Jan 12, 2006

Apa itu Korban?

(Sudah korbankah korang?)

Sempena Raya haji ni , aku nak Tanya korang, apa itu korban?
Sembelih Lembu?
Sembelih Kerbau?
Sembelih Kambing?
Sembelih Itik?,Angsa?
Sembelih anak?
Berindik telinga?
Berkhatan?
Adakah dengan ambil bahagian dalam korban Lembu menjadikan kita sudah berkorban untuk ugama?
Mari kita imbas kembali cerita Nabi Ibrahim a.s…
Pada mulanya baginda tidak tahu siapa sebenarnya tuhan, mula2 dia sangka tuhan adalah bulan tapi bila siang bulan hilang (hilang dalam terang) maka dia kata ini bukan tuhan dan ternampak pulak matahari. Maka baginda mula menganggap matahari sebagai tuhannya, hinggakan pada waktu tengahari beliau ambil air dan renjis pada langit, Mak dia tanya”kenapa buat macam tu?” dia cakap “kasihan, ‘tuhan’ dalam kepanasan…”
Begitu taksub sekali beliau dengan tuhan….
Sehinggalah Allah mewahyukan kepadanya tentang Zat yang sebanar iaitu, “Akulah Allah tuhan sekelian Alam.”
Maka Sangat suka dan gembira Baginda atas perkara ini maka dia telah bertekad dan anggap Allah sebagai kekasihnya. Dan Allah pula telah melantiknya sebagia ‘khaililullah’(sahabat Allah)
Bila Allah dok puji nabi Ibrahim a.s. maka datang keinginan pd malaikat utk test iman nabi Ibrahim a.s, dan kecintaan Nabi Ibrahim.a.s kepada Allah s.a.w
Maka pd waktu nabi ibrahim duduk menjaga kambing datanglah malaikat lalu diucapkan
‘subhanallah!’
maka Sangat terkujut dan teruja bercampur gembira bila dengar nama Kekasihnya disebut.
Maka baginda mintak org tu sebut sekali lagi tapi malaikat buat sharat ,boleh aku ucap tapi kau kena bagi semua kambing kau kat aku. Nabi Ibrahim a.s kata, boleh tekde hal punya asalkan kau ucap kalimat tu balik(lebih kurang), barulah malaikat percaya akan kecintaan baginda pd Allah begitu tinggi sekali, dan bagitau niat sebenarnya yg dia saje nak test iman baginda.
Pendek cerita, Nabi ibrahim a.s ni takde anak, doa punya doa punya doa, umur 80 tahun barulah Allah bagi anak, punyalah gembira baginda sehingga larilah tawajuh/tumpuan/konsetrate/fikir/ baginda daripada Allah, kepada anaknya yg bakal lahir.Sekali bila lahir dpt anak lelaki, bukan main gembira lagi, lalu ketika itu tumpuanya pada anak melebihi pada Allah, maka Allah ingin nabi Ibrahim buktikan cintanya iaitu dengan meninggalkan anak dan isteri di Padang pasir yang takde asbab hidup selama 7 tahun.

7 TAHUN KEMUDIAN…

Baginda telah pulang dgn hati yg berbunga2, maklumlah anak dah besar, boleh main lari2, ketawa2, pada waktu ini sekali lagi tumpuan, fikir nabi Ibrahim pd anaknya begitu tinggi sehingga datang perintah baru dari Allah untuk buktikan iman dan cintanya iaitu tak boleh turun dari unta dan kena keluar lagi jalan Allah selama 3 tahun, menangis Siti Hajar lalu membasuh kaki suami tercinta dengan air zam2 dan kata Siti Hajar (lebih kurang): “Allah yg sama jaga abg dalam api, Allah yang sama juga jaga saya dan anak abang, pergilah abang, bila ini perintah Allah maka janganlah bimbang, ALLAH BERSAMA KITA, ALLAH TAK KAN SIA-SIAKAN KITA.

3 TAHUN KEMUDIAN…

Pulanglah baginda dengan hati yang sgt rindu pada anaknya, anak aku dah besar, dah pandai bercakap, boleh aku ajar itu-ini. Maka sekali lagi fikir dan tumpuan baginda pd anaknya melebihi fikir dan tumpuannya pada Allah hinggalah Allah mengeluarkan perintah baru untuk nabi Ibrahin a.s buktikan cintanya pada Allah mengatasi segala2-galanya iaitu dengan mengorbankan anaknya, bunuh terus, sembelih hidup2.

Tuan-tuan yang mulia,
NABI IBRAHIM A.S TIDAK DIPERINTAH UNTUK SEMBELIH SEEKOR BINATANG
TAPI DIPERINTAH UNTUK SEMBELIH SEORANG MANUSIA…

NABI IBRAHIM A.S TIDAK DIPERINTAH UNTUK SEMBELIH SEORANG MANUSIA SAHAJA
TAPI MANUSIA ITU ADALAH ANAK DIA…

NABI IBRAHIM A.S TIDAK DIPERINTAH UNTUK SEMBELIH ANAK DIA SAHAJA
TAPI
ITULAH SATU-SATUNYA ANAK DIA…

DAN BAGINDA TELAH MELAKUKANYA….

Baginda buat sungguh2, tapi pisau tak lut, Allah tarik sifat pisau yg memotong, susah hati baginda fikir macamna nak sembelih anak dia, baginda asah pisau dan sembelih lagi anaknya tapi tak cedera sedikitpun . Baginda buat berkali2 sehinggalah datang malaikat Jibril a.s bagitahu “cukuplah Nabi Ibrahin, engkau telah buktikan cintamu pada Allah mengatasi segala-galanya, engkau sanggup korbankan apa saja demi Allah walaupun nyawa anakmu sendiri,
Maka sebagai hadiah Allah telah hadiahkan seekor kibas dari langait yg diambil dari zaman nabi Adam dulu kepunyann Qabil(Qabil ke Habil? Kene check semula nanti)
Jadi, tak sama MENGHAYATI PENGORBANAN NABI IBRAHIM A.S dengan MENGHAYATI HADIAH PENGORBANAN NABI IBRAHIM A.S(dan tak salah langsung pun nak sembelih lembu pd hari raya korban, sunah tu!)
cuma...Pernah tak korang ‘sembelih’ perasaan cinta korang pada anak isteri demi kerana Allah?
Ramai org datang solah hari raya korban, ramai org buat korban tapi masjid masih kosong, kat opis aku ada satu org filipina yg tinggalkan keluarga dia selama sebelas bulan dan dia cakap, kalau nak dapat kebahagian dengan harta kena korbankan kebahagian dengan keluarga, jadi anda dan saya dan korang semua, untuk dapat kebahagian dengan Allah kita juga kena korbankan kebahagian dengan anak dan isteri kita!…
korbankanlah waktu bersama keluarga sekejap dan datanglah pada Allah.
Korbankanlah rangcangan TV kegemaran korang. dan datanglah pada Allah
Korbankanlah PS2 korang dan datanglah pada Allah
Korbankanlah waktu rehat korang dan datanglah pada Allah
Korbankanlah cuti annual leave korang dan datanglah pada Allah
Korbankanlah hoby korang dan datanglah pada Allah
Korbankanlah masa lapang korang dan datanglah pada Allah
Termasuklah aku sekali….isk..isk….

Ps: berkorbanlah sebelum menjadi mayat

10 comments:

mat said...

>> NABI IBRAHIM A.S TIDAK DIPERINTAH UNTUK SEMBELIH ANAK DIA SAHAJA
TAPI
ITULAH SATU-SATUNYA ANAK DIA

ishaq

Hamka said...

Terima kasih pada encik Mat,

Sepengetahuan hamba yang jahil lagi hina ini (kalau salah tolong jolokkan)
Ketika nabi Ismail lahir, Nabi ishaq belum lahir lagi, jadi penyembelihan tu berlaku ketika "satu-satunya anak dia".

apa2pun terima ksih bebanyak2.

Hamka said...

Tambahan,

Pergi solat jemaah, baca quran, zikir tu bukan korban, itu baru tunaikan hak ugama, korban adalah buat lebih daripada hak ugama:
Cth:
Solat tahajud
Korban Lembu
Puasa sunat
Sedekah
dll

Cuba korang bayangkan, tunaikan hak ugama belum sempurna, macamana kita kata dah korban?

ustazrock said...

hmm... hmm... hmm...
Berkorban apa saja
Harta atau pun nyawa
Itulah kasih mesra
Sejati dan mulia

Kepentingan sendiri
Tidak diingini
Bahagia kekasih
Saja yang diharapi

Berkorban apa saja
Harta atau pun nyawa
Itulah kasih mesra
Sejati dan mulia
hmm... hmm... hmm...

Untuk menjadi bukti
Kasih yang sejati
Itulah tandanya
Jika mahu diuji

Berkorban apa saja
Harta atau pun nyawa
Itulah kasih mesra
Sejati dan mulia

Hamka said...

ustaz rock, janganlah lagu p ramlee, lagu lainlah...!

amar_kun said...

rocknya ustaz ini berlagu p ramlee.. ayah saya pun suka p ramlee.. tp dia tak rock la.. :)

Hamka said...

saudara amar,
aku pun suka makan nasik
ni ada satu rahsia, ustaz rock tu sebenarnya perempuan...
(ustazahrock)

Mummy said...

Begitu berat skali ujian yg diterima oleh nabi Ibrahim ya...bergenang air mata bila mengenangkannya...

Rina said...

En.Hamka...

Klau saya berkorban dan mengungkit2...apakah pengobanan saya itu mendapat pahala atau sebaliknya?

Hamka said...

jika ungkit, kira tak ihkhlas, bila tak ihlas, susah nak dapat pahala dek oi..