Mar 16, 2020

Tip lesen keluar rumah?


Semalam on henset jam 10 malam sebab bateri habis, cas lepas isyak, sebaik on, ada 4 mesej masuk:

“Salam hamka”

“Jom wayang malam ni lepas tu ngeteh”

“filem Invesible Man”

“Tunggu rumah aku datang ambik”

Lepas baca 4 mesej tu, Saya pun bersiap, lalu bini tanya, abang nak pergi mana?

“Tengok wayang dengan kawan lepas tu ngeteh”

Bini pun pergi dapur, dan keluarkan kacang serta buat air teh, masuk dalam termos kecik lalu berkata:

“bawak bekal bang, mahal harga kat panggung tu”

Sayapun senyum lalu keluar rumah jam 11 malam.

Perkahwinan itu indah, lebih indah bila dapat pasangan yang saling memahami.

Woha!

Ada tip tak nak dapat isteri sporting macam bro?

Baik, Sebelum itu, lepas isyak tadi, saya buat bacaan hadis bersama anak isteri, tiap malam saya buat, dari awal kahwin sampai sekarang, dan jika terlalu sibuk, seperti kami dalam kereta bila tiba waktu lepas solat isyak, kami gantikan bacaan hadis itu dengan bacaan Al quran, biasanya 10 surah terakhir.

Dan saya azam niat, untuk adakan majlis bacaan hadis ni sampai mati, isteri setuju sebab tahu mati itu tak lama, jika mati esok, maka sampai esok sahaja.

Adakah tip ini membantu?

Woha!