Oct 19, 2011

Surat kepada Syiah?

(93.76 peratus entry ini adalah kisah benar dan selebihnya adalah kisah tipu, terutama watak Apek jual basikal itu, sila guna common sense)

Dulu aku ada tulis sepucuk Surat kepada Encik Bi, yang kononnya mewakili kefahaman Wahabi, yang mana akhirnya, dari ruang komen dan email, aku dapat ramai respon positif sambil ucap terima kasih, siap ada orang bukan malaysia yang baca guna google translate dan faham katanya lalu folow up suruh aku tulis surat kepada Encik Ah yang mewakili kefahaman Syiah pula.

Aku bukan tak nak tulis surat kepada Ah seperti yang dijanjikan di hujung entry wahabi itu, tapi aku tangguh tulis surat kepada Syiah, kerana aku tak ada kawan yang mengikut fahaman syiah, Eh, bukan ke cina jual basikal hujung simpang rumah aku yang ada adik comel tu namanya Ah ke? Mungkin aku boleh Tanya dia tentang syiah? Woha!

Arghh, dah nak start mengarut, kat mana tadi?

Sambung balik, Aku tangguh tulis surat kepada Syiah, kerana aku tak ada kawan yang mengikut fahaman syiah, malahan aku tak pernah berjumpa, bermuzakarah, atau berdebat dengan mereka, lalu aku tanya kawan kawan kepada kawan kawan aku, siapa yang mazhab syiah?, mari sini kita bermuzakarah, tapi takde sorangpun kawan aku atau kawan kawan kepada kawan kawan aku yang mengaku syiah, malahan kawan cina yang bernama Ah pun mereka takde, jadi tak dapatlah aku nak jumpa, nak bincang dan tanya sendiri, sebab aku tak nak tulis satu isu tanpa kaji secara live..

Namun, dalam email, facebook, dan komen blog, yang terlalu banyak folow up suruh aku tulis surat kepada syiah, maka aku tulis jugaklah hari ni.., sebab bila dah ramai sangat yang follow up hingga cecah ratus ratus orang suruh tulis, maka aku terpaksalah tulis, (gaya blogger yang perasan popular dan perasan sibuk, hu hu..)

Jadi aku nak mintak maaf terlebih dahulu sekiranya surat aku kepada syiah di bawah, tidak setepat fakta dalam surat kepada wahabi kerana surat kepada wahabi sebelum ini ditulis selepas bermuzakarah dengan orang yang mengaku wahabi, tapi surat kepada syiah ini akan ditulis tanpa sempat bermuzakarah dengan mana mana puak syiah, segala kekurangan dan kelemahan isi surat itu nanti, salahkan kerajaan jika korang pro pembakang, atau korang boleh salahkan freemasom atau yahudi untuk kesan yang lebih dramatik, lantak koranglah!

Namun, sebelum aku mulakan tulis surat itu, aku sebenarnya telah rujuk kepada beberapa Buznama, juga ustaz, serta ulamak dan masyarakat satu Malaysia yang berada di sekitar kehidupan aku tentang pendapat mereka mengenai puak puak Syiah.

Aku ringkaskan di sini.

Mengikut Buznama yang bukan syiah, katanya pada aku, “syiah adalah mazhab yang cuba di setarafkan dengan 4 mazhab besar, seperti Mazhab Syafee, Hambali, Maliki dan lain-lain, tapi mazhab syiah tidak boleh di setarafkan dengan Mazhab tersebut kerana mazhab syiah itu terlalu menyimpang dari ajaran islam, perkara ini terjadi kerana syiah berasal dari parti politik penyokong saidina Ali yang taksub lalu menukar gerakan kepartian kepada satu ajaran ugama secara revolusi yang cuba disetarafkan tapi ulamak sunnah 4 mazhab sepakat menolak kerana mereka tidak selari dengan sunnah waljamamah terutama bab mengkafirkan sahabat dan memalsukan hadith..”

Aku garu garu kepala dan mencebik bibir mengeluarkan bunyi mmmmmm...., kita rujuk ustaz lain pula.

Menurut Buznama dari parti PAS pula berkata: “Syiah ada yang sesat, dan ada yang tidak sesat, yang tidak sesat adalah ajaran Syiah Jaafariah, dan saya suka pemimpin syiah dari iran yang bernama Ahmadinejad, namun, Fatwa terkini dari Majlis Fatwa, Syiah tersebut juga diharamkan di Malaysia".

Aku urut urut janggut..

Cuba Tanya kawan aku yang baru balik dari berdakwah dari luar negara pulak?,

"Esh!, susah nak dakwah orang syiah ni, bila Nampak rumah yang ada bendera hitam, kita tak boleh berdakwah macam kita berdakwah sama sunnah wal jammah empat mazhab tu, tapi kena guna pendekatan cara lain sebab kita di mata mereka, sesat dan kafir!"

Aku garu garu tulang belakang dengan cara menggeser di tiang surau, lalu bertanya kepada seorang Ustaz yang pernah masuk TV9 (aku tak nak letak namanya di sini kerana tak mahu kemuliaannya tercemar akibat kehinaan aku), kata ustaz tu kepada aku,:

“Hamka, Syiah ini sesat, tapi bukan kafir, sebab jika mereka kafir sudah tentu ulamak Mekkah akan haramkan mereka buat haji ke Mekah kerana orang kafir haram pijak tanah suci, tapi puak syiah juga diberi kouta ke tanah suci, bermakna mereka tidak kafir cuma sesat sahaja..”

Sruupp, bunyi aku hirup teh tarik, lalu menyedut maklumat yang aku dapat dari spy aku di sebuah gerai makan:,

“Syiah ni sesat hamka, kerana mereka telah mengkafirkan ramai sahabat Nabi termasuk khalifah Abu Bakar, Umar serta Usman, bila sahabat nabi dah kafir, mereka sebenarnya ‘menghina ‘ nabi secara tidak langsung kerana seolah olah nabi tak pandai ‘berkawan’.”

Aku curi curi korek hidung, ketika ustaz yang sokong Umno pulak berkata:

“Syiah ni pandai berdebat Hamka, dan sasaran mereka bukan semua orang macam Tabligh buat, tapi sasaran mereka adalah golongan intelektual dan profesional sebab puak puak ni akan terkesan dengan logic, cerita sejarah dan fakta auta.., sebab tu ramai yang ikut syiah ni golongan terpelajar. Dulu rasanya pernah Dr M suruh guna ISA tangkap puak syiah, entahlah?”

Aku menggaru cuping telinga yang tidak gatal, lalu Buznama yang pakai tali leher pula berkata:

“Puak syiah ni susah nak jumpa kat sini Hamka, sebab mereka amalkan Taqiyah, macam orang munafiz zaman nabi yang sembunyikan kemunafikan mereka dan zahirkan islam, orang syiah mereka mengzahirkan yang mereka ni ahli sunnah wal jamaah, tapi dalam hati sebenarnya syiah, bagi mereka ini adalah tidak salah dan dipanggil sebagai Taqiyah...”

Ohhh, patutlah susah jumpa, jika depan kita mereka tak mengaku syiah, tak hina sahabat, tapi belakang kita, lembut maggee dari gigi.., hampeh!

Aku tersedak bila dengar doktor berkata:

“Ada pelajar universti XXX mengadu sakit faraj kerana banyak bersetubuh, nak kita dia ni amal seks bebas, pakai purdah, bila usul punya usul, ternyata perempuan tu ikut mazhab syiah yang kahwin secara mutaah, kahwin satu malam, bersetubuh, cerai dan kahwin pulak.., takut saya jika anak perempuan saya jadi macam tu..”

Biar betul mereka ni, bisik aku dalam hati..

“Makcik tak tahu apa benda syiah tu, kuih ke? Makcik jual cengkodok dan apa yang ada ni jer, kuih syiah makcik tak jual!”

Takpelah makcik, sajer Tanya, bungkus cengkodok tu seringgit ye?

“Shii-ah! Apa itu?, gua talak tau woo, itu shu shi, makanan jepun, gua tahulah, eh, lu tolaklah ini basikal gua beli Rm 50 ringgit, mau ka?"

“Apek, ini basikal, lu pajak kedai lu punya pun belum mampu beli wooo.., woha!

Argggh, apa kejadah Tanya makcik jual goreng pisang dan apek kedai basikal mengenai syiah, lalu aku buat kajian sendiri melalui bahan bacaan pula..

*******

Aku baca, aku angguk, aku baca, aku angguk, aku baca aku angguk..,

15 minit kemudian.. aku buat kesimpulan:-,

Syiah ni sesat, sebab sebahagian besar pengikut mereka kafirkan sebahagian utama sahabat Nabi termasuk Saidina Abu bakar, Umar, usman dan lain lain, malahan mereka kata, abu bakar dan Umar adalah berhala khuraish. Esh esh esh..,

Bila dah kafirkan sahabat nabi, maka semua hadith dari sahabat Nabi yang mereka kafirkan itu telah ditolak oleh mereka, malahan hadith isteri nabi, Aisyahpun mereka tolak, lalu terbukalah fatwa kaum kera untuk benarkan ibadat sesat mereka sebab dah banyak hadith di tolak, maka mereka akan guna hadith rekaan atau pendapat songsang dalam membenarkan ibadat pelik mereka..

Contoh,

1.Melukakan badan pada 10 muharam di hari perayaan karbala, mana ada dalam ajaran islam tetak badan dengan parang, atau libas dengan rantai? Ada hadith kisah ummat terdahulu yang lukakan badan dan mendapat ganjaran 1000 bulan, lalu Nabi cerita itu ummat dulu, ummat sekarang, diberi malam qadar sebagai hadiah, maka tak perlu lukakan badan untuk masuk shurga, kalau nak lukakan badan jugak, aku cadang lebih baik pakat pakat pergi hospital derma darah, mungkin boleh masuk shurga jika ikhlas derma darah.

2.Kalimah Syahadah mereka telah berubah, mereka tambah nama Saidina Ali.., aku tak pernah dengar, tapi itu yang aku dengar dari mereka yang pernah dengar, kata mereka, azanpun mereka sebut nama saidina Ali, ni dah taksub tahap melampau gaban, apa? Jap, ulang lagi sekali? Malaikat jibril tersilap hantar wahyu kepada Muhammad?, sepatutnya saidina Ali jadi Nabi? Pengsang!

3. Ziarah kubur ahli bait dapat pahala terutama kubur saidina hussain cucu Nabi, dah takde kerja ke?

4. Boleh solat jamak dalam semua keadaaan dengan selamba, wow!, kata Buznama syiah, jika pergi pasar malampun kita boleh jamak magrib dan isyak, wow, solat jamak memang nafsu suka, cuba rujuk hadith ni: Nabi bersabda: Siapa mengumpul dua solat tanpa keuzuran(kecuali musafir atau kecemasan) sesungguhnya dia telah tiba ke salah satu pintu dosa besar(hadith riwayat imam Hakim, perawi hadrat Abdullah bin Abbas.) Eh jap, syiah dah kafirkan sebahagian besar sahabat dan ulamak ulamak, bacalah hadith apa apapun, jika bukan dari imam suci mereka, tentu mereka tolak...

5. Selamba menghina isteri-isteri nabi Muhammad S.A.W, ada yang menuduh isteri nabi berzina, aduhai, jika orang hina isteri kita, dah tentu kita terkena tempias, sebab tak pandai jaga bini, bila orang dah hina isteri nabi, sudah tentu Nabi Muhammad terkena tempiasnya, jadi siapa lagi Nabi Muhammad SAW di mata mereka? Patutlah ada di kalangan mereka yang mengatakan darjat Ali lebih tinggi dari Nabi?.., boleh pulak lagu tu?

6. Syiah yakin bahawa imam mereka adalah maksum iaitu terpelihara daripada dosa kecil dan besar dari peringkat kanak-kanak hinggalah meninggal dunia, kedudukan mereka sama seperti nabi-nabi. Sebab itu hadith dari imam mereka akan diterima bulat bulat dan hadith dari sebahagian sahabat ditolak sebab sahabat tak matsum.. bayangkan betapa punahnya pemahaman ini?

7. Nikah mutaah yang ala ala free sex, telah diharamkan oleh Nabi dan ditegaskan oleh saidina Umar, tapi sebahagian ramai puak syiah anggap hadith tu palsu, dan bagi yang yakin hadith tu betul pula anggap manusa (baca: Nabi) tidak boleh haramkan perintah Allah, sekali Allah suruh, maka Allah tak akan tarik balik kata mereka..., pulak?!

7.Namun orang syiah juga dilaporkan sangat bagus terutama bab melayan tetamu. Wallahu’lam..

Ok, dah cukuplah akan fakta serba ringkas yang dapat aku kumpul tentang mazhab syiah, maaf sebab fakta tersebut di ambil bukan dari puak syiah, jika puak syiah ada bukti bahawa fakta aku itu salah, boleh pergi edit dekat Wikipedia bahasa melayu kerana sebahagian faktanya aku ambik kat situ..

Baik, dah cukup maklumat, bolehlah aku tulis surat kepada Ah.

SURAT KEPADA AH.

AH..Apa khabar lu di sana, gua di sini sihat, Cuma batuk batuk kecil akibat terhidu asap ubat nyamuk..

Cuaca di sana bagaimana?

Cuaca disini kadang kadang mendung, kadang kadang hujan yang membuatkan angin yang bertiup kencang dari arah timur laut selaju 40 hingga 50 kilometer sejam (Kmsj) lalu laut bergelora dengan ombak mencapai ketinggian 3.5 meter yang amat merbahaya kepada bot-bot kecil.

Arggh, lupakan itu Ah..

Tujuan gua menulis surat ini adalah bukan kerana gua mahu jual basikal,tapi

Gua tahu lu ada adik perempuan banyak cantik,

Boleh tak gua nak kahwin mutaah dengan adik lu?.

Lepas puas bersetubuh, gua habiskan kontrak.

Jangan bimbang, gua akan jamak solat sebelum jimak,

Maka ada banyak masa untuk jimak sebab solat sudah jamak,woha!

Adik lu mesti suka,

Tolong ya Ah, gua cinta sama adik lu..

Sekian -

pecah kaca pecah gelas, adik lu memang class!,

EDIT: Aku tak jadi hantar surat kepada Ah di atas sebab bini aku sudah mengamuk, dia cekik leher aku, dan gigit bulu kening aku, marah benar bila aku bergurau bab kahwin mutaah dengan amoi cina adik kepada Ah atau Ah seng apek jual basikal, katanya hak perempuan akan jadi hina jika mutaah dibenarkan, jap jap jap.., abang bukan nak kahwin mutaah sayang oii.., , abang nak ajak adik Ah, masuk islam, mutaah tu untuk puak syiah, abang nak berbesan dengan Ah yang jual basikal tu jer yang oii, dah lah tu gigit bulu kening abang, senget nanti, tak hendsome pula!

w0ha!

Dah dah dah! Hentikan cerita tentang surat kepada Ah seng, kerana aku gagal mengimbangi antara realiti dan fantasi, memang hampeh..

Akhir kata: aku rasa tak payah tulis surat kepada puak Syiah ni, buang masa jer karang surat panjang panjang, hantar SMS cukup. Maka aku tukar entry ini :

SMS kepada syiah.

Text:

“Ah, baik U bertaubat jika mahu jumpa Ali di shurga, Kirim salam adik U.”

End.

ps: Sekian entry, SMS kepada syiah, tak perlu reply sms ini, sebab inbox telefon aku dah penuh.. replylah SMS ini dengan bertaubat kembali ke jalan Sunnah wal jamma'ah. Amin..

292 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 292 of 292
Ali Reza said...

Lantaran itu Syiah Imamiyyah mengatakan kaki hendaklah disapu bukan dibasuh. Sementara Ahlul Sunnah mengatakan basuh; mereka berpegang kepada sebuah Hadith Nabi yang bermaksud:"Neraka wail bagi mata kaki yang tidak dibasahi air".
Bagi Syiah Imamiyyah, mereka mengatakan Hadith itu ditujukan kepada orang yang tidak membersihkan anggota-anggotanya, termasuk kaki sebelum mengambil wuduk. Di samping itu, mereka berpegang kepada Hadith yang diriwayatkan oleh Ibnu Abbas. Sabda Nabi SAWA:"Wuduk itu dua basuh dan dua sapu", iaitu basuh muka dan tangan, adapun sapu ialah kepala dan kaki [Nota: Imam Baqir as bertanya di hadapan khalayak ramai:'Apakah kalian ingin saya nyatakan tentang wuduk Rasulullah SAWA ? Mereka menjawab,'Ya'.

Kemudian beliau meminta suatu bekas yang berisikan air. Setelah air itu berada di hadapan beliau, beliau AS menyingkap lengan bajunya dan memasukkan telapak tangan kanannya pada bekas yang berisikan air itu sambil berkata:'Begini caranya bila tangan dalam keadaan suci'.

Kemudian beliau mengambil air dengan tangan kanannya dan diletakkan pada dahinya sambil membaca'Bismillah' dan menurunkan tangannya sampai ke hujung janggut, beliau meratakan usapan untuk kedua kalinya pada dahi beliau, kemudian beliau mengambil air dengan memasukkan tangan kirinya dari bekas itu dan beliau letakkan pada siku kanan beliau sambil meratakannya sampai ke hujung jari.

Setelah itu beliau mengambil air dengan tangan kanan dan diletakkan pada siku kirinya sambil beliau ratakan sampai ke hujung jari. Kemudian dilanjutkan dengan mengusap ubun-ubun beliau dengan sisa air yang terdapat pada telapak tangan beliau sampai ke hujung dahi (tempat tumbuh rambut). Kemudian beliau usap kaki (bahagian atas) kanannya dengan sisa air yang terdapat pada telapak tangan kanan, sedangkan kaki kiri beliau usap dengan sisa air yang terdapat pada telapak kaki kiri (keduanya diusap sampai ke pergelangan kaki beliau - Al-Wasail Syiah, Juz. 1, bab 15, hal.387].
Ahlul Sunnah membuang perkataan Haiya 'ala khayr al-'amal (marilah melakukan sebaik-baik amalan) dari azan asal dan menambah perkataan as-solatu khairun minam-naum (solat lebih baik dari tidur) dalam azan subuh.

Kedua-dua perkataan itu dilakukan ketika pemerintahan khalifah Umar.
Mengenai yang pertama, beliau berpendapat jika seruan itu diteruskan,orang Islam akan mengutamakan sembahyang dari berjihad.

Tentang yang kedua, beliau dikejutkan dari tidurnya oleh muazzin dengan berkata:"Sembahyang itu lebih baik dari tidur", maka beliau lantas tersedar dan menyuruh muazzin itu menggunakan perkataan itu untuk azan Subuh.

Oleh Syiah Imamiyyah diteruskan azan asal sebagaimana dilakukan di zaman Rasulullah SAWA dan khalifah Abu Bakar RA.

Ahlul Sunnah tidak mensyaratkan sujud di atas tanah dalam sembahyang: Syiah Imamiyyah menyatakan sujud di atas tanah itu lebih afdhal kerana manusia akan lebih terasa rendah dirinya kepada Tuhan. Mereka berpegang kepada sebuah Hadith Nabi SAWA yang bermaksud"dijadikan untukku tanah itu suci dan tempat sujud" (Sahih Muslim, Bab Mawdi' as-Salah).

Ali Reza said...

Semua pihak bersetuju sembahyang boleh dijamak/dihimpun apabila seseorang itu musafir. Ahlul Sunnah pada keseluruhannya tidak menggalakkan jamak sembahyang selain dari musafir.

Meskipun begitu, mereka tidak menyatakan sembahyang jamak itu tidak sah bagi orang yang bermukim.
Imam Malik mengharuskan jamak sembahyang Zohor dengan Asar, Maghrib dan Isya' di hari hujan, Kebanyakan pengikut Imam Syafie berpendapat jamak sembahyang boleh dilakukan jika ada sebab yang diharuskan oleh syarak dan adalah menjadi makruh jika dilakukan secara kebiasaan.

Syiah Imamiyyah menyatakan, sembahyang jamak boleh dilakukan tanpa sebab musafir, sakit atau ketakutan kerana Nabi SAWA bersembahyang jamak tanpa sebab dan musafir.

Diriwayatkan oleh Ibnu Abbas bahawa "Rasulullah SAWA sembahyang berjamaah dengan menjamakkan Zohor dengan Asar, Maghrib dengan Isya' tanpa musafir dan tanpa sebab takut",(Sahih Muslim, Bab Jawaz Jam' as-Salah fil-Hadr).
Ahlul Sunnah dan Syiah Imamiyyah bersetuju bahawa sembahyang tarawih tidak dilakukan pada masa Rasulullah dan khalifah Abu Bakar.

Ia dilakukan atas arahan khalifah Umar RA kerana beliau melihat orang ramai sembahyang sunat bertaburan, di masjid, lantas beliau berkata:"Alangkah baiknya jika dilantik seorang lelaki untuk menjadi Imam bagi kaum lelaki dan seorang perempuan untuk menjadi Imam kaum wanita".

Kemudian melantik Ubay bin Ka'ab mengimamkan pada malam berikutnya. Dan beliau berkata:"Ini adalah bidaah yang baik". Selepas itu beliau menghantar surat kepada gabenor-gabenor di seluruh negara supaya menjalankan sembahyang sunat secara berjamaah dan dinamakan Sembahyang Terawih kerana setiap empat rakaat diadakan istirahat (Bukhari, Bab Sembahyang Terawih, Muslim, Bab Sembahyang Malam).

Syiah Imamiyyah tidak melakukan sembahyang terawih atas alasan itu. Saidina Ali ketika menjadi khalifah melarang orang ramai sembahyang terawih dan menyuruh anaknya Hasan memukul dengan tongkat tetapi orang ramai berkeras terus melakukannya kerana ia sudah menjadi amalan tradisi.

Meskipun begitu Syiah Imamiyyah sebagai contoh melakukan sembahyang sunat lima puluh rakaat pada tiap-tiap malam Ramadhan (Nota: terdapat sembahyang sunat khusus dan umum pada setiap malam Ramadhan - sila lihat Mafatihul Jinan) secara bersendirian di samping sembahyang sunat biasa; mereka sembahyang tiga puluh empat rakaat.

Ali Reza said...

Ahlul Sunnah menyatakan bilangan takbir Sembahyang Mayat ialah empat, sementara Syiah Imamiyyah mengatakan lima takbir. Di samping itu, Ahlul Sunnah sendiri tidak sependapat cara-cara mayat dihadapkan ke Kiblat. Maliki, Hanafi, dan Hanbali berpendapat mayat hendaklah diletakkan ke atas lambung kanannya dan mukanya menghadap Kiblat sebagaimana dilakukan ketika menanam mayat. Sementara Syiah Imamiyyah dan Syafie berpendapat mayat hendaklah ditelentangkan dan dijadikan kedua tapak kakinya ke arah Kiblat, jika ia duduk, dia menghadap Kiblat (M. Jawad Mughniyah, Fiqh Lima Madzhab, Jilid I, Penerbitan Ikhwan, Kota Bharu, 1985, hal.47)
Sebenarnya kita yang bermadzhab Syafie tidak sedar bahawa cara pengebumian mayat yang kita lakukan adalah tidak mengikut Syafie, dan Syafie pula sependapat dengan madzhab Syiah Imamiyyah dalam masalah itu dan berlainan dengan Hanafi, Maliki, dan Hanbali. Begitu juga 'Undang-undang 99 Perak', dan 'bersalam' lelaki-perempuan dengan melapikkan kain di tengah tangan adalah dari madzhab Ja'fari sedangkan Imam Syafie tidak membenarkan berjabat tangan dengan bukan muhrim sekalipun secara berlapik atau beralas.
Semua pihak bersetuju bahawa nikah mut'ah diharuskan pada zaman Nabi SAWA tetapi mereka tidak sependapat tentang pembatalannya atau pemansuhannya selepas kewafatan Nabi SAWA. Imam Malik mengatakan ia adalah harus kerana firman Tuhan dalam Surah an-Nisa: 24, yang bermaksud:"Maka isteri-isteri yang telah kamu nikmati antara mereka, maka berilah kepada mereka maharnya dengan sempurna, sebagai suatu kewajipan" sehingga terbukti pembatalannya.
Imam Zulfar,anak murid Imam Abu Hanifah berpendapat ia harus kerana 'menghadkan waktu' dalam akad nikah itu tidak membatalkan akad. Beliau menamakan Nikah Mu'aqqat.
Manakala Imam Muhammad Syaibani menyatakan ia makruh (lihat Zarkhasi, Kitab al-Mabsud, Cairo, 1954, Vol.5, hal.158).
Az-Zamakhshari, seorang pengikut madzhab Hanafi, menyatakan ayat itu muhkamah, iaitu jelas tidak ada ayat yang memansuhkannya (Tafsir al-Kasysyaf, Cairo, Vol.I, hal. 189)
Sementara Imam Syafie pula menyatakan ia telah dimansuhkan oleh sebuah Hadith yang diriwayatkan oleh al-Juhany, bahawa Rasulullah SAWA telah melarang dari melakukan mut'ah.
Tetapi mengikut kaedah fiqiah bahawa Imam Syafie, Hanafi dn Hanbali bersepakat bahawa al-Qur'an tidak boleh dimansuhkan dengan Hadith yang mutawatir (yang diriwayatkan oleh bilangan ramai: Lawannya Hadith Ahad) kerana mereka berpegang dengan Surah al-Baqarah: 106, yang bermaksud:"Kami, tidak memansuhkan satu ayat atau melupakannya melainkan Kami gantikannya dengan ayat yang lebih baik daripadanya atau seumpamanya".

Ali Reza said...

Jelas sekali bahawa Hadith Nabi tidak setanding dengan al-Qur'an. Ini bererti Hadith yang melarang dilakukan mut'ah itu adalah Hadith Ahad dan mengikut kaedah itu ia tidak sekali-kali dapat memansuhkan ayat 24, dari Surah an-Nisa'

(Nota: Pada hakikatnya Nabi SAWA tidak mungkin bercanggah dengan al-Qur'an kerana apa yang dinyatakan oleh Nabi SAWA adalah dari Allah SWT sebagaimana yang dinyatakan dalam Surah an-Najm: 4-5, bermaksud:"Dan tidak ia (Nabi SAWA) bercakap mengikut hawa nafsunya, melainkan ia adalah wahyu yang diwahyukan (dari Allah)".

Mengikut kaedah itu, Imam Syafie sepatutnya mengatakan nikah mut'ah itu harus. Lebih menghairankan, Imam Syafie yang mengatakan nikah mut'ah itu dimansuhkan masih percaya kepada Hadith-Hadith Nabi yang diriwayatkan oleh Ibn Jurayh (w.150H) seorang tabi'in yang menjadi Imam di Masjid Makkah pada masa itu, dan beliau telah berkahwin secara mut'ah dengan lebih sembilan puluh perempuan di Makkah. Sehingga beliau berkata kepada anak-anaknya:"Wahai anak-anakku, jangan kamu mengahwini perempuan-perempuan itu kerana mereka itu adalah ibu-ibumu".

Bukan sahaja Imam Syafie yang menerima dan mempercayai Hadith-Hadith yang diriwayatkan oleh Ibnu Jurayh malah Imam Muslim dan Imam Bukhari menerimanya dalam Sahih-Sahih mereka.

Berdasarkan kepada bukti-bukti di atas nampaknya Imam Syafie tidak begitu yakin tentang pemansuhannya. Jikalau tidak, Ibnu Jurayh adalah penzina, dan tidak boleh menjadi Imam Masjid Makkah ketika itu dan riwayatnya mestilah ditolak.
Pihak Syiah Imamiyyah merujuk kepada beberapa Hadith Nabi SAWA, antaranya Hadith yang diriwayatkan oleh Imran bin Hasin yang berkata:"Ayat mengenai mut'ah telah diturunkan dalam al-Qur'an dan kami melakukannya di masa Rasulullah SAWA dan tidak diturunkan ayat yang memansuhkan/membatalkannya dan Nabi pula tidak melarangnya sehingga beliau wafat (Imam Hanbali, Musnad, Jilid 4,hal.363).

Mereka juga memetik Saidina Ali AS sebagai berkata:"Jikalaulah Umar tidak melarang nikah muta'ah, nescaya tidak ada orang yang berzina melainkan orang-orang yang benar-benar jahat" (Tafsir al-Tabari, Bab Nikah Mut'ah).

Mereka juga merujuk kepada sahabat Zubayr bin Awwam yang mengahwini Asma' binti Abu Bakar secara mut'ah dan mendapat dua cahaya mata yang masyhur dalam sejarah Islam iaitu Abdullah bin Zubayr dan adiknya Urwah bin Zubayr (Sahih Bukhari, Sahih Muslim, Bab Nikah Mut'ah)".
Imam Ja'far as-Sadiq AS (Imam Keenam) Ahlul Bayt berkata:"Tiga perkara yang aku tidak akan menggunakan taqiyah: Haji Tamattuk, Nikah Mut'ah, dan 'hayya ala khairil amal' dan ditanya Imam Ja'far as-Sadiq AS mengenai nikah mut'ah, beliau menjawab, ia halal sehingga Hari Kiamat, (Al-Kulaini, Usul al-Kafi, Bab Mut'ah).

Inilah sebahagian kecil dari hujah-hujah yang dipegang oleh Syiah Imamiyyah dalam masalah itu.
Imam Bukhari dalam Sahihnya memberi definisi sahabat sebagai orang yang bersahabat dengan Nabi SAWA dan mati sebagai seorang Muslim atau orang yang pernah melihat Nabi dan mati sebagai seorang Muslim. Ahlul Sunnah mengatakan semua sahabat Nabi itu adil dan amanah sehingga tidak boleh dipertikaikan peribadi mereka.

Sementara Syiah Imamiyyah berpendapat sahabat Nabi itu adalah manusia biasa, ada yang baik dan ada yang kurang baik. Dalam akidah Islam, sahabat bukanlah maksum; dengan itu mereka terdedah kepada sebarang kesalahan/dosa seperti manusia biasa.

Ali Reza said...

Mereka menyatakan ada ayat-ayt al-Qur'an yang memang ditujukan kepada sahabat-sahabat Nabi; ada sahabat-sahabat yang lari ketika peperangan, melakukan perkara yang tidak diingini oleh Islam. Dan jika diperhatikan secara rasional tanpa Asabiyyah, tidaklah semestinya semua sahabat Nabi yang 'ratusan ribu' itu adil dan amanah, kerana celaan al-Qur'an itu ditujukan juga kepada mereka.

Memang ada dari kalangan yang dinamakan sahabat, seramai lima belas orang, yang telah cuba membunuh Nabi sendiri selepas peperangan Tabuk di Aqabah (lihat Musnad ibn Hanbal, Beirut, 1943, Jilid 5, hal.428-9).

Bagaimanapun Syiah Imamiyyah tidak menafikan wujudnya sahabat-sahabat Nabi yang setia.
Mengenai Hadith "sahabat-sahabatku seperti bintang-bintang di langit", maka sanad Hadith ini adalah lemah dan ditolak oleh Ahlul Sunnah sendiri seperti Imam Abu Bakar as-Syafii dan lain-lain.

Bagaimanapun ia tidaklah menafikan sebahagian dari sahabat-sahabat Nabi itu boleh menjadi ikutan. Imam Bukhari dalam Sahihnya, Vol.16, Kitab ar-Riqaq, Bab al-Hawd, mencatatkan sebuah Hadith yang diriwayatkan oleh al-Mughirah bin Syukbah, bahawa Rasulullah bersabda, maksudnya: Sahabat-sahabat kamu telah berubah selepas kamu (meninggal)".

Oleh itu Hadith ini menjadi asas yang kukuh untuk Ahlul Sunnah berfikir dengan rasional tanpa semata-mata taksub kepada madzhab kita. Apa yang menjadi asas ialah al-Qur'an dan Hadith Nabi SAWA.

Ali Reza said...

Bagaimanapun Syiah Imamiyyah menghormati khalifah Abu Bakar, khalifah Umar dan jauh sekali dari mengkafirkan mereka berdua. Dan sekiranya ada Syiah yang mengkafirkan mereka, ini adalah Syiah yang ghulat, atau pandangan individu. Apatah lagi Imam Keenam Syiah ialah Imam Ja'far as-Sadiq AS yang bertemu di sebelah ibunya dengan khalifah Abu Bakar.
Ahlul Sunnah bersetuju pintu ijtihad telah ditutup. Penutupan pintu ijtihad bererti 'jemputan' kepada zaman taqlid. Dan juga bererti tidak wujud lagi mujtahid yang baru; memadai dengan mujtahid-mujtahid yang telah mati. Lantaran itu persoalan-persoalan yang baru kurang dapat diatasi.
Syiah Imamiyyah berpendapat bahawa pintu ijtihad masih terbuka dan mereka tidak membenarkan ia ditutup, kerana penutupan pintu ijtihad memberi implikasi penyerahan kepada kelemahan dan kebodohan sendiri dan ia bercanggah dengan al-Qur'an yang menuntut sebahagian umat Islam menjadi alim mujtahid di setiap masa.
Sayang sekali Ahlul Sunnah dari madzhab Syafie, Hanafi, Hanbali dan Maliki telah menyerah diri kepada penutupan pintu ijtihad. Persoalan yang timbul, siapakah yang memerintahkan supaya ia ditutup? Mungkinkah pemerintahan sekular sebelum Imam al-Juwayni atau Imam Ghazali mengiystiharkan penutupan itu?
Imam al-Juwayni, guru kepada Imam al-Ghazali menyatakan"Sekiranya pintu ijtihad masih terbuka, maka aku adalah seorang mujtahid". Imam al-Juwayni sendiri mengakui penutupan itu dan dalam andaiannya, beliau juyga mujtahid sekiranya pintu itu dibuka. Dan di masa itu timbulnya perasaan fanatik kepada madzhab tertentu yang dikuti, dan masing-masing menakwil Hadith-Hadith mengikut pandangan madzhab mereka.
Nabi SAWA bersadba:"Umatku akan berpecah kepada 73 golongan, yang berjaya hanyalah 'satu' (al-Wahidah). Muktazilah mengatakan yang satu itulah mereka. Murji'ah pula mengatakan merekalah yang berjaya dan bukan Muktazilah. Sementara Ahlul Sunnah mengatakan, mereka sahaja yang berjaya.
Imam al-Ghazali mengatakan, apa yang dimaksudkan dengan umat itu adalah secara umum, dan golongan yang benar-benar berjaya ialah golongan yang tidak dibentangkan kepada neraka. Lantaran itu mengikut Imam al-Ghazali, sesiapa yang dimasukkan ke syurga dengan syafa'at, dia tidaklah benar-benar berjaya (At-Tafriqah bayn al-Islam wa Zandaqah, Mesir, 1942, hal.75).
Mengenai khurafat pula, semua pihak bersepakat bahawa khurafat mestilah diperangi habis-habisan. Namun begitu masih ada khurafat-khurafat dalam madzhab Syiah dan Sunnah. Jika ada mana-mana pengikut melakukan perkara itu maka ia menggambarkan kejahilan pengikut itu sendiri.

Ali Reza said...

Semua pihak bersepakat menerima Hadith-Hadith Nabi yang diriwayatkan oleh perawi-perawi yang thiqah. Tetapi Syiah Imamiyyah mengutamakan Hadith-Hadith yang diriwayatkan olah Ahlul Bayt, kerana mereka lebih mengetahui mengenai Nabi daripada orang lain, terutamanya Saidina Ali AS yang disifatkan oleh Nabi SAWA sebagai "Pintu Ilmu".

Dalam sebuah Hadith Nabi SAWA, bersabda:"Aku adalah gedung ilmu, Ali adalah pintunya, dan sesiapa yang ingin memasukinya, mestilah menerusi pintunya" (Nisaburi, Mustadrak, Bab Kelebihan Ali).

Adapun Hadith-Hadith yang menjadi rujukan Ahlul Sunnah terkumpul dalam Sahih-Sahih Bukhari, Muslim, Nasa'I, Ibn Majah, Abu Daud, Tirmidzi, Muwatta, Mustadrak, Musnad Ibn Hanbal dan lain-lain.
Sementara Syiah Imamiyyah mengumpulnya dalam Usul al-Kafi oleh al-Kulaini, Man La Yahduruhul Faqih olah al-Saduq, Al-Istibsar fi al-Din, dan Tahdhib al-Ahkam, kedua-keduanya oleh al-Tusi, Bihar al-Anwar olehMajlisi dan lain-lain.
Sepatutnya semua buku-buku Hadith itu dikaji dan menjadi rujukan kepada umat Islam, khususnya sarjana-sarjana Islam tanpa fanatik kepada mana-mana madzhab.

Para Imam Madzhab Empat/Ahlul Sunnah telah menunjukkan kasih sayang mereka kepada Imam-Imam Syiah Imamiyyah kerana mereka adalah anak-cucu Rasulullah. Imam Malik dan Imam Abu Hanifah berguru kepada Imam Ja'far as-Sadiq AS.
Apabila mereka mengemukakan persoalan, mereka menggunakan lafaz"Wahai anak Rasulullah" kemudian barulah dikemukakan persoalan itu.

Imam Malik dan Imam Abu Hanifah pernah mengeluarkan fatwa secara rahsia supaya umat Islam keluar berperang bersama Zaid bin Ali Zainal Abidin (Ahlul Bayt) menentang pemerintah Bani Umaiyyah pada masa itu. Justeru itu mereka dipenjarakan.

Imam Abu Hanifah berkata:"Jikalau tidak wujud dua Sunnah nescaya binasalah Nu'man" iaitu jikalau tidak wujudnya Sunnah Nabi dan Sunnah Ja'far as-Sadiq, nescaya binasalah beliau.

Ali Reza said...

Imam Syafie pula telah membuktikan kasih beliau kepada Ahlul Bayt dan Syiah dalam syairnya yang masyhur seperti berikut:

Aku adalah Syiah dalam agamaku,
Aku berasal dari Makkah,
Dan rumahku di Asqaliyah (Fakhruddin ar-Razi, Manaqib al-Imam as-Syafie, Cairo, 1930, hal.149 dan seterusnya).

Bagaimanapun Imam Syafie bukanlah seorang Syiah dalam ertikata yang sebenar tetapi sikapnya yang begitu kasih dan luhur terhadap Syiah Imamiyyah patut dicontohi.

Apatah lagi Imam-Imam mereka dari keturunan Rasulullah SAWA yang kita tidak pernah lupa dalam sembahyang kita setiap kali kita berdoa"Wahai Tuhanku, salawat dan salam kepada Muhammad dan keluarga Muhammad (Allahumma Solli 'ala Muhammad wa alihi Muhammad)
Begitulah sikap dan pendirian para Imam Madzhab Empat terhadap Syiah Imamiyyah dan para Imam dari Ahlul Bayt.

Sebuah fatwa yang dikeluarkan oleh Imamul Akbar al-Marhum as-Syaikh Mahmud Shaltut ketika beliau masih memangku Jabatan Rektor al-Azhar; dan disiarkan pada tahun 1959 Masehi di Majalah Risalatul Islam yang diterbitkan oleh Darul Taqrib bainal Madzahibil Islamiyyah atau Lembaga Pendekatan Antara Madzhab-Madzhab Dalam Islam, yang berpusat di Kaherah, Mesir, nombor 3 tahun ke-11, halaman 227 berbunyi seperti berikut:

"Agama Islam tidak mewajibkan suatu madzhab tertentu atas siapapun antara pengikutnya. Setiap Muslim berhak sepenuhnya untuk mengikuti salah satu madzhab yang manapun juga yang telah sampai kepadanya dengan cara yang benar dan meyakinkan.

Dan yang perincian tentang hukum-hukum yang berlaku dalamnya telah dicatat dengan teliti dan sempurna dalam kitab-kitab madzhab yang bersangkutan yang memang dikhususkan untuk itu.

Begitu pula setiap orang yang mengikuti salah satu antara madzhab-madzhab itu, diperbolehkan pula untuk berpindah ke madzhab lainnya - yang manapun juga dan tiada ia berdosa sedikitpun dalam perbuatannya itu….."

Katanya lagi,"Sesungguhnya Madzhab Ja'fariyyah yang dikenal dengan sebutan Madzhab Syiah Imamiyyah Itsna 'Asyariyyah adalah suatu madzhab yang peraturan-peraturannya seperti juga dalam madzhab-madzhab lainnya…."(Lihat juga Dialog Sunnah Syiah, Bandung, 1984, hal.32)

Walaupun di Malaysia misalnya bermadzhab Syafie, namun perkara yang penting ialah asalkan pengikut madzhab itu tidak berfahaman Asabiyyah, atau mengkafirkan madzhab-madzhab lain yang muktabar.

Ali Reza said...

Salam buat terakhir kali di entry ni.

Kami yg bermazhab Syiah Immamiah Istna' Asyyariah menyeru agar kita memahami perbezaan antara kita dan tak perlu kita bergaduh dan mencaci maki antara satu sama lain.

Ingat bahawa musuh akan sentiasa ketawakan umat Islam yang saling berpecahan.

Terima kasih.

- Ali Reza-

ali said...

makin byk ali reza menulis makin bayak terbuka pekong syiah dgn terang2! hate to say this but, sah syiah sesat!! hidayat!

Anonymous said...

sudah-sudahlah tu ali reza..takot sesat pulak aku membaca cerita kau ni..yg penting aku sayang nabi dan semua sahabat nabi...

tak payahla kau bising kat sini..bagi syiah dia jer yang betul..tak gitu..huhu

Anonymous said...

sila rujuk:

http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/syiah-di-malaysia


insan yg hina lg kerdil..

Anonymous said...

Ali Redza kata
Boleh ambik wuduk dgn celup sebesen air..ish...ish

Pas tu boleh jamak solat tanpa sebab
wah..wah.. seronok betul ..

Kalau ikut napsu aku ni nak aje aku ikut ko..ibadat boleh ikut napsu ke ?? ish..ish..tak boleh ..tak boleh..

Oh ya nak tanya Ali Redza

Ada tak org Syiah zaman-zaman baru ni mati dengan mengucap dua kalimah sahadah. Ko cakap betul-betul tau jangan tipu.

Ali Abu Bakar
Johor Bharu

Anonymous said...

Biar la Ali Redza nak penuhkan ruang komen blog pak cik Hamka. Paling tidak aku dapat tahu isinya.

Pak cik Hamka tengah perasan sibuk tu. Biarkan dia.

Kita meriahkan komen-komen.

Isi yang paling gempak ialah kawin mutaah. Wau..Wauuuu..boleh elak zina. Walaupun aku lum kawin akupun cam pakcik Hamka gak ..galak semacam bab kawin mutaah.

Tapi blog mistisfile kata orang Syiah
yang paling ramai anak zina camna pulak tu..?

Blog mistisfile pulak lagi kata keturunan Syiah ni nanti yang akan menentang Imam Mahadi sebenar akhir zaman. Oh..yang ini buat aku kecut perut..hilang selera nak kawin mutaah. Adus.. Sadis..Sakalis..

Oh...Tak rela keturunan aku jadi penentang Agama Allah..Tidakkkk

Ali AbuBakar
Johor Bahru

Anonymous said...

Pakcik Hamka perasan sibuk..

Kawan-kawan dia tade ke yang perasan tak sebuk..?

Aku ni pelajar kat selatan semenanjung.

Bila aku baca blog mistisfile banyak pasal konspirasi.
Ada konspirasi freemension, konspirasi yahudi, konspirasi syiah, konspirasi dajal, konspirasi iblis. Banyakla pulak konspirasi.

Konspirasi ni nanti akhirnya akan jadi ombak dan terus jadi badai sunami yang dasyatttt.

Macam zaman Nabi Nuh ada banjir adala kapal. Jadi bila ada badai konspirasi adalah lah juga kapal nak dinaiki.

Aku dah intai-intai cam ada bahtera yang boleh dinaiki. Bahtera yang abang-abang kat masjid universiti aku buat tulah agaknya.
Aku cuba-cuba ikut program dia orang. Bacaan hadis pas tu ada mesyuarat lepas subuh.

Tapi satu program yang aku tak sanggup nak ikut ialah pergi ke rumah-rumah kat kuarters tu waktu petang uuh..uuh..tak sangup..maluuuu.

Nanti mana tau kena rumah aweks aku ke. Aku kan mat motor kaki driftt. Mesti dia orang akan kata perasan nak buat dakwah konon. Diri sendiri tak betul lagi.

Tapi mungkin boleh kalau aku pakai musk biru macam musim HINI dulu. Pas tu pakai kopiah. Kalau aweks aku nampakpun diaorg tak kenal. Tapi aku rasa memang perlu aku ikut bahtera tu sebelum badai konspirasi melanda. Aku tak nak tengelam. Besok aku nak jumpa pengajar yang selalu pakai jubah terbelah tu. Nak tanya pendapat dia.


Aku dari Selatan

Anonymous said...

Terima kasih Ali Reza. Aku mula tertarik untuk mendalami ahlul-bayt ini. Begitu ketara hujah anda bila dibandingkan dengan 'mereka'.

Living Seed said...

Ali Reza,
Bercakap soal Ulul Bytes, bknkah Ulul bytes itu keluarga nabi, keturunan Nabi, drp Ummul Mukminin dan anak2nya, bknya khusus pada Saidina Ali sahaja!!

sarah said...

hujah seperti ini bahaya kepada mereka2 yg baru nak mendekati agama. Hujah2 yang menggunakan bahasa yang murni dan tidak kasar sememangnya mudah untuk diikuti walau kebenarannya boleh dipertikaikan.

Astaghfirullah....

Anonymous said...

Assalam

Ketika hampir wafatnya Nabi saw beliau masih ingin ke masjid untuk bersolah...dipapah/ diheret oleh dua orang sahabat.

Perkataan yang keluar dari kekasih tuhan no 1 adalah solah..solah..

Abdullah bin Makthum rahu. yang buta pun Nabi saw beritahu kena solah dimana azan diazankan....

Nabi saw jamak tanpa sebab musafir dan takut? He..he...

Hanya orang-orang yang benar-benar munafik tidak pergi solah jemaah zaman itu...(zaman ni..he..hee)

Sahabat2 rahum. berkabung jika tertinggal takbiratul ula...atau terlepas berjemaah.

40 hari solah berjemaah diawal waktu (takbiratulula) 2 janji Rabb pada hamba-hambanya...terlepas dari sifat munafik dan azab neraka.

Jamak tanpa sebab...Sesungguhnya Nabi saw naik saksi diatas iman orang-orang yang berulang alik dari rumah ke masjid.

Kitab tuhan pun manusia sanggup tukar perkataannya...inikan pula kitab-kitab tulisan manusia.

Sendiri fikirlah.....

Khalid

I've no boundries in love...

Anonymous said...

Assalam

Nabi saw bersolah sunat sehingga ditegur oleh Aisyah raha dan sahabat2 rahum. Sehingga bengkak-bengkak kaki.

Solah sunat pun sampai bengkak-bengkak kaki? Nak solah jamak fardhu tanpa sebab.....he..he..he..mungkin tidak?

Takutilah Allah dalam solah
Takutilah Allah dalam solah
Takutilah Allah dalam solah

Khalid

Henzy said...

Sall Atli,

Ha mmg itulah yg saya sedang sebut tadi.

Bukan tak boleh baca pasal teori konspirasi. Ilmu ALLAH amat luas. Yang penting kita ni sendiri kena selalu ingat ALLAH dan.

Hey kawan-kawan,

Marilah bersatu untuk kebaikan umat. Jauhkanlah pertengkaran dan bersangka buruk. Kalau jiran sebelah rumah tu org bukan Islam pun patutnya kita dakwah dia, inikan pula kalau jiran sebelah kanan tu sedikit berbeza fahaman Mazhabnya.

Anonymous said...

Aku try check apa yg dikatakan Ali Reza. Memang benar kebanyakan hadis Bukhari ada menceritakan kisah berkaitan.., so ada kebenarannya. Tapi aku musykil, kenapa ASWJ tidak mempersoalkan perkara sedemikian?

Seperkara, amat kurang pula riwayat atau hadis yg menceritakan kisah ahlul-bayt.. sedangkan tiap kali tahyat sembahyang kita berselawat kepada Rasulullah saw dan ahli keluarganya.

JAKPAR said...

@CIK ANON DIATAS, nak persoalkan apa? riwayat apa? ahlul bait apa? kalau org suruh ali reza tunjuk pun dia akna tunjuk kitab dari pak imam2 dia je! sampai kiamat tak settle! ini bukan perkara baru bang! dah lama dah benda ni wujud! yahudi gelak je! ali pun tau ada org yg akan taksub dgn dia!! tapi gagal lah kepada sesiapa yg pandai2 buat syariat sendiri! dan 1 perkara lagi SYIAH BUKAN MAZHAB TAPI PAHAMAN!!! DAN PAHAMAN MANUSIA MMG LAG TAKLEH NAK TUTUP WAHAI CIK REZA OI!!!!SEMUA ORG CKP PAHAMAN DIA BETOL.... tapi bab boleh solat jamak n kawin mutaah ni memang mantap TIPIKAL MELAYU memang cargas bab ni!!! kalau mcmni ABU JAHAL PUN NAK MASUK ISLAM!!! sebab dalam SYIAH bole amal agama dalam masa yang sama bole layan nafsu!!! basic pun dah hancur!! bwk lah ribu kitab sekalipun!!!

Anonymous said...

dah lah SYIAH.... MELAYU lak tu!! lagi mantap lah pahaman ni!!!

yat said...

Bro keretamayat, nak tengok apa yang syiah buat bila depa 'off' taqiyyabn depa, boleh tengok dekat channel gua:

http://www.youtube.com/user/yat81?feature=mhee#g/u

ini pun korek2 dari youtube jugak, tapi kesimpulan yang saya buat adalah yang layman biasa2, memang sesat tapi islam, tapi level2 ayatollah penggemar mutaah tu memang haram jadah!!

alfindani said...
This comment has been removed by the author.
hamka said...

aku belum beca semua komen, nanti aku free, aku baca..,

selamat bermuzakarah, yang penting, jangan guna fatwa kaum kera,

wasalam.

yat said...

depa pandai, guna sentimen, cintakan ahlul bait cara dakwah mereka, depa cucuk jarum sikit2, sedangkan kita ASWJ cintakan kedua2 sahabat dan ASWJ.....

depan kita depa taqiyyah la cakap mana ada kami cerca sahabat, tapi terima kasih kita exposed depa punya taqiyyah bila depa dalam majlis dekat 'tokong' mereka (dipanggil hauzah atau hussainiyat), kita nampak apa yang mereka amal dan zikir...

boleh lihat di sini:

http://www.youtube.com/user/yat81?feature=mhee#g/u

Zam Fiesta said...

Lor, geng2 syiah ni pakai hujah kopipes dar gugel ngan yutiub jer. ekekeke XD

hamka said...

Lapr pulak baca koemn panjang panjang..

Aku pilih beberapa komen terbaik. Aku copy/paste koemn sahaja, tak letak nama, sebab tak nak korang riak, woha!

Komen 1:
Para Imam Syiah drp S.Ali, Al-Hasan, Al Husain, Ali Zainul Abidin, Al-baqir, As-Sodiq, Al-Kazhim, Ar-Ridho radhiyallahu 'anhum adalah org2 yg benar, & mereka BUKAN Syiah.
Sama spt Kristian yg menggunakan nama Jesus/ Nabi Isa a.s sdgkn Nabi Isa sendiri berlepas diri drp kedustaan & kebiadapan mereka.

Komen 2
ermmmm tgk soalan pun dah hancur! nak jawab mcmmana? ini serupa lah nak jwb mcm org kristian tanya kita pasal nabi isa? bagi hujah mcmna pun dorang takan terima! sebab jawapan kita berpandukan IMAN! bukan fakta atau auta!

Komen 3
bukti! bukti! bukti!! pastu bagi bukti ustaz dia!! funny!

Komen 4
Assalamu'alaikum Pakcik Hamka..
Waktu dalam kuliah,lecturer kiteorg x setuju bila kiteorg tanya apa pandangan die tentang syiah ni sesat.Sebab lecturer kiteorg kte syiah ni dah banyak kali menang majlis tilawah al-quran.Mohon pandangan daripada pakcik..?
(aku tak paham soalan kau, tanya pasal tilawah atau menang majlis?)

Komen 5
http://www.youtube.com/watch?v=ehobt0vg4jU
suka tengok video ni.
bila aisyah di hina, dia cool je ..bila isteri imam dia ditanya (bukan dihina) mengamukkkkkkkkk!!!

Cukuplah 5 komen terpilih,

Kesimpulan: puak syiah ni akan pertahankan habis habisan kefahaman mereka, sebab jika mereka ‘kalah’, mereka kena bertaubat akibat berzina(kahwin mutaah tak ikut hukum) dan mungkin akan kena sebat 100 kali jika hudud di benarkan, lepas tu, mereka kena solat qadha sebab banyak sangat jamak solat. So tak bestlah di tuduh berzina, apa lagi?, saya tak mengaku salah tuan hakim, saya akan cari bukti dan peguam lain...,

Mentang mentang mahkamah dunia, pandailah korang..

adam said...

ali reza,

dalam engkau menunjukkan keindahan 'kebenaran' syiah engkau,engkau persoalkan pulak Sunni dengan 100soalan engkau tu, jadi memang tak betul la syiah engkau nih. Tak kira macam mana engkau pertahankan pun syiah engkau yang so called jalan yang benar tetap engkau dah tersilap bila engkau naikkan 100soalan syiah yang aku sendiri bace pon(sambil korek hidung) tak tahu nak pikir ape dah.

Anonymous said...

Khomeini Tidak Bercanggah Dengan Syi’ah Zaman Lampau.


Antara kata-kata Ayatu al-Syaitan Khomeini terhadap Ahli Sunah :

"Iman seorang Syi’ah tidak sempurna, kecuali setelah berbeza (menentang) dengan Ahli Sunah...Apabila seorang Ahli sunnah bersemangat mengamalkan ibadah, maka dia telah bersemangat mengamalkan kebatilan." [Lihat: Ayatullah al-Khomeini, Al-Hukumat Al-Islamiyah, m.s. 83]

"Adapun Nawasib (Ahli Sunnah) dan Khawarij semoga dilaknati Allah tanpa ragu-ragu adalah najis." [ Lihat : Ayatullah al-Khomeini, Tahrir al-Wasilah, jil.1, m.s : 118 ]

"Kumpulan-kumpulan Syi`ah selain dari Syi`ah Imam Dua Belas yang tidak mempercayai imamah 12 imam, jika tidak kelihatan pada mereka tanda-tanda nasibi (mengikuti Ahli Sunnah), permusuhan dan mencela para imam maka ia suci tetapi jika kelihatan pada mereka perkara-perkara tersebut maka mereka seperti nawasib yang lain. [ Lihat : Ayatullah al-Khomeini, Tahrir al-Wasilah jil.1, m.s : 119 ]



Pandangan Syiah Zaman Lampau :

1. Manusia anak pelacur selain Syi’ah.

Mula Baqir al-Majlisi meriwayatkan Bihar al-Anwar jil. 24, m.s : 311. Riwayat ini juga dinukilkan oleh al-Kulaini dalam al-Raudhah hadis bernombor 431. Kata Syi’ah, Imam al-Baqir berkata:

"Demi Allah wahai Abu Hamzah, sesungguhnya manusia itu, kesemuanya anak pelacur melainkan Syi`ah kita."


2. Sunnah / Nasibi kafir, najis dan lebih jahat daripada Yahudi, Nasrani dan Majusi.
Ni`matullah al-Jazairi menulis dalam kitabnya al-Anwar al-Nu`maniyyah jil.2, m.s : 306 :

"Penjelasan tentang al-Nasibi dan keadaannya dapat dijelaskan dengan dua perkara berikut: Pertama, maksud al-nasibi mengikut dalam hadis-hadis adalah najis, dia lebih jahat daripada Yahudi, Nasrani dan Majusi malah dia adalah kafir, najis mengikut ijmak ulama Imamiyyah."

3. Harta Sunnah halal darahnya :

Abu Ja`far al-Tusi meriwayatkan dalam Tahzib al-Ahkam, jil. 4, m.s : 122 ;
“Daripada Abu Abdullah a.s. bahawa beliau berkata: Ambillah harta al-nasib di mana sahaja kamu temui dan berikan kepada kami satu perlimanya.”

Anonymous said...

Ingat,Syiah ada 2 LAPISAN.Lapisan bawah,jenis senang kena kelentong oleh sentimen Karbala dan pendewaan ke atas Saidina Ali serta label-label (cth:Ahli Bait,Ja'fari,Syiatihi).

Lapisan atas adalah mastermind.Ini lapisan yang hafal hadis-hadis palsu dari Al-Hukumah Islamiyyah,Kitab Al-Kafi,Biharul Anwar,Man la yahduruhu al-Faqih dan sebagainya,

.Mengkafirkan Abu Bakar As-Siddiq adalah perkara biasa lapisan atas ini sebab memang ada dalam Usul Kafi.

Tetapi lapisan bawah menafikan sebab tak tahu.Lapisan atas wujudkan istilah 'Ghulat' untuk lapisan bawah boleh 'sweeping under the carpet' semua bidaah pelik ke atas bahu 'Ghulat' ini.PADAHAL GHULAT INILAH YANG MENJADI MASTERMIND,terdiri dari pakar-pakar hadis palsu dan pemuja kubur.

Nama konsep ini ialah:TAQIYYAH.

Anonymous said...

Oh ye. Rujukan sumber adalah dpd tenteradajjal.blogspot.com

menusuk hati said...

ada sapa-sapa yang nak nikah mutaah@ jadi wanita sewaan dengan ali reza tak?

ali reza dan kawan-kawan yang berkaitan,kalau seorang perempuan tu pernah bermutaah dengan 1000 lelaki(contoh) dan mendapat 1000 anak kepada setiap lelaki yang pernah menyewa dirinya(juga contoh),kepada siapakah anak-anak itu akan di bin@bintikan?adakah wanita sewaan tersebut akan mendapat bahagian harta pusaka daripada setiap para lelaki yang pernah memutaahkan dirinya?

Janda kaya baru...

sarah said...

mengapa hendak juga ditegakkan kepalsuan yang dalam terang terserlah penipuannya dalam setiap hujah yang dibentangkan? saya akui syiah memang bijak dalam berhujah. Tapi sedarkah mereka setiap hujahan itu hanya akan memperlihatkan ketaksuban mereka sendiri...

Anonymous said...

seperkara lagi mengenai syiah yg menyebabkan aku celaru,

bila ditanya perkara pelik-pelik dalam Syiah,mereka cenderung mewujudkan istilah 'Ghulat' atau pelampau.Ghulat ini disalahkan atas segala bidaah itu.Padahal,siapa yang kaji kitab-kitab Syiah tahu dari situlah Ghulat ini muncul.Ghulat inilah Syiah Tulen yang paling sahih imannya kerana amal apa yang ada dalam 4 Kitab Hadis Sahih Syiah.

alhamdulillah kalau ada terminology ghulat sunni aka "sunnah wal jamaah" tulen kita panggil sbg mukmin. tanda mukmin adalah jauh dpd sangka buruk dan menyayangi ahlul bait dan juga para sahabah ranhum.
tapi kami takda gulat pun. kami ada MUKMIN sbg gelaran keatas sunni yg tulen.
sekian.

Anonymous said...

salam...baru terjumpe blog nih...nih nak cite skt pengalaman aku... kuarga belah bapak aku dr arwah atuk nenk ke bapak2 saudara ada yg syiah,sunni(bapak aku) n yg tak ada menganut apa2 agama (athies)...mcm syiah blh bapak aku nih dia org mmg pelik skt amalannye...kalo kita sembahyg 5 waktu dia kata x pe la korang sembahyang lar kita org ckp hanya niat shj n ada la al-quran sendiri yg anak2 saudara x blh sentuh (coz ramai yg x kawin bapak saudara aku nih)...yg blh mak aku lak aku tgk syahadah mereka msh ke rasullulah, sembahyg subuh pun masih ada qunut...tp yg aku peliknye kat umah nenek aku ade gak aku nampak gambar mcm imam 12 kepercayaan org syiah n mcm2 gambar lg lar...jd mcm aku ni...aku mmg kata aku jahil aku tau islam pun sebab ape yg mak n ustaz n ustazah yang ajar ms sekolah dl jer...skrg lps gadafi mati baru aku mengkaji napa org nak bnh dia sgt...baru la aku dpt tau ape itu syiah n sunni...dan aku memegang kata rasullulah yg islam akan terpecah kpd 73 golongan tp hanya 1 gol shj yg akan msk syurga...iaitu yg mengikut al quran n sunnah...jd aku pegang kpd itu jer n berjanji akan menambah ilmu islam di dlm diri aku nih...

DINA said...

to ali reza:


sejak bila jadi ahli syiah ni? baru ke atau lepas pegi mengaji kat iran ke, libya ke atau kaherah ke atau indonesia ke baru mengamalkan mazhab syiah ni?? ( merujuk kepada http://sunnisyiah.blogspot.com/2011/05/ketua-mui-syiah-sah-sebagai-mazhab.html ) ...ce ko jelas kan sikit wahai encik syiah??

Anonymous said...

ALI REZA,

hang ni kopi paste ke hang type?
pjg kot ko punye hujah~! ntah ape2..

~cantik~

anis said...

hamka, boleh tak buat satu entry tentang hukum kek lucah zaman sekarang...

sebab dah banyak sangat aku tengok kek-kek lucah kat facebook dinding aku....aku tak tau lah dalam islam boleh atau tak...

seolah2 kek trend zaman sekarang ialah kek lucah tu...kdg2 aku pelik, anak2 diorang tengok kek tu takpe ke....bayangkalah nak potong kek tu, ada patung pompuan n laki tengah beromen lah, ada patung pompuan [pakai bikini lah...

aku mungkin sedikit kolot, tapi kalau aku, mungkin tak selera nak makan....

so, hamka aku harap ko buat satu entry tentang kek lucah ni...walaupun aku mungkin salah...agar ianya boleh dikongsi dengan kawan2 aku tu...

Anonymous said...

entry nie lah yg pling byk komen.
mmg dah d bgtau, bdebat x ada dpat apa2. agama dah lengkap apa lg yg mo d cari???
amalkan jak agama yg sempurna, cukup...

Anonymous said...

anis :

cube ko bg face book mu dulu. aku terign sangat nak tgok kek2 tu.

pembuat kek..

Anonymous said...

salam buat abang Ali Reza, mcm mn nak contect abg? saye berminat nak ikut grakan abg lah. sbab, saye ni suka seks ngan rmai pompuan. tp tkut plak ngan Allah. mgkn klu ikut grakan abg, dapat lah sye seks ngan rmai pompuan scara halal. lau bole bg lh contact no abg, bole sye call. nak tnya lg 1, berape bayaran yuran sebulan kalau nak join grakan abg tue??

nama aku Afif

abdhakim said...

Saya kurang setuju dgn ayat dari saudara Ali Reza.. Mereka menegaskan bahawa memerangi Syiah itu mesti diutamakan daripada memerangi Yahudi. Padahal Yahudi tidak pernah membezakanya musuhnya sama ada Sunnah atau Syiah..Yahudi begitu kenal siapa musuh dan siapa kawan,dalam peperangan salib musuh kristian adalah Salahuddin Al Ayubi dan beliau adalah sunni.Tapi lain pula dengan syiah(fatimiyah mesir)yang memihak kepada tentera salib dan memberi bantuan dalam bentuk logistik dan ketenteraan.Perkara sama juga berlaku di iran,iraq dan afghanistan.Shah Iran,Saddam Hussin dan taliban adalah sunni dan inilah golongan yag diperangi oleh yahudi/nasrani.So siapa kawan dan siapa lawan..

Beraninya Kau said...

Hamka dengan beraninya mengatakan 75 Juta rakyat Iran sesat dan bakal masuk neraka jika tidak bertaubat. Bagaimana pula dengan beberapa juta orang Syiah yang telah meninggal dunia sebelum ini? Rakyat Iraq pula ada berapa juta orang Syiah??? Semua masuk neraka???

Hamka berani.....bagaimana dengan anda?

Anonymous said...

Aku bancuh simen. Kalau bancuhan tu murni dengan nisbahnya, alhamdulillah, baik hasilnya.

Bila mana masuk bahan lain, habuk, daun, kayu, plastik, masih boleh pakai, tapi masa meratakan dan melicin, jadi gak masalah, kena gak dikutip dan dibuang benda asing tu.

Yang tak boleh pakai bila bahan tak ikut nisbah, atau bancuh tak cukup elok, ada yang keras, ada yang peroi ada berderai langsung tajk jadi apa

Apatah lagi kalau bahan itu tak sesuai, isu fikh digaul isu tauhid, digaul isu politik, dan nisbahnya ikut kadar sukatan diri kita.

Jadinya, sampai bilapun hujah akan dibalas hujah. Begitulah ngerinya kalau diakhirat kelak soal balas tak sudah-sudah, akhirnya malaikat lontar jer ke tempat selayaknya (binasa).

Kata nabi aku tinggalkan 2 perkara, kamu pegang teguh dengannya - selamatlah. Nak kamu kupas , kopek , soal, faham, bahas...jalanlah ikut takdir azali kamu. Musuh kamu ramai, ingat tu ya, bukan stakat kaum kafir, iblis dan syaitan, malah syariat mereka= FITNAH.

Dugaan kita...hadap jelah dengan tabah, akan datang bila muncul Dajjal, maka pisah-pisahlah dengan jelasnya. Yang untung , derita tapi bahagia, yang rugi selamat tapi binasa.

La ilaaha Illalah, wahdahu la Syarikalah. Muhammadun A'bduhu warasuluh.

Hamka - kamu tetap salah kerana memulakan.

Anonymous said...

Assalam

Yalah....Hamka salah. Kau betul. Pergilah main jauh-jauh....banyak lagi orang salah yang kau nak kena beritahu mereka salah..

Khalid

hamka said...

SMS:

Ah, baik U bertaubat jika mahu jumpa Ali di shurga, Kirim salam adik U.

hamka said...

aku re-send balik SMS aku tanpa edit, sebab macam salah hantar, lain bonar 'reply' yang aku terima.

: )

hamka said...

err, kek lucah tu aku tak paham?

Anonymous said...

Khalid, jangan kamu saja nak tunjuk buta. Statment itu Hamka salah kerana memulakan. Rujuk perenggan satu dan dua.

Khalid, wajarkah kalau puak kamu datang kepadaku lalu aku mintakan tauliah? sempena kes Bob Lokman. Atau aku katakan, seperti kamu lontarkan :Pergilah main jauh-jauh....banyak lagi orang salah yang kau nak kena beritahu mereka salah.Dalam konteks ini aku tukarkan salah sebagai kafir, jahil dan buta.

Sekarang siapa kaum kera?(Rujuk perenggan satu dan dua serta dua perenggan diatas)

Didalam puak Syiah ini ada lebih dari satu simpang cabang dari 72. Contoh: Adalah berpatutan atas nama dakwah bila disebut Taqiyyah dalam suasana disini, dan masa ini dimana sepakat pemerintahnya dengan berpegangan fahaman ASWJ, tertolak dan ditolak berdasarkan sebab demikian dan demikian.

Bakilah aku main jauh-jauh, malah aku memang menjauhkan diri, tapi puak kamu datang kepadaku sedang aku lagi berada di kawasan tersorok. Datanglah lagi kepada aku dan sekiranya kalian gagal mendakwahkan kafir di sekelilingku kepada islam niscaya masyaikh kamu tidak cukup menjada akhlak kalian.

Anonymous said...

En.Hamka tidak perlu disalahkan dalam apa-apa isu agama.

Terpulang kepada kita untuk menilai.

Kebenaran tidak perlu disorok kan.

Kebenaran perlu diucapkan walau sepahit mana untuk ditelan.

Apalah sangat dengan rasa tersinggung kat dunia kalau nak dibandingkan panas api neraka.

Kepada sesiapa pun masih belum terlambat untuk bertaubat selagi belum jadi mayat.
Kalau sesiapa rasa pegangan mereka benar cubalah nangis-nangis di malam hari minta Allah tunjuk jalan.Semoga kita semua diberi petunjuk dan Allah itu maha adil

N.Rompin

Anonymous said...

Hamka, entri kali ini, kamu sudah tidak kelakar.

Dan isu Syiah ini begitu serius, khususnya menyentuh faham tentang Iman sehingga bila disulam dengan elemen kelakar hanya kelihatan jadi kera sumbang.

Allah maha mengasihani walau atas haiwan seperti anjing. Atas kamu taqwa dengan sebenarnya.

Anonymous said...

Salam.

Lihat apa yg telah dilakukan oleh jemaah haji Iran: http://www.youtube.com/watch?v=ELCLk3mI1k4

Lihat jgk bagaimana Hasan Nasrallah ketua Hizbullah -yg ramai org kt M'sia ni sanjung dia- mengatakan Abu Sufyan r.a seorang munafik.

http://www.youtube.com/watch?v=n8Nh0hXJ0-E

Semoga Allah melaknat mereka yg melaknat & menyakiti para Sahabat Nabi SAW!

Anonymous said...

Re: 73 golongan dalam islam

Postby im moselim » Tue May 10, 2011 12:14 pm
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ

قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - لَيَأْتِيَنَّ عَلَى أُمَّتِي مَا أَتَى عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ حَذْوَ النَّعْلِ بِالنَّعْلِ , حَتَّى إِنْ كَانَ مِنْهُمْ مَنْ أَتَى أُمَّهُ عَلاَنِيَةً لَكَانَ فىِ أُمَّتِي مَنْ يَصْنَعُ ذَلِكَ , وَإِنَّ بَنِي إِسْرَائِيْلَ تَفَرَّقَتْ عَلَى ثِنْتَيْنِ وَسَبْعِيْنَ مِلَّةً , وَتَفْتَرِقُ أُمَّتِي عَلَى ثَلاَثٍ وَسَبْعِيْنَ مِلَّةً كُلُّهُمْ فىِ النَّارِ إِلاَّ مِلَّةً وَاحِدَةً قَالُوا وَمَنْ هِيَ ياَرَسُولَ اللهِ ؟ قَالَ مَا أَنَا عَلَيْهِ وَأَصْحَابِي -



Artinya :

Rasulullah SAW bersabda – Niscaya akan datang kepada ummatku suatu perbuatan yang dilakukan juga kaum Israil, nyaris laksana langkah sepasang sandal, sehingga jika salah seorang kaum Israil berzina dengan ibunya dengan terang-terangan maka hal itu juga akan terjadi di ummatku. Sesungguhnya kaum Israil akan bercerai-berai menjadi 72 aliran, dan ummatku pecah menjadi 73 aliran, semua masuk neraka kecuali satu, Sahabat bertanya, siapa yang satu itu wahai Rasulullah ? Beliau menjawab, ialah mereka yang berpegang teguh pada aqidah yang sama dengan aku dan sahabatku. – (HR. Al-Hakim)



Hadits ini salah satu mukjizat Rasulullah SAW, beliau mengetahui peristiwa yang akan terjadi.



Al-Imam Al-Amadiy berkata ; Kaum Muslimin pada saat Nabi SAW wafat berada dalam satu aqidah dan satu thoriqot (jalan), sayang diantara mereka ada yang munafik, menyembunyikan kufur dan menampakkan Islam.



وَاعْلَمْ أَنَّ أُصُوْلَ أَهْلِ البِدَعِ كَمَا نُقِلَ فيِ المَوَاقِفِ ثَماَنِيَّةٌ ؛

Ketahuilah bahwa sumber ahli bid’ah (faham sesat) itu ada 8 sekte, tertuang dalam kitab Al-Mawaqif ;



المُعْتَزِلَةُ ؛ القاَئِلُوْنَ بِأَنَّ العِباَدَ خاَلِقُوْا أَعْماَلَهُمْ وَبِنَفْيِ الرُؤْيَةِ وَبِوُجُوْبِ الثَّوَابِ وَالعِقاَبِ وَهُمْ عِشْرُوْنَ فِرْقَةً

1. Kaum Mu’tazilah ; Beraqidah bahwa manusia itu menciptakan perbuatannya sendiri, tidak menyerta-kan perbuatan Allah SWT dan beraqidah bahwa Allah wajib memberi pahala dan wajib menjatuhkan siksa. Mereka terpecah 20 aliran.



وَالشَّيْعَةُ ؛ المُفْرِطُوْنَ فيِ مَحَبَّةِ عَلِي كَرَّمَ اللهُ وَجْهَهُ وَهُمْ إِثْنَتاَنِ وَعِشْرُوْنَ فِرْقَةً

2. Kaum Syi’ah ; Beraqidah menyimpang dalam menyukai baginda Ali. Mereka terpecah 22 aliran.



وَالخَوَارِجُ المُفْرِطَةُ المُكَفِّرَةُ لَهُ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ وَمَنْ أَذْنَبَ كَبِيْرَةً وَهُمْ عِشْرُوْنَ فِرْقَةً

3. Kaum Khowarij ; Beraqidah menyimpang, meng-kufurkan baginda Ali dan mengkufurkan orang yang berbuat dosa besar. Mereka terpecah 20 aliran.



وَالنَّجاَرِيَّةُ المُوَافِقَةُ ِلأَهْلِ السُّنَّةِ فيِ خَلْقِ الأَفْعاَلِ وَالمُعْتَزِلَةُ فيِ نَفْيِ الصِّفاَتِ وَحُدُوْثِ الكَلاَمِ وَهُمْ ثَلاَثُ فُرُقٍ

4. Kaum Najariyyah ; Beraqidah mirip Ahli Sunnah Wal-Jama’ah dalam penciptaan perbuatan, namun mereka menghilangkan sifat Allah dan menyatakan bahwa firman Allah itu baharu. Mereka 3 aliran



وَالجَبَرِيَّةُ ؛ القاَئِلَةُ بِسَلْبِ الإِخْتِياَرِ عَنِ العِباَدِ فِرْقَةٌ وَاحِدَةٌ

5. Kaum Jabariyyah ; Beraqidah bahwa manusia tidak memiliki ikhtiar. Mereka 1 aliran.



وَالمُشَبِّهَةُ الَّذِيْنَ يُشَبِّهُوْنَ الحَقَّ بِالخَلْقِ فيِ الجِسْمِيَّةِ وَهُمْ خَمْسُ فُرُقٍ

6. Kaum Musyabbihah ; Beraqidah menyerupakan Allah dengan makhluk secara materil. Mereka 5 aliran.



وَالحُلُوْلِيَّةُ فِرْقَةٌ أَيْضاً يَقُوْلُوْنَ بِآُلُهِيَّةِ الأَئِمَّةِ

7. Kaum Hululiyyah ; Beraqidah mensejajarkan diri atau pimpinan mereka dengan Tuhannya, mereka 1 aliran.



Wal-hasil, 20+22+20+3+1+5+1= 72 aliran, semua masuk neraka kecuali satu yaitu ke-8 mereka beraqidah sesuai ajaran Rasulullah SAW, Sahabat, Tabi’in dan Tabi’ Tabi’in, aqidah Ahli Sunnah Wal-Jama’ah. kamudian kelompok ini terpimpin oleh Abu Mansur Al-Maturidiy dan Abu Hasan Al-‘As’ariy, maksudnya sebagai pelopor penyusunan buku-buku dalam mempelajari aqidah Ahli Sunnah Wal Jama’ah.



Daftar Pustaka :

1. Fatawi Ar-Ramliy – Al-Imam Ar-Ramliy

2. Musnad As-Sahabat Fil-Kutub Tis’ah - Abdurrahman bin Shokhr

hamka said...

banyak betul link youtube kat sini, akupun tengok-tengok..

perdebatan ulamak syiah dan ulamak Sunnah sangat menarik..

ada masa korang tengoklah sama...

Alhamdulillah, kerana aku bukan seorang diri dalam menyatakan 'pendapat' ini..,

:)

Anonymous said...

Salam

Terimakasih Tuan Hamka; memcerahkan saya bab-bab Syiah ni. Baru sedar yang fahamanni dah semakin menular di Malaysia.

Ah Seng tak bahayakan aqidah umat Islam (di buat hal dia je).

Haa.. masa kami kecik2 kat sekolah dulu suka makan 'colek' Ah Seng. (kelantan)
Masatu tak peduli pun Cina yg jual pun kami bantai. Memang sedap 'colek' dia.

Tak tau 'colek'? Jeruk buah2, buah2 masam cicah 'colek' ala-ala kuah rojak buah. Tapi Ah Seng punya sedaaap. Dia bawak basikal, belakangnya ada 2 tong biskut kuning buat letak keropok goreng, pastu ada jeruk2, betik, kelubi, mangga, zabit, cermai, dll. Yg sedaptu colek/cicah dia, manis2 gula nisan/kabung. 5 sen pun boleh beli. Ramai peminat Ah Seng. (nostalgia awal 70han di Kelantan).

Sorry .. ada cerita Ah Seng la pulak pagi2ni. Ok, ok saya dah baca surah Kahfi arini ..kalau dajal datang mingguni ,insyaAllah Allah selamatkan dari fitnahnya sampai saya baca balik surah Kahfi Jumaat depan..begituker?

Ustaz suruh hari2 baca 1juz Al-Quran untuk benteng dari fitnah2, maksiat yg boleh merosakkan aqeedah... moga Allah bagi kemampuan.

Anonymous said...

kebenarannya syiah mmg dah sesatt...

hamka said...

korang letak link youtube, akupun letak jugaklah:

http://www.youtube.com/watch?v=pik3V5epnQU

: )

yat said...

youtube jek, banyk dibongkarkan syiah2 ni belakang cakap lain, depan cakap lain....sebab tu kena exposed habis2 habisan, masih ramai yang ingat depa ni salah satu mazhab dalam islam, walhal tidak....

nyah kau syiah dari bumi malaysia!!!

Anonymous said...

Buat lah usaha atas iman dan amal dengan ikhlas dan bersungguh.

Kita bantu agama Allah, Allah akan bantu kita.

Selamat dunia akhirat.

nizang said...

http://www.youtube.com/watch?v=3KuwPCS0tK0

Anonymous said...

((Datanglah lagi kepada aku dan sekiranya kalian gagal mendakwahkan kafir di sekelilingku kepada islam niscaya masyaikh kamu tidak cukup menjada akhlak kalian.))

Nabi saw tidak berjaya dakwahkan Abu Jahal and the geng...even bapa saudara dan atuk saudara dia. Kiranya kalau pakai statement kau yang tak buta ....Nabi saw tidak cukup "menjada" (tak faham) akhlak beliaulah....he..he..

Puak aku tak datang pada kau...Allah hantar puak aku sebelum Dia hantar Izrail a.s my best friend untuk khalaskan kau.

Ya Rabb...jika ada mana-mana amalan aku yang kau terima aku hadiahkan pada mamat ni tanpa kurang satu pun.

My love has no boundries...

Anonymous said...

Assalam,
Aftertought....

((sekiranya kalian gagal mendakwahkan kafir di sekelilingku kepada islam niscaya masyaikh kamu tidak cukup menjada akhlak kalian)).

Yang kau sendiri tak dapat dakwah kafir sekeliling kau....araikan kiranya akhlak kau macamana tu.??

Ohhh lupe...kau menyorokkan diri.

Satu soalan aje...kiranya Nabi saw hidup adakah dia kan dakwahkan orang-orang kafir atau orang-orang Islam yang sedang menuju ke neraka paling bawah dari neraka orang-orang kafir (Munafikun)...

Bukankah kita dikehendaki menyayangi saudara islam kita seperti kita menyayangi diri kita sendiri.....

Kita sampaikan, pujuk dan rayu saudara-saudara islam (doakan orang-orang kafir disekeliling kita) kita, yang lain-lain kerja tuhan kerana hidayah ditangannya.

hendrik said...

bile ruangan komen nie nak habis...? hamka, tlg kuar entry baru... ;-)

Anonymous said...

En Hamka

Entry tuan kali ini memang bersesuaian dengan masa dan ketika.

Kerana apa?. Ketika ini ramai melayu terutama pelajar dan beragama Islam tidak bersyukur dengan nikmat Islam sebagai ahli sunnah wal jamaah yang diwariskan oleh datuk moyangnya.

Mereka mudah terpesona dengan faham-fahaman baru.Terlalu mementingkan pelajaran dunia tanpa ada tunjang dan asas agama ini lah jadinya.

Apa lagi nak di kata Islam dan Iman tidak boleh di warisi. Ia perlu di usahakan. Itulah sebabnya semua orang yang telah ada kalimah wajib menjadi dae.

Allah tidak melaknat kalau seseorang itu tidak menjadi hafiz Quraan. Tetapi Allah akan melaknat orang yang tidak buat kerja dae.

Aku kini telah terpikat dengan mereka yang mengambil dan membuat kerja-kerja usaha atas Iman.Aku akan belajar lagi dan lagi dari mereka kerana aku masih baru.

Aku dari selatan

Anonymous said...

Anonymous, meh ekot aku pi sri ptling kite klua tasykil 40h neg jiran nov nih.. tuan2 tlg doakan saye agar tpilih ye..

Anonymous said...

Assalam

Amin...Ya Rabb permudahkanlah Ibnu Hatari dari semua arah.

Baru balik dari sarapan di restoran mamak. Pembuat roti canai dari Tamilnadu, India berusia 20 tahun tanya aku...mamu dah keluar India ker...?

Aku rasa nak nangis...langsung aku beri azam nak keluar IPB tahun depan insyallah.

Walaupun usia baru 20 tahun tapi dia risau tentang iman dan amal dia. Ya Rabb...jadikanlah dia daei mu yang terbaik.

Seorang abid belum tentu daei
Seorang daei sudah tentu abid.

Khalid

Anonymous said...

salam inche hamka
sye bru je bce blog ni..kwn yg kenalkan..skang msh lg sdang bce post yg lme2..taun 06 pnye pn xhbs hadam lg hehe..
nk mnx izin inche hamka tuk kongsikan ilmu2 yg inche hamka post dlm belog ni dkt blog sye..^^v

-puteri salju

hamka said...

ok, bagi kredit

SLayer said...

Jabir bin Abdullah berkata, “Pada suatu hari sewaktu saya bersama baginda Rasulullah SAW maka tiba-tiba datang seorang lelaki yang berwajah putih bersih, rambutnya pula sangat cantik dan dia memakai pakaian yang putih.

Lalu dia menghampiri Rasulullah SAW dengan berkata: “Assalamualaikum ya Rasulullah, apakah ertinya dunia itu?”

Maka Rasulullah SAW pun bersabda,”Dunia itu adalah impian orang yang tidur.”

Bertanya orang itu lagi, “Apakah ertinya akhirat itu ya Rasulullah SAW?”

Bersabda Rasulullah SAW, “Satu kumpulan manusia yang berada didalam Syurga dan satu kumpulan lagi berada didalam Neraka Sa’ir.”

Orang itu bertanya lagi, “Apakah Syurga itu?”

Bersabda Rasulullah SAW, “Sebagai ganti dunia untuk mereka yang menjauhkan dunia, kerana sesungguhnya nilai harga Syurga itu sama dengan menjauhkan dunia ini.”
Bertanya orang itu lagi, “Apakah Jahanam itu?”

Maka bersabda Rasulullah SAW, “Jahanam itu adalah sebagai ganti dunia bagi mereka yang mencarinya.”

Bertanya orang itu lagi, “Siapakah sebaik-baik umat ini?”

Bersabda Rasulullah SAW, “Sebaik-baik umat ialah yang taat kepada Allah SWT.”

Orang itu bertanya lagi, “Bagaimana yang dikatakan orang yang taat itu?”

Bersabda Rasulullah SAW, “Orang yang berusaha bersungguh-sungguh sebagaimana orang mencari kafilah.”

Orang itu bertanya lagi, “Seberapakah ketentuan taat itu?”

Bersabda Rasulullah SAW, “Seperti kira-kira perbezaan dari kafilah.”

Bertanya orang itu lagi, “Berapa jarak jauhnya dunia dengan akhirat?”

Bersabda Rasulullah SAW, “Hanya sekadar memejamkan mata sahaja.”

Jabir melanjutkan ceritanya, “Setelah orang itu pergi kami tidak lagi melihat orang itu selepas itu.”

Rasulullah SAW bersabda, “Orang lelaki yang datang tadi adalah Jibrail as, dia datang kepada kamu supaya kamu semua menjauhkan diri dari dunia dan supaya kamu mencintai akhirat.

Bersabda Rasulullah SAW lagi, “Sesungguhnya Allah SWT tidak mencipta makhluknya yang lebih dibenci selain dunia, bahkan dia (Allah) tidak melihatnya sejak menciptakannya.”

Dunia ini adalah satu alam khayalan yang mana satu masa nanti ianya juga akan musnah, jadi apalah gunanya kita mengejar dunia setelah kita tahu bahawa akhirat sahaja yang kekal.
Gunakanlah dunia ini untuk kita mengumpul bekalan amal untuk dibawa ke akhirat, janganlah kita menjadi orang bodoh, sebab orang yang bodoh hanya suka mengejar dunia. Seluruh masa dan tenaganya dihabiskan semata-mata untuk mendapatkan dunia.

Secara moralnya janganlah kita bertelagah menuding jari mencari kelemahan dan kesalahan orang lain lantaran cuba menegakkan ego keduniaan kita. Kembalilah kepada AlQuran dan Sunnah Rasullah saw sebagai jalan penyelesaiannya. Tak gitu En Hamka...!!

Sall Atli said...

benar...

saya setuju!!!

hamka said...

ya, aku setuju

miss simple said...

Semenjak dua menjak ni selalu dapat risalah puak2 syiah yg diselitkan diwiper kereta. terutamanya hari jumaat.

cuba baca... cuba faham, tapi kenapa ayat depa terlalu berat? sangat berat? lebih berat dari bahasa sastera, tak boleh ke guna ayat yg ringkas, padat dan mudah difahami?

depa ni selalu dok letak ahli sunni di kandang pesalah, pastu siap bagi seratus soalan sruh ahli sunni jawab, pastu dok suruh kita bawak kitab rujukan sunni untuk depa tunjukkan bukti,
sejak bila ahli sunni jd pesalah?
kot ye pun depa jawab la dulu 'beberapa soalan' yg hamka tanya, dan sunni2 diatas tanya, dalam masa sama tunjuk la kitab rujukan depa bagi sunni tunjukkan apa yg salahnya kat kitab depa tu.. ni dok keja claim sunni jadi pesalah, puak depa betul... pasai tu tak nampak apa yg hak..
payah nak chegita dgn depa nih.

Anonymous said...

Len kali klu betul2 mengaku islam, solat kena solat atas tanah, dan bawa 1 "turbah" tpt dahi sujud, itu xcukup. Kena bawa 7 batu karbala baru sah sebab ada 7 anggota sujud bukan 1. Klu betul islam jgn gelar diri syiah..ckp saja saya org islam.

hamka said...

aku dah borak dengan ah mengaku syiah, lepas borak, pendapat aku: mereka memang sesat.., tapi itu merujuk kepada hujah ah yang aku borak tu lah,.., ah tu bukan ulamak syiah, harap maklum

Qalam Athwar said...

post menarik,,,semoga sama2 dapat terus menambahkan ilmu menentang puak2yang sesat ini...

Anonymous said...

Orang Syiah yang mencaci dan menghina Sahabat Nabi SAW bertukar rupa menjadi Babi atau Himar di saat Kematiannya : Sila lihat http://www.youtube.com/watch?v=xl-Ysceos7w

alfindani said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

kpd blogger, dgn mngkaji ala-ala tahi kucing pastu terus chop syiah sesat? ilmu ape ko pakai ni?

Miss Too Shy said...
This comment has been removed by the author.
Miss Too Shy said...

i am 17 and after reading all comments (tak sempat habis pun):

shut up!! just shut up semua!! skit kepala aku!! klu nk debat sangat, pergi buat pertemuan kat mana2.. remaja lebih bnyk meluangkan dgn internet brbndg dewasa yang fikirannya stable.. macamana klu diorg jumpa ni?? takke rasa nk pecah kepala.. tergugat iman.. nak2 pulak stkt bljr buku teks,, nk2 diorg murtad sebab perbezaan mazhab ni semua, sapa nk tanggung?? semua sunni-syiah yg berdebat kat sini ke??

Bakal Mayat Seri Kembangan said...

kepada miss too shy

sebab itu pentingnya ilmu agama di peringkat awal.. dan belajar pada ulamak yang mursyid bukan hanya belajar di buku teks.. dunia makin mencabar oleh itu harus mencari ilmu dan tahu maksud ilmu. Iaitu tahu mana yang buruk dan mana yang baik. mengutamakan yang penting dan kemudiankan yg kurang penting..

pesan akk belajar lah.. dan berguru.. bukan hanya menatap internet semata2..

(correct me if i'm wrong)

Anonymous said...

akum..
aku dari lepas subuh tadi sampai sekarang ni tengah sakit kepala..
tolong aku bro.. tolong!!!!
member aku ni dia ade syiah dalam hati dia..
dia suke baca buku2 syiah.. ayatullah khomeini semua.. berkat ikram dia dah keluar 10 hari.. aku sian kat dia nih... dia rajin semayang suka iktikaf kat masjid semua.. tadi aku nampak dia baca buku agama so aku saje je pelan2 cucuk jarum suh jaga2 ngan buku buku agama sekarang ni sebab ada wahabi ada salafi ada syiah!! dia marah bila aku sentuh bab ni.. aku pening kepala.. aku cakap ulamak bagi tau syiah ni kafir kena hati hati lagi dia marah.. aku pun jos la gak bab akidah ni.. dia cakap dia paham bab akidah ni.. tadahal.. dia cakap sesiapa yang bagi tau bahawa nabi tu orang biasa pun dah jatuh sesat.. pastu aku bukan nak hujah bab politik tapi aku cakap la 3 tahun lepas nik aziz cakap rasulullah ni orang biasa time khutbah kat kedah.. dia terdiam.. so bila dah dia diam aku pun bagitau la kita takleh nak cakap seseorang tu kufur pada allah.. aku bagi tau la yang syeikh nuruddin pun ada bagi penerangan pasal khutbah nik aziz tu.. ok dia slow.. dia memang jos bab hudud.. dia cakap kita takleh tolak ayat alquran.. aku tanya dalam alquran ada bape ayat tentang hukum hudud dia pun jawab ada 7 pas tu aku bagi tau la 6659 lagi cemana? cite tentang apa.. so aku pun nak pusing balik bab dakwah la lu pun tau kan dia corner kita corner.. dia tetap cakap tak leh tolak umno kapir sume keluar.. aku bagi tau 1825 hari ada bro dari hari kita mengundi hari ini sampai lagi lima tahun akan datang.. sembang nak wat hudud ada kita ajak orang datang masjid sehari sorang datang masjid? nak wat negara islam kita ada guna 60 bulan untuk ajak 60 orang datang masjid? sumbangan ko ape pangkah sekali je? cukup islam ko ni? dia diam.. aku bagi tau la bab politik ni elders tak bagi sembang so gua stop la.. lu pun tau allah bagi kelebihan kat karkun ni macam2.. takut orang jauh dari usaha je tu yang aku malas nak debat sangat..

Anonymous said...

aku sian ngan dia.. aku pun cucuk balik bab akidah yang dia cakap dia paham tadi.. aku suh dia istigfar sebab takut akidah ko lari sebab syiah dia marah aku balik pulak.. dia tanya ko tau ke syiah tu ape? aku mana tau aku tak study bab syiah ni.. so aku bagi tau la kat dia aku tak tau.. tapi aku corner balik aku bagitau ko tau tak cemana allah hinakan mayat ayatullah khomeini masa dia mati? mayat dia terbogel ko tau.. dia tak pueh hati gak ngan aku.. dia tanya lagi ko tau tak syiah tu ape ko jangan main cakap orang kapir je.. tadi dia cakap umno kapir tak pe gila argh dalam hati aku.. aku pun cakap la.. aku tak tau so aku kena bawak ko jumpa orang yang lebih tau.. aku bawak dia pergi umah satu ustaz kat tempat aku.. dia pun terkedu.. aku cakap benda yang kita tak tau kita kena refer ngan ustaz aku saja je nak test member aku ni.. sampai depan umah ustaz tu dia cakap tak yah la kacau orang pagi2 ni.. aku cakap ni bab akidah bro.. pastu dia cakap kat aku.. aku tau la syiah tu ape.. aku bukan tolak sahabat dia cakap aku buat dakwah ape? dia cakap macam tu lega sket hati aku.. aku pun gerak blah.. bila sampai kat umah dia aku bagi tau lagi sekali kat dia semua benda kita bleh ambik tak pot tak pot tapi bab akidah ni kita kena hati2.. aku sentuh balik bab buku syiah dia bebanyak tu pastu aku cakap yang ayatullah khomeini tu kapir syiah kapir ambik ideology diorang wat pe? dia marah balik.. ko syiah pun tak tau nak sembang kapir la itu la.. aku marah la.. tadi aku nak suh refer ngan ustaz ko tak nak.. aku memang tak tau so kena belajar aku cakap cam tu la.. aku cakap ulamak semua dah cakap syiah ni kapir sementara dia turun dari kereta dia cakap kat aku dari ko cakap ayatullah khomeini ni kafir umno tu lagi kafir.. dia pun tutup pintu blah.. pergh... kalau bab pas umno pkr aku bleh rileks lagi bro.. ni bab syiah dia pertahankan aku pun pening.. aku refer ngan satu ustaz ni dia cakap kalau ada buku syiah kat surau dia so dia syiah confirm.. aku pun cakap memang ada la dia letak kat surau dia.. pastu ustaz tu cakap ada satu pot syiah suspek kat tempat aku ni.. so aku jadi lagi risau bro.. pastu pagi kang lepas mesyuarat ustaz tu suh muakarah ngan sorang lagi ustaz kat tempat aku.. aku takleh tido ni bro.. kitorang dah ikram dia keluar tu bro allah dah pilih dia untuk keluar 10 hari bro.. aku takut nanti dia lari dari usaha ni bro.. aku tak leh nak tido.. korang kalo baca rintihan aku ni tahajud karang nangis la untuk aku ni.. umat menderita pastu macam2 perkara bidaah sesat membidaahkan orang tak suka tabligh masjid tak hidup semua ada kat luar sana.. ya allah tolong la umat ni..

Anonymous said...

lega aku baca ape yang ali reza tulis..
aku tau ko pun lega hahaha...

dah 1000 tahun punya cerita pun ko dah research..

isap sepam dulu rokok pastu hembus sambil tengok asap nak carik idea huhu..

cemana bro hamka lega ke pening?
haha..

tuan2 semua ape rase ada lega?
nampak ceteknya ilmu kita berbanding ngan ilmu allah..

lailahaillallah..

usaha agama ada dimana2 syiah sunni pun ada dalam usaha agama..
semua mencari petunjuk dari allah..

allah buat semua ni sebagai ujian kepada kita..

aku bukan taqiyah kat sini huhu..
aku ikram je..
kekadang aku terfikir cemana bleh ada unsur taqiyah dalam ikram aku selama nih?
pikir jap.........
tu bukan taqiyah la..
tu ko lillahitaala..
ko check niat ko kan?

tuan2 allah swt tak akan hinakan seseorang itu kecuali dengan izinnya..

dan allah swt tak akan muliakan seseorang itu kecuali dengan izinnya..

dengan mata kita kita boleh nampak kita boleh fikir kita boleh renungkan..

macam mana syiah dah buat pada mayat ayatullah khomeini..
telanjang bogel..
kena naik helicopter..
lagi gempak dari blog tuan hamka..
helicopter mayat tu..
bukan dilakukan oleh orang2 yang memusuhi dia..
satu dunia tengok plak tu..


kalau diracun oleh orang yang memusuhi dia atau dipancung oleh orang yang memusuhi dia tu lain cerita dia..

cuba korang try check mana tau ada hadis tentang perkara2 ni..

mesti ada.. mesti sama punya ngan hadis rasulullah saw..

pengajaran dia ustaz hamka ape lagi bawak turun la hujah yg korang research kat pakistan tu..
tuan dah wat ahli sunnah ternanti2 ni..
dan syiah pun nak kan kebenaran..
ni semua asbab hidayat ni..

takde kena bom punya..
tu ghulat ke ape ke yang ali reza bagi tau yang buat semua ni..
tuan edit la dulu nanti nangis lak diorang baca..

istikarah dulu 2 rakaat..
semayang hajat..
betulkan yakin bahawa..
jawapan tu bukan dari tuan tapi dari allah..

hamka said...

Could you do me a favour?

do it for me, and for the sake of Allah

Anonymous said...

Tuan Hamka,
Kalau tak faham ttg syiah lebih baik diam, jgn jadi org yg keje dkt Pejabat2 Agama, belajar smpai Al-Azhar semata2 nak gaji besar bukan nk menegakkan Islam. "Sunnah itu lah AhlulBait".

Anonymous said...

assalam bro hamka,wlau entri ini dulu ketika saya belajar di maahad dot.dot.
saya pernah berkawan dengan budak syiah..

saya pernah diajak utk join..saya bukan golongan terpelajar,tapi saya diketegorikan sebagai pengaruh kuat..((astagfirullah))

caranya memang hikmah,tak mustahil korang yang cerdik boleh terpengaruh..sebab kawan saya yang cerdik pandai follow..siap ber'jidal' lagi..haha...diorang ni memang suke berdebat..
kalau di universiti of iran ada kos debat... puak2 ni study jawapan yang korang akan tanya..so bodoh2 je boleh ikut terpengaruh...
yang membuatkan saya jadi sentimen kerana kawin muutah tu,Alhamdlillah dapat petunjuk untuk mmbuktikan penerangan saya benar....terus si mamat tu test budak lain pulak..
perkara ni dianggap akidah,jadi saya pon apa lagi,satu je saya cakap kepada yang dah taksub sama dia,saya bagi tau..korang ni mazhab syafie ni pon trtkontang kanting..da nak tukar mazhab tukar pandangan akidah....adoii,yang kesian ada pulak cakap,,.'aku nak ajak ahli keluarga aku ikut syiah,selama ni mereka dah sesat'..saya cakap dalam hati dengan baiknya...OTAK KAU BERJAMBUL..secara tak langsung saya dan geng2 bagi laporan kepada pihak yang berwajib tau..so perkara ni Alhamdlillah dpt diselezaikan......haha...tapi memang agak mujahadah jugak,salah suap kat hati..fuhh rosak iman amal..wallahualam..


_wan calon mayat_

Anonymous said...

99.9% artikel ini adalah ********!

Your Beauty Coach said...

Ingatlah, bahawa, kamu akan menghadap Allah pada suatu hari untuk dipertanggung jawabkan diatas segala apa yang telah kamu kerjakan. Oleh itu Awasilah agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaaku.Wahai Manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan ada lain agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah aku sampaikan kepada kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, necaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah ALQURAN dan SUNNAHKU.Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikan pula kepada orang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang terus mendengar dariku. Saksikanlah Ya Allah, bahawasanya telah aku sampaikan risalahMu kepada hamba-hambaMU.- petikan khutabah nabi yang teakhir

«Oldest ‹Older   201 – 292 of 292   Newer› Newest»