Apr 10, 2020

Filem best waktu PKP?


(Sepuluh Filem best untuk dilayan sempena PKP)



Ok Guys, bila kita terkurung dalam rumah, tak boleh keluar kerana ada wabak, maka menonton filem yang senasib dengan kita, feel dia sampai. Filem yang simple, pelakon tak ramai, sedang bersembunyi, atau terkurung, dan bagaimana dalam ruang yang terhad mereka cuba ikhtiar hidup. Layan..! Untuk itu saya senaraikan 10 filem ala ala Perintah Kawalan Pergerakkan yang menarik untuk kita layan sepanjang Perintah Kawalan Pergerakkan ini.

1. Hidden (2015)

Ada satu keluarga ni menyorok dalam tanah, mereka kena senyap, dan tak boleh keluarkan bunyi bising, sebab ada sesuatu di luar sana yang merbahaya kepada kehidupan mereka. Kita masih boleh buat bising, ada orang buat konsert depan rumah pangsapuri, ha ha, tapi keluarga ni nak keluar pun bahaya hinggalah pada satu hari, mereka di ziarahi makhluk bertopeng gas dan mahu membunuh mereka, kenapa? Plot twist dia sampai!

2. Room (2015)

Kisah benar wanita di culik dan di rogol, hingga lahirkan anak dan hidup dalam bilik berkunci hingga anak besar, wanita tu bukan korang tak kenal, pelakon Captain Marvel, dan bagaimana bersyukurnya kita dengan PKP kita berbanding wanita itu yang akan dipukul jika cuba nak lari. Ternyata di penjara yang sempit, ada anak sangat membantu wanita itu dari murung!

3. 10 Cloverfield Lane (2016)

Seorang wanita di culik, dan di sembunyikan dalam tanah kerana ada virus serta bakteria jahat sedang merebak di permukaan bumi, 10 kaki dalam tanah, telefon dan internet semua tak boleh guna, wanita ini cuba mencari keadilan kepada dirinya sendiri. Tapi masalahnya, dalam kurungan ada lelaki jahat, dekat luar ada virus jahat, aduh.. mujur kita boleh main wasap! Alhamdulilah!

4. Freaks (2018)

Intro movie ni, seorang ayah dan seorang anak perempuan terpaksa berkurung dalam rumah, anak dilarang keluar kerana diluar rumah sangat bahaya, rasa betul suasana PKP nya, tapi anak makin dewasa makin mahu keluar, lalu berlaku kejadian yang tidak di ingini, rupa rupanya filem ini adalah kisah superhero versi gelap! Best!

5. I am legend (2007)

Seluruh dunia telah dijangkiti wabak gabungan puntianak dan zombie, hanya seorang lelaki terselamat kerana darahnya imun terhadap virus ini, bagaimanakah lelaki ini mahu meneruskan hidup seorang diri? Kita dilarang keluar rumah lepas jam 7 malam, filem ini juga sama, jangan keluar malam sebab bukan polis yang tangkap, tapi puntianak yang makam, aduh seramnya, Filem ini ada alternative ending.

6. A quiet place (2018)

Filem ala ala Takjuk Makjud, makluk buta yang makan bila dengar suara, dan oleh sebab pelakon filem ni tak ramai, perhargaan juga patut diberi kepada paku yang terpacak dekat tangga, wataknya adalah paling seram antara semua pelakon tambahan. Jika ada anugerah untuk prop terbaik, paku tu patut menang.ha ha
Syukur PKP kita tidak di larang berbuat bising.

7. Signs (2002)

Kisah paderi murtad kematian isteri, dan tingal bersama anak anak, tiba tiba ada alien luar rumah, bagaimanakah paderi murtad ini nak selesaikan masalah ini? Mujur hero boleh layan berota di TV macam kita maka dapatlah info nak lawan wabak dari alien ini.

8. The Night Eats the World (2018)

Kisah simple lelaki terakhir di bumi, sunyi yang mencekam hingga zombie dalam filem ini juga bisu, tiada roar…, lalu hero hanya mengurung diri dalam rumah, dan mengurung jiran yang jadi zombie untuk ajak bercakap. Kita PKP masih boleh wasap dan layan FB, hero ni sunyi gila babi, Ada jugak cubaan hero untuk berkawan dengan kucing tapi risiko ada kawan di waktu wabak zombie amat merbahaya. Dalam kesunyian, hero sempat bekarya dengan hasilkan muzik indah guna barang terpakai. Lalu muncul seorang wanita dengan idea berbeza, kata wanita itu: nak teruskan hidup, kena pindah randah jadi nomad, tapi hero pulak, prinsip hidup dia, kekal selesa di satu tempat sahaja, tiba tiba ada plot twist, aduh, sedihlah pulak. Layan!

9. Home Alone

Budak kecik terperangkap sorang diri dalam rumah, kat luar pulak ada perompak. aduh... cerita lawak.

10. Cast Away (2000)

Lakonan Tom Hanks, terperangkap disebuah pulau, masalah lapar, nak hidupkan api, nak cari makanan, kesunyian, jauhlah kita semua yang PKP kat rumah ni sangat beruntung. Kerajaanpun dah jamin beras aka nada di kedai, jadi janganlah buat pembelian panic.


*****

Ok guys, cukuplah 10 filem ala ala PKP tapi nasib mereka jauh lebih buruk dari kita buatkan kita bersyukur sangat sangat. Stay Home, biar jadi perasit asal jangan jadi pelesit.

Woha!

#hamkafilm

3 comments:

Semut Senyum said...

Assalamualaikum, dalam banyak2 list tu, cerita homealone je yang SS akan skip.. sebab rasanya dah boleh hafal dialog dari awal sampai last hahahha... ceritu je dari SS kecik smpai nak jadi mak budak dah, masih tak membesar budak home alone tu. heheheh ...

Unknown said...
This comment has been removed by a blog administrator.
hamka said...

semut senyum, wau dah hafal ek?