Nov 9, 2012

Haid, Tahukan korang?


(Entry ni bukan untuk semua lapisan masyarat, sila baca dengan berlapang dada, adohai..)

Aku terima email, komen di blog dan PM di Fb yang kata best sangat baca kisah laki bini versi spontan yang aku update di FB dan suruh aku sambung hari-hari...

Tapi aku menulis spontan sahaja, ikut suasana isu semasa hal ehwal laki bini.

Jika takde yang menarik, aku tak tulislah,

(macam hari ni..)

So, hari ni dah ada yang tanya follow up, “takde kisah laki bini yang baru ke bang?.”

Aku cakap, “takde yang menarik sangat.”

Kata mereka, “takpe.., saya rasa semua kisah laki bini versi keretamayat pasti menarik.”

Jadi aku cakap, “ok. Jap lagi aku update kisah laki bini yang baru.”

Jadi akupun tulis..

“kisah laki bini hari ini, bini aku datang haid-sekian terima kasih-Woha!

Lepas dah post terus ada yang komen, tak baik cik Hamka mengaibkan bini sendiri, berdosa cerita aib bini di internet. seburuk buruk suami adalah mereka yang cerita aib bini pada orang ramai..

Woi woi woi, apahal pulak bagitahu bini datang Haid boleh datang aib?, bini aku siap gelak berguling waktu aku update, korang pulak rasa aib? Tak paham aku dengan orang yang komen tak puas hati siap qoute hadis dan nas yang tak releven, aku rasa tentu yang komen marah-marah ni baru putus haid- tu yang meroyan macam orang sakit puan- woha!

Malas aku nak berdebat..., lantak koranglah.. adohai.

***
Bercerita bab Haid, bagi yang tak tahu, Haid adalah darah yang keluar dari kemaluan orang perempuan sebab mereka tak mengandung.., jika lepas kahwin dan lepas bersetubuh dengan Laki dan kemudian Haid tak keluar itu namanya “Bunting pelamin”, dan jika tak kahwin dan lepas berzina  dengan Pakwe dan kemudian Haid tak keluar itu namanya “Bunting anak haram”, dan itu cerita lain.

Haid ni ada 7 warna:- hitam, merah, koko@coklat, kelabu, kuning, perang, dan color tanah, lepas tu jika ada ala-ala jeli yang berwarna perang atau kekuning kuningan, pun masih lagi haid..

Senang cerita, Haid ni bermula dengan warna gelap, lepas tu merah, kemudian merah kekuningan kemudian kuning dan second last kelabu, dan last warna putih atau jernih, jika masih was-was boleh chek guna kapas, tengok warna haid tu, jika warna macam yang aku sebut di atas, dalam tempoh 15 hari, semua di kira haid, tapi jika check dengan kapas dan jumpa cecair yang warna putih, atau keputih-putihan, itu dikira keputihan dan bolehlah mandi wajib, waktu mandi wajib jika keluar cecair warna kuing ke emasan dan waktu keluar korang rasa nak kencing, maka itu adalah air kencing. Adohai..

Waktu haid, korang dah tak wajib bersolat, tak boleh tawaf di kaabah, tak boleh pegang Al quran, tak boleh iktikaf dalam masjid, tak wajib berpuasa, diharamkan bersetubuh, dan lain lain larangan, sila rujuk ustaz..
Haid ni paling lama 15 hari dan paling sikit sehari semalam,  selain darah Haid, ada jugak darah lain keluar dari kemaluan orang perempuan iaitu Darah Nifas dan Darah Istihadhah, sila rujuk ustazah Nor Bayah.

****
Tiba tiba terdengar ringtone menandakan SMS masuk:

Rupanya SMS dari bini aku:

“Balik pukul berapa hari ni?”

Aku dengan gelojohnya jawab SMS:

“Haid dah habis ke?”

Woha!

****
Bercerita bab Haid, aku rasa ramai perempuan sangka, puasa sahaja yang kena ganti waktu Haid, sedang solat tak payah..

Ewah ewah ewah, ringannya mulut.., Sebenarnya, solat ada jugak kena ganti lepas Haid habis, sebagai contoh, jika korang mandi waktu asar sebab suci waktu tu, korang wajib solat asar dan qadha zohor, kalau korang suci dan mandi waktu isyak, korang wajib solat isyak dan kena qada solat maghrib..., atau nak lagi faham, korang kena qadha solat yang boleh dijama’kan, jadi subuh tak payahlah nak qadha jika suci waktu zohor.. atau jika korang mandi waktu maghrib, asar tak payahlah qadar, Cuma jika korang suci waktu asar tapi terbabas mandi waktu margrib, kenalah qada solat asar dan zohor.., faham?

Nak lagi faham, sila rujuk kitab Ihya' Ulumuddin karangan Imam Ghazali.

Aku ambik satu case study.

Jika korang sedang Haid dan lihat darah berhenti waktu dah nak masuk Maghrib, yang mana sempat pulak korang solat asar walaupun baru satu rakaat, maka wajib bagi korang qadha solat zohor dan asar.
Eh? Kenapa perlu di Qadha solat Asar dan Zohor? Qadha solat asar sudahlah..

Ini namanya ‘Ihtiyat’ , iaitu mengambil jalan hati hati yang mana mungkin akibat kecuaian korang menyemak kemaluan, boleh jadi haid korang sudah kering dalam waktu Zohor lagi, so gantilah solat zohor jugak.., sama jugak isu magrib dan isyak, aku rasa korang boleh selesaikan sendiri case study masing masing.

****
Sambung balik kisah bini SMS, rupanya bini suruh beli tuala wanita.

Dan tuala itu sudah ditetapkan jenamanya. Oleh sebab aku sudah tua, boleh lupa pulak jenama tuala yang bini pesan.

“Adohai, jenama apa bini pesan tadi, yang aku ingat, bunyinya agak lucah.. dan di hujungnya ada huruf X”
Nak tanya malu, akupun cari sendiri tuala yang jenamanya agak lucah..

Aku cuba cari jenama Pellix- Takde.

Aku cuba cari jenama Pennix- Takde.

Aku cuba cari jenama Zacaxx- Takde.

Aku cuba cari jenama Dicxx- Takde.

Aku cuba cari jenama Conecxx- Takde.

Aku cuba cari jenama Kotexx- Eh?,,. ADA!!!

"Yang ni kot."

Akupun beli jenama Kotex.

Bila SMS bini balik, bini cakap tepat sekali jenama tuala wanita ini. Kotex!

Woha!

( walaupun aku sudah tua, masih mampu beli barang pelik pelik, tahniah pada diri sendiri.)

****

Seminggu kemudian.

“Dah solat?”

Tanya laki pada bini.

“belum boleh solat bang”

Lakipun mengeluh..

“adohai”...

Bini sambil senyum berkata:

“abang mengeluh sebab saya tak boleh solat ke, atau sebab lain?”

(sekali lagi: Adohai...,)

****
Tahukah korang, pada zaman dahulu, orang-orang Yahudi dan Arab Jahiliyah menganggap wanita haid adalah najis, oleh sebab itu mereka tak nak bergaul dengan bini yang datang haid, tak nak tidur sekatil, tak nak makan sekali, sentuh pun tak nak, serumah pun tak nak!

Tapi dalam islam, bab bini datang bulan atau Haid. Napi ada bersabda, "Segala sesuatu boleh kamu perbuat dengan binimu yang sedang haid kecuali bersetubuh”

Di tempat lain, sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: “Sesiapa yang menyetubuhi wanita yang sedang haid ataupun menyetubuhi wanita di saluran duburnya, sesungguhnya dia telah kufur”

(Riwayat Tarmuzi)

So, kepada suami, jangan gelojoh sangat okey..

****
Suatu malam yang lain, balik dari masjid, sampai jer kat rumah, terlihat anak sedang bermain dengan kayu penyapu.

Aku terus tanya anak:

“Dah solat belum?”

Jawab anak:

“belum..”

Lantas aku ambil kayu penyapu dan ketuk anak suruh mereka solat.

Aku masih dalam keadaan marah, nampak bini duduk tengok TV.

Aku tanya pulak pada bini.

“Dah solat belum?

Jawab bini:

“belum boleh solat bang”

Akupun.., akupun..,  ketuk.., arghh, akupun ketuk kepala lutut aku dengan penyapu.

Woha!

****
Arghhh, baca lah email pulak, eh ada soalan menarik?

“Salam bro, betul ke jika ketuk kepala lutut dengan tumpurung, zakar yang menegang boleh mengendur?.”

Aku jawab:

“jangan ketuk tanpa ilmu, salah teknik ketuk lutut, mungkin boleh mati pucuk.., cara yang berkesan untuk mengendurkan zakar adalah dengan membayangkan diri banyak dosa dan bayangkan sedang masuk neraka berpelukan dengan Abu Lahab, isha-Allah, akan mengendurlah zakar anda.”

Woha!

( Sejak bila driver keretamayat jadi pakar sakit Tuan ni? Adohai...)

****

Tahukah korang, binatang tak keluar darah Haid macam manusia, mana ada kucing pakai kotex bila tak berzina, walaupun mereka mamalia, pelik bukan? Itulah kuasa Allah..., manusia bila telur (ovum) tidak di senyawakan oleh Sperma (air mani lelaki) maka telur akan di keluarkan bersama darah haid, tapi binatang, bila mereka tak berlaga lubang-kencing, telur mereka akan di serap balik dalam badan, atau dalam istilah sainsnya: “estrous cycles reabsorb endometrium” tah apa aku pun tak paham?, betulkan balik jika aku silap,

Tapi dalam-dalam banyak binatang, ada jugak yang keluar Haid.

Iaitu kura-kura.

Woha!

****
Kisah malam semalam...

Lelaki 1: “Hamka, malam ni free tak?”

Aku: “Kenapa..?”

Lelaki 1: “Aku nak ajak kau minum, sembang sembang bab politik, nanti aku belanja kau makan apa-apa..”

Aku: “Tapi aku kena confirmkan dengan bini dulu..”

Lelaki 1: “Eh?, tak sangka, lelaki macam kau, nak ke mana-mana, kena mintak izin bini, ha ha”

”Kau jangan salah faham, aku nak confirmkan dengan bini aku, Haid dia dah habis ke belum, jika dah habis, maaf, malam ni aku sibuk!”

WOHA!

( Teknik paling Rare menolak ajakan member yang mengajak membuang masa. abang abang, sila take note.)

Arghh, apa kejadah cerita bab Haid tak habis habis, baik aku berhenti menulis sebelum menjadi lebih mengarut..

Sebagai penutup entry ni aku nak kongsi teknik paling rare dalam bab meminta diri dari satu-satu majlis memandangkan aku pun memang nak mengundur diri..

Sebagai contoh, Bila bersembang secara beramai ramai di kedai kopi dan bila tiba waktu mahu mengundur diri, maka ada yang beri alasan.

“balik dulu, bini suruh beli barang dapur, takut kedai tutup”

Atau,

“balik dulu, nak ambik anak tuisyen”

Atau.

“balik dulu, nak kena tidur awal, esok kerja”

Itu semua alasan malas nak bersembang sebab dah boring dengan isu yang disembangkan dan mahu balik tapi mengundur diri dengan alasan yang sopan.

Jadi Hari ini aku akan ajar korang teknik paling rare dalam bab meminta diri dari satu-satu majlis.

Mulanya sebut macam ni:

“Balik dulu.”

Dah tentu Lelaki lain akan menyampuk:

“Eh? Relekslah Hamka, malam masih muda, awal lagi ni?!”

Sekarang, masa untuk jawapan paling rare.

“mintak maaf, bini aku baru habis Haid.”

Woha!

Ps: Sekian terima kasih. Cukup sampai sini, sebab bini aku baru habis Haid.-Woha sekali lagi!!

48 comments:

Anonymous said...

nice.....

namakuamir said...

dan aku plak belum ada bini lagi, waduh2

Anonymous said...

ngam2 bini abes haid, bye u all

detective nie said...

hahhaha....terbaik....(tapi xleh guna lagi pasal belum kawin)...

Aisyah Sharif said...

Masya Allah. Bagus encik Hamka kongsi ilmu ni. Ada dalam kitab Ihya Ulumuddin ya? Syukran.

Anonymous said...

tak faham; knp kura2 ada haid?

Anonymous said...

salam. setahu saya tikus yang haid.. woha :)

Cik Norfa said...

oooo...paham2....

Anonymous said...

salam.. btol ker kura2 binatang yg dtg haid? bukan ikan pari ker?

Tahir Jaafar said...

Alahaaaaiii kura kura keluar 'HEAD' lahhh.. Kepala!

hamka said...

Tahir Jaafar,

TERBAIK!!

: )

Nerzhul said...

tips mengundur diri tu..tak sesuai untuk orang bujang huhuhu

SITI NURHALIZA, GOPENG. said...


Itulah asam garam rumah tangga.

Aku sering mengingatkan suami aku waktu hampir datang haid. Supaya dia tak terlepas peluang.

Just bagi ingat je tak nak ambik tau pun tak pe.

INI BUKAN CERITA LUCAH

SITI NURHALIZA, GOPENG. said...


Itulah asam garam rumah tangga.

Aku sering mengingatkan suami aku waktu hampir datang haid. Supaya dia tak terlepas peluang.

Just bagi ingat je tak nak ambik tau pun tak pe.

INI BUKAN CERITA LUCAH

SITI NURHALIZA, GOPENG said...


Alamak

sorry terdua la pulak.

makcik kak said...

kura-kura keluar haid....haha....same cam lawak ayah aku.....mmg ramai yg lmbt nak faham....

Anonymous said...

Bunting anak haram”?

silap skit je istilah ni, "anak yang suci bersih tak de dosa", tapi lelaki dan perempuan itulah yang...
(melakukan perbuatan haram)

teringat kisah Maiz bin Malik, sahabat Rasulullah

http://syededlee.tripod.com/keunggulanislam/id36.html

hamka said...

ops, aku sebenarnya nak tulis bunting pelanduk, tapi tertulis bunting anak haram pulak..

adohai....

Anonymous said...

kalau ada bini, tunggu bini habis haid. tapi kalau orang bujang terpaksa mati di tangan...

Anonymous said...

Bro..memang typo ke Napi tu?or ang sesaje taip gitu? =)

Syafiq Ahadin said...

kah3!!! kura2 keluar Head...

Skudal said...

last tu yang rules...nak praktik la nanti...almaklum lah..nbaru nikah...heheheh

Anonymous said...

ciss..
kure2 kuar haid..
a.k.a head

Anonymous said...

Tulis panjang pun tak guna kalau dihati penuh rasa riak tak boleh ditegur..
Makin hari makin hilang respek kat hang hamka...

Anonymous said...

Kadang2 kita berasa diri berilmu lalu jadi lah kita ulama atau ustaz yg semua perkara dibuat benar sahaja.tiada yg lebih pandai dari kita.

Muhasabah diri kerana risau ketakburan kita menjadikan kita lalai dengan kehebatan kita.

Merendah diri dan beradab sopan makin org suka makin Allah syg

Anonymous said...

Ingat balik kisah nabi Musa dan nabi Khidir.. Sebenarnya utk ingatkan kita supaya tidak lalai dibisik syaitan dgn kelebihan kita...

Gua tegur as fren ok

Rahbar G said...

ini macam orgpun ada ke? bersangka baik kan lebih baik, ambil yg bermanfaat je, yg xbleh masuk tolak tepi je.. InsyaAllah ca&h 1 cila ahad ni..

Prince of Noob said...

terima kasih hamka atas perkongsian ilmu ini. ana lelaki so tak tahu apa pun pasal haid ni.

Unknown said...

woha!

Anonymous said...

hahaha..ad jugak xpuas hati ngan hamka..haha,hang tulis blog sdri la wei..jgn duk wt bijjok ngt sini..org nk kongsi ilmu,mu nk cri kbrukan org..

Anonymous said...

hahaha..ad jugak xpuas hati ngan hamka..haha,hang tulis blog sdri la wei..jgn duk wt bijjok ngt sini..org nk kongsi ilmu,mu nk cri kbrukan org..

Anonymous said...

Berok dtg haid bro.....awak orang pantai timur kan??kan banyak orang pantai timur bela berok...cerrr tanyer tuan punyer beruk tu....

Merok said...

Tiada benda lain ka nak sebut selain Haid.

Anonymous said...

"Woi woi woi, apahal pulak bagitahu bini datang Haid boleh datang aib?, bini aku siap gelak berguling waktu aku update, korang pulak rasa aib?"

>> betul tu hamka knp nak aib plak kan?? , nnt update la hari2 kat blog ni time bini ko datang haid.. bila dah abis haid.. bila dah putus haid.. n bagitau semua orang bila malam ko setubuh isteri ko.. baru best semua orang dapat taukan.. wooohoo... mst nnt bini ko lagi sayang kat ko...>>

Anonymous said...

kalu dh pkl 12 tgh malam, nak elakkan diri lepak lama lg kat kedai mamak boleh guna dialog ni..."eh! dah pukul 12 ni.. jarum jam pun dah bertindih.. aku blah dulu ye"

Anonymous said...

Kesian hang Hamka kan. Terpaksa layan komen-komen tak membina dari segelintir org. Tapi aku suka semua point hang. Takdak ayat angkuh pun yang aku jumpa mcm kawan kita jumpa. Ustaz Azhar Idrus pun ada cara dia bila menyampaikan dakwah dia. Semua mesti berlapang dada lah (Jgn serahkan dada sudah la).

Anonymous said...

gila buas nafsu hamka nih!!!!!

Zaki said...

Salam hamka...
wah3...ak perasan sejak entri berkaitan bulan tu..ko dah ada pembenci setia la..
rajin dia komen kat setiap post ko...biarkan aje la..

aku sebenarnye benci dengan post ko kali ni...sebab?

sebab aku belom kahwin
woha!

Anonymous said...

salam.en hamka penah pegi tak blaja tarekat tasawuf dr mana-mana sheikh??kalo penah, post la mengenai tarekat tasawuf yg kurang diketahui umum..

exkarkun said...

lelaki gay mesti x suka baca entry ni.....

Anonymous said...


En Kereta Mayat tak boleh marah.

Atau kecik ati bila orang marah dia pasal post kali ni.

Lelaki bujang tentu marah

Anak anak dara yang lewat kawin apatah lagi.

Hangin satu badan macam pompuan kua head.

Adohaiii!!.

Aku dah kahwin said...


Post en kereta mayat kali ini pun bagus
boleh di ambil iktibar untuk suami dan para istri.

istri istri tu kena bagi tau awal bila dijangka kena haid. Bila pulak dijangka habisnya.

untuk suami pulak kena ambik tau bila istri nak mula datang haid. jadi bila istri tengah haid bolehlah gandakan lagi tumpuan beribadat.

Bukan sibuk nak cari istri lagi satu dan sebagainya.

Anonymous said...

check dah bersih gan kapas tu Rasulullah saw yang ajar, peh tu Rasulullah suh buh minyak wangi jugee :)

hamka said...

Lain kali, jika bini aku putus haid, aku pun nak update kat blog, he he he

Anonymous said...

aku dah start baca blog kereta myt sebelum kahwin lagi, dah aku teruja sangat 'nak kahwin'.

bila dah kahwin, aku bahagia sebab ada perkara2 yg blog ni turunkan aku nikmati.

tapi bagi yg belum kahwin lagi. jangan rasa tertekan. anda yg belum kahwin dan mampu bertahan drpd mendekati zina syukur. itu nikmat yg lebih mulia.

yg aku nak kogsi, mungkin ni hanya masalah aku, yg tak patut post di sini, tapi untuk renungan bersama.

seks itu sebenarnya tidak seenak yg digambar... dalam begitu aku benci tengok iklan ubat kuat seks yg ada d int. dan akhbar...

daripada kita ketar2 menikmati seks adalah lebih baik kita ketar2 mengingati mati dalam munajat di malam hari.

-HAR

hamka said...

seks lepas kahwin best jika korang jaga mata, ada aku tulis bab ni dalam buku PYH.

saifanor said...

Terma kasih atas perkongsian ilmu :)

hamka said...

sama sama. :)