Apr 3, 2008

Nak Boikot lagi?

(Kami tak akan minum Heineken lagi, mereka hina islam- kata seorang budak mabuk…)

****


Aku terima komen pembaca blog keretamayat pada waktu hampir nak masuk maghrib pada 31 March 2008 yang lalu..:

“Tun Dr. Mahathir dan ahli-ahli UMNO ajak kita semua boikot barangan Belanda. Tak salah saya, banyak susu-susu yang produk dari Belanda. Adakah patut kita ikut saranan Dr. Mahathir itu ?”

Aku malas nak jawab bab ni, sebab aku dah tulis dulu pasal boikot Denmark dan Yahudi,,. Hingga cecah ratus-ratus komen yang pro dan kontra, sehingga di alihkan ke bahasa Indonesia.., tapi korang masih tanya gak lagi macam tak faham, mungkin pembaca baru kot, aku bersangka baik, lalu aku jawab gak lebih kurang, dengan harapan si pembaca puas hati apatah lagi aku beranggapan beliau adalah seorang ahli UMNO.

Maka, pada waktu tengah hari 1 hb April semalam.., aku jawab komen tersebut dengan tergesa-gesa, (perasan sibuk)..

“Selain dari perintah Allah, boleh ikut asalkan tiada mudarat untukmu.. “
.
Aku anggap kes itu selesai pada tengah hari dan tak perlu nak berhujjah lagi, Tapi dia nak jawapan lain rupanya, lalu jawab balik komen aku pada petang 1 April yang sama..

“Saya keliru dan ragu-ragu dengan bro Hamka pada kali ini., Dulu bro Hamka kata lain, Kali ini lain, Kali ini apabila TD Mahathir mengajak memboikot barangan Belanda, jawapan Bro Hamka seolah-olah merestui, Ada banyak lagi tulisan bro Hamka yang saya fikir meragukan dan mengelirukan.”

Woh ho, baru aku faham maksud soalan kamu..

Who ho, ku sangka tak payah basuh kereta sebab guruh di langit sedang berdentum, tapi rupanya hujan di senja hari lalu terdengarlah bunyi marah pelanggan astro, Woh ho..

Ku sangka kamu pembaca baru, rupa-rupanya… engkau adalah pembaca tegar blog ini!
Terima kasih sebab sudi habiskan baki hayat baca blog aku yang di tulis oleh bukan Ustaz ini, lalu agak merepek dan meragukan serta mengelirukan dirimu?

Setelah kamu baca entry aku yang lalu, dan timbul pulak isu ini, dan kamu tanya lagi, Maka, Jawapan yang bagaimana kamu mahu? Yang dapat memuaskan kemahuan kamu? Yang bagaimana?

Aku malas nak berdebat bab ini sebab dah cecah ratus-ratus komen dulu, dan tak larat aku nak delete..., dan lepas ni apa yang aku tak nak adalah, kata-kata aku akan di jadikan Sri Petaling sebagai sasaran FITNA, walhal blog aku tak de kena mengena dengan Masjid Sri Petaling…, itu yang aku malas..

Ini blog peribadi, ini blog nota ugama untuk aku sendiri, aku tulis mana yang aku rasa betul dan jika salah silalah tegur, dan terpulang untuk aku terima atau tidak kerana belum tentu setiap teguran itu betul dan belum tentu setiap entry aku itu salah...

Baiklah, Back to the Future, aku masih berpendapat, tak perlu ‘tergesa-gesa’ boikot semua barangan Belanda…, jika kita buat kerana Allah, masih ada cara penyelesaian lain yang lebih berkesan, mungkin? ‘

Aku tahu bahawa ada ulamak yang bersetuju boikot dan tentu ada jugak ulamak yang tak setuju boikot..

Tapi Ulamak yang setuju tu tak kata pulak Wajib boikot dan berdosa tak boikot, kalau tak jadi dilemma pulak orang islam yang kerja kilang produk Denmark, dan lain-lain, nak kena berhenti ke tidak.., Cuma baguslah bila orang kafir nampak orang islam ini tak lemah, ada semangat nak tegakkan ugama, mungkin inilah masanya Allah meletakkan kembali kegerunan orang kapir terhadap islam,

Namun ‘Kegerunan’ ini tidak sama dengan kegerunan yang mana Allah letak pada Panglima tentera Rom apabila berhadapan dengan sahabat-sahabat nabi Muhammad SAW, atau ketakutan yang Allah campak kepada Maharaja Cina untuk membantu Kaisar memerangi orang islam dan juga kebimbangan yang diletakkan pada rahib-rahib nasrani semasa dikepung oleh Tentera Saidina Umar r.a di Baitul Muqaddis.

Kerana jika kita fikir balik, orang islam sendiri yang lebih menghina ugama sendiri, menghina Sunnah, mmeperlekehkan solat Jemaah, perasan masuk shurga lalu nak hapuskan semua ahli neraka iaitu orang kapir, yang mana melalui akhlak buruk ini, mereka orang kapir sakit jiwa, lalu meluahkan kemarahan dalam bentuk buku, filem dan sebaginya…

Maka dalam bab boikot ini..

Jika kamu seorang Ustaz,
Izinkan aku berbeza pendapat..,
Dalam masalah ibadat banyak tak sependapat,
Inikan pulak masalah akhir zaman punya ummat..


Cheh, bersajaklah pulak..

Lalu kamu berhujah dari segi hokum ugama, kamu bukak kitab dan hadith, untuk menrelevenkan hujjah-hujjah kamu…

Aku tak kata kamu haram bila nak boikot, baguslah sebab sensitif, Cuma apa yang kita buat kena faham akan alasannya…, alasannya, kita kena tengok balik..

Sebelum tu aku nak bagitahu, kerana kamu dah bertanya juga, dan nak aku jawab dari sudut pandangan ugama, walhal kamu tahu sudah bahawa aku bukan Ustaz, aku ulangi, aku bukan ustaz, sila rujuk kepada yang lebih pakar..

Apa apapun, Aku suka belajar ugama dengan cara begini, iaitu, dalam setiap tindakkan kita, perlu ada ilmu, dan ilmu ini aku pecahkan dalam bentuk 4 soalan, iaitu..
  1. Adakah kamu buat ini kerana Allah? (IKHLAS)

  2. Adakah apa yang kamu buat ini adalah perintah dari Allah?

  3. Jika ini perintah Allah, bagaimana nabi Muhamad SAW melaksanakannya?(Sunnah Nabi)

  4. Bagaimana kamu akan mengistiqamah’kannya (membuat secara berjadual)

Dan sebenarnya, 4 soalan ini hendaklah kamu tahu jawapannya untuk setiap ibadat kamu!!

Dalam solat kamu kena niat kerana Allah, ada dalil yang menunjukkan bahawa solat adalah perintah Allah, ada Hadith yang menggambarkan bagaimana Nabi bersolat, dan bagaimana perintah itu di istiqamahkan.Begitu jugak dengan Puasa, ada dalil yang menunjukkan bahawa Puasa itu adalah perintah Allah, ada Hadith yang menggambarkan bagaimana Nabi berpuasa, dan bagaimana perintah itu di istiqamahkan.

Malahan perkara ini tidak tertakluk pada yang wajib sahaja, yang sunnatpun begitu.Sebagai contoh solat tahajjud, berzikir, baca Al quran, semuanya kena niat kerana Allah, ada dalil yang menunjukkan bahawa semua itu adalah perintah Allah, ada Hadith yang mengambarkan bagaimana Nabi melaksanakan semua itu, dan bagaimana perintah itu di istiqamahkan mengikut keupayan iman masing-masing..

Namun hari ini, telah banyak muncul pembaharuan yang di anggap baik, walaupun banyak keburukkan. Pembaharuan adalah bila bukan perintah Allah dan sudah tentu Nabi tak buat dan bertentangan dengan Sunnah Nabi, lebih buruk apabila kamu mengistiqamahkan pulak pembaharuan itu dan bermati-matian mempertahankannya. Aku tak maksudkan isu boikot sebagai bidaah, namun, Balik kepada isu boikot, mari kita buat kes study daraipada 4 soalan di atas..

Soalan pertama.:Adakah kamu boikot kerana Allah? (IKHLAS)

Ya, , kami buat semua ini kerana Allah, kerana seorang warga belanda sudah biadab, maka kami boikot seluruh Belanda, biar mereka rasa tertekan, baru mereka tahu kekuatan islam...

Soalan aku,

Adakah kerana sebab seorang buat silap, maka satu negara kita hukum?" kalau dulu agak logic alasan boikot yahudi tapi yang ini, oh.. please, bagaimana jika negara-negara lain pakat-pakat memboikot barangan Malaysia, hanya disebabkan oleh ucapan buruk seorang ahli Parlimen di Malaysia? sedangkan rakyat Malaysia tidak pernah setuju akan ucapan ahli perlimen tersebut, tak ke zalim?

Itu yang aku tak faham, betul ke cara sebegini boleh mengajar mereka? Apa yang kita nak ajar pada orang kapir, jangan biadab dan kekal dalam kapir? Aku tak faham..

Itu satu hal, bagaimana pulak dengan orang islam di Belanda? Kita kat sini mengelilingi orang kapir, takde masalah nak boikot dan berdemotrasi, tapi mereka yang islam di Belanda pula di kelilingi orang kapir.., adalah kamu buat semua ini kerana Allah?

Dulu masa Salman Rushdie hina Islam tak timbul isu boikot ni, Rushdie bersembunyi selepas Ayatollah Khomeini mengeluarkan fatwa pada 1989 mengarahkan umat Islam membunuh penulis berkenaan disebabkan novelnya, The Satanic Verses yang didakwa menghina Islam. masa tu (bebarapa) orang islam nak bunuh Salman seorang sajer, sebab yang buat salah adalah Salman, dan aku masa tu kecik lagi, kenal Salman pun sebab berita itu keluar kat majalah Gila-Gila ruangan Panaurama.., tapi aku faham, Salman nak kena bunuh sebab hina islam, tapi jika sebab marah pada Salman lalu Malaysia Boikot negara India kelahiran Salman, aku tak paham.., seperti mana aku tak paham member aku yang bergaduh dengan seorang brother, tak puas hati lalu pukul adik brother tu.., dan anggap ahli keluarga tu setan.., aku tak paham???

Dan antara amalan orang jahilliah sebelum zaman nabi dulu, akan berperang hanya kerana kesalahan seorang dari satu kaum.. woh ho!

Aku tak faham tolong beri tunjuk ajar dan jangan kelirukan aku yang hina ini..oh!

Dan baru-baru ini, akhir tahun 2007. Penganugerahan gelaran ‘Sir’ oleh Queen Elizabeth II dari Britain kepada Salman Rushdie dengan anugerah darjah kesatria telah di lakukan, atas sumbangan beliau dalam bidang penulisan, dan semua tahu sudah, bahawa Menteri Luar Iran, Mohammad Ali Hosseini, berkata keputusan memberikan anugerah kehormat tertinggi Britain kepada Rushdie yang menulis novel kontroversi, ‘The Satanic Verses’ adalah satu penghinaan terhadap dunia Islam.

“Menganugerahkan seseorang yang bersifat paling dibenci dalam masyarakat Islam jelas membuktikan perasaan anti Islam pegawai atasan Britain,”

Demikan marah Menteri Iran..

Tapi, pada waktu itu kita di Malaysia tak pulak boikot Britain dan India, kenapa ek? Mungkin sibuk dengan pilihan raya kot?..

Jadi, adakah kamu buat semua ini kerana Allah, atau sebab ini keputsan ‘popular’, atau sebab Malaysia dah maju, atau kerana kamu nak marah sebab Belanda pernah menjajah dunia dulu, aku tak tahu, kamu lebih tahu apa yang ada dalam hati kamu.., aku tak tahu!

Tapi jika kamu memang benar buat semua ini kerana Allah, semata-mata kerana Allah, hanya untuk menyukakan Allah, maka itu yang terbaik, kamu ada hujjah kamu, semoga Allah ampun dosa aku kerana tak mampu nak berniat seperti kamu..


*****

Soalan kedua: Adakah apa yang kamu buat ini adalah perintah dari Allah?

Syarat amal di terima ada dua, satu ikhlas dan satu lagi adalah perintah Allah, jika kamu ikhlas pergi cium bini orang, tak kena pelempang? Berdosa dan masuk neraka walaupun ikhlas.., Maka setelah kamu ikhlas nak boikot, maka tanyalah iman, adakah ini perintah Allah?

Bukaklah Al Quaran dan Hadith, Allah bagi tahu bahawa Allah cipta orang kapir bukan sia-sia, bukan hanya nak jadikan bahan bakar api neraka semata-mata.., bukan nak boikot sahaja, tapi ada tugas besar untuk orang islam..,

Orang islam kerja utamanya adalah ajak orang kapir masuk islam, tanya diri, sepanjang hidup sebagai seorang islam, dah berapa ramai ajak orang kapir masuk islam?, dah berapa ramai orang islam yang keluar ugama depan mata kita..?, tapi kita masih perasan sudah menjadi muslim yang baik, kita perasan kita sensitif pada ugama, walhal.., apabila orang islam tak buat benda yang patut di buat,(jaga akhlak sepaya orang kapir masuk islam) akhirnya orang islam akan buat benda yang tak patut di buat,(akhlak buruk buat orang kapir makin benci) dan telah korban pada benda yang tak patut di korbankan (berhimpun untuk tunjuk perasaaan tapi tak berhimpun untuk solat jemaah) dan takut takut akan mati pada tempat yang tak patut ia mati (isi sendiri) lalu di bangkitkan bersama-sama dengan orang yang tak patut ia dibangkitkan (isi sendiri) dan akhirnya duduk di tempat yang tak patut orang islam duduk (iaitu neraka), tak ke patut??

Jika orang kapir tak faham ugama, dan hina ugama, hina Nabi, macam kes seorang yahudi buta dan tua tapi masih hina dan caci Nabi, walhal nabi hari-hari menyuapnya makanan, sehingga Nabi dah wafatpun beliau masih mencaci Nabi, dan akhirnya beliau masuk islam di zaman Khalifah Abu Bakar ra, itupun selepas beliau tahu orang yang suap makanan padanya adalah seorang Nabi yang beliau caci siang malam…, Oh! apa lagi nak di kata?.

*******
Soalan ke tiga.: Jika ini perintah Allah, bagaimana nabi Muhamad SAW melaksanakannya?

Kata kamu, Nabi juga boikot orang kapir bla bla bla, itu ini begitu begini...

Benar, nabi ada boikot orang kapir, aku ada baca sejarah perperangan di zaman Nabi, bila Nabi dah kepung kubu musuh, orang kapir berlindung dan bertahan dalam kubu yang kuat dan sukar di ceroboh, lalu Nabi sekat saluran air ke kubu itu buat musuh tak senang duduk, tak senang berdiri, dengan cara ini merela lemah, lalu menyerah, bila dah menyerah, senanglah Nabi dan sahabat buat dakwah di sana, jadi, Nabi perang atau ‘boikot’ air dengan niat nak kembangkan ugama, jika itu tujuan kamu, alhamdulillah, bila orang belanda dah lemah dan rasa tertekan sebab ekonomi jatuh, bolehlah kita pakat-pakat pergi berdakwah di sana.. Tak begitu?

Alhamdulillah, jika itu niat kamu, boikot supaya dapat berdakwah di sana..

********

Soalan ke empat.: Bagaimana kamu akan meng'istiqamah’kannya (membuat secara berjadual)

Allah suka dengan amalan yang istiqamah walaupun sedikit, Oleh kerana kamu dah anggap ini adalah perintah Allah, dan mungkin Sunnah Nabi mengikut ijtihad kamu, maka ini adalah perkara yang Sangat Baik!!!,maka kita kena buat secara istiqamah, jika solat kamu buat 5 waktu sehari, puasa sebulan sekali, dan berzikir pada waktu pagi dan petang, atau mengundi 5 tahun sekali..Maka, kamu juga kena boikot setiap Negara yang hina ugama islam,

Kita akan ugut kepada mana mana Negara yang sayangkan ekonominya, agar jaga mana-mana rakyat mereka yang membenci Islam, supaya jangan biadap dengan Islam, jika tidak kita akan memusnahkan ekonomi mereka, kita boikot mereka..

Namun aku nak tanya kepada Ustaz yang sokong boikot ini, nak boikot sampai bila? Sampai mereka mintak maaf? Sampai mereka menangis ketakutan? Atau sampai mereka masuk islam? atau sampai bila bila?, sampai kita semua jadi mayat?, itu aku nak tanya, sampai bila nak boikot?

Aku suka jugak dengan alasan Ustaz Zaharuddin supaya boikot hanya selama 2 bulan, sebab niat kita bukan nak binasakan mereka, Cuma nak ‘ajar’ mereka sahaja..

Hmmm, jika begitu, aku nak bagitahu akan satu Negara X yang ada jugak buat filem yang mengina ugama, menurut seorang Ustaz Zaharuddin, filem yang bertajuk "AKHIRAT" menghina nama ‘akhirat' dengan cerita bertunjangkan seks, zina, dan raba, aksi wanita tak tutup aurat dan isteri orang berlakon aksi ranjang ,

(aku tak tengok lagi, bersyukur zaman aku muda-muda dulu, tak pernah terlanjur tengok wayang cerita melayu..,)

kata Ustaz Zaharuddin lagi dalam blognya, adalah tidak wajar sama sekali mereka menggunakan nama "Akhirat" sebagai tajuk filem kerana Akhirat adalah satu lafaz yang penuh makna tersirat yang sentiasa disebut di dalam al-Quran. Ini perbuatan yang biadab!

Nampaknya mungkin orang islam dari Negara luar akan boikot Malaysia jika benar Biadab filem ‘Akhirat’ di ambil kira.. (aku tak tengok lagi dan tak nak tengokpun)

Walaubagaimanapun, sebagai kemudahan untuk kamu, aku akan listkan beberapa barangan keluaran Belanda yang aku telah tanya pada Pakcik Google sebagai rujukan untuk memudahkan boikot kamu bersama, berikut adalah produk Negara yang mana Rakyatnya menerbitkan Filem Fitna..

Shell, Barangan Eletrik, Philips, Barangan Tenusu keluaran Dutch Lady, Coklat Forrero Roche, Van houten, dan lain lain.. (boleh rujuk email forward terkini dalm inbox masing-masing)

Secara kesimpulannya, anggap sahaja ini sabagai satu perbezaan pendapat, apabila kamu ada hujjah yang kamu yakin, go on, dan aku juga ada hujjah yang aku yakin, aku juga akan go on…

Dan memang produk orang islam kita kena beli dari dulu lagi, dan produk orang kapir kita kena boikot dari dulu lagi...., tak payah tunggu mereka hina ugama kita baru nak boikot, Cuma akhir zaman ni, yang kerja dengan orang kapir ramai orang islam, kerja kat Kilang Dutch Laddy Petaling Jaya misalnya.., kamu nak ‘susahkan’ Geert Wilders, tapi akhirnya orang islam yang jadi mangsa? Oh!

Semoga Allah bagi hidayat pada aku, kamu dan Geert Wilders….

Akhir kata:
Mana mungkin burung yang berbeza distinasi dapat di ikat kakinya untuk terbang bersama?
Mana mungkin askar yang berbeza musuhnya dapat duduk dalam battalion yang sama?

*******
Tiba tiba muncul lagi komen, dari seorang pembaca blog kereta mayat..

“Sebenarnya Hamka, kita kena sensitif terhadap orang yang hina ugama kita.., kita kena boikot mereka, tunjuk perasaan, tunjukkan kemampuan kita ke atas mereka, buat mereka takut.. kita kena SENSITIF”

Woh ho, now I see you're reasoning. Oh, that is why.. SENSITIF…

Bagi aku, nak sensitive biar betul dengan caranya, biar bertempat, ikut keutamaan, dan aku tak kisah bila kamu nak sensitive dengan seorang warga Belanda yang jahat lalu baikot seluruh negara Belanda, itu hak kamu…, Cuma aku nak tanya, tak sensintif ke tengok 660 kakitangan rakyat tempatan yang bekerja di kilang Dutch Lady Petaling Jaya, sedangkan Tan Sri Kamarul Ariffin, Pengurusi Dutch Lady juga membantah perbuatan Geert Wilders sebagaimana kerajaan Belanda juga. Di ketahui juga, Pemegang Saham Dutch Lady, 50% daripadanya adalah rakyat Malaysia,

Maka, sejauh manakah tindakan kamu memboikot barangan Dutch Lady memberi kesan kepada Geert Wilders atau sesiapa sahaja di Belanda yang kamu nak hukum? Atau apakah kesanya kepada orang islam di Malaysia dan Di belanda itu sendiri? Tak sensitifkah jika kamu yang kerja kat situ?

Atau nak lebih sensitif lagi, aku nak tanya..,

Pagi tadi berapa ramai orang yang solat subuh berjemaah kat kampong kamu? 6 orang? 3 orang? Berapa ramai yang tak datang? Kamu tak sensitif ke tengok Masjid kosong? Yang tak datang tu kamu nak boikot tak?, cikgu besar sekolah tak datang, tak yah lah hantar anak sekolah, mamak jual roti canai tak datang, tak yah lah makan roti canai lagi, Pak Ahmad tukang gunting rambut tak datang, tak payahlah nak gunting rambut lepas ni, menteri besar tak datang, tak payahlah undi parti menteri tu lagi, tak gitu?

Kamu tak sensitif ke tengok masjid kosong?, Nabi Muhamamd SAW dulu cukup sensitif bab tinggal solat jemaah sampai tahap nak bakar rumah orang yang sengaja solat di rumah, kamu pulak sensitif sampai buat panggilan palsu ada kebakaran, lalu kena tangkap di bawah kesalahan Seksyen 233, Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.
Lalu dikenakan denda sehingga RM50,000 atau tidak lebih setahun penjara atau kedua-dua sekali, dan itu cerita lain..

Ada sahabat Nabi Muhammad SAW punya sensitif sampai nak tuang timah yang mendidih ke telinga orang yang dengar azan, tapi lebih suka solat di rumah, tapi walau bagaimanapun mereka sensintif, tapi mereka tetap bersabar dan tetap berdakwah dengan cara berhikmah..

Sepatutnya, Banyak benda lain yang patut kita lebih sensitifkan tapi tak disensitifkan secara komprehensif, sebaliknya kita aktif mengsensitifkan dengan benda yang menyahaktfikan perkara yang lebih pengsensitifan dan tidak innovatif serta tak kreatif, macam mana nak jadi produktif, tentative, kompetentif, inovatif dan kreatif, jika ummat isla tak berintegritif?, huh!.. berbelif lidaf akuf..

Apa-apalah..

Oh ye, sebelum aku jauh merepek, sebab mata dah mengantuk, dan sebelum korang email aku tanya apakah produk Negara X yang buat filem “akhirat’..

Sebagai rujukan untuk memudahkan boikot kamu bersama, berikut adalah beberapa produk Negara yang mana Rakyatnya menerbitkan Filem “Akhirat” iaitu:-....

Kereta Proton, Produk Zaitun, Minuman Tongkat Ali, Kapur Barus, Kemenyang, Kain Kapan, Keranda, Batu Nisan., Kain Batik Mayat, Kapas Mayat., Cangkul Penggali Kubur., Pelana Keranda., Tafsir Surah Yassin., Buku Panduan Tahlil-Talkin dan Kereta Mayat!

Ps: Nak boikot, boikotlah, tapi jangan sampai menyusahkan orang yang tersayang.., dan akupun nak tumpang boikot gak setakat yang aku mampu…., insyAllah..

46 comments:

Ansar @ Bungamelur said...

aha!

aku sokong!

dan aku suka nak fowed entry ni kat kawan2 aku yang tak sokong!

tapi panjang plak debatnya nanti.

takpela.

aku baca, aku paham, aku amal.

Ansar @ Bungamelur said...

fuh!

tak sangka setelah sekian lama.

aku jadi pengomen pertama sekali lagik!

yes!!

nun ain ya mim said...

Hmmm, jika begitu, aku nak bagitahu akan satu Negara X yang ada jugak buat filem yang mengina ugama, menurut seorang Ustaz Zaharuddin, filem yang bertajuk "AKHIRAT" menghina nama ‘akhirat' dengan cerita bertunjangkan seks, zina, dan raba, aksi wanita tak tutup aurat dan isteri orang berlakon aksi ranjang ,

(aku tak tengok lagi, bersyukur zaman aku muda-muda dulu, tak pernah terlanjur tengok wayang cerita melayu..,)

kata Ustaz Zaharuddin lagi dalam blognya, adalah tidak wajar sama sekali mereka menggunakan nama "Akhirat" sebagai tajuk filem kerana Akhirat adalah satu lafaz yang penuh makna tersirat yang sentiasa disebut di dalam al-Quran. Ini perbuatan yang biadab!

Nampaknya mungkin orang islam dari Negara luar akan boikot Malaysia jika benar Biadab filem ‘Akhirat’ di ambil kira.. (aku tak tengok lagi dan tak nak tengokpun)

+++++++

memula tu mcm x nak gtau negara mana...tp tertaip gak nama negara tu yer en hamka...hahaha


piece...

Anonymous said...

sekali tu aku jalan kat satu tempat. Ni cerita kat luar negara la ni. Tengah aku jalan sorang2 sambil menikmati musim winter tu, aku terdengar jeritan budak belum akil baligh "Go back to your country, you Pakistan c**t!".

Eh aku orang Melayu daaa...

Oh maybe sebab aku pakai kurta kot?

Tapi aku buat donno je. Tak tau nak respons camana. Tapi ada jugak terdetik di hati, kalaulah dia masuk Islam.

kena mengena ke komen aku ni dengan entry kali ni Hamka?

Sir Wan said...

pasal tindakan orang2 kite trhadap tndakan belanda ni org tgk kpd konsep kerana nila setitik susu rosak sebelanga.. dr sbb itu, belanda disalahkan semuanya... patut salahkan org yg tuang nila tu.. ke camne?

hmm, negara x banyak je filem/iklan/drama yang menyuntik doktrin2 ke'tidak-agama'an... takde pulak artis/pengarah kene boycott.. (sipik, gabra, cucu halal, bila malam bulan sabit)

belum masuk oversea film lg... fasad..~

drpd itu, kesan -ve die jatuh ke kebnykn mmber2 umur sebayaku.. tgk la skang camne? bak kate org trg, 'guane lening'? xdop kesensitivian lasum.. (terlebih expressi)

jd, nk mula mana?
solat jemaah?

p/s - msjd sri petaling, 1 kali ada pergi juga..

Hamka said...

Ansar @ Bungamelur

first komen? Bagaimana dengan pergi solat first saf?

He he ..

------------------
nun ain ya mim

Ehek, terkantoilah pulak, ingat nak rahsikan Negara X..

piece...

----------
Anonymous

kena mengena tak kisah, tapi letaklah nama samaran ke, cth “bukan budak pakistan”

-----------
Sir Wan

Kita mulakan dengan buat usaha atas solat seperti nabi bersolat..
Oh, aku sedang belajar dan diri ini masih banyak yang jahil.

Semoga Allah bagi hidayat pada aku, kamu dan Geert Wilders….

Anonymous said...

betul tu bro ham...aku sokong 99%...

Rasulullah SAW pun tak pecahkan berhala keliling kaabah....tapi pecahkan berhala2 dlm hati2 manusia...then pandai2 lah depa dok pi picah berhala2 tu......

..INGAT ORG TERSAYANG... boikot2 jugak...tapi aku rase dlm 11 juta umat islam di Malaysia kurang lebih 100 org je kot yg betul2 boikot...

ingat!!! sahabat pernah kerja dgn yahudi laknat utk dapatkan segugus tamar utk dikorbankan ke perang Tabuk....

sbnrnye depa ni(pengarah filem FITNA dan kuncu2nya ) sengaja mengalihkan perhatian umat Islam yang sibuk buat kerja dakwah Nabi Sallallahua'laihiwasallam dgn benda2 remeh mcm ni...

bile ramai dok tumpu sana...2 1/2 jam terbantut...3 hari terbantut...2 gash terbantut....

pendek kata segala amaln yg benar2 ada jnji hidayat dr ALLAH Azzawajalla terbantut...

mcm dulu yahudi laknat terbitkan 3 surah dlm internet gak...

bagiku nak marah pd mereka laknat ni boleh...nak boikot boleh...tpi jgn tumpu lebih pd itu sehigga "kerja" sebenar kite terbantut...

ingat sahabat radialllahuajmain dan junjungan besar Rasulullah Sallalllahua'laihiwasallam berperang bukan untuk membunuh semata2...kalo ade ruang hidayat utk seseorg musuh , maka didahulukan nya duldu...

mcm dlm satu peperangan hazrat Ali radiallahuanhu mahu memancung musuh islam yg dah tersungkur,tiba2 diludahi,maka beliau tangguhkan memancung..terkejut kapir tu...bila ditanya...beliau kata(lebih kuranglah) tadi aku mau bunuh ko kerna ALLAh, tapi bila ko ludahiku aku khuatir aku bunuh kerana marah...then musuh kapir tu masuk islam....

sidang jumaat sekalian(INGAT HARINI PI SOLAH JUMAAT)... bukan senang wo dulu2 zaman sahabat nak masuk islam...bukan susah lafaz shahdah tp kesukaran sebak sahaja melafaz syahadah...bayangkan hazrat Bilal radiallahuanhu lafaz kalilamah jer kena heret atas padang pasir batu atas dada, malam kena cemeti bergilir2 oleh 2 org...

KORANG SANGGUP...

from RON

Ultraman Yg Insaf Tak Mau Pakai Baju Ketat said...

salam semua,

bila anak perempuan jiran kita dirogol depan mata adakah kita akan membiarkannya sbb 'bukan kita punya pasal' atau kita akan guna seluruh tenaga dan keupayaan kita utk menghalang kezaliman itu?

inikan pula soal agama islam yg kita cintai, yg susah payah Nabi saw cuba sampaikan pd umat manusia sampai kena baling batu dek penduduk thoif, diugut bunuh etc..kita tak rasa apa2 ke bila tgk islam dihina oleh kjaan belanda tu. ini kali kedua pulak. dulu sebar kartun hina Nabi saw krajaan dia kata kebebasan media. skarang hal filem n komen ahli parlimen dia lak kutuk Quran.

ustz zaharuddin pun ajak boikot produk terpilih selama 2 bln jer just nak bg tekanan ekonomi kat krjaan tu...bukan angkat pedang pun. rujuk http://www.zaharuddin.net/index.php?option=com_content&task=view&id=692&Itemid=72

Ni pula dr PPIM :
"Kenyataan Akhbar Dari Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) Berhubung Isu Penayangan ‘FITNA’ Yang Menghina AL-Quran.

Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) membantah tindakan penayangan filem FITNA oleh ahli Parlimen Belanda, Geert Wilders yang secara terang – terangan menghina Al – Quran.

Tindakan biadap dan keji ini merupakan satu bentuk penghinaan terhadap umat Islam di seluruh dunia dan perlu dikutuk oleh semua masyarakat Islam di negara ini. Tindakan tidak bertanggungjawab serta boleh mengeruhkan keamanan dunia dan perhubungan di antara agama ini perlu dibantah oleh masyarakat pengguna Islam.

PPIM bersama dengan ahli Majlis Permuafakatan Antara NGO (MAPAN) menggesa masyarakat pengguna Islam di negara ini melancarkan boikot terpilih produk keluaran Belanda bagi menyuarakan bantahan secara aman terhadap penghinaan serta provokasi ke atas agama Islam.

Boikot terpilih ini diharapkan akan berjaya menghantar isyarat yang jelas kepada pihak yang berkenaan agar tidak melakukan perkara yang biadap ini kepada sesiapapun dan belajar menghormati sesama manusia demi mewujudkan masyarakat dunia yang cintakan keamanan.

Kempen Boikot 3 produk, terpilih ini Shell, Dutch Lady, Philips akan membolehkan semua masyarakat pengguna Islam di Malaysia dan seluruh dunia menyuarakan bantahan secara aman dan melakukan sesuatu bagi mengutuk serta membantah tindakan biadap serta terkeji ini.

Kempen boikot terpilih ini adalah juga sebagai tanda protes terhadap Ahli Parlimen Belanda Geert Wilders yang jelas menghina Islam secara terang – terangan. Tiada gunanya kita bersikap agresif bagi menyuarakan bantahan tetapi PPIM yakin boikot terpilih produk Belanda ini akan menghantar satu mesej yang jelas bahawa jangan mempermainkan sensitiviti dan maruah umat Islam. Justeru, masyarakat pengguna Islam di Negara ini perlu bangkit dan lebih bijak mempertahankan hak dan maruah kita dengan bijaksana.

Masyarakat pengguna Islam juga boleh mendapatkan maklumat lanjut berhubung produk keluaran Belanda dengan melayari laman web PPIM www.muslimconsumer.org.my atau menghubungi talian hotline kami di 019-3591000."

Rasanya sapa2 yg tak nak buat lebih baik bdiam diri aje jgn komen pertahankan "naper kita tak perlu boikot"..takut2 tak tjawab kat akhirat esk "naper tak pertahankan maruah agama sedangkan terdaya".

Hamka said...

RON

99% sahaja?

apa-apapun, Aku juga menyokong diri sendiri!

Heh!

-------------
Ultraman Yg Insaf Tak Mau Pakai Baju Ketat

(((bila anak perempuan jiran kita dirogol depan mata adakah kita akan membiarkannya sbb 'bukan kita punya pasal' atau kita akan guna seluruh tenaga dan keupayaan kita utk menghalang kezaliman itu?)))

InsyAllah, aku akan cuba guna seluruh tenaga dan keupayaan aku untuk menghalang jiran aku dari di rogol.

(((Kempen boikot terpilih Shell, Dutch Lady, Philips)))

Sekiranya aku bekerja sebagai wakil Shell, dan aku ada kedai runcit jual Susu Dutch Lady, stock ada lagi 5 kotak, apa aku nak buat? (soalan ikhlas)

(((Rasanya sapa2 yg tak nak buat lebih baik bdiam diri aje jgn komen pertahankan "naper kita tak perlu boikot"..takut2 tak tjawab kat akhirat esk "naper tak pertahankan maruah agama sedangkan terdaya".)))

Pada mulanya aku berdiam diri, bila di tanya aku jawab:

“Selain dari perintah Allah, boleh ikut asalkan tiada mudarat untukmu..”

Tapi, mereka desak jugak suruh aku bersuara, maafkan aku.

Errr, sejak bila Ultraman Insaf Tak Mau Pakai Baju Ketat, tak pernah nampak pun?

Anonymous said...

(((Kempen boikot terpilih Shell, Dutch Lady, Philips)))

Sekiranya aku bekerja sebagai wakil Shell, dan aku ada kedai runcit jual Susu Dutch Lady, stock ada lagi 5 kotak, apa aku nak buat? (soalan ikhlas)

En. Hamka,

Saya tertarik nak berikan cadangan kepada sesiapa yang ada masalah seumpama diatas. Apa kata jual saja barang-barang yang dan ada tu pada harga kos (tak merugikan peniaga dan memberi kelebihan kepada pembeli) dan lepas tu terus jangan jual lagi produk keluaran negara yang anti Islam. Kita sebenarnya ada banyak alternatif, cuma kita sahaja yang tak mahu.

..........

"Sampai bila pun orang kapir akan menghina Islam bila ada orang Islam yang menghina agamanya sendiri"...

azharjaafar said...

Kalau benar kita cinta Allah dan cinta agama Allah, kita kena ikut Rasulullah. Ikut Rasulullah kena buat dakwah, keluar jalan Allah dan solat berjemaah. (itu point2 yang besar)

Masa zaman Nabi dulu, orang munafik tak mahu datang solat berjemaah dan tak mahu keluar jalan Allah. Lebih teruk lagi bila mereka hasut supaya orang lain jangan keluar jalan Allah.

Malangnya umat Islam hari ni (termasuk aku!) sangka dengan memboikot, mengundi 5 tahun sekali, menulis blog agama dan sebagainya, maka tanggungjawab sebagai umat Muhammad SAW dah tertunai.

Semoga Allah ampunkan kita.

Ansar @ Bungamelur said...

solat 1st saf?

huhu.

aku guna komen yang sama...

fuh!

tak sangka setelah sekian lama.

aku dapat saf pertama sekali lagik!

yes!!

ali said...

aku akan mulakan usaha aku menegakkan Islam dengan kembali solat 5 waktu di masjid..

takbirrr... :)

zackyah fimiyun said...

proactive vs reactive. 7habits.org putih yg cakap tu...

nape kita selalu reactive.bukan proactive.berasal dari kita sendiri.

jom solat kat masjid!

Ultraman Insaf Tak Mau Pakai Baju Ketat said...

Hmm..rasa 'marah' bila Islam dihina dan sambutan seruan saudara seagama utk memboikot tu boleh la dikatakan test iman kita n kecintaan kita pd agama. kalo takde rs terdetik langsung perasaan 'marah' tu kena muhasabah diri balik ler. "Ya Allah kerasnya hati ini sampai aku tak blh nak rs benci dgn kezaliman ke atas islam. Kerasnya hati ini sbb tak mampu rasa sayang pd Islam, Nabimu saw, quran dan sunnah. Ya Allah jgnla ko biarkan aku menjadi musuh kpd agamaku sendiri. Wahai Tuhan yg membolak balik kan hati, ampunkan aku n tetapkan hatiku dalam islam."

Sayang anak bini, atau kekasih pun nk tunjukkan secara zahir dgn meluahkan sama ada dr segi perbuatan atau kata-kata. err.. bukan syg bini sepak terajangkan ye.

kalo aku staff syarikat brgan terpilih tu mmg aku takkan berenti sbb boikot 2 bulan... tp aku akan ngadu n berdoa kpd Allah redhakan la rezeki aku ni sbb rakyat msia pakat boikot produk kompeni aku bekerja sedangkan aku pun tak redha dan rs benci dgn perbuatan kerajaan 'sombong' tu cuma aku takde kemampuan nk berenti skarang sbb post aku ni pun br 3 ari confirmed, loan ptptn pun lum start byr lagi...

so aku akan bekerja bersungguh2 tunjukkan bagaimana cara org islam bekerja...jujur, amanah, tak claim mileage lebih2, tak curi tulang,tak berenti 5-10 minit 4 kali sehari semasa waktu kerja utk hisap rokok, reta lebih aku kuakan zakat etc. aku akan berbaik2 dan ikhlas berkawan dgn smua org sepertimana aku nk Allah baik n redha dgn aku. Aku dptkan ilmu dan pengalaman supaya satu ari nanti aku dapat pegang top management post dan 'suara dan idea' aku didengar oleh director/shareholder syarikat membolehkan aku menjaga kepentingan org Islam lain dlm syarikat tu.

Tp bila sampai hari di mana aku dah jd 'bos contoh' tetapi syarikat aku terang2an bunuh umat islam, bunuh ekonomi islam, pinggirkan staff islam, sedangkan aku tak terdaya menahannya maka aku kena resign n cr keje lain. Tapi ms tu sure la aku dah byk contact, network...kalo ada rezeki blh aku biznez sendiri (smoga mimpiku ni menjadi kenyataan).

adapun kalo aku yg menjual barangan terpilih itu maka aku akan tampal di kedai aku artikel boikot supaya pembeli islam akan tau n pilih barangan lain. alah apa sgt stok yg 5 tu...kalo usaha sebesar zarah ni macam jihad menentang kekejaman non muslim pastinya membuka 'jalan ke syurga'(wajib kita menentang org yg terang2an hina agama kita, skarang kita diajak menentang menggunakan kuasa ekonomi)... nak buang stok aku takut tergolong sedara syaitan yg sengaja mengapi2kan kemarahan aku...sedangkan produk tu halal, aku beli dulu pun dgn duit yg halal. syaitan tentu nk cari jalan supaya aku was2 dan suh aku 'emo' buang stok aku tu, bakar logo produk tu. tapi aku sesekali takkan menurut kehendak syaitan. kalo non muslim nak beli, belilah. Aku ckp kt supplier aku "aiyah tokeh, org islam sudah marah n wa pun marah jugak dgn itu belanda jadi 2 bln ni jgn anta stok"...

kalo aku pembeli, aku cari jenama lain jer. tapi kalo kat umah aku itu je satu2 kedainya, aku takde tambang gi kedai kat kampung lain, susu belanda tu je satu2 produknya...anak aku dahagakan susu, dan bini aku pula menopause (tu anak angkat daa)...aku akan ingat pesanan ustazku, kalo perkara yg bukan wajib itu mendatangkan fitnah kepada agama, baik akan tinggalkan...dlm hal ni, pd hemat 'aku boikot' bukan wajib atas diriku (itu je kedai, itu je brgnya) dan biarkan anak kelaparan selama 2 bulan semata2 boikot susu belanda akan dtgkan fitnah pd agama aku sbb org ingat islam zalim n kejam...maka ni aku tak boikot.

aku setuju dgn komen azharjaafar bahawa boikot takkan selesaikan masalah "tanggungjawab sebagai umat Muhammad SAW". tapi aku rasa ini cuma salah satu cara je utk menunjukkan kita sebagai umat islam blh bersatu dan mengajar kuasa asing supaya jgn 'sombong' dan perlu fikirkan sensitiviti umat islam sblm buat apa2 tindakan. moga2 1 ari nanti diberikanNya 'hidayah' utk kita rs simpati dgn pelarian palestin n jatuhkan rejim zionis pula.

aku rs kita blh amik peluang ni untuk bibitkan rasa sayang kat islam dgn 'kesedaran' yg kecik ni. umpama mcm org yg jahat la 5 kali sehari mesti pegi masjid, dan suka msk majlis ilmu...org hina "apa da mamat ni pegi masjid pun tak insaf2, jahat gak" tapi dia tak peduli, dia pegi sbb dia rs nak pegi je bkn sbb org suruh...satu ari Allah campakkan hidayah n penyesalan kat diri dia dan akhirnya dia betul2 bertaubat. kdg2 hidayah tu dtg dgn tiba2 tp yg pastinya ia dtg bila kita 'mencari'. kalo tgh syok zina rsnya ms tu bohong la kalo kata akan dpt 'hidayah' (kecuali dgn izin Allah) sbb tgh buat dosa besar terhijab seseorg hamba drp Khaliqnya. Mencari hidayah ni selain dr berjemaah kat masjid, pg majlis ilmu..ia juga boleh didapati dgn melakukan sebarang perkara yg Allah suruh, menjauhi apa yg Allah larang. Lebih baik dilakukan secara istiqomah (tetap dan berterusan) sbb kita tidak tau bila kita akan menaiki kereta mayat itu. Buat la sekadar termampu, walau sebesar zarah pun dan berniatlah supaya satu ari nanti kita mampu memahami islam dan beramal tanpa ada dolak dalih.

Err..ko tak nampak aku sbb aku dah retire dr mlawan raksasa, low profile. skarang aku msk skolah ngaji..br baca iqra. aku nk ikut jejak langkah azharjaafar "..kita kena ikut Rasulullah. Ikut Rasulullah kena buat dakwah, keluar jalan Allah dan solat berjemaah". yg slalu kua kat tv tu sedara mara, adik bradik aku yg masih jahiliyah lg...oh.

Ya Allah, ampunkan dosa kami n keluarga kami.

SpEkmATaKu said...

erm entry yg best...
baru phm another view psl...
boikot nie...

ku kire ini adalah ijtihad...
kalau btol Allah bagi 2 ganjaran pahala..
jika silap Allah kasi 1 ganjaran pahala...
asalkan ijtihad yg dbuat:
1 kerana ALLAH n Islam
2 Ikut Quran dan Sunnah

zaman rasullullah xder ijtihad sbb sahabat selalu rujuk baginda n baginda yg akan bagi kata putus..
btol atau salah ijtihad tue...
tp kiter skrg idup d zaman yg xleh depend kt rasulullah lg...
asalkn kite yakin ngn ijtihad y kiter pilih n yakin kalau Allah tanya kat akhirat nnt kite mmp jwb :P insyALLAH...

kite hanya ijtihad tp ALLAH
yg akan tentukan setiap
ijtihad kiter,amalan solat kiter
[walaupun hari2 jemaah n y x]
puasa,zakat etc
d terima atau tidak...
so berdoa la moga2 ijtihad kiter
n amalan kiter ALLAH terima...

btw nk tambah satu lg :p
kiter msk syurga bukan berdasarkan
berapa byk pahala kiter...
tp berdasarkan rahmat Allah kpd kiter...
berdoa la agar rahmat Allah mengiringi kite...
[erm xtau la related ke xngn topic nie hehhe]

bakalmayat said...

Assalamu'alaikum

Dipetik dr komen spekmataku

"zaman rasullullah xder ijtihad sbb sahabat selalu rujuk baginda n baginda yg akan bagi kata putus..
btol atau salah ijtihad tue...
tp kiter skrg idup d zaman yg xleh depend kt rasulullah lg...
asalkn kite yakin ngn ijtihad y kiter pilih n yakin kalau Allah tanya kat akhirat nnt kite mmp jwb :P insyALLAH..."

Aku : KTE SKG IDUP D ZMN YG XLEH DEPEND KT RASULULLAH SAW LAGIK???

Bro hamka............

Abu Muhammad said...

salam bro.
meh kita sama2 pikir.bila org kapir wat filem or lukis karikatur RasuluLLAH SAW berlaku tunjuk perasaan sana sini,boikot la,bakar bendera la etc. tapi bila org kapir jugak wt filem or kartun or ape2 la yg kite bleh tengok berlambak kt dlm internet ni yang menghina Nabi2 lain spt Nabi Isa cthnya (sape penah tgk clip Jesus Will Survive? ) xde plak org islam bising2 n sensitif. apakah kita ni double standard? membezakan antara Nabi2 sedangkn Allah dh bgtau dlm bnyk ayat Quran,akhir surah Baqarah cthnya bhw antara sifat orang beriman adalah "la nufarriqu baina ahadin min rusulih" iaitu x membezakan antar para utsan Allah.hmm,pelik2...ko pk cmne bro? hairan bin ajib kn?wslm

Abu Muhammad said...

aku dh lame bc blog ko ni,tp mls nk leave komen je.heh!;>

Ultraman insaf tak mau pakai baju ketat said...

Spekmataku apa la yg ko dok mrapek ni...aku 'fire' jgk ko ni. nabi saw b4 wafat dah pesan tinggalkan 2 perkara yg buat kita x sesat iaitu quran dan sunnah. Ko xleh ckp nabi saw xrelevant dlm zaman ni..rosak aqidah nanti. Istighfar byk2, solat taubat renew iman. Rasulullah saw 2 kekasih Allah. Salah cakap, nanti xdpt syafaat baginda di hari kiamat n Allah pun murka. Nauzubillah.

Nas n dalil suh boikot tu ko blh pi cek kt website ustz zaharuddin. Ustz pun based on quran n sunnah bkn reka2 sendiri. Dia pun tgk pandangan ulama lain 4 reference.

Org biasa mcm kita xlayak buat ijtihad sendiri... Xabih skolah lg mcm aku ni hah br blaja baca iqra. Ijtihad tu alim ulama n mufti je layak buat. Kt msia cuma mufti yg layak. Kalo org biasa yg buat, dia jadi 'pandangan peribadi', kalo baik ikut, kalo xbaik jauhkan. Tupun kena go back 2 basic, tanya Allah n nabi saw suka ke. Contoh buat masjid dgn duit rompakan, mmg baik niat buat masjid tp org tu merompak dptkan duit, jadi in d end smua haram bg perompak tula. Sedara jauh aku si robin hood mkn harta haram slama ni, oh.

Aku rs ko ni ponteng kelas aqidah kot 2 psl ko main blasah je ckp. Kalo ko blakon drama skolah jd kapir, kapir btl ko nanti...rosak aqidah, blh tklua dr islam. Tu psl xleh main2 n ckp lepas dlm hal aqidah ni. Tu psl kena make sure anak bini kt umah dah diajar n didik hati spy bpegang teguh dgn islam, iman. Takut hal mcm ni blaku tanpa sedar. Moh kita g blaja agama balik.

sakit jiwa said...

errr... kalau tak ikut boikot, adakah berdosa?

Boikot tu wajib ke?

ke hukum makruh... camana eh?

AziRa said...

Hmm..
Adakah Cik Spekmata tersalah kata?
Atau kami tersalah tafsir?
Owh.. Ontahla.. Huhuhu.. =(

.... said...

betul la pak cik hamka; umat Islam perlu lagi sensitif dengan bilangan jemaah dalam masjid.. Bagi Hamka, bagaimana nak lembutkan hati orang2 muda untuk pergi ke masjid?

alongcute said...

agree ngan hamka.. agree gak ngn zackyah fimiyun `nape kita selalu reactive.bukan proactive.berasal dari kita sendiri.'

lepas FITNA, byk lg mende2 pelik yg org kapir akan buat.. tp tak heran la, sbb org islam sendiri suka buat mende bukan2 (tak ikut sunnah).. salah kita gaks - tak jaga maruah(agama)..tp harap musuh jaga maruah kita? hmm tak logik..

tak marah sapa2.. tapi ingatan utk diri sendiri!

SpEkmATaKu said...

heyyy...
mmg betol writing nie senang buat org
misconception n misunderstanding la..
heyy [mengeluh]

aku wlaupun xsetaraf ulamak
tau jgk hukum hakam yg wajib,makruh,sunat,harus,haram..

xpenah lngsng fikir hadith n sunnah
xreleven..nauzubillah..
aku masih seorg muslim yg waras..
sbb share knowledge kiter berbeza rupe2ny..sbb 2 misunderstanding..

nnt la aku tulis satu
entry kt blog aku psl nie
kan disangka aku nk interprame kt blog glamour br hamka nie klau
menulis pnjg2...
azira btol korg clap memahami
comment ku :P...

sori br hamka kena bls balik
komen tue nnt diorg xhusnuzon
plak dgn diri ku ini :P...

bakalmayat said...

Aku rasa aku tersalah tafsir dgn komen ko wahai spekmataku.. Mintak maap banyak2..

Aku tau ko xpun berniat sedemikian...(aku clap memahami comment mu...)

Aku tau ko xpun berniat sedemikian...

Pasal aku rasa mesti ko (dan aku serta kita semua) pernah dgr hadith ni...

Dari Abu Hurairah r.anhu meriwayatkan bahawa baginda Rasulullah SAW bersabda: Semua ummatku akan memasuki syurga, kecuali mereka yang menolak. Para sahabat bertanya: Ya Rasulullah! Siapakah yang menolak? (untuk memasuki syurga) Rasulullah SAW menjawab: Barang siapa yang mentaatiku memasuki syurga dan barangsiapa yang mengingkariku dialah yang menolak untuk memasuki dalam syurga. (HR Bukhari)

(jom ambik iktibar..)

XBox8: Bro Hamka,bleh ke aku guna hadith untuk komen kat blog ni?? Kepada spekmataku, mintak maap bebanyok ye..

Hamka said...

malam semakin larut, aku sempat baca komen korang setakat ini, lain kali aku komen atas komen..

cuma terharu sebab semua komen masih terkawal..

semua nampak matang selepas pilihan raya..

tahniah..

: )

Hamka said...

Anonymous

Aku tetap suruh kawan aku jual barangan boikot terpilih tu secara sembunyi sembunyi, (macam jual dadahlah pulak,) jika nampak orang yang kaki boikot, aku suruh sorok sebab nak jaga hati kaki boikot, jika nampak pecinta kedamaian, aku jual tapi secara sorok sorok selama 2 bulan, semua hati nak kena jaga..

Boleh gitu?

: )

-----------
azharjaafar

Aku juga akan berhenti menulis, macam kau..
insyAllah(bila ntah?)

-----------
Ansar @ Bungamelur

Hari jummat ketika kau komen sebagai first hari tu, ada pergi first ke masjid tak?
(Tanya aku sambil korek hidung)

-----------
ali

buat usaha memakmurkan masjid, dan solat 5 waktu adalah di antaranya..

InyhALlah..

Tahlil!

-----------
zackyah fimiyun

lagi perkataan tive, berbelive lidave akuve..

-----------
Ultraman Insaf Tak Mau Pakai Baju Ketat

Nabi nangis tengok orang kapir mati..
Dan aku sedih tengok orang kapir yang miskin, yang menderita, yang di boikot..
Mereka dahlah hidup susah, mati pulak masuk neraka..

Oh!

Bila usaha tutup pintu neraka mereka akan bermula?
Dan hari ini,telah berlalu satu hari untuk uat usaha selamatkan diri kita dari neraka..

---------
SpEkmATaKu, bakalmayat, AziRa

Kalau ada salah dan silap, jangan simpan di dalam hati
: )

Tulislah dalam blog, walaupun belum tentu orang baca..
(tersengih lagi)

------------------
Abu Muhammad

Lain kali rajin sikit bagi komen OK,?
Heh!

---------------
sakit jiwa

TAK TAHU!
Maafkan aku, Tanya ustaz ulamak..

--------------
....

Iman tak dapat di warisi, dari seorang blogger yang bertakwa..
Maafkan aku, petua lembut hati adalah banyak dengar makna al quran dan makna hadith..

Dan ahli neraka buat silap ini, malas mendengar..
OH!

Lagi sekali..
Iman tak dapat di warisi, dari seorang blogger yang bertakwa..

(Takwa tu ikut lirik asal, penulis sedang belajar bertaqwa, harap maklum)

---------
alongcute

sokong!

Ps: selain hadith palsu, boleh guna untuk komen di sini harap maklum..,

suria said...

SALAM HAMKA.....

BETUL2....
SOKONG2.....
SETUJU2.....


wuuuuhhhaaaa....

Berita dari Indo.. said...

Film FITNA Ditampilkan: 3 WN BELANDA
Masuk Islam!!
01 Apr 2008 - 8:00 pm

"Orang-orang kafir itu membuat tipu
daya, dan Allah membalas tipu daya
mereka itu. Dan Allah sebaik-baik
pembalas tipu daya." (QS. Ali
'Imran:54).

Sejumlah sumber di Belanda, Ahad
menegaskan, perpustakaan Belanda dalam
minggu-minggu lalu menyaksikan kunjungan
yang luar biasa banyaknya
terhadap buku-buku Islam di Amsterdam.
Orang-orang Belanda membeli dalam
jumlah besar mushaf-mushaf elektronik
yang diterjemahkan ke dalam bahasa
Belanda, sehingga hampir habis di pasar
dalam dua hari yang lalu.
Sementara 3 orang menyatakan masuk Islam
dalam seminggu ini.
Sumber-sumber itu menyambut baik reaksi
dingin kalangan komunitas Islam
di Belanda, dan sikap bijaksana yang
diambil generasi kedua umat Islam
yang hidup di negara Eropa itu.

Hal ini menjadikan kasus yang menimpa
mereka pasca ditampilkannya film
anti Islam 'Fitna' yang dibuat seorang
anggota parlemen Belanda bernama
Geert Wilders mendapat simpati yang
besar dari masyarakat.

Surat kabar 'De Telegraaf', berbahasa
Belanda menampakkan propaganda
anti film tersebut yang
direpresentasikan melalui workshop dialog,
bersama kalangan intelektual dan pers
Belanda. Dialog itu menjawab
pertanyaan-pertanya an seputar al-Qur`an
al-Karim sebagai kitab ibadah
dan hidayah, serta penjelasan bahwa apa
yang dilakukan Geert dalam
filmnya itu merupakan sesuatu yang telah
keluar jalur.

Surat kabar itu itu dalam halaman
intinya mempublikasikan foto walikota
Amsterdam berdarah Yahudi, That Cohen
saat ia menyalami seorang pemilik
penerbitan sekaligus tokoh pers Arab
Saudi, Isham Mudir setelah
berakhirnya konferensi pers oleh
komunitas Muslim yang diadakan di
masjid al-Ummah, ba'da shalat Jum'at
yang lalu. Cohen dikenal sebagai
seorang yang memiliki sikap yang
objektif terhadap kaum Muslimin.

Pemuda Muslim dari generasi kedua di
negeri itu juga mengadakan workshop
dialog di pinggiran Mir, Amsterdam malam
Jum'at untuk mengantisipasi
implikasi film yang sempat mereka tonton
tayangannya. Di tengah workshop
tersebut, salah seorang warga Belanda
menyatakan masuk Islam. Dengan
begitu, ia menjadi orang Belanda ketiga
yang melakukan hal yang sama
(masuk Islam-red) sepanjang satu minggu
ini. Ini mungkin sebagai reaksi
atas sebuah ungkapan di akhir film itu
yang berbunyi, 'Hentikan
Islamisasi Eropa.!'

Lembaga Para Imam di Belanda mengajak
setiap Muslim, kalangan tua maupun
muda untuk bersikap cerdas, tenang dan
logis serta mengedepankan sikap
hikmah dalam melakukan reaksi. Lembaga
itu juga memperingatkan untuk
tidak melakukan tindakan-tindakan
negatif yang dampak buruknya akan
menimpa diri mereka sendiri dan
masyarakat secara umum.

Dalam keteranganya, lembaga itu
mengatakan, reaksi keras apa pun pasti
akan menguntungkan musuh-musuh Islam dan
sesuai dengan target yang
diinginkan Wilders, yaitu menciptakan
perseteruan di tengah
individu-individu masyarakat.

Sementara itu, sejumlah perusahaan
Belanda mengancam akan menuntut
anggota parlemen Belanda, Geert Wilders
bila film anti Islamnya yang
dipublikasikan di jaringan internet itu
menyebabkan terjadinya boikot
perdagangan dari sisi yang lain. Ketua
Kamar Dagang Belanda, Bernard
Ventes mengatakan, "Saya tidak tahu
apakah Wilders sudah merasa cukup
kaya atau memiliki asuransi yang baik.
Yang jelas, bila kami menghadapi
pemboikotan, maka kami akan melihat
sejauhmana hal itu dapat menyeret
pertanggungjawabann ya."

Ia menambahkan, "Boikot dapat merugikan
komoditi Belanda dan
perusahaan-perusaha an seperti Shell,
Philips dan Unilever yang dikenal
milik Belanda."

Seperti diketahui, sebelumnya mantan PM
Malaysia, Mahathir Muhammad
menyerukan pemboikotan terhadap
produk-produk Belanda, setelah seruan
serupa juga dimuat di sejumlah media
massa Yordania.

Kepada para wartawan, Mahathir Muhammad
mengatakan, "Bila kita memboikot
produk-produk Belanda, maka Belanda
terpaksa akan menutup sejumlah
perusahaan." Ia menegaskan, bila 1,3
milyar Muslim di seluruh dunia
bersatu dan menyatakan tidak akan
membeli produk-produk Belanda
tersebut, maka itu akan sangat efektif.

Sejumlah negara seperti Malaysia dan
Singapura mengecam film Fitna yang
berdurasi 17 menit dan ditampilkan di
internet tersebut, hari Kamis
lalu. (almkhtsr/AS/ alsofwah)

azharjaafar said...

Sebenarnya kita kena hantar banyak lagi jemaah ke Belanda dan negara2 lain. Kadang2 kita tak nampak apa yang jemaah buat. Macam tak ada kesan.

Tapi yakin lah, bila kita mujahadah mirip seperti cara Nabi, Allah akan buat perubahan. Tak perlu kita kecoh2. Hantar jemaah dan buat seperti yang diberitahu ulama. Ready?

Teringat tahun lepas, jemaah 4 bulan yang dihantar ke Belanda & Germany. Ada satu atuk umur lebih 90 tahun dalam jemaah tu. Kalau ikut logik, apala atuk ni boleh buat.

PAS...... said...

Malaysia ade kuarkan kapur barus ke? baru aku tau....aku igt import sume....

Anonymous said...

agaknyer org skrg nie dah hilang gerun ngan perkataaan AKHIRAT. spai bole wat filemm.. filem plak ntah apa2. nasib baik sy xpenah g tgok wayang.. nak beli tiket wayang pn xtau..

Hamka said...

suria

ada harapan menang pilihan raya akan dating, nampaknya..

----------
Berita dari Indo..

Harap, Tarikh 1 April tiada kena mengena dengan Berita

----------
azharjaafar

Usha yang batil macam anjing salak bukit, nampak hebat tapi bukit tetap tak berubah..
Usaha yang hak, macam anai-anai, nampak lemah dan lekeh, alih-alih satu Negara tumbang..

Wallahu’lam..

-------------
PAS......

Merujuk kepada gua batu kapur, kira adaler kot.., (aku main bantai, rupanya kereta mayat jugak banyak buatan orang kapir, nak kena boikot nampaknya..

-----------
Anonymous

Filem akhirat di boikot nampaknya, Tapi jika filem Akhirat tukar tajuk, korang tetap tak pergi gak, macam aku, tak pernah terlanjur tengok filem melayu..

Heh!

Anonymous said...

Sedar tak sedar diri kita dah lama boikot perkara yang memberi banyak manafaat kepada kita didalam kehidupan dunia ini dan juga di kehidupan akhirat nanti.

Perkara yang kita selalu boikot ialah Sembayang.
Kita bukan totally boikot tetapi kita :-

Tak suker sembayang awal waktu
Tak suker sembayang surau/masjid

Jika semua orang Islam lelaki/perempuan ada keinginan buat perkara diatas saya yakin Allah akan mencurah rezeki nya dari langit/bumi.

Tetapi saya yakin juga apabila kita sampai tahap ini harta dunia kita tak pandang kerana ia bersifat sementara. Kita semua akan berlumba-lumba untuk dapat ganjaran Akhirat yang mana ganjaran itu kekal abadi sampai bila-bila hingga selama-lamanya.

Hamka said...

angguk.

valsa nine said...

Jika orang kapir tak faham ugama, dan hina ugama, hina Nabi, macam kes seorang yahudi buta dan tua tapi masih hina dan caci Nabi, walhal nabi hari-hari menyuapnya makanan, sehingga Nabi dah wafatpun beliau masih mencaci Nabi, dan akhirnya beliau masuk islam di zaman Khalifah Abu Bakar ra, itupun selepas beliau tahu orang yang suap makanan padanya adalah seorang Nabi yang beliau caci siang malam…,

***

aku suka cte ni bro.hamka.
ni cara proactive (sori bro kne gne gak 'tive' ni.. hehe)..
proactive takes time.. tapi ia 'makan dalam'.. even org yg dgr kisah tu pun terharu.. and terrsentuh kat hati..

mcm biase reactive ni hya hangat2 mee goreng mamak je.. da sejuk kang.. da xlalu nk makan..keras smacam je..

so, kte kne buat dua2, re an pro active utk kte pjgkan agama islam ni. tu tanggungjwn muslim terhadap org skeliling.. aha.. tpi jgn lupa.. kite juga ade tanggungjwab kat diri kte.. jge agama kte.. spy org terrtarik ngn ajaran islam (yg tlh memperelokkan diri kte).. huhuhu

sje nk nyendeng.. tapi cte yahudi buta tu.. sungguh menusuk!

ohya, org kapir akan buat ape2 yg blh merosakkan islam.. sbb diorg rase INSECURED.. dgn ISLAM.. tau islam ni kuat and betol.. kalo islam diamalkan.. abes la diorg xleh nk wat dosa as free lagi.. diorg kne idup cam org islam.. xleh minum arak, gamble (judi la kan), main pompuan dsb. so, idup diorg jugak yg efek.

diorg bengang nape org islam xwat cam diorg. kne ikut diorg sbb diorg kan superior.. kalo diorg msk neraka, meh cni masuk skali.

so, kaum muslimin jgn la reaktif je ek, kne proactive and berwaspada bhw ni la cabaran dunia akhir zaman ni..

kte kne be stronger after these challenge, sbb nnt datang lagi teruk..kalo xcaya, mula2, satanic verses (buku) tu.. pastu karikatur..(comic strip).. ni cte pulak.. nnt tah ape2 lagi..

sabar ye and kuatkan iman..
syukur kat tuhan sbb kte org islam blh cope ngn technology, leh sbrkan ajaran agama sgn cepat.. so, smoga kte make full use of it..
kalo nk g dakwah face-to-face.. mmg kne berHIKMAH.. berSABAR dsb. bukan sume org buleh buat n buat yg leh wat, sokonglah usaha org2 yg berkebolahan utk wat, bukan kutuk2..

negara kte ni Islam mmgla agama rasmi.. tapi bpe kerat je yg ikut? kapel PEGANG sane sini, smayang xtau ke mane.. bukan jemaah, smayang sorg pun berat.. ish ish ish.. (kesedaran utk diri sdiri gak ni)..

jom boikot produk negara X yg buat cte AKHIRAT n yg seangkatan dgnya. jom boikot yg meluluskan pengeluarannya jugak.. whaahahaha
mati la aku!

p/s: hope mati dalam iman, insyaALLAH

valsa nine said...

kalo nk g dakwah face-to-face.. mmg kne berHIKMAH.. berSABAR dsb. bukan sume org buleh buat n buat yg *TAK leh wat, sokonglah usaha org2 yg berkebolahan utk wat, bukan kutuk2..

ekeke.. sori tertinggal TAK
ehehe

valsa nine said...

kalo nk g dakwah face-to-face.. mmg kne berHIKMAH.. berSABAR dsb. bukan sume org buleh buat n buat yg *TAK leh wat, sokonglah usaha org2 yg berkebolahan utk wat, bukan kutuk2..

ekeke.. sori tertinggal TAK
ehehe

Hamka said...

aku dah agak dah, baca komen pertama mesti kau tinggal perkataan TAK..

nasib baik kau sedar, kalau TAK aku lempang dengan kaki..

he he , gurau jer..

SpEkmATaKu said...

kpd bakalmayat aku paham...
maap mu d terima :P...

nsb baik br hamka ckp jgn simpan dlm ati hehhe...

ku xsimpan pn..baik simpan benda baik dlm ati ni drp simpan perasaan dendam ,hasad dll..xg2 hehhe...sbb dh penuh dgn dosa n noda xnak tmbh lg kekotoran itu dgn penyakit hati hehehe...

go go go br hamka dlm usaha dai menerusi blog..nnt kalu buat ceramah jgn lupe jemput..ku nk dgr live hehehe...

valsa nine said...

isk. first time dengar lempang gune kaki.. akkakaka

k k.

bro, nk mtk bro komen pasal sufiah tu... hurm, kes die dpt tumpuan ramai.. tapi rsenye kat negara kte ni berlambak lg org2/mangsa2 seangkatan dgn die.

hurm, tu pun kalo bro nk komen la.

Hamka said...

SpEkmATaKu

Aku jika di beri kesempatan ceramah, dah takde lawak, semua seruis, dan korang akan rasa semacam..

Betul ke ni hamka?..

Jangan tajut sudah!

Ngeri macam mayat!

-------
valsa nine

komen aku adalah, dunia ini penipu yang handal, dan nafsu dalam diri pula sangat kuat, rendam dalam neraka pun tak kisah..

Cuma iman boleh kawal nafsu...

Dan sesiapa yang tidak buat usaha atas iman, maka nafsu akan mengusai diri..

Dan terpaksalah aku lempang gune kaki..
Jika di benarkan..

Oh!

Anonymous said...

Wow, amazing weblog structure! How long have you been running a blog for?
you made blogging glance easy. The entire look of your site is wonderful, let alone the
content!

my webpage get followers

Anonymous said...

I couldn't resist commenting. Well written!

My website; increase twitter followers free

Anonymous said...

Very great post. I just stumbled upon your weblog and wanted to mention that I've truly enjoyed browsing your weblog posts. In any case I'll be
subscribing to your rss feed and I am hoping you write once more
soon!

Feel free to surf to my blog post; get-plus-followers.com