan?org soleh tak tengok hindustan,tak gelak kuat2..

wallahualam.

Hamka said...

to born 2 be dae
err one more thing.gelak kalau org buat lawak?nangis kalau tgk hindustan?org soleh tak tengok hindustan,tak gelak kuat2..

benarlah firman Allah dan sabda Nabi serta teguran anda, saya sepatutnya tulis:
"sifat-sifat isteri saya"...

saya copy paste jawapan kepada Lynn ross
Sebenarnya jodoh ni memang dah di tetapkan oleh Allah,
JODOH AKAN DATANG PADA ANDA, SEPERTIMANA MAUT AKAN DATANG PADA ANDA, ANDA TAK DAPAT MENGELAK DARI JODOH SEPERTI MANA ANDA TAK DAPAT
MENGELAK DARI MAUT!!!

Habis tu yg tak kahwin sampai mati tu camne….?
Satu org Alim cakap , ada jodoh kita yg dah mati awal, contoh, eksiden, kena bunuh dll, so mungkin akan ada jodoh dalam next life nanti…so org cam gini macamana usha pun jodoh tetap takde, korang dapat pahala usha, dan korang kena rédha bahawa ini kehendak Allah s.b.w

Dan jangan korang cakap “kalau camtu tak payah usahalah” sebab ada unsur shirik kat situ…nauzubillah.

apa2 pun terima kasih

Anonymous said...

:)

alhamdulillah.. bagus.. bagus komen dan post nie.. ;) setuju bangat! eheh:D

isteri solehah itulah sebaik-baik perhiasan dunia.. tahniah kerana memilikinya.. hanya org2 yg dipilih Allah mendapat pasangan yg menyejukkan pandangan mata.. inilah rahmat kasih sayang Allah utk hamba2Nya yg mukmin..

wassalam

ustazrock said...

ini lagu khas dari isteri-isteri yg solehah...:)
Tuhan sengaja menduga kita
Di mana kesabaran manusia
Engkau isteri yang ku sanjungi
Lambang semangat cinta dunia

Pasti engkau terkenangkan
Peristiwa semalam
Saatku menggadaikan cinta
Pada onak dan duri asmara

Entah di mana akal fikiran
Hingga sesat di jalan yang terang
Ini suratan yang diberikan
Menguji kekuatan jiwa

Waktu engkau ku lupakan
Dalam kemarau panjang
Betapa hatimu rela
Demi melihatku bahagia

Kau menahan segala siksa
Di hati hanya berdoa
Mengharapkan aku kan pulang
Agar terang cahaya

Ku yang hanyut di arus dosa
Di laut ribut melanda
Dan berenang ke pelabuhan
Kasih sayang sebenar

Air mata cinta darimu
Ku menjadi rindu
Pada syurga di wajahmu
Tiada tanda kau berdosa

Biar aku cium tangan mu
Membasuh lumpur di muka
Ku yang hanyut berarus dosa
Di laut ribut melanda

Kau menahan segala seksa
Di hati hanya berdoa
Ku berenang ke pelabuhan
Mencari cinta sebenar

Kan ku tahan apa hukuman
Di hati hanya berdoa
Biar aku cium tangan mu
Sekali lagi bersama

Bukan sekali jalan berduri
Hanya tuhan yang pasti
Mengerti...

Hamka said...

Di sini ada satu FATWA,

HANYA USTAZROCK SAHAJA YANG DI BENARKAN HANTAR LIRIK LAGU...

Biarlah ustaz rock begitu, kerana tuhan telah jadikan dia begitu, dialah penghibur blogku...

Anonymous said...

assalamualaikum warahmatullah... ni first time aku komen kat blog nih... ade yg sokong, ade yg tentang... hopefully engkau x mudah gelabah ngan ape2 jua yg datang n bakal datang... seronok aku baca... at least semangat aku nak dekat dengan Allah makin berkobar-kobar... jazakallahu khairan kathiraaa...


ps: nape USTAZROCK jek leh bagi lagu..? aku pon nak bagi jugakkk... uwaaa...

Hamka said...

Jauhnya mengomen..

fatwa lagu tu aku dah tarik balik..
terima kasih

Saladen 2 said...

Nak tanye..sumber hadis ni dari mana ek??
sebab itulah sabda Nabi Muhammad s.a.w (lebih kurang) “kemulian wanita terletak dalam tiga perkara:

1.Cepat kahwin

2.Murah maskahwin

3.Cepat beranak.”

Dalam erti kata yang lain, wanita menjadi mulia bila ada org berhajat padanya.

~ menanti jawapan..

hanisakura said...

ermm..ciri2 pompuan yg mulia ader persamaan ngan makanan. habis tu? ciri2 lelaki yg mulia same ngan aper lak? Jgn ditanye 'pompuan yg mulia ader lagi ker x ?', kalo jwpn utk soalan 'ader lagi x lelaki yg mulia?' pun x tentu lagi. Kemuliaan insan itu Allah yg tentukan. Kite ckp org x mulia, muliakah kite? ;).. Manusia ni x sempurna. Mesti ade yg kurg. Yg penting mcm mana kite nak terima stp baik n buruk pasangan kite. mgkn hari ni kite plilih die sbb cntik, tp Allah tentukan die x cantik kmdn. Pastu, nak tggl trus ker? Mgkin hari ni iman die kukuh, tibe2 iman die goyah. Pastu, nak biar jer ker? Takdie hr ni die subur, tp kite yg x. macam mane tuh?

Anonymous said...

saya wakil hamka, beliau sedang bercuti tulis blog, tahun depan baru beliau akan update.

harap maklum

Hamka said...

Saladen 2

Kau Tanya ustaz.., aku tak ingat dah buku mana aku baca..

----------
hanisakura

kenapa marah sangat ni,

maaflah aku jika terkasar bahasa

piece!

Anonymous said...

Sentap jugak dengar hadis nih..
merenung diri sendiri..aku nih x mulia ker? Apalah dosa2 aku yg lampau.. Nak kata jahat..x der la aku gi clubbing. Aku masih muslimah yg cuba menjadi muslimah sejati.. Umo 28..agak2 masa kecederaan..hampir jadi nasi ayam x laku nih.. Huh. Sentapp..

Entah dimana lagi nak cari bakal suami.. kerja pagi baik magrib..semua kawan-kawan dah kawen.. Mana nak cari??.. Yang baik2 semua dah kawen..tinggal yg hip hop jer. Macam mana??.. Ahh..aku bukan taste depa pon. Yang hip hop mesti nak cari yang hip hop jugakkan? Tapi depa kawin jugakk..aku jer x kawen2.. Mula ker mereka2 nih?

Dulu konon hampir kawin tp halangan keluarga pihak lelaki. Akhirnya lelaki itu sdg bahagia dgn pilihan ibunya..

Lepas tuh ada yang teringin berkenalan(match making kenalan parents)..sudahnyna x jadi jugak. Alasan lelaki itu nak sambung belajar..
Motiff nak berkenalan kalau x bersedia.. ??..

Ker aku nih ada jin.. ??..Bila tengok jer orang terus x jadi??

Aku dah x tahu nak usha macam mana lagi..Dah penat dah. Tahun nih x der apa2 crita..semua pasal kerja jer.. entahlah..malas nak fikir.. Kang aku nagins sorang2.. nanti jadi hamba yang tak bersykur pulak..

Telinga dah lama sakit kena perli..Hati dah lama dah berkecai.

Aku redha dengan ketentuan.. Aku dah x tahu nak usaha macam mana lagi.. tak kan nak buat iklan kot?..

Drp layan jiwa kaco..baik la aku hadap kerja & membusykan diri.. yang penting aku dapt tanggung diri aku sendiri. Beli apa yang aku nak. Ada duit lebih boleh bawak parents melancong.

Aku dah malas nak fikir..


Memilih..munkin kena pilih sikit. Aku ada kaka cacat. Kalau ditaldirkan panjang umo & parents aku dah xde.. sapa nak jaga. Mak aku dah pesan awal2.. itu tanggungjawab aku. Aku kena cari bakal suami yang memahami.. susah kalau dapat yg pentingkan class nih..

Sekadar luahan Rasa..

Hamka said...

ada jugak lelaki mengadu susah cari jodoh kat email.., kalau sanggup kau bagi biodata, dan aku forward kat mereka..

(dan tugas aku habis sampai situ, sebab banyak lagi mayat menanti)

riDiCulOuS said...

cis...cis..cis..dan cis lagi serta cis yg terakhir T_T ciskek tul..

Actually perumpamaan yg bagus...
wanita dan makanan...bagus3..
Saya bangga..

Sebab makanan saya besar sekarang ni. Sebab makanan badan saya ada tenaga nk jlnkan segala fungsi..

Sebab mknn yg baik sy terhindar dari penyakit dan akn datang..insyaAllah...

So, saya tak perlu melatah...

Ty atas peringatan....

Tapi ada 1 je nk kopi pasta masuk sini :

"...Habis tu yg tak kahwin sampai mati tu camne….?
Satu org Alim cakap , ada jodoh kita yg dah mati awal, contoh, eksiden, kena bunuh dll, so mungkin akan ada jodoh dalam next life nanti.. "


T_T jgnlah jodoh sy mati lg...uwaaaaaaaaaaaaaaaaa camne nk kawennnnnnnnnnnn T_T

Hamka said...

burrppp

(bunyi sendawa)

noharanutdya said...

perempuan yang baik, untuk lelaki yang baik.. betul kan?
p/s: tgh marathon2 entri kau hamka.. best.. nape la tak penah taw dr dulu.. taw2 da 3000+ followers.. woha!

tak penah nampak blogger ade 200+ komen double woha! woha! ko mmg world.. eh. tu mawi.. keh-keh

Hamka said...

hins hins (bunyi lubang hidung kembang)

Anonymous said...

“kemulian wanita terletak dalam tiga perkara:

1.Cepat kahwin

2.Murah maskahwin

3.Cepat beranak.”

Dalam erti kata yang lain, wanita menjadi mulia bila ada org berhajat padanya.

saye tak mulia la sbb x kahwin lg(rmi kwn dh kahwin) sbb takdak org nak...sedihnya...

Hamka said...

tak yah sedih, kamu masih mulia kerana ada keinginan..

yang hina, bila orang nak, tapi jual mahal..

itu maksud aku.

Anonymous said...

wehuuuuuuuuu....

*terbaek*

saye tros rase nk kawen xnk jual mahal lagi...

-lurvOizra-

Dr. Safura Aaziz said...

assalamualaikum,
Saya nak tanya: sumber perawi hadis yang saudara Hamka tulis di atas, yang menyatakan kemuliaan wanita itu terletak pada 3 perkara. Dari buku mana saudara Hamka baca ya? Kalau boleh nak minta tolong saudara Hamka tunjukkan. Saya 'rasa' isi hadis tersebut berasingan dan tak disebut oleh Rasulullah saw sekaligus tiga-tiga perkara tuh; namun itulah, tempat saya belajar ni tak ada ustaz, jadi tak jumpa lagi sampai ke hari ni. Sekian dulu, terima kasih.

Hamka said...

percaya atau tak, selepas 4 tahun menulis entry ini, aku lupa perawi.., siap tahu, tolong!

Anonymous said...

“kemulian wanita terletak dalam tiga perkara:

1.Cepat kahwin

2.Murah maskahwin

3.Cepat beranak.”

kesudhan nya aku ler wanita yang tak mulia :

1. lambat kawen (27tahun)
2. Mas kawen - ikut negeri aku kawen
3. sampai ler sekarang tak ada anak....

ermmmm... memang bukan wanita mulia aku ini......

Mummy said...

zaman skang tak macam zaman dulu..anak perempuan nak blajar tinggi2 sampai keluar negara..bila dah blajar tinggi, hantaran pun tinggi lar...pasal anak tuh rasanya sumer wanita suka nak ada anak...
jadi kiter2 yg bakal jadi mak dan bapak nih..sok2 bila anak dara nak kawen jangan dilewat2kan dan diletakkan hantaran yg tinggi2...
yg wajib adalah akad nikah, mas kahwin dan kenduri..yg lain2 takder pun takper...kiter ubah tradisi nih...amacam???

Anonymous said...

ohh hamka...

Hamka said...

set!