Mar 7, 2011

Menghina Kekasih orang?

(jika ada orang menegur kesalahan kekasih kita, ucapkanlah terima kasih )

Satu hari, ketika sedang berhenti ‘tapau’ beli makanan dekat warung tepi jalan, dua orang anak lelaki aku telah bermain sambil berlari lari sehingga begitu hampir di jalan raya, aku melihat dengan cemas tapi tak mampu mencegah anak anak lelaki aku tu sebab tangan kiri dan kananku, masih ada dua lagi baki anak yang perlu di jaga, lebih kecil dan lebih aktif.., isteriku yang sedang memilih lauk, sesekali melihat dua anak lelakiku dengan jelingan tajam agar mereka berhenti bermain di tepi jalan.

Di tepi jalan itu juga, ada seorang pakcik yang sedang menyapu sampah di tepi jalan, lalu beliau memarahi anak anakku yang dua orang tu agar berhenti bermain di tepi jalan.., tapi anak aku buat bodoh jer dan terus bergurau sedang kereta sibuk lalu lalang..

Tiba tiba pakcik tu ketuk kepala anak aku dengan batang penyapu, seorang sekali ketuk, tidaklah kuat, tapi cukup buat anak aku berhenti bermain dan kembali kepangkuan ibunya.., ternyata, isteriku tidak senang dengan tindakan pakcik tu, lalu menggosok kepala anak anakku, sedang dahinya berkerut..

Akupun serahkan dua lagi anakku kepada isteriku dan terus menuju pantas ke arah pakcik tu..
Setelah aku berbicara beberapa patah perkataan dengan pakcik itu, maka aku kembali kepada isteriku, dan bertanyalah isteriku..

Abang cakap apa dengan pakcik tu?”

“Abang cakap, terima kasih kerana pukul anak kita..”

“Tak patut dia pukul kepala, marah sahaja cukuplah” kata isteriku tak puas hati..

“Abang pun nampak, dia ketuk sikitjer.., tak sakitpun, anak kita tu tak dengar cakap, elok kena pukulan mengajar..”

Aku berhenti telan air liur, dan berkata:

“Lagipun, eloklah kena pukul sebelum kemalangan, jika dia di langgar lori, baru nak ketuk kepala dengan penyapu, dah tak guna dah..”

Woha!

Isteri aku gelak dan akupun mencubit perut anakku sebagai tambahan kepada kesalahan mereka..

Jadi, hari ni aku nak ajar korang, jika ada orang marah atau denda anak kita kerana kesalahan anak-anak kita, janganlah jadi seperti ibu bapa yang bangang yang mana akan pertahankan anak mereka dan marah pulak kepada mereka yang cuba selamatkan masa depan anak kita..
Kenapa Mak bapak jenis tu aku panggil bangang?!

Cuba tengok kat sekolah, ada budak nakal, cikgupun pukul sikit, tapi mak bapak yang bangang terus serang cikgu tu.., dan apa kesan pada anak, jadi bodoh sombong.., lepas tu cikgupun malas dah nak tegur anak mak bapak bangang, bila anak dah besar , dan jadi kurang ajar serta bodoh.., mak bapak pulak salahkan kerajaan, memang bangang!

Masa aku kecik, pernah ada jiran datang jumpa mak aku cakap aku ni nakal usik anak dia, mak aku terus ucap terima kasih, dan pukul aku depan jiran tu sampai jiran tu puas.., dan setiap kali ada orang mengadu kesalahan aku, itulah yang mak aku lakukan..

Tapi ada jugak jiran aku, bila mak aku mengadu anak dia nakal, dia marah pulak mak aku, katanya jangan sibuk jaga tepi kain orang, dan mak akupun dah tak mengadu lagi dengan jiran yang jenis sebgitu..

Sekarang, mak aku dan jiran aku tu pun dah arwah, dan aku tengok, anak jiran aku tu bila besar jadi penagih dadah.., (macam cerekarama, kan?)

Dan hari ini, aku tengok ramai mak bapak yang bila kita mengadu salah anak mereka, di makinya kita, tak boleh terima keturunannya buat silap konon, apa punya bangang?!

Dalam iklan TV mencegah panggilan palsu 999, di tunjukkan babak operator menelefon seorang ibu memberitahu supaya nasihat anak kepada si ibu tadi agar jangan dial nombor 999 secara suka suka, tapi si ibu ni marah pulak dekat operator kerana tuduh dia tak pandai jaga anak, pulak?!!

Jangan rosakkan masa depan anak anak kita, jika salah hukumlah.., dan jika ada orang lain mengadu, ucaplah terima kasih kerana dalam dunia ini, masih ada orang yang sayang pada anak-anak kita..

Korang tahu kenapa ramai mak bapak bangang dalam hal sebegini?

Ini adalah kerana sikap tak boleh dikritik, dan rasa diri betul dan sempurna, yang mana apabila ada orang mengkritik anak mereka, pada pandangan si bangang ini, seolah mengkritik diri mereka, aduhai.., anak buat salah, orang tegur, buat apa nak emosi, lebih baik betulkan anak sewaktu masih boleh dibetulkan..,

Aku tahu korang sayang pada anak korang, tapi cara korang tunjuk kasih sayang biarlah dengan cara yang betul, Lukman Nur Hakim yang bijaksana selalu pesan, “anak tidak dapat tidak perlu dihukum, seperti kebun perlukan air” atau pepetah melayu lama; “sayang anak, tangan tangankan..,” atau pepatah keretamayat.

“jika ada orang menegur kesalahan kekasih kita, ucapkanlah terima kasih”

Aku ulang:

“Jika ada orang menegur kesalahan kekasih kita, ucapkanlah terima kasih”

Anak korang adalah salah satu ‘kekasih’ korang, korang sayang mereka.., tapi sayanglah dengan cara yang betul.., yang mana jika ada orang menegur kesalahan kekasih kita, ucapkanlah terima kasih..

Janganlah jadi ibu bapa yang bangang, yang akan pertahankan semua kesalahan ‘kekasih kekasih’(anak) mereka, sehingga kekasih mereka menjadi bodoh sombong, dan akhirnya membawa mereka ke neraka..

Sama jugak, jangan jadi suami yang bangang, yang akan pertahankan semua kesalahan ‘kekasih kekasih’(isteri) mereka, sehingga kekasih mereka menjadi bodoh sombong, dan akhirnya membawa mereka ke neraka..

Sama jugak, jangan jadi pengikut yang bangang, yang akan pertahankan semua kesalahan ‘kekasih kekasih’(pemimpin) mereka, sehingga kekasih mereka menjadi bodoh sombong, dan akhirnya membawa mereka ke neraka..

Faham?!

Ini yang aku nak cerita hari ni, korang ada ‘kekasih’, yang mana ‘kekasih’ korang dah buat silap, lalu aku kritik, dan tegur akan kesalahan ‘kekasih’ korang, tapi korang yang bangang, serang aku, kutuk aku balik, dan pertahankan ‘kesucian’ (suci?) kekasih-kekasih korang, sehingga kekasih korang dan korang sendiri menjadi bodoh sombong, dan terus menerus hidup dalam kejahilan..

Korang tahu siapa ‘kekasih’ korang yang korang marah sangat aku kritik kesalahan mereka?

Baca sajer entry lama, aku kririk PENIAGA SYSTEM PIRAMID, korang marah, aku kritik ORANG FORWARD EMAIL BODOH, korang marah, aku kritik ORANG YANG TAKSUB DENGAN PARTI, korang marah, aku kritik ORANG PERCAYA TEORI KONSPIRASI, korang marah, aku kritik ORANG DAKWAH BIDAAH, korang marah, aku kritik USTAZ KEGEMARAN PARTI KORANG, korang marah, aku kritik ORANG PERASAN UNIK, korang marah, aku kritik ORANG SUKA GUNA FATWA KAUM BERUK, korang marah, aku kritik PAK PANDIR MODEN, korang marah, aku kritik orang yang ada syndrome mumayiz down, korang marah, aku kritik PARTY XYZ, korang marah, dan lain lain..

Kenapa korang marah? Sebab korang rasa diri betul dan sempurna, yang mana apabila ada orang mengkritik ‘kekasih’ korang, pada pandangan korang yang mudah bengang ini, seolah mengkritik diri korang, aduhai.., ‘kekasih’ buat salah, aku tegur, buat apa nak emosi, lebih baik betulkan ‘kekasih’ sewaktu masih boleh dibetulkan..,

Aku tahu korang sayang pada ‘kekasih’ korang, tapi cara korang tunjuk kasih sayang biarlah dengan cara yang betul,

“jika ada orang menegur kesalahan ‘kekasih’ kita, ucapkanlah terima kasih”

Janganlah jadi ibu bapa yang bangang, yang akan pertahankan semua kesalahan ‘kekasih kekasih’(anak) mereka, sehingga kekasih mereka menjadi bodoh sombong, dan akhirnya membawa mereka ke neraka..

Sama jugak, jangan jadi pengikut yang bangang, yang akan pertahankan semua kesalahan ‘kekasih kekasih’(pemimpin) mereka, sehingga kekasih mereka menjadi bodoh sombong, dan akhirnya membawa mereka ke neraka..

Muawiyah r.a di zaman pemerintahanya telah buat kenyataan, bahawa harta Baitu Mal dia yang punya, siapa berani bantah, sila jumpa belakang pintu, lalu satu orang pakcik telah berdiri membantah, dan Muawiyah arahkan pakcik ni pergi belakang pintu, orang rami dah panic dah.., dan di belakang pintu, Muawiyah R.ahu, telah peluk pakcik ni, ucap terima kasih kerana di zaman pemerintahannya, masih ada yang berani tegur, sebab Nabi dah bagitahu, jika jadi pemimpin yang rakyat tak berani tegur, maka celakalah.., begitu lebih kurang..

Maka, korang yang telah korbankan masa bersama ‘kekasih’ korang, sehingga diri menjadi buta dalam bercinta, dan anggap kekasih korang tu sempurna tak ada salah.., lalu bila ada yang kritik ‘kekasih’ korang terus melenting dalam komen dan blog, apa punya bodoh ‘kekasih’ korang dapat kekasih macam korang pun aku tak tahulah..

Kes ni sama macam cerita drama melayu, mak bapak tak bagi kahwin dengan kekasih korang yang suka hisap dadah, lalu cerita kebururukan kekasih korang agar masa depan korang selamat, tapi korang bangang, nak jugak kekasih korang yang bertaraf sampah masyarakat, (sebab korang dah banyak korban untuk dia), bila dah kahwin, malam malam suami pukul mintak duit nak beli dadah, baru menyesal, dulu orang nasihat tak nak dengar.., bodoh!

Sama jugak ‘korang’ yang aku tulis dalam blog ni, korang nak berjuang ugama, lalu korbankan diri dengan parti so call islamiclah, email forwardlah, MLM lah, teori konspirasi lah, dan apa kejadah lagi, lalu bila aku nasihat, kritik dan kutuk kesalahan kekasih korang, mulalah melenting, marah dan emosi..

Padahal, aku sayang korang, aku tak nak masa depan korang hancur...

Hampeh!

Fahamilah perasan ibu bapa yang menasihati anaknya tentang jodoh apabila anaknya nak berkahiwn dengan orang yang rosak akhlak, mak bapak bukan dengki, tapi sayang..

Maka, sama dengan aku, aku tak dengki dengan korang, aku sayang..

Maaflah, sebab aku kutuk dan hina kekasih korang selama ini, buat korang bengang!..,

Apa nak buat, dah Kekasih korang tu memang bangang!

Apa lagi nak di kata!

Woha!

Ps: jika segan nak komen terima kasih kat blog , Korang boleh ucapkan terima kasih dalam hati kepada aku,..,no problem, :)

344 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 344 of 344
Zharif Alimin said...

stuju dengan kura...

Husnul Khotimah...

Aidid Mu'addib said...

Who talked bad about who here again? I was called here by my readers becos someone talked bad about me, if you didn't notice.

Kpd yg asyik komplen aku suka maki-hamun org dan tentang tuduhan aku mengaibkan org, meh sini aku kasi tahu modus operandi Aidid Mu'addib secara ringkas:

1. Kalau dlm kes Bernie Madoff yg mana buat skim piramid sampai lesap USD65billion kat US, dia akan diperkatakan dgn meluas - dan sapa2 yg terkena akan maki-hamun dia bagai nak rak. Aku sekali dah hebohkan kes ini sbg pengajaran kpd umat Islam.

2. Dalam kes2 skim piramid dan MLM yg diimport drpd negara alkafirun Amerika, yg jadi suapan anak2 Melayu Malaysia - yes, aku akan diskus panjang lebar, dan aku akan hebahkan CEO sekian2 memang lahanat dan jenis penyangak ekonomi - so, org Melayu, jgn la buat kerja lagha mengayakan omputeh tu dgn duit keuntungan drpd anak bangsa sendiri.

3. Dlm kes Anwar Ibrahim - aku tak pernah cakap pada sapa2 yg aku rasa dia buat sodomy pada sipolan sipolan, sebab aku tak nampak yg ada dia tonggengkan sipolan tu - becos I wasn't there. And I don't know if it is true or not. Sapa yg nak dipercayai? Kerajaan negara ni? Mahkamah Malaysia?

4. Dlm kes skim piramid di Malaysia yg lepas satu-satu muncul, yes aku maki-hamun Hairul Nizam Hashim, Chairul Niza @ KahirolR, Hisham Lintah Bangi... yes, becos aku nak kasi dia org femes, supaya anak Melayu sedar pasal kes dia org dan takde terfikir nak join akim piramid keparat tu semua.

5. Selidik blog aku - ada sapa2 yg tak berdosa aku maki-hamun ke tidak? Kalau ada buat MLM dan skim piramid - sah siap ada gambar sendiri, ada alamat, ada HP no. - sure, aku akan hebahkan, supaya anak Melayu stay away from these people.

6. Org Melayu tak aggressive enough dlm menangani masalah ekonomi sebegini - byk yg kasi alasan, dia tak kacau kita nape nak kacau dia - eh bukan duit anak-bangsa aku ke ko nak songlap? Yg lain akan kata - kita kena berbaik sangka. Pehal nak berbaik sangka kalau promosi skim piramid masing2 mala'un tu terkangkang luas dgn bangganya bersepah kat FB dan blog dan seluruh internet? Saban hari org Melayu yg mengaku Islam mengajak org Islam lain, khasnya bebudak yg lurus-bendol 20-an (atau 30-an, 40-an yg tak sekolah) dgn promosi bagai nak rak, menipu dan mengelentong sampai tak hengat dunia, supaya terpengaruh dgn ajakan parasite tu semua. Lepas tu join ramai2 MLM-SP yg datang dari rekaan chayanunalip dan omputeh. Dalang yg berkempen rata2 org Melayu yg mengaku Islam. What do we do about all these? What do you do?

There's a method to my madness.
Are u willing to do it like me?
Who's judging who... pray tell?

Zam Fiesta said...

Sila jaga akhlak antum suma. terima kasih :P ™

Aidid Mu'addib said...

Oh ya... sori lupa nak cakap...
Kalau aku mati, dan dikafankan, dan Kereta Mayat Hamka ready nak transport aku ke liang lahad...
What does it matter anyway?

C ya... Don't do drugs... oops, MLM or SP.

Kura said...

1,2,3,4,5,6... hmmm besar jasa ko ni... besar sangat. Professor Harun Din pun tak sebesar ni jasa dia. Mungkin sebab tu dia tak maki2 orang, sebab ilmu dia kurang kut. Modus operandi ko pun hebat...

Jadi, teruskanlah maki hamun dan caci cela semua orang yang berdosa dlm muka bumi ni...

"Are u willing to do it like me?" the answer is nop... because that's not the way my prophet done it.

Aidid Mu'addib said...
This comment has been removed by the author.
Aidid Mu'addib said...

Hmmm... so sad. No wonder bebudak Melayu macam tak bermaya aje aku tgk kat Malaysia ni. Asyik jadi kuli-batak alkafirun aje dlm byk hal. Timid tak bertempat. Ada mungkar berlaku... takmo kacau, none of my business, buat apa nak sebok?Tapi kalau pasal hiburan sebok gilabab.

Btw... ko punya ayat macam MLMers aje. I've been getting the same thing like your lines, over and over and over and over again. You know.. I was just thinking out loud... Detox foot patch? Jus keramat maybe? Penapis air nanotech? Jual sms? Ah... forget it.

Kura said...

MLM? Hehehe... part ni aku bole confirmkan yang ko silap.

Aku manusia hina biasa yang mungkin orang berilmu dan mulia macam ko layak caci dan maki pada masa2 tertentu yang ko rasa patut.

Takde hal la bro... kalau ko rasa apa yang ko buat tu ok, ko proceed je la...

Zharif Alimin said...

Brjuang la demi agama dalam setiap sudut. Letakkan islam stingginya. Jgn halalkn apa yg x blh

Fizzy M. Pietrov said...

Kepada En. Hamka, Thumbs Up!! And thanks too.

Anonymous said...

time kasih en. kereta mayat..

Anonymous said...

Salam

Terima kasih atas Tuan KM

Anonymous said...

Salam

silap taip, sebenanya nak type

"terima kasih atas teguran yg telah diberi Tuan KM.."

Watak Sampingan said...

bagus2,sye rase post ni menarik....
cuma nasihat saya,mungkin kita juga perlu menerima dan memandang maklum balas org lain dgn hati terbuka kerana apa yg kita luahkan itu memang betul tapi pasti ada cacat celanya...

apa-apa pun,
post yg membuka minda

MERAH said...

SALAM

baca komen lagi lama dari baca entri ni.huhu

kita ni kalau tak suka seseorang tu buat sesuatu, jangan di buat cara yang sama. kalau tidak tak ada beza lah anda dengan orang yg anda tak suka tu.

memang kat sini cam agak fanatik je pembaca2nya, ingatlah memang pujian itu melalaikan dan menjurus kepada sifat2 yg tak di ingini seperti riak, bangga diri dsb (tak payah ngelak sebab memang akan ada rasa tu walaupun sedetik)

Teguran yang baik, jangan disia-siakan, bak kata HAMKA sendiri, berterimakasih lah kepada sesiapa yg sanggup menegur kita.

4 tempat bacaan UNIK dalam AL-QURAN

KEKASIH bukan SUAMI bukan TUHAN

usah biarkan PERASAAN itu berlalu pergi

Anonymous said...

Assalam

Anonymous said...

si Hamka ni kena fikir... takut2 jadi "Rasul Kereta Mayat" yg pengikutnya berbahasa spt dlm blognya, memang blog peribadi, tapi dah blog boleh dibaca ramai (& tulisan dia pun memang spt bercakap kpd org lain).
Sama2 lah kita semua bermuhasabah & berdoa selamat di dunia & akhirat!
[Ustazah Anom tu mungkin bukan ustazah, tapi... fikir2kan lah apa maksud tersirat]

hamka said...

ok, pakcik tu tak patut pukul kepala anak aku dengan penyapu, memang perbuatan tu kurang ajar, salah dan tidak patut di contohi, tapi jika pakcik tu tak pukul, dan andai kata anak aku mati kena langgar lori, aku akan cakap, pakcik.., takpelah pakcik pukul kepala anak saya, janji dia selamat..

sama kes aidib ni, cara dia bongkar isu MLM, memang nampak kurang ajar, salah dan tidak patut di contohi, tapi jika korang dah kena tipu, habis duit simpanan dan duit pinjaman, baru korang cakap..,

aidib, kenapa tak ketuk kepala aku dengan penyapu, aku dah rugi RM 25 ribu buat pinjaman beli penapis air, beli gelang magnet, beli penyembur syaitan, tapi tak laku.., ketuklah kepala aku dengan penyapu, biar sakit sekarang, dari aku mati dalam keadaan diperbodohkan..

balik kepada padang mahsyar, manusia apabila di umum sebagai ahli neraka, maka mereka akn menarik tangan tangan ahli masjid lalu berkata:

mereka di dunia dulu tak tegur aku, bila ahli masjid cakap dah tegur, mereka cakap, dulu mereka tak tarik tangan aku, tak ikat,

dan aku tambah: kenapa hamka dulu kau cakap lembut sangat, jika kau cakap keras, aku akan ingat, dan aku tahu kau serius..

so, tak guna kau nak bertekak di padang mahsyar..

atas dunia ni, jika ada orang 'ganggu' korang demi keselamatn yang lebih besar.

the best way: BERSYUKURLAH..

Ps: Aku tak malu dan tidak teragak-agak untuk ucap terima kasih kepada mereka yang tegur anak aku, isteriku, atau aku..., so, terima kasih.

(tolonglah jangan slow..)

mimimemo said...

orang menghentam kite membalas..orang berdiam..kite diam la gak..

bro hamka tulis la sal majikan yang perasan unik..

saya ade majikan suke bagi memo kalau die xpuas ati ape-ape...

dan beliau duk uma @ anak bos.

beliau xpernah datang kerja tapi suke datang time semua staff da balik..

pastu korek2 sampah dan check meja..
pastu jumpa mende yang beliau xpuas ati..terus bagi memo

dan hari ini kami dapat memo..dan akak tempat saya praktikal ni menagis sebab tertekan..:(

ade cara x nak sedarkan majikan@anak majikan ni. dan kenapa die perasan unik??

hamka said...

bab bab majikan ni, aku namkan sebagai:

"asam garam dunia pekerjaan".

jadi, kena banyak belajar makan 'garam' lah...

hamka said...

dipetik dari blog suhaimi ramly:

Ionized Water itu Mengarut

Dulu ada seorang rakan perempuan saya yang menjadi agen ingin promote saya untuk membeli filter untuk ionized water. Kononnya ionized water ni ada macam-macam khasiat seperti mengurangkan toksin (detox), menyegarkan badan, meningkatkan kandungan mineral dalam tubuh, dan bermacam-macam lagi “khasiat” yang di”pelajari” daripada upline-upline mereka (bukan daripada fakta sains).

Yang peliknya, kawan saya yang menjadi agen jualan itu bukanlah seorang yang tidak terpelajar, malah berpelajaran tinggi sehingga ke universiti luar negara dalam bidang kejuruteraan. Mau jugak jual barangan karut. Ini adalah kerana tiadanya sifat skeptic (mahu menyoal) dan mahu menyelidik. Jika dia mengambil masa 1 minit untuk Google “ionized water” sudah tentu dia tahu bahawa benda itu semua mengarut dan menipu sahaja.

Demi mengelakkan rakan pembaca sekalian daripada ditipu oleh penjual-penjual ionized water filter atau produk merepek yang lain (seperti alkaline water filter), saya sarankan anda membaca link-link berikut:

AquaScams: http://www.chem1.com/CQ/index.html

“Ionized” and Alkaline Water — Snake Oil on Tap: http://www.chem1.com/CQ/ionbunk.html

Index of Water-related Frauds and Quackery: http://www.quackwatch.org/01QuackeryRelatedTopics/waterindex.html

Antara penjual-penjual ionized water di Malaysia:

AO Microwater: http://www.aomicrowater.com/ (tengok website pun dah tahu scam — macam rupa website skim cepat kaya)

Alkalife Water: http://www.alkalifewater.com.my/

dan banyak lagi. Kebanyakannya bergerak sebagai MLM dan meletakkan harga yang mahal untuk alat yang kononnya menjadikan air lebih berkhasiat sedangkan tak ada bukti sah pun mengikut sains.

Semoga anda semua tidak dikencing oleh penjual-penjual water filter ini.

hamka said...

Lagi:

Terapi Magnet Kelentong

Ramai orang di Malaysia memakai gelang magnet atau cincin magnet. Ini mungkin disebabkan anda melihat iklan gelang magnet lakunan AC Mizal. Jika anda memakai gelang atau cincin magnet tersebut, ketahuilah bahawa anda telah kena kelentong dan anda telah diperbodohkan.

Untuk mendidik diri anda, sila baca laman wikipedia berikut:

http://en.wikipedia.org/wiki/Magnet_therapy

Magnet therapy is considered pseudoscientific due to both physical and biological implausibility, as well as a lack of any established effect on health or healing.[1][2][3] Although hemoglobin, the blood protein that carries oxygen, is weakly diamagnetic and is repulsed by magnetic fields, the magnets used in magnetic therapy are many orders of magnitude too weak to have any measurable effect on blood flow.

Effects of magnet therapy on pain relief a beyond non-specific placebo response have not been adequately demonstrated. A 2003 Cochrane Review of carpal tunnel syndrome treatments found no improvement in symptoms over placebo or control.[18] A 2008 systematic review of magnet therapy for all indications found no evidence of an effect for pain relief, with the possible exception of osteoarthritis.[10] Both reviews report that small sample sizes, inadequate randomization, and difficulty with allocation concealment, all of which tend to bias studies positively, limit the strength of any conclusions. A 2009 randomised double-blind placebo-controlled crossover study concluded that magnetic bracelets are ineffective in the management of pain and osteoarthritis.

A 2002 U.S. National Science Foundation report on public attitudes and understanding of science noted that magnet therapy is “not at all scientific.”[21] A number of vendors make unsupported claims about magnet therapy by using pseudoscientific and new-age language. Such claims are unsupported by the results of scientific and clinical studies.

Marketing of any therapy as effective treatment for any condition is heavily restricted by law in many jurisdictions unless all such claims are scientifically validated. In the United States, for example, U.S. Food and Drug Administration regulations prohibit marketing any magnet therapy product using medical claims, as such claims are unfounded.

hamka said...

Siapa pakai ini telah kena kelentong dan diperbodohi
Kalau anda tidak faham ayat-ayat tersebut kerana menggunakan istilah Inggeris dan saintifik yang susah, mari saya tolong beri ringkasan:

Terapi magnet tidak mempunyai apa-apa “khasiat” perubatan, sama ada melancarkan aliran darah, menajamkan minda, mengurangkan kesakitan, mengurangkan stres mahupun menambahkan seri muka. Anda tidak menjadi makin sihat, makin pandai atau makin lawa apabila memakai gelang magnet. Bahkan, tak ada bezanya jika anda memakai gelang magnet berharga RM 1200 dengan memakai gelang mainan plastik yang diberi percuma di dalam kotak Tora atau Ding Dang.


Hai, ingat saya lagi?
Jika anda membayar sejumlah wang untuk membeli cincin magnet atau gelang magnet, anda telah kena tipu, kena kencing, kena kelentong, dan kena diperbodohkan. Ini bukanlah kata saya, atau kata siapa-siapa yang dengki. Kajian sains (double blind experiment) telah dijalankan beberapa kali oleh makmal-makmal sains yang diiktiraf, yang menunjukkan bahawa cincin magnet, gelang magnet atau terapi magnet tidak memberi apa-apa manfaat sama ada dari segi kesihatan mahupun dari segi kepandaian atau kecantikan. Yang mengaku semua itu ialah penjual-penjual magnet MLM yang ingin menipu anda (mungkin jurujual itu ikhlas, dan dia tak tahu, tapi upline yang paling atas sekali memang pasti ingin menipu).

Oleh itu, sayangilah diri anda dan keluarga anda dan elakkan dari ditipu dan diperbodohkan oleh penjual-penjual magnet yang mahal. Lagi bagus beli magnet hiasan letak dekat peti sejuk, sekurang-kurangnya boleh guna untuk lekat kertas di depan peti sejuk.

Ada banyak lagi laman web yang mendedahkan penipuan gelang/cincin/terapi magnet, termasuklah:

The Skeptic’s Dictionary: http://www.skepdic.com/magnetic.html (laman web rujukan yang lengkap untuk perkara-perkara pseudoscience)

Magnet Therapy — A Skeptical View: http://www.quackwatch.org/04ConsumerEducation/QA/magnet.html (mengandungi banyak rujukan-rujukan saintifik dan data-data eksperimen, jika geng-geng magnet ni ingin mengajak anda berdebat)

Kesimpulannya, janganlah kita diperbodohi oleh orang lain yang menjual barang-barang ajaib yang kononnya boleh memberi manfaat kesihatan kepada kita. Mereka cuma menjual “harapan kosong” sahaja. Sedang anda dikelentong memakai gelang magnet ke hulu ke hilir, towkey gelang magnet ni ketawa berguling-guling menggelakkan anda yang telah tertipu sehingga sanggup membayar beribu-ribu ringgit. Don’t be a sucker.

hamka said...

sekian, copy/psdte

farieda said...

alhamdulillah,. betul, klu sayang anak tangan2 kan,..baru jd orang,..
mak sy pun mcm mak Hamka,.. sekarang alhamdulillah,.kami adik beradik dah berjaya,..:)

farieda said...

betul perumpamaan klu sayang anak tgan2 kan,.. mak sy pun macam mak Hamka,.. alhamdulillah,.. kami semua berjaya,..

Kura said...

"dan aku tambah: kenapa hamka dulu kau cakap lembut sangat, jika kau cakap keras, aku akan ingat, dan aku tahu kau serius.."... di padang masyar..

Tapi kalau situasi dia jadi camni macamana... >

Di padang masyar esok, ada satu group yang dicampakkan ke api neraka kerana memaki dan mencaci sesama saudara atas alasan saudaranya itu berdosa. Dalam group ini juga ada golongan 'Gay' yang selalu berilusi untuk bersetubuh dengan bidadara di syurga dan mcm2 lagi. Group ini diketuai oleh seorang yang bernama Hamka.

Ideology menghalalkan cara kerana niat ni bermula dari sekecik2 perkara hingga ke membunuh. Boleh tak aku bom club2 arak atas alasan aku tanak diorang ni lebih berdosa di kemudian hari? Nabi Khidir pernah buat, so aku pun boleh la patutnya....

Bila kita menghalalkan sesuatu yang tak boleh di buat, atas apa niat sekali pun, tetap salah.

Apa yang korang buat ni bagus, membongkar penipuan MLM, bagi nasihat agama.. mmg bagus. Tapi trend mencaci, memandang rendah dan menghina orang yang belum tentu salah; ini dah jadi lain. Kalau memang terang2 dia minum arak dan mengaku minum arak, jgn cakap manusia, Allah pun cela. Kalau korang buat perangai ni sorang2 takpe lagi, ada pulak pengikut tegar yang telan bulat2 dan terikut dengan memaki orang sampaikan email menyeru gunalah 'Assalamualaikum' pun nak maki!

Anonymous said...

Assalam
Reading your entri and comment...i'm some sort of drift to the resembalance of The Great Hadrat Umar Al Khatab. perhaps...ada susur galur kot?

Anyhow. 2 thumbs up Mr B'al.

Khalid
P/s: One step behind you bro. seek and destroy mode...

Nerzhul said...

ambil galah tolong jolokkan. takde galah penyapu pun boleh. hehe

ira said...

terima kasih^^
nice advice=)

Aidid Mu'addib said...

Kura said...
>>Apa yang korang buat ni bagus, membongkar penipuan MLM, bagi nasihat agama.. mmg bagus. Tapi trend mencaci, memandang rendah dan menghina orang yang belum tentu salah; ini dah jadi lain. Kalau memang terang2 dia minum arak dan mengaku minum arak, jgn cakap manusia, Allah pun cela.

Anak Mu'addib said: Aku hanya boleh cakap bagi pihak aku shj, dan apa yg aku lakukan - walau pun sebenarnya aku takde minat sgt pun nak jawab apekehenye setiap org yg nak komplen tentang blog aku tu... they are too many people yg komplen sebab masing2 dah berasap bontot berkepol2 asapnya dan masing2 dah tak dapat cari downline senang2 skrg. Anak bangsa aku dah tambah berilmu ttg dakyah yahudi/nasara/alkafirun MLM ni... ada la tambah ilmu sket2.... sejak adanya org Melayu yg usaha utk canangkan isu ni di FB dan tenet. Aku contribute seciput, dan ramai org lain spt bro KeretaMayat pun contribute jugak, kasi bebudak Melayu faham pasal MLM dan skim piramid yg dah jadi penyakit masyarakat sekarang.

Korang tgk sekeliling - mesti ada yg pernah atau sedang buat apa2 jenis MLM - dlm 50m radius dari tempat ko berdiri/duduk (metaphorically... tak payah nak argue). Org Cina mengikik ketawa tengok telatah pemikiran ekonomi anak Melayu. Dia org sentiasa berbisnes di bumi nyata, sebab emak-bapak masing2 dah ajar dari kecik ilmu agama... u know, agama wang-ringgit. Kita org Islam tak payah nak ikut agama tu. Tapi tambahkanlah sket ilmu agama dan ilmu ekonomi dan ilmu sains dan matematik tu.

Jadi, berbalik kpd "trend mencaci, memandang rendah dan menghina orang yang belum tentu salah" - belum tentu salah kejadahnya? Itu la problemnya kalau mahu mengomel aje, dan perasan baik dan mulus... dan terus attack org lain tanpa mengaji "the issue at hand" dgn sungguh2. Sementara ko nak dolak-dalik itu-ini, begitu-begini, perkara penyakit anak Melayu tu takde la pulak nak dibantu. Ingat aku buat keje sembrono ke apa? ingat aku saja suka2 attack org lain, sebab aku takde keje lain yg lebih byk pekdah?

Aku ada tanya Kura, "ko sanggup buat macam aku tak?" - dia jawab, NOP (bukan nope), dia tak sanggup sebab Nabi tak buat macam tu. Are you sure about that? Masa umat Nabi berperang, Nabi duduk rumah melepak ke apa? Nabi tak pakai armour dan pedang dan pegi attack musuh berdepan ke? Ada ke dia duduk kat belakang2 org lain yg berperang tu semua? Ada dia berlemah-lembut masa berperang sebab takut nanti musuhnya kecik hati? Nanti musuh tu malu dan nangis sebab kena hempuk dan kena tikam... gitu?

Lain zaman, lain peperangannya. Zaman ini ada internet, dan alkafirun tu semua dah basuh kow-kow org Islam yg dungu dgn dakyah mencari harta tak kesah harta yg org lain punya - by lies and deceit.... itulah dia skim piramid dan MLM. Check blog aku tu - semua mala'un yg aku hina dan aku maki-hamun adalah org yg sah2 buat skim piramid dan MLM yg menyebabkan anak Melayu kerugian... no doubt about it (sebab memang sekor2 mengaku dgn bangga buat kerja mungkar tu) dan kerajaan Malaysia yg sekular macam hape tu, dapat bendung masalah ni ke tidak? Apa benda ni nak dibiarkan aje ke? Sebab nanti ada org akan malu. Sebab nanti si mastermind dan kuncu2nya yg buat skim piramid dan MLM tu semua akan kecik hati dan malu sebab dipanggil bahalol yg tamak dan anak angkat dajjal wang-ringgit.... gitu?

Like I said before... if any of you do not want to contribute - ho home, shut up.

Acid said...

terima kasih bro hamka..

Anonymous said...

Mohd Fuad Burhanudin @ Baharuddin tu siapa ek? hmmm...

apa barang said...

macam mana plak dgn magnet yg katanya bleh menjimatkan penggunaan petrol? pls advice bro!
thks!

szwb_80 said...

salam...bagi saya semua ini simple saja...mana yg baik kita ikut, dan mana yang buruk kita jangan ikut...kita tak perlu mengkritik pihak2 tertentu dan hanya mengambil yang negatif shj, walaupun biasanya yang negatif itu jelas ketara berbanding yang positif..

Kura, saya fikir awak dah lakukan tugas awak dgn menegur gaya penyampaian aidid dan hamka dlm blog mereka...jangan la pulak nak kaitkan dengan sapa dulu masuk syurga kerana saya yakin saudara sendiri tahu bahawa siapalah kita yang nak menghukum bahawa orang itu akan masuk syurga atau neraka lebih dulu dari yang lain...terima kasih saya ucapkan kepada saudara...komen saudara pun ada yang menyedarkan saya...

kepada Hamka dan Aidid....jangan lah anggap apa yang saya nak komen ini sebagai pujian, anggaplah bahawa saya sedang bersyukur sekarang...

saya lebih dahulu ikut blog aidid dan ia telah banyak menyedarkan saya tentang penipuan MLM di luar sana, yang sebelum ini saya agak jahil juga bab2 MLM ni...terima kasih saya ucapkan...

dari blog aidid, saya mengenal blog hamka, walaupun hamka telah menulis blog lebih lama dari aidid...dan apa yang saya baca di blog kereta mayat ini sangat banyak menyedarkan saya betapa saya tentang dosa-dosa yang saya penah lakukan sebelum ini...oh.

kesimpulannya, walaupun tulisan pada kedua-dua blog ini adakalanya menggunakan bahasa kesat, tetapi bagi saya, biarlah kita melihat yang baik dan apa yang sebenarnya nak disampaikan oleh kedua-dua penulis ini.

wallahualam...

Anonymous said...

same same...

cteemars said...

1st time nak komen kat sini.

Bro Hamka.. mmg best la entri ni dan entri2 sebelumnya....(^_^)v

cuma kan.. pelik kan ngan manusia nih.. bila orang buat baik, buat amal ma'ruf nahi mungkar... mesti ada jer kan yang tak betulnya. Even kalau cakap elok2 pun, kalau takder tulisan "bangang" pun kan...orang mesti ada komplen and marah2 kata tak berhikmah la... tak sesuai la.. kena elok2 la....

what is wrong with you people...kalau tak leh terima..dan tak leh nak ajak org terima opinion kita, sudahlah. Sebab dlm hangat berdebat kdg2 kita akan mengeluarkan statement y tidak berasas atau tak betul semata2 nak tegakkan pendapat kita. Kalau org tak nak terima, oklah..its enough. You've done your part. Tak semua ada pendapat y sama. Kalau berhujah bagai nak rak, semua nak pertahankan hujah masing2, akhirnya y menang adalah si syaitan. so peace!!!!

p/s: sekali lagi... THANKS a MILLION HAMKA.

hamka said...

aku pernah selamatkan orang lemas, waktu aku pergi dekat, dia cuba gapai aku, lalu aku berundur sebab bahaya jika dia peluk aku, lantas aku berenang ke belakangnya dan menyepak beliau secara tujahan, oleh sebab kolam tu tak jauh dari tebing, dalam tujuh kali sepakan,. beliau berya mencapai tebing..

beliau yang di sepak oleh aku telah mengucapkan terima kasih.

akupun menjawab, sama sama.

pakar renang yang lambat sampai bagutahu, cara nak selamatkan orang lemas, kita tumbuk muka dia,

oooo (muncung mulutku)

sekian, terima kasih.

budak baru belajar said...

Salam

boleh tak kalau nak tau kenapa perlu tumbuk muka orang yg hampir lemas kalau nak selamatkan dia?

kalau2 la ternampak orang sedang lemas dan nak selamatkannya.

kundi said...

babak babak panas ini sudah sampai ke penghujungnya.....hehehe

Anonymous said...

masa mula2 kawen rsa xleh trima bila dok dlm family hubby
(org pantai timur) yg prkataan 'bodoh' slalu d mulut..sila bc 'bodoh' sbg satu gurauan..skng my closest fren pun dh leh trima bla kgd2 trrrrlps ckp 'bodoh'..sila bc 'bodoh' d ucap dgn mulut trsynum, hati xbrdendam.i guess hamka means d same way..boddoo...(smbil trsengih)oppsss..nnti ustazah marah

-petot-

Asfan Ash said...

terima kasih! WOHA!

eda said...

assalamualaikum..

Hamka nak tanya satu soalan...

kat surau rumah saya lepas magrib ade buat kuliah agama, ade imam jemputan yang akan datang bagi ceramah, time masa ceramah tu saya perasan die bagi ceramah sampai masuk waktu isyak, lepas tu break kejap azan and then smbung bagi ceramah tapi bukn solat isyak secara berjemaah, lepas habis ceramah ugama baru dieorang solat isyak. Boleh eh mcm tu?? bukan kena solat dulu ke??

mohd said...

blog ni namanya dah KERETA MAYAT takan nak ckp berlembut lembut, kalu kita jumpa hamka face 2 face takan hamka nak tegur kita kasar mcmni, ni blog lah, kalu ko nak majlis ilmu@agama bukan baca blog hamka,dan hamka bukannya mengajar kita pun, hamka tak kisah pun kita baca atau kritik blog dia, cuma mmg betol ada pengkritik yg agak slow, tapi nak buat mcmana kalau dah slow kan,hamka buat entri tak setuju atau maki hamun, dia bukannya nak bantai kita, yg terasa nak buat mcmana, kita yg baca blog dia (siapa suruh), tapi bg sesiapa nak kutuk hamka dia pun tak kisah, tak payah gaduh2,tapi kalau kita nak jadi penkritik@pembakang, biarlah kita jadi pembangkang atau pengomen atau penkritik yg bijak, jgan sampai kena gelak dgn hamka dan org yg setuju dgn dia, cool beb .. apa2 pun nice entri bro! **rkun...**rkun... woha!

adiratno said...

Terima Kasih,

Boleh aku link kan dalam posting baru aku.

Terima Kasih sekali lagi.

murnie sangat said...

aduyai..klu aku jd hamka, giler pening nak explain maksud sebenar. hamka, pembaca kat sini ada yg mlmers, ada yg takder kaitan tp sentap bc bahasa yg tak tercapai dek akal hehe.

hidup ni penuh dgn pilihan. JADI, sesiapa yg dalam hati ada taman, kuat sentap, mudah tersentuh hati, g kat kolum bimbingan agama dr zawawi kat harian metro online.sejuk perut mak membacanya. sapa yg hati cekal, kuat semangat, tahan lasak bc la blog hamka. hilang tension bila baca.senang kan penyelesaiannya?so xder la kes2sontap ni, jenuh hamka nak pujuk.

sape yg mlmers, dan rasa bisnes dia betul, teruskan la, xyah nak marah2. sapa yg rasa2 berselindung di sebalik mlm tp sebenarnya nak tipu duit org, insaflaaa. dan penipuan ini la yg patut didedahkan supaya takder org yg tertipu. SEBAB, klu dah tertipu kosnya bukan sikit2 wok, rm24,000 mner nak cekau?

dan hamka, jgn sekali-kali nak bhenti menulis, awas!hehe

Anonymous said...

PECAH TEMBELANG


PECAH tembelang lagi:

Pegawai Penyiasat Jude Pereira kata dia terima arahan dari pejabat Gani Patail melalui Yusuf untuk membuat siasatan ketika perbicaraan berlangsung pada Feb 21, 2011.

Ini adalah kesalahan serius kerana penyiasatan hanya boleh dibuat sebelum perbicaraan bermula.


nota:
bagaimana pulak dengan saifool
mengadu pada isteri rosmah
di liwat tapi belum diliwat
hanya akan di liwat du hari kemudian?


nota:
kenapa semasa punai anwar
menjolok mulut saifool
si saifool tidak gigit punai ini
sampai putus?

cik salmah said...

waktu kecik dulu kalau kena marah dgn cikgu/ustaz/ustazah mesti ngadu dgn mak n ayah.
pastu mak aku akan cakap, "padan muka. sapa suruh wat camtu".
pulak. ingatkan kena backing, kena marah lagi ade lah. haha..
tp mmg betullah ckp bro Hamka.
terima kasih kpd semua guru/insan yg pernah marah/tegur aku.
kalau tak, aku jadi apa skrg ni pon x taulah.
alhamdulillah, masih lagi menjadi manusia. hehh..
wallahu'alam.
pis!

Kura said...

Aidid... ko ni dah terlalu byk menyetelkan kes2 MLM sampaikan semua bende nak sangkut dengan MLM...

Maksud aku 'yang belum tentu berdosa dan salah' tu bukan ada kene mengena dengan MLM, aku bagi contoh kan, pasa post 'Assalamualaikum' dengan 'a'kum'. Salah ke mengajak orang menulis 'assalamualaikum' instead of 'akum' ? Bende kecik je, so tak payah la panggil orang tu berotak kecik, sebab itu dah kira menghina orang.

Aku masuk dalam blog 'Kereta Mayat' ni sebab ada member aku yg cerita. Dia pun dah terbawak2 perangai mem'bodoh'kan orang lain. So aku nak tengok la sapa yang mengajar dia.

Aku ni buat MLM ke? Sorry aku cakap, tapi cara ko tulis pun dah menunjukkan yg ko ni arrogant tak kene tempat. Mungkin terbawak2 dari kemarahan kepada org2 MLM.

Kalau ko cite Nabi dulu pegi perang, ko perlu tau kenapa nabi pegi perang, siapa yang suruh nabi pegi perang. Kalau ikut ideologi ko yang menghalalkan cara ni, bunuh je lah semua ketua MLM tu. Kan senang...

Betul la ko cakap, lain zaman, lain peperangannya. Dan aku nampak, sekarang ni pun lain cara berdakwah. Mungkin lagi 10 tahun lagi, org ramai akan mencarut di dalam masjid dan pada masa tu perkara ni adlh biasa. Dah ada pun dari korang yg panggil ceramah di luar 'lembik'. Dan manusia hina mcm aku akan kene belasah sebab tegur diorg yg mencarut tu.

Dan ada 2-3 orang gay yang duduk di bawah pokok memikirkan betapa sedapnya meliwat bidadara di dalam syurga... hahaha. (selingan)

Kalau dah biasa dengan perkataan 'bodoh' dan rasa takde makna, panggilah anak kita 'bodoh' setiap kali dia buat salah. Setiap bende yang keluar dari mulut atau tulis (janji sampai ke orang) ada makna walaupun kita buat2 takde makna. Itu lah konsep doa...

Aku rasa aku dah terlebih involve pulak dalam blog ni.. kalau ada yg terasa, aku mintak maaf. Aku takkan kacau korang lagi dah. Apa yg aku nak sampaikan dah aku tulis. Renung2kan, dan selamat beramal.. ewah!

Zharif Alimin said...

stuju dgn coment kura.

isunya kat sini jgn cakap kasar.. yang tu je yg kura nak tekankan. tapi jawapn amat menghmpakan.

apa boleh buat......

:)


"niat saya baik. saya bogel sbb saya ikut jln cerita yg diarahkan. niat saya baik, sy nak tunjukkan teruknya zaman sekarang." kata artis tuuuuu........

Anonymous said...

saya rasa ustazah anom ni xpaham story hamka nie... sbb.. hamka xsuh nasihat anak2 dgn perkataan bangang n bodoh... hamka guna nama 2 tuk mereka yg xbagi orang lain tegur anak dia...
ustazah.. saya juga sowng pendidik... saya takkan tegur anak murid saya dgn perkataan bangang/bodoh jika mereka buat salah.. ttp bangang dan bodoh la saya jika saya tak menegur kesalahan anak murid saya... xthu la plak ustazah kalo jenis ustazah yg akan mengucapkan kata-kata setinggi-tinggi penghargaan terima kasih kepada mereka yg xmenegur anak ustazah yg sedang bermain d tepi jalan yg hampir d langgar lori.... lebih baik anak ustazah d langgar lori drpd d tegur oleh orang... pikir2 kan lah ustazah... bangang n bodoh 2 bukan ayat yg d gunakan utk teguran oleh hamka d sini.. ttp utk kesedaran kite semua betapa bodoh dan bangangye kite kalo kite xtegur demi kebaikan bersama... paham!!!! utk ingatan diri sendri.... huhuhuhu

Anonymous said...

Sokong Kura... agaknya dalam 5 tahun lagi dah ramai pengikut Kereta Mayat, khutbah Jumaat ada ayat sebegini:

"Wahai jamaah yang bangang sekalian, ... khatib mulakan khutbah kali ini dengan topik yang ditujukan kepada mereka yang slow di luar tu, yang bodoh..."

Cukuplah & kembali kepada ajaran Islam berpandukan al-Quran & as-Sunnah!

Zuraimah Ismail said...

entry menarik..terima kasih

Anonymous said...

da jadi top Entry ni..
TErima KASIH sangat2 Bro Hamka..
kami sayangg HAmka dan Semua korang..


-Budak Baru Belajar-

Anonymous said...

I second your motion Kura...the detest locus not on the content and material facts, the relentless fights against those MLM-SP is very much prised..but rather on the reviled mode of it being presented. nabi pergi perang dulu takde la pulak sumpah seranah maki hamun dekat alkafirun tu. Kalau kira the degree of sin it should warrant the highest decree of scorned butthurted curse to those al kafirun. Dosa lain memang takleh banding dah dgn dosa syirik menyekutukan tuhan..Tapi tak, nabi pergi perang istiqamah mulut basah dgn zikir, tasbih, tahmid..situlah datangnya kekuatan & pertolongan Allah.

Wallahu'alam

Anonymous said...

senua bagus2 belaka...samada yg komen mo pon yg dikomen...yg mana baik ambil tuk amalkn yg kurang enak itu kesampingkan aja

trima kasih pak KM

...aku lanang.....

nuarkama said...

artikel ini sangat bagus dan jujur..terima kasih bro hamka..

me said...

mender ntah la kura ni..ooo..patut la slow..kura..kura..huhuhuh

kalau korang rasa ayat bro keta mayat atau aidid tu kasar, korang takyah le masuk blog diorang...diorang tak de nye pernah jemput soh korang masuk untuk baca pastu emos tak pasal2...

and korang silap la kalau korang anggap bahasa yang diorang guna kat sini akan jadi ikut-ikutan follower blog diorang..

kitorang masuk sini, carik maklumat..kalau berguna, kitorang ikut..kalau tak berguna, kitorang buat tak tau je.. anggap je perkataan2 yang tak 'sedap' didengar tu sebagai penyedap ayat je.. aku yakin, kalau diorang guna ayat sopan je...guna bahasa buku je, mesej tu kurang meninggalkan kesan kepada pembaca.. tapi bila diorang guna bahasa camni, nampak diorang lebih telus ngan pembaca diorang..maksud aku, diorang buat pembaca diorang lebih macam kawan je..so, senang berbincang..

korang panas bontot, lantak korang le..tanak panas, takyah masuk blog diorang...as simple as that..

takyah la jadik bangang, sendiri masuk bog ni, sendiri baca..sendiri sakit hati.. <--adakah ayat camni buat korang rasa aku kata korang bangang? kalau korang rasa, memang korang bangang la...bangang!

Anonymous said...

mende gok ada ajaran baru pulok..guna ayat carut2..kasar2..lebih telus .pahtu takyah ikut & takleh pakai la junjungan nabi kita diutus untuk menyempurnakan akhlak yg mulia..akhlak beb..takkan org tegur untuk kebaikan pun panas kot..bantai orang sedap pulak

me said...

yang ni lagi satu....mender yang mencarutnye? perkataan kasar ader la..kat keta mayat ni, lagi la sopan ayatnye berbanding si aidid..tapi tu pun bukan dia mencarut..

asal nampak huruf f. u . c . k . je, terus korang anggap mencarut..

tu satu term dalam bahasa pasar untuk menunjukkan marah..bukan merujuk kepada perbuatan..

yang bro hamka keta mayat ni tulis lak, lagi la sopan dari tu..

cam aku bagitau earlier, kalau rasa tak leh tahan, rasa korang pandai sangat, takyah masuk sini..sini tempat kitorang nak tumpang belajar dari orang yang sudi kongsi maklumat walaupun cara kasar..

korang tu semua yang sentiasa sopan..skang aku tanya korang, ni dari lirik lagu eminem (penyanyi orang puteh tu kalau korang tak kenal)...

'so you can suck my dick if you don't like my shit'

ape yang korang paham?

ngong!

mohd said...

blog ni namanya dah KERETA MAYAT takan nak ckp berlembut lembut, kalu kita jumpa hamka face 2 face takan hamka nak tegur kita kasar mcmni, ni blog lah, kalu ko nak majlis ilmu@agama bukan baca blog hamka,dan hamka bukannya mengajar kita pun, hamka tak kisah pun kita baca atau kritik blog dia, cuma mmg betol ada pengkritik yg agak slow, tapi nak buat mcmana kalau dah slow kan,hamka buat entri tak setuju atau maki hamun, bkn bermakna dia nak bantai kita, kpd yg terasa nak buat mcmana, kita yg baca blog dia (siapa suruh), tapi bg sesiapa nak kutuk hamka dia tak kisah pun, tak payah gaduh2,tapi kalau kita nak jadi penkritik@pembakang, biarlah kita jadi pembangkang atau pengomen atau penkritik yg bijak, jgan sampai kena gelak dgn hamka dan org yg setuju dgn dia, cool beb .. apa2 pun nice entri bro! **rkun...**rkun... woha!

norazziah said...

sokong aidid

Suhaibah said...

Alahai terima kasih la hamka sbb buat entry ni. Saya pun seorang cikgu yg dh ngajar budak2 yg mcm2 jenis perangai. Selama ni saya selalu rasa terkilan dgn ibu bapa yg datang sekolah serang cikgu yg denda anak mereka. Ibu bapa (bukan semua) kadang2 terlalu percaya pd anak2 sedangkan ada anak2 yang menokok tambah cerita bila mengadu kat ibubapa diorang. Cikgu nak bentuk akhlak anak tp tetap disalahkan. Tp mmg ada jugak cikgu yg bermasalah.. cikgu2 ni la yg memburukkan nama profesion perguruan. Hai, apa nak jadi la..

Anonymous said...

Best best... suck my dick nigga!!

Anonymous said...

Sokong Abu Ryan! Kura, ko bole hisap telo aku dan batang kote anwar!! Hahahaha

MsBiel said...

jap2.pehal lak ni dah start gune perkataan2 mcm haram nih...weyh,please la.tak pyh la nk ckp bende merapu2 ni(suck my dick,yada yada yada)...korang ni yang sebenarnye ade problem...bukannye hamka...adoyai...tolong la...nk kutuk pun jngnlah gune kata2 kesat...
kesian mata aku yang telah ternoda ngn comment korg yang mcm haram ni...sat gi aku nak blaja...tlgla stop...

Noor Fatin said...

suka sangat entry ni! zaman skrg dah berubah.. terlalu manjakan anak2..=.=

Anonymous X said...

"Kenapa korang marah? Sebab korang rasa diri betul dan sempurna, yang mana apabila ada orang mengkritik ‘kekasih’ korang, pada pandangan korang yang mudah bengang ini, seolah mengkritik diri korang, aduhai.., ‘kekasih’ buat salah, aku tegur, buat apa nak emosi, lebih baik betulkan ‘kekasih’ sewaktu masih boleh dibetulkan..,"

masalahnya ko je la yang betul, orang lain salah... kalau ko kene tegur, pengikut atau 'umat' ko backing sampai mencarut2, tak pulak dia terima kasih, takpe, sebab ko memang confirm betul.

Anonymous said...

Kita berdakwah cara rasul s.a.w. Rasul s.a.w berdakwah mcm mne? Kutuk dan caci ke? Apabila api dilawan dgn api, maka akan bertambah marak la api tersebut. Tidak akan padam..sila lihat sirah kembali..alf syukran..

Anonymous said...

terima kasih en.hamka
nampak sangat aku ni..semangat giler aku bc sebab tajuk dia kekasih..kui kui kui tapi mmg selalu follow entri en.hamka
terima kasih ye

roses said...

suke ayat ni..ho ho ho..

apa punya bodoh ‘kekasih’ korang dapat kekasih macam korang pun aku tak tahulah.

mekaseh.selamat beramal.:D

ghost said...

aku cuma tambah bilangan komentator kat sini.

aku baca,aku fahami dan aku amik yang baik-baik saja..

sebab aku nih jahat dan aku perlukan kebaikan.

peringatan itu bagus.tak rugi pun ucap terima kasih.

hamka said...

Aku cuba jawab soalan sahaja, jika ada yang aku tertinggal, sila maklumkan.

Soalan satu:

(((boleh tak kalau nak tau kenapa perlu tumbuk muka orang yg hampir lemas kalau nak selamatkan dia?)))
Orang lemas akan meronta dan penyelamat yang cuba menolong akan dipanjat oleh silemas tadi dan buat si penolong jugak lemas, banyak berita, orang lemas, bila pergi tolong, si tolong tu pun mati,

Jadi tumbuk hidung, dia pengsan, tarik ketepi, dan sedarkan dia balik..

Tapi, the best way, adalah dengan guna tali, sorang terjun dengan badanya di ikat tali dan ada seorang lagi di tebing yang akn tarik.

Soakan dua:

(((kat surau rumah saya lepas magrib ade buat kuliah agama, ade imam jemputan yang akan datang bagi ceramah, time masa ceramah tu saya perasan die bagi ceramah sampai masuk waktu isyak, lepas tu break kejap azan and then smbung bagi ceramah tapi bukn solat isyak secara berjemaah, lepas habis ceramah ugama baru dieorang solat isyak. Boleh eh mcm tu?? bukan kena solat dulu ke??)))

Solat adalah ibadat yang tak boleh di lengahkan dengan segaja kecuali atas sebab yang lebih besar, contoh, perang! Nabi perang dulu dan solat jemaah kemudian, (baca: jemaah), begitu juga dalam majlis ilmu, takpe ustaz habiskan majilis ilmu tapi dengan syarat, habis majlis imu, semua kena solat berjemaah. (contoh: khutbah)

Jadi, yang bangangnya, err, silap, tak sopan, yang amat mengecawakan , adalah mereka yang melengahkan solat kerana sibuk tengok TV, lepas tu solat pulak sorang sorang, memang bangang, eh, silap lagi, err, memang bodoh, alamak, kasar jugak, kena tukar bahasa arab suapaya menjadi sopan, memang jahil-woha!

mamdoh said...

.: series berat giler dosa dia pi guna dan mnyamar sbg 'Ustazah' sbb dia anonymous. tak tau blog konon, tipoo aah. ko tggu la balasan Allah nnt sbb ko malukan semua Ustazah yg daku kenal dlm dunia.

penakut sungguh sbb menyamar. mungkin dia lelaki neh yg marah sbb kantoi pcik KeretaMayat kantokikan dia dlm blog..

:.

Anonymous said...

Tq for sharing...
Wonder why people nowadays don't want to think 'bout the facts and the effects. To tell you the truth, how I wish all parents out there will read this entry. Susah sungguh nak mendidik anak-anak zaman sekarang. As a teacher, kalau mengajar kat kampung lebih baek daripada mengajar kat bandar. Senang nak dilentur and diorang punya family still thinks like zamn-zaman dulu. Kalau kat bandar nak suruh students potong rambut pun dah tak ambil port.

kelly kellison said...

if you desire to live such that your RELIGION is SAFE and your PORION is FULL and your HONOUR is SOUND,GUARD your TOUNGE and NEVER mention another's FAULTS,remembering that YOU,YOUSELF have FAULTS and OTHERS have TONGUES.
pesanan khidmat penaja dari aku yang melihat kalian dari jauh tapi dekat di hati...
to mr.hamka,thank you for such a wonderful well-thought insight!!!...
keep on educating us and never consider to give up writing halfway...

kelly kellison said...

sorry...typing error...
if you desire to live such that your RELIGION is SAFE and your PORTION is FULL and your HONOUR is SOUND,GUARD your TONGUE and NEVER mention another's FAULTS,remembering YOU,YOURSELF have FAULTS and OTHERS have TONGUES.
pesanan khidmat penaja dari aku yang melihat kalian dari jauh tapi dekat di hati...
to mr.hamka,thank you for such a wonderful well-thought insight!!!...
keep on educating us and never consider to give up writing halfway...

ana raihana said...

erm...menrik...tingt bile termara bdk2 ka skol..ade ke org dlm dunie ni mara x bersebb?? x kan,,hiih

me said...

erm..k, dah baper hari dah aku tinggal kan persoalan tu,...rasanya ramai lagi yang benak, tak paham pastu berlagak pandai lak...

ayat tu bukan soh hisap anu aku kalau korang tak suka taik aku..

ayat tu lebih merujuk kepada
" sila berambus, kalau korang tak suka karya aku"

tapi perkataan yang diguna tu, kalau lembs baca, memang la mencarut..sebab tak paham mesej yang nak disampaikan..

Hamka, sorry aku terpaksa tulis benda2 tu sebab nak jelaskan kat diorang ni..perkataan so called 'kesat'/'kasar' ni, bukan menjurus ke arah mencarut je..perkataan2 tu double meaning...in this context, lebih ke arah meluahkan perasaan marah.,

tapi nak wat camne, lembu memang tak skolah...<--kasar ke ayat ni? ade ke lembu2 yang nak counter au nyer statement ni?

budak baru belajar said...

Salam

terima kasih Tuan KM :)

Anonymous said...

im said....

assalamualaikum wbt

buat hamka-syukran jazilan.....

ustazah anom-'Hati tak panas pon. Aper aku kesah korang nak dgr ke tak. Aku tau menghina org len salah. Mengajar dan mendidik laen. ada caranya.'

benar mendidik dan menghina 2 perkara yg berbeza...namun seringkali kta salah tafsir dngn nya....
sya tdk menyokong pada mana phak... dan tdk pula ingin menimarahkan lagi api amarah @ tdak puas hati ustazah... Rasulullah saw..mngajar kita untuk sentiasa berbaik sangka... membalas kejahatn dngn kebaikan.... menegur dgn cara berhikmah....
sya x b'setuju ustazah mngkritik(dan pda sya kritikan ustazah anom lbih kpda hinaan) "HAMKA" ttp berstuju jka ustzh mngkritik "MENGHINA KEKASIH ORANG"....

kta boleh benci seseorg tp harus ttp adil....

dan itulah yg d ajarkn oleh RASULULLAH....

ustazah anom... niat mu baik... igin menegur.... hadis 40..hadis pertama... mngatakan ttg niat... "Niat Tidak Menghalalkan Cara"... niat ustazah ingin menegur
alhamdulillah... sngt bagus... ttp cara nya agak (keterlaluan) kasar... ustazah... tegurlah dngn berlemah lembut.... "USTAZAH" satu gelaran yg cukup sya hormati.... malah trsa amat malu ingn mgatakan sesuatu dngn ustazah sbb sya RESPECT dgn ustazah.... tp bila mana ustazah mengeluarkan kata2 yg pda hemat saya tdk layak seorg ustzah berkata demikian...

entry mr HAMKA pada saya cukup menarik....

tdak da dlm entry tersebut menyuruh kita mmnggl anak2 dgn pnggln BANGANG...dn yg sewaktu dgn nya...

apa yg ingin d smpaikan kn oleh MR HAMKA adalah kita yg dah jd ibu bapa... yg bakal jd ibubapa... jANGAN JADI IBUBAPA YG BANGANG.....

ustazah cuba baca blik part peristiwa MR.HAMKA melihat anak nya bermain d tp jln raya....

pkcik 2 dh tgur..tp anak tu x dngr... dan akhir nya pak cik tu ketuk kpla...anak2 MR.HAMKA....

lps 2... ada x DLM CTER 2 MR.HAMKA kta anak dia cm nie "ANAK BANGANG NAK MATI KER!!!!".... jwpn nya x ada ustazah...x ada mlah cubitan mndidik untuk menyedarkan anaknya supaya len kali dngr ckp org tua(ckp yg x mnlggar syariat)... dan pa yg MR.HAMKA kata pda pakcik 2.... ucapan TERIMA KASIH... bukan kah itu sudah cukup mulia...

cumanya MR.hamka yg selalu mngingatkan diri nya BUKAN USTAZ... jd uSTAZAH tdk bole mngharapkan tULISAN CARA USTAZ/USTAZAH... MR.HAMKA PUNYA cara tersendiri untuk mmgEKSPRESIkan apa yg tebuku diminda...

w'alam...

MR.HAMKA lbih paham diri nya.... (x nak jd HIPOKRIt kn...demi ustazah anom)

ustazah.... kta terima lbh dan kurang nya seseorg...

sya tdk prejudis dgn ustazah... sya pham ustzh bnyk msalah... ALLAH berFIRman ...LAAYUKALLIFULLAHU NAFSAN ILLAWASAHA LAHAAMAAKASABATH WA ALAIHAA MAKTASABATH YG BERMaksud..ALLAH tdk membebani seseorg melainkan sesuai dgn kesnggupn nya...ia mndpt pahala(dr kbajikan) yg d usahakan...dan ia mendapat siksa(dr kjhtn) yg di kerjakan...(al-baqarah-286)

apa yg ingin sya smpaikan.. masalah ustazah akan selesai... dn ustzah mampu tgni... krana itu jnji ALLAH SWT...

ustzah tegur lah MR.HAMKA dgn cara berhikmah... jgn smpai rsa hormat sya pda USTAZAH HILANG,,,

"menegur orang biarlah secara sembunyi... tp puji mereka d khalayak ramai" lebih kurang bgtula sbdaan RASULULLAH...

tgur bla tdk ada org lain ktika itu... supaya mereka tdk mrasa malu..dn d aibkan...
pujilah ktika mana org ramai...agar mereka mersa dhargai dan memberi mereka semangt....

MR.HAMKA- ketahuilah kmu baik..org nya krna msh mahu mnegur kmi dlm bntuk penceritaan peristiwa yg kmu tlis dlm blog...

ustazah- golongn mu sngt sdikit... tp biarlah yg sikit itu yg berkualiti.... insyallah...

mnjadi muslimah itu rumit... tp yg rumit itu ada manis nya tersendiri...

dr aq yg juga bukan ustazah...
(MR.HAMKA pinjm erk)

aq yg bnyk KHILAF.... said...

im said....

assalamualaikum wbt

buat hamka-syukran jazilan.....

ustazah anom-'Hati tak panas pon. Aper aku kesah korang nak dgr ke tak. Aku tau menghina org len salah. Mengajar dan mendidik laen. ada caranya.'

benar mendidik dan menghina 2 perkara yg berbeza...namun seringkali kta salah tafsir dngn nya....
sya tdk menyokong pada mana phak... dan tdk pula ingin menimarahkan lagi api amarah @ tdak puas hati ustazah... Rasulullah saw..mngajar kita untuk sentiasa berbaik sangka... membalas kejahatn dngn kebaikan.... menegur dgn cara berhikmah....
sya x b'setuju ustazah mngkritik(dan pda sya kritikan ustazah anom lbih kpda hinaan) "HAMKA" ttp berstuju jka ustzh mngkritik "MENGHINA KEKASIH ORANG"....

kta boleh benci seseorg tp harus ttp adil....

dan itulah yg d ajarkn oleh RASULULLAH....

ustazah anom... niat mu baik... igin menegur.... hadis 40..hadis pertama... mngatakan ttg niat... "Niat Tidak Menghalalkan Cara"... niat ustazah ingin menegur
alhamdulillah... sngt bagus... ttp cara nya agak (keterlaluan) kasar... ustazah... tegurlah dngn berlemah lembut.... "USTAZAH" satu gelaran yg cukup sya hormati.... malah trsa amat malu ingn mgatakan sesuatu dngn ustazah sbb sya RESPECT dgn ustazah.... tp bila mana ustazah mengeluarkan kata2 yg pda hemat saya tdk layak seorg ustzah berkata demikian...

entry mr HAMKA pada saya cukup menarik....

tdak da dlm entry tersebut menyuruh kita mmnggl anak2 dgn pnggln BANGANG...dn yg sewaktu dgn nya...

apa yg ingin d smpaikan kn oleh MR HAMKA adalah kita yg dah jd ibu bapa... yg bakal jd ibubapa... jANGAN JADI IBUBAPA YG BANGANG.....

ustazah cuba baca blik part peristiwa MR.HAMKA melihat anak nya bermain d tp jln raya....

pkcik 2 dh tgur..tp anak tu x dngr... dan akhir nya pak cik tu ketuk kpla...anak2 MR.HAMKA....

lps 2... ada x DLM CTER 2 MR.HAMKA kta anak dia cm nie "ANAK BANGANG NAK MATI KER!!!!".... jwpn nya x ada ustazah...x ada mlah cubitan mndidik untuk menyedarkan anaknya supaya len kali dngr ckp org tua(ckp yg x mnlggar syariat)... dan pa yg MR.HAMKA kata pda pakcik 2.... ucapan TERIMA KASIH... bukan kah itu sudah cukup mulia...

cumanya MR.hamka yg selalu mngingatkan diri nya BUKAN USTAZ... jd uSTAZAH tdk bole mngharapkan tULISAN CARA USTAZ/USTAZAH... MR.HAMKA PUNYA cara tersendiri untuk mmgEKSPRESIkan apa yg tebuku diminda...

w'alam...

MR.HAMKA lbih paham diri nya.... (x nak jd HIPOKRIt kn...demi ustazah anom)

ustazah.... kta terima lbh dan kurang nya seseorg...

sya tdk prejudis dgn ustazah... sya pham ustzh bnyk msalah... ALLAH berFIRman ...LAAYUKALLIFULLAHU NAFSAN ILLAWASAHA LAHAAMAAKASABATH WA ALAIHAA MAKTASABATH YG BERMaksud..ALLAH tdk membebani seseorg melainkan sesuai dgn kesnggupn nya...ia mndpt pahala(dr kbajikan) yg d usahakan...dan ia mendapat siksa(dr kjhtn) yg di kerjakan...(al-baqarah-286)

apa yg ingin sya smpaikan.. masalah ustazah akan selesai... dn ustzah mampu tgni... krana itu jnji ALLAH SWT...

ustzah tegur lah MR.HAMKA dgn cara berhikmah... jgn smpai rsa hormat sya pda USTAZAH HILANG,,,

"menegur orang biarlah secara sembunyi... tp puji mereka d khalayak ramai" lebih kurang bgtula sbdaan RASULULLAH...

tgur bla tdk ada org lain ktika itu... supaya mereka tdk mrasa malu..dn d aibkan...
pujilah ktika mana org ramai...agar mereka mersa dhargai dan memberi mereka semangt....

MR.HAMKA- ketahuilah kmu baik..org nya krna msh mahu mnegur kmi dlm bntuk penceritaan peristiwa yg kmu tlis dlm blog...

ustazah- golongn mu sngt sdikit... tp biarlah yg sikit itu yg berkualiti.... insyallah...

mnjadi muslimah itu rumit... tp yg rumit itu ada manis nya tersendiri...

dr aq yg juga bukan ustazah...
(MR.HAMKA pinjm erk)

Anonymous said...

Sokong 'aq yang byk khilaf'... oleh itu, ustazah anom dan Hamka, sila ambil perhatian dan terima nasihat orang lain. Jangan ingat hangpa ja betul... masuk neraka semua...

Abu Ryan... pegi jahanam dengan fahaman eminem ko tu. Sebab aku marah pada ko, jadik aku pun mengucapkan 'ko pun bole hisap kote aku kalau ko tanak makan taik aku'. Ok?!

Anonymous said...

Salam

Hamka....

nak tanya...

hafizbar & linaliza dah kawen:-)

----LOyal Followers KM----

penchacaiz said...

salam.

hamka:
aku nak jumpe kaw kat MJSP boley?
hahaha....curios

ustazah anom:
ustazah ke anda ni? confius

anonymos:
pernah dgr dlm kuliah ustaz bgtaw "yg bunuh anak saidina ali r.a tu bkn muawiyah tp yazid..."

hamka said...

meriah komen...

ok, jawab soalan lagi.

hafizbar dah kahwin,

Dr linaniza.., errr, tak tahu pulak, takde jemputan pun, belum kot..

ok, bab nak jumpa kat MJSP..

tengoklah, aku ni pemalu orangnya

hehehehe(gelak macam orang perempuan)

nuha said...

salam... saya rasa ustazah anom ni x paham entry ni la... sbb.. bkn hamka maksudkan mereka yg hendak d tegur 2 yg dianggap bodoh/bangang.. tp perkataan 2 digunakan untuk kite sedarkan diri kita sendiri.... bodoh/bangang itu dirujuk kepada diri sendri... bkn nya menggunakan perkataan 2 untuk menegur orang lain.... hamka pon pernah ckp... setiap entri dlm ni adalah nota agama untuk diri dia sendiri.. saya rasa ustazah anom ada masalah dalam memahami penggunaan kata ganti diri ni...

Anonymous said...

TERIMA KASIH

me said...

tak perlu aku layan orang yang 'anonymous'... takder identiti..dah le tak paham context ayat..berlagak pandai lak tu..ko mesti geng mat rempit tarak sekolah..erm...ko nak jadik gay, itu ko punya hal la..aku tak campur..ko dah bangang, ko teruskan la ko punya bangang..

Anonymous said...

rasa cam nak berguru nagan ustazah anom la sbb paling terrer,paling pandai,paling sopan ,paling segalanya........
rasenye kutuk org kurang dibenarkan tapi kutuk pangai org mungkin agak sesuai utk mnegur dalam satu2 keadaan...........

jadilah seperti lebah dan jgn jd cam lalat....
lebah:dtg tpmt kotor cam ne pon akan tetap cari madu

lalat:dtg tmpt bersih cmner pon tetap akan cari taik

sahabat nabi buat sesuatu dgn kefahaman bukan ikut suka hati....

Anonymous-X said...

Hahaha... Marah ke Abu Ryan? Apasal tak carut lagi? Ops silap, bukan carut, cuma double meaning. Mana ko punya FUCK YOU atau SUCK MY DICK IF YOU DON'T LIKE MY SHIT?

Karyawan negara , aku ada ayat quadruple meaning untuk ko >>

KOTE
maksud 1: Zakar
maksud 2: menunjukkan marah sangat
maksud 3: orang yang mencarut tapi dia cakap dia tak mencarut
maksud 4: Abu Ryan

Muahahahahhaa!!!

dzoelhakim said...

benarlah...

arwah mak aku akan belasah aku kalau ada org kata anak dia buat salah depan2 org yg cakap tu. dia selalau cakap, masakan pokok tak bergoyang kalau takde angin. kalau angin takde akulah beruk yg goyangkan pokok tu. sampai satu tahap aku cakap...

"jahat2 dan dajal2 orang pun dapat gak hadiah ujung tahun kat sekolah! baik2 anak dia ada ke?"

thanks Mak...

Fyqa said...

muahahhahaha. best2.. thanks :)

Hana said...

Why do I get the feeling that Hamka and Ustazah Anom is the same person after all. ?? Haha, I know-crazy thought. Who knows, for some drama..lalalalala....ignore me. ak mrepek jer..nice post, though.

Fatin Khalilah said...

cool !!!

request ! pasangla 'like' senang sikit,

hamka said...

aku bercakap benar:

ustazah anom tu bukan aku, aku tak cari publisity murahan macm tu.

: )

Ammar said...

Terima Kasih. :)

me said...

as i've said earlier, i don't have time to entertain those who is hiding behind the 'anonymous' identity..

you stupid dumb ass..dah la bodoh..berlagak pandai..mesti ko ni tak habih skolah, merempit dan iq tahap sakai..

anyway,ko memang bodoh dan bangang..

ko nak pertikai hal aku? peduli apa aku? marah?takde pekdahnye aku nak marah kat ko..bukan ko saje2 taknak paham..cuma ko memang bodoh..sebab tu tak paham..so, buat apa marah kat orang bodoh yang tak paham..

terang2 ko tak paham bahasa inggeris,kan?dumb ass..

me said...

erm...btw, anonymous x, ko terasa sebab aku ade menghina kekasih ko ek?hahahaha...kat mana aku 'ter'hina beliau? kat sini ke kat aidid nye blog? mesti ko ni pun keturunan sakai-PNG dok gila makan duit haram sumber MLM..wakakakaka


patut la ko marah...wakakakaka

Anonymous-X said...

Hai Kote (maksud ke 4) ... hahaha

1) Cakap tanak layan, tapi tulis jugak lagi

2) Cakap tak mencarut, tapi mencarut

3) Cakap tak marah, tapi marah

Woi kote anjing! Aku dengan kawan2 aku mmg suka ayat2 double, triple meaning ni, bukan maksud nak mencarut, cuma suka2, jadi kita bole jadi kawan. Setiap orang ada nama binatang, nama asal ko dah KOTE jadi aku tambah nama binatang ko anjing, KOTE ANJING.

contoh bercakap:

Aku: "Woi kote anjing! Sial la ko ni.. lama tak nampak, dah mati ke hapa?! Hahahaha... hisap la!"

KOTE ANJING: " you can suck my dick if you don't like my shit! Talk in english man... fuck you!"

Aku: "yeah baby! How's your bitch? keep it tight nigga..!" >> maksud dia "Apa khabar isteri kamu? Jagalah dia baik2"

KOTE ANJING: " My bitch is aiighhtt... tight pussy nigga"
>> maksud dia "Isteri aku sihat, alhamdulillah"

Aku: "Yeah babeh... see ya nigga, suck my dick if you don't like my shit! Yeahhhhh"

Anonymous-X said...

It ain't no Aidid or whoever shit man... I like your attitude man... you Kote Dog banging cock sucking lover...

well... 'SUCK MY DICK IF YOU DON'T LIKE MY SHIT!!!'

... that's the spirit... say it louder man... this is Eminem shit.. you cock sucker

Aku Sopan said...

sila ambil perhatian!
jangan gunakan blog ini sebagai tempat untuk mengeluarkan perkataan dan bahasa yang kurang sopan. .
tak malu ke asyik cakap bende2 macam tuh. .
korang ade gakkn bende tu. .
so,keep your mouth shut and get over it. .

MegaKid said...

abad 21... biasa la yg bangang tu sume tak leh trima cara lama...

pada aku.. kalau nak ilmu or pembetulan diri.. mesti mula dari Marah.. kalau tak marah tak kan dapat Ilmu.. org2 skarang je tak leh terima cara ni... tapi hakikat... mmg lumrah kalau nak ilmu ke.. nak betul kan diri ke.. mmg mula dari tegur or marah... tak caya.. tanya la org2 tua dulu.. mesti dia cite nye...

Anonymous-X said...

Aku Sopan... baca balik apa yang idola aku cakap :
" yang ni lagi satu....mender yang mencarutnye? perkataan kasar ader la..kat keta mayat ni, lagi la sopan ayatnye berbanding si aidid..tapi tu pun bukan dia mencarut..

asal nampak huruf f. u . c . k . je, terus korang anggap mencarut..

tu satu term dalam bahasa pasar untuk menunjukkan marah..bukan merujuk kepada perbuatan..

yang bro hamka keta mayat ni tulis lak, lagi la sopan dari tu..

cam aku bagitau earlier, kalau rasa tak leh tahan, rasa korang pandai sangat, takyah masuk sini..sini tempat kitorang nak tumpang belajar dari orang yang sudi kongsi maklumat walaupun cara kasar..

korang tu semua yang sentiasa sopan..skang aku tanya korang, ni dari lirik lagu eminem (penyanyi orang puteh tu kalau korang tak kenal)...

'so you can suck my dick if you don't like my shit'

ape yang korang paham?

ngong!"

... gua bukan mencarut, apa yang gua cakap tu cuma beberapa term dari ayat2 yang double, triple meaning... ngeng!

Aku Sopan said...

@Anonymous-X
wuteva it is,just sleep over it. .
@hamka
plis do sumthng!

zuraida said...

hai hamka yg hensem..
tq..aku faham..buat aku mengerti rasa kasih pd org yg kita syg..

zuraida said...

Hamka..malas layan kan komen2 tuh..tah apa2..amacam entry baru utk insan seperti aku..yg pasti ingat jarimu nan pedas..yg pasti ingat segala pesanan dan nasihat sb kata2 yg mampu mencairkan hati hitamku nih..terus menulis...aku tunggu...sb aku sendirian dlm dunia gelap ini...hanya ada Allah dan kata2 pedasmu hamka...

Anonymous-X said...

Aku Sopan... I can't sleep over it bro... I have found my new idol of life, that's Abu Ryan! From this moment on, my life has change! The new kalimah "so you can suck my dick if you don't like my shit" is the new way to berdakwah now bro!

How many post in Kereta Mayat that doesn't have word such as 'bodoh', 'bangang' etc?

This is the new era of zikir. Hamka is nothing, I like Abu Ryan because he dare to go all the way bro! Bodoh and Bangang is not good enough!!! You need fuck, shit, cock and all the nastiest cock sucking word for our new way of dakwah! Thanks to Abu Ryan that highlighted us with holy Eminem words; specifically "so you can suck my dick if you don't like my shit" !!

You need to follow him bro! We've reach the era of dakwah! This bodoh and bangang zikir is nothing.. come with me, let Abu Ryan show us the way...

Aku Sopan said...

Anonymous-X,
seriuosly man,dz iz ain't a joke. .
feel free to ave your own blog filled with those censored words. .
but nt ere. .
sure yours will become a hit together with your holy-Eminem crap idealogy. .

Mohd Fairuz said...

Terima Kasih En Hamka...Nasib saye buka blog ni td...kalau tak hari ini saya akan hilang lebih dari seorang sahabat

Anonymous-X said...

Aku Sopan... hahahhaaa... tell that to Abu Ryan, I'm just following the flow bro..! He's my idol, if he stop saying all this nasty words, I'll do the same... but please don't spoil the mood bro, I've start inviting and telling all my friends to join Kereta Mayat blog and get along with our new way of dakwah!

But i believe Abu Ryan is a very strong man, he is a man of his words! So you can suck his dick if you don't like his shit! His shit is our shit now bro!

Anonymous-X said...

By the way, you have to 'berfikir pada tahap tertinggi'. Than you can understand what Abu Ryan is doing and trying to tell you... if you can't understand, well you are Bodoh and Slow! This is Abu Ryan main website, try to understand! >> http://mgcsf.org/

cikgu virus said...

adik sy pernah dipulas telinga nya sehingga berdarah dek kerana kuku cikgu nya panjang...salah nya x siap kerja sekolah..bagi sy yg juga cikgu...memang boleh buat begitu tapi jangan lah sampai luka dan berparut

hamka said...

mentang2 aku perasan sibuk tak sempat delete komen, korang bermarajalela pulak..,

Anonymous-X said...

Hamka, hahaha.. you can keep deleting, and I can keep posting! I got all this shit waiting to be out...

Just tell your buddy; Abu Ryan, take back all his fucking double meaning " you can suck my dick if you don't like my shit" and I stop the war.

This is your house! And you don't do shit when your friends shits at other people face!

The choice is in your hand...


Kalau aku jadi kau, dan kalau aku ikhlas, aku buang je area komen ni! Tak payah komen2!!

Sebab? >>
1) 90% orang komen dok puji2, "Bahkan, Nabi Saw sendiri pernah bersabda yang pada intinya adalah agar kita menyumpal dengan pasir mulut seseorang yang senang memberikan puja-puji. Dengan kata lain, puja-puji buta justru harus lebih diwaspadai"

2) 8% begaduh panggil orang bodoh, slow (mungkin terikut cara kau menulis!)

3) 2% tanya soalan agama (ko bukan ustazkan?) kalau ko nak bukak jugak soalan2, email!

Afiq said...

nice one bro! nak pinjam entry ni ye :)

Aku Sopan said...

if i were u hamka,i wuld definitely keep the comment space open to all so dt i'll get feedbacks and response frm the readers.
why?
so dt i dun carried away with tipical feeling like you've been highlighting million gazillion times in previous entry; the 'perasan unik' in my writing.
plus,it's a free country.do wteva u wnt n bare the consequances later in day hereafter.
finally,i only wish bravo to those who deserved it.

Zairihan Abdul Halim said...

Lain sgt mak bapak zaman skrg ye. Klu kite dulu balik sekolah ngadu, mak ayah buat dek je..tp skrg ni, makin educated, makin tinggi standard of living makin kurang nilai positif..Slalu je dgr cikgu kene pukul dek mak/bapak asbab memukul anak mereka. Mintak tolong paham la sikit ye ibu2 bapak2, cikgu pukul sesaje ke? there must be a reason. Hmm..betapa bijaknya mak bapak skarang..lebih dgr cakap anak yg akal singkat dari cikgu yg lebih arif..Sbg guru, pnh jugak diserang tp Alhamdulillah blum kene pelempang :p

Anonymous said...

aq yg bnyk khilaf said...
ERMMM nak tnya..its that true that abu ryan is gay.... ^^ so sorry if.. its hurting sombody...

Anonymous said...

ERMM...
wat so eva..

nora dora said...

Terima kasih abg Hamka :)

dkama said...

Hamka dengan Ustazah Anom ni orang yang sama ke??...

Terima kasih hamka...

Terima kasih Ustazah anom...

PEACE...

hamka said...

Walaupun Anuar Ibrahim takut bersumpah, aku bersumpah:

Hamka dan ustazah anom bukan orang yang sama.

Hentikan spekulasi, tingkatkan prestasi, woha!

muna said...

terima kaseh :) xmampu nk ucap dlm at la :P

cikpayung said...

ramainye follower incik kereta mayat..cam ne la nak ade ramai follower cm nie ek?? teratak bukuk cikpayung tu tk ramai follower pun... huhu..sedih nye.. tp cikpayung sgt2 hargai follwer cik payung........

hamba kesedihan. said...

Jgn la diambil perkataan yg buruk..
itu hnya untuk tidak menjadikan penulisan itu bosan.
dan x ditulis pun suruh memaki anak begitu.kita ambillah sunnah nabi menjadikan anak itu seperti sahabat sendiri, kalau mereka melanggar perintah perlulah kita hukum.

budak-budak said...

salam..

time ksh hamka coz ingtkan hamba Allah yg dh terlupa ni...=)

hamka said...

terima kasih jugak,

Saudaramu said...

Benarlah sabda Rasullullah, bahawa di akhir zaman ada ada banyak perselisihan di kalangan umat...

Nasihat saya pada diri sendiri... Banyakkan ucapan membesarkan Allah dan menyeru manusia supaya membesarkan Allah...

hamka said...

versi penuh:-

Mu'awiyah bin Abu Sufyan r.huma
Dikeluarkan oleh At-Thabarani dan Abu Ya'la dari Abu Funail dari Mu'awiyah bin Abu Sufyan radhiallaahu 'anhu, dimana Mu'awiyah ra. telah menaiki mimbar pada hari Qimamah dan berkata dalam khutbahnya, "Sesungguhnya harta rampasan adalah harta kami dan terserah kepada kami untuk membagi-bagikannya. Barangsiapa yang kami kehendaki, kami akan memberikan kepadanya dan barangsiapa yang tidak kami kehendaki kami tahan dari membagikannya". Tidak ada seorangpun yang menjawab kata-katanya itu. Pada hari Jum'at yang berikutnya beliau berkata-kata dengan perkara yang sama sehingga lah hari Jum'at yang ketiga di mana beliau juga berkhutbah dengan perkara yang sama.

Maka seorang lelaki yang hadir di dalam Masjid itu telah berkata kepadanya, "Tidak sekali-kali, sesungguhnya harta tersebut adalah milik kami semua (dan harus dibagi-bagikan dengan adil). Barangsiapa yang menghalang kami dari harta tersebut kami akan berhukum kepada hukum Allah dengan pedang-pedang kami". Lalu Mu'awiyah ra. pun turun dari mimbar dan mengutus seseorang untuk memanggil lelaki itu.

Orang-orang (Muslimin) pun berkata, "Binasahlah lelaki itu".

Kemudian kaum muslimin pun masuk menemui Mu'awiyah ra. di dalam rumahnya dan mendapati lelaki itu sedang duduk di atas tempat tidur. Maka berkatalah Mu'awiyah ra. kepada orang ramai, 'Lelaki itu telah menyinari rohaniku pada hari ini, maka Allah akan menyinari jiwanya juga, aku telah mendengar Rasulullah shallallaahu 'alayhi wa sallaam bersabda,

"Akan terjadi setelahku seorang Amir akan berkata-kata dengan sesuatu yang bertentangan dengan syari'ah dan tiada seorangpun yang menentangnya. Dengan itu mereka akan dilemparkan ke dalam neraka sebagaimana monyet memasuki neraka (berlompatan karena epanasan)".

Aku telah berkhutbah kepada kamu pada hari Jum'at yang pertama, maka tidak ada seorangpun dari kamu yang bangun menentangku, lalu aku takut sekiranya aku menjadi golongan amir tersebut. Kemudian aku sekali lagi berkhutbah dengan perkara yang sama pada hari Jum'at yang kedua, maka tidak ada seorangpun yang membangkangi aku. Akupun berkata kepada diriku sendiri, "Sesungguhnya aku termasuk ke dalam golongan amir tersebut". Kemudian sekali lagi aku berkhutbah dengan perkara yang sama pada hari Jum'at ketiga, maka lelaki ini telah bangun dan membantahi aku. Maka dia telah menghidupkan aku, lalu Allah akan menghidupkannya'.

Kata Al-Haitsami, ianya telah diriwayatkan oleh At-Thabarani di dalam kitab Al-Kabir, Al-Ausad. Abu Ya'la dan perawi-perawinya adalah kukuh.

hamka said...

Kata Husain Salim Asad (pentahqiq Musnad Abi Ya'la) - no.7382 : Isnadnya sahih.

Kata al-Tabarani dalam Mu'jam al-Awsath untuk hadis yang marfu' dari Muawiyah itu : Tidak meriwayatkan hadis ini dari Abu Qabil kecuali Dhimam bin Ismail.

Kata al-Haitsami dalam Majma'uz Zawaid : Rijalnya tsiiqah..

JAIRO said...

nice.... \m/

Anonymous said...

Astaghfirullah..ada org blh d tegur, ada pulak yg pantang ditegur..

hmm..kita pasti ke dengan tahap keimanan kita?

ramai org claim dia sbg org yg bwa ag..tp...

pernah seorang ustaz ckp..kamu mengaku kmu syg islam, sy cabar kamu skrg, terjunlah dlm api demi perthnkan islam...beranikah kamu??

sejauh mana syg kamu itu?

Anonymous said...

apa lah korang..org dah kritik xnak dengar.
apa la hamka..org kritik xnak dengar.

sama je la, sana perasan pandai,sini pun perasan pandai..
kalo dah pandai, bermuzakarahlah.tu caranye.

mula silapnya pada penulis. pendapat org kan lain2. jadi kenalah bijak menulis bab2 sensitif cmni..pendakwah yg baik boleh bdakwah kpd semua golongan..tak kira dari puak mana. kena research bgmana teknik berdakwah yg berkesan. itu baru sunnah..

sekadr bkongsi, kekasih2 hamka, harap jgn marah aku


-pemikir global

hamka said...

ok

Anonymous said...

TQ...

Be Zahra Boutique said...

saya paksa orang marah anak2 saya bila mereka buat silap. saya hulur rotan pd orang yg marah anak saya nakal tu.. betul mmg ini yg telah saya praktikkan.......

anyway entry ni mmg bagus utk di guna pakai. sape taknak terima silalah diam. amalkan saja konsep kamu dan tgk menjadikah anak2 kamu kelas

hamka said...

betulbetulbetul, ha ha

Anonymous said...

salam......

ada pengkomen yg kata "baca blog hamka x tmbah iman korang pun"

saya ni fan baru blog ni..

TERUS TERANG SAYA KATA, ASBAB BACA BLOG KERETA MAYAT NI LA MATA SAYA TERBUKA UNTUK MENDALAMI AGAMA YANG SELAMA INI SAYA ABAIKAN.. ASBAB BACA BLOG INI JUGALAH SAYA MULA ISTIQAMAH MEMBACA ALQURAN SETIAP HARI.. DAN ASBAB BACA BLOG INI LA SAYA MULA AMALKAN SUNNAH NABI (contoh: simpan duit dalam uncang bukan wallet)DAN JUGA ASBAB BACA BLOG INI JUGALAH SAYA DAH START BACA FADHAIL AMAL DAN HAYATUSSAHABAH(muntakhab al hadith belum baca lagi.. oh!!)

memang benar encik hamka bukan seorang yang maksum tapi siapa kita untuk judge orang???

saya dapat banyak ilmu dengan membaca blog ni.. kepada yang tak suka, tak perlu pening2.. nasihat saya, jangan baca blog ni jika ia tidak mendatangkan faedah buat anda..

peace

Sall Atli

Anonymous said...

knp comen lagi panjang dari entry..hahhahaha apakejadahnye ..

Anonymous said...

samalah kita sall atli..
kerna asbab hidayat..

Anonymous said...

Salam...Terima kasih bos..
~hamba Allah~

hamka said...

anytime

siti said...

salam.betul tu...dulu mak abah sy kalo cikgu pukul n balik sy mgadu pasti dan pasti kena tibai lagi.Alhamdulillah,sy mbesar jadi org.hehehe.Insyaallah sy stakat ni ank sy dsekolah adlah ank cikgu2 dia.drumah dia adlah ank sy.mudahan dia akn jadi ank2 yg soleh solehah & dai'e dai'ah Allah

«Oldest ‹Older   201 – 344 of 344   Newer› Newest»