Oct 26, 2010

Pernah tengok ‘the arrivals’?

(Maaf kepada yang email kerana aku dedahkan email korang, tapi jawapan aku dalam email kepada korang adalah sangat sopan, dan bila aku publish di blog, tolong jangan perasan disalahkan jika aku terkasar bahasa kerana aku merujuk secara umum, dan tolong jangan perasan disalahkan, Soon you will know the truth...”)

Pernah tak korang search dalam inbox gmail korang satu patah perkataan, dan keluar bersusun susun maklumat yang dicari macam injin carian google.

Hari ni aku dapat email yang berbunyi begini:

“tolong ulas video Arrivals.”

Hmm, dah banyak aku terima email sebegini, dan aku dah jawab jugak mana mana yang sempat dalam email tapi nampaknya hari ni, aku kena jawab secara umum.

Lantas aku search perkataan ‘arrivals’ dalam inbox email aku, fulamak, banyaknya email tanya pasal benda ni..

Aku copy/paste sikit:

Email 1:

Assalammualaikum Tuan...

Mintak tuan tolong komen tentang video “arrivals”....kalau malas nak komen panjang...komen pendek & padat pun tak per...janji ada...
kalau panjang lagi bagus....

Terima kasih...

Email 2:

Hamka, cuba tengok u tube taip "The Arrival": minta pandangan boleh?

video tu, tentang sorang cerita pasal kehadiran dajal yang ditunggu oleh orang tertentu (kalau tak silap illuminati kot namanya), tapi orang yang buat dokumentari tu tak suruh kita ikut dajal, tapi dia suruh buka mata, minda untuk bagitahu yang orang "elite" ni dah control mind kita supaya ikut dajal dan suruh kita sedar. macam tu la lebih kurang ceritanya.boleh percaya tak?

Email 3:

En.hamka, saya telah berwaspada dalam menyebarkan apa-apa kerana en.hamka.(sayalah yang Tanya pasal kasut crocs tempoh hari hu hu)

justeru, saya ingin minta pendapat encik terlebih dahulu sebelum menyebarkan ini.
Boleh caya ke video the arrivals?

terima kasih

Email 4:

Salam, Saya baru je dengar documentary The Arrivals. Google je, banyak video kat youtube, blog. Fakta-fakta ni boleh dipercayai ke? Nak minta pendapat.

Email 5

Assalamualaikum Hamka,

Saya Puan X, dari pantai timur, ingat nak bagi mesej kat facebook, tokleh pulak.. So, saya email la kat sini..

Hamka, haritu saya baca pasal Dialog sorang mamat tu dengan bishop, jiran dia... Saya rasa macam ada kebenaran tentang apa yang si bishop tu cerita dan terangkan... walaupun saya tak pasti sumber sebenar... tapi semua yang dia cakap tu logik..dan buat saya sedar dan berfikir...dan yang saya paling pelik ialah pasal makhluk yang paling agung dan suci yang akan dilepaskan dari rantainya...(saya terfikir dajjal ke tu...)...dan membuat saya seram sejuk la sebab dia kata 1, 2 tahun akan datang...(dialog tu dalam tahun lepas kot...)

Lepas tu..nak dijadikan lebih ketidaktentuan saya ni... beberapa hari lepas saya menonton kat youtube..50 siri The Arrivals..(malay subtitle).. Saya sambil menonton tu berdebar2...dan bergenang air mata... betapa selama ni rupanya dajjal dah memerintah dunia...dan kita sekarang dah ada kat fasa2 akhir pemerintahan dajjal laknatullah tu... ish...terkejut giler saya...
Saya rasa Hamka dah tengok youtube the arrivals ni kot..sebab selalu ulang ayat, blue pill red pill tu...kat dalam tu pun ada gak...

Jadi Hamka, saya rasa orang-orang yang berpengaruh macam Hamka ni... patut galakkan orang-orang Malaysia ni tengok the arrivals tu dari Part 00 sampai Part 51. Saya ni risau..kalau orang Islam tak sempat tahu kewujudan dajjal sekarang...makin sesat dan tak sedar lagi...(saya pun belom abis taubat lagi ni...aduhaiii...). Sekurang-kurangnya..kita dah tunjukkan bukti-bukti hadis Nabi Muhammad saw dan kebenaran Al-Quran kepada rakan-rakan kita... Dan kalau diorang taknak ambil tindakan drastik tu kita tak dapek nak nolong...

Hamka, kalau boleh, tolonglah sebarkan tentang pemerintahan dajjal yang dah bertapak dalam fasa akhir ni... dan kalau orang kristian tengok the arrivals pun mereka akan tahu mereka telah ditipu berkurun lamanya.... baik masuk islam je...lagi selamat..

Ok Hamka... Assalamualaikum...

Email 6

Salam, pernah tengok video “the arrivals”? video tu ada 50 siri...dia cerita tentang kita sebenarnya sekarang hidup dalam pemerintahan dajjal...yang 40 hari tu...dia sertakan banyak bukti kebetulan, konspirasi pertubuhan rahsia dunia, hadis, ucapan ulamak,

Saya nak terangkan memang tak pandai, maklum la...BM SPM cuma cukup makan jer...tak nak percaya tapi banyak kebetulan yang ada, terlalu banyak...kalau nak kata/cakap, semua orang bleh kata/cakap,...bila bagi bukti, sape nak approve?...

Awal-awal video memang dia banyak tunjukan ape yang dah jadi kat dunia ni, tentang pertubuhan rahsia, konspirasi dunia, perang, sejarah & sebagainya...saya tak terus ambil bulat-bulat la...lalu saya pun jumpa pakcik google & ingat-ingat balik sejarah yang penah saya baca & belajar...memang baca kebetulan...yang kompem betul tu memang betul la...tapi yang samar-samarpun nampak macam betul...tu yang saya nak kongsi dengan orang yang lebih open pemikiran dia...nak tau ape pendapat & pandangan...

banyak kali jugak la saya tunjuk ape-apa bahan internet ni kat orang yang lebih pandai ilmu agamanya dari saya, tapi jawapan yang saya dapat, jangan pecaya bende kat internet ni bulat-bulat...lalu saya pun biarkan ia berlalu..dalam hati "kalau saya percaya bulat-bulat, tak payah la saya tanya kepada tuan"

saya pernah bertanya kepada jakim tapi sampia sekarang takde berita...

saya andaikan movie maker ni seorang yang peka & banyak melancong ...

Aduh bro...sampai sini dulu...masa tak izinkan...lagi pun saya tak nak habis kan masa bro lama-lama baca email ni...

Email 7:

Salam..

Assalamualaikum Saudara Hamka yg dimuliakan,

Semakin hari saya semakin risau, gusar dan resah. Betapa takutnya saya dengan berbagai-bagai perkara yg terjadi di sekeliling kita yang mana orang Islam tak perasan. Saya ingin meminta jasabaik Hamka untuk menggunakan pengaruh siber Hamka, bagi menyebarkan tentang perkara ini agar kita tak ghalat/menyesal bila orang Islam terlanjur melakukan dosa sebab mereka tak tahu akan kebenaran di sebalik apa yg sedang mereka lakukan adalah dosa, Maaf, saya sedang tension..tension dengan DAJJAL!!!

Hamka, mungkin Hamka dah diberitahu tentang kajian 2 orang Islam barat tentang kewujudan Dajjal yang telah bertapak di dunia kita telah mencapai 1000 tahun (Britain) + 83 tahun (Amerika) + 10 tahun (dalam proses ke Jerusalam)..

Kita ada masa lagi 10 tahun (lebih kurang) dalam dunia ni nak hapuskan/elakkan diri dari pengaruh Dajjal... Sementara itu, kita kena berdakwah untuk bawak orang Islam jangan tergoda dengan ikutan Dajjal.. Ya Allah takutnya...macamana nak hindar sedangkan semua benda yg dihasilkan pengikut dajjal ada di sekeliling kita...

Sejak beberapa hari ni saya makin tak lena tidur.. Dlm video tu ada beritahu, Friendster dan facebook dll, adalah salah satu cara dajjal nak mencari Imam Mahdi. Sebab Dajjal tak sempat tengok muka nabi Muhammad, jadi dia tak kenal wajah nabi..sebab wajah Imam Mahdi macam wajah nabi kan sebab dia keturunan nabi...(harap saya tak salah tafsir)

Lepas tu.., beberapa hari ni, kalau saya buka akaun facebook saya, dia akan keluarkan sekeping demi sekeping foto kita, dia akan kotakkan/fokus wajah sorang-sorang dia suruh tag/namakan... Saya terkejut, dan fikir memang betul lah dajjal sedang mengenalpasti wajah-wajah manusia sebab dia nak tau mana yang bernama Muhammad..yang ada iras nabi kita.. Ya Allah... takutnya...

Lagi satu, dalam video tu, ada cakap, masa dajjal perintah dari Britain dunia kena ikut matawang euro selama 1000 tahun. Masa dajjal perintah dari US, kita semua kena pakai USD.. dan bila ke Israel, sejak tahun 2000, kita mula kena guna matawang israel..tapi dia pandai tak pakai currency yang betul.. dia pakai ATM/credit card/segala jenis loan bank.. Dia nak duit kita tak nampak, kita ada kad je.. atau hutang je.. biar kita bergantung pada dia satu hari nanti... sebab semua bank-bank besar dunia Dajjal pegang (yahudi durjana punya).. so, nak dijadikan bukti kukuh pulak...Minggu ni.. matawang USD jatuh mendadak.. dan bakal jatuh lagi... Memang betul lah kata video tu... Sebab dia nak hilangkan kuasa Amerika pulak..nak ganti ke Jerusalam... kat tanah suci Yahudi tu...

Malam tadi punya berita, Iran dah lancarkan peluru berpandu QIAM, bertulis YA MAHDI atas dia... Saya rasa mereka antara tentera-tantera Imam Mahdi yang mula bersedia nak menentang tentera Dajjal... Sebab kat Israel dah ada tentera yang bernama KAFIR... Ya Allah...seram saya...
Hamka, tolonglah ajak kawan-kawan kita bertaubat, dan jangan terpesong akidah, dan tetapkan iman... Saya pun takut, sebab persediaan saya belum cukup nak menempuh dugaan besar macam tu... Hamka..tolong doakan saya ye..

Terima kasih...

Email 8, 9, 10..

(nanti tak larat korang nak baca..)


JAWAPAN AKU!!!

Siapa yang percaya kepada TEORI KONSPIRASI adalah bodoh, atau senang diperbodohkan, setaraf dengan Pak Pandir Moden, tergolong dalam golongan Perasan disalahkan, Perasan unik, dan juga mengalami sydrom Mumayiz down..

Blog aku tak de cerita-cerita ramalan ni, biarlah tukang tilik jer yang meramal masa depan dunia dan mati masuk neraka, aku tak nak campur..

Pesan tok guru aku, banyakkan cerita atas langit dan bawah bumi.(atas langit: akhirat, bawah bumi: kisah Nabi dan sahabat, ehem, ehem)

Dan aku tak nak terlibat dengan dosa orang yang quote ayat Al quran dan hadith untuk membetulkan teori konspirasi, salah tafsir masuk neraka, dan jangan mencemar kesucian Al quran dengan teori konspirasi yang karut marut dan tak masuk akal (rujuk Asbabun Nuzul)

Dunia ni dalam perancangan Yahudi? Bagaimana dengan ayat : Wamakaru wamakarallah wallahu khairulmakirin - Ali Imran(54) yang bermaksud, Mereka merancang, Allah juga merancang, sesungguhnya Allah sebaik-sebaik Perancang! (aku pulak quote ayat al quran..)

Ok, aku teringin sangat nak ulas panjang lebar, tapi aku sangat-sangat perasan sibuk, aku sambung bab ni 2 minggu lagi. InsyAllah, (jika aku rajin dua minggu kemudian atau tak mati lagi)

Pesan aku secara ringkas, jangan buang masa tengok video tu, dan jangan buang masa bercakap tentang ramalan masa depan yang bukan bukan, tahun depan kiamatlah, dajjal nak keluar minggu depanlah, yakjud makjud dah dijumpai lubangnya dan akan keluar 3 minggu lagi, yahudi itu yahudi ini, apa kejadah ntah?! satelit itu Dajjal, logo itu bermaksud XXX, baca terbalik jadi YYY, arghh! Jangan mencampakkan diri dalam kebodohan...

Banyakkan bercakap tentang ‘atas langit dan bawah bumi’.., kalau nak bercakap tentang masa depanpun, cakaplah tentang hari keretamayat datang jemput korang lepas mayat korang mandi mayat...

Jumpa di sana!

Akhir kata:

(Kring kiring kring kring, bunyi seram dari filem the SAW)

“Soon you will know the truth”

Ps: lepas ni berhenti tanya bab ni dalam email,ok!

229 comments:

1 – 200 of 229   Newer›   Newest»
~fam~ said...

aku yang pertama!!

akhirnya....:)

Anonymous said...

hu3..sonok3..=)

padi said...

aku kedua hehehe

Anonymous said...

wei mana aci, bace dulu la baru boley jadi 1st komentar ke 2nd komentar...ish!

padi said...

ok...baru abes baca...


terima kasih kerana sudi mengingatkan...

kadang-kadang menusia ini bersikap, "kuman seberang laut nampak tapi gajah depan mata tak nampak"


hakikat umat yang duk kalut membicarakan tentang perkara yang furu' dan benda yang tidak pasti kesahihannya...dalam masa yang sama terlupa untuk membuat persediaan mati....


istighfar...

emak. bukan penari tiang said...

kahkahkah dari awal lagi aku dah taw freemason, illuminati, dajjal semua neh dakyah yahudi..

bodo laa sapa yang percayaaaa

padi said...

maaf, tadi aku excited terlebih...post komen cepat2...ingatkan kedua...rupanya ketiga...

tak kesah keberapapun sebenarnya,

yang penting ambik pengajaran...


terima kasih en. Kereta Mayat

hendrik said...

alhamdulillah...aku xpernah berminat ngan teori bodoh lagi bangang tu...(marah jap)..sbb org islam sedang diperbodohkan..
aku tmpt ke berapa..?

~fam~ said...

ok, aku pon dah baca...

wa harap sangat....

sampai akhir nanti, yakni nafas sampai ke kerongkong akidah wa dan lu orang masih pada yang satu...

hidup dan mati kita kerna DIA...
insyaALLAH...

tapi, agak terharu dengn email 7....


semoga masih ada sekelumit rasa risau tentang umat...

HijabRockers said...

gelak sorang2 je baca entry ni. xperla aek? yg bg idea nak bertanya pun drpd Allah jugak. tapi tanya pelik2 yg buat org geram tu =).

Anonymous said...

aku atuju dgn en.hamka..
tp,bg aku,aku rase x salah kot klu nk tgk sume2 2..
at least ye dpt bg sdkit ksedaran n kita rasa nk brubah ke arah kbaikan..=)

skyline34 said...

setuju benar
dok baca macam2 di internet..pastu jadi takut pada dajjal
patut nya takut pada Allah swt

Datin Lulu said...

Lagi bodoh orang yang bagi komen sebelum baca macam pengkomen:

Aku first!
Pertama!

Harap sedar dan insaf.
Dunia sementara, akhirat kekal abadi.

kaizen shinobi said...

x pernah tanye dalam email~ har har har

Skymatrix said...

Assalamualaikum,

Hahahahahahahahahahaha!!! ciri2 manusia akhir zaman...

cari la al-quran, hadis atau siapa saja yang terer agama untuk belajar sementara mereka semua masih 'bergerak'...bukan tengok konspirasi, ramalan atau tilikan kat internet...

hahahahahahahahahahahahaha!!! aku rasa kelakar yang amat sangat!!! hahahahahahahahahahahahaha!!!

Hamka...kalo camni gayanya, camna la kita nak jadi ummat terbaik?

Wassalam.

cikdida said...

salam :)
tak sabar nak tunggu sambungan dia
boleh dibuat extra reading untuk final exam hehehe...

Chameleon said...

haha! member aku soh tgok, tp tak sampai setengah episod, aku tido & tak tgok sampai sekarang. bagus hamka, bagus. aku mmg tak membuang masa tgok video tu.

IbnMustakim said...

apa kess... lagi takut dajjal (makhluk) dari takutkan Allah (pencipta makhluk)...

terror lagi anak pakcik hamka yang tak takut hantu (makhluk)...

mmg spesis syndrom mumayyiz down...

Khairi Mohd said...

ler penat2 org tanya. pendek je jwbnya. tak best la hamka.

hahaha.

ika said...

okay . ;)

Cik giRang said...

salam..

pada cik giRang la kan..
xde sebarang masalah kalu video tu blh buat org yg tengok tu muhasabah balik diri dorg n taubatn jadik hamba yg lebih baik...

tapi mmg akan jadik masalah kalu tgk videeo tu, pastu takut pulak pada makhluk n dlm x sedar meensyirikkan tuhan..

roses said...

hiburan berilmiah dipetang hari..
tq encik hamka..:)
sukakan quote ni,nak simpan ayat ni dlm hati:
*bykkan bercerita hal atas langit dan bawah bumi*

slamat beramal~

zaid said...

bagi pendapat aku, tak salah kalau tengok...cume jangan la sampai kemaruk ngan paranoid lepas tgk logo2 atau simbol bende alah tu sume...

byk jugak kebaikan video2 arrival tu sume...dapat menyedarkan dn membuka mate..ok ler tu

Lydia said...

Sangat setuju dgn cik shira! Pe pun time kaseh pd incik Hamka..

The Herol said...

Team konspirasi mmg giler..
klu leh sume bnde dlm dunia ni nk d konspirasikan..

mkn roti gardenia leh nmpk konspirasi..mnum coke pun leh nmpk konspirasi..

silap ari bulan, Blog Kereta Mayat ni pun leh diorg kata konspirasi gak..xpsl2 si Blogger kena tuduh yg bukan..

p/s..aku xckp mnum coke tu bgus..mnum coke sgt2 xbgus dan ini bkn konspirasi..ke konspirasi gak ek? hehehe..

min said...

hmmmmmm

Anonymous said...

walau apa pun..yang pasti jangan lupa lak semua benda wujud dah akan terjadi

Anonymous said...

Superrrrrrrrrrr.

Unci

Suhaibah said...

Emm, saya tengok 'the arrivals'. Pendapat saya, tak salah kita tengok benda2 mcm tu. Walaupun kita tak tau sejauh mana kebenarannya, sekurang2nya ia buat kita beringat-ingat yg musuh2 Islam sentiasa bermuslihat terhadap kita. Cuma, jangan jadikan video tu sebagai satu pegangan sampai timbulkan fitnah pulak. Apa yang penting kita jaga diri dan ahli keluarga kita drpd benda2 yg menyalahi akidah Islam.

Ismi Ijmi said...

hamka aku bukan nak kata apa,tapi the arrivals ni cam satu andaian je..

sekang orang lebih risau dan bersedia dengan kedatangan dajal daripada risau dan bersedia dengan kedatangan maut..

dalam al-quran dan hadith banyak cerita pasal dajal,tak perlu dah "teori" konspirasi.

lagi satu sapa2 takut dajal, dan "teori" konspirasinya aku nak kongsi(aku pun nak quote) sikit beberapa hadith nabi tentang dajal.
tapi mafhum je la,.. nak tau lagi try tanya ustaz atau pokcik google.

1. nak selamat dajal,baca surah kahfi,.. dajal pun takut,heh

2. allah lebih takut umat ni ditimpa kekayaan hingga lupa tuhan daripada fitnah dajal.

so skang dah baca surah kahfi tiap malam jumaat lom? baca 10 awal dan akhir pun ok dah
dah muhasabah dgn kekayaan yang anda ada? salah guna ke x? kalau salah mana2,maka ia lebih berat dr kedatangan dajal,tak perlu siapkan tentera pun....

wallahua'lam

ND said...

btul3..hamka
buang masa jer..
apa ni sume?
konspirasi??

Anonymous said...

Okeh,nasib aku baca,klau tak aku pun percaya video2 tu..

p/s : boleh tak buat komen2 ni "pop up window?leceh btul nak view full page sbb nak jugak bce post lama2 -__-"

Anonymous said...

tok guru sya jgk prnah brkata.....
untuk mnjdiekn sesuatu prlu berlaku prkare yg len yg mnjdiekn prkare trsbut sbgai realiti....dlm arrival ia mnjelaskn dgn lbih trang ag psal dajjal....mmg lh sya taw yg saudre x prcayeknnya....ttpie.....bgaimne dgn khadiran imam mahdi dn nbi Isa a.s utk mnyelamatkn umat mnusia.....tnpa khadiran dajjal.....semu itu x akn trjdie....sdah sememangnyer tgas dajjal adlh utk mnyesatkn manusia.....dn video e2 bkan dibuat semata2 utk mndedahkn apa yg selama ini trjdie.....ttpie jga adlh sbagai pringtan kpd kte semu.....supya brwaspada dgn fitnah dajjal.....dlam surah An-Nas jga mnyeru kte utk sling ingt-mengingati sesma mnusia....krana kte lalai dgn printah Allah S.W.T......jdie trplang lh pda saudre.....video e2 dibuat untuk mngingatkn kte semu yg te adlh umat di akhir zaman....

hamba Dia said...

Pertama sekali, boleh saya tahu, encik hamka dah tonton series itu atau belum? Atau encik sekadar assume daripada emel2 yg encik dapat lepas tu panggil kami yg ambil tahu pasal teori konspirasi ni bodoh? maaf, mungkin encik gunakan perkataan bodoh tu sebab menyampah dengan org2 yg obses sgt dgn series the arrivals tu.

sebenarnya, saya (dan pembuat series tu) tak terasa pun kalau anda taknak percaya pun teori semua ni. nak tonton, tontonlah, nak percaya atau tidak, itu hak kita, takde sapa nak marah. tapi siapa kita untuk menghina the people who takes the series seriously? i find the series thought provoking, so saya search dalam lagi, baca tulisan dan view videos yg saya rasa2 boleh dipercayai, so saya bodoh la?

ya, memang betul, kalau amal cukup insyaAllah takde hal punya, insyaAllah Allah lindung kita dari fitnah dajjal apa semua, tapi salah ke saya nak ambil tahu pasal benda2 ni? bukannya saya pi sembah kaki conspiracy theorist tu ke apa? in fact mereka yg mengingatkan kita supaya elakkan diri dari hiburan yg slowly affect our way of life. Yes, Islam memang dah ajar jgn suka hiburan yg melekakan semua tu, tapi saya lemah, lepas tahu cmne benda tu semua affect hidup saya, baru saya tinggalkan benda2 yg patutnya saya awal2 lagi dah tinggalkan, slowly (sori ayat berbelit). Apsal? Anda tak tahu pasal teori konspirasi ni pun anda tak amik pot langsung pasal hiburan? Solat cukup dan hidup anda tenang dengan izin Dia? Bagus, anda hebat, tapi saya tak sehebat anda..


kata tak kisah, so apasal emo? sebab saya sedih bila pikir susah payah makers of the series buat video yg upload kat youtube pastu kena delete/censor, buat website yg pastu kena hack dgn zionis (katanya la), then tukar pakai private server tau2 sekarang dah takde terus taktau apa jadi...death threats tak payahla cerita

FYI, mereka yg reveal pasal new world order ni bukan muslim saja, ada unitarian, atheist etc..kpd sapa2 yg terus nak hentam HOI MANA BOLEH PERCAYA CAKAP ORG KAPIR! - lantak engkau la, susah cakap ngan org otak sempit nih wuhaha.. so konklusi kepada komen yg boleh bla gak panjang dia ni, tengok dulu, kaji dulu, ketepikan all your presumptions - then nak percaya ke tak, terpulang..

ni video yg makers of the arrivals post kat youtube, nak tengok, tengokla, taknak tengok, tak apa...
http://www.youtube.com/watch?v=C_dlwtXM8-I


you can reach me at dark_glowz@yahoo.com

Nerzhul said...

penah tengok tapi tak sampai sepuluh episod pun. banyak sangat episod tak sempat nak tengok sebab perasan sibuk...hehee

Tok Esah said...

aku suke komen ni, (copy paste)

Suhaibah said...

Emm, saya tengok 'the arrivals'. Pendapat saya, tak salah kita tengok benda2 mcm tu. Walaupun kita tak tau sejauh mana kebenarannya, sekurang2nya ia buat kita beringat-ingat yg musuh2 Islam sentiasa bermuslihat terhadap kita. Cuma, jangan jadikan video tu sebagai satu pegangan sampai timbulkan fitnah pulak. Apa yang penting kita jaga diri dan ahli keluarga kita drpd benda2 yg menyalahi akidah Islam.

ni aku plak..
Hurm, en hamka, bg aku tak pe nak tgok video tu n other sources TAPI perlu ingat, JANGAN jadikan itu sandaran tuk jd takut kpd Dajjal, yahudi etc kerna suma tuh dah dijanjikan oleh Allah. Video or pendedahan konspirasi tu bg aku membuka mata bg yg duk lena dibuai mimpi agar BERBALIK... aku ulang BERBALIK kpd fitrah manusia..

banyak2 kan berTAKWA kerna itu je yg mjdi benteng kite.. kuwujudan dajjal xleh halang sebab dah pasti, xperlu takut sebab kita ada Allah.. cuma aku kesal sesetengah org duk asyik salah kan itu, ini.. semua sebab yahudi.. "gagal SPM pun sebab yahudi" (ade k) huhu

nak elak fitnah dajjal, baca surah kahfi... semoga kita dpt beramal menuju cahaya kelurusan.. neway, pandangan Hamka mmg terbaiiikkkk.. ambil yg baik pedoman yg buruk sbg pengajaran k... woohhaaaa
(aku yg ke brape)) haha

Redz da Tsar said...

Haha... Maka banyak la ahli peminat yang taksub tanpa erbelah bahagi teori konspirasi menghentam kau wahai HAMKA...

Takpe2x.. AKu tetap sokong kau walaupun apa yang berlaku!

izuan said...

dear hamba Dia,

get a life.. dan teruskan beramal.

.::: mr IQ :::. said...

http://me.leokid.my/dunia-akhir-zaman

mungkin ada yg ingin penjelasan lagi, pergilah link ni.
tp ni cerita pasal Video Dunia Akhir Zaman. tp ada gak kaitan dgn konspirasi.. penerangan leokid tu mmg bagus..

.::semoga kita menjadi hamba Allah yang memahami::.

abu said...

http://me.leokid.my/dunia-akhir-zaman

http://salafus-sholih.blogspot.com/2010/10/panduan-memahami-ilmu-teori-konspirasi.html


bro hamzah, penggunaan bodoh pada post kali ni, bagi aku amat tidak sesuai.

Anonymous said...

setuju dgn hamba DIa
kasar jugak la bahase...BODOH tu...
haha...
da tgk video ni...cbe2 la cari info ckit pasal illuminati, freemason ke n lain2 yg ade dalam video tu...
bkn ape...utk kite jadi umat serba ketahuan...tapi bkn jadi paranoid...
tahu bahawa musuh islam sentiasa bergerak....
ni cari ilmu pn malas, nk komen beratus-ratus...
kan ade lagi citer pasal christianity, imam mahdi n Isa A.S...cari la kebenraran tu,
tahu2 la ckit...
kang org kate kite mundur plak...
ape2 yang blaku kt dunia ni x nk amik tahu...
lagi pun...kiamat n kematian adalah subjektif...bole kite andai mana blaku dahulu?
da tanye cam ni ade plak org kate kiamt bole nmpak tande2 nye...
ha...tau pn...
bkn nye x bole nk prepare utk kedua-dua skali
kiamat n mati...2 sumber utama je yg kite perlu...
c'mon la...
saat manusia da x pegang lagi al-quran dan hadis...haish...
hati2 lah umat islam sekalian...
sama2 sedarkn sesama sendiri...bkn sedar seorang diri...

Puteri Bonda said...

Aduh, soklan panjang berjela, jwpn tu je,huhuhu. xpuas ati btl, xpe tnggu lg 2 mnggu, nk tau kesinambungan jwpnnye. Hope memuaskn hati la...
Err tapi aku xpenh email pn soklan2 cm ni kt En.Hamka, hehe
Kepada pengomen2 sekalian, buat ape la nk berebut2 komen nk jd pengomen yang 1st, ape yang penting baca dan ambek iktibar la bakal-bakal mayat sekalian.

Penganalisis said...

Hamka ni pun manusia jugak.. bukan wali.. jika tanya pendapat dia, dia bagi jela..

Jadi, kita buat pertimbangan dan keputusan berdasarkan semua sudut dan pendapat.. Kemunculan Dajjal itu sudah pasti, cuma waktu, masa, tempat tu kita tak dapat teka.. cuma sekadar beringat...

orang bijak, org yang selalu ingat mati.. bukan orang yang takut mati.. :P
yezza..

syaiful said...

salam hamka.

Maaf saya katakan...tp mmg sy kurang setuju dgn pendapat hamka psl issue ni. First of all.....you make a preassumtion without menilainya secara menyeluruh. en hamka blm tgk pn lagi series ni...blm selidik pn lagi source2 y diorg guna utk buat series ni, dan terus melabel diorg sbg pembuat konspirasi. Cadangan saya....ape kate en hamka tgk dulu....keep an open mind....then cuba buat research sendiri....bru buta penilaian.
Maaf saya katakan....ramai y tgk series ni....salah phm. diorg xnmpk THE BIG OBJECTIVE.....is not to be affraid of dajjal, but to be aware the HIS FOLLOWERS dah lame ade....and try their very hard utk pesongkan kite. Tp biasala masyarakat kite....selalu buat tanggapan awal....then kecoh xtentu psl.
The Arrival dicompile oleh dua org muslims....dan mereka bukan buat andaian kosong....but they refer to others pny research.

Mybe can be say as konspirasi........but still ade byk kebenarannya.....bile hamka tgk...dan nilai dgn keadaan skrg....bru blh realise.

ok kite tolak tepi psl dajjal...sbb itu siu skrg kn. Kite sbg muslim sume dah tau...dajjal akan tiba....bile...bila akhirat. so itu tetap....xpyh la nk jangka2....reason nape ramai org tkt....sbb diorg tkt mati la tu(haiii). Kiamat spttnya mendatangkan keinsafan...
Jadi bnd2 y blh kite consider...is the Freemason....dan helah2 mereka dlm memesongkn kite sume. Sbb klu hamka awal2 dh tolak......tkt nnt hamka pn tertipu....or your family members...or your children. Sbb cara diorg sgt licik...smp ke tahap influence kanak2 melalui siri kartun. bnd2 mcm ni kite kena aware. Ambil tahu psl hal2 ni bkn BODOH.....
Sbb saya lansung xterasa...cume saya tkt followers awk akan ikut ckp awk, dan pada saya...siri ni....ptt dilihat oleh sume org.

Nasihat saya....keep an open mind.
Cadangan saya....cuba tgk dulu siri ni smp hbs dulu.....baru buat penilaian

Anonymous said...

Kita dinilai di akhirat pasal amalan kita. Soal dajjal tu dtg dlm bentuk apa biarlah... dah takdir dia nak dtg. Yg penting skrg usaha kita nak duduk dalam kumpulan kanan atau kumpulan kiri atau kumpulan yang terpilih di akhirat kelak...( baru lepas baca buku berkaitan surah al-waqiah) dari risaukan arrival of dajal baik risaukan arrival of mati.. or kiamat..

~fam~ said...

kepada Datin Lulu...

"Lagi bodoh orang yang bagi komen sebelum baca macam pengkomen:

Aku first!
Pertama!

Harap sedar dan insaf.
Dunia sementara, akhirat kekal abadi."


bodoh eh orang yang bg komen macam tu?
tu pon kire bodoh eh?
memang bodoh ke?
orang pandang bodoh ke?

tapi kan, lagi bodoh orang yang kata orang lain bodoh....

saje je...bukan nak tunjuk diri bodoh bila komen macam:

Aku first!
Pertama!

wa bukan nak emo, tapi ayat lu buat wa anginnnn....

wa pernah dengar, nabi tak bagi kita sakit kan hati orang lain...

Anonymous said...

Assalam.

Kelebihan bercakap perkara atas langit dan bawah bumi. 1 patah perkataan 1000 tahun ibadat sunat.

Kelebihan baca al quran 1 huruf 10 pahala.

Digandakan 70,000 kali jika sedang fisabillilah bagi yang bujang, 4.9 juta kali jika dah kahwin.

Malaikat boleh kira air hujan, tetapi tak mampu kira pahala orang yang dah kahwin (tasykil diri sendiri) , sedang fisabillillah.

Orang yang bijak sentiasa ingat mati dan buat persiapan untuk menghadapinya.

Before the arrival of what should arrived, let make the preparation for death. If it arrived we are prepared to fight until our death!If not then, we will die of fearing the arrival...before it arrived.

Khalid.

tina said...

masa baca awal-awal bhgn email tu, aku rase takut gak.
bila dh baca pendapat hamka, aku jd gelak berdekah2.

astaghfirullahala'zim..

takut-takut aje takde makna kalau tak bersedia. hoh! doakan semoga aku dan korang semua sentiasa berada dlm lindunganNYA. tapi kena usaha laa..

lalalalala~

az-1 said...

Patutlar die bg credit kt Iran... syiah ghupenye... Allah hu'alam
http://wikiislam.net/wiki/The_Arrivals

Manusia said...

Jadi bagaimana pula dengan Sheikh Imran Hosein? Die juga terlibat dengan pembikinan "The Wake Up Project" (kategori teori konspirasi) Adakah Sheikh tu pn BODOH juga encik Hamka? Kalau Sheikh tu pn BODOH, bagaimana saya mahu percayakan ustaz2 zaman sekarang? Sbb Sheikh tu pun berceramah berlandaskan Al Quran & Hadith.

dja_bade said...

apa guna bergaduh..

yang nak percaya, silakan. yang tak mahu percaya, silakan. rasanya geng antikonspirasi dan penyiasat takkan marah.

kalau nak berpada tentang dajal.. tengok la kata cerdik pandai islam tentang dajal. dalam kitab pun ada. bukan takut membuta, sampai ketupat 3 segi pun takut.

saya percaya, ramai peminat the arrivals seronok dgn kegemparan video bersiri ni, tapi masih ramai yg seronok saje, skrin tv dalam rumah tetap tukar jadi lebih besar. dalam rumah masih tak dialun irama Quran, tapi joget hindustan.. ape la gunanya, bapak arrival pun geleng kepala.

tanya diri sendiri, lepas tengok the arrival tu sebanyak mana kemajuan diri kepada jalan Allah swt. atau syok sebab 'aku tahu rahsia konspirasi'.

Puteri Bonda said...

antikapel jgn emo2, sabar itu separuh dari iman, orang kate kite buat dek je, bkn luak pn:-)
jgn marah aku blk lak lps ni,huhu

ashraf said...

pendapat aku..
pd org yg tgk (mcm aku yg pernah) dan plan nk buat video camtuh, klo kajian/pendapat/kesimpulan yg kita buat tuh betul2 berpandukan source Al-Quran, hadis, alim ulama, dan seterusnya.. dgn penuh adab dan ketelitian.. teruskan usaha dan moga Allah balas setimpalnya.. tp klo mula2 berpandukan pakcik google, facebook, hollywood movies, etc. then pastu nk belek quran/hadis cari maner matched, pastu link sumer pakai akal dan nafsu, then byk2la tobat sbb takut2 bkn dicontrol ngan iman, tp didorong oleh setan..
wallahualam..

hamba Dia said...

astaghafirullahalazim... az-1, kau tgk tak isi website yg ko rujuk tu? heh apsal la ada org cmni..

dear azuan, (are you the same person 0_o ?)
thanks, but i've already have an 'okay' life. it's just that i chose to meddle with some things that i find important, unlike you, who chose to stay in your comfort zone. which is ok of course, as long as you don't go around trolling whoever that gives a damn about this whole thing

please come up with something better if you want to argue with me. seriously dude 'get a life'? what are you? 10?

KhaTijah said...

salam..

sy pernah tengok the arrival....
sy juga bukan ahli sihir or what ever..
tp if cerita yg kita lihat adalh cerita yg sama..
maka apa yg dpt sy katakan bhw..
cerita tu bukan menceritakan tntng masa depan..bila dajjal turun,,or whatever yg mengarut dan buang masa nk d fikirkan sedangkan amal masih tak cukup..
ia menceriatakan "APA YANG TELAH BERLAKU" dan pastinyer dgn izin Allah..
sy ulang lg "APA YG TELAH BERLAKU"..
Bukan tntang masa depan...
sy pelik kenapa pemberi email byk highlight tntng dajjal+something yg sy tak terfikir pun..
biler sy tengok.. sy hy memikirkan tentang jahiliah yg laju mengejar kita dan kita pula masih merangkak-rangkak..
dan pasal dajjal, Quraan sendiri dah cerita persediaan2 yg kiter perlu ada tuk hadapinyer..
dan itu yg perlu dirisaukan..
bukan yg ntah apa2 tu (assif xreti nk ckp)

p/s : lain orang lain pendapat :(
mayb lain punyer "the arrival".. :)

alfindani said...

Salaam.
1.Tgk video tu takde hal.bagus jgk untuk pertambahan maklumat. Tapi kena balance dgn ilmu2 drp Al-Quran dan hadis. Belajar tafsir, belajar hadis melalui syarah para ulama. Paling penting lepas itu semua, adalah tindakan kita untuk memperbaiki diri, keluarga dan masyarakat supaya kita tidak termasuk dalam pengikut Dajjal nanti.
2.Perlu diperbetulkan jgk,iaitu Dajjal takde disebut dlm Quran walau satu p'kataan pun. Dlm hadis banyak (tahap mutawatir lagi). Kita mmg kena takut fitnahnya sbb Nabi pun berdoa, dan ajar utk kita berdoa di akhir tasyahhud minta berlindung drp fitnah dajjal ni. Dan takde sorg nabi pun sejak Nuh, melainkan memperingatkan umatnya dgn fitnah dajjal (maksud hadis).
3. Ttg perkataan BODOH oleh Hamka. mmg slalu pun dia guna perkataan tu. dah tahap trademark rasanya. Heh! Pastu ni kan blog dia, biaq pi kat dia la. ;) lagipun kan ke dia dh minta maaf awal2 lg di awal entry klu ade perkataan kasar? btl x Hamka? heh!
4.lastly, sori Hamka, sbb membebel dlm blog ko ni. dan maaf jgk klu ada yg terasa.:)

alfindani said...

Kpd pengkomen di atas ni:
Islam sendiri adalah ciptaan freemason?
HadaakaLLAH.. Semoga Allah menunjukkan anda jln hidayahNya dan moga2 Dia akan menganugerahkan kebaikan kepada anda dengan menjadikan anda memahami Islam dari sumbernya yang benar. Ameen.

"Barangsiapa yang dikehendaki Allah kebaikan kepadanya, maka akan dijadikannya faham di dalam agama" (Bukhari)

Datin Lulu said...

anti kapel,
naik angin ke?
mintak maaf lah.
ingatkan dah sedar.

Mak Su said...

simpulannya, dlm mencari jgn ler tersasar dlm keghairahan, ek

azizah said...

sedih juga bila baca komen hamka kali ni...

bila baca post kali ni,memang jelas2 hamka belum tengok lagi video tu dan terus bagi kritikan tanpa penilaian sendiri...kecewanya.

Utk pengetahuan semua yang belum tengok pun lagi video2 tu, dan terus je nak sokong post hamka kali ni...

TIADA unsur ramalan pun dalam video tu..Video tu adalah 1 usaha untuk memberi kesedaran je tentang apa yang TELAH belaku, dan SEDANG berlaku sekarang.

azizah said...

sedih juga bila baca komen hamka kali ni...

bila baca post kali ni,memang jelas2 hamka belum tengok lagi video tu dan terus bagi kritikan tanpa penilaian sendiri...kecewanya.

Utk pengetahuan semua yang belum tengok pun lagi video2 tu, dan terus je nak sokong post hamka kali ni...

TIADA unsur ramalan pun dalam video tu..Video tu adalah 1 usaha untuk memberi kesedaran je tentang apa yang TELAH belaku, dan SEDANG berlaku sekarang.

~fam~ said...

Puteri Bonda

"antikapel jgn emo2, sabar itu separuh dari iman, orang kate kite buat dek je, bkn luak pn:-)
jgn marah aku blk lak lps ni,huhu "

eh, mestilah tak emo...saje je....:)

Datin Lulu

"anti kapel,
naik angin ke?
mintak maaf lah.
ingatkan dah sedar. "

eh, tak la...turun angin...dah sedar... thank you...

Puteri Bonda said...

Baru search video the arrivals kt youtube ni, tp rasa cm mlas je nk tgk..
ape kate kalau kite pangl Ustaz Kazim Ellias dtg umah Hamka bg ceramah pasl ni, Ustaz Kazim sempoi best cm Hamka jg, mst die blh bg ulasn yg menyakinkan:-)
Dari korg search the arrivals kt youtube baek search video ceramah Ustaz Kazim, dgr ceramah die lagi best dan aku rs lg bermanfaat.

Antikapel, yeke xemo, komen cm menganjing je,huhu
sabar ye:-)

D35y!nchr0n!s3d said...

kpd mahadaya.....

astaghfirullahalazim.....
inikah muslim yg mngaku dia Islam....?
kalu saudara kata bgitu bererti yg saudara menghina agama saudara sndrie...
masyaAllah......
bawa2lah bertaubat ya sahabat....
sesungguhnya Islam itu agama yg benar...
jika Islam itu x benar....
masakan yg Nabi Muhammad S.A.W bersusah-payah membela dan mnyebarkan dakwah Islam.....
lagi satu....
lambang itu x penting...
apa yg penting adalah kita bramal...
amar makruf nahi mungkar.....
dan lagi satu saudara.....
Islam pernah menguasai dunia suatu ketika dahulu.....
kerajaan turki uthmaniyah...
kerajaan abbasiyah....
itu adalah bukti yg Islam pernah menguasai dunia dahulu....
tetapi yg membuat kerajaan tersebut tumpas adalah kelalaian pemerintah dan rakyat ketika itu......
jadi betulkan fahaman saudara dulu pasal agama Islam....
dan jangan taksub sangat dgn agama asalama.....
x salah nk mngamalkannya....
tetapi ingat....
agama yg kita anuti dan amalkan adalah ISLAM.....
dan adakah saudara membuat komen ini tnpa usul periksa....?
jikalau begitu ia dinamakan tuduhan a.k.a fitnah....
dan tahukah saudara yg dosa fitnah itu lebih besar drie membunuh....
sedarlah saudara sebelum terlambat......
dan bagi sesiapa yg x lagi menonton "the arrival" dan sudah membuat konklusi sendiri....
maka ubahlah persepsi anda semu....
jangan jdie katak bwh tempurung....
be open-minded skit....
jgn kata org lain bodoh...
cukupkah ilmu anda semua di dada sehingga boleh mengatakan org len bodoh....?
setiap manusia itu x bodoh tetapi kurang pengetahuan.....
sebelum membuat konklusi siasatlah dahulu.....
jgn main terjun jew....
kang x pasal2 jdie mayat....
jdie....
ingatlah yg kita ini cume singgah sebentar di dunia yg fana ini....
dan jika saudara kita terlupa maka ingatkanlah dia sebelum terlambat....
seperti dalam surah An-Nas....
bangunkanlah mereka yg tidur....
sedarkanlah mereka yg lalai....
ingatkanlah mereka yg lupa....

renung2kan dan selamat beramal...
amar makruf nahi mungkar....

assalamualaikumwarahmatullahitaalawbarakatuh...... =)
(maaflah jika kandungan x seberapa...hamba bukanlah sempurna....cuma hambaNya yg mengingatkn saudara2nya sahaja....ilmu hamba masih belum cukup kalau nk dibandingkan dengan org2 len.....tpie hamba akan cuba mempertingkatkn apa yg hamba ada.... =))

D35y!nchr0n!s3d said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

sdare hamka..sile percepatkan post smbungn anda..byk persoalan ni...

Buy Now n Save More said...

salam,sya sokong pendapat hamba Dia dan Tok Esah..

huda said...

masa post entry ni 26hb okt. lepas 2minggu..maksudnya 9hb nov..klu en hamka rajin n masih hidup insyallah dapatlah dgr pendapat seterusnya

tgk gak video tu..siap share lg kat FB (hihiihhi)citer awal2 agak bgus yg belakang tu agak merapu.

masa tgk sedikit terkesan gak..lepas 2 3 hari terus lupus dr ingatan..terbaca entry ni bru teringat balik.

Al Mahadaya said...
This comment has been removed by a blog administrator.
dja_bade said...

kalau video tu tak beri signifikan dalam hidup, sama jer ngan tengok citer garfield.

at least ada mengingatkan kita pada kuburan.. jadikan diri rajin ke surau, baru la tak di kata dowhhh.. i mean ada kesan positif pada penonton. rata-rata sekarang tak macam tu lepas habis khatam 5 kali.
kalau syok sendiri dan tak ikut jalan betul, memang pun hakikatnya kita tak cerdik.

dalam ni pun nak bergaduh. bersangka baik la.. tak rugi pun.

Anonymous said...

cepatla comment balik wahai en hamka

Anonymous said...

cepatla comment balik wahai en hamka

cekla said...

cepatla comment balik wahai en hamka

Aftiey El Irdina said...

Leraikan kekusutan kami disini.. Plezz pak hamka..

Aku_Insan said...

Hamka,,u know wut?
SETUJU!!!

dONNO y semakin ramai trpengaruh,,

faisal said...

kat masjid saya ada orang pasang video the arrival sebelum masuk waktu solat jumaat.suddenly terkeluar gambar perempuan buka aurat...
nauzubillah.. :|

Anonymous said...

rasanya kalau nak ckap pasal status hadith...blog ni lagi bnyak hadith2 yg disebut scara tidak lengkap...

maaf kalau trasa.

nota pribadi nota pribadi jugak, fakta jga yg mbawa kbnaran...

bila hadith tntang dajjal, imam mahdi itu tdapat di dlm syiah saja, mgkn sush nk terima...masalhnya ia juga tdapat di dlm ktab2 bsar sunni...

...masih ttanya2 tentang post yg mkaitkan 'pkara2 furu' ni dgn psediaan mati?...fokus kpd subjek ini akan msebabkan orang lupakan mati?

...ttanyakan juga kaitannya statement takutkan dajal lebih dr takutkn Allah? ape smua ni? knapa mmandai2...

rasanya ramai di luar sana yg tak pdulikan mati dn Tuhan pun..dajal/mahdi lagilah tak pcaya/peduli ..mmm..

Allahu'alam.

joegrimjow said...

teori konspirasi baru the arrival

dajjal bakal muncul di manjoi!!! wahaa, takot ok!

deathisourneighbour said...

terbaek la abg hamka..hahaha!!!
n kepada org2 yg tgk video the arrival ni..hehe..
teman nk kabo le sket..tgk tu x salah..tp jgn taksub sudah la..
hehe..
pegang aje bnde yg btul2 PASTI!
(al Qur'an n hadith le yob..Allah dh cite sume..NAbi pon dh smpaikn..huhu)
Mari jalankan kerja umat..insyaAllah..
=D

D35y!nchr0n!s3d said...

kpd mahadaya.....

kalu saudara kata yg Mekah itu x wujud....
mengapa dlm rukun ISLAM yg ke-5 berkata.....
menunaikan haji di Mekah bagi yg mampu....
dan x kah saudara belajar sejarah....
mengapa kelantan dan aceh digelar serambi Mekah....
ini kerana....
tempat2 ini selalu dikunjungi para pedagang serta ulama'2 drie tanah Arab.....
secara langsung ia menjadi pusat sebaran dakwah dan ilmu.....
dan lagi satu saudara....
Nabi Muhammad x penah mengelarkn dirinya Raja Ahmad.....
dan pasal saudara kata yg Mekah berada di nusantara....
kalu begitu sudah lama tempat kita ini aman dan damai.....
di tanah Arab lah bertempatnya tanah suci Mekah......
dan dalam Al-Quran sendiri sudah membuktikan yg kewujudan kota Mekah itu....
dan komen saudara nampaknya cuba menafikan kewujudan kota mekah itu sendiri.....
dan tidak saudara tahu yg menafikan kewujudan tempat suci kita bermakna yg saudara menafikan kewujudan tempat kelahiran nabi kita iaitu Nabi Muhammad S.A.W yg mulia lagi terpuji....
dan dgn statement itu jgk saudara berkata yg saudara beriman dgn Al-Quran......
saudara....
sedarlah yg saudara sudah salah faham tentang kandungan Al-Quran itu sendiri.....
kalau saudara salah tafsir Al-Quran besar dosanya.....
nauzubillah.....
jdie saudara prlu mendalami lagi apa yg tersirat dlm Al-Quran itu....
bkan main tafsir saja....
jdie ingtlah saudara....
jgn taksub sgt dgn asalama itu....
x salah mengamalkan cuma jgn sampai terlupa agama sendiri.....
betulkn aqidah saudara sebelum terlambat.....

KaliPertama said...

Tuan Hamka,
benarkah ada riwayat yang menyatakan apabila Saydinna Umar ra condrong membaca kitab Injil Rasulullah saw jadi marah?

AbuzZubair said...

Salah satu tanda orang beriman ialah dia tidak menipu dan tidak akan mudah tertipu.

313-1221- said...

ibnu muthalib cakap
"...............
............
2. allah lebih takut umat ni ditimpa kekayaan hingga lupa tuhan daripada fitnah dajal.............."

9:46 PM, October 26, 2010

KO KENE BETULKAN LA AYAT KO TU..
SILAP2 AKIDAH KO PUN KO KENA BETULKAN.

AKU TAU KO TAK MAKSUDKAN "ALLAH TAKUT" ... WALLAHU'ALLAM ...

ALLAH MAHA MENGETAHUI APA YANG DILUBUK HATI KO TU..

sek sek mamang said...

assalamualaikum, aku jugak tak setuju dengan penyebaran video conspirasi tu, aku dan tengok sampai ep10 terus stop bila aku rase ianya buang masa dan tak kena pada cara.

mungkin orang yang membuat ni niatnya untuk menyedarkan umat islam yang lain tp bagi aku caranya tidak 100% tepat.

korang rase berapa banyak orang yang tengok cerita ini terus taubat dan terus dakwah dan ikut cara hidup islam?

aku pernah diberi vedio kospirasi ini oleh beberapa orang perempuan islam tetapi aurat terdedah dalam profil. bila aku tanye pasal cerita ini dieorang cakap suke2 hantar kat kawan2...

so benda ini tak meningkatkan iman dieorangpun... bagi aku cerita bab yang boleh meningkatkan iman lagi bagus dari cerita bab yang menyebabkan turunnya iman.

iman setiap orang berbeza-beza, mungkin ade sesetengah daripada korang yang tengok cerita tu tak merasakan apa. tp berapa banyak dari korang yang tengok terus amalkan cara hidup islam dan buat dakwah kat orang islam dan bukan islam? ada jugak yang tengok post kat kawan2 yang lain tp bagi dieorang cerita tersebut sebagai satu gosip untuk mengisi masa lapang....

korang yang buat vedio ini mesti marah kat aku pasal tak setuju cara korang, biasalah siapa tak marah kalo hasil kerja yang die rase teramat bagus dikritik oleh orang lain..... biase r tu....

satu lagi, kalo ulama2 dari dahulu dok bergaduh pasal khilaf itu dan ini inikan pula syeikh ke ape ke tak pernah wat salah dan silap atau tersalah cara...manusia takmaksum kecuali para nabi dan rasul.. tak perlu mengagongkan mereka yang lebih baik ambil yang baik dari mereka dan amal....

Anonymous said...

MAHADAYA PUN DAH SESAT... MANA LA PEGI BELAJAU ILMU PELIK2 TU...
KALAU KAU ISLAM TAUBAT DAN MENGUCAP BALIK

KAU KENE BELAJAR BALIK ILMU AKIDAH,

Anonymous said...

assalamualaikum..

untuk mereka yang xsetuju dengan "the arrival", teori konspirSI atau yang seangkatan dengannya, atau yang langsung mengatakan BoDOH siapa yang menonton video tersebut,
terpulang la pada anda...

aku pun x tengok abis vid tu..

setahu aku pembikin video itu xda pon memaksa anda semua mempercayai hasil kerja diorang,
diorang buat video tu supaya kita berfikir, dan sedar tentang apahal yang berlaku sekarang...

bagi aku kerje diorang boleh dipuji berbanding kerja seorang mat rempit yang malas mengaji.

aku tau banyak komenter di sini terdiri dari karkun2, termasuk en hamka sendiri...yang sememangnya x suka dengan hal2 yang macam ni..sebab xda dalam usul dan tertib da'wah..dan x selari dengan sunah..serta x meningkatkan iman dan amal..

camna pun....
jangan mudah mengatakan orang lain BODOH..
dan jangan kata orang lain buang masa...

aku syor kita buka la hati kita.. buka minda dan fikir kita..

wujudkan kerisauan kita pada umat..
keluar jalan Allah 4 bulan setiap tahun....belajar usaha da'wah..

Fontonk said...

Semua nak gaduh ni kenapa?
pelik jgk. masng masing dah cukup amal ke? dah nabi sgt ke nak tuduh org sesat ke apa?

setiap org Allah dah bagi akal, Al-Quran dan ada jugak sunnah. cari kebenaran sendri. Berdoa. tak payah la nak gaduh2 nak tuduh orang tu sesat la. Allah yg layak menghukum.

peace bebeh

Al Mahadaya said...
This comment has been removed by a blog administrator.
ranadyana said...

hahah betul tuh en hamka...depa sibuk2 hal mengarut tuh wat per...baca AlQuran lagi bagus dari tgk u tube tuh...

D35y!nchr0n!s3d said...

kpd mahadaya....

jdie saudara berkata yg Nabi Muhammad S.A.W itu membawa ajaran yg salah...?
nauzubillah.....
jgnlah saudara begitu taksub dgn kitab2 yg lain....
tiada apa yg lebih tepat melainkan Al-Quran dan Hadis yg sohih....
x salah kalau saudara nk ikut nabi mne...
krana tugas stiap nabi adaah utk menyebarkan dakwah ISLAM.....
tpie statement saudara bagaikan menganggap nabi yg lain salah.....
memang ilmu hamba ini x cukup......
tpie ckup utk menyatakan yg Islam itu benar dn tiada tuhan disembah melainkn Allah dn Nabi Muhammad itu pesuruh Allah....
jika saudara nk katakn yg hamba ini sesat dipersilakan....
tetapi hamba masih befikir berlandaskan Al-Quran dn Hadis Rasulullah S.A.W......
dan itu merupakan bukti yg hamba ini masih berpegang pada syiar Islam yg benar.....
sunnah diamalkan,hadis dirujuk, Al-Quran diikut......
jgn lupa yg Al-Quran, hadis dan as-sunnah adalah wasiat yg ditinggalkan oleh Nabi Muhammad S.A.W kpd kita umat yg teakhir sebelum baginda wafat.....
dan lagi satu....
adakah Nabi ibrahim A.S itu tidak mengikut agama Islam.....?
kalau begitu mengapa baginda dilantik sebagai Rasul.....?
kerana untuk menyebarkan dakwah Islamiah dibawah nama ALLAH S.W.T YG MAHA AGUNG LAGI MAHA BERKUASA DI LANGIT DAN DI BUMI DAN SEGALANYA.......
dan agam yg dibawa oleh Rasul ulul azmi itu adalah agama ISLAM....
ya benar ISLAM.....
jgnlah taksub sgt dgn kitab taurat dan injil itu....
dan adakah saudara pasti yg kitab saudara baca itu tidak diselewengkan......?
pastikan di mana dtgnya sumber itu baru dibaca.....
bimbang aqidah terpesong......
dan jika ragu2 dapatkn pendapat yg ahli dlm bidang agama ini....

D35y!nchr0n!s3d said...

kpd ranadyana.....

berpesan-pesan kpd arah kebaikan merupakan suatu yg harus bagi setiap muslim kerana kita ini mudah lupa dan lalai dgn perintah-Nya.....
terpulang kpd saudari utk kata apa...
tetapi tonton dahulu siri ini baru buat konklusi....
dan siri ini merupakan pesanan kpd kita supaya lebih beriman kpd Allah S.W.T.....
adakah ianya suatu yg mengarut...?

Al Mahadaya said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Al Mahadaya said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Ibnu Samaon Al-Kuala Lumpury said...

salam ziarah..
stuju dgn dja bade.

"tanya diri sendiri, lepas tengok the arrival tu sebanyak mana kemajuan diri kepada jalan Allah swt. atau syok sebab 'aku tahu rahsia konspirasi'".

adakah becoming a better person or lesser?

jgn gaduh2 Nabi s.a.w. pasti sgt sedih tgk umatnya bercakaran sesama sendri atas hal camni.

wasalam.

D35y!nchr0n!s3d said...

Al-Quran x pernah didustai....
tetapi manusia yg mendustai hukum Al-Quran....
adakah kitab injil dan taurat yg saudara baca itu x diseleweng....?
adakah hukum2 dalam kitab itu benar2 boleh dipakai....?
dalam Islam konteks cerai atau fasakh itu adalah harus apabila tiada cara lain untuk membetulkan hubungan antara suami isteri.....
dalam Islam x pernah berkata yg kita x boleh menceraikan isteri kita seumur hidup....
Islam itu agama yg memudahkan penganutnya.....
jika penganutnya mengalami kesusahan maka Al-Quran dn Hadis menjadi rujukan....
setiap hukum yg ada dlm Al-Quran itu ada sebab nya kerana ALLAH MAHA PENYAYANG LAGI MAHA MENYAYANGI.....
sebagai contoh arak....
mengapa dalam Al-Quran dan hadis mengharamkan arak.....?
sebab arak boleh membawa kebinasaan kepada manusia.....
arak membawa musibah kpd keluarga....
masyarakat menjadi x tentu arah.....
kerana apa...?
kerana arak....
sebab itu dalam Al-Quran mengharamkan arak......
dan hukum bersetubuh yg saudara katakan itu......
x pernah pun tertulis ayat yg menyatakan hukum tersebut.....
malah jika ada pun bagaimana dgn kadar penceraian skarang....?
kalau hukum tersebut benar2 ada....
maka isu penceraian ini x akan terjadi......
dan statement saudara juga mempersoalkan tentang jodoh yg ditetapkan oleh ALLAH S.W.T.....
hukum itu bukan sahaja memudaratkan perhubungan suami isteri yg sudah sememangnya tegang.....
malah boleh menyebabkan kedua-dua belah keluarga lelaki dan perempuan berbalah sesama sendiri......
kerana itulah dalam Al-Quran dan Hadis itu mengharuskan cerai apabila tiada jalan penyelesaian yg lain......
dan jika saudara mempersoalkan tentang mengapa harus wujudnya hadis jika Al-Quran sudah lengkap.......?
hadis itu adalah datang dari Rasulullah S.A.W sendiri......
hadis x saja terikat kpd hukum hakam dalam Islam tetapi juga sunnah amalan Rasulullah S.A.W sendiri.....
dan dlm hadis juga berkata......
"barangsiapa yg tidak mengikut sunnahku maka ia bukanlah umatku" hadis riwayat muslim.......
hadis diatas bukan memaksa kita membuat sesuatu yg jahat.....
tetapi setiap amalan sunnah Rasulullah S.A.W itu mempunyai kebaikannya tersendiri.......
sesungguhnya Rasulullah S.A.W adalah contoh manusia yg paling berakhlak di dunia ini.....
dan maksiat itu ya saudara tidak terikat hanya pada zina atau berdua-duaan berlainan jantina....
tetapi merujuk kepada semua dosa-dosa termasuklah dosa2 besar,kecil,murtad,syirik,riddah,riak dan sebagainya.......
tiada soal suci atau tidak.....
kerana setiap manusia/insan itu ada maruahnya.....
soal ini hanya dibangkitkan oleh individu2 yg kononnya menjaga maruah....
tetapi ini lebih membanyakkan maksiat seperti fitnah, mengumpat dan sebagainya......

mohd said...

kepada semua mintak tolong sgt2, jgn buang masa layan Si MAHADAYA ni please!!!! biar apa yg dia nak ckp, biarkan! kepada HAMBA DIA cool lah sikit takkan penat buat video tak habis lagi kot... yelah2 nanti i tgk The Arrival u tu ye! insyallah! jgn risau hamka bukannya komen video korang atau pendapat korang pun... ko nak tgk sampai dajal atau kiamat dtg pun hamka tak kisah pun!!! lawak lah MAHADAYA ni!!!!

Datin Lulu said...

Aku syak MAHADAYA ni ialah AYAH PIN.

Dan aku syak pembuat video The Arrivals tu adalah org yang sama buat video Malaikat Turun Atas Kaabah.

BINGO!

D35y!nchr0n!s3d said...

jadi saudara menyatakan yg semua ini salah agama Islam......?
adakah saudara sedar yg agama asalama yg dibawa oleh Nabi Ibrahim A.S itu adalah agama yg sama dgn agama Islam.....
saudaraku....bertaubatlah anda kerana anda telah menyatakan sesuatu yg boleh membawa kpd murtad.....
sebelum berlaku benda yg lebih teruk lebih baik saudara bertaubat.....
kitab taurat mesti dibaca sebelum mampu memimpin manusia....?
dalil mana yg saudara dpt sehingga saudara boleh berkata begitu....?
tahukah saudara kitab taurat telah diselewengkan ketika zaman pemerintahan Babylon.....
ketika itu rabbi2 yahudi telah menulis semula taurat dan raja2 Babylon begitu juga......
kitab injil juga berlaku perkara yg sama.....
tetapi kitab injil yg asli masih ada.....
tetapi berada dgn pope benedict....
adakah saudara bertemu dgn pope dn merujuk kepda injil yg asli.....?
jatuhnya kerajaan melayu melaka adalah ketika zaman pemerintahan sultan muhammad ke-3.....
itu pun kerana majapahit menyerang melaka.....
dan tahukah saudara yg paraweswara@iskandar itu memeluk Islam...?
kerana penyampaian dakwah berdasarkan sunnah dan Al-Quran dan juga hadis yg sohih.....
dan segala yg terjadi bukan kesalahan mana2 agama....
tetapi sikap manusia itu sendiri.....

ADUN GALAS said...

email no 7 tu lawak la.haha camtu pun ada.korang ni taksub dengan 3 segi.hahaha

Puteri Bonda said...

berdebar aku baca komen Mahadaya, beliau kena menuntut lg tu, setahu aku islam agama yg syumul, agama yg plg tapat untk dianuti & diikuti oleh semua ummat manusia...
Hamka, hamba pening cpt la keluar,huhu

Izzati Nur said...

terjawab sudah soalan emel
yg berlambak..sila smbg ye iAllah.

konklusinya,jgn percaya bulat2
nk tngok okai je,leh amik ibrah dr
segala bagai tuh..tp berpada-pada
lah dlm nk kaut segala yg dikata

tq mr.hamka smoga bermanfaat

"jika kita masih takut dan gentar utk dijemput kematian,kita belum cukup cinta dengan ALLAH.."

jom gandakan amal supaya Allah lindung kita dr segala fitnah :)

selamat beramal~

diba said...

jgn trpedaya dgn andaian2 yg mngelirukan itu

~fam~ said...

aku : bro, semua orang tunggu lu...
awat lu senyap?

hamka : aku enjoy the silence...:)

Al Mahadaya said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Liz said...

mahadaya, tolong jgn panjangkan idea merepek awak di blog ni.

sekian.

Anonymous said...

silalah bertindak
dengan bijak!
krn owner blog ni
hanyalah mmberi pndptnya
kpd dri sendiri..(2nd law)
dia manusia biasa juga..

xpayah nak ikut2 orang,
kat blog ni tak sokong
kat blog laen sokong plak..
mengikut je kejenye,
nak jage hati owner!

sukar sikit pemikiran baru macam
ni org nak terima wahai team konsp.
lgpun pmbca blog hamka semuanya ke arah akhirat jd mrk terlepas pndng isu semasa..

percayalah dgn diri sendiri dgn kebenaran yang ada!

xde siapa yg dijamin oleh rasullulah yang akn selamat dari fitnah dajjal..jgn ambil mudah perkara ni..

dajjal bukanya keluar.. terus mnjerit AKULAHH DAJALLL!!!
tetapi itulah sistem dicipta dajal disekeliling anda,anda menerimanya tanpa perlu dipaksa

al mahdi bukanya muncul..terus mnjrit AKULAH MAHDIII!!tetapi PENENTANGAN yang akn dibuat pada sistem dajal ini..maka anda pun menolaknya krn anda sbhagian dari sistem yg dicipta ini..
jadi kita rasa ini xpenting utk kita tahu?

tak perlu tgk arrival pun kita tahu sistem dajal ini! MCM MANER? RAHSIANYA ADA DISITU..

AL QURAN..BKN HANYA DIBACA HURUF2NYA UTK MNDAPAT PAHALA SAHAJA..DISINILAH PANDUAN HIDUP ANDA..BANDINGKNLAH SISTEM DI DLM AL QURAN DGN SISTEM DUNIA SEKARANG?

nah..skrng anda sudah cukup utk berfikir mndapat jwpnya mengapa dan ape kaitannya video the arrivals diterbitkan..

cukup simpanlah ego anda mulalah berFIKIR bukan percaya bulat2..
sedarlah sedar..

ANDA MEMBELI KERETA DGN PNJAMAN BANK DAN RIBA PASTI BERLAKU.. INILAH SISTEM..JADI APE PERBEZAANYA DGN SISTEM DI DALAM ALQURAN..
APA? ANDA TIDAK SEDAR RAHSIANYA ADA DILAM AYAT2 TRAKHR SURAH ALBAQARAH!

Anda sudah sedar dgn sistem ini?
ini hanyalah satu..
boleh anda menolaknya?
anda menerimanya tanpa dipaksa bukan?

inilah yg cuba disingkap geng2 konsp.BUKAN RAMALAN..
XPERLU VIDEO..ALQURAN SUDAH TURUN LAMA SBLM YOU TUBE..

MASIH TIDAK SEDAR??
FIKIRLAH..

Masjid Al AQsa dah dekat nak RUNTUH
MUSLIM malaysia rileks je!
PENJARA PUDU runtuh bkn maen lagi sentimental!

BERDAKWAH2 juga,keadaan smasa ambil tahu pemimpin kita xde siapa nak tegur..karkun pun xnak bersemuka dgn pemimpin beri nasihat..
keluar 40hari masuklah putrajaya.

ALLAH SWT MMBERI KELEBIHAN PADA HAMBANYA DGN MEMBERI PILIHAN.. maka pilihlah dan fikirlah..

Allah mnciptakan makhluknya bkn untuk suka2..tetapi?? jwpn ada dlm al quran dan sunnah lama sblm you tube..
..UNTUK BERIBADAH KEPADANYA..
TQ karkun..
-org yg sama-

Sakit perut said...

Salam. Harap Encik Hamka boleh tengok dulu The Arrival Series sebelum judge.. Trimas...
^__^

LagendaBudakSetan said...

korang baca sini
http://kemanaarahkita.blogspot.com/2010/02/freemason-tak-perlu-takut.html

zuraida said...

hamka,
malaslah aku layan.. aku pun perasan sibuk gak 2 minggu nih..
tp ko jgnlah sibuk lama2..

Irwan said...

salam. aku setuju dengan mesej entry ni dan tok guru kau.

aku pun pernah buat cerita konspirasi dan hasilnya, ia adalah top popular post aku. yang sedihnya, mesej dalam entry tu tak sampai pun...sampailah sekarang...sampailah aku baca entry ko ni... kipidap

http://payabesarpedas.blogspot.com/2010/08/interview-dengan-wali-pemerhatian-dari_30.html

Shah Qurratu 'Aini said...

Yes!! tok guru sy pun cakap macam tu...

Mohammad Khair Al-Hazirin said...

Tentang series the Arrivals, saya sarankan awak tengok dulu sebelum awak mengutuk content nya. Sebenarnya ada sebahagian daripada isinya yang mampu dimanfaatkan. Ia adalah "conspiracy theory" yang di'base' kan daripada Al-Qur'an dan Sunnah insya Allah. Bukan sekadar akal dan logika semata. Ia dikompilasikan oleh saudara seakidah kita yang berniat untuk umat islam meninggalkan cara hidup western, untuk tidak percaya kepada western, untuk kembali kepada jalan yang benar, kenapa kutuk? Bukan kah itu usaha yang haq?

Allahu'alam.

Anonymous said...

Bismillah...

Hamka dan pembaca sekalian,

Saya salah seorang pengirim emel di atas. Di sini saya ingin memberi komen balas dari pihak saya.

Setelah menonton kesemua episod the arrivals, saya telah mengambil keputusan untuk:

1. Tidak menonton wayang termasuk cerita hollywood, berhenti mendengar dan menghafal lirik2 lagu barat termasuk dari lady gaga, madonna, britney spears dll. kerana terlalu banyak maksiat/dakyah yg perlu dielakkan.

2. Mengawal rancangan kartun, games dan apa saja yg ditonton oleh anak2 kerana tak mahu mereka terpengaruh dengan perkara yg dilarang Islam meskipun menyeronokkan mereka.

3. Mula menghafal ayat 1-10 surah kahfi, dgn harapan agar tidak terjerumus ke dalam fitnah dajjal.

4. Menonton tv hanya untuk berita dan rancangan yg bermanfaat kerana pengaruh tv melekakan manusia utk beribadat.

5. Berusaha menambah amal ibadat, sebab saya tahu dajjal dan pengikutnya akan berusaha mempengaruhi umat manusia di seluruh dunia.

Maka, ingin saya jelaskan:

6. Saya bukan takutkan mati kerana mati itu pasti. Yang saya takutkan, kita semua orang Islam mati ketika sedang asyik di dalam SYURGA DAJJAL.

7. Jadi, saya berkongsi dengan Hamka kerisauan saya kerana saya sangkakan Hamka akan menonton kesemua episod berkenaan untuk memberi pendapatnya yang lebih rasional dan berkongsi dengan pembacanya.

8. Kalau anda menonton hingga habis, iman anda insyaAllah tak akan goyang malah belajar tentang sesuatu yang sedang berlaku di sekitar kita, yang kita tak sedar, maka berusaha meningkatkan keimanan dan ketakwaan kalian.

9. Dan..kalau dengan penerangan saya ini saya dikatakan bodoh, saya maafkan anda sekalian.

10. Sekiranya dengan memboikot segala sumber kekayaan zionis anda katakan saya mumayyiz down, silakanlah ketawakan saya sepuas-puasnya.

Akhir sekali, saya ada 2 andaian kepada anda yang mengkritik:

-Anda terlalu yakin anda tidak akan termasuk dalam fitnah dajjal yang licik menyesatkan umat manusia atau,

-Anda takut dengan mempercayai/memahami apa yg berlaku itu, anda sudah pun berada di ambang syurga dajjal dan anda tak mahu melepaskan keselesaan itu.

Saya ikhlas mahu mengajak kita semua buka mata dan minda. Elakkan diri dari perkara yg menjerumuskan diri ke jalan sesat. Pastikan kita berpegang teguh di jalan Allah.

Wassalam.

Fnd Rocka said...

Harap sangat encik hamka dapat buat penilaian yg lebih adil..yg ni nampak sangat melulu.mungkin ada entri susulan?

Anonymous said...

Assalam.

Mahaterpedaya.
Putrajaya, jemaah tak masuk? Aku sendiri 2-3 kali keluar kat Putrajaya. Orang yang sama dok tang mana? Presint berapa? Najib turun Ijtima' tu bukan kerana orang dakwah jumpa dia ke? dia mai sendiri kot? he..he..anak Che det pun besa keluaq, Che Det tak larang pun. Adik beradik Tok Guru keluar, tok guru tak larang pun.Jemaah pernah iktikaf di masjid Rusila. Tak puas hati? nak suruh pi jumpa bersemuka juga...hang pilah sendiri!he..he..

Life is a joke!
I love you bro!
Khalid

Anonymous said...

woohaa....mintak mahap pada pengirim email yg berkenaan ye..dah tersalah paham..

Korang yg tengok wayang ni korang tau tak ke mana duit korang disalurkan???....jeng jeng jeng...

pensel kayu said...

setuju der

Anonymous said...

REPOT JE BLOG MAHADAYA NI RAMAI2 MEMESONGKAN AKIDAH JE.

Ismi Ijmi said...

aku jd antara pengkomen terawal,.. rupa2nya berpuluh2 lg komen menyusul...

lupa lak hamka dah ada 3300 lebih follower, tak sama cam masa aku mula follow.

btw,.. ada banyak pendapat,dan leh wat entry len lak smeata2 nak publish pendapat2 dalam komen.

papepun,.. try arr terima hakikat,yang abik tu apa yang dari al-quran dan sunnah, kalau bertentangan,maka komfem itu buruk. FULL STOP.

Mafhum hadith,akan datang kaum selepas kamu yang bercakap tentang apa yang kamu tidak pernah dengar ....

ingat bila al-yaum yang Allah dah akmal-kan lakum dinakum?

yaum bile, yaum yang ada sahabat ok,xde video,xde teori, yang ada cum berjaga2 dengan syaitan dan tipu daya dajal.

sapa rasa vid tu leh jaga diri dari tipu daya dajal, just go on...

Neutral said...

Salam semua...

Saya cuba bersikap neutral ya di sini. Pertamanya, saya nak saudara Hamka jawab secara jujurnya.

1. Adakah saudara hamka dah tonton kesemua 50 episod atau baru menonton 1 episod siri itu kemudian baru buat penilaian?
2. Adakah saudara hamka hanya mendengar2 sahaja maklumat orang ramai, kemudian buat penilaian?

Saya berharap sangat saudara Hamka tidak terlampau membuat penilaian melulu, yakni tanpa membuat penyelidikan mendalam. Jikalau saudara hamka melihat siri itu, ianya selari dengan apa yang saudara hamka tulis dalam blog ni. Ia menyeru jangan terlampau percaya membabi buta pada media, jangan biarkan diri dikawal minda, kembalilah kepada quran dan sunnah, persiapkan diri menghadapi zaman fitnah dan lain2 lagi. Bukan kisah sekadar dongeng semata2!!

Apakah hamka terlepas pandang atau tak tengok? Atau sekadar dengar2 kata orang? Jadi apakah bezanya dengan pak pandir moden seperti yang saudara hamka tulis?

Dan di sini saya lihat ramai yang komen, "lebih baiklah baca quran" "lebih baik tingkatkan ibadat" dan sebagainya. Saya ingin tegaskan di sini, siri ini umpama suatu ceramah tazkirah, cuma ia dibuat dalam bentuk video dokumentari (barangkali ramai yg culture shock). Jadi ianya umpama satu trigger yang menyeru kepada apa diperkatakan saudara2 sekalian katakan tadi. Kalaulah saudara sekalian berfikir mcm tadi, maka tak perlulah ceramah2 agama, semua duduk baca quran dan lakukan ibadah semata2.

Janganlah disebabkan apabila anda melihat kecacatan yang sedikit, anda akan menghukum keseluruhan. Umpama seorang ustaz yang tersilap bagi khabar hadis palsu, anda terus hukum ustaz tu SESAT, dan jangan mempercayai ceramah2 ustaz tu lagi. Dan saya ada perhatikan saudara hamka berhujah dengan hadis yang tersangat dhoef di dalam blog ini, namun bukan satu tindakan yang baik untuk menghukum blog ni SESAT, BODOH dan sebagainya.

Sepatutnya tugas kita, adalah MENEGUR bukan MENGHUKUM. Memang terdapat segelintir yang taksub, menunggu dajjal dan mahdi semata2. Maka tegurlah mereka semoleknya supaya berada pada landasan yang betul. Bukannya menghukum keseluruhan siri itu semata2, seolah2 usaha dakwah sebegitu umpama SAMPAH.

Apa yang saudara Hamka kata ni bakal mempengaruh semua orang yang membaca. Apakah perasaan ramai2 yang telah sedar akan tipudaya dunia yang kemudian ingin kembali ke pangkal jalan, tiba2 mendapat tahu saudara Hamka kata mereka ini BODOH. Tidakkah melunturkan semangat mereka? Mungkinkah mereka akan kembali ke kehidupan jahiliyah mereka semula? Fikirkanlah

Neutral said...

Di sini saya ingin berkongsi pandangan psikologi mengapa terdapat sesetengah yang menolak sekeras2 siri2 sebegini. Saudara Hamka dan lain2 pikirlah anda kategori yang mana.

1. Dari sudut pandang psikologi, maklumat ini bukan senang untuk dihadam. Seseorang yang tidak boleh menerima maklumat sebegini, akan meneruskan kehidupannya seperti biasa. Otak mereka tahu bahawa maklumat yang diberikan itu akan memaksa otak untuk menyusun semula dan memprogram semula beberapa maklumat tertentu yang telah dikumpulkan sepanjang hayat. Otak mereka akan melawannya. Dan sebab ia memerlukan daya usaha yang tinggi untuk melawan maklumat ini, cara paling baik untuk mengelakkan usaha sedemikian adalah dengan menolaknya.

2. Masalah kesombongan, iaitu dia akan melawan kamu dan juga maklumat kamu kerana dia merasa yang apa yang dia percaya adalah lebih benar dari apa yang dikatakan kamu. Mereka tidak boleh menerima bahawa kamu berkemungkinan menemui maklumat benar yang mereka tidak temukan sebelum ini. Dan oleh kerana mereka mahu melindungi maruah mereka, mereka menolak maklumat-maklumat kamu.

3. Pada kebanyakan kes, orang itu terlalu selesa dengan kehidupan mereka yang pantas sehinggakan mereka tidak mahu mengubah cara hidup mereka. Mereka juga tidak mahu menghiraukan apa yang sedang berlaku dalam dunia ini. Mereka terlalu pentingkan diri mereka sendiri.

4. Kamu perlu faham, kebanyakan orang-orang di sini tidak bersedia untuk menerima kebenaran. Dan kebanyakan mereka sudah terbiasa dengan sistem ini sehinggakan mereka sanggup menggadai nyawa untuk melindunginya. Mereka percaya akan nilai suara sistem itu. Ia telah menjadi penentu abadi kepada kehidupan mereka. Apakah suara sistem ini? Media!

Akhir sekali, saya ingin memohon maaf jika terkasar bahasa. Saya menghormati saudara hamka yang jauh lebih berpengalaman berbanding saya yang hina ini Apa yang penting, kita muhasabahlah diri kita. Tak perlu fanatik mana2, yakni mereka yang taksub dengan the arrivals atau mereka yang kata tolak sepenuhnya dengan The arrivals. Lebih baiklah kita bersederhana. Wassalam

Anonymous said...

oh bagus la camtu
che khalid..
putrajaya pun sampi yek..
alhamdullah..
nak ikut che kalid malu,
byk dosa..

tapi perhimpunan kali ni
bincang kearah dunia dan poket
sendiri je..hehe
hidayah xsampai lg kot!
makan angin je kut..
hehe..

life is joke
bro
life is joke

Anonymous said...

wan jeniang..

ingat mati lagi baikk..bleh jadi org yg bijak..bila2 bleh mati..esok pon bleh..hua hua hua

Tok Esah said...

en anynomous (yg kirim email)

saya setuju dgn apa yg saudara perkatakan. Mmg itulah yg sepatutnya berlaku!!! janganlah kita mati/menjadi mayat ketika asyik leka dalam dunia dajjal.

Mohon semua berfikiran positif dan berpandangan jauh. Usah sempitkan pemikiran anda. hari ni jumaat, jom bnyk2kan membaca surah al-kahfi..!!

saudara mahaterpedaya

saya tak tahu nak cakap ape, kembalilah muhasabah diri,

Semua pengunjung blog Hamka,

renungkan luahan rasa en anynomous (pengirim email) di atas.. semuanya jelas!!! TQ

Anonymous said...

-Aku dah tengok!!!

-Pehhh...jenuh 3 hari download semua siri dia.

-Aku rasa lepas ni aku kena berwaspada dalam segala tindakan yg aku buat.

-Korang cubalah tengok. Taknak percaya sukati.

-Aku taknak simpan duit banyak la lepas ni(macam la banyak). Aku nak simpan emas!

-2 orang founder tu kalau diorang nak konspirasi agak2 korang dia nak ke tunjuk muka dia dalam video tu??..Ha.. diorang tu ikhlas derrrrr...

-Sebelum ni aku tak tengok sebab TAK SABAR DAN MALAS NAK DOWNLOAD!

-Kalau diorang kata video ni menyedarkan diorang, dari sebelum ni sesat, kitalah yang bodoh sebab tak ambik iktibar!!!

YEEHAA!!!

Anonymous said...

untuk pengetahuan semua, Hamka tak perlu tgk pun The Arrival tu, TAK PERLU, takde feedah, byk lagi benda lain yg menfaat kita nak buat...

Anonymous said...

Assalam.

Malu kerana banyak dosa ker...
Malu ikut cara Nabi saw. pergi dari rumah ke rumah lorong ke lorong?
Malu nak bela janggut, malu nak pakai kopiah, malu nak cakap agama, malu semalu malunya...itulah pokok semalu!

Simpanlah malu tu...malulah pada Rabb.

Khalid

Peluncur Islam said...

MAHADAYA....

AKU RASA ADA YANG TAK KENA KEPADA MAHADAYA NI....

YA ALLAH..

DOAKAN BIAR DIBERIKAN HIDAYAH....

KITA KENA BANYAK MENANGIS DARIPADA BANYAK KETAWA...

UMAT DALAM MENDERITA...

YA ALLAH.... HIDAYAH PADA KAMI SEMUA...

kejora said...

salam semua..
saya rase tak salah untuk belajar dari video tu. sebagai muhasabah diri dan peringatan. sambil2 menyelami hakikat dunia hari ini sebagai jalan untuk mengenal hakikat kejadian tuhan. wallahu taala a'lam

As-Syams said...

Salam,

Kepada yg dah melayan pasal The Arrival tu.. Are you sure they are muslim??? What is the reason to support your opinion.. Sbb sekarang yg bukan Muslim lebih hebat dari yg muslim ble bercakap berkenaan agama Islam..

Thanks

Skymatrix said...

ohhh...saudara2 ku...

ya ALLAH...kurniakanlah kepada kami semua kebaikan didunia dan akhirat serta kesudahan yang baik...

sic said...

hahahhaha...cilabi
si Mahadaya ni kat sini pon die leh menyelit...
lawak la die ni...
en hamka cube tarbiyah sikit en mahadaya ni....
gi lepak2 kt blog die peh...mmg lazat.

khairie rahman said...

salam en. hamka,

saya memang menolak teori konspirasi ne dan belum pernah ada keinginan untuk menonton the so-called The Arrivals tersebut. (xnak tengok pon)

terima kasih kerana mengingatkan kami supaya tidak leka dengan mempercayai ramalan2 tukang tilik tersebut dan mengingatkan kami supaya lebih membincangkan hal-hal atas langit dan bawah bumi :)

Jumper said...

hmm.. sebelum aku kate The Arival ni bagis ke x bagus, n sebelum aku kate The Arrival ni bodoh ke x bodoh dan jugak sebelum aku kate sape2 yang tgk The Arrival ni Pak Pandir Moden, Perasan Disalahkan, Perasan Unik dan jugak Syndrom Mumayiz Down, BAIK AKU TENGOK DULU... SEBAB SETAKAT NI, ORANG YG DAH TENGOK KATE THE ARRIVAL NI BAGUS, N ORANG YANG X PENAH TENGOK THE ARIIVAL KATE BUANG MASE JE KALO TENGOK... pis^__^

Anonymous said...

Salam, kamu boleh saja terus mementingkan diri kamu dengan tidak mempedulikan apa yang kamu percaya sebagai teori konspirasi. Maka kamu pun sibuk menjaga amalan sendiri...janji diri selamat. Seterusnya, dengan hebat iman kamu mungkin kamu terus ke pintu syurga...tetapi anak2 kamu, keluarga kamu, ummah kamu....mereka sedang 'diserang' dan dibinasakan oleh dajjal yang sedang dan telah membentuk sistemnya tanpa disedari....pimpinlah keluarga kamu dengan mengenal musuh Tuhan dan rasulNya...mereka juga mahu selamat dari fitnah ini. Semua ini juga persediaan untuk mati dengan selamat. Menemui Tuhan dengan selamat.

Anonymous said...

orang yg tak tengok THE ARRIVAL tak bermakna kita pentingkan diri sendiri atau hanya pikir amalan sendiri bro!!! slow lahhhh luuu,,

Anonymous said...

nak selamatkan umat, MAK BAPAK, anak2 dan keluarga korang bukan dengan tengok cerita THE ARRIVAL ni....

ashraf said...

hamka lmbt btol reply comment2 nih ntah2 tgh 'selidik' video the arrivals tuh kot.. cam ader yg komen kata amik masa 3 hari utk khatam video2 tuh.. so kita semua tunggula lps 3 hari gak klo nk baca komen hamka... hehehe.. peace bro! salam...

-:Al-Asr (1-3)

Anonymous said...

che kalid takpelah
byk ilmu..
berkawan plk dgn org yg
didekatkn dgn Allah..
sy sape nak bantu..
berkawan pulak org yg jauh dr
rahmat..dah itu yg ada hehe

takpelah che kalid bknya faham
sy pun..

masanya sudah tiba untuk kita keluar dari sistem dajjal..

yang masih tak sedar ANDA SEBAHAGIAN DARINYA!!!
-O Y S-

Anonymous said...

ikut ja lah sunnah nabi..kan ALLAH dh letak nama nabi sebelah nama ALLAH sbb ALLAH syg nabi, baginda nabi yg terbaik - check kalimah tayyibah..

selain cara hidup nabi xdk kjayaan.xyah tggu d arrivals br nk sedaq kita ni berada d jln yg salah.sudah sudahla..nk bc quran xbrp rajin..nk tgk d arrival snggup tggu smpai 3 hr d/load..mujahadah tu tp x ikut sunnah xberjaya jgk..

-petot-

-petot-

Suhaibah said...

Perbincangan tentang the arrivals ni dah jadi mcm mengarut2 pulak ni. Kan ke Hamka cuma buat nota untuk diri sendiri dan sekadar menjawab emel peminat dia. Itu pendapat dia dan kita pun ada pendapat kita. Jadi, kita baca saje dan fikir lah sendiri mana yang baik untuk hidup kita sebagai seorang Islam.. :o)

keretakancil said...

Buat nota untuk diri sendiri jangan buat blog.Nak berblog gak,cancel follower kat bawah,jangan jawab komen atau offkan komen.macammana claim wat nota ugama untuk diri sendiri tapi ada org intai2 nota ugama dia?(wat nota utk diri sendiri dan org len,baru betul)

lama2 mesti ada 'ilah' lain selain nak jawab soalan2 ketika jadi mayat.dalam kubur tiada soalan pasal konspirasi,jadi takpayah buat nota ugama pasal konspirasi.

sbb nanti ada sindrom 'perasan popular'.berhati2 ngan dunia yg memperdaya.

Anonymous said...

Sabda Baginda saw: “Dari Abdullah bin Mas’ud katanya, ketika kami berada di sisi Rasulullah saw tiba-tiba datang sekelompok anak muda dari kalangan Bani Hasyim. Apabila terlihat akan mereka, maka kedua mata Rasulullah saw berlinangan dan wajah baginda berubah. Aku pun bertanya:’ Mengapakah kami melihat pada wajahmu sesuatu yang kami tidak sukai?” Baginda menjawab. “ Kami ahlul-bait telah Allah swt pilih untuk kami akhirat lebih dari dunia. Kaum kerabatku akan menerima bencana dan penyingkiran sepeninggalanku kelak sehingga datangnya suatu kaum dari sebelah Timur yang membawa bersama mereka panji-panji hitam. Mereka meminta kebaikan tetapi tidak diberikannya. Maka mereka pun berjuang dan memperolehi kemenangan, lalu diberikanlah apa yang mereka minta itu, tetapi mereka tidak menerimanya, hingga mereka menyerahkannya kepada seorang lelaki dari kerabatku yang memenuhi bumi dengan keadilan sebagaimana bumi dipenuhi dengan kedurjanaan. Siapa di antara kamu yang sempat menemuinya maka datangilah mereka walaupun merangkak diatas salji. Sesungguhnya dia adalah Imam Mahdi.” (HR Abu Daud, At-Tarmizi, Ibnu Majah).

Irwan said...

Subhanallah. Sekali lagi, isu konspirasi menjadi topik hangat antara muslim yang sukakn cerita ghaib.

Ni ada cerita ghaib yang real punya:

http://payabesarpedas.blogspot.com/2010/08/kita-mug-dan-realiti-3-intro.html

The arrival tu boring laaa...

keretakancil said...

"Pesan tok guru aku, banyakkan cerita atas langit dan bawah bumi"

dibimbangi ketika banyak bercerita atas langit dan bawah bumi,'mereka' lupa masalah dan cerita diantara keduanya (atas langit dan bawah bumi),sbb itu geng atas langit dan bawah bumi jadi 'perasan unik' dan memperbodohkan geng ditengah bumi.

kesimpulannya marilah ikut cara Nabi s.a.w sahaja.perfect.Nabi s.a.w cerita atas langit,bawah bumi dan antara keduanya.Nabi berdakwah,berjihad,buat piagam Madinah,tubuh negara dan masyarakat Islam serta mengingatkan umatnya tentang Fitnah Dajjal.

amat jauh dari buat "nota ugama untuk diri sendiri" and then 'perasan popular'.

Anonymous said...

Assalam

OYS aku sayangkan kau seperti aku sayangkan diriku sendiri. Kerana jika tidak, maka tidak sempurnalah iman aku. Aku tidak ada pilihan...

2 rakaat solah Allah swt boleh hidupkan anak yang mati.

2 rakaat solah Allah swt boleh turunkan hujan ditengah padang gurun.

2 rakaat solah allah swt boleh beri kita apa saja yang kita minta.

Ya Rabb. Aku hadiahkan segala kebaikan jika ada dalam amalanku yang Kau terima, kepada OYS tanpa kurang sedikit pun. sesungguhnya aku sayang dia Ya Rabb. Dia saudaraku berkongsi tuhan yang sama serta nabi saw yang sama.

Khalid
Batu Buruk
Darul Iman

Best Tests said...

Salam...
Mai singgah sini naa...

http://bestests.blogspot.com/2010/09/epik-malasnya-bhg-3-solusi-untuk-para.html

http://bestests.blogspot.com/2010/09/avatar-best-testss-review.html

http://bestests.blogspot.com/2010/10/freemasonry-hanya-omong-kosong.html

± said...

apa ada dgn The Arrivals? baik layan THE ARRIVAL OF PAYABESARPEDAS

Anonymous said...

minta bro Hamka delete je setiap komen Mahadaya.takut2 ramai yang jadi Mahaterpedaya dengan mamat ni.atau bro Hamka boleh kontek dia dan ziarah mamat ni.

hanismalik said...

Setuju dgn: SophRoSyNe @ cik giRang

Apa salahnya jika dgn menonton video itu akan membuatkn kita lebih memikirkan hari kiamat dan membenci Yahudi.

Saya melihat secara keseluruhan The Arrival itu sebagai membongkar perancangan jahat Yahudi dan meminta kita agar sentiasa berhati2 dan kembali kepada Al-Quran.

Jika En Hamka merasakan kami yang melihat video itu sebagai bodoh, adakah pandai pada pandangan En Hamka jika masyarakat terus hanyut dalam arus dunia dan melupakan ketibaan hari kiamat?

Sekurang-kurangnya dengan kewujudan video tersebut, akan membuatkan kita merasa benci dgn dengan pembinaan menara2 tinggi dunia yang sangat membazirkan wang rakyat. Adakah En Hamka setuju dgn pembinaan menara-menara tinggi di dunia sedangkan dalam Islam sendiri menyebut tanda-tanda kiamat apabila semakin byk bangunan pencakar langit didirikan.

Saya mohon penjelasan.

Anonymous said...

TEORI konspirasi

teori hanyalah teori dan tidak bermaksud teori itu adalah fakta.
teori boleh jadi benar boleh jadi salah
pndapat saya.usahlah menilai seseorang itu bodoh kerana mmpercayai teori sedemikian.
bijak sangatkah kita?penggunaan bodoh pada pndapat saya amatlah tidak sesuai di sini.

saudara Noreagaa dan Achernar (filmmakers the Arrivals) sendiri declare usah nk percaya bulat2 apa yg mereka smpaikn. mereka warning jangan amik 100 peratus bulat apa yg mereka smpaikn semata2 tapi sebagai platform untuk kita sndri mmbuat kajian menilai sndri tipu daya kafir. buat extensive research.

sesungguhnya mereka merancang dan Allah juga merancang.sesungguhnya perancangan Allah jua yg terbaik

tipu daya kafir mnjadi kuat hanyalah kerana kita sendiri yg lemah
dan tipu daya mereka tidak lain tidak bukan amatlah lemah jika kita kuat.

daripada kita membuang masa mengambil tahu apa yg telah mereka lakukan,konspirasi kafir dll,
lebih baik kita memikirkan solution.penyelesaian masalah untuk kita bersama bagaimana menghadapi dan melawan tipu daya mereka (counter attack)

Woha said...

aku tak layan teori2 konspirasi ni,memang buang masa dan memeningkan kepala otak aku...but...

ada tapinya...tak sepatutnya kita terburu2 melabelkan "BODOH" kepada sesuatu ilmu atau orang yang ingin amik manfaat dr sesuatu pngtahuan itu.apepun fikir dahulu sblm keluar "BODOH" tu sbb tak sesuai sangat2 lah untuk yg menulis pada yg sama pasal "asbab hidayat","ziarah dari pintu ke pintu","ingat mati","mayat-mayat dan keretamayatnya"

tetiba keluar perkataan "BODOH!".sedih aku lihat attitude camni.tak kiralah mat rock bersalin jadi geng tabligh ke atau ustaz moden.

Agak2 kalau zaman nabi ada cerita2 israiliyyat (dulu xde istilah teori konspirasi ni) dibentangkan pada nabi,nabi terus cakap "BODOH! ke kat org yg bertanya tadi?

WOHA!

Peace Attack said...

Assalamualaikum,
Jangan takut pada Symbols, takut pada Allah.

Tak salah untuk beringat dan memperingat, tapi jangan taksub pada sesuatu/seseorang.

Tak baik cakap orang Bodoh tanpa usul perisa. Kita semua buat silap dan semoga kita diberi pentunjuk didunia dan akhirat. :)

Anonymous said...

sudahlah korang.. sekali pandang ja dah tahu sapa yg bodoh. Bosan, muak, menyampah dgn sikap2 manusia yg sendiri malas nak membaca dan buat kajian. Then, bila ada org tolong buat video dgn harapan korg yg pemalas ni dapat sumthing manfaat, tp korg cakap diorg bodoh... Yg korg mampu, memperlekehkah usaha org lain tanpa bukti, mengutuk tanpa bukti, mengomen n bg pendapat tanpa bukti. and then buat kesimpulan diorg bodoh. Biasalah MELAYU ISLAM, PANDAI mengutuk dan PEMALAS.


Knowledge is power man..

Anonymous said...

Saya anonymus kat atas ni..

Sebelum kuar, baca balik tulisan Hamka ni.. tetiba datang balik rasa SAKIT HATI dan GERAM dgn tulisan Hamka kali ni..

ARROGANCE.. ARROGANCE..ARROGANCE !

Senang2 ja kata orang yg dah tengok BUANG MASA dan TAK PAYAH BUANG MASA TENGOK. Sapa Hamka nak cakap saya(yg dah tgk) dan bebudak se-usrah yg lain buang masa. Allah cakap dlm SURAH MASA: "..Kecuali mereka yg berpesan2 dgn kebenaran dan berpesan2 dgn kesabaran'.. COMMON MAN~ Sapa HAMKA nak judge tengok video tu takda boleh datang manfaat dan jalan dakwah? Arggghh.. sabar ja lah. Thats it. Bye bye Hamka. Will never visit ur site again.

THIS IS A GOOD EXAMPLE ON HOW WORDS CAN HURTS THOUSANDS and DEFINITELY THIS IS NOT AN ATTITUDE OF A DA'IE.

Woha said...

tu la lain kali jangan belajar agama dalam blog...jangan intai2 nota ugama orang len pastu memandai send emel kat dia,kan dah dapat BODOH.padan muka korang.

dia buat nota untuk diri sendiri dan hanya cuba jawab soalan2 yang berkaitan sblm naik keretamayat.so jgn tanya pasal konspirasilah,facebook lah dan dll sbb ttg ini diluar range BS Detector dia.bila diluar range maka output jadi serabut.baik ko tanya ustaz haron din saja.

tanya mat rock bersalin jadi (malaslah nak sebut) maka BODOH! la korang dapat.padan muka sekali lagi.

Woha!

Anonymous said...

kepada Woha kat atas...

lain kali kalau nak buat personal nota...tak payah open blog ni kepada umum...boleh ubah kat blog setting camne nak bwat personal blog.

blog macam juga blog2 lain yang mudah diakses akan mudah menjadi perbincangan umum...

justeru blogger perlulah lebih berhati2 dalam tulisannya. waima nota untuk diri sendiri...janganlah syok sendiri dan arrogance.

Anonymous said...

kepada yang terasa kena bodoh tu mmg betul lah tu kot!! sudah lah tu!!! relax lah, org tak setuju pendapat korang tibe2 je jd panas! apa kes! kepada yg belum tgk The Arrival tak perlu tengok, nnt byk lagi umat nabi yg membuang masa tgk benda tu! sape suruh korang belajar agama melalui internet, blog dll!? tuan punya blog tak suruh pun?

Anonymous said...

alahai......Si keretakancil terasa keeeeeee???? relax lah! kita jgn tunjuk kebodohan kita

Irwan said...

giler ahhh..sampai harini pun masih ada yang dok gado pasal benda ni (ke sebab blog ni takde entry terbaru..)

Tuan tanah keluar 3 masthurat ke? Senyap jer? Dia syok kumpul pahala. Jangan sebab perbincangan laghaa kat ruangan komen ni yang akan buat pahala beliau keluar tu jadi kurang...


Anyway, masing-masing dengan pendapat masing-masing....

Irwan said...

Konspirasi memang ada. Pertarungan antara baik dan jahat itu juga memang ada. Dan si konspirator tu ialah Iblis. Dia lonely dan dia taknak lonely dalam neraka. Dan musuh yang nyata itu adalah setan dalam diri kita;

Bukan Mahadaya (ada lagi puak ni? ingatkan dah pupus)

Bukan cik-cik pompuan yang dok gadogado kat atas sana

Bukan abang-abang yang bijak pandai dbelaka.

Kita semua kena tanya niat kita, kenapa kita log in entry ni dan nak baca komen orang lain.

Kalau nak gado dan cari sensasi, maka betul lah konspirasi teori ni jalan mudah nak lalaikan muslim...

Hahaha. Baik korang layan payabesarpedas. Berpijak di realiti semula.

As-Syams said...

Cube korang perhatikan ayat die betul2..

"Siapa yang percaya kepada TEORI KONSPIRASI adalah bodoh, atau senang diperbodohkan"

Ayat die nie merujuk kpd sesiapa yg percaya.. So, klu korang pecaya maknenye korang bodoh @ senang diperbodohkan.. Klu korang tak pecaya maknenye korang pandai menilai..

Sama kesnye mcm korang pi jumpe seseorg kat tepi jalan, then die bgtau nasib korang mcm tu & mcm nie.. So, korang dgn mudahnye percaya ape org tu kate, maknenye korang bodoh @ senang diperbodohkan oleh org tu sbbnye korang pecaya pada ramalan..

keretakancil said...

anon 6:02=hai,tegur sikit pun dah dicop terase dan tunjuk kebodohan?...payahlah mcm ni kalau dah 'perasan unik' hehehe

Anonymous said...

ha...gaduh..gaduh...bagi aku semua bodoh kecuali segelintir.ego tak bertempat.lepas tu bodohkan org lain

bila dengar perkataan 'teori konspirasi' semua jadi bodoh dan diperbodohkan.ada akal lu fikirla sendiri.

Anonymous said...

ok,case close...aku seru semua insan di sini back to topic iaitu mengingati mati,balik kepada asal konsep blog bro hamka yang dikasihi

hamka said...

ok, aku yang akur dengan permintaan korang, suruh ulas aku ulas, suruh komen aku komen, dan sekarang, aku dah delete komen mahadaya...

: )

az-1 said...

kepada hamba Dia yg menggelabah ayam...

bkn sume org yg ckp omputih tue perasan bagus tp org cam ko nie yg perasan bagus ble ckp omputih... woha!! org cam ko pun ade kt dlm dunia nie (bajet intelek)
aku ngan azuan tue bkn org yg same (jgn sempitkan minda anda) aku ltk website tue bkn suh ko percaya sume benda dlm tue bulat2..nmpk sgt ko nie telan sume benda kt internet tu tanpa usul periksa,kesian...
p/s:sila rujuk alim ulama yg mursyid yer

Anonymous said...

xkesah lah semua tu dajjal punya kerja ke, yahudi ke....

yang penting kita kuatkan iman, cukupkan bekalan.....kalau x jumpa dajjal pun, kita semua tetap akan mati...

jangan terlebih sibuk2 dengan kisah2 dajal sampai terkurang pulak ibadah..fikirlah sendiri. anda buat, anda dapat..takde sapa dpt mengubahnye

Hamba Dia said...

az-1
aik? ko yg tuduh makers the arrivals to syiah pastu bagi link website yg putar belit suka hati apak dia tafsir ayat Quran pastu ko kata aku pcaye 'benda kt internet' ni bulat2? watdepok?

aku cakap omputih sbb dalam kpale otak aku dah proses apa yg aku ckp tu in BI, so kalo aku nak translate bnda tu jd BM, aku tak boleh nak type ayat which gives the exact same meaning, paham? itu pun jd mslh? xde point lain ke bang? kah3 patut aku komen dlm bhse tamil ke an, dlm seratus lebih org yg bce ni mungkin 5 je phm HOMAIGOT KELWZ KILLERWZ!!

p/s:ktock ktock ktock (bunyik ayam) LOLOLOLOL

Anonymous said...

Kepada az-1

Link yg anda bagi tu, http://wikiislam.net memang sesat habis. Ko baca website tu bulat2 ka pa? Takkan tak perasan website tu tak betol. Baca sini kalau tak percaya lagi... http://ustadzrofii.wordpress.com/2010/08/23/awas-wikiislam-ensiklopedia-sesat-berkedok-islam/

Tu la... Bukan main lagi komen sape yg tgk The Arrivals bodoh la. Tp diri sendiri pon maen percaya ja website ntah pa2 tu, anti-islam. Kesimpulan di sini, yg tgk the arrivals ka... yg mnolak the arrivals ka... masing2 boleh jadi bodoh atas diri masing2. jgn salahkan the arrivals tu. Rujukan: Situasi az-1

Hamba yg kerdil said...

Assalamualaikum.

Teringat satu kisah dimana pada satu hari Rasulullah S.A.W. berjalan2 dengan saidina Umar r.a. Tiba-tiba Saidina Umar nampak kelibat seorang yang memang beliau kenali sebagai seorang pencuri@penyamun sedang cuba menghampiri Rasululullah lalu saidina Umar menghalau lelaki tersebut dengan niat melindungi Rasulullah..Lalu org yg memang dikenali sebagai penjenayah itu pergi meninggalkan mereka. Lalu Rasulullah selepas itu terus berkata kepada Umar , 'Sesungguhnya pahala kamu telah diserahkan kepada lelaki tadi'. Rupa-rupanya penjenayah yang memang dikenali sebagai pencuri@penyamun ini cuba menghampiri Rasulullah kerana ingin ke pangkal jalan, bertaubat dan maninggalkan segala perlakuannya sebelum ini. (Himpunan kisah-kisah benar jilid 5 terbitan x igt..nnt aku check balik almari umah lama..hehe)

Kesimpulan drpd kisah ini, kita tiada hak untuk menghukum seseorang untuk mengatakan orang lain baik atau jahat apatah lagi perkara yang sangat subjektif iaitu orang lain bodoh atau pandai... Rasulullah pernah bersabda ' Orang yang bodoh ialah orang yang dipatuk ular yang sama di tempat yang sama sebanyak dua kali'..dengan kata lain orang yang tidak mengambil iktibar atas sesuatu perkara.

Untuk pembetulan kepada yang MENGHUKUM hanya berdasarkan apa yg mereka baca, TIADA UNSUR RAMALAN langsung di dalam siri the arrival tersebut. yang dipaparkan Hanyalah beberapa siri KEBETULAN yang membuktikan apa yang disebut di dalam Al-Quran 1400 tahun dulu benar-benar berlaku hari ini.secara tidak langsung mengangkat kehebatan Al-Quran sebagai Kalam Allah yang x perlu disangkal lagi.

Tidak pula pernah dinyatakan dalam siri tersebut yang menyatakan bila akan terjadinya kiamat, bila akan turunnya dajal dan tidak juga dinyatakan sebarang tarikh mengenai masa depan. Apa yang dipaparkan hanyalah apa yang telah berlaku dan sedang berlaku dan perkara ini dirungkaikan dengan beberapa fakta yang kebetulan mengena.Maka ini cuma jadi satu PERINGATAN, bukan RAMALAN.

Kalau dengan berfikiran, baik duduk umah buat amal ibadat, fokus dengan ibadat sendiri shj, mengapa Rasulullah seringkali mengingatkan kita tentang bahayanya fitnah dajjal, disebut berulang-ulang kali sehingga dalam sahih bukhari, ada sekurang-kurangnya empat peringatan tentang dajjal.Kalau tidak, baik Rasulullah suruh semua umatnya dok umah fokus amal ibadat semata2.kerana yg lain2 akan setel dengan sendirinya.mcm tu?

Bukankah mereka yg menyampaikan peringatan ini juga membuat ibadat, kerana Allah ta'ala..kerana mereka berpesan supaya kembali kepada Allah, malah, mereka cuba menyatukan umat Islam tidak kira fahaman, dan dalam salah satu episod, mereka rungkaikan, "kenapa perlu persengketaan terutamanya sunni dan syiah, sedangkan kedua-duanya mengucap 2 kalimah syahadah. solat 5 waktu sehari semalam, berpuasa di bulan puasa, Membayar zakat dan menunaikan Haji. Bukankah kedua2nya cukup rukun Islam, ayuh bersatu tinggalkan perbezaan fahaman dan kita tegakkan kembali syiar Islam".
Seruan begitu yang saudara tentang sehingga melabelkan orang Bodoh?
Oh ya, lupa, saudara sendiri belum menonton dan mmg tidak akan menonton siri tersebut tapi sudah tahu bahawa orang yang menonton siri ini bodoh, mumayyiz down syndrom dan sebagainya. Anda malaikat atau Tuhan??????
Beristghfarlah saudara hamka kerana mengambil tugas Tuhan itu syirik.Walaupun tidak kita sedari anda telah menghukum sedangkan itu kerja Tuhan. Yang kita boleh bezakan ialah antara orang yang was-was kerana dalam islam orang yang was-was adalah lebih rendah daripada bodoh tarafnya.

Nk cerita panjang2 pon pasti akan ada yang meluat tetapi Harap anda semua tidak menghukum baik yang menonton atau yang tidak mau menonton kerana kita haruslah terus bersangka baik tetapi tetap kena berhati-hati.Yang menonton, saya pesan agar jangan taksub tetapi ambil iktibar kerana fitnah dajjal boleh terjadi dalam pelbagai cara dan cuma orang yang beriman sahaja dapat mengenalpasti semua ini.Harap kita semua tergolong dalam golongan yang akan nampak jalan kebenaran tersebut.
Wallahualam...

Anonymous said...

Teringat satu kisah dimana pada satu hari Rasulullah S.A.W. berjalan2 dengan saidina Umar r.a. Tiba-tiba Saidina Umar nampak kelibat seorang yang memang beliau kenali sebagai seorang pencuri@penyamun sedang cuba menghampiri Rasululullah lalu saidina Umar menghalau lelaki tersebut dengan niat melindungi Rasulullah..Lalu org yg memang dikenali sebagai penjenayah itu pergi meninggalkan mereka. Lalu Rasulullah selepas itu terus berkata kepada Umar , 'Sesungguhnya pahala kamu telah diserahkan kepada lelaki tadi'. Rupa-rupanya penjenayah yang memang dikenali sebagai pencuri@penyamun ini cuba menghampiri Rasulullah kerana ingin ke pangkal jalan, bertaubat dan maninggalkan segala perlakuannya sebelum ini. (Himpunan kisah-kisah benar jilid 5 terbitan x igt..nnt aku check balik almari umah lama..hehe)

Kesimpulan drpd kisah ini, kita tiada hak untuk menghukum seseorang untuk mengatakan orang lain baik atau jahat apatah lagi perkara yang sangat subjektif iaitu orang lain bodoh atau pandai... Rasulullah pernah bersabda ' Orang yang bodoh ialah orang yang dipatuk ular yang sama di tempat yang sama sebanyak dua kali'..dengan kata lain orang yang tidak mengambil iktibar atas sesuatu perkara.

Untuk pembetulan kepada yang MENGHUKUM hanya berdasarkan apa yg mereka baca, TIADA UNSUR RAMALAN langsung di dalam siri the arrival tersebut. yang dipaparkan Hanyalah beberapa siri KEBETULAN yang membuktikan apa yang disebut di dalam Al-Quran 1400 tahun dulu benar-benar berlaku hari ini.secara tidak langsung mengangkat kehebatan Al-Quran sebagai Kalam Allah yang x perlu disangkal lagi.

Tidak pula pernah dinyatakan dalam siri tersebut yang menyatakan bila akan terjadinya kiamat, bila akan turunnya dajal dan tidak juga dinyatakan sebarang tarikh mengenai masa depan. Apa yang dipaparkan hanyalah apa yang telah berlaku dan sedang berlaku dan perkara ini dirungkaikan dengan beberapa fakta yang kebetulan mengena.Maka ini cuma jadi satu PERINGATAN, bukan RAMALAN.

Kalau dengan berfikiran, baik duduk umah buat amal ibadat, fokus dengan ibadat sendiri shj, mengapa Rasulullah seringkali mengingatkan kita tentang bahayanya fitnah dajjal, disebut berulang-ulang kali sehingga dalam sahih bukhari, ada sekurang-kurangnya empat peringatan tentang dajjal.Kalau tidak, baik Rasulullah suruh semua umatnya dok umah fokus amal ibadat semata2.kerana yg lain2 akan setel dengan sendirinya.mcm tu?

Bukankah mereka yg menyampaikan peringatan ini juga membuat ibadat, kerana Allah ta'ala..kerana mereka berpesan supaya kembali kepada Allah, malah, mereka cuba menyatukan umat Islam tidak kira fahaman, dan dalam salah satu episod, mereka rungkaikan, "kenapa perlu persengketaan terutamanya sunni dan syiah, sedangkan kedua-duanya mengucap 2 kalimah syahadah. solat 5 waktu sehari semalam, berpuasa di bulan puasa, Membayar zakat dan menunaikan Haji. Bukankah kedua2nya cukup rukun Islam, ayuh bersatu tinggalkan perbezaan fahaman dan kita tegakkan kembali syiar Islam".
Seruan begitu yang saudara tentang sehingga melabelkan orang Bodoh?
Oh ya, lupa, saudara sendiri belum menonton dan mmg tidak akan menonton siri tersebut tapi sudah tahu bahawa orang yang menonton siri ini bodoh, mumayyiz down syndrom dan sebagainya. Anda malaikat atau Tuhan??????
Beristghfarlah saudara hamka kerana mengambil tugas Tuhan itu syirik.Walaupun tidak kita sedari anda telah menghukum sedangkan itu kerja Tuhan. Yang kita boleh bezakan ialah antara orang yang was-was kerana dalam islam orang yang was-was adalah lebih rendah daripada bodoh tarafnya.

Nk cerita panjang2 pon pasti akan ada yang meluat tetapi Harap anda semua tidak menghukum baik yang menonton atau yang tidak mau menonton kerana kita haruslah terus bersangka baik tetapi tetap kena berhati-hati.Yang menonton, saya pesan agar jangan taksub tetapi ambil iktibar kerana fitnah dajjal boleh terjadi dalam pelbagai cara dan cuma orang yang beriman sahaja dapat mengenalpasti semua ini.Harap kita semua tergolong dalam golongan yang akan nampak jalan kebenaran tersebut.
Wallahualam...

Anonymous said...

Teringat satu kisah dimana pada satu hari Rasulullah S.A.W. berjalan2 dengan saidina Umar r.a. Tiba-tiba Saidina Umar nampak kelibat seorang yang memang beliau kenali sebagai seorang pencuri@penyamun sedang cuba menghampiri Rasululullah lalu saidina Umar menghalau lelaki tersebut dengan niat melindungi Rasulullah..Lalu org yg memang dikenali sebagai penjenayah itu pergi meninggalkan mereka. Lalu Rasulullah selepas itu terus berkata kepada Umar , 'Sesungguhnya pahala kamu telah diserahkan kepada lelaki tadi'. Rupa-rupanya penjenayah yang memang dikenali sebagai pencuri@penyamun ini cuba menghampiri Rasulullah kerana ingin ke pangkal jalan, bertaubat dan maninggalkan segala perlakuannya sebelum ini. (Himpunan kisah-kisah benar jilid 5 terbitan x igt..nnt aku check balik almari umah lama..hehe)

Kesimpulan drpd kisah ini, kita tiada hak untuk menghukum seseorang untuk mengatakan orang lain baik atau jahat apatah lagi perkara yang sangat subjektif iaitu orang lain bodoh atau pandai... Rasulullah pernah bersabda ' Orang yang bodoh ialah orang yang dipatuk ular yang sama di tempat yang sama sebanyak dua kali'..dengan kata lain orang yang tidak mengambil iktibar atas sesuatu perkara.

Untuk pembetulan kepada yang MENGHUKUM hanya berdasarkan apa yg mereka baca, TIADA UNSUR RAMALAN langsung di dalam siri the arrival tersebut. yang dipaparkan Hanyalah beberapa siri KEBETULAN yang membuktikan apa yang disebut di dalam Al-Quran 1400 tahun dulu benar-benar berlaku hari ini.secara tidak langsung mengangkat kehebatan Al-Quran sebagai Kalam Allah yang x perlu disangkal lagi.

Tidak pula pernah dinyatakan dalam siri tersebut yang menyatakan bila akan terjadinya kiamat, bila akan turunnya dajal dan tidak juga dinyatakan sebarang tarikh mengenai masa depan. Apa yang dipaparkan hanyalah apa yang telah berlaku dan sedang berlaku dan perkara ini dirungkaikan dengan beberapa fakta yang kebetulan mengena.Maka ini cuma jadi satu PERINGATAN, bukan RAMALAN.

Kalau dengan berfikiran, baik duduk umah buat amal ibadat, fokus dengan ibadat sendiri shj, mengapa Rasulullah seringkali mengingatkan kita tentang bahayanya fitnah dajjal, disebut berulang-ulang kali sehingga dalam sahih bukhari, ada sekurang-kurangnya empat peringatan tentang dajjal.Kalau tidak, baik Rasulullah suruh semua umatnya dok umah fokus amal ibadat semata2.kerana yg lain2 akan setel dengan sendirinya.mcm tu?

Bukankah mereka yg menyampaikan peringatan ini juga membuat ibadat, kerana Allah ta'ala..kerana mereka berpesan supaya kembali kepada Allah, malah, mereka cuba menyatukan umat Islam tidak kira fahaman, dan dalam salah satu episod, mereka rungkaikan, "kenapa perlu persengketaan terutamanya sunni dan syiah, sedangkan kedua-duanya mengucap 2 kalimah syahadah. solat 5 waktu sehari semalam, berpuasa di bulan puasa, Membayar zakat dan menunaikan Haji. Bukankah kedua2nya cukup rukun Islam, ayuh bersatu tinggalkan perbezaan fahaman dan kita tegakkan kembali syiar Islam".
Seruan begitu yang saudara tentang sehingga melabelkan orang Bodoh?
Oh ya, lupa, saudara sendiri belum menonton dan mmg tidak akan menonton siri tersebut tapi sudah tahu bahawa orang yang menonton siri ini bodoh, mumayyiz down syndrom dan sebagainya. Anda malaikat atau Tuhan??????
Beristghfarlah saudara hamka kerana mengambil tugas Tuhan itu syirik.Walaupun tidak kita sedari anda telah menghukum sedangkan itu kerja Tuhan. Yang kita boleh bezakan ialah antara orang yang was-was kerana dalam islam orang yang was-was adalah lebih rendah daripada bodoh tarafnya.

Saya masih menghormati saudara Hamka kerana banyak hasil nukilannya membantu yang lain kecuali post ini..kita semua manusia biasa..Assalamualaikum.

Hamba yg kerdil said...

Teringat satu kisah dimana pada satu hari Rasulullah S.A.W. berjalan2 dengan saidina Umar r.a. Tiba-tiba Saidina Umar nampak kelibat seorang yang memang beliau kenali sebagai seorang pencuri@penyamun sedang cuba menghampiri Rasululullah lalu saidina Umar menghalau lelaki tersebut dengan niat melindungi Rasulullah..Lalu org yg memang dikenali sebagai penjenayah itu pergi meninggalkan mereka. Lalu Rasulullah selepas itu terus berkata kepada Umar , 'Sesungguhnya pahala kamu telah diserahkan kepada lelaki tadi'. Rupa-rupanya penjenayah yang memang dikenali sebagai pencuri@penyamun ini cuba menghampiri Rasulullah kerana ingin ke pangkal jalan, bertaubat dan maninggalkan segala perlakuannya sebelum ini. (Himpunan kisah-kisah benar jilid 5 terbitan x igt..nnt aku check balik almari umah lama..hehe)

Kesimpulan drpd kisah ini, kita tiada hak untuk menghukum seseorang untuk mengatakan orang lain baik atau jahat apatah lagi perkara yang sangat subjektif iaitu orang lain bodoh atau pandai... Rasulullah pernah bersabda ' Orang yang bodoh ialah orang yang dipatuk ular yang sama di tempat yang sama sebanyak dua kali'..dengan kata lain orang yang tidak mengambil iktibar atas sesuatu perkara.

Untuk pembetulan kepada yang MENGHUKUM hanya berdasarkan apa yg mereka baca, TIADA UNSUR RAMALAN langsung di dalam siri the arrival tersebut. yang dipaparkan Hanyalah beberapa siri KEBETULAN yang membuktikan apa yang disebut di dalam Al-Quran 1400 tahun dulu benar-benar berlaku hari ini.secara tidak langsung mengangkat kehebatan Al-Quran sebagai Kalam Allah yang x perlu disangkal lagi.

Tidak pula pernah dinyatakan dalam siri tersebut yang menyatakan bila akan terjadinya kiamat, bila akan turunnya dajal dan tidak juga dinyatakan sebarang tarikh mengenai masa depan. Apa yang dipaparkan hanyalah apa yang telah berlaku dan sedang berlaku dan perkara ini dirungkaikan dengan beberapa fakta yang kebetulan mengena.Maka ini cuma jadi satu PERINGATAN, bukan RAMALAN.

bersambung..

Hamba yg kerdil said...

Sambungan..

Kalau dengan berfikiran, baik duduk umah buat amal ibadat, fokus dengan ibadat sendiri shj, mengapa Rasulullah seringkali mengingatkan kita tentang bahayanya fitnah dajjal, disebut berulang-ulang kali sehingga dalam sahih bukhari, ada sekurang-kurangnya empat peringatan tentang dajjal.Kalau tidak, baik Rasulullah suruh semua umatnya dok umah fokus amal ibadat semata2.kerana yg lain2 akan setel dengan sendirinya.mcm tu?

Bukankah mereka yg menyampaikan peringatan ini juga membuat ibadat, kerana Allah ta'ala..kerana mereka berpesan supaya kembali kepada Allah, malah, mereka cuba menyatukan umat Islam tidak kira fahaman, dan dalam salah satu episod, mereka rungkaikan, "kenapa perlu persengketaan terutamanya sunni dan syiah, sedangkan kedua-duanya mengucap 2 kalimah syahadah. solat 5 waktu sehari semalam, berpuasa di bulan puasa, Membayar zakat dan menunaikan Haji. Bukankah kedua2nya cukup rukun Islam, ayuh bersatu tinggalkan perbezaan fahaman dan kita tegakkan kembali syiar Islam".
Seruan begitu yang saudara tentang sehingga melabelkan orang Bodoh?
Oh ya, lupa, saudara sendiri belum menonton dan mmg tidak akan menonton siri tersebut tapi sudah tahu bahawa orang yang menonton siri ini bodoh, mumayyiz down syndrom dan sebagainya. Anda malaikat atau Tuhan??????
Beristghfarlah saudara hamka kerana mengambil tugas Tuhan itu syirik.Walaupun tidak kita sedari anda telah menghukum sedangkan itu kerja Tuhan. Yang kita boleh bezakan ialah antara orang yang was-was kerana dalam islam orang yang was-was adalah lebih rendah daripada bodoh tarafnya.

Saya masih menghormati saudara Hamka kerana banyak hasil nukilannya membantu yang lain kecuali post ini..kita semua manusia biasa..Semnoga kita semua tergolong dikalangan orang2 yang beriman yang mampu menepis fitnah dajjal.amiin..Assalamualaikum.

hamka said...

mana kau tahu aku tak tengok siri tu?, aku dah tengok tapi tak habis sebab boring nak mampos, sama macam komen kau aku bacapun sepintas lalu sebab boring gila dan asyak repeat point sama..

pembuat video tu kata, (menurut komen korang) mungkin betul mungkin salah dan banyak yang kebetulan itu menjadi kenyataan..

jadi, aku pun kata korang mungkin bodoh ATAU senang diperbodohkan..

kebetulan kan?

woha!

Anonymous said...

Senang gini la hamka, sy tau Hamka bg alasan boring nak mampos tu sebenarnya adalah alasan dtg dr sifat KEMALASAN. kalu Hamka tgk bdk2 tadika, sekolah sume akan kata kelas boring la, sama mcm Hamka la. padahal mreka malas sbenarnya.

Jadi kesimpulan di sini, janganlah disebabkan kemalasan anda mnyebabkan anda memperlekehkan mereka yang x malas mcm anda. okey berehhh? Harap Hamka suke dgn kesimpulan ni. Xyah jwb komen ni, biarlah hati yg mnjawabnya.

Kita doakan diri kita sentiasa jauhi sifat malas2 sebegini. aminnn

hamka said...

boring, kenapa guna nikckname anonymous?

kadang kadang kemalasan menyelamatkan kita dari kebodohan...

Hamba yg kerdil said...

assalamualaikum..

owh, akibat boring rupanya..dah..sy dh faham...thanx atas penjelasan tu..biasa la kalau dh boring, mane org nk teruskan tengok betul x walaupun bende yg menarik akan muncul selepas tu. xde pahit, maka x adalah manisnya..kalau baru rasa pahit sedikit terus mengalah, anda nilailah sendiri...

Salam ukhuwah drpd sy Arif..
assalamualaikum.. :)

Ahmad said...

Assalamualaikum,

Tahniah di atas post tentang The Arrivals yang sedang hangat sekarang ini.

Bagi pendapat saya, kebanyakan yang menonton siri ini terus sahaja membuat kesimpulan bahawa apa yang berlaku adalah konspirasi DAJJAL untuk merosakkan umat Islam. Kesemua yang berlaku itu adalah persediaan untuk kemunculan DAJJAL. Tetapi bagi saya itu semua adalah kuasa Allah. Hanya Allah yang berkuasa menentukan segalanya. Hanya Dia yang berhak di atas segalanya.

Saudara Hamka juga telah banyak menceritakan tentang cara sebenar yang perlu kita amalkan sebagai umat Islam yang sebenar berteraskan kepada Al-Quran dan Sunnah Rasulullah S.A.W. Itulah jalan sebenar yang perlu kita lalui untuk menjadi Ummat yang terbaik.

Dari siri The Arrivals ini, apakah maklumat yang perlu kita selami sebenarnya. Bagi saya, pendapat mereka yang membuat siri ini ada juaga menceritakan tentang terikatnya kita dengan sistem yang dibina iaitu cara hidup masyarakat sekarang. Kita terikat dengan segala-galanya termasuklah pekerjaan, kewangan, pendidikan, dan semuanya.

Saya juga pernah membaca salah satu komen saudara Azhar Jaafar di dalam blog beliau apabila di tanya berkaitan tentang insuran kenderaan yang melebihi 10 tahun. Mengikut "undang-undang" kenderaan ini perlu di kenakan caj tambahan kerana di atas alasan umur kenderaan tersebut yang secara logiknya tidak masuk akal langsung. Dan saudara Azhar Jaafar menjawab biarlah sahaja orang yang membuat "undang-undang" tersebut di adili olehNya kelak.

Adakah ini sahaja yang mampu kita lakukan sahaja. Hanya berserah kepada keadaan sahaja. Kita sekarang ini sebenarnya sedang ditindas. Dipaksa melakukan riba'. Dilekakan dengan aktiviti duniawi sahaja. Bagaimana kita hendak meyebarkan dakwah Islam disamping kita amalkan cara hidup bukan Islam tersebut.

Pendedahan yang dilakukan itu juga jelas menunjukkan aktiviti harian kita ini sebenarnya mengikut telunjuk mereka. Janganlah mengambil iktibar hanya kepada cerita dajjal sahaja dan yamg paling teruk pula adalah menjadi josh atau taksub kepada semua benda. Asalkan ada bentuk iluminati sahaja dah kata orang itu konspirasi dajjal.

Kita juga perlu sedar bahawa dan jelas tentang cara hidup kita sekarang. Adakah kita kearah Islam atau kearah kesesatan?

Fahamkan semua maklumat yang kita dapat. Rujuklah Al-Quran dan Sunnah supaya kita tidak tersesat.

Wallahualam.

Aku Hamba Yang Esa said...

cam gud2 jek hamka ni..
da bagos sgt ke..

az-1 said...

Eh Hamka, ko perasan x yg Hamba Dia, Anonymous-Anonymous, Hamba yg kerdil dan Aku Hamba Yang Esa cam org same lar... woha!

Hamba yg keril said...

az-1,
Kamu buat teori konspirsi nampak?
itulah contoh teori konspirasi encik az-1 sbb mengandaikan begitu..sy x akan menyusahkan org lain nk menyamar guna nama2 yg lain. nama betul saya Arif.

assalamualaikum.. =)

Hamba Dia said...

Hamba yg kerdil,
az-1 dah xde point dah tu..dah kena owned dia pusingla cakap mende lain plak...kah3 ksian <-- aku pulangkan 'ksian' kau

hamka said...

az-1, aku baca link yang kau bagi tu, link tu memang nak kondem islam, ada ruangan luahan dari bekas murtad lagi..

dalam link tu bagitahu, video arrivals di buat oleh orang syiah.

itu aku tak campur, aku tulis ni sebelum baca link tu.

balik bab video tu, aku dari dulu menolak teori konspirasi sebab mereka overthinking, sama macam cerita tahyul atau ufo dalam mastika serta email forward..

so, bila aku tengok video tu, ia adalah himpunan teori konspirasi.., lepas tu selit adegan dari filem popular holywood.., kreatif dan kelakar jika nak buat lawak, tapi jika serius, memang err, 'kurang cerdik'..

so, aku dengar mereka buat sambungan lagi..

berapa episod, berapa jam?

aku tak perlu tengok.., aku dah bagi pendapat aku.

sekian terima kasih

Anonymous said...

Hamka oh hamka, sebab tu anda kena tgk dlu baru buat penilaian yg adil lagi saksama.

Dlm video the arrivals tu ada terangkan penipuan2 UFO suma, penipuan2 crita2 mngarut2 yg kita dgr2 laen2 tu.

Ada ka pegi banding crita mastika utk menilai citer the arrivals. Punah agama kalau guna metod bercelaru gini.

Nad said...

Dajjal itu wujud dan akan berlaku kemunculannya. Itu fakta. Dia membawa fitnah yang besar. Dan kita harus berhati-hati memilih.

Mereka yang terlalu paranoid dengan teori2 konspirasi ni cuma mahu buka mata kita yang musuh islam ada di mana-mana. Cuma mereka seperti agak terdesak hingga ada yang nampak mengarut tahap melampau2.

The Arrivals tu tengok untuk ambil tau. Tapi kebenaran telah nyata terdapat dalam Al-Quran. Bacalah terjemahannya.

So kawan semua, yang baik dari Allah dan yang hina dari kita. Wallahu alam.

Anonymous said...

buta hati ke hamka?
jwpn kau tu ,jwpn paling bodoh yang aku pernah tgk.
xsangka kau tu sebodoh mcm tu.

bijan said...

haihhh... dah la umat islam di sana kafir mengkafir, sesat menyesat. umat islam di sini bodoh membodoh lak. harap sangat budaya bodoh membodoh ni tak berlanjutan.

Anonymous said...

Salam....

Moga semua tenang dan matang dalam membincangkan isu kali ni..

Usah cepat melatah dan mengutuk. Isu ini bukan bahan gurauan.

Kepada yang tidak bersetuju dengan pendapat hamka, sy sgt bersetuju dengan kalian.

Saya sangat yakin kebenaran akan tersirna akhirnya...

IQ 138 said...

ke 192!!!hahaha..(bangga dgn stp nombor y ada)..Teruskan menaip en KM (kata en KM, "xpayah suruh pun aku kn taip gak")

pilahdelphian said...

so, ulama yg kat dlm video ni pun karut la nih? gitu?

http://www.youtube.com/watch?v=i5WdKnip_uk

tgk sampai abis ye....

realist ye... alquran pun perlu penghuraian yg detail utk difahami oleh umatnya...

pilahdelphian said...

owh, lagi satu...
pandai sangat la tu ngata org yg layan konspirasi tu as BODOH...
lagi bodoh seseorang yg menolak sesuatu perkara (apalagi yg positif) tanpa usul periksa..
lagi bodoh seseorang yg tak hingin membuka mindanya kpd sesuatu yg bersifat ilmu
dan
lagi bodoh seseorang yg menganggap ISU ini sebagai konspirasi!!!

this is not a matter of conspiracy man...
who call it conspiracy?
which stupid fuck called this as conspiracy?
was there even one word of conspiracy being uttered around this issue?

dan,
tolong laaa betulkan saya ni ye, sepanjang saya kenal islam, alquran itu penuh dgn ayat2 tersirat yg perlu dihuraikan oleh seseorang yg arif (Nabi Muhammad of course)... dan kita adalah umat yg bernasib baik (agaknye la) kerana drp sahabat2 nabi la kita memahami terjemahan siratan alquran itu hingga kini yg masih kita amalkan.... so, Mr.Realist... get real, man....

stupid
stupendous
stupor
stupong
whatafuck

p/s: check dictionary

hina said...

saya dengan rasa hina nya ingin meminta tuan hamka menarik balik perkataan bodoh yg dilemparkan kpd mereka2 ni (barangkali saya termasuk juga)

sedih sangat tgk kita bergaduh sesama sendiri. membodoh sesama sendiri. risau sangat budaya bodoh membodoh ini menjalar2 bgitu meluas dan apabila ditanya balik, bermula dari mana... jgn kata dari tuan hamka

saya merayu sangat2 tuan hamka dpt menyelamatkan kembali keadaan. sy paham situasi tuan hamka, apabila kita berada di atas, ego pasti membuak2. ego itu hanya dapat dipadamkan dgn rasa rendah diri, hormat menghormati antara satu sama lain.

TUAN HAMKA, saya merayu sangat... sedih...

pilahdelphian said...

owh lagi, dan lagi owh..

kpd sumua (anti-christ ke, anti-hamka ke, sumua2lah) yg mengikuti the arrivals, dajjal etc. or yg seangkatan dgn nye... please.. jgn anggap ianya sebagai satu konspirasi... anggap lah ia sebagai satu pembongkaran, atau penghuraian, pentafsiran etc. yg memang berlaku... dan berlaku bukan tanpa sebab... mmg bersebab atau bertujuan ia berlaku... kerna dgn ketentuan Allah lah ia berlaku, dan ada sebab kenapa Dia membenarkan ia berlaku... perkhh.. paham ke


kpd hamka plak...
tolonglaa jgn sesatkan pemikiran org2 yg berharap dgn kununnye pengetahuan ilmu islam ko tu.... mrk ni sumua dah mcm pandang ko mcm ulamak dah la ni ko tau... ko citer pasal agama la, pasal quran la, hadis la, sunah la... tp, satu jek yg x menggambarkan ko ni dr golongan umat islam... ko punye bahase tu... mcm bahase syaitannirrajim jek ko tau... kate sunnah, x ikut pun cara Nabi kita berbahase... aku x rase Nabi kita suka ckp benda2 pasal berak la, buduh la... adoii... ape kejadahnye ni hamka...
tp aku paling kesian pd pengikut2 ko ni... terang2an dr bahasa yg ko guna ni dah x mencrminkan sunnah lagi dah. tp still bule ckp pasal agama ye, aku ksian btul la ngan kau ya hamka.
aku tau la ni blog ko... ye, suka ati aku la nak tulis ape.. itu kata kau... tp, kalau kau betul2 islam dan ikut sunnah, kau sendiri tau tiada istilah 'suka hati' dlm kehidupan islam... kerna umat islam hidup bermasyarakat yg mmpunyai tanggungjawab kpd setiap saudara seislamnye... tiada istilah 'hak aku', 'suka hati aku', kerna umat islam tidak hidup sendirian macam syaitan/iblis yg ske duk sorang2 x campor org or takut ngan org, or x ble terima pendapat org...

jadi, ya, mmg aku terpanggil utk mengomel, kerna sebagai seorg islam, aku rase jd tanggungjawab aku menolong kau, yg smakin lama smakin hilang arah tujuan dan prinsip... ya, mmg aku dulu ikut juge blog ko ni..., tp bile dah makin banyak bahase syaitan dan iblis yg kau gunakan... aku rase, something is wrong with this hamka...

ya, semuanye adalah kerna bahasa... bahasa kau tersangatlah bertentangan dgn sunnah yg kau canang2 kan...

(ade ke kate sape yg layan/pecaya/tgk/terima konspirasi itu bodoh....)

bodoh betul
bodo la itu olang
bodobodo
borobodur

maut2 la lu hamka
(haaaa ko ske org ckp ngan ko cam ni?)

kalu ko tgk komen2 yg anti-hamka tu, sumenye beralas jek bahasa diorg, walaupun pun x ske, tp diorg cube sedaya upaya cube utk tidak mengguriskan hati ko...

maut2 je ckp org bodoh... ape ko kate kalau org kate , 'ape ke bodooh punye bapak budak ni bg anak dia main transformers, bagi la main ultraman ke'...
tp, xde pun org ckp camtu hamka... sbb org x pandang sesuatu itu sebagai negatif mcm ko...

maut2

pilahdelphian said...

owh lagi, dan lagi owh..

kpd sumua (anti-christ ke, anti-hamka ke, sumua2lah) yg mengikuti the arrivals, dajjal etc. or yg seangkatan dgn nye... please.. jgn anggap ianya sebagai satu konspirasi... anggap lah ia sebagai satu pembongkaran, atau penghuraian, pentafsiran etc. yg memang berlaku... dan berlaku bukan tanpa sebab... mmg bersebab atau bertujuan ia berlaku... kerna dgn ketentuan Allah lah ia berlaku, dan ada sebab kenapa Dia membenarkan ia berlaku... perkhh.. paham ke


kpd hamka plak...
tolonglaa jgn sesatkan pemikiran org2 yg berharap dgn kununnye pengetahuan ilmu islam ko tu.... mrk ni sumua dah mcm pandang ko mcm ulamak dah la ni ko tau... ko citer pasal agama la, pasal quran la, hadis la, sunah la... tp, satu jek yg x menggambarkan ko ni dr golongan umat islam... ko punye bahase tu... mcm bahase syaitannirrajim jek ko tau... kate sunnah, x ikut pun cara Nabi kita berbahase... aku x rase Nabi kita suka ckp benda2 pasal berak la, buduh la... adoii... ape kejadahnye ni hamka...
tp aku paling kesian pd pengikut2 ko ni... terang2an dr bahasa yg ko guna ni dah x mencrminkan sunnah lagi dah. tp still bule ckp pasal agama ye, aku ksian btul la ngan kau ya hamka.
aku tau la ni blog ko... ye, suka ati aku la nak tulis ape.. itu kata kau... tp, kalau kau betul2 islam dan ikut sunnah, kau sendiri tau tiada istilah 'suka hati' dlm kehidupan islam... kerna umat islam hidup bermasyarakat yg mmpunyai tanggungjawab kpd setiap saudara seislamnye... tiada istilah 'hak aku', 'suka hati aku', kerna umat islam tidak hidup sendirian macam syaitan/iblis yg ske duk sorang2 x campor org or takut ngan org, or x ble terima pendapat org...

jadi, ya, mmg aku terpanggil utk mengomel, kerna sebagai seorg islam, aku rase jd tanggungjawab aku menolong kau, yg smakin lama smakin hilang arah tujuan dan prinsip... ya, mmg aku dulu ikut juge blog ko ni..., tp bile dah makin banyak bahase syaitan dan iblis yg kau gunakan... aku rase, something is wrong with this hamka...

ya, semuanye adalah kerna bahasa... bahasa kau tersangatlah bertentangan dgn sunnah yg kau canang2 kan...

(ade ke kate sape yg layan/pecaya/tgk/terima konspirasi itu bodoh....)

bodoh betul
bodo la itu olang
bodobodo
borobodur

maut2 la lu hamka
(haaaa ko ske org ckp ngan ko cam ni?)

kalu ko tgk komen2 yg anti-hamka tu, sumenye beralas jek bahasa diorg, walaupun pun x ske, tp diorg cube sedaya upaya cube utk tidak mengguriskan hati ko...

maut2 je ckp org bodoh... ape ko kate kalau org kate , 'ape ke bodooh punye bapak budak ni bg anak dia main transformers, bagi la main ultraman ke'...
tp, xde pun org ckp camtu hamka... sbb org x pandang sesuatu itu sebagai negatif mcm ko...

maut2

pilahdelphian said...

owh lagi, dan lagi owh..

kpd sumua (anti-christ ke, anti-hamka ke, sumua2lah) yg mengikuti the arrivals, dajjal etc. or yg seangkatan dgn nye... please.. jgn anggap ianya sebagai satu konspirasi... anggap lah ia sebagai satu pembongkaran, atau penghuraian, pentafsiran etc. yg memang berlaku... dan berlaku bukan tanpa sebab... mmg bersebab atau bertujuan ia berlaku... kerna dgn ketentuan Allah lah ia berlaku, dan ada sebab kenapa Dia membenarkan ia berlaku... perkhh.. paham ke


kpd hamka plak...
tolonglaa jgn sesatkan pemikiran org2 yg berharap dgn kununnye pengetahuan ilmu islam ko tu.... mrk ni sumua dah mcm pandang ko mcm ulamak dah la ni ko tau... ko citer pasal agama la, pasal quran la, hadis la, sunah la... tp, satu jek yg x menggambarkan ko ni dr golongan umat islam... ko punye bahase tu... mcm bahase syaitannirrajim jek ko tau... kate sunnah, x ikut pun cara Nabi kita berbahase... aku x rase Nabi kita suka ckp benda2 pasal berak la, buduh la... adoii... ape kejadahnye ni hamka...
tp aku paling kesian pd pengikut2 ko ni... terang2an dr bahasa yg ko guna ni dah x mencrminkan sunnah lagi dah. tp still bule ckp pasal agama ye, aku ksian btul la ngan kau ya hamka.
aku tau la ni blog ko... ye, suka ati aku la nak tulis ape.. itu kata kau... tp, kalau kau betul2 islam dan ikut sunnah, kau sendiri tau tiada istilah 'suka hati' dlm kehidupan islam... kerna umat islam hidup bermasyarakat yg mmpunyai tanggungjawab kpd setiap saudara seislamnye... tiada istilah 'hak aku', 'suka hati aku', kerna umat islam tidak hidup sendirian macam syaitan/iblis yg ske duk sorang2 x campor org or takut ngan org, or x ble terima pendapat org...

jadi, ya, mmg aku terpanggil utk mengomel, kerna sebagai seorg islam, aku rase jd tanggungjawab aku menolong kau, yg smakin lama smakin hilang arah tujuan dan prinsip... ya, mmg aku dulu ikut juge blog ko ni..., tp bile dah makin banyak bahase syaitan dan iblis yg kau gunakan... aku rase, something is wrong with this hamka...

ya, semuanye adalah kerna bahasa... bahasa kau tersangatlah bertentangan dgn sunnah yg kau canang2 kan...

(ade ke kate sape yg layan/pecaya/tgk/terima konspirasi itu bodoh....)

bodoh betul
bodo la itu olang
bodobodo
borobodur

maut2 la lu hamka
(haaaa ko ske org ckp ngan ko cam ni?)

kalu ko tgk komen2 yg anti-hamka tu, sumenye beralas jek bahasa diorg, walaupun pun x ske, tp diorg cube sedaya upaya cube utk tidak mengguriskan hati ko...

maut2 je ckp org bodoh... ape ko kate kalau org kate , 'ape ke bodooh punye bapak budak ni bg anak dia main transformers, bagi la main ultraman ke'...
tp, xde pun org ckp camtu hamka... sbb org x pandang sesuatu itu sebagai negatif mcm ko...

maut2

hamka said...

penat korang refresh...

ok, jika bini kau cantik pada mata kau, tapi bila kau tanya PENDAPAT aku, maka aku kata hodoh, kau nak marah aku?

jika kau suka main game, dan tanya pendapat aku, maka aku kata main game adalah bodoh, kau nak marah pada pendapat aku?

perbezaan pendapat tak perlu nak kecoh kecoh.., lainlah jika aku letak HUKUM.., aku tak kata, haram, makruh, halal,

aku kata bodoh sahaja..

ok, lain kali aku akan guna bahasa yang lebih sopan dalam memberi pendapat.

dan tak perlu refresh ruangan komen ni lagi tunggu aku punya komen, jangan buang masa korang layan blog aku, baik korang pergi tengok video arrivals, ia akan buat korang jadi 'pandai sangat'.

kan?

hamka said...

200!

woha!

Anonymous said...

Aku pun heran lah pasal BODOH pun halpun nak kecoh. TG Nik Aziz pun gunakan perkataan tu

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 229   Newer› Newest»