Oct 11, 2010

Upah Haji?

(Lagu latar entry ini: Panggilan Haji, Telah Tiba lagi, Menunaikan Ibadah, Panggilan Baitullah,Tanah Suci Mekah, Ya Makkatulmukarromah..)

Lepas solat, ketika melewati pintu surau untuk pulang, aku terlihat papan kenyatan surau dipenuhi iklan “upah Haji”..

Anak aku si H yang ikut sama solat, bertanya:

“Ayah, 'Upah haji' tu apa?”

“marilah kita naik kereta dulu, dalam kereta ayah cerita”

Tapi dalam kereta, aku lupa nak bercerita, sebaliknya, aku menyanyi pula.., dan buat korang yang nak tahu apa itu upah haji, eloklah tanya budak tingkatan empat atau rujuk buku teks mereka bab 13, ada cerita bab haji dan bab upah haji.

Sekian..

Cerita Tambahan

Anak anak cepat belajar, ketika aku mengantuk dalam kereta, kadang kadang aku sengaja menyanyi dengan nada suara yang kuat akan lagu yang aku ingat-ingat lupa seperti lagu Khatimah Cinta - 6ixth Sense:

“Sudahlah sudah, Ku harus pergi, Jangan kau tangisi aku lagi..”

“Biarku bawa seluruh cintamu, Ku dakap dalam tidur panjangku..”

Bila sampai rumah, dalam kesibukkan berselisih dengan anak ketika buat kerja kerja rumah sempena tolong bini setahun tiga kali, terdengar si N, anak perempuan umur 4 tahun menyanyi:

“Susahlah susah, Ku haus pegi, Jangan kau tangisi aku lagi..”

Wow! Budak budak cepat belajar, dan aku bersama bini gelak sebab si anak menyanyi dengan pelat..

“Susahlah susah”...

Yang lebih lawak, bila si abang, H umur 7 tahun dan juga abang A umur 6 tahun akan membetulkan kesilapan dalam lirik lagu si adik N..,

“Bukan ‘SuSahlah suSah’, orang ‘SuDahlah suDah’” kata abang A sembil mencebik bibir,

Tapi si N dengan selamba berkata, “biarlah..,” lalu menyanyi kembali,

“Susahlah susah, Ku haus pegi, Jangan kau tangisi aku lagi..”

Oleh sebab adiknya tak ikut cakap, maka si A juga akan menyanyi dengan lirik yang betul:

Adik A: “Sudahlah sudah, Ku harus pergi, Jangan kau tangisi aku lagi..”

Adik N: “Susahlah susah, Ku haus pegi, Jangan kau tangisi aku lagi..”

Bini aku: “Sudahlah sudah menyanyi tu, pergi mandi!”

Aku: Ha ah, baik korang mengaji dan betulkan tajwid!

Woha!

Keretamayat dan Lagu Merapu

Di malam hari, ketika aku sedang berguling dengan bini diruang tamu depan TV, terdengar anak aku Si N, si A, dan si H bermain-main sambil menyanyi..

Aku gelak sambil berguling dengan bini kerana lirik yang anak aku menyanyi adalah ikut lirik yang aku ubah dalam kereta:-

Antara lagu yang buat aku berguling dengan bini, adalah lagu ni:-

Tanya sama mayat
(ikut lagu tanya sama pokok)

Tanya Sama Mayat
Apa kamu tinggal
Nanti Jawab Mayat
Harta dan waris

Tanya Sama Anak
Mana Harta Ayah
Nanti Jawab Anak
Semua Dah Jual

Co2
Tanya Sama Isteri
Mana Pergi Suami
Nanti Jawab Isteri
Aku Dah Kahwin

Tanya Sama Mayat
Siapa Tuhan Kamu
Nanti Jawab Mayat
Aku Tak Tahu.

Co3
Tanya sama Mayat
Siapa Nabi kamu
Apa Ugamamu
Mana Kiblatmu

Apa Petunjukmu
Siapa Saudaramu
Nanti jawab mayat
Semua tak tahu.

Aku tak tahu apa reaksi cikgu mereka jika anak-anak aku ni menyanyi lagu ni kat sekolah, dan bini aku bertambah berguling-guling mendengar mereka menyanyi lagu ini pulak..

KERETA MAYAT WARNA PUTIH.
(ikut lagu kereta kecil warna merah)

Tak Kira Kampung Atau Kota
Semua Akan Naik Kereta
Kereta Mayat Warna Putih
Boleh Membawa Kita Ke Kubur

Pong Pong Pong Pong Pong Pong Pong
Kereta Mayatku Berbunyi
Marilah Imam Mari Jiran
Mari Menghantar Kita Ke Kubur


Dan terkini, sempena musim haji, aku ada menyanyi lagu merapu yang baru dalam kereta, dan malam tadi, si anak update akan carta lagu baru merapu ayahnya yang aku ubah ikut suka hati, iaitu lagu panggilan haji, di tukar kepada upah haji. Kita dengar sama sama.

UPAH HAJI
(ikut lagu panggilan haji)

Upah Haji,
Telah Tiba lagi,

Menunaikan Ibadah,
Orang yang dah mati,

Kerjalah kuat-kuat,
Bila mati upah haji..

Woha!

Moral; Anak-anak cepat belajar, jika korang mahu anak jadi artis, menyanyilah dalam kereta, jika mahu mereka jadi ahli politk, mengumpatlah dalam kereta, jika mahu mereka jadi hafiz, mengajilah dalam kereta, dan jika mahu mereka jadi Da'e, maka berceritalah tentang kebesaran Allah dalam kereta.

Sekian.

Ps: aku mengucapkan selamat upah haji kepada waris yang ada mak bapak yang kaya setelah melancong ke seluruh dunia tapi tak sempat pergi haji, lalu mati, maka, selamat upah haji!

(Lagu latar: Upah Haji, Telah Tiba lagi, Menunaikan Ibadah, Orang yang dah mati,Kerjalah kuat-kuat, bila mati upah haji..)

67 comments:

Bidadari said...

terima kasih..peringatan yg sangat bermakna..=)

p/s : jap lg nk pi cari buku teks form 4..hehehe

Anonymous said...

bgus la cara hamka didik anak2 nyanyi dgn lirik yang menginsafkan... aku nk didik anak aku cm 2 jugak lah....

matadore said...

kau patut jadi penulis lirik lah.

Anonymous said...

Top 5..hihi

'atiqah syairah said...

hahahahaha..

patotlah dua tiga menjak ni hujan manjang. ^_^

hayatul amira said...

terima kasih ustaz .
peringatan sangat bermakna . bagus didik anak2 dengan cara menyanyi . ok tak baca lagi
pon tiru komen yang kat atas
:P

Anonymous said...

yess..aku yg ke-7..walaupun dh terlambat..tp msh sempat mencelah msuk..

zikr said...

satu pesanan yang sangat bagus terutama buat manusia yang masih lagi kedekut nak g haji walau duit ribu2 dalam bank..

macam2 alasan, masih muda, tak sampai seru, anak2 banyak masih sekolah, bini masih muda, bini takut tinggal sorang2..ni semua alasan hampeh..

jadi, jom pakat2 buat haji, dan pembaca blog kereta mayat boleh ajak HAMKA jadi penendali haji di mekah.

Jom Hj Hamka!

Iwan said...

bila la aku nak sampai mekah ni

alfindani said...

"Moral; Anak-anak cepat belajar, jika korang mahu anak jadi artis, menyanyilah dalam kereta, jika mahu mereka jadi ahli politk, mengumpatlah dalam kereta, jika mahu mereka jadi hafiz, mengajilah dalam kereta, dan jika mahu mereka jadi Da'e, maka berceritalah tentang kebesaran Allah dalam kereta."

Err, Bro Hamka suka menyanyi dlm kereta, jadi... :)

zuraida said...

Hamka jadi penendali haji? biar betul..takut aku, kang dibahasakan aku yang tengah salah buat rukun haji.. Terubat rindu aku pd hamka ari ni...

aku heran said...

Hrmm...kesimpulannyer Hamka nak anak2 dia jadi artis!

Berdakwah dengan lagu? Tak sunnah ape! Engko ketawa dengar pasal mayat, pasal bini dah kawen lain...

Bukanke kite patut sedih dengar org tak kenal Allah, Rasul, Kiblat n Agama?

Hamka said...

Bidadari

Dah jumpa cuba rujuk, aku takde anak ambik spm, entah betul ke tak? Jika salah, boleh rujuk iklan upah haji

--------
matadore

Bukan setakat penulis lirik, penyanyipun boleh, err, ada ke akademi fantasia untuk orang macam pakcik?

-------
atiqah syairah

Kawan yang bisnes payung upah aku menyanyi, ha ha

-----
hayatul amira

ustaz? Ha ha ha, aku bukan ustaz, aku rock kapak!

Bak kata Ella:
“are you enjoys!”

------
zikr

Dalam nama aku dah ada haji, Haji Abdul Malik Karim Abdullah.., Short form untuk H.A.M.K.A

--------
Iwan

Dah daftra tabung haji belum?

-------
alfindani

aku nak suruh anak aku jadi idola kecil, dan bapaknya idola Bangka!

-------
zuraida

Ada orang rindu kat aku rupanya, patutlah internet laju! Woha!

--------
Aku heran.

Ntah?! Aku pun heran, jom berguling

Khairi said...

yg upah ejen tu yg problem.

Asyraff Zulkifli said...

nasib baik haji je boleh upah.. kalau puasa ngan solat pon bley upah, susah la...

Suhaibah said...

Hehee... Hamka boleh la join kakak saya. Dia pn kalau menyanyi, lirik mmg otomatik berubah sekelip mata..

zuraida said...

haji abdul malik karim abdullah.. woha.. lagi? no handphone bley la bagi.. oh..tak khusyuk plak hamka solat tu nanti..oh.

huda said...

sweet...

tulah berangan nanti klu ada rezeki nak anak ramai n rapat2.. wah

diela said...

nk nyanyi gak lgu tu ley x??
xda copyright kn..

alfindani said...

Idola Bangka?!
Hisyy! Muda lagi tuu! :D

az-1 said...

huahaha... camtu rupenye yer.. duit byk bt melancong tp tk pegi haji...ish2 kalu pegi ipb dl cmne? :)

zulkbo said...

Salam bertandang lagi..
moga tuan blog selalu sihat..

Nadia Abdullah said...

salam..ingatkan xde g haji..he3..(entry kali nh lambat kuar)

Ibnu Mutalib said...

apsal counter bilangan follower cam rosak,heh ..

skang musim hujan,elok sgt laaa

Hamka said...

Khairi

Kalau waris yang tolong qadha, itu terbaik!

------
Asyraff Zulkifli

Ada ajaran sesat yang ambik duit tolak solat yang tinggal, ramai jugak yang bangang boleh ikut..

----------
Suhaibah

Wow, berduet!

“berdua denganku, pasti lebik baik, aku yakiniku..” la la la

-----------
zuraida

kau tu yang tak kusyuk solat sebab terbayangkan aku hensem macam superman, padahal aku muka tak hensem, ala ala mayat lepas mandi gitu.

----------
huda

anak kat belakang sebagai back up vocal,suara latar..

---------
diela

kau rakam dalam youtube, lepas tu link sumber, cukup gitu.

--------
alfindani

kat luar jer aku ni Nampak muda, dalam hati dah tua..

------------
az-1

10 tahun dahulu, kawan aku seramai tiga orang pergi IPB, lalu ada AJK surau peril sebab tak pergi haji, 10 tahun kemudian, semua kawan aku tu dah pergi haji, tapi AJK surau tu, tak pergi mana-mana..
Tunggu upah haji ke?

----------
zulkbo

terima kasih doakan aku disini,

---------
Nadia Abdullah

Wow,sangka baik, bagusnya!

----------
Ibnu Mutalib

Ramai yang mengadu panas, mungkin bahana maksiat? Akupun menyanyi sambil menangis, lalu hujan turun maka air mataku tidak kelihatan..

Puteri Bonda said...

hahahaha, lawak gile entry ni, tp memg betul budak2 memg cpt blaja,ape2 pn yg kite ajar dieorg cpr cerna dan ingt, especially bab2 hiburan,hehe
slps 10 hr akhirnya ade jg entry br dr HAJI ABDUL MALIK KARIM ABDULLAH(nice name)i like!!!
alamt rumah xnk bg ke en.hamka???

hainur hapis said...

Assalamualaikum, sbut pasal haji, karkun lama kata, klu kta biasa g ijtima' , kta xkn kekok kt tmpt haji. Wa ALLAH HU ALAM. Yela da biasa brsesak2, bgilir g tnds dlm rbuan manusia dsb. Trbaru, d sri ptlg utz bg bayan, ttg kelebihan air zam zam, satu org d mekah, da nk buang air kcik, tp sbb tnds jauh, jd dia mnm air zam zam dgn niat ALLAH hlgkn rasa tkucil dia. Mmg hlg dgn izin ALLAH. Mnm air zam zam, niat apa pn kabul. Cara mnm air zam zam, bdiri, mgadap kiblat, buka kopiah atau srban, niat, dan minum. INSYA ALLAH bmanfaat. Amin... Assalamualaikum

...antikapel... said...

mak aku tengah tunngu que nak p haji...harap2 sempat....ada rezki, aku leh join skali...

err, bro...ada pepatah jawa kata...
mana tumpahnya tomyam kalau tak ke meehun?

hehe

cinta said...

lagu2 yg bermakna. klau ade band nk nyanyi lagu ni boleh? nnti bg kedit kt keta mayat. boleh?

Nani Aling said...

Assalamualaikum

Mau tau juga, apa yg dimaksudkan dengan upah haji

Tok Esah said...

huish... bile lar aku boleh g Haji ni, asyik2 men dam aji jer..
woohaaa

Tok Esah said...

huish... bile lar aku boleh g Haji ni, asyik2 men dam aji jer..
woohaaa

Anonymous said...

makin merapu je...

Anonymous said...

2003 pertama kali menunaikan haji selama 44 hari.balik mdaftar lagi dan syukur alhamdulilah 2009 berpeluang menjadi tetamu Allah selama 56 hari.balik mendaftar lagi dan jika dipanjangkan umor dan diizinkanNya tahun 2030 dijangka nama yang tersenarai.Ameen

sugar candy said...

hahah best! keep it up pacik! kim salam pada isterimu yg best

zuraida said...

pong..pong..kereta mayatku berbunyi..ha.ha..lawak lg cerita superman return..tercekik tulang ikan aku.jom berguling..hamka, betapa sukarnya melawan nafsu sendiri..oh..

Anonymous said...

nk sambung bc lak

eRaY said...

encik hamka, saya copy paste yer.

Ishak Zaini said...

Jazakallah Haji Hamka. Sinis dan dapat mengetuk hati.. Jom ramai-ramai daftar haji..

Wan Perlis said...

haha aku suka lagu keretamayat
kasi nyanyi depan cikgu

Ibnu Mutalib said...

ada bakat jd composer...

Hamka said...

Puteri Bonda

Alamat rumah berubah rubah, tapi alamat kubur, adalah tanah perkuburan islam, simpang masuk, nisan dua keranda satu,

---------
hainur hapis

arwah mak aku pergi haji dulu, baru ikut jemaah masturat 3 hari, kata mak, jika ikut program jemaah masturat 3 hari dulu, tentu hajinya lebih bermakna..., akupun tak paham apa arwah maksudkan.

---------
...antikapel...

pepatah jawa kata...

suparman itu bukan superman,

(tekde kena mengena)

---------
cinta

boleh, separuh harga dari kompeser tempatan, : )

--------
Nani Aling

Ada dalam lagu tu..

---------
Tok Esah

Main dam haji pun tak dapat haji kan dam itu.., oh.. asyik kalah sahaja..

--------
sugar candy

ok

--------
zuraida

berpuasa dan bacalah hadith nabi, bercintalah dengan nabi, orang perempuan lebih mudah jatuh cinta dengan nabi

--------
eRaY

boleh

--------
Ishak Zaini

Daftar, RM 1300..

------
Wan Perlis

Nyanyi jangan tak nyanyi

-------
Ibnu Mutalib

Atau jadi Weird Al" Yankovic?

Puteri Bonda said...

Hamka semua org pn bakal tngl kt alamt tu:-)

Ibnu_ghazali said...

haha.. pakcik tak duduk atas kerusi ke,
berguling je keje? haha..

lagu-lagu ni rasanya tak lama lagi
akan dimasukkan di dalam syllabus pembelajaran
kanak-kanak di sekolah rendah dan menengah.

barulah ilmu tu bermanfaat kaN??

suria said...

salam hamka... suka lagu kereta mayat warna putih... insaf2..

zuraida said...

hamka, aku bercinta dengan org yg iras-iras nabi.Berjanji bimbing aku ke jalan islam.hampa belaka.. aku tau aku salah dan tulisan hamka sedikit memberi kekuatan.. terima kasih..aku puasa ni. aku keluar jap pi cari buku hadis nabi.

YJ said...

hahaha . upah haji . confirm msuk pekse akhir tahun . (subjek syariah form4) . ngaaaa . cuak wooo .

az-1 said...

Reply tuk jwpn pd hainur hapis,
bila klua br Allah akan bk hijab akan masalah ummat dn penyelesaiannya. lepas tu bila pegi haji br ade kerisauan mcm nabi, doa nangis2 dpn kaabah tuk hidayat ummat. (p/s:aku pon x pegi haji lg...doalah yer)

Anonymous said...

Assalam.

Sesiapa yang pergi haji tahun ni ...tolong kirim salam pada Nabi saw, bisikkan tentang deritanya ummat ler ni...dan katakan Khalid 100% bersalah! adus....

merah_s said...

bila la aku nak pergi haji...?

Nerzhul said...

ada yang tunggu kuota haji sampai mati pun belum masuk senarai. terpaksala upah haji. hihihi

eden said...

Haji mana boleh upah...

Haji itu hajat nak jumpa Allah atas urusan nak menyelamatkan diri sendiri.

Kita yang nak jumpa.. kita pergilah menghadap Allah..rugilah kalau upah orang..

niat nak jumpa tapi dah pergi tak dapat lak jumpa lagilah rugi...

bdak sekolah said...

selaku bdak form 4 yg xsedar diri nk exam akhir thun..buat aku terpnggil nk bace buku tuu..

Hamka said...

Puteri Bonda

Itu pintu alamat, alamat kedua, adalah lembah neraka, atau taman shurga, oh..

-----------
Ibnu_ghazali

Berguling di atas lambung duduk, sambil berfikir tentang kejadian langit serta bumi lalu berkata:
Tidaklah sumua ciptaan itu sia-sia? Maha Suci Allah, maka peliharalah kami dari api neraka.

-------
suria

pin pin pon pon..

--------
zuraida

balik kepada takdir, return to the source..,

---------
YJ

Budak tingkatan 4 baca blog aku?
(menangis)

----------
merah_s

perli aku ke?

-----------
Nerzhul

Kalau daftar sekarang, 2020, baru dapat mungkin

---------
eden

siapa yang rugi? Siapa yang malu?

Mereka dan keluarga mereka

-----------
bdak sekolah

woha!

Puteri Bonda said...

mtk2 alamat kedua kite kt syurga la,huhu
insyaallah......
Hamka tulis la post br, nk bc lagi, lagi dan lagi;-)

zuraida said...

Hamka,puas aku cari org yg rupa ala-ala mayat lepas mandi utk mengubati lara di jiwaku nih...ada kosong lagi 3 kan..woha.
I have no body to talk..

Aftiey said...

Hahahaha, tergelak cuma disini. :)

penchacaiz said...

hidayat la tuan hamka...

roses said...

oh indahnya punya anak2 yang baik dan banyak..aku juge nak..amin..

p/s:aku doa encik hamka sentiasa ingat bini ye.haha:D
sbb aku percaya isteri en hamka mst sgt cntik,sweet dan penyabar orgnya.:)

roses said...

oh.mungkin aku agak bias.bukan anti poligami,cuma kurg gemar, setelah membaca pulang ke deli dari prof hamka.
maka aku rasa, kalau nk berpoligami bacalah buku tu tu dulu.haha:)

SaidaH said...

salam
alhamdulillah...
satu peringatan buat diri y kerdil ni semoga kta berpeluang mnjadi tetamu Allah di sana nnt..insyaAllah..ameen(^_^)v

Hamka said...

Puteri Bonda

Dah tulis dah..

---------
zuraida

pergi ngorat bini aku dulu, dah ada jadual, baru jumpa aku.

------
Aftiey

:)

----------
penchacaiz

oh..

-------
roses

bini aku biasa sahaja, tapi jika aku berdiri tepi bini aku, maka bini aku akan sangat sangat cantik, semua tahu kenapa, kan?

---------
SaidaH

(^_^)

Akupun pandai melukis dengan copy/paste

Puteri Bonda said...

dh siap bc pn entry terbaru pg td, sekali lagi ia terkesan di hati ini:-)
thanks Hamka...
i will always encourage you to post new entry, because i really2 love it...

zuraida said...

err..hamka, jadual aku mlm ke brapa? Allah uji aku lg..pun aku masih tak tau mensyukuri nikmat Allah.. mana lg nikmat Allah yg mahu aku nafikan.. aku ni dah bengong hamka..oh..

roses said...

saling melengkapi..maka lahirlah anak2 encik hamka yg sgt sweet:)

Hamka said...

aku belum letak gambar dah sweet..

Anonymous said...

suka giler lagu2 ko..patut diwajibkan dlm pndidikan muzik.. kehkeh