Apr 17, 2008

Kahwin awal, salah ke?

(untuk Ibu Bapa yang ada anak remaja, mari bincangkan isu anak dan organ seks mereka yang bahaya)



Gambar di atas takde kena mengena dengan entry ini, sekadar memenuhi permintaan beberapa pembaca blog ini yang ingin sangat melihat gambar keluarga aku.., chewah..

Lagipun boleh jugak kot gambar itu merangsang muda mudi untuk berkahwin..apa-apalah…

Errr, tentang yang mintak gambar aku dan isteri aku, minta maaf. Tak akan aku publish.
Cuma sebagai rujukan:

Bayangkan seorang lelaki yang berdahi luas, muka banyak parut jerawat, hidung kemik, sejemput janggut, gigi sedikit jongang, dan seluar bersaiz 35, perut boroi, serta berbulu kaki jarang, Tolong jangan lupa sifat itu 10 minit sebelum kita di takdirkan bertentang mata.., supaya kamu tak salah orang.., atau tak salah mayat…

Back to the main topic,

Aku nak nasihat sikit pada ibu bapa di luar sana, terutamanya yang ada anak anak remaja…

Nasihat tentang: anak dan organ seks mereka yang bahaya…

Straight to the Point!

Sebenarnya manusia ini ada tiga jenis, satu yang kuat seks, dua yang biasa-biasa dan ketiga yang bersifat dingin…

Dengan kehendak Allah, membiaklah manusia dengan sebiak-biaknya…

Lalu tidak terfikirkah kita wahai ibu bapa sekalian, akan kenapa Allah matangkan kemaluan kita seawal usia remaja?

Lalu, Nafsu nak bersetubuh yang dahsyat akan menyerang kelompok pertama yang aku maksudkan..

Dan tanpa iman yang kuat serta tanpa didikan ugama yang betul, melepaslah segala hangat hajat bersetubuh para remaja pada kangkang-kangkang si gadis-gadis yang baru mengumpul dosa..

Lalu bergeserlah pusat, dan bersentuhlah lidah, dan berlagalah akan segala lubang kencing di sini sana, adik orang, isteri orang, ibu orang, anak orang menjadi mangsa melepaskan air kepala…

Namun masih ada yang waras serta iman di dada, dalam usia muda, di uji Allah dengan keinginan bersetubuh yang dahsyat.., namun cuba mencari jalan untuk berkahwin awal.

Tapi, Ibu-bapa pula yang menghalang…

Hampeh betul…

ANAK NAK KAHWIN TAPI MAK BAPAK TAK BAGI!

Wahai para ibu bapa sekalian, ketahuilah, anak muda zaman sekarang berbeza dunianya dengan kamu, oleh yang demikian, boleh tak beri tunjuk ajar? dan pilihan kepada anak-anak kamu dalam mengatasi masalah air nak kepala meleleh ke telinga ini..

Wahai ibu bapa sekalian, anak anak remaja kamu yang sudah sebati dengan seks bebas di luar sana, sudah lama melepaskan hajat dengan cara yang salah, ibu bapapun tak tahu atau tak ambik tahu.., neraka dunia dan akhirat bukanlah pilihan yang bijak.

Namun, apabila ada antara anak kamu yang minta izin untuk kahwin, fahamilah keinginan untuk inzal mereka…

MEREKA DAH TAHAN YANG AMAT, RASA NAK BERSETUBUH AMAT SANGAT, AIR TELAH NAIK KEPALA, DAH MELELEH KE TELINGA, TAPI MEREKA MASIH BERTAHAN KERANA MASIH TAKUT DENGAN AZAB ALLAH….

Lalu mereka merayu kahwin awal, tapi kamu pula menghalang…

Maka, tanggunglah dosa dosa mereka yang mendatang wahai para ibu bapa sekalian…

Anak lelaki yang kuat seksnya, bila dah stim, kemaluan akan menegang, dalam masa yang agak lama, jika tak di pancutkan air mani, maka testis atau telur lelaki akan rasa ‘senak’, dan pada waktu itu keinginan untuk mencari lubang untuk di pancutkan air mani meningkat dengan dahsyatnya…, masa tu otak lelaki jadi tak waras, tak boleh tidur kadang-kadang.
Masa tu jika ada iman, masih boleh buat buat sibuk dengan berzikir atau baca Al-quran atau buat-buat sibuk…, (bagus jugak perasan sibuk ni)

Namun kamu duhai si ibu bapa, terus marahkan anak kamu yang nak kahwin awal, mungkin sebab kamu tengok anak orang lain Ok, sahaja,

Ok sahaja?

Ok, jika dah bersetubuh dengan pakwe makwe masing-masing…, atau punyai nafsu seks yang dingin..

Tapi fahamilah orang yang ada penyakit ini, bukan semua yang kena gejala ini, iaitu:-

“gejala air mani dah penuh testis hingga naik ke kepala dan meleleh kat telinga”, sampai tahap, ada yang tak boleh tidur, dan tak boleh tengok TV, oh!!

Tahukah wahai si ibu bapa sekalian?
MAT REMP-IT SEKARANG INI SEDANG BERGERAK DENGAN KEINGINAN BERSETUBUH YANG DAHSYAT..
Awas, anak perempuan-perempuan kamu yang tak pandai jaga diri, jika ada peluang mat rempit ini akan rogol anak gadis kamu beramai-ramai-naduzubullah!
Perasan tak kamu akan hadiah yang jadi rebutan mat rempit dalam kejohanan lumba haram mereka? Ya! Seorang bohsia yang dapatlah si remaja ini lepaskan segala nafsu bersetubuh yang memuncak sepuas-puasnya, dan mereka rela mati rempit kerana itu!!!

Tahukah wahai si ibu bapa sekalian?
ANAK ANAK PEREMPUAN ZAMAN INI KELUAR RUMAH DENGAN KEINGINAN BERSETUBUH YANG DAHSYAT..
Yang mana jika di belai, maka sangguplah anak dara ini membiarkan dadanya di ramas, buat oral seks dan akhiranya berzinalah anak dara yang dah tak de dara ini,..oh!
Kalau mamat Bangladesh atau pendatang asing yang bulu kening iras shahrukh khan datang belaipun boleh.., akan hanyutlah ke dasar neraka anak remaja kita ..kesian…kesihan.., adakah ibu bapa semua tak kisah???

Tahukah wahai si ibu bapa sekalian?
REMAJA –REMAJA YANG SEDANG BELAJAR DI IPT SEKARANG SEDANG BERGERAK DENGAN KEINGINAN BERSETUBUH YANG DAHSYAT..
Banyak mana kes zina telah di tangkap di ITP, bakal ustaz dan ustazahpun ada! Naduzubillah..Jagalah pendidikan iman anak kita, jika anak kita tersilap dapat pakwe, kena rogollah dia di rumah sewa pakwenya beramai-ramai,
Dan ada juga yang kena ‘rogol’ secara terhormat, tak nak sebenarnya, tapi bila di belai dengan kasih sayang, mulalah ketagih untuk inzal, berlaga lubang kencing.., akhirnya masuk neraka..

Zaman sekarang wahai ibu bapa sekalain, anak-anak muda kita mudah dapat ‘pendidikkan seks’, zaman kita muda-muda dulu nak bawak pita video lucah bukan senang, letak dalam poket orang nampak, kena bungkus dengan surat khabar, tapi remaja sekarang ‘bahan melancap’ itu hanya dalam bentuk CD, dan lebih haru lagi sekarang boleh simpan dalam handphone, rasa nak melancap boleh bukak handphone dalam tandas, itu yang takde awek lagi, yang dah ada awek apa jadi?

Huh! siap buat filem sendiri guna kamera handphone.., tak percaya boleh bukak Tv internet, oh..oh..oh.., itu yang dah depan mata, apa akan berlaku pada cucu-cucu kita yang baru lahir untuk tempoh sepuluh tahun akan datang?Hanya imanlah penyelamat sepanjang zaman, sehingga jadi mayat, sehingga ke negeri akhirat…

Maka wahai ibu bapa sekalian, ketahuilah bahawa anak kamu adalah sangat BAGUS kerana mintak IZIN nak BERSTUBUH melalui PERKAHWINAN yang HALAL.
SANGAT BAGUS!
Semoga anak anak aku dalam gambar diatas, akan mintak IZIN nak BERSTUBUH melalui PERKAHWINAN yang HALAL juga, insyAllah ayah izinkan…

Secara kesimpulnya, nampak macam ada dua masalah:-

1.
Ibu bapa yang tak faham ugama dan keperluan anak remaja, atau ibu bapa yang rasa malu anak kahwin awal atau ibu bapa rasa masa depan anak akan terjejas jika kahwin awal.

Tapi dosa mereka adalah tanggungan kita, anak nak kahwin, jangan halang, banyak kes depan mata bila ibu bapa halang, si anak ni kahwin lari, kita terus tak mengaku anak dan di hujung usia masing masing tunggu siapa mintak maaf dulu dan bila dah jadi mayat baru nak peluk dan cium dahi..oh!

2.
Masalah ke dua, Anak anak yang gagal meyakinkan ibu bapa kerana mereka si anak-anak kelihatan belum matang dalam buat keputusan, atau tak pandai nak tentukan masa depan.., atau anak sendiri gagal membuat permohan dengan betul, dan tak pandai pujuk ibu bapa, tahu nak salahkan ibu bapa sahaja..

Yakinkanlah ibu bapa kamu bahawa kamu akan habiskan study, akan cari rezeki yang halal, akan lahirkan cucu yang comel dan akan jaga hubungan dan nama baik keluarga..

Panjang cerita, aku habiskan di sini..

Akhir sekali, sebagai rujukan bersama, dalam Inbox Email aku bersepah soalan kes sebegini yang datang dari remaja nak kahwin tapi ibu bapa pula menghalang…, dan aku pula langsung tak boleh nak tolong..

Aku pilih sikit bebarapa email, nak paste semua tak larat pulak kamu nak baca,

Maka, wahai ibu bapa sekalian, bacalah email ini dan fikir-fikrkanlah…,
jangan biarkan diri anda di selubungi ..misteri..

***********
Email 1

Assalamualaikum bro hamka.

First time saya jumpa blog yang membicara isu seks secara terang-terangan( mungkin bagi saya) dan mencari jalan alternative yang baik.

Isu seks sekarang memang dasyat dan kita tak dapat nak elak walhal pelajar university (saya juga pelajar university). Dan saya mengaku bahawa ramai remaja sekarang mempunyai keinginan yang tinggi untuk bersetubuh. Nak salahkan sapa? Dunia dah terlampau terdedah.

Saya nak cerita kisah saya yang dihalang untuk menikah. Boleh disiar buat tatapan blog dan kalau ibu bapa yang membacanya Alhamdulillah.Saya minta nikah dari parents dari umur 19 tahun dan sampai sekarang tahun 2008 umur naik 21, ibu saya masih menghalang.Pada mula, saya minta nikah dengan niat ikhlas sebab nak elak maksiat. Tapi mungkin sebab terlalu awal dan baru satu semester masuk U, parents tak bagi. Disebabkan rumah jauh dari U (dipisah Laut China Selatan), saya tak da kesempatan banyak untuk berbincang. Saya selalu bermesej, telefon dan merayu agar diizinkan nikah. Ayah izinkan tapi ibu saya menghalang sekeras-kerasnya. Dia taknak saya jadi nasib macam dia yang kawin awal dan hidup susah. Bila saya merayu seteruk-teruknya, hantar surat menjelaskan keadaan U penuh maksiat dan dalil Islam agar suruh anak menikah, diorang setuju tapi dengan syarat nak tengok calon dulu.

Masalahnya, saya tak boleh dapatkan calon (yang dibantu rakan) selagi belum dapat keizinan ibu bapa sepenuhnya. Dan calon tu saya berani jamin elok agamanya kerana saya kenal dakwah dan tarbiyah mereka. Tapi ibu saya bersikap pelik. Dia kadang-kadang cakap setuju,kadang-kadang tak setuju kadang-kadang dia marah dan maki hamun pada saya. Anak derkaha, tak kenang budi, tak kesian mak bapak memang dah lali kat telinga.

Saya cuba tangguhkan niat untuk menikah kerana kesiankan ibu bapa tapi keadaan saya yang bertambah teruk. Mula-mula risau maksiat, sekarang diri pulak terasa nak buat maksiat. Masya Allah..sangat sukar nak bermujahadah dalam situasi pergaulan dunia sekarang. Jadi saya telefon seorang guru di sekolah lama saya dan tanya macam mana nak pujuk ibu bapa supaya diizinkan nikah. Dan saya tak sangka dia datang jumpa ibu bapa saya. Rasa malu jugak pada parents sebab melibatkan masalah dengan orang luar. Dan tak lama kemudian, ibu saya setuju dalam paksa.

Lalu saya ceritakan pada kawan saya tentang keizinan ibu bapa saya dan malangnya dia kurang percaya dan agak terkejut. Dan saya pun menunggu penuh sabar akan kedatangan calon tapi sekian lama tak kunjung tiba. Kebiasaannya, proses hanya tak sampai 6 bulan. Tapi saya dah lebih 6 bulan tunggu. Dalam penat menanti, saya dibatasi perasaan malu yang amat sangat.

Tahu tak, untuk mintak menikah pada ibu bapa pun saya rasa malu macam nak nyorok dalam gua bertahun-tahun. Saya malu dengan kawan-kawan yang tahu dengan keinginan saya untuk menikah tapi tak nikah-nikah pun. Banyak yang suruh saya bersabar tapi nak sabar macam mana.

Bila nafsu datang bergelora dan membuak-buak, kadang rasa nak bunuh diri. Saya ni tak pernah tengok VCD lucah.Nak belajar tak boleh, pegi kuliah tak semangat sebab rasa buat dosa, memaksakan diri beribadah pada Tuhan sebab rasa malu bertebal dan sampai keputusan exam jatuh terus. Saya pernah jatuh sakit seminggu sebab derita menahan perasaan ini. Saya tak suka tapi ia datang sendiri. Saya selalu terperap dalam bilik seorang diri, dengar lagu nasyid, baca buku Islam, baca Quran tapi stil tak dapat nak hilangkan. Saya terus dihantui perasaan berdosa. Emosi jadi tak stabil, cepat marah-marah dan kadang-kadang rasa berdendam pada mak yang menghalang saya menikah. Saya beristikharah, solat hajat dan saya buat keputusan untuk keluar Universiti.

Saya tak sanggup tahan perasaan ini dan saya nak cari biah yang boleh bantu saya menjauhkan nafsu dan sedikit harapan untuk menikah bila keluar u. Saya dah pasang niat, di rumah kalau ada orang berkenan dan masuk minang terus saya terima. Tapi hampir 7 bulan saya keluar u, tak ada orang meminang walaupun jiran sebelah rumah saya ni adalah tukang cari pasangan. Rupa-rupanya mak saya yang menghalang. Mak saya cerita pada jiran saya yang dia tak akan bagi nikah walaupun umur saya dah 21tahun.Dia nak suruh saya habis belajar dulu.

Memang saya di rumah hampir gila dan agak tertekan memikirkan tindakan mak saya yang dasyat menghalang saya untuk nikah dan antara perasaan saya yang gila dikuasai hawa nafsu. Malah mak saya pernah telefon beberapa kawan saya di university untuk tanya hal saya yang nak menikah sangat-sangat ni. Sangat memalukan dan saya hanya mampu bersabar dan berdoa.
Saya tak pernah cerita masalah ni pada sesiapa kerana saya dibatasi perasaan malu yang amat sangat. Saya menutup aurat sepenuhnya, menjaga solat, membaca Quran, menghormati orang tua, berwajah comel(orang kata) dan tidak bersosial kerana saya gadis kampung yang dijaga pergaulannya. Cuma satu je masalah saya: macam bro hamka selalu tulis dalam blog dia.-rasa nak bersetubuh( agak kasar) atau bahasa lembutnya dikuasai hawa nafsu yang menggila.

Ini adalah reality dan kepahitan yang diturunkan sebagai ujian oleh Allah buat saya. Benda ni banyak mencetuskan konflik saya dengan ibu. Saya dah tak tahu macam mana nak cari jalan untuk menikah sebab saya tak ada couple. Kawan lelaki pun tak ramai. Saya tak kisah untuk menikah dengan sesiapa asalkan berpegang teguh pada agama, tak merokok dan lebih tinggi dari saya(164cm). Kalau menikah dengan pelajar pun saya tak kisah.Orang pulak taknak tolong cari untuk saya dengan alasan saya masih muda dan kena fikir mak ayah yang selama ni hidup susah.Tambah lagi saya anak sulung dan berjaya. Adik lelaki semuanya agak hampeh. Teringin jugak nak cari jodoh melalui blog hamka ni tapi takut dan malu pulak. Kena tipu tak ke naya.

Apa pun doakan mujahadah saya dengan jalan Allah berjaya. InsyaAllah tak lama lagi saya akan memakai purdah: mungkin sebagai satu cara membendung nafsu dan mambantu menundukkan pandangan. Saya harap jangan kerana kisah saya ini membuat masyarakat pandang serong pada muslimah bertudung labuh dan berjubah yang lain. Sekurang-kurangnya saya tak menjebakkan diri pada benda haram dan tak menggoda lelaki.

Dan saya adalah seperti wanita lain yang ingin mengabdikan diri di jalan dakwah dan tarbiyah.Thanks pada bro hamka.Kalau sudi, balas email secepat mungkin. Panjang saya bebel. Maaf ye. Wassalam.

*****************
Email 2

Assalamualaikum..

Kehadapan Bro. Hamka.

Saya (muslimah)berumur 22 tahun, menuntut di U, tahun ke-3 dan berhajat ingin berkahwin. Tetapi, masalahnya, keluarga saya membantah. Ada yang kata:
-buat kerja satu demi satu (maksudnya, belajar dulu baru kahwin).
-yang dahulu didahulukan, yang kemudian, dikemudiankan.
-kamu dah langgar amanah. Tujuan kamu ke U tu untuk belajar. Bukan untuk menggatal.
-nanti kalau kamu dah ada anak, siapa pula nak jaga?mertua?nanti mulalah dia tak kasi kamu bela dah...

Gurlp. Saya dah terlanggar amanah ker?

Ni yang macam tak puas hati ni.

Nampak sangat macam keluarga saya ni berfikiran tertutup dan terlalu memandang negatif.
Bukan itu sahaja, macam tak percaya kepada perancangan Allah.

Fenomena kahwin ketika belajar ni bukanlah satu perkara yang baru dalam kalangan warga U di sini. Contohnya, baru baru ni, kawan satu jurusan dengan saya (lelaki) telah berkahwin dengan seorang muslimah daripada jurusan lebih kurang, sebaya juga.

Nak lagi? Dis lepas, 3 orang telah bernikah. 2 perempuan (tahun ke-2 dan ke-3) dan seorang lelaki tahun ke-4.

Ustaz saya pun selalu cakap: tak ada pula dalam syarat sah kahwin cakap pelajar tak leh kahwin.
Sekarang ni, halangan semua daripada keluarga saya. Mereka takut/risau saya tak boleh nak tumpu 100% pada studi. Bukan itu sahaja, mereka takut saya termengandung dan akan mengganggu studi. Fuh, bro Hamka, berat ni..

Untuk pengetahuan brot. Hamka, calon saya tu berumur 25 tahun dan kerja biasa-biasa sahaja; bukanlah bergaji atau berpangkat besar. Tak berharta sangat orangnya.

so,macam mana yer...apa pendapat brot. Hamka yang byk pengalaman ni...

orang muda nak kahwin pun banyak halangan...

**************
Email 3

Assalamualaikum saudara Hamka,

saya adalah seorang pelajar di luar negara. saya ingin mendapat sedikit nasihat dan mungkin juga bantuan dari tuan.

saya mempunyai seorang kawan perempuan dan sama-sama belajar satu universiti, juga berasal daripada malaysia. kami sangat rapat, dan berharap dapat berkahwin secepat mungkin. kami bimbang akan terlanjur. kami amat sukar untuk mengelak daripada berjumpa kerana belajar dalam jurusan yang sama, semua kelas pun sama. tambahan pula rumah kami berdekatan. hanya iman senipis kulit bawang sahaja lah yang menahan kami sekarang.

kami telah bertanya kepada ibubapa kami tentang hajat kami, tapi telah ditentang. mereka mahu kami menghabiskan pelajaran dahulu. mungkin tuan dapat membantu kami?

Terima kasih.

***********************
Email 4

bro hamka:

memang masalah anak remaja sekarang tenatng kahwin,. Kawan-kawan kite pun, ada yang minta permission nak kawin, tapi mostly parents tak yakin nak kasi kawin. dia dah kuarkan semua hadis-hadith nabi yang ada, pasal perempuan kena cepatkan kawin bila dah sampai jodoh, n etc.. tapi still tak dapat permission.. kan ke sedih tuh.
biasanya excuse yang di bagi ialah, tunggu habis study, then tak kerja and tak stable lagi, macam mana nak tanggung family (duit scholar banyak..huhu), macam-macam lagi laa.. tak pun, awal sangat laa nak kasi kawin ( kiteorg dah 22- 23 tau, awal sangat eh? )

Tolong!

****************
Email 5
Salam bro Hamka,
Boleh bro berkongsi idea untuk memujuk parents yang menghalang perkahwinan semasa belajar? Aku nak kawin bro,belah perempuan dah kasi, tapi mak ngan bapak aku berkeras tak nak kasi aku kahwin. Duit insyaAllah tak mnjadi masalah sebab kitaorang dua-dua dapat scholar,cukup untuk menampung keperluan bulanan dan siap bole beli tiket balik melaysia tiap-tiap tahun. Pening kepala aku bro,awek aku tu dah la satu kelas ngan aku, umah pun dekat giler. Tolong aku bro!

*************
Email 6

salam bro hamka,:-)
aku ada cket masalah ler,..aku nak sangat kahwen ngan sorng awek nih,..tapi masalahnyer sekarang dia tengah belajar..camner aku nak buat?? parent dia lak jenis cerewet.aku ni sayang giler kat dia. dia pun setuju bernikah ngan aku.tapi family dia lak maslah,..ish apa nak buat nih???,.nak tunggu abes belajar, 2 3 tahun lagi tu,..aku kan lelaki,.. walaupun gaji aku ni tak lah banyak cam anak raja tu,tapi sekadar hidup senang boleh r.tapi alamak,..kantoi kat parent lak,.aku lom pernah jumpa parent dia.tapi dia bagitahu parent dia tu memang pentingkan pelajaran anak-anak..aku confiussss,...tolong ler bro,..kami nak bina masjid ni,...bantulah orang yang tengah buntu ni...:)
*************
Argghh, memang banyak jika nak copy/pste semua ini, dan aku perasan sibuk tak mampu nak tolong jawab untuk mereka semua, lagipun apa sangat aku boleh tolong???
Akhir kata:-

Sekali lagi, Aku tak dapat tolong mereka, hanya Allah yang dapat tolong mereka dunia dan akhirat, dan wahai ibu bapa sekalian, kamu ada ASBAB untuk tolong mereka, tolonglah anak anak kamu yang nak sangat kahwin itu!.

Alangkah besarnya pahala dan ganjaran untukmu..
Syaitan menangis bila anak adam berkahwin….

Semoga Allah ampunkan dosa kita semua..

*******
Ps: Jangan pulak yang tak sabar nak kahwin mintak anak aku pulak, anak aku belum habis belajar lagi, tadikapun belum start! heh!

73 comments:

Abu Muhammad said...

salam.
am i the 1st?
:)

Abu Muhammad said...

kepada mak bapak:
klu ank2 nk kawin, umur lak dh 20 ke atas,elok kawinkan je. Pastu jgn
la bebankan pihak lelaki dgn hantaran yang 'bapak' mahal! heh
nnti dorg fedup, kawin lari lak, ha sape yg susah?!

kpd teruna2 yg dh x tahan:
build up your personality,supaya
org lain yakin dgn diri kita. Klu diri sndiri pn tak terurus, cmne nk jaga anak bini nnti. Tp kan bro, aku tgk kebnykan teruna2 skang ni lmbt sket mumayyiznye. mgkn sbb kurang diberi tanggungjawab kot.ntah!

kepada anak2 dara:
klu dh ade org yg berkenan,suruh je dia jumpa direct mak bapak korang,mcm bro hamka buat dulu-dulu.hehe
tp klu xde jalan jgk,hayatilah kisah kehidupan Rabiatul Adawiyyah. Bukan aku nk korg jadi Nun,tp adat kt tmpt kita ni xde lagi pompuan pegi meminang lelaki.

akhirnya, aku ajak diri aku yg belum kawin jgk ni dan korang sume untuk hayati satu janji ALLAH dlm Quran Surah AnNuur iaitu
"perempuan2 yg baik adalah utk lelaki2 yg baik dan lelaki2 yg baik utk perempuan2 yg baik..."

so, baiki diri kita masing2 then Dia akan jodohkan kita dgn yg layak buat kita, walaupun lambat datangnya,insyaAllah. ameen.

valsa nine said...

hurm.. isu ni memang hangat.. dan kat suurounding UIA.. muslimin muslimat mmg digalakkan berkahwin.. aku tgk ramai jugak brothers n sisters (students UIA la kan) kawen.

bykkan doa biar ALLAH lembutkan hati mak bapak supaya percaya kite2 ni boleh pikul tanggungjawab dan jgn lupa lengkapkan diri kte dgn ilmu rumahtangga. mcm UIA buat.. ade subject "parenting and family management" yg mmg semua students wajib amik.. huhu.. tu formal.. yg informal, bykkan consult ngan ustaz-ah.. cari yg open minded sket.. ramai jugak yg narrow..

yg ptg, kte kne perkemaskan diri dgn ilmu yg mmbolehkan org (esp parents) percaya kte akan keep our promise.. dan.. blajarlah sweet talk ngan parents.. jgn duk mengayat awek/balak je pandaiii..
woha!

p/s: aku ni single lg, masih belajar untuk mencintai dan dicintai.. smoga kita semua sentiasa dibwh lindungan ALLAH hendaknya..ameen.

Anonymous said...

skg aku dok pk camne aku nk bagi parents aku dpt bace post nih..

ontahsapo said...

dato' salam... apa khabar..?

adar said...

nak citer skit pengalaman aku.

masa aku umur 19 thn, masa kat U aku kenal sorang perempuan. kapel la. maklum la org muda.

umur 20 thn, lepas aku rasa perempuan tu adalah perempuan yg aku carik, aku beranikan diri jumpa ayah dia. ckp nak nikah dulu. nak elakkan dosa tp kena rejek. ayah dia ckp, kalo nak kawen sediakan rumah dulu. maksudnya dia tak mau lepas kawen, kami dok umah dia. masa tu aku baru thn ke-3 kat U.

aku tak putus asa walaupun kena rejek. aku pujuk, awek aku pun pujuk perent dia. last2 masa aku umur 21 thn, hujung thn kami berjaya juga tunang.

tunang2 tu lama la gak. dekat 1.5 tahun.duit takder nak kawen sbb duit simpanan biasiswa kena tipu masuk skim cepat kaya. kalo tak dah lama kawen.

Alhamdulillah umur 23 thn walaupun tak abis belaja lg, duit dah cukup utk kawen. akhirnya aku kawen juga dlm keadaan masih belajar di U.

kpd lelaki yg nak kawen masa belaja,jgn berputus asa memujuk famili. sambil2 tu matangkan diri juga. tunjukkan pd famili yg korang mmg dah matang.

skrg ni aku umur 24 thn, belaja masih tak abis sbb aku tunda studi aku setahun. sbb nak kawen punya pasal. skrg ni bini aku tgh mengandung tak lama lg bersalin la.

adar pemilik www.blogmas.com

Jiji, 25 said...
This comment has been removed by the author.
Jiji, 25 said...

(terdelete komen sendiri pulak)

Sensitip isu neh nak dikomen.

Tapi nak komen gak.

Basic needs.

1. Perlu ada atleast asas ilmu agama yang cukup. (ada lebeh bagussss)

2. Perlu ada atleast asas ilmu rumahtangga yang cukup. (ada lebeh bagussss)


3. Perlu ada pekerjaan/sumber rejeki (biar laa keja tanam ubi kayu sekalipon). Pasal nafkah neh berat lagi isu nye.

-kes mak bapak tak kasi tuh aku rasa sebab mereka dah lalui susah senang nak kawen.

-kalo harap kan nafsu menjulang-julang tapi 3 pekara basic tu takde, baik takyah kawen. Kalo kawen jugak, tak berlaku adil la kamu kat pasangan /anak /bini esok-esok.

-lepas tu harap nafsu menjulang-julang lagi, tak cukup sorang again,tak berlaku adil la kat anak /bini (no 2,3,4) esok-esok.

-lagi berlaku masalah yang berterusan. Berhutang sana sini. Itu ini tak puas hati. Terdera la emosi pasangan/anak/bini
esok-esok.

Suma gara-gara nak kawen awal nak melepaskan nafsu.

Tula org kata, ikot akal jgn ikot nafsu.



KESIMPULAN
(musti nak point finger kat mak bapak dulu). Bekalkan ilmu yang cukup kat anak-anak. Esok depa nak kawen awal senang.

Bila depa ada ilmu. Depa ada kerja. Ada rejeki.Dapat kawen awal, esok anak-anak depa pon senang nak kawen awal. Pasal mak apak depa dah bekalkan ilmu kat depa.

Takyah la guna duit JPA/PTPTN nak kawen. Kalo la org lain tau, tak berlaku adil jugak bagi org lain yang nak belajar (belom nak kawen lagi) tp tak dapat pinjaman/tajaan.

TINDAKAN SUSULAN
-Cari ilmu kawal nafsu pada masa yang sama boleh tambah tambah amal dan ilmu agama.

Anonymous said...

Assalamualiakum...
--------
Abu Muhammad said...

klu dh ade org yg berkenan,suruh je dia jumpa direct mak bapak korang,mcm bro hamka buat dulu-dulu.hehe
tp klu xde jalan jgk,hayatilah kisah kehidupan Rabiatul Adawiyyah. Bukan aku nk korg jadi Nun,tp adat kt tmpt kita ni xde lagi pompuan pegi meminang lelaki.

-----------

btol la.. xkan aku nak pinag llk kot.. adus..
btol la skarang ni.. pnangan iblis tu kauat sangat.. cz tu aku jauhkan diri dari dot..dot..dot..
bukan ny per, takut2 terrrrrzina mata, tangan dan jeng2..
Lindungi aku Iman...

tapi nak wat camner, aku dah bincang ngan mak bapak aku.. dorang pun stuju la x kisah aku kawen bila.. cz skarang ni manyak kes perut besar naik pelamin..Nauzubillah... selamatkan aku dunia akhirat...
tu yang mak bapak aku x nak tu.. maklum lah, aku ni belajar di rantau orang... tapi masalah ny, dot..dot..dot.. nak aku habis blajar dulu.. dia ni susah sket gak. dah la aku ni x beriman... (ampunkan aku Ya Allah...) nak tunggu lepas study... ???
bagus gak tu, skurang2ny lau dia tinggalkan aku, x kisah la.. aku ada kerjaya sdiri..hehe...

tapi dia sdiri y len la.. aku bukan ny per... bukan x tahan smpi nak kawen cepat... cuma nak plihara cinta aku ngan dia dari jadi milik iblis laknatulla....(Ya Allah... bukalah mindanya...)

Anonymous said...

PuteriKecil


Assalamualiakum...
--------
Abu Muhammad said...

klu dh ade org yg berkenan,suruh je dia jumpa direct mak bapak korang,mcm bro hamka buat dulu-dulu.hehe
tp klu xde jalan jgk,hayatilah kisah kehidupan Rabiatul Adawiyyah. Bukan aku nk korg jadi Nun,tp adat kt tmpt kita ni xde lagi pompuan pegi meminang lelaki.

-----------

btol la.. xkan aku nak pinag llk kot.. adus..
btol la skarang ni.. pnangan iblis tu kauat sangat.. cz tu aku jauhkan diri dari dot..dot..dot..
bukan ny per, takut2 terrrrrzina mata, tangan dan jeng2..
Lindungi aku Iman...

tapi nak wat camner, aku dah bincang ngan mak bapak aku.. dorang pun stuju la x kisah aku kawen bila.. cz skarang ni manyak kes perut besar naik pelamin..Nauzubillah... selamatkan aku dunia akhirat...
tu yang mak bapak aku x nak tu.. maklum lah, aku ni belajar di rantau orang... tapi masalah ny, dot..dot..dot.. nak aku habis blajar dulu.. dia ni susah sket gak. dah la aku ni x beriman... (ampunkan aku Ya Allah...) nak tunggu lepas study... ???
bagus gak tu, skurang2ny lau dia tinggalkan aku, x kisah la.. aku ada kerjaya sdiri..hehe...

tapi dia sdiri y len la.. aku bukan ny per... bukan x tahan smpi nak kawen cepat... cuma nak plihara cinta aku ngan dia dari jadi milik iblis laknatulla....(Ya Allah... bukalah mindanya...)

acit said...

"kahwin awal, salah ke.?"

fuh.soalan menusuk jiwe dan rage.
(bagi saye la.)
sebab maseh termasok dalam golongan yang belom kawen lagi dan juga golongan yang awal.
tapi maseh belom sampai tahap kene gejala "air mani dah penuh testis hingga naik ke kepala dan meleleh kat telinga".

em.bukan bertujuan mengbangkang, mengkritik atau mengulas. tapi nye nak berkongsi pendapat.

pada saya, sebelom berkahwin.suatu perkare harus dipahamkan sebetol-betol nye yaitu apa itu makna kahwin@perkahwinan. kalau da paham saye rase tak menjadi masalah besa untok buat keputusan lepas tu untok kahwin awal ke kahwin lambat ke atau kahwin lagi. sebab kahwin ni perkara besa(bagi saye),jadi kene pikir jaoh-jaoh siket.baru buat keputusan.lepas buat keputusan, pasrah la pada Allah swt, biar lantak pi apa yang DIA nak buat.

pada saye lagi.tiada jari yang harus ditudingkan, kerana jika ada satu jari yang menunjok,maka 4 jari yang laen akan menuding pada diri sendiri balek.
ibubapa tak seharusnya dipersalahkan kerana mereka itu ibubapa dan kita ini anak.macam mana jadi pon memang itu aturannya sampai jadi mayat.

saye teringin nak berkongsi cara-cara untok menghindarkan dari "gejala air mani dah penuh testis hingga naik ke kepala dan meleleh kat telinga".
caranya ialah kene sentiasa beringat.
kene ingat bahawe kite ni naseb baek maseh ade peluang untok pikir,rancang dan melaksanekan perkahwinan.ada orang tak pernah terlintas langsong pasal itu semue.
malah ade yang hanya terpikir hidup lagi ke aku ni esok.?

lagi pon kan suda Allah swt janji.setiap yang diciptakan itu berpasangan.
saye ada terbaca dalam buku katanya ketika bayi itu ditiupkan roh, ALLAH swt arah malaikat catit sekali 3 aturan hidup manusia itu.
3 perkara itu adelah mati, calon neraka/syurga dan rezeki.

kahwin tu kan nikmat rezeki yang ALLAH swt kasik.
jadi kite same-same la pikir macammane suson ator kehidopan kite ni termasok lah nak kahwin.

sekian.

faz said...

err..aku ni dah taktau nak cakap apa pasal kahwin ni...sebab umur aku bukan muda lagi, masa muda2 dulu dah betul2 concentrate study, dah kerja agak establish..bila aku dah betul2 rasa nak kahwin, pintu jodoh bagai terlalu sukar untuk dibuka...keinginan nak berkahwin dah terlalu tinggi, bukan kerana nafsu semata..tapi kerana aku taknak nafsu aku memusnahkan diriku, merosakkan amal ibadatku.
aku dah usaha sedaya upaya ku, zahir dan batin..tapi jodoh tak sampai2..
kadang2 rasa hati nak memberontak sangat2..
apalah daya aku?

skar said...

heheh~
assalamualaikum..
tgelak aku baca email2 korg kt hamka.. mcm kaunselor plak jadinya..

Idea baik ilham dr Allah..
Idea buruk kebodohan dr aku..

dh bukak sem baru blaja dulu.. dptkan 4 flat..

dh bukak sem baru amik kursus kawin dulu.. dptkan sijil..

dh bukak sem rajin2 gi masjid, rajin2 blaja jd imam, rajin2 bgn subuh dulu.. dptkn feel seorg suami..
dh bukak sem rajin2 gi dapur, blaja masak.. blaja taat.. dptkan feel seorg isteri..

dh bukak sem kumpul duit kamu2 yg scholar membuak2 tu.. jgn joli2 jolok2.. kalo dh bkerja kumpul duit.. takpun angkat loan satu..

dan.. pd suatu hari blk engkau ke rumah mak bapak kau.. lepaslah semua rindu dendam pd mereka.. mlm tu ko roger mak ayh kau.. ko kata ko nak masak (bg perempuan)..
mlm tu ko bgtau mak ayh ko, ko nk jd imam (bg lelaki).. tunjuk sejauh mana kmatangan ko dlm hal2 'dewasa' ini..

Subuh esok ko bgn plg awl.. kejut mak ayh ko subuh.. ko jd imam jugak.. kalo pompuan ko ajk jemaah, pastu ko buat bfast.. ko lipat baju ke.. ko gosok baju ke.. taat mak ayh kau.. lead adik2 kau.. jnj nmpk la ko punye ke'ibu'an atau ketokohan sbg suami.. ko btukang ke.. bsh keta ke.. ape2 lah.. ape2 yg ayh ko buat lah.. tlg dia.. dan seterusnya.. kalo sebln ko cuti.. sbln la ko buat camtu..

esok ko nak blk.. dh abs peluk cium tu.. ko kuarkan duit ko.. rm ribu2.. letak ats meja.. ko kuarkan sijil kursus nikah kau letak ats meja.. kau kuarkan deans list cert ko ltk ats meja.. kau pasang lagu..

Oh.. Mamma! Saya mahu kah weyn.. kah weyn sgn sape? kah weyn dgn dia..

heh.. lawak sket.. kasi kurang tense..
Ok.. ko kata duit tu utk hantaran ke beli cincin ke ape ke.. kalo duit tu sket.. ko kata tu duit cincin risik (rm200 bole dpt) yg lain2 akn menyusul..

Ko kata 4 flat ni mnunjukkan tiada efek -ve dlm stadi.. lg berapi2 nk score ade..

Ko kata sijil kursus ni menunjukkan ksgguhan ko dlm kawen mawen nih..

SETEL

kalo diorg tolak.. bantah.. ko kata.. takpe2.. simpan duit tu.. n sijil2 tu.. ko kat tmpt blaja tak pki pun.. (duit scholar mmbuak2)then pergilah engkau blaja..

time nih ko buat la majuk2 sket.. hehe.. saiko sket.. tp sket je.. jgn la smpi tak contact lgsg.. tu dhaka namanye.. then diorg pasti dgn automatisnya akan relate merajuk ko tu dgn peristiwa nk kahweyn itu..
then mulalah diorg bukak cerita sbnr.. abah bkn tak kasi angah kawen.. tp.. bla3.. drp situ kita akn tau apa sbb sbnr diorg tak kasi kawen..

Haa.. setttel..

kalo pompuan lak.. ko takyah letak duit..ko kumpul duit gak tp bg kt pihak laki2.. tlg dia.. kumpul resource utk anta rombongan meminang.. TP ko letak sijil2 ko tu.. tunjuk ksgguhan.. keazaman.. dsbgnya..

Sesungguhnya, dlm ape2 mende pn kena nmpk ksungguhan.. yg bsungguh - sgguh.. Jgn lupa adu kt Allah.. smpi nangis2 pn bole.. insyaAllah akn tbuka hati makayah anda utk memberi lampu hijau..

Sayu diorg tgk ko tgh majuk..
Sayu diorg tmimpi2 nmpk ko nangis2 mgadu kt Tuhan..
Sayu diorg tiap kali tgk sijil2, duit ko dan perubahan sikap ko semata2 utk bkahwin tempohari..

Terigt2 diorg kt pkara2 di atas nih..

MAK AYAH MANA TAK NAK TGK ANAK DIORG HAPPY BAHAGIA DAN SENANG???

Time ni.. insyaAllah, dgn kuasa Allah semata2, terbukalah hati diorg utk hantar rombongan @ terima rombongan pasangan anda..

Sekian Terima Kasih..

Kpd para pengamal, risiko sendiri tanggung.. keputusan kadang2 blainan dpd apa yg ditulis di atas.. jgn ltk harapan yg tggi.. heheh..

Sir Wan said...

pasal nikah mase muda2 tgh belajar ni... hm.. bergantung kpd family la.. aku kagum dgn member2 kat uia yg ble nikah awal.. family takde pun mewah2.. tapi 'faham'..

pernah sekali nak mintak izin nikah drp org tua. tp, ape yg dijwbny, "ade anak bini nnti nak bagi makan ape? pasir?" pergh, kasarrrr... pastu da tak tanye2 dah..

bnyk family skang anggap nikah muda2 ni satu bebanan kpd mak bapak.. malah ade gak anggap sbg satu status.. majlis makan hendaklah besar2an.. mewah2.. bg nampak siket mata org kampung dgn sape anak die nikah ni.. isk3... sadis la..

tak pun cam dlm citer p.romli. "kerja apa kau ni? doktor? majestret? lawyer? oh, ahli muzik? apa itu?"
status pekerjaan pun boleh jadi hal utk buah mulut..

tp dlm mase yg same izin anak berkawan dgn berlainan jantina.. lagi sadis..

mak bapak kirenye mampu.. tp, mungkin mrk nk ajar anak2 berdikari agakny.. walaupun kasar. oh~..

p/s - saya tak merokok.

.... said...

woow..isu kawin..bagus..bagus..banyak jugak kawan aku yang cadang nak kawin (masih belajar) dan mereka berusaha untuk meyakinkan keluarga mereka..semoga mereka berjaya! emm..saya cadangkan yang bagi email yang 1st tu, cuba masuk laman cari jodoh yang dah melambak sekarang ini..atau pun TV9..cari menantu.. kira berusaha jugak kan..Semoga Allaah permudahkan urusan mereka yang ingin berkawin awal..

AziRA said...

Woha!

Anonymous said...

assalamualaikum....

perempuan yang baik adalah untuk lelaki yg baik....

Anonymous said...

doakan agar aku mendapat jodoh yang baik......
ameen....

my_heart

Plotter said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Ansar @ Bungamelur said...

Assalamualaikum hamka,

doakan aku agar Allah permudahkan untuk aku bernikah.

semakin dekat

semakin dekat.

blogmenjerit said...

nama saya blogmenjerit (bukan nama sebenar). datang kesini hanya membaca postingan terbaru (setakat ni postingan lama2 belum habis lagi baca).

hubungan saya juga terhalang oleh ibubapa, masa kapel pun diorang suh putus inikan pula saya nak minta dinikahkan, kuikui... tapi takpela masa tu belum spm lagi n tu 1st time brcinta...

awek 1st nama ira, ya dia budak sekolah. budak baik (maruah masih trjaga) dan masih dara lagi (kot?)... masalahnya dia tak la lawa, saya ni hensem plak tu. so, krana prbezaan paras rupa da kna blacklist... adeh la... tutup buku.

mulai hari tu aku (saya) da jadi jahat... awek 2nd, 3rd sume mcm da rosak je, aku pun bedal je la... tapi xbuat maksiat pun, sekadar kapel je. diorang ni bukan cun pun, tapi sbb cinta aku susah nk tolak. last2 aku putus gak ngan diorang sbb awek 2nd tu da ada bf pun (aku kebas utk 4 bulan), awek 3rd plak curang (bangang tul, tp aku brsyukur la sbb dia mmg da rosak. yg rosakkan tu bf baru dia, padan muka sbb xnk kat aku, kn da nyesal masa sms ngan aku, kuikui). tp aku harap ko tobat la...

ni awek keempat, jengjengjeng... sgt baik tp lemah agama. dan sekarang aku kna baiki dia.. dari tak sembahyang, dia dah sembahyang tak tinggal. masalahnya aku ni jahat, aku depan dia bg nsihat dia mcm2 tp aku sendiri xtrnasihat... aku harap sblum aku kahwin (kalau ada jodoh) aku cepat2 la brtaubat. aku harap sume yang baca blog hamka cuba baca sama 'ya Allah ya tuhanku, engkau bukalah hati marzuki bin jalil ini untuk bertaubat, jauhkan dia dari maksiat dan jadikanlah dia sebagai lelaki yg berguna sebagai seorang anak, ayah dan seterusnya'...

berbalik pada isu awal, aku ni mmg nak kawin ngan dia tp aku baru habis belaja. dan hawa nafsu aku mmg sukar nak kawal, skrang dlam proses pngawalan... ibubapa awek no 4 ni plak buat hal, dia plak xnk bg anak dia kawin awal. kna tunggu 5-6 tahun lagi dari sekarang, dan aku takut sgt aku xdapat kawen ngan anak dia... rugi besar beb...

aku pun xtau apa nk buat, aku nak cari keje dan bertaubat, 2 cara tu je aku rasa aku dapat pikat mak dia... insyaAllah...

kepada orang yang hantar email no 1 diatas, boleh tak saya nk berkenalan dengan awak sebagai kawan? kepada hamka, boleh tak bagi saya email dia? kepada korang sume, boleh tak korang doakan aku bertaubat? kepada aku sendiri, kenapa la aku ni nak kawen awal? erm sbb agama atau nafsu? kuikui...

kalau ada jodoh, aku nak kawinkan anak hamka (yg paling bongsu) dengan anak aku (yg paling sulung), kuikui...

valsa nine said...

doakan jugak supaya aku dan kte sume dpt jodoh yg baik..

tapi kne perbaik diri kte dulu..

btol tu blogmenjerit.. doakan aku jugak supaya bukak pintu tobat.. ya Tuhan ya Karim..

jauhkan dari maksiat dan segala jenis zina..

yakinlah.. bahawa jodoh tu ada dan mati itu wajib..

^-^

Anonymous said...

akhirnya bro, ko "detail"kan jugak isu ni....

BAGUS SGT...TAHNIAH!!!!!!

tapi bro, tul gak kata salah sorang pengkomen ...lagu mana nak habaq kat mak bapak depa?

yg penting pikir tu...bile dah pikir insya 4JJ1 disusuli dengan tindakan...

mcm pikir harian ...disusuli dengan 2 1/1 jam dan lain2...

TAHNIAH!!! sekali lg n thanx 4 yr reply in "WRITER'S BLOCK"....

aku pun azam nak nikahkan anak aku umur 19 tahun kebawah...kalo plan menjadi dan aku blum jadi mayat lg masaa tu... aku nak nikahkah umur 17 tahn bg perempuan dan 21 tahun bg laki2...(sblm khuruj 4 bulan IPB...kalo blum pindah ke Madinah lah...)

so, anak pompuan aku lagi 17 tahun(masa tu aku 45 tahun)...anak laki2 aku lagi 19 tahun (aku 47 tahun)...

insya4JJ1 sblm 50 thn aku dpt cucu lah...amin 3x

RON

Hamka said...

Abu Muhammad

"perempuan yang baik adalah utk lelaki yg baik dan lelaki yg baik utk perempuan yang baik..."

Maka kepada lelaki, carilah ‘isteri’ di saf pertama solat..
Kepada perempuan, carilah ‘suami’ di awal waktu solatmu..

Mudah-mudahan, kebaikkan termasuk dalam takdirmu…

----------------
valsa nine

"parenting and family management" dan ada kursus..
Kat UIA tak de buat “poligami management” ke?

Woha!

----------
ontahsapo

aku khabar baik,
bila kau datang aku teringat kat jowoprinter dan gotartong, harap merekapun sihat..
oh ye, entry lepas, blackpurple ada datang komen,
ingat lagi korang kta kau ye?
: )

Stiker kau yang aku lekat kat kereta, menjadi bahan senyuman sepanjang zaman, siap ada yang nak beli lagi..

----------
adar

Tahniah!
Dan satu jer yang aku harap dari orang berkahiwn, iaitu.., jika masa bujang korang selalu solat di masjid, janganlah pulak lepas kahwin sibuk solat jemaah dengan bini,
Kosong rumah Allah tu nanti..

Isk!

-------------
Jiji, 25

kau cakap pasal Basic needs, tapi mereka sibuk dengan basic instinct .
tapi, betullah apa kau cakap tu..

: )

--------------
PuteriKecil

Kirim salam kat dot dot dot.., suruh dia dut dut dut cepat cepat, jangan asyik buat tut tut tut, nanti masuk tit tit tit!

---------
acit

Ada setengah orang, hokum kahwin adalah WAJIB, iaitu orang yang "air mani dah penuh testis hingga naik ke kepala dan meleleh kat telinga".

Maka orang ramai di sekeliling, silalah bantu mereka..

Dan semua dalam takdir Allah..
Jadi acit, apa yang sudah anda Bantu?

-------------
faz

kau baca komen komen dari entry “apa itu seks”, “kenapa masih bujang” “ada apa dengan cinta”, dan lain lain yang tentang kahwin, mungkin boleh dapat ilham kat sana..
mudah-mudahan..

---------
skar sai

Wah, sungguh practical sekali cadangan anda!
Amat sesuai untuk orang bujang, tapi tidak sesuai untuk orang yang dah kahwin nak tambah lagi satu..

Oh!

Yang Hak dari Allah..
Yang Batil dari aku.

-----------
Sir Wan

"ade anak bini nanti nak bagi makan ape? pasir?

Makan gula pasir pun boleh…

Ps: Aku juga tak merokok..

----------
....

Aku masih menanti cerita terkini dari pengirim email di atas..
Mungkin sudah berubah dunia mereka?

Atau kita nanti lagi 6 bulan.
Bertemu lagi dalam musim yang akan datang!

-------------
AziRA

Woha!

--------------
my_heart@Ansar @ Bungamelur

Walaikumusallam..

Amin…

-------------
blogmenjerit

boleh bercerita tentang dosa jika tiada unsure bangga dan niat sebagai pengajaran..

'ya Allah ya tuhanku, engkau bukalah hati marzuki bin jalil ini untuk bertaubat, jauhkan dia dari maksiat dan jadikanlah dia sebagai lelaki yg berguna sebagai seorang anak, ayah dan seterusnya'...

kepada orang yang hantar email no 1 diatas, boleh tak saya nak berkenalan?

Biar dia sendiri tentukan, jika dia nak, dia akan datang blog kamu melalui email..
(dah ramai email aku mintak email gadis nombor satu, tapi aku amanah pulak, chewah, biar dia buat keputusan)

Harap maklum.

-----------
valsa nine

ya! Yakinlah bab takdir..
^-^

-----------
RON

Ada rezeki, berbesanlah kita…
Selamat membantu ugama dan memperkembangkan ahli keluarga yang membantu ugama..

InsyAllah..

Semoga kita berjumpa di hujung hujung dunia atas maksud ugama..

faz said...

faz

kau baca komen komen dari entry “apa itu seks”, “kenapa masih bujang” “ada apa dengan cinta”, dan lain lain yang tentang kahwin, mungkin boleh dapat ilham kat sana..
mudah-mudahan..
--------------

Bro Hamka,
aku dah baca lama dulu dah..komen2 kat situ...
aku dah buat pun mana2 yang aku mampu buat..
masih belum ketemu jalan keluar..
kadang2 hampir putus asa, tapi aku tetap sedarkan diri, pergantungan hanya padaNya..

maon said...

Nama saya maon. Selamat berkenalan. Saya suka makan kuah satay kerana dalam kuah satay ada kacang.

Tidak lama lagi bulan Rejab dan Syaaban. Mari kita berpuasa penuh pada bulan ini.

Kalau ada semut api,
Semut itu bukanlah api,
Macam mana kalau ada api?
Ambil air simbahlah pada api.

p/s: Manalah kita tahu, sedang kita sibuk berpuasa, kita dipilih untuk jadi mayat di ketika itu.

Pantun untuk Hamka:

Baju warna merah,
Baju warna merun,
Seluar warna merah,
Seluar warna merun.

Itu sahaja buat kali ini adanya.

-maon-

JENAZAH said...

Kenapa saya suka kucing saya?

Anonymous said...

salam..

..ketika cinta bertasbih
..mendekat pada kekasih
..mendapat ujian yang pasti lebih
..walau ujian yang tak kurang pedih
..tetap terus tidak bersedih
..yelah, kita kan hamba dan ummat yang terpilih..
..siap sedia untuk berlatih
..contohi sirah, surah dan siasah
..tetapi kita selalu nak contoh siasah, walhal sirah dan surah kita lupa dan buat tak endah..

ok, untuk yang bakal-bakal pencari masjid..
bila air dah penuh dan meleleh hingga ke telinga, cari masjid, nak buat masjid?

Hamka, ko boleh tak buat entry

Tajuk "jika aku seorang wanita yang ingin bernikah, so ko bleh lah bagi cadangan apa ciri-ciri lelaki yang perlu waita utamakan"
mungkin hasil daripada cadangan wife ko sekali k -

..tinggi-tingi si matahari
..anak kerbau mati tertambat..Woha!

-sarah

Hamka said...

faz

Untuk hari ini dan semalam, serta hari esok..
…, bertaqwalah serta bertawakallah…

Itulah yang terbaik.

-------------
maon

bila nak kahwin?

-----------
JENAZAH

Kenapa saya suka kucing saya? Walaupun beliau naik rumah tak basuh kaki dan berkaki ayam…

----------
Sarah.

Aku dah tulis dalam “cari menantu”

Pergi baca!

AziRA said...

Err..
Nape di'delete' gambar2 anak yg laen?
Huhuhu..

blogmenjerit said...

aku sedang mengawal emosi...
aku sedang mengawal emosi...
aku sedang mengawal emosi...

Hamka said...

AziRA

aku tunda gambar tu ke entry yang akan datang..

kot?

-------------
blogmenjerit

Nafsu itu kuat!
dunia yang tua dan monopous ini juga di cintai..

oh!

Anonymous said...

aku dah ade blog tp ntah gimana in gue lok ngak ngerti mencipta entry...

apa2 pun gue udah takap cintan sama lu punye blog... ya udah... biarkan saja labah2 beranggi berantakan terus...

nanti dengan ijin 4JJ1 gue akan "under construction" kan blog gue n gue pastekan photo2 anak2 gue...

nanti lo minta si haikal lihat gambar ankaku SARAH...karna bisa berbesan kita...waduh2 bagus bangggat sik...

RON TULEN

Anonymous said...

salam..

'maka testis atau telur lelaki akan rasa ‘senak’'

emm 'jika di belai,'

emm 'tapi bila di belai dengan kasih sayang'

emm ' ketahuilah bahawa anak kamu adalah sangat BAGUS kerana mintak IZIN '

-dalam diam kena pendam
-dalam hati ada dendam
-pada senak yang datang dan pergi
-pada sedap yang lihat video, Tv dan H/p

ooh sarah keliru! sarah keliru!

sarah tak mampu..
sarah sangat malu..

Ayah : sarah nie kenape? motif nangis2? sarah kan kecik lagi.. dah minum susu belum?

nota; sarah adalah gadis kecil yang belum tumbuh gigi dan masih menyusu susu badan ibunya. Woha!

-sarah ke? Udin ke?

amankim said...

salam..

tahniah bro, nice posting.. dah lame cari artikel macam ni... betul-betul menguja jiwa dan membuka minda. harap2 yang baca ni bukan remaja je, mak bapak pn ada..(termasuk mak bapak aku..hehe)..

SpEkmATaKu said...

salam br hamka...
wah hebat sambutan for entry kali nie..
myb sbb topic dekat d hati :P..

alhamdllh ku bkn tergolong dlm mereka2 dlm email tue..
n ku phm nsb mereka..
lain org lain cara Allah nk uji..
tp igt Allah uji org y mampu jek..
sbb tula Allah xuji ku kot..sbb ku xmampu :P..

kwn ku pn same nk kawen sgt2..emak die ok..tp family y lain y block tue..ku pn xphm..manusia2..mtk2 Allah uji ku jd andartu dah hehe ;p

tp insyAllah mmg nk kawen same ngn umur rasulullah 25..wlaupun still xcalon lagi hehe :P..

bab jdoh ni sgt la subjective..
kalu mmg ader jodoh tak kemana..
ku tawakal jek :P

SpEkmATaKu said...

eh xuji jadi andartu..
haiii nnt kate ku mtk jd andartu naya hehe :P..

keep up d good work br hamka..

Hamka said...

RON TULEN

Aku ada update tentang isu Ron tu dalam entry baru, harap maklum!

-----
sarah

tak paham aku..

-----
amankim

dah mak bapak baca, jangan lupa bunga telur ue?

------
SpEkmATaKu

Aku kahwin umur 25, tapi umur 24 aku dah buat usaha sungguh-sungguh untuk kahiwn, udaha, doa dan tawakkal..

Alhamdulillah, sebelun selepas 25, aku kahwin!

Pejam celik pejam celik, anak dah nak masuk empat, …

Anonymous said...

MANA ACI CENGGINI BRO, KO DAH 31 TAHUN TP NAK MASUK 4 ORG ANAK...

AKU BARU 27 TAHUN BARU 2 ANAK...

BERANAK2 LAH KITE DEMI MENYUKAKAN ALLAH DAN JUNJUNGAN BESAR MUHAMMAD ALMUSTHOFA SALLALLAHUA'LAIHIWASALLAM....KARNA BAGINDA GEMAR BANGGAT ANDAI UMMATNYA MEMPUNYAI BANYAK ZURIAT...

"..ASSALAMUALAIKUM HAIKAL...UNCLE NAK KENALKAN HAIKAL NGAN SARAH...."

RON TULEN

valsa nine said...

bro hamka

"parenting and family management" kat uia tu includes poligami management! .. wOha~

ohya, aku br dpt result xm isnin lepas, subject tu aku dpt score A..alhamdulillah.. da boleh kawen la ek? woha! hoho~ ^-^

p/s: doakan aku jodoh yg baik2.. makbapak aku asyik duk suruh kawen jerr.. bosan laa.. calon xde! whahaha

Hamka said...

RON TULEN

Kau 27 dah ada dua ANAK, jika teruskan usaha, bila umur kau 31, kau akan dapat lagi 4, maka anak kau jadi setengah dozen!

Woha!

Ps: nak ‘production’ banyak, kena banyakkan ‘kilang’, faham?

--------
valsa nine

pening kepala aku, korang selalu komen takde calon, baik lelaki atau perempuan, tak payahlah suruh aku pulak nak kena bagi peluang, kau tinggal email, nanti adalh yang sangkut, insyAllah..

he he

elcoyote said...

alhamdulillah..aku dah kawen...baru sebulan lebey..doakan smoga aku dapat anak yg comei n soleh/ah macam najiha...amin..

Hamka said...

Akhirnya...

:)

valsa nine said...

tinggalkan emel? hoho.. ckp blom ade calon tu sbb kenyataan dan mtk sume baca blog bro ni pemes ni tlg2 doakan.. hehe ^-^

Hamka said...

keh keh keh...

lantak engkauler..
;)

zackyah fimiyun said...

woah.aku tkejut baca email 1st tue...

mmg le kawin awal tu tak salah.aku myokong penuh pada org2 yg nak kawen awal.sbb aku tgk pun ramai yg sudah 'kemalangn dalam percintaan'.aku muak giller.serius aku muak dgn dorg nie.

tp kan..aku musykil giller..dunia ni luas..jgn pikir hidup ini smata2 utk bkawen aje.byk perkara yg penting kena pikir.byk mslah kena selesaikn..instead of benda tu aje deh..kan?kan?kan?

yg single tue, tak usahlah make thing complicated.jgn pikirkn sgt.hargai smua rahmatNya.Haa,kalau kau duk pikir satu nikmat tu kau tak dapat,cuba try kira berapa byk nikmat kat dalam dunia nie?tak terkira!!

mmg kawen tu undeniable a taste from heaven.sprt mana Nabi Adam rasa ktika dia berada di syurga n having ANYtHING he wish..tp be very bsabar.let Allah decide which is the best.let it come naturally.Allah ada laa cara2nya.tak payah la nk bhenti uni.tunggu org minang..lawan mak ayah..heloo, nk jadik isteri kena jadik isteri yg taat,tak kan dgn parents pun tak boleh handle,inikan dgn suami??..mcne taat pada Allah?

mybe tak terkawen tu,tak cukup soleh lagi. byk area kena perbaiki..

tak kira laaa..yg single,yg sudah berkapel,yg dah kawen..yg penting :taatlah pada Allah.yg penting hidup di akhirat.

ini bebelan khas utk single tp nak kawen.

tak payah nk pikir.go with the flow.tak payah sedey2 sbb peer pressure.

tp yg nak kawen tu: go Go Go!

kawen bukan sekadar lepaskan nafsu nafsi...tp itulah amanah..tjwb..

Hamka said...

Yup! setuju!

Aku sokong semua orang, terutama diri sendiri.

woha!

Anonymous said...

komen aku ni specially untuk zackyah fimiyun.. mmg btol ape yg anda utarakn tu.. cuma rasanya anda tak faham ape yg golongan pertama rasakan.. dorg bukan nk kawen semata2 nk "taste of heaven".. tp sebab taknak merasa "taste of hell".. aku faham sgt ape yg tuan si email pertama tu rasakan.. semoga Allah permudahkan jodoh anda..

Hamka said...

yup! sekali lagi, akupun setuju dengan ko

Anonymous said...

pakcik Hamka oi,
harap ko rajin update perkembangan mereka2 yg mintak tlg ko selama ni.. cam Akak S dlu, ntah dah kawen ke blom.. klu ko pasangkan die ngn mane2 laki yg mencari2 cam si Faz tu ok gak kot.. hehe, jd ejen pencari jodoh la ko sat.. then dlu ade gak sorg yg nk bunuh dri, dh selamat ke die.. juga tuan punye email pertama tu.. klu2 ko tahu updates psl dorg, kongsi2 la ngn pembaca blog ko ni..

kepada tuan punye email pertama tu, skali lg aku doakn anda dipermudahkn jodoh.. jgn lupa rajin2 wat smyg hajat mntk "murah rezeki", juga supaya mak anda lembut hati bg anda kawen.. rajin2 amek ati mak, jgn nk tunjuk marah mak tak bg kawen.. cuba jd anak plg solehah anda pernah jd sepanjang umur hidup anda, biar mak lembut hati ngn anda.. insyaAllah akan tiba satu mase mak anda akan setuju ngn permintaan anda nt..

1st time rasenye aku baca luahan ikhlas pompuan yg tak tahan nk kawen.. bese laki je yg ramai dlm golongan pertama ni.. aku sdiri harap nt dpt jodoh cam si tuan email pertama tu.. sbb aku pn dr golongan pertama gak..

-anonymous37-

Hamka said...

Aku tak 'sempat' nak tunaikan komitment itu... oh!

jika masih teringat..

hamba allah dah kahwin.

gadis si email pertama sudah dipinang orang.

bloger x dan bloger y bertunang, sekarang komen tak letak pasword lagi (dan mereka minta rahsia)

lain-lain, jika aku terima berita ,aku maklum secara tak langsung, mana yang sempat

insyAllah

:)

Anonymous said...

salam,
ni first time saya msk blog ni
ni pun sbb member tya nak blog best x

so saya try msk la

wlu br first time msk tapi
saya rasa blog ni bagus
n bagi byk kesedaran kpd saya

cz dari email n komen2 yang di postkan byk membuat saya sedar tentang diri saya

apa pun tq kpd bro hamka yg tlh bina blog ni

Hamka said...

doa aku yang baik baik k?

limaumaniss said...
This comment has been removed by the author.
limaumaniss said...

aku ada kawan yg macam lam emel pertama tuh..kesian dia..tapi kawan aku ni lelaki la...cuma lain sikit jalan ceritanya...mak bapak dia dah lama benarkan dia kawen..tp masalahnya dia pulak yg cerewet sangt nak pileh yg cantik...huh..nk yg cantek2 aje...nak dijadikan cerita...baru dua hari lepas katanya die nak kawen dgn aku...a.s.a.p...hmm...pelik bin ajaib...dulu die tolak aku ..sekarang die nak balik..aku tatau die sungguh2 ke tak...rungsing jugak memikirkannye...memandangkan ada sorg lg yg macam nak masuk line...wat du u think hamka???

Hamka said...

Hadith:

TAK AKAN RUGI ORANG MESYUARAT DAN TAK AKAN MENYESAL ORANG YANG ISTIQARAH.

so, kau buat dua dua..

: )

aku_dia said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Salam bro hamka.. saya nak mintak kenal dengan email 1 tu.. sebab crta dia sama macam kawan baik saya.. sebiji sgt. masalah mereka sama, saling tak tumpah.. daripada umur sampailah kisah perjuangan dia. kami nak berbincang.. sebab skarg kawan sya pun tengah berusaha yang sama juga... tolong yer bro.. sgt penting... terlalu penting... tolong emailkan pada saya nasa_peace@yahoo.com. tolong yer bro... moga Allah memberi jalan keluar pada kami dan dia.

Hamka said...

dia dah tutup akaun email dia, aku post pagi tadi nak mintak izin, tapi google yang jawab..

maaf..

Anonymous said...

terharu bile bace email first tu..die ade niat nak pkai furdah.bgus tu....sy pun tringin sgt nak pkai furdah......nak kawen cpt cuz nafsu ni da gila..slalu berdoa agr diri ni dipelihara dr nafsu sndri tp bila smpai time2 ttentu,ssah btl nak kwl.......da rncang nak kawen tahun dpn....lps spm....huhu.....skarang ni mak x kate pa pe lg....nak kate ok pun x,x ok pun x.maybe dua2 la kowt..da mntk izin kat mak utk berkwn tp x mntk izin utk kawen lg.nak buktikn dgn result spm yg gempak barula tanye ttg kawen..pkwe pulak da gitau kat parents dia.ya la.spt yg bro hamka ckp,air da naek ke kepale...parents dia ok ja........huhu.sporting...doakan sy n pakwe dpt result gempak utk spm 2009 ya.leh la kawen cpt2..trhindar dr maksiat...

~confius~

Hamka said...

amin...

ps: boleh tak orang perempuan zaman sekarang sabar takde boyfreind sampai habis belajar?

Anonymous said...

Hello !.
You re, I guess , perhaps very interested to know how one can manage to receive high yields .
There is no initial capital needed You may commense earning with as small sum of money as 20-100 dollars.

AimTrust is what you thought of all the time
The company represents an offshore structure with advanced asset management technologies in production and delivery of pipes for oil and gas.

Its head office is in Panama with structures everywhere: In USA, Canada, Cyprus.
Do you want to become a happy investor?
That`s your choice That`s what you wish in the long run!

I feel good, I began to get income with the help of this company,
and I invite you to do the same. If it gets down to choose a correct partner utilizes your money in a right way - that`s the AimTrust!.
I take now up to 2G every day, and my first deposit was 1 grand only!
It`s easy to start , just click this link http://jilasixa.bigheadhosting.net/baqozugu.html
and go! Let`s take this option together to become rich

Anonymous said...

Good day !.
You may , perhaps curious to know how one can make real money .
There is no need to invest much at first. You may begin earning with as small sum of money as 20-100 dollars.

AimTrust is what you haven`t ever dreamt of such a chance to become rich
The firm incorporates an offshore structure with advanced asset management technologies in production and delivery of pipes for oil and gas.

Its head office is in Panama with offices around the world.
Do you want to become an affluent person?
That`s your choice That`s what you desire!

I`m happy and lucky, I began to get income with the help of this company,
and I invite you to do the same. It`s all about how to select a proper companion who uses your savings in a right way - that`s AimTrust!.
I take now up to 2G every day, and my first investment was 500 dollars only!
It`s easy to start , just click this link http://isohypec.envy.nu/zysafy.html
and go! Let`s take our chance together to get rid of nastiness of the life

仔仔 said...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,聊天室,情色,a片,AV女優

Suhaibah said...

Hmm, boleh x abg hamka cerita2 sket pasal bercinta dan nk kawin dgn suami org. Byk ibu bapa yg membantah anak mereka kawin dgn suami org ni, lebih2 lg kalau anak dara. Sbbnya macam2 la, sbb takut hidup sbg isteri kedua x terjamin la, takut kena dengki dgn isteri pertama la, ada jgk yg kata kalau lelaki tu suka kawin byk, maka dia x jujur dan akan terus kawin lagi dan lagi dan lagi x puas2. Rasa mesti best kalau abg hamka yg kupas isu ni.. heheheee...

Hamka said...

dah tulis dalam entry:

"kahwin awal, salah ke?"

Orang mude-mude said...

Salam

entry ni bukan pasal bercinta dan nak kahwin dengan suami orang..(POLIGAMI)

entry ni pasal kahwin awal, umur 21,22,23 jadi, kalau bercinta dan kahwin dengan suami orang(utk yg umor mude-mude) apa cerita?

faktor zaman, situasi.. kena fikir apa org kata? isterinya? kena fikir.. tapi..

ada baca kat Halaqah.net, banyak juga yang menghalang.. maknanya kena elakkan ke? kalau kita bermusyawarah pun, banyak yang menghalang.. jadi elakkan la, gitu? gitu ke? gitu?

nak ikut pepatah "kalau nak seribu daya, tak nak seribu dalih"

pastu ada ketika, tersermpak pula dgn isterinya..

terbayang istilah:
menganiaya, merampas, menganiaya, jahat, menganiaya, perampas, jahat, gila, terdesak?, takde org len ke?,

CINTA..CINTA

tapi ada org bagi pendapat: cinta tak membawa kemana2? betul ke? kalau semua negatif, maknanya elakkan la?

rasenye, jwpn hamka: ELAKKAN

betul tak?

Hamka said...

hmmmmmmmmmmmmmm, betul!

Anonymous said...

Salam.aku neh banyak kali terlanjur dah. asal2xnya aku neh budak surau. mintak dgan mak ayah nak nikah. tapi diorang tak bg. umur aku dah 25 tahun. dan die sebaya dengan aku.kitorang berdua dah kerja.mcam org kate, nak menahan nafsu, kena berpuasa. kena bersabar. hey, bercakap memang mudah. cuba terkena batang hidung sendiri.aku neh tak tahula nak wat camane. banyak kali aku bertaubat dan nak menjauhkan diri dari perkara yang boleh mengingatkan aku dengan dia.tapi, aku sangat sayang kat dia. aku sememangnya mahu bernikah.keluarga dia tidak menghalang. keluarga aku yang menjadi masalah. aku sudah habis masters. disuruhnya sambung phd, kumpul duet and harta.TOLONG!!!!..aku nampak tenang dan sentiasa tersenyum di luar. di dalam hati neh, aku terluka, hati bagai digores

Hamka said...

buat laporan pada jabatan ugama di siang hari dan laporan kepada Allag di malam hari (tahajjudd)

Anonymous said...

Hmm, it appears like your blog didn't update my first comment (it was extremely long) so I guess I'll
just summarise what I submitted and say, I'm thoroughly enjoying your blog. I am also an newbie blogger but I'm still new to everything.
Do you have any suggestions for novice blog writers?
I'd definitely appreciate it.

my blog post - Offshore Banking

Anonymous said...

Macam mna pulak kalo parents bg tp dorg ckap bg trpksa...x iklas sgt...sy msih bljar..tmn llaki dah bkerja..kami nak sgt mnghalalkan hbungn kami kerana takut trjebak dalam zina..serba salah sekarang antara ibubapa atau takot trjebak dlm zina...

Anonymous said...

Saya seorang yg berumur 18 thun . Belum sambung blajar n dah berkeinginan nak kahwin . Ni nak tnya skit , xboleh ke nak smbung study lepas kahwin ? Ayah dah setujuh nak kahwinkan aku . Tp ibu pula melarang katanya xboleh smbung study klau dah berkahwin . Mcm xpercaya pun ada . Minta tlg kongsikan undang2 masuk U . Ada tak yg kata xboleh nak smbung study klau dah berkahwin ? Thanks ^^