Oct 30, 2010

Teori konspirasi itu bodoh?

(Bila tanya pakcik google, rupanya dah ada orang tulis isu ini dengan ‘baik dan jelas’, maka buat pertama kali dalam sejarah entry keretamayat, 9o% copy/paste entry orang lain sebagai pengganti diri bagi yang merindui diri ini dikala sunyi, err, jangan muntah lagi..)

Copy/paste dari : http://suhaimiramly.wordpress.com

Sebelum saya mula, biar saya tekankan pendapat saya supaya para pembaca jelas di mana duduknya saya. Ini pendapat saya:

ORANG YANG CIPTA TEORI KONSPIRASI ADALAH PENIPU DAN ORANG YANG PERCAYA TEORI KONSPIRASI ADALAH BODOH.

Itu pendirian saya. Saya tak bersifat apologetik dengan pendapat saya yang tegas ini. Saya takkan “buka minda”, “celikkan mata” atau “pandang dengan mata hati” atau apa-apa lagi euphemism yang anda gunakan yang bermaksud “percaya kepada teori konspirasi”.

Agama Islam yang saya anuti adalah agama ilmu, bukan agama dengar-dengar, agama khabar angin, dan agama “maksud tersirat”. Setiap yang betul adalah jelas, tak perlu disokong dengan teori konspirasi yang gila dan jahil.

Sama ada anda percaya 9/11 dirancang oleh CIA/FBI/Mossad, atau percaya bahawa tsunami dibuat oleh Amerika menggunakan HAARP, atau percaya dunia ditadbir oleh Illuminati dan Freemason, semua teori konspirasi adalah bertentangan dengan bukti sebenar.

Siapa yang mengaku percaya teori konspirasi, anda bermasalah. Jangan pandai-pandai tuduh orang lain termakan dakyah Yahudi kononnya. Tak ada pun dakyah yahudi. Anda yang saja reka-reka benda ini dalam otak anda.

Kenapa kena percaya teori konspirasi? Kita percaya teori konspirasi kerana kita lemah. Kita percaya teori konspirasi kerana dalam hati sanubari kita ingin “percaya” pada sesuatu, walau benda itu karut sekalipun. Kita nak percaya bahawa wujudnya satu “big picture” di dunia ini, dan jika big picture itu kehilangan bibit-bibit tertentu, kita mahu isikan lubang-lubang itu dengan naratif kita sendiri (ini adalah motivation orang mencipta teori konspirasi)

Orang kuat tak perlu teori konspirasi. Orang Yahudi yang menguasai politik dan kuasa ketenteraan di Middle East tak perlu sebar-sebarkan teori konspirasi yang pelik-pelik untuk santapan rakyat meraka. Orang Arab yang lemah dan berpecah belah yang sibuk menyalahkan yahudi untuk semua kekurangan mereka.

Rokok? salah yahudi. Bukan salah budaya arab yang ketagih khat dan tembakau. TV? salah yahudi lagi. Bukan salah orang arab yang suka berhibur dan suka kepada rancangan hiburan barat yang bermutu tinggi (berbanding rancangan tempatan mereka). Pendek kata, semua salah yahudi, sehingga Pokemon pun adalah senjata yahudi menyerang akidah umat Islam. Di dalam kegilaan menyalahkan yahudi ini, tak ada kah yang fikir bahawa kehinaan dan kekalahan orang Islam adalah kerana diri mereka sendiri?

Itu cerita timur tengah. Di negaraku ini, yang tak pernah ada kaitan dengan yahudi pun, semua kita salahkan yahudi. “Eh Bal, kau tak tahu ke yahudi ada di mana-mana? sehingga dalam kerajaan malaysia pon banyak spy yahudi.” Ini lah fikiran mereka. Suka sangat reka hantu yahudi dalam otak mereka sampai kalau jadi masalah di ceruk kampung di pedalaman Kedah pun itu Yahudi punya salah. Lepas tu macam-macam teori dibuat — semuanya tanpa bukti yang sahih, cuma cerita-cerita orang sahaja.

Dulu saya dengar pelbagai teori konspirasi. Maaf, dari keluarga saya sendiri pun ada pelbagai cerita karut yang saya dengar. Seorang ahli keluarga saya pernah cakap, Tun Dr M adalah Freemason tahap ke-33 (tahap paling tinggi) sebab itu dia tak perlu takut kena assassinate walaupun lantang mengkritik Barat. Hahaha…apa lagi lepas ni? Pak Lah ahli Illuminati? Dato Seri Najib ahli New World Order? Kah kah kah, aktif sungguh imaginasi mereka.

Penyakit yang banyak menghinggapi geng-geng ini ialah kecenderungan mencari benda-benda yang “tersirat”. Di Amerika, mereka lah yang membawa cerita karut bahawa piramid dan mata yang terdapat di matawang US dollar adalah bukti Illuminati mengkontrol ekonomi dunia.

Antara orang bijak yang pandai mengambil peluang ke atas geng-geng konspirasi ini ialah Dan Brown, penulis novel yang banyak menggunakan elemen-elemen teori konspirasi dalam novelnya. Terus dia jadi jutawan, sebab geng-geng konspirasi ni pakat beli buku dia, kononnya nak tahu pasal konspirasi di Vatican, Paris dan Washington (ya, saya juga baca ketiga-tiga buku tersebut, cerita nya macam sampah, buang duit sahaja beli. Kalau anda mahu cerita teori konspirasi yang lebih intelek, cuba baca buku Foucault’s Pendulum karangan Umberto Eco).

Di Malaysia golongan “tersirat” ini juga ramai. Dalam semua benda, mereka nampak agenda yahudi atau anti-Islam. Dalam pokemon ada yahudi. Dalam colgate ada yahudi. Sudahlah ini menunjukkan kejahilan mereka terhadap dunia, tetapi juga menunjukkan kejahilan terhadap agama juga. Agama tidak mengajar merekacipta benda-benda karut kemudian berkata bahawa ini semua benda “tersirat” yang kami sahaja nampak kerana kami ada “pencerahan”.

****

Kenapa saya sibuk sangat dengan benda-benda konspirasi ni? “Biarlah orang nak percaya apa-apa pun, yang kau sibuk kenapa?”

Hehe…biar saya ceritakan kenapa saya kisah. Sebabnya mudah sahaja. Virus ini dah menular ke kalangan orang muda, terutama yang berpendidikan. Saya tak kisah kalau orang tua di kampung-kampung percaya bahawa Mahathir adalah agen Yahudi, atau pelajar-pelajar institut vokasional percaya bahawa ekonomi dunia dipegang oleh sekumpulan manusia sulit yang menyembah Iblis, semua itu saya tak kisah.

Yang saya kisah, budak2 universiti, budak2 yang belajar oversea, pekerja2 professional, bakal2 pemimpin, para pensyarah dan profesor, pun percaya kepada konspirasi-konspirasi yang karut. Luluh hati saya bila menerima email-email forward berisi teori konspirasi karut oleh eksekutif Petronas, oleh penjawat tinggi kerajaan, oleh pensyarah-pensyarah IPT, oleh pelajar-pelajar luar negara. Kalau golongan ini pun percaya kepada perkara karut, apa lagi harapan yang kita ada dengan rakyat jelata.

Jangan anggap anda mendapat “pencahayaan” atau bijaksana atau bermata hati atau berkebolehan melihat yang tersirat, kalau anda cuma mereka cipta benda yang tak wujud.
Jangan bersorok di sebalik nama agama, gunakan hadis dan ayat-ayat yang tak jelas kaitannya dengan teori konspirasi anda. Jangan pandai-pandai tuduh orang lain tidak nampak yang tersirat kalau kami tak mahu percaya karut-karut rekaan anda.

Maaf kerana saya agak keras, tapi saya tak akan berganjak. Tolong jangan percaya lagi teori konspirasi. Jangan sebarkan teori konspirasi melalui email dan usrah anda. Periksa asal usul sesuatu dengan sumber yang sahih, bukan melalui mat-mat dan minah-minah konspirasi yang lain. Buka mata anda.

Jangan percaya sesuatu hanya sebab yang cerita itu ustaz, atau abang usrah atau naqibah atau anda baca dalam buku sekalipun. Dulu saya banyak baca buku-buku mengarut, terutamanya buku mengenai dajjal. Dulu pada tahun 1990an, ada “ularmak” yang mempunyai ijazah syariah, mengatakan bahawa Dajal itu adalah USSR kerana gah nya empayar USSR dan kecanggihan teknologi mereka.

Ini bukan calang-calang buku, buku ini dijual di toko-toko buku Islamic dan dihebahkan di ceramah-ceramah agama. “Dajjal sudah muncul,” kata mereka, sambil memberikan berpuluh-puluh “bukti” bahawa dajjal itu adalah USSR. Ada “bukti” yang berbunyi sebegini: di hadapan pesawat-pesawat perang USSR, ada tertulis KFR. Ini bermakna KaFiR. Dan Dajjal punya muka ada tanda yang menyatakan Dajjal itu Kafir. Jadi USSR adalah Dajjal. Hahahaha…mengarut bukan? Tak ke sakit hati baca? Cuba bayangkan 50 “bukti” sedemikian dikumpul dalam satu buku. Buku itu layak dibakulsampahkan sahaja, walaupun ditulis oleh seorang yang bergelar ulamak.

Sekarang ni bila USSR dah pecah, apa sudah jadi dengan dajjal anda? Dajjal duduk di Moscow ka, atau di St Petersburg? Atau dah guna passport Belarus atau Ukraine? Dajjal dah tukar kerakyatan jadi People’s Republic of China ka? Atau Dajjal sudah jadi American citizen? Kalau dajjal itu kuasa besar, ini lah kuasa-kuasa besar sekarang. Mana pegi bukti KFR atas kepada dajjal?

Saya hari tu terbaca di MPH (tolong lah malu sikit wahai pengurus MPH, kenapa kedai anda banyak tajuk karut? mana QC?) ada buku yang menghuraikan “bukti-bukti” bahawa dajjal itu adalah Satya Sai Baba. Kah kah kah, dulu USSR, la ni saibaba pulak jadi dajjal? Lepas ni siapa pulak? Amitab Bachchan?

Ini semua adalah kerja gila dan sia-sia mereka yang tiada kerja lain selain daripada mencari benda-benda yang “tersirat” sehinggakan kepercayaan karut mereka sudah sampai peringkat kepercayaan kartun. Sudah tentu di chapter pengenalan buku tersebut mereka menonjolkan bahawa merekalah yang mempunyai “mata hati” dan mempunyai ilham yang agung dan orang lain di luar sana adalah buta dan tak berkasyaf seperti mereka.

Merekalah yang paling bijaksana kerana berjaya menjumpai “bukti” dajal ialah sai baba. Yang peliknya buku ini sampai jadi bestseller. Wah, lucrative sungguh market buku teori konspirasi ni. Apsal saya pegi tulis buku matematik, lepas ni baik saya tulis buku “Obama adalah Dajjal”. Sure jadi bestseller.

Ini penyakit yang dialami ramai orang. Saya panggil self-aggrandizement. Seakan mereka lah yang memperolehi kebenaran agung, dan yang nampak akan benda-benda tersirat, sehingga benda karut pun mereka anggap benar. Seakan orang lain itu berkomplot untuk menolak kebenaran sejati dan berusaha menyoroknya dari pandangan awam. Mereka sahaja betul, orang lain sesat.

Yang “tersirat” ini semuanya karut sahaja. Untuk menjadi seorang yang terhormat anda kena jauh jauh dari benda karut. Ulama-ulama yang saya hormati di Malaysia, tak ada pun yang kaki konspirasi. Mereka menekankan peri pentingnya ilmu dan kebenaran. Segala yang diujar perlu mempunyai bukti kukuh. Ini disiplin ilmu. Atas dasar ini agama tertegak.

Agama ini mudah. Jangan disusahkan dan disimpul-mati kan dengan konspirasi yang bukan-bukan. Jangan cemar keindahan agama dengan huduhnya cerita-cerita karut yang anda lemparkan. Jangan kelirukan rakyat dengan cerita-cerita bangang dan basi mengenai illuminati, freemason dan sebagainya.

Saya tak kata freemason tak wujud, di KL dan Penang pun ada Freemason Lodge. Saya pernah masuk Mason Lodge di Boston. Saya pernah berkenalan beberapa orang Freemason, dan saya pernah lihat dengan mata kepala sendiri “secret handshake” mereka (tidak lagi secret, kerana dah banyak website menghuraikan ritual-ritual Mason di Internet. Tapi mereka cuba mengekalkan secret itu dengan mencipta handshake yang tersendiri di setiap lodge).

Jangan ingat anda sudah tahu mengenai Freemason kalau cuma baca buku-buku nukilan ustaz-ustaz Maggi mee atau Harun Yahya atau membaca buku Dan Brown sahaja. Cuba kaji cara ilmiah. Kalau anda kaji secara ilmiah, anda akan tertawa dengan kenyataan bahawa “Freemason menakluki dunia”.

Begitu juga dengan yahudi. Tiada sekumpulan yahudi di dalam bilik gelap yang berkomplot menguasai ekonomi dan politik dunia. Itu semua fantasi sahaja. Elders of Zion tak wujud. Yang ada cuma kerajaan Israel yang kelam kabut dengan politik mereka (seperti mana-mana negara di dunia). Itu lah insitusi yang paling berkuasa di dunia Yahudi, beserta dengan tentera dan intelligence agency mereka. Ya, saya faham tentera Yahudi dibiayai Amerika dan intelligence agency mereka hebat, tapi kalau mereka ni hebat sangat sampai menakluk dunia, takkan mereka boleh disepak keluar oleh Hezbullah pada tahun 2006? Mana pergi tokey-tokey Illuminati yang berkuasa itu?

Tolong jangan obses sangat dengan konspirasi yahudi ni, mereka ni sama juga macam kita. Saya tahu ramai percaya yahudi kontrol media melalui rupert murdoch, tapi ini bukan bermakna mereka mengkontrol dunia seperti diwarwarkan oleh mat-mat konspirasi ini.

Tahukah anda syarikat media Rupert Murdoch itu antara pemegang saham terbesarnya adalah orang Islam, seorang putera Saudi? Kenapa tak kata Fox News dalang konspirasi Islam?
Saya juga faham yahudi banyak memegang kuasa ekonomi. Saya tahu CEO Goldman Sachs adalah bekas pelajar yeshiva di New York. Saya tahu Alan Greenspan dan Ben Bernanke, Fed chairmen adalah yahudi kedua-duanya. Dan banyak firma Wall St dan Fortune 500 company yang CEOnya adalah yahudi. So what? Adakah mereka ini tiap2 bulan akan meeting di dalam bilik rahsia dan membincangkan cara menghancurkan umat islam melalui pokemon dan colgate?

Ini adalah karut semata-mata. Jangan biar fantasi mencemar pemikiran logik anda.
Orang yang bising menggebangkan konspirasi yahudi ni, adalah orang yang paling jahil mengenai negara Israel. Bagi mereka Israel adalah negara yang diduduki oleh monster berhidung besar dan bergigi taring dan kerja mereka sehari-hari ialah berfikir cara menghancurkan umat Islam.

Ini lah fantasi geng-geng konspirasi ini. Pernahkah mereka melawat Israel? Berapa rakyat Israel yang mereka pernah jumpa? Pernah kah mereka membaca akhbar Yediot ahronot atau Haaretz? Sudah tentu tidak, buat apa nak percaya propaganda yahudi kan. Yang mereka percaya apa yang mereka dengar-dengar dan baca-baca dari sumber yang entah sahih atau tidak. Jauh sekali membuat kajian mengenai Israel. Yang mereka tahu, Israel = mengkontrol dunia melalui kumpulan sulit.

Tolong lah saya merayu anda, cukuplah obses dengan Yahudi dan konspirasi menawan dunia oleh Yahudi ini. Cubalah sedar bahawa kelemahan kita adalah disebabkan kekurangan kita sendiri yang perlu dibaiki, bukannya disebabkan yahudi yang buat. Cuba usaha kuat, belajar rajin-rajin dan amal agama sungguh-sungguh, nescaya anda akan jadi kaum yang kuat lebih kuat daripada yahudi. Masa itu tak perlu teori konspirasi lagi.

Saya kelakar apabila mendengar orang Amerika pun kuat konspirasi. Dalam satu survey yang dijalankan oleh Pew Research Centre baru-baru ini, 12% orang Amerika percaya bahawa Obama adalah seorang Muslim. Ini juga karut. Obama ialah seorang pengikut Kristian dan berkali-kali telah menyatakan perkara itu secara umum. Bayangkan 20 juta orang masih percaya teori konspirasi itu. Superpower my ass.

(Ada tak orang islam yang masih percaya Obama itu seorang Islam? Jika ada sila basuh muka anda, anda sedang bermimpi dan masih dibuai imaginasi indah.)

Saya seorang realist. Saya percaya hukum alam ini sama dari dulu hingga sekarang. Dunia ini bukan dunia yang ideal, dunia ini dunia yang cacamarba. Human nature adalah sesuatu yang buruk, bukan elok. Saya bukanlah idealis yang percaya dunia ini hitam putih. Saya tahu dunia ini tempat yang teruk.

Tapi saya tak perlulah pujuk perasaan saya dengan mempercayai pelbagai jenis teori konspirasi untuk menyedapkan hati saya. Untuk saya percaya akan sesuatu, perlukan bukti yang kukuh. Saya tak percaya semata-mata kerana sentimen.

Sentimen saya adalah sebagai orang Islam. Saya INGIN sangat percaya orang Islam adalah baik-baik belaka. Saya INGIN sangat percaya orang Islam ni tak buat kerosakan yang besar. Kalau ikut sentimen dan emosi (dan fantasi) saya, memang orang Islam ni tak buat salah.

Tapi bukti sahih menunjukkan orang Islam yang buat 9/11. Yang merancang dan menjalankan rancangan itu adalah orang Islam. Bukti dah jelas dalam pelbagai dokumen dan rakaman yang telah didokumentasikan. Samada saya suka atau tidak, orang Islam yang buat 9/11 itu. Saya realist. Saya terima hakikat yang pahit.

Bukannya saya reka cerita yang menyedapkan hati: oohh, sebenarnya yang buat adalah yahudi, atau CIA atau FBI. Orang Islam ni cuma dijadikan kambing hitam supaya mereka boleh serang negara Islam. Ini adalah emosi dan sentimen semata-mata. Tak ada satu bukti pun bahawa 9/11 dibuat oleh CIA atau FBi, walaupun sentimen dan emosi anda INGIN percaya pada benda itu. Telan lah realiti walaupun pahit, wahai saudara Islamku sekalian. Jangan buat-buat pejam mata.
Ramai yang terpedaya dengan teori konspirasi kerana mereka dimain angan-angan dan fantasi bahawa orang Islam ni baik baik belaka, tak ada yang sanggup buat terrorist attack. Jadi mereka salahkan pihak yang lain. Siapa lagi kalau bukan yahudi. Sikit-sikit yahudi. Bila kita nak terima kelemahan kita sendiri.

Teori konspirasi ini banyak mudaratnya jika dibenarkan bermaharajalela dalam masyarakat. Sebab itu saya ambil pendirian tegas dalam isu ini. Siapa menyebarkan teori konspirasi adalah menipu. Yang percaya adalah bodoh. Simple saja. Pahit untuk ditelan tapi straightforward. Hidup saya aman, hati saya tenang, minda saya puas dengan pendirian saya ini. Tak ada contradiction antara worldview saya dan realiti sebenar. Mat-mat konspirasi ini, selalu berlaku percanggahan antara worldview mereka dan realiti sebenar dunia.

Sudahlah cari benda-benda tersirat. Tak perlulah setiap bentuk pangkah (X) atau tambah (+) dianggap konspirasi Nasrani kononnya. Nanti kepala jadi mereng kalau setiap masa nak pikir pasal benda ini. Tengok benda dalam-dalam nanti mata pijau. Bukan semua benda ada maksud tersirat. Most of the time, what you see is what you get.

Jangan terlalu paranoid. Paranoid ini penyakit mental. Orang pandai juga boleh paranoid yang bukan-bukan (contohnya, Unabomber seorang profesor matematik lulusan Harvard yang anti-kehidupan moden, yang telah membunuh mangsanya menggunakan pipe bomb untuk menegakkan manifestonya). Bukannya semua orang nak attack kita. Kita ni entah siapa-siapa pun, orang pun tak ambil kisah. Tak ada kerja yahudi nak gondol orang kat malaysia ni. Baik mereka pikir hal-hal middle east. Kita je syok sendiri konon yahudi ni sibuk pikir hal kita.
Sedangkan kita ni dalam radar yahudi, takde keluar signal langsung. Jangan paranoid lebih-lebih. Jangan perasan.

Teori konspirasi ni menyakitkan hati saya, jadi maaf kalau saya tulis penjang lebar isu ini dan saya ulang benda-benda yang saya pernah cakap sebelum ini. Anggap lah ini luahan hati saya yang lama berbuku.

Saya tulis ini tanpa ada niat buruk atas sesiapa. Saya tak mengharapkan kemusnahan sesiapa, kerosakan sesiapa, kehancuran sesiapa. Saya cuma nak tunjukkan kecelaruan logik di sesetengah pikiran manusia. Kalau ada bahasa kasar saya pakai, itu untuk emphasis sahaja. Saya tak minta maaf kalau hati anda terguris (padan muka), bagi saya lagi penting bercakap benar daripada menjaga hati orang. Saya cakap kasar sikit tapi saya tak mahu bermusuh dengan sesiapa, kalau anda terima baguslah, kalau tidak, sikit pun saya tak susah.

Tak perlu nak menjelaskan kepada saya teori konspirasi ni mungkin ada yang benar, mungkin ada kebarangkalian 0.001% ianya bukan direkacipta, etc etc. Saya faham itu semua. Saya ambil jalan yang tegas kerana secara umumnya teori konspirasi ini menggoyahkan masyakarat dan memomokkan pemikiran kita.

Alright, maka terburailah apa yang terbuku dihatiku ini, terima kasih atas kesabaran anda membaca sampai ke akhir.

OK, haters, bring it on

End Copy/paste: link asal disini

Ulasan dari keretamayat

Jika kita susah, dan melihat ada orang yang lebih susah, maka kita akan rasa sedikit tenteram, maka aku harap korang yang rasa marah bila aku kata bodoh kerana percaya ada teori dalam the arrivals adalah konspirasi untuk jatuhkan ugama islam, tapi tenteramlah korang kerana saudara mahadaya jauh lebih bodoh sebab percaya ugama islam adalah konspirasi untuk jatuhkan ugama Nabi ibrahim, bengong ganda dua puluh tiga (terdengar bunyi guruh)

(aku harap korang tak marah aku kata mahadaya adalah bengong dan senang siperbengongkan)

Korang pun bagi hujah bahawa teori korang benar dengan bantuan video arrivals, dan saudara mahadaya juga berhujah ugama islam salah dengan bukti bukti yang buat aku rasa nak berak kat rumah dia tanpa tarik flush..!

Oklah, aku masih dalam mode perasan sibuk yang luar biasa (tapi masih sempat berak dan tarik flush serta update blog) maka akupun tanya pakcik google kot kot ada orang yang sependapat dengan aku agar aku tidak kesorangan dalam mempertahankan kesibukkan sebelum ini..

Bila search, banyak rupanya entry entry yang tak setuju dengan teori konspirasi, akupun bercadang nak copy paste beberapa entry untuk publish kat sini, tapi kebanyakkan entry mereka terlalu sopan, panjang, boring dan penuh dengan ayat Al quran yang aku rasa tak releven nak publish kat blog aku..

Lagipun ini adalah kali pertama aku nak jemput penceramah dari luar untuk dicopy/paste kat blog aku.., patut aku tulis sendiri isu ni, tapi sebab aku perasan sibuk luar biasa, dan akan update minggu depan lagi satu, maka aku buat kepetusan untuk copy/paste entry orang lain yang senasib denganku.. (senasib? woha)

Akhirnya, bila cari, jumpa jugak aku entry dari orang yang tak jauhpun, kawan aku jugak yang aku kenal sebelum aku tulis blog keretamayat lagi.., saudara Suhaimi Ramly, atau nama manjanya: bal.

Walaupun bal tidak mengulas tentang video the arrivals, tapi aku rasa point ada kat situ..

Ok, itulah ulasan aku tentang entry bal, "point ada kat situ" aku pergi dulu, Lain kali, aku tulis ulasan aku tentang video the arrivals..., itupun jika aku rajin luar biasa, bye!

(Krunnnnnngsshhh, tik tik tik.., bunyi seram dari jamban setelah ditarik pamnya…)

Ps: Soon you will know the truth, woha!…, (tiru ayat video arrivals..)

315 comments:

1 – 200 of 315   Newer›   Newest»
Suhaibah said...

Emm, saya rasa sebenarnya kita tak perlu pun bercakap sangat tentang teori konspirasi ni, kan? Sebabnya, satu, kita tak tau betul ke tidak, dua, atas diri sendiri nak percaya ke tak, dan tiga, lebih baik jaga diri dan akidah kita dari sesat, drpd duk sibuk mikirkan benda2 tu semua. Jgn sampai kita jadi taksub dan takut pd makhluk lebih drpd takut Allah pulak. Takpe, abg Hamka just buat entry lain je lepas ni..

Ismi Ijmi said...

2nd dude .. nilah kebaikan gune RSS..
dan aku xnak jd bodoh cakap no 2, tanpa tulis pape..

aku setuju,dan sangat tak sangka ada juga tulisan pasal ni kat tenet..

banyak sangat tulisan pasal the arrivals, sampai aku tak fikir yang ada yang anti. btw thnx bro carikan.

aku tak tgk pun the arrivals.

tapi dude, sejak bile letak link ke blog lain? bukan pantang ko ke...hihi

p/s: beselah,manusia berubah2 tol tak, tambah2 bila dah perasan sibuk.
p/ss: buat mahadaya,ko kene gi amik J-Qaf. boleh betulkan Islam drpd Assalama tu.. aku nak tegelak je ..haha

Anonymous said...

ooooooooo...

hmmmmm....


esok ana gi umah anta ye bro...
insyaAllah..

~adik bro~

~fam~ said...

3rd bro...tulis ape2 atau tak, bukanlah bodoh namanya...

yang penting balik pada agama. buat kerja nabi. cuma caranya mungkin berubah.

semoga masih pada yang Satu hingga akhir nafas..

Amin007.Ledang said...

google pilihan terbaik sebelum buat blog huhuhu.
ada jemput perceramah luar pulak tu. hehehe

Amin007.Ledang said...

7. wah, percapaian terbaik aku. hehehe.

berazam ke no 3 huhuhu

abu said...

woha!

kaizen shinobi said...

lawak~ hahahahaha

Aq sama sekali tak pernah percaya...

banyak lagi sebenarnya teory konspirasi nih...

dajjal lak lagi banyak

ada yang cakap TV tuh dajjal~ ada yang cakap sattelite tuh telinga dajjal...

okeh~ kalau dajjal tuh harta benda, cne Nabi Isa Alaihissalam nak lawan tuh?

sigh~ yang penting teguhkan iman dalam diri sendiri dulu~

baru dengar cerita bumi dan langit.

tuan director said...

usaha untuk tingkatkan iman. bukan teori apa2

Ismi Ijmi said...

to kaizen:

dude ... aku tak sure ko pernah tak dengar Nabi SAW bagitau Nabi lebih risaukan umatnya akan harta benda daripada dajal.

sebenarnya orang terllau emphasized dajal, sampai lupa yang ada lagi bahaya dari dajal.

hadith lain bgtau fitnah terbesar buat lelaki adalah wanita,. bukan fitnah dajal ke? so mana yang lebih kita kene risaukan.

kalau ada orang cakap kiamat tu 2012, aku akan cakap bodoh, sebab hadith cakap sebelum kiamat ada 40 tahun manusia hidup dalam aman, selama tu,.. sampai ada orang tak kenal apa itu kalimah syahadah.

dan mungkin ada yang tak pernah dengar hadith tentang peperangan tentera mahdi dengan dajal hanya guna pedang, dan kuda. baju besi, betul2 cam zaman nabi.

so kalau sapa2 wat teori, takkan dapat menipu ahli al-quran dan hadith. Umat takkan sesat selagi berpegang kepada dua ni,.. tak dengar quran hadith, tapi tengok The Arrivals, memang la tahap ****** (Ya Allah bagi aku sangka baik)

Apapun kembali kepada Al-Quran dan hadith, jangan paksa orang yang tak yakin dengan the arrivals untuk yakin.. yang dah yakin sangat tu, mungkin korang keen zikir istighfar banyak2 lepas menitik benda2 hitam kat hati tengok aurat tanpa keperluan dalam video tu, k.

Moga Allah tak uji aku berat2 sebab komen orang len kat cni..
aminnnn

(aku yang suka tunjuk pandai tapi tak pandai2)

Ismi Ijmi said...

jap, kaizen aku tak komen ko, komen kat spesis2 yang yakin ngan 2012 dan teori konspirasi tu je.

kita satu spesis k, aku caye tu.

peace bro

reach me at zerrysus@gmail.com

roses said...

keep it up.maintain cool as always encik hamka~

biasalah org rambut sama hitam lain2.mst akan ada yg misinterpret.

hal berat mcm ni sah2 la kalau nk pcy kene selidik yang pakar dulu.mane boleh takat bertanye sane sini shj.:)

zikeryhassan said...

saya share boleh kan?

Anonymous said...

Salam.

Iblis tu kan ke pandai.
Penipuannya berlapis dan helahnya tak tersangka. bagaimanapun, kita dah diberi peringatan melalui ajaran agama.

Pening2 cakap pasal Sapa Illuminati, sapa Freemason, Sapa itu, sapa ini, last2, yang membangunkan ummat tetap Ilmu, iman dan amal.

Yang meruntuhkan umat tetap ilmu yang celaru, iman yang goyah dan amal yang tak dibuat+kemungkaran yang diasuh.

So, Setan, Illuminati, Freemason ke, sapa2 ke, diorang ni tak perlu buat kerja dah kalau kita umat Islam sendiri dah buatkan kerja diorang.

Aku tak menolak teori konspirasi, tapi aku yakin, selagi kita biarkan hidup kita dibelenggu misteri, selagi tu umat takkan membangun.

So, enough with the enlightenment, and start working!

Walaupun kita kenal dan benci bapak setan dan datuk illiuminati sekalipun, tapi kalau kita tetap ikut telunjuk Yahudi Nasara, bapak setan dan datuk illuminati akan tetap ketawa tengok kita...

Wallahua'lam.

Jom tengok link kat sini

Anonymous said...

cara ko 'lipat' mahadaya tu cantik sgt bro!! tapi malam2 kena doa nangis2 semoga dia dpt hidayah...amin!

(21nov 40hari harap2 dpt route mohala ko bro)

Anonymous said...

Ceh, terlupa nak paste link

http://bestests.blogspot.com/2010/10/freemasonry-hanya-omong-kosong.html

Neutral said...

Salam kepada saudara Hamka dan rakan2 sekalian

Tak sangka TUAN GURU HAJI AWANG pon BODOH jugaaaak. hahahaha!!!

Tengok kuliah Tuan Guru Haji Awang mebincangkan mengenai rahsia agenda freemason
http://www.youtube.com/watch?v=fC76_Xv8pBc&p=C437DA89C3E7A7BE&playnext=1&index=1

Jadi, sekarang ni disebabkan kesempitan minda sesetengah orang awam yang taksub dengan pemikiran sendiri tanpa mempedulikan pandangan orang laen... sehingga melabel bodoh sesuka hati kepada mereka yang tak sepandangan... menyebabkan seorang ulama pon telah tercop bodoh juga. Nauzubillah... Mohon dijauhkanlah sifat2 sebegini.

Neutral said...

typo di situ *TUAN GURU HAJI HADI AWANG

Anonymous said...

kita kenalah bijak manapis maklumat supaya tidak dikelirukan dan menjadi pembantu penyebaran maklumat yang menyesatkan...


mengenai peristiwa 11/9
ada pendapat mengatakan bahawa yahudi telah lama mengetahui dan menghitung Al-Quran hadis...


jemput ke megasutra.com
disitu ada banyak hasil kajian Al-fatihah,dan Al-Quran mengunakan nombor-nombor..
mungkin ada bukti-bukti yang menarik untuk dikongsi.. hasil kajian penulis ibnuyusof selama 13tahun

yang mana antara dipercayai telah lama diketahui oleh Ahli Kitab yahudi sebelum kemunculan Nabi Muhammad S.A.W tentang hitungan yang mudah

obama kemungkinan islam mungkin menarik perhatian ramai.. kerana ada pendapat mengatakan orang islam terpaksa merahsiakan identiti agama untuk memastikan agenda tersendiri..

yg pasti selain orang islam.. yahudi juga pening dengan sikap obama yang lebih diplomatik dengan islam.. sesungguhnya Allah itu Maha penghitung..
Wallahualam..

penduduk islam di Amerika sedang meningkat naik...
dan semakin bertambah masjid-masjid..

Dan fakta menariknya ialah.. kebanyakkan golongan yang berpendapatan tinggi dan berpendidikan tinggi di Amerika adalah beragama islam...

adakah peristiwa 11/9 kesilapan pecaturan yahudi untuk membuatkan manusia menjauhi islam sebagai agama keganasan??
hakikatnya makin ramai yang tertarik dengan islam selepas mengkaji islam itu sendiri...

~DenyMyExistenc3~

penchacaiz said...

dulu time aq dgr benda ngarut ni dan diajak tgk episod2 ngarut nih...trus malas, mmg ngarut (aq prasan sibuk)...sibuk2 sgt ngn yahudi la hape la...boikot la itu la ini la..masjid ttp sepi. menyampah

laut... said...

nice,akhirnyer terbuka minda...
terima kasih bro hamka...

Tok eSaH said...

alahai Hamka.. aku rase isu ni 2 tahun tak abis lg diperdebatkan... mungkin apa yg diperkatakan okeh saudara suhaimy tu benar... aku percaya.. Kadang2 dlm hidup ni kite kena amek mcm2 pandangan dan kita buat kesimpulan yg tepat...

Yg penting jom beramak bnyak2..
Klate menang.. bru blik stadium,,.. hehe

arizWanmerahs said...

Siapakah Suhaimi Ramly sebenarnya? Adakah dia 'tuuut'?
Oh! Maaf, hampir trlanjur kata2ku.. Garis panduan paling utama; bukan semua benda dlm dunia ni hasil dr konspirasi, tapi siapa yg kata tiada lansung konspirasi adalah 'trlebih bodoh'. Dan yg benar2 tenggelam dlm teori konspirasi adalah kaldai yg sgt dungu.. Boleh gitu?
Namun apa yg aku nk komen sebenarnya adalah, cubalah elak dr mengatakan org lain 'bodoh' n apa saja gelaran yg mengaibkan.. Tak elok gitu..
Apa yg penting, kita buat kerja kita, ek? Kerja nabi sebenarnya. Biarlah peminat teori konspirasi dgn gaya kerja mrk dgn niat nk sedarkan umat. Jgn salahkn jln kerja mrk. Sebenarnya salah kita jg sb xkasitau apa tugas yg nabi suruh kita buat. Nabi suruh jumpa umat, mrk dahaga hidayah, jd mari kita ramai2 keluar dr rmh k medan juang yg sebenarnya.. Azam segera sebelum naik kereta mayat.
Gitu aje.
Wassalam.

hantu said...

kepada inbumutalib....
kau ni dpt ape klau tulis mcm tu sape nk bca org len dh lama ooo wat x tau je psl teori ni.......
tiba2 emosi pelik hahahhahaha

fifi said...

kepada merah_s....

ya, bersetuju sgt2lah dgn anda.. kita kena buat kerja kita. iaitu kerja amar ma'ruf nahi munkar. tegakkan agama!!! biarkan org2 yg dikatakan 'bodoh' itu (whooops!!) pula asyik dgn kerja mereka dgn niat utk sedarkan umat islam. buat apa kita susah2 nk interfere interest diorang, ye dak?

but then, our society, golongan yg mudah sgt percaya karut marut nih mcm mana? pi mai pi mai, x pasai2, kerja kita ialah demotivate masyarakat drpd fanatik sgt, ye dak?

Neutral 2 said...

Neutral..

apa la ko ni,..
mulut tu jaga sikit dowh, xkan la tak reti nak catch up perkataan hamka. kalau Tuan Guru pun percaya teori yang takde asas Islam,tafsir al-quran ikut pandangan illuminati ..
apa lagi orang awam.

so jangan la korang ikut mana2 Tuan Guru tanpa asas Al-Quran dan hadith ya

anti-Hantu said...

kepada hantu suka hatilah sapa2 pun nak bagi komen ko sibuk apa,hahaha..

sapa baca?

ko baca tak? at least yang tulis tu baca har3!!!

subblogger said...

Salam,,

Manusia punya minat dan kecenderungan yg berbeza. Teori konspirasi bagi saya tidak semuanya buruk.

Movies lagi penuh dengan fantasi berbanding teori konspirasi. Dlm hidup korang.. berapa movie dah korang nampak?

1 perkara yg sy sangat setuju dgn penulis ini adalah supaya lebih menumpukan kepada pembaikan/ kekurangan diri/masyarakat berbanding memikirkan keburukan Zionism.

Jika sy dan tuan2 yakin sebenar yakin dgn kehidupan kubur & tidak berfantasi dlm kehidupan dunia.. (monolog jawapan anda di sini).

subblogger said...

Errr.. taklim online.

Syirik khofi (umpamanya memperbaguskan sembahyang ketika merasa dilihat oleh orang) itu lebih besar mudharatnya daripada Dajjal.

Org yang ikhlas adalah orang yg berjaya diibaratkan pelita di dalam kegelapan. Dan tidak tertipu oleh tipuan si dunia dan si syaitan.

Tasbih kaffarah online.

~fam~ said...

kenapa mesti saling tak puas hati sesama kita?

apa yang penting, solat di awal waktu setiap waktu. agar diri tak bodoh dan diperbodohkan.

xperlu masing-masing nak bertekak tegakkan pendirian masing2.

tapi, masing-masing perlu hisab diri, kenapa diri masih tak hadir dalam masjid.

jangan menunjukkan kebodohan diri dengan mencerca dan menghina serta memarahi orang lain k...

tentu baginda sedih bila melihat keadaan kita yang tak sudah-sudah menyalahkan.

semoga masih setia pada yang Satu!

Nerzhul said...

all will be revealed!!

Anonymous said...

Assalam
Mahadaya. Sorry for calling you Mahaterpedaya{in the last entri}. I love u bro. Really..!Hope you will be the best Abdullah in time to come....may Allah have mercy to all of us.

Whatever happend to u...it's my fault. I don't meet you and don't give dakwah to u. I'm 100% liable for it and may Allah forgive me and send you the best daie to show the truth.

Khalid
The slave of Rabbul Alamin.

Puteri Bonda said...

Wow superb!!!
even org laen yg tlg hurai n En.Hamka just copy/paste, tapi tahniah atas usaha En.Hamka cari point yang hebat n senang faham mcm tu, GOOD JOB BRO!!!
i like...
mudah-mudahan org yang percaya dgn teori konspirasi ni dah buka mata & hati dan xpercaya lagi bnd2 yg mcm tu..
Aku?? xpnh ambek kesah pn dgn teori konpirasi ni,hehehe

Anonymous said...

erm. nak tanya...

adakah seorang ulama ni pon tergolong dalam kalangan yg bodoh juga?

Dajjal - The False Mesiah lecture by Sheikh Imran Hosein
http://www.youtube.com/watch?v=i5WdKnip_uk

Anonymous said...

bagaimana dengan dr. asri, mantan mufti perlis ni? Beliau memberi kuliah mengenai konspirasi iran dan amerika.

http://www.youtube.com/watch?v=5fKbT-rphWI

Kalau nak cari lagi, memang banyak rupanya ustaz2, ulama2 yang bodoh rupanya.

Disebabkan ade seseorang yang malas membaca, mengkaji, mencari ilmu pengetahuan menyebabkan dia telah membodohkan ramai orang.

me said...

hobi masa lapang saya sekarang, baca
mistisfiles....

Woha said...

bodohkan lagi.ingat nak stop dah.tak puas hati lagi?takyah la wat nota ugama pasak benda ni,wat la pasal mayat dan kereta2 nya.

berjaya jugak orgBarat labelkan ia 'TEORI KONSPIRASI' so org2 yg perasan bijak terus membodohkan lagi,tanpa filter2 lagi.

Dajal,fitnahnya,Zionis dan perancangannya mereka letak label 'TEORI KONSPIRASI' so BS Detector si perasan bijak akan cepat2 kata BODOH! :)

jenuhla nabi ingatkan umatnya akan FITNAH DAJAL.berpesan-pesanlah dengan hikmah dan kesabaran...

Anonymous said...

teruskan perjuangan anda
dalam berpesan2
dengan hikmah
dah kesabaran..

kesejahteraan keatas hamka
terutama
che khalid yg santunya
mnguasai marahnya..hehe
anda dlm doa saya..

sy menentang sistem dajal
wake up!!

soon u will know the truth
-org yg sama-

D35y!nchr0n!s3d said...

salam.....
sebenarnyer teori itu dibuat utk mengalihkan perhatian kita dari melihat perkara yg benar.....
sebab 2 laa dalam "the arrival" 2 dia dedahkan pada kita apa yg sepatutnya elakkan dari mempercayai sesuatu itu.......
"the arrival" 2 sendiri menyedarkan kita yg kita x sepatutnya percaya....
sepatutnya kita berterima kasih kerana masih ada saudara se-Islam kita yg berusaha utk menyedarkan saudaranya yg lain......
dan semasa peperangan dahulu antara kafir dn Islam ada seorang raja pernah berkata yg kalau mahu melawan Muslimin bukanlah dgn menggunakan pedang atau panah.....
sebab mereka sedar yg semangat org2 Islam ini kuat kerana mereka berjuang di jalan Allah mati syahid.....
sebab itu mereka meracun fikiran kita dgn dakyah2 berupa konspirasi ini utk menjauhkan kita dari memikirkan apa yg benar.........
dan ada yg berkata yg satelit dn tv itu dajal....
x salah cuma kurang tepat......
medium2 tersebut digunakan utk meracun fikiran org2 Islam......
kerana mereka iaitu yahudi zionist laknatullah sedar yg kita semakin hari semakin lalai dan menjauhkan diri dari Allah.......
oleh itu kita kena kembali kpd apa yg benar iaitu Al-Quran dn hadith....... =)

keretakancil said...

sifat perasan bagus atau perasan bijak ni tak mengenal siapa termasuk hamka sendiri.tanda org perasan bagus ini ialah cepat membodohkan pandangan org lain tanpa berfikir dahulu.bila ditegur,ada rasa perasan ego.artikel pun keluar 2X pasal benda basi yg sama.

sudahlah bro...wat artikel pasal mayat la balik.aku serius ckp pasal benda ini ko mmg kantoi dan takpandai kawal perasaan.rilek bro

Anonymous said...

Teori manusia penuh kelemahan, tapi tak bermakna tiada guna sedikitpun.

Teori Konspirasi itu tak bodhoh. Yang bodhoh ialah orang yang terus-terus menutup ruang ilmu2 itu.

Hu hu. Aku tak suke ckp bod**.

Err,,aku sokong org yang mengkaji TK tuh. Teruskan ye usaha korang. Sangat2 membantu.

Apepun, writing Bal nih, ganas. Buat aku lagi x percaya kat org2 macam ni. Bagi pendapat, tapi mcm ape je. Konon nak marah, tapi tak kena gaya.

hikmah.

Dah hilang dari jiwa muslim.

huk huk.

Salam...

"satukan muslim sedunia"

ya Rasul, aku merinduimu..

sufi said...

Tahniah Hamka...kerana mem'bodoh'kan ulama'. Kadang-kadang kata tu tak boleh dirungkai dalam bentuk tulisan. Ramai akan salah faham.

Kita boleh baca sejarah freemason -----> penubuhan negara Israel.

Adakah cerita ini satu penipuan? Mesti ada sebab musababnya.

Harapanku moga Hamka tidak mem'bodoh'kan orang yang berilmu. Siapa kita untuk mengkaji dengan mendalam tanpa pengetahuan Bahasa Arab?

Anonymous said...

salam.

###D35y!ncr0n!s3d###
-hv so much regards & respect for u. for someone as young as ur age & able to nampak 'persoalan' dalam ruang yg. lebih besar..; = subhanAllah. muga ramai lagi anak muda islam dikurniakan Allah swt kebolehan perasaan & pemikiran sedemikian. {an-nur:35}

###FOR THE REST;
(WHY THE PERTELINGKAHAN?..)
LETS AGREE TO DISAGREE.
KNOW THAT: OPINION IS THE CHEAPEST COMMODITY IN THIS WORLD.

###TO: 'pendukung' serta penyanjung pemikiran logik 'aqal' semata;
-OPEN UP. {al-a'raaf:79}

###TO THE 9/11's 'LOVERS';
-if masih ada sisa 'nyawa' yg. boleh 'dibuang', apa kata ke;
---> http://www.911truth.org/

[:muga kita tak tergolong dlm golongan yg. "ada hati tapi tak memahami, ada mata tapi tak mahu melihat & ada telinga tapi tak mahu mendengar."]

### OPEN UP; (BILA PERLU, PATUT & HARUS).

ps: maaf andai tersilap kata, terkasar bahasa. (almaklum; sekolah tak tinggi lagi banyak kekurangan diri).


barakAllahufeekum.
.............................................
(anak ummi).

Anonymous said...

maaf; surah al-a'raf di atas, AYAT-->179. {7:179}
wallahu a'lam.

pembaca keretamayat said...

yess....setuju dgn pendapat "hikmah sudah hilang dari jiwa muslim"...

bro hamka...sudah-sudahlah tu,bukan semua benda kita pandai brcakap tentangnya (atau pandai menulis)

aku rindukan mayat2 mu....

nurul said...

salam.

aku xyakin 100% terhadap teori konspirasi dan apa yg encik suhaimi tu hurai. tp aku pecaya & berpegang pada AL-QURAN DAN SUNNAH.

:)

Jazakallah.

lalola said...

oh alangkah indahnya kalau encik hamka tak penah cakap pasal the arrivals.

Anonymous said...

patut la masih ramai yang layan tv radio konsert hiburan lalai, rupanya diorang kebal dan kuat hadapi fitnah dajal...

sistem korup dan jelik, mereka diajar fikir secara positif dan terus lena, yang penting diri sendiri selamat dengan membaca quran hadis dan solat di awal waktu... dan guna barang keluaran muslim serta jus tok guru agar minda bijak dan terang hati sendiri. 'kisah apa kami pada hidup manusia lain!'

Al Mahadaya said...

Sekurang2nya hamba tahu apa itu Melayu. Sejarah dan rahsia yg cuba di tutup oleh kerajaan yg menghambakan diri kpd tuannya, Amerika. Alif Lam Mim di baca Al (Segala) Ma (Air). Segala sesuatu di jadikan dari air. 4 unsur dan perlambangannya Air(manusia), Api(singa), Tanah(lembu) dan angin (helang). Hamba di ajar melalui kitab2 yg di turunkan kpd nabi2. Melayu asalnya ialah Ma Lawaya bermaksud Manusia Lawaya (Lewi) satu dari puak dari Bani Asara Yala. Nabi2 dari puak ini ialah Nabi Musa, Harun, Zakaria, Yahya, Isa, Al Yasa dan Mahamada (Raja Ahmad). Kini identiti Melayu cuba dihapuskan dgn berbagai cara cth 1 Msia. TAKKAN MELAYU HILANG DI DUNIA.

najmussobah said...

TEORI KOSPIRASI???!! MASIH PENING!!!

apa pun,hati2 juga dgn sebarang hadith..banyak jugak puncanya dari golongan syiah..

contohnya:

..kisah Hazrat Umar r.anhu mmbunuh anka perempuan hidup2...sedangkan hazrat Umar hanya ada seorang sahaja puteri yakni Hafsah R.anha..iaitu Ummul Mukminin...

n banyak lagi propa dari golongan syiah ni..

that's y utk golongan kebanyakan(bukan ulama) cukup bayan guna Kitab Fadhail Amal je..yang lain2 tu biar Ustaz or Maulana je bayan kan...

Anonymous said...

Assalam.
Just be yourself bro. God is with you. Don't change to please people.

Khalid
110% behind you.
Makhluk tarak kuasa beb!

Skymatrix said...

mahadaya...hahahahahaha!!! lawak 1 november 2010 ke apa ko ni?

IbnMustakim said...

Bro...
Elakkan menda syubhah...

citer ats bumi bawah langit sudeh...
sebut nama pun yang Allah sebut dalam Quran sudeh...

kang sebut nama org dikire fitnah atu ngumpat lak...

Dosa dengan Allah kita taubat nasuha...
dosa sesama makluk kena mintak mahap dari empunya diri...

Sejauh mana CINTA kita kepada Allah?
Terjemahkan melalui hati, pernuatan dan lisan...

Puteri Bonda said...

oh, Mahadaya muncul kembali...
Hamka kalau xde point xyh publish kt blog, just jawab kt private email je, sush la nk puas kan hati semua org ni,jawab salah tak jawab pun salah...

Anonymous said...

bro hamka,takpayah la postkan benda2 yg tak ada kaitan ngan mayat dan keretanya lagi..

kalau ko cakap bodoh ke,kafir ke,gila ke kepada benda yg umum nanti dapat dosa umum gak...aku tau ko ada jiwa rock sikit tp berhikmah la dalam blog ni sbb ko dah deal ngan agama,lainlah ini blog wat nota pasal muzik death metal.

kejora said...

bro. lu amik pendapat dari blogger n copy n paste tanpa siasat sapa si penulis dia. haiyooo bro.. aku rase lu sesuai tulis pasal mayat n seks n mencarut oklah bro.. aku rase ini bukan bidang lu.. adios amigos.

Anonymous said...

Macam bagus aje mamat ni.....semua orang bodoh. Dia sorang aje pandai.....geli ketiak aku.Suka sangat kata orang bodoh !!!! itulah tandanya kesombongan telah melekat di hati.

Anonymous said...

Bro Hamka,

Ko dah makin takabbur....taubatlah.orang ni kau kata bodoh....orang nun bodoh. Kadang-kadang manusia ni bila dah rasa glamour dan ramai peminat....mula la besar kepala.

min said...

bro sudah2lah tu,lepas ni discuss pasal mengingati mati balik,kami lemaslah dengan isu yg bro mulakan ini

ramai dah hilang respek ngan u.penulis artikel ini pun seorang yg realist.azab kubur,mayat2,syurga neraka bukan sesuatu yg real bagi seorang realist bro...apa pasal quote artikel dia ikut nafsu bro?rilek la

grave members said...

b0ss i islamic, very2 de islamic!! tp... beliau sgt taksub dgn email2 yg beliau dpt dan forward kat staff2 beliau (sya la tu. paling latest beliau dpt email pasal kiamat akn berlaku 2012 dan beliau telah book untuk ke mekah pada tarikh kejadian (kiamat)

beliau terlalu caye sgt dgn email2 tu. kang bila staff2 (saya la tu) memprotes, beliau bidas dgn dalil2 dan hadis2.. ngeeee, kitorg diam xtau nak jwb ape. lantak hang la b0s..

tp.. kekadang takot gak, n konpius, betul ke ape yg bos sy citer??

nak caya ke x?
nak caya ke x?
nak caya ke x?
nak caya ke x?
nak caya ke x?

Datin Lulu said...

Orang yang gune nickname Anonymous adalah bodoh sombong dan LOSER

sebab komen main hentam tulis tanpa tengok bunga-bunga kat rumah Hamka ni

Amaran

Silalah bertindak dengan bijak kerana aku hanyalah sekadar memberi pendapat kepada diri sendiri.

roses said...
This comment has been removed by the author.
roses said...

kalau kat facebuk aku dah like dah comment datin lulu ni.haha:D

wai said...

Mintak maaf tumpang lalu. Saya pernah tengok cite the arrival ni. Memang nampak real dan saya start percaya. Tapi bila baca komen bernas tuan empunya blog ni, saya rasa bodoh pula sebab percaya semua tu. Dalam cite arrival tu ada pasal starbuck, mcdonald and coke penyumbang kepada yahudi. Jadi maknanye semua tu konspirasi untuk menjatuhkan syarikat tu saje ke tuan empunya blog?

Kalau macam tu buat penat je la saya boikot barang2 tu semua sbb ingatkan yahudi gunakan duit yang dibayar umat islam untuk bunuh org palestin. Emm...lepas ni saya boleh la balik makan macdonald tanpa rasa risau.

Saya ni jenis orang tak tau sangat pasal agama tapi sebolehnya saya nak berusaha nak mendalami ilmu pasal islam. Harap dapat beri tunjuk ajar. Terima kasih.

zek said...

Ya Allah. Selamatkanlah kami yang bodoh lagi hina ini...

Puteri Bonda said...

Hamkan minggu depan bile dah rajin tahap luar biasa n dh tak sibuk luar biasa, xpayah la tulis pasl ni, biar stop kt entry ni je, xthn dowh org duk kutuk2 u,huhu. Tulis pasl bnd laen yg lebih menarik ok!!

zz said...

hmm. aku nak caya cakap ulamak ke. cakap cikgu math ? +.+

nota ugama said...

percaya kat cikgu math la...mereka lebih rasional banding ngan ulamak.ulamak ni kdg2 ada sindrom perasan bijak atau pak pandir moden atau mumayiz down.

kita kena realistik.siapa yg percaya pada teori konspirasi memang bodoh.

jgn perasan disalahkan ye,aku tulis nota untuk diri aku sendiri bukan korang

wohahaa

Datin Lulu said...

zz baik kau caya cakap Rabbani

Setiap insan pastikan merasa
Saat perpisahan terakhir
Dunia yang fana akan ditinggalkan
Hanya amalan yang akan dibawa

Terdengar sayup surah dibaca
Sayu alunan suara
Cemas di dada lemah tak bermaya
Terbuka hijap di depan mata

Selamat tinggal pada semua
Berpisah kita selamanya
Kita tak sama nasib di sana
Baiklah atau sebaliknya

Amalan dan taqwa jadi bekalan
Sejahtera, bahagia pulang…kesana

Sekujur badan berselimut putih
Rebah bersemadi sendiri
Mengharap kasih anak dan isteri
Apa mungkin pahala dikirim

Terbaring sempit seluas pusara
Soal bicara terus bermula
Sesal dan insaf tak berguna lagi
Hancurlah jasad dimamah bumi

Berpisah sudah segalanya
Yang tinggal hanyalah kanangan
Diiringi doa dan air mata
Yang pergi takkan kembali lagi


al-Fatihah

Ibnu Jaafar said...

Assalamualaikum .. saya habis menonton The Arrivals tu. Ianya tak lebih sebagai perkongsian ilmu dan bukan untuk jadi keyakinan. "Teori konspirasi itu bodoh?" ganas sangat bunyinya. Saya cuba kaitkan dengan Firman Allah, (Al Baqarah: 109-120) dan (Ali Imran: 54), ada juga kebenarannya. Tapi kenapa nak salahkan mereka dalam kehidupan kita sekarang, Allah dan Rasulullah SAW dah bagi banyak panduan. Nak tak nak ikut je. Encik Hamka yang di hormati, meh cerita lainlah.

Khairi Mohd said...

aku tak nonton pun the arrivals tu.

tp sbb aku baca entry pjg ni sampai habis (best) dan baca buku dan brown, jadi aku nak komen gak kat sini.

ok. no komen. good!

sapa percaya teori tu mmg bodoh. sorry.

Khairi Mohd said...

lepas aku komen, aku baca komen2 korang dan aku jumpa megasutra.com hahahaha. good2. kaji lagi kaji. nak kata b***d kesian, tapi entahla.

bila orang europe semua dah masuk islam dan meneroka kemungkinan guna nuclear untuk eksport 'udara' ke marikh, org ISLAM meleis duk sibuk cari dajjal kat Ulu Yam (teori baru).

wake up dude! wake up!

point penting aku nak ckp, teori is teori dan it is an idea. boleh jadi betul, boleh jadi salah. mcm la teori big bang yg ada dalam tafsiran Quran itu.

tak salah nak ambil tahu, tapi jadi salah bila terus percaya tanpa suka untuk cek lagi dan lagi.

Korang kena ada dua benda kat dalam kepala. meh aku kasi motivasi sikit.

Pernah dengar circle of concern, dan circle of influence? drp sibuk ambik tahu pasal iluminati 33rd degree minum arak dalam tengkorak tu, baik korang sibukkan diri untuk tahu benda ni.

circle of concern: ekonomi negara, agama, teori universe inflation, teori civilastion, teori darwin, teori freemasonary, forecasting masa depan, lapisan ozon dan bla bla bla.

circle of influence: ekonomi diri dan keluarga, jiran, anak, anak murid, rakan, tanah belakang rumah,
kejap lagi nak buat apa? nak umpat sapa? bila nak start own bisnes? final exam, meeting jawatankuasa kampung, kenduri mizal, next month target on self improvement, saving, hutang, iman....


peratus masa untuk circle of concern: 20%

peratus masa utnuk circle of influence: 80%

Unknown said...

Saya ni x la pandai sangat...tp apa yg saya nk sampaikan ni penting utk kta semua....jgn terlalu mudahkan percaya blog2 ...kita x tau penulis blog gunakan sumber dari mana...katakan sesuatu blog psl Islam...adakah penulisnya Islam??? tp sbgai manusia kita diberi akal utk menilai...sumber di Internet ni ialah sumber kelas ke-3...lebih baik rujuk dgn para Ilmuan...

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

saya nak sihatkan lagi...hati2 setiap comment anda...anda mesti tahu psal fitnah besar yg dilakukan oleh dajjal berlaku pd zaman sekarang kan...sebenarnya tiada gambaran yg jelas berkenaan fitnah ini.adakah ia dlm bentuk berita??Itu kita tak tau..apa yg saya nampak,comment di blog ini skang ni memburukkan individu lain, ada kata ulama bodoh.. Hati2..ia boleh menimbulkan fitnah. Klu setakat menggunakan logic akal untuk menilai itu tidak membuktikan kebenarannya, jangan merasakan ia benar kerana x semua perkara boleh dinilai dgn menggunakan akal. Kalau ada sesiapa yg nk kongsi maklumat, tolong bg tau rujukannya, merujuk dgn siapa..bukan apa..di Internet ni kita tak kenal siapa yg post...so hati2 dgn maklumat yg diterima.jgn anda tergolong dlm golongan tersebut...jauhi finah...

hainur hapis said...

Kumpul lah segala kekuatan dunia, jin ,malaikat, U.S dsb, di sisi ALLAH SWT , tak ubah seperi sarang labah2 je.

Banyakkan cakap KEBESARAN ALLAH, kurangkan , atau hindarkan ckp kebesaran makhluk, nnt kebesaran makhluk masuk dlm hati.

itu yang Rasulullah SAW ajar. Baru IMAN MENINGKAT INSYA ALLAH. Sebagaimana KALIMAH IMAN (TAUHID),
NAFIKAN kebesaran makhluk, ISBATKAN KEBESARAN ALLAH, INSYA ALLAH.


Bila kebesaran ALLAH ada dlm hati, mudah taat perintah ALLAH. Takut ALLAH pum datang (rasa Taqwa) INSYA ALLAH.


Marilah sama2 kita BANYAKKAN CAKAP KEBESARAN ALLAH, dari banyak cakap kebesaram makhluk, k, INSYA ALLAH.

Mdh2an IMAN MENINGKAT INSYA ALLAH,
Doakan ana,

Assalamualaikum

Anonymous said...

looks like i missed interesting topic lately...argh..take time nk baca balik semua....

~~limaumaniss~~

http://d-zehrashoppe.blogspot.com/

abufirdaus said...

Salam,
Apa-apa yang berlaku...di bumi maupun di langit...Allah berkuasa sepenuhnya, makhluk lasung takde kuasa...Di zaman kerosakan ummat, mengamalkan sunnah Nabi SAW seumpama menggenggam bara api...bertuahlah mereka yang dapat mengamalkan. Semoga Allah beri kita kekuatan pada saya, En Hamka dan kita semua...amin

Anonymous said...

ko la yg bodoh tak mau percaya konspirasi dunia.. sok da dtg dajal br ko sedar dan merengek xsedia nk menghadapinya.. arrival tu pun xpaksa korg percaya or ckp diaorg bodoh. please la open up ur mind and jgn nk men ckp bodoh je.. tah pape... bodoh punya driver keta mayat

uan609 said...

weii korang tak ingat cerita TIGA ABDUL ke?
part Ahmad Nisfu kata "Hamba bodoh tuan"..

taknak ngaku jugak?

tak nak sudah.. 'kitorang' nak ckp camner lg!

p/s: kitorang = geng hamka :)

Anonymous said...

Assalam.

Hanyasanya dengan mengingati Allah hati akan jadi tenang....

Mengingati Allah dengan bercakap,berfikir,mendengar dan melihat dengan kebesaran Allah.

Mengingati selainnya...?
Caca merba...huru hara, pening kepala... ana kahwin tiga! Woha!!

Khalid
(Abang bergurau je Yank)
Hamka jom gi Tongi!

hamka said...

terima kasih kerana sudi nasihat aku, akan datang aku cuba kurangkan perkataan bodoh...

tapi sebelum itu, wahai orang yang tak suka dipanggi bodoh, kerana perasan pandai, sila tulis:

ORANG YANG CIPTA TEORI KONSPIRASI ADALAH BETUL DAN ORANG YANG PERCAYA TEORI KONSPIRASI ADALAH PANDAI.

Buktikan!

Anonymous said...

just nak menkomen jangan la guna sgt perkataan kasar seperti bodoh, secara tak langsung membodohkan diri kita sendiri.. ye mmg konspirasi tu aku pun kurang yakin mcm ko, tp kita ni dikurnia akal, jgn fanatik mcm parti politik negara kita. hanya kerana kt xsuke apa yg dicanangkan anti konspirasi ni, kita bodohkan mereka (arrival).. mereka ada hak nk bentangkan pendapat dan kajian mereka, malah ko pun ada hak nk bentangkan hak ko ckp itu sume bijak pandai yg nk tipu kita. tp xperlu bodohkan org len hanya kerana kt tak suke. sy pun ada h ak bentangkan pendapat sy.. tak mau ckp org len bodoh kerana kita masing2 ada akal utk menilai sendiri.. arrival tu for my personal opinion, aku pun musykil, adakah diaorg sndr pakatan hidden hand saje nk nakutkan kita org islam. tp dlm ms yg sama aku tgk mana2 sudut positif yg diaorg bentangkan.. itu baru muslimin yg bijak dlm menilai alam ini. menerima dan berfikir kebenarannya.. bukan MEMBODOHKAN org len.. maaf ye sy cume menegur.

kereta rusa said...

kesian si kereta kancil ni... tapi takpe kalu ko adablog nnanti kitaorg pakat baca ramai2! aku tgk ko ni asyik nak melenting jeeeee! yea sume orang dah mengaku kesalhan dia, dan setuju dgn ko! KAMI SEMUA SETUJU DGN SANG KANCIL!! OK? dah jgn melenting lagi ye!

Ridhwan bin mohd yunus said...

tn.. merujuk kepada persoalan konspirasi... untuk makluman tuan.. sudah menjadi kegemaran saya membaca dari blong ke blog... dan saya menemui blog mengandungi perkataan konspirasi dan cerita mengenainya pada tahun 2006 iaitu di blog ibnu yaccob... ada lg ke tak blog tu... cerita yang menarik dan boleh mengembangkan lagi igiminasi dan fantasi... sungguh menghiburkan..

tetapi sekejap sahaja saya mengikuti blog beliau kerana dah tiada strymix..

sejak beberapa bulan ini saya mengikuti blog tuan... saya menjumpai lagi cerita yang mengandungi perkataan konspirasi dan cerita mengenainya... tahniah tuan... cerita yang seronok dibaca.. kadangkala menghiburkan......

sekarang ini.. daku sedang bercinta pula dengan majalah solusi edisi ke 23 sejauh manakah cintanya kepada kita...

ah.. dalam perjalanan mencari iman imun... adakah akhir hayat ku nanti dapat mengucapkan kalimah lailahaillah .. sebelum kereta mayat menjemputku... adakah persediaan ku selama ini boleh menjawab soalan mungkar dan nangkir...

itulah yang merungsing aku.

Ridhwan bin mohd yunus said...
This comment has been removed by the author.
keta kancil 660 said...

hahaha kecoh la lu keta rusa.. aku bg pendapat as sedara semuslim.takde la aku nk ckp keta mayat ni lebih2 lak dan xde la aku nak melenting pun. teguran tu bagus utk sume blogger. kalo xleh tegur utk membina baik ko wat blog bagi sedara ko baca je atau fanatik mcm ko baca je menerusi email geng2 kroni. blog is open for everyone. so be profesional ok.. pape pun nukilan len dlm blog ni aku sokong gak dgn hamka. just ada xbetul kt kena tegur. xleh ditegur,namanya beruk sombong.. hahaha

Anonymous said...

salam..aishh..baca sana cakap mcm ni..baca sini cakap lain pula..aku keliruuu!!!

Unknown said...

org ckp lebih baik berdiam dari bercakap.lebih baik tidak post apa2 dr post comment berunsurkan pergaduhan.jgnlah dsbbkn blog ini umat kta berpecah.sekian.

Maya Ariffin said...

konspirasi hanyalah sekadar satu hipotesis yang terlampau...

tah pepe kan tah...

Puteri Bonda said...

Tengah baca balik previous entry from Hamka beserta komen2 nya, aku perasan something, kt entry sblm2 ni, Hamka suka bls komen,setiap komen mesti blas blk, skrng ni mungkin Tn.Hamka cbuk la kut dgn urusan dunia dan akhirat komen jrng2 je bls, bls pn pendek je;-)

Bram said...

Hamka said :

terima kasih kerana sudi nasihat aku, akan datang aku cuba kurangkan perkataan bodoh...

tapi sebelum itu, wahai orang yang tak suka dipanggi bodoh, kerana perasan pandai, sila tulis:

ORANG YANG CIPTA TEORI KONSPIRASI ADALAH BETUL DAN ORANG YANG PERCAYA TEORI KONSPIRASI ADALAH PANDAI.

Buktikan!

Bram said :
.....Biasalah bang kalau kena tegur takkan melenting kot.Itulah lain kali jangan syok sangat bila selalu kena puji....Apapun jangan patah hati. Teruskan berdakwah cara rock kau tu, sebab ada orang sekarang suka pendakwah yang kaki lawak, mencarut sikit2, outspoken.....buat sebagai idola.

keretakancil said...

Bro Hamka...sudah-sudahlah tu,yg ko layan konspirasi dan temper semacam ni apsal?cerita benda atas langit dan bawah bumi sudeh.

kami nak cerita pasal mayat dan keretanya,ok?

tak perlu minta org buktikan apa2,so jgn terdesak sangat,ok?

Anonymous said...

alangkan baiknya jika aku ini hanya sekoq brung..yg terbang..lalu terlangar u.f.o(konspirasi) dan mati..xtau apa2... di akhirat xda kena soal apa2..oowwhhhhh....isk ISK isk

WANJEINIANGMETROPOLIS

D35y!nchr0n!s3d said...

salam.....

Allah berfirman dalam Al-Quran dimana........
"janganlah kamu mengambil org2 kristian dan yahudi sebagai sahabat atau sekutu" (surah Al-Maidah ayat 49).....
adakah ayat diatas berkata yg kita x boleh bersahabat dgn golongan yg dinyatakan diatas.......
terdapat banyak ayat2 Al-Quran yg membenarkan kita bersahabat dgn mereka......
ayat tersebut diterangkan dengan lebih jelas lagi......
"janganlah kamu mengambil kristian dan yahudi sebagai sahabat atau sekutu yg dimana mereka sesama sendiri merupakan sekutu" (Al-Maidah - 49).......
tapi cuba fikir balik......
kristian dan yahudi x pernah pun bersahabat.......
malah kristian menuduh yg yahudi telah membunuh dan menyalib Jesus/ Isa A.S.....
tetapi apa yg jadi pada hari ini adalah sgt pelik.....
bagaimana kristian dan yahudi boleh bersatu......?
kejadian ini sudah diramal di dalam Al-Quran sejak 1400 tahun dahulu......
sebenarnya mereka bukan kristian atau yahudi.....
tetapi mereka merupakan penyembah syaitannirrajim........
bukanlah nak kata yg saya ini taksub......
tetapi bukti sudah ada......
sedangkan dalam Al-Quran sndiri berkata demikian......
selain itu.....
illuminati dan freemason adalah benar.......
bagi yg x percaya terpulang kpd pemikiran anda.......
anda boleh cop saya sebagai taksub atau apa2 pun.......
tetapi.....
saya bukan berkata tanpa bukti.....
bukti sudah ada........
dan mengenai teori konspirasi itu.....
janganlah terlalu taksub.....
cuma jadikan ia sebagai rujukan sahaja......
jangan sama sekali jadikan ia sebagai pegangan.......
jadikanlah Al-Quran dan Hadith sebagai panduan yg unggul.....
kerana tiada apa yg lebih tepat berbanding Al-Quran dan Hadith yg sohih.......

Manusia said...

Oh Sheikh Imran Hosein (turut serta membuat video konspirasi) penipu rupenye, so xyah percayalah dgn ceramah2 agamanya, TQ Tuan Guru Hamka..

Anonymous said...

aku sarankan pada kau Hamka post N3 baru ,tutup je cerita konsipirasi ni.
Kau cerita le bab yb malaikat akan berbondong2 dengar hingga ke arsy Allah.

Datin Lulu said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

_YE! YE!

satu ratut! komen!
satu ratus wa cakap lue!

-idiot ke?

Anonymous said...

datin lulu ko pegi
tanak nasik ke ape ke
dr ko membebel
x sudah..

org perempuan 1400
yg lampau duduk dalam
rumah jaga kehormatan
dan maruah..

bukan berblog2 facebuk
ape semua ni

mintak maap terasa..
(padan muka)

ke100..yihuu

Zek said...

Datin Lulu memang melulu...

mat rock said...

terima kasih kerana sudi nasihat aku, akan datang aku cuba kurangkan perkataan bodoh...

(dengan nada merendah diri,buat org lain kasihan)

tapi sebelum itu, (jeng...jeng...) wahai orang yang tak suka dipanggi bodoh (wow!tak puas ati beb), kerana perasan pandai, sila tulis:

ORANG YANG CIPTA TEORI KONSPIRASI ADALAH BETUL DAN ORANG YANG PERCAYA TEORI KONSPIRASI ADALAH PANDAI.

Buktikan!

(dengan nada penuh kemarahan yang meluap-luap dan tidak pandai kawal emosi cam pompuan)

renung-renungkanlah...

Datin Lulu said...

Sebab ada orang macam Encik Anonymous dan Zek ni lah student aku melalut pasal video The Arrivals masa pembentangan assignment.

Ntah apa-apa.
Meh sini email Facebok korang, aku nak add.

Al Mahadaya said...

Al quran merupakan kitab dari tuhan di dlm bahasa A'rabaya juga merupakan bahasa syurga. Jadi, kitab taurat dan injil mestilah turun dlm bahasa A'rabaya juga. Bangsa Arab tidak wujud di zaman nabi Musa dan Isa. Nabi Musa lahir di Madinah dan Firaun adalah raja di Mesir. Jadi, sudah semestinya Mesir adalah negara dan Madinah itu ibu kota Mesir. Nabi Sulaiman beli kuda dari bangsa Mesir. Setahu hamba kuda Arab adalah baka yg terbaik. Jadi, sebenarnya Arab yg kita kenali kini dahulunya adalah Mesir. Kebanyakan manusia kini menganut agama bangsa Mesir iaitu Islam dan meninggalkan agama nabi2 iaitu Asalama.

D35y!nchr0n!s3d said...

wahai saudaraku mahadaya......
madinah dan mesir itu jauh ya sahabat.......
madinah itu di saudi arabia berdekatan dgn Mekah.....
nabi Musa lahir di Mesir bukan madinah.....
dulu madinah dikenali dgn nama yathrib.......
tahukah sahabat yg.....
kebanyakan nabi lahir di sekitar palestin......
dan jangan jadikan agama Islam sebagai punca salahnya.....
sesungguhnya agama yg anta anuti 2 yg tidak benar......
sesungguhnya agama yg syumul adalah Islam.......
dan sahabat Islam bukan agama bangsa mesir.....
ia adalah agama yg boleh dianuti oleh semua bangsa......
betulkan akidah anda ya sahabat......

:'(

Anonymous said...

rusa ko langgar je kancil tu! tapi aku rasa kancil tu budak2 lah! hehehe sori kancil!ermm kancil kalu tak suka takyah lah bg komen! teguran untuk benda salah je! yg ko tegur mcm sakit hati apasal? kita org tak perlu minta nasihat ko pasal entri ni! so tak yah tegur ek? sebab ada yg rasa entri ni betul! betul lah kata rusa ko mmg terasa kena B*** dgn hamka! peace! ermm adik kancil !

TakMAHA said...

MAHADAYA bole pinjam bapak ko punye kuda sekor? nak g jalan2 k.l jap!

keretakancil said...

eh,ajak bro Hamka cerita pasal mengingati mati pun salah?bukan aku yg suruh pun korang bertekak pasal konspirasi ni.

hehehe...

arizWanmerahs said...

Sebelum komen kat sini mencecah angka ribu-riban, sebagamana komen di blog2 anti kospirasi... (tapi mungkin tak leh celen komen diblog mistisfiles punya lah... wohaaa!); aku caadangkan incik Hamka sila sambut segera takaza keluar ampat bulan negara jauh... Lupakan buat sementara ini blog yg sebelum ni penuh dengan puji-pujian dan kini keji-kejian... Ambil nafassss...... Tegak dimalam hari... jumpa si Dia yang sentiasa memelihara kita semua...










Apa macam? Ada setuju ka??

hamka said...

111!

Anonymous said...

Assalam.
112 and it's keep coming beb.
Tuan tanah dah cabar. Mere denial tak aci....prove it beyond reasonable doubt!

Khalid.
110% bodoh dan akan belajar sampai mampus! Kita hanya pandai apa yang Tuhan bagi kita pandai. Yang lain-lain kita bodoh...sebodoh-bodohnya.

Anonymous said...

kita sebagai manusia kena mengakui bahwa ilmu kita terbatas...
bukan semua perkara kita anggap salah adalah betul dan bukan semua benda betul kita adalah salah...

kagum dengan cara ibnuyusof melayan serta membalas komen sama ada negatif atau positif feedback..
tidak mudah melenting..dan mudah melatah meskipun orang tidak pernah bersetuju atau ragui apa yg disampaikan..

sabar, sopan, padat , dilengkapi bukti serta pengetahuan yang luas serta kajian terperinci..dan selepas berpuas hati baru komen dibuat beliau..
jika beliau tidak tahu... akan menjawab "Wallahualam bi shawab"


Padi makin berisi makin tunduk...
manusia bijak makin berilmu makin merendah diri...sedar bahawa ilmu yg dikuasai adalah terbatas...

dan sebelum sesuatu kajian itu dilakukan... beliau akan melakukan solat hajat.. serta memohon petunjuk semoga dijauhkan ilmu yg tidak berguna...semoga diberikan ilham..

sesungguhnya kita ini manusia lemah yg sentiasa memerlukan bimbingan dan petunjuk drpd Yg Maha Berkuasa..

walaupun telah lama saya, mengikut perkembangan teori konspirasi..
dan berhati-hati untuk mempercayai semuanya tanpa bukti...
bagi saya tiada apa yang mustahil... tetapi janganlah terlampau fanatik..

sejak iblis bersumpah untuk menyesatkan anak cucu adam..
sejak hidup berkurun-kurun lamanya..
pasti pelbagai kelemahan manusia
telah diketahui...
pasti rancangan paling besar untuk membawa anak-anak adam bersama mereka telah lama terancang...

Anas r.a. berkata: Nabi saw. bersabda: Tiada seorang Nabi yang diutus melainkan memperingatkan kaumnya dari si pendusta yang buta mata sebelah. Ingatlah ia buta mata sebelah, sedang Tuhanmu tidak buta sebelah, dan di antara kedua matanya ada tertulis: Kafir. (Bukhari, Muslim)...

suka baca cara ibnuyusof (bukan ibnuyaacob) memberi komen berkaitan teori konspirasi... asal usul Melayu
menunjukkan level seorang pengkaji dengan seorang syok sendiri

kalo bab-bab berlaga lubang kencing pun memang beliau pakar sebab beliau la penulis "Permata Yang Hilang" seni nafkah batin orang melayu

~DenyMyExistenC3~

Anonymous said...

salam,
aku x rela blog ni jadi begini,
ni first time komen sbb terlalu kecewa,
tolonglah brhnti.
aku prlukan pengisian rohani yg mengingatkan aku tntang Allah...
tolonglah kembali seperti dulu

from;
fidzoh

zulaikha said...

kembalilah bro Hamka ke pangkal jalan...

kami merayu....

rendahkan egomu,kembalikan keretamayat yang dulu....

Anonymous said...

Apa la korg ni,,, mcm la Hamka ni pegi wat dosa terok sangat sampai kena kembali pangkal jln
tapi btul gak tu bro, ak tgk ko mcm ada ujub, riak dan takbur skit2 sejak akhir2 ni, Maaf la kalau bukan, sekadar ingin memberi pesanan Rasulullah,,,

“Suatu yang paling aku khuatirkan kamu ialah syirik kecil, lalu ditanya oleh sahabat: Apakah syirik kecil itu ya Rasulullah? Kemudian baginda bersabda: Riak”. (Hadis riwayat Ahmad dan Baihaqi)

faisal said...

dah tiba ke zaman kejatuhan hamka's?

tanpa nama said...

Datin Lulu said :

Sebab ada orang macam Encik Anonymous dan Zek ni lah student aku melalut pasal video The Arrivals masa pembentangan assignment.

Ntah apa-apa.
Meh sini email Facebok korang, aku nak add.

....Datin Lulu nak kasi tau korang yang dia ni pensyarah. sila hormat sikit.

~fam~ said...

dah menjadi sensasi komentar-komentar disini..

kepada lelaki-lelaki...

ehm, subuh tadi jemaah tak?
p surau tak?

kepada perempuan-perempuan yang tak uzur...
subuh tadi solat tak?
pukul brapa?

sapa yang tak pandai la ni??
orang yang tak subuh jemaah, tak p surau, dan tak solat subuh serta lambat solat lagi la tak pandai...bukan BODOH.....

sebab sibuk membahaskan siapa bodoh tapi, subuh hampeh...~

korang bukan bodoh, cuma TAK PANDAI je...hehe

Al Mahadaya said...
This comment has been removed by a blog administrator.
hamka said...

aku copy/paste komen korang, aku tak kira no berapa:

(((Untuk pembetulan kepada yang MENGHUKUM hanya berdasarkan apa yg mereka baca, TIADA UNSUR RAMALAN langsung di dalam siri the arrival tersebut. yang dipaparkan Hanyalah beberapa siri KEBETULAN yang membuktikan apa yang disebut di dalam Al-Quran 1400 tahun dulu benar-benar berlaku hari ini.secara tidak langsung mengangkat kehebatan Al-Quran sebagai Kalam Allah yang x perlu disangkal lagi.
Oh ya, lupa, saudara sendiri belum menonton dan mmg tidak akan menonton siri tersebut tapi sudah tahu bahawa orang yang menonton siri ini bodoh, mumayyiz down syndrom dan sebagainya. Anda malaikat atau Tuhan??????)))

ada pulak yang tanya aku ni malaikat atau tuhan, lepas tu tahu pulak aku tak tengok siri tu?,

aku dah tengok tapi tak habis sebab boring nak mampos, sama macam komen kau aku bacapun sepintas lalu sebab boring gila dan asyak repeat point sama..

korang bayangkan jika satu siri 10minit, 50 siri tak ke 500 minit? hapir 9 jam habiskan masa tengok benda yang mungkin betul atau tidak? lepas tu marah jika aku nasihat, bodoh habiskan masa 8 jam tengok video tu, sebab dengan 8 jam korang akan dibrain wash sampai jadi paranoid..

ada email yang aku tak publis sebab tak nak makcik yang email kecik hati, dia cakap lepas tengok video tu, dia tak nak hantar anak ke sekolah sebab takut anak jadi yahudi, memang bangang!

sebab tu aku bagi nasihat, jangan buang masa 8 jam dalam hidup anda layan youtube sehingga tak boleh nak bezakan mana yang betul, mana yang kebetulan..

pembuat video tu kata, (menurut komen korang) mungkin betul mungkin salah dan banyak yang kebetulan itu menjadi kenyataan..
jadi, aku pun kata korang mungkin bodoh ATAU senang diperbodohkan..

kebetulan?

lu pikirlah sendiri..

ps: ini bukan kali pertama aku kena hentam, baca entry: 'apa itu imun iman', atau 'ikut nenek moyang' sampai sekarangpun masih ada yang komen.., terhibur aku..


ps2:mereka yang baru baca blog aku jangan jadi bodoh macam mamat konspirasi, bila korang baca orang kutuk aku, korang pun rasa down dan anggap aku sedih dan murung.., aku masih comel di sini, sebab tu aku tak delete komen orang yang kutuk aku, sebab aku tak emo, malahan aku rasa terhibur..

so, 120 komen.

next please!

hamka said...

ok, komen mahadaya aku kena delete, sebab menghina kebijaksanaan aku,

eh, kenapa mamat konspirasi tak marah kat mahadaya yang jelas menyeleweng, adakah kerana mamat mahadaya juga percaya dengan konspirasi (ugama islam jatuhkan ugama ibrahim?) buat korang tak nampak salah mahadaya? pelik aku..

eh, buruk sangka pulak, tak baik, haram, korang tak komplen mahadaya sebab mahadaya tak guna perkataan bodoh?

hampeh!

tamar said...

Salam,
Saudara yang dikasihi Hamka dan kereta mayat...semoga sentiasa dalam redha Allah. Harap tuan dapat bersabar dengan sesabarnya sepertimana dimaki/dihina semasa ziarah rumah ke rumah.
itu semua dalam pengetahuan Allah. Semoga tuan bergiat cergas lagi dalam menghasilkan entry yang bermafaat. Air hujan tuan, jatuh pada air terjun..mungkin ada emo...jatuh pada padang pasir terlalu hiba akan nikmat. teruskan usahamu.terima kasih
TAKBIR! ALLAHUAKBAR!

D35y!nchr0n!s3d said...

kepada mahadaya.....

saudara x pernah taw ke yg kalau salah tafsir Al-Quran boleh masuk neraka....?
sedarkah saudara yg saudara membuat satu fitnah.....
nabi Musa A.S dilahirkan di mesir....
dan Nabi Muhammad S.A.W x pernah pun berkata pasal kerajaan saudi arabia.....
Nabi Muhammad S.A.W cuma berdakwah dari mekah ke madinah.......
memang kerajaan saudi arabia tiada tapi adakah saudara lupa yg saudi arabia dahulu dipanggil tanah arab........
dan lagi satu saudara telah mendusta Al-Quran......
nabi Musa A.S x pernah lari dari madinah......
tetapi lari dari mesir kerana diburu firaun pada masa itu......
saya yg ptut kata yg tafsir Al-Quran itu betul2.....
rujuk pada yg pakar.....
jangan kata orang len dustakan Al-Quran....
dan lagi satu yg bersentuhan dgn kitab taurat dan injil.....
bahasa kitab tersebut bukanlah a'rabaya tetapi bahas mengikut kaum yg diutuskan rasul yg memperoleh kitab tersebut.....
betulkan akidah anda.....
jgn taksub dgn agama asalama itu....
sesungguhnya agama Islam adalah agama yg sebenar-benarnya.....

Anonymous said...

Cik antikapel sembahyang subuh pukul berapa tadi? Bagitau ler semua orang.

Anonymous said...

mahadaya kita tak hentam sebab dah terang lagi nyata dia 'senget'. buang ka-ren sahaja.
awak pun bukannya dihentam. tapi ditegur.

Anonymous said...

Assalam

Antikapel benar....
Solah berjemaah subuh seolah-olah beribadat sepanjang malam.

Nabi saw yang mula-mula ingatkan kita tentang ujudnya Dajjal dan tidak pernah lupa berdoa untuk menghindari dari fitnah Dajjal
TIDAK pernah solah Subuh di rumah. And it goes the same bagi 124,00 para sahabat yang telah diiktiraf oleh Rabb.

Renungkan...
Manusia yang ingatkan kita tentang Dajjal pun tak pernah tinggal solah subuh berjemaah. Saya dan Tuan-Tuan yang bakal mendukung Imam Mahadi camner?

Cepat.. ucap Astaghfirullahhilazim (Versi Wali Band)

Khalid
Yang bodoh dan tak pandai-pandai.

Anonymous said...

salam..

arakian nya jua setuju dgn tamar..
Hamka kena jadi hujan..

pada hutan menghijau mendapat lebat dan selalu mendapat..

pada padang pasir menguning merengsa dingin dan selalu kering..

yang dah dapat lebat sampai banjir di daerah yang sekarang,
datang apa pun teori konspirasi, boikotirasi atau pilihanserasi..
sabar, tambah korban sambut takaza
tak berdarahpun jari menaip dan menjawap komen..
tak mengalir airmata membaca dan membalas komen mahadaya..
(anggaplah hidayah Allah terlalu mahal apabila kaedah dan cara adalah ikut suka hati saya dan bukannya cara Nabi SAW)

kehidupan agama adalah mencakupi mentaati perintah Allah dan meninggalkan larangan Allah.
Amalkan Sunnah Nabi SAW adalah kejayaan dunia dan akhirat.

itulah.. laenkali kalu nak rasa mujahadah hati lepas jer tak puashati dgn Hamka, terus cari alamat rumah, siap dgn batu, baling jer jangan malu-malu kena nampak terbit darah, dan agak-agak lega dan puas.. then balik rumah
nak lepas geram lagi, kumpulkan ramai kengkawan, maki ramai-ramai ker, ludah ramai-ramai ker.. kasi patah gigi hamka yang jarang-jarang ittew.. bagi hilang ke'cute'tan die..

(Krunnnnnngsshhh, tik tik tik.., bunyi seram dari jamban setelah ditarik pamnya…)

Ps: Soon you will know the truth, woha!…, (pls hamka masa tue doa sebut nama khusus, ambo, khalid bhai, rakan seusaha, seluruh UMMAT sehingga bayi terakhir sebelum kiamat, mendapat hidayah Allah selamat daripada api neraka dan .. dan.. Ya Allah malunya nak sebut kat sini..) Amin

Anonymous said...

bukan anon..

-Rom&Parsi

Anonymous said...

Assalam.

Allah swt sayang seseorang insan 70kali lebih dari seorang ibu menyayangi anaknya.

Mari kita pakat-pakat doa dan nangis-nangis untuk Mahadaya. Sesungguhnya Allah swt sayang dia 70 kali lebih dari ibu kita sayang kita.

Khalid
Yang pandai makan, minum dan..

Gaban said...

ok, lagu ini khas ditujukan kepada pembaca blog ini, pembaca ruangan komen, pembaca senyap dan pembaca yang tidak lagi menjadi pembaca blog ini tetapi membacanya jugak secara senyap-senyap tatkala suasana sunyi sepi ditemani cengekerik-cengkerik yang baik hati..

Kepada Mahadaya (ko sepatutnya berbangga sebab aku quote ko dlm komen aku), aku cuma nak bagitau, jangan lupa beli CD yang original dan belilah barangan buatan Malaysia.

kepada Hamka, ada pantun sikit..

Pergi berjalan tiap-tiap hari,
Matahari pun berjalan jugak,
Awak nak berjalan ke mana?
Marilah berjalan bersama-sama.

ok, layan...

Lirik Konspirasi International Bising - OAG

Benarkah teorimu?
Fenomena menakjub.

tutururutututuru...
tutururutututuru...

Logikkah reaksimu?
Melankolik matamu.

tutururututututuru...
tutururututututuru...

(Chorus)
Konspirasi gadis curiga
mimpi ku resah tak terkata
panik dunia
panik semesta.

Konspirasi gadis curiga
mimpi ku resah tak terkata
panik dunia
panik semestaaaaaaa....

Logikkah teorimu?
Melankolik matamu.

(Ulang Chorus)

Logikkah teorimu?
Melankolik matamu.
Konspirasi gadis curiga...
Panik dunia...
Konspirasi gadis curiga...
Panik semesta...


p/s:
dua tiga kucing berlari,
berlari-lari ditepi pantai,
kalau tidak mau berlari,
tidaklah mengapa kalau tidak pandai.

zuraida said...

Salam,
Hamka masih sibuk lg ke? Aku masih tegak berdiri disini tanpa kisah walau sidikit pun teori konspirasi yg bodoh lg bengong tuh..yg aku kisahkah adalah hati dan jiwa aku yg kayu lg kaku..mana kekuatanku ni..ya Allah ampuni aku.. Hamka, semoga rahmat Allah terus bersamamu sekeluarga.. salam ingatan.

Anonymous said...

salam..

bersabarlah, semua, dgn sbb perkataan bodoh sahaja, telah menyebabkan chain reaction yang baik.. sebab apa?

Allah swt telah tarbiah Nabi SAW, dgn perkara berikut antaranya,

1. Fikir risau ummat sehingga masa rehat dan tidur hampir tiada.
(kita ade juga risau kt Hamka juga mahadaya, tapi lena tidur smpai Subuh pun kantoi..)

2. Makan dan minum bukan masalah utama, kerana kenyang dan haus hilang bersama bengkak kaki solat semata-mata untuk bersyukur, belum pun doa untuk berhajat.
(kita ada kisah ker perut yang bengkak? pembaziran kpd harta dan masa kepada perkara yang akhirnya menjadi debu-debu..)

3. Maaf, ambo tak reti bahasa Arab, so cuba cari perkataan ini dalam bahasa Arab, -bodoh, gila, pendusta, ahli sihir, (banyak lagi kot)..) semua perkataan yang hina dina itu, Nabi SAW dah biasa dan sedikit pun tak terasa nak emo.
(kita nie memang patut selalu biasakan diri pada tahap hamba, mentang-mentanglah ada sijil memasak taraf chef, kemudian mencebik carut ambo yg masak nasi tomato tapi rasa peria..)
Jika seorang sahabat Nabi hidup pada zaman kite ini, beliau akan pecah hati apabila melihat tahap agama yang ada zaman kita, jauh beza pada zaman dia. Sahabat-sahabat berusaha keras pada apa jua arahan/nasihat/teguran/tunjuk ajar Nabi SAW.-bagaimana kita?
Jikapun ada kain buruk dari langit dilemparkan ke muka kita dek kerana cacat cela solat, adakah kita rasa setiap solat begitu? (tiada seorang ulama atau rakyat biasa pun merasai pekara ini secara zahirnya)-jauhnya kita dgn Nabi SAW dan para Sahabat..
untuk ini, maka persiapan usaha iman dan amal harus dilipatgandakan.

-rom&parsi

jack said...

alamak,bro hamka...ini bukan more to the arrival bro...

ini lebih kepada bagaimana reaksi lu bila hadapi suasana ditegur org lain sbb tak semua situasi lu mesti betul.lu takleh sikit2 bodoh,sikit2 hampeh.sbb lu bawak imej agama,kena beragak sikit.

kdg2 kita fikir diri kita dah matang,tp sbenarnya masih banyak benda dlm dunia ni kita xtau.

ikhlas dari peminat keretamayat

keta kancil 660 said...

aku sokong jack.. tgk jack da tegur ko cara halus tu.. xfhm gak xtau la nk ckp apa.. ko bw imej agama, tlg jaga siki bahasa tu.. just teguran membina bukan mengutuk blog ko nih.. tu je

Anonymous said...

Aku setuju.Orang tak kisah kalau mat rock mana cakap lepas dan bahasa kesat. Tapi kalau nak bawak imej agama kenalah bersopan. Bukan apa, takut jadi fitnah kepada ustaz-ustaz, guru-guru dan orang-orang lain yang sealiran.

Berdakwah kena ada hikmah. Barulah orang respek.

pembaca keretamayat said...

apsal ko tag Mahadaya pulak?itu pasal kami suruh ko DELETE TERUS komen dia sbb dia tu SPAM.

buat apa nak marah kat Mahadaya?selama ini kami marah ko ke?kami tegur ko je.takde yg pelik lah wahai bro hamka.rileks la...

kami sayang ko sbb itu kami tegur.

Anonymous said...

new N3 pls..confine to 6 points wud b best.

-petot-

Anonymous said...

kereta kancil ni cari geng pulakkkk... tak abis2 dgn teguran dia... yelah2 org dah terima dah.... teguran ko...ko discuss lah dgn mat mat konperasi yg sama pandai dan setuju dgn pendapat ko!

Datin Lulu said...

tanpa nama.. tanpa nama..

jiwa kau celaru

keretakancil said...

masya Allah...ini bukan pasal konspirasi atau arrival ke apa ke...

ini pasal nak kembalikan blog keretamayat kesayangan ramai ni ke landasan yg betul iaitu MENGINGATI MATI.ini aku tengok bila mat konspirasi hangin,hamka pun semacam 2x hangin.kata dah penah kena hentam sblm ni tp aku perati kali ni cam pompuan pulak boleh temper semacam.

"Orang yang tahan di caci adalah tanda 'imun-iman'" kata hamka.aku tak nampak point kat situ kali ni.hamka pulak asyik2 ugut ngan emel makcik yg xnak anta anak dia ke sekolah pasal takut yahudi.

hampeh!

Anonymous said...

ya allah!....ye ye si kancil ye... paham.. time kasih...

mohd said...

hamka!, aku tak paham kenapa ramai sgt org marah dan terasa@perasan diri tu bodoh!, serius aku tak paham!, FYI aku pernah tgk "the arrival" tu! sebenarnya byk lagi konspirasi punye cite cth: pasal 911 WTC runtuh, pasal OSAMA CIA,pasal Divine book,pasal Ahmednejad, pasal Anuar Ibrahim, tapiaku tak terasa pun perkataan bodoh yg ko hentam tu adalah untuk aku, sebab aku tak percaya benda ni 100% dan aku tak sebar2 kan benda ni kat org! tapi aku rasa ramai yg marah sgt ni sebab mungkin, mereka ni terasa diri dorang bodoh, dan mungkin dorang ni percaya 100%!! (biar betul? giler apa nak percaya 100%) dan mungkin dorang ni yg minah n mat foward yang belajar agama atau berdakwah melalui blog atau email! mungkin! p/s ermm aku pun tak minat gak dgn pekataan bodoh ko tu dan aku tak percaya ckp ko 100%! hehehe chow!

Anonymous said...

hamka.. ko ye kan jelah teguran budak kancil tu! dia betul2 emo nak tegur ko tu! heheheheh

Anonymous said...

lawak2 keta kancil ni dia yg tegur hamka, pastu dia pulak suruh hamka relax! pelik gal budak ni? ermmm bape umor si kancil ni ek? Rusa!? ko tak tau tak umo Si kancil ni?!!!

lalola said...

aku teringat entry hamka pasal al quran bergerak tiba-tiba.

kan lagi elok kalau hamka tego dengan sopan kan kan kan?

tu je kut point orang2 yang marah2 ni semua. kalau hamka cakap tak setuju, tak rasa ramai sangat marah sampai macam ni. huhu.

l said...

eh aku baca komen aku, aku rasa ayat aku pelik. bukan quran bergerak tiba-tiba, tapi tiba-tiba aku teringat :)

lalola said...

eh aku baca komen aku, aku rasa ayat aku pelik. bukan quran bergerak tiba-tiba, tapi tiba-tiba aku teringat :)

Terima Kasih Hamka said...

Kirenye dunia kita ni aman la eh? xde sape nk ganggu islam kan? kite je yg menjatuhkan islam kite sendiri tanpe sedikit pun campur tangan dari orang2 kafir, org2 islam yg suke berhibur, bkn sbb org2 kafir yg wujudkan hiburan2 tu supaya org2 islam terhibur, org kafir baik, kite je bersangka buruk kt diorg.. psl misi terakhir vatican utk menghancurkan islam dgn riba' pn tipu je, xdenye riba' kt bank2 islam ni, halal dan mengikuti landasan islam.. huh nasib baik hamka cite sume, klau x da nk percaye da sume teori tu.. huhu.. terima kasih Tuan Guru Hamka.. kite jumpe jela kt akhirat nanti, cite mane yg betul, setel, hehe.. hidup sentiase indah hingga ke syurga.. peace no war..

Anonymous said...

Assalam

Hati layu dan kaku. Hati subur dan bertenaga. Kedua-duanya dari Rabb.

Apa yang penting...dalam kedua-dua keadaan ini kita tetap sembah pada tuhan atau sebaliknya?

Dalam keadaan hati layu dan kaku kita paksakan diri untuk berwuduk dan menyembah tuhan adalah lebih disukai Rabb dari orang yang solah dalam keadaan hati yang lapang dan bertenaga. Inilah ikhlas...susah senang solah tetap solah!

Allahlah yang beri hati kita tenang dan....
Allahlah yang beri hati kita layu dan kaku....
Dengan keyakinan ini....pasti dan pasti hati akan bercahaya!

Khalid
Pak sibuk! Woha...

keta kancil 660 said...

haha tul gak ko cakap ="Terima Kasih Hamka said..." kita ni je yg prasan dunia ni mcm2 padahal diaorg xde pun niat jht kat kita.. alaa cam korg, aku pun xpercaya 100% teori anti konspirasi.. kalo baca komen aku dulu pun sama.. aku just tegur si hamka ni jgn la kesat sgt.. tak pasal2 dia EMO nk lenting2.. tah2 ni bukan hamka yg lama kot? maybe ni adik dia pakai acc dia. hahaha psl xleh ditegur da. da nmpk riak mcm bgs sgt lak. jgn la jadi BODO SOMBONG bro (pepatah melayu, bukan nk ckp ko bodo).. org yg berilmu adalah org yg mendengar teguran dan memperbaiki kesilpan beliau tanpa rasa RIAK. tu ar selalu kena puji, sekali kena tegur lupa ingatan terus.. lupa berpijak di bumi nyata, psl da diawangan wakakka

keretakancil said...

ok,dah faham maksud aku lepas ni jangan gadoh2 lg pasal arival lah konspirasilah,kan semua benda tu xde kaitan ngan perkara atas langit dan bawah bumi?wat apa sibuk2

mat konspirasi,bro hamka and juak2 bawa rebah keretamayat dan mayat2 nya,sila bermaaf-maafan tanpa bodoh-membodoh lg,ok?

Muhammad Hilmi said...

betol3....! sangat setuju dgn post ini...ramai aje mmber yg percaya sngt ngn bende2 ngarut nih. hujah utama sbb depa kata Al-Quraan ada bagi tau Yahudi ni akan takluk dunia....sbb 2 taksub sngt dgn freemason segala....aku wat2 dengar aje la, x amik serius pun...harharhar

hantu said...

hmmmm.........................
satu ummah x dpt nk satukn lpas tu dipecahkn dgn perkara2 mcm ni

QarQun Baru said...

jangan biarkan diri diselubungi konspirasi...

hahha..
macam2 komen aku baca... aku banyak kali mengomen disini dengan menggunakan username anonymous yang penuh konspirasi dan tanda tanya...

aku faham karakter, jatidiri, persepsi serta ideologi dimanakah pengomen2 di blog en hamka yang mulia ini berdiri...

pape hal pun...
banyakkan muzakarah ngan ulama'2, masyaikh2, orang dan ahli haq dalam menyimpul permasalahan ni..

keluarlah dali kemelut konspirasi yang memeningkan ini..

Keluarlah dijalan Allah...
tegakkan sunah nabi......

Al Mahadaya said...

Hamka jugak yg suruh baca terjemahan al quran bukan buat tafsiran. Hamba hijrah semula ke agama nenek moyang hamba nabi2 dan kami hanya mengambil hukum2 yg terdpt di dlm kitab yg dibawa nabi2. Hamba keturunan Raja Iskandar Zaya Al Qoranayana yg berdakwah bersama nabi Khaidir menggunakan kitab taurat membawa agama nabi Ibrahim iaitu Asalama. Benar Asalama, sbb masa tu al quran pun belum turun lagi dan belum boleh nak bariskan pun. Hamba mmg menguji Hamka tgk akal dia boleh fikir atau tidak.

kejora said...

apaka mahadya cakapaya di siniya. mogana kitaya berdoanaya kepadaya mahadaya niya supayaya diayana dapataya hidayah danaya kembaliaya padaya agamana yangga benaraya iaituya islam.. amin..

Anonymous said...

aduh datin lulu nih..
suruh tanak nasik
xnak
susah betul..

ade ke patut dikatakan
anonymous ni LOSER..
ishh..

amitabh bachan pun
xkisah anonymous komen
blog dia..

oh sekali lg maap klu terasa
(sekali lg pdn muka har har)

ok2 gurau nnt aku blanja mkn..
MAKAN HATI LA..
ha3 rasakan rasakan..
-encik anonymous-

Datin Lulu said...

Encik Anonymous memang LOSER.

L.O.S.E.R.

dan ber-ce-la-ru.


Mintak mahap la jugak kalau terasa.
Hahah!

Anonymous said...

kancil buat hal lagiii lahhhh! rusa mana rusa! rusa dah malas nak layan ke budak kancil ni

hantu said...

sekurang kurangnya tulis nma bkn anonimouus...
jom kita wat lawak skit....
rusa x dak dh kne mkn dgn ak .....
hehe....
sori tanpa nama kau cari encik gajah dlm peti ad kot....

Anonymous said...

TO SI KANCIL dan TERIMA KASIH HAMKA betul apa yg korang ckp!!!!kalu korang nak tau sebenarnya org islam lah yg runtuhkan agama bukan yahudi@ non muslim! yg korang goyang sgt apasal? tak perlu takut...! takan baru tgk arrival 50 episod (yg korang percaya bulat2 tu pastu ajak org percaya sama mcm ko!) dah mengelabah tak pasal2! ALLAH kan ada?

hantu said...

errr....perlu ke tanda tanya di belakang tu....
sama2 kita kembali kepada Al-Quran dn Sunnah

Datin Lulu said...

Aku setuju dengan Puan Hantu.
Benda-benda macam ni boleh memecahbelahkan umat Islam.

Banyak orang Islam kutuk bangsa Yahudi tapi tak pernah nak majukan diri sendiri.
Tatkala Israel dah ada jet pejuang tanpa pemandu, kita masih beli jet dari orang lain.

Bila ekonomi yang dibuat oleh orang Yahudi maju, orang Islam hanya mahu boikot dengan harapan ekonomi orang Yahudi runtuh.
Hakikatnya bila orang Islam berniaga banyak dengki mendengki. Buat produk sendiri orang Islam lain tak nak support.

Bila ada kebebasan media, orang Islam kata itu propaganda Yahudi. Boikot Yahudi. Yahudi tak patut.
Hakikatnya, bila orang Yahudi buat Facebook takde orang Islam pun yang berusaha bersungguh-sungguh buat menda lagi hebat dari Facebook, Yahoo Messenger, Blog dan sebagainya.
Apa yang orang Islam sekarang tahu hanyalah ikut saja apa orang sekeliling buat.

Senang cerita, jika anda semua ada anak, ajarlah anak-anak ikut perintah Allah dan sunnah Rasulullah. Bila anak-anak kita tanamkan tentang kehebatan Allah sejak kecil, insyaAllah bila ada orang beri bible atau datang mubaligh Kristian pada dia, dia ada asas yang kukuh untuk menjawab semua persoalan tentang apa-apa sahaja mengenai agama
mahupun
mengenai
teori
konspirasi.

Kalau konspirasi boleh menyebabkan umat Islam jadi maju dan tidak ditindas dan tidak diperlekehkan
sila buktikan.

Kepada yang percaya teori itu, saya tunggu di kalangan anda ada yang jadi saintis, jurutera yang hebat, pakar ekonomi (yang memansuhkan fiat money), dan sebagainya.
Bukan jadi orang yang percaya kepada teori tetapi masih mengharapkan bantuan subsidi kerajaan dan biasiswa pembelajaran.

Selamat hari Rabu, 3 November 2010.


P/s: Aku pernah tengok Sheikh Imran Hossien cerita pasal Sistem Kewangan Antarabangsa, ada pengkomen kat sini komen pasal Sheikh Imran cerita pasal dajjal (Aku tak pernah tengok lagi video dia yang ini. Soon, InsyaAllah)

Kalau Sheikh Imran kata Freemason adalah ahli dajjal, tapi dalam kenyataan dia sokong Dr. Mahathir dalam penggunaan Dinar Emas. Ada org Teori Konspirasi kata Dr. Mahathir ahli Freemason 33rd.
Apa Nerakalah kamu ini?

Jadi, kepada mamat-mamat belia konspirasi, pergi baca buku banyak-banyak. Belajar rajin-rajin. Jangan lupa bayar PTPTN.


Aku memang kuat melalut.
Sori ah.
Minum Coke dulu.

Ehem.

p/s kedua: aku nak cadangkan kepada kerajaan Malaysia supaya tarik balik halangan rakyat Malaysia pergi negara Israel.
Dengan musuh kita kena baik-baik, mana boleh pulaukan.

Haish! Membebel lagi.

Hai Losers semua.
;)

antaranusa said...

Mungkin benar dan mungkin salah tentang apa yang diperkatakan di sini. Pesan saya, janganlah terlalu taksub dengan teori konspirasi. Tetapi kita tidaklah boleh mengabaikan teori konspirasi. Siasatlah dahulu dengan penuh teliti terhadap apa-apa teori konspirasi. Jadikan lah teori konspirasi tu sekadar alternatif supaya kita sentiasa sedar dengan keadaan semasa.

Memang benar umat Islam jatuh kerana kelemahan mereka sendiri, namun apakah kita tahu sebab umat Islam hilang jati diri???

Jawapannya kerana nipisnya iman di dalam diri. Kenapa nipisnya iman dalam diri?

Jawapannya kerana kurang berminat mendalami ilmu agama. Kenapa tidak berminat mendalami ilmu agama??

Jawapannya kerana cintakan pangkat,gelaran,harta,semuanya duniawi, tapi sebab apakah mereka cintakan duniawi???

Jawapannya kerana berminat dan termakan dengan umpan cara hidup mewah orang kafir yang mengejar harta dan kekayaan.Dan bagaimana pula hal ini boleh terjadi begini???
tepuk dada tanya iman masing2...

bagi saya, apa yang diceritakan dlam sesetengah teori konspirasi takkan terjadi tanpa akibat daripada kelemahan iman umat ISLAM itu sendiri. Dan sebab umat Islam menjadi lemah kerana kerana mengabaikan ajaran agama, dan sebab mereka mengabaikan ajaran agama pula adalah kerana terikut-ikut dengan kehidupan orang kafir.
PENDEK KATA, SEMUANYA SALING BERKAITAN DAN BERGANTUNGAN ANTARA SATU SAMA LAIN.

Wallahua'lam

Ann said...

baca komen mahadaya wat ak terhibur lah.....haha

mcm2 org lah org skng ni

Anonymous said...

KONSPIRASI KONSPIRASI KONSPIRASI X ABIS ABIS BALIK BALIK KOMEN YG SAMA hELLO HAMKA KASI N3 BARU LE

Tanpa Nama said...

Orang aliran sekular semua benda dia tak percaya !!!!

1. Kalau kita kata ada gerakan nak murtadkan orang islam - dia kata mana ada semua ni? rekaan je tu.
2. Kalau kita kata Yahudi berniat nak rosakkan umat islam - dia kata bohong aje tu, orang islam yang perasan lebih.
3. Kalau kita kata bencana yang menimpa sekumpulan manusia adalah akibat kemaksiatan yang berlaku - dia kata mana ada semua ni, ini sebab alam semulajadi aje.
4. Kalau kita kata kepimpinan negara sekarang perlu ditukar kerana membawa mudharat kepada islam - dia kata sekarang ok apa?, Aku boleh berjemaah kat surau macam biasa, boleh keluar 3 hari..40 hari. Apa yang dia terlupa adalah keadaan sekarang ini kalau dibiar-biarkan, silap2 nak pergi masjid pun problem nanti.

- sedangkan berapa banyak peringatan dalam Quran tentang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali redha dengan orang islam sehingga kita menganut agama mereka.
- sedangkan sejarah sudah membuktikan betapa ramai orang islam yang dibunuh semasa penaklukkan sepanyol dan constantinopel dulu. Ini semua harus diambil pelajaran.
- Apa salahnya kita ambil sedikit pelajaran dari benda ni semua dan bersikap berjaga-jaga.
- Apa salahnya kita hargai sedikit susah payah orang membawa peringatan kepada ummat islam sekelian, kan itu lebih baik daripada mengatakan mereka sebagai BODOH. Kan itu lebih baik.

Al Mahadaya said...

Hamba baca surat kursi supaya di jauhkan dari fitnah.
Basama Allaha Al Rahamana Al Rahayama
Allaha Laa Alaha Alaa Hawa Al Haya Al Qoyawama Laa Taakhozaha Sanata Wa Laa Nawama, Laha Maa Faya Al Samawata Wa Maa Faya Al Aradho Mana Zaa Alazaya Yasyafaa' A'nadaha Alaa Ba Azanaha Yaa'lama Maa Bayana Ayadaya Hama Wa Maa Kholafa Hama Wa Laa Yahayathowana Ba Syaya Mana A'lamaha Alaa Ba Maa Shaa Wasaa' Karasayaha Al Samawata Wa Al Aradho Wa Laa Yawawadaha Hafazhohamaa Wa Hawa Al A'laya Al A'zhoyama.
Ramai manusia akan menemui kematian dg tiba2 kerana kelalaian ttg janji tuhan.

stonez145 said...

assalamualaikum pembaca dan tuan rumah.

betul tu. tak perlu la sampai semua kajian orang kita tak mahu percaya sebab kita yakin pendapat kita saja betul kan.

mungkin la wujud setengah orang yang tub2 taksub dengan konspirasi ni sampai entah apa2 ja yang dia faham.

tapi bukan la salah pengkaji konsprasi.
saya mengambil kajian mereka sebagai satu peringatan. point tu ada.

contohnya bab siaran kartun. budak baru belajar macam saya ada la belajar 1 benda dalam subjek psikologi perkembangan.
di mana kita akan mudah terima apa yang kita selalu lihat. common sense pun tau semua ni kan.

contoh : negatif side, kita selalu tengok artis pakai seluar jeans ketat, baju sendat, letak selendang kecik.
so bila ada anak2 kita pakai, dah rasa biasa.tak rasa ada salahnya kat situ. walhal langsung tk tutup aurat. tutup kulit saja. dulu takda gini kan.
dulu yang tak pakai tudung ja pakai gini.sekarang pakai tudung ka tak, tak kisah la dress up camna pun.
dah lagi menjalar plak anak2 pakai tudung masuk disko, konsert menjerit2 sebab dah wujud artis pakai tudung yang wat gitu.

side positif, dulu pemakai purdah sinonim dengan ajaran sesat.sehinggakan dipinggir dalam malaysia. walhal tak la semua pemakai purdah ni di kalangan ajara sesat. ada plak yang pandang mereka ni aneh sangat.
tapi sejak wujud ayat2 cinta, terus kita terima niqabian ni. tak lagi dipinggir n dipandang aneh dan sesat. mereka pun bebas bergerak dan diterima. baru la masing2 mencari2 n dapat tahu yang purdah tu bukan la haram pakainya.

tu tunjuk betapa kita mudah trima apa yang kita tengok. maaf panjang. tapi pointnya, bila anak2 disaji benda2 gini dalam tv, kartun, tak ka lagi cepat terikut anak2 tu. mesti biasa kita dengar anak2 sekarang sebut prkataan caci maki bhs inggeris tu kan? ada juga sekarang kecik2 dah pandai bercinta.natijah dari mana tu?

ni antara sebab2 napa team arrival tu cuba gtau. bukan apa. nak ingatkan kita yang lalai ni, kena kawal apa2pun. jangan terima ja semua. dan bukankah pernah diingatkan sifat2 gologan2 tu macam mana.
ada perkara yang mereka buat memang dengan niat nak jatuhkan kita.ada sudut di mana kita kena kuatkan iman, amal agar tak terpengaruh dengan apa yang mereka sajikan.
bagi yang mampu hadap,mampu tapis, mampu jaga, tak pa.tapi arrival ni untuk yang tak sedar2, yang hanyut di disko sana, yang merempit tak ingat masjid, dan beberapa golongan lagi.

pada saya sendiri, video tu cuma sebagai peringatan yang disertai bukti. tak da plak muslihat lebih2.
salah penerima sebenarnya sampai taksub. yang tak taksug, yang ambil mana yang patut tu ok saja.

ingat2 la. tak baik la kalau rasa kita saja betul sampai kata orang bodoh tak kira la dituju pada siapapun. kita bawa imej islam. tak baik outspoken sangat. bukan kah lebih baik secara berhikmah. bukankah itu cara Rasulullah sendiri. non muslim menilai kita. saudara2 kita yang sedang tercari2 arah hidup pun menilai kita. bukan sebab apa Hamka ni terkenal dengan nota2 agama yang ditulis gaya santai.ada imej agama di situ.maka jaga perlakuan. agar tak la si saudara yang tercari2 ni terikut gaya suka label orang lain bodoh tu(maaf terasa, maaf).

pokok pangkal contoh yang diberi, tu antaranya. ada lagi lain2 yang saya percaya anda bijak, mampu nilai sendiri. tonton bila ada masa. percaya la ada yang boleh diambil. ada yang sekadar utuk pengetahuan. tu saja.

peringatan saja. saya ambil apa yang mereka dedahkan tu sebagai "eh betul juga, ini semua yang lalaikan kita". tu saja. ambil nasihat tu, cuba kurangkan tengok, dan cuba tak tengok terus. tu saja.

maaf jika point ulang2.sama2 baiki diri. komentar2 lain pun tak baik la cakap kesat2. kita ni bersaudara semuanya. betul sayang, tegur baik2. beri pandapat dengan cara paling baik yang mampu kita beri.

wassalam

stonez145 said...

assalamualaikum pembaca dan tuan rumah.

betul tu. tak perlu la sampai semua kajian orang kita tak mahu percaya sebab kita yakin pendapat kita saja betul kan.

mungkin la wujud setengah orang yang tub2 taksub dengan konspirasi ni sampai entah apa2 ja yang dia faham.

tapi bukan la salah pengkaji konsprasi.
saya mengambil kajian mereka sebagai satu peringatan. point tu ada.

contohnya bab siaran kartun. budak baru belajar macam saya ada la belajar 1 benda dalam subjek psikologi perkembangan.
di mana kita akan mudah terima apa yang kita selalu lihat. common sense pun tau semua ni kan.

contoh : negatif side, kita selalu tengok artis pakai seluar jeans ketat, baju sendat, letak selendang kecik.
so bila ada anak2 kita pakai, dah rasa biasa.tak rasa ada salahnya kat situ. walhal langsung tk tutup aurat. tutup kulit saja. dulu takda gini kan.
dulu yang tak pakai tudung ja pakai gini.sekarang pakai tudung ka tak, tak kisah la dress up camna pun.
dah lagi menjalar plak anak2 pakai tudung masuk disko, konsert menjerit2 sebab dah wujud artis pakai tudung yang wat gitu.

side positif, dulu pemakai purdah sinonim dengan ajaran sesat.sehinggakan dipinggir dalam malaysia. walhal tak la semua pemakai purdah ni di kalangan ajara sesat. ada plak yang pandang mereka ni aneh sangat.
tapi sejak wujud ayat2 cinta, terus kita terima niqabian ni. tak lagi dipinggir n dipandang aneh dan sesat. mereka pun bebas bergerak dan diterima. baru la masing2 mencari2 n dapat tahu yang purdah tu bukan la haram pakainya.

tu tunjuk betapa kita mudah trima apa yang kita tengok. maaf panjang. tapi pointnya, bila anak2 disaji benda2 gini dalam tv, kartun, tak ka lagi cepat terikut anak2 tu. mesti biasa kita dengar anak2 sekarang sebut prkataan caci maki bhs inggeris tu kan? ada juga sekarang kecik2 dah pandai bercinta.natijah dari mana tu?

ni antara sebab2 napa team arrival tu cuba gtau. bukan apa. nak ingatkan kita yang lalai ni, kena kawal apa2pun. jangan terima ja semua. dan bukankah pernah diingatkan sifat2 gologan2 tu macam mana.
ada perkara yang mereka buat memang dengan niat nak jatuhkan kita.ada sudut di mana kita kena kuatkan iman, amal agar tak terpengaruh dengan apa yang mereka sajikan.
bagi yang mampu hadap,mampu tapis, mampu jaga, tak pa.tapi arrival ni untuk yang tak sedar2, yang hanyut di disko sana, yang merempit tak ingat masjid, dan beberapa golongan lagi.

pada saya sendiri, video tu cuma sebagai peringatan yang disertai bukti. tak da plak muslihat lebih2.
salah penerima sebenarnya sampai taksub. yang tak taksug, yang ambil mana yang patut tu ok saja.

ingat2 la. tak baik la kalau rasa kita saja betul sampai kata orang bodoh tak kira la dituju pada siapapun. kita bawa imej islam. tak baik outspoken sangat. bukan kah lebih baik secara berhikmah. bukankah itu cara Rasulullah sendiri. non muslim menilai kita. saudara2 kita yang sedang tercari2 arah hidup pun menilai kita. bukan sebab apa Hamka ni terkenal dengan nota2 agama yang ditulis gaya santai.ada imej agama di situ.maka jaga perlakuan. agar tak la si saudara yang tercari2 ni terikut gaya suka label orang lain bodoh tu(maaf terasa, maaf).

pokok pangkal contoh yang diberi, tu antaranya. ada lagi lain2 yang saya percaya anda bijak, mampu nilai sendiri. tonton bila ada masa. percaya la ada yang boleh diambil. ada yang sekadar utuk pengetahuan. tu saja.

peringatan saja. saya ambil apa yang mereka dedahkan tu sebagai "eh betul juga, ini semua yang lalaikan kita". tu saja. ambil nasihat tu, cuba kurangkan tengok, dan cuba tak tengok terus. tu saja.

maaf jika point ulang2.sama2 baiki diri. komentar2 lain pun tak baik la cakap kesat2. kita ni bersaudara semuanya. betul sayang, tegur baik2. beri pandapat dengan cara paling baik yang mampu kita beri.

wassalam

Anonymous said...

Assalam.

Tukar kerajaan. Kerajaan Negeri dah berapa banyak bertukar.

Renungkan......
Sejak bertukar kerajaan negeri...adakah masjid-masjid penuh? Adakah rakyaat negeri itu berubah akhlaknya?...

Same je tak? Kurang mungkin lagi. Masjid Biru masjid Merah masjid Hijau.....last2 langsung tak pi masjid...he..he...

Fatamorgana...
Nampak cam real...
Hampeh!

Khalid

Ada Nama said...

EN TARAK NAMA- "sedangkan berapa banyak peringatan dalam Quran tentang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali redha dengan orang islam sehingga kita menganut agama mereka.
- sedangkan sejarah sudah membuktikan betapa ramai orang islam yang dibunuh semasa penaklukkan sepanyol dan constantinopel dulu. Ini semua harus diambil pelajaran.
- Apa salahnya kita ambil sedikit pelajaran dari benda ni semua dan bersikap berjaga-jaga."

SO APA YG KITA KENA BUAT? TENGOK ARRIVAL CUKUP?(mcm ko) HEHEHEHE.. ko tau tak,
kalau NABI ISA datang satu nanti dan dia nak selesaikan masalah umat hari ni dgn cara (syariat) dia sendiri, NABI ISA AKAN GAGAL! p/s sejarah islam bukan setakat untuk dibaca dan dibuat pegajaran, tapi kita kena tiru dan buat mcmana dorang buat! bukan duduk rumah tgk Arrival je! peace!

pemikiran sampah said...

'Ada Nama' yg kat atas ni mcm berfikiran sempit ja. hujah balas x ilmiah langsung.

Kalau org ajak pegi solat jemaah kat masjid, nanti dia bls pula hujah 'kalu pegi solat jemaah iman akan kuat la?',

Kalau kita ajak dgr kuliah agama kat masjid, nanti dia bls pula hujah 'kalu kita dgr kuliah agama cukup la?'

Aku x tgk the arrivals, tapi sedih ada pemikiran sampah mcm ni, yg menyusahkan org. xtau cmne nak menerangkan org sebegini.

zuraida said...

Salam ingatan buatmu Hamka,
Dgn hatiku yg masih kaku lg kayu cukup lara dgn komen2 nih.. tah apa2..Masih sibuk bebenor hamka agaknye..tak pe la.Bley tak kita kembali kepada objektif asal blog kereta mayat..berjari pedas yg bley menusuk hati kaku aku yg lg kayu..bahasa tu menyentuh jiwa yg hingga kini nak buat dosa jd tak nak buat sb teringat jarimu yg pedas tu.. Thanks a lot,Hamka. I still loving u.

Datin Lulu said...

tanpa nama.. tanpa nama..

Yang aku peliknya, kenapa selepas beberapa tahun isu The Arrivals ni didedahkan, aku tengok takde pulak orang Islam nak maju dalam perniagaan atau pendidikan.

Diorg asyik cakap boikot Yahudi. Say No to Yahudi.
Tapi takde pulak kat Malaysia ni yang bersungguh-sungguh jadi lebih champion dari Yahudi. Diorg ni kadang² cakap je lebih berapi-rapi, tapi kalau boleh semua nak percuma. Masih nak harapkan bantuan orang lain.
Bayar PTPTN pun liat.

Israel dah ada jet pejuang tanpa pemandu, korang duk kecoh lagi pasal The Arrivals.

Aku tengah tunggu kupasan mamat-mamat belia konspirasi cakap pasal Wikileaks pulak.

Dah ah, aku masak nasik dulu.
Jimat cermat amalan mulia.

zuraida said...

Salam syg buat pembaca blog plak,
Dgn hati yg kaku lg kayu nih,
Dgn hati yg subur dan bertenaga,
Terus sujud kepada Ilahi,
Jaga solat dan peribadi..
Tulisan Hamka sekelumit cuma mjadi panduan..
Namun krnnya saya insaf lg sedar..
alhamdulillah.. terus menulis hamka.. Saya menanti.

syuzi syofia said...

saye paling tergerak nk komen psl bukti org islam yg hancurkn WTC(9/11).. MUNGKIN mmg btol org islam yg rancang buat tu sume.. tp pernah org2 islam atau sume org fikir... KENAPE org ISLAM tu buat camtu? bile dorg buat camtu.. mule kene LABEL PENGGANAS..!! dorg cume nk tuntut bela atas keganasan yg Amerika buat terhadap org islam di bumi, cth di palistine, iraq, & byk lg.. ramai rakyat Amerika sedih sbb byk rakyat dorg mati dlm kejadian 9/11 tu... tp pnh x dorg sume pikir betape lebih sedihnye dorg bile negara dorg di ceroboh.. anak2 mereka di bunuh.. isteri & anak2 perempuan mereka di rogol.. org2 tua di pukul smpi mati... btol dlm islam mmg x bg lngsng kite tuntut bela or in other word BALAS DENDAM kt musuh... tp kite cume manusia biase, punya hati dn perasaan.. sedih, marah, sakit hati... mcm org dulu2 kate.. "selagi x kena batang idung sndri selagi tu la x tau, dh kena br tau..." saye mmg sedih dgn kejadian WTC tu... tp bile pk blk.. haa mmg patot pn kene... cam ustazah nurbaiyah kate la "anda buat.. anda dapat".. Allah pn ade kate.. "xde manusia yg akn terlepas dr HUKUM KARMA".. so bg saye.. mmg seswai pn dorg kene blk... hehehehe

Tanpa Nama said...

Yang aku peliknya, kenapa selepas beberapa tahun isu The Arrivals ni didedahkan, aku tengok takde pulak orang Islam nak maju dalam perniagaan atau pendidikan.

Diorg asyik cakap boikot Yahudi. Say No to Yahudi.
Tapi takde pulak kat Malaysia ni yang bersungguh-sungguh jadi lebih champion dari Yahudi. Diorg ni kadang² cakap je lebih berapi-rapi, tapi kalau boleh semua nak percuma. Masih nak harapkan bantuan orang lain.
Bayar PTPTN pun liat.

Israel dah ada jet pejuang tanpa pemandu, korang duk kecoh lagi pasal The Arrivals.

-------------------------------------

Tanpa Nama said :

Sebuah kisah di zaman Nabi Ibrahim, semasa Nabi Ibrahim dibakar oleh kaumnya, seekor burung kecil terbang berulang alik mengisi air dalam paruhnya lalu menyiram ke atas api yang membakar. Itulah yang dilakukannya berulangkali. Tingkah lakunya diperhatikan oleh makhluk Allah yang lain lalu bertanya kepada burung kecil itu, ‘buat apa kau penat-penat mengambil air berulang alik, sedangkan api yang membakar Nabi Ibrahim takkan terpadam dengan air yang kau siramkan itu.’

Lalu dijawab oleh burung tersebut, ‘Memang ia tidak akan memadamkan api tersebut, tetapi aku lebih takut kepada Allah kerana Allah akan menyoal aku nanti, apakah yang aku lakukan untuk agama Allah, dan Allah tidak akan bertanya samada aku berjaya memadamkan api itu ataupun tidak‘.

Dan janganlah kita menjadi seperti cicak (yang terbang), yang bertindak jahat dengan menghembus-hembus kepada api yang membakar Nabi Ibrahim dengan harapan api akan menjadi marak lagi untuk terus membakar Nabi Ibrahim (walaupun sebenarnya hembusannya itu tidak membawa kesan ke atas api berkenaan.)

.....Bagi aku, kes ni hampir sama macam umat islam hari ini. Realitinya umat islam di serang dari pelbagai sudut. Sudut ekonomi, politik, sosial apa saja. Akan tetapi bila ada orang islam (semoga Allah beri mereka kebaikkan) cuba beri peringatan atau bantuan atau risalah, pastilah akan muncul segolongan islam lain pulak (semoga Allah beri mereka hidayah) yang akan menentang, menuduh sebagai karut, BODOH dan sebagainya. Peliknya mereka ini orang islam....tapi tiada rasa prihatin terhadap sesama mukmin.

So Datin Lulu dan yang sewaktu dengannya.....Adakah anda ini burung kecil.....ataukah cicak??? fikir-fikirkanlah.

Anonymous said...

TO ENCIK SAMPAH, APA YG SEMPITNYA DGN KOMEN AKU NI? --"SO APA YG KITA KENA BUAT? TENGOK ARRIVAL CUKUP?(mcm ko) HEHEHEHE.. ko tau tak,
kalau NABI ISA datang satu nanti dan dia nak selesaikan masalah umat hari ni dgn cara (syariat) dia sendiri, NABI ISA AKAN GAGAL! p/s sejarah islam bukan setakat untuk dibaca dan dibuat pegajaran, tapi kita kena tiru dan buat mcmana dorang buat! bukan duduk rumah tgk Arrival je"! peace!

Orang kurang cerdik tp nk belajar said...

Assalamualaikum..

Surah al-Fatihah (ayat :7)
"(iaitu) Jalan-jalan yang engkau beri nikmat kepada mereka,bukan (jalan) mereka yang dibenci,dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat (dan menyesatksn".

Sebab pernah dalam satu ceramah agama yang saya hadiri di gombak dulu, ustaz dia berkata, sesetengah ulamak tafsir membayangkan golongan yang dibenci ini golongan yahudi dan yang menyesatkan ini pula golongan nasara (kristian). Ulasan yang diberikan ketika itu ialah yahudi ini sehingga kini amat dibenci umat Islam dan rata2 yg bawak pengaruh buruk pula dari org2 kristian tapi kita x pula membenci mereka..mereka inilah golongan yg menyesatkan...

itu kata ustaz tu la..tapi ikot kata suhaimiramly ni, kita je terperasan lebih2...dan setengah komen dlm ni ckp mane ader org nk sesatkan kite sbb kite yg perasan lebih2..(iblis,syaitan dan nafsu mmg pasti la akan menyesatkan umat adam smp kiamat).

So, harap2 sape2 yg berilmu boleh bg enjelasan sket..

Drpd orang BODOH yg nak belajar.

Assalamualaikum.

syuzi syofia said...

sorry to say sy suke dgn komen En. Anonymous... kite ni idop kt dunia kene slalu belajar.. ilmu yg kite belajar tu dtg dgn pelbagai care & rupa bentuk... bodoh ke kite klu nk belajar? salah ke kite klu x belajar... ape yg salah nye psl "the arrivals" tu? ade btol nye dlm siri tu... nape nk tolak mentah2.. en. hamka nk bodohkn jgk ustaz Sheikh Ahmad Deedat.. anda lebih pandai dr die ker?

bahasa melambangkn bangse ^_^

apa barang? said...

yakin hanya dgn cara Nabi SAW (sunnah) membawa kejayaan dunia & akhirat...
janganlah bertelagah sesama sendiri...
saling memaafkan itu antara sifat-sifat org mukmin...

Datin Lulu said...

Terima kasih tanpa nama.
Aku akan jadi burung yang buat sekadar mampu. Macam kau yang mampu kalau jadi burung, janganlah jadi burung yang riak seolah-olah dengan usaha kau akan dapat masuk syurga.

Ingatlah tanpa nama,
walaupun aku bukan macam kau yang banyak ilmu agama, yang boleh berhujah dengan ayat al-Quran seterusnya disokong dengan hadis dan kemudiannya dihuraikan dengan pendapat² ulama'

bahawa nak masuk syurga yang paling penting adalah rahmat Allah Taala.

Mungkin aku salah la kot kalau aku kata pembuat video The Arrivals dan penganut (percaya) ilmu The Arrivals menyebabkan manusia tak dapat rahmat Allah Taala sebab menyebabkan perpecahan pendapat seterusnya perpecahan umat.

Sama la macam isu video Malaikat Turun Atas Kaabah yang mula² publish semua org sebarkan dan percaya lalu berkata "Subhanallah"
tapi bila didedahkan kesilapan dalam video yang dibuat oleh org bukan Islam tu, orang semua cakap "Astaghfirullah"

Kalau betul nak dakwah untuk kebaikan umat ni, kau pergi la rumah ke rumah jumpa org face to face cakap kebesaran Allah supaya jiwa org Islam pada hari ni hanya ada Allah. Dulu nabi berdakwah sampai kita pada hari ni dapat agama bukan sebab penyebaran video atau nabi cakap pasal strategi org kafir.

Dah la.
Aku nak makan nasik.
Jemput makan Tanpa Nama.

;)

bijan said...

Erm, pertamanya, boleh x Datin Lulu jgn bg komen lg? Rimas tgk komen2 anda. Hanya mnampakkan kejahilan anda ja.

Okey salam semua...
aku x tgk the arrivals, dan aku xtau menatang pa tu. Namun, bukan la alasan aku utk mengatakan teori konspirasi itu bodoh semata2 kerana ikut kata si suhaimy tu. Aku dah diajar Hamka supaya jgn jadi PAK PANDIR MODEN, foward natang2 yg xpasti sahih ke dok.

Kalau aku nak jadi seorang penilai yg adil, aku akan paksa diri tgk kesemua 50 episod tu dulu walaupon bosan nak mampuih ka pa. Pastu baru memBODOHkan orang. Selagi aku tak tgk, aku takkan beri pandangan. Kalau malas tgk kesemua, baik xyah bg pandangan, nanti menyerlahkan kebodohan kita ja, mcm si Datin Lulu.

Okey, apa2 pon walaupon entry ni sdikit aku tak setuju dgn Hamka, aku tetap syg ko Hamka. Teruskan entry berikutnya. yeaaaaaa

Datin Lulu said...

Bijan, aku memang bodoh pun. Aku tak kisah pun orang nak cakap aku bodoh.
Apa adahal?

Saje je nak komen banyak² kat sini untuk 'menunjukkan kebodohan aku' pada korang.

Up lagi satu komen!
Ngeh².

Anonymous said...

Bila tiba-tiba mengaku bodoh itu dinamakan REVERSE PSIKOLOGI. titik

Anonymous said...

adoihh..datin lulu
lagi xsudah ke..
hampas kelapa btul la..
nasik dah siap
cooker plk berbunyi(ppatah)

tau la pandai sangat..
pensyarah la katakn,
sy pun pensyarah jgk dlu
ms skola2 slalu buat syarahan,
kuang kuang..

cakap pandaii
boleh mnjatuhkan kredibiliti
hamka nih..

sory yer kena lg
(mmg ptt pun muahaha)

loooooserrrrr...

ha3 rasakan rasakan lagi..

keretakancil said...

apa sudah jadi dgn keretamayat?kenapa korang gaduh2 depan mayat2 yg satu hari nanti korang akan jadi cam mereka?

woi hamka!ko pegi mana?

macam mana 'nota ugama' kau leh jadi camni?

ambik la peranan!

aku xnak dgr kata2 'menyedapkan ati' (aku masih comel,aku tak murung,aku happy dgn komen korang),sbb bila ko komen balik mesti temper cam pompuan.

aku nak maturity ko kawal situasi dalam keretamayat ko ni.

Skymatrix said...

Assalamualaikum,

maka tercapailah hasrat kafir laknat bila kita sesama Islam bertelagah...hanya dengan sogokan video ber-episod kita memperbodohkan diri sendiri dan saudara seagama...

wahai saudara-saudaraku, ucapkanlah salam sesama kita walau hanya melalui blog, doakan kebaikan untuk semua, semoga semua yang keruh kembali jernih...

Wassalam.

ahmed said...

Aku tak nampak pun si kafir mana yang terlibat dalam isu ni. Bukan si kafir yang panggil orang bodoh, hampeh semua tu.....orang islam jugak kan yang panggil macam tu.Sebab tu lah akhlak orang islam ni kena jaga....tak kira di luar atau dalam blog. Jangan ingat bila orang tak kenal kita siapa, kita boleh tulis sesuka hati dan melabel orang sesedap keyboard.Itulah puncanya kecoh-kecoh ni.

Aku Alip said...

dengar ceramah kat masjid negeri Shah Alam. ustaz tu ckp ape,,

biaq pi la depa nak konspirasi ke ape ke yang penting kita umat islam percaya dengan ketentuan Allah. dalam quran dah ckp akan muncul dajjal akan muncul yakjud makjud. depa akan keluar jugak jadi buat apa dok sebok2 nak pi cari yang mana satu dajjal yang mana betui. kita kena yakin la dengan apa yang Allah kata dalam Al-Quran.

dok sebok pasai nak cari sapa dajjal alih2 yang patut kita buat terabai. hoh! macam mana..

razman razali said...

pakatan rakyat tumpas di 2 DUN mlm ini..pasti ade konspirasi di sebaliknya..pfffttt...

Anonymous said...

salam..

Konspirasi yang paling berkesan ialah serangan terhadap jemaah yang bergerak..
KORANG KUTUK UMNO OR PAS MEMBAZIR JER
SANGAT-SANGAT MEMBAZIR,
MAKA GENG 'ARRIVAL'
JOM START..

ayuh mulakan..
hanya dengan cara ini sahaja Allah swt akan MEROTAN kalian yang DAH LAH BUDUH.. BENGONG..

-eND wAR bEGINS

syuzi syofia said...
This comment has been removed by the author.
syuzi syofia said...

saye masih lg menontoh siri "the arrivals" tu skang ni dh smpi part 30... & sy x npk pn mende2 tu SEMUA adalah salah... org yg buat tu pn bkn org lain, beragama ISLAM jgk... pe brg dorg ssh nk buat mende alah tu tanpa tujuan? dorg pn mengkaji jgk... bgs lg dr kite ni yg x bape nk kaji... tp bile tgk kajian org... pakat dok kutuk... korg tu bgs sgt ker? saye sentiase ingat sorg kwn saye ni slalu ckp... katenye " JGN TGK SIAPA YG BERCAKAP TETAPI TGK LAH APA YG DI CAKAPKAN..." ... dalil2 tu sume pn bkn dorg reka... cth mcm ucapan ustaz sheikh ahmad deedat ckp dlm salah satu siri "the arrivals" tu.. die bkn men ckp jer... die ckp base on al-quran .. hadis2 nabi.. org yg komen lebih2 tu... al-quran korg dh abih katam ker? dh phm 100% isi al-quran? cerite2 dlm al-quran?

JGN la asik nk mengate org jer... cermin la diri dulu.. sbl nk kondem hasil keje org lain...

Anonymous said...

cik syuzi syofia, be cool ok.. org lain dah mula sejuk dan mula berlapang dada...

eD said...

Bukan ke last skali point dari The Arrival tu suruh semua umat Islam bersatu, jadi macam adik beradik sendiri?

Some of the contents in there is theorycrafting, but the most of the main point is true.

We does not live fully according to Al-Quran and as-sunnah.

Islam suruh semua umat bersatu, seluruh umat Islam itu ialah satu keluarga.

Yang lain tu...no one will know whether it is true or not. Wallahualam. No hard proof from either side anyway.

Anonymous said...

-198
WOHA!

Anonymous said...

-199
Woha!

Anonymous said...

-200!
Wohaaaa!

suke sgt... Hamka hepi Diwali!
sapa kuali sapa wali..!!

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 315   Newer› Newest»