Oct 30, 2010

Teori konspirasi itu bodoh?

(Bila tanya pakcik google, rupanya dah ada orang tulis isu ini dengan ‘baik dan jelas’, maka buat pertama kali dalam sejarah entry keretamayat, 9o% copy/paste entry orang lain sebagai pengganti diri bagi yang merindui diri ini dikala sunyi, err, jangan muntah lagi..)

Copy/paste dari : http://suhaimiramly.wordpress.com

Sebelum saya mula, biar saya tekankan pendapat saya supaya para pembaca jelas di mana duduknya saya. Ini pendapat saya:

ORANG YANG CIPTA TEORI KONSPIRASI ADALAH PENIPU DAN ORANG YANG PERCAYA TEORI KONSPIRASI ADALAH BODOH.

Itu pendirian saya. Saya tak bersifat apologetik dengan pendapat saya yang tegas ini. Saya takkan “buka minda”, “celikkan mata” atau “pandang dengan mata hati” atau apa-apa lagi euphemism yang anda gunakan yang bermaksud “percaya kepada teori konspirasi”.

Agama Islam yang saya anuti adalah agama ilmu, bukan agama dengar-dengar, agama khabar angin, dan agama “maksud tersirat”. Setiap yang betul adalah jelas, tak perlu disokong dengan teori konspirasi yang gila dan jahil.

Sama ada anda percaya 9/11 dirancang oleh CIA/FBI/Mossad, atau percaya bahawa tsunami dibuat oleh Amerika menggunakan HAARP, atau percaya dunia ditadbir oleh Illuminati dan Freemason, semua teori konspirasi adalah bertentangan dengan bukti sebenar.

Siapa yang mengaku percaya teori konspirasi, anda bermasalah. Jangan pandai-pandai tuduh orang lain termakan dakyah Yahudi kononnya. Tak ada pun dakyah yahudi. Anda yang saja reka-reka benda ini dalam otak anda.

Kenapa kena percaya teori konspirasi? Kita percaya teori konspirasi kerana kita lemah. Kita percaya teori konspirasi kerana dalam hati sanubari kita ingin “percaya” pada sesuatu, walau benda itu karut sekalipun. Kita nak percaya bahawa wujudnya satu “big picture” di dunia ini, dan jika big picture itu kehilangan bibit-bibit tertentu, kita mahu isikan lubang-lubang itu dengan naratif kita sendiri (ini adalah motivation orang mencipta teori konspirasi)

Orang kuat tak perlu teori konspirasi. Orang Yahudi yang menguasai politik dan kuasa ketenteraan di Middle East tak perlu sebar-sebarkan teori konspirasi yang pelik-pelik untuk santapan rakyat meraka. Orang Arab yang lemah dan berpecah belah yang sibuk menyalahkan yahudi untuk semua kekurangan mereka.

Rokok? salah yahudi. Bukan salah budaya arab yang ketagih khat dan tembakau. TV? salah yahudi lagi. Bukan salah orang arab yang suka berhibur dan suka kepada rancangan hiburan barat yang bermutu tinggi (berbanding rancangan tempatan mereka). Pendek kata, semua salah yahudi, sehingga Pokemon pun adalah senjata yahudi menyerang akidah umat Islam. Di dalam kegilaan menyalahkan yahudi ini, tak ada kah yang fikir bahawa kehinaan dan kekalahan orang Islam adalah kerana diri mereka sendiri?

Itu cerita timur tengah. Di negaraku ini, yang tak pernah ada kaitan dengan yahudi pun, semua kita salahkan yahudi. “Eh Bal, kau tak tahu ke yahudi ada di mana-mana? sehingga dalam kerajaan malaysia pon banyak spy yahudi.” Ini lah fikiran mereka. Suka sangat reka hantu yahudi dalam otak mereka sampai kalau jadi masalah di ceruk kampung di pedalaman Kedah pun itu Yahudi punya salah. Lepas tu macam-macam teori dibuat — semuanya tanpa bukti yang sahih, cuma cerita-cerita orang sahaja.

Dulu saya dengar pelbagai teori konspirasi. Maaf, dari keluarga saya sendiri pun ada pelbagai cerita karut yang saya dengar. Seorang ahli keluarga saya pernah cakap, Tun Dr M adalah Freemason tahap ke-33 (tahap paling tinggi) sebab itu dia tak perlu takut kena assassinate walaupun lantang mengkritik Barat. Hahaha…apa lagi lepas ni? Pak Lah ahli Illuminati? Dato Seri Najib ahli New World Order? Kah kah kah, aktif sungguh imaginasi mereka.

Penyakit yang banyak menghinggapi geng-geng ini ialah kecenderungan mencari benda-benda yang “tersirat”. Di Amerika, mereka lah yang membawa cerita karut bahawa piramid dan mata yang terdapat di matawang US dollar adalah bukti Illuminati mengkontrol ekonomi dunia.

Antara orang bijak yang pandai mengambil peluang ke atas geng-geng konspirasi ini ialah Dan Brown, penulis novel yang banyak menggunakan elemen-elemen teori konspirasi dalam novelnya. Terus dia jadi jutawan, sebab geng-geng konspirasi ni pakat beli buku dia, kononnya nak tahu pasal konspirasi di Vatican, Paris dan Washington (ya, saya juga baca ketiga-tiga buku tersebut, cerita nya macam sampah, buang duit sahaja beli. Kalau anda mahu cerita teori konspirasi yang lebih intelek, cuba baca buku Foucault’s Pendulum karangan Umberto Eco).

Di Malaysia golongan “tersirat” ini juga ramai. Dalam semua benda, mereka nampak agenda yahudi atau anti-Islam. Dalam pokemon ada yahudi. Dalam colgate ada yahudi. Sudahlah ini menunjukkan kejahilan mereka terhadap dunia, tetapi juga menunjukkan kejahilan terhadap agama juga. Agama tidak mengajar merekacipta benda-benda karut kemudian berkata bahawa ini semua benda “tersirat” yang kami sahaja nampak kerana kami ada “pencerahan”.

****

Kenapa saya sibuk sangat dengan benda-benda konspirasi ni? “Biarlah orang nak percaya apa-apa pun, yang kau sibuk kenapa?”

Hehe…biar saya ceritakan kenapa saya kisah. Sebabnya mudah sahaja. Virus ini dah menular ke kalangan orang muda, terutama yang berpendidikan. Saya tak kisah kalau orang tua di kampung-kampung percaya bahawa Mahathir adalah agen Yahudi, atau pelajar-pelajar institut vokasional percaya bahawa ekonomi dunia dipegang oleh sekumpulan manusia sulit yang menyembah Iblis, semua itu saya tak kisah.

Yang saya kisah, budak2 universiti, budak2 yang belajar oversea, pekerja2 professional, bakal2 pemimpin, para pensyarah dan profesor, pun percaya kepada konspirasi-konspirasi yang karut. Luluh hati saya bila menerima email-email forward berisi teori konspirasi karut oleh eksekutif Petronas, oleh penjawat tinggi kerajaan, oleh pensyarah-pensyarah IPT, oleh pelajar-pelajar luar negara. Kalau golongan ini pun percaya kepada perkara karut, apa lagi harapan yang kita ada dengan rakyat jelata.

Jangan anggap anda mendapat “pencahayaan” atau bijaksana atau bermata hati atau berkebolehan melihat yang tersirat, kalau anda cuma mereka cipta benda yang tak wujud.
Jangan bersorok di sebalik nama agama, gunakan hadis dan ayat-ayat yang tak jelas kaitannya dengan teori konspirasi anda. Jangan pandai-pandai tuduh orang lain tidak nampak yang tersirat kalau kami tak mahu percaya karut-karut rekaan anda.

Maaf kerana saya agak keras, tapi saya tak akan berganjak. Tolong jangan percaya lagi teori konspirasi. Jangan sebarkan teori konspirasi melalui email dan usrah anda. Periksa asal usul sesuatu dengan sumber yang sahih, bukan melalui mat-mat dan minah-minah konspirasi yang lain. Buka mata anda.

Jangan percaya sesuatu hanya sebab yang cerita itu ustaz, atau abang usrah atau naqibah atau anda baca dalam buku sekalipun. Dulu saya banyak baca buku-buku mengarut, terutamanya buku mengenai dajjal. Dulu pada tahun 1990an, ada “ularmak” yang mempunyai ijazah syariah, mengatakan bahawa Dajal itu adalah USSR kerana gah nya empayar USSR dan kecanggihan teknologi mereka.

Ini bukan calang-calang buku, buku ini dijual di toko-toko buku Islamic dan dihebahkan di ceramah-ceramah agama. “Dajjal sudah muncul,” kata mereka, sambil memberikan berpuluh-puluh “bukti” bahawa dajjal itu adalah USSR. Ada “bukti” yang berbunyi sebegini: di hadapan pesawat-pesawat perang USSR, ada tertulis KFR. Ini bermakna KaFiR. Dan Dajjal punya muka ada tanda yang menyatakan Dajjal itu Kafir. Jadi USSR adalah Dajjal. Hahahaha…mengarut bukan? Tak ke sakit hati baca? Cuba bayangkan 50 “bukti” sedemikian dikumpul dalam satu buku. Buku itu layak dibakulsampahkan sahaja, walaupun ditulis oleh seorang yang bergelar ulamak.

Sekarang ni bila USSR dah pecah, apa sudah jadi dengan dajjal anda? Dajjal duduk di Moscow ka, atau di St Petersburg? Atau dah guna passport Belarus atau Ukraine? Dajjal dah tukar kerakyatan jadi People’s Republic of China ka? Atau Dajjal sudah jadi American citizen? Kalau dajjal itu kuasa besar, ini lah kuasa-kuasa besar sekarang. Mana pegi bukti KFR atas kepada dajjal?

Saya hari tu terbaca di MPH (tolong lah malu sikit wahai pengurus MPH, kenapa kedai anda banyak tajuk karut? mana QC?) ada buku yang menghuraikan “bukti-bukti” bahawa dajjal itu adalah Satya Sai Baba. Kah kah kah, dulu USSR, la ni saibaba pulak jadi dajjal? Lepas ni siapa pulak? Amitab Bachchan?

Ini semua adalah kerja gila dan sia-sia mereka yang tiada kerja lain selain daripada mencari benda-benda yang “tersirat” sehinggakan kepercayaan karut mereka sudah sampai peringkat kepercayaan kartun. Sudah tentu di chapter pengenalan buku tersebut mereka menonjolkan bahawa merekalah yang mempunyai “mata hati” dan mempunyai ilham yang agung dan orang lain di luar sana adalah buta dan tak berkasyaf seperti mereka.

Merekalah yang paling bijaksana kerana berjaya menjumpai “bukti” dajal ialah sai baba. Yang peliknya buku ini sampai jadi bestseller. Wah, lucrative sungguh market buku teori konspirasi ni. Apsal saya pegi tulis buku matematik, lepas ni baik saya tulis buku “Obama adalah Dajjal”. Sure jadi bestseller.

Ini penyakit yang dialami ramai orang. Saya panggil self-aggrandizement. Seakan mereka lah yang memperolehi kebenaran agung, dan yang nampak akan benda-benda tersirat, sehingga benda karut pun mereka anggap benar. Seakan orang lain itu berkomplot untuk menolak kebenaran sejati dan berusaha menyoroknya dari pandangan awam. Mereka sahaja betul, orang lain sesat.

Yang “tersirat” ini semuanya karut sahaja. Untuk menjadi seorang yang terhormat anda kena jauh jauh dari benda karut. Ulama-ulama yang saya hormati di Malaysia, tak ada pun yang kaki konspirasi. Mereka menekankan peri pentingnya ilmu dan kebenaran. Segala yang diujar perlu mempunyai bukti kukuh. Ini disiplin ilmu. Atas dasar ini agama tertegak.

Agama ini mudah. Jangan disusahkan dan disimpul-mati kan dengan konspirasi yang bukan-bukan. Jangan cemar keindahan agama dengan huduhnya cerita-cerita karut yang anda lemparkan. Jangan kelirukan rakyat dengan cerita-cerita bangang dan basi mengenai illuminati, freemason dan sebagainya.

Saya tak kata freemason tak wujud, di KL dan Penang pun ada Freemason Lodge. Saya pernah masuk Mason Lodge di Boston. Saya pernah berkenalan beberapa orang Freemason, dan saya pernah lihat dengan mata kepala sendiri “secret handshake” mereka (tidak lagi secret, kerana dah banyak website menghuraikan ritual-ritual Mason di Internet. Tapi mereka cuba mengekalkan secret itu dengan mencipta handshake yang tersendiri di setiap lodge).

Jangan ingat anda sudah tahu mengenai Freemason kalau cuma baca buku-buku nukilan ustaz-ustaz Maggi mee atau Harun Yahya atau membaca buku Dan Brown sahaja. Cuba kaji cara ilmiah. Kalau anda kaji secara ilmiah, anda akan tertawa dengan kenyataan bahawa “Freemason menakluki dunia”.

Begitu juga dengan yahudi. Tiada sekumpulan yahudi di dalam bilik gelap yang berkomplot menguasai ekonomi dan politik dunia. Itu semua fantasi sahaja. Elders of Zion tak wujud. Yang ada cuma kerajaan Israel yang kelam kabut dengan politik mereka (seperti mana-mana negara di dunia). Itu lah insitusi yang paling berkuasa di dunia Yahudi, beserta dengan tentera dan intelligence agency mereka. Ya, saya faham tentera Yahudi dibiayai Amerika dan intelligence agency mereka hebat, tapi kalau mereka ni hebat sangat sampai menakluk dunia, takkan mereka boleh disepak keluar oleh Hezbullah pada tahun 2006? Mana pergi tokey-tokey Illuminati yang berkuasa itu?

Tolong jangan obses sangat dengan konspirasi yahudi ni, mereka ni sama juga macam kita. Saya tahu ramai percaya yahudi kontrol media melalui rupert murdoch, tapi ini bukan bermakna mereka mengkontrol dunia seperti diwarwarkan oleh mat-mat konspirasi ini.

Tahukah anda syarikat media Rupert Murdoch itu antara pemegang saham terbesarnya adalah orang Islam, seorang putera Saudi? Kenapa tak kata Fox News dalang konspirasi Islam?
Saya juga faham yahudi banyak memegang kuasa ekonomi. Saya tahu CEO Goldman Sachs adalah bekas pelajar yeshiva di New York. Saya tahu Alan Greenspan dan Ben Bernanke, Fed chairmen adalah yahudi kedua-duanya. Dan banyak firma Wall St dan Fortune 500 company yang CEOnya adalah yahudi. So what? Adakah mereka ini tiap2 bulan akan meeting di dalam bilik rahsia dan membincangkan cara menghancurkan umat islam melalui pokemon dan colgate?

Ini adalah karut semata-mata. Jangan biar fantasi mencemar pemikiran logik anda.
Orang yang bising menggebangkan konspirasi yahudi ni, adalah orang yang paling jahil mengenai negara Israel. Bagi mereka Israel adalah negara yang diduduki oleh monster berhidung besar dan bergigi taring dan kerja mereka sehari-hari ialah berfikir cara menghancurkan umat Islam.

Ini lah fantasi geng-geng konspirasi ini. Pernahkah mereka melawat Israel? Berapa rakyat Israel yang mereka pernah jumpa? Pernah kah mereka membaca akhbar Yediot ahronot atau Haaretz? Sudah tentu tidak, buat apa nak percaya propaganda yahudi kan. Yang mereka percaya apa yang mereka dengar-dengar dan baca-baca dari sumber yang entah sahih atau tidak. Jauh sekali membuat kajian mengenai Israel. Yang mereka tahu, Israel = mengkontrol dunia melalui kumpulan sulit.

Tolong lah saya merayu anda, cukuplah obses dengan Yahudi dan konspirasi menawan dunia oleh Yahudi ini. Cubalah sedar bahawa kelemahan kita adalah disebabkan kekurangan kita sendiri yang perlu dibaiki, bukannya disebabkan yahudi yang buat. Cuba usaha kuat, belajar rajin-rajin dan amal agama sungguh-sungguh, nescaya anda akan jadi kaum yang kuat lebih kuat daripada yahudi. Masa itu tak perlu teori konspirasi lagi.

Saya kelakar apabila mendengar orang Amerika pun kuat konspirasi. Dalam satu survey yang dijalankan oleh Pew Research Centre baru-baru ini, 12% orang Amerika percaya bahawa Obama adalah seorang Muslim. Ini juga karut. Obama ialah seorang pengikut Kristian dan berkali-kali telah menyatakan perkara itu secara umum. Bayangkan 20 juta orang masih percaya teori konspirasi itu. Superpower my ass.

(Ada tak orang islam yang masih percaya Obama itu seorang Islam? Jika ada sila basuh muka anda, anda sedang bermimpi dan masih dibuai imaginasi indah.)

Saya seorang realist. Saya percaya hukum alam ini sama dari dulu hingga sekarang. Dunia ini bukan dunia yang ideal, dunia ini dunia yang cacamarba. Human nature adalah sesuatu yang buruk, bukan elok. Saya bukanlah idealis yang percaya dunia ini hitam putih. Saya tahu dunia ini tempat yang teruk.

Tapi saya tak perlulah pujuk perasaan saya dengan mempercayai pelbagai jenis teori konspirasi untuk menyedapkan hati saya. Untuk saya percaya akan sesuatu, perlukan bukti yang kukuh. Saya tak percaya semata-mata kerana sentimen.

Sentimen saya adalah sebagai orang Islam. Saya INGIN sangat percaya orang Islam adalah baik-baik belaka. Saya INGIN sangat percaya orang Islam ni tak buat kerosakan yang besar. Kalau ikut sentimen dan emosi (dan fantasi) saya, memang orang Islam ni tak buat salah.

Tapi bukti sahih menunjukkan orang Islam yang buat 9/11. Yang merancang dan menjalankan rancangan itu adalah orang Islam. Bukti dah jelas dalam pelbagai dokumen dan rakaman yang telah didokumentasikan. Samada saya suka atau tidak, orang Islam yang buat 9/11 itu. Saya realist. Saya terima hakikat yang pahit.

Bukannya saya reka cerita yang menyedapkan hati: oohh, sebenarnya yang buat adalah yahudi, atau CIA atau FBI. Orang Islam ni cuma dijadikan kambing hitam supaya mereka boleh serang negara Islam. Ini adalah emosi dan sentimen semata-mata. Tak ada satu bukti pun bahawa 9/11 dibuat oleh CIA atau FBi, walaupun sentimen dan emosi anda INGIN percaya pada benda itu. Telan lah realiti walaupun pahit, wahai saudara Islamku sekalian. Jangan buat-buat pejam mata.
Ramai yang terpedaya dengan teori konspirasi kerana mereka dimain angan-angan dan fantasi bahawa orang Islam ni baik baik belaka, tak ada yang sanggup buat terrorist attack. Jadi mereka salahkan pihak yang lain. Siapa lagi kalau bukan yahudi. Sikit-sikit yahudi. Bila kita nak terima kelemahan kita sendiri.

Teori konspirasi ini banyak mudaratnya jika dibenarkan bermaharajalela dalam masyarakat. Sebab itu saya ambil pendirian tegas dalam isu ini. Siapa menyebarkan teori konspirasi adalah menipu. Yang percaya adalah bodoh. Simple saja. Pahit untuk ditelan tapi straightforward. Hidup saya aman, hati saya tenang, minda saya puas dengan pendirian saya ini. Tak ada contradiction antara worldview saya dan realiti sebenar. Mat-mat konspirasi ini, selalu berlaku percanggahan antara worldview mereka dan realiti sebenar dunia.

Sudahlah cari benda-benda tersirat. Tak perlulah setiap bentuk pangkah (X) atau tambah (+) dianggap konspirasi Nasrani kononnya. Nanti kepala jadi mereng kalau setiap masa nak pikir pasal benda ini. Tengok benda dalam-dalam nanti mata pijau. Bukan semua benda ada maksud tersirat. Most of the time, what you see is what you get.

Jangan terlalu paranoid. Paranoid ini penyakit mental. Orang pandai juga boleh paranoid yang bukan-bukan (contohnya, Unabomber seorang profesor matematik lulusan Harvard yang anti-kehidupan moden, yang telah membunuh mangsanya menggunakan pipe bomb untuk menegakkan manifestonya). Bukannya semua orang nak attack kita. Kita ni entah siapa-siapa pun, orang pun tak ambil kisah. Tak ada kerja yahudi nak gondol orang kat malaysia ni. Baik mereka pikir hal-hal middle east. Kita je syok sendiri konon yahudi ni sibuk pikir hal kita.
Sedangkan kita ni dalam radar yahudi, takde keluar signal langsung. Jangan paranoid lebih-lebih. Jangan perasan.

Teori konspirasi ni menyakitkan hati saya, jadi maaf kalau saya tulis penjang lebar isu ini dan saya ulang benda-benda yang saya pernah cakap sebelum ini. Anggap lah ini luahan hati saya yang lama berbuku.

Saya tulis ini tanpa ada niat buruk atas sesiapa. Saya tak mengharapkan kemusnahan sesiapa, kerosakan sesiapa, kehancuran sesiapa. Saya cuma nak tunjukkan kecelaruan logik di sesetengah pikiran manusia. Kalau ada bahasa kasar saya pakai, itu untuk emphasis sahaja. Saya tak minta maaf kalau hati anda terguris (padan muka), bagi saya lagi penting bercakap benar daripada menjaga hati orang. Saya cakap kasar sikit tapi saya tak mahu bermusuh dengan sesiapa, kalau anda terima baguslah, kalau tidak, sikit pun saya tak susah.

Tak perlu nak menjelaskan kepada saya teori konspirasi ni mungkin ada yang benar, mungkin ada kebarangkalian 0.001% ianya bukan direkacipta, etc etc. Saya faham itu semua. Saya ambil jalan yang tegas kerana secara umumnya teori konspirasi ini menggoyahkan masyakarat dan memomokkan pemikiran kita.

Alright, maka terburailah apa yang terbuku dihatiku ini, terima kasih atas kesabaran anda membaca sampai ke akhir.

OK, haters, bring it on

End Copy/paste: link asal disini

Ulasan dari keretamayat

Jika kita susah, dan melihat ada orang yang lebih susah, maka kita akan rasa sedikit tenteram, maka aku harap korang yang rasa marah bila aku kata bodoh kerana percaya ada teori dalam the arrivals adalah konspirasi untuk jatuhkan ugama islam, tapi tenteramlah korang kerana saudara mahadaya jauh lebih bodoh sebab percaya ugama islam adalah konspirasi untuk jatuhkan ugama Nabi ibrahim, bengong ganda dua puluh tiga (terdengar bunyi guruh)

(aku harap korang tak marah aku kata mahadaya adalah bengong dan senang siperbengongkan)

Korang pun bagi hujah bahawa teori korang benar dengan bantuan video arrivals, dan saudara mahadaya juga berhujah ugama islam salah dengan bukti bukti yang buat aku rasa nak berak kat rumah dia tanpa tarik flush..!

Oklah, aku masih dalam mode perasan sibuk yang luar biasa (tapi masih sempat berak dan tarik flush serta update blog) maka akupun tanya pakcik google kot kot ada orang yang sependapat dengan aku agar aku tidak kesorangan dalam mempertahankan kesibukkan sebelum ini..

Bila search, banyak rupanya entry entry yang tak setuju dengan teori konspirasi, akupun bercadang nak copy paste beberapa entry untuk publish kat sini, tapi kebanyakkan entry mereka terlalu sopan, panjang, boring dan penuh dengan ayat Al quran yang aku rasa tak releven nak publish kat blog aku..

Lagipun ini adalah kali pertama aku nak jemput penceramah dari luar untuk dicopy/paste kat blog aku.., patut aku tulis sendiri isu ni, tapi sebab aku perasan sibuk luar biasa, dan akan update minggu depan lagi satu, maka aku buat kepetusan untuk copy/paste entry orang lain yang senasib denganku.. (senasib? woha)

Akhirnya, bila cari, jumpa jugak aku entry dari orang yang tak jauhpun, kawan aku jugak yang aku kenal sebelum aku tulis blog keretamayat lagi.., saudara Suhaimi Ramly, atau nama manjanya: bal.

Walaupun bal tidak mengulas tentang video the arrivals, tapi aku rasa point ada kat situ..

Ok, itulah ulasan aku tentang entry bal, "point ada kat situ" aku pergi dulu, Lain kali, aku tulis ulasan aku tentang video the arrivals..., itupun jika aku rajin luar biasa, bye!

(Krunnnnnngsshhh, tik tik tik.., bunyi seram dari jamban setelah ditarik pamnya…)

Ps: Soon you will know the truth, woha!…, (tiru ayat video arrivals..)

315 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 315 of 315
Anonymous said...

assalamu'alaikum.
selamzat hari jumaat semua.
jom pakat reramai gi solat jumaat awal harini. biar ganjaran yang bakal diterima bukannya sebesar telur ayam tapi sebesar unta.
sedekah pun bagus. kalau kering ringgit,maniskan wajah serta senyuman mu wahai saudara se islam ku sekelian.
~adios.

AchiQue said...

you know what, saya ada novel Foucault’s Pendulum karangan Umberto Eco tapi selepas 4 tahun, saya masih tak dapat bacanya sampai habis. konpirasi teori is sooo overrated..

lalola said...

encik hamka, delete la entry pasal teori ke ape ni. tolong..

sdey la tengok orang gado2 ape sume ni. tutop aib semua orang, delete je entry ni, senang kan? ;)

hamka said...

ok, aku tak baca lagi komen korang sepenuhnya, aku baru balik melawat pusat nuklear malaysia di bangi, he he, buat mereka yang bekerja disana, jika baca blog aku, hamka yang datang tu adalah hamka keretamayat.. (perasan popular)

knowladge sharing sikit:

negara kita akan guna tenaga nuklear untuk tenaga negara pada 2021...

jepun, korea dan amerika dah pakai, lebih jimat dari minyak..

eh, itu cerita lain..

ps: buat mereka yang tunggu entry baru, keseian korang kena refresh hari hari, so aku azam, hari selasa paling awal, dan hari rabu paling cepat aku tulis..

ilham dan ada, masa belum ada.

jika di izinkan tuhan, inyAllah, aku update entry baru minggu depan.

ps: aku azam juga untuk kurangkan ayat 'bodoh'.., sebab siapa yang makan lada memang pedas, kan?!

Anonymous said...

tenaga nuklear? bahaya.
kan ke kita boleh ambil iktibar dari surah al-kahfi bagaimana zulkarnain bina tembok dari besi, kemudian kuatkannya dgn tembaga (yg dah dicairkan) yg disiram ke atas tembok besi itu.kajian sarjana Islam dapati tenaga solar adalah jenis tenaga yg digunapakai bagi tujuan tersebut.
alquran adalah panduan yg sgt lengkap lagi sempurna. bersama kita gali isinya dan share dgn bijakpandai yg hanya bermentorkan sains teknologi, berpaksikan hukum logik dan berkiblatkan kepercayaan materialisme shj.
semua perkara dlm dunia ada pro dan kon. timbanglah kita akan sesuatu itu dgn ukuran timbang yg plg setara utk cucu cicit dan anak kita.

p/s:gembira hamka dah kembali ke pH neutralnya.

Ibn HAJARS said...

Assalamualaikum kepada mereka yang mendapat hidayah.

Tahukah kamu di dalam Al-quran terdapat ayat yang menyatakan memfitnah lebih buruk dari membunuh?

Kamu sebagai orang Islam patut mengelak diri dari fitnah dan menyebar fitnah.

Apakah benar tuduhan-tuduhan kamu terhadap orang kafir ini?

Kekafiran mereka tidak memberi lesen kepada kamu untuk memfitnah mereka melakukan perkara yang mereka tidak lakukan atau tidak terfikir pun untuk lakukan.

makcik anon said...

Salam

Ade baca cerita pasal pendedahan agen mossad yg dah berpaling tadah? Best buku tu. Cerita konspirasi Mossad dlm banyak hal untuk mencapai cita2 dorang.

Dari buku tu rasanya boleh buat kesimpulan,orang2 Islam boleh terselamat dari 'tactics' Mossad kalau

1 orang Islam menundukkan pandangan dari wanita bukan mahram

2 orang Islam menjauhkan arak

3 orang Islam tidak tamak wang/harta

4 orang Islam tidak 'too much' dalam sesuatu bidang...spt business, politik, ....

di mana Mossad guna/umpan perkara2 ini untuk mencapai tujuan mereka..terhadap org Islam atau bukan Islam.

So, kalau kita dapat jadi orang yg beriman yg sebenar yg patuh pada Allah dan sunnah rasul, insyaAllah akan terselamat dari tipudaya mereka...

kuntutttt powerrr said...

konspirasi ni apa? biskut kan? apa? salah ke makan biskut? bodoh ke makan biskut? abih tu kau tak makan biskut? kau tak makan, kau punya pasallah! apsal kutuk aku nak makan biskut? aku punya mulut, aku punya tekak, aku punya perut, aku punya pasallah!

cuba kalau konspirasi tu belachan. aku tak makan belachan. itu kau boleh makan. sebab kau suka belachan.

apa pun konspirasi itu enche' mahadaya memang bodoh, bangang dan bengong. mungkin sebab otak dia banyak cacing. tu la sapa suruh makan tak cuci kaki.

Puteri Bonda said...

Err, xde bnda nk komen,just nk ckp rindu kt entry terbaru Tuan Hamka, hope dh xde la pasl TEORI KONSPIRASI neh,huhu

Anonymous said...

AGAK-AGAK KORANG LA... KALAU KITA TUNGGU ORANG MELAYU KITA.. YG KITA PERCAYA DAN KENAL..NAK BUAT KAJIAN YANG PAYAH DAN MENDALAM MACAM THE ARRIVALS TU ADA TAK?..

KALAU ADA..AKU TABIK SPRING!

KALAU TAKDE...KORANG PATUT BERSYUKUR .. ADA PIHAK ISLAM LAIN (BUKAN MELAYU PULAK TU) YANG SANGGUP MEREDAH BENUA, MENGGADAI NYAWA, TENAGA DAN HARTA..NAK SIAPKAN VIDEO YG KORANG KATA KONSPIRASI NI...

AKU RASA..ADA KONSPIRASI YANG NAK KITA SEMUA PIKIR THE ARRIVALS TU ADALAH KONSPIRASI...

AKU TAK PAHAM ORG YG KUTUK2 KAJIAN ORANG ISLAM TU.. KORANG DAH TAU MCD, COKE, DLL MEMANG YAHUDI PUNYA.. LEPAS TU KORANG RASA ZIONIS YG BELI SENJATA, BOM KAT PALESTIN TU DAPAT DUIT DARI MANA?

KORANG TAK RASA KE KITA NI MENYUMBANG DANA PEMBELIAN SENJATA PERANG YAHUDI TU?...TOLONG BUKAK MATA KORANG LA..

DALAM MASA SAMA,KORANG SUMBANG LA SINGGIT DUA UTK TABUNG PALESTIN...TAPI PEGI MCD, STARBUCK, BELI ROKOK HARI2...

KORANG TAK FIKIR KE KITA MENGAYAKAN YAHUDI LEBIH DARI BANTU PALESTIN..

ITU BARU CITER PALESTIN, BELUM CITER LAIN2 LAGI...

LASTLY, SUKATILAH KORANG TAKNAK AMBIK ILMU YG DIPAPARKAN KAT VIDEO TU..TOLONG JANGAN MENGUTUK DAN MENYAKITKAN HATI KAMI PULAK..OK!!!!!

Anonymous said...

Assalam

Memang orang Melayu tak boleh buat kajian-kajian ilmiah yang korbankan masa diri dan harta seperti penerbit the Arrival.

Walaubagaimanapun, ramai orang Melayu yang sekarang ni korbankan diri masa dan harta dan bertebaran diseluruh dunia dalam mendakwahkan agama Islam semata-mata kerana Allah.

Pengorbanan sebeginilah yang diarahkan oleh Nabi saw. Seluruh kaum keluarganya yang beriman serta 124,000 para sahabat rahum. telah mengorbankan diri, masa dan harta untuk kerja agama kerana Allah. Jumpa manusia eye to eye, heart to heart. Sepatah perkataan setahun ibadat sunat!...(baru satu kelebihan).

Orang Melayu OK beb...

Orang Palestine sendiri datang Malaysia untuk buat usaha yang sama. Aku ingat mereka nak cakap tentang penderitaan mereka dibawah Yahudi. Sikit pun mereka tak cerita tentang perkara tu...cakap perkara atas bumi dan bawah langit juga. Kita yang ia-ia...tak ada pun mereka suruh boikot Yahudi ke apa ke? Rakyat negara mereka sendiri tu....

Kita kesian kat depa, depa pun kesian kat kita. Negara dia perang bangat pun mereka nak pergi masjid solah berjemaah...he..he..kita?

antikapel mana kau...he..he..
Subuh tadi aku pandai! Woha!

Khalid
P/s: kesian kat kitakan?

Anonymous said...

Razman Razali said :

pakatan rakyat tumpas di 2 DUN mlm ini..pasti ade konspirasi di sebaliknya..pfffttt...

.....Ni baru sesuai kalau nak dikatakan sebagai....bodoh

keretakancil said...

sudahlah tu,asyik2 bodoh...asyik bodoh...semua sama.naik muak aku

cubalah ingat mati sikit.dah jadi mayat nanti,takde mende nye bodoh2 ni.

org yg jalankan usaha dakwah pasti belajar hikmah berdakwah.bukan belajar kondem org lain.ini bukan parti politik kondem sana kondem sini.

ini kan PARTI MAYAT.bukan aku kata ye,hamka kata.

Anonymous said...

janganlah begitu saudara sebarang teori yg dikemukakan pasti ada hujah2 dgr lah dulu penjelasan mereka kemudian buatlah penilaian janganlah bersikap ego jika ada org memberitahu anda yg dia mendapat maklumat ada org ingin membahayakan org2 yg saudara sayangi kemudian anda tanpa usul periksa menyatakan bahawa dia bodoh walhal dia berusaha menyelamatkan anda tapi apa2 pun saya cakap dari kenyataan saudara saya percaya anda dah tutup telinga sebelum mendengar so.. kesimpulannya lantak ko.. la...

alfindani said...
This comment has been removed by the author.
alfindani said...

Salam.
Kepada Ibnu Hajars dan lain2. Saya merasa terpanggil untuk memperbetulkan sedikit salah faham kebanyakan kita berkenaan fitnah yang disebut di dalam al Quran mahupun hadith yang mana ia bukanlah bermaksud fitnah seperti yang difahami di dalam bahasa melayu.

Fitnah yg dimaksudkan adalah ujian,dan di dalam ayat yg diqoute kebnykn penceramah iaitu "wal fitnatu ayaddu minal qatli" or "wal fitnatu akbaru minal qatli" pula bermaksud kesyirikan.

Jika fitnah yang kita maksudkan, di dalam al Quran disebut Buhtaan.
Semoga bermanfaat.Harap maklum.
(saya ada mencatat agak panjang lebar di sini : http://alfindani.blogspot.com/search?q=fitnah+vs+fitnah

Anonymous said...

Assalam

Maklumat sahih dari al quran dan hadith pun ummat buat dek....

Wake up! Masalah ummat bukan ancaman penyembah setan atau sebagainya. Masalah umaat ler ni yang paling-paling kritikal ialah tidak mahu menyembah tuhan.

Setan faham tentang 5 janji Allah swt terhadap manusia yang menjaga solah....
1.Kehidupan dunia yang berkat
2.Selamat dari azab kubur
3.Lintas titian sirat sepantas kilat
4.Dapat buku catatan amal tangan kanan
5.Masuk syurga tanpa hisab.

Oleh itu, dia akan gunakan segala tipu helahnya semenjak dari zaman Adam as untuk memperdayakan kita supaya tidak mementingkan solah/ menjaga solah.

Senang je nak tau tahap iman tuan-tuan dan puan-puan. Bila azan kita di mana dan sedang buat apa.Kalau kita belum bersiap untuk solah. Iman kita problem.....

Oleh itu saranan orang-orang alim kita kena risau bagaimana semua manusia lelaki akil baligh dapat sembahyang berjemaah 5 kali sehari di masjid dan bagaimana semua wanita akil baligh dapat sembahyang awal waktu dirumah masing-masing (kerisauan seumpama ini akan membantu DIRI kita sendiri untuk menjaga solah-insyallah)

Bagaimana dari rumah orang-orang Islam akan keluar anak-anak yang soleh dan solehah, hafiz-hafizah, alim-alimah...daie-daie

Bagaimana dari rumah Islam keluar suara-suara bacaan al quran, malam-malam hari rumah ummat islam seperti bintang-bintang dilangit bercahaya dengan solat malam dsbgnya.

Bagaimana saya akan dapat patuh 100% perintah Allah dalam kehidupan saya dan mengikuti cara yang telah ditunjukkan oleh kekasih Illahi saw.

I love all of your my bro. and sis in Islam....believe me I love you all, like I love myself.

Khalid

Bila kita jaga solah, Allah akan jaga kita. Betul tak antikapel....dimana sih!

Anonymous said...

Assalam

Maklumat sahih dari al quran dan hadith pun ummat buat dek....

Wake up! Masalah ummat bukan ancaman penyembah setan atau sebagainya. Masalah umaat ler ni yang paling-paling kritikal ialah tidak mahu menyembah tuhan.

Setan faham tentang 5 janji Allah swt terhadap manusia yang menjaga solah....
1.Kehidupan dunia yang berkat
2.Selamat dari azab kubur
3.Lintas titian sirat sepantas kilat
4.Dapat buku catatan amal tangan kanan
5.Masuk syurga tanpa hisab.

Oleh itu, dia akan gunakan segala tipu helahnya semenjak dari zaman Adam as untuk memperdayakan kita supaya tidak mementingkan solah/ menjaga solah.

Senang je nak tau tahap iman tuan-tuan dan puan-puan. Bila azan kita di mana dan sedang buat apa.Kalau kita belum bersiap untuk solah. Iman kita problem.....

Oleh itu saranan orang-orang alim kita kena risau bagaimana semua manusia lelaki akil baligh dapat sembahyang berjemaah 5 kali sehari di masjid dan bagaimana semua wanita akil baligh dapat sembahyang awal waktu dirumah masing-masing (kerisauan seumpama ini akan membantu DIRI kita sendiri untuk menjaga solah-insyallah)

Bagaimana dari rumah orang-orang Islam akan keluar anak-anak yang soleh dan solehah, hafiz-hafizah, alim-alimah...daie-daie

Bagaimana dari rumah Islam keluar suara-suara bacaan al quran, malam-malam hari rumah ummat islam seperti bintang-bintang dilangit bercahaya dengan solat malam dsbgnya.

Bagaimana saya akan dapat patuh 100% perintah Allah dalam kehidupan saya dan mengikuti cara yang telah ditunjukkan oleh kekasih Illahi saw.

I love all of your my bro. and sis in Islam....believe me I love you all, like I love myself.

Khalid

Bila kita jaga solah, Allah akan jaga kita. Betul tak antikapel....dimana sih!

Anonymous said...

assalamualaikum...

setuju dgn eD...

amik yg baik, positif...yg x prlu xyh amik...
bukanlah tolak mentah2...
org nak peringatkan benda yang kita tak perasan, tengok ja la...

dakwah banyak cara...
pintu ke pintu slh satunya...
sampaikanlah walau hanya sepotong ayat pun ya juga...
berayat2 klu dlm arrivalnya...
jadi boleh2, tontonlah...byk mesej baik...
yg mn rs mls amik port,xyah amik port.easy as abc...

kita bising2 macam ni..macam mampu plak kita ke depan berceramah macam mereka hari2...
tak ka malu kondem keja orang tapi kita sendiri pun dakwah terlalu sikit hatta sampaikan walau sepotong ayat...
kritik cara dakwah orang itu ini tak kena...
muhasabah diri dulu....

jadilah seperti resmi padi...makin berisi makin menunduk...

sekian...

IQ 138 said...

nama bala kita' laut ka' amai belaya setegal utai mit tok o..sai asai kita' nda' nemu nama utai ko ako..(malunya aku..)

Ibn HAJARS said...

Subhan'Allah, Alfindani, anda betul, saya salah, terima kasih.

keretakancil said...

ok,usaha dakwah kan?dari pintu ke pintu...

apa kata jika penyembah syaitan itu buat benda yg sama tp lebih ADVANCE.dari pintu ke pintu malah stay dalam rumah sampai bila2,sebarkan 'dakwah' dia nak tentang dakwah dr pintu ke pintu ni.

tv dan internet.rokok.facebook.hantar missionary,tolong org Islam yg dibuang orang Islam sendiri (pesakit AIDS,penagih dadah)....

sbb itu ada org usaha dakwah tak jalan biarpun 50 tahun organisasi dah bergerak,sbb TAKDE STRATEGI.

kenapa strategi dakwah mereka (kalau aku cakap Dajjal atau Freemason,korang elergik kan?)boleh berjaya malah cepat tp strategi dakwah 'dari pintu ke pintu' ni lembab dan tenggelam timbul?

sbb TAK BETUL2 belajar dari Rasulullah s.a.w.

SEBENARNYA Rasulullah s.a.w ada strategi sendiri termasuk 'dakwah dari pintu ke pintu' itu tp korang tak abis silibus sebenarnya.korang taksub sangat silibus dari INDIA tu.

Sebenarnya ada lagi strategi yag nabi guna tp diblacklist (bukan oleh ulama India,tp pengikut mereka termasuk korang) sbb takde dalam silibus India korang tu,so alert betul2 tang ni.

aku sayangkan korang sbb itu aku tegur.

encik suhaimy mungkin genius tp tak semuanya.begitu juga hamka.

so nak ilmu kena kosongkan diri dulu,anggap diri tu bodoh (bukan anggap orang lain bodoh),buang ego...baru dapat ilmu.ilmu tak suka orang yg sombong.lagi2 bodoh sombong.hehe

Anonymous said...

Wah wah kereta kancil apa hal kau merepek yg bukan-bukan. kalau kau x setuju dgn hmaka apahal kau kait kan dgn dakwah pintu ke pintu

arizWanmerahs said...

"keretakancil said...

ok,usaha dakwah kan?dari pintu ke pintu...

apa kata jika penyembah syaitan itu buat benda yg sama tp lebih ADVANCE.dari pintu ke pintu malah stay dalam rumah sampai bila2,sebarkan 'dakwah' dia nak tentang dakwah dr pintu ke pintu ni."


Ko dah buat ker ziarah pintu k pintu? Jika belum, sila belajar buat... Jika sudah, sila tambah korban lagi...

Jika ko karkun 'peti ais'.... entah lah....!


Wassalam.

kipas susah mati:) said...

encik hamka minta dideletekan lah komen2 mahadaya?

siap ada bacaan kursi version dia pulak.takut terpesong pulak aku.

Ridhwan bin mohd yunus said...

salam tn yang di muliakan oleh allah dan dikasihi oleh nabi muhammad saw.. banyak sungguh komen yang diterima sehingga mencecah 226.. dan ini adalah komen yang kedua saya...

tn yang mulia... membaca komen-komen yang di lontarkan kadang - kadang hati ini merasa sungguh sedih dengan akidah umat islam sekarang ini. .. kadang- kadang rasa gusar dengan penerangan yang dilontarkan.. kadang-kadang merasa sungguh terhibur... benar sungguh katanya... dunia ini ibarat permainan... bagi kes-kes akidah... mudah mudahan perkara ini adalah kes-kes yang terpencil... dan boleh diatasi dengan penerangan demi penerangan ... penerangan yang perlu dicakapkan lagi dan lagi... sehingga mati..

kerje ini adalah kerja kita semua...

aku.... benci dalam hati .

Datin Lulu said...

Salam 'alaik Dr. No Problem,

Saya tertarik dengan blog awak.
Pendapat² dan ramalan awak biasa saja.

Saya terasa ingin membantu awak; strategi/persiapan yang sangat bagus, semuanya ada enam tapi saya bagi awak satu je:
i. Awak yakin Allah berkuasa boleh buat apa sahaja.

Usaha siang hari 10% je Dr., usaha malam hari 90%. Kalau Dr. dapat usaha 90% di malam hari dengan istiqamah, memang saya respek abes ah ngan Dr.

Untuk diskusi yang lebih dinamik dan akademik, Dr. boleh email saya di

fenomena.lulu@gmail.com

atau saya syorkan Dr. No Problemo boleh kaji pula Teori Olduvai bagi menggantikan Teori Konspirasi yang penuh ramalan ni.

Jazakallah.

Ampuan Awang said...

wah, hangat benar perbincangan. bab copypaste memang menarik hati aku; sungguh menarik ;)

tuan director said...

facebook pun teori konspirasi

tuan director said...

jgn main pesbok.hahahha

Frodo Baggins said...
This comment has been removed by the author.
Frodo Baggins said...
This comment has been removed by the author.
Frodo Baggins said...
This comment has been removed by the author.
IQ 137 said...

234!!lagi lawa.no iluminasi..dakwah pintu ke pintu,ada jg buat dakwah.ada sapa2berani mengatakan ini bkn kerja nabi?Kalau ya,knp perlu dipersoalkan.dpd xda,baiklah ada..(kereta hampir terbabas)

hamka said...

Boleh tak jika aku cakap, aku masih comel di sini?

woha!

ps: ada orang tak suka baca blog aku, kutuk dan komen, tapi hari hari refresh ruangan komen ni tunggu aku punya komen. bijak sungguh!

Frodo Baggins said...
This comment has been removed by the author.
Ibnu K said...

Betullah.. rasa hati aku selama ini.. Bro hamka.. adalah lebih baik bro kembali ke pangkal jalan ya... Jangan taksub sangat dengan benda-benda sebegini...

keta kancil 660 said...

sian hamka.. terus senyap.. takpela hamka, pasni ko sabo k.. jgn terlampau angkuh. kt sume manusia biasa yg kadang2 lalai.. kn terima teguran org coz kdg2 bila selalu kn puji, kt lupa sapa kita.. cam firaun la, da rakyat puji je, last2 prasan dia tuhan.. kan last2 da kena telan laut.. so amik iktibar k dan pasni berhemah sikit.. tq

hamka said...

terma kasih kerana refresh..., : )

Frodo Baggins said...
This comment has been removed by the author.
zubair ghazali said...

oh..dah ratusan~

btw, zaman sekarang zaman fitnah,
zaman banyaknya propaganda dan semuanya disebarkan oleh agen fitnah yakni media.

memang susah nak percaya, dan kalau ikutkan malas nak percaya segala benda ni.
sebab terasa sangat mengarut dan pelik.

baik kaji sejarah islam yang dah lama terkubur dari masyarakat islam..

baik kaji macam mana Rasulullah saw bangkitkan empayar Islam..

arrghhhh~

Marhaen Kacak said...

dulu juara lagu...pastu iklan raya..pastu upin ipin lak... skang ni imam muda n akademi alQuran lak..

umat melayu dan islam.... digest jagan tak digest..:P


Rancangan Akademi AlQuran dan Imam Muda Agenda Yahudi dan Freemason

hamka said...

upin ipin tu di tulis oleh kawan aku (dewa kebaikkan), saje nak test mamat konspirasi, alih alih, ada jugak yang percaya, memang bodoh tahap kronik..

ni aku cuba bakat buat konspitrasi pulak, caya jangan tak caya..

****

ultaman telah silangkan tangan (+) ketika fire raksaksa, ini mungkin ada kaitan dengan freemason n illuminati sebab di dada ultraman ada satu mata yang berkelip kelip apabila berada dibumi lebih dari 25 sec, kemudian simbol cahaya yang keluat dari “+” ultra tadi adalah simbol bulan sabit yang menunjukkan ugama islam digunakan sebagai bantuan menhancurkan raksasa..

raksasa mati, dan ultraman terbang..

maka kesianlah Majlis perbandaran jepun sebab kena mita budget baru dari kerajaan untuk kerja kerja mengalihkan bangkai raksasa..

woha!

ikhlas said...

hahaha meriah gak sini,mat konspirasilah,bodoh membodohlah tak ubah cam blog politik jugak hehe

apa pun teruskan wat artikel yg membuka minda

fitnah Dajjal itu memang ada.nabi pun ada peringatkan,so jangan buat main2 dgn kajian org lain terutama ulama...dalam 10 orang wat kajian,4 org tu mungkin merapu tp jangan bodohkan yg 6 org tu sbb seolah2 kita buat main2 peringatan nabi.

Anonymous said...

en. hamka..sila abaikan komen2 diaorang tu..macam lalat..shoh,main jauh2 la..
biaq pi la en. hamka nak tulis apa dalam blog dia.sebuk wat pa?
sebolehnya korang nak hamka ikut pendapat/pemikiran korang..
by the way..setiap orang ada style penulisan masing2.
kalau tak suka,boleh keluar dari ini page/blog.
sekian

Zai-D said...

Emm..huraian yang BAGUS...kepada sesiapa yang terasa harap ubah ape yang dipikiokan baguih...Mantop kan iman....yushhh

Anonymous said...

salam...
sungguh dahsyat celoteh anda..moga2 anda dilindungi ALLAH S.W.T dan sentiasa mendapat hidayahNYA..pape yang anda fikir,kembalilah kepada ALLAH..teori2 semua tu xpenting..yg penting,kebergantungan kita semua kat Pencipta.jangan memburuk2kn pihak lain,tapi,cuba berfikiran terbuka dn jgn terlalu jumud dlm melayari kehidupan ni wahai saudara.sekian harap maklum saudara

hamba sahaya said...

ramai lak komen.. sebenarnye.. waktu arrival pertama kot aku tengok.. itu suggest from member.. xabis tgk pun aku tertdo.. pasal dulu waktu skola rendah aku fanatik menatang camnie.. tp skang tak!..sebab dia.. diorang pun manusia cam aku.. makan n bekerja.. banyak lak mase nak wat konspirasi.. kecuali satu jabatan konspirasi ditubuhkan sebab kerja dia mesti wat konspirasi je kan.. macam aku g tau dulu aku fanatik gak benda camnie.. smpai tahap aku letih.. dan aku terpikir klu macam nie xjalan kerja sampai jadi mayat.. maklumla dok kaji xde penghujung.. memangle aku tau belajar sampai liang lahad.. cuma blaja bab nie..aku rasa jiwa ku kosong.. haha.. konspirasi terawal yang aku belaja adalah..klu korang pernah gak lak.. lipat2 sejadah dan gambar kat sejadah tue akan jadi satu lambang yang simbolik..macam kes coca cola tue le.. wah umpama gambar apila bla..bla.. masjid terbako la.. sampai nak smayang pun aku pk lain bila tgk sejadah pergh.. tak kn aku nak terbalikkan sejadah tue..

hamba sahaya said...

aku dah 5 tahun xkuar sebenarnye.. tapi nak baiki diri masih ada.. pagi nie.. aku terbangun.. terkenang waktu pernah kuar dahulu.. masjid dekat je kot depan umah nie jer.. korang sume klu kuar area umah aku jgn lupe ketuk umah aku.. bandar tasek selatan..

akal. said...

guna la akal masing2...ilmu,iman,amal..

akal. said...

akal umat akhir zaman yang sangat lemah...

mi said...

salam..

minta tolong sahabat2 semua tonton video ni..

pentingnya konspirasi supaya umat islam lebih berwaspada dan berjaga-jaga, bukan bersangka buruk tak tentu hala.

http://www.youtube.com/watch?v=_63HO6C9KTg&feature=related

imam ni pernah dipenjarakan setahun lebih kalau x silap..macam2 asam garam telah lalui

Anonymous said...

Perkataan yang baik dan pemberi maaf lebih baik daripada sedekah yang diiringi dengan sesuatu yang menyakitkan (perasaan si penerima). Allah Maha Kaya, lagi Maha Penyantun. (Al-Baqarah ayat 263)

sedekah "ilmu" yang digunapakai oleh En. Hamka manyakitkan hati pembaca jadi gunakan perkataan yang baik yer En. Hamka. Malulah kita sgn Allah kerana kita hanyala hamba Allah

hamka said...

okey!

Anonymous said...

salam..

Dari Abu Darda ra., Rasullulah saw bersabda, "Mahukah kuberitahukan kepadamu sesuatu yang lebih baik daripada puasa, shalat dan sedekah?" Para sahabat menjawab, "Tentu, beritahukanlah kepada kami."Beliau menjawap, "Kerukunan diantara kalian adalah amalan yang paling baik, kerana perselisihan (agama) diantara kalian adalah merusak. Yaitu laksana pisau cukur yang mencukur habis rambut di kepala. Sama halnya berkelahi dan bermusuhan diantara kalian menghabiskan agama (dien)."

(Tirmidzi, hadits shahih, bab Fadhlu shilah dzatil bayn,no.25069)
-Muntakhob AHadist

Ps: Jangan jadi Beruk, aku sayang korang. Peace!
Hamka memang sayang korang.. janganlah korang terasa sangat..
die memang 'cute' :)
gigi jarang-jarang, dahi very de luas.. Woha!
-Ibarat pukul anak sindir menantu

-Hang Tahu

Masood said...

Saya tak kata freemason tak wujud, di KL dan Penang pun ada Freemason Lodge. Saya pernah masuk Mason Lodge di Boston. Saya pernah berkenalan beberapa orang Freemason, dan saya pernah lihat dengan mata kepala sendiri “secret handshake” mereka (tidak lagi secret, kerana dah banyak website menghuraikan ritual-ritual Mason di Internet.

-Ntah2 anda pon anda salah sorang ahli freemason kot Hamka?? Org yg baik dgan freemason neh slalunye akan jd slh sorang drp dorang kn???

Anonymous said...

salam first time aku komen..setelah 3 tahun aku follow..alhamdulillah,masih sempat bernafas di kala menaip komen aku yg pertama.
huhuhuh..
bro hamka.ko memang idola aku selama ni..bnyk nasihat dn tulisan ko aku rase boleh diterima pakai..
susah la aku nk gmbarkan..tpi ape2pon ko mmang best..

tpi yang ni aku xsetuju,.tpi,biasalah semua org ade pendapat sendiri. =)
tpi the arrivals tu bnyk membantu aku untuk ke jalan yang diredHaiNya,,
so aku x rase bodo.. =) diorang pon islam jugak dan diorang juga ade cara.budaya dn apekajadahlagi yg berbeza dr kita org melayu.

cuba ko fikirkan kalau dekat tempat len (islam dkat cina ka?dkat mongolia ke?indonesia ke)kalau org bace notes keretamayat ni kate bodo dn org yg ikot dn bace keretamayat ni bodo gak ke?huhuhuh

apekejadi satu hal diorang kate ade stu fitnah len plak jadi kt orang islam kt malaysia yg jd follower kt keretamayat..hehehe,,kelakar gak beb,fan ko dh jejak dkat 3000 org dh ni.. =)

ade stu kawan aku yg agak kurng ilmu pengetahuan Islam nye siap percaya dengan Teori Darwin dn percaya zaman batu zaman ape2 tah lagi belajar timesejarah dlu..erk,bile dh suku abad bru sedar bile tgok vidz kt youtube pasal this things that we called konspirasi..huhu..sedar diri memang dh di mindprogramming kan sekian lama..
bro hamka,aku tahu ape yg cbe ko smpaikan..tpi serious bro,low down ur ego n layan je tgok..memang semua yng jadi ade related kot,takkan jadi2 memang camtue..

huhuhuuh..maaf kalau terkasar bahasa..tpi ko tetap menjadi idola di kala aku mncari jalan untk plng menjadi mayat..
ko layan je ...ko layan vidz tu sambil berdengung pon ok gak..

zoom..zoom...berlepas ke ngeri padang pasir berdengung... =)

salam aidil adha semua penghuni keretamayat

fQ said...

pernah satu mase tu, saye post di FB pasal manusia hari ni sikit2 menyalahkan yahudi, ade je mende buruk blaku salahkan yahudi. kalau org tu mencuri, merogol ke ape...seme nak kate yahudi punye agenda. (lebih kurang la)

pelik! bukan tu sebab diri sendiri ke, sendiri jadah nak cari dosa.

then..salah seorang kawan tros kwa kan hadis la, nyatakan dalam islam yahudi ni mmg musuh. yg saye tak boleh cakap macam tu.

duh ! wujud ke tak konspirasi tu satu cite lain. yang bengangnye org mlayu, islam asik2 nak carik alasan itu YAHUDI PUNYE PASAL. tak paham tak paham.yg merogol tu org islam bukan yahudi. lagi yahudi punye pasal. ok, emo di situ

amalina said...

Salam. Saya adalah seorang yg MEMANG PERCAYA dengan teori konspirasi. Bukan takat percaya sahaja siap dah SEBARKAN kepada rakan2, keluarga dan ramai lagi. Memang saya xmengkaji benda ni bulat2 tetapi bagi sy xde masalahnya kalo kita amik teori sebagai langkah berjaga2. Saya xrasa pencapaian sy kat dunia ni semakin berkurang(dek takut kat dajjal) malahan dengan teori ni sy rasa lebih bersemangat untuk belajr dan menjadi yang terbaik serta mengalahkan orang bukan Islam(membuak2 bila tgk kita diperbodohkan). Saya dah jarang bebenor tengok TV( sebab TV memang boleh pukau subconscious mind kite), baca gossips kat surat khabar(sebab ni salah satu langkah cara 'mereka' menipu daya kita). Pendek kata, saya tak rasa rugi dan BODOH pun percaya teori konspirasi. Anda kata 'Tolonglah guna logik akal'( dah guna la ni)Takkan semuanya kebetulan.hoho.Itu sahaja, walaupun dah baca anda punya post ni, hati sy tetap xmao terima siket pun. Sori brader.

amalina said...

Lupe lak lagi satu point penting. Saya dah delete akaun facebook brader. Hehe. Syok betul banyak masa nak study n dekatkan diri ngan Allah ni. Hehe. Lastly, doakan saya berada di jalan yang betul dan sy berharap saudara pon bleh bukak mata la siket(siket je).Kesian kot orang yang buat Arrival tu brader ckp penipu Dah tu kami yang percaya ni bodoh. Xde yang bodoh, Allah cipta sama jer brader. Sedih kot mak saya susah2 lahirkan sy brader ckp bodoh. hoho. Sy harap kalo brader xterima semua, jgnlah ckp orang yang caye teori ni bodoh. Sesungguhnya kami ada alasan yang kukuh nak caye. At least kami lebih beware dengan kehidupan di dunia dan tidak lagi menjadikan kehidupan di dunia sbg matlamat UTAMA kerana dunia ni TIPU!! K lah hope brader bley la terima. hehe.

THE ARRIVAL BANYAK MENGUBAH SAYA KEARAH KEBAIKAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

amalina said...

Eh ade lagi la brader. sekarang nak dengar lagu2 omputih pon dah takut. Bagus betul teori ni. Sekarang sy dah tahu memang ade mesej buruk yang disampaikan melalui lagu2 omputih. Banyak lagu2 Madonna, Rihanna eh lagu Barrack Obama, lagu Barney( bila direversekan memang ade maksud la brader. Xcaye brader boleh reversekan sendiri lagu tu and dengar apa yang diorang nk ckp sebenarnya. Kebetulan lagi ke kalo camtu. Sy cuba reversekan lagu maher zain memang xfaham pape dah. Aiya bukak telinga siket. hehe. Dulu memang sy berbangga dengan Barat tapi sejak tahu diorang memang sengaja rancang benda ni rasa benci lak pada diorang!! Memang kita kena percaya pada Al-quran dan Sunnah dan buka siri The Arrival tetapi siri the Arrival banyak mengajar insan jahil spt saya supaya berhenti agungkan Barat dan mendalami agama. Bila sy dengar lagu2 omputih n lagu2 melayu yg ntah pape(cintan menggelikan jiwa sy) ni memang rasa melayang je kat dunia 'Ah indahnya dunia'. Tapi sekarang saya tegas mengatakan TEORI KONSPIRASI TAK SEPATUTNYA DITOLAK MENTAH2( MUNGKIN ADA YANG DIADA2KAN TAPI SELAGI TIDAK PESONGKAN AKIDAH DAN MENJUMUDKAN FIKIRAN KITA ITU SANGATTTTTTTTTTT BAGUS)

amalina said...

TETIBE ADE IDEA LAK NAK HUJAH BEBERAPA AYAT PENULIS.
'Cubalah sedar bahawa kelemahan kita adalah disebabkan kekurangan kita sendiri yang perlu dibaiki, bukannya disebabkan yahudi yang buat. Cuba usaha kuat, belajar rajin-rajin dan amal agama sungguh-sungguh, nescaya anda akan jadi kaum yang kuat lebih kuat daripada yahudi.'

Pada pendapat sy yang pro teori konspirasi,memang kelemahan kite disebbkan kekurangn. Tapi dr mane dtg kekurangan tu. Dr buaian dunia. Aik, kenapa jadi camtu? Tula dorang asyik hiburkan kite ngan citer2 yang hot, penuh sensasi,perempuan2 yang seksi seksa. Bila asyik2 duk tengok benda yang mencemar jiwa, lama2 cinta bebeno la kat dunia.Islam tu dah sempurna tapi mereka ni bijak benor nk sesatkan kite dengan benda2 mcm tu. Ni bukan konspirasi?? n bg saya percaya pd teori ni x menyebbkan banyak masa sy dihabiskan tuk pk yang bukan2, lagi rajin blajar adalah sbb nak kasi Islam naik balik.insyaAllah.

'Agama Islam yang saya anuti adalah agama ilmu, bukan agama dengar-dengar, agama khabar angin, dan agama “maksud tersirat”'

Kata Ustaz saya Bahasa Arab adalah bahasa yang indah dan memang susah nk fhm sebab tu Allah suruh kiter PK! Takkan sume Allah nk suap kat kite.Sy memang xmampu nk pk ke tahap yang brader2 the Arrival n lain2 yg mendokong konspirasi ni buat, oleh itu, saya amik n pk balik. Memang ada betul yang dorang gitau. They're not liar n I'm not that stupid!

'Tak ada pun dakyah yahudi'
Harap si penulis leh bukak minda sikit.Kat sini teori ini bukan menyalahkan penganut agama yahudi semata2.tapi mereka yang Freemason. apa yang secret. xpaham la den. Cuba si penulis ni bgtau saya apa yang dorang nk rahsiakan?

'Kita nak percaya bahawa wujudnya satu “big picture” di dunia'

Sy xpon. Dulu lena dengan gaya hidup Barat yang sesat tapi bila dah tengok the Arrival ni bnyk tanya ustaz2 pasal benda2 ni. Sy akui ade jugak minda logik sy menolak siket pendapat yang agak dasyat cam Dr.M tu freemason. Mungkin itu dr mereka yang terlalu obses. Sume benda konspirasi. Xdela smpai thp tu.

amalina said...

'Rokok? salah yahudi. Bukan salah budaya arab yang ketagih khat dan tembakau. TV? salah yahudi lagi. Bukan salah orang arab yang suka berhibur dan suka kepada rancangan hiburan barat yang bermutu tinggi (berbanding rancangan tempatan mereka)'

Kalau dorang xplan sume benda ni takkan terjadi. Salah kite sebab xdalami ilmu agama. Kalo hidup diterapkan dengan nilai2 agama confirm kita tolak sume ni.Penulis ni kelakar la kitorang ni bukannya menunding jari tu sume keje yahudi cuma nak bukak mata orang2 Islam supaya nmpk yang kita sedang diperbodohkan dan supaya kita kembali pada ajaran islam yang sebEnar.

'Dalam pokemon ada yahudi. Dalam colgate ada yahudi. Sudahlah ini menunjukkan kejahilan mereka terhadap dunia, tetapi juga menunjukkan kejahilan terhadap agama juga'

La. kalau kita tinggalkan sume tu kan bagus. Pokemon pon xde benefit nak tengok. Colgate. Maaf sy xpernah dengar lak sal tu.

'Virus ini dah menular ke kalangan orang muda, terutama yang berpendidikan. Saya tak kisah kalau orang tua di kampung-kampung percaya bahawa Mahathir adalah agen Yahudi, atau pelajar-pelajar institut vokasional percaya bahawa ekonomi dunia dipegang oleh sekumpulan manusia sulit yang menyembah Iblis, semua itu saya tak kisah.

Yang saya kisah, budak2 universiti, budak2 yang belajar oversea, pekerja2 professional, bakal2 pemimpin, para pensyarah dan profesor, pun percaya kepada konspirasi-konspirasi yang karut. Luluh hati saya bila menerima email-email forward berisi teori konspirasi karut oleh eksekutif Petronas, oleh penjawat tinggi kerajaan, oleh pensyarah-pensyarah IPT, oleh pelajar-pelajar luar negara. Kalau golongan ini pun percaya kepada perkara karut, apa lagi harapan yang kita ada dengan rakyat jelata.'

Alhamdulillah. Sy pon bersyukur sy pon dah terpengaruh dengan teori ni.Sy adalah pelajar yg sedang bt persediaan dan sy harap bila sy ke luar negara(insyaAllah) dpt bukak lagi minda sy lalu sebarkan ke negara kita nnt.. Tapi sy xfhm la kenapa penulis xkisah kalo teori ni menular di kalangan mereka yg xberpenddkan tinggi.
Sy lagi suka kalo cousin2 sy di kg tahu sal ni sbb apa yang sy tengok orang2 kg yg cetek ilmu mereka selalu amalkan budaya2 brt tanpa tahu apa tujuan sebenarnya. Bukanke ilmu tu tuk sume ke sedara. Bukan kite yang celik je. Sy rasa kalo la sepupu sy di kg tu tahu sal ni mereka pasti akn tinggalkan cinta2 dunia ni. Siyes sy bgtau ni.

amalina said...

'Untuk menjadi seorang yang terhormat anda kena jauh jauh dari benda karut'

Ya Allah tiada yang ku harapkan melainkan keampunanMu. Sy xrase penggerak teori ni nk kan kehormatan. Mereka cuma mahu sedarkan orang lain. Dan sy bersykur ramai yang sedar.

'Ulama-ulama yang saya hormati di Malaysia, tak ada pun yang kaki konspirasi. Mereka menekankan peri pentingnya ilmu dan kebenaran'

Lain orang lain cara mereka berdakwah sedara. Cra yang digunakan pemuda ni memang bnyk sedarkan sy. Kalo nk dengar ceramah ustaz2, dulu memang la susah bebeno sy nk gi dengar. Sebab apa, dah syok sangat telinga duk sumbat dengar earphone dengar lagu umbrella.Ni la cara mereka menjauhkan kita dari landasan agama. Bila dah sedar, barulah kita mula mencari dan terus mencari ilmu Ilahi.

'Kalau anda kaji secara ilmiah, anda akan tertawa dengan kenyataan bahawa “Freemason menakluki dunia”'

Kenapa nak ketawa? Mungkin mereka xsejahat yang sy sangkakan selama inikah. Sy xpernah tau. Grup dorang pun rahsia. Sy cari dalam Oxford dictonary pon Freemason memang grup rahsia jadi adakah anda pasti yang anda tahu tu betul belaka?? Lagipun bangsa yahudi dan matsaleh ni bangsa penipu. Tengok macam mana negara kita dijajah mereka. Dengan cara menipu. Jadi memang cakap dorang ni xleh pakai la nk2 yang secret.
Apa korang ingat dorang jajah tu semata2 nk harta kite ke?? Xleh tengok ke camne budaya2 barat diserap dalam sistem perundangan negara2 yang dijajah mereka. Oh ni bukan konspirasi lagi.. xtahulah den

'Saya kelakar apabila mendengar orang Amerika pun kuat konspirasi'.

Kenapa kelakar. Sebab dorang tu golongan intelek kah sampai dorang xlayak nak caye benda mengart ni. Bg saya merekalah orang yang celik. Mereka sedar sudah tertipu.

Klah dah banyak sangat mengarut ni. Ini cuma pandangan personal sy. sedara ckp teori ni ramai yang xsetuju yang ada ayat2 Quran lagi. leh bg link dia x sbb sy xjumpa yang jumpa sume xdidokong oleh ayat al-Quran. tu pon kalu sedara baca la komen sy yang panjang lebar ni. hehe.

Masyi said...

kite hdop dlm dunia yg bdasarkn konsep duality... everything ade psgn.. laki pmpuan.. tggi rndah.. dari perspektif yg tkecik smpi tbesar..

sy nk ckp psl
#cause n effect..(one of the duality concept) korg igt pyramid yg ade mate kt atas die 2.. kt duet us dollar.. dorg dpt idea out of nowhere ke? there is always reason (cause) behind something (effect).. something (effect) 2 mencakupi action.. behavior.. sume bende..
sume x lari dr law cause n effect

dr byk2 lambang apsal dorg letak gmba piramid gk? igt suke2 ker?
org bijak2 dorg x bwt sumthing suke2.. dorng akn cube mimik tuhan dorg.. yaitu bwt signature.. allah ade trade mark die kt sume ciptaan die (kalo korg observant la)

konspirasi mmg ade.. kalo korg slalu bkk tfsir quran byk ayat tntg
"iblis n tentera nya"..
"Janji iblis kpd pengikutnye dr kalangn jin n mnusia"
"Iblis khianati pengikutnya mse hari pmblsan(x tunai jnji2 pd pengikutnyer)"

just opinion... sy ni bodo jer

(kalo korg ni top performer.. korg bole memahami la cmne pemikiran yahudi ni)

Anonymous said...

dok buat pandai.. lau takt tau sket dok ingat terer sngat..

Anonymous said...

hey bodoh..ko sokong la...biar semua unsur2 freemason tu tertanam dalm umat islam di malysia ni..bodh punya blogger...baik hang masuk kristian..rupa pun dah macam kristian..bangsat betul melayu ni..jenis macam ni aku cakap bodoh punya bangsa..

hamka said...

bodoh bila dah tahu salah tapi sombong

Anonymous said...

salam..
tiba2 terdetik dihati ini..
nak tanya sapa suhaimi ramly ni..
dari ayat2 y ditulisnye dan diguna pakai mcm org penuh dengan pengetahuan..stylo r bro ni..sedap baca..nice job

hamka said...

kan ada link, tu, klik jer ler

Datin Lulu said...

Meh aku tolong jawab

Suhaimi Ramly tu orang Islam yang genius tinggal kat negara Malaysia.

http://alumweb.mit.edu/clubs/malaysia/members-list.htm

hamka said...

woha!

abdullah said...
This comment has been removed by the author.
abdullah said...

kpd bro neutral>> bro tak baik kita mghina ulama..biasanya org yg mghina ulama mudah mendapat bala..tak kira lah dia etul atau salah dalam hal freemason tuh.."alulamak warisatul anbia" ulamak itu pewaris nabi.prnah terjadi trhadap seorg pemuda mnyimbah cat di poster yg ada gmbar tuan guru nik aziz dan haji hadi..mnjadi gila dgn brkelakuan sperti sedang mnyimbah cat...>>tradi kpd org yg saya kenal<<sesungguh tuhan itu maha berkuasa..renung-renungknlah

Anonymous said...

x perlu taksub ngan konpirasi,iluminiti apa2 ntah..tp kena phm yg dunia semakin hampir ke kiamat...dajjal tu akan muncul malahan sudah ada dajjal2 kcil ni..info2 yg terlalu ekstrem tu kita kena kisah jgak..ini tentang kita,tentang anak cucu kita...n 1 lg bab kata org yg percaya sume bnde ni bodoh..x leh gtu...anda bukan org bijak yg boleh kata org bodoh..adab kena ada..sekian...jgn marah2 yek...salam...

Anonymous said...

Teori konspirasi ini la yang dikatakan dlm hadis sebagai fitnah-fitnah dajjal (ini fitnah kecil, fitnah besar nti dibawa oleh dajjal mata satu. cthnya membawa syurga & neraka zahir ke bumi). org yg membawa fitnah kecil ni ialah Yahudi & Nasrani (Kristen). Musuh yang nyata bagi umat islam akhir zaman. Tujuan mereka hanya satu untuk melalaikan/menyesatkan umat islam, dah lalai nti buat dosa byk2 lepas tu masuk neraka jahanam bersama mereka.Ingat, ini seperti janji syaitan kepada Allah swt.

Anonymous said...

Teori konspirasi ini la yang dikatakan dlm hadis sebagai fitnah-fitnah dajjal (ini fitnah kecil, fitnah besar nti dibawa oleh dajjal mata satu. cthnya membawa syurga & neraka zahir ke bumi). org yg membawa fitnah kecil ni ialah Yahudi & Nasrani (Kristen). Musuh yang nyata bagi umat islam akhir zaman. Tujuan mereka hanya satu untuk melalaikan/menyesatkan umat islam, dah lalai nti buat dosa byk2 lepas tu masuk neraka jahanam bersama mereka.Ingat, ini seperti janji syaitan kepada Allah swt.

Anonymous said...

Di Malaysia, fitnah2 ni dah masuk start dari kita merdeka sampailah sekarang ni. sebagai contoh yg mudah, Kemodenan & Pembangunan. kononnya klu nk jadi negara maju, bangunan kena moden, kena maju dan sbginya, tapi tanpa disedari budaya islam kita turut tercemar sedikit demi sedikit dengan masuknya budaya2 barat, di Kl cnthnya, byknya pusat2 hiburan, disko-disko, tempat berekreasi, tempat2 seperti ini boleh mengundang gejala Maksiat atau benda2 yg melalaikan. Jadi harus diingat, apabila kita menjalin kerjasama dengan barat, disitu lah mereka mengabil kesempatan keatas kita.

Anonymous said...

Kalau kamu semua membuka mata & hati, cuba perhatikan byknya perkara2 yg mendtgkan dosa dilakukan oleh umat islam di msia skrg ni, byk yg amalkan rasuah, berjudi, zina, tipu sana sini, minum arak, makan riba secara sedar atau tidak, membunuh org, sepertinya umat kita skrg ni balik mcm zaman jahiliyah.

Anonymous said...

Syah said..

Dalam hal ni x perlu lah kita nak berbalah siapa yang benar siapa yang salah..siapa bodoh..siapa bebal. Saya sarankan kita semua agar perbanyakkan amalan membaca dan TELITI betul2 (berapa ramai yang buat macam tu?) maksud ayat2 dalam surah Al-Kahfi kerana Nabi kita ada pesan bahawa hanya orang yang beramal dan meneliti Surah Alkahfi je yang akan terselamat dari tipu daya Dajjal dan dapat memahami ape yg berlaku sekarang..x kiralah sape pon dajjal tu..USSR ke Britain ke..Freemason ke yang penting bila mana kita membicarakan tentang sesuatu yang kita sendiri tak punya banyak ilmu dan maklumatnya maka jangan la senang kita mengata orang itu salah, bodoh dan kita je yg betul..terus la cari ilmu dan maklumat..selidik dan analisis lah Alquran dan Hadis berkenaan hal ini berdiskusi la secara ilmiah dan berdoa kepada Allah supaya kita dapat MATA HATI yang boleh melihat kebenaran tentang perihal yg berlaku dalam dunia sekarang..bukan main sedap cakap je.. sila lawati website ini untuk maklumat analisis dari Sheikh Imran Hossein http://www.imranhosein.org/home.html
semoga kita semua diberi hidayah petunjuk dari Allah. wassalam

Anonymous said...

aku rasa penulis ni yg bodoh. lu siapa? you're not even an establish writer.

aku tau pasaipa hang tulis macam ni. masa tulis ni hang emotional. bila emotional, pertimbangan untuk menulis dgn baik akan hilang.
berapa umor hang? 18 tahun? bagi hidup lama lagi ye..
and stop writing like this!

hamka said...

17

Anonymous said...

pandangan aku, topik berkaitan fitnah2 dajjal ni penting. silap la kita org muslim kalo pandang remeh.nabi pun ajar kita doa elak fitnah dajal dlm tahiyat akhir. doa terakhir DLM SOLAT, means sgt penting! bg aku siri arrival tu ada jgak input, bole pakai. saudara islam kita yg buat smpai 50 siri.kerja dakwah tu..nak info terbaik cari buku2 harun yahya,pendakwah terbaik zaman skrg.bukan aku taksub..minta tuan hamka bacala dulu apa harun yahya tulis..wassalam

skar said...

teori, bukanlah praktikal..

eaton said...

Assalamualaikum,
Kepada saudara hamka. Saya suka cara saudara menulis. Ini Antara blog yang saya suka baca(sbb mengingatkan saya apa yg saya terlupa).

1st video arrival bukan teori/konspirasi. Dalam islam kita dah lama tahu, ada ustaz dari indonesia tulis dlm bentuk help file berkaitan mason (saya baca hujung 90an). Video arrival siap 50 siri 2008(dan saya masuk islam sbb terkejut pd thn sama). Saya ada banyak info(bukti) pasal mason bodoh ni.
2nd, dunia mmg dah nak kiamat(banyak bukti). Fitnah dari timur?? huhu 1 dunia menyaksikannya. sapa buat?

3rd,Mesej video arrival tu simple jer, baca yasin ayat 60-63. Mmg berkaitan akidah. Saya kagum usaha noreagaa cuba menyatukan

Saya suka cara saudara nak sedarkan penonton filem lucah di internet, saya rasa sdr boleh guna info/video arrival ini utk sampaikan dakwah bukan dgn menakutkan tapi persediaan setiap umat itu menghadapi kiamat INDIVIDU.

kawan cina saya cakap "dlm 100 thn belum tentu ada 1 org mcm NIK AZIZ ada kuasa/wang krjaan negeri tapi hidup sederhana, kereta dia buruk" saya bersyukur.

Teruskan berdakwah...

hamka said...

err, ok, ye ye.., ha ah, ok., bye.

(garu garu kepala)

Anonymous said...

alhamdulillah..bertambah sorang lg umat muhammad..

dlm usaha saudari eaton mencari kebenaran, bsyukurlah saudari tlh mendpt hidayah. kurniaan nikmat yg xternilai,alhamdulillah..rajin2lah saudari dlm mncari ilmu.. sy yakin saudari akan menjadi lebih baik dari kebanyakan kami yg born muslim.

berimanlah kita semua dgn sebenar2nya, semoga kita mndapat rahmat allah, ya rahmaan ya raheem, lorongilah kami ke jlnmu yg lurus.

lari tajuk lg..im sorry

pemikir yg lemah

Anonymous said...

sedih aku dgn cara ko hamka.
sekurang2 bagi la sdikit dorongan,galakan kat saudara baru kita.
mugkin pendapat dia ttg teori konspirasi ada percanggahan dgn ko...atau dia dah memuji nik aziz, buat ko jadi tak suka.. tu soal lain.. sbg pendakwah ko sepatutnya pandai mghargai saudara baru.
cara ko ni buat aku hilang respect pada ko.... oklah, dakwahlah ko dgn pengikut2 ko je..dah ko happy hidup camtuh.. bye

hamka said...

bye|!

d' azali said...

ALHAMDULILLAH, post yg menarik w/pon di copy paste. ini mungkin usaha Hamka utk kita sama2 meletak buah fikir sebagai hidangan dalam kereta mayat. x gitu bro Hamka? ;)

ASTAGHFIRULLAH, usahlah kita berbalah tentang siapa lebih betul & siapa salah. ku telah membaca kesemua komen & Perbezaan pendapat. Mengertikah kita antara MUSUH NYATA & BUKAN MUSUH? Luluh sayu hati ini...

Iklan Motivasi:
Tanpa percanggahan Idea/ Buah Fikir mustahil untuk sesuatu organisasi (umat kita khususnya) melangkah maju. Maka, PERBEZAAN adalah bagus! Tp, yg sering mnjadi keSilapan ialah cara kita memberi,memperjuang & menerima pendapat menunjukkan tahap ketamadunan Zoo Negara , Bahkan aku melihat di dalam Zoo Negara itu lebih BerTamadun - Kodomo Sea Lion

BISMILLAH, sy ialah salah seorang peminat blog hamka. dan sy juga sering dimasa lapang mengikuti/ membaca/ menonton hasil karya mereka2 tentang konspirasi, fitnah dajjal & etc.. setelah membaca post bro hamka yg ini dan kesemua komen mungkin sy tetap mengikuti semua itu DAN terus membaca blog bro Hamka kita juga.. :) kerana ape? kerana sy seronok dengan PENGETAHUAN. dan ALLAH S.W.T menjadikan setiap dr kita (aku,dia,kamu,mereka) tidak sia-sia. Maka apa sahaja yang dilintasi/ melintasi kita adalah tidak sia-sia. Bahkan mungkin kita boleh pelajari sesuatu dr MUSUH NYATA Kita..

Iklan motivasi lagi:
PENGETAHUAN itu seperti kamu menjumpai 2,3 benda di tepi jalan tetapi dengan ILMU lah kamu akan dapati yg mana antara 2,3 benda itu yg paling sesuai digunapakai saat tibanya kamu ke destinasi (Masalah2). Cukuplah bagi kamu meletakkan diam2 PENGETAHUAN mu dlm poketmu & berilah salam kepada saudara2mu (ILMU) sepanjang perjalanan mu. Bahkan boleh jadi ALLAH S.W.T berkehendak setiap sesuatu itu ada hubung kaitnya.(WAllahualam bissawab)

SUBHANALLAH, antara pedagogi pendidikan Al-Quran ialah Sirah/Sejarah/Teladan dan sy adalah antara peminat sejarah. "mereka2" itu bercakap tentang konspirasi itu & ini kerana sebagaiannya berdasarkan SEJARAH & dr itu melahirkan pula RAMALAN. Cukuplah bagi kita mengambilkira tentang SEJARAH... (simpan diam2 dlm kocekmu ;) soal RAMALAN mereka boleh jadi benar/ salah mk sudah jd was was...So, berpeganglah pd Sejarah bukan RAMALAN. Ambil apa yg perlu shj.. ;)

NAUZUBILLAH, aku cuba menulis dgn HATIku disini. dengan harapan Luluh Hatiku reda melihat segala kekeliruan bahkan kekacauan JIWA & BAHASA..

INSYAALLAH, moga hati2 kita bersatu dalam mencari kebenaran & tidak berpecah kerananya. ISLAM itu Indah Harum Mekar Mewangi...

Terjemah hadits :Dari Abu Hamzah, Anas bin Malik radiallahuanhu, pembantu Rasulullah Shallallahu’alaihi wasallam dari Rasulullah Shallallahu’alaihi wasallam, beliau bersabda: Tidak beriman salah seorang diantara kamu hingga dia mencintai saudaranya sebagaimana dia mencintai dirinya sendiri.
(Riwayat Bukhori dan Muslim)

-Spread The True Love-

: Ya ALLAH, betulkah ape yg aku sampaikan ini???????

hamka said...

moral: belajar dari sejarah, dan jika nak meramal masa depan, jangan paksa orang percaya dengan menggunakan fatwa kaum kera.

: )

Zack Curry said...

Kenapa pulak org yg percaya konspirasi dianggap bodoh? Jgn sbb kau malas fikir kau ckp semua org bodoh. Teori konspirasi itu penting utk kita percaya agar sentiasa berwaspada pd anasir jahat. Sukati siapa la pun nak percaya dajjal tu USSR ke atau apa.. X semestinya teori tu bodoh dan orang kena percaya bulat2.. Aku ada bukti kukuh yang mengatakan konspirasi zionis itu wujud! Cubalah belajar berfikir di luar kotak pemikiran, jgn malas berfikir dan hidup nak senang je. Lantak kau la kalau nak realistik ke, fantasitic ke, apa ke.. Cuma jgn kerana percayakan konspirasi, kita x mahu maju pulak, sibuk nak salahkan orang lain. Ya, konspirasi itu wujud malah sejak zaman nabi lagi dan mereka yg x mahu percayakan konspirasi ialah org yg bodoh, bodoh sebangang-bangangnya dan x mahu berfikir!

hamka said...

296

Anonymous said...

Assalamualaikoum!

Malu nk komen kat sini.. the arrivals tu bukannya doku, tapi fiction.

Dulu belajar Nabi Adam turun muka bumi dah tahu banyak benda Allah s.w.t. ajar kat dia.

Alih-alih, belajar pulak zaman mesolitik, paleo, abenda tah. Disitu ada putusnya bayangan saya masa kecik. Betul ke orang dulu duduk gua, bogel, and mcm beruk?(illustrated by westerners) Nabi Adam mcm tu ke?

Pendek cerita, saya ada dgr ceramah Sheikh Imran Nizar Hossien perihal akhir zaman. Dan dia pun buat kajian berdasarkan Al-Quran dan Hadith.

Saudara Hamka pernah tak terdengar ceramah dia? Lately dia banyak tour dekat Malaysia.. Isu-isu dikupas antaranya Dajjal dan Yajuj n Majuj.

Saya pun dulu bersetuju dgn tulisan sape dah yang anda letak kt blog ni bertajuk 'teori konspirasi itu bodoh?'

Bila saya luangkan masa meng'gauli' apa yg Sheikh Imran Hossien ni cakap, mmg 'konspirasi' tu make sense.

Cuba la saudara Hamka. Atau Hamka pernah terdengar ceramah dia ke. Saja nk tahu pendapat Hamka.

Thanks.

Anonymous said...

Orang bodoh je percaya dengan teori konspirasi2 merapu ni. Yahudi banyak kerja lagi nak fikir. Dari pada fikir perihal org muslim yg dah sememangya loser.. Adakah org melayu nak fikir pasal org asli? Sudah tentu tidak bukan? Dan begitulah yg ada didalam kepala otak org yahudi.. tak payah nak perasan sgt lah..

Anonymous said...

Ko nie pundek betul la.. Orang Islam punya research ko tak nak percaya... Kafir laknatullah nak percaya pulak.. Nie la Melayu yg kononnya Melayu itu Islam.. Ko wat usaha dakwah kan? Buat malu TABLIGH je la ko nie.. Yang tak boleh blah geng tudung pun ikut kau kutuk2 diorang.. Eloklah geng serban dan geng tudung labuh bagi akhlak terbaik.. Salah ke wei nak percaya? Tak payah la kondem orang sangat kalau x percaya.. BODOH..

mad zin said...

pengomen mahu menegur tapi di tegur tak mahu
macam begitulah

Anonymous said...

"ORANG YANG CIPTA TEORI KONSPIRASI ADALAH PENIPU DAN ORANG YANG PERCAYA TEORI KONSPIRASI ADALAH BODOH"

dari atas sampai bawah... habis aku baca... sekali sekala aku hangguk mengiakan apa yang ditulis... betul betul betul bak kata ipin... tapi bila aku scrool back ke atas.. baru lah aku nampak sesuatu yang aku rasa bodoh bila baca artikel nih... it just a word " TEORI" .. dah nama lagi teori... huhuhu.. selama mana ianya teori selagi tidak dapat dibuktikan ia adalah teori bukan nyer suatu PENIPUAN....so pendapat ringkas aku tentang si penulis artikel nih... adalah juga tak lebih dari seorang PENIPU....

Anonymous said...

Semua yang berlaku adalah perancangan Allah. Mereka merancang, Allah juga merancang ..tetapi perancangan Allah pasti berlaku. ( Rujuk kisah bagaimana Firaun nak bunuh Nabi Musa a.s semasa kecil)

Hmm said...

Hebat juga ko bro kutuk orang...
Orang tu buat kajian pasal benda nie..
Yang kau pulak duk kutuk2..
Apa sumbangan kau terhadap orang Islam..?
Perangai orang tabligh memang macam nie...

Anonymous said...

mamat konfiden ko nihh.. haha

hamka said...

konfident takpe, jangan over confident sudah, ha ha

Anonymous said...

Assalamualaikum..

tahun 2013 baru aku jumpe blogni..huu

1)Nak tanya..siapa yang cipta duit di tanah melayu yang katanya sudah berusia 600 tahun atau lebih??? kurun keberapatu...14? 15?16?17? tk kisahla..tapi sape ye...ada termaktub dalam sejarah tanah melayu tak?sape2 tahu?

2) Err..Nak cat rumah..masjid pun kene tgk dalil gak ke? i mean..kalau takde dalam hadis menyebut cat masjid maknanya tak boleh cat masjid?? Hadis tentang dajal memang ada kan..hadisni tak boleh baca macamtuje kan.... contoh bab solat...dalam hadis bukhari dan muslim banyak hadis tentang solat...kalau baca sumenye confirm aku ngn korangpun tak pahamkan... jadi kene ada gurukan...ada panduan...nak tau gak hadistu untuk lelakike..perempuanke....yang mana satu kita gunakan untuk solat kita setiap hari..kan..contoh...Dan rujukan guruni perlu pada sorang gurujeke??? Kitab2 yang dimilik oleh gurutujeke??? Guru2 yang laintu tak validke….kitab2 yang dimiliki tidak validke…..ilmu yang dimilik tidak boleh dipercayaike…contohh…masalah nilah yang kita hadapi di Malaysia sekarangni…

sambungan...

Anonymous said...

3) Saya rasa tak perlu bising2 pasal logoni..kan senang tukarje logotu..lupakan tentang teori konspirasi...umat islam malaysia perlu bersatu.... lau rasa logotu dah tak valid..tak sesuai ngan negara yang dicop sebagai negara Islam..tukarje logotu atau mana2 logo yg tak sesuai ngn ciri2 Islam.lau anak korang..sepupu sepapat..saudara mara...keluarga tanya...logo haiwan apakah itu...sebagai seorang yang terpelajar..apa jawapan korang.... susah jugak kan nak jawab..persoalannya..sapa yang nak bersuara bab2 ni?

4) Teori konspirasi mungkin ada yang betul..mungkin ada yang tak betul…yang penting kene buat kajian sendiri….atau sebagai rujukan atau nak maklumkan pada kita umat Islam dunia perlu bersatu..supaya tidak diperkotak katikkan oleh musuh2 Islam…lihat sahaja apa yang berlaku di palestin..Syria….dan negara2 arab yang lainnya..Pada saya ,mengikuti teori konspirasi bukanlah bererti kita taksub…mungkin ada yang taksub…tapi perlu diperbetulkan ketaksubannya itu …sebab apapun yang kita baca dan jumpa perlu kajian selanjutnya….tak boleh amik macamtu saja..macam kita baca buku dan mendengar ceramah ustaz2 kt masjid, kelas…tv ngn radiola…kat youtubepun byk..kenetau gak ideologi penulis dan penceramahtu....pahaman dia lebih berat kepada apa….pegangan dia lebih kepada apa…jangan taksub…dan sendiri buat penialaian..kalau tak setuju ngan pendapat org lain jangan lemparkan kata2 kesat dan sebagainya…dan bukanlah mengikuti teori2 seperti ini menunjukkan menjauhkan kita daripada alquran dan hadis…kan bagus kalau Tanya penulis konspirasitu sendiri sebab apa dia tulis daripada kita sume tersalah anggap…dan bukanlah aku nak sokong atau tak sokong mana2 pihak… Allah lebih maha mengetahui isi hati manusia daripada hamba-hambanya…orang zaman sekarangni begitu mudah menyesatkan orang lain..mengkafirkan orang lain..menjahilkan orang lain……perbodohkan org lain…kita perlu awasi mulut kita….supaya tidak dipertanggungjawabkan di akhirat nanti..betultak..

sambungan...

Anonymous said...

sori ye aku tau da lama bendeni dibincangkan ahaks....... kesimpulannya pada aku..papapun umat Islam perlu bersatu..tak perlu tunggu pandai baca alquran dan hadis baru nak pi tolong umat Islam di palestin dan Syria ..betul tak.. paham tak maksud aku..kalau tak paham boleh Tanya kang tersalah ertilak huuu.sebabtu umat Islam kene bersatu....selagi berpecah belah umat Islamni... selagi itulah hari2 kita buat bende yang sama..pegi masjid..balik masjid... bagi makan anak bini....pegi keje...mengaji.....debat sana sini...yangni sesat…yangtu bid’ah..tulis blog dan artikel…yang ni sokong..yangtu hentam…pegi masjid..balik masjid......bagi makan anak bini......mengaji.....debat sana sini... yangni sesat…yangtu bid’ah..tulis blog dan artikel… yang ni sokong..yangtu hentam…sampai ke tua sampai mati….tak selesai2 jugak bab perpecahan umat islam ni…bab palestin dan syiria tak selesai gak…rasanya sebagai umat Islam..kitapun tak sanggup melihat anak2 Islam disembelih..ditembak…betultak..apa kita nak jawab pada Tuhan di akhirat nanti….maaf sekiranya ada mengguris perasaan sapa2...sekadar berkongsi pendapat….

wallahualam...

Anonymous said...

errr..maksud aku logo yang dibincangkan kt duit rm kitetula..soriiii..... wassalam

hamka said...

ok. : )

Anonymous said...

Assalamualaikum,

Mohon izin link video ini yang saya jumpa di youtube dalam bahasa melayu indonesia. Bukan taksub tetapi saya ambil sebagai contoh teori konspirasi yang hangat dibincangkan sehingga ke hari ini. Mungkin saudara Hamka dan rakan2 boleh berhubung dengan saudara Jerry D. Gray dan mengulas tentangnya…mana tahu kan..:)

http://www.youtube.com/watch?v=xEyNMNWP8fg

atau taip

Kuliah Maghrib Khas 05-05-2012

kepada yang tidak berminat tiada paksaan pun.. :)

Terima kasih.

Anonymous said...

http://www.voa-islam.com/news/indonesiana/2012/09/10/20563/ustad-abu-jibril-luruskan-jerry-d-gray-soal-konspirasi-peristiwa-911/

MAT said...

BEKASI (voa-islam.com) - Ustadz Abu Muhammad Jibril Abdurrahman dalam kuliah umum majelis ilmu Ar Royyan meluruskan teori konspirasi Jerry D. Gray tentang persitiwa 11 September 2001.


Menurut Jerry D. Gray tidak ada hijack (pembajakan, red.) terhadap pesawat United Airlines dan gedung WTC mustahil runtuh karena ditabrak pesawat United Airlines.


“1.200 engineer sama architect bawa barang bukti ke Obama, WTC jatuh dari control demolishing, bukan dari kecelakaan pesawat,” kata pria yang pernah menulis buku “The Real Truth 911” ini.


Namun, dengan bijak ustadz Abu Jibril memaklumi pernyataan Jerry D. Gray karena mungkin saja ia belum mendapatkan data dan fakta yang dirilis oleh mujahidin. Bahkan ustadz Abu Jibril tetap bersimpati atas upaya Jerry D. Gray untuk membongkar kebobrokan Amerika, ia pun mendoakannya agar kelak Jerry D. Gray menjadi mujahidin.

“Mudah-mudahan beliau menjadi mujahidin, insya Allah. Karena beliau musuhnya Amerika,” ucap Amir Majelis Ilmu Ar Royyan, di Masjid Muhammad Ramadhan, Bekasi, Ahad (9/9/2012).

...Data dan fakta yang ditulis oleh pimpinan Al Qaidah yang sampai kepada kita di sini ditulis Syaikh Usamah bin Ladin memerintahkan kepada Syaikh Abu Hafsh untuk mentraining 19 pemuda untuk menghancurkan WTC


Ustadz Abu Muhammad Jibril menjelaskan bahwa Syaikh Usamah bin Ladin telah memberikan perintah kepada Syaikh Abu Hafsh Al Misri untuk melatih 19 orang pemuda yang kelak menjadi eksekutor dalam aksi istisyhad pada 11 September 2001.


“Data dan fakta yang ditulis oleh pimpinan Al Qaidah yang sampai kepada kita di sini ditulis Syaikh Usamah bin Ladin memerintahkan kepada Syaikh Abu Hafsh untuk mentraining 19 pemuda untuk menghancurkan WTC dan beliau terus mengikuti pelatihan itu sampai siap untuk diterjunkan ke medan perang dan beliau meminta kepada kaum muslimin agar berdoa kepada Allah supaya mereka sukses, sasaran mereka tepat, langkah mereka kuat dan memperkuat jiwa mereka. Saudara-saudara kalian telah menjalankan tugas suci menyambut kematian untuk mencari ridhoNya. Jerry D. Gray belum baca ini,” paparnya di hadapan ratusan hadirin.


Melalui sejumlah pernyataan yang dikeluarkan pihak mujahidin tersebut, termasuk pernyataan dari pimpinan Al Qaidah, Syaikh Usamah bin Ladin -rahimahullah- ustadz Abu Jibril meyakini jika peristiwa 11 September 2001 benar-benar dilakukan oleh mujahidin. “Jadi road to 9/11 itu dilaksanakan oleh mujahidin,” tegasnya. [Ahmed Widad]

Anonymous said...

Dlm konspirasi byk sgt guna perkataan Kalau, Kalau itu kalau ini kalau begitu dan byak jugak guna perkataan mungkin, mungkin itu mungkin ini mungkin begitu..
perkataan ini byk mengundang persepsi yg berbeza jadi kita pon boleh jadi semak kepala...huhu

kalau aku kayaaaa...
kalau aku jadi menteriii...
kalau bini aku siti nurhaliza...hahaha

Anonymous said...

" Dulu pada tahun 1990an, ada “ularmak” yang mempunyai ijazah syariah, mengatakan bahawa Dajal itu adalah USSR kerana gah nya empayar USSR dan kecanggihan teknologi mereka."

haha, teringat masa dulu. Yang ni memang betul. mereka (ustaz) zaman tu memang menyokong mujahidin afghan. tak salah, tapi dicopnya Russia tu dajal

Anonymous said...

Okew..aq pun samew

Unknown said...

Kete mayat biul..semua benda ade penjelasan nye..klu tidak knp israel serang palestin n knp peristiwa 9/11 berlaku..semua propaganda nk menjatuhkan islam..tu la sbab disuruh bace al-quran ..ada konspurasi tp kita tk tau lebih mendalam cerita nye..nk tau kne ada iq yg luar biasa sbab rahsia nye semua ada dlam al-quran bkn kete mayat..sekian..huhu

Unknown said...

Kete mayat biul..semua benda ade penjelasan nye..klu tidak knp israel serang palestin n knp peristiwa 9/11 berlaku..semua propaganda nk menjatuhkan islam..tu la sbab disuruh bace al-quran ..ada konspurasi tp kita tk tau lebih mendalam cerita nye..nk tau kne ada iq yg luar biasa sbab rahsia nye semua ada dlam al-quran bkn kete mayat..sekian..huhu

«Oldest ‹Older   201 – 315 of 315   Newer› Newest»