Mar 18, 2020

Ada masalah hutang Along?


Salam abang mayat, saya pinjam along rm2000, tapi dapat rm1000 sahaja, dan bunga rm400 setiap minggu, jika sebelum seminggu bayar 1800 selesai hutang, tapi silap saya tak dapat bayar, minggu tu, bila nak bayar RM2000 mingu berikutnya mereka cakap saya kena denda lambat bayar RM3000, campur hutang jadi rm5000, saya mana ada duit? Mereka cakap jika tak bayar RM500 setiap minggu bunga naik RM500.

Saya pening, saya pinjam along lain RM5000, tapi dapat hanya RM2500, bunga RM800 setiap minggu. Jadi pinjaman duit kawan dan pinjaman along cukup RM5000 saya bayar kepada Along pertama, tapi dalam perjanjian saya tak boleh pinjam along lain dan mereka denda saya RM6000 campur dengan hutang RM5000 jadi saya kena bayar RM11000. Pening saya bang!

Lepas tu Along No 2 pula bagitahu saya kena denda RM6000 sebab langgar perjanjian kerana tak bagitahu ada pinjaman dengan Along lain.

Saya sangat risau dan sedih sebab suami dan mertua saya belum tahu dan Along ugut jika tak bayar segara akan bagitahu kepada suami dan mertua, saya takut kena cerai tapi saya sangat buntu, ada tak sesiapa di luar sana yang pernah hadapi masalah seperti ini?

Isteri rungsing.

***********
Hamka kereta mayat menjawab:

Semua orang berdosa dan sebaik baik pendosa adalah mereka yang tidak malu mengaku bersalah dan tidak malu bertaubat secara terang terang.

Pinjam along berdosa sebab ribanya tinggi, maka untuk bertaubat nak tak nak, kena mengaku bersalah, dan jika takut suami atau mertua tahu, hakikatnya along akan gunakan ketakutan kita untuk tuntut hutang lebih banyak sampai puan jadi murung dan bunuh diri.

Nasihat saya, buat report polis, dan simpan segala dokumen pinjaman serta bayaran, dan pergilah ke PPIM Kuala Lumpur untuk minta khidmat nasihat.

Saya rasa kena bagitahu juga suami dan mertua sebab nanti lambat laun mereka akan tahu juga sebab kita tak ada kuasa nak sekat mulut along dengan duit riba.

Dosa akhirat menanti sebab bila orang menipu akan guna dua tipu untuk tutup satu tipu dan guna empat tipu untuk tutup dua tipu yang mana akhirnya bila tipu terlalu besar, akan terbingkar jua

Dah terlanjur, bertaubatlah dan buatlah solat hajat sambil bercucuran air mata.

Sungguh dalam dunia ni berkumpul semua manusia nak mudaratkan kita mereka tak boleh buat apa apa melainkan dengan Izin Allah.

Sangka baik pada Allah!

Namun saya bukanlah pakar kewangan, segera report polis kerana takut ancaman Along, jika ada ugutan, rakam atau print short, tunjuk pada polis sebab along jika cederakan pemijam akan masuk kes jenayah dan mereka boleh kena penjara!

Merekapun takut penjara dan berani bila kita takut tak bertempat sahaja.

Penting, rujuklah PPIM yang dah banyak selesaikan masalah ini.

Sungguh ketakutan adalah modal Along untuk perah peminjam sampai mati kering, tapi jika berani dengan ikhlas, tiada kuasa yang boleh lawan orang ikhlas! Syaitan yang paling kuatpun tak akan mampu lawan orang yan berani dan ikhlas dalam bertaubat!

Dengan menzahirkan Taubat, ilham dari Allah untuk selesaikan masalah akan datang InsyaAllah dan ilham ini adalah rezeki yang tidak di sangka sangka.

Hari tu saya pernah baca kisah orang pinjam along, dan dia bayar setakat pinjam dan riba sahaja, denda semua dia tak bayar dan buat report polis bahawa sudah bayar hutang along tapi tak bayar denda yang melampau dan buat report atas tujuan keselamatan, mula mula along ugut nak bagitahu suami dia, tapi dia cakap, suami dah tahu, lepas tu along tampal gambar dia tak bayar hutang di tiang elektrik sekitar kampung, semua orang kampung tahu, dan dia lebih rela malu daripada diperah oleh along, akhirnya along tak kacau dia dan dia teruskan kehidupan sebagai peminjam along yang dah bertaubat, life goes on, kita tak hidup dengan pujian orang, dan kita tak mati dengan kejian orang. Kita hidup denga kasih sayang Allah dan salah satu nikmat hidup adalah bertaubat sebelum jadi mayat

Akhir kata:

Moga Menteri baru, ketua polis baru, hakim baru, peguam baru, kerajaan baru dapat berbincang untuk atasi masalah rakyat dalam bab along yang menindas.

Para pembaca yang pernah ada pengalaman boleh share cara nak atasi masalah terjebak dengan Along demi kebaikkan kita bersama.

InsyaAllah

2 comments:

Anonymous said...

Artikel yang sangat menarik. Keep sharing.

lutut
sakit lutut kanan
punca sakit lutut
lutut sakit

Anonymous said...

Suka baca artikel dari kereta mayat ni. Hehe
soalan upsr 2017
soalan percubaan upsr 2019
soalan percubaan upsr 2018