Nov 22, 2012

Doa Bala sesama Islam?


(Satu hari di FB keretamayat, orang tanya soalan pasal ugama, sedang mereka tahu aku buka ustaz, yang betul bolehlah ikut, yang salah silalah tegur, dan nama korang aku tukar kepada Persona non Grata, aku bukannya kejam sangat nak aibkan orang, adohai..)

Semalam di FB, ada pembaca tanya:

“Bang, bolehkah ummat islam berdoa bala kepada orang islam yang menzalimi dirinya?”

Hamka said:

“Bila di zalimi, doa sangat makbul, boleh berdoa mereka yang mengzalimi pada kita di timpa bala yang setimpal macam kita kena, tapi jangan pulak berdoa bala yang lebih teruk sebab itu menunjukkan kita pulak zalim, dalam hukum qisas pun bab balas hukuman, mestilah setimpal dengan kezaliman, Allah murka kepada mereka yang melampai batas,

Dalam kes perang sesama islam pula , yang melibatkan Aisyah r.ha dan Ali r.a , bila Aisyah jatuh dari unta waktu perang, Saidina Ali menantu Nabi sempat berkata, semoga Allah ampunkan dosa kamu, Aisyah isteri Nabi pula berkata, Semoga Allah ampunkan dosa kamu juga.. , ini contoh sifat terpuji sahabat Nabi yang mana masih sempat mendoakan keampunan kepada sesama islam walaupun mereka berbeza pendapat dan dalam medan perperangan.

Namun orang cerdik dan berfikir panjang lain tindakkannya, yang mana doa terbaik bila di zalimi adalah menggunakan doa makbul kita untuk kebaikkan ummat, contohnya Nabi Muhammad SAW bila di baling batu di taif, di zalimi hinga cerdera dan berdarah, baginda tidak doa bala walaupun malaikat bala dan datang, tapi Nabi mendoakan hidayat kepada pendufuk Taif. Itu contoh yang terbaik! Sunnah Nabi jika di ikut tak akan sesat”

Wallahu’lam.

Persona non Grata said:

Yeah, nabi mendoakan hidayah kepada kaum taif yg menganiaya baginda, dan nabi juga mendoakan laknat :
Imam Al-Bukhari ada meriwayatkan hadis, bahawa nabi SAW ada berdoa dalam qunutnya;

Maksudnya;
"Ya Allah, berilah laknat kepada fulan, fulan dan fulan"

dan juga kebinasaan:

Imam At-tibrani meriwayatkan hadis. Bahawa nabi SAW berdoa ketika baginda takut/bimbang terhadap sesuatu kaum;

Maksudnya;
"Ya Allah, sesungguhnya kami berlindung dengan kamu daripada segala kejahatan mereka, dan kami minta pertahanan kamu pada tengkok-tengkok mereka" (Al-Mukjam Al-kabir : 1579)

 * maksud dengan doa "kami minta pertahanan kamu pada tengkok-tengkok mereka", adalah doa agar mereka binasa.

 so, kedua2nya (doa bagi hidayah n doa bagi laknat /kemusnahan) dibuat oleh nabi....

hanya memilih fakta yg kena dengan hujah kita dan mengabaikan fakta yg tidak sesuai dengan hujah kita adalah zalim, mind you, :)

maaf kalau terkasar bahasa...

Hamka said:

Eh, macam ada bau kera jer, hati hati bila guna alasan ugama untuk benarkan tindakan orang yang kita sokong.. aku ulang kata kata kau, memilih fakta yang kena dengan hujah kita dan mengabaikan fakta yg tidak sesuai dengan hujah kita adalah sifat kaum kera, mind you

Persona non grata said:

Dalam quran surah lazim, surah pendek, "Tabbat yada", diulang-ulang baca oleh umat Islam sampai qiamat. Surah itu mencela Abu Lahab dan isterinya sipembawa api... Demikian juga celaan terhadap Firaun dan pembesar2nya. Akan diulang baca oleh umat Islam sampai qiamat. So how?

Hamka said:

Ini yang aku maksudkan dengan fatwa kera, dulu ada ustaz cakap boleh mencarut, sebab dalam Al quran tuhan pun mencarut, aku geleng kepala dengar jawapan macam tu, jadi hari ni ada ustaz doa bala pada orang islam, kau pun cari ayat al quran bab tuhan laknat abu lahab?, apa ke jadah? kenapa tak belajar dari sejarah, aku ulang kata persona non grata: hanya memilih fakta yg kena dengan hujah kita dan mengabaikan fakta yg tidak sesuai dengan hujah kita adalah zalim, mind you.

Persona non grata said:
Benda yg ada nas sahih, suka atau tak suka, bau kera or what not, terpulang nak terima atau tak, ...
Saya  bukan ulamak bagi fatwa... Its in the quran. Penzalim akan tetap dicerca sampai qiamat.

Hamka said:

Fatwa Kaum Beruk ni adalah hujah yang di gunakan untuk pertahankan dosa atau kesalahan,

Contoh: __________(masukkan kesalahan parti X)

lepas tu bila ditegur,

Mereka akan berkata: ______________(masukkan jawapan jawapan pengikut parti X)

Dan cuba korang bandingkan dosa mereka, dan jawapan mereka, dah tentu dosa mereka lebih kurang sama dengan kaum beruk yang tangkap ikan hari ahad, dan hujah mereka mempertahankan dosa mereka juga sama dengan hujah kaum beruk yang tangkap ikan hari sabtu.

Kan?

Tuhan mencarut maka kitapun boleh mencarut, tak boleh gantung gambar nabi tapi boleh gantung gambar tok guru, bergabung dengan orang kapir masuk neraka tapi parti kami bergabung dengan orang kapir masuk shurga, mereka lantik wakil rakyat perempuan haram, kami lantik wakil rakyat wanita menjadi halal, lagi lagi lagi.., bagi fatwa kaum beruk.., dari hari sabtu sampai hari ahad, tak habis habis ‘tangkap ikan hari ahad’.., beruk sungguh!

Jangan membrok berok kan keadaan.

Nasib baiklah zaman ni Allah tak turun azab direct macam kaum terdahulu, kalau tak dah tentu pihak zoo tak akan buat kurungan untuk beruk kerana beruk dah terlalu banyak.

Woha!

Persona non Grata said:

Driver kereta mayat pun sama gak macam kaum beruk...macam perasan bagus...beruk kan perasan bagus...

Hamka Said:

Alhamdulillah, marah itu hak kamu, sabar itu hak aku.

Persona non grata:

Hamka,mu tgk la video dr maza ni...moga-moga ceroh pale otak kite sume ek... ;)


Hamka said:

 Wah bagi link video, aku pun nak bagi link video jugaklah, Eh?, jawapan aku hampir sama dengan jawapan ustaz Azhar Idrus, alhamdulillah, nasib baik aku tak guna fatwa kaum kera,adohai.. 


Persona non grata:

kesimpulannya TAK SALAH laa kannn..boleh je doa camtu...doa senjata mukmin..syaitan lagi2 klu "syaitan yg d kenali"...lagi la takut doa2 cmni...ye dop? :P

Hamka said:

Kau ni bodoh ke apa?, ustaz azhar idrus cakap, jangan doa lebih dari had yang di zalimi, korang doa musuh islam korang supaya hangcor macam firaun, tak ke zalim? nak guna fatwa kera lagi, adohai..

Lagi satu, aku dah tengok video Dr Maza tu, dia buat kesimpulan, lebih afdal memaafkan, tapi jika nak doa bala jugak, dia kata nak doa kena berlapik, letak perkataan “Jika dia zalim baru turun azab”., lepas tu orang tanya, doa tok guru ni macam mana?, jawab Dr Maza, saya tak dengar lagi doa tak guru.., adohai..

Kesimpulan.

Aku tak faham kenapa penyokong politik tak boleh jadi macam penyokong bola sepak?

Dalam menonton sukan bola sepak, bila tengok pasukan bolak sepak sedang lawan bola, contoh jika Harimau Melaya berjaya jaringkan gol dengan kemas dan cantik, maka semua penyokong harimau Melaya akan puji, respek.., penyokong pihak lawan pun hormat, tapi bila pasukan bola kita buat silap, semua orang akan kutuk, kritik.., walaupun pasukan kegemaran mereka, tapi bila main tak betul, orang akan tegur, kiritik atau kutuk..

Tapi dalam bab politik, kenapa mesti jadi pencacai bila semua tindakan parti korang kena sokong?, jika perkara betul korang nak sokong aku tak kisah, tapi benda salahpun nak di pertahankan? nak sokong?, siap bagi dalil ugama yang ambik separuh separuh?, ni yang jadi fatwa kaum kera!

Adohai...

Cuba contohi Ustaz Azhar idrus, bila orang tanya bab pemimpin wanita dalam islam, walaupun PAS lantik siapa ntah masa pilihan raya di johor, tapi jawapan UAI bernas. Guna hujah ugama, beliau cenderung pada tak boleh, dan bab lantik tu pergilah tanya pada yang lantik, kan senang, takdelah guna fatwa kera macam korang selalu buat.


Cuba tengok Twiteer Dr MAZA, yang rasa salah atau pelik, beliau tegur- simple.


Last, kepada Umno, mereka tuduh korang zalim, dalam hudud orang menuduh kena buktikan, so bukti mereka mungkin ada di Harakah dan lain lain, mereka kata korang bunuh orang, rasuah, dan lain lain jenayah, maka buktikanlah diri korang tak bersalah.., jika benar korang tak bersalah,adohai..

Tapi jika terbukti bersalah, memang bala akan turun pada UMNO, bak kata Nabi Muhammad SAW, jika fatimah mencuri, aku akan potong tangan nya, wallahu'lam.

Sekian, terima kasih.

Rujukan:

Ps: Aku pelik dengan manusia hari ni, lepas berdebat bab ugama, bukannya nak pergi semak balik kitab Al quran dan hadis, tapi mereka pergi panjat pokok makan pisang-Adohai...

122 comments:

namakuamir said...

akhirnya,

Anonymous said...

nabi hanya doa laknat pada orang kapir tidak kepada sesama islam.

hamka said...

Dari Abu Hurairah r.a berkata bahawa Rasulullah SAW telah dipinta untuk mendoakan keburukan kepada orang-orang Musyrik. Maka Baginda SAW telah bersabda: Aku tidak diutus sebagai seorang pelaknat, aku diutus hanya sebagai rahmat. (HR Muslim)

aku said...

Terima Kasih Hamka...

Bak Kata Hamka Jangan Kita Sentimen.Kan lebih elok kita berdoa supaya mereka diberi hidayat,supaya bila mereka berubah ,maka kuatlah islam tapi kita memilih doa mcm tu,kalau nak doa berlapikla...

kita masing-masing ada hak,tapi lebih eloklah kita ikut cara Nabi Muhammad S.A.W .

jangan sentimen

-malim demam-

hamka said...

Dari Jabir r.a berkata bahawa para sahabat telah berkata: ya Rasulullah! Anak-anak panah khabilah Thaqif telah memusnahkan kita, Tuan doakan keburukan terhadap mereka. Baginda SAW bersabda: Ya Allah! Berilah hidayah kepada kabilah Thaqif! (HR Tirmizi)

hamka said...

Nabi SAW juga mengambil berat tentang keadaan umatnya dan sentiasa mendoakan mereka. Diriwayatkan oleh al-Bazzar daripada Aisyah berkata: Tatkala saya melihat Nabi SAW berada dalam keadaan baik, saya berkata, "Wahai Rasulullah! Doakanlah untuk saya." Rasulullah SAW pun mendoakan, "Ya Allah! Ampunilah dosa Aisyah yang terdahulu dan yang terkemudian, yang tersembunyi dan yang terang." Mendengarnya, Aisyah ketawa gembira sehingga kepalanya jatuh ke ribanya kerana terlalu gembira. Lalu Rasulullah SAW bersabda, "Adakah doa saya menggembirakan kamu?" Aisyah menjawab, "Kenapa tidak, saya begitu gembira dengan doamu itu?" Rasulullah SAW bersabda, "Demi Allah! Inilah doa yang saya panjatkan untuk umat saya dalam setiap solat."

Rasulullah SAW juga menyimpan doa mustajabnya untuk dijadikan sebagai syafaat bagi umatnya pada hari yang paling penting dan sukar iaitu Hari Kiamat. Abu Hurairah ra meriwayatkan, bahawa Nabi SAW bersabda: Setiap nabi mempunyai doa yang mustajab. Maka setiap nabi bersegera memanfaat doa itu. Tetapi aku menyimpankan doa itu sebagai penolong untuk umatku pada Hari Kiamat. (riwayat Muslim dalam kitab al Iman)

Bakal Mayat Seri Kembangan said...

terima kasih byk hamka...

akhirnya terjawab sudah..

Anonymous said...

dikahabarkan dulu Tun M menolak Hudud.Mungkin betul tapi Tun M ada bertanya (pada PAS) kalau dua- orang seorang islam dan seorang kapir mencuri kenapa hukumnya berbeza (kalau mengikut hudud yang dirangka PAS).Bukankah sepatutnya hukumannya sama-POTONG TANGAN-.DISINI SAYA NAK PENJELASAN BOLEH TAK.jgn diulangi kata Tun m nyanyok apalah,Tapi tolong bagi penjelasan SEPERTI YANG DIMINTA TUN M.

nurul said...

masa sekolah rendah dulu ustaz kat sekolah agama aku pernah pesan. masa solat kalau boleh elakkan baca surah tentang abu lahab tu.

maksudnya ustaz aku berkias masa solat baca la benda2 yg elok je. darjah 3 apelah yg aku tau masa tu. tapi mmg sampai skrg aku ikut pesan ustaz tu tak penah baca surah al-lahab masa solat =)

Anonymous said...

sudah cukup sudah....cukup sampai disini saja...sudah jelas dlm entry hamka tak payah la gadoh2....lebih baik kau diam saja...wooowoowooo<- nyanyian lagu indon....hahahaha

hamka said...

Daripada Abdullah r.hu berkata ,”seolah-olah aku sedang melihat rasulullah menceritakan peristiwa seorag nabi yang dipukul oleh kaumnya,hingga berlumuran darah,belia(nabi tersebut) menyapu darah dari mukanya dan berkata:Wahai Allah,Ampunilah kaumku ,kerana mereka tidak tahu,(peristiwa ini berlaku sendiri kepada Nabi saw ketika peperangan Uhud”.(Hadith riwayat Bukhari).

Unknown said...

Kupasan yang menarik...

JANGANLAH KAMU MENJUAL BELI AGAMA.. sekarang ramai yang mengunakkan Al-Quran Dgn Hadis untuk menghalalkan cara..

Anonymous said...

KO Isarael, KO israel.. boleh ke doa mcm ni?

Fahmi Ismail said...

Yang lebih baik doakan agar diberi hidayah dan petunjuk kepada saudara mara Islam kita yang telah jauh menyimpang tu...walaupun aku benci UMNO, Najib Razak , Rosmah dan lain-lain lagi, aku juga sentiasa doakan agar mereka dapat kembali ke jalan Allah dan menegakkan syiar Islam. Diharap umat Islam tak kira parti apa terutama United Malay National Organization dan PAS dapat bersatu menguatkan ukhuwah Islam. Semoga kita semua mendapat pengampunan dan rahmat daripada Allah S.W.T...amin

Vargatron said...

salam hamka, 1st time komen nih wpn dulu2 pernah gak follow blog nih tp saya lebih pro kpd jwpn ustaz nih wpn dh tentu biased sbb tgk tang jawatan dia lol. apa yg dia kata ada betulnya terutama part nih:
"Untuk mencapai kemenangan dalam 'peperangan' pilihan raya ini, kehancuran pihak lawan adalah sangat penting. Hancurnya Umno-BN bukan bermaksud hancur dan binasa individu yang berada di dalamnya. Hancurnya Umno-BN ialah parti dan gabungan tersebut tidak mampu meneruskan survival dan kelangsungan perjuangan yang berlawanan dengan Islam apabila kalah dalam pilihan raya."
http://www.sinarharian.com.my/karya/pendapat/doa-hancurkan-umno-tak-salah-1.105841

Kolek Kecil said...

Vargatron
Satu alasan yang dibuat selepas berdoa. Sebelum doa, tak fikir pun. Sebab nampak terang-terang, PAS sebenarnya nak menang, dan nak kalahkan UMNO/BN. Bukan nak memimpin Malaysia jadi lagi baik pun. PAS lebih nak balas dendam malu sebab tak pernah menang sejak puluhan tahun dulu.
Kehancuran ke ape ke, doa pada yang bukan Muslim lah beb. Ni orang seagama ko doakan macam tu. Kan elok lagi didoakan supaya PAS menang, UMNO/BN menerima hidayah berubah menjadi lebih baik (kalau betul lah PAS tu lebih baik spt yang selalu dicanang-canang)
Jangan ingat doakan supaya US ditimpa musibah/petaka Allah tu doa baik, sebab ramai juga orang Islam di US. Masa taufan Sandy baru ni, berapa ramai orang Islam di US yang jugak kena kesan petaka tu? Ada orang ramai amik tahu? Orang cuma tahu, US sokong Yahudi, doakan kehancuran US, tapi orang TAK BERFIKIR SEBELUM BERTINDAK yang ramai juga orang ISLAM, ORANG SEAGAMA DENGAN kita di US sana, termasuklah pelajar Malaysia yang sedang berjihad menuntut ilmu fardhu kifayah nak memajukan Malaysia, disamping jadi duta Islam dan Malaysia di negara asing.
Kalau ada ahli keluarga ko buat salah pada masyarakat, ko rasalah sendiri bila dengar jiran atau orang kampung doakan family ko sekeluarga ditimpa musibah.
Ini bukan soal sokong BN atau PAS, tapi ini BERTINDAK SEBELUM BERFIKIR.

Kolek Kecil said...

Jadi biarlah doakan yang baik-baik, bukan yang buruk-buruk.
Tak malu ke, dalam pada Islam hebat kene serang di Gaza, kita pulak masih sibuk dengan perpecahan dalaman. Nak kejar menang pilihanraya. Orang Islam yang nak ke depan kutip bantuan bantu orang Islam di Gaza tak pulak ke depan.
Cubalah diam sekejap hal politik di Malaysia ni. Cuba bincang hal kemajuan ekonomi, perkembangan ilmu sains, pembangunan identiti pulak.
Ada imam di surau dalam UPM, tempat aku bekerja, pernah berdoa, moga umat Islam di Malaysia bersatu padu dan lebih bersefahaman. Imam tu student je pun, umur belum masuk 20 lagi. Tak ade pangkat ulama ke, ustaz ke. Sikit punye bagus.

Kolek Kecil said...

Lagi pulak aku pelik org d FB Hamkan bertanya nak penjelasan, nak ajak berbincang isu ni atau sengaja tanya nak trick Hamka?
Bertanya pastu macam nak mintak orang ikut cakap dia. Kalau awal2 dia post satu kenyataan tak pe jugak.

Anonymous said...

sesama Islam..doakan semoga hati mereka terbuka untuk berubah kearah kebaikan..bukannya menghancurkan mereka..
kalau org Islam tak tolong mendoakan kebahagiaan sesama sendiri, sape lagi kan? takkan org kafir pulak tlg doakan kita?
sedangkan kita pun digalakkan mendoakan kepada org kafir dzimmi, mu’ahad, musta’man..dimana keperimanusian mereka sbg orang yang dkatakan memperjuangkan Islam?

kpd kaum kafir harbi..baru doakan kehancuran mereka..

hamka said...

vargarton...

setiap ahli pas membela doa bala ini dengan alasan berbeza.

pas 1: doa bala pada parti bukan pada orang

pas 2: doa bala ini dalam hadis, so doa ni betul.

pas 3: ustaz yang doa, ustaz semua dia buat betul.

pas 4: doa tu di buat oleh individu, bukan dari parti, kita aminkan sahaja.

pas 5: ini semua konspirasi umno.

pas 6: umno lebih zalim dari firaun, patut doa macam tu.

pas 7: letaklah apa apa...

lepas ni pergi usrah dan cari lagi alasan untuk bela benda yang salah, inilah yang aku nampak dalam politik, baik pas atau umno, semua nak spin, pkr apatah lagi, adohai...

Anonymous said...

quote "pkr apatah lagi" ....hehe

entry yg bgus. balancing tu ada..hee

Anonymous said...

kawan aku, parti kata doa tok guru tu kena tampal. tang buruk2 tu, orang sebenarnya edit


p/s- aku pun x dgr lagi doanya

Anonymous said...

Persona Non Grata tu cepat betul hilang sabar dan menyerang peribadi. Moga-moga dirinya dikurniakan perasaan sabar dan diberi hidayah.

Anonymous said...

hamka ,ni jugak dalil dibolehlkan doa laknat sesama islam : aduhai


Doa untuk keburukan dan kehinaan untuk orang lain adalah bukan perkara asing dalam Islam. Dalam satu hadis, Rasulullah s.a.w. telah menaiki mimbar sambil berkata: "Amin, amin, amin." Dikatakan kepada baginda: "Wahai Rasulullah! Apa yang kamu buat ini?" Baginda menjawab: "Jibril a.s. berkata kepada aku, kehinaan kepada seseorang hamba apabila dia memasuki Ramadan tidak diampunkan untuknya dosa. Maka aku berkata amin. Kemudian Jibril berkata, kehinaan kepada seseorang hamba apabila disebut namamu dia tidak berselawat ke atas mu. Maka aku berkata amin. Jibril berkata lagi, kehinaan kepada seseorang hamba yang sempat dengan kedua ibu bapanya atau salah seorang daripadanya tetapi tidak boleh memasukkannya ke dalam syurga (kerana tidak berbuat baik kepada mereka) maka aku berkata amin."

Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Baihaqi. Dalam riwayat yang lain malaikat Jibril mendoakan agar dibinasakan atau dijauhkan rahmat daripada ALLAH bagi ketiga-tiga mereka yang disebutkan di atas.


* Azhar Yahya, Timbalan Pengerusi Ulama Pelapis Pas Pusat


http://www.sinarharian.com.my/karya/pendapat/doa-hancurkan-umno-tak-salah-1.105841

Anonymous said...

Diskusi ILMIAH Debat UTTV - TGNA wahabi ?? Dan Pandangan Tok-Tok Guru Pondok Tentang Hal Ini.

lebih kurang dalam video "ustaz sanggup di masyhar besok ustaz yang kata tokguru nik aziz wahabi"'ya ana sanggup bukan saja ana malahan ijmak ulamak pondok (kelantan) mengatakan tokguru adalah wahabi (wahabi serbasalah) (minit 105-115)

Debat UTTV: TGNA Wahabi..?
lihat di:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=hBzQvw1PB0Y


http://ustazsyedfaiz.blogspot.com/2012/11/diskusi-ilmiah-debat-uttv-tgna-wahabi.html


Anonymous said...

kalau diikut kiasan geng PR,doa kehancuran umno,bukan orang umno...

jadi boleh la dikatakan,doa kehancuran negara Israel,bukan orang Israel dalam tu.bior je la yahudi mabuk nak tembak orang palestin pun,janji negara Yahudi hancur.bukannya orang yahudi

tak gitu?

Menusuk Hati said...

ceh..doakan UMNO hancur,bukannya orang di dalamnya..konon..contohlah,negara lain doakan Malaysia hancur,bukan rakyatnya sebab mereka tahu sebahagian daripada mereka yang memimpin ada terima rasuah,khalwat dan sebagainya..Nak?Sudah tentu ada yang tak suka dan marah sebab didoakan semacam tu..Ala,bukannya orang di dalamnya binasa tapi Malaysia ja sebab ada rasuah,zina,rokok,judi,rogol..PAS tak suka,UMNO pun tak suka..Parti Facebook pun tak suka..Mesti PAS dan kawan2 akan cakap balik,"apalah doakan macam tu..doakanlah semoga dapat hidayah dan diberi peluang bertaubat"..

Prince of Noob said...

salam hamka,

saya pun ada menulis berkenaan isu doa ini di sini. kenapa la semua orang tak boleh berbaik2 kena bergaduh satu sama lain hanya disebabkan perbezaan ideologi politik?

btw jom join contest ni, cara penyertaan mudah sangat, mana tau leh dapat hadiah thumbdrive 8gb/16gb... klik je kat sini

Wrgaklia said...

Kalau tak tahu pasal agama jge dok kato ikut otak,jadinya punah binasa...Bab agama kno tanya ore mahir bab agama.Jge tanya si hamka....nanti rosak akidahnya.Orang islam pon ado jenis munafik,jenis inilah plg bahayo....

hisham said...

Statement2 biasa semasa di Universiti utk org yg so call islamic utk org yg tidak sokong parti dia, munafik. Wajah mereka penuh dgn kebencian pd sesama islam yg tidak sealiran. Moga Allah ampuni ummat. Dia pengampun, hamba pendosa.

hisham said...

Statement2 biasa semasa di Universiti utk org yg so call islamic utk org yg tidak sokong parti dia, munafik. Wajah mereka penuh dgn kebencian pd sesama islam yg tidak sealiran. Moga Allah ampuni ummat. Dia pengampun, hamba pendosa.

hamka said...

Ahli politik mempunya kemahiran membodohkan pengikut mereka..

Dan pengikut mereka tidak mempunyai kemahiran untuk manapis ilmu, tapi serap sahaja..

Dulu orang Umno bila bini mereka tak tutup aurat, mereka guna hujjah dari astora jabat, adohai..

Sekarang Pas pulak, ambik quran separuh separuh..

Masa tuduh isu orang PAS suka mencarut hari tu, aku tanya apa dalil, katanya dalam Al quran, tuhanpun mencarut..

Jawab aku, jika tuhan nak mencerca hambaNya, itu hak tuhan, kenapa kita nak samakan diri kita dengan tuhan? Mana pergi hadis Nabi larang mencarut? Hampeh..

Isu ni pulak, korang cakap boleh doa bala, , aku tanya apa dalil, katanya malaikat jibril pun doa bala..

Wah, menyama tarafkan dengan malaikat jibril lah pulak, mana pergi hadis nabi doa hidayat pada hindun yang lapah mayat bapa saudara nya Hamzah? Mana pergi cerita di taif? Cerita nabi patah gigi di uhud yang mendoakan hidayat? Kenapa dalil ambik separuh separuh?

Lagikan Nabi ampunkan ummat, kita ni lebih baik dari Nabi ke sampai nak hukum ummat?

Eh? Nak ke mana tu? Panjat pokok makan pisang lagi, adohai..

Musafir said...

Dalil-dalil hadith yang MAZA sebut tu, eloknya dia sertakan dengan syarahnya sekali.

Kita jarang dengar hadith-hadith macam ni, sebab ulama' kurang membincangkannya. Tapi ulama' lebih banyak membincangkan hadith-hadith berkenaan doa kebaikan, doa mohon petunjuk hidayah, dan seumpamanya. Dan inilah yang menjadi umum dan diamalkan setiap hari dan dianjurkan kepada seluruh ummat Islam.

Macam hadith yang kata Nabi pernah minum berdiri, bukan bermakna nak guna dalil tu untuk menggalakkan orang minum berdiri. Tapi nak bagitau yang minum berdiri tak lah haram. Cuma banyak hadith-hadith lain yang secara umumnya jelas bahawa Sunnah nabi ialah minum sambil duduk dan minum berdiri tak disukai.

qwerty said...

apelah kau ni hamka...
yang dok sibok debat dgn dia tu buat ape...
aku bace pon, angin satu badan ni..

pgn said...

hamka tertinggal satu lagi comment 'unwelcome person'

Doa Pak Mat Supaya Allah Hancurkan Perompak..

Suatu hari rumah Pak Mat dipecah masuk oleh perompak. Pak Mat dan isteri diikat dan tidak mampu berbuat apa-apa.

Perompak-perompak itu bukan sahaja mahukan duit, malahan anak perempuan Pak Mat telah dirogol manakala anak lelakinya pula telah dibelasah dengan teruk.

Tatkala itu, yang Pak Mat mampu lakukan hanyalah berdoa;

"Ya Allah, hancurkan perompak-perompak tersebut," doa Pak Mat.

Setelah mendengar doa tersebut, perompak-perompak itu terus memarahi Pak mat lalu berkata;

"Mana boleh doa macam tu, kami ni Islam bahkan kami juga Melayu seperti anda. Jangan doakan kehancuran sesama Melayu, sesama Islam. Nanti Cina yang bertepuk tangan.

Keesokkan harinya di TV3,

" Doa Pak Mat pecah belahkan Islam"..

Anonymous said...

less is more
less is more
less is more
less is more
less is more
less is more
less is more
less is more
less is more
less is more
less is more
less is more
less is more
less is more
less is more
less is more
less is more
less is more
less is more
less is more
less is more
less is more
less is more
less is more
less is more
less is more
less is more
less is more
less is more
less is more
less is more
less is more
less is more
less is more
less is more
less is more
less is more
less is more
less is more
less is more

Anonymous said...

korang kene la paham, org tabligh mane bole doa bala!!!!

orang tabligh kene doa hidayat jer!!!!

Anonymous said...

salam bro hamka... critakan plak hak beragama d malaysia..pendapat hamka...terutama melayu islam...heh heh

wan jeniang...

Anonymous said...

khas utk umno;

But if I let you go I will never know
What my life would be holding you close to me
Will I ever see you smiling back at me ? (oh yeah)
How will I know if I let you go ?

Night after night I hear myself say
Why don’t this feeling just fade away
There’s no one like you (no one like you)
You speak to my heart (speak to my heart)
It’s such a a shame we’re worlds apart
I’m too shy to ask, I’m too proud to lose
But sooner or later I gotta choose
And once again I’m thinking about
Taking the easy way out

Anonymous said...

Fahmi Ismail..wa sokong lu..
wa doakan sume..moga dapat hidayah dari Allah x kira dari parti mana pun kita, sebab kita satu ugama.
moga dapat hidayah kita sume, para pemimpin khususnya sebab role model utk rakyat,.

bekal dunia utk akhirat

peace ==V

Anonymous said...

janganlah mahu disanjung sanjung engkau digelar manusia agung

sedarlah diri tahu diuntung sebelum masa keranda diusung

datang masanya insaflah diri selimut putih pembalut badan


~~oit pakcik driver, kain 'putih' dah nak habis ni,

'bagitau' la kat semua cepat masuk isi 'borang tender'

Anonymous said...

nak sgt tengok Dato' seri Najib ngan T.G Nik Aziz pegang bahu masing2 sambil nyanyi nasyid TEMAN SEJATI-BROTHERS

:(

buat apa nk gaduh2 kan

:(
:(


aku dari pantai timur said...


Adohai,

Entry kali buat aku ketawa berguling.

Panjat pokok makan pisang ..adohai tak tahan aku membacanya..

Anonymous said...

Rakyat yang bodoh mengikut pemimpin yang bodoh..aku doakan supaya pas k.o sebab depa semua pemecah umat dan pemfitnah no 1

Vargatron said...

to Kolek Kecil:
"Sebab nampak terang-terang, PAS sebenarnya nak menang, dan nak kalahkan UMNO/BN. Bukan nak memimpin Malaysia jadi lagi baik pun. PAS lebih nak balas dendam malu sebab tak pernah menang sejak puluhan tahun dulu."

dh mmg PAS ngn UBN dh lama bersaing utk pemerintahan pn, refer fakta for dummies nih yg aku rasa dh diketahui umum pn (kecuali Kolek Kecil lah kot yg baru tau):

"Dalam arena politik Malaysia, Pas dan Umno sekian lama bertanding untuk memenangi hati rakyat bagi mendapatkan kuasa pemerintahan. Dasar sekular dan nasionalis perkauman yang diperjuangkan oleh Umno-BN jelas bertentangan dengan dasar Pas yang ingin menegakkan Islam yang syumul dan menyeluruh."

to Kolek Kecil lg:
"Cubalah diam sekejap hal politik di Malaysia ni. Cuba bincang hal kemajuan ekonomi, perkembangan ilmu sains, pembangunan identiti pulak."

nk diam camner dh bukak tv dkt sejam berita asyik menjurus pd sorg hamba Allah nih jek, yg takde psl dia tang berita sukan nk dkt last jek. pastuh bukak lak paper, terus muka dpn gmbr lucah psl sorg hamba Allah nih jek. selak lg psl negeri bwh pembangkang, sampah tak kutip la, bas tak lalu dpn umah la suma nk jdkn isu polemik yakni cheap shot just to gain political mileage jek.

to Anonymous 7:08 PM & menusuk hati:
analogi sampah kalau persaingan utk mng dibandingkan dgn entiti yg smmgnya musuh bg semua umat islam lol, benda nih nk topple UBN jek pn sbb nk bg peluang PR perintah plak. dh kalo performance dorg teruk, vote out la plak next election takyah nk serabut2 apa konon umat islam berlaga la. sdgkn ideologi politik ja pn yg berbeza, psl bola pn org bleh gaduh kira standard la tuh sbb msg2 ada puak fanatik even dlm agama pn. PAS doakn nk bg jatuh pemerintahan UBN sbb dorg nk naik plak, takkan yg tuh pn tak bleh?

aku tau most of ex-karkun mmg tolak politik tp pdpt aku la nih bkn spin (mainstream media yg kaki spin dan pakar manipulate sbb main kutip2 komen pro UBN pastuh buat persepsi sendiri yg biased), sbb kdg yg pro UBN kata pro PR semua fanatik kepartian so bila fikir2 blk mai tang doa nih tah sapa yg fanatik lebih sbnrnya sampai doa kt organisasi pn tersentap seolah PAS doakan bg pecah perut saudara seagama haha. PAS pn diakui fanatik gak berparti tdk tak doa camnih lah lol, tp sbb dia dh dorg brsaing utk pemerintahan pn. cuma masalah dia sekarang byk sgt persepsi yg bkn2, doa bg jatuh parti ja pn takkan sampai nk sensitif sentimen bagai kata PAS doa bg pro UBN mati pecah perut apa. pegangan bahawa UMNO itu Melayu dan PAS itu Islam adalah salah, tp masalahnya bila kritik "parti Melayu" bkn main lantang lg "Melayu UMNO" yg rasa terhina la. doa jatuhkan parti yakni hanyalah organisasi atau badan pn dh ingat kata doa bg hancur badan mati katak pecah perut apa lol.

aku tafsirkan KO tuh "knockout" salah satu winning criterion yg sama maksud dgn "tumpaskan", lainlah kalau ada yg tafsirkan KO tuh bg mampuih pecah perut ahli atau penyokong UBN haha. masalah dia sekarang juak2 UBN nih dh sentap seolah darah yg mengalir dlm tubuh bdn depa adalah "darah UMNO".
jgnla pakai analogi kalau doakn Malaysia hancur apa tuh, nih soal persaingan dh tentu Malaysia nk bersaing dgn sapa? Israel? aku pakai analogi camnih sng bg korg phm, Malaysia vs Singapore kn ahad nih pastuh aku doakn yg Singapore akn KO dlm match tuh which is dorg knockout bkn pecah perut hancur mati bagai phm?

Anonymous said...

Lbh elok doakan M'sia menang dgn adil dlm stiap match drp doakan team lawan kalah. Lee Chong Wei yg kalah pd Lin Dan pun kita doakan dia menang, nape nak doakan Lin Dan kalah? Org klau dah ada bibit2 dengki & busuk ati nih mmg cenderung hala negatif semata2 nak puaskan ati sndri.
Drp,
WanLau

ex pas said...

PAS,,,,,! OOOOOOOOO PAS,,,,.!

Vargatron said...

sbb apa tak doakn bg PAS mng, dr doakn UBN kalah? dh tentu la sbb dr merdeka lg UBN asyik mng, kalau ada team asyik mng jek secara psikologinya mtk bg team tuh kalah la plak. mcm perlawanan satu lawan satu lah, so sama ada UBN kalah-PR mng atau PR kalah-UBN mng keduanya membawa maksud yg sama lainla kalau ada byk parti bkn perikatan tp nih kira nasib baik lg kalau bandingkan dgn negara islam luar lg la byk parti islam dorg cth cm jiran kita indonesia

Anonymous said...

Kereta Mayat selalunya bias. Tu je yang saya nampak dalam isu politik. Tapi dalam kes mendoakan ni betul lah tak elok mendoakan kehancuran untuk orang lain. Cuma dalam sesetengah isu Kereta Mayat selalu tidak bersetuju dengan parti berkopiah

muhd Irfan said...

wahai tuan-tuan yang suka berpolitik

( politik demokerasi acuan yahud )

Tok aku yang belajar pondok kat pelosok perlih kata " tolol sapa-sapa yang ikut demokerasi di mana-mana pun tempat. Kerana demokerasi berpati adalah acuan yahudi untuk pecah belahkan orang terutama orang islam.

cube tanya tok guru tok guru kat kelantan politik sebenar cara Rasullulah lagu mana?

Anonymous said...

Rasanya xpayah pening sangat isu ni, agama tu tujuan nak jadikan kau manusia yang baik. X perlu berjela-jela ayat nak terangkan benda ni boleh ke xboleh. Guna LOGIK LOGIK LOGIK je dah tau benda tu baik ke buruk. Xpayah nak korek hadith banyak sangat sebab nak menangkan hujah. Doa kecelakaan manusia bukan benda yang baik, xpayah nak pusing banyak sangat. Cukup2 la gunakan agama nak huru-harakan masyarakat.

hamka said...

dari first entry, tahun 2006, aku memang anti dengan orang yang putar belit fakta ugama untuk kepentingan diri, parti, bangsa, atau apa apa..

terutama golongan berkopiah...

mereka tak pernah nak insaf..

ayik spin jer kerja dia, tujuan spin nak bodohkan parti lawan, tapi masalahnya pengikut parti mereka yang bodoh taksub pulak denagn spin kera itu, adohai...

Anonymous said...

ni tengok roda impianlah ni tu yang dok spin selalu

saya putar halim (hamka)

Anonymous said...

Hamka selalu memg anti dgm parti pas..memg die hentam kaw2..tapi kalu puak2 umno punye taik xdek plak nk komen nye.....knape hamka bgini?bukankah islam yg kita mahukan dlm negara kita.bkn islam hadhari atau liberal mcm umno

Anonymous said...

sapa yg liberal????...rasanya pkr punya ktua kot....samakan agama islam dgn agama len....bg guna nama allah lg tu....pastu sokong melayu bleh pilih agama plak....aduss....
pk pk la...nak mkn pisang ke.....

wanted....

Anonymous said...

Cukup cukup sudah...

Anonymous said...

Cukup sampai di sini saja

Anonymous said...

Berckp psl politik mmg takkan hbs..... Hamka bt entri suami isteri lg best.....

Anonymous said...

You will observe why We counsel next to co-signing regarding lending options. It's a complete distruction primed to take place. But they are still [url=http://pozyczkabezbik24.info.pl]informacje o stronie[/url] online payday loan assist corporations will most likely not supply exactly what they will promise.
An online payday loan can be a short-term mortgage using huge fees that many individuals safe and sound since they still find it a great choice [url=http://pozyczkibezbik24.org.pl]chwilówki fabryczna[/url] a great urgent condition. Typically the loan product might possibly conceal and / or postpone your mood of reckoning, nevertheless it's the most unfortunate attainable method. A good number of fiscal loans will be folded over frequently given that the buyer doesn't have sufficient cash paying typically the regular debts. This can be a horrible, steeply-priced spiral that could be really hard to cure along with will cause remarkable budgetary trouble for lots of loved ones.

Your own banker is actually correct, incidentally. That lending product help corporation attempt to be in your own payday advances pertaining to your balance. But before it can be thriving (and the frustrating most usually are not) you'll carry on to get over the really hostile collection work with the financial institution. In addition to transmitting a new cease-and-desist notice do not cease series efforts. That Rational Commercial collection agency Procedures Operate discourages [url=http://pozyczki-pozabankowe.org.pl]pożyczki pozabankowe[/url] credit card companies coming from phoning anyone any time you give some sort of standard asking for it. They also nonetheless may claim damages one during court.
This is the recommendations: That i won't traditionally would suggest funding to pay off debt, however , a amalgamation home loan is often a good plan to suit your needs. It again will allow you to pay your financial situation [url=http://pozyczkibezbik24.org.pl]pożyczki bez bik[/url] outright. In return for, choosing needed to give monthly premiums for a fresh mortgage lender. The expenditures would hopefully become in a decreased rate of along with a lesser amount of service fees.

Ahead of taking on the combination mortgage, be certain to recognize the eye pace, fees and penalties meant for skipped monthly payments. You additionally have to show you will have enough cash flow in making a installments. Yet, and not just delivering which proof your body, It is best to question your own buddy towards raise along with take on duty due to this credit card debt. They must have maintained [url=http://pozyczkibezbik24.org.pl]kredyty dla zadłużonych z komornikiem[/url] this unique from the beginning. Last but not least, I have experience far better when you got some debt consolidation mortgage loan from a well known loan company perhaps a mortgage lender or credit score sybiosis.
When my best readers really are earnestly pondering an advance payday loan, I propose people as a minimum receive kliknij your precaution safeguard connected with running a loan merchant this can be a member of all the, in whose people join numerous industry best practices.

hamka said...

dalam entry ni aku tak hentam umno maka aku sokong umnolah ye?

dalam entry ni aku tak hentam DAP, aku sokong DAP jugak ke? adohai..

apa punya bengap pemikiran..., tu nak ke mana, panjat pokok cari ilham lagi? woha!

huda said...

masa baca entry ni terpk banyak2 nama samaran kenapa persona non grata yg dipilih.. setelah di google baru paham maksud.. kreatif sgt tu.

dexs said...

Ada yg samakan umno perompak.gunakan analogi pak mat .siap rogol bini le. .kihkihkih... Hbs yg pak mat rogol anak sendiri ( ambik contoh diaorg aniaya rakyat sendiri ) tu mcm ne. Contoh tabung memali dan kohilal tu yg lesap...hakikatnya pas dari dulu memang guna dan jual agama utk kepentingan mereka..patut dah lama buang nama islam kat parti tu. .rosak islam jadinya

detective nie said...

setelah meneliti kebanyakan komen di atas........masih terdapat mereka yang x paham apa yang hamka cuba sampaikan..dan akhirnya bergadoh sesama sendiri......masalah2......doa bala kepada org lain bukanlah amalan yang Nabi sarankan....sedangkan Nabi Muhammad pernah mendoakan agar sama ada abu jahal atau umar supaya menjadi peneraju islam boleh kita jadikan contoh yang kukuh

selama ini kita terlalu terikat dengan perkara yang telah dinyatakan sehingga kita terlupa betapa salah perkara tersebut....

kepada penyokong Pas....saya harap agar Pas dapat menang dan buktikan bahawa mereka benar2 membawa identiti islam ke dalam pentadbiran di Malaysia..kalau x.....saya sendiri akan jadi pemimpin yang akan menggulingkan Kerajaan Malaysia....Ini Amaran..Bukan Kenyataan semata....

dan saya nak semua org sedar yang selama ini kita tersimpang jauh daripada perkara yang utama dalam islam.....tapi kenapa ramai yang ax sedar.....selalu bertelagah sesama sendiri dan akhirnya menyebabkkan pepecahan dalam Agama kita sendiri.....

Menurut statistik dan kajian serta pengiraan logik yang saya lakukan...serta beberapa pandangan yang telah saya ambil kira....dalam tempoh 10 tahun lagi....Malaysia akan diganggu risiko bencana/serangan/malapetaka/bahaya yang cukup besar kerana populasi orang islam yang ramai tetapi x sedar apa yang betul apa yang salah serta makin ramai yang bersikap pengecut....(kutuk sana sini tapi x berani buat tndakan....


org kat gaza sedang merana...
org kat thailand sedang kena siksa
islam kat philipines terganggu
islam kat US dan Europe di diskriminasi
org islam dilabelkan sebagai pengganas....

tapi apa yang kita buat kat sni.....




HANYA BINCANGKAN HAL POLITIK YANG TERANG2 DAH TAHU MANA YANG SALAH DAN MANA YANG BETUL....DAN TERANG2 KEDUA2 PIHAK MELAKUKAN KESALAHAN...TP KENAPA XDE TINDAKAN UNTUK MEMPERBETULKAN...YANG SAYA NAMPAK....TINDAKAN MENCERCA,MENGUTUK MENJATUHKAN SAMA SENDIRI, SERTA MENGGUNAKAN AGAMA UNTUK MERAIH POPULARITI....INI BUKAN SEKADAR PAS SAHAJA...UMN0 PUNN MELAKUKAN PERKARA YANG SAMA....DUA2 AKAP X SERUPA BIKIN....YANG DIORG BIKIN...HANYA BIKIN MALU SAMA ORG ISLAM YANG ADA KAT LUAR MALAYSIA......


TOLONGLAH WAHAI SAUDARA...HENTIKAN PERKARA YANG MERUGIKAN SERTA MULAKAN CARA YANG TERBAIK UNTUK MEMBANGUNKAN ISLAM...BUKAN MENJATUHKAN SESAMA SENDIRI.....


TOLONGLAH SEDAR

-SAYA DETECTIVE NIE-
-SAYA BUKAN ORANG JAHAT YANG SUKA MENGUTUK ORG LAIN SERTA SUKA MENJATUHKAN ORANG LAIN DENGAN MENUNJUKKAN KEBURUKAN MEREKA-
SAYA HANYA BERNIAT UNTUK MENYEDARKAN UMAT ISLAM TENTANG BETAPA JAUHNYA KALIAN TERSIMPANG DARI ISLAM-
-YA ALLAH...KAU SELAMATKANLAH ISLAM DIDUNIA INI-

Anonymous said...

aku tak suka sikap individu individu pemimpin umno yg makan rasuah.
aku jugak menyampah dengan parti pas yg yang berimej islam,tapi asyik panjat pokok makan pisang..
pkr tak ade dalam senarai pilihan aku..
tabligh pulak,membuatkan islam nampak selekeh dan pemalas dan langsung tak menyumbang membangunkan negara....
parti kapir,langsung tak berminat...

cuba korang bagi idea,apa aku nak buat sekarang.....

-adoyai-

Anonymous said...

ko buat bodo je! sebab semua org salah kan? apa punye pisang lah!

Anonymous said...

kepada anon 7.57 am di atas.

Aku bagi ko idea.

Kalau ko memang orang lelaki islam maka ko pergilah berjemaah 5 kali sehari di mana mana tempat azan di azankan yang terdekat.

Lepas tu ko sembahyang hajat 2 rekaat minta dengan Allah jalan apa harus ko pilih.Aku dah buat sebab tu aku suruh ko buat.

Aiman tak kisah said...


Anon 7.57 tu pisang kaki la

mana ada buah.

kalau tak nak buat bodo buat lembam je kui kui kui...

Anonymous said...

Pukul orang tu salah tapi sebat orang yang berzina,tak salah

Potong tangan orang tu salah,potong tangan pencuri,tak salah..

Bunuh dibalas bunuh..

Yang disebat tu orang islam,yang dipotong tangan pun orang islam,yang dibunuh pun orang islam..Kejam ke?Mungkin mereka dipotong tangan etc. sebab ada hamba Allah yang mendoakan semoga mereka mendapat balasan sedemikian rupa,maka Allah kabulkan.Dah tentunya Allah tak kejam.Hancur ke tidak seseorang tu,Allah punya izin

hisham said...

Tgk akhlak2 dlm majlis debat pun......adohai! Gelap hati.

Vargatron said...

komen Dr MAZA dgn UZAR, camnih lah komen cendekiawan yg amik pendirian diam dulu ikuti dan dgr penjelasan dr kedua pihak bkn yg jenis "spiral of silence" pastuh komen based on mainstream media yg biased
http://www.sinarharian.com.my/nasional/dr-asri-doa-kehancuran-dibolehkan-jika-dizalimi-1.107047

http://www.sinarharian.com.my/nasional/zaharuddin-lebih-baik-doakan-individu-atau-organisasi-dapat-petunjuk-1.107057

Anonymous said...

semua orang xsedar asbab orang buat dakwah manusia yang xkenal agama dekat pada agama..orang yang xkenal langsung kehidupan Sunnah boleh amalkn..sebab apa orang islam xnampak kebaikan pada jemaah dakwah??

sebab cinta dunia takut mati??

bertahun2 manusia seluruh dunia doa kt depan kaabah supaya bantu orang islam tapi Allah xbantu..sbb apa??

tinggalkan kerja dakwah cara nabi..

ramai yang buat dakwah,ramai dikalangan orang islam yang ada fikir untuk agama tapi sayang ramai yang ikut kehendak sendiri..xikut kehendak Allah..

jadi kesimpulannya xheranla tgk orang islam jadi macam hari ini..:-(

依之汉 said...

Saya berpegang berdoa supaya orang yang menzalimi mendapat hidayah Allah lebih aula. Tak gitu?

hisham said...

Boleh sesiapa bagi link kalau ada doa2 hidayah dan petunjuk utk pemimpin2 UMNO (dengan menyebut nama fulan) dari pemimpin2 PAS. Gembiranya kalau dapat mendengar.

Anonymous said...

As Salam,

Dok payoh taksub sangat pada politik, mereka yg ada kuasa n kepimpinan tertinggi dok minum semeja n gelak ketawa(tp di hotel b'bintang2 la, bukang keda kopi) kita yg ikan bilis je bertegang urat, apa faedah... :D

Anonymous said...

hamka...

aku ingatkan orang pas je yang panjat pokok makan pisang,
orang tabligh pun sama jugak...
semua yang baik Allah bagi kat dunia ni disebabkan adanya geng tabligh..
sampai ada yg kata kalau tak disebabkan usaha geng karkun,hidayah Allah takkan turun...
rezeki,hujan, hatta islam kekal sampai sekarang pun atas usaha karkun fikir pasal agama.....

cuba kau bagi karkun makan epal sekali sekala...
asyik makan pisang je.....tu pasal la buat fatwa
kera!.......

ps. jangan la malu malu nak tegur geng yg kita suka!

Anonymous said...

nabi Muhammad saw telah dihantar atas muka bumi ni sebagai pembawa rahmat seluruh alam..jadi nak dapat rahmat Allah kenalah ikut cara nabi..simple je..

jadi xheranlah kenapa geng2 tabligh pembawa rahmat SELURUH ALAM..dan xheran kenapa jemaah tabligh ada diseluruh dunia..

doakan aku supaya dapat keluar bersama mereka

hamka said...

komen Dr MAZA dgn UZAR, ada sama macam point aku, alhamdulillah, ada sama jugak dengan UAI, terima kasih vagatron bagi link..

kepada orang PAS yang panjat pokok cari silap UMNO sambil makan pisang dan doa laknat, semoga dapat hidayat..,

kepada orang tabligh yang makan pisang sambil doa hidayat, jangan lupa koyak kulit pisang ikut sunnah Nabi,

Woha!

Anonymous said...

hallo bro...

sunnah tu bukan sekadar meniru fizikal dan perbuatan nabi sahaja...

mengikut cara nabi berfikir juga satu sunnah...
contohnya berpakaian mengikut suasana setempat...selagi tidak mendedahkan aurat,ianya diajar oleh nabi bro....kalau dinegara kita kebiasaanya memakai baju melayu dan bersamping,maka sunnahnya ialah kita pakai baju melayu bro....

berubat pun sama bro....
ikut perkembangan zaman,zaman rasulullah teknologi yg ada cuma jampi bro...so rasulullah cuma ingatkan kalau nak jampi guna ayat quran shj...
rasulullah pernah berubat dgn tabib yahudi dizamannya,sebab itu shj teknologi yg ada selain jampi...

gosok gigi pun sama bro...
zaman rasulullah teknologi berus gigi yg ada cuma kayu sugi,abu lahab ,abu jahal pun pakai kayu sugi tu jugak...
dengan teknologi yg ada sekarang kau nak pakai kayu gi jugak,lantak kaulah bro..

kenderaan pun sama..teknologi yg ada waktu tu cuma unta ,kuda dan keldai.....kalau lu nak ikut sunnah fizikal rasulullah ,lantak kaulah nak naik keldai kat hiway...
mungkin ada pahala sunnah disitu......
wallahua'lam........

Anonymous said...

hallo bro...

lu paham ke tak bro....wa risau lu tak berapa nak paham....
takpe,wa tambah lagi sikit....

zaman permulaan islam cara dakwah yg sesuai adalah dengan mengetuk pintu dari rumah kerumah("dakwah bissir")secara sembunyi bro...pasal waktu tu islam belum kuat dan banyak musuh...
bila nabi balik semula kemekah setelah berhijrah kemadinah,nabi tukar dakwah secara terang terang bro...
nabi ikut keadaan dan masa bro...

tapi zaman sekarang dengan segala kemudahan dan kebebasan serta teknologi media yg pelbagai...lu masih nak ketuk pintu rumah orang?....
lantak lu lah bro....mungkin ada pahala sunnah....

cuma jangan buat orang meluat dengan lu sudahlah bro...lebih lebih lagi jangan orang meluat dgn islam(nauzubillah)sudahlah bro.......

wa harap lu paham......dan yang paling penting lu boleh hadam....jangan pura pura telan sudahlah.......

ok bro.....ma'assalaamah......

hamka said...

aku copy paste balik entry yang aku tulis ketika umur 25 tahun:

copy/paste:

mamat kata: kau kan nak ikut sunnah, kenapa tak naik unta ke, kuda cam Nabi buat? kenapa naik motor?

Aku kata: Hek eleh mamat nih, Nabi mana ada ajar doa naik unta@kuda?, nabi ajar doa naik kenderaan, aku naik kapal selam pun baca doa nih!, kalau kau terer, aku nak belajarlah jugak doa naik unta dan kuda ha ha ha…

Nabi ajar doa naik kenderaan, Nabi ajar solat berjemaah, Nabi ajar berdakwah rumah ke rumah, nabi ajar ketuk pintu waktu hujan, Nabi ajar bagi salam tiga kali dengan salam yang orang jaga boleh dengar, orang tidur boleh sambung tidur..

apa Nabi ajar tu yang kita buat, jika orang meluat dakwah pintu ke pintu, abu jahal, penduduk taif pun meluat jugak, zaman nabi nuh orang meluat jugak, tapi Allah tak ubah tertib, dakwah jumpa orang ni semua Nabi buat, jika kita rasa tak sesuai, nak buat dakwah cara lain, sebab cara Nabi ni orang menyampah, peduli apa? apa cara lain orang tak menyampah? dakwah menyanyi pun orang menyampah, dakwah internet pun orang meyampah, dakwah politikpun orang menyampah..

end copy paste.

hamka said...

eh, pernah tulis bab fikir Nabi di sini:

http://keretamayat.blogspot.com/2011/02/masih-islam-atau-sudah-beriman.html

polaris.saujana said...

haiiii...

here it's come the problematic scheme...
"11:23 PM, November 26, 2012"

Creating sarcastic? Need divine revelation? At the end, I pretending to be smiling.

hamka said...

SAHABAT AMALKAN SUNNAH, KERANA ITU ADALAH SUNNAH...

KITA PULA TINGGALKAN SUNNAH, KERANA ITU ADALAH SUNNAH...

adohai..

Anonymous said...

wa dah agak lu tak berapa nak paham....ketuk pintu tu cuma sunnah fizikzl bro.....
sunnah cara berfikir rasulullah ialah menyelamatkan manusia dari api neraka.....

lu nak ketuk pintu ke ,hantar utusan manusia ke,itu tak penting bro...

yg penting adakah lu boleh selamatkan manusia dari api neraka.....cara macamana tu, lu ikut keadaan bro......

aku cuma risau dgn cara yang membuatkan orang lebih jauh dari agama...

aku pernah ikut orang ketuk pintu bro......orang bukan makin suka...makin menyampah adalah.....sepuluh rumah yg kita ketuk,tiga rumah je yg nak bersemuka.....tu pun kelat je mukanya bro....

lu kena ingat bro... berdakwah bukan untuk kita dapat pahala sunnah bro....itu shellfish namanya....

dakwah tu untuk menjauhkan manusia dari api neraka bro.....untuk dekatkan manusia kepada agama,.....

bukan untuk kita mengaut pahala brooooo.......

afwan jazilann...bro....

Anonymous said...

Kepada mamat bro bin bro, eh aku rasa ko ni yg ketinggalan zaman lah atau tak paham sgt2 ni... Sori bro malas nak explain takut lagi tak paham, teruskan mencari bro bin bro

Bukan gadis usrah said...

Eh betol lah ketinggalan betol bro bin bro tu, Mamat bro ni lawak lah, teringin nak tgh muka hehe

Anonymous said...

Bape umur mamat bro ni agaknya!? Ermmm "SHELLFISH" betul lah!

Anonymous said...

Petronasfish lah budak bro ni!

Anonymous said...

alamak...wa silap bro......

wa nak tulis jual ikan....tapi tertaip kerang la pulak....

tengah tengah malam wa memang selalu teringin kerang bro........sori aa........

Anonymous said...

anon bro...kalau kau tak mampu buat ketuk pintu rumah ke rumah tak payahlah nak bising...tidak salahkan orang mau berdakwah ikut cara Nabi, orang tu boleh terima @ tidak bukan urusan kita sebab Allah jugalah yang memegang hati2 manusia...kau buat jak mana yang kau mampu buat...

himayah

Aku pun Bro said...

Sunnah Nabi tak pernah berubah walau apa zaman .
Zaman batu, zaman kayu zaman logam atau zaman nuklear..

Jangan perlekeh sunnah Nabi nanti binasa dunia akhirt.

Lebih binasa kalau tak tahu yang mana sunnah nabi.

Anonymous said...

Keretamayat agen umno cuba musnahkan islam

Anonymous said...

BRO suka makan kerang? patot lah! ingat bro kerang, sunnah nabi kejayaan dunia akhirat! baju melayu pun SUNNAH? bro memang kerang!

Anonymous said...

"Keretamayat agen umno cuba musnahkan islam"

Dalam banyak2 ayat, aku paling suke perkataan ni, ni ayat lazim kera2 bila tak dapat pisang,

Woha!

-.-' Hamka, amer sab marah mung lepak depan keyboard lama2, dia soh balik li udang galah.

Anonymous said...

cuba muhasabah diri...
tengok cara mereka mendidik ank-ank mereka...
dan selidik... bukan dengar dari berita, internet atau surat khabar.. semoga Allah mengampuni mereka...
kenali siapa mereka baru tahu diri mereka.. bukan dari mulut/fitnah orang...

mrsRons said...

kite sehaluan munkin.. woha

Anonymous said...

hallo..hallo...testing,testing one two three..

Anonymous said...

Assalam

Bukan ketuk pintu rumah...tetapi pintu hati. Pergi dengan kasih sayang. Fikir, zikir, syukur dan sabar. Dolu-dolu ikut gi ketuk pintu rumah, tak dok dalam adap ghast ker?

Khalid

Apa yang memalukanmu sebenarnya menjadi kebangganku.

NURA said...

Sesekali.

Aku cakap ngan hubby aku.
kalau wat program rumah ke rumah kemudian kena marah atau kena hempas pintu, tolong jangan marah.

Tapi kalau sesekali kena maki dan baling kasut baru lah Rambbo.

Sesungguhnya malaikat bersama-sama selagi tidak melawan dan tidak berdebat.

Biar semua orang benci asalkan Allah suka.

Semoga hubby ku dan yang seangkatan dengannya bertambah tabah dan kuat.

Anonymous said...

semoga umat islam tak meluat dengan orang orang macam korang,dan lebih lebih lagi orang tak makin banyak ber dosa disebabkan cara korang berdakwah........

keghairahan korang mencari pahala sunnah tanpa akal membuatkan orang lain berlaku biadap dan berdosa sesama islam...

rasulullah mempelbagaika cara untuk menyelamatkan manusia dari api neraka....

dizaman awmal islam rasulullah mengetuk pintu dr rumah kerumah,setelah berhijrah kemadinah rasulullah tidak lagi mengetuk pintu,beliau membina masjid,melaungkan azan,berkhutbah,dan berbagai cara lagi

bila berhadapan kanak kanak rasulullah menggunakan cara bergurau dan bermain,dengan remaja rasulullah berkawan,dengan sebaya berteman,begitu juga dgn orang tua adakalanya rasulullah bergurau......

apa yang penting cara itu mesti memikat dan menyenangkan orang....baru orang tertarik dengan kita dan mudah mudahan tertarik juga dgn islam........

-adoyai-ssa-

Anonymous said...

"Ulamak"2 PAS menyeru & mewajibkan demonstrasi/rusuhan Bersih 1,2 & 3 sehingga Nik Aziz dgn bangga mengakui membiayai peserta demo dan membuat kerosakkan di ibu negara. Adakah ini tindakan Islamic. Bukankah perkara ini telah disebut dengan jelas di dalam firman Allah s.w.t di dalam Surah Al-Baqarah Ayat10, 11, 12 & 13... Nilaikan lah sendiri dgn berlapang dada, InsyaAllah..

saya meluat dengan PAS, harap PAS ubah cara berdakwah mereka seperti UMNO, baru saya ikut.

Anonymous said...


saua meluat tengok penampilan nik aziz dan haji hadi pakai jubah orang arab, kenapa tak berpakaian macam mat sabu.

apa yang penting cara itu mesti memikat dan menyenangkan orang....baru orang tertarik dengan kita dan mudah mudahan tertarik juga dgn islam.......

saya benci pas dan meluat dengan dakwah cara mereka yang kolot.

-adoyai-ssa-

namakuamir said...

setelah berhijrah kemadinah rasulullah tidak lagi mengetuk pintu,beliau membina masjid,melaungkan azan,berkhutbah.

walaubagaimanapun, rasullallah telah arahkan sahabat untuk kentuk pintu semua rumah di madinah, iaitu abu ayub, dan juga menghantar 70 pendakwah ke bir moona, rasulullah juga menghantar 70 jemaah dakwah di sekitar tanah hijaz. apabila Nabi wafat, sahabat dan tabieen telah pergi ke seluruh dunia, pada mulanya orang meluat, tapi sebab mereka dahagakan hidayat, perasaan meluat mereka bertukar kepada kasih sayang.

harap kau tak meluat bila malaikat maut ketuk pintu rumah dengan muka bengis dan mata menyala.

wakaka

Anonymous said...

salam...

inilah masaalahnya bila individu individu yg suka panjat pokok makan pisang....

bila dia masuk satu satu kumpulan, baginya kumpulannya buat apapun semua betul....sapa yang kritik kelemahan kumpulan yg dia suka,maka dia akan terus panjat pokok makan pisang....

individu macam ni memang banyak berada dalam semua kumpulan....dalam umno ada,dalam pas pun ada,dalam pkr pun ada,dalam tabligh pun banyak(macam komen kat atas tu,siap guna nama org lain pulak)........

mana tuan blog ni..... tegur tegurlah sikit geng yg engkau suka tu.....janganlah bila kena batang hidung geng yg kita suka buat buat senyap buat buat tak perasan............
tapi kalau kumpulan yg tak sebulu dgn kumpulan yg dia suka buat silap sikit cepat cepat dia hentam......

adoyai.......

hamka said...

aku suka pas. aku dah tegur geng parti pas.

tegur sebab sayang...

Anonymous said...

giler ke apa ni...

Zek said...

xde siapa pon yg maksum kt dunia ni masing2 ade kelemahan sendiri so jgn la terlalu taksub dgn mana2 parti kerana tidak ade parti yg benar melainkan parti Allah taala..

sy melihat parti pemerintah skrg terang terangan mengamalkan sistem kufur..jadi yg penting skrg ini adalah umat Islam malaysia bersatu menolak sistem kufar ini dgn tidak berpihak atau menyokong parti pemerintah..

Insya Allah bila ini terlaksana Allah akan permudahkan segalanya.. kerana jika kita masih memilih pemimpin yg korup pastilah Allah tidak akan menolong kita..sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada org2 yg fasik

mudahan2 kita semua mendapat hidayah dn petunjuk..aminn

zek danial.facebook
com

Zek said...

xde siapa pon yg maksum kt dunia ni masing2 ade kelemahan sendiri so jgn la terlalu taksub dgn mana2 parti kerana tidak ade parti yg benar melainkan parti Allah taala..

sy melihat parti pemerintah skrg terang terangan mengamalkan sistem kufur..jadi yg penting skrg ini adalah umat Islam malaysia bersatu menolak sistem kufar ini dgn tidak berpihak atau menyokong parti pemerintah..

Insya Allah bila ini terlaksana Allah akan permudahkan segalanya.. kerana jika kita masih memilih pemimpin yg korup pastilah Allah tidak akan menolong kita..sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada org2 yg fasik

mudahan2 kita semua mendapat hidayah dn petunjuk..aminn

zek danial.facebook
com

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Apa punya orang la korang, orang utan pun x macam korang orang bandar orang kampung...
orang utan diam diam duk kat hutan x kutuk korang x campur hal politik korang, korang kait kaitkan plak diorang dengan hal hal politik korang..
apa punya orang la korang :))
Cubalah bersopan santun dengan makhluk yang lain..

http://www.youtube.com/watch?v=Ud2fwKpJRDM

Sebenarnya aku pun x suka dengan Parti PAS ni sbb Pas ni suka mencampur adukkan perkara yang hak dengan yang bathil..

Ibnu Abbas radliallahu ‘anhuma berkata,
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
“Sesungguhnya Allah tidak mengumpulkan umatku di atas kesesatan.
Dan tangan Allah bersama Al-Jama’ah.
Barangsiapa menyimpang dari Al-Jama’ah,
bererti dia menyimpang ke neraka.

"ALLAH TIDAK AKAN MENGUMPULKAN UMATKU DI ATAS KESESATAN"
Tapi saya hairan bagaimana ada jemaah islam(PAS)boleh bersekutu dengan Syiah yang jelas kesesatannya..(SESAT)
(SYIAH : rujuk fatwa ahli sunnah),
bukan saja Syiah bahkan dengan golongan kafir.(SESAT)
(KAFIR : rujuk Surah Al Fatihah)...

adakah rasulullah s.a.w mahu mengaku bahawa ini adalah umatnya?

Fikir fikirkan...

Unknown said...

Kenapa puak puak PAS begitu yakin bahawa jika dapat memerintah negara barulah negara islam dapat didirikan?
Apakah pemerintahan itu yang berkuasa atau Allah yang berkuasa memberi hidayah?
Tidakkah kamu memahami sejarah Firaun yang zalim yang mempunyai seorang isteri yang beriman kepada Allah, apakah yang mencegahnya dari hidayah Allah jika Allah berkehendakkan hidayah untuknya tanpa memerlukan asbab pemimpin..
Tidakkah puak puak PAS memerhatikan bagaimana isteri Nabi Nuh a.s walaupun difikirkan ia selayaknya mendapat hidayah dari Allah kerana disisinya seorang nabi, namun hal itu bukanlah jaminan baginya untuk mendapat hidayah, bukankah itu menunjukkan bahawa hidayah itu tidak ada kena mengena dengan pemimpin...

Unknown said...

Politik rasulullah saw,menyatukan ummat..maafla sebab politik dunia memecah belahkan ummat..perjuangkan islam konon..orang tabligh pun mereka hina..taksub hanya pada Allah & rasul,bukan taksub pada politik dunia..politik nabi saw,bersatu hingga ke akhirat..guna quran untuk politik dunia??"dan tidak kami utuskan engkau wahai muhammad melainkan RAHMAT skalian alam..

Unknown said...

Sedap sgt demo kato ko ore,cito bab munafik la apo la..mu tau dok,zman rasulullah saw nk knal munafik camno?munafik ado 2..yg prtama,bila dgr azan x solat di masjid..yg kedua,bila diseru marilah berjihad,dia xnk n dok umah..yg paling sesat,guna quran untuk menyesatkan orang lain..banyakkan baca hadis,jgn smbong nak baca hadis..tempat demo jugok tino 3org bertudung tu pijak2 quran tahun lepas..kata serambi makkah..serambi makkah kat aceh Allah hantar tsunami lagi..dakwah ikut pale otak sendiri meme ar kelaut..korg sibuk nak cegah mungkar,org pas sndiri yg pusing quran...Allah kata dlm surah alimran ayat 110,ajak pd kbaikan..ayat tu ckp,ajak pd kbaikan dlu..brula Allah smbung,cegah pd munkar..apsal x ikut step Allah?raso puok demo ni lbih btul dr Allah ke?fkir sblum brkata2..inshaaAllah

Unknown said...

X amal sunnah scara kesluruhan,mmg xkn tau..solat cara nabi,dkwah pn cara nabi..tang mana plak bleh cara sndiri?kne fhm konteks sunnah ni hikmah..tang mana plak sunnah jd sunat?pastu kluar fatwa baru sunat x buat xpe,x dpt dosa..sebab tu kita banyak ikut cara sendiri..ingt Allah hadap plak nk tgk cara korg..untuk apa Allah turunkan nabi?hiasan?of coz la untuk diikuti 100% hingga hari kiamat..klu nabi doa bala manjang,kau ingat kau ni islam ke skrg ni?silap2 satu malaysia kafir..jgn smbong dgn sunnah rasulullah saw,kekasih Allah..sunnah nabi,dkwah dgn kasih syg..dkwah dgn marah,Allah benci n Allah perintahkan ikan nun utk telan nabi yunus..jgn guna quran untuk parti korg ye,prosak agama

Unknown said...

Bkn mksud cmtu..disebabkn puak kopiah ni,maka smua kopiah di malaysia jd busuk..mmg x bgusla..org mukmin bg manfaat bkn bg mudharat..kopiah lmbang agama..dh kalau guna kopiah utk diri sndiri,mmg jadi fitnah la..
Mtk maaf ckp..org tabligh pn kopiah jugak..ade mereka ajak pd diri mereka,kumpulan mereka?xde..mereka ajak pd Allah n rasul trus..n x ajar utk pecah belahkan ummat..n byk surau pas x bg jmaah tabligh msuk,pdahal korg kan fhm agama?kaki pusing..sbb tu islam jd fitnah kat malaysia

Unknown said...

Sekurangnya2 puak tabligh x ajak kepada parti,tp ajak kpd Allah,rumah Allah n kekasih Allah nabi Muhammad saw kn?jgn komen mcm xde agama ye saudara..kau x hina tabligh,tp kau hina nabi..hina nabi maknanya hina Allah..jgn menyanyah sgt,baik kau baca kisah nabi n sahabat2 nabi..kau ni dh jd 72golongan ni..istighfar je der

Unknown said...

At least kerje mereka tu baik,stakat anda ni yg rse bagus..pelik aku korg ni..pduli la background..mreka dr brbagai background tau,tp brsatu krana agama..korg?brbual mcm ilmu tinggi tp smua hina usaha nabi..usaha tabligh ni usaha nabi,bkn usaha org tabligh..kite smua trmasuk sy ni bdoh,tp bdoh tu simpan msing2..kita ade akal,manusia bkn binatang..binatang zman nabi pn buat dkwah..pokok kurma mati pn buat dkwah..kau jgn menyanyah hina nabi..akal ade maa Allah bg..gunala dgn sbaiknya..fkir bkn taip je..

Unknown said...

Wow,sembang agama tp hina sifat nabi?wow hebat tuan2 ni..ptutla Allah hntr bala skrg ni..wow2..nabi kata,fitnah itu mati,maka celaka lah siapa yg menghidupkannya..anda smua fikirla..hina nabi,nabi x rugi..hina usaha tabligh nabi,kami x rugi..fkir sndirila..jgn rse slmt kat dunia akhirat bila dh burukkan sifat nabi...Allah dh tnjuk kat tsunami aceh,gempa palu,pn korg ckp cmni?ckp bdoh nti x trima..dh jelas kat internet pun x fhm lg?xkn nk tggu matahari trbit dr barat???

Unknown said...

Yahudi guna phd ( dktor falsafah)..tujuan utk brainwash manusia supaya guna akal n logik..kau kne fhm,kau tu berakal sgt kn smpai nk hina sifat nabi..kau kne ingt baik2..hakikat agama,tidak sedikit pun guna logik..logik utk org kafir yahudi..yg kau nk ikut sgt yahudi wtpe?nabi org plg bijak smpai kiamat bijak dia..yg kau prasan kau ni bijak dr nabi ke?ape slh follow nabi?kau taksub sgt dgn logik akal,tapi xde ketaatan pd nabi..sembang la lu org..lu org bgus sgt,ajk la org gi masjid,tmpat plg Allah cinta..stakat komen,x grak,baik x payah

Unknown said...

Baca kisah sahabat2 nabi,klu.x nti kite trgolong dlm 72golongan fitnah..korang xtau,jgn fitnah..drp kau sibuk nk btulkn tabligh,baik kau btulkn diri sndiri..xtau tnya,bukan hina..kau dh lebih dr nabi plak nk guna akal..taat x guna akal..dia guna hati..fkirla

Unknown said...

Politik dgn tabligh kn jauh beza..politik ajak musuh,tabligh ajak kawan..kite smua hti binatang,sbb tu ajk prgi rumah Allah supaya kita yg binatang ni jadi hamba..very simple apasal kburukan jmaah jgk korg tgk..mmg x guna akal