Oct 7, 2011

Bagaimana menjadi isteri yang solehah?

(Tanya sama abang keretamayat, Bagaimana menjadi isteri yang solehah, lalu aku bermadah: Dunia adalah perhiasan, dan sebaik baik perhiasan adalah wanita yang solehah)



Soalan Pembaca:

Salam.

Hamka, saya suka blog awak, sangat suka, terutama bab kisah rumah tangga, awak kena buat banyak entry pasal kasih sayang suami isteri couse you are among the best of all writers when writing about this stuff, semoga lebih berjaya buat banyak entri bab ni sebab saya paling tak suka dan rasa menyampah sangat bila awak tulis pasal politik, harap awak faham. Akhir kata, boleh tak lain kali awak tulis panduan untuk menjadi seorang isteri yang solehah? Apa perlu kami orang perempuan buat, atau ciri ciri yang bagaimana dikatakan solehah itu, awak tentu pandai bab ni.

Terima kasih.

******

Keretamayat:

Senang sahaja nak jadi isteri solehah, korang kena menjadi seorang isteri yang mudah di ajak berbincang dan juga mudah di ajak bersetubuh.

Woha!

Ps: Gambar di atas adalah sekadar hiasan.

165 comments:

Chapit Zulkefli said...

Terbaek Hamka. Hahahaha.

PemilikMataCoklat said...

ceh itu aje huraiannya?? bagi la syok ckt nk bc, ni potng stim betul, br nk feel dh nampak ps...

Nerzhul said...

mudahnye..hehe

hamka said...

benda mudah, tak payah tulis panjang panjang. : )

cik Anggur said...

TERBAEK HAMKA !!!!

CikKak said...

erkk....ok....

hamka said...

ingat nak tulis panjang, teringat hari ni hari jummaat, pergi dulu, nak tolong bilal dan siak hampar sejadah di masjid, woha!

Mama Rocks said...

dah lama tunggu entry macam ni

Mama Rocks said...

waaaa pendek aje..aku komen dulu baru baca hahaa

UMMI YL said...

camana pulak nak jadi suami soleh??

UMMI YL said...

hihi..saja nak tau jugak..:)

Nur Rashidah Muhamad said...

ambik na & adha jadi model ek?hehehe...

applemints said...

tp saya suke sgt ble hamka ckp apa saje...esp psl politik...we hv d same thinking...siyesly...nape ramai yg xsuke ble hamka ckp psl politik ek? sbb bkn toh yg dieorg nk denga kot ek... hamka, u juz write wateva...n i'll luv it... thank God i found ur B.L.O.G. :)

Diana @ BKKC said...

mudah diajak berbincang.itu Ok
mudah diajak bersetubuh. itu tak dapat den nak komen...

ashekinbanan said...

Huraikan la kasi pnjang, ni baru nak baca, da abes...

emak. bukan penari tiang said...

oh yes! aku tergolong dalam isteri solehah rupanya!

kuikuikui!

Anonymous said...

Aku isteri yg selalu mgajak bersetubuh!

Woha!

En_j

Herlina Senin said...

hehe...baru feeling baca...berazam nak praktis kan tips2 nya..rupanya pendek je tipsnya ek..haha hamka mmg la buat org gelak je di hr Jumaat ni ;p

i wanna said...

adeh~~..
mendalam sungguh~~=,=

hamka said...

khutbah jummaat tadi cerita pasal hudud. ni dari masjid kerajaan.

minggu lepas aku solat jummaat juga cerita tentang hudud, dari masjid pembakang.

kesimpulannya.

aku sebagai orang islam, sokong hudud.

err. adakah ini komen berunsur politik?

Perempuan Isteri Dan... said...

Entry Tuan yang sangat ringkas n nice.

anasu no haha said...

mu patut tulis mudah diajak bersetubuh oleh suaminya saje. ngehehehe.

Anonymous said...

mantap!

unknown said...

salam. bro, saya x berniat deskriminate. tp kenapa bersetubuh menjadi isu penting sgt smpai senang ajak bersetubuh=isteri solehah. why is it like pmpuan/isteri utk seks dan kepentingan lelaki je?

hamka said...

miss labi:

note for 'slower' or common sense?

hidayah:

Sorry, when u ask me this, u are not qualify for solehah title.

woha!

unknown said...

tak.saya x tanya saya qualify ke x. lagipun, solehah atau tak saya nnt bukan bro yg tentukan pon.saya tak rasa khadijah menjadi isteri solehah kerana senang diajak bersetubuh semata.saya tanya kenapa perlu ada qualification tu. saya baca blog bro.suke.dan selalu. bnyk input yg kdg2 sempoi tp bermakna.jadi, cuma tergerak utk tanya pd bro yg lebih tau n berpengalaman. kenapa penting sgt bab tu? saya faham, kene taat suami. tp isteri bukan utk tu semata kan?

Bijen M. said...

Cik Hidayah patut tahu apa tugas seorang isteri kepada suaminya.
Sekiang!

hamka said...

hidayah.., aku gurau jer bab qualify tu, sebab tu ada woha kat belakang..

aku cakap 'solehah' dari sudut mata lelaki, bukan dari sudut wanita.

apa yang lelaki redha, yang buat wanita masuk shurga.

1) senang berbincang, jika mereka cakap nak rantai mas, bincang, lepas tu suami cakap, tak perlu, merekapun setuju, suami sukalh-contoh!

2)bab setubuh-, suami pantang sebenarnya bila ajak setubuh isteri tolak, ni aku nak bagi nasihat jika nak jadi solehah di mata suami, andai kata korang menolak ajakan suami bersetubuh dengan alasan yang munasabah, seperti demam, sakit kepala atau haid, JANGAN LUPA, qadha ajakan itu secepat mungkin, kalau boleh sebut perkataan ini:

'BANG, SEMALAM MAAF TAK DAPAT SETUBUH SEBAB PENING KEPALA SANGAT. SEKARANG DAH BAIK, WALAUPUN ADA PENING SIKIT, TAPI DAH OK DAH, JOM QADHA SETUBUH!

Woha!

unknown said...

kehkehkeh... ok2. trima kasih =)
bijen : ye..doakan la saya jadi isteri yg dapat memenuhi tugas.akan datang. insyallah.

Living Seed said...

Hidayah: By the Way sex adalah benda yg menarik, sex dpt mengeraktkan kasih sayang jika dilakukan mengikut sunnah!!!

Sex juga dpt mengalirkan chi-chi atau aura2 positif dalam diri kita!!

Wanita puas,laki pon puas maka kasih sayang pon makin erat..wohohohohoo

hamka said...

aku ingat living sex tadi, rupanya, living seed. he he

Living Seed said...

hamka, tu la dok pikiaq "benda" tu byk sgt!!

takpa pasni sila men 'solehah' kan bini anda nanti..
wohohooho :P

faz said...

wow
najihah dah besarr

Anonymous said...

salam.... memg btul tue pa yg bro hamka ckap. ak sbg lelaki, slalunya kalau ajak pompuan main, klu pompuan tu x nak, mcm mau je aku menampar.....

suami soleh

Anonymous said...

terbaik en hamka.
tepat, jitu dan padu.

tak panjang2 macam selalu. pendekatan ringkas macam lagi mudah orang nak digest entry en hamka :)

@hidayah
isteri yang solehah tak pernah menolak, kecuali waktu tertentu, dan suami beriman akan fikir tentang :"waktu tertentu": isteri jugak. jangan risau.

hehehe

insanpelupa said...

Hamka, next entry wat "lelaki soleh lak.." cadangan je..

Anonymous said...

Memang best bersetubuh dengan somi, tapi kalo tahu somi pernah berzina best kah? Tambh dh thu semua adegan seks mereka..ckp apa yg takde..bath tub, sex and food, bj jgn katalah.. Dah dasar perempuan gila seks..kalo dia jumpa hamka pun tak teriman dibuatnya..hehe

P/s: hilanglah nikmat bersama suami ap yg tinggal tjawab supaya suami tidak berzina..apa buleh buat jasad yg sama.. Ya tuhan ikhlaskan hatiku..kalian beruntung!ada tips?

hamka said...

Aku gelak bila baca komen mamat ni;

(((salam.... memg btul tue pa yg bro hamka ckap. ak sbg lelaki, slalunya kalau ajak pompuan main, klu pompuan tu x nak, mcm mau je aku menampar.....)))

baca komen aku tak gelak lagi, bila baca nick name dia, kelakar gila babi!

Anonymous said...

HAHAHAHA tul lah bro nick name dia SUAMI SOLEH tak tahan tu!!!

mencari hidayah said...

aku suka cara cik hidayah bertanya! cool! cara tanya mmg org nak belajar! ermmmm cik hidayah ke puan hidayah! woha!

hamka said...

boleh buat tajuk Harian Metro tu:

SUAMI SOLEH MENAMPAR ISTERI KERANA MENOLAK AJAKAN BERSETUBUH.

Woha!

uan609 said...

tak suka metro sbb pernah letak tajuk muka depan "Suami Rogol Isteri"!
Ada ke patut??

miss nina said...

2 tips yg nampak mudah tetapi mencabar. sama-sama fikirkan

hamka said...

patut tajuk hot metro adalah:

ISTERI TOLAK AJAKAN SUAMI BERSETUBUH.

kan?

ps: komen 'Mama rocks' juga mencuit hati.

Adlilatun Nur said...

:)

UMMI YL said...

suami dan isteri adalah satu perkongsian..ya, isteri wajib terima ajakan suami dan suami wajib terima ajakan isteri...kedua2nya dilaknat malaikat jika tak memenuhi hajat diantara satu sama lain...


saya harap entry ini tidak chauvinis..

lelaki sukalah bab ni...
tetapi dalam rumah tangga memang bukan seks semata..suami juga ada peranan untuk memberi kepuasan kepada isteri dan isteri wajib begitu...

orang selalu habaq wanita tu solehah atau tak solehah..tapi sebelum kita dok seronok pasal bab setubuh menyetubihi ni,,soleh kah lelaki tu..??

dalam rumah tangga, tak wajib isteri masak, hantar anak pi sekolah, kemas rumah dll sebab tugas utama ialah melayan suami..tapi kesian suami yang tak soleh ni..dahla isteri kena pikul tanggungjawab suami..suami tau nak seks sahaja..dah tu sebab isteri penat entah puas ntah tdak...memalukan kalau suami yang pas seks tidur terus...

entry ni takda kena mengena dengan saya dan suami...cakap hamka memang betul tapi saya khuatir ramai pengomen lelaki yang chauvinis..tau seronok saja!!

nafsu sekali sekala perlu dididik....

Anonymous said...

Lelaki adakala jadi terlalu kejam kerana nafsu

Dr. Bentara said...

fuh!

tuan ahmad said...

uiks... semalam mmg syok. hehe

SUAMI MELAYU said...

METRO tabloid sampah!!!! tapi MELAYU suka citer2 mcm ni!!!!

unknown said...

er...
bro keretamayat : sebenarnya, apa yg saya nak tanya td ada kaitan dgn ape yg kak RULZA ckp tu. (lebih kurang la). tp x tau nak susun supaya senang baca n x meleret.hehe. nak tanyanya, wajib gak ke kene taat bab tu kalau hak n kewajipan/kesolehan suami tu pun amatlah daif. katakan, suami plak jenis gila seks yg main pukul2 atau ganas yg buat isteri takut nak bersama. kira berdosa gak x kalau tolak?
kak RULZA : " isteri wajib terima ajakan suami dan suami wajib terima ajakan isteri...kedua2nya dilaknat malaikat jika tak memenuhi hajat diantara satu sama lain..." <---err...btol ye ade hadis kata cani?saye igt isteri je. maaf..x cukup ilmu lagi.
mencari hidayah : dan2 je.. cik hidayah lagi.thats why bnyk tatau n bertanya. =p

musafir hina said...

wah cik...
available..

Unknown said...

Exactly correct bro hamka.. :)
Asas kepada isteri utk masuk syurga dengan mudah tanpa di hisab.. Mengikut segala kemahuan suami selagi tidak menyalahi syarak dan tanpa paksaan.. Yeahhh!!!!

Mudah dan efektif.. :)

jas imran said...

ha ha hamka...

qadha setubuh ye...
qasar setubuh boleh dak?
jamak setubuh?

wohawoha!

kundi said...

hahaha....SUAMI SOLEH, bunyi serius seperti kau serius berkata-kata, tapi bagi aku sangat lawak.adakah, ajak pompuan main itu kau nak berzina, atau maksud kau kau ajak bini kau main. tu yang sedikit konfius. adoi...by the way,hi cik hidayah.=b

hendrik said...

cik hidayah:

antara aku, mencari hidayah, musafir hina, dan kundi....yg mana satu menjadi pilihan di hati kau....?

wooohhhaaa!!!!!

Anonymous said...

Kongsi pengalaman,

Untuk para-para istri aku nasihatkan kekadang tak perlu pun sampai suami ajak bersama. Dari riak wajah, senyum kucing, atau tangan bergerak macam sotong, meleset-leset macam bayi atau apa-apa saja gerak mata dan gerak tubuh. Kita sebagai istri patut dah tau. Pelawa dia dan bagi sampai dia tersandar. Kalau dia puas dia akan pastikan istrinya puas sama. Lepas tu pasti dia tak akan kisah bab masak atau kerja rumah lain.Masak tawar pun dia kata tak pe boleh cecah garam, masak masin pun tak pe boleh tambah air. BIasanya dia tak akan merungut, kalau nasib baik dia akan tolong bereskan kerja rumah tanpa diminta.Istri pun kalau suami tolong buat keja rumah tu berpuas hati saje walaupun tak seperti diharap maklumlah lelaki. Jemur kain baju pun berpintal-pintal. Basuh pinggan berminyak. Cakap saja TQ darling.Suami kalau sexnya di patuhi dia tak akan complain bab lain... percayalah..


Istri Beruntung.

scorps said...

Isteri solehah?
si isteri selalu ingatkan suami bila dah masuk waktu solat agar terus ke masjid utk tunaikan solat berjemaah...
huhuhuhu

Mama Rocks said...

hahahaa...sensasi gila headline metro hamka tu

Anonymous said...

jgn kacau cik hidayah...
aku punya laa....


woha!

Akulah Aqilah Itu said...

Jawapan! Haha. tapi betullah. =)

-Incek Fik- said...

Dari duduk bersemak dalam rumah, baik ajak isteri berjimak.

Woha!

Anonymous said...

to kundi :
sbenarnya aku blum kawen lagi. komen atas tu cuma prasaaan yg aku dpt bygkn "kalau aku lah" yg berada di tmpat tu,sbg suami. mgkn bl dah kwn nnti. berzina pun mcm x pernah lah juga. patut aku x letak nick SUAMI SOLEH, tp BAKAL SUAMI SOLEH, kerana itu lah angan-angan ku...

BAKAL SUAMI SOLEH

Anonymous said...

Kalau isteri menolak, bisikan pada dia "kalau abang ada pilihan lain", pasti you tak ada dalam senarai "dilaknat sampai ke pagi"...

ohyeaaa

-putat-

Ridhwan bin mohd yunus said...

isteri susah di ajak bersetubuh biasanya memang susah nak berunding..

dia cakap.. dah tak ada hati..

Anonymous said...

aku setuju dgn Ruzla. Jgn bagi isteri penat sgt kalau tak nak dia menolak seks. Tapi bab kalau suami puas suami akan rajin bantu isteri, tu aku rasa tak setuju sgt.

Hamka, aku pun nak Hamka buat entri suami soleh pula. Selalu usteri ja kena bagi nasihat hingga lelaki dah tak tau mana letak diri dan tanggungjawab mereka.

Isteri hanya manusia biasa di akhir zaman yg dlm ketaatannya ada kederhakaan kerana ada suami yg tak menghargai mereka. Dlm memberi cinta dan kasih syg pada suami, isteri juga mharap cinta dan kasih syg dari suami, diharapkan para suami juga memainkan peranan.jgn cuma harapkan layanan isteri tapi dia sndri selalu mengabaikan perasaan isteri.

Harap Hamka tolonglah refresh kan pemikiran suami2 soleh.

Wan Perlis said...

mudah diajak bersetubuh

Akim Iqbal said...

Wo ha ! Lambat komen. hahaha.




Sekian,
Bot tak besar tak kecik. Bot sedang2

Akim Iqbal said...

Tlupa loguot plak dah. Huhu

Wadi AR said...

baru jejak. jwpn tepat bro

Mama Rocks said...

Ohh....
buat isteri-isteri, kalau suami anda buat request,isteri-isteri pun kena buat request juga...suami pun kena berhias juga untuk isteri, jangan le asek berkain pelikat je! dan warning supaya gosok gigi + floss+ pakai mouthwash!
you ask for 50%, you'd better give 50% too!
woha!!!

Anonymous said...

aku skong pendapat suami soleh tu.kite akn rasa gram apabila isteri x nak bg. bile tgok muke die, wlu pkai dress cntk mcm mn pun, mcm nak terajang je. apa lg klu die snyum2. wlu mcm mn sdap pun masakan die, kt komen kurg garam lah.. apa lah.. mcm2 lah. pkoknya smua yg dia buat rasa tak kene. pa lg klu die dah tolak, buat dun know je..... tp tu cma prasaan dlm ht yg dipendam je... tk lah smpai tampar n trajang btul2. suami soleh apa klu mcm tue...woha!!!! jgn mrah.

Unknown said...

Berbincang sambil bersetubuh.. Baru ada feelllll...

Ps: Putat ku suka comment ko padat.

Anonymous said...

tau pun, snang je nak jd isteri solehah... relakan je suami2 anda berpergian krana agama. siapkan smua klengkapannya,baju2, beding, n pa smua. klu anda mnangis, jgn lihatkan air mata pada suami anda. bahaya!!!
kat rmah ktika dia berpergian, jaga dri n anak2 die ngan baik. hdupkn amalan agama dlm rmah. tu pun ckup lah.....

SOLEHUDDIN said...

cik hidayah nak jadi lebih solehah jadi makmun saya num:2 InsyaALLAH..

Woha!!

Jejaka Idaman. said...

untuk menjadi isteri yang solehah, senang je sbutan die,tp sgat2 susah nak bt, TAAT.

Anonymous said...

((P/s: hilanglah nikmat bersama suami ap yg tinggal tjawab supaya suami tidak berzina..apa buleh buat jasad yg sama.. Ya tuhan ikhlaskan hatiku..kalian beruntung!ada tips?))

Assalam Puan Anony.

Ada ustaz kata, Allah swt bagi contoh dalam al quran tentang ahli syurga ialah isteri Firaun dan Mariam a.s.

Seorang, suaminya dilaknat oleh Allah...tetapi dia contoh yang Allah swt sebut sebagai ahli syurga.

Seorang lagi tak bersuami...

Kemudian Allah swt beri contoh dua ahli neraka...isteri Nabi Nuh a.s dan isteri Nabi Luth a.s.

Dan...kedua-duanya tidak diceraikan oleh suami mereka yang merupakan kekasih-kekasih Rabbulalamin.

Kita tak faham agama ni....hanya tuhan dan Nabi sahaja yang faham.Terimalah apa sahaja ketentuan tuhan dengan hati yang besar...sesungguhnya kehidupan dunia amat sementara....jika kau benar-benar yakin.

Khalid

jejaka mengidam said...

salam, ada tempat nak blajar jd isteri solehah. cube cari2 kat kawsan anda msing2 rumah yg stiap hr ahad ada wnta kumpul rmai2 dihantar oleh suami dan bapa yg bejanggut2. kat dalam tue mreka dgar hdis2 nabi dan kisah sahabiah2. x de crita yg b'unsurkn politik, ekonomi dan sbgnya. pas tu ada nasihat khas tips2 nak jd isteri solehah. tmpat tu avaiable d sluruh Malaysia. x de byar yuran, pendftaran atau apa2. dressing bebas tapi sopan.

tu pun kawan sy lah yg gtau, dia hntr isteri die kat ctu. stau sy dlu isteri die minah rockers, skrg dah jd ninja. terign jugak nak bawa org rmah kat ctu, tp mslhnya blum ada org rmah. klu cik Hidayah nak jd isteri solehah, sye bole bawakn ke ctu.

hendrik said...

cik hidayah menjadi rebutan disini....cik hidayah!!!oohhh cik hidayah....dimanakah dikau..?
sudikah dikau menjadi suri daihatiku...?
wwwooohhhaaaa

Anonymous said...

isteri mntk rantai emas, x dpt..suami happy. suami HAPPY( wpun isteri x happy-isteri tak tnjuk). bgs isteri mcm ni blh diajak bncg.blh consider.isteri:tak pelah,suami x mampu lg, tp mampu beli rokok berkartun-kartun.blh belanja kwn sana-sini.

isteri pening2 sikit, penat urus ank dan mcm2, kerja di office + rumah, suami kje kat ofc je.kat rmh rehat.suami mntk sex, isteri tolak, suami pantang, isteri always on jer, asalkan suami GEMBIRA.

amboih, menang belah dia sajer.mentang2 lah syurga kat bwk tapak kaki dia. dia sj yg btl.nsht isteri jrg nk dgr.

ader kwn ckp ketaatan tu kaitan penuh dgn tanggungjwb.

best ke nak taat pd suami yg x penuhi tanggung jwb sepenuhnya?bab batin je lah fokusnya. batin tu termasuk jgk pengisian agam dlm jiwa isteri.jgn lupa.atau mmg tah pernah tahu.

sila jwb pakar2 rmhtgga sekalian...

- todayswoman

mohd badrul bin abdul rahman said...
This comment has been removed by the author.
mohd badrul bin abdul rahman said...
This comment has been removed by the author.
bard619 said...

Wanita hiasan dunia
Seindah hiasan adalah wanita solehah
Yang akan membahagiakan
Syurga dalam rumahtangga...

Anonymous said...

yg sy fhm hamka nk ckp: kene TAAT suami. that is so-called solehah.
saya suka juga baca blog ni.utk fahamkan ttg apa yg saya tak fhm. cuma kdg2 saya risau fokus blog ini.jgn sampai org suka blog ini kerana ia terlalu telus membicarakan urusan di dlm kain.mayb blh guna perkataan yang lebih manis.

setubuh -> 'bersama'

maka keluarlah pengomen2 yg jahil tp mengaku beriman.

-cendering

Anonymous said...

lelaki ade 1 nafsu: sex
wanita ade 9 nafsu: slh 1 ialah material.

sex nak kne penuhi. tp bila ajk g shopping, mampu ke lelaki alim semua nk penuhi?tu bru 1.

isteri membazir duit saja,suami membazir air mani saja.

kalau nak yg 1 itu always ON, penuhilah yg 9 itu krna nilainya sama.

-cendering

-cendering

Anonymous said...

Aku sokong 100% pada pengomen "suami mengidam" walau dia belum jadi suami.

Sebab aku pun dulu seorang istri yang rock. Bila suami aku pujuk-pujuk gi tempat orang berkumpul setiap pagi Ahad tu. Banyak membawa perubahan. Mula-mula memang rasa sangat beban. Muka masam je walaupun semua orang senyum tengok aku. Pakaian aku ikut suka saja. Tapi suami aku tak pernah paksa bab pakaian dia cuma cerita pakaian istri-istri nabi dan sahabat begini-begini. Aku pun jawab itu kan dia orang. Aku kan banyak dosa.

Setelah semakin lama aku gi kat tempat org berkumpul tu semakin suka pulak aku. Akhirnya aku sendiri ubah (kehendak Allah) keterampilan aku. Labuhkan tudung dan pakai stokin. Suami just senyum je. Kawan-kawan pejabat pulak suka dengan perubahan aku. Dia org kata sejak pakaian aku berubah, perangai aku pun jadi baik suka tolong orang dan tak mudah melenting.

Yang pasti hidup jadi sungguh bererti.

Bab nafsu istri nak shoping sakan tu tak akan jadi masalah jika suami rajin ke surau/masjid dan istri rajin gi tmpt org brkumpul hari Ahad tu. Nanti akan jumpa titik pertemuan dimana suami yang suruh shoping istri pulak tak nak sebab nak guna duit tu untuk perkara yang lebih bernilai untuk kita.
waullahualam.

Menusuk Hati said...

Jangan lupa buktikn kesolehan anda malam ni.woha

unknown said...

hehehe..saye tggu jawapan encik kereta mayat je. yg lain2 tu tak mampu nak jwp. haha.
solehudin : Woha! =D

ISTERI AGAK SOLEHAH said...

hamka tolong jawab sikit ye..
kalau suami yang tolak ajakan isteri, macamana tu?
isteri ada hak kan?

kaum adam sekalian...jangan asyik fokus isteri tolak ajakan suami. ada juga suami yang kedekut bab nafkah tang tu tau.
bila isteri memberontak dia kata isteri tak to'at laa... masuk neraka marah suami la.. kuanghajaq ngan suami laa...

sekian. woha woha woha!

Anonymous said...

bagus cik hidayah..cik hidayah kena jadi mawar berduri. lelaki yg soleh hanya utk perempuan solehah..lelaki yg soleh & jaga adab xkn bersenda gurau dgn perempuan yg bukan mahramnya wlpn hy sekadar komen di blog popular en hamka nie kan..sy rasa, lelaki yg soleh wlpn hanya sekadar bergurau 'nak peristerikan cik hidayah'.tp dia xkan buat komen cm gitu kot..lelaki soleh jg adab2 pergaulan,jg tutur kata dgn perempuan yg bukan mahram..komen di blog juga adlh sebahagian dari tutur kata..
-luluhawa-

unknown said...

anonymous luluhawa : saya anggap mereka bergurau je. =) xde ape. hehe.insyaallah, sama2 strike utk jd wanita solehah n lelaki soleh. x kira sebagai isterisuami,anak, ibu,ayah atau ape juga. =)tp yg utama,sbg hamba Allah.

Anonymous said...

walaupun hanya sekadar bergurau,tp itu boleh menjadi ukuran sejauh mana tahap kesolehan kita & akhlak kita sebagai org beriman
-luluhawa-

Anonymous said...

Keh keh keh..

Tuju pada cik/puan luluhawa dan hidayah

-faridajir-

hamka said...

banyak sangat soalan aku jawab satu sahaja malam ni, lain kali pulak aku jawab.

bab suami menolak ajakan bersetubuh.

jawapan:

Apa kata puan beli pil Viagra atau Buah Goji (Wolfberry China) dan bancuhkan secara rahsia dalam air kopi suami puan.., (cara bancuhan perlu rujuk kepada doctor takut terlebih dos), lepas tu hidang pada suami puan, dan bersedialah untuk mandi wajib!

woha!

ps: boleh gadai gelang emas untuk beli viagra, he he.

hamka said...

soalan lain, bagaimana nak mencari suami soleh?

jawapan.

jika kau jumpa ustaz atau ulamak yang soleh, yang mana bini mereka nampak bahagia, maka yakinlah kau bahawa ustaz atau ulamak itu adalah suami soleh.

jadi,tak perlu cari lagi, terus bermadulah!

Woha!

Chameleon said...

maka, aku nak kahwin!!!

Anonymous said...

Assalam

Cik Hidayah sayang..let me make you more focus sista...

Calon-calon suami soleh, solah Subuh berjemaah di awal waktu di mana azan diazankan....sampai tua, bongkok seribu dan mati.

Calon-calon isteri solehah, solah Subuh awal waktu di bahagian yang sama didalam rumah....sampai tua, bongkok seribu dan mati.

Selain itu....fatamorgana.
Laksanakanlah apa apa tanggungjawab sebagai suami atau isteri sebaik mana sekali pun...soalan pertama Rabb ialah solah. Jika tak lepas...amalan yang lain tidak akan dikira....eeerrr..termasuklah amalan "bersama" (Chendering) yang mengasyikkan. Woha!

Nutshell: Pastikan anda gerak pasangan anda Subuh ini! Woha!!!!!

Khalid

lobai cool+hensem said...

salam...

apesal muka budak duaorang yg dieksploitasi tu macam bapak dia?

ps.jangan galak sangat cerita pasal laki bini,takut nanti menjadi asbab budak budak bujang yg baca dan terangsang lalu membuat detour ke web yang taksepatutnya...lalu ........lu pikirlah sendiri......

salam ukhwah & ampun maaf

Anonymous said...

Assalam

Ooopss!!...bagi yang belum kahwin....eeerrr...kuncilah jam untuk bangun Subuh!Woha (kuasa dua)!!

Fatimah Az-Zahra Ali said...

Salam,

saya juga sebagai umat islam menyokong hudud sebab hudud tu hukum Allah dan kita sebagai manusia hanya menumpang saja di atas muka bumi ini.

lagi pun hukum Allah adalah yang terbaik dan kita tak perlu pertikaikan lagi.

GayaPulangKPJalan said...

Assalam,
Doa kebahagian keluarga : 'Ya Allah! Berilah kami, isteri kami, anak cucu kami sesuatu yang menggembirakan hati dan jadikanlah kami sebagai ikutan orang-orang yang taqwa'....amin
Aminkan tuan2. Barakallah

p/s : abam khalid minggu ni ada balik kg ka? boleh jupe di sejid KB

Anonymous said...

Assalam

Insyallah, minggu ni tak balik Kuala Terengganu ada kursus 3 hari di KL.....doakan dapat ke SP.

Kampung saya akhirat tuan. Kampung yang lain hanya sementara......I love you bro!

Khalid

Anonymous said...

Assalam,

((Sesungguhnya solat merupakan amalan yang pertama sekali dihisab. Jika sempurna solat, maka sempurnalah amalan-amalan kita yang lain".))

aku ambik dari blog Aididleaks....the next Umar in line....

Khalid

Anonymous said...

salam..

untuk entri ini, Hamka dengan beraninya menampilkan anak-anaknya sebagai hiasan kepada tajuk seperti tersebut..

Soalan.
1. Mengapa tiada ulasan tindakan verani ini?

2. Dari sudut pandangan kanak-kanak, ape sebenarnya hamka nak share?

3. Jawapan yang pendek itu telah diulas oleh orang bujang lebih banyak, di manakah jawapan 'kisah benar' isteri solehah? ahliah hamka contohnya? Woha!!!

4. Jika dengan soalan ini, jemaah masturat dapat dibentuk? boleh tak sy nak cik hidayah join? Wohaa!! lagi!!

-JTI

Anonymous said...

waw!!! entry kali ini lah yang paling banyak komen dan pengomen. mmg btul2 best. kalau gni, matlamat ke arah 70 juta penduduk makin cerah nampaknye...


ikan josh

Anonymous said...

untuk bai khalid bai, Allah qabul farma...


ikan josh

Skymatrix said...

Assalamualaikum,

Nampak memang mudah (macam komen sesetangah pembaca) tapi sebenarnya berat / susah / payah nak dilaksanakan...

Kalo berjaya buat InsyaALLAH aman rumahtangga...

Wassalam.

Anonymous said...

Kalau isteri menolak, bisikan pada dia "kalau abang ada pilihan lain", pasti you tak ada dalam senarai "dilaknat sampai ke pagi"...(putat)

ini ayat yang x sedap didengar. "kalau abang ada pilihan lain" dan "dilaknat hingga ke pagi"... huhuhu :(

Anonymous said...

ye.tak suka hamka tulis politik.sebab berat sebelah. tidak duduk ditengah-tengah.umno bukan baik semua.Pas bukan buruk semua.
bila bicara politik, tulisan bukan berdasar 'agama'.ia lebih kepada emosi.

isu rumah tangga terbaik.ada ghairah.ada tips.ada power.ada gurau.macam-macam ada.

Anonymous said...

ye.tak suka hamka tulis politik.sebab berat sebelah. tidak duduk ditengah-tengah.umno bukan baik semua.Pas bukan buruk semua.
bila bicara politik, tulisan bukan berdasar 'agama'.ia lebih kepada emosi.

isu rumah tangga terbaik.ada ghairah.ada tips.ada power.ada gurau.macam-macam ada.

TheBentPencil said...

you forgot to add one brother: jaga makan minum suami.

tu ajaran ustaz syariah saya dulu: dua benda paling penting si suami yang si isteri kena jaga: 1) makanan dia, dan 2) tidur dia.

woha!
(nak jugak)

hamka said...

RULZA said...
saya harap entry ini tidak chauvinis..tetapi dalam rumah tangga memang bukan seks semata..suami juga ada peranan untuk memberi kepuasan kepada isteri dan isteri wajib begitu...orang selalu habaq wanita tu solehah atau tak solehah..tapi sebelum kita dok seronok pasal bab setubuh menyetubihi ni,,soleh kah lelaki tu..??dalam rumah tangga, tak wajib isteri masak, hantar anak pi sekolah, kemas rumah dll sebab tugas utama ialah melayan suami..tapi kesian suami yang tak soleh ni..dahla isteri kena pikul tanggungjawab suami..suami tau nak seks sahaja..dah tu sebab isteri penat entah puas ntah tdak...memalukan kalau suami yang pas seks tidur terus...entry ni takda kena mengena dengan saya dan suami...cakap hamka memang betul tapi saya khuatir ramai pengomen lelaki yang chauvinis..tau seronok saja!!nafsu sekali sekala perlu dididik....

-----------
Hamka said: aku setuju, didiklah nafsu dengan banyakkan iktikaf di masjid, sehingga isteri rindu nak bersetubuh lalu bila balik iktikaf, isteri yang terkam, woha!

-----------
SUAMI MELAYU said...
METRO tabloid sampah!!!! tapi MELAYU suka citer2 mcm ni!!!!

---------
Hamka said: bukan melayu, malies!

---------
Hidayah said...
katakan, suami plak jenis gila seks yg main pukul2 atau ganas yg buat isteri takut nak bersama. kira berdosa gak x kalau tolak?

----------
Hamka said: Kalau ganas tahap mencedera itu dah kena mengadu kat jabatan ugama dan polis, tapi jiak suami nafsu seks tinggi dan isteri tak mampu, eloklah.. (tengok kiri kanan jap), eloklah berpoligami(baca sambil berbisik)

hamka said...

jas imran said...
qasar setubuh boleh dak?jamak setubuh?

Hamka: Boleh! Kadang kadang waktu anak tak tidur lagi tapi stim, elok jamak jer jimak.
woha!

----------
todayswoman

best ke nak taat pd suami yg x penuhi tanggung jwb sepenuhnya?sila jwb pakar2 rmhtgga sekalian...

-------
Hamka: tak best!

--------
cendering

mayb blh guna perkataan yang lebih manis.setubuh -> 'bersama'maka keluarlah pengomen2 yg jahil tp mengaku beriman.

-----------
Hamka: dulu aku tulis, berlaga lubang kencing, orang marah, lepas tu aku tulis bergeser pusat, orang marah, sekarang aku tulis bersetubuhpun orang marah, adoi hai.

hamka said...

Khalid: Pastikan anda gerak pasangan anda Subuh ini! Woha!!!!!

Hamka: gerak awal sikit, dalam 30 minit, sebelum solat subuh, boleh setubuh, woha!

lobai cool+hensem: apesal muka budak duaorang yg dieksploitasi tu macam bapak dia?

Hamka: memang anak aku!

Fatimah Az-Zahra Ali : saya juga sebagai umat islam menyokong hudud sebab hudud tu hukum Allah dan kita sebagai manusia hanya menumpang saja di atas muka bumi ini.

Hamka: saya juga menyokong hukum menghukum isteri menolak ajakan suami bersetubuh di atas punggung unta, he he

hamka said...

-JTI
untuk entri ini, Hamka dengan beraninya menampilkan anak-anaknya sebagai hiasan kepada tajuk seperti tersebut..

Soalan.
1. Mengapa tiada ulasan tindakan verani ini?

(Kerana tersikpa eja berana dan verani, orang tak paham.)

2. Dari sudut pandangan kanak-kanak, ape sebenarnya hamka nak share?

(letak pelakon dewasa mereka banyuak dosa, letak pelakon kanak kanak kurang dosa-sebenarnya entry ni pendek, nak panjangkan entry aku letak gambar, hu hu)

3. Jawapan yang pendek itu telah diulas oleh orang bujang lebih banyak, di manakah jawapan 'kisah benar' isteri solehah? ahliah hamka contohnya? Woha!!!

(isteri aku cakap dia ada komen tapi tak bagitahu nickname, susah lah nak bergurau bab poligami camni, hihihi)

4. Jika dengan soalan ini, jemaah masturat dapat dibentuk? boleh tak sy nak cik hidayah join? Wohaa!! lagi!!

(cik hidayah, jangan lupa bagi aku bunga telor)

------------
TheBentPencil said...
you forgot to add one brother: jaga makan minum suami.tu ajaran ustaz syariah saya dulu: dua benda paling penting si suami yang si isteri kena jaga: 1) makanan dia, dan 2) tidur dia.

Hamka: aku ada tulis dalam buku pertama aku bab ni, belum cetak lagi, insyAllah, hujung tahun ni.

hamka said...

ps: aku jawab mana yang sempat, mana mana email dan komen yang aku tak respon itu adalah kerana aku cuai, maafkan aku.

Rina Rahamat said...

kalau suami soleh insya-allah dpt didik isteri jd solehah..

mencari hidayah said...

@istr beruntung: aku setuju ngan ko! aku rasa ko paham entri ni! ermmm cik HIDAYAH nak jadi istri beruntung tak? woha!

pendosa said...

isteriku slalu ungkit pe yg bg kt aku..n slalu juge tolak ajakan tok brsama (aku sgke baik die x brape sehat). de gak die marahkan aku n slalu kate die akn igt smpai bla2 dan x dpt maafkan aku. tpi aku bgtau die, aku tetap maafkan die wlaupun die tidak mnta maaf (walau hr raye skalipun). cume aku brharp n brdoa die dpt hidayat tok jd org solehah n karkunah (de pk umat).

adam said...

Wahhh jatuh hati lah dengan cik hidayah walau sekadar membaca komennya sahaja..

hamka said...

wah wah wah, saham aku merosot teruk dengan kehadiran cik hidayah,ha ha ha

Anonymous said...

insan berdosa : ada pulak istilah karkunah ya. ahaaaaks..
cik hidayah karkunah aku.... hhahaha

geli mat

Anonymous said...

Komen jangan tak komen...

Aku nak komen pasal gambar hiasan.

Kalau boleh lain kali pakaikan model sambilan tu dengan pakaian muslim dan muslimah. Model dalam blog yang populer sangat mempengaruhi pembaca.

Hanya pendapat.

hamka said...

pendapat di terima, malam ni aku suruh anak aku ambik gambar pakai tudung, dan upload, insyAllah.

Anonymous said...

Assalam

Ya Rabb jadikanlah anak-anak tuan rumah, anak-anak yang menyejukkan mata beliau...dunia dan akhirat.

Kumpulkanlah mereka kembali didalam jannnahmu yang terbaik...dan gembirakanlah mereka dari semua arah...

Jadikanlah iman mereka seumpama terumbu karang yang paling keras di mukabumi ini dan bukan seumpama buih-buih ombak yang berkecai diakhir perjalanannya.

Crying Judge

Anonymous said...

best nye kalu ada suami huhuhu


Kerana kita hidup untuk diuji.

couverv said...

lama x komen dekat kereta mayat, apa khabar ?

Anonymous said...

I nk ty psl suami yg ajak setubuh.. lps tu i dh berkhidmat kt dia.. tp i plak yg tak puas.. sbb dia cpt klimaks.. mcm mana tu en hamka??

-isteri tak puas-

Anonymous said...

siapa gerangan sebenarnya cik hidayah ni?

mcm spesel je.

cik hidayah, sila kenalkan diri anda


woha!

Anonymous said...

komen ku

Blog ini sangat bagus. Boleh beri ilmu ugama dan membuka minda . Kekadang kita tak terfikir akan sesuatu perkara itu. Atau mengangap remeh tapi sebenarnya amat besar ertinya.

Aku ingatkan blok ini kisah pasal hantu atau kesah hantu mayat. Tengok nama blok rasa tak nak baca. Ntah macam mana boleh terklik...

Ooo.. maaaacam-maaacam ada la.

Tahniah..Teruskan

N.Rompin.

nobody said...

Salam encek :)

saya sekadar ingin mengucapkan terima kasih sangat2...

pembacaan saya terhadap beberapa entry encik sangat mengesankan...

3 tahun lepas, housemate saye tunjukkan saye blog encek...tapi time tu saye macam takut + cuak = sebab 'kereta mayat'

yelah, time tu rase macam bnyk2nye dosa, amat tak sedianyalah...

dan pada akhir2 ni, saye kembali menjengah kerana saya ingin membuat persiapan terhadap kematian...(astaghfirullah, lambat benor insaf)...

dan rasa macam ruginya dulu lepaskan peluang tak bace, hanya sebab tengok tajuk...

isk isk

membaca beberapa post encek, sngt menyentuh hati ... sngt terpanggil2 untuk terus mencari dan menggapai cintaNya ...

antaranya :

*Dan jangan solat hajat kerana korang ada hajat, itu tak ikhlas namanya, tak makbul doa nanti kerana tak ikhlas, solat hajat di buat kerana perintah Allah. Amalan yang ikhlas adalah amalan yang di buat hanya kerana Allah, atau kerana perintah Allah, maka korang buatlah solat hajat kerana perintah Allah yang menyuruh orang susah bersolat hajat, jadi korang buat solat hajat bukan kerana korang ada masalah, tapi korang buat solat hajat kerana perintah Allah yang suruh orang ada masalah buat solat hajat-, jadi buatlah solat hajat kerana itu adalah perintah Allah kepada orang yang ada hajat, bukan solat hajat kerana ada hajat, yang penting hanya kerana Allah!!!
(post: apa ada dengan cinta)

*Akhir kata.., bersyukurlah dengan nikmat ada suami.., walaupun pendiam kerana mereka faham hakikat cinta.., untuk itu buktilah kecintaan kamu kepada Tuhan, bangun di malam hari, bertahajud dan ‘enjoy the silence’ bersama Pencipta sekalian alam... kerana jika kamu tidak mampun ‘enjoy the silence’ dalam bertahajjud.., ketahulah, kamu belum cinta kepada Allah...
(post: suami pendiam)


terima kasih encek, muga Allah memberkahi encek sekeluarga...

alhamdulillah
alhamdulillah
alhamdulillah

terima kasih sekali lagi encek ^^

sekian, Assalamualaikum :)


*maaf komen tiada kaitan dgn post

fuad ansari said...

(",).. inilah yg dikatakan, benda mudah jgn disusah2kan..

Anonymous said...

kalau bawa berbincang tu memang boleh,sampai kepagi pun boleh.janji saya tak membantah segala keputusan yang suami saya syorkan dan dia buat keputusan tanpa perlu mengambil kira pendapat saya.inginkan status isteri solehah saya sebagai isteri yang telah bersuamikan dia 15tahun akur aja.bab yang lagi satu tu..berse....memanglah sepatutnya redha meredhai akan tetapi kekerapan redha tapi tak rela tu sememangnya wujud.manakan tidak bilamana pandangan,buah fikiran atau perasaan saya tak pernah diambil pusing sekali pun.suami beranggapan perlakuan intim ini dianggap sebagai memanja dan membelai saya,hakikatnya jauh panggang dari api.inshaallah setakat ini saya masih boleh menerima seadanya suami kerana dia belum lagi meninggikan suara atau menjentik saya.

Munn Jaafar said...

my sis pernah pesan,nnti dh kawin tolong potong kuku suami, jgn biar suami tido dlm keadaan lapar, bila nak tidur jgn pakai 'baju belacan'.. =)

asalkan suami redha dgn kita, insyaAllah jadi la isteri solehah..

GOKU said...

bestnye org yang dah berkahwin... T_T

Anonymous said...

Salam,seolah-olah riak dgn kisah seks kau lakibini..Sedang hubungan rahsia itu terlalu suci untuk di heboh.. Kau snggup orang lain teransang dgn ayat-ayat seks tak bertapis kau? Mana pegi kias, mantik? Kau dlm kubur, anak2 kau boleh stim baca blog bapak dia? Serius la sikit,,Sila Terima kritik dgn terbuka..Wassalam..

Anonymous said...

Salam,seolah-olah riak dgn kisah seks kau lakibini..Sedang hubungan rahsia itu terlalu suci untuk di heboh.. Kau snggup orang lain teransang dgn ayat-ayat seks tak bertapis kau? Mana pegi kias, mantik? Kau dlm kubur, anak2 kau boleh stim baca blog bapak dia? Serius la sikit,,Sila Terima kritik dgn terbuka..Wassalam..

farooq said...

kepada mr annoy kat atas ni! ko yg stim sebenarnya kan!! dasar otak kuning!! wasalam..sila terima dgn fikiran terbuka!!! woha!

Anonymous said...

Assalam

Bila anak-anak tuan rumah dah reti baca blog bapa dia...insyallah mereka dah dewasa dan matang. Dapat membezakan yang mana cerita seks dan yang mana bukan....

Jangan bersangka buruk pada anak-anak tuan rumah....mungkin mereka akan jadi hafiz-hafizah atau alim-alimah...tak ada masa nak baca blog macam kau dan aku.

he..he..terima dengan hati terbuka yer....

Khalid
P/s: Aku akan jadi saksi tuan tanah dunia dan akhirat tentang tulisannya yang baik...sangat-sangat baik....insyallah.

penyelam_tempur said...
This comment has been removed by the author.
Cik Siti Fairuz said...

@nobody

apa2 ibadah pun yg you buat (rujuk quote solat hajat hamka) hendaklah ikhlas. ingat ada 3 jenis ibadat ni:

1) ibadat si 'hamba abdi'
2) ibadat si 'ahli perniagaan'
3) ibadat si 'org2 yg merdeka'

walaupun ketiga2 diatas dpt pahala bila dibuat.. tp yg no.3 plg Allah suka. kalau nk paham ketiga2 jenis ibadat tsb, sila belajar agama mcm encik hamka ni.

nobody said...

@ cik siti fairuz

baik, insyaAllah cik
terima kasih atas ingatan
:)

Anonymous said...

Assalamualaikum...
saat ini saya merasakan cinta itu adalah fitrah,amanah dan anugerah dari Illahi yang hanya indah jika ia ada pada yang sudah halah yakni untuk yang bergelar suami isteri sungguh indah, selebihnya adalah fana dan dugaan...moga diizikan berada dalam kalangan hambanya yang solehah(isteri,anak dan ibu) Insya Allah...

..izu..

Terima kasih Tuan info...
Moga Allah merahmati Tuan dan keluarga..Aamiin..

Anonymous said...

Assalamualaikum...

Saat ini saya rasakan cinta itu adalah fitrah, amanah dan tanggungjawab yang di kuniakan dari Illahi hanya indah jika pada yang sudah halal yakni bergelar suami isteri, selebihnya hanyalah fana dan dugaan saja...indah

Moga diizinkan menjadi hambanya yang solehah(isteri,anak,ibu)Insya Allah...

Terima kasih tuan ilmunya...
moga senangtiasa dalam lindungan kerahmatan untuk Tuan dan keluarga....


..izu..

Anonymous said...

2 topik yang menjadikan komen banyak kaw2.

seks dan politik.

Anonymous said...

aku suke bace tulisan hamka, termasuk politik.tiada masalah kerana hamka tidak menyebelahi mane2. pendapat yg neutral.inilah yg kite patut dgr sbnrnye kerana jika kite dgr pendapat drpd penyokong sesuatu parti,pasti ad unsur berat sebelah di dalam tulisan mereka.

unsoul said...

woha aku baru kahwin.. alahamdulillah

hamka said...

couverv said... lama x komen dekat kereta mayat, apa khabar ?

(khabar baik!)

----
-isteri tak puas- said... I nk ty psl suami yg ajak setubuh.. lps tu i dh berkhidmat kt dia.. tp i plak yg tak puas.. sbb dia cpt klimaks.. mcm mana tu en hamka??

(dah jawab dah dekat komen diatas bab bancuh air tu!)

-----
nobody said... Salam encek :) saya sekadar ingin mengucapkan terima kasih sangat2...terima kasih encek, muga Allah memberkahi encek sekeluarga...alhamdulillahterima kasih sekali lagi encek ^^

(I want nobody nobody but you-cheh menyanyilah pulak)

-----------
Anonymous said...kalau bawa berbincang tu memang boleh,sampai kepagi pun boleh.janji saya tak membantah segala keputusan yang suami saya syorkan dan dia buat keputusan tanpa perlu mengambil kira pendapat saya.inginkan status isteri solehah saya sebagai isteri yang telah bersuamikan dia 15tahun akur aja.bab yang lagi satu tu..berse....memanglah sepatutnya redha meredhai akan tetapi kekerapan redha tapi tak rela tu sememangnya wujud.manakan tidak bilamana pandangan,buah fikiran atau perasaan saya tak pernah diambil pusing sekali pun.suami beranggapan perlakuan intim ini dianggap sebagai memanja dan membelai saya,hakikatnya jauh panggang dari api.inshaallah setakat ini saya masih boleh menerima seadanya suami kerana dia belum lagi meninggikan suara atau menjentik saya.

(untuk bahagia silalah jadi orang yang besar tapi bahagia dengan orang kecil)

---------
Munna said...my sis pernah pesan,nnti dh kawin tolong potong kuku suami, jgn biar suami tido dlm keadaan lapar, bila nak tidur jgn pakai 'baju belacan'.. =)asalkan suami redha dgn kita, insyaAllah jadi la isteri solehah..

(bini aku memang tugas lain dia adalah memotong kuku dan tolong memaikai seluar macam budak kecik aku ni, tangan kat bahu dia, ha ha ha)

-----------
Anonymous said...Salam,seolah-olah riak dgn kisah seks kau lakibini..Sedang hubungan rahsia itu terlalu suci untuk di heboh.. Kau snggup orang lain teransang dgn ayat-ayat seks tak bertapis kau? Mana pegi kias, mantik? Kau dlm kubur, anak2 kau boleh stim baca blog bapak dia? Serius la sikit,,Sila Terima kritik dgn terbuka..Wassalam..

(Ok.., kata mana lucahnya, aku nak delete?)

----------
Anonymous said... 2 topik yang menjadikan komen banyak kaw2. seks dan politik.

(kalau kutuk Umno tak ramai yang komen, tapi jika kutuk PAS, habislah, ha ha)

-----
Anonymous said...aku suke bace tulisan hamka, termasuk politik.tiada masalah kerana hamka tidak menyebelahi mane2. pendapat yg neutral.inilah yg kite patut dgr sbnrnye kerana jika kite dgr pendapat drpd penyokong sesuatu parti,pasti ad unsur berat sebelah di dalam tulisan mereka.

(aku suka kau)

-----
unsoul said... woha aku baru kahwin.. alahamdulillah

(akhirnya!)

Anonymous said...

hmmmm kalau suami menolak ajakan isteri plak mcmana? jawbla betul2la encik hamka...kami ppuan ni pun rasa semacam jugak bila suami tolak...rasa pening, sakit kepala n usually takbleh tido mlm tuh...mulalah esok tuh rasa serba salah kalau terserempak or terjumpa mana2 lelaki, semuanya nampak hensem...

Anonymous said...

hmmmm kalau suami menolak ajakan isteri plak mcmana? jawbla betul2la encik hamka...kami ppuan ni pun rasa semacam jugak bila suami tolak...rasa pening, sakit kepala n usually takbleh tido mlm tuh...mulalah esok tuh rasa serba salah kalau terserempak or terjumpa mana2 lelaki, semuanya nampak hensem...

Anonymous said...

hadoi... encik hamka..nowadays, ppuan yg terkam suami. kdg2 kami sbg ppuan ni terasa syok sendiri, sebab suami takde respon pun... pdhal buat keje pejabat je, balik rumah membongkang atas kerusi...nak make love pun penat,asyik kami je yg mengada2 lebih2 kat suami, bila pla suami yg nak ajak kami? sekali sekala oklah encik hamka, lama2 rasa pelik + seganla... kenapa ye?

Rose said...

Pendapat saya untuk Pn Anon:
1. Buat cam cadangan Mr Hamka - yang letak Viagra dalam air tu @ kalau tak sanggup buat cam gitu
2. Suruh hubby aktifkan diri dengan bersukan. Bila badan dah fit dan darah dah mengalir dengan lancar, kebarangkalian untuk suami Pn Anon untuk cepat teruja akan lebih tinggi...

Terbukti berkesan...hehehe...

farhana hussein said...

hamka, saya nak tanya pendapat pasal 1 isu ni, saya dan kwn saya ada baca belog uncleseekers. dia ada cerita pasal ramalan-ramalan dia yang dia dapat dalam mimpi. banyak sangat yang dia mimpi dan buat ramalan. tapi ada satu ramalan yang saye rase keterlaluan dan nak tanye sangat opinion hamka : dia persoal pasal benarkah wanita diciptakan dari tulang rusuk lelaki menurut AlQuran?

http://uncleseekers.blogspot.com/2011/07/ramalan-mimpiku-part-6.html

apa pendapat hamka?
tolong kongsi sebab saya rasa sangat perlu untuk kita faham tentang ini

terima kasih :)

Anonymous said...

macma tu je..?
erk...

hamka said...

lagi solehah jika kau yang ajak, woha!

hamka said...

err, farhana, aku tak percaya fakta dari mimpi manusia zaman sekarang terutama orang yang bercampur lalaki perempuan, habis cerita.

Anonymous said...

jalan ke syurga memang tak indah..nampak mudah jer nak jadi isteri solehah..hakikatnya..ALLAH jer yg tahu..telan dalam2..benam jauh2 dalam dada..bisik pelan2 ngadu nga ALLAH...natijah sabar dan redha pasti indah di sana...ya ALLAH beri kekuatan..amin...

hamka said...

(toleh kiri kanan) amin..

Anonymous said...

Slow

woohaa said...

mcm tak de pengalaman je koni hmaka.

Setahu aku perempuan tak pernah menolak ...

wohaa...

aku yang letih adalah..

perempuan mane ko jumpa?

perempuan melayu tak pernah menolak..

ko ni... kena lah cari experience. kalau setakat tibai sorang je itu tak boleh diterima.

wooohaa

Anonymous said...

Nafkah batin suami WAJIB bagi. Isteri x leh tolak suami nk bagi nafkah batin, Allah knows BEST!

hamka said...

ok

sharul said...

Terbaek...

amira said...

en Hamka, saya setuju dengan puan2 anon.

Lelaki zaman sekarang ni byk yg menolak utk " sentuh'' isteri dengan pelbagai alasan.. sibuk..penat..takde nafsu..nantilah.. sedangkan isteri dan makeup ala2 angelina jolie lagi.. Antara sebab2nya:

1)gay- 1 in 10 lelaki di sekitar anda ialah gay
2)onani- separuh lelaki di sekitar anda adalah yg mengamalkan onani. Kata Dr Ismail Thamby, onani akan menurunkan libido dan mempercepatkan mati pucuk. dan lebih dari separuh lelaki yg beronani ini pernah melakukan hubungan dgn lelaki samada str8 atau bgkok. Mereka juga melayan porn yg str8 dan bngkok
3)Menonton Porn
4) tidak faham tanggungjawab
5) masalah kesihatan
6) tidak cintakan isteri. Mungkin gay, mingkin kahwin paksa. So tiada perasaan utk bersama
7) dll

hamka said...

gay, huhu, aku sedang tulis buku kisah gay, just nak kabor, huhuhu