Mar 7, 2011

Menghina Kekasih orang?

(jika ada orang menegur kesalahan kekasih kita, ucapkanlah terima kasih )

Satu hari, ketika sedang berhenti ‘tapau’ beli makanan dekat warung tepi jalan, dua orang anak lelaki aku telah bermain sambil berlari lari sehingga begitu hampir di jalan raya, aku melihat dengan cemas tapi tak mampu mencegah anak anak lelaki aku tu sebab tangan kiri dan kananku, masih ada dua lagi baki anak yang perlu di jaga, lebih kecil dan lebih aktif.., isteriku yang sedang memilih lauk, sesekali melihat dua anak lelakiku dengan jelingan tajam agar mereka berhenti bermain di tepi jalan.

Di tepi jalan itu juga, ada seorang pakcik yang sedang menyapu sampah di tepi jalan, lalu beliau memarahi anak anakku yang dua orang tu agar berhenti bermain di tepi jalan.., tapi anak aku buat bodoh jer dan terus bergurau sedang kereta sibuk lalu lalang..

Tiba tiba pakcik tu ketuk kepala anak aku dengan batang penyapu, seorang sekali ketuk, tidaklah kuat, tapi cukup buat anak aku berhenti bermain dan kembali kepangkuan ibunya.., ternyata, isteriku tidak senang dengan tindakan pakcik tu, lalu menggosok kepala anak anakku, sedang dahinya berkerut..

Akupun serahkan dua lagi anakku kepada isteriku dan terus menuju pantas ke arah pakcik tu..
Setelah aku berbicara beberapa patah perkataan dengan pakcik itu, maka aku kembali kepada isteriku, dan bertanyalah isteriku..

Abang cakap apa dengan pakcik tu?”

“Abang cakap, terima kasih kerana pukul anak kita..”

“Tak patut dia pukul kepala, marah sahaja cukuplah” kata isteriku tak puas hati..

“Abang pun nampak, dia ketuk sikitjer.., tak sakitpun, anak kita tu tak dengar cakap, elok kena pukulan mengajar..”

Aku berhenti telan air liur, dan berkata:

“Lagipun, eloklah kena pukul sebelum kemalangan, jika dia di langgar lori, baru nak ketuk kepala dengan penyapu, dah tak guna dah..”

Woha!

Isteri aku gelak dan akupun mencubit perut anakku sebagai tambahan kepada kesalahan mereka..

Jadi, hari ni aku nak ajar korang, jika ada orang marah atau denda anak kita kerana kesalahan anak-anak kita, janganlah jadi seperti ibu bapa yang bangang yang mana akan pertahankan anak mereka dan marah pulak kepada mereka yang cuba selamatkan masa depan anak kita..
Kenapa Mak bapak jenis tu aku panggil bangang?!

Cuba tengok kat sekolah, ada budak nakal, cikgupun pukul sikit, tapi mak bapak yang bangang terus serang cikgu tu.., dan apa kesan pada anak, jadi bodoh sombong.., lepas tu cikgupun malas dah nak tegur anak mak bapak bangang, bila anak dah besar , dan jadi kurang ajar serta bodoh.., mak bapak pulak salahkan kerajaan, memang bangang!

Masa aku kecik, pernah ada jiran datang jumpa mak aku cakap aku ni nakal usik anak dia, mak aku terus ucap terima kasih, dan pukul aku depan jiran tu sampai jiran tu puas.., dan setiap kali ada orang mengadu kesalahan aku, itulah yang mak aku lakukan..

Tapi ada jugak jiran aku, bila mak aku mengadu anak dia nakal, dia marah pulak mak aku, katanya jangan sibuk jaga tepi kain orang, dan mak akupun dah tak mengadu lagi dengan jiran yang jenis sebgitu..

Sekarang, mak aku dan jiran aku tu pun dah arwah, dan aku tengok, anak jiran aku tu bila besar jadi penagih dadah.., (macam cerekarama, kan?)

Dan hari ini, aku tengok ramai mak bapak yang bila kita mengadu salah anak mereka, di makinya kita, tak boleh terima keturunannya buat silap konon, apa punya bangang?!

Dalam iklan TV mencegah panggilan palsu 999, di tunjukkan babak operator menelefon seorang ibu memberitahu supaya nasihat anak kepada si ibu tadi agar jangan dial nombor 999 secara suka suka, tapi si ibu ni marah pulak dekat operator kerana tuduh dia tak pandai jaga anak, pulak?!!

Jangan rosakkan masa depan anak anak kita, jika salah hukumlah.., dan jika ada orang lain mengadu, ucaplah terima kasih kerana dalam dunia ini, masih ada orang yang sayang pada anak-anak kita..

Korang tahu kenapa ramai mak bapak bangang dalam hal sebegini?

Ini adalah kerana sikap tak boleh dikritik, dan rasa diri betul dan sempurna, yang mana apabila ada orang mengkritik anak mereka, pada pandangan si bangang ini, seolah mengkritik diri mereka, aduhai.., anak buat salah, orang tegur, buat apa nak emosi, lebih baik betulkan anak sewaktu masih boleh dibetulkan..,

Aku tahu korang sayang pada anak korang, tapi cara korang tunjuk kasih sayang biarlah dengan cara yang betul, Lukman Nur Hakim yang bijaksana selalu pesan, “anak tidak dapat tidak perlu dihukum, seperti kebun perlukan air” atau pepetah melayu lama; “sayang anak, tangan tangankan..,” atau pepatah keretamayat.

“jika ada orang menegur kesalahan kekasih kita, ucapkanlah terima kasih”

Aku ulang:

“Jika ada orang menegur kesalahan kekasih kita, ucapkanlah terima kasih”

Anak korang adalah salah satu ‘kekasih’ korang, korang sayang mereka.., tapi sayanglah dengan cara yang betul.., yang mana jika ada orang menegur kesalahan kekasih kita, ucapkanlah terima kasih..

Janganlah jadi ibu bapa yang bangang, yang akan pertahankan semua kesalahan ‘kekasih kekasih’(anak) mereka, sehingga kekasih mereka menjadi bodoh sombong, dan akhirnya membawa mereka ke neraka..

Sama jugak, jangan jadi suami yang bangang, yang akan pertahankan semua kesalahan ‘kekasih kekasih’(isteri) mereka, sehingga kekasih mereka menjadi bodoh sombong, dan akhirnya membawa mereka ke neraka..

Sama jugak, jangan jadi pengikut yang bangang, yang akan pertahankan semua kesalahan ‘kekasih kekasih’(pemimpin) mereka, sehingga kekasih mereka menjadi bodoh sombong, dan akhirnya membawa mereka ke neraka..

Faham?!

Ini yang aku nak cerita hari ni, korang ada ‘kekasih’, yang mana ‘kekasih’ korang dah buat silap, lalu aku kritik, dan tegur akan kesalahan ‘kekasih’ korang, tapi korang yang bangang, serang aku, kutuk aku balik, dan pertahankan ‘kesucian’ (suci?) kekasih-kekasih korang, sehingga kekasih korang dan korang sendiri menjadi bodoh sombong, dan terus menerus hidup dalam kejahilan..

Korang tahu siapa ‘kekasih’ korang yang korang marah sangat aku kritik kesalahan mereka?

Baca sajer entry lama, aku kririk PENIAGA SYSTEM PIRAMID, korang marah, aku kritik ORANG FORWARD EMAIL BODOH, korang marah, aku kritik ORANG YANG TAKSUB DENGAN PARTI, korang marah, aku kritik ORANG PERCAYA TEORI KONSPIRASI, korang marah, aku kritik ORANG DAKWAH BIDAAH, korang marah, aku kritik USTAZ KEGEMARAN PARTI KORANG, korang marah, aku kritik ORANG PERASAN UNIK, korang marah, aku kritik ORANG SUKA GUNA FATWA KAUM BERUK, korang marah, aku kritik PAK PANDIR MODEN, korang marah, aku kritik orang yang ada syndrome mumayiz down, korang marah, aku kritik PARTY XYZ, korang marah, dan lain lain..

Kenapa korang marah? Sebab korang rasa diri betul dan sempurna, yang mana apabila ada orang mengkritik ‘kekasih’ korang, pada pandangan korang yang mudah bengang ini, seolah mengkritik diri korang, aduhai.., ‘kekasih’ buat salah, aku tegur, buat apa nak emosi, lebih baik betulkan ‘kekasih’ sewaktu masih boleh dibetulkan..,

Aku tahu korang sayang pada ‘kekasih’ korang, tapi cara korang tunjuk kasih sayang biarlah dengan cara yang betul,

“jika ada orang menegur kesalahan ‘kekasih’ kita, ucapkanlah terima kasih”

Janganlah jadi ibu bapa yang bangang, yang akan pertahankan semua kesalahan ‘kekasih kekasih’(anak) mereka, sehingga kekasih mereka menjadi bodoh sombong, dan akhirnya membawa mereka ke neraka..

Sama jugak, jangan jadi pengikut yang bangang, yang akan pertahankan semua kesalahan ‘kekasih kekasih’(pemimpin) mereka, sehingga kekasih mereka menjadi bodoh sombong, dan akhirnya membawa mereka ke neraka..

Muawiyah r.a di zaman pemerintahanya telah buat kenyataan, bahawa harta Baitu Mal dia yang punya, siapa berani bantah, sila jumpa belakang pintu, lalu satu orang pakcik telah berdiri membantah, dan Muawiyah arahkan pakcik ni pergi belakang pintu, orang rami dah panic dah.., dan di belakang pintu, Muawiyah R.ahu, telah peluk pakcik ni, ucap terima kasih kerana di zaman pemerintahannya, masih ada yang berani tegur, sebab Nabi dah bagitahu, jika jadi pemimpin yang rakyat tak berani tegur, maka celakalah.., begitu lebih kurang..

Maka, korang yang telah korbankan masa bersama ‘kekasih’ korang, sehingga diri menjadi buta dalam bercinta, dan anggap kekasih korang tu sempurna tak ada salah.., lalu bila ada yang kritik ‘kekasih’ korang terus melenting dalam komen dan blog, apa punya bodoh ‘kekasih’ korang dapat kekasih macam korang pun aku tak tahulah..

Kes ni sama macam cerita drama melayu, mak bapak tak bagi kahwin dengan kekasih korang yang suka hisap dadah, lalu cerita kebururukan kekasih korang agar masa depan korang selamat, tapi korang bangang, nak jugak kekasih korang yang bertaraf sampah masyarakat, (sebab korang dah banyak korban untuk dia), bila dah kahwin, malam malam suami pukul mintak duit nak beli dadah, baru menyesal, dulu orang nasihat tak nak dengar.., bodoh!

Sama jugak ‘korang’ yang aku tulis dalam blog ni, korang nak berjuang ugama, lalu korbankan diri dengan parti so call islamiclah, email forwardlah, MLM lah, teori konspirasi lah, dan apa kejadah lagi, lalu bila aku nasihat, kritik dan kutuk kesalahan kekasih korang, mulalah melenting, marah dan emosi..

Padahal, aku sayang korang, aku tak nak masa depan korang hancur...

Hampeh!

Fahamilah perasan ibu bapa yang menasihati anaknya tentang jodoh apabila anaknya nak berkahiwn dengan orang yang rosak akhlak, mak bapak bukan dengki, tapi sayang..

Maka, sama dengan aku, aku tak dengki dengan korang, aku sayang..

Maaflah, sebab aku kutuk dan hina kekasih korang selama ini, buat korang bengang!..,

Apa nak buat, dah Kekasih korang tu memang bangang!

Apa lagi nak di kata!

Woha!

Ps: jika segan nak komen terima kasih kat blog , Korang boleh ucapkan terima kasih dalam hati kepada aku,..,no problem, :)

347 comments:

1 – 200 of 347   Newer›   Newest»
Al said...

salam






1st!

LadyRye said...

setakat nak komen first second aku pun buleh!!!

second!

baidewey

thanks abam hamka, kekasihku! 'kataku dalam hati'

tupaimerah said...

memang ramai mak bapak yg bangang sekarang ni. harap-harap kota esok2 tak jadi mcm tu, insyaAllah..

p/s.
terima kasih :)

Muhammad Haidar said...

post yang sangat bermakna.. :)

2nd..kot..

khairunnisa ♥ said...

Terima kasih ^_^

Ratna said...

terima kasih ^^

Ustazah Anom said...

Haa tulah ko anak umur baru berapa nak berlagak perasan pandai. kata2 itu adalah doa. ko panggillah anak ko bodoh kalau dorang wat salah tgk besar nanti jadi aper. bg bodoh hari2 kat anak ko. ei bodoh jgn lari2. ei bodoh jgn kutip jilat sampah kat jalan tuh. aku cabar ko! panggil anak ko bangang. panggil anak ko jahil. panggil aaa! aku cabar ko! tgk dorang memberontak ke tak. ko mmg perasan bagus. pengalaman tak cukup nak ajar org. peerah!~

Fina Fento said...

terima kasih.

syukur mak ayah saya jenis yang berterima kasih bila ditegur pasal anak - anak mereka.

Mommy Fara said...

heheheheh...

sangat tak bermaruah, benda yg baik pun tak nak dijadikan iktibar....orang melayu, orang melayu!

anyway, good entry! saya akan praktikkan untuk anak sendiri....

yatie chomeyl said...

terima kasih encik kereta mayat sbb sayang kami

Ustazah Anom said...

tak bermaruah? tgk gambar ko. cermin diri. ko bermaruah? meh aku cakap cam hamka. "ei bodoh pakai la tudung! bodoh la ko tak faham aurat tuh wajib tutup? bodoh ke ko bangang!" patuh ko ckp kat sumer org camtuh.

Ustazah Anom said...

Mommy Fara,

org melayu org melayu, suka baca mender mengutuk sajer, gosip tulaa korang suke. tgk diri sendiri tak ubah2 gak. melayu melayu. gi pakai tudung lu seblom nak panggil org tak bermaruah. BODOH! (hamka kata boleh)

takut*harap said...

Assalam,
terima kasih tuan atas entry yang cukup menarik...love u 2

jazakallah khair.

Pa'tam said...

aku nak cakap satu menda je. terima kasih

Ustazah Anom said...

sama jer sume cikaro yg menepek gambar perasan lawa kat profil bg tatapan laki seluruh dunia. bodoh! patuh nak komen kat sini. tak amik iktibar pon? ke saja nak iklan link kat blog useless korang citer pasal pathetic ife korang? bodoh (hamka kata boleh)

MaryaYusof said...

Woha! Terima kasih...

murnie sangat said...

ustazah anom,

cer ko g amik wuduk jap, semoga dgn wuduk tu dapat menyejukkan hati ko yg tgh panas membara tuh.

Ustazah Anom said...

Menghina dan mendidik adalah 2 perkara yg sangat berbeza!

GadisKampung said...

terima kasih =')

Ustaz Amirul said...

ustazah anom tuh PMS ker rinih? byk mengucap byk2.. malu kt org.. :)

Ustazah Anom said...

Hati tak panas pon. Aper aku kesah korang nak dgr ke tak. Aku tau menghina org len salah. Mengajar dan mendidik laen. ada caranya.

Anonymous said...

to encik Hamka;

terima kasih, another usefull advices. something somehow, i dpt rse ade keserasian dalam pemikiran kita lah. hahha.. woha!

kepada "ustazah" anom;

sila diam.

sekian.

balecan said...

emonya ustazah anom
neway nice larhh

Datin Lulu said...

Ntah apa Ustazah Anom ni.

Anggap je lah Hamka ni kawan baik kau.
Dia bukan ustaz atau pakar motivasi.
Dia kawan baik.
Kawan baik yang bagi nasihat dengan nada gurau-gurau.
Macam aku lah jugak gurau-gurau dengan kawan baik cakap "Bodoh la kau ni"

just somebody said...

pehal ustazah anom, emosional sgt,haha. main cabar2 bagai. hik2.

Wan said...

best best

totoromalas said...

e... apsal ngn ustazah anom tuh?

Husna Ismail said...

ustazah anom,
tak perlu kot memarah mcm kau neh.

hamka ta soh pon kau baca blog dye. kau baca gak.




pastu emo ta tntu pasal.

ubikayu said...

ustazah anom datang bulan ke?? @ dah monopos...sila tukau nama korang...ustazah tu solehah apaa??? nak bermaki2 guna nama bagus..ape hal??? hehe..love u 2

she-G said...

terima kasih... :)

akan saya ingat artikel ni
spy bila anak mbesar saya tak jadik ibu bapa bangang

GreenAppleKu.com said...

Nice entry..

Chapit Zulkefli said...

terbaek. reverse psychology.
orang yang berfikir je akan faham andai mata hatinya tak dibutakan :)

Putri Zara Sofea said...

Nice one. Tapi kan, kalau nak didik anak pun kena ade cara kan? Nak pukul pun bukan sebarang pukul seolah-olah melepaskan geram dekat anak kan? Mak bapak hari ni dah ramai yang guna ayat sayang anak tangan-tangan kan.. Ah. semua tu cakap boleh la. Kalau jenis pukul macam nak lepas geram, mmg mak bapak yang bodoh. Kelak anak die besar nanti jadi pendendam !

Ok. emosi jap. Hehe. BTW nice entri bro. :)

boyarque said...

terima kasih juga...

theblabber. said...

orang kata marah tandanya sayang. dan ramai yang tak boleh terima kritikan sebab truth's hurt.

My Life My World said...

Saya yang tak segan nak ucapkan TERIMA KASIH pada anda ;) menarik sekali.

Ustazah Anom said...

Muawiyah r.a di zaman pemerintahanya telah buat kenyataan, bahawa harta Baitu Mal dia yang punya, siapa berani bantah, sila jumpa belakang pintu, lalu satu orang pakcik telah berdiri membantah, dan Muawiyah arahkan pakcik ni pergi belakang pintu, orang rami dah panic dah.., dan di belakang pintu, Muawiyah R.ahu, telah peluk pakcik ni, ucap terima kasih kerana di zaman pemerintahannya, masih ada yang berani tegur, sebab Nabi dah bagitahu, jika jadi pemimpin yang rakyat tak berani tegur, maka celakalah.., begitu lebih kurang..

<-- ko nampak dier tegur senyap2? ada dier aibkan dpn khalyak ramai?

Ustazah ANom said...

Ader die ckp bodoh bangan? teguran mmg boleh. tp bukan menghina

Ustazah Anom said...

sayang kan? ko sayang anak ko kan? panggil aa dier bangang hari2. sila2. ko tak perasan lak yg ko tulis dgn nafsu. mencemuh sedara sendiri bkn mengikut nafsu? wadefak? aku pon ikut nafsu. patuh korang marah gak kan? aku tak kata teguran ko salah. aku cuma kata cara ko salah. isi nyer aku pon nampak. tp aku tak suka cara. sbb lama2 akan terkumpul satu kumpulan besar yg akan sombong bodoh dan tak dpt terima pendapat org len. tgk laa org2 yg komen kat atas. semua setuju mencemuh sedara sendiri. baca quran ke tak neh?

LadyRye said...

aku rasa ustazah anom ni tak dapat nafkah batin semalam!

hahaha!

iffat said...

ustazah aku semua rock2, tp xde plk yg jenis red neck mcm ni.. claim ustazah plak tu, ape bahagian sabar skip ke? berlapang dada la.. ko ni pun ustazah, pggil cikgu je lah ye.. tp.. cikgu ape keja marah2 ni?.. terima kasih

NAJ HEBAT said...

woha!


tegurlah..

aku ok je.

mamagorjes said...

panasss panass.... huhuhu

anyway nice entry. sungguh mendalam dan bermakna..

Ustazah Anom said...

haha. maner aku tau. seblom neh org paggil anonymous tuh ustazah anom aku tulis jer la ustazah anom. ikut kata survey. kah kah kah.

Szakif said...

Entri ni ada kaitannya dengan entri di blog aku: http://szakif.blogspot.com/2011/02/itu-antara-aku-dengan-allah-kau-diam.html

:)

mohd said...

Ustazah Anom mcm kuda liar lah? ini mesti selalu kena bodoh ngan anak sendiri ni! ke selalu kena bodo dgn mak bapak sendiri dulu? tak payah layan uatazah Anom ni! letih!!!!ustazah Anom guna perkataan bodoh kelakar lah! mcm kena kan batang hidung keluarga ko balik je!

Puteri Bonda said...

assalamualaikum...

Thank you Hamka sudi menegur:-)

Tapi kes saya ni laen saya takut nk tegur "kekasih-kekasih' (housemate n family) yang lengah2kan solat @ tak solat langsung semata2 nk tgk drama bersiri time maghrib. tak de kekuatan nak tegur takut mereka cakap saya perasan alim padahal sendiri jalan tak betul, huhuhu. Tak tau nak tegur mcmmn, tegur sindir-sindir je tak bagi effect la en.hamka....

Saya Sayang kan mereka semua, tapi susah lah....

Latifah said...

^_^

senyum...
tak perlu kata apa-apa...
senyum...

Ustazah Anom said...

Puteri Bonda,

cara yg diajar tok guru aku. Ko solat jer on time. HARI2 setiap kali nak solat ajak solat sama. dorang ckp taknak biarkan jer. doakan utk mereka. lama2 dah dapat hidayah, mereka akan ikut ko solat gak. tanggungjawab ko berpesan dah lepas dah. tp ikhlas la berpesan tuh dan bersungguh. kalau ko panggil dorang bodoh lagi ler dorang jauhkan diri dari ko. berkawan utk berdakwah. kalau dah bermusuh camner nak dakwah?

President said...

kalau pakcik yg sapu sampah tu baca blog ni, mesti dia tgh tersenyum.

=)

nulat said...

terima kasih

si para para said...

aku rela di kutuk sebelum aku meletup.eh betulk ke ni.hehe

bhetul tu..zaman sekarang ni pelik sikit..cikgu tegur anak, mak bapak pulak lebih lebih.siap saman menyaman. kalau cekgu tak tegur/ajar, macam mana anak nak pandai..
last jadi bodoh sombong.

bak kata orang tu.
kecik kecik tak nak mampos, besar besar menyusahkan orang.

err kalau ada salah harap betulkan.
saya ni budak lagi.

terima kasih :)

miss dila said...

syukran tuk sume entry2 yg mnyedarkan tu..kdg xfhm npa prents nk mrah bla org len tegur ank2..pdhal org2 tu juat nk tlg..
igt lgik..tme dlu2..klu ckgu2 mrh n dnda kat skola pas2 blik gtau kat mak..cnfirm bapa dgr n tmbh lgik hkuman tu...waaa...

afrohead said...

semoga banyak kaum makbapak yang baca entri ini. amin..

Ustaz Amran said...

beristighfar banyak-banyak ustazah anom..saudara hamka pun dah minta maaf..err...ataupun ustazah ni ada hati kat hamka kot..emo sungguh tak padan ngan nama ustazah..

Juli said...

bgs dah pakcik tu pnyer tegoran kalo bole di consider sebabgai menegur. kalo kite nk marah kit die balik, mmg tak kena.

tapi kalo sampai main KEPALA dengn PENYAPU lak tu, itu over bang!

Kain kapan said...

terima kasih mengingatkan..

cikgu anom terkena la tu..sebab tu angin satu badan..hak3..

kalau orang tu pandai membezakan yang buruk dan yang baik..pandailah dia nak baca dan aplikasikan mana yang patut dari blog kereta mayat ni..=)

Syaitan Jantan said...

Yes lah!!! Gaduh semua!! Panggil la sesama korang bodoh, anjing dan sebagainya!! Aku memang suka!!

Hamka said...

kepada yang ucap: TERIMA KASIH.

jawapan aku: SAMA SAMA.

kepada yang tak nak ucap terima kasih.

jawapan aku: TERIMA KASIH.

Ps: Jika anak aku mati di langgar lori hari tu, aku akan cakap, pakcik.., kenapa pakcik tak ketuk jer kaki anak saya biar patah.., waa...

ps2: pernah dengar ustazah mengajar, akhirat nanti, manusia bila masuk neraka akan mengadu salah kawan kawan mereka, dulu dia tak nasihat saya, dulu dia tak tarik tangan saya, dulu dia tak pukul saya.., hu hu..

budak kampung said...

orang yang bijak ialah orang yang ambil iktibar, amal dan sampaikan.Kalau takat komen jer tak jadi....

Ustazah Anom said...

pernah dgr. ustazah saya kata nasihat bkn menghina. ustazah saya kata kalau menghina, org dinasihat tuh akan lari jauh jauh dan benci kite. saya nak jadi bini no 2 Hamka boleh?

tgk jer laa parti2 politik dok kutuk sama sendiri. sampai skang tak makan nasihat. makin teruk ader la

tgk jerlaa korang kutuk dak2 MLM sampai skang tak benti2 MLM. dorang dah ilang duit br taubat. bkn sbb penghinaan korang pon. korang hina pon dah dosa kering. tgk sajer blog aidid yg hamka banggakan tuh. penuh buka aib org. tuh tak nampak lak?

cth ko tak relevan langsung ajar budak ngan dewasa sama ker?

Anonymous said...

cara tegor kt cni mmg dari blakng pintu pon..bukan depan2 ,..ini dlm blog...ape punye bangang ler ustzh anom ni..lgi slow...woi ustzh anom bek ko buka blog sndri ler ..ade pekdah gak...

..aku lanang,...

Anonymous said...

ustazah Anom,
MALAM TADI TAK DAPAT NAFKAH BATIN KE???
ahaha!!!

Ustazah Anom said...

aku bkn blogger. aku tak reti teknologi2 neh. aku bodoh piak. tp jgn salah paham. aku sayangkan hamka. tgh ngorat neh. jgn kaco

Wafi said...

terima kasih brader keretamayat... erk ni kan blog dia... dia buat nota pun untuk diri dia.. kalau xsuka baca xperlulah baca..lol.. contoh.. buku kat perpustakaan.. ada buku kutuk psl orang.. dah kalau xsuka xperlu la amik buku tu.. lol..

LS said...

ustazah anom, adalah pengomen jemputan hari ini. esok orang lain pulak.

bro hamka, TERIMA KASIH. InsyaAllah bila orang lain menegur kesilapan 'kekasih' aku, aku akan ucapkan terima kasih.

p/s ustazah pun tau cikaro tu apa. wow.

zulkifli. said...

Setiap orang ada kekasih, menegur kekasih orang memang perlu berhikmah. Terima kasih kerana tulis entry ni. Jika orang tegur kekasih kita, tandanya dia sayang pada kita. Berkasih sayang tanda iman.

Anonymous said...

weh korang,kesian sungguh kat ustazah Anom.Desperate nak perhatian.Layan la dia weh..

-NANA-

Anonymous said...

a'a..rsenyer..tu yg ngamok sakan tuh...uit...tetiba da syg hamka lak..ish...ape yg hamke gule2kn tu ..hamka tgh mengayat tuh...

Ustazah Anom said...

tau takpe. saya pon up to date gak tau aper tuh cikaro. igt saya dah tua sgt tak tau aa term2 dak2 muda. cikaro2 yg profil pic menghairahkan takyalah hipokrit nak kutuk aku. ada kang aku singgah blog korang yg takde makna langsung.

kalo nota sendiri apsal wat fanpage? aku fan dier gak. suka ati aku aa nak tegur gak. sbb aku sayang dier

kadori-san said...

arigatou gozaimashita!!

sungguh menyentuh hati dan sanubari

Ustazah Anom said...

Pujian tuh akan mencetuskan riak. pujian tuh adalah racun. apa salah kritikan membina. bkn salah pon ckp yg mengaibkan tuh salah. aku sayang dier aas sbb tuh aku taknak jadi cam korang memuji jer memanjang. kata kena tegur sedara sendiri? naper hamka takleh ditegur? org len boleh kene tegur?

Wafi said...

terima kasih juga kepada ustazah anom..

Namaku Asumira said...

abah n ma sy slalu jugak rotan sy time kecik2 even benda tu bukan salah sy..
n jarang puji sy depan org..
time kecik2 mane tahu pape hehe.. sedih la jugak kan

tp bila dah besa.. dah buleh fikir kenapa dorang buat macam tu
ade hikmah rupenye :)

sy bangga ada ibu bapa yang prihatin
trime kasih abg hamka :D

Anonymous said...

ustazah anaom troll terbaik haha

Egg Head said...

salam,gud entry.....bro hamka....tp kan....kenapa dgn ustazah anon tu...mcm x puas hati jak..kesian pula aku nampak....
cikgu aku kata......kalo org yang suka cari masalah tu tandanya dia kurang kasih sayang.....dia wat masalah sbb nak dapat kan perhatian dan simpati dari org len...kesian kan org mcm nie.....haraf jgn sampai bunuh diri ok.....

ustaz anom said...

Ustazah anom:
kesimpulan yg ko buat : panggil anak ko bangang. panggil anak ko jahil??
setakat itu je ke ko punya kefahaman? singkat!
dah la bodoh teknologi + bodoh piang, berganda2 kebodohannya.
ada hati nak jadi kekasih gelap hamka, sedangkan teguran kekasih pun tak boleh nak terima.. hampeh bergelen-gelen!

dalila said...

huhuhuuu...nape kalo hamka sebut bodoh bangang x rasa ape tp bile baca stazah anom komen bodoh bangang aku rasa sgt kasar n annoying ah?huhu lg satu stazah anom,manada en hamka suh pgil anak bodoh..ahaks funny la u ni...n psl muawiyah tu,hamka nak sampaikan psl dia berterima kasih pd pakcik tu..bkn psl dia tegur pakcik tu...huhuhu lg satu,jgnla goda en hamka...sian aku kat dia...wawawa gurau jek,btw thanx^^

Azraie.Ruslim said...

terima kasih hamka kerana menyatakan ayat yg betul utk diri manusia yg sentiasa ada perasaan biased.

cek chun said...

Dimana-mana saja ada trolls.

Buka minda lapangkan dada tu. Baca elok-elok. Ada ke hamka ni suruh cakap bangang kat orang walaupun orang tu salah? Ada ka?

Tu tulisan kat blog. Untuk sedarkan pembaca.yang ustazah dok meroyan ni pasaipa? Dulu hamka tak balas cinta ka? Kalau nak cakap elok-elok, masuk saja blog uzar.

Dari dulu lagi dah ucapkan terima kasih dalam hati. Hari ni saya nak shout kuat-kuat.
TERIMA KASIH HAMKA.

missysaku said...

(^_^)

Zulhilmi bin Abdullah Asri said...

Terima kasih bro... Now I realize my mistake... hahahha...

frwls said...

terima kasih pada Hamka dan Ustazah Anom

IrfanzBlog said...

selalu macam tu..bila anak mereka ditegur sikit, dimaki hamunnye org yang ditegur..jgn manjakan sgt anak tu..nnti naik kepala..

ikhsan said...

nice post bro...thanx 4 loving me..haha :)

azharjaafar said...

aku rasa tajuk entri ni patut di tukar kepada 'Ustazah Anom kah?'

Anonymous said...

name ustazah tp tulis wadefak?ape cite nih..haha..

Ustazah Anom said...

saya minta maaf atas segala komen saya yg kasar2. saya sebenarnya tengah ada masalah dalam kehidupan saya. semua serba tak kena!

Anonymous said...

ASSALAMUALAIKUM....
USTAZAH ANOM NI WAKIL EN.HAMKA YANG PERASAN SIBUK KE?? RAJIN BEBENO JAWAB KOMEN KAT SINI, HUHUHU
KALAU ADE MASALAH P LA SETTLEKAN BANYAK BENO MASA HANG KAT CINI ADE JE MEMANGJANG AKU TENGOK, KUI KUI KUI

--- aKU yang sUKA mENYIBUK----

ubikayu said...

Salam,
Dear Ustazah Anom, semoga Allah lindungi diri puan. Apapun masalah yang datang...semua datang dari Allah...

ingat " Hanya dengan meningati Allah hati akan tenang"..Ar-Raad:28

Dari kejauhan kami berdoa semoga masalah ustazah anom akan pergi sepertimana air sungai yang mengalir...amin.
maafkan saya,saya berburuk sangka tadi.
takut dan harap hanya pada Allah(sepertimana kisah Saidina Umar RA).tima kasih.

HAMKA : TERIMA KASIH.

Ismail said...

hehe.. terbaik lah...

Alea said...

jangan esok lusa bro hamka buat entri pasal ustazah anom "perasan sibuk" dah la. hehehe.

Ismail said...

hmm, ustazah... chill la.. fkir positif la...

Anonymous said...

Terbaik!

Mummy said...

salam sumer...tak patut betul pukul kepala anak ngan penyapu...lepas hamka ucap time kasih mesti pakcik tuh malu sendiri...apa2 pun mmg sdg berlaku skang nih dimana mak bapak marahkan org yg tegur anak dia sebab depan dia anak dia baik..skali skala kena curiga gak dgn anak..kalo ada aduan siasat dulu jgn main serang jer..naik lemak lah budak tuh..

bro hamka: time kasih (kataku dalam hati)

Irfan said...

first time nak comment nie..
nak tanye jer..hamka uduk kg. p.jaya c****ring ker? kalau iyer pun tak ape,kalau tidok pun tak aper..
kalau iyer maksudnya hamka pernoh le datang umah saye tapi bukan jumpe saye,tapi adik saye(mungkin kawan hamka).erm..ade budak iras2 jepun sorang kalau tak silap saya mase tuu. :)

newbie said...

salam bro hamka,
entry yg menarik.good job!
ustazah anom,
chillax ustazah.i pun tak biasa jugak dengan p'kataan2 mcm tu.tapi sejak ikut blog hamka a month ago,i bole terima sikit2 sbb msg yang nk disampaikan tu ade.approach setiap org utk deal dngn problem tu b'beza.but i lagi suka kalau parents tegur kalau marah drpd buat tak tau dan busy dengan hal duniawi.b'syukur lah ade parents yg concern psl anak2.

Ustaz Amran said...

hehe kesiannya aku tengok ustazah anom ni, desperate dan gersang sungguh..isk..is...siap offer nak jadi bini no 2...sapa available tolong layan dia weh ehhehe..ni mesti sebab baca entry hamka yang 18 sx ni kehkehkeh

Burung Hantu said...

Assalamualaikum encik hamka.

Petikan kata encik,

"Tegurlah dengan berhikmah. Macam korang pukul ular pakai tongkat. Tongkat tak patah dan boleh pukul ular-ular lain lagi. Woha!"

Heheh..

Lebih kurang macam itulah.

Senang kata, mungkinlah. MUNGKIN cara encik hamka terlalu kasar. Maka hati kami cepat terusik. Lagi-lagi sayitan banyak dok bisik suruh melenting.

Saya faham kalau encik hamka sedih orang yang tanya semua terikut-ikut jalan yang salah. Tapi perkara yang dah sebati dengan hidup mereka, susah nak ubah serta merta. Dan nafsu lebih mudah nak menguasai diri bila encik hamka hamburkan kata-kata yang kurang sedap didengar sebagai teguran.

Bak kata pepatah, melentur buluh biar daripada rebungnya. Yang dah jadi buluh ini(dah besar), susah siit nak lentur. Takut kalau keras sangat tekan, nanti patah.

Berbalik kepada kata-kata encik hamka,

Tegurlah dengan berhikmah. Macam korang pukul ular pakai tongkat. Tongkat tak patah dan boleh pukul ular-ular lain lagi. Woha!"

Saya tak ada pengalaman. Saya muda lagi dan Saya memang tak berapa mahir bab agama. Mohon maaf kalau ada apa-apa yang silap atau saya menginggung perasaan encik hamka.

Yang baik itu daripada Allah. Yang buruk itu daripada saya.

Terima kasih.

Anonymous said...

salam. first time aku nk komen neh, tu pon sb ustazah anom. tah paham, kalo yea pon ada masalaha jangan la nk babitkan dgn blog org. nk emo tk tentu pasal. kalo ye po nk tegur hamka salah, tegur la cara elok, yg pg duk merapu tak tentu pasal tu nape. buat org lain panas adalah. pg rujuk balik ngan ustaz anom.

Anonymous said...

tERIMA KASIH HAMKA-PERANTAU-

Puteri Bonda said...

assalamualaikum...

tq ustazah anom atas nasihat anda tu, insyaallah sy cuba istiqamah solat 5 waktu di awal waktu.

cuma satu saya nk cakap jagn le ustazah anom tulis dgn penuh emosi cm tu, segan saya yg xde tittle ustazah ni nak baca,huhuhu

Anonymous said...

post yg smart..

Kura said...

hahaha. pandai lak korang tegur ustazah anom? si hamka neh tulis dgn penuh emosi di post salam takde lak org tegur. dah taksub camneh laa. sume jadi betul.

tgk saja2 komen2 korang kat ustazah anom, penuh emosi. aper beza korang? gotcha!~ hipokrits.

Anonymous said...

haha ni pun sama geng ustazah anom the desperados takde keja, buat blog sendiri la wei

Ustazah Anom said...

Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman. (Al-Hujuraat 11)

Tlg bg saya satu dalil yg membolehkan kite label sedara kite sendiri. tolonglah. saya taknak sesat.

kadori-san said...

merujuk kepada ayat2 Quran yg Ustzh Anom copy paste di atas..Ust Anom ni dari kaum lelaki ke kaum perempuan?

Kalau xnak sesat, jgnlah menyesatkan..

Ustazah Anom said...

maaf... saya period balik. terlalu banyak masalah!

Anonymous said...

Kalau ikut perkembangan news skrg ni mesti En Hamka ada terbaca cerita artis2 40-an bercinta ngan budak2 20-an. Saya rasa kalau saya jadik budak2 tu , tak ingin nak ada GF umur 40-an, serupa umur emak dah...tapi byk trend skrg ni. Boleh tak you kupas persoalan ini dan bagi skit peringatan pada makcik2 40-an yang hidup dlm denial ni..dan bagi skit ilmu pengetahuan utk menyedarkan makcik2 ni...stk

watdahell said...

thanks bro,

senario dulu & skrg semakin berubah...mgkn trend mcm fesyen jgk..huhu...dulu kalo org kg nmpk kita berniat membuat kenakalan justeru lemah longlai lah anggota badan terkenang rotan yg bakal menanti kat umah nnt...skrg...lu hal lu, gua hal gua....nauzubillah

Anonymous said...

Ustazah anom2..

Korang nie kan, memang suke mengadap komputer..
tak de keje laen..

iman tak meningkat baca blog hamka..
amal pun tak menjadi khusyuk baca blog hamka..

bila baca perasan
bila tegur perasan
bila komen pun perasan..
bila tak komen pun perasan..

korang ingat korang chanteqq ker?
dekat blog hamka korang tak jumpanya lelaki idaman, sopan dan beriman pun..

korang yang perempuan jangan nak ngade-ngade promote diri diri tue baik, cantik dan gedik pun..

Hamka,
i've got pen..
it's red and blue..
i've one good friend..
he is only you.. and i thank you
muahmuah

-ustazah ala2 anom2 ahak!

fika said...

terima kasih!!
cerita yang sangat best :)

Anonymous said...

Kata si Hamka:“jika ada orang menegur kesalahan ‘kekasih’ kita, ucapkanlah terima kasih”

Jadi, kalau ada yg menegur dia, kata t/kasih (jgn marah2)...

Janganlah jadi ibu bapa yang bangang, yang akan pertahankan semua kesalahan ‘kekasih kekasih’(anak) mereka, sehingga kekasih mereka menjadi bodoh sombong, dan akhirnya membawa mereka ke neraka..

i.e: ambil iktibar kata2 si Hamka... "jgn biar si Hamka menjadi bodoh, dan akhirnya membawa ke neraka..."

Anonymous said...

apela ustazah anom ni..
saiko betull
rilex suda...
apesal??
terkena batang hidung sendiri ke?
sekurang2 nya, cakap la terima kasih sbb ade sesuatu yg menyedarkan diri kita.
xde la cik puan terbawa-bawa dgn masa lalu..
bukan nk maki hamun cmni..
wat malu je
klo x terima ape yg dinyatakan,
diam saje lahh
sbb itu yg terbaik
senyum :)

...antikapel... said...

teringat dulu-dulu, kalau kena marah dengan cikgu tak berani nak ngadu kat mak atau bapak. sebab nanti, aku yang kena marah balik.huhu...

kak aku cikgu. dia cerita, kalau mak bapak budak datang sekolah sebab tak boleh terima anak dia kena denda, cikgu pon tak da feel nak ajar budak tu.

siapa yang jadi mangsa?
semua orang....~

kadang kita rasa kita terlalu hebat hingga sukar menerima teguran dari mereka...

pelangi said...

ape seyh ustazah anom neh,, kelulusan dari u mane??? hamka neh tada soh kite pgl anak nan pekataan bodoh pon!!! dy tada lebelkan ape2 pon kat saudara sendiri??? ada cite pasal cikaro ke kat sini td?? wadefak??? wut that??? ape seyh,, kat sini ada nasihatkn orang ke td?? juz dy luahkn perasaan tntg ibu bapa taley terima bila anak ditegur oleh orang lain.tol la dy ckp,, lw pkck tu ta ktok pale ank dy,, probability ank dy kne langgar lori adalah .....% ape seyh,, ttbe jek ckp nak ngurat hamka,, ciap state tga period?? ko ta malu eh??? ko ada masalah peribadi pon,,cube bce entry tu btol2,, baru ley serang orang,, ko pon ta ikhlas na bce entri neh,,
ape2 pon,,,, aku sokong entry neh,,,, law ibu bapa taley terima anak beliau ditegur,, maka jadilah isu saman menyaman,, sedangkan anak dy yang BERSALAH!!! okeh,,, ^^v

Zharif Alimin said...

Ada btlnya ustazah anom tu bagitau. Hamka pun ada betulnya. Tapi jgn la fanatik. Sy tgk smua org trikut2 kata hamka yg kasar. Ingat x cara Rasulallah mendidik? X smua org btl. Jadi ambik yg baik. Yg buruk jgn prtahnkn. Bykkn blajar dgn ulama :)

Anonymous said...

Hamka ni antara org yg ak respect.
'Kekasih' aduh janggal betul la title tu klu nk gune ngn jiwa yg rock ni.owh..
nyway entry kali ni macam ucapkan terima kasih klu ade org yg menegur 'kekasih' kite.
klu sume anggap hamka ni macam 'kekasih', maybe perlu berterima kasih kat ustzh anom ni sbb menegur.
maybe tu yg ustzh anom nk tgk atau niat die sbnrnye.testing je kot samada terkesan tak entry ni kat org.
so x perlu lg caci mencaci wahai pembaca blog kete mayat sekalian.
buang mase je.

Aragon_tlotr

Hamka said...

wah wah wah, meriahnya komen...

ada kawan aku, tulisan buruk, tapi rupa cantik, ada pulak kawan kepada kawan aku, tulisan buruk, rupa cantik..

kawan aku yang dah lama kenal aku, tapi baru tahu kewujudan blog ni, tak percaya aku tulis blog keretamayat, sebab aku dalam dunia nyata adalah seorang yang banyak tersenyum dan lemah lembut terhadap orang beriman, tetapi tegas terhadap orang kapir, woha!

ps: komen azharjaafar buat aku ketawa berguling..

Syaitan Jantan said...

Aduuhhh... Aragon!! Kacau la ko ni!! Duduk dalam LOTR dah la! Biar je la diorang 'diskusi' ! Sekarang ni memang trend camtu, kalau ko tak maki, hina, caci manada orang nak dengar! Apa zaman ko duduk ni?
Konsep sekarang memang cantek... kita maki! Kalau boleh hina dia depan2! Ludah muka dia! Baru la dia sedar dari kejahatan yang dia buat selama ni... pastu korang semua pakat2 la kumpul dengan aku kat dlm neraka! muahahahahahaaaaaaa

newbie said...

amboi syaitan jantan,
seesedap rase je menagajak pada yang mungkar.eh,lupa lak yg ko ni syaitan,tugas nak hancurkan manusia.apela ko ni.cbe la buat keje yg proper sikit.ni tak,asyik2 nak pecah belahkan ummat terbaik ni.
aku sokong zharif alimin.nak b'dkwah kene la berhikmah tapi bermakna.tapi bukan semua entry hamka nk gune perkataan macam tu.so,ape yg baik jadikan tauladan,yang buruk jadikan sempadan.

Syaitan Jantan said...

Ummat terbaik? Muahahahaaa.... kalau terbaik, mesti takde geng aku.
Zaman korang ni keje aku ringan... tak payah hasut dah memang automatik korang buat! Hahahaha...
Zaman Nabi korang dulu susah... nabi asik absorb. Geng aku hina, caci nabi korang, sikit pun dia tak balas! Aduh... pening kepala aku..
Tapi sekarang zaman teknologi, style hina dan caci maki ibarat gula di hujung bibir... ewah! Salah atau benar itu belakang kira.. yang penting maki dulu!

"Woi bodoh! Ko tak semayang ek?! Kepala hotak ko nak masuk neraka ke?!!! *&%#... dihiasi kata carut.

Lagi syiok tu, yg kene maki mesti balas! Apa tak balas pulak...
"Ala ko yg semayang pun akhlak takde tak guna gak! Bodoh! #@&^%!!"

Canteeeeekkkkkkkkkk!!!!!!!!! Cantek sangat!!!

Azazil said...

Woi Syaitan Jantan... ko boleh senyap tak?! Mulut becok! Yang ko bagitau diorang semua strategi kita tu apahal?!

newbie said...

syaitan jantan dan azazil,
cukup-cukup le tu.ingat kome ni baguih bebeno buat ghope gitu.huduh gamaknye.nak tegur pun,tak moh le sampai kome berdua sabotage lagi.cube buat perangai serupa manusia.ni idok.asyik nok meniupkan api2 kebencian.tok paham aku.

Lucifer said...

*gelak guling-guling*


hai setan-setan.

easy said...

terima kasih.
alhamdulillah :)

Hanafi said...

salam, tak sangka aku ada orang sanggup mengaku setan. aku tahu korang cuma ingin menyedarkan orang yang sedang berbalah tapi aku rasa ada cara lain dari engkau mengaku setan, sebab semua orang tahu yang setan tak mulis dalam komen atau blog. maaflah tapi menggunakan nama samaran setan terasa diri cukup hina.
tetapi apa-apapun bagus kerana menegur mereka yang sedang bertelagah.

salam.

فاطمة محمد زيادي said...

syukran!

Norsha said...

time kasihlh en Hamka sbb tlg bela cikgu2 ni, kalau tak asyik kena bantai je kami ni....

Anonymous said...

Saje nak share kisah benar ....
Ada seorang perompak di sebuah negara ... akhirnya telah ditangkap dan nak dihukum mati, Sebelum dihukum dia telah membuat permintaan terakhir iaitu ingin berjumpa dengan ibunya.. Permintaannya pun di tunaikan, mungkin dia nak minta maaf dgn ibunya sebelum di hukum mati. Tetapi apabila dia berjumpa dengan ibunya terus dia mengigit dgn kuat puting susu ibunya. Orang ramai pun hairan.. Kenapa? Dia kata dengan sebab ibunya lah dia jadi macam ni.. Dulu masa dia kecil, mula2 dia curi telur ayam, ibunya tak kata apa malah masak dan makan sama-sama, dari curi telur ayam kepada curi ibu ayam ...akhirnya jadilah perompak ..

Kpd ibu-bapa ambil lah pengajaran.. Salam
(AbuUmar)

Anonymous said...

Best....

Azazil said...

Jangan risau sedara sedari sekelian, teruskan diskusi..... Ana janji, Syaitan Jantan tidak akan kacau sedara sedari lagi... teruskan.. teruskan...

* Sambil mengetuk kepala Syaitan Jantan

aries said...

ustazah anom ni macam berbakat nak jadi peguam.suke sangat argue.

aku suggest usatzah anom, ko gi la buat blog ko sendiri.
ramai orang boleh ajar nak buat blog.benda sesimple abc.
aku nak tengok jugak care ustazah anom 'berdakwah' dan berapa ramai orang boleh follow dengan cara ko.
give a try.

im waiting.aku pon nak belajar cara nak jadi pendakwah yang baik

-roket-

osip said...

elok2 aku nampak komen ni mula2..sampai ke bawah, macam2 keluar..adoi la..kan ade terang2 benda baik hamka tu nak sampai kan..nak jugak pegi cari yg buruk2..haih..

@hamka: macam tu la parent aku didik aku dulu..alhamdulillah..elok jadi manusia aku sekarang..

~ Muhamad Nor Haqim ~ said...

apa lagi hamka, ajak pegi belakang peluk dan ucap terima kasih kat Ustazah Anom (kalau lelaki lah..nama tak menunjukkan gender :D)

dan terima kasih atas post2 selama ini..banyak teguran, nasihat yg diberi..cuma kekadang tak paham ada gak manusia2 yg terlalu "skema" dan "sempurna" sampaikan nak guna perkataan bodoh bangang pun takleh..mungkin terasa sendiri agaknya, siapa tahu?

lagipun bukan ke post2 ni nota untuk diri hamka, si kereta mayat? sendiri baca, sendiri terasa, nak marahkan orang lain pulak??

adele said...

hamka,mcm mane pulak parents yang tak dapat terima teguran anak2 lalu memgeluarkan kata-kata yang tersangat 'kurang indah' untuk didengar.

Anonymous said...

Selamat sejahtera semua...

Booooooooooooo kat ustazah anom!!!

Dye nak Hamka buat entry psl dye r tuh... Eleh!

Boooooooooo lagi!!

Jangan biarkan ia terjadi hamka, tak sanggup nak baca...

Rasa nak lempang ada r.... Ahaks

p/s : maaf kalau terkasar.. Weeee~~~

Nana :)

newbie said...

ustazah anom jgn terasa na.depa suma ni dok jeles ngn ustazah.takpa2.sat lagi ceq bawak rotan kontot kasi katuk sama tangan depa yang dok taip bukan2.sabaq na.lagi satu nak habaq mai ni,ustazah jangan la dok pi ngurat si hamka tu.nnti nmpk kt bini dia,habih dibalun hamka cukup2.jangan lagu tu ustazah yaa

Abdul Munir Sanusi said...

Gua suka brader. Gua memang suka entri cenggini. Terima kasih.

Ustazah Anom said...

Tak terasa pon. aku cuma risau. blog neh cuma wat satu kumpulan yg akan membenci satu kumpulan yg selisih pendapat ngan mereka. dan saling membenci kerana provokasi kata2 kasar. sume manusia ada nafsu beb. dan bkn sume ada didikan agama yg sama. kalo aku baca blog2 ustaz, dorang takkan guna kata2 kasar dan label2 kan org. tp masih lagi bg pengajaran. yg aku nampak kat sini cuma org sependapat patuh happy kutuk2 org yg tak sependapat dgn mereka. sbb ader geng. well lindungi lah kekasih hamka mu ituh.

Ustazah Anom said...

Aku masih lagi PMS. tgh sakit neh. maap kan yerk

Anonymous said...

wan.D.luffy

alo lo lo..cian ustazah anom...meh cni meh kita smbang dua,depa dok kata kat ustazah..sy cyggg ustazahh...meh nak call..ke ustazah call saya..0159876543..
bro hamka trima kasih...

(bodohnya saya )

Lukman Awaluddin said...

Terima kasih bro hamka..
Terima kasih ustazah anom..
Terima kasih syaitan jantan..
Terima kasih azazil..

Shah Qurratu 'Aini said...

TERIMA KASIH en.Hamka!!
Sy tak cukup perhatian sebenarnya, tak ramai yg berani tegur mcm tu..
Tapi bila baca entry2 blog en.Hamka, terasa diri ini disayangi dan diambil berat.. Sangat menyentuh perasaan sy dan bersemangat utk berubah..

Dah menjadi adat,ada saja yg suka, ada juga yg tak suka.. Teruskan update blog anda... Ramai yg mahu membaca dan mengambil ilmu yg tersirat yg en.Hamka cuba sampaikan.. Yang mengkritik tu, Ustazah Anom, terima kasih kerana menegur kekasih(En.Hamka) sy...

Selamat Sejahtera ye SEMUA...

5c1d said...

keh3..mmg lawak komen2 segelintir org kat sini..biarlah org buat kita asalkan kite jgn buat kat org laen..tuh pesan bapak aku dr dulu dn dari situ aku kenal erti sivik...brader Hamka nih tak pernah mengaku ustaz tp yg mengaku sedemikian tp meroyan tak sudah kat sini mmg aku pelik...mane yg elok kite amek..maner yg buruk kite tinggalkan..zaman skang nih kite niat tegur secara berhemah tp sesetengah org susah nk dgr so kite gune tangan..tuh ar bukti yg kite masih lg beriman dan hanya takutkan Allah dan bukan pada manusia..kalo anak aku buat salah aku tegur kalo tak dengar aku tgnkan tp jgn smpi mendera...aku dulu kalo kantoi buat salah dgn bapak aku dah kene rotan ngan cikgu blk umah kene tibai ngan hangar plak ngan mak aku..smpi skang aku ingt dan hasilnya aku berjaye jd ORANG wpon bukan USTAZAh keh3

keheng said...

Salam untuk sedara Hamka,

Terima Kasih.

Semoga aku tak tergolong dalam kategori mak bapak yang bangang tu nanti. Amin.

Martini Muaz said...
This comment has been removed by the author.
clarky said...

aku tak rasa masalah peribadi boleh dijadikan alasan untuk bercakap kasar dan menimbulkan masalah dengan orang yang takde masalah dengan kita.

cakap berapi-api keluar dalil ayat quran hadith bagai. diri sendiri tak mencerminkan islam pula.

bukankah itu munafik?

mohd said...

hamka, yg kisah Muawiyah r.a kat dlm post ko tu, mana sumbernya?
ada oarng cakap yg cerita tu palsu/tak betul.

ko amik dr hadis mana?dlm kitab mana?
sebab aku nak tanya balik ni kat dia tu..okay?

Hamka said...

ustazah anom, kita tak setaraf, aku bukan ustaz..,

kepada syaitan:

AUZUBILLAHIMINASYAITANIRAJJIM..

Hamka said...

bab Muawiyah tu, cuba baca hayatus sahabah, jilid berapa aku tak ingat, dah jumpa bagitahu aku, aku nak letak rujukan, terima kasih.

Anonymous said...

Salam,

Jika encik Hamka boleh terima teguran ke atas dirinya sama seperti teguran berupa 'bangang','bodoh' dan seumpamanya ke atas 'mereka-mereka' yang tidak memuaskan hati encik Hamka maka itu lebih bagus.

Harap encik Hamka tidak menunjukkan akhlak 'melenting' sebagaimana berhadapan dengan 'mereka-mereka' yang disangka 'bodoh','bangang' atau 'slow' dan seumpamanya (terutamanya kes teori konspirasi tempoh hari...fuh berasap encik Hamka gak ari tu)

Maka encik Hamka tidak tertipu oleh syaitan yang inginkan encik Hamka perasan unik,perasan bagus atau perasan alim cukup ilmu di dada.

ok,gua chow dulu.


-keretakancil

Hamka said...

Alhamdulillah..

Sutera_suci said...

Terima kasih.

ju said...

yes.aku yg ke-149

papepon,terima kasih hamka...

ju said...

silap..ke-156

mohd said...

dalam kitab hayatus sahabah ? confirm ada ni? sebab aku dh banyak kali dengar kisah ni, cuma kesahihan tu belom dipastikan ... ko pernah dgr waktu ustaz ceramah ke ?

Hamka said...

pernah dengar ceramah, dalam kitab tu tak hafal pulak, tolong aku cari dalil, ok?

Anonymous said...

usazah anom ni selagi tak dapat jadi bini no 2 hamka selagi tu la dok sasau tu, cinta ditolak kehkehkeh

yan nyer said...

Ustazah anom-- agak2 memang layak ke ada panggilan ustazah kat nama tu? jgn buruk kan title seorang guru agama ye ( saya bukan guru agama pon)
ustazh tegor keta mayat ni gune ayat bodo kat anak dia, tp ustzh pon guna bodo gak kat hamka.. so?
wut d difference?
lagipun, dah ni blog dia, suke ati dia ar nak gune ayat ape pon.kalo rasa ada x kena, tego elok2 xley ek?
or saje nak bg nama hot dlm blog orang len? ( wut a shame)

muhammad ayyas said...

teringat arwah ayah aku
tak pernah puji aku depan2
tapi aku ada dgr orang lain cakap yang arwah puji aku
tapi bila buat silap,
dia akan nasihatkan
bagitau apa yang patut aku buat
dia jadi pemangkin semangat aku untuk terus berusaha.
kalau salah tu berat, kena rotan.
adoi...
kenangan...
moga Allah rahmati roh kedua ibubapaku, ampuni mereka.
kata lokman hakim, merotani anak, x dpt tidak, kena dibuat. seperti tanaman yang perlu disiram dengan air.

mujaheedin said...

kepada org yang nak anggap ustat
"bukan ustat tapi baru2 nak start"

kalaka la makin hot la komen2 kat blog ni...

"KEPADA SUME PENGOMEN KAT BLOG NI
TIBA MASA UNTUK KITA MENGADU KEPADA PENCIPTA KITA...
SAPE2 YANG MENGINGATI ALLAH DI WAKTU DIA LAPANG MAKA ALLAH AKAN MENGINGATI DIA DI KALA DIA SEMPIT..

CERITA LA TENTANG PENCIPTAAN ALLAH..NANTI KORANG RASA ALLAH BEGITU HAMPIR DENGAN KORANG..BAK KATA

"JIKA KITA DATANG KEPADA ALLAH BERJALAN MAKA ALLAH AKAN DATANG KEPADA KITA DALAM KEADAAN BERLARI
TAPI MAHA SUCI ALLAH DARI SIFAT2 MANUSIA"

HAHA NNT DAH ADA ANAK..SAYA AZAM NAK HADIAHKAN ROTAN KAT SUME CIKGU2 YANG MENGAJAR ANAK SAYA DI SEKOLAH...BIAR LA ANAK SAYA TAK PANDAI JANJI AKHLAK DIA BAIK

WOHA SAYA TERUJA DENGAN OFFER USTAZAH ANOM...
SAYA TAK TAU SAMA ADA SHE IS MOCKING HIM ATAU MMG BERMAKSUD SEDEMIKIAN

SAYA HARAP KALAU DAH BERUMAH TANGGA ADA WANITA YANG TAWARKAN DIRI DIA UNTUK JADI ISTERI KEDUA SAYA...

TANDA NYA TU DIA IKHLAS...DAN MINTAK DIA BERJUMPA ISTERI PERTAMA SAYA...

WOHAAA....

LAKI SKANG MAKIN SKIT HAHA

TAPI TANGGUNGJAWAB LELAKI SANGAT BERAT UMMM...

Kura said...

Hahaha... dah ada setan masuk blog ni...
Udah2 la tu, jangan gaduh2.. masing2 ada pendapat masing2, jangan gunakan perkataan yang boleh menyakitkan hati, kitakan sama sedara.

Walaupun niat tu baik, tapi perbuatan yg salah tetap salah dan insya'allah akan dapat balasan.

Ustazah anom pun kasar, en Hamka pun kasar, jd takyah nak defend mana2 pihak. Kalau korang rasa Hamka sebagai kekasih korang, ucap la terima kasih kat ustazah anom seperti yg disuruh oleh en Hamka sendiri.

Tapi aku ada 2 je kekasih dalam hidup aku, Allah dan Nabi. 2 ni kalau sapa2 hina, jgn ckp tangan, kaki pun naik. Yang lain termasuk mak bapak aku, mmg aku sayang, sayang kerana Allah. Maksud aku, diorang ni bukan maksum dan terbuka pada kesalahan. Jadi kalau ada org sound, masuk dan pikirkan mcm en Hamka cakap dalam post ni. Cuma kalau ada orang maki mak bapak aku, sapa yg tak marah? Tapi mungkin bole sabar lagi dan biar Allah aje yang nilai dan balas.

Kita ikut cara nabi, sederhana. Jangan jd puak pelampau sebab semua manusia kecuali nabi bukan maksum. Kalau nak perjuangkan seseorang, hanya kerana dia ikut cakap nabi dan Allah. Thant's it. Renung2kan, selamat beramal... hahaha

Kura said...

Satu lagi... ustaz atau ustazah hanya title yg diberi manusia. Sama jugak macam Haji... yang memberi title ni pun manusia... so still terbuka pada kesilapan. Nak nilai orang tu baik atau tidak, bandingkan dengan sifat2 terpuji yang dah diberitahu oleh Nabi dan Al-Quran...

mujaheedin said...

kesian aku tgk pmpuan zaman skang...
pmpuan ni cuma tak dapat jumpa laki yg betul dan kuat imanny...
laki skang ramai hancur termasuk lah aku...

to all gurlz out there...OFFER kan diri anda kepada ustaz2 untuk jadi bini dorang yang ke infiniti

Anonymous said...

Asaalam

Aku, isteri dan anak aku umur 4 tahun naik lif...sewaktu tu ada seorang budak bangla umur 6-7 tahun dengan pakaian yang kotor dalam lif tersebut...sorang-sorang diri. Tak pasal-pasal anak aku tampar budak tu, nangis dia....

Aku tampar balik anak aku dekat mana dia tampar budak tu!

Bini aku marah! Aku cakap an eye for an eye...aku minta maaf kat budak bangla yang terhenti nangis bila aku tampar balik anak aku.

Sekarang anak aku sedang berjuang untuk jadi seorang tahfiz...dan aku berdoa agar budak bangla tu lebih baik dari anak aku! Amin.

Khalid
P/s:
Detektif Sherlok Holmes ada kata...all children are our children. Chewah..
Don't stop writing bro. Love your writing.

BSS SIDEWAY said...

tenkiu hamka.. terbaeekk!!

iu89 said...

dok dang abes bace komeng...ketto tangang nok balas komen to the so called 'ustazah'....ustazah anom?ang sehat kah?ubat dah mkn? owh....berat nanang org gining.....g mayang nung gih,siang ngak nengok....macang dok wape nok sehat jek

and there goes my loghat ganung...

Faudzan said...

terimakasihencikhamka

Anonymous said...

terima kasih kpd penulis....ustazah anom 2 mcm biol je...x layak lgsung jd ustazah...kalo dia duk ceramah kat mana2..aku rsa dh lama kena baling botol cuka..

Anna said...

Terima kasih..kerana saya juga mendapat pengajaran dari suma yg ditulis...saya pnye anak istimewa lagi hiperaktif..mmg kena banyak bersabar, kena banyak membaca carik ilmu dalam menangani kelakuan hiper dia..

AZRINA said...

fuhhh budak sekolah zaman sekarang bkn mcm dulu..blk je rmh ckp cikgu rotan pasti si bapa tambah lagi..skrg degar je cikgu rotan, bapa dorg ke sekolah jgk tp bawak parang..ckgu pun cabut lari..
ckgu pn takut anak murid skrg..bkn takat tu je..yg gengster pn byk..pantang ckgu tegur, nnt ckgu keluar sekolah kne belasah ngn kami...fuhh...pikir 10000000 kali jgk klau nk marah budak sekarang

khairie rahman said...

terima kasih

ShimM said...

saya setuju dengan apa yang saudara tulis. saya juga dibesarkan dengan pukulan dan ibu bapa saya xsegan2 memarahi saya sekiranya berbuat kesalahan.

sememangnya perangai ibu bapa kini telah berubah mengikut peredaran zaman. walau saya tidak meletakkan kesalahan 'kurang ,mengajar' pada ibu bapa ini, namun, mereka harus sedar bahawa kanak2 perlu diasuh sebelum meraka menginjak dewasa dan lebih sukar diajar dan dikawal.

bak kata pepatah, "MELENTUR BULUH BIARLAH DARI REBUNGNYA"

Zaman kini ibu bapa mencerminkan apa yang anak2 mereka lakukan. sekiranya ibu bapa bersikap kurang ajar, itulah apa yang diajar kepada anak2 mereka. ibu bapa tidak seharusnya menjadi "KETAM YANG MENGAJAR ANAKNYA ERJALAN BETUL"

wassalam

Anonymous said...

Wahh...baru 16 jam, entry ni dah dapat 170 komen..

Skymatrix said...

Salam,

Terima Kasih kepada Hamka kerana membuatkan aku mengucapkan Terima Kasih kepada mak dan ayah aku dikampung buat kesekian kalinya kerana mendidik aku dengan sebaik2nya walau ucapan itu hanya melalui phone.

Terima Kasih Mak & Ayah, Terima Kasih Hamka...

TERIMA KASIH ALLAH...

Wassalam.

1sttime komen sini said...

dah..dah.. aku da siasat. USTAZAH ANOM tu bukan wanita sbnrya.. mat desperate mana ntah

bunyi ganas ttp ada idea, cara nk tegur bloggers yg tau 'angguk kepala' je.. komen bodo2 dia xsuke baca

Anonymous said...

wei..wei..
wait the minute..
apsal ramai sangat pompuan yg nak meminang hamka ni..
ustazah anom salah sorang..
meroyan sbb nk perhatian..
poor u.

djah.amd said...

terbaek!!!!!!!!!!!!!!!!

Hamka said...

bini aku bertambah sayang dan menambahkan kualiti servisnya setiap kali aku kena ngorat..,

saham naik beb!!

Ok, pergi dulu, bini aku panggil dah..

ps: tak pernah saham aku di tutup bercampur campur, woha!

Anonymous said...

terima kasih

LanunCyber said...

terima kasih! entry yg sgt menyedarkan. trimas! =)

Pernah ditegur said...

BERIKANLAH NASIHAT KEPADA AKU DI KALA AKU SEDANG BERSENDIRIAN DAN JANGANLAH MENASIHATI AKU DI KALA AKU DI TENGAH KERUMUNAN ORANG. MEMBERI NASIHAT DI TENGAH KERAMAIAN ORANG SAMALAH DENGAN KEHINAAN DAN AKU TIDAK SUDI UNTUK MENDENGARNYA. APABILA ENGKAU TIDAK BERSEPENDAPAT DENGAN AKU DAN AKU TIDAK MAHU MEMATUHI NASIHAT KAMU, MAKA JANGANLAH KAMU MARAH.
-IMAM SYAFIE-

sufi said...

Kalau takde Ustazah Anom susah aku nak komen.hehehe

Awal-awal aku baca blog HAMKA ni aku dah tak berkenan akhirnya adik aku selalu buka. Bila budak baca, diorang ni suka cara HAMKA ni. Ala2 rock gitu.

Adik aku tulis pun ala2 macam HAMKA.

Aku suka baca komen2 korang.

TERIMA KASIH SEMUA

ALLAH SAYANGKAN KITA ^_^

Najihah said...
This comment has been removed by the author.
newbie said...

ceq setuju yang amat dengan kura.
mujahideen,tak smua ustaz tu baik.bak kata kura neh,ustaz ka,ustazah ka suma tu title ja.apa yang penting saling tegur dalam berjuang di jalan ALLAH.
ustazah anom,hang dengaq tu.ramai org dok sayang kt hampa sebenaqnya.jadi,jgn emo2 na.control ayu sket.kita ni pompuan.kena la selalu bersabaq ngn kaum jantan ni.

ainna said...

terima kasih bro hamka..baru mggu lps ada kes di skolah sy yg melibatkan parents yg 'bangang' ini.disebabkan dendam pd guru disiplin yg selalu menegur anak2nya yg bermasalah disiplin, dia membuat report polis atas tuduhan yg tidak benar.tapi kebenaran selalunya akan kelihatan dan mengatasi segala kebatilan..

faizal yusup said...

sesekali mesti singgah sini jumpa Hamka... teruskan perjuangan bro!

The Adlin said...

good entry hamka, terima kasih...

dulu (until now kekadang), aku tak puas hati dengan certain things yg parents aku aturkan untuk aku. like kena paksa masuk SBP, tak kasi aku belajar kat overseas, tak kasi aku kerja kat sarawak etc.... aku terpaksa ikut cakap dorang time tu but i always grumbled inside. after all, i always realized what they did were the best for me!!i never regret...

Ikan Keli said...

Kenapa HAMKA ni masih tak dapat nak menerima pendapat orang lain ?

Anonymous said...

bagaimana Muawiyah boleh menjadi pemimpin?

bagaimana Muawiyah mendapat 'r.a' yang terlibat dengan pembunuhan Hassan r.a (cucu Rasulullah saw, anak Saidina Ali r.a dan Fatimah r.a)?

bagaimana muawiyah penentang Saidina Ali r.a (menantu kepada anak kandung Rasulullah saw), mendapat 'r,a' ?

bagaimana muawiyah ialah menyebabkan sistem monarki yang pertama dalam dunia islam mendapat 'r.a' (dengan menyerahkan khalifah kepada anaknya yazid?

bagaimana bapa yazid (pembunuh Hussein r.a - cucu Rasulullah saw) boleh menjadi pemimpin?

saya kecewa dengan hamka tentang muawiyah, yang mana hamka memuji penentang waris-waris(Ahlul Bayt) Rasulullah saw.

hans said...

salam,mengenai muawiah, baik baca balik dan lebih baik berguru dengan orang yang lebih tahu.

dulupun aku sependapat dengan kamu tetapi aku berrubah setelah mengetahui hakikat sebenar siapa muawiah.

saya suka muawiah.

Hamka said...

Benda yang berlaku pagi tadi, pun boleh orang salah faham dan fitnah, apa lagi benda yang dah berlaku 1400 tahun yang dulu..

Jangan hina sahabat Nabi tanpa ilmu..., aku dah tulis isu ni dalam enty "jihad"..

Berhati-hatilah.

Hamka said...

jangan ikut sebahagian puak syiah yang menghina sahabat Nabi..

Anonymous said...

jangan salah faham, saya bukan menghina.

mempersoal dan menghina adalah berbeza.

begitu juga dengan mengkritik dan menghina. bukan begitu Saudara Hamka?

sekiranya ada yang merasakan saya mengfitnah muawiyah dan yazid, saya minta maaf, saya mempersoal begitu setelah hasil dari pengkajian saya.

wallahua'lam.
yang baik dari dari Allah swt, yang jahil dari saya sendiri.

Ibn HAJARS said...

Uztazah Anom sayang kat korang tu...hahaha...

Aidid Mu'addib said...

Ustazah mana pulak la yg bangang nak mampos panggil diri sendiri ustazah dan start nak kasi ceramah kat orang? Wadefak? Psycho ka apa dey?
Ustazah Anom ada flyer kat I punya "Wall of Shame" ke kak?

Anyway... before u feel that your self-righteous deluded shitty mind is flying high above these people here in these blog... think about this:
1. How many lives have u save in your shitty life?
2. How many people have u changed for the better, from your crappy sermon?
3. How many people has thank you personally, becos you have made them smarter and more aware of the cruelty and lies of the world?
4. How many people respect you anyway?
5. How many commercial companies are getting scared of you.
6. How many pyramid-schemes did you bust or put-a-break-on?
7. What have you done for your own people lately by the way?

I, Aidid Mu'addib is in a war. A war that people like you, Ustazah Wadefak, could not care less... becos you have no great love for your own people. You may said it, but you've nothing to show for it. You think I'm crass and crazy, but thousands more thank me for what I've done. I sleep well at night, thank you very much. I sleep well knowing that this shitty people that I showed clearly doing things that is mungkar and damaging to my own people is slowing down from their crappy schemes - from the little effort that I've done these past year.

And what else did you not realise?
I did not get anything from my work... and I do not want anything anyway. I didn't ask for respect (with this mouth?), and I didn't ask for any reward. As for you, you worthless ustazah wadefak, if you've done nothing worthwhile in your life... except bitching about like a blog-troll, go jump a cliff or something. Good riddance to org Melayu... clueless dumbass!

p/s: Hamka bro... I've got a bad temper, I know.
I apologise to you and all your readers here... except to that ustazah wadefak.
Bro KeretaMayat, you're still the man!

Kura said...

Thanks Aidi for whatever that you have done.....

Thanks for calling other people 'shit', dumbass etc...

Thanks for making a lot of big company scared and respect you....

Thanks, thanks, thanks.....

If you knew that all things that you have done is came from Allah, you won't brag about yourself and claiming that you've done so much to the society.

Just do whatever you do and keep it to urself... and stop judging others. Only Allah knew what these people that you called 'shit' did... they might surpass you in the afterlife. And you my friend, can't even guaranteed that you will die in muslim....

Aidid Mu'addib said...
This comment has been removed by the author.
Aidid Mu'addib said...

Yep.. that's what I said. Are you implying that I want recognition? I came here becos some shitty shit ustazah wannabe talked crap. I came here to ask question back at the troll. Yes... I cannot guarantee anything. That's why I'm doing all these things I do now. All I am saying is... I don't freaking care what you all think of me. Don't put things in my mouth...

Cakap aje banyak - what have you done anyway? It's a rhetorical question, don't have to answer it.

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 347   Newer› Newest»