Jan 9, 2014

Islam itu lebih mudah dari naik basikal?

(Tanya sama abang keretamayat: makin diterangkan semakin tidak faham)

“Salam encik hamka, ada satu isu yang sekiranya tidak keberatan untuk tuan beri pendapat. Sekarang banyak video anak muda yang terangkan tentang islam, tentang kalimah tauyyibah. Tentang amalan agama, tentang sunnah, tentang syiah, tentang syarat masuk shurga neraka semua, tapi makin di dengar hujah mereka, makin tidak faham, agak berat bagi saya untuk brain bende-benda yang dihujahkan”

Hamka said:

Pada zaman permulaan islam, apabila ummat islam di seksa dan dibunuh oleh orang kafir Mekah yang menyembah berhala, maka Nabi Muhammad SAW telah perintahkan sebahagian sahabat berhijrah ke tempat yang lain, maka sahabat telah berhijrah ke negeri Habshah, yang di perintah oleh Raja Kristian.
Sampai di sana, Raja Habshah telah bertanya kepada sahabat Nabi, iaitu Jaafar r.ahu tentang islam.
Jawab Jaafar:

“Tuanku! Kami ini dahulunya manusia yang jahil. Kami tidak mengenal Tuhan. Kami menyembah batu-batu, memakan bangkai serta mengerjakan segala jenis kejahatan. Kami tidak menunaikan hak kami terhadap kaum kerabat kami. Orang yang kuat dikalangan kami akan menindas yang lemah. Akhirnya bangunlah seorang Nabi yang membawa pembaharuan didalam hidup kami. Beliau terkenal dengan keturunannya yang mulia,  akhlaknya yang terpuji, serta  kehidupannya yang suci bersih diketahui umum oleh kami. Beliau menyeru kami supaya kami menyembah Allah dan meninggalkan perbuatan-perbuatan syirik. Beliau mengajar kami melakukan perbuatan amal Ma'ruf(kebaikan) dan meninggalkan amal Mungkar(kejahatan). Beliau mengajarkan kami supaya bercakap benar, menunaikan amanah, menghormati kaum-kaum kerabat dan berbuat baik dengan jiran tetangga. Daripadanya kami belajar ibadat-ibadat agama dan berkelakuan baik. Kami diajar supaya menjauhi perbuatan-perbuatan jahat dan pertumpahan darah. Beliau melarang perzinaan, bercakap bohong, memakan harta anak yatim, membuat fitnah dan sebagainya. Dia mengajar kami Kitabullah Quran yang sangat mengkagumkan. Jadi kami percayakan kepadanya, dan menerima ajaran yang dibawanya. Oleh kerana inilah maka kami telah diganggu dan disiksa oleh orang kami senndiri dengan harapan kami akan kembali kepada keadaan sediakala meyembah berhala. Apabila kekejaman orang-orang kami melampui batas-batas perikemanusiaan, kami pun dengan doa restu Nabi kami telah datang kemari untuk berlindung ditempat Tuanku."

Mendengar penjelasan dari Jaafar r.a, maka berkatalah Raja Habshah:

"Perdengarkan sedikit ayat Al Quran yang telah kamu pelajari daripada Nabi kamu."
Jaafar pun membaca ayat-ayat pada permulaan 'Surah Mariam'. Ayat-ayat yang dibaca begitu mengharukan hati nurani para pendengar sehingga pipi mereka dibasahi air mata.

"Demi Allah!" kata Raja Habshah."ayat ayat ini, (Al quran) dan ayat Nabi Isa (Injil) merupakan cahaya dari suatu sumber sinaran yang sama."

Kemudian, Raja Habshah bertanya pendapat orang islam tentang Nabi isa anak kepada tuhan.

Jawab Jaafar:

"Kami percaya kepada kata-kata Allah yang telah diturunkan kepada Nabi kami mengenai Isa iaitu dia hanya seorang hamba dan Pesuruh Allah. Kami juga percaya dengan kata-kata Allah s.w.t. yang telah disampaikanNya kepada Maryam"

Ulas Raja Habshah: "Demikian juga dakwah Isa mengenai dirinya…

Kemudian Raja Habshah mengeluarkan titah agar orang islam yang tinggal dinegaranya di berikan perlindungan dan keselamatan sama seperti rakyat baginda.

***
Moral dari cerita ini, sebenarnya, Allah telah menjadikan agama islam itu adalah mudah untuk diterangkan dan mudah untuk diamalkan, dengan syarat orang yang cerita itu faham tentang asas islam, dan orang yang mendengar ada sifat rendah diri untuk berfikir.
Bukankah manusia ni ada macam macam jenis?, ada yang pandai, ada yang bodoh, ada yang bangang, ada yang slow.., ada yang kaya raya, ada yang papa kedana, dan macam macam..

Maka, bila ugama datang kepada manusia, maka ia datang kepada semua golongan, orang kampong, orang bandar, orang bodoh, orang pandai., hamba atau raja, semua!

Maka agama ini milik semua orang, bukan milik orang yang cerdik atau bangsawan sahaja, malahan orang bodoh, cacat, miskin pun berhak memiliki agama.

Zaman takde internet, takde kitab, takde FB, tak ada PhD, tak ada university, tak ada forum perdana, tapi Nabi telah ajar agama yang mana semua sahabat (hamba atau tuan) boleh faham, takdelah complicated sampai nak kena BERDEBAT berbulan bulan macam anak muda zaman sekarang, takde macam tu.., jika ada orang kapir masuk islam hari, dan ketika sedang belajar asas islam, tapi tiba tiba mati, insyaAllah akan terus masuk shurga..,

Memang adapun kisah di Zaman Nabi Muhammad s.a.w kisah orang kapir yang masuk islam, lalu terus ikut Nabi berperang dan mati dan terus masuk shurga, sedang dia tak pernah solatpun, simple kan?

Islam itu mudah.., jangan berdakwah guna ilmu Masail, (hokum hakam), atau guna perdebatan emosi, nanti orang lari, berdakwahlah guna ilmu Tamsil (common sense) dan Fadhail (kelebihan), maka akan mudahlah semua orang untuk faham dan amal ugama tanpa mengira sama ada seorang itu sihat atau cacat, kaya atau miskin, gemok atau kurus, hitam atau putih, hensem tak hensem.., semua boleh amal ugama! Insya-Allah.

Malahan belajar ugama adalah lebih mudah dari naik basikal!

Tak percaya Islam lebih mudah dari naik basikal?.., kenapa tidak? Basikal kena beli, dah pakai duit, lepas tu nak naik basikal kena ada kaki, jika kudung tak boleh, lepas tu nak kena pandai balance, kena pegang handle.., mata kena buka, rantai kena letak minyak pelincir dan lain lain.., kan susah?

Sedangkan untuk amal ugama, orang yang tiada kakipun boleh, orang cacat masih boleh solat, orang buta masih boleh puasa.., orang bisu masih boleh berdakwah guna bahasa isyarat.., orang miskin masih boleh makan cara Nabi guna tangan tak payah beli sudu, kan senang tu? Semua orang boleh amal ugama.., Oh! adilnya Allah…, sungguh Maha Adil..

Dan yang orang islam lupa hari ni adalah berdakwah cara Nabi, cara paling senang, jumpa manusia dan cakap lemah lembut, guna Tamsilan (common sense) dan Fadhail (kelebihan), sampaikan walau satu ayat, tapi tang dakwah cara Nabi ni ramai yang korner meraban...

So, kesimpulannya, agama hari ni jadi payah orang nak paham, sebab orang yang nak cerita agamapun tak paham agama, bab solat berjemaah dan dakwah cara Nabi pun ramai ustaz tak paham, orang awam lagi ramailah yang bangang!..

Bak kata Einstein:

"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." 

Woha!

25 comments:

louiee said...

1st.. hehehe

huda said...

like!

Mae said...

Third .. hmm

cinta said...

percaya x yg berdebat tu ada ramai juga yg solatnya rongak.

nazha anua said...

woha;-)

tercerah mata dan minda lepas baca penjelasan macam ni:-)

Fahmi Ismail said...

Alhamdulillah. Islam tu mudah.

Amyruul Luqman said...

cayalah bro hamka... betul

nana said...

Bernas cam beras

Mohd Ammar said...

weha

Anonymous said...

ustad google byk sgt lo ni...anak muda pula malas nak korban masa ,diri n harta...p belajaq ilmu...(aku gak tu)...dunia d hujung jari

waduh2,,,,,


wan jeniang....

Anonymous said...

kalau melihat pada pembuka cerita

maksudnya yang ini salah satu usaha yang baik

http://drmujahid.com/blog/prakata-buku-berdialog-dengan-gereja-dr-mujahid/

Anonymous said...

Juara Pencetus Ummah mahu berdakwah melalui YouTube
SHAH ALAM 12 Jan. - Juara Pencetus Ummah, Muhammad Hafiz Mohd. Haneefa berhasrat memperluaskan dakwahnya kepada orang ramai menerusi laman perkongsian video seperti YouTube


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Muka_Hadapan#ixzz2qIzR88WI
© Utusan Melayu (M) Bhd

Ibnu Hatari said...

WELL EXPLAINED...

Anonymous said...

dua lubang satu cahaya

kingkong said...

thanks ya infonya !!!

www.bisnistiket.co.id

Hamka Kereta Mayat said...

louiee

Tahniah!

-------------
huda

like!

-------------
Mae

Cuba lagi!


---------------
cinta

debat bab tak perlu solatpun ada? Adohai...

--------------
nazha anua

woha;-)

------------
Fahmi Ismail

setuju

------------
Amyruul Luqman

betul

------------
nana

Bernas pilihan kami!


------------
Mohd Ammar

Weha?

-----------
wan jeniang....

huhu

-------------
Juara Pencetus Ummah mahu berdakwah melalui YouTube

Aku tunggu PU bukan sekadar rupa, hihi

-----------
Ibnu Hatari

WELL..

----------
kingkong


kingkong said...

thanks ya infonya !!!

www.bisnistiket.co.id

Anonymous said...

PETALING JAYA, Jan 14 — A Christian pastor has urged both Muslims and Christians to stop spreading their faith amid deepening tensions over the “Allah” row between the two Abrahamic religions.

Rev Dr Hermen Shastri, general secretary of the Protestant umbrella body, Council of Churches of Malaysia (CCM), said that religious discourse could not continue if non-Muslims are prohibited from propagating their beliefs to Muslims, while the reverse is allowed under the law.

“So it is better for Christians and Muslims to declare ‘we don’t proselytise anybody’, and we’ll live in peace,” Shastri told a forum on freedom of religion here last night that was mostly attended by non-Malays.



Article 11(4) of the Federal Constitution prohibits non-Muslims from propagating their faith to Muslims, which has been used as the basis for various state laws throughout Malaysia — except for Penang, Sabah, Sarawak and the Federal Territories — to ban non-Muslims from using certain Arabic words and phrases, including the word for God, “Allah”.

The Christian minority in Malaysia has been accused of attempting to proselytise to Muslims, with Terengganu Mufti Dr Zulkifly Muda reportedly commending the Selangor Islamic Religious Department (Jais) for confiscating Malay and Iban-language bibles to stem such purported conversion attempts.

At the forum, Dr Ahmad Farouk Musa, chairman of Muslim think tank Islamic Renaissance Front (IRF), questioned why Muslims could not put themselves in the shoes of Christians who are banned from sharing their faith to Muslims.

“If I were to live in Australia, and Australia says that I can’t share my beliefs with my friends, I’ll feel like I’m being persecuted,” said Ahmad Farouk.

“Why can’t Muslims feel the same? Feel what Christian brothers feel when they are prevented from sharing what they believe. Just because we’re the majority in this country, we can do what we like? That’s wrong,” he added.

- See more at: http://www.themalaymailonline.com/malaysia/article/for-peace-pastor-wants-muslims-christians-to-quit-converting-others#sthash.CMYkXHHX.dpuf

Hamka Kereta Mayat said...

itulah masalahnya, bila kristian berdakwah pintu ke pintu kita marah, bila ajak orang islam berdakwah pintu ke pintu pun marah jugak, adohai..

copy SAA said...

Bukan semua mazhab Kristian setuju untuk menggunakan nama Arab 'Allah'. Hanya mazhab Kristian Katolik sahaja yang bising dalam hal ini. Kristian katolik bukan mazhab majoriti dalam kaum kristian dunia mahupun mazhab kristian di Malaysia.

Katolik merupakan kurang 50% daripada penganut Kristian dunia.

Di Malaysia bilangan mazhab Katolik hanya 40% daripada bilangan kristian keseluruhannya.

"From the 2010 government official census, the population of Malaysia was 28,334,135, of which 9.2 per cent are Christians numbering 2,606,740. Catholics account for some 40 per cent of the Christian population in the country".

Bilangan penganut mazhab Katolik berada dalam lingkungan satu juta sahaja, berbanding dengan 1.6 juta orang kristian yang lain.

Jadi kerja sia-sia pertikaikan penggunaan 'kalimah Allah' hanya menjadi isu dengan kaum tersangat minoriti Katolik sahaja.

Siapakah mazhab-mazhab kristian lain dalam negara kita YANG TIDAK SETUJU PENGGUNAAN ALLAH DALAM BIBLE MEREKA? Sila perhatikan senarai berikut :

The Evangelical Lutheran Church
THE LUTHERAN CHURCH BUILT ON THE GOSPEL.
Evangelical Christian Fellowship (NECF) Malaysia
Christ Evangelical Reformed Church (CERC)
Evangelical Lutheran Churches
Methodist Church
Baptist Church
Golden Harvest Church
Calvary Church
Church of the Open Box



SAA said...

Semua ini adalah mazhab-mazhab kristian yang berlainan di Malaysia yang tidak setuju nama "Allah" dicetak dalam Bible yang dibaca mereka.

Kepada Blogger UMNO dan ahli UMNO yang ingin memperjuangkan isu ini anda mesti peka akan perkara ini. Maksudnya bukan semua mazhab Kristian setuju menggunakan 'Allah' dalam Bible mereka.

Padahal mazhab Kristian di negara lain pun TIDAK SETUJU UNTUK MENGGUNAKAN Allah dalam Bible Katolik pun, kecuali kaum Katolik bangsa Arab. Hampir tiga juta orang Arab Katolik menggunakan 'Allah' dalam Bible mereka.

Antara penganut Katolik yang TIDAK SETUJU MENGGUNAKAN 'ALLAH' DALAM BIBLE adalah Pope Katolik sendiri. Contohnya Pope yang terbaru ia itu Pope Francis di Rome tidak menggunakan 'Allah' dalam khutbah Pope pada hari Ahad atau pada hari perayaan seperti Krismas.

Selain daripada Pope Katolik di Rome, mazhab Kristian lain di Malaysia yang tersenarai di atas (Baptist, Lutheran, Open Box, Golden Harvest, Syrian, Coptic) dan lain-lain MEMBANTAH KERAS PENGGUNAAN 'ALLAH' DALAM BIBLE YANG DIBACA MEREKA.

Jadi untuk tujuan ketenteraman dalam negara kita, para Blogger UMNO dan ahli UMNO harus bertanyakan kepada pemimpin gereja Katolik untuk memberi sebab

1. KENAPA POPE DI ROME MEMBANTAH KERAS MENGGUNAKAN PERKATAAN 'ALLAH' DALAM BIBLE POPE DI VATICAN ?

2. Begitu juga kita mesti minta penjelasan daripada majoriti kaum Kristian di Malaysia (Baptist, Lutheran, Methodist, Golden Harvest, Calvary) KENAPA MEREKA MEMBANTAH KERAS PENGGGUNAAN 'ALLAH' DALAM BIBLE MEREKA?

Saya ulangi dalam Bahasa Inggeris :

1. Please explain why the Pope in Rome REFUSES to use the word Allah in his Bible? If the Pope uses the Latin language to read his Bible why not use the Latin name for god throughout the Catholic Church?

2. Please explain why the other Christian churches in Malaysia point blank refuse to use the word 'Allah' when they read their Bible? The Methodists, Baptists, Lutherans etc REFUSE to use the word 'Allah' in their Bibles.

How do these churches spread their versions of Christianity throughout the world without referring to their god as Allah? Can you please explain?

The Methodists, Lutherans, Evangelicals, Baptists have converted people in Malaysia, Sabah and Sarawak to their version of Christianity without referring to their gods as 'Allah'. How do you explain this?

Why does the Pope in the Vatican or the other non-Catholic Churches in Malaysia and the rest of the world REFUSE to use "Allah" in their Bible?

Because many of them believe that the name 'Allah' is the name of a pagan Arab moon god.

Just go to Youtube and search 'Allah the pagan moon god'. You will find many videos like the following, which are made by Catholics, Baptists, Lutherans and maybe even the Pope in Rome. Who knows?

Here they go to some extent to explain that 'Allah' cannot be their version of 'god'. That 'Allah' is nothing more than an Arab pagan moon god.



If you cannot see the video here, you can go to this link - http://youtu.be/eEcwwhbCERQ


Jadi saya ulangi kepada Blogger-Blogger UMNO, kekawan semua mesti bertanya

1. kenapa Pope Katolik di Rom tidak mahu gunakan 'Allah' dalam Bible yang dibacakannya
2. kenapa mazhab-mazhab kristian yang lain di Malaysia tidak mahu menggunakan 'Allah' dalam Bible yang dibaca mereka.

securitysystemideatechnosolutions said...

Ya!Nice work! I don't acquire any words to acknowledge this post.....I am in fact afflicted ....the getting who created this cavalcade in fact knew the accountable well..thanks for administration this with us.
digital video recorder in Bhadrak

Anonymous said...

Untuk dapat ilmu agama ianya mudah
Tapi untuk faham ilmu agama itu yg susah.. apa pun jgn pernah putus asa bro .. teruskan perjuangan mu, jgn pernah lelah dalam mendakwahkan agama cara Rasulullah SAW kerna yakinlah di hujungnya ada KEBAHAGIAAN

tuan kedai said...

Thank you hamka..

Hamka Kereta Mayat said...

samasama