Jan 2, 2014

Kenapa Bangsa asing maju di Malaysia?

(Selamat tahun baru, selamat bekerja dan selamat beramal ibadat)

Firdaus Ahmad, penulis buku DTMKKLCC update facebook hari ini dengan status:

“Kita tak berapa suka pendatang asing macam bangla, pakistan dan indon datang sini bekerja.

Peluang pekerjaan, peluang perniagaan habis semua direbut oleh mat bangla, mat pakistan dan mat indon yang taraf mereka ini kita tengok di tapak kaki manakala taraf kita yang di atas kepala ni pula tak tahu kemana arah tuju dan hujung punca.

Aku tengok di Tg Malim ni, mat bangla, mat pakistan dan mat indon bukan saja menjarah rezeki di tanah kita, tapi lebih berani mereka ni menjarah dan memenuhkan pula masjid dan surau surau yang ada.

Kadangkala, yang tinggal hanya kerja imam, bilal dan siak masih dalam kepungan orang kita, kerja makmum pula dikuasai mereka.

Celaka betul lah. Aku ingat kita ni kalah dengan bangla, pakistan dan indon di dunia ni saja, rupanya hal hal akhirat pun kita nak kalah juga?"

****
Hamka said:


"solat sunat sebelum dan selepas solat berjemaah juga, habis di sapu mereka, habis tu kita ni nak buat apa? tengok ulangan maha raja lawaklah nampaknya. Adohai..."

36 comments:

rizalsmart said...

1st.... diriku sendiri tunggu azan baru nak bergegas ke surau... xde usaha langsung nak datang awal... isk

Hamka Kereta Mayat said...

dunia menderita kerana harga barang tak turun, akhirat menderita kerana peluang jumlah pahalapun menurun, adohai..

Bakal Mayat Seri Kembangan said...

permulaan entry yg sgt deep di tahun 2014

:(

Anonymous said...

siapa cakap dorang rakyat asing, dorang rakyat malaysia la, tahun lepas aku beratur mengundi dengan dorang siap pimpin tangan lagi apa...

Anonymous said...

Anom di atas,

tapi bangla tu lepas mengundi pergi solat berjemaah, hang pulak sibuk basuh dakwah dan tuduh SPR curang.

Anonymous said...

Benda salah tetap salah!...jgn nak bekup lebih2 ya...memang spr n bn begitu,semua jelas...

Anonymous said...

aku tak basuh dakwah pon,aku pon solat berjemaah jugak, bahkan aku suka orang berdakwah...

tapi tang SPR memang curang... ko tak ade mata ker? atau hati ko tak boleh melihat?

Anonymous said...

Bukan peluang kerja je disapu bangla, indon,tapi awek2 Malaysia diorang sapu. Sbb laki Malaysia bangsa melayi pemalas, mkn taik dadah byk!

nazha anua said...

ini entri banyak sentap..dan deep..

Anonymous said...

Saya seorang melayu dan mmg tak minat dgn lelaki melayu. Allah jodohkan saya dgn bangsa lain. Alhamdulilllah.

Hamka Kereta Mayat said...

Bakal Mayat Seri Kembangan

Jemaah dakwahpun ramai di kalangan mereka..., huhu

-------------
Anonymous

Cerita tentang kejayaan dunia dan akhirat, boleh jugak masuk bab politik sempit?

-----------
nazha anua

pesan pada diri sendiri..

-----------
Anonymous

Kahwin lari dengan orang lombok ke?

Hamka Kereta Mayat said...

eh? kenapa komen aku sekarang jagi Google plus? adohai

Anonymous said...

Apa la anon ni. Semua nak politik.. kalau betul spr curang, kenapa ketua kamu gagal nak bukti kan.. kalau betul bangla mengundi beratur bersama kamu, kenapa kamu xcekup?
Keyboard worrior saja kah...

Gi la solat.. pastu muhasabah diri.. dah jadi pemimpin yg baik ke dlm keluarga?? Fani la org melayu (separuh) ni

Anonymous said...

'Apa la anon ni. Semua nak politik..

Malaysia skang diperintah oleh ahli politik...

jangan jadi sempit, islam dan politik itu tetap berkait... soalnya sekarang bagaimana nak mengislamkan politik.


'kalau betul spr curang, kenapa ketua kamu gagal nak bukti kan.. kalau betul bangla mengundi beratur bersama kamu, kenapa kamu xcekup?'

projek IC, tak pernah dengar eh? ya la pada korang benda ni mitos, selagi malaysia diperintah oleh kerajaan Malaysia sekarang keadilan seperti hampir tak wujud... kerja kita halang lepas tempoh mengundi tamat, pimpin tangan pergi masjid sama sama la la la...

Keyboard worrior saja kah...

hargailah Keyboard worrior sebab tanpa keyboard warrior hujah bodoh korang akan jadi sangat fantastik dan deepppppppp la sgt...



detective nie said...

aq tersentuh dengan penyataan hamka yang dipetik drpd blog tersebut.. dan sgt bagus untuk dijadikaan tatapan oleh rakyat melayu dan muslim di malaysia.. cuz nk kata, jemaah tabligh ramai asal luar negara.. org sini kurang.. tp yang jadi hilang selera tgk komen orang pasal politik.. sudah sudahlah bercerita pasal pilihanraya... kita nk kiamat dah ni, dari pikir pasal mengubah benda yang besar, baik berusaha untuk mengbah benda yang kecil.

kalaulah kita dok berdebat pasal hal duniawi yang tiada nilai pada kita untuk mengecapi akhirat, maka sampai bila kita x maju-maju.. kalau betul2 nak hidup senang, berniagalah, kerana ia 9/10 punca rezeki.. ni asyik harap gaji buta saje.. x kemana.. (abihlah.. aq da masuk politik jugak... hehehe.. sorry). just nk bagi tau.. ada statement kat fb kata kita patut contohi orang asing dalam bekerja, maka dia dikutuk dan disebarkan gambar postnya di sekitar ruang FB dan internet. maka itulah yang aq panggil, bertindak tanpa berfikir. dosa disebarkan dengan memburuk-burukkan individu tu.. kang dia tuntut kat akhirat.. anda mau tanggung ka... satu tali yang menarik dari neraka menghalang anda masuk ke syurga dan ditarik lagi oleh manusia lain yang mengutuk individu tersebut kerana sebarkan perkara yang fitnah...

renung-renungkanlah bersama... dosa jangan dikongsi..

Hamka Kereta Mayat said...

Aku jumpa orang pakistan yang ada kedai sewa RM2000 sebulan, wow..

mereka juga beli rumah di Malaysia, wow..

dan mereka pelik sebab orang islam solat witir bulan puasa sahaja?

wow..

deep ni, deep..

Anonymous said...

bab politik duniawi

islam itu merangkumi segala aspek, selagi kita hidup didalam dunia...didalam nya perlu ada pemimpin, adanya kerajaan, adanya pentadbiran, perlu ada vaksin.

macam lah orang politik tak solat.isk iskkk iskkk...tau ker?

asal politik sempit, asal sempit politik...klise la bro...

aku berjiran ngan bangla, pakistan dan indonan, dorang hidup lebih mewah dari aku...tapi sungguh aku sayang dengan dorang la la la...

narrow

Anonymous said...

Kerajaan hari ini adalah kerajaan yang adil untuk masyarakat dan juga rakyat hari ini.... Kerana amalan masyarakat lah yang membentuk amalan kerajaan hari ini.. Periksalah amalan kita dan masyarakat kita adakah seperti zaman masyarakat di zaman pemerintahan saidina Abu Bakar r.a atau Umar r.a..? Dan siapakah masyarakat dan rakyat di zaman mereka?

Hamka Kereta Mayat said...

like!

Anonymous said...

'Kerajaan hari ini adalah kerajaan yang adil untuk masyarakat dan juga rakyat hari ini.... Kerana amalan masyarakat lah yang membentuk amalan kerajaan hari ini..'

SALAH! Kerajaan hari ini adalah kerajaan minoriti,tidak selayaknya untuk masyarakat malaysia yang inginkan perubahan, menolak rasuah,menolak pembaziran, menolak maksiat, menolak sifat perkauman, ketidak adilan kepada masyarakat miskin dan sbg,

Kenaikan harga barang, Tol, Perlaksanaan GST, menunjukan kerajaan hari ini tidak berlaku adil untuk rakyat malaysia.

Oh lagi satu...

Jangan menilai sesuatu atas balasan Allah! Apakah masyarakat palestin Selayaknya duduk dibawah pemerintahan Zionis? Masyarakat syiria layak dibawah pemerintaha Assad?

Jangan kamu cenderung kepada mereka yang melakukan kezaliman, nanti kamu akan disambar oleh api neraka ( Hud : 113 )


ada lak yang like, siapa lah yang like tu...kesian....







Hamka Kereta Mayat said...

like!

terima kasih kerana sudi menaip word verification yang panjang berjela itu, like sekali lagi!

he he

Anonymous said...


Assalam

((masyarakat malaysia yang inginkan perubahan, menolak rasuah,menolak pembaziran, menolak maksiat, menolak sifat perkauman, ketidak adilan kepada masyarakat miskin dan sbg,))

Aku tambh sikit lagi...
Yang menolak usaha dakwah, menggalakkan kebencian kepada sesama Islam, mencerca, menghina, mengkafirkan mereka semata-mata atas prinsip demokrasi (tak undi), kebebasan bersuara,kesedaran...dan sewaktu dengannya.
Habis masjid dan surau hijau putih, ...ptuih!

Siapa yang zalim...
Pernahkah Nabi saw menggalakkan kebencian kepada sesama Islam, mencerca, menghina, mengkafirkan orang?

Harga barang naik...
Dey!...rumah Nabi saw 3 hari tak berasap, ader jadi kudis ker?
Lagi banyak keluar belanja untuk keluarga, lagi banyak kesusahan dalam menanggung amanah sebagai ketua keluarga akan meninggikan darjat kita di mata Yang Esa, insyallah. RM1.00 satu pahala. RM10.00 10 pahala. Simple calculation.

Harga barang naik adalah ketetapan tuhan untuk menguji kita samada bersyukur atau tidak...percayalah sayang...usah ler risau bangat.

Boleh, like?
Aku hadiahkan engkau seluruh amalanku Yang Tuhan terima tanpa kurang satu pun.Aku sayang kau kerana Allah. Kita berkongsi tuhan dan Nabi yang sama, der...

Kadang-kadang yang benar itu, pahit. Tutup hidung, telan. Insyallah hadam.
CF

Medstaff Xperts said...

I use a bronze craft paint, and then hit it with a heavy green wash. So far, no one has complained and I've gotten a couple of compliments.
HealthCare CPA

Anonymous said...

Assalam

If it is your house, will you like it to be full with hateness and cursing..or rather a peacefull and harmony house?

It's God house dear brother...not yours or mine or any other creature. Solely God.

I might be wrong. I rest my case
CF

Anonymous said...

((Aku tambh sikit lagi...
Yang menolak usaha dakwah, menggalakkan kebencian kepada sesama Islam, mencerca, menghina, mengkafirkan mereka semata-mata atas prinsip demokrasi (tak undi), kebebasan bersuara,kesedaran...dan sewaktu dengannya.
Habis masjid dan surau hijau putih, ...ptuih!))

aku cuba hadam apa maksudnya ni...nanti aku baca lagi


((rumah Nabi saw 3 hari tak berasap, ader jadi kudis ker))

dan nabi adalah Pemimpin, pemimpin kita? Oh ya satu lagi tolong berikan dalil Nabi membiarkan mana mana umatnya miskin 3 hari dapur tak berasap..



((Pernahkah Nabi saw menggalakkan kebencian kepada sesama Islam, mencerca, menghina, mengkafirkan orang?))

Nabi tak pernah...jadi yang dituduh pernah itu siapa?...tolong buktikan,


((Harga barang naik adalah ketetapan tuhan untuk menguji kita samada bersyukur atau tidak...percayalah sayang...usah ler risau bangat.))

Dah banyak alim ulama membahaskan perkara ni, baca utusan jer ker sedara?... oh ya satu lagi semua dalam dunia ini adalah ujian Allah. Memberi dan memetik pendapat juga adalah ujian Allah..jadi tolonglah berlaku adil dalam menilai permasalahan k sayang...

((Boleh, like?
Aku hadiahkan engkau seluruh amalanku Yang Tuhan terima tanpa kurang satu pun.Aku sayang kau kerana Allah. Kita berkongsi tuhan dan Nabi yang sama, der...))

Alhamdullilah, semoga Allah betul betul memakbulkan doa mu itu sedara, Aku juga sayang pada mu...semoga Allah membuka minda mu wahai sedara seagama ku sayang.

((Kadang-kadang yang benar itu, pahit. Tutup hidung, telan. Insyallah hadam.))

Pada aku, kebenaran itu manis, kebatilan itu pahit...kita yang menjadikan batil itu benar dan benar itu batil.

KFC

Anonymous said...

Assalam,

Errr...bermula dari sini

(((Kerajaan hari ini adalah kerajaan yang adil untuk masyarakat dan juga rakyat hari ini.... Kerana amalan masyarakat lah yang membentuk amalan kerajaan hari ini..')))

((SALAH! Kerajaan hari ini adalah kerajaan minoriti,tidak selayaknya untuk masyarakat malaysia yang inginkan perubahan, menolak rasuah,menolak pembaziran, menolak maksiat, menolak sifat perkauman, ketidak adilan kepada masyarakat miskin dan sbg,

Kenaikan harga barang, Tol, Perlaksanaan GST, menunjukan kerajaan hari ini tidak berlaku adil untuk rakyat malaysia.))

Aku tambh sikit lagi...
Yang menolak usaha dakwah, menggalakkan kebencian kepada sesama Islam, mencerca, menghina, mengkafirkan mereka semata-mata atas prinsip demokrasi (tak undi), kebebasan bersuara,kesedaran...dan sewaktu dengannya.
Habis masjid dan surau hijau putih, ...ptuih!))

OK. Apa yang tuan faham tentang amalan masyarakat lah yang membentuk amalan kerajaan hari ini..? (Bukan aku yang tulis komen ni, tapi aku setuju dengan dia)

Kefahaman saya yang hanya baca Utusan ni...ianya berkaitan dengan solah. Dapat tak? (Gaya-gaya Ustaz Don..)he..he..I love u bro.

Kenape solah? Kita bincang kerajaan adil ker tidak adil terhadap kos sara hidup yang tinggi???? Ake kena mengena pulak solah...

Apabila ummat Islam dapat jaga solah maka Allah swt akan beri 5 janji kebaikan. Apa dia...?

1. Keberkatan kehidupan di dunia.
2. Terlepas dari seksa kubur
3. Terima buku catatan dari
tangan kanan
4. Lintas titian sirat sepantas kilat
5. Masuk syurga tanpa hisab

Jika diteliti janji pertama Allah untuk kaum yang menjaga solah ialah keberkatan kehidupan di dunia. (Kos kehidupan tinggi, perang, dan huru hara)

Ia berhubung kait dengan solah berjemaah di surau-surau dan masjid-masjid di seluruh Malaysia

Jika surau-surau dan masjid-masjid dipenuhi olh anak kariah maka janji Allah yang pertama pasti dan pasti terkabul...

Oleh itu, dari pengalaman saya yang telah berkhidmat di Jabatan Kehakimn Malayia selama (18) tahun di (7) buah negeri di Malaysia ini. Saya berpendapat kita jauh dari sasaran keberkatan yang dijanjikan oleh Allh swt.

Salah satu sebabnya apabila surau dan masjid dipolitikkan. Ada surau hijau ada biru ada macam-macam lagi. Ramai kariah jadi tawar hati nak bersolah di surau-suru dan masjid-masjid. Pergi surau ni kang kata puak hijau, pergi masjid ni kang kat puak biru. So mereka solah di rumah. Sedangkan janji Allah itu untuk orang yang jaga solah sepertimana Nabi saw jaga solah. Nabi saw tak pernh solah fardhu di rumah....tiada janji Allah untuk orang yang tak ikut kekasih dia. Correct me if I am wrong.

Ini juga berdasar pengalman saya sendiri yang pernah keluar dari masjid ker masjid dan ketuk pintu ker pintu rumah sesame kite demi kasih sayang serta demi memastikan saya dapat menjawab soalan dalam kubur sok, Siapa sedare kamu?

Errr...panjng sudah. Mohon permisi sebentar..tunai tnggungjawab dulu.

CF love KFC

Anonymous said...

Assalam

Bukan itu sahaja, pengisian-pengisian program agama yang sepatutnya menjadikan semua mukmin ini bersaudara dan berkasih sayang telah jauh terpinggir. Samerlah hijau ker biru. Inilah yang saya maksudkan:

(Yang menolak usaha dakwah, menggalakkan kebencian kepada sesama Islam, mencerca, menghina, mengkafirkan mereka semata-mata atas prinsip demokrasi (tak undi), kebebasan bersuara,kesedaran...dan sewaktu dengannya.)

Nak simpan janggut pun takut dikatakan ahli parti, nak pakai kopiah putih pun takut...sedangkan janji Allah sangat besar untuk manusia yang cinta kepada Nabinya.

Kalau waktu pilihanraya jer tak per...boleh fahamlah nak kempen. Dah habis dah...masih macam musim pilihanraya. Kalau saban hari diapi-pikan kemarahan dan kebencian, bila masa manusia nak berkasih sayang kerana Allah. Jap jer dunia ni dok?

((rumah Nabi saw 3 hari tak berasap, ader jadi kudis ker))

dan nabi adalah Pemimpin, pemimpin kita? Oh ya satu lagi tolong berikan dalil Nabi membiarkan mana mana umatnya miskin 3 hari dapur tak berasap..

Errr...aku silap tulis tengah emosi(waktu tu jer...he..he..)

Dapur rumah isteri-isteri baginda saw tidak berasap berhari-hari bukan 3 hari...bukan bermaksud Nabi saw biarkan mereka berlapar. Nabi saw telah guna seluruh harta untuk usaha agama. Bacalah pasal kezuhudan, kesusahan serta kelaparan Nabi saw.

Susah, lapar, miskin...bukan masalahnya. Ianya adalah sunnah jika kita bersabar dan redha. Nabi saw susah, lapar dan miskin...siapalah kita sampai nak risau bangat.

((Memberi dan memetik pendapat juga adalah ujian Allah..jadi tolonglah berlaku adil dalam menilai permasalahan k sayang...))

I love this part...kata-kata anda adalah betul. Sorry jika aku tak adil. I don't mean any harm...to anybody.


((Alhamdullilah, semoga Allah betul betul memakbulkan doa mu itu sedara, Aku juga sayang pada mu...semoga Allah membuka minda mu wahai sedara seagama ku sayang)).

Insyallah, kita akan jumpa juga satu waktu nanti untuk menjadi saksi atas doa kita sesama kita. I wonder how old are you right now. Well for myself, I am 45. Tua dah der...Shall I wait for you in hereafter?


((Pada aku, kebenaran itu manis, kebatilan itu pahit...kita yang menjadikan batil itu benar dan benar itu batil.))

Setuju, semanis kurma..

Crying Fella

Hamka Kereta Mayat said...

aku like Crying Fella,

hujah KFC agak lemah, sila baca balik hujah CF dengan ada wudhu pulak, like!

Hamka Kereta Mayat said...

(Nabi tak pernah...jadi yang dituduh pernah itu siapa?...tolong buktikan,
tolong buktikan siapa yang kafirkan orang?)

serius lu tanya ni bro?

susah nak jawab ni, err, bagi aku 1 jam kat rtm biar aku jawab.

woha!

Robot Polis said...

mereka yang berlaku zalim dalam pemerintahan pasti akan mendapat balasan. Habis cite.

Tapi sebagai orang yg (terasa mcm) dizalimi, tugas kita bukan sekadar memaki2 & menunding jari pemerintah je. Ade kaedah menegur pemimpin. Bersabar pn pasti ada ganjarannya.

Orang yang dizalimi adalah makbul doanya. Dh tgh makbul tu doa la pemimpin berubah jd soleh/solehah ke.

Dn utk menambahkan kemakbulan, jgn biarkan masjid hanya dipenuhi oleh bangsa dn orang lain tetapi tidak diri sendiri.

p/s: klu x dpt hadam mmg aku pn x faham ape aku tulis ni..

Anonymous said...

hujah KFC agak lemah, sila baca balik hujah CF dengan ada wudhu pulak, like!

ha ha hamka hamka...berlapang dada la skit...mcm budak budak pon ada ko ni..dah sunat belum?

Hamka Kereta Mayat said...

:)

Anonymous said...

sudah2 la tu. takde manfaatnya kalau masing2 nak tunjuk pandai... nak tunjuk otai..
Ilmu Allah ni sgt luas.. apa sgt la yg ada pada kita2 ni..
pahala yg banyak tu akan jadi hammmppehh kalo dlm diri tu ada sifat bongkak riak.. belagakk. takabburr.. dan ntahapapahapa lagi ntahh... menyampah plak aku!




Hamka Kereta Mayat said...

kekekke

BlackHat WhiteWorld said...

tak paham la apa yg tukang comment duk comment kat sini.....

yg aq tahu, bumi ni hak Allah, kita sbagai khalifah x layak ckp ni tanah sapa punya sapa,

juz kita ja manusia bahagikan wilayah supaya senang nak handle keaadaan.

tapi, agak2 la wei nk kutuk kaum sndri. best ke klu kutuk kluarga sndri?

sifat assabiah x bagus, tp klu kutuk kluarga sndri pun x bagus.

at de end of de story, jgn kutuk2 org, yg baik jd tauladan yg jahat jd sempadan.

share info x salah, tp share info salah atas sebab otak n pemikiran sendri yg salah.

share info yg dilakukn research tp x rujuk guru yg bleh dipercayai plus ader unsur hasutan, kianat n kutuk-mengutuk aka umpatan n fitnah, salah.

Anonymous said...

lepas terbace posting2 abang hamka kereta mayat ni aku terase bagai ditampar ke dalam batin beratus-ratus kali dan pedih tu terase sampai sekarang...pedih siut