Mar 21, 2011

Surat kepada Wahabi?

(Dah lama aku nak post surat ni, tapi surat ini terlupa simpan kat mana dalam susunan folder, hari ni jumpa balik, dapatlah post kepada dunia, maaf sebab lambat post surat ini.)

Surat kepada Bi

Salam kepada Bi.

Bi,

Ingatkah kamu, Suatu hari selepas kita solat asar di masjid secara berjemaah,(kita sajalah lelaki beriman akhir zaman kononnya..) ketika aku melewati tabung derma masjid(Riaklah tu, derma baki syilingpun nak tulis kat blog) tiba tiba di atas lubang derma terdampar satu kitab ugama, lupa pulak tajuk kitab tu, mungkin kitab Majid Fi Syarh At-Tauhid.(mungkin?)

Akupun membelek belek sambil membaca sepintas lalu kitab tu(ulat bukulah tu) yang kemudiannya muncullah kamu memperkenalkan diri sebagi “Bi” dan mengaku kitab tu Bi yang punya.

Bererapa rangkap perbualan kemudian, maka terdedahlah keinginan kamu untuk mengajak aku menyertai fahaman Wahabi, yang menolak semua Mazhab dan hanya mahu mengikut cara Nabi.
Tapi sayang sepuluh kali sayang Bi, dalam semangat kamu ingin mengikut Nabi, kamu menyesatkan semua Mazhab yang juga berpandukan Hadith Nabi..

Bi,

Aku tahu kamu mengaku cinta pada Nabi, dan nak ikut Nabi 100 peratus kononnya..

Lalu mengeji pengikut Mazhab Syafee yang baca qunut waktu subuh, bidaah kata kamu, dan menuduh mereka masuk neraka..

Lepas tu, kamu juga mencela orang yang duduk senget waktu tahiyat akhir, bidaah kata kamu dan menuduh mereka juga masuk neraka..

Pendek kata, semua golongan mazhab kamu kata masuk neraka, sedang kamu puak wahabi, akan masuk shurga semua..

Wah wah wah, meriahnya kamu bermaharaja di shurga sebab tak ramai orang masuk..

Ok, Bi, kamu mengaku cinta Nabi, jom ikut aku beriktikaf di masjid malam ni macam Nabi selalu buat, jom ikut aku pergi berdakwah dari rumah ke rumah macam Nabi selalu buat.
Eh, mengelak pulak, kata cinta Nabi, sunnah nabi berdakwah dari pintu ke pintu tak nak buat ke?

(macamlah aku mampu buat semua tu, tapi aku azam insyAllah..)

Bi,

Sebelum kamu mengaku cinta Nabi,

Biarlah aku ceritakan sebuah kisah cinta yang paling agung dalam sejarah kewujudan alam.
Iaitu, kisah cinta Allah yang Maha Agung terhadap Nabi Muhammad SAW kekasihNya.

Sebelum kelahiran Nabi Muhammad SAW, Alam ini diliputi oleh kesesatan ummat sejak zaman berzaman, beribu ribu Nabi telah lahir untuk menyelamatkan Ummat, ada yang selamat, tapi sejurus selepas kewafatan para Ambia itu, Ummat kembali menjadi sesat..

Namun, pada satu malam yang hening, satu cahaya terang telah menyinari alam, lalu muncullah beribu ribu tahi bintang yang menamatkan zaman langit di ceroboh syaitan..

Bumi bergembira dengan kelahiran kekasih Allah, gegaran demi gegeran telah berlaku yang menyebabkan istana retak dan menjatuhkan mahkota rajanya, berhala berhala ada yang tumbang menyembah bumi, malahan api sembahan 1000 tahun oleh puak majusi, telah terpadam, tak cukup itu Tasik Sava sembahan zaman berzaman telah hilang di telan bumi.

Peristiwa ini berlaku adalah kerana alam ini sendiri bergembira meraikan kedatangan kekasih Allah, manusia yang paling di cintai Allah dalam sejarah penciptaan manusia..

Bi..

Bersyukurlah kita kepada Allah, kerana kekasih Allah adalah seorang manusia, dan Allah telah buat keputusan bahawa kejayaan semua manusia adalah apabila dapat taat perintah Allah mengikut cara kekasih Nya iaitu Nabi Muhammad s.a.w.

Bi..,

Kerana Cintanya Allah kepada Nabi, maka telah diberikan kepada Nabi satu tanggungjawab yang paling besar dalam sejarah pemberian amanah iaitu Nabi Muhammad SAW akan menjadi ketua para Nabi, dan menjadi Nabi terakhir yang bakal menutup pintu kenabian sebelum menyerahkan Kerja ‘Nubbuah’ kepada Ummat akhir zaman yang bakal menjadi Ummat terbaik dalam sejarah kejadian ummat manusia.

Bi..,

Allah Taala telah tarbiah Nabi sehingga Nabi juga di kenali sebagai Al-quran bergerak, ini bermakna, Al-quran adalah kehendak Allah yang di zahirkan dalam bentuk perkataan(Qalam), manakala Nabi adalah kehendak Allah yang di zahirkan dalam bentuk manusia(cara hidup@sunnah). Apa sahaja perbuatan Nabi di cintai Allah, apa yang Nabi suka itulah yang Allah suka, dan apa yang Nabi benci itulah yang Allah benci,

Bi..,

Tiada Nabi sebelum Nabi Muhhammad yang di jemput khas berjumpa Allah secra live ketika hayat masing masing, pernah terjadi dalam sejarah, ketika Nabi Musa bertemu dengan Allah secara ‘audio’, Allah perintahkan Nabi musa membuka kasut, sedangkan kekasih Allah ketika bertemu Allah secara bersekemuka, Nabi Muhammad SAW tidak perlu membuka kasut, kenapa? Kerana (mengikut Buzamana) debu debu yang melekat pada kasut Nabi juga di cintai Allah..

Bi..,

Nabi Muhammad SAW juga amat mencintai Allah, lalu menyeru manusia mencintai Allah siang dan malam, sehingga terkorban sahabat sahabatnya, di seksa dan dibunuh, sedang Baginda sendiri terluka dan tercedera, sehingga darah suci baginda telah mengalir bersama air mata pengorbanan demi membuktikan cinta kepada Allah, namun dalam kesusahan mempertahan cinta itu, Nabi masih bertajjud sampai bengkak akan kaki baginda, semuanya hanya kerana ingin berterima kasih kepada Allah..

Bi, ..

Akhirnya sebagai manusia, maka Nabi Muhammad SAW juga akan mati, dan telahpun mati, yang tinggal hanyalah kenangan namun kenangan ini bukan ditinggalkan dalam bentuk sejarah semata mata..

Bi..,

Hanya Allah yang mampu mengekalkan amalan kekasihNya sampai hari kiamat, maka hari ini, segala sunnah Kekasih Allah akan terus diikuti oleh sebahagian umat akhir zaman yang terpilih, dari sekecil kecil sunnah, sehinggalah sebesar besar sunnah..

Bi..,

Hari ini kita boleh melihat akan amalan dari setiap sunnah Nabi yang mana telah muncul dalam pelbagai mazhab yang kita nampak berbeza cara Ibadat mereka, tapi setiap dari mereka mempunyai dalil dan hadith tersendiri yang membenarkan amal Ibadat meraka,

Sebagai contoh,: mazhab kita sendiri, waktu tahiyat akhir duduk ‘senget’ macam orang sakit, sebenarnya memang waktu Nabi sakit, Nabi solat sebegitu, dan Allah kekalkan duduk Nabi sakit tu dalam mazhab Shafee, kalau mazhab lain, duduk tahiyat akhir macam duduk tahiyat awal.

Begitu juga solat subuh sambil baca qunut, Nabi pernah baca qunut dalam sembahyang, biarlah Mazhab syafee hendak membaca qunut setiap subuh kerana hanya Allah yang dapat mengekalkan amalan kekasihNya pada manusia yang terpilih..

Banyak lagi contoh Bi, , kalau kamu pergi Mekah, kamu boleh lihat bermacam-macam cara orang solat, orang ambil wudhu dan sebagainya, sebenarnya semua itu adalah dari amalan Kekasih Allah sendiri,: ada waktu Nabi ambil wudhu basuh semua kepala, ada waktu hanya menyapu kepala, tapi ada hikmahnya, lalu Allah mahu amal itu kekal, maka sekarang kita boleh lihat sendiri 4 mazhab telah wujud.

Jadi wujudnya mazhab yang berbeza hari ini, adalah lambang cinta agung Allah kepada kekasihnYA, atau dalam bahsa orang muda:, wujudnya 4 mazhab yang besar itu, adalah sebagai ‘tugu cinta’Nya Allah pada Nabi Muhammad SAW..

Tiada seorangpun Nabi lain yang sunnah mereka kekal dalam mazhab tidak seperti agungnya sunnah Nabi Muhammad SAW.

Bi..,

Hanya Allah SWT sahaja Pecinta yang mampu mengekalkan seluruh amalan kekasihNYa sepanjang zaman melalui 4 mazhab yang besar…..meredahi 4 musim, merentasi 4 benua, menguasai 4 penjuru alam, sepanjang zaman, sehingga hujung nyawa dunia…

Bi..,

Jika kamu mengembara ke seluruh dunia, maka akan terzahirlah amalan kekasih Allah ini di setiap sempadan Negara dan terimbaulah akan kamu bagaimana hebatnya cinta Allah kepada Nabi dan bagaimana hebatnya Allah yang mampu mengekalkan amalan kekasihNya sehingga ke hari ini..

Bi, janganlah kamu membabi buta menyesatkan golongan mazhab, biarlah cinta Allah kepada nabi terzahir di situ..

Dan ketahuilah, bahawa Al-quran akan di jaga oleh Allah sepanjang zaman, tidak akan hilang, walau apapun cubaan orang kafir untuk memusnahkannya, tapi demi menjaga amalan kekasih-Nya(sunnah) Allah telah menyerahkan tanggung jawab itu ke atas bahu kita ummat akhir zaman untuk menghidupkan setiap sunnah Nabi, yang mana Allah akan memberikan ganjaran 100 pahala mati syahid bagi setiap satu Sunnah Nabi kamu hidupkan..

Nikmat mana lagi yang kamu dustkan?

Bi..,

Akhir kata, apabila di dunia ini sudah tidak ada lagi amalan kekasih Allah, apabila sudah tidak ada lagi orang islam, maka Allah akan matikan semua malaikat, Allah akan musnahkan segala-galanya…, Masjid, Kaabah, gunung, langit dan bumi semuanya musnah…HANCUR BERKECAI seperti bulu berhamburan….!

Dunia akan kiamat, apabila sudah tiada lagi amalan kekasih Allah di alam ini..

Sebagai penutup buatmu Bi..

Khalifah Abbasiah, Harun al Rahid pernah menyatakan hasratnya untuk meletakkan satu kitab Muaatta yang di karang Imam malik di dalam kaabah dan mengistiharkan wajib setiap ummat islam beramal dengannya, tapi tidak di persetujui oleh Imam Malik sendiri, dengan berkata bahawa semua sahabat betul dalam perbezaan pendapat di antara mereka, Janganlah melarang dan membingungkan orang ramai,

Maka, Bi..

Ingatlah pesan aku baik baik:

Janganlah melarang dan membingungkan orang ramai,

Hazrat Umar bin Abdul Aziz yang juga di panggil Ummar kedua, yang menguasai 2/3 dunia telah menulis surat kepada wakil rakyatnya dengan berkata:

”Setiap kaum hendaklah beramal sejajar dengan fatwa ulamak ulamak mereka.”

Maka Bi,

Biarlah ummat islam di seluruh dunia dengan 4 mazhab itu, tak perlu perasan pandai..

Cuba fikir, akan kenapa Imam Bukhari, dan segala muhaddisin yang hebat hebat tidak membuat mazhab mereka sendiri?

Ini adalah kerana , mazhab yang empat itu, sudai mempuyai tunjang yang kukuh, lengkap, terperinci dan menyeluruh.

Fahamilah 4 mazhab dan fahamilah kenapa ada 4 mazhab.., setelah sekian lama...hingga sekarang..

Kerana di situlah terzahirnya kenangan cinta Allah kepada Nabi Muhamamd SAW.
Hanya Allah SWT sahaja Pecinta yang mampu mengekalkan seluruh amalan kekasihNYa sepanjang zaman melalui 4 mazhab yang besar…..meredahi 4 musim, merentasi 4 benua, menguasai 4 penjuru alam, sepanjang zaman, sehingga hujung nyawa dunia…

Bi..

Jangan jadi babi, err, maksud aku, jangan membabi buta dalam menghukum.

Sekian.

Wasalam.

Ps: Aku dah hantar surat kepada ‘Bi’ yang berfahaman ‘Wahabi’, lepas ni aku nak hantar surat kepada ‘Ah’ yang berfaham ‘Syiah’ pula, woha!

241 comments:

1 – 200 of 241   Newer›   Newest»
Frodo Baggins said...

1st

Frodo Baggins said...

>>_____<<

Frodo Baggins said...

((ok sambung baca))

Wafi said...

aku nak baca..

Frodo Baggins said...

ahhhhhh cilake, gua nangis dol!!!!


p/s: "... adalah lambing cinta". typo ke bro? surat untuk syiah pulak. mau baca. gua tunggu!

Wafi said...

bila manusia sudah buat keputusan menolak cara kekasih Allah, maka cara apa lagi yang nak diikut... bukankah tiada nabi lagi setelah nabi Muhammad SAW.. oh.. moga2 aku dapat amal dan sampaikan... (akhlak aku sgt terok, jauh sekali akhlak nabi dan para sahabat.. sebab tu orang Islam langsung x terkesan.. T.T)

Hamka said...

lambing?

ok, dah edit!

terima kasih!
: )

Nerzhul said...

cinta agung.

ezan sahizzah said...

:')

'tugu cinta' Allah pada kekasihnya.
4 mazhab merentasi dunia. Allahuakbar!
selawat ke atas Rasulullah...

cikpia said...

selawat ke atas nabi muhammad SAW..... tak sabar tunggu surat untuk AH.

Ibnu Mutalib said...

Allahumma solli a'la sayyidina muhammad.

Diorg ni, Imam Bukhari pun disalahkan.

Anonymous said...

salam,

Badinda? or Baginda

.. kat para 23 kot (exclude the "Bi..")

lemoc b0NgoK said...

syiatan...salah tulih..


we want more..we want more..*over*

LadyRye said...

biii....

serious baca macam surat cinta!

tiap kali aku baca entry kamu, hamka mesti lepas tu aku terus rasa nak buat sembahyang sunat!

Robi'ah El-Jawawi said...

subhanallah...itu yang mampu diluahkan.

ManJa_ReBeL_HoO said...

Uuuuuuuuhuuuuuu sukew.... (^^,)

Bahan bacaan di petang hari di kala hati tension...

afrohead said...

menunggu dengan sabar surat untuk Syiah pula. kudos!

AiTotYati said...

yaa jgn jadi babi

entah kenapa paling suka ayat tu

sigh

Mak cik said...

Salam,

Menitis air mata bila baca kisah kelahiran Nabi Muhammad SAW..dan, cintanya ALLAH SWT pd baginda...

Terima kasih, suka(infiniti)
sangat topik kali
ini!!

Best!!

AlexiaAqram said...

jangan membabi buta dalam menghukum. itu paling best!

bila membabi buta dalam menghukum. halal/haram semua di tibai.

sigh...

Shah Qurratu 'Aini said...

Saya suka sangat baca blog ini. Terlupa sekejap tentang dunia dan terkagum seketika sehingga hilang penat lelah... =)

Faiz said...

assalamualaikum wbt

bro, aku BENCI kau sebab kau buat aku meleleh airmata.

aku sayang ko sebab kau ingatkan aku mcm mana rasa cinta pada Rasulullah saw.

masa bas rombongan umrah aku sampai di Bir Ali, aku nanges teresak2 dlm bas sebab tak sangka akan sampai di bumi yg di dalamnya bersemadi jasad Rasulullah.. Ya Allah, rindunya pada rasulMU..

terima kasih, bro hamka...sebab buat aku benci dan sayang blog ko nih.

s a r said...

assalamualaikum

subhanaAllah.
terkesan :')

MATAHARI said...

grr. frodo dulu.

MATAHARI said...

*menghadam*


thanks.

Ameen said...

"....................."



p/s: اللهم صل على سيدنا محمد ..sedih dowh =(

matadore said...

ahh, gua bukan umat yang pandai bersyukur.

:'(

Abdul Munir Sanusi said...

I get the point. I get the point, brader!

Ok gua gerak dulu. Gua nak pi akad nikah dekat atas bumbung masjid. Raikan kedua-dua pihak.

Dekat luar masjid tapi still dekat masjid. Kah kah kah.

peep said...

Jangan jadi babi, err, maksud aku, jangan membabi buta dalam menghukum.

Pedas tuhh.. Anyway, thanks atas ilmu ni ya..

Hamba Allah said...

sayu hati membaca article ini, terima kasih bro hamka.

sudahkah kita mencintai kekasih Allah swt? tunggu bro cerita pasal Ahlul Bait la, jarang dgr cerita ttg Fatimah, Hasan, Husin (r.a untuk mereka semua). Mana agaknya kan keturunan Nabi saw? Fatimah - ketua wanita syurga kan? Hasan dan Husin ketua pemuda yg bawa bendera ke syurga kan?
Anak2 mereka, atau cicit2 Rasulullah saw mcm mana eh? jaranglah jumpa buku2 keturunan, atau ustadz2 ceria ke.

LS said...

nice entry bradah!

r1n0z33n said...

ek? takde ustazah anom agi ke?? haha

kedaijamu said...

amannye komen.....

Hamka said...

alamak, ada typo error lagi, tapi aku percaya, pembaca keretamayat bijak bijak belaka.., aku sudah mengantuk, esok esok aku edit, ok?

: )

Tok Esah said...

subhanallah!!! nice hamka!!

athirah addin said...

'bi' tu merujuk kpd 'wahabi' or 'babi'??
hehe..anyway..bagusss..byk nye ilmu..

Fatimah Taib said...

awalnye penuh hemah dan hemat kagum aku dengan bait-bait tarbiah!!
tapi tiba2 woha!!
jgn jdi babi tu!!! agagaga.. xthn aku!! nk sawan aku membacanya!!

kedaijamu said...

Anak Aku Panggil Aku Bi... Bini Ku Panggil Aku Bi ..... Hamka ... Ni bukan surat utk aku kan? huhuhuhu..
Masih Aman . :)

ice blended said...

hampir menitik air mata aku baca surat utk bi ni...
tq hamka.bole la aku guna entry ni utk usrah nnti...
i want more!!!
bukan hamka,tapi post2 yg menarik mcm ni...
huhuhuhu...

ustazah anom said...

i loike. i lev u. Allahuakbar!

Anonymous said...

hahahahahahaa cik geli geli

Anonymous said...

salam..

kepada KA.

pun begitu sekali meruntun hati tatkala membaca suratmu kepada Bi..

hati ini masih tetap merasakan bahawa luahan KA bagai mencurah air ke daun keladi..

titis sebak beriring dengan senyum kelat..

KA..

boleh tak aku berdoa agar tsunami menerjah alam nusantara..
pada mereka membiarkan usaha kenabian dipersenda..
pada mereka sepincing mata mengata tetapi bukan untuk dikota..

KA,

apalah daya masih tersisa, bukanlah orang-orang melayu itu lembut bahasanya, halus jiwanya dan sepatutnya.. mereka tentu sekali.. bahkan berkali-kali akan jatuh cinta pada Nabi SAW..

pada akhlaknya..
maka terbuai sayang dan kerinduan
pada kasihnya..
maka tertanam taat dan kecintaan

KA,

meredahi 4 musim, merentasi 4 benua, menguasai 4 penjuru alam, sepanjang zaman, sehingga hujung nyawa dunia…
-doa utk kami agar istiqamah KA dalam usaha agama jua

-ahlia abu

mhafifi said...
This comment has been removed by the author.
sapelah aku said...

4 imam mazhab tu hanya berselisih pendapat mengenai perkara yang kecil seperti doa qunut, niat sebelum solat, wuduk dan lain-lain lagi. TIDAK sesekali bertelagah mengenai perkara pokok seperti aqidah, iman, halal dan haram dll. Jika dilihat 4 imam mazhab ini lahir selepas beratus tahun Nabi Muhammad wafat. Takkanlah umat Islam zaman selepas nabi wafat dan sebelum imam mazhab ni lahir sesat plak. Apa yang mereka ikut? Tak perlulah bertekak pasal mazhab2 ni. Cukuplah perpecahan yang telah terjadi dlm umat Islam. Nabi Muhammad suruh pegang Quran dan Sunnah supaya tak tersesat selama-lamanya. Diulang semula berpegang kepada Quran dan Sunnah supaya tak tersesat selama-lamanya. Wallahua'lam. (fyasak@yahoo.com)

Anonymous said...

Aku nak baca surat utk syiah pulak. Cepat Hamka cepat !!! X sabar dah nie

arsalan said...

''tugu cinta'' pengekalan pelbagai sunah nabi dengan 4 mazhab..... x pernah terfikir

Anonymous said...

http://www.iium.edu.my/deed/hadith/muslim/031_smt.html
Book 31, Number 5920.
Book 31, Number 5923.

......I am leaving among you two weighty things: the one being the Book of Allah in which there is right guidance and light, so hold fast to the Book of Allah and adhere to it. He exhorted (us) (to hold fast) to the Book of Allah and then said: The second are the members of my household I remind you (of your duties) to the members of my family.

Book 31, Number 5915:
......Allah's Messenger (may peace be upon him) called 'Ali, Fitima, Hasan and Husain and said: O Allah, they are my family.

http://www.minhajbooks.com/english/control/btext/cid/2/bid/248/btid/759/read/txt/Hadith%2001%20to%2010-The%20Ghadir%20Declaration.html

Anonymous said...

wow, nice entry. aku tak pernah terpikir 4 mazhab ini tanda tugu cinta Allah pada kekasihnya di akhir zaman. what a nice thought. anyhow untuk ananymous yang suggestkan Allah hantar tsunami pada mereka yang abaikan usaha nabi ini tak perlu kot, yang penting kita kena usahakan agar kita dan seluruh umat buat usaha ini dan hantar jemaah seluruh alam. Doa agar Allah satukan umat. Selagi mereka ucap kalimah mereka masih orang islam. Doa moga Allah buka hati mereka untuk menghormati imam-imam yang empat itu.

ummu umar

KaliPertama said...

Jazakallahu khair kerana mengimbau kembali nostalgia suasana hening pagi masjid bangla wali era awal 90an. Bergema kembali suara maulana umar palanpuri dalam sanubari. Thanks bro for the reminiscence. 4 mazhab, 4 benua... Etc... Maksud bro saya kena 4bulan asap kan? Hikmah lah bro Hamka ni, tasykeel discreet... Sedia insyaAllah.

Hamka said...

kepada yang kata aku tak faham pasal wahabi.

ok, aku merujuk kepada budak UIA yang letak buku atas tabung masjid tu..

dia kata jika ikut mazhab masuk neraka

maka, surat aku ni untuk dia.

jangan perasan disalahkan

I love u

Hamka said...

'badinda' dan 'syiatan' dah di edit, terima kasih kerana perasan.

: )

Anonymous said...

aku rasa entry ni mesti ada kena mengena pasal mufti Perlis membidaahkan akad nikah kat masjid tu. Aku setuju dgn pendapat beliau tentang tak sesuai akad nikah kat masjid tapi aku tak setuju dgn alasan beliau. Alasan aku adalah tentang adab mereka yg datang untuk akad nikah itu tak menghormati adab2 dlm masjid. Wanita tak menutup aurat dgn sempurna, nampak kaki, pengantin perempuan pakai tudung tapi baju jarang nampak aurat dsbgnya. Kalau nak buat kat masjid buatlah dgn sempurna, perempuan di balik tabir. Imam dtg dgn muhrim tanya pd pengantin perempuan.
Bukan depan semua orang lelaki, kalau berpurdah tu lainlah pulak. Bukan pasal pengantin perempuan saje ttp pengapit2 perempuanpun sama. Barulah adab masjid terjaga dan tak dtg fitnah untuk org yg dtg sembahyang.
Utk same2 kita fikirkan. Sori KM terkomen banyak lak

ummu umar

Anonymous said...

Rasenye orang skang nak senang dalam amal agama. Xnak susah2 tu yang mcm2 pandangan ada. Sebab cinta dunia terlebih..jadi amal agama ikut kesesuaian @ kesenangan..bukan ikut cara nabi...contoh mudah solat..sume nak solat kat umah, dan d ujung2 waktu..tp bile di tegur mcm2 alasan...rsenye sbb skang ni quran bkn lgi utk diamalkan tp dipertandingkan..wallahua'lam

ukhti syikin said...

alhamdulillah atas entrinya.. membuat kan ana teringat betapa ana dikecam hebat oleh golongan "bi" kerana niqob yg ana pakai.. habis-habisan ana dihina... semoga Allah membuka pintu hati golongan ini ke arah kebaikan :)

Abu Abdurrahman said...

Semoga ALLAH swt bg kita Faham agama seperti mana Rasulullah SAW Faham agama....Bro...teruskan menulis surat...

Vanjenazah said...

Salam

tahukah aku dan korang? bahawa dalam usaha dakwah & tabligh merangkumi 4 madzab...4 benua....4 penjuru alam s

carilah dimana-mana pasti terdapat usaha agama yang merangkumi 4 madzab...4 benua...4 penjuru alam

Bukti Allah cinta dan sayang kepada amalan Nabi dan ummat ini

Atas maksud ini saya kena keluar 4 bulan IPB...4 benua...4 penjuru alam

aloNgwaNida said...

Hebat dan sangat berinfo. Terima kasih ENcik Kete Mayat.

Muslimeen United said...

Enche Hamka, gud job. Nice article.

Kalau boleh cepat sikit kuar artikel pasal syiah. Faisal Tehrani dah makin galak serang Qardhawi..

Abu Bakar Ali said...

Aku pun rasa sayu baca entry bro hamka nih..rasa malu nk jumpa Rasulullah 1 ari nanti...sbb aku tak byk amal :(

Terima kasih bro hamka.ko mmg Allah anugerahkan kelebihan pd menulis...

Siberkop said...

Serang Qardhawi?

Saudara-mara seIslam kita diserang di Bahrain itu pun agak menyedihkan. Anda tak sedih ker?

Tolong, dalam kita nak mencari ilmu, janganlah pinggirkan rasa kasih sayang sesama insan.

uan609 said...

nice work hamka!
tulisan ko mmg terbaekk!
mmg senang org faham, Isyaallah.

Ummu Amar punya comment pun best..

p/s: kalaulah en. hamka ensem boleh tulis/bentangkan/huraikan tentang comment ummu amar kan best! dont u think so? apa2 hal lepaskan surat utk syiah dulu he he..

Abdullah Aziz said...

Salam..
Ka.. Walau pun ada typo error tapi aku masih faham typo mu..
Ka.. Walau pun ada yang membenci cara mu tapi aku masih suka dengan cara mu..
Ka.. Walau pun ada yang menghentam mu tapi aku masih respect kesabaran mu..
Namun Ka...
Siapalah kau jika dibanding Rasulullah,
siapalah aku juga jika dibanding Rasulullah, dan Siapalah korang jika nak dibandingkan Manusia yang paling maksum iaitu Nabi Muhammad SAW.

Jika korang dapat buat 100% sunnahnya pun boleh ke dibandingkan dengan Rasulullah. Siapalah kita??

Ka..

IrfanzBlog said...

sesungguhnya ilmu Allah itu sangat luas..jika kita nak mempelajari kesemuanya memang tidak termampu.pecahan kpd 4 mazhab memudahkan kita untuk mengamalkan ajaran Islam. jgn risau,kesemua mazhab adalah lurus dan benar.jika negara ini memilih mazhab syafie maka ikutlah dan jgn cmpuri dgn mazhab lain takut terkeliru..

maggi kari said...

another brilliant post from hamka.
well done

Al Mahadaya said...

Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk surga, padahal belum datang kepadamu sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: "Bilakah datangnya pertolongan Allaha?" Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allaha itu amat dekat. (214)Al Baqarah

Anonymous said...

Setahu sy,Hamka seorang ahli fikir ulung jg adalah pengikut wahabi or salaf...tp bkn hamka ini ya...hehe

Nice shot bro...sbg penyampai, adalah lbih baik d kaji lbih mndalam tntang 4 mazhab dan wahabi itu.semua aliran ini adalah ahli sunnah waljamaah..

Imam as-Syafie sndiri mmberitahu kta, 'jika kamu menemui hadis atau pndapat yg lebih sahih drpd pndapat aku,maka ikut pndapat yg lebih sahih'...

wahabi dan 4 mazhab ini berpegang kpd aqidah yg sama...d harap kn penulis lbih kritis dlm mnyampaikan ilmu utk manfaat ummah...

Andaikata seseorang ingin mengamalkan semua sunah2 Nabi saw dan fadhail2 yg sabit riwayatnya dari hadis yang sahih, nescaya dia akan menyedari sedikitnya masa dan pendeknya umur manusia.
Kita tidak mampu melaksanakannya kecuali sedikit.

Lalu apa logiknya apabila manusia berusaha mengisi masa dengan amalan2 dari hadis yg dhaif, apatah lagi yg tak ada asal sama sekali dlm syariat?

Hamka said...
This comment has been removed by the author.
Hamka said...

tak perlu amal semua mazhab, tapi bila mengembara/berdakwah maka kita sendiri aotomatik dapat amal semua mazhab..

Orang jepun datang malaysia seronok layan budaya melayu, apa salahnya kita pergi india dan seronok layan mazhab hanafi.., contoh!

apa-apapun

Surat kepada Ah belum di tulis, tak pernah jumpa secara live orang Syiah depan mata, tak de kawan aku yang mengaku Syiah. kawan cina nama Ah pun tak de... woha!

Anonymous said...

Drp pemahaman aku yg hina ini, maksud bro KM tulis entry ini utk menegur geng Bi agar tidak senang senang membidaahkan amalan2 mazhab2 yg empat itu. Siapalah kita umat di zaman kerosakan umat ini mempertikaikan ijtihad ulamak2 terdahulu.
Aku sokong ko KM. Teruskan menulis

Ummu Umar

Anonymous said...

Syiah x kn tunjuk dirinya syiah..mereka sgt ramai d cni tp mmg agak sukar utk d kenalpasti...

Slamat mncari syiah..jgn jd syiah sdah..

Anonymous said...

tahniah hamka.. sebab kau berjaya menjadikan aku untuk tidak menyokong kau bagi sntri kali ini!
tahniah!!

tentang wahhabi. aku bukan wahhabi dan aku juga tidak mengikut mana2 mazhab. aku adalah 'freelander' yang sentiasa mencari perkara yang paling benar dan tepat dalam mendalami ilmu hadith. aku mengikut mana2 perkara yang paling sahih diantara yang sahih. aku bertaklid kepada para sahabat nabi dan para tabi' tabien semata2 tanpa mengikut ulama' yang berkepentingan dalam agama untuk kepntingan mereka sendiri.

bro hamka, aku respect kau dalam setiap perkara. aku mengangap kau cendekiawan. aku harap kau boleh berfikir dengan waras tentang setiap entri yang akan kau post kan

:)(senyum slalu) WOHA!!
sekian

ukhti syikin said...

salam... ana menerima maklum balas dari encik anon... ana ingin menerangkan. mungkin encik anon ada salah faham dgn tulisan ana sebelum ini.. ana tidak mengecam mana2 pihak.. mahupun menghina.. bukankah normal apabila kita mendoakan org untuk melakukan kebaikan... ana bukan jenis yg melulu... ana tidak akan melihat siapa yg menyampaikan dahulu.. tetapi ana akan melihat apa yg disampaikan.. mungkin pengalaman tadi personally bg ana.. sbb ianya merujuk kepada diri ana sendiri.. Rasulullah S.A.W tidak menyuruh mana2 umatnya memburuk apatah lg menghina antara satu sama lain..

memang ada khilafnya pada niqab.. tetapi apa pun amalan PADA PENDAPAT ANA ,bergantung kepada tuan empunya diri.. tidak perlu kita nak mengkafirkan org.. nak menuduh org sesat dan sebagainya.. ( kerna ana dituduh kafir dan sesat ) ... harap maaf kalau ana ada kesilapan.. ana tidak menyalahkan golongan "bi" tp mungkin org yg mengatakan begitu kepada ana ada alasannya mungkin?? ana harap encik anon tidak mempersoalkan ttg niqab ana.. kerna bg kami niqabi.. perkara ini bergantung kepada hati dan diri masing ... anyway thanx encik anon kerna dapat memberi sedikit sebanyak ilmu kepada ana yg jahil ini :)

ukhti syikin said...

Alhamdulillah... ana ada seorang mak angkat berfahaman syiah.. ( pelarian dari iraq) menumpang di bumi malaysia.. kebetulan tinggal disebelah rumah .. selama ana kenal dia.. tidak pernah dia membahaskan persoalan agama.. tp dia pernah memberitahu.. suaminya seorang sunni... mati dibunuh bersama anak2 nya yg kecil apabila pergolakkan antara sunni dan syiah sebelum kemasukkan tentera US.. kasihan dia trauma.. sekarang sudah berpindah ke holland.. harapannya.. negara kita sentiasa dalam ketenangan ( INI SEKADAR PERKONGSIAAN... jangan tembak ana lagi encik anon :) )

budak_kolej said...

first time komen..

rasa sayu sungguh entry kali ini..
ayatnya sopan..he3..
like3x!!

M said...

biasanya artikel hamka sesuatu yang ilmiah.
tetapi tidak utk kali ini.
maaf......................

masih ramai lg masyarakat yg mengikut 'pengikut syafi'e' dr mengikut 'mazhab syafi'e'

AJiS said...

aku tak bermazhab.salah ke?

Fawwaz said...

Gua bekas penganut fahaman wahabi...hehe, tapi sekarang dah tobat.. serius der, diorang cakap, imam2 mazhab 4 semua tak boleh pakai...tak patut2.

Kebanyakkan orang wahabi ni belajar tak habis, pastu sibuk berfatawa sana-sini...hampeh..

Kalau bro post pasal SYIAH, hati2 oo, nanti Datuk Faisal Tehrani marah..

I.A said...

Hak menghalal dan mengharamkan, berpahala atau dosa tu kerja Allah semuanya. Jangan perasan amal kita lagi baik dari orang lain. itulah masalah orang-orang agama kita, rasa diri lebih suci, rasa diri macam nabi bila ikut nabi.

persoalannya, pernah ke tengok depan mata sendiri nabi beramal ibadah? kalau semua bidaah akan menimbulkan kekeliruan. cuba jelaskan secara ilmiah,sertakan dengan dalil, kenapa bidaah? kenapa tak boleh buat sekian2 amalan.

Jangan rasa diri suci, yakin dijamin masuk syurga. Rasulullah yang dijamin oleh Allah personally pun masih rasa rendah diri sentiasa bangun sembahyang malam sampai kaki bengkak.

peace!

ukhti syikin said...

kepada encik anon.. thanx atas maklumbalasnya.. disini.. sy ingin menekankan.. emm susah yer nak ckp bg org tak salah faham.. maksud saya.. niqab itu bukan satu kewajipan.. tetapi hijab itu iyer.. maksudnya tidak salah memakai dan tidak salah tidak memakai.. maksud saya niqabi2 ini untuk merujuk golongan berniqab.. bukan untuk membezakan.. maaf yer.. saya tidak berpandangan ada kelas2 pada wanita kerna saya tau mungkin satu hari nanti mereka lebih tinggi darjat dari saya :)... mungkin kan ?

saya tidak membetulkan atau menyalahkan.. cuma saya hanya menyuarakan terkilan saya suatu masa dulu.. alhamdulillah itulah ujian untuk menjadikan hamba2 Nya lebih kuat menongkah arus kan..

anyway .. thanx a lot encik anon.. bnyk memjernihkan dan menyegarkan minda ana.. syukran jiddan :)

Anonymous said...

Sy sgt stuju dgn komen M:
"masih ramai lg masyarakat yg mengikut 'pengikut syafi'e' dr mengikut 'mazhab al-Imam syafi'e'"

dan makin ramai msyarakat yg mengikut 'pengikut wahabi' dr mengikut 'al-Imam Muhammad bin `Abdul Wahab'

nk tnye sket, yg dk kondem2 wahabi ni, apakah anda tau apa itu wahabi??knapa wahabi ini blh wujud?dan apakah anda tahu apa itu mazhab 4 dan knapa mereka wujud??

Ismail said...

i got the point!!! yeah!! tq..

very interesting..

Anonymous said...

salam,
kat facebook ada satu page syiah.

http://www.facebook.com/pages/Menjawab-Membongkar-Syiah-Iran/180514028644759

Page ini pun syiah yang buat, kat sini kalau nak tanya apa2 tentang syiah, mereka akan menjawap. Macam biasalah, nama saja manusia, berbeza pendapat, ada yang Sunni menentang syiah, ada yang pro syiah.
Apa2 pun, pada aku syiah bukanlah masalah. Unity itu penting. Dan menurut pemerhatian aku, wahhabi is the problem.

Tengok youtube : mereka (syiah) yang buat video ini
http://www.youtube.com/watch?v=XnWsFlFMzf0

Anyway, aku sunni bermazhab imam syafi'e, dan pro-syiah, mereka tiada masalah. Saya menyokong perpaduan Susyi (sunni syiah).
wallahua'lam.

w`salam...

Republic Aku said...

maaf bertanya ..dalam alquran adakah menyebut tentang mahzab2 ni dan wajib ke?siapa sebenarnya yg menyuruh kita ikut mahzab2 tertentu? nabi atau manusia?
mmg kurang pasti ,harap ada jawapan yang cantik....

frwls said...

"semua sahabat betul dalam perbezaan pendapat di antara mereka, Janganlah melarang dan membingungkan orang ramai,"


:)

zaizo said...

nak tunggu surat untuk ah lepas ni harap2 cepatla xsabar tunggu...biiii harap2 lepas ni xjadi biii dahh,,

farieda said...

entry yg paling best,..alhamdulillah,...

farieda said...

entry yang penuh makna dan bermakna,.. alhamdulillah,.. sayang nabi Muhammad s.a.w,..:)

farieda said...

pembetulan dari segi penulisan,.. maaf yer,..hanya nk berkongsi ilmu yg sy thu,.. typing untuk s.a.w huruf kecil,..hanya Allah SWT huruf besar,..nie pun sbb penah kene tgur ngan ustaz sy mase presentation,.. tumpang lalu,,..:)

Anonymous said...

salam..

kepada dato' T dan lelaki Y..

semoga masing-masing bakal dapat surat daripada KA.

c'mon KA, u can do it!

M said...

kalau sebab mengikut nabi itu dituduh sbg wahabi sesat..kenapa tidak?
kalau sebab mengikut nabi itu dituduh sbg JT sesat..kenapa tidak?

errr..wujudkah wahabi dan JT itu??

setau sy tidak ada mana2 golongan yg mengkafirkan mazhab. cuma yg ada adalah hal2 khilafiah dan perbezaan pendapat para ulama..

smoga kita memperoleh ilmu yg bersanad..ilmu yg bersumber..

M said...

to anon..

argghhh..inilah yg sy cari...

"masih ramai lg masyarakat yg mengikut 'pengikut syafi'e' dr mengikut 'mazhab al-Imam syafi'e'

dan makin ramai msyarakat yg mengikut 'pengikut wahabi' dr mengikut 'al-Imam Muhammad bin `Abdul Wahab'"

jkk

hamzah said...

cantekkk!!! jadi hamka ble lah ke entry seterusny(ada tajuk sudah!)

hamzah said...

cantekkk!!! jadi hamka ble lah ke entry seterusny(ada tajuk sudah!)

seekingthetruth said...

good entry hamka. like3.

sekarang kita dah faham wahabi tu apa.
elakkanlah kwn2..

ini pulak fatwa yg dikeluarkn oleh ulama saudi mengenai jemaah tabligh.
http://www.fatwa-online.com/fataawa/creed/deviants/0010326_1.htm

pun kena elakkan jugak.

hanya berkongsi.

Mommy Fara said...

ya, mmg bersemangat....

yg membaca bersemangat....yg mengarang lagi bersemangat...

sila perlahankan sedikit kelajuan ketika menaip...ejaan tu boleh bt keliru....

^____^

Zulkifli. Cheras said...

Salam. Pembetulan, api yang disembah oleh pengikut agama majusi yang menyala 1000 tahun, telah terpadam setelah nabi muhammad dilahirkan. bukan 100 tahun.

Kura said...

Sunni dok sibuk2 betulkan syiah, wahabi dan lain2... Sunni la jugak yang dok bunuh orang islam lain... sunni la jugak yang dok komplot dengan America + Israel.

Sunni pun berapa ramai yang sesat, Ayah Pin dan pengikut tu sunni la jugak dulu, hehehe.

Iran yang syaih tu ikut cakap nabi, tak tunduk dengan tekanan barat. Saudi? Sampaikan air zamzam pun kene bungkus dari company ABC, yang lain tak boleh!

Esok dah mati, takde sapa tanya 'Hang Mazhab mana?'

Firman Allah SWT : Surah Al-An’am : Ayat 159 yang bermaksud :

“Sesungguhnya orang-orang yang memecah-belahkan agamanya,dan mereka tidaklah engkau bertanggungjawab ke atas mereka.Sesungguhnya urusan mereka terserah kepada Allah SWT.Kemudian Allah SWT akan memberitahukan kepada mereka apa yang telah mereka lakukan”

refer: http://mohamadmohsin.blogspot.com/2008/07/sejarah-perpecahan-dalam-islam-siri.html

Frodo Baggins said...

Kami daripada.....
Universiti Malaya (UM), Kuala Lumpur
Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Selangor
Universiti Putra Malaysia (UPM), Selangor
Universiti Sains Malaysia (USM), Pulau Pinang
Universiti Teknologi Malaysia(UTM), Johor
Universiti Malaysia Pahang (UMP), Pahang (dulu KUKTEM)
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Kuala Lumpur
Universiti Utara Malaysia (UUM), Kedah
Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS), Sarawak
Universiti Malaysia Sabah (UMS), Sabah
Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Perak
Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Negeri Sembilan (dulu KUIM)
Universiti Teknologi MARA (UiTM), Selangor
Universiti Malaysia Terengganu (UMT), Terengganu (dulu KUSTEM)
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM), Johor (dulu KUiTTHO)
Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM), Melaka (dulu KUTKM)
Universiti Malaysia Perlis (UniMAP), Perlis (dulu KUKUM)
Universiti Darul Iman Malaysia (UDM), Terengganu (Kini UniSZA)
Universiti Malaysia Kelantan (UMK), Kelantan
Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM), Kuala Lumpur (dulu ATMA)

Politeknik Ungku Omar, Ipoh, Perak
Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah, Kuantan, Pahang
Politeknik Sultan Abdul Halim Muadzam Shah, Jitra, Kedah
Politeknik Kota Bharu, Kok Lanas, Kelantan
Politeknik Kuching, Kuching, Sarawak
Politeknik Port Dickson, Si Rusa, Negeri Sembilan
Politeknik Kota Kinabalu, Kota Kinabalu, Sabah
Politeknik Shah Alam, Shah Alam, Selangor
Politeknik Johor Bahru, Pasir Gudang, Johor
Politeknik Seberang Perai, Permatang Pauh, Pulau Pinang
Politeknik Kota, Melaka, Balai Panjang, Melaka
Politeknik Kota, Kuala Terengganu, Kuala Terengganu, Terengganu

Kolej Kemahiran Tinggi MARA (KKTM)
Kolej Matrikulasi Perlis
Kolej Matrikulasi Kedah
Kolej Matrikulasi Perak
Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan
Kolej Matrikulasi Melaka
Kolej Matrikulasi Johor
Kolej Matrikulasi Pahang
Kolej Matrikulasi Labuan
Kolej Matrikulasi Pulau Pinang

Sekolah Menengah Sultan Abdul Halim
Sekolah Dato Abdul Razak
Sekolah Menengah Kebangsaan Tengku Sulaiman
Sekolah Menengah Kebangsaan Putra
Sekolah Menengah Kebangsaan Raja Puan Muda Tengku Fauziah
Sekolah Menengah Kebangsaan Sanglang
Sekolah Menengah Kebangsaan Syed Ahmad

TADIKA Perpaduan Kampung Alor Bakong
TADIKA Kemas Taman Pelangi
TADIKA Kemas, Kampung Attaduri
TADIKA Pelita, Taman Langkap Jaya
PUSAT ASUHAN TUNAS ISLAM(PASTI)

Majlis Pewakilan Pelajar (MPP)
Ketua Pengawas
Ketua Pengawas Pusat sumber
Ketua Kelas
Penolong Kelas
AJK Kelas
Ahli Surau Sekolah (ASS)
dan
semua Pelajar – pelajar …………………....
MENYUKAI status anda!!!!
´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶
´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶´´´´´´´´´´¶¶
´´´´´´¶¶¶¶¶´´´´´´´¶¶´´´´´´´´´´´´´´¶¶
´´´´´¶´´´´´¶´´´´¶¶´´´´´¶¶´´´´¶¶´´´´´¶¶
´´´´´¶´´´´´¶´´´¶¶´´´´´´¶¶´´´´¶¶´´´´´´´¶¶
´´´´´¶´´´´¶´´¶¶´´´´´´´´¶¶´´´´¶¶´´´´´´´´¶¶
´´´´´´¶´´´¶´´´¶´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶
´´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶
´´´¶´´´´´´´´´´´´¶´¶¶´´´´´´´´´´´´´¶¶´´´´´¶¶
´´¶¶´´´´´´´´´´´´¶´´¶¶´´´´´´´´´´´´¶¶´´´´´¶¶
´¶¶´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´´´¶¶´´´´´´´´¶¶´´´´´´´¶¶
´¶´´´´´´´´´´´´´´´¶´´´´´¶¶¶¶¶¶¶´´´´´´´´´¶¶
´¶¶´´´´´´´´´´´´´´¶´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶
´´¶´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶
´´¶¶´´´´´´´´´´´¶´´¶¶´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶
´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´´´´¶¶´

Kura said...

Hamka... " apa yang Nabi suka itulah yang Allah suka, dan apa yang Nabi benci itulah yang Allah benci,"

Ayat ni macam menunjukkan Allah pulak yang ikut nabi?

Mungkin kene tebalikkan... "apa yang Allah suka itulah yang Nabi suka, dan apa yang Allah benci itulah yang Nabi benci"

Anonymous said...

Assalam
It's an honour to be 100th.
Khalid puri zindaghi!

Anonymous said...

“Barangsiapa membuat suatu perkara baru dalam agama kami ini yang tidak ada asalnya, maka perkara tersebut tertolak.” (HR. Bukhari no. 20 dan Muslim no. 1718)

MATAHARI said...

Kami daripada.....
Universiti Malaya (UM), Kuala Lumpur
Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Selangor
Universiti Putra Malaysia (UPM), Selangor
Universiti Sains Malaysia (USM), Pulau Pinang
Universiti Teknologi Malaysia(UTM), Johor
Universiti Malaysia Pahang (UMP), Pahang (dulu KUKTEM)
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Kuala Lumpur
Universiti Utara Malaysia (UUM), Kedah
Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS), Sarawak
Universiti Malaysia Sabah (UMS), Sabah
Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Perak
Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Negeri Sembilan (dulu KUIM)
Universiti Teknologi MARA (UiTM), Selangor
Universiti Malaysia Terengganu (UMT), Terengganu (dulu KUSTEM)
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM), Johor (dulu KUiTTHO)
Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM), Melaka (dulu KUTKM)
Universiti Malaysia Perlis (UniMAP), Perlis (dulu KUKUM)
Universiti Darul Iman Malaysia (UDM), Terengganu (Kini UniSZA)
Universiti Malaysia Kelantan (UMK), Kelantan
Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM), Kuala Lumpur (dulu ATMA)

Politeknik Ungku Omar, Ipoh, Perak
Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah, Kuantan, Pahang
Politeknik Sultan Abdul Halim Muadzam Shah, Jitra, Kedah
Politeknik Kota Bharu, Kok Lanas, Kelantan
Politeknik Kuching, Kuching, Sarawak
Politeknik Port Dickson, Si Rusa, Negeri Sembilan
Politeknik Kota Kinabalu, Kota Kinabalu, Sabah
Politeknik Shah Alam, Shah Alam, Selangor
Politeknik Johor Bahru, Pasir Gudang, Johor
Politeknik Seberang Perai, Permatang Pauh, Pulau Pinang
Politeknik Kota, Melaka, Balai Panjang, Melaka
Politeknik Kota, Kuala Terengganu, Kuala Terengganu, Terengganu

Kolej Kemahiran Tinggi MARA (KKTM)
Kolej Matrikulasi Perlis
Kolej Matrikulasi Kedah
Kolej Matrikulasi Perak
Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan
Kolej Matrikulasi Melaka
Kolej Matrikulasi Johor
Kolej Matrikulasi Pahang
Kolej Matrikulasi Labuan
Kolej Matrikulasi Pulau Pinang

Sekolah Menengah Sultan Abdul Halim
Sekolah Dato Abdul Razak
Sekolah Menengah Kebangsaan Tengku Sulaiman
Sekolah Menengah Kebangsaan Putra
Sekolah Menengah Kebangsaan Raja Puan Muda Tengku Fauziah
Sekolah Menengah Kebangsaan Sanglang
Sekolah Menengah Kebangsaan Syed Ahmad

TADIKA Perpaduan Kampung Alor Bakong
TADIKA Kemas Taman Pelangi
TADIKA Kemas, Kampung Attaduri
TADIKA Pelita, Taman Langkap Jaya
PUSAT ASUHAN TUNAS ISLAM(PASTI)

Majlis Pewakilan Pelajar (MPP)
Ketua Pengawas
Ketua Pengawas Pusat sumber
Ketua Kelas
Penolong Kelas
AJK Kelas
Ahli Surau Sekolah (ASS)
dan
semua Pelajar – pelajar …………………....
MENYUKAI ENTRI anda!!!!
´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶
´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶´´´´´´´´´´¶¶
´´´´´´¶¶¶¶¶´´´´´´´¶¶´´´´´´´´´´´´´´¶¶
´´´´´¶´´´´´¶´´´´¶¶´´´´´¶¶´´´´¶¶´´´´´¶¶
´´´´´¶´´´´´¶´´´¶¶´´´´´´¶¶´´´´¶¶´´´´´´´¶¶
´´´´´¶´´´´¶´´¶¶´´´´´´´´¶¶´´´´¶¶´´´´´´´´¶¶
´´´´´´¶´´´¶´´´¶´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶
´´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶
´´´¶´´´´´´´´´´´´¶´¶¶´´´´´´´´´´´´´¶¶´´´´´¶¶
´´¶¶´´´´´´´´´´´´¶´´¶¶´´´´´´´´´´´´¶¶´´´´´¶¶
´¶¶´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´´´¶¶´´´´´´´´¶¶´´´´´´´¶¶
´¶´´´´´´´´´´´´´´´¶´´´´´¶¶¶¶¶¶¶´´´´´´´´´¶¶
´¶¶´´´´´´´´´´´´´´¶´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶
´´¶´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶
´´¶¶´´´´´´´´´´´¶´´¶¶´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶
´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´´´´¶¶´

Anonymous said...

setau sy tidak ada mana2 golongan yg mengkafirkan mazhab. cuma yg ada adalah hal2 khilafiah dan perbezaan pendapat para ulama..

~ Quote frm mr M ~

guys, jgn bertaklid buta..

Hamka said...

Sembahan api 1000 tahun dah di edit!

yang lain tak di edit, sila guna common sense!

Frodo Baggins said...

ok

Nasik Dagang Mok Ngoh said...

Err...assalamualaikum.
Wahabi?aku x pernah jumpa lagi pengikutnya tapi aku tak kate mereka salah selagi mereka tak kate pengikut lain salah.Tu je pendapat aku.Setiap perbezaan ada hikmahnya (xyah bg contoh la.panjang lak nanti,hehe).JT?ermm..aku pernah ikut diorang keluar 3 hr gi iktikaf kat masjid atas ajakan seorang kenalanku suatu ketika dahulu.Aku lihat mereka ni sebenarnya bukan suatu fahaman atau persatuan/penganut/bla3..tp mereka ni adalah satu golongan yang mana menyeru manusia kembali kepada Allah semata-mata tanpa mengharapkan walau sedikit pun kepentingan dunia.Mereka tak pandang pada keburukan dan perbezaan tetapi kepada kebaikan dan persamaan.Malam hari pula nangis2 mintak denagan Allah supaya diturunkan hidayah kepada si fulan dan si fulan dan ke seluruh alam ini supaya ummat ini semua dapat masuk syurga.sebak aku lihat diorang ni tapi malangnya aku je yang tak dapat nak nangis hatta taubat untuk dosa diri sendiri.iskk.then,aku tengok mereka hanya usaha untuk tingkatkan iman semata-mata dan untuk tingkatkan amalan,bukan cara amalan.sebab tu aku tengok dalam satu2 jemaah ni,macam2 ada,parti x,parti y,golongan A,golongan B,tp mereka tak sentuh pn bab2 perbezaan pendapat.Panjang lagi kalu nk cerita nih tp malas tulis.aku azam untuk keluar lagi pasni ngan diorang supaya aku lebih faham agama dan faham ape yang diorang buat sebenarnya.Korang bleh la try skali keluar tengok baru bleh declare betol ke salah (for incik seekingthetruth)...

Anonymous said...

bg aku xde slh smeada ko wahabi ke syiah ke sunni ke.cume kite yg terlalu pkir,bahagi2 kn sume tu...bile kite pkir cm2,maka berjayalah agenda 'divide & rule' yg diguna oleh org2 bkn islam trhdp umat islm...73 jln yg smpai cume 1..btol @ slh,syurga @ neraka bkn ats sbb mazhab bro...tp rahmat,redha allah swt...

Pemikir Islam said...

Nak cerita apa yang wahhabi buat pada umat Islam tengok je la hukum sesat/kafir/syirik... Bukak kat laman blog depa pun bole..

Kasihan majoriti umat islam dimasukkan dalam neraka. Contoh hukum sesat oleh ulamak wahhabi pada umat islam :


Tersebut dalam sebuah risalah yang berjudul "Minal Itsnain Wa Sab'iina Firqotan" tulisan dari Syeikh Bin Baz, Nashiruddin Albani, Syeikh al Fauzan dan Syeikh Bakar Abu Zaid cetakan Maktabah al Furqon 'Ajman tahun 2001 M pada halaman 9-10, satu pertanyaan seperti berikut :


Apakah Jemaah Tabligh yang memiliki sekian banyak kesyirikan dan bid'ah serta Jemaah Hasan al Banna yang memiliki aktiviti pergerakan dan pembangkangan terhadap pemerintah yang sah termasuk di antara 72 golongan yang akan masuk neraka.. ?

Para penulis risalah itu menjawab. (Mereka) termasuk di antara 72 golongan itu dan kelompok Khawarij juga termasuk di antaranya.


Seterusnya pada halaman 14 dari risalah itu disebutkan: Dan antara firqah-firqah sesat yang muncul kebelakangan ini adalah :

1. Firqah Hasan al Banna (al Ikhwaniyyah). - (Ikhwanul Muslimin)

2. Firqah Hasan at Turabi (at Turabiyyah).

3. Firqah Sayyid Qutub (al Qutubiyyah).

4. Firqah Muhammad Surur (as Sururiyyah).

5. Firqah Abdurrahman Abdul Khaliq (at Turatsiyyah).

6. Firqah Muhammad Ilyas (at Tablighiyyah).

7. Firqah Mahmud al Haddad (al Haddadiyyah).

8. Firqah al Habasyi (al Habasyiyyah).

9. Firqah Ahmad Yasin (al Hamasiyyah). - (Syeikh Ahmad Yassin pun dihukum sesat bersama HAMAS yang menentang ISRAEL ?)

10. Firqah-firqah lainnya baik yang telah mahupun yang akan ada.

AkuMuzikFilem said...

Sementelah takde orang bercakap tentang wasotiyah, saya nak ajak semua orang, dalam apa-apa perkara, berwasotiyahlah. bidaah yang baik, tak salah ikut, tapi jangan jadikan seumpama perkara wajib. bagi encik bi penolak total, tak perlulah ekstrem sehingga habis bidaah hasanah pun ditolak

Mint said...

(T_T)..sebak baca entry kali ni.terkesan di jiwa.
Kudos pd Hamka.teruskn penulisan yg santai & x terlalu ortodoks.mudah phm...

Hamka said...

Basic cik Bi simple:

rujuk terus Al quran dan hadith dan tolak pendapat ulamak.

2 mingggu lepas aku jumpa lagi BI yang lain.

dia cakap, tafsir tutup aurat salah, maksud pusat dan lutut adalah kemaluan, cukup pakai spender jer boleh solat..


lepas tu cakap, boleh makan daging anjing, sebab takde dalam al quran sebut anjing haram di makan.

aku tanya, kau ni wahabi ke?

dia cakap, wahabi tu peringkat rendah, dia sebut dia salafi, atas pada wahabi katanya.

siapa tok guru?.

dia sebut satu nama (aku lupa) asal orang indonesia.

aku tak emosi waktu menulis ni, aku tak tokok tambah, (kurang lagi ada)

so, benda ni ada dalam masyarakat...

Bab bidaah hasanah, belajarlah ikram muslimin..

dalam runag ilmu, fatwa itu jelas dan tetap.

tapi, dalam ruang dakwah, fatwa menjadi 'longgar' atas niat yang betul.

contoh: apa hukum orang yang hina Nabi, bolehkah kita belanja dia makan?

dalam fatwa: dia patut di hukum, mungkin kena bunuh jika mempenagruhi orang lain, tapi dalam bab dakwah, Nabi sendiri suap makanan pada orang begini..

aku tulis lain kali bab fatwa dan takwa ni, insyAllah.

Kura said...

Common sense? Hmmm.. baru la aku faham kenapa ada yang cakap nak baca blog ni kena ada kefahaman yang tinggi, banyak yg tersirat...

Tapi bro, bila ko sebut 'wahabi' itu bermaksud keseluruhan kumpulan wahabi. Jadi memang kesemua wahabi ni sesat la ek? Ke ada yang tersirat lagi?

Tukang Kayu said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

"Nabi sendiri suap makanan pada orang begini.."

adakah suap ini merujuk kpd kisah nabi dan yahudi buta?

sedikit rentetan kisah tersebut..
"keesokan harinya Abubakar r.a. pergi ke pasar dengan membawa makanan untuk diberikannya kepada pengemis itu. Abubakar r.a mendatangi pengemis itu dan memberikan makanan itu kepada nya. Ketika Abubakar r.a. mulai menyuapinya, si pengemis marah sambil berteriak, "siapakah kamu ?".
Abubakar r.a menjawab, "aku orang yang biasa".
"Bukan !, engkau bukan orang yang biasa mendatangiku", jawab si pengemis buta itu

konfius dgn cerita tersebut..
Abu Bakar as-Siddiq cuba menipu si yahudi buta. Mana mungkin yang digelar as-Siddiq menipu.

akhukum fillah said...

masya Allah akh hamka ni, banyak yang dia ketehui tentang wahabi, tapi sayang semua nya adalah salah. kasihan

wahabi bukanlah seperti yang saudara sangkakan, hanya bertemu satu atau dua orang,(yang saudara sangka itu wahabi) saudara langsung menulis sesuatu yang itu bukanlah ada pada wahabi.
atau jangan jangan 'wahabi' yang saudara hamka jumpe tu bukanlah wahabi..

perbanyaklah membaca dan bertanya, jangan hanya dikarenakan satu atau dua orang jumpe, saudara hamka mengatakan sesuatu yang tidak benar

yang perlu saudara ketahui "wahabi bukanlah madzhab, akan tetapi wahabi hanya lah sebuah sandaran kepada seorang syaikh yang bernama muhammah bin abdil wahab rahimahullah.

saudara hamka mengatakan"Pendek kata, semua golongan mazhab kamu kata masuk neraka, sedang kamu puak wahabi, akan masuk shurga semua..
ini adalah tuduhan yang tidak benar. tidak pernah wahabi mengatakan selain wahabi akan masuk neraka.
wahabi tidak pernah menyesatkan 4 madzhab yang ada terlebih madzhab syafi'i

bagaimana seorang wahabi dapat mengatakan sholat tanpa menutup aurat sah, subhanallah? tidak benar sama sekali
wahabi bukanlah seperti apa yang saudara hamka sangkakan, mereka selalu merujuk kepada Al Quran dan sunnah nabi(hadist) dan tidak menyesatkan ajaran 4 madzhab

saya meminta maaf jikalau ada kata yang tidak berkenan di hati saudara

Colourful said...

Salam

En/cik anonymous,

kalau tak salah,Saidina Abu Bakar as-siddiq, digelar as-siddiq sebab dia sentiasa membenarkan kata-kata/perbuatan RasuLULLAH..
Dia menipu orang Yahudi tu mungkin tak sanggup nak beritahu bhw Nabi Muhammad SAW dah tiada.. isk isk..

saidina Abu Bakar as-siddiq sentiasa membenarkan/bersetuju dengan kata-kata/perbuatan RasuLULLAH semasa hayatnya.. sebab itu beliau digelar as-siddiq.. rujuk ustaz untuk maklumat lebih lanjut..

Hamka said...

Kura

(((Tapi bro, bila ko sebut 'wahabi' itu bermaksud keseluruhan kumpulan wahabi. Jadi memang kesemua wahabi ni sesat la ek? Ke ada yang tersirat lagi?))

You tell me.

---------------
Anonymous

(((Abu Bakar as-Siddiq cuba menipu si yahudi buta. Mana mungkin yang digelar as-Siddiq menipu.)))

Cuba baca habis cerita tu, Abu Bakar mengaku dia yang suap pada waktu tu juga, ken abaca habis.

--------------
akhukum fillah

(((masya Allah akh hamka ni, banyak yang dia ketehui tentang wahabi, tapi sayang semua nya adalah salah. Kasihan..., saya meminta maaf jikalau ada kata yang tidak berkenan di hati saudara)))

Aku maafkan, dan Surat aku tu di tuju kepada BI, jika ada ‘wahabi ‘yang terasa, aku pulak mintak maaf. Surat itu bukan untk kamu.

Mymot said...

Assalamualaikum,

Semakin lama seperti semakin terserlah ke-tersiratan Hamka. Licik orangnya. Menulis atas basis nota untuk diri sendiri, telah membuat disclaimer pelbagai. Hmmm... berhati-hati saudara. Sesungguhnya Allah maha mengetahui. Dan untuk para pembaca. Sila buat rujukan lain selain membaca blog Hamka ini sahaja. Tanggungjawab anda untuk mencari ilmu sehingga tiada was-was akan kebenaran.

Kura said...

Ok lah, aku rasa memang aku tak boleh baca blog ko ni, tercuit akidah aku skit... yang tersirat la, yang tersurat la... surat kepada 'Bi', bukan kepada 'Wahabi', gunakan common sense? Mungkin common sense aku tak sama dengan peminat2 ko yang memahami isi kandungan penulisan ko. Aku lebih kepada yang straight forward..

By the way, aku dah tanya dan forwardkan beberapa post ko kepada beberapa orang, semua suruh aku elakkan membaca. Khusus kepada post 'Menyepak Gay di pintu syurga?', 100% feedback adalah 'Sesat lagi menyesatkan'. Aku tak tau la apa lagi yang ko nak cakap 'tersirat' dalam post tu.

Samada sengaja atau tak sengaja ko ada menyesatkan orang, semua akan berbalik pada ko jugak samada ko nak atau taknak. Sedar atau tak sedar, banyak fatwa yang ko dah keluarkan. Jadi, semoga Allah memberi petunjuk, hidayah dan keampunanNya sebelum kita mati. Assalamualaikum.

Anonymous said...

nah..silakan baca dan digest semua..

kisah nabi dan pengemis buta.
http://al-fikrah.net/index.php?name=Forums&file=viewtopic&t=586&highlight

ya Allah..semoga ilmu ini adalah ilmu yg bermanfaat.
semoga ilmu ini adalah yg sebenar-benar sumber..

semoga kami tidak menyebarkan kepalsuan kisah2 bersandarkan nama nabi yg sgt kami sayangi..

Hamka said...

Mymot said...

Salam.

Aku dah lama suruh pembaca blog aku pergi rujuk ustaz ulamak lepas baca blog aku, bodohlah siapa yang menjadikan aku rujukan terakhir, terima kasih ingatkan pembaca lagi. Aku alu alukan.

-------------
Kura

((Ok lah, aku rasa memang aku tak boleh baca blog ko ni,))

Ok

------------
Anonymous

(((kisah nabi dan pengemis buta.)))

Alhamdulillah, cerita ni dah banyak disebarkan, termasuk dari mereka yang bertaraf ustaz dan ulamak, terbukti aku bukan reka-reka cerita.

: )

unsoul said...

ade jugak yg jenis kurang faham dan tak jelas dan cepat salah sangka. cuba la baca dari awal betul betul dan faham isk²

lapar la pulak

Anonymous said...

this is Pro anti-Wahabi. This is BIAS!

Anonymous said...

Don't simply judge people:

MY QUESTIONS:How many books of the so-called wahabi scholars have you read?
Ex: take the cover off a book like kitab al-tawheed (A book by
Muhammad ibn Abdul Wahhab), ask them to read it
------------------------------
1 - allah sent down the quran for guidance
2 - allah sent the prophet to explain the quran
3 - Allah says "obeyt Allah and obey his messenger"
- our obedience is based on that
4 - the prophet warned about us following other than him "everyone
will go to jannah except those who refuse. who are those people? who
ever obeys me goes to jannah, whoever disobeys has refused"

** Allah has only made it compulsory to follow the Prophet **
** Quran: "Obey Allah and Obey His messenger and those in authority
amongst you" - obedience to those in authority them is conditional on
the fact that htey follow the prophet
- Example: Shafie born in 150 - Question: what were the Muslims
following between the death of the Prophet and Abu Hanifah/Shafiee
- All of the imams (Shafi'ee, Abu Haneefah, Malik) are very explicit
that this is their interpretation of Q&S - whatever opposes it, throw
it away

Examples:

- Ibn Umar was telling the people that you could make Hajj tamattu1 -
the people tried to tell him the Abu Bakr and Umar prohibited it - he
said that destruction was about to fall because the people were
opposing the statement of the

- We are against blindly following - we dont learn, investigate
- We arent against the Imams - we study their books

- Important Question: What is a wahabi? Can you define it?
- Do you know what it means? or where the term comes from?

- Historical Issues about destroying things:

- Umar destroyed a masjid because ppl were only praying there b/c the
prophet prayed there - the prophet warned us about going to places
seeking blessings from there
- A religious journey is not undertaken except to three places :
harams and masjid al-aqsaa
- Important to talk about specific events - its impossible to discuss
an accusation like "the Wahabis kill people" just like discussing an
accusation that "In the past Muslims have always killed people and
forced them to convert to Islam"

The Sahaba were more "Allergic to innovations" than the so-called wahabis
Ex: the compilation of the Mushaf
- Abu Bakr was concerned to do something that the prophet himself didnt do


- 99% of the people only repeating what they have heard - its
propaganda they have heard and they just repeat it
- even their scholars are only repeating what their teachers told them
- they arent actually refuting the books - kitaab al-tawheed, etc
- Ex: the way people accuse Muslims of being terrorists without
knowing anything about Islam

-Book by Jamal Al-Deen Zarabozo on the life of Sh. Abdul Wahhab in
which he discusses many of the historical issues and the "Accusations"

Hamka said...

ada ustaz cakap wahabi tu tak wujud, cuma di gelar sahaja kepada mereka yang tolak ulamak.

tapi kat sini macam ada yang membela wahabi.

wahabi wujud tak ni?

yang aku tahu "bi" tu wujud dan mengaku wahabi.

so, Jangan jadi babi, err, maksud aku, jangan membabi buta dalam menghukum.

Sekian.

Wasalam.

Abu Abdurrahman said...

Why all come and visit my blog;http://muhammadulfatih.blogspot.com/........

zuraida said...

salam hamka yg hensem...
aku tak pernah jdkan kau rujukan terakhir...aku belajar dgn ustazah dan baca byk hadis dan buku..ingat lg kisah 5 jari? aku dah cukup semua..cuma berjihat melawan nafsu yg payah nih..dan nak bitau kau...tulisan kau banyak menggagalkan nafsu aku nih...sb tu aku sentiasa ikuti kau...byk kali hantukkan kepala aku ke dinding..sedarkan aku..utk entry kali ni...aku faham..tq.

unsoul said...

semakin rancak....

Pemikir Islam said...

Wahhabi memang wujud. Sebab :

1. Dalam tahun 1344 Hijrah sudah terdapat buku yang dikarang oleh pengikut Wahhabi iaitu Al Hijatussaniyah wat Tuhfatul Wahabiyah. Dan saudara Muhammad Bin Abdul Wahhab pula pernah mengarang buku berjudul 'Asshawa'iqul Ilahiyah Firaddi 'alal wahhabiyyah'.

2. Ulamak mutaakhirin : Sheikh Dr. Muhammad Sa’id Ramadhan Al-Buti menjelaskan tentang “Wahabi”:

“Pada masa kini, mazhab Wahabi yang dinisbahkan kepada empunyanya iaitu Sheikh Muhammad bin Abdil Wahab (1703-1792 M) berkembang di Najd dan seterusnya berkembang di negara-negara dalam Jazirah Arab berdasarkan beberapa faktor yang sangat diketahui tetapi tidak perlu disebutkan dan dijelaskan di sini”.
[As-Salafiyyah: 367]

3. Dalam buku الشيخ محمد بن عبد الوهاب عقيدته السلفية ودعوته الإسلامية ada menyebut secara jelas mereka mengaku diri mereka (para pengikut pemikiran Muhammad Abdul Wahab) sebagai Wahhabiyyah. Buku itu ditulis oleh Sheikh Ahmad bin Hajr Abu Thomi. Antara perkataan beliau:

استطاع هؤلاء المسلمون الوهابيون أن يقيموا الدولة الإسلامية على أساس من المبادئ الوهابية.

Maksudnya: “Golongan Muslimun Wahhabiyyun mampu mendirikan suatu kerajaan Islam atas asas daripada asas-asas Wahhabiyyah”.
[m/s: 105] - Aku tambah sikit ... dan Mampu menghukum KAFIR/SYIRIK/SESAT tanpa hak pada Ulamak dan Umat Islam.

4. Sheikh Ben Baz (Ulamak yang selalu digunakan sebagai rujukan pengikut Wahhabi) juga berkata:

الوهابية منسوبة إلى الشيخ الإمام محمد بن عبد الوهاب رحمه الله المتوفى سنة 1206 هـ ، وهو الذي قام بالدعوة إلى الله سبحانه في نجد

Maksudnya: "Wahhabiyyah adalah nisbah kepada Sheikh Imam Muhammad bin Abdil Wahab r.a. yang wafat pada 1206 Hijrah yang mana dia mendirikan dakwah menuju Allah di Najd (dengan pemikirannya)”.
[Majmu Fatawa wa Maqalat siri ke-9].

akhukum said...

kalaulah surat tu ditujukan kepada bi, janganlah dibawa-bawa nama wahabi....

akhukum said...

berilmu la sebelum berucap

abdullah said...

Pemikir Islam said@
nak tnye skit, apa bukti bahwa Sheikh Imam Muhammad bin Abdil Wahab berdakwah dengan pemahaman dia sendiri?
pernahkah saudara membaca karangan-karangan beliau?
pernahkan saudara membaca tarikh kehidupan beliau?

Mar said...

yes dapt point baru dripada this article....1st

decapri9175 said...

bagus,,,penerangan kamu. 4 mazhab mcm 4 sahabat khalifah,, 4org berlainan idealisme ttp risau umat sama.

Anonymous said...

kolej matrikulasi selangor
juga menyukai artikel ini.. :)

Pemikir Islam said...

Ulamak yang hidup sezaman dengan Muhammad Bin Abdul Wahhab antaranya Ibn fairuz al Hanbali terangkan siapakah MAW ini. Bukan ana, dan tentunya bukan enta. Kalau rajin baca di sini :

Risalah Ibn Fairuz (w. 1216H) Yang Sezaman Ibn 'Abd al-Wahhab (w. 1206H) Untuk Dimuat-Turun :

http://www.4shared.com/document/b4HCWlF1/__________.html

p/s : Yang penting takda sapa yang boleh menidakkan kerja ulamak wahhabi menghukum sesat/kafir/syirik pada umat islam. Dan diikuti oleh pengikut-pengikutnya yang taksub tiada taranya lagi.

Anonymous said...

beratnya tuduhan ni...

ahong said...

Assalamualaikum,

Saya ada sedikit cadangan untuk penulis sebab susah nak telan apa yang penulis catatkan.

Pertama sekali, apa kata penulis mendefinasikan dahulu siapakah golongan wahabi ini. Adakah wahabi mereka yang mengikut penulisan Muhammad Abdul Wahab? Sebab Muhammad Abdul Wahab tu mazhab Hanbali, maka orang yang ikut dia tu Hanbali jugak la.

Jika nak kata orang yan tak qunut solat subuh, maka Prof Hamka juga wahabi. Ada tak Prof Hamka mengkafirkan sesiapa?

Pada pendapat saya, usah nak label2. Kalau orang tu sengal maka orang sengal itu sahaja yang patut dipersalahkan.

Yang pasal pakai spenda itu, dia ada tak kata dia rujuk dari mana atau siapa? Gila mengarut.

Tapi tentang anjing boleh dimakan jika dirujuk dalam mazhab Maliki memang ada. Mazhab Syafie yang kata tak boleh makan. Amacam? Orang Mazhab Maliki sesat jugak ke?

Saya lebih suka mengikut kata dari Imam Abu Hanifah yang tidak membenarkan pengikutnya untuk menggunakan fatwanya tanpa mengetahui dalil-dalilnya dahulu.

Kalau ada mamat mana2 yang cakap apa2 tentang agama, mintalah dia jelaskan sekali dengan dalil2. Jangan ikut suka mulut nak cakap orang lain salah dan dia tu aje yang betul.

Tapi pada masa sama, jika kita nak ikut mazhab tu termasuk rata2 kita Mazhab Syafie, tolongla belajar sekali dengan dalil-dalil skali.

ahong said...

Ibn Fairuz? Apa kata kita lihat pendapat ulamak dunia tentang dia.
Kalau setakat nak tengok ulamak kat Malaysia tak payah la, dah malas dah nak layan.

Mungkin ini boleh dibuat rujukan.
http://subulassalam.blogspot.com/2009/10/wahabi-antara-ulama-menyokong-azhar-dan.html

Anyway kepada yang hantar Risalah Ibn Fairuz, awak tau ke dia tu siapa? Apa pendapat ulamak lain tentang dia? Kalau tak tahu kenapa boleh percaya kat dia?

Banyak soal la budak ni (merujuk diri sendiri). Ye la, kalau nak orang percaya berikan bukti yang sahih.

Hamka said...

Ok, mungkin puak yang mengakfirkan ulamak ini bukan wahabi.., anggap sahaja mereka "bi"..

tutup majlis dengan tasbih kafarah

Anonymous said...

bab2 4 mazhab,wahabi n syiah ne aku pegang 1 pekara jer,,KENAPA LA DUK KALUT N KACAU N MARAH ORG SEMBAHYANG SUBUH BACA QUNUT,,bagi aku biarkan,, baik abiskan tenaga g marah n kejut org yg xsembahyang subuh 1000 x bagus lagi...( qunut ne 1 contoh jer,, cam cara selawat, 2 azan ketika solat jumaat,,marah la org yg xsembahyang n selawat lagi bagus).

tintaiza said...

Sebenrnya bkn semua wahabi salah..ada je yg betul..Cuma ada segelintir yg msih xfhm tentang islam. Kerjanya nk membid’ahkn org je.
Perlu diingt, bid’ah ada dua jenis iaitu bid’ah yg baik dan bid’ah yg buruk. Yg baik tu kita boleh ikut la..jgn ikut yg buruk plak….klu semua nk kira bid’ah org zmn skg xpyh naik kreta la sbb zmn Rasulullah saw mana ada kreta. Smua kena naik unta la.
Fhmi dulu islam sblm fhmkn org lain.

tintaiza said...

apa pun tahniah kpd penulis...nice blog.

Zulkifli. Cheras said...

Tunggulah bro hamka buat piawai khas untuk diri sendiri, akan amalan2 apakah yang patut dibuat pada setiap hari. Dengan piawai amalan ini, kita sama2 tengok akan tahap iman kita... boleh ke bro hamka?

Anonymous said...

hnya allah shj yg tau tinggi or rendah iman seseorg...kte hya mmpu berusaha n beramal..nilaiannya disisi tuhan..sebaiknya xperlu bertikam lidah smata2 krn berlainan pendapat..mgkn apa yg disampaikan utk yg tertentu shj...yg xberkaitan xperlu dicampuri..

Anonymous said...

best pulak baca penerangan ahong.
ni baru ilmiah namanya.
terima kasih kerana penerangan kau ahong asbab aku menjadi paham. Allah yg bg paham sebenarnya.

Pemikir Islam said...

Sebelum engko bagi komen, baca dulu jawapan yang aku dah bagi. Siapa itu wahhabi. Penat wei.. orang bagi fakta tapi engko malas baca. tapi terpulanglah.. mungkin tuh sikap engko.

Tak baca qunut tuh bukan wahhabi. Wahhabi adalah spesis suka hukum kafir/sesat/syirik pada perkara ijtihadiyyah yang telah diputuskan oleh ulamak berkaitan amalan ibadah.

Pemikir Islam said...

Anon kata - best pulak baca penerangan ahong.
ni baru ilmiah namanya.
terima kasih kerana penerangan kau ahong asbab aku menjadi paham. Allah yg bg paham sebenarnya.

---

Entah mana ilmiyyahnya - takda pun hujjah dari kalam ulamak, kitab etc..

Buat ahong -


kalau semuanya wajib kena tahu dalil. Ramai orang tak solat lagi dong.. sebab dia kena carik dalil dulu untuk solat. Pandai betul engko nih eh nak ngajak orang jadi sesat ? Kendian nak carik dalil lagi puasa, camane nak puasa. Kalau tak tahu tak payah buat.

Padahal ulamak mujtahid dah jelaskan dengan dalil dari al Quran dan Hadith. Engko makin buat Islam tu susah ye ahong.

Lagi best - taknak solat pun boleh carik dalil dari al Quran dan hadith. Diajar oleh ahong..

----

Anyway kepada yang hantar Risalah Ibn Fairuz, awak tau ke dia tu siapa? Apa pendapat ulamak lain tentang dia? Kalau tak tahu kenapa boleh percaya kat dia?

Banyak soal la budak ni (merujuk diri sendiri). Ye la, kalau nak orang percaya berikan bukti yang sahih.

----

Sebab engko tak tahu maka engko kena la selidik. Yang menyarankan baca inipun pakar hadith dari jabatan hadith KUIS. Aku lebih terima orang yang ahli dari orang yang cakap kosong macam engko ahong..

Pemikir Islam said...

Buat ahong lagi - boleh pulak engko bagik link siap kata boleh buat rujukan.

Anyway kepada yang hantar link awak tau ke dia tu siapa? Apa pendapat ulamak lain tentang link tu? Kalau tak tahu kenapa boleh percaya kat link tuh ?

Hahah.. saja je aku pulang paku buah keras.. Buat sama-sama mikir..

Hamka said...

(korek hidung)

malaymind said...

terbaik punya...

HAJI said...

Perumpamaan golongan wahabbi atau "ghayr muqallid" ini adalah seperti seorang yang melalui sebatang sungai dan melihat seseorang timbul tenggelam dalam keadaan lemas meminta tolong. Orang yang lalu tersebut menjerit, "Bidaah! Rasulullah s.a.w. tidak pernah sekali pun lemas!" dan berlalu saja dari situ.

Kepada para simpati dan/atau pengikut wahabbi yang tidak setuju dengan perumpamaan di atas, sila berhubung terus dengan aku secara bersemuka kerana aku mempunyai pengalaman luas dengan golongan wahabbi.

zuraida said...

.. maka...kita tutup majlis kita dgn tasbih kafarah...

Anonymous said...

FATWA ULAMA AHLUS SUNNAH TENTANG JAMA`AH TABLIGH



FATWA-FATWA ULAMA AHLUS SUNNAH TENTANG JAMA’AH TABLIGH

Kita akan membawa beberapa fatwa (keputusan) para ulama tentang Firqah Tabligh, agar ummat mengerti bahwa kita menuduh mereka sesat bukan dari kita sendiri, tapi kita mengambilnya dari ucapan ulama kita yang mulia, semoga Allah mengampuni mereka yang telah wafat dan menjaga yang masih hidup. Perhatikan ucapan para ulama ini agar terbuka kekaburan yang selama ini menutupi mereka. Dan hendaklah bagi mereka yang masuk ke dalam kelompok ini segera keluar dan yang kagum segera sadar dan membenci, karena kematian itu datangnya tiba-tiba.

Anonymous said...

contd

1. Syaikh Muhammad bin Ibrahim

“Dari Muhammad bin Ibrahim kepada yang terhormat raja Khalid bin Su’ud.

Assalamu ‘alaikum wa rahmatullahi wa barakatuhu. Wa ba’du:

Saya telah menerima surat Anda dengan no. 37/4/5/D di 21/1/82H. Yang berkaitan tentang permohonan untuk bekerja sama dengan kelompok yang menamakan dirinya dengan “Kulliyatud Da’wah wat Tabligh Al Islamiyyah.”

Maka saya katakan: Bahwa jama’ah ini tidak ada kebaikan padanya dan jama’ah ini adalah jama’ah yang sesat. Dan setelah membaca buku-buku yang dikirimkan, kami dapati di dalamnya berisi kesesatan dan bid’ah serta ajakan untuk beribadah kepada kubur dan kesyirikan. Perkara ini tidak boleh didiamkan. Oleh karena itu kami akan membantah kesesatan yang ada di dalamnya. Semoga Allah menolong agama-Nya dan meninggikan kalimat-Nya. Wassalamu ‘alaikum wa rahmatullahi wa barakatuh. 29/1/82H.” (Al Qaulul Baligh hal. 29 dengan diringkas)

Anonymous said...

2. Syaikh Hummud At Tuwaijiri

“Adapun ucapan penanya: Apakah aku menasehatinya untuk ikut khuruj dengan orang-orang tabligh di dalam negeri ini (Saudi) atau di luar?

Maka saya jawab: Saya menasehati penanya dan yang lainnya yang ingin agamanya selamat dari noda-noda kesyirikan, ghuluw, bid’ah dan khurafat agar jangan bergabung dengan orang-orang Tabligh dan ikut khuruj bersama mereka. Apakah itu di Saudi atau di luar Saudi. Karena hukum yang paling ringan terhadap orang tabligh adalah: Mereka ahlul bid’ah, sesat dan bodoh dalam agama mereka serta pengamalannya. Maka orang-orang yang seperti ini keadaannya, tidak diragukan lagi bahwa menjauhi mereka adalah sikap yang selamat.

Sungguh sangat indah apa yang dikatakan seorang penyair:

Janganlah engkau berteman dengan teman yang bodoh.

Hati-hatilah engkau darinya.

Betapa banyak orang bodoh yang merusak seorang yang baik ketika berteman dengannya.” (Al Qaulul Baligh, syaikh Hummud At Tuwaijiri hal. 30)

Anonymous said...

3. Syaikh Muhammad Nashiruddin Al Albani

Pertanyaan: Di sini ada pertanyaan: Apa pendapat Anda tentang Jama’ah (firqah) Tabligh dan apakah ukuran khuruj ada terdapat dalam sunnah?

Jawab:Pertanyaan ini adalah pertanyaan penting. Dan aku memiliki jawaban yang ringkas, serta kalimat yang benar wajib untuk dikatakan. Yang saya yakini bahwa da’wah tabligh adalah: sufi gaya baru. Da’wah ini tidak berdasarkan Kitabullah dan Sunnah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam. Khuruj yang mereka lakukan dan yang mereka batasi dengan tiga hari dan empat puluh hari, serta mereka berusaha menguatkannya dengan berbagai nash, sebenarnya tidak memiliki hubungan dengan nash secara mutlak. Sebenarnya cukup bagi kita untuk bersandar kepada salafus shalih. Penyandaran ini adalah penyandaran yang benar. Tidak boleh bagi seorang muslim untuk tidak bersandar kepadanya. Bersandar kepada para salafus sholih, -wajib diketahui hakikat ini,- bukanlah seperti bersandar kepada seseorang yang dikatakan pemilik mazhab ini atau kepada seorang syaikh yang dikatakan bahwa dia pemilik tarikat ini atau kepada seseorang yang dikatakan bahwa dia pemilik jama’ah tertentu. Berintima’ (bergabung) kepada salaf adalah berintima’ kepada sesuatu yang ‘ishmah (terpelihara dari dosa). Dan berintima’ kepada selain mereka adalah berintima’ kepada yang tidak ‘ishmah. Firqah mereka itu –cukup bagi kita dengan berintima’ kepada salaf- bahwa mereka datang membawa sebuah tata tertib khuruj untuk tabligh (menyampaikan agama), menurut mereka. Itu tidak termasuk perbuatan salaf, bahkan bukan termasuk perbuatan khalaf, karena ini baru datang di masa kita dan tidak diketahui di masa yang panjang tadi. (Sejak zaman para salaf hingga para khalaf). Kemudian yang mengherankan, mereka mengatakan bahwa mereka khuruj (keluar) untuk bertabligh, padahal mereka mengakui sendiri bahwa mereka bukan orang yang pantas untuk memikul tugas tabligh (penyampaian agama) itu. Yang melakukan tabligh (penyampaian agama) adalah para ulama, sebagaimana yang dilakukan Rasulullah dengan mengutus utusan dari kalangan para sahabatnya yang terbaik yang tergolong ulama mereka dan fuqaha` mereka untuk mengajarkan Islam kepada manusia. Beliau mengirim Ali sendirian, Abu Musa sendirian, dan Mu’adz sendirian. Tidak pernah beliau mengirim para sahabatnya dalam jumlah yang besar, padahal mereka sahabat. Karena mereka tidak memiliki ilmu seperti beberapa sahabat tadi. Maka apa yang kita katakan terhadap orang yang ilmunya tidak ada apa-apanya jika dibandingkan dengan sahabat yang tidak dikirim Nabi, apa lagi dibanding dengan para sahabat yang alim seperti yang kita katakan tadi?! Sedangkan mereka (Firqah Tabligh) keluar berdakwah dengan jumlah puluhan, kadang-kadang ratusan. Dan ada di antara mereka yang tidak berilmu, bahkan bukan penuntut ilmu. Mereka hanya memiliki beberapa ilmu yang dicomot dari sana sini. Adapun yang lainnya, hanya orang awam saja. Di antara hikmah orang dulu ada yang berbunyi: Sesuatu yang kosong tidak akan bisa memberi. Apa yang mereka sampaikan kepada manusia, padahal mereka mengaku (jama’ah) Tabligh?

Anonymous said...

Kita menasehati mereka di Suriah dan Amman agar duduk dan tinggal di negeri mereka dan duduk mempelajari agama, khususnya mempelajari aqidah tauhid, -yang iman seorang mukmin tidak sah walau bagaimanapun shalihnya dia, banyak shalat dan puasanya-, kecuali setelah memperbaiki aqidahnya.

Kita menasehati mereka agar tinggal di negeri mereka dan membuat halaqah ilmu di sana serta mempelajari ilmu yang bermanfaat dari para ulama sebagai ganti khurujnya mereka ke sana kemari, yang kadang-kadang mereka pergi ke negeri kufur dan sesat yang di sana banyak keharaman, yang tidak samar bagi kita semua yang itu akan memberi bekas kepada orang yang berkunjung ke sana, khususnya bagi orang yang baru sekali berangkat ke sana. Di sana mereka melihat banyak fitnah, sedangkan mereka tidak memiliki senjata untuk melidungi diri dalam bentuk ilmu untuk menegakkan hujjah kepada orang, mereka akan menghadapi, khususnya penduduk negeri itu yang mereka ahli menggunakan bahasanya, sedangkan mereka (para tabligh) tidak mengerti tentang bahasa mereka.

Dan termasuk syarat tabligh adalah hendaknya si penyampai agama mengetahui bahasa kaum itu, sebagaimana diisyaratkan oleh Rabb kita ‘Azza wa Jalla dalam Al Qur`an:

وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ

“Tidaklah kami mengutus seorang rasul kecuali dengan lisan kaumnya agar dia menerangkan kepada mereka.” (Ibrahim: 4)

Maka bagaimana mereka bisa menyampaikan ilmu, sedangkan mereka mengakui bahwa mereka tidak memiliki ilmu?! Dan bagaimana mereka akan menyampaikan ilmu, sedangkan mereka tidak mengerti bahasa kaum itu?! Ini sebagai jawaban untuk pertanyaan ini. (Dari kaset Al Qaulul Baligh fir Radd ‘ala Firqatit Tabligh)

Anonymous said...

4. Syaikh Abdul Aziz bin Abdullah bin Bazz

Pertanyaan:Semoga Allah merahmati Anda, ya syaikh. Kami mendengar tentang (firqah) tabligh dan dakwah yang mereka lakukan, apakah anda membolehkan saya untuk ikut serta dengan mereka? Saya mengharap bimbingan dan nasehat dari anda. Semoga Allah memberi pahala kepada anda.

Jawab:Siapa yang mengajak kepada Allah adalah muballigh, (sebagaimana Nabi bersabda –pent) “Sampaikan dariku walau satu ayat.” Adapun jama’ah (firqah) tabligh yang terkenal dari India itu, di dalamnya terdapat khurafat-khurafat, bid’ah-bid’ah dan kesyirikan-kesyirikan. Maka tidak boleh khuruj (keluar) bersama mereka. Kecuali kalau ada ulama yang ikut bersama mereka untuk mengajari mereka dan menyadarkan mereka, maka ini tidak mengapa. Tapi kalau untuk mendukung mereka, maka tidak boleh, karena mereka memiliki khurafat dan bid’ah. Dan orang alim yang keluar bersama mereka hendaknya menyadarkan dan mengembalikan mereka kepada jalan yang benar. (Dari kaset Al Qaulul Baligh)

Tanya:Para penuntut ilmu menanya kepada anda dan para ulama kibar (senior) lainnya tentang: Apakah anda menyetujui kalau mereka bergabung dengan kelompok yang ada seperti Ikhwan, Tabligh, kelompok Jihad dan yang lainnya atau anda menyuruh mereka untuk belajar bersama para da’i salaf yang mengajak kepada dakwah salafiyyah?

Jawab:Kita nasehati mereka semuanya untuk belajar bersama para thalabul ilmi lainnya dan berjalan di atas jalan Ahlus Sunnah wal Jama’ah. Kita nasehati mereka semuanya agar tujuannya untuk mengikuti Al Kitab dan sunnah dan berjalan di atas jalan Ahlus sunnah wal Jama’ah. Dan hendaknya mereka menjadi ahlus sunnah atau para pengikut salafus shalih. Adapun berhizb dengan Ikhwanul Muslimin, Tablighi atau yang lainnya, maka tidak boleh. Ini keliru. Kita nasehati mereka agar menjadi satu jama’ah dan bernisbah kepada Ahlus sunnah wal jama’ah. Inilah jalan yang lurus untuk menyatukan langkah. Kalau ada berbagai nama sedangkan semuanya di atas satu jalan, dakwah salafiyyah, maka tidak mengapa, seperti yang ada di Shan’a dan yang lainnya, tapi yang penting tujuan dan jalan mereka satu. (Dari kaset Al Qaulul Baligh)

Anonymous said...

5. Syaikh Abdullah bin Abdurrahman Al Ghudayyan (anggota Hai’ah Kibarul Ulama`)

Pertanyaan:Kami berada di suatu kampung dan berdatangan kepada kami apa yang dinamakan dengan (firqah) Tabligh, apakah kami boleh ikut berjalan bersama mereka? Kami mohon penjelasannya.

Jawab:Jangan kalian ikut berjalan bersama mereka!! Tapi berjalanlah dengan Kitabullah dan Sunnah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam!! (Dari kaset Al Qaulul Baligh)

Anonymous said...

Mohon diskusi tentang kesesatan jemaah tabligh.

jazakallah.

tinta raudhah said...

kpd yg berkenaan...
bg komen tu guna la bhasa yg baik...org lain pun boleh tma pandangan kita dengan hati yang terbuka tnpa rsa skit hati...nk berdakwah kena berhikmah...nabi pun berdakwah dengan berhikmah, xde kutuk-kutuk pun...jgn jadikan medan diskusi ni sbg medan bercakar lidah..sbb msg2 ada msg yg hendak disampaikan...ma'assalam!

Pemikir Islam said...

Tuh bukan ahlussunah.. tapi ahlu punah. Mula-mula suruh orang nak ikut al Quran dan sunnah - kendian bila tak ikut kedua2nya teruih kata ahlu bid'ah, tak ikut sunnah, jadikan ulamak sebagai pendeta katanya..

Lepaih tuh bole dia pulak ambik dari kata ulamak (Kata nak ikut al Quran dan sunnah !). Payah sungguh pepuak punah yang MEMPERGUNAKAN Al Quran dan Sunnah.

Aku nak tanyo anon (pandai yek copy paste), ekau yang ngambik dari 'ulamak' di atas tuh baca tak ayat Allah yang wajib engko ikut :

ALlah subahanahu wa ta'ala telah berfirman :


ثُمَّ أَوۡرَثۡنَا ٱلۡكِتَـٰبَ ٱلَّذِينَ ٱصۡطَفَيۡنَا مِنۡ عِبَادِنَاۖ فَمِنۡهُمۡ ظَالِمٌ۬ لِّنَفۡسِهِۦ وَمِنۡہُم مُّقۡتَصِدٌ۬ وَمِنۡہُمۡ سَابِقُۢ بِٱلۡخَيۡرَٲتِ بِإِذۡنِ ٱللَّهِۚ ذَٲلِكَ هُوَ ٱلۡفَضۡلُ ٱلۡڪَبِيرُ (٣٢) جَنَّـٰتُ عَدۡنٍ۬ يَدۡخُلُونَہَا يُحَلَّوۡنَ فِيہَا مِنۡ أَسَاوِرَ مِن ذَهَبٍ۬ وَلُؤۡلُؤً۬اۖ وَلِبَاسُہُمۡ فِيہَا حَرِيرٌ۬ (٣٣)

Kemudian Kami jadikan Al-Quran itu diwarisi oleh orang-orang yang Kami pilih dari kalangan hamba-hamba Kami; maka di antara mereka ada yang berlaku zalim kepada dirinya sendiri (dengan tidak mengindahkan ajaran Al-Quran) dan di antaranya ada yang bersikap sederhana dan di antaranya pula ada yang mendahului (orang lain) dalam berbuat kebaikan dengan izin Allah. Yang demikian itu ialah limpah kurnia yang besar (dari Allah semata-mata). (32) (Balasan mereka ialah) Syurga-syurga "Adn", yang mereka akan masukinya; mereka dihiaskan di dalamnya dengan gelang-gelang tangan dari emas dan mutiara; dan pakaian mereka di situ adalah dari sutera. (33)
Surah al Fathir ayat 32-33)

Cuba ekau faham ape maksud ngikut salafussoleh :

1. Pernah tak Rasulullah hukum sesat pada umat Islam macam dibuat 'ulamak' kat atas tu buat.

2. Pernah tak salafussoleh mudah-mudah hukum sesat tanpa habis menyelidik sebagaimana 'ulamak' kat ataih tu. Jemaah tabligh tuh ramai yang ngikut (awat depa pi hukum sesat semua sekali?)termasuklah Ikhwanul Muslimin)

3. Ahlu Sunnah Wal Jama'ah (makna al jama;ah tuh ramai beb.. bukan sikit). Kalau ikutkan ulamak kat ataih tuh ada tulis risalah, dia pi hukum SESAT pada MAJORITI UMAT ISLAM. Dah tinggal berapa kerat je Umat Islam yang tak sesat ?

4. Ulamak kat ataih tuh - pernah tak memfatwakan haram bersekongkol dengan orang kafir sebagaimana dilakukan oleh Kerajaan Saudi ?

5. Kat Masjidil Haram dah banyak bangunan tinggi melebihi kaabah yang tidak pernah dibuat oleh Rasulullah. Ada tak fatwa 'ulamak' kat ataih tuh mengharamkannya? Sedangkan ia jelas tidak pernah dibuat oleh Rasulullah bahkan salafussoleh sekalipun.

Cuba ekau baco balik ayat Allah di ataih. Dan kalu lepaih nih ekau kato tak tahu/atau cuma sampaikan je/ memang ekaulah pentaqlid buta yang sejati hanya tahu copy paste dari internet.

Pemikir Islam said...

oh.. maafkan hamba jika hambalah yang dimaksudkan kerana guna bahasa kasar.

Owh sadisnya bahasa kesat dan maki hamun (kafir/sesat/syirik) yang digunakan oleh bi..

Anonymous said...

mohon maaf..sy ulangi semula...

"Mohon diskusi tentang kesesatan jemaah tabligh.

jazakallah.."

kerana ketidakjumpaan 1 ulamak pun yg menyokong jemaah tabligh..mohon huraian..

Anonymous said...

Kalau aku petik kata-kata Imam Abu Hanifah dan Imam Ghazali rahmatullah alayhi sekali pun, tak ada gunanya kerana kamu golongan Wahabbi akan membidaah dan mensyirikkan kedua-dua peribadi Imam tersebut, kan? Aku dah tahu sangat modus operandi kau orang.

HAJI said...

Diskusi pasal jemaah yang buat usaha dakwah dan tabligh?

Apa gunanya berdiskusi jika fatwa golongan Wahabbi bersumber dari Indonesia telah mengatakan lebih afdal bunuh jemaah tabligh dari golongan nasara?

Apa gunanya dalil-dalil dari al-Quran dan hadith-hadith apabila golongan Wahabbi 'para ulamak' Wahabbi telah menyerang peribadi-peribadi mulia seperti Imam Abu Hanifah, Imam Ghazali dll. rahmatullah alayhim serta kitab-kitab besar seperti Ihya Ulumuddin?

Diskusi? Sebenarnya kamu hanya berminat pada perdebatan. Tapi Rasulullah s.a.w. telah berpesan supaya jangan berdebat dengan orang yang bodoh dan tolol.

Jika para simpati atau/dan golongan Wahabbi tidak suka dengan kenyataan aku di atas sila bersemuka secara langsung dengan aku.

Anonymous said...

haji..

tuan HAJI bebas mengatakan apa sahaja.

terima kasih di atas penerangan.

Zulkifli. Cheras said...

Aku sangat suka pada jemaah tabligh. Melalui jemaah ini, dari segi amalan aku telah menjadi lebih baik dari yang sebelumnya. Iman aku juga telah meningkat dan aku juga telah dapat melihat agama islam dengan satu kefahaman baru. Antaranya ialah Setiap orang islam wajib berkasih sayang, jangan fikir nak masuk syurga sorang2, tapi kena usaha agar keluarga,saudara mara,jiran, masyarakat, dan seluruh manusia dapat masuk islam. Umat islam adalah bersaudara, dan antara tanda2 iman yang sempurna ialah berkasih sayang. Berharap agar kita semua dapat masuk syurga dan jauh dari api neraka.

ahong said...

Kepada Pemikir Islam,

Sejak bila saya kata tak nak solat pun nak kena cari dalil? Itu fitnah namanya. Biar Allah yang mengadilinya.
Yang saya kata ialah kalau nak guna fatwa ulamak kenalah tahu dalil-dalilnya.
Rujuk mana-mana buku agama pun pasti ada rujukan al-Quran atau hadis. Lainla kalau baca buku agama RM2 beli dari pasar malam.

Untuk pernyataan saudara bahawa kena tahu dalil untuk solat, bukankah itu keperluan? Nabi Muhammad SAW dan sahabat dah tak ada. Yang ada hanya al-Quran dan hadis saja. Kalau bukan guna dalil2 ini, awak belajar dari siapa? Macam mana awak tau cara solat betul? Baik saudara berhati-hati bila kata saya mengajak orang jadi sesat. Nabi pernah suruh berhati-hati dengan ini (lidah).

Saudara kata orang yang mengkafir itu wahabi? Maka tunjukkanlah satu bukti. Satu pun dah cukup. Bagi satu ulamak wahabi dan kata-kata mengkafirnya.

Rujukan dari KUIS? Bagi sikit nama penyarah tu biar saya pi tanya dia. Boleh? Bila dah siap tanya saya report balik, amacam? Biar saya selidik.

Tentang link yang saya bagi tu, artikel tu dah penuh dengan rujukan dari rujukan ulamak2 yang dan cukup famous dah. Kalau tak tau tu saya tak boleh kata apa la sebab mungkin saudara sendiri saja yang tak tau.

Anonymous said...

sgtlah 'cool'nya ahong ni.

ahmad said...

hidup Ahong, hahaha.....

Anonymous said...

Ah Hong,

Walaupun ada 'cheer' kamu...tapi biar lah aku berterus terang saja pada mu...MANGKUK HAYUN betul la kamu ni!

Anonymous said...

Untuk pernyataan saudara bahawa kena tahu dalil untuk solat, bukankah itu keperluan? Nabi Muhammad SAW dan sahabat dah tak ada. Yang ada hanya al-Quran dan hadis saja. Kalau bukan guna dalil2 ini, awak belajar dari siapa? Macam mana awak tau cara solat betul? Baik saudara berhati-hati bila kata saya mengajak orang jadi sesat. Nabi pernah suruh berhati-hati dengan ini (lidah). -

Rasulullah dan sahabat meninggalkan hadith, dan juga para tabi'ien, tabi' tabi'en yang memahami Al Quran dan Sunnah. Begitu juga para ulamak yang mengikuti mereka itu dari semasa ke semasa hingga hari kiamat. (takkan nih pun awak tak tahu ?)

Tentulah saya belajar seterusnya dengan asatizah yang belajar dengan para ulamak. takkan belajar dari al Quran dan Sunnah sedangkan saya tak mampu. Nih yang kata ikut al Quran dan Sunnah tahu ke ilmu-ilmu al Quran dan Sunnah ? Sunnah yang haram diikut, sunnah yang wajib diikut, sunnah yang harus, yang makruh ? Dan begitu juga sunnah yang sudah dimansukhkan ? Haiyyo.. (tengah muhasabah diri nih)

ahong tulih : Kalau ada mamat mana2 yang cakap apa2 tentang agama, mintalah dia jelaskan sekali dengan dalil2. Jangan ikut suka mulut nak cakap orang lain salah dan dia tu aje yang betul. -

-----

Tang nih saya boleh kata pernyataan awak nih boleh menghasilkan ramai lagi orang yang menyesatkan bercakap tang agama dengan dalil2. Sebab ape ? awak cakap terlalulah umum.. Anti hadith boleh beri dalil, muktazilah boleh beri dalil, jabariyyah boleh beri dalil.. Tapi tahu ke mana yang betul dan tak betul ? Haih... (memang awak ajar tak betul nih)

Pemikir Islam said...

Alamak tertukar nick jadi anon jugak sih. Mahap..

Seterusnya :

Maka tunjukkanlah satu bukti. Satu pun dah cukup. Bagi satu ulamak wahabi dan kata-kata mengkafirnya

-------------

Yang menghukum sesat ulamak dan Umat Islam saya dah berikan di atas.

Yang ini hukum takfir oleh Ulamak Wahhabi :

Dalam Mukhtashar Muslim lil Hafiz al Munziri ketika berkomentar hadith no 2060 tentang turunnya al Masih alaihis salam di akhir zaman. Sheikh Albani berkata :

"Ini jelas menunjukkan bahawa Isa 'alaihissalam akan berhukum dengan syari'at kita dan memberi keputusan dengan al Quran dan Sunnah, bukan dengan selain keduanya iaitu Injil atau Fiqh Hanafi atau yang seumpamanya".


Pernyataan Albani ini telah dibidas oleh Dekan Fakulti Usuluddin Universiti al Imam Muhammad bin Su'ud al Islamiyah Riyadh iaitu Dr Ibrahim al Manshuri di Akhbar Harian 'Ukkaz dalam tiga makalah yang ditampilkan bersiri. Beliau berkata :

"Bagaimana anda menyamakan mazhab-mazhab dengan Injil yang sudah tidak asli dalam hal kebatilan? Dan bagaimana pula anda menggolongkan para pengikut mazhab yang empat berada dalam kesesatan seperti Yahudi dan Nasrani dan bahawa semua itu adalah pengikut kebatilan sebagaimana sangkaan anda?

*Sheikh Albani menyamakan Fiqh Hanafi yang dalil dan hujjahnya adalah dari Al Quran dan Sunnah dengan Injil yang terang jelas sudah terpesong.


Pernyataan Albani di atas juga pernah dikritik keras oleh Dr Said Ramadhan Al Buthi dalam kitabnya : Allaa Mazhabiyyatu Akhtaru Bid'atin Tuhaddidu Asy Syariiata Al Islamiyyah.

Pemikir Islam said...

Rujukan dari KUIS? Bagi sikit nama penyarah tu biar saya pi tanya dia. Boleh? Bila dah siap tanya saya report balik, amacam? Biar saya selidik.

---------

Awak kenal Ustaz Mohd Khafidz bin Soroni dari Jabatan hadith Kuis ?

ini laman blognya dan sila bertemu dengannya :

1. http://sawanih.blogspot.com/2010/12/risalah-ibn-fairuz-w-1216h-yang-sezaman_28.html

2. http://sawanih.blogspot.com/2010/12/risalah-ibn-fairuz-w-1216h-yang-sezaman.html

Anonymous said...

Tentang link yang saya bagi tu, artikel tu dah penuh dengan rujukan dari rujukan ulamak2 yang dan cukup famous dah. Kalau tak tau tu saya tak boleh kata apa la sebab mungkin saudara sendiri saja yang tak tau.

--------

Saya boleh sengih je.. Awak taqlid buta pada link dan isi blog berkenaan bole pulak ? Tanpa ada ragu-ragu lagi. Orang lain beri rujukan seboleh-bolehnya ditolak bahkan dipersoalkan lagi. Hihi.. (jangan jadi poyo)..

Anonymous said...

Tentang link yang saya bagi tu, artikel tu dah penuh dengan rujukan dari rujukan ulamak2 yang dan cukup famous dah. Kalau tak tau tu saya tak boleh kata apa la sebab mungkin saudara sendiri saja yang tak tau.

--------

Saya boleh sengih je.. Awak taqlid buta pada link dan isi blog berkenaan bole pulak ? Tanpa ada ragu-ragu lagi. Orang lain beri rujukan seboleh-bolehnya ditolak bahkan dipersoalkan lagi. Hihi.. (jangan jadi poyo)..

Anonymous said...

ya allah..xpasal2 jd tempat bergaduh mulut...masya'allah...

Hamka said...

kesimpulan:

ada yang kata wahabi tak wujud.

ada yang kata wahabi wujud tapi ada dua, satu jahat dan satu baik

ok, jika wahabi tak wujud, siapa bi? dan jika wujud, maka agaknya itu adalah wahabi yang jahat.

semoga bi bertaubat menjadi wahabi baik?

err, menjadi ahli sunnah wal jammah, amin..

(aku jugak berdoa kepada aku dan korang yang berbalas balas surat untuk bi ini.)

Zulkifli. Cheras said...

Salam,saja nak berkongsi, baru2 ni ada ustaz ngajar kat masjid, kebetulan ustaz tu sentuh bab puak wahabi. Ustaz tu cakap, untuk kenal puak wahabi ni, ada tanda2nya. Antara tanda2nya ialah puak wahabi menolak semua perkara bidaah. bagi mereka, tak ada bidaah hasanah. Mereka hanya terima al quran dan hadis sahaja!

Ustaz tu kata, kita sebagai orang islam, yang berfahaman ahli sunnah waljamaah mestilah menerima 4 sumber hukum iaitu:
1) Al quran
2) Hadis
3) Ijmak Ulamak
4) Qias

Meera said...

Assalamu'alaykum..
Sejauh mana kita kenal tentang wahabi?
Siapa wahabi? Pengasas wahabi ialah Abdul Wahab, dia hanya mengikut al-Quran dan Sunnah... Kita tak sepatutnya berpegang pada mana2 puak, wahabi, etc.. Yang ada hanyalah dua.. Rasul bsabda: 'AKU TINGGALKAN KPDMU 2 PERKARA, YANG MANA KAMU TIDAK AKAN SESAT LAGI SESUDAHNYA, IAITU AL-QURAN DAN SUNNAHKU'

Imam Syafie juga ada mengatakan: 'Jika ada yang lebih sahih dr pendapatku ketika itu, maka itu dr mazhabku'

Kita bukan menolak semua mazhab, tetapi masalah yang berlaku hr ni, org kita bertaqlid buta, kalaulah semua org melayu nak menegaskan dia adalah pengikut syafie, kenapa ramai je orang melayu yang takde janggut? sedangkan kalau kita ikut Syafie, HARAM BAGI SEORANG LELAKI MENCUKUR JANGGUT. Perempuan pula, HARAM KALAU TAK TUTUP MUKA. Jadi? btol ke org melayu ni ikut Syafie? Boleh akhi jelaskan?

Anonymous said...

jadi, boleh terangkan bidaah hasanah tu dr 4 sumber yg mana:
1) Al quran
2) Hadis
3) Ijmak Ulamak
4) Qias

Woha..
setuju dgn hamka. wahabi tu tak wujud.
maka bidaah hasanah pun tak wujud.

abdhakim said...

Hamka....aku tunggu surat ko utk syiah, xsabo rasanya.Pantang betol aku kalau orang hina sahabat dan fitnah istri2 nabi.......

Zulkifli. Cheras said...

Bidaah hasanah, contohnya tentang tahlil, telah dirujuk kepada Qias, iaitu diqias kepada hadis yang lebih kurang maksud, menyatakan bahawa membaca al quran, bertasbih (subhanallah), bertahmid (alhamdulillah),bertahlil (lailahaillallah), bertakbir (allah huakbar) akan mendapat pahala sedekah. Dan boleh disedekahkan kepada orang yang dah jadi mayat. Maka ustaz tu kata Tahlil adalah bidaah Hasanah. sekian terima kasih.

Hamka said...

Zulkifli. Cheras

Bab ijmak ulamak, ikut terutan jugak, seperti pendapat sahabat, tabien, dan ulamak yang hamir dengan zaman mereka..

-----------
Meera

Maksud hadith itulah tafsir ulamak, sebab ulamak tafsir ikut hadith, dah tak nak ikut ulamak, nak ikut hadith terus , tu yang jadi wahabi tu,

------------
abdhakim

sabar, aku belum berdialog dengan mereka, takde member member aku yang mengaku syiah, susah jugak, sabor ye, tapi aku rasa kau dah boleh agak apa isi surat tu.

Zulkifli. Cheras said...

Tambahan, ustaz tu kata, tahlil adalah satu majlis dimana kita berkumpul untuk sama2 menyedekahkan pahala2 bacaan ayat2 alquran,salawat, tasbih,tahmid,tahlil dan takbir kepada si mayat. dan juga sama2 mendoakan kebaikan kepada si mayat. ustaz tu tanya, adakah ini perkara yang dilarang? adakah berdosa? jawapannya ialah perkara ini adalah baik dan tidak berdosa. Inilah bidaah hasanah! sekian terima kasih.

Anonymous said...

Tahlil itu tidak berdosa? Tp Nabi ada ke buat tahlil? Nabi sayangkan khadijah r.a. kenapa dia tak buat tahlil? masa nabi wafat, kenapa khulafa' ar-rashidin tu tak buat tahlil? knp? Kita ikut nabi, jadi kita mst ikut semua amalan yang dia lakukan. Kita ni lebih mulia dr nabi lah ni? Pahala kita dah terlebih la kot nak sedekah kat org, ye x? Pahala kita pun ntah dpt ke x, berangan nak sedekah kat org? Btw, Bidah hasanah? Bukankah SETIAP BIDAH ITU ADAAH SESAT!!

Anonymous said...

Encik Anon, nama kau sama macam aku...Anon jugak...
Kau kena faham, sunnah Nabi SAW boleh menjangkaui hayat Nabi SAW. Sebab Nabi SAW telah berpesan pada umat baginda, setelah ketiadaan (kewafatan) baginda, ikutilah Abu Bakar, Umar, Usman, Ali r.anhum. Dan Nabi SAW juga beritahu umat baginda, sebaik-baik kurun adalah kurun baginda, kemudian selepas itu, dan kemudian selepas itu. Para ulamak (ahlul sunnah wal jamaah, bukan wahabbi) berpendapat pesanan Nabi SAW ini bermaksud, kita kena ikut baginda, para sahabat, para tabi'en, dan para tabi' tabi'en (yakni evolusi sehingga 300 tahun hijrah). Para imam 4 mazhab juga termasuk dalam jangkamasa 300 tahu hijrah tersebut. Oleh yang demikian, setelah 300 tahun hijrah kesepakatan para ulamak dan umat telah jelas bersandarkan kepada Nabi SAW, para sahabat, para ta'bien dan para tabi' tabien yang membentuk ke-empat-empat mazhab. Maka dikatakan umat Islam sebagai Ahlul Sunnah Wal Jamaah.

Anonymous said...

Tahun lepas kami buat umrah. Masa kat Madina kami diikram oleh pelajar Malaysia yg belajar kat U Madinah. Satu orang tu masuk U Madinah setelah belajar kat Al Azhar Mesir. Yang seorang tu very young dalam 20 tahun, masuk U Madinah lepas SPM, tanpa begitu mahir lagi ttg mazhab Syafie. Ana dan suami anapun teringin nak menghntar anak kami yg tengah belajar alim kat Malaysia sekarang utk masuk U Madinah. Tidak lama lepas tu suami ana berbual dgn peljar Indonesia yg belajar di U yg sama di Masjid Nabawi. Dia bertanyakan ttg silibus yg diajar di situ. Pelajar tu beritahu mereka
diajar keempat-empat mazhab dan ditambah satu lagi dipanggil Aldzahirin. Kemudian mereka disuruh memilih mana yang terbaik mereka rasa untuk diikuti. Macamana tu. Pelajar boleh memilih dan mencampur adukkan keempat-empar mazhab ditambah dgn aldzhohirin. Kalau yang dah mahir satu-satu mazhab tu takpelah, tapi yag belum tu camne? Inilah hasilnya wahabi, ikut pendapat sendiri. Kamipun tawar hati nak hantar anak sambung belajar kat sana. Wallahu alam.

Anonymous said...

Yang terbaik ialah mengikut sumber asal iaitu Qur'an dan sunnah..

Meera said...

Abg Keretamayat, boleh bukak surah 17:36

Dan janganlah kamu menyatakan pendirian tentang apa yang kamu tiada pengetahuan, sesungguhnya PENDENGARAN, PENGLIHATAN dan AKAL itu kesemuanya akan diminta pertanggungjawaban.

Hamka said...

betul.

semua akan kena batang hidung

Pemikir Islam said...

Anonymous said...
Tahlil itu tidak berdosa? Tp Nabi ada ke buat tahlil? Nabi sayangkan khadijah r.a. kenapa dia tak buat tahlil? masa nabi wafat, kenapa khulafa' ar-rashidin tu tak buat tahlil? knp? Kita ikut nabi, jadi kita mst ikut semua amalan yang dia lakukan. Kita ni lebih mulia dr nabi lah ni? Pahala kita dah terlebih la kot nak sedekah kat org, ye x? Pahala kita pun ntah dpt ke x, berangan nak sedekah kat org? Btw, Bidah hasanah? Bukankah SETIAP BIDAH ITU ADAAH SESAT!!

-----------------

:) bab pahala dihadiahkan kepada mayyit itu Kerja Allah, Allah suruh kita berdoa. Maka kita berdoalah, Para ulamak seperti Imam an Nawawi dan ulamak mutaakhirin seperti Dr Wahbah Az Zuhaili, Dr Ali Jum'ah, Ulamak Mazhab Syafie yang tekemudian mengatakan pahalanya sampai dan berdoa pada Allah.

Banyak perkara Rasulullah tak lakukan yang berkaitan dengan ibadah namun kita lakukan. Contohnya buat masjid banyak-banyak, berbincang ibadah dan ilmu dalam facebook, buat halaqoh ilmu di tempat-tempat lain. (kalau betul ikut sunnah (bagi yang suka hukum sesat pada Umat Islam) - anda telah melakukan kesesatan kerana tidak buat halaqoh ilmu di masjid nabawi, dan juga bukan di tempat-tempat para sahabat.

Anda juga telah melakukan bid'ah sesat kerana berani menghukum sesat kepada Umat Islam yang amalannya adalah berpandukan dari Al Quran dan Hadith sebagaimana yang diputuskan oleh Ulamak sedangkan Rasulullah malahan para salafussoleh tak pernah bercakap TAHLIL ITU SESAT ! (adakah anda lebih mulia dari nabi??)

Pemikir Islam said...

Anonymous said...
Yang terbaik ialah mengikut sumber asal iaitu Qur'an dan sunnah..

------------

Saya setuju, namun pastikan untuk ikut sumber asal al Quran dan Sunnah anda kuasai ilmu alat paling asas. Iaitu

1. bahasa Arab. (nabi Muhammad, para sahabat salafussoleh semuanya pandai bahasa arab yang fasih. Nahu sorof, balaghoh/majaz, arudh, dan sebagainya yang berkaitan dengan Bahasa Arab.

2. Ilmu-ilmu al Quran - nasikh mansukh, ayat hukum, ayat yang am dan khas, balaghoh, ayat muhkamat dan mutasyabihat, makki dan madani, asbabun nuzul dan segala yang berkaitan dengan ulumul Quran.

3. Kuasai ulumul hadith, riwayah dan diroyah, jarh wa at ta'dil, menghafaz hadith, memahami segalanya yang berkaitan dengan sanad, matan, isnad, musnad, tahu tentang nasikh dan mansukhnya hadith, am dan khas, darjat-darjat hadith, dan segalanya yang berkaitan hadith.

4. Anda perlu tahu, bahawa sumber hukum bukan sahaja al Quran dan hadith, malahan salafussoleh mengiktiraf ijtihad, qiyas, masalih mursalah, istihsan, adat, bahkan amalan para sahabat.

Berkata al-Allamah Syeikh Muhammad al-Khazraji di dalam kitabnya al-Qaul al-Badi Fi ad-Radd Ala al-Qailin Bi al-Tabdi mengenai syarat-syarat seorang mujtahid:

01. Mengetahui asal-usul perkataan-perkataan Arab dan yang berkongsi makna dengan perkataan-perkataan Arab yang lain.

02. Mengetahui makna-makna huruf-huruf al-Jar.

03. Mengetahui makna-makna huruf-huruf istifham dan nama-namnya serta huruf-huruf al-Syarat.

04. Hendaklah seorang yang alim dengan kitab Allah Taala dan sebab-sebab turunnya (asbab al-nuzul) ayat-ayat, nasikh mansukh, al-muhkam dan al-mutasyabih yang umum, khas, mutlak, muqayyat, isi kandungan kitab, kitab al-taklif (kewajipan), kitab berasaskan suasana, mafhum al-muwafaqah dan mafhum al-mukhalafah.

05. Juga seorang yang alim mengenai Sunnah Nabi S.A.W. iaitu menguasai ilmu al-riwayat dan al-dirayah, mampu melihat maslahah-maslahah am, istihsan, ististab al-asal, manarik maslahah-maslahah dan menolak kerosakan.

06. Alim dalam ijmak dan qiyas.

---

Semua nih perlu dikuasai sebelum kata aku nak ambik dari al Quran dan Sunnah sahaja. Agar taklah jadi sesat dan menyesatkan.

Hamka said...

aku sokong kau dan menyokong diri sendiri. : )

Tukang Cat said...

lawaklah kau hamka. mungkin perlu diperbaiki lg. sekian.

ZulhensOM said...

ulamak dhulu dah bersusah payah mgkaji quran dan hadith untk mmudahkn umat islam... para ulamak juga dah brsusah pyah mnuntut ilmu brthun2 dan mnyusun kitab untuk kita... tp, dngan snang2nya puak2 whabi ny mghukum ulamak2 trdhulu ni x btoi, x ikot quran hadith.... kononnya depe lah yg pling btoi mgkaji quran hadith ni... fuh... zalim!!

Pemikir Sunnah said...

Kepada orang yang kata tahlil tu sesat, lantak kau oranglah. Kalau mak bapak korang jadi mayat. Korang jangan sedekah pahala tahlil korang pada mereka. Juga tolong pesan pada anak-anak korang supaya jangan sedekah pahala tahlil mereka pada korang.

Dan jangan marah pada aku yang nak sedekah pahala tahlil kepada mak bapak aku yang dah meninggal.

Anonymous said...

Salam

((Saya telah menerima surat Anda dengan no. 37/4/5/D di 21/1/82H. Yang berkaitan tentang permohonan untuk bekerja sama dengan kelompok yang menamakan dirinya dengan “Kulliyatud Da’wah wat Tabligh Al Islamiyyah.”

Maka saya katakan: Bahwa jama’ah ini tidak ada kebaikan padanya dan jama’ah ini adalah jama’ah yang sesat. Dan setelah membaca buku-buku yang dikirimkan, kami dapati di dalamnya berisi kesesatan dan bid’ah serta ajakan untuk beribadah kepada kubur dan kesyirikan. Perkara ini tidak boleh didiamkan. Oleh karena itu kami akan membantah kesesatan yang ada di dalamnya.))

Wahai Anon, jangan sebarkan FITNAH. Sepanjang saya bersama jemaah Tabligh tak pernah pun diajak untuk beribadah kepada kubur dan kesyirikan. Berhati2lah anda, jangan jadi penyebar FITNAH yg lebih dasyat dari membunuh. Istighfarlah..jangan mengambil dalil dari kaset2 dan orang2 yg anda tidak kenali. Kami 'kenal' ustaz kami...mereka belajar agama berSANAD sampai Rasulullah saw.

'Usaha Atas Iman'

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 241   Newer› Newest»