Aug 28, 2006

Kenapa MARAH dong?

(Bagaimana hilangkan marah versi indonesia)

Reaksi pembaca dari Seberang….

Dwiva's Family
kisah-kisah engkau sangatlah menarik perhatianku.. beruntunglah aku karena Allah menunjukkan site ini. Aku mintak izin untuk menempatkannya dalam blogku di multiply. biar lebih banyak lagi umat yang faham dengan ugama nih.
Namun pulak kerana aku berbahasa Indonesia kiranya aku sesuaikan sikit dengan bahasa Indonesia. Jazakallah khairan katsiira. silahkan dilihat di sambaljeroek.multiply.com (aku kuatir engkau tak berkenan, kalu pun demikian tolong bagi tahu)

hayad
wahhh...setiap kali posting mst byk gile yg mengomen. Kalo msk carta, mst blog ni yg plg ngetop mcm malin kundang yg ngetop di indon :ptp heran le mn org tau blog kereta mayat si bro hamka ni ek? saya sendiri pun mmg menjadi peminat setia blog ni sm lah seperti minat sy pd citer malin kundang :Ptapi saya sendiri pun tak tahu permulaan mcm mn saya leh ketemu sama ini blog yg ngetop..isk isk

Aku kata:
terima kasih orang seberang, Kerana menerima kewujudan aku…bak kata pepatah jepun:

“mereka mengakui kewujudan aku”-Naroto dari kampong kanoha.

Bercerita mengenai Indonesia, aku ada sedikit kenangan dengan aweks sebarang yang aku ingin ceritakan, walaubagaimanapun telah banyak adegan adegan yang telah di potong oleh isteriku, maka segala kekurangan amat di kesali…
(eh kenapa semut yang aku pijak ni tak mati mati?..oh!)

Cerita ini bermula dengan rentetan takdir ilahi, satu hari seorang sahabat baik, mendapat peluang untuk menghadiri temuduga di kuala Lumpur… tika itu kami baru lepas SPM.

Aku: bonda, nak pergi KL, hantar anak pak taib temuduga, bla bla bla !
Mak aku: Ok, jaga diri ye!

Selepas mintak izin dengan mak (anak yang soleh selalu begitu..huh!) aku dan anak pak taib itu pun pergilah ke kuala Lumpur…

Nota: aku orang terengganu, kuala lumpur dalam umur 18 tahun begitu mengujakan aku!

Setelah lepak beberapa hari di KL, dan setelah kawan aku gagal dalam temuduganya, aku rasa macam best pulak duduk kat KL ni,.. aku nak cari kerja kat sinilah..!

Aku telefon mak aku…

Aku: Bonda, anakanda tak nak balik terengganu lagi, nak kerja kat sinilah, nanti anakanda kirim duit ye!

Mak aku: Ok, tapi mak nak kirim tolong beli Al- quran kat KL tu, tapi jangan bawak pulang, dah habis merantau nanti, bari bawa balik, ok!

Aku paham sangat maksud mak aku tu..oh!

Di pendekkan cerita..

Aku bekerja di sebuah kilang elektronik di Shah Alam.., maka di sini bermulalah cerita cinta antara benua…

“Aku ingin menjadi mimpi indah dalam tidurmu,
aku ingin menjadi sesuatu yg mungkin bisa kau rindu,
karena langkah merapuh tanpa dirimu, oh...
karena hati telah letih,”

Dalam kilang elektronik yang aku kerja tu, begitu punya banyak sekali bilangan pekerja perempuan.. terutamanya dari seberang,
Walaubagaimanapun saudari YENI FITRA dari Sumetera Barat telah mencuit hatiku…

"Aku tak mengerti..
Apa yang ku rasa...
Rindu yang tak pernah...
Begitu hebatnya...
Aku mencintaimu lebih dari yang kau tahu...
Meski kau tak'kan pernah tahu"

Kenapa aku suka dia?
Dia berbeza dengan aweks2 indon yang lain, dia nampak begitu alimah(beriman).. atau mungkin juga pengalaman di kecewakan oleh gadis gadis kota yang gila, kerana siapakah yang nak pandang aku seorang jejaka miskin dari terengganu. Dan lah miskin, hodoh pulak tu..oh!

Maka aku mencuba nasib mengorat wanita yang nampak beriman ini, yang begitu sopan dalam pemakaian, yang belum ada pakwe (katanya), yang telah mengahafal 1/ 3 al quran..

Aku juga membayangkan alangkah bestnya kahwin dengan awek dari seberang ini, wajah secantik Dian sastro, potongan badan Sonali Bandre, bijak menyusun tutur kata sebijak Julia Robert.. dan kelak bila kahwin, akan mempunyai alasan yang kukuh untuk tidak pulang beraya ke rumah mertua kerana kos yang tinggi dan jarak yang jauh.. oh!

Tapi, aku di kecewakan juga.. kerana (mungkin) aku bukan seorang ustaz..oh!, dia menolak cintaku, dengan hujjah ugamanya, perkataan halal-haram juga di tekankan, aku tahu siapa aku?,
Aku adalah bukan ustaz, ulama, sufi, kiai, bilal, imam, mufti, atau ahli fatwa kebangsaan … aku juga bukan seperti Bapak Hamka Indonesia itu..

"Baru ku sadari...
Cintaku bertepuk sebelah tangan...
Kau buat remuk seluruh hatiku..."

Perlukah aku marah?
Tak perlu, tak perlu sedikitpun, sebaliknya aku akan menulis bagaiman hilangkan marah-versi Indonesia, ha ha ha!

Bukan aku yang tulis dalam versi indonesia ini sebenarnya, tapi mr. Dwiva's Family (Sambal jerok) dari Palembang, Pagaralam, Amsterdam, Amstelveen, Indonesia…

Ha ha! Jadi mat copy/paste aku hari ini….

Terima kasih Dwiva dan Anni!!!

(Nampak sangat aku takde idea dan malas..oh)

Rujuk: http://sambaljeroek.multiply.com/journal/item/20

----------------
Diambil dari tulisan sdr Hamka dalam blognya - dirubah ke bahasa Indonesia dengan tanpa mengubah isi maupun materi - dihilangkan bagian pribadi khusus pada cerita no. 5

Mudah2an membawa hikmah (dirubah sedikit demi khalayak dan saya yang berbahasa Indonesia, namun tanpa mengurangi makna sebenarnya)

Bagaimana menghilangkan MARAH- versi Indonesia.

(sebagai bagian dari Introspeksi diri kita umat Islam)

Kasihan umat islam sekarang..berdoa ntah apa apa! (termasuk aku kadang2)
Ada yg minta panjang umur…Aku sarankan lebih baik kau minta jadi kura2 bisa hidup sampai 200 tahun!
Ada yg minta ingin bisa makan banyak….aku kata, engkau minta saja dari Allah jadi gajah, Gajah makan 1 ton seharí kau tahu?
Ada pula yg minta rumah besar…he he hekau duduklah dalam kebun binatang, rumah besar, makan free, tiap hari org datang ‘ziarah’.

Nampaknya manusia tak sadar yg mereka ini ingin jadi binatang..maaf, kalau ada yg tersinggung, kalau tak suka tak usahlah berpayah membaca tulisan ini…aku bukan ustaz, memang engkau boleh debat apa yg aku omongkan ini..

Ada pula yg inginkan poligami, tak salah..dalam islam paling banyakpun 4 saja…kalau mau betul2 poligami minta saja dengan Allah jadi ayam, sebab ayam punya bini unlimited !

Yang ini lain cerita pula, belajar agama supaya bisa terbang macam guru dia, aku sarankan minta saja dengan Allah jadi burung …ada pula yg ingin jalan atas air, memang Hebat dapat jalan atas air seperti laba2!...ada pula yg doa supaya bisa menyelam lama2, aku berkata: lebih baik….argh tak usahlah disebut engkau semua sudah tahu binatang apa yang hidup dalam air…

Tapi semua yg di atas itu masih boleh di maafkan,,yang paling dahsyat, aku ingin cerita hari ini…org yg doa supaya Allah turunkan Bala dekat org kafir, doa LAKNATkan org kafir..mereka sudah lah mati masuk neraka, engkau pula doa seperti itu…kasihan..kasihan…

Kalau engkau ingin tahu kapan Nabi Nuh a.s minta Allah turunkan bala?Setelah 950 tahun berda'wah…,engkau yang doa bala2 nih sudah berapa lama da'wah terhadap org kafir tu?Lepas Nabi Nuh doa, Allah makbulkan dengan janji akan datangkan banjir besar, jadi Allah perintahkan Nabi Nuh buat kapal besar..Nabi Nuh a.s tanya bagaimana bisa buat kapal, pohon kayu tak ada? Allah suruh tanam dulu..berapa lama pula Allah beri peluang kepada org kafir ini untuk taubat...engkau pikir2kanlah…

Nabi Yunus a.s pula,bila dia doa bala?Allah perintahkan buat da'wah lagi 40 hari , baru setelah hari yg ke 40 Allah turunkan bala…pendek cerita hari ke 39 nabi Yunus sudah lari naik kapal takut kena bala…akhirnya Allah murka lalu Nabi Yunus dapat 4 kegelapan,dilemparkan ke laut yg hitam pada malam yg gelap dan ditelan oleh dua ekor ikan (ikan makan ikan)…

pendek cerita lagi…sesudah ikan itu muntahkan Nabi Yunus selepas 40 hari, Allah perintahkan pula Nabi Yunus a.s buat tempayan yg besar dan cantik..beberapa hari Nabi Yunus mempersiapkan tempayan itu , maklumlah Allah perintahkan..saat sudah siap, bukan main cantik dan besar tempayan itu…

Setelah itu tu Allah perintahkan Nabi Yunus pecahkan tempayan itu!
Terkejut Nabi Yunus as…Allah buat perumpamaan lebih kurang..adakah aku ciptakan org kafir itu untuk dibinasakan?…
Jadi semua…
Adakah engkau ingat Allah ciptakan org kafir tu hanya untuk menjadi BAHAN BAKAR Api Neraka?
Org kafir duduk neraka tingkat ke-3, org yg berpura2 islam duduk neraka bawah sekali! (naudzubillah)

Ingatlah wahai kawan-kawan, satu org kafir mati semua org islam berdosa tau! Nabi bila ada mayat yahudi ‘lewat’ depan baginda, Nabi menangis…sahabat heran..Nabi jawab, tahukah kamu mereka akan kekal selamanya dalam neraka...

INGATLAH doa org yang teraniaya adalah sangat makbul..walaupun seorang kafir….
sekarang siapa yg teraniaya:kita org islam kah atau mereka org kafir?
mereka org bukan islam telah di zalimi oleh org islam karena tak menyampaikan da'wah kepada mereka…sebab tu bila org islam perang dengan org kafir-org kafir menang-sebab mereka telah di zalimi-org islam tak da'wah mereka…

Zaman ini amat banyak org pergi hají dan jumlah org islam lebih berlipat ganda dari jumlah org islam zaman Nabi, dan ada yg doa, “Ya Allah Laknatlah denmark, America, dll. Tapi bila perang Amerika-iraq, Amerika-afghanistan, Israel palestin, Serbia-bosnia,..kemana pergi 1000 malaikat yg menolong sahabat dalam perang badar?

Mengapa Allah tak menolong org islam? Ingat dalam sejarah islam kemenangan hanya apabila Allah membantu kita…ahli badar 313 org adalah mereka2 yg telah menunaikan hak da'wah pada org kafir selama 13 tahun di mekah…so logic Allah bantu mereka…tapi hari nih kita ingin berperang dengan orang kafir, sudah berapa lama berda'wah kepada mereka..satu jam? Semenit?menangislah kawan..

Nabi s.a.w pesan dengan Khalid r.a selaku ‘pedang Allah’ agar sebelum berperang buat da'wah 3 hari dulu, kalau mereka tak mau, suruh mereka bayar “jizyah”..kalau tak mau juga ,HA! Baru serang!!!

Wahai sahabatku..ingat, kita tidaklah sebaik Nabi Musa a.s dan mereka tidaklah sejahat firaun (mengaku tuhan)…tapi, Allah tetap perintahkan Nabi Musa berda'wah dengan lemah lembut (hikmah) pada firaun…

Aku tahu engkau tengah marah, aku pun marah juga…
Tapi kalau ingin marah, marahlah karena Allah, bukan nafsu..Marahlah cara Nabi kita marah…

Bagaimana?
Seorang sahabat bertanya pada Nabi, amalan apa yg paling baik?(lebih kurang maksud)

Jawaban dari Rasul s.a.w:
JANGAN MARAH
JANGAN MARAH
JANGAN MARAH….(Nabi ulang 3 kali)

“ORANG BERIMAN ADALAH BERSIFAT MENAHAN AMARAH”(hadith)

Sebabnya marah memang sudah ada. Cuma engkau musti tahan amarah…!

TAPI bila engkau tahan marah saja engkau akan dapat penyakit2 lain..(pula…)

Org melayu banyak kasusnya seperti ini, bila marah, dia tahan, lalu senyum, tapi lama kelamaan datang penyakit baru yaitu AMUK!
Kasus Hang Jebat!Bla la bla!

Jadi bila engkau sudah tahan amarah engkau mustilah buat dua perkara lagi yaitu:Maafkan dan bagi hadiah, amacam boleh?

Aku ulangi:

3 CARA MENCEGAH MARAH:

1.Tahan Marah

2.Maafkan.

3.Beri Hadiah.

Apa! engkau sangka aku mereka-reka saja semua ini, ada dalam hadith tau!

Cerita 1:
Sewaktu Nabi lihat mayat Saidina Hamzah pamannya di cincang2, anggota badan di potong2, jantung dikeluarkan, apa yang Nabi lakukan?Nabi berencana ingin mencincang 70 mayat org kafir macam itu juga….
Tapi Allah tegur… “maafkan lebih baik”.

(((Ha! Untuk org yg berkelahi selalu berkata: apa??aku minta maaf, tak ada maaf, bila aku katakan:“sedangkan Nabi saja maafkan umat”,
engkau siap jawab;”
“Itu Nabi, nabi lain, taraf dia tinggi”
Woi manusia!, (ai? Marah tampaknya) Nabi yang tak ada dosapun ingin lebih baik, mau memaafkan, apatah lagi engkau yang bergelimang dengan dosa!(termasuk aku),

jadi:maafkanlah aku wahai kawan,maafkan aku wahai mahluk tuhan…
Arghh! Kalau semua kesalahan boleh di maafkan hanya dengan ucapan maaf,APA GUNANYA KANTOR POLISI?

Nah....Sambung lagi, Apa yang Nabi lakukan?
1. Nabi Tahan marah….(semua dari Allah)

2. Nabi maafkan Hindun?

3. Nabi beri hadiah kepada Hindun berupa doa hidayat…
Akhirnya Hindun masuk islam dan pembunuh Hamzah r.a. juga masuh islam.
Hindun yg pernah bersumpah tak akan masuk islam berkata: Bukan aku yg masuk islam tapi islam yg telah masuk ke dalam aku…(SubhanaAllah)

Cerita 2.
Nabi di lempar batu di Thaif
Apa Nabi lakukan?

1. Nabi tahan marah (nabi menangis mengadu pada Allah, Nabi tdk marah2)

2. Nabi maafkan org Thaif (Malaikat menawarkan datangkan bala-akan tetapi Nabi tolak)

3. Nabi hadiahkan berupa doa hidayat…dan akhirnya anak org2 thaif telah masuk islam dan memimpin jemaah da'wah ke Asia..(satu org alim berkata sekiranya Nabi benarkan Malaikat hancurkan Thaif, kita hari ini mungkin masih menyembah pohon dan batu..)

Cerita 3.
Seorang sahabat kematian anaknya akibat budak sahayanya dengan tidak sengaja telah tertumpah air panas.
Lihat apa sahabat buat:

1. Sahabat tahan marah (pada mulanya dia memang akan marah, tapi bila dia lihat hamba dia menangis dan berkata”maafkan hamba, tidak sengaja” maka dia tahu semua ini adalah dari Allah.

2. Sahabat maafkan budaknya.

3. Sahabat hadiahkan kebebasan…Di beritakan Sejak sahabat2 Nabi amalkan hadith ini, bilangan budak2 semakin berkurang dan akhirnya habislah perbudakan dalam islam….

Cerita 4.
Seorang hamba Allah telah lakukan banyak kesalahan dan Hamba Allah ini hanya ada iman sebesar dzarah.

1. Allah hilang murka bila hamba ini bertaubat (walaupun dalam neraka)

2. Allah ampunkan dosa dia

3. Allah bagi hadiah yaitu shurga….(yg luasnya 10 X dunia! betapa luasnya! )

Banyak lagilah cerita2 yg engkau dan aku boleh ambil iktibar, kalau engkau ingat masa Nabi dan para sahabat ingin pergi Haji tapi org kafir menghalangi dan tak memberi izin masuk dan buat perjanjian ‘hudaibiah’….setelah itu bila tanda tangan mereka org kafir tak mau menulis perkataan Pesuruh Allah yg membuatkan sahabat meradang,
tapi Nabi ‘cool’…Nabi lalu suruh sahabat pulang balik, engkau bayangkanlah jalan kaki dari jakarta ke surabaya lalu pulang balik, tapi nabi ‘cool’…
saat Nabi botakkan kepala, barulah sahabat2 faham kesungguhan Nabi dan mereka2 yakni para sahabat telah mencukur rambut mereka sampai berdarah2 karena menahan marah….telan marah…maafkan….dan perjanjian itu telah di anggap ‘hadiah’ oleh org kafir..
seperti berat sebelah, tapi Allah Maha Mengetahui…

Antara perjanjian itu adalah: Gencatan senjata.
Tidak boleh berperang, maka barulah org islam dapat bergaul bebas dengan org kafir,Kalau kita tengok 13 tahun Nabi berda'wah di mekah 313 org saja yg ikut pergi perang badar, lebih kurang 10 tahun kemudian Nabi bersama 10 ribu sahabat ingin pergi haji…tapi setelah perjanjian itu beberapa tahun kemudian bilangan sahabat telah mencapai 124 ribu org…kenapa?

Karena akhlak orang islam bagus-bagus, org kafir datang ke madinah terus terkesan…tapi hari ini, akhlak org islam berada pada paras yg membimbangkan…Org kafir bukan saja tak mau masuk islam malah TAKUT jadi macam org islam…salah sedikit..bakar! salah sedikit…kerusuhan! Doa laknat merata2…

Org kafir takut org islam mendekat mereka, takut pada badan org islam ada BOM!

BOMMM!!!!

Ps: Bertaubatlah sebelum menjadi mayat…kalau engkau marah dengan aku pasal dalam blog ini, engkau musti tahan marah, setelah itu maafkan aku dan yg paling best:engkau MUSTILAH KASIH HADIAH :)

jangan Marah dong!!!

38 comments:

Sunan_Jati said...

Erm....
Insafnyer aku
Terfikir plak aku mcmner la nanti bila jadi mayat... adakah mati dlm iman?
Takutnya!

greng said...

Phergh...
Jealous pakcik... Artikel kereta mayat ada versi Indonesia beb...
Teruskan usaha murni bro'... InsyaAllah diberkati..

amethyst said...

owh... baru kutahu bagaimana caranya nak control amarah... sabar2 dan sabar lagi.. dan maafkan orang itu amatlah baik...

tapi bagaimana jika kita telah memaafkan orang tetapi kesalahannya masih bermain di fikiran kita ye brother hamka... adakah itu tandanya kita belum maafkan kesalahannya betul2... atau hati kita semasa memaafkannya kurang ikhlas... apakah caranya supaya kita memberi kemaafan kepada orang sekaligus tidak ada rasa dendam atau geram lagi kepada orang yang bersalah itu?

hope can teach me how, supaya hati ini lebih bersih dan tiada perasaan dan sifat yang tidak baik lagi dihati ini...

--hambaNya yang lemah lagi hina---

linanilza said...

jangan benci bilang cinta
jangan marah bilang rindu...

aku dah baca version mlayu.. versi indon.. aku bley paham jugak...

cuma aku tak paham maksud mak ko bro hamka "beli Quran, tp bawa balik lepas habis merantau.." aku mmg tak paham!!

nurul huda said...

aku blom abis bace g..sbb aku mcm penah bace..tapi mcm tak pena bace pon ade..tapi yg aku tau skang aku nak komen..bukan nak komen lah sebenarnyer..sebb bukan ade bende pon nak komen ..hahahha ..tak paam ar tue... maksud aku aku nak submit sesuatu kat ruangan komen nie tapi bukan nak komen ..sebb nak komen aper pon tak tau..tapi aku rase aku mcam da komen ..kire komen gak ar nie kan..oleh sebb ramai panggil ko bro hamka ..aku pon turut begitu 'bro hamka' (syadu rasenyer) nampak mcm sopan skit..aper pon bro.. aku cemburu buta ngan bro sebenarnyer.. sebb bleh tulis panjang2 gini.. sbb aku pena cuba nak tulis panjang2 mende2 yg berunsur ilmiah nie.. tapi tak menjadi tersekat dipertengahan jalan.. mungkin ilmu tak byk dan tak bape pandai dlm bidang penulisan nie.. aperpon bro hamka cayalahhh..!! .smoga bro berjaya dlm apa yg bro nak bro berjaya...hahahhaha ....bleh tak tulis artikel tajuk "macammana nak jadi pompuan islam sejati"....
-insan reseh gelisah-

zwitterion said...

ya, blog bung hamka ngetop sih..hehe
Semoga istiqamah dlm perjuangan.

Hamka said...

Sunan_Jati

Tahniah! Anda pengkomen pertama!

Ps: Aku pun takut gak..

--------
greng

jangan Jealous pakcik... jika Artikel kereta mayat ada versi Indonesia Brazil, jerman, spain, italic, france
hah! Barulah boleh jeles!!!!

-----------
amethyst

aku rasa kau dah maafkan org tu, Cuma aku rasa engkau belum bagi hadiah kat org yang kau marah tu, betul tak?!
Satu lagi, hati kau sedang bimbang sebenarnya, kau kena renung tentang ‘takdir’ dan ‘bimbang’,
Aku ada tulis dua tajuk pasal isu ‘takdir’ dan ‘bimbang’ panjang panjang
Ada masa boleh rujuk, takde masa nak buat camne, mayat sajer yang takde masa…

----------
linanilza
jangan mendustai hati, bila engkau…

maksud mak aku adaLAH, AKU BELI SENDIRI AL QURAN DENGAN DUIT AKU, MAK KIRIM, TAPI AKU KENA BACA SEBAB MAK AKU DAH ADA BANYAK AL QURAN, MAKSUD HABIS MERANTAU BUKAN BALIK KAMPUNG, MAKSUDNYA SAMPAI AKU JADI MAYAT…OH…

-----------
nurul huda

"macammana nak jadi pompuan islam sejati?"....

Jawapan,
Pertama: engkau kahwin
Kedua, pastikan mas kahwin murah
Ketiga: beranak cepat cepat.

Lepas tu kau buat lagi 5 perkara:
Aku dah tulis dalam tajuk:
Bagaimana isteri ke shurga
Sialah copy/paste
He he he

--------
zwiterron

semuanya dari tuhan yag maha kuasa, aku tak punya apa-apa, hanya sebuah perut yang bungcit yang selalu mintak di isi..

Along said...

aku dah baca artikel ni versi melayu punyer..so aku aggp ni mcm ulangkaji jek..hahaha

amethyst(apa ssh nowh nama ko ni)
aku nak kongsi ko satu citer..
ada satu mamat ni mmg sgt panas baran.kijer dia asyik marah jek kalo org buat salah sikit pun..tp yg baiknya mamat ni kalo lps dia marah org dia mintak maaf..satu hari bpk dia perasan pe'el anak dia ni,so bpk dia pun jmpala dia smbil bg dia tukul dgn satu bungkus paku..dia ckp "nak,aku nak ko buat cemni..setiap kali ko mrh,ko pakukan dinding ni dgn satu paku.."anak dia tanya knp tp bpk dia snyum jek..pastu anak dia ni buat r..smpaila abis paku terakhir..pastu anak dia ni taubat taknak marah2 lg..(mana tak..ssh tu paku kat dinding batu)..biler anak dia kata nak taubat,bpk dia kata "okla nak..sbb ko nak tobat,bpk mintak ko cabut sumer paku tu kat dinding tu"anak dia ni pun cabutla paku2 kat dinding tu dgn ssh payah..(betapa sshnya cabut paku kat dinding batu..adess)pasut anak dia tkejut tgk keadaan dinding batu tu..berlubang2..dah tak lawo..pastu bpk dia pun ckpla..cemtula nak keadaan hati org kalo kita dah marah2 kat org tu..masa kita marah(tukul paku) kita tak nmpk apa org rasa(paku) tp biler kita dah mintak maaf(cabut paku) kesannya(lubang2 paku) stil ada n boleh efek hbgn kita dgn org tu(efek dinding tak cantik)..so kawalla kemarahan..sabarlah ssngghnya sabar itu sebahagian dari iman..so amethyst, mmg sure la kalo kita kena marah ke apa ke kiter akan rasa smthg kat dlm hati..biler org maafkan kiter rasa teringat2 plak salah org tu(setan punya bisikan mmg first class..fuh)..cara nak maafkan org tanpa dendam?aku amik lagu p ramlee tp part suami isteri tu ignore jek la ek..aku tak pndai ubah lirik..

sedangkan lidah lagi tergigit
apa pulak suami isteri
buang yg keruh ambil yg jernih
baru teguh peribadi

cara yg bpk aku ajo nak hlgkn mrh n nak maafkan org..mulakan dgn senyuman..eh?kalo rasa nak marah,senyum..mesti kurang rasa nak mrh tu..wpun ada rasa marah tu,tp sbb muka dah senyum,marah pun terus btukar jadik lembut semacam..tetiba jek biler kita ckp nada dia jadik tenang..tak caya try..aku dah buat..kalo kna marah,senyum..nnt org yg tgh mrh tu krg mrh dia..e'eh mamat ni..aku mrh sggh2 dia leh senyum lak..buang masa jek aku mrh..kan dah tak mrh org tu..hehe..

linaliza
maksud mak brader hamka tu belila quran duk kl tu..mak taknak..beli utk ko..masa free2 baca..dah habis merantau sok balik r..tp jgn tggl quran tu...baca gak kalo kat rumah..lebih kurang cemtu r

sekian sahaja persembahan aku wahai brader hamka..huahuahuahua

Along said...

aiseh..brader hamka..aku sibuk mengomen aku lupa nak tanya..apsal org ckp sabar tu separuh dari iman..tu tipu r..sbb kalo dah sabar tu separuh dari iman..taharah(kebersihan) separuh dari iman..menuntut ilmu separuh dari iman..eh?dah jadi satu setengah..bkn ke sepatutunya kita sebut sebahagian menggantikan perkataan separuh tu?adess..bahasa2..bkn aku jek..wa'ima bpk aku pun tegur bendaalah tu..

amethyst said...

to bro hamka-->oh.. itu macam ke bro.. kena bagi hadiah ek.. ok2 nanti saye pegi bagi hadiah seikhlas2nya kat orang tu supaya dah tak marah2@dendam2 dah... insyaAllah.. =D

to along-->oh along... paku bila buang tinggal2 lobang2... logik2... setan duk bisik2 no wonder kite duk ingat2... ok2, nnt saye praktik senyum dengan lebarnya bila rasa nak marah... =))

hayad said...

uwaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!
bro hamka, saya bukan org seberang..uwaaaaa!!! saya org malysia. Aku anak malaysia yg merdeka.

Saya cuma minat citer indon, skang tgh layan "bawang merah, bawang puth " plak,hehehe

-hayad-

Hamka said...

Along

Best ler engkau ni along,
Aku suka kau tolong jawab, inilah yang di katakana sebagai ‘kebolehan mengagihkan tugas’!
Ha ha ha
Lagipun ada hari hari yang aku tak bukak blog, bolehlah engkau ganti tempat aku, he he
Pasal ‘sebahagian dari iman’tu, aku rasa macam pernah highlight tapi tak ingat dalam entry mana..oh

-------------
amethyst
isk..isk.., dah lama aku tak dapt hadiah… takde org marah aku ke?

--------
hayad
Sory, aku ingat kau orang indon… yang berpindah ke perak..sory sesory sorynya…

Arghh! Kalau semua kesalahan boleh di maafkan hanya dengan ucapan maaf,APA GUNANYA KANTOR POLISI?

Ps: aku tengok filem indon best baru ni.. best sangat! Tajuk dia: 9 naga.. best!

Along said...

hehe..tq brader hamka..pc aku online 24hours..kalo tak uruskan blog aku,aku tlg gak org lain.bknkah tolong-menolong tu amalan mulia??cewah..
tp biasa r..along is along..brader hamka is brader hamka..kadang2 ada beza pendapat..so kalo salah tu tegurla jugak ek..kita ni manusia yg lemah lg hina...

p/s:apa aku nak tulis kat blog arini~~~

zwitterion said...

biasanya tahan marah, sampai diri sendiri yg nangis..lepas nangis perasaan marah terus hilang.
versi pujian diri sendiri; kwn2 selalu kata "tak pernah nampak marah2 pun!"
lalu sy akan kata"kamu jgn buat perkara2 yg menyebabkan sy bertukar menjadi raksasa"..hehe
apapun,
sabar, sabar dan sabar!

linanilza said...

along..

tq sbb tolong bagi jwpn kat aku..walopon bro hamka dah bagi skemanye tadik..

sesungguhnye aku mmg manusia hina dina...

bro hamka..
"jgn mendustai hati..bila..."

mmg aku tak mendustai hati.. aku jujur & ihklas.. aku mengaku dgn rela hati..

malangnye, keihklasan aku dipijak2 dan disepakterajang si dia...

13may said...

saya tak suka marah2...tapi selalu kena marah2...sabaq..sabaq....

hayad said...

adehh...serasanya ayat sy tu xde la mcm org indon berckp, tp camne plak leh dicop org indon,sadis...sadis..

apo2 pun tak kesah ler...trskan menulis bro

akhie said...

:)

baca kisah cinta hamka yg lama aje.. ehe..

yg tertarik jauh dari kita bukanlah yg terbaik utk kita..

pengalaman ini.. Allah beri utk mematangkan diri :D

Segala puji bagi Allh atas setiap perkara.. ;-)

wassalam
+ akhie +

Anonymous said...

ko ni ade kaitan ngan muhammad radzi tak? maksudnye adik beradik ko..

-aku yg ingin tahu- thanks

Hamka said...

Along

hehe..tau takpe!

-----------
zwitterion

kalau engkau cakap: "kamu jgn buat perkara2 yg menyebabkan sy bertukar menjadi raksasa"..

maka aku terpaksa bertukar menjadi kamen rider atau ultraman(tak lawak)

ps: satu rahsia, aku sebenarnya adalah makluk asing yang cuba menakluki bumi!harap maklum!(tak lawak juga)

----------
linanilza
"jgn mendustai hati..bila..engaku memang suka!!!."

biarlah disepakterajang , jgn tinggal sembahyang, eh, apa aku merepek ni?

---------
13may
Sabaq..

----------
hayad

Aku mintak maaf, nampak sangat aku tak cakna? Maaf maaf,

------
akhie
:)

kalau begitu, “saya dah matang” he he!

Segala puji bagi Allh atas setiap perkara.. ;-)

wassalam

---------
Anonymous

Tak, takde… abang aku ‘hanafi’, shafie, dan aku petutnya hambali, tapi mak aku tukar fikiran masa daftar nama jadi hamka he he

linanilza said...

---------
13may
Sabaq..

----------
hayad

Aku mintak maaf, nampak sangat aku tak cakna? Maaf maaf,

------

bro hamka...
tak cakne tu mcm tak ambil berat/tak ambil pusing kan??
aku mcm baru blajo bahasa pantai timor.. maafkan aku klu ade salah..

tp... btulkah??

Anggun said...

Saudara..baru terjumpa blog saudara.

Menarik..cuma..kalau boleh ditukar background hitam kepada warna yang lebih cerah..lebih mudah untuk dibaca...

..maklum cerita yang panjang perlukan suasana agak terang agar dapat terus menghabiskan bacaan...

Harap dpt dipertimbangkan..

Apapun..blog yang benar2 menarik!! Teruskan..

amethyst said...

anggun--->i think this blog tak perlu warna2.better hitam cam sekarang sesuai dgn namanya Kereta Mayat.then when baca apa2 dalam blog ni can feel apa yang ingin disampaikan dalam suasana gelap kan.. =)

bro hamka--->oh.adakah sudah lama tidak mendapat hadiah berarti tidak ada orang marah.hmmm..... bro hamka orang terengganu ke, 'ganu kat beloh mane tu ek,nok tahu gok.'

Along said...

haha..blog ni cam tanah pkuburan lak aku tgk..siang2 meriah..mlm2 suram takder org..mana aku tau?blkg rumah aku kubur..akula penjaga kubur tu..dah jodoh kot aku jmpa blog ni..driver keta mayat jmpa penjaga kubur.bg yg masih hdp tu sedia awal la ek..dah jdk mayat nnt naik r van brader hamka..dia str8 bwk p blkg rumah aku..hahaha

along dah mula meraban..

byk pglmn bes duk dkt dgn kubur ni..nak2 mlm jumaat..salu dgr bnda pelik2..syok~~

Along said...

prob along setel..hari ni aku hepi..haha

anggun

nak kaler cerah?besok2 kiter tgk brader hamka letak kaler pelangi kat tulisan dia..hahaha..best wat kaler hitam..misteri gite..lgpn tak sakit mata aku baca wa'ima siang ataupun mlm..cuba bayangkan dia letak kaler pink..ayu semacam blog ni rasanya..haha..tak smpai mesej yg brader hamka nak smpaikan nnt..asyik terfikir kan background jek.

Hamka said...

linanilza

betul!!!!
Aku nak cakne sikit, kau kerja kuantan kat mana?

---------
Anggun

Dah banyak yang cadangkan aku tukar background nie, tapi banyak juga yang suruh kekalkan… so buat masa ini, aku kekalkan, nampak lebih feel mayat…

Selamat naik keretamayat!!

---------
amethyst

aku org terengganu, dekat dengan kedai yang jual nasi dagang kepala ikan tongkol RM 48 tu!
He he

------
Along

Hitam itu menawan…

ustazah rock said...

dah baca versi melayu sekarang ada pulak versi indon.. eehhh gerammm aku ;)...

linanilza said...
This comment has been removed by a blog administrator.
linanilza said...

senag2 bawaklah ustazah rock melawat aku..di kuktem, gambang

linanilza said...

bro hamka...
aku masih sukar utk mempercayai...
rasa2 aku mcm pernah nampak ko kat tazkirah pagi..
ape kata..
program pengukuhan minggu depan ko je yg bagi!!
supaya lebih mudah utk aku mengenali dan mempercayai..

aku masih terkasima dan terkujat..

**ustazah rock..
silalah beri kepastian..adakah ini realiti atau sekadar ilusi??

Hamka said...

ustazah rock

gerammm aku!!! ;)...

---------
linanilza

he he he, biarlah rahsia…

ZulGTZ said...

mak engkau memang nak bagi nama hambali kat engkau, dia memang teringin nak anak lelaki 4 orang agar dapat dinamakan dengan nama 4 imam mazhab yang besar. tapi ayah mu yang suka nama hamka. disebabkan dia yang daftar nama, maka hamka lah jua namamu..

Hamka said...

Oh, ye ke?
terima kasih... hanapi..

Anonymous said...

sy sgt sedihla dgn ummat islam skrang yg sgt cepat melenting..
yaa..x dinafikan, sy pon sama..
tapi sy akan cuba perbaiki diri sy sbb kita semua ada tanggungjwb masing2..'berdakwah'..
kalau kita cepat melenting, org pon xkan nak ikut agama kita..btol x?
umat islam skrang mcm da ditanam cip 'marah' dlm hati masing2..
ingat mykad je ke ade cip..ehehe..

kdg2 susah juga nak facing ngan org2 yg cepat melenting..

mcm mane pula kes polis belasah penjenayah sblom perbicaraan dijalankan, utk mendapatkan bukti..adakah itu dibenarkan dlm islam..
pd perspektif sy, kerana geram dgn penjenayah & polis itu dikuasai dgn sifat amarah, terjadinya kes2 begini..ape pendapat hamka.

sedih!sedih!sedih!....

Hamka said...

semuanya masalah iman..

iman akan dtg bila buat daqwah...

itu sajer puncanya...

eh, siapa ni?

Anonymous said...

Great work!
[url=http://ywzwkwwg.com/jkmc/wyfy.html]My homepage[/url] | [url=http://fvfitkdq.com/ehnl/rfhx.html]Cool site[/url]

Anonymous said...

Good design!
My homepage | Please visit

Anonymous said...

Thank you!
http://ywzwkwwg.com/jkmc/wyfy.html | http://wpsiecvy.com/bcqf/ovcc.html