Jan 11, 2010

Isu Nama Allah, Setuju tak?

(Kenapa aku kena up-date blog hari ini? Sebab aku nak 'selamatkan' peti email aku.., harap korang mengerti)

Baik secara ringkas, aku nak buat sedikit kronolongi tentang isu ini..

  • Larangan terhadap penggunaan kalimah Allah ini telah diputuskan oleh Jemaah Menteri pada 16 Mei 1986 yang memutuskan empat (4) perkataan khusus iaitu Allah, Solat, Kaabah dan Baitullah tidak dibenarkan penggunaannya oleh orang bukan Islam.
  • Waktu tu, aku belum tulis blog keretamayat.
  • Pada 7 Mei 2008, Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan mengkhususkan penggunaan kalimah Allah hanya bagi orang Islam tapi pada 10 negeri sahaja, empat negeri sahaja yang belum mewartakan keputusan fatwa ini sebagai fatwa rasmi negeri. Tertakluk pada Enekmen 11.
  • Waktu tu, aku dah tulis blog keretamayat…
  • Kemudian, Catholic Herald Weekly mengisytiharkan bahawa larangan penggunaan kalimah Allah yang telah dikeluarkan oleh Kementerian Dalam Negeri adalah bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan dan bukan eksklusif kepada agama Islam sahaja.
  • Korang belum email keremayat tentang isu ini.
  • Keputusan Mahkamah membenarkan penerbitan Kristian Katholik untuk menggunakan kalimah Allah.
  • Korangpun email keremayat mintak pendapat
  • Beberapa tokoh dan individu Islam menyokong keputusan mahkamah tinggi yang membenarkan penerbitan Kristian Katholik untuk menggunakan kalimah Allah.
  • Korangpun email keremayat mintak pendapat
  • Keluar berita tentang ulasan pengakaji ugama bahawa Perkataan Allah tidak pernah terdapat di dalam bahasa asal Perjanjian Lama yang dikenali sebagai Taurat dan Perjanjian Baru yang dikenali sebagai Bible. Ini adalah kerana Perjanjian Lama ditulis dalam bahasa Hebrew manakala Perjanjian Baru ditulis dalam bahasa Greek. Perkataan Hebrew yang membawa maksud Tuhan ialah El, Eloh, Elohim dan juga Yhwh.
  • Korangpun email keremayat mintak pendapat
  • Reverend Datuk Murphy Pakiam, Archbishop Kuala Lumpur bahawa perkataan Allah telah lama digunakan oleh orang-orang Kristian sejak sebelum kedatangan Rasulullah s.a.w.
  • Korangpun email keremayat mintak pendapat
  • Keluar lagi berita bahawa lafaz Allah juga tidak pernah disebut di dalam teks bahasa Greek yang merupakan bahasa asal penulisan Bible. Ini adalah kerana perkataan Tuhan di dalam bahasa Greek adalah ‘Theos’ bukannya Allah.
  • Korangpun email keremayat mintak pendapat
  • Muncul lagi berita dari indonesia, Kalimah Allah sebenarnya tidak ada di dalam Bible, yang digunakan ialah perkataan God. Tetapi di dalam Bible yang diterjemahkan ke bahasa Indonesia, perkataan God diterjemahkan sebagai Allah.
  • Korangpun email keremayat mintak pendapat
  • Umno berdemotrasi, pas berdiam diri.
  • Korangpun email keremayat mintak pendapat
  • Penduduk sabah telah lama guna nama Allah di gereja mereka.
  • Korangpun email keremayat mintak pendapat
  • Gereja di bom!
  • Korangpun email keremayat mintak pendapat, Encik keremayat setuju ke tak? Kami akan ikut keremayat, jika setuju apa hujjahnya? Jika tak apa hujjahnya?
  • Keretamayatpun menjawab email secara pukal di Blog
  • Tak lama lagi, orang kristian jadi mayat dan orang islam jugak jadi mayat.
  • Keretamayatpun hantar mayat orang islam diperkuburan tanah islam.
  • Tak lama kemudian, Keretamayat pulang dari kubur dan menunggu mayat lain pula...
  • sebelum tu baca email dulu..

Ok, dah! dah! stop! cukup, cukup, aku update blog hari ni.., insyAllah..

*****

Baik, aku akan jawab semua email berkenaan isu kalimah Allah secara serentak di sini, sebab aku respek korang yang sanggup bertanya isu sebegini kepada aku seorang yang bukan ustaz,

Ok, lupakan pasal politik, sekarang kita cakap dari segi setuju atau tak?

Aku nak tanya dua soalan sahaja...

SETUJU TAK JIKA NAMA ALLAH DI UKIR PADA SALIB?

Soalan dua:
SETUJU TAK JIKA NAMA ALLAH DITULIS PADA KERETA ATAU GEREJA ORANG KAFIR DENGAN TULISAN; ALLAH BAPA KEPADA JESUS?

Maka bila aku tanya balik soalan ni kepada orang islam yang setuju, mereka tak setuju pulak, kata mereka, kita bagi guna dalam gereja sahaja...

Kawan, orang ‘kapir’ ni sama jugak macam penagih dadah, jika mereka melilau sekeliling rumah kita cari besi, dan kita biarkan sahaja, lama lama mereka akan masuk cari besi bawah rumah, (pun kita biarkan)dan satu hari jika tuan rumah takde, terus jer mereka lompat masuk dalam rumah... habis semua harta korang kena kebas..

Jadi dari awal lagi, jangan bagi ‘orang “kafir” cari besi’ sekitar rumah korang..,

Faham tak?

Tapi Hamka, kat indonesia, kristian kat sana, mereka guna nama Allah, ok jerr.

Ok kata kau?, kat Malaysia belum ada orang islam kahwin dengan orang kristian dan duduk sebumbung (setakat yang aku tahu), tapi kat sana dah lama berlaku.., (sumber Buznama) lepas tu lagi korang tak ingat tragedi Ambon? Tsunami,gempa bumi.., ganyang Malaysia, dan lain lain, kenapa nak ikut mereka?

Tapi Hamka, kasihanlah kat Pakcik Makcik di sabah sana sebab mereka dah lama guna nama Allah dalam urusan ugama mereka…

Mereka dah salah, kristian lain guna katanama ‘god’, tapi mereka guna kitab indonesia yang translate god kepada Allah, memang patut mereka dikasihani, sebab dah lama salah,

Jika mereka percaya warna langit adalah hijau, tak kan kita nak biar mereka dengan kejahilan?, kita kena bagitahu, warna langit adalah warna biru, kasihan anak cucu mereka, nampaknya kita kena bagitahu balik, (masa untuk berdakwah) bahawa Allah itu satu, Yang Tunggal, tidak beranak dan diperanakkan, bukannya ‘Tuhan Bapa’ akidah triniti.

Ustaz Harun Din cakap, Dalam Bible, dari halaman pertama lagi nama Allah takde, mereka guna God, tapi dalam Al quran dari Surah Al baqarah lagi dah ada 279 kali perkataan Allah dalam 286 ayat.., rujuk sendiri.., Allah itu satu, tunggal, tidak beranak dan tidak diperanakkan, dan tiada satupun yang setara dengan Nya.

Tapi Hamka, takde pun dalam Al quran larang?

Dalam surah Al Zukruf jika di kaji, hukum guna nama Allah boleh jatuh kepada "harus", tapi dalam surah Al-ilkhas, Allah jelas bagitahu bahawa Allah adalah tidak sama dengan mana mana Tuhan, jadi walaupun hukum asalnya adalah harus, tapi pemerintah dan golongan ulamak patut melihat perkara ini dari segi kesan kepada masyarakat, yang mana dalam keadaan ummat sekarang ini yang mudah dikelirukan, hukum harus tadi boleh menjadi haram kerana apabila Nama Allah terukir pada salib, atau Bibble, atau kepala lembu atau ada filem mencarut dengan nama Allah, maka ini akan merosakkan ummat yang memang dah sedia daif.., maka kerajaan dan ulamak dan pihak KDN sendiri kena bertegas dalam bab ini.., dan kita orang islam tak payah perasan pandai.., takutlah kita kepada Allah dan islahlah diri masing masing...,

Akhir kata, aku tak setuju, dan Aku memang peliklah dengan orang islam yang setuju, sebab.., cuba korang fikir balik, dah beratus tahun orang kristian guna nama ‘god’ dalam urusan ugama mereka, alih alih kat Malaysia, mereka ‘menjatuhkan maruah’ mereka nak guna nama tuhan orang islam dalam urusan mereka, tak malu ke?

Atau mereka dah buat kajian betapa dengan keputusan ini akan menguntungkan mereka, jika tak untung dah tentu tak mintak..., dan kita orang islam selama ni tak bagi lagi mana mana ugama guna nama Allah, tapi bila kristian Malaysia mintak, kita selamba bagi? Nak pancing undi ke?

Aku ingat lagi dalam kitab apabila Nabi solat berkiblatkan baitulMuqadis, lalu paderi dan ahli kitab hina Nabi, dengan ungkapan. “Alang alang dah sembah Baitulmuqaddis, masuklah terus ugama kami”

Lalu turun wahyu yang memerintahkan kiblat orang islam di tukarkan kepada Baitullah di Mekkah.., habis cerita..

Jadi, kamu wahai orang kristian, nak mintak guna nama Allah? Alang alang guna nama Allah, masuklah terus ugama kami, senang.., kan?

Habis.

Ps: Hukum membakar gereja adalah salah dari segi ugama islam, dan jika ada orang islam yang membakar gereja kerana isu ini, adalah bodoh dan hampeh!

217 comments:

1 – 200 of 217   Newer›   Newest»
Ahmad said...

Hmmm...

hamka said...

pantas giler.., tentu tak baca lagi, kan?

faz said...

aku dah baca
dan setuju...dgn hujah simple ko..

Ahmad said...

Hehe... baru habis baca, dan saya juga setuju dgn hujah tuan.

Kancilbiru said...

Saya setuju dan saya jugak tidak setuju penggunaan Allah dikalangan org kristian. Kasihanilah generasi yang akan datang...

nana said...

mula2 tak setuju
sbb budak2 skrg
sgt lembab dan lebam
tapi bila ada dalam
quran ayat harus tu
masa baca asri ngan zaharuddinnya
artikel..
keliru pulak..
er maapkan saya..
masih traoma..

charisteas86 said...

x silap sy tuan..org yahudi n nasrani ni percaya pada Allah..dan mereka x percaya @ x beriman yang nabi akhir zaman adalah Muhammad SAW..maaf ilmu sy x tggi mana..

Nisa said...

sy kecewa government handle isues ini.
issues sensitif seprti ini septtnye jabatan yg berkaitan dah pandang lame dn sit dgn pihak2 gereja dan ulamak2 atau sape2 bijak pnadai agama selesaikan issues ini.

sy takut umat Islam akan mulai keliru ble nama Allah dibenarkan utk agama laen.

sy juga tidak bersetuju issues ini diperbesar2kan sehingga membatu api pihak2 yg semngat kentalnye tapi ilmu xde. atau de niat len.

sy cume berharap issues ini selesai dgn baik!

Unknown said...

bole rujuk url ini -> http://ammar90.blogspot.com/2010/01/red-alert.html

ada menyatakan sedikit sebanyak berkaitan isu ini..
dan harap jgn politikan perkara ini..

Khairi said...

heheh ahmad kantoi hehe.

aku juga setuju! tapi blom baca lagi. baca kat rumah arr... nnt kena bakar la aku kat ofis nih.

kks.com

Anonymous said...

ntahla, setuju ke tak setuju ke...banyak benda lain nak pikir lagi.
iman aku makin parah nih.baik aku usaha atas iman aku.

Ann said...

aku ade baca komen nik aziz ttg isu ni, dia pun tak setuju sbb blh mgelirukan pd hakikatnye xde larangan isu nama allah dgunakan oleh agama lain..

setuju,dsbbkn segelintir individu yg btindak agresif mmg memalukan islam, sptutnye bbincang dulu...aku rase kn mereka ni bsikap terlalu melayu.

Ziarah76 said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

aku pun setuju..kerana ia bakal menimbulkan kekeliruan.

mok

ryina ikhwan said...

Isunya ialah isu provokatif oleh org Kristian... dan kita org dah provoke mcm tu pun tak sedar diri lagi!! Nanti lagilah senang org Islam nak murtad..

Anonymous said...

setuju dgn ahli sunnah wal jamaah yang menjadi keyakinan muslim di Malaysia
ismu zat wajibal wujud tak bleh kongsi dgn apa bentuk kefahaman yahudi nasoro dan majusi sesat, sesat tetap sesat jazam bertepatan dengan sebenar...nak jugak tinggalkan kesesatan dan kebatilan tu jika masih ragu - tentu jawabannya jihad dan mati syahid... kami terima kamu sebagai saudara jika kamu terima kebenaran hakiki ini.. Nur Muhammad s.a.w

Ibn HAJARS said...

Blogger Ann said...

aku ade baca komen nik aziz ttg isu ni, dia pun tak setuju sbb blh mgelirukan pd hakikatnye xde larangan isu nama allah dgunakan oleh agama lain..

setuju,dsbbkn segelintir individu yg btindak agresif mmg memalukan islam, sptutnye bbincang dulu...aku rase kn mereka ni bsikap terlalu melayu.


Wah wah wah..sungguh racist komen ni..macam orang putih, orang cina, orang india tak pernah bakar gereja...

Adila Khairy said...

saya setuju dengan hujah2 dan contoh2 yang diberikan oleh saudara..

azharjaafar said...

Orang Kristian kata Allah tuhan.. Isa & Maryam pun tuhan.. nauzubillah..

Ada orang Islam kata Allah tuhan.. tapi kalau tak kerja macam mana nak makan.. kalau tak de majoriti macamana Islam nak tegak.. kalau tak de senjata macamana Islam nak menang.. kalau tak de ekonomi macamana Islam nak maju..

Nauzubillah (lagi sekali dan berkali2..). Kena taubat & istighfar..

amir said...

SETUJU TAK JIKA NAMA ALLAH DITULIS PADA KERETA ATAU GEREJA ORANG KAFIR DENGAN TULISAN; ALLAH BAPA KEPADA JESUS?

ayat ni sbijik ngn ayat ust yg pnah aku dgr time beliau ceramah lame dulu..ust rashidy jamil namenye.. pn jgk org tganu... ngakat org tganu sket..hehe.. mmg tajuk pn berkait dgn pengunaaan kalimah Allah d klgn org kristian.. utk pengetahuan sdare hamka n shbt² yg len.. die d ant org² yg mmbela nama Allah dr dgunakn oleh puak² kristian ni.. cari punye cari.. hari ni baru aku jupe blog beliau.. rupenye² lame dh beliau x post blognye itu.. sibuk agaknye kut... tapi takpe.. atas dasar ksih syg n cinta kpd Allah dan Rasulnya s.a.w.. dn juga ksih syg persaudaraan ant kite, maka:
kpd brader hamka n shbt².. ni aku tlg link kn blog beliau utk tatapan korang seme.. skdar utk berkongsi ilmu ant kite...

brader hamka.. aku mengerti agaknye.. nmpaknye kwn²ku betul terhadapmu.. tp aku ttp berharap enkau sorg yg bertasawuf...
kerana aku cinta pdamu hamka..
cinta kerana Allah dan Rasulnya s.a.w

fez said...

Hmm... When it comes to religion, we should not take it lightly, whether you are a Muslim, Christian, Hindu, etc, we all must avoid doing something that will cause provocation of other religion. In this case, we all are agree that Christian should not used the word 'ALLAH' at first place. Even my christian friends said they never used the word Allah at their church because they mainly prayed in English. If only they (Christian in Malaysia) are willing to compromise to use the word 'God' than 'Allah', then this issue will end peacefully and hopefully there will be no (and I means with the big NO!) bloodshed incidents take places due to this matter. There are FANATICS in each religion in this world, that are waiting for this type of issue to rise and spice the heats up. Imagine what would happen if they decided to confront with each other? Sorry for the long comment, sensitive issue always got me hyped up a little bit. I'm with you Hamka.

Anonymous said...

Isu sensitip, sgt sensitip sbb blh mmbuatkan fikiran masyarakat konpius.

Lg serabut bila pihak yg krg arif buat2 mcm sgt arif. Sy setuju dgn hujahan.

Anonymous said...

tringt crite hubby yg br balik dr IB last Nov yg dicritakn pd sy sblm isu nama ALLAH ni timbul - ada sorng 'abid non-muslim yg stiap hr ber'zikir' mnyebut nama berhalanya.1hr dgn izin ALLAH dia b'zikir' dlm keadaan yg mnngantuk amat sgt lalu tersalah sebut dgn mnyebut nama ALLAH (sy dh lupa apa yg disebut). lalu ALLAH ampunkn semua dosa dia.malaikat ckp pd ALLAH(sedangkn ALLAH Maha Mengetahui,dia tu kafir tp ALLAH jwb selama berpuluh thn dia sebut nama berhala dia & dia x dpt apa2 hr ni dia sebut namaKU & klu x dpt apa2 apakh sama berhala tu dgn ALLAH yg Maha Berkuasa & Maha Memberi.wALLAHu 'a'lam

dlm 1 'ceramah' mlm td hubby ckp ustaz kata org yg meruntuhkn agama adalh org yg meningglkn solat.mcmna org kafir nk takut dgn kita klu kita x takut dgn ALLAH & dgn sngaja meruntuhkn agama suci yg ALLAH bg kt kita-mgkin ini crita lain..

kata org yahudi-ekonomi umat islam akan naik bilamana solat subuh umat islam @least 50% dr solat jumaat.islam akan concur dunia bilamna solat subuh mereka 100% mcm solat jumaat-dan mgkin ini crita lain..

-petot-

amir said...

kepade:

charisteas86

ko bace link nih...

http://tuansharifahislamicfoundation.blogspot.com/2008/06/isu-kalimah-allah-satu-penilaian_3293.html

smga ko paham lepas nih..
brader hamka jgn marah neh...
aku sokong brader...

Nur_88 said...

Nur pun setuju sangat-sangat dengan pendapat En Hamka nie..Hehehe..Memang Bernas..Rasa takut nak menghadapi kehidupan yang porak peranda sekrang..InsyaAllah nur pun akan cuba menjadi seorang pendakwah..Doakan nur ya en hamka..supaya impian nie tak menjadi angan2..dan supaya nur teus istiqamah dengan jalan ini..InsyaAllah..

p/s:boleh la en jadi mentor nur nanti ..hehehe

Syurga fakir dunia said...

Salam semua! Ingat maksud Qulya ayyuhaklkafirun dan Al-Ikhlas... Mana mungkin sama apa yang mereka percaya dengan agama Islam. Bagi yang confuse tu, banyak-banyaklah istigfar dan belajar! Memang bahaya kalau mereka guna. Tapi yang nak layan sangat permohonan mereka ni, in the first place, apa hal la. Biar tak popular di dunia....

k_ownzx said...

apabila byk sgt 1 Malaysia diamalkan,agama sendiri pun nak dijual..
kalau bab lain boleh consider lagi,tapi ni agama sendiri..
~ISLAM~

Hamizah said...

setuju juga pendapat Hamka..
cuma confius kenapa hakim bukan Islam mengadili kes yang sesensitif ini..

Lady D said...

boleh pulak anwar seru2 kata boleh guna nama Allah...aiyoo...pelik btol

riff rahim said...

saya setuju dengan pendapat en hamka..keadaan umat yg sng dikelirukan menuntut kita supaya memelihara nama suci Allah..dan saya setuju sgt dgn ayat en hamka yg last tu..

heal man said...

adOi.. dah la skarang ni umat islam keliru yg mana satu nak ikut mazhab mana... kang nanti umat islam keliru lak nak guna yg mana satu nama tuhan.. Allah ke God..??

adOi.. ni nak kene tanye nurul ngan ajai ke nih?

cape said...

sedangkan ukir nama Allah kat rantai leher pastu bawak masuk toilet pun tak bolehh.. inikan pula...

lu pikirlah sendiri!

farhani said...

saya selalu bace belog neh..tp ntah kenapa kali neh saya tak bersetuju dgn penulis..pasal isu keliru ke tak tuh kan sepatutnya tanggungjawab kita semua..untuk pastikan agar generasi kita tidak keliru..ibubapa memainkan peranan yg penting dm hal ini. ajar anak mereka tentang akidah. ini baru sikit jer cabaran. dah timbul isu takut org keliru..nanti di akhir zaman hasutan dari dajal macam mana pulak..macam mana kita nak sekat.sepatutnya umat islam ambil ini sebagai cabaran utk kita mempertahankan akidah kita. yg mengenai isu nama allah pada salib tuh kan..kita kan dikurniakan dgn akal fikiran. jd apa kate selesaikan dgn cara yang damai..kita buat satu garis panduan..mereka boleh guna dgn syarat bukan utk mempersendakan..tak boleh namakan utk berhala..etc..saya tak pandai sgt agama..tapi saya rasa kalau akidah kita kukuh benda neh semua tak kan jadi hal..yang penting kita tahu dan ajar anak2 kita ajar tahu bezakan Allah swt yang merujuk Al-Quran dan Allah yang dirujuk oleh mereka dalam bible.

farhani said...

alamak..malu pulak..ada kua gambar..tsk T_T

Unknown said...

Aku setuju dgn sedara Hamka..kalau untuk tujuan 'pencegahan' elok ler pemimpin negara & umat Islam larang & bertegas dgn mana-2 mereka orang Kristian di Malaysia, khasnya Sabah & S'wak, yg nak guna pakai nama 'Allah' dlm acara ritual & dll. Nanti pasti ada masalah berbangkit lain pula. Kat Malaysia, Kristian biasa guna 'God' bukan 'Allah'..jadi jelas translation mereka tu menyeleweng & mengelirukan ramai. Cuma lagi kita jangan marah-2 cam orang gila, sasau pula..mana akhlaq islam kita kalau gitu...demo-2 pun tak payah buat.

Tapi kalau disoroti agama Samawi, memang nama 'Allah' ada diguna drp sejak berzaman di seluruh dunia. Bezanya akidah Islam tetap mendaulat Allah yg Esa & kini kita mengikut Syariat, dll perkara yg Nabi Muhammad s.a.w. bawa. Jadi pendapat ilmuwan yg membenarkan mereka penganut agama lain guna 'Allah', aku terima sbb Allah pada umat Islam dah lama Ada, dulu kini & selamanya.

chrysan said...

yeah....btul2 stuju bro..dakyah byk jer dieorg2 nei...pas 2 kecoh pas 2 email kat kereta mayat lah ape lgi..wohuuu...

Ibn HAJARS said...

Kalau mereka guna nama Allah, dan berlaku kekeliruan dalam umat Islam sendiri....waktu tu kita tau, siapa yang mempunyai akidah yang betul dan salah, kalau tak...sampai mati pun masih tak tahu beza yang mana betul dan yang mana yang salah.

Kita sendiri pun tak tahu orang yang dekat dengan kita(seperti keluarga) akan keliru dengan benda macam ni. Tak kan sampai kubur baru nak keliru menjawab soalan malaikat.

Apa-apa pun, kalau berkuasa mengelak kekeliruan adalah lebih baik bagi aku.

Anonymous said...

orang kristian ni banyak cabang. complicated. ada cakap makan pork okay. makan pork haram. ada yang percaya triniti. ade yang tak percaya. setahu akulah orang yang kristian yang tak percaya triniti ni pon x pakai nama ALLAH. derang pakai Jehovah.

mereka pon ade mazhab2 macam kita orang islam. tapi ni aku baru tau ade mazhab kristian yang nak pakai nama ALLAH.

kita manusia ni diberikan akal. boleh pikir sendiri. kalau risau sangat anak cucu terpesong, didiklah anak cucu korang..lengkapkan dengan ilmu Islam dulu barulah ilmu dunia.

Muiz Nasrallah said...

apa yang hangpa semua merepek meraban ni???

yang kristian mintak guna dalam akhbar depa je....

dan akhbar tu pun hanya disebar kepada orang kristian.......

aiyarkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk........

Allah kata ok, nabi kata ok, nak lawan pasaipa?
pandai dari nabi ke?

http://drmaza.com/home/?p=566

http://g-82.blogspot.com/2010/01/isu-kalimah-allah-allah-for-all.html

kalau tak pandai hal agama, jangan campur laa.......

aimanruslan said...

mari ramai2 kite usahakan atas solat berjemaah utk seluruh ummat sehingga solat subuh mencapai tahap solat jumaat..tambahkan doa tingkatkan amal..

Mymot said...

Salaam brother Hamka..

Terima kasih di atas pendapat yang diberikan. Anyway di sini saya ingin mencelah untuk berkongsi suatu artikel bernas. Abaikan the political party background. Tapi tumpukan kepada isi-isi ilmu yang ada.

http://drdzul.wordpress.com/2010/01/09/could-pas-remain-steadfast/#more-1543

Btw.. saya bersependapat dengan Fani :). Dan pada pendapat saya, fatwa Majlis Fatwa Kebangsaan adalah bukan mutlak, kerana Al-Quran dan Sunnah adalah lebih berhak. Lagipun, BS detector saya juga telah berbunyi ;)

Wassalam...

broken_nigina said...

isu ni memang serius.tapi gua rasa nak tergelak dengan komen yang cakap mengelirukan ke tak bukan isunya.serius,kelakar.gua rasa kalau kumpulan search ada dua pun dah tak munasabah.nanti nak beza camane.mungkin kena letak label.allah 1,allah 2.subhanallah.

Amin007 said...

aku dah lama tunggu ko bagi jawapan hamka. siap bagi sejarah lagi, mana ko kutip yer???

aku pun ada tulis pasal ni di http://jangkaan.name.my/blog/2010/01/kristian-guna-nama-allah/

antara pendapat ustaz zaharuddin atau ustaz mohd asri, aku lebih cenderong kepada ustaz zaharuddin. tapi apabila difikiran balik lebih selamat ikut pendapat ustaz hasrizal di http://saifulislam.com/?p=7371

apa pun ada satu kata pujangga dari blog tadi iaitu “when the student is ready, the teacher will appear. Knowledge is understanding that tomato is a fruit. Wisdom is not to put it in a fruit salad”

“bila pelajar bersedia, guru itu akan muncul. Pengetahuan faham tomato itu adalah sebiji buah. Kebijaksanaan adalah supaya tidak meletakkan ia dalam salad buah-buahan ”

tapi banyak perkara nak kena ubah kalau dia orang masih nak guna nama "Allah" ganti nama "Tuhan".

1) rukun negara kena ubah daripada "percaya kepada tuhan" kepada "percaya kepada Allah"
2) kamus dewan sedia ada kena lupus sebab kena tambah maksud "Allah" dalam kamus dewan tu "tuhan orang islam dan ..."

aku tak dapat bayangkan macam mana nak buat karangan bahasa melayu kalau makna kamus dewan pun berubah

Myth said...

Aku tau, boleh kata sekarang ni kat Malaysia ada 3 kelompok umat Islam.

1.Orang yang menganggap Islam itu terlalu suci, hanya untuk Umat Islam

2.Orang yang lebih liberal, berfikiran terbuka mengenai Islam kerana Islam itu mudah.

3.Orang yang nama je dlam IC Islam. Tak lebih dari itu.

Pendapat aku, Nama Islam ini boleh digunakan oleh semua orang, asalkan dengan niat yang betul.

Masalahnya, terus terang, kita sukar untuk meramal perangai manusia. Mungkin mereka ada niat lain, mungkin mereka akan menyalahgunakan nama Allah suatu hari nanti.

Maka, jalan yang terbaik dan rasional adalah tidak memberi. Kalau nak bagi pakai pun, kita kena kuat kuasakan undang-undang supaya nama itu tak digunakan dengan salah.

Tapi, mungkinkah undang-undang itu akan dilaksanakan? xmungkin 100%.

Maka yang terbaik, kita tak boleh bagi..

Demi kebaikan semua orang juga

Frodo Baggins said...

takkan setuju walau apapun alasannya
toleransi beragama di malaysia sgt penting. issue ni dah jadi besar. so kalau Herald rasa diorg patuh pada ajaran agama kristian ... maka tidak jadi hal tuk diorg tarik balik permintaan melampau ni ... dah lama napa baru sekarang timbulkan>


isunya disini, dalam edisi bahasa inggeris masih guna JESUS CHRIST .. napa bahasa melayu nak guna Allah?
kenapa tidak JESUS bagi kedunya atau ALLAH bg keduanya?


apapun ~ wa bangkank!



>>_____<<

Anonymous said...

salam..
pasal isu nama Allah, kalau berdasarkan ust. abdul hadi, dia kata haram guna nama Allah utk melariskan perniagaan atau utk mengelirukan org islam.. tapi kalau nak guna dalam gereja utk ritual diorg shj, x mengapa..
ada 1 kajian, agama kristian diubah oleh golongan pagan, selepas perang antara rom( kristian) dan pagan.. pagan kalah dan menyertai kristian, tapi, diorg telah mengubah kristian kepada agama pagan dari dalam.. antra tandanya, kalo belakang gambar jesus christ selalu kita dapat lihat matahari, mengarah org kristian menyembah matahari( pagan).. 1 lagi tanda yg jelas, kita lihat di tengah2 saint peter's square di vatican city, ada tiang obelisk yg dipindahkan dari mesir yg dahulu digunakan oleh ahli2 sihir firaun sbg lambang penyembahan tuhan matahari.. ni im^^.. skrg im minat kaji golongan illuminati iaitu golongan taraf tinggi dalam freemason yg mengamalkan sihir kabbalah.. best kaji diorg^^..

syakienah said...

Alhamdulillah. Jelas dah pasal isu ni, tentang kronologi, tentang sebab-akibat etc. Perumpamaan akan kes2 yang kurang-lebih serupa tu, menerangkan lagi pemahaman saye. Terime kasih brother Hamka.

EPAL...NORFAEZAH MOHD NUR said...

salam...
byk2 la kita beristigfar....kenapala islam dipoltikkan smpai sebegini....ya allah...ampunila umat2 mu ini ya allah......

agama islam bukan politik.....

astagfirullah alazim.....

Anonymous said...

dr iman said..

agree with u bro..!

alang said...

Salam Bro Hamka.

Allah tu tiada bertempat.Dia berada dimana2; atas,bawah,tepi dan kanan. Hatta di dalam tandas sekalipun, jika Dia hendak. Dia pemilik segala isi alam. Maka adakah Allah hanya ekslusif utk org Islam sahaja? Jika Negara kita melaksanakan semua perkara mengikut kaedah Islam, pelajaran Ugama ditekankan, rasanya tidak timbul soal terpesong akidah dan sebagainya.

Yg isu perkahwinan campur di Indonesia, saya rasa itu bukan kerana kesan penggunaan nama Allah. Di Malaysia sendiri bersepah2 gejala maksiat. Baca saja mana2 suratkhabar, pasti ada terselit isu rogol, khalwat hatta sumbang mahram.


Apapun, setiap org ada pendapat masing2. Itulah keindahan Islam. Menggalakan org bermusyawarah dan memilih yg terbaik diantara penyelesaian terbaik.

The Aku said...

Aku undi Bro Hamka. Sekian.

The Aku said...

@jiwamelayu : ewah kau. bukan main lg berlagak bg komen. bawak ngucap dik. jangan sombong sangat. org kat sini nak bincang2. ko ttba plak nk poyo2. go buy urself a clue. salam.

Norashikin Abdullah said...

yeahh bro hamka..sy stuju
setuju3
agar islam akan kembali Gemilanh!!

Anonymous said...

**insaf dah**

haha....tetibe ramai plak ustaz dan ustazah kat cni...bagaikan cendawan yang baru tumbuh selepas hujan...kehkeh

apapun hamka...aku tak sebelahkan mana2 pihak...org kapir tu mungkin xphm islam dgn sepenuhnya...mcm aku jgk..org islam yang xphm islam pun ramai..mcm cendawan yang tumbuh selepas hujan...

aku andaikan cendawan ni mcm isu2 skrg ni la...lps timbul satu2 isu ramai yang tampil nak jadi ''ustaz dan ustazah'' tp...yg ramai2 tu lah byk xphm islam..

aku suka tgk ko reply komen2 depa ni...ko x melenting pun kat org tu sekalipun dia dah hina ko dlm keadaan xphm islam... bravo2
besa lah tu...kita xdpt nak puaskan ati semua org...

Mummy said...

Salam semua...sy pun bersetuju dgn hamka..Allah itu Esa..Alang2 nak guna nama Allah, lebih baik masuk islam..woha!!

hidayat-idaman said...

Org Politik yg sokong nama Allah digunakan utk org Kristian sebenarnya nak undi dari mereka....yakin mereka rosak sama cam org kristian...merka dan kita semua mau taubat dan istighfar...

Yazid said...

Aku sokong penggunaan Nama Allah untuk orang kristian, tapi kena ditetapkan syarat, Nama Allah mula disebut oleh Adam A.S, tapi meluas digunakan untuk tujuan penyampaian agama oleh Ibrahim A.S, aku rasa orang kristian pun setuju yang Nabi Ibrahim yang pertama membawa ajaran Islam di muka bumi. So, kalau mereka nak guna nama Allah tu dalam gereja, mereka juga kena hormat Nama Allah tu yang sangat penting dalam ajaran Islam, yang mana sekarang ni kitab agamanya yang lengkap adalah Al Quran, jadi, bila paderi mengajar dalam gereja, kena ajar jugak isi kitab al quran, tak boleh bias pakai kitab bible mereka je. tak pun, syarat yang lebih kuat lagi, orang kristian tu kena mengaji al quran dan faham maksudnya, semoga lama-lama Allah bagi hidayah untuk mereka.

Abang said...

Setuju melarang... sebab org Kristian Malaysia ni nak nisbahkan nama Allah tu dengan konsep triniti, ertinya nak kata Allah tu ada anak etc... Dah tu pula hal agama ni dibawa ke mahkamah sivil dan diadili oleh hakim kafir. Malangnya pihak berkuasa agama banyak yg membisu.

Anonymous said...

Ahli parlimen kulim yg famous 2, pernah cakap dlm ceramah dia, bila seseorang jadi ahli politik dia terpaksa berkompromi dgn sesuatu isu walaupun tdk selari dgn prinsip hidupnya..demi nilai satu undi, lu pikir sendiri la.

Vanqif

uan609 said...

majlis fatwa dah menegaskan umat islam mesti menghalang penggunaan khalimah ALLAH digunakan selain Islam dan kita sebagai umat Islam mesti wajib mempertahankannya. (sapa doubt psl benda ni sah tak g solat jumaat mggu lepas)

dalam isi al-quran byk ayat yg menyatakan putar belit orang2 kafir ni, lebih kurang maksud "depan golongan islam dia kata sokong islam, belakang dia cemuh2 islam", "depan golongan islam mereka mengiakan ayat quran, belakang mereka mengatakan umat islam itu bodoh krn mempercayai ayat al-quran" dan byk lagi..

tp sesetengah masyarakat islam m"sia kita selamba kasi kebenaran pd org kafir nak manipulasi Khalimah suci ni!

rakyat palestin sanggup mati demi membela agama dan tanahair mereka.
mereka menyatakan jihad mereka.

korang igt islam indon tak bengang kalau anak, anak sedara , sepupu, makcik, pakcik even mak bapak diorang kawin lain ugama@kapir? sebab dah jadi perkara biasa yg diorang tpaksa telan dan lama-kelamaan dah takyah paksa2. alah bisa tegal biasa.

aku paling takut ada adik2 kita yg kononnya nak cari kebenaran dalam hal ni pegi baca bible cari persamaan/perbezaan agama islam dan kristian. Quran setahun sekali pegang ni nak kaji bible?
Naudzubillah.. Ingatlah! turunnya Quran maka terbatallah kitab2 yg sebelumnya.

so, concolusion nyer ikut lah apa yg dah majlis fatwa tu gariskan. mereka lebih arif.

Ya Allah, semoga anak2ku menjadi muslim , muslimah sejati.
Amin Ya rabbalalamin..

batu api said...

adek, adek kena tau 'name allah' dan perkataan 'allah' x sama dek. cuba adek duduk di kerusi malas sambil fikir adakah perkataan 'allah' itu termasuk didalam 99 'nama allah'? adek ini extremist yg terlampau sensitif, mcm ni la, walopon babi dan anjing itu tidak haram di sentuh, tetapi mesti kebanyakan umat islam pandang slack kan kepada sesapa muslim yg menyentuh babi atau anjing. dan jujur saya cakap, tidak salah kalo salib itu tertulis perkataan 'allah', jika adek merasa tidak senang hati, itu maslah emosi adek sendiri tetapi jika dikaitkan dgn soal 'boleh atau tidak' dan jwpn saya 'ya, boleh'

TORA said...

Hurmmm..baru skg nak kecoh...tapi tulah...ramai org islam zaman sekarang...ssssusah sangat nak sebut ALLAH pun..kalau dengar pun sebut..syukur kepada Tuhan...Ya Tuhan...padahal Islam tu..Malu kut nak sebut Allah...bila dah jadi mcm ni...baru semua nak kecoh...

ayaz said...

alang-alang guna nama perkataan Allah,masuk lah Islam,beramal dgn amalan islam,mati dlm Islam.pasti bahagia dunia,selamat akhirat.

Terbakar said...

Bagus juga dibakarnya gereja tu! Biar dia takut, ini kita je yang takut. Islam ada ALLAH, bukan nak pertahankan tulisan nama sahaja tapi pertahankan juga ini negara Islam! Jangan nak lebih! Bakar sekali kuil dan tokong baru tahu... Panas tengok orang kafir ni nak sangat masuk neraka.

Orang islam janganlah ikut bodoh macam kafir!

hamka said...

Aku pernah baca komik kristian yang disebarkan, yang menceritakan kesalahan ummat islam menyembah Allah tuhan kepada bulan dakwa mereka, mereka membuat kajian bahawa Nabi Muhammad berjumpa dengan patung yang tertulis kalimah Allah dan simbol bulan lalu Nabi dapat ilham kononnya untuk 'sembah tuhan bulan', tengok anak bukan, buat kelendar berdasarkan bulan dan sebagainya, mereka kata nama Allah adalah nama patung yang di jumpai Nabi.., mereka kutuk macam macam...

tapi sekarang?, mereka nak guna nama Allah untuk akhbar mereka dan majlis mereka? siap masuk mahkamah?

Kelakar!

hamka said...

ada ustaz ulamak bersetuju orang kristian guna nama Allah tapi ada syarat, dan aku dengar ada 6 syarat.., tapi kenapa tak buat satu syarat sahaja?

nak guna nama Allah, boleh, syaratnya masuk islam! habis cerita.

matipun masuk shurga, insyAllah!(ada nama Allah dalam janji aku)

woha!

zazan said...

mintak maaf hamka, aku berbulu betul dgn depa yg x setuju dengan hang. Sebab hujah depa kutip/pakai pendapat wahabi/salafi. Kalau Ibn Taimiyah, Ibnu Qayyim baca pun agaknya geleng kepala.

@fani_cun,
Jgn terpengaruh dgn pendapat buat garis panduan. Ini satu langkah ke belakang dan rugikan umat Islam. Hang baca sejarah baik2, cuba check berapa banyak orang kristian ni yang dah langgar peraturan dan garis panduan.
Bukan setakat itu, bible pun dah kena ubah, seleweng, old testamen, new testement tu apa dia... hang kena tengok diorang ubah.
Injil bannabas depa sorok.
Kebenaran Nabi Muhammad depan sembunyikan.
Terlalu banyak peraturan/garis panduan depa dah cabul, la ni hang nak buat garis panduan baru untuk depa? Come on la... Apahal nak buat peratuan/garis panduan?
Jangan pakai persoalan tauhid 3 serangkai, rububiyah, uluhiyah, asma wa sifat yg dipertikaikan byk ulama. Di Indonesia, terima pakai ni, tengok orang Islam banyak murtad.

jiwa melayu.
hang punya pandangan sama je guna tauhid 3 serangkai.
hang kata, dia minta guna penerbitan je. Hang nak tau... sebenaqnya, depa dah lama dok guna dalam gereja, lepas pun la ni depa try nak minta guna penerbitan, lepas dapat ni, depa nak apa tak tau la.. ini yg dikatakan 'bagi betis nak peha, lepas bagi peha', depa nak apa tau tau la....
Depa sebenaqnya nak mudahkan kristianisasi dan kelirukan orang Melayu.
banyak lagi agenda depa, kalau benarkan yg ni, depa minta lagi macam2.
Hang pegi masuk gereja Jalan Gasing PJ, dan banyak lagi... silap2 hang boleh jumpa orang Melayu dah jadi paderi.
Yang murtad berapa ribu hang tak tau, John Fernandes yg mati kena tembak dulu, hang tak tau ka dah murtadkan berapa ramai orang Melayu.
Hang jangan ingat benda ni sikit2 je

mymot,
hang kata: "pada pendapat saya, fatwa Majlis Fatwa Kebangsaan adalah bukan mutlak, kerana Al-Quran dan Sunnah adalah lebih berhak,"

mymot, hang jangan buat malu la, kalau tak tau. hang ingat majlis fatwa tak guna al-quran dan sunnah untuk mengistinbatkan hukum ka?
Hang tau ka apa tertib dan sumber2 untuk mengistinbatkan hukum?
Mestilah al-Quran, Sunnah, Hadis, athar (kata2 sahabat), qiyas, ijmak ulama dan sebagainya. Ini semua mengikut turutan.
Hang jgn terikut dgn puak yg sibuk kata perjuangan al-Quran dan sunnah, tapi solat berjemaah 5 waktu tak buat pun.
Asyik sibuk dgn ilmu yg nak kata orang lain tak betul, tak sunnah, etc.

yazid,
hang cukup confuse. Hang nak suruh paderi ajar quran, bible yg depa amat hormati pun depa selewengkan, ini kan pula nak ajar al-quran.

Kesimpulan, orang Islam yg sokong org bukan Islam guna kalimah Allah, depa dari 3 fahaman iaitu 1) Islam Liberal, 2) Pluralisme Agama, 3) Wahabi/salafi.
Semua fahaman tu popular macam pisang panas di Indonesia.

batu api said...

sbb korg x setuju pengunaan nama 'allah' ni korg sanggup bakar gereja? korg ingat allah suke korg bakar gereja? pegi jahanam la.

HambaALLAH said...

Setuju seratus peratus untuk tidak benarkan penggunaan perkataan ALLAH oleh agama kristian. ALLAH tidak beranak dan diperanakkan. Oleh itu tuhan yang mempunyai anak tidak layak menggunakan nama ALLAH. Ada agenda tersembunyi di sebalik keinginan Herald Weekly untuk menggunakan perkataan ALLAH bagi menggantikan maksud Tuhan. Herald Weekly juga ada diserata dunia, US dan UK English Speaking country .. then why make it a global word for all the bible to use ALLAH instead of Lord Father jesus.. knp fight to use this word di Malaysia? Ini semua dakyah kristian.. Hanya Melayu Islam gila glamour sahaja yang tergamak bertoleransi dalam isu ini. Fikir kesan baik buruk dari penggunaan perkataan ini. Jika kesan buruk hingga boleh merosakkan akidah umat islam Melayu Malaysia lebih baik tentang penggunaan kalimah Islam ini. Jangan kerana toleransi dan sebagainya akidah tergadai.

batu api said...

abih tu boleh plak org guna global word utk allah, father and lord? mmg pemikiran cam hamba la engko ni

Nasir_Penang said...

Inilah orang islam suruh buat dakwah tak nak....usaha atas iman tak nak....didik keluarga cara islam tak nak....perpaduan islam tak nak.....tgk wayang nak...tgk bola nak...makan sedap2 nak....tidur lena2 nak....rumah besar2 nak......isteri cantik2 nak....kereta mewah2 nak....pangkat besar2 nak.....duit banyak2 nak.....harta berkoyan2 nak....glamour2 nak.....suka berdebat2 nak....oleh itu doalah pada Allah yang maha esa supaya beri hidayah dan tunjukkan jalan yang benar......Aku Setuju kat Malaysia Nama Allah untuk org islam sahaja......org yang tak setuju ni sebab mereka tak pernah pegi sabah sarawak lihat org melayu banyak yang kristian & murtad....tgk indonesia sebab apa banyak bala Allah turunkan....jadi biaq kita usaha supaya semua org islam kat Malaysia & seluruh dunia kembali pada cara hidup Al -quran dan sunnah.

Lelaki dari arah timur said...

Dhasyat!

Setahu aku, Dr.Asri tidak mmbantah TETAPI meletakkan syarat2 penggunaan nama Allah bagi orang Kristian. Aku cenderung pendapat2 yg menyatakan larangan penggunamaan nama Allah bagi orang bukan Islam di Malaysia.

yg dhasyatnya orang ISlam ialah ada yg menjadi pelampau/extremis membakar gereja dan berbantah-bantah kerana isu ini sampai mengenengahkan perbezaan manhaj dan fahaman politik..

MEMANG DHASYAT! apakata menghormati pandangan masing2 asal tidak ada perpecahan hati? Woha!

Anonymous said...

'sbb korg x setuju pengunaan nama 'allah' ni korg sanggup bakar gereja? korg ingat allah suke korg bakar gereja? pegi jahanam la..'

aku kalu dapat nak bakar jugak surau dan masjid..
sebab pastu dapat peruntukkan RM500ribu? siapa tak nak?
memang pun tak guna masjid dan surau yang kosong tanpa mengimmarahkan masjid.

mentang-mentanglah orang kristian nie banyak duit, sebelum dana daripada pertubuhan gereje dunia simpati dan perbaiki gereja yang dibakar(ntah-ntah puak batu api yang bakar!) mana tahu?
maka tindakan pengumuman PM Malaysia untuk bagi that peruntukkan to show dasar kerajaan Malaysia tahu untuk menguruskan negara sendiri.

nak menjawab kepada media asing bahawa orang-orang Malaysia nie ada kepala hotak!

so kalau korang nak bakar masjid dan surau sebagai galang gantinya..
Nah! sesungguhnya Rumah Allah itu kepunyaan Allah SWT jua..

sebagaimana tentera Abrahah nak serang Kaabah.. pasti jua Allah yang pelihara.. bukannya orang melayu, cina india..

Allah SWT tak berhajat kepada demonstrasi jalanan pun,
untuk kembalikan Izzah/darjat Allah
Allah SWT tak berhajat kepada puluhan ulama dan hafiz
untuk pertahanan kemuliaan Allah
Allah SWT sedikit pun tidak akan kurang Kebesaran dan Ketinggian jika semua orang islam buat endah tak endah pada agama Islam.

Yang berhajat kepada Allah ialah
orang yang fakir iman,
orang yang risau amalan agamanya dapat sukakan Allah ke tidak?
ikhlas ke tidak amalannya..
orang yang risau adakah rahmat dan ehsan Allah dapatkah dia selamat daripada api neraka dan masuk syurga Allah..

-ROM dan PARSI

Muiz Nasrallah said...

@bro zazan

bhai.. kalau lu nak debat gua wahabi ke tak, ni bukan tempatnya. Dr Wahbah Zuhaily, pemilik kitab Fiqh al- islam Wa Adillatuhu sendiri pernah sebut, siapa yang cuba menafikan tauhid 3, maka dia telah tersesat dengan kesesatan yang nyata.

Memang sejak dari zaman nabi sendiri, dakyah yahudi dan nasrani tak pernah sudah. habis je perang uhud, sahabat pernah didakyahkan oleh yahudi. sebab depa kalah perang uhud.

Puak yang menolak macam hang, takdak bukti nas yang jelas... kalau peguam pihak defendan dapat mengemukakan bukti-bukti bahawa bukan Islam tidak boleh menggunakan kalimah Allah, gua konfem keputusan memihak kepada Islam.

Lu kata penggunaan kalimah “Allah” akan menyebabkan kekeliruan di kalangan orang Islam, gua jawab, perkara ini perlu dibuktikan dengan kajian yang terperinci.

maklumat yang Jabatan Pengajian Al-Quran dan As-Sunnah, Universiti Kebangsaan Malaysia dapat, gua berani tunjuk situasi seperti itu tak wujud termasuk di Sabah dan Sarawak, yang gereja di kedua-dua itu menggunakan Bahasa Malaysia untuk upacara di premis depa.

Sebaliknya depa kata(pihak UKM), maklumat yang diterima menunjukkan lebih ramai rakyat di Sabah dan Sarawak yang menganut Islam sejak kebelakangan ini.

Maknanya, kekeliruan kononnya orang Islam murtad sebab kalimah Allah, andaian hangpa je.

Anonymous said...

Klu camtu yg mula2 skali kena bakaq mesti rumah org yg x p solat kt surau/masjid..silap2 hr bln rumah org yg bakaq gereja tu yg kena bakaq dulu..

ROM & PARSI-agree with later part of ur post.ALLAH x perlukn kita sebaliknya kita yg perlukan ALLAH hatta utk sekilas kerdipan mata.hanya fakir iman tau nilai sebenaq.

ikut fatwa @ ikut taqwa,semuanya atas iman kita.

-petot-

Muiz Nasrallah said...

hangpa tak payah debat bukan Islam boleh guna atau tak. buang masa.

kita sepatutnya fikir apa tindakan kita nak mengahdapi agenda dakyah yahudi dengan nasrani, tapi bukan dengan mengahalang, itu salah.

Kalau kita mengharamkan apa yang dihalalkan oleh Allah, jatuh hukum syirik. Benda ni Syeikh Yusuf al- Qardhawi sebut dalam kitab al- Ilmaniyyah dengan istilah syirik undang2.

Anonymous said...

Isunya ialah..

1. Sesungguhnya telah aku jadikan jin dan manusia itu semata-mata untuk beribadat kepada ALLAH.

Allah swt dah declare bahawa Allah swt menciptakan manusia nie untuk ibadah dan menyembah Allah semata-mata.

So, kalu Allah yang penuh KerahimanNya bagi hidayah kita dapat beragama Islam, amal agama solat, puasa, baca Al-Quran dan zikir..et all]

so, sapa-sapa yang dah dapat nikmat iman dan islam, duduk-duduk, lepak-lepak, belajar, kerja, beranak pinak... LANGSUNG tak ada HATI/KESIAN/FIKIR/RISAU/
BIMBANG bagai manalah orang lain dapat nikmat yang sama..

so orang-orang inilah bertanggungjawab untuk SHARE/SEBARKAN/DAKWAHKAN/USAHAKAN/
DOAKAN/PUJUK RAYUKAN/KORBANKAN MASA, HARTA HATTA JIWA SEKALIPUN..
demi untuk tunaikan perintah ALLAH bahawa Allah swt jadikan jin dan manusia itu semata-mata untuk beribadat kepadanya.

tak kesian ker kat orang kristian?
tak sedih ker tgk orang hindu?
tak menitik airmata ke tgk org buddha?
seluruh kehidupan mereka sia-sia sebab saya dan anda semua tidak ambil tanggungjawab untuk buat usaha agama kepada mereka.
sedangkan usaha di kalangan yang telah beriman pun tiada apatah lagi yang belum beriman.

sedih kepada lelaki pengunjung tetap blog keretamayat, blum ada kekuatan jaga solat, et all
pilu kepada wanita pengunjung tetap blog keretamayat, blum ada keinginan tutup aurat sempurna et all

tapi bila ada isu Nama Allah, Setuju tak? ruangan komen bakal mencecah 100 dalam masa 3 hari..

hmm.. demi masa sesungguhnya manusia itu semuanya dalam kerugian..

-ibn sabil

Anonymous said...

pandai berhujah.

gunakan konsep ulangan.

saya kagum. tp,

terbukti sini en. kuat pengaruhnya terhadap pembaca.


jd bila saya baca entri bawah2,

rasa macamtak patut en guna unsur cencored.sebab macam sy ckp td.

pengaruh en. kuat terhadap pembaca.

bila dah terbayang di mana memang tak boleh nak elakkan sebab

siapa je yang baca tp tak bayangkan ap yg dibaca?

cth: ali tebangkan layang-layang sambil berlari-lari.

automatik terbayang layang2danali yang berlari-lari menerbangkannya.

kn?


jd unsur cencored 2 mcm mengundang zina hati. tak mcm 2?

mcm tak perlu. sebab entri en.mmg dah mantap tanpa hiburan2 sampingan 2.

guna lawak2 yang tak melibatkan unsur'tersebut'pun boleh.dan entri en. tak cacat sikit pn.

ok. cukup berkata-kata.

sekadar memberi pandangan.

dan ttg entri yg ini.

cukup baik.

perdanamenteri patut baca ini.:)

Yazid said...

Kalau dah macam tu, kita kena perjuangkan supaya Allah tu diletakkan dalam kamus bahasa semua bahasa dunia supaya ia menjadi kata nama khas di mana bermaksud, Allah, dan membawa penjelasan, Tuhan yang Esa, Tunggal, dan untuk digunakan dalam penjelasan mengenai agama Islam sahaja, penggunaan oleh agama atau keperluan selain agama Islam, akan menyinggung agama Islam itu sendiri. Kan lebih bermakna kalau diperjuangkan macam tu. Allah telah menjadi Universal words, bukan sekadar bahasa Arab sahaja.

Unknown said...

pendapatan aku;

1. isu ini satu provokasi untuk tengok apa reaksi umat islam; mengamuk, berdemo, bakar gereja atau kita beristighfar kerana umat ini terlalu jauh dari agama sehingga ada pihak berani untuk meprovokasi lalu memperbaiki diri kita dan orang lain dengan perantaraan dakwah.

2. ada seorang sahabat seusaha aku bercerita 'ketika tentera Abrahah sudah menghampiri kota Mekah untuk menyerang Kaabah, semua orang Mekah berasa cemas dan tak tahu apa yang boleh dibuat. lalu seseorang berkata; Kaabah ini adalah rumah Allah, maka sudah tentu Allah akan menjaganya.' dan kita tahu kesudahan bagaimana Allah menghantar burung Ababil untuk memusnahkan tentera Abrahah.
Maksud dari kisah ini ialah Allah Ta'ala sudah tentu akan menjaga namaNya, kerana sesungguhnya Dialah yang Maha Berkuasa.

Anonymous said...

salam..

ingat lah jua, musuh islam dan semua manusia ialah DUA

1. Syaitan dan
2. Nafsu

Kite tak perlu bergaduh sesama hamba-hamba Allah kerana pada Allah swt jua lah tempat berserah.

Dah nama pun Hamba, pastu bergaduh berebutkan hak ekslusif Nama Allah swt, sesama hamba, pastu masuk mahkamah, pastu demonstasi, pastu perang penaklukkan sebab alasan 'keganasan' atau 'terrorist'

Yang pastinya Allah swt akan buat kerja Allah swt mengikut TAkdirNya,

Kita buat kerja sebagai hamba, kerja-kerjanya hamba ialah ibadah mengikut kehendak Allah dan Sunnah SAW.

JANGAN pulak nak ngada-ngada kita yang hamba buat kerja Allah swt!

Yang bagi kefahaman agama ialah Allah swt..
Yang bagi kemanisan iman dan islam ialah Allah swt..

selagi dengan dua rakaat solat sunat, belum dapat tunai permintaan kita, anggaplah hubungan kita masih jauh dengan Allah..

selagi belum nafas terakhir kita dapat sebutan 'La ilah ha illallah'
maka perhatikanlah diri sendiri atas dosa, maksiat dan taubat yang belum terbuat.

walhal ancaman TERHEBAT DAN TERBERAT orang islam ialah apabila tergolong kepada golongan MUNAFIK!..
LEBIH SANGAT BAHAYA daripada orang kafir..

nak kenal macammana?
-pada zaman Nabi SAW, orang tersebut solat isyak dan subuh tak datang berjemaah..

SEKARANG??

-Ya Allah selamatkanlah kami semua.
terimalah ummat ini, kasihanilah ummat ini, kasihanilah kami semua.

-abu

huda said...

aku setuju dgn en.hamka

tapi apa yg aku nampak bila timbul isu neh, selain berlaku tidak puas hati org islam terh adap org kristian malaysia neh. blaku juga rasa tidak puas hati antara org islam dgn org islam.

macam2 pendapat yg dikeluarkan. ada pedapat yg keluar dr kepala otak je tanpa merujuk dari sumber2 yg sepatutnya. terutamanya kpd yg menyokong perkataan Allah diguna pakai oleh pihak yg menuntut. knp mesti mengeluarkan pendapat yg tak perlu. lebih baik mendiam kan diri.

tidak perlu mengeruhkan keadaan yg sedia keruh.

fez said...

I think that jiwamelayu guy are crazy. Saying don't waste our time in this matter, but he himself throwing out gibberish thing as if he was the only one with the best and the right opinion. Come on, everyone here just want to voiced their opinions, that's all. You got to respect other people first before you want to be respected. By the way, I just want to restated my opinion in this matter, I totally disagree with the using of the word Allah by the Christian. Worldwide bibles use Latin and English language, while Allah originated from Arabic language. Only here, in Nusantara region, Christian used Allah. Why? I think we all knew the answer, right? So be careful my muslim brothers and sisters. The world is coming to its end, this is just one of the signs. Who knows, this might be one of the propaganda plotted by Al-Masih Dajjal, wallahualam. May Allah protect us from the world deceives. Amin.

Unknown said...

kalu name Allah dibenarkan,mmg sure ramai org islam murtad tanpa rasa bersalah..diorang boleh cakap,'aku tak murtad pe,aku tetap sembah Allah'

Anonymous said...

kalau ya mereka hanya minta utk digunakan dlm suratkabar mereka dan utk disebarkan kepada mereka2 sahaja atau apa-apalah...

saya setuju dgn hamka = "jgn biarkan 'penagih dadah' mencari 'besi' kat kawasan rumah kita... esok-esok habis segala harta dlm rumah dipunggahnya...

Mr. H said...

subhanallah saudara hamka.
aku suka penulisan kau yang ini.

The Aku said...

Saya sokong cik whiteberry menembak incik jiwamelayu dengan pedas skalik. Ngeh ngeh ngeh. U go! Weeee!!!

Zazan said...

minta maap Hamka, biaq aku tulih skit pd budak2 belasan tahun, jiwa melayu tu, sebenaqnya malas.
Aku x tuduh hang wahabi, tp mcm dah agak hang akn keluarkn senjata lapuk puak ni tuduh org lain sesat. Adik... hang baik2, jgn mudah kata org lain sesat nanti terpatah balik kepada diri sendiri. Satu dunia, Msia sama ada mazhab maliki, hanafi, hambali, syafie, tak sekali2 label wahabi sesat. dah lama tau, puak2 wahabi/salafi selalu dgn mudah label orang lain sesat.
Lepas ni, perangai puak ni ialah tak mengaku wahabi, dan lepas tu 'kata ada hantu wahabi', orang tak tau wahabi. kah kah kah kelakar betui modal hangpa.
Jgn taklid buta pada syeikh abdul wahab lah... baca jugak ulama lain contohnya, Imam Abu Hassan al-Asy'ari (wafat 324H) bermazhab syafie dan Imam Abu Mansur al-Maturidi (wafat 333H) bermazhab hanafi.

zazan said...

Dik, kalau aku bariskan ulama2 muktabar mempertikaikan 3 serangkai, hang cemuih nak baca sbb banyak sangat. Contohnya, takkan aku nak tulis nama depa yg byk macam ni:
*Al ‘Allamah al Mufassir al Muhaddith Sheikh Yusof al Dijwi RA, Ahli Lembaga Majlis Ulama Besar al Azhar.
Beliau mengeluarkan fatwa penolakan al Azhar terhadap tauhid rububiah dan uluhiah. Kenyataannya ini dipaparkan dalam Majalah Nur al Islam edisi tahun 1933 yang merupakan lidah rasmi al Azhar pada masa itu.
Fatwa yang dikeluarkannya ini, turut dipersetujui oleh ulama al Azhar yang lain tanpa adanya sebarang bangkangan. Sehingga hari ini, fatwa tersebut masih lagi segar. Ini dapat dilihat dalam beberapa majalah yang diiktiraf oleh al Azhar. Antaranya, di dalam majalah al Muslim. Al Muhaddith al ‘Allamah Sheikh Muhammad Zaki Ibrahim r.a telah mengeluarkan kembali fatwa ini dalam majalah tersebut.
*Al Muhaddith al ‘Allamah Sheikh Salamah al Qudha’i al ‘Azzami al Syafi’i r.a dalam kitabnya al Barahin al Sati’ah fi Raddi b’ad al bida’ al Syai’ah.
Kitab ini telah mendapat pengiktirafan dan pujian daripada muhaddith pada zaman tersebut iaitu al ‘Allamah Sheikh Muhammad Zahid al Kauthari r.a.
*Al Allamah al Muhaddith Prof. Dr. Sayyid Muhammad ibn Alawi al Maliki al Hasani, ulama besar di Mekah al Mukarramah dan bekas tenaga pengajar Masjid al Haram yang diakui ilmunya oleh ulama pada zaman ini.
Beliau telah menulis penolakannya terhadap tauhid ini dalam kitabnya Huwallah. Bahkan beliau menyarankan kerajaan Arab Saudi supaya mengkaji semula pengajaran tauhid ini di institusi pengajian rendah, menengah dan Tinggi di dalam Muktamar Hiwar al Watoni di Mekah yang diadakan pada 5/11/1424 hingga 9/11/1424. Ia disebut di dalam kertas kerja beliau yang bertajuk al Ghuluw.
*Mufti Besar Mesir, Prof. Dr. Ali Jumu’ah.
Beliau turut menyentuh masalah ini di dalam laman web beliau ketika menjawab soalan yang dikemukakan kepadanya. Iaitu, tentang seorang pemuda yang mengkafirkan seluruh penduduk kampung kerana bertawassul dengan mendakwa orang yang bertawassul tergolong dalam golongan musyrikin yang beriman dengan tauhid rububiah tetapi tidak beriman dengan tauhid uluhiah.
Beliau menolak sekeras-kerasnya pembahagian tauhid ini dengan mengatakan bahawa pembahagian tauhid ini adalah perkara rekaan yang tidak pernah datang dari Salafussoleh tetapi orang pertama yang menciptanya ialah Sheikh Ibnu Taimiyyah.
Beliau juga menyatakan bahawa pendapat yang menyatakan bahawa tauhid rububiah sahaja tidak mencukupi bagi keimanan seseorang adalah pendapat yang diadakan-diadakan dan bercanggah dengan ijmak kaum Muslimin sebelum Ibnu Taimiyyah.

zazan said...

*Prof. Dr. Muhammad Sa’id al Ramadhan Bouti, Ulama Kontemporari Dunia Islam dari Syria.
Beliau menyatakan dengan tegas bahawa pembahagian tauhid ini adalah bidaah dalam Seminar Pengurusan Fatwa Negara-negara Asean anjuran Universiti Sains Islam Malaysia pada pada 16 hingga 17 April 2005 di Hotel Nikko Kuala Lumpur.
*Prof. Dr. Isa ibn Abdullah Mani’ al Himyari - Mantan Pengarah Jabatan Waqaf dan Hal Ehwal Islam Dubai.
Beliau telah menulis mengenai kepincangan pembahagian tauhid ini di dalam kitabnya yang bertajuk ‘al Fath al Mubin fi Bara’at al Muwahhidin min ‘Aqaid al Musyabbihin.
*Al ‘Allamah Abu Abdullah ‘Alawi al Yamani dalam kitabnya Intabih Dinuka fi Khatorin.
Kitab ini telah mendapat pujian dari lima ulama besar Yaman.
*Al ‘Allamah Abu al Hasanain Abdullah ibn Abdur Rahman al Makki al Syafi’i, ulama besar Mekah.
Beliau juga telah membahaskan masalah ini di dalam kitabnya al Qaul al Wajih fi Tanzih Allah Taala ‘an al Tasybih.
*Dr. Sheikh Yusof al Bakhur al Hasani salah seorang ahli fatwa di Kanada juga telah menulis risalah mengenainya.
*Sheikh Sirajuddin Abbas seorang ulama unggul Indonesia, juga menghuraikan masalah ini yang ditulis dalam versi Melayu dalam kitabnya Akidah Ahli Sunnah wal Jamaah. Beliau dengan tegas menyatakan bahawa tauhid ini merupakan iktikad rekaan puak Wahhabi dan bukannya iktikad ASWJ. Dalam satu petikan, beliau menyatakan: Kaum Wahhabi mencipta pengajian baru ini bertujuan untuk menggolongkan orang-orang yang datang menziarahi Makam Nabi SAW di Madinah, orang-orang yang berdoa dengan bertawassul dan orang yang meminta syafaat Nabi SAW serupa dengan orang kafir yang dikatakan bertauhid rububiah itu.
*Al ‘Allamah Muhammad al ‘Arabi ibn al Tabbani al Hasani, Tenaga Pengajar di Masjid al Haram.
Beliau juga turut menulis kepincangan tauhid ini di dalam kitabnya Bara’ah al Asy’ariyyin min ‘Aqaid al Mukhalifin.
*Dr. Umar Abdullah Kamil, sarjana dan pakar ekonomi Arab Saudi serta ahli eksekutif Universiti al Azhar.
Beliau pernah membentangkan kebatilan konsep Tauhid 3 Serangkai ini di dalam Seminar Perpaduan Ummah dan Pemurniaan Akidah anjuran Kerajaan Negeri Pahang pada 25-26 Ogos 2006 dan di Multaqa 3 Ulama Mekah al Mukarramah yang dianjurkan oleh Jabatan Mufti Kerajaan Negeri Johor pada 20 Februari 2008.
Kertas kerja tersebut telah diterbitkan oleh Sekretariat Penjelasan Hukum Berkenaan Isu-isu Aqidah dan Syariah Majlis Agama Islam Johor.
Beliau turut membahaskan kepincangan pembahagian tauhid ini di dalam kitabnya yang bertajuk Kalimah Hadi’ah fi Bayan Khata’ al Taqsim al Thulasi li al Tauhid (Perkataan yang tenang dalam menjelaskan kesalahan pembahagian yang tiga bagi ilmu Tauhid).
*Al Allamah Abdur Rahman Hasan Habannakah al Maidani.
Beliau juga telah menulis masalah ini secara khusus di dalam kitabnya yang bertajuk Tauhid al Rububiah wa Tauhid al Ilahiyyah wa Mazahib al nas bi al Nisbah Ilaihima.

----ada banyak lagi, serius, takkan aku nak tulis semua kat sini, jiwa_melayu, hang pi mengaji lagi lah... jangan taklid buta.
Soal court tu, hang kena tau, hakim dia bukan Islam. tak seimbang.
Hang kena tau, pasai apa dinamakan muzakarah majlis fatwa dan siapa yg anggotainya. Ini bukan sorang2 punya keputusan, ada banyak mufti duduk dalam tu. keputusan secara konsesus, berijtihad secara ijmak, ikut tertib dan mesyuarat. bukan unilateral sorang-sorang je lepas tu tulis kat laman web.
Aku pernah pi borneo dan tau macam mana keadaan mereka, di Bario Sarawak nun, kaum kelabit kalau depa menuai, depa akan ada majlis sebut kalimah. Dan macam2 ritual depa, kalau buat kat Semenanjung memang ramai yg boleh keliru.
---Aku rasa hang, jiwa melayu tok sah komen lagi lah, sebab nanti nampak sangat hang tak tau, taklid buta, hujah rendah.

hamka said...

oh, dah ada orang letak hukum..., perasan BS detectornya hebat, dan menyerlahkan lagi imej Pak Pandir moden yang senang diperbodohkan.

jika aku mufti, atau ahli fatwa kebangsaan., jika...

Aku akan ungkit hadith tentang azab berdusta atas nama Nabi Muhammad, siapa yang berdusta maka sediakanlah tempatnya dalam neraka..

itu baru berdusta atas nama Nabi, jika atas nama Allah, maka dah confirm masuk neraka...

sekarang korang benarkan orangkafir guna nama Allah dalam bible mereka, atau kata lain, korang benarkan mereka berdusta atas nama Allah?

sedang korang tahu bible itu dah di ubah, tapi korang setuju "Allah berfirman" pada pembohongan?

jika bodoh tak masuk neraka itu ok juga., tapi perasan pandai, padah jawabnya....

maka hukum setuju adalah..

ops!, aku bukan mufti.., kerja aku hantar mayat korang ke kubur..

lu pikirlah sendiri!

ps: peluang untuk berdakwah pada orang kristian telah terbuka, gunakan peluang ini untuk menyambung kerja Nabi Muhammad SAW, betulkan tauhid mereka, dan seru mereka kepada islam, buatlah usaha agar mereka dapat naik keretamayat dan masuk ke tanah perkuburan orang islam...

CReeeRT, BROMMMMM.. RUMMM..

(bunyi keretamayat dihidupkan)

Ann said...

"Blogger Ibn HAJARS said...
Wah wah wah..sungguh racist komen ni..macam orang putih, orang cina, orang india tak pernah bakar gereja..."


pd hajars, maksud saya "terlalu melayu", sometime ade org kita yg tlalu ikut perasaan dn btindak mbabi buta..mcm org kelantan kate 'gedebe'(tak psti ejaannye betul), adakah islam yg anjurkn sikap ni?

ade org non-islam takut peluk islam sbb masuk islam bmaksud masuk melayu.(sy dapat tau seorng ibu kpd cina yg dh masuk islam larang anaknye masuk islam sbb nnti jd melayu). kenapa mereka bleh pikir mcm tu? ni dari sikap org kita sendiri jugak. hope saudara phm ape yg saya cuba smpaikan la..

apepun lom tbukti lg kn org islam yg bakar gereja tu..mybe jgk ade phk lain..wahuallam.

Anonymous said...

(nazlin)
salam.
aku tau aku ni bdk lg wpun umo dah nk masuk 20...heee
tp aku memg xsokong r 'bdk2 kapir' ni gna nama yang ESA...
senang je nk overcome...
buat syarat,
klu nak guna gak...masuk ISLAM...
end of the story...

Anonymous said...

Salam to all,

Bagi mereka yang belajar berkenaan kategori agama, pasti pernah dengar agama samawi. Yahudi, Nasrani & Islam merupakan agama dari langit, semua penganutnya bertuhankan Allah. Yang menjadi kufurnya yahudi dan Nasrani itu sebab tidak percaya kepada kenabian Muhammad S.A.W. Sila rujuk Surah Al-Ankabut ayat 63 yang bermaksud,
"Dan sesungguhnya jika engkau (wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik)itu: 'siapakah yang menurunkan hujan dari langit, lalu ia hidupkan dengannya tumbuh2an di bumi sesudah matinya?' Sudah tentu mereka akan menjawab: 'Allah'. Ucapkanlah (wahai Muhammad) 'Alhamdulillah'(sebagai bersyukur disebabkan pengakuan mereka yang demikian), bahkan kebanyakkan mereka tidak memahami (hakikat tauhid dan pengertian syirik)"

Allah pun mengajukan agar Nabi Muhammad (termasuklah kita sebagai umatnya) agar bersyukur jika ada golongan kafir menyebut Allah, so apa hak kita nak melarang mereka??

jika ditakuti orang Islam akan keliru atau rosak akidahnya kerana penggunaan perkataan Allah oleh puak kristian tu, apakah jaminan kerajaan untuk meningkatkan kualiti umat Islam di malaysia pada hari ini?

Adakah mereka yang berdemo tu ikhlas menjaga kesucian agama Islam? Adakah kerana Allah atau emosi semata-mata? Jika benar kerana Allah, mengapa tidak pernah ada demo mempertahankan kesucian agama akibat dari pencemaran seperti hiburan yang melampau, berdemolah menentang pemurtadan umat islam yang semakin ramai berhijrah ke agama lain, berdemolah kepada wanita2 yang tak reti2 menutup aurat agar tutup aurat mereka, berdemolah kepada pak2 menteri yang terang2 menolak hukum agama..

WHY?, "NamaMmu ku junjung, perintah & hukum Mu ku abaikan.." why, why!!

Anonymous said...

Jaga2 wahai umat, yahudi dan memainkan peranannya untuk memecahkan dan menghuru-harakan malaysia. Bagaimana yahudi memainkan peranannya sehingga syiah dan suni berperang sehingga hari ini, kini malaysia mula menjadi sasarannya.

Satu yang cantik orang islam kita, pantang diusik Allah & Rasulnya, pasti tersirap darah dan sanggup bermandi darah! alangkah cantiknya kalau semangat itu diterjemahkan kepada sahabat2 kita yang tak jaga solat, terang2 mereka meruntuhkan agama, ayuh kita berdemo kepada mereka2 yang meruntuhkan agama ini.. memang sialkan mereka yang tak jaga solat 5 waktu tu, buduh tahap cipan!

Anonymous said...

fani cun,
u're missing the WHOLE POINT. read up the real issue lady

farhana said...

Assalamualaikum wbt,

Wahai saudara saudara ku,

Pertama kali saya nak tulis, saya sememangnya ilmu saya tidak mendalam sgt dalam bahagian2 agama ni. Saya mengikut apa yang asas diajarkan oleh semua, justeru saya tergolong dalam kelompok org org awam yang tersangat awam.

Tapi saudara2 saya,

Bila saya baca komen ni,sungguh, air mata saya mengalir bila saya lihat ramai antara kita yang bertelingkah sesama sendiri.

Saya faham, semua nya ingin menegakkan pendapat masing masing, tetapi tolonglah buat dgn cara yang profesional, dengan cara yang diajar Nabi saw, iaitu dengan cara yang berhikmah dalam memberikan pendapat dan saling menerima pakai serta memperbandingkan hujah masing masing.


Tolong lah tolong lah tolong lah..


Ya Allah Ya Tuhanku,
Aku pohon sesungguh hati ini milikmu, supaya janganlah saudara saudaraku, umat Nabi Muhammad saw kekasihMu, berpecah belah dan bertelingkah serta binasa akibat dr perbuatan perbuatan org yg tidak bertanggungjawab. Sesungguhnya perpecahan ini sememangnya tujuan mereka kafir di muka bumi ini. Lindungilah kami umat Nabi Muhammad saw dan berikanlah hidayah kepada kami semua ya Allah.. Utuhkanlah ikatan cinta di hati hati kami atas nama Mu ya Rabbi..

Anonymous said...

salam..

melayu mula ditimpa musibah
papila inggeris datang menjajah
adat dibuang agama disanggah
akhirnya melayu mendapat 'tulah'

sekian lama Melayu menjadi sasaran
sejarah, jati dirinya serangan
musuh luar dan musuh dalaman
mungkinkah tersirat suatu ramalan

melayu kini resah gelisah
namun jelas hakikat sejarah
mungkin tersiratn sebalik musibah
melayu pencetus kebangkitan ummah

-98

Anonymous said...

Ingatlah pesan junjungan Rasulullah SAW
panji hitam dari timur bumi karamah
bangsa melayu usah menyerah
cari kekuatan dari sejarah

sejarah melayu sebenarnya hebat
jatidiri melayu sebenarnya kuat
bumi ahlulbait itulah kudrat
umarak ulamak kunci yang terdekat

Laksamana Hang Tuah gagah orangnya
berguru,bertarikat berisi dirinya
jangan perlekeh riwayat dan firasat
'Takkan Melayu hilang didunia!!'

- 99

Subhanallah, Alhamdulillah Allahu Akbar..

Anonymous said...

- 100

ibn sabil

hamka said...

1o1!

(Aku!)

Unknown said...

sejak isu ni ramai dah pandai sebut Allah... Alhamdulillah.

sebelum ni asyik kata Tuhan je...

ibnu dinar said...

jgn emosi wahai org2 islam.. ini semua ujian dr Allah, mungkin Allah murka pd kita.. semua atas kelemahan diri sendiri... check balik amalan kita bkn melenting, adakah amalan kita betol, menepati Al quran & sunnah... atau kita semakin hanyut dgn dunia ni... masjid2 kosong2 bro... kenape xnak bakar rumah2 org2 islam je...? kita mungkin sudah islam tp sudahkah kita beriman? bangkitlah semua umat islam, mari amalkan agama dlm kehidupan.. dan kuatkan dan tambahkan amalan...

Mamat said...

Salam, aku memang x setuju Allah digunakan org Kristian namun aku aku jahil x mampu nk buat apa-apa. Byk ustaz slow dh keluarkan fatwa boleh. Hanya mampu aku buat ialah doa & kuat usaha makami. Kalau di ikutkan hati nk juga dibomkan tapi bukan gereja. Aku nk bom rumah2 ustaz yg slow & YB Kalid Samad

ir sugi said...

Salam,
adakah kita tersenarai dlm golongan munafik sepertimana kisah sahabat terdahulu????.....
tak datang sembahyang isyak dan subuh berjemaah...
Ya Allah pilihlah kami utk mengimarahkan rumahmu, istiqamahkan kami dlm fikir nabi dan usaha Nabi SWT. Berilah hidayat pada kami, seluruh umat seluruh alam..amin

Anonymous said...

102...
Khalid.

Ya Allah kasihanilah kami....
Kami rindu pada Mu...NabiMu...
Jadikanlah perjumpaan kami dengan Mu penuh dengan keriangan dan kemenangan yang besar.
Hindarkanlah kami dari berjumpaMu dengan ketakutan dan kekalahan yang berpanjangan.

Aku sayang semua umat Nabi Muhammad saw....sepertimana aku sayang diri Aku


Ya Allah kalau Aku yang perlu kau bakar menggantikan semua saudara-saudarku....Aku redha Ya Allah..
Bakarlah Aku Ya allah...

Ibn HAJARS said...

Bakar rumah orang islam yang tak pergi solat berjemaah?
Wow....that's rich man...

Blogger Ann said...

pd hajars, maksud saya "terlalu melayu", sometime ade org kita yg tlalu ikut perasaan dn btindak mbabi buta..mcm org kelantan kate 'gedebe'(tak psti ejaannye betul), adakah islam yg anjurkn sikap ni?

ade org non-islam takut peluk islam sbb masuk islam bmaksud masuk melayu.(sy dapat tau seorng ibu kpd cina yg dh masuk islam larang anaknye masuk islam sbb nnti jd melayu). kenapa mereka bleh pikir mcm tu? ni dari sikap org kita sendiri jugak. hope saudara phm ape yg saya cuba smpaikan la..

apepun lom tbukti lg kn org islam yg bakar gereja tu..mybe jgk ade phk lain..wahuallam.


Sebab tu aku kata komen ko racist....ko kata: sometime ade org kita yg tlalu ikut perasaan dn btindak mbabi buta..mcm org kelantan kate 'gedebe'(tak psti ejaannye betul),; bermakna bukan semua orang Melayu macam itu kan? sometimes ada Orang Putih pun macam tu, sometime ada orang Yahudi pun macam tu, sometime ada orang Cina or India pun macam tu...senang cerita sometime ada manusia macam itu, jadi tak leh ler ko POINT Melayu macam ni, orang Cina macam tu....

orang yang tak nak masuk islam boleh je bagi apa2 alasan...ini dah belaku pada kurun terbaik dan tugas ko adalah teruskan dakwah and dont be racist...ok?

Grave Members said...

salam...

bl0g kete mayat ni xjemput k0rg dan xhalau k0rg, tp klu da bg k0men tu xyahla nak hentam ketemayat sbb dia bukan kisah ngan k0rg pun!! k0rg xsuka k0rg leh berambus!!

Cewaahhh, cam aku ni ketemayat lak!

Pada aku, blog ni ditulis oleh kereta mayat atas dasar xpuas hati tentang sesuatu perkara, yg k0rg nak menyemak hentam dia knp?

Aku pun mmg xstuju penggunaan kalimah ALLAH @ berkaitan dgn islam, tp xleh nak stuju gak sbb klu diorg tulis sesuatu pasal kehebatan Allah, xkan kiter nak halang even dia belum masuk islam??
Kerajaan mlysia pun leh tahan lembab cam sip0t!!

SAPE YG PERASAN BAGUS LEH BERAMBUS!! hahahaha

kembang la pulak hamka ni....

Anonymous said...

belum tentu yang bakar gereja tu org islam.tak terbukti pon ! tp baik giler PM bagi peruntukan hampir setengah juta pada gereja.1 Malaysia gitu.yg kes surau kena serang tu, dapat apa?aku tak paham kenapa kita kena takut pada orang kafir??

Ziarah76 said...

assalamualaikum,
Kepada semua... saya SOKONG hamka.
Semua orang Islam bersaudara, jgn la gadoh2. Iman walaupun sebesar zarah, Allah sediakan syurga 10 kali ganda besar dunia ini.
Serahkan lah isu ni kpd ulama dan pihak yang berwajib.
Kita buat dakwah je siang dan malam. Mudah-mudahan Allah bantu selesaikan masalah umat Islam.
Dengan itu, saya rasa dah tak mahu terlibat/baca perbincangan ini sebab ada yang macam nak bergaduh.
'Orang yang bijak adalah mereka yang menyatupadukan, orang yang jahil adalah orang yang memecahbelahkan.'
Yang bermasalah sebetulnya ialah diri saya sendiri yg lemah iman amal, tak doa nangis2 hidayat untuk umat seluruh alam.
Doakan saya.

Aini Qamariah said...

dah bace, dah bace komen2 jugak..entah lah..TETAP..tak setuju guna nama ALLAH untuk bukan Islam. Org Islam ni baik hati..iya laa..Islam suruh kite bersabar, bertolak ansur, kan? Tapi jgn la kita sampai sanggup bergadai utk org kafir. Sudah2 laaa toleransi antara kaum yg jauh menjangkau batas logik yg dah kita amalkan berpuluh tahun ni...jgn laa yg ni pun kita nak gadai jugak.. yg bukan Islam pun, agak2 laa...

Untuk korang yg lain, kalau setuju,nyatakan pendapat korang. Kalau tak setuju, nyatakan jugak pendirian korang. Kita disini berbincang.Bukan bergaduh. Padan laa Melayu tak maju2. Lain org suruh buat..lain korang buat.. bahahahhaha

Ibn HAJARS said...

A'ah..bukan rakyat punya hal...rakyat tak tanggung dosa pemerintah kan? Pemerintah je tanggung dosa rakyat..so teruskanlah...teruskanlah...

Anonymous said...

JUST GOT D EMAIL :

Just nak kongsi pengalaman sepanjang lebih 5 tahun tinggal dan belajar di Indonesia. Saya tidak berniat memburukkan Indonesia.. They have my respect, dan saya tahu orang2 Indonesia tidak seburuk yang disangkakan di sini... (orang Indonesia baik dan ramah, pintar dan rajin.. that's a fact!)

Pengalaman ini saya kongsi supaya orang ramai boleh tahu dan membayangkan implikasinya jika penggunaan nama Allah oleh non-muslim dibiarkan. Di satu sisi memang agak lucu, tapi di sisi lain terdapat keseriusan di dalamnya

Aku ingat satu hari aku bukak TV perdana dia pastu tengok satu program.. Aku ingat ceramah agama lah.. dia punya penceramah punya semangat berkobar2.. "Kita semua sudah berdosa! Allah Maha Kuasa! Allah Maha Penyayang! Kembalilah kita semua ke jalan Allah! (aku dalam hati, Alhamdulillah.. bagus!) pastu tak pasal2 dia sambung "Kembalilah ke Yesus Kristus dan Bunda Maryam!" aku langsung tergolek.... astaghfirullah! ceramah Kristian rupanya..

Satu lagi kenangan aku kat Indonesia, kalo baca surat khabar sana nanti ada slot obituaries: "Telah Kembali ke Rahmat Allah, Sdr. XXX pada XXX Semoga ruh beliau dicucuri rahmat Allah" Bila tengok balik nama yang mati Eduardus, Kristus, Paulus, etc. (nama org Kristian) pastu ada salib diikuti tulisan kecik "ash to ash, dust to dust, fade to black"... tergolek lagi aku.. wakakaka...

Satu lagi cerita aku kat Indonesia, satu hari aku 'bermusafir' lah ke daerah Jawa Barat naik motor, pastu nak berhentilah solat.. aku toleh ke kiri kanan jalan cari masjid.. Pastu aku nampak ada signboard kalimah Allah (dlm arab!) pastu ada banner "Ayuh kerjakan kewajipan kita kepada Allah dan agamanya!" aku pun pergilah dekat.. tup2 aik, awat lain macam tempat ni, siap ada patung jesus kena salib??!! Tergolek lagi aku.. lah.. gereja Kristian rupenye..

Satu lagi kat sana nak beli buku-buku agama kena hati-hati.. Aku dulu pernah 'usha' buku kat kedai buku.. Ada satu buku aku tak ingat persis tapi tajuk buku dia lebih kurang camni: "Memantapkan Iman Anda Kepada Allah" bila bukak2 browsing per helai aku start confuse, amacam lain macam aje ayat2 dan hadis dia.. Aku tengok balik lah.. ayat2 kutipan dari Bible.. tergolek aku lagi... lah, buku dakwah Kristian rupanya..

risau gak klu jadi camni kat mesia


di tengah tengah bandar bandung juga terdapat sebuah geraja yg dinamakan "rumah allah"...mcm mcm lagi isu akan timbul lepas ni selagi malaysia mengamalkan demokrasi-sekular

PENGAJARAN YG DPT SY AMBIL DR EMAIL DI ATAS:
SGT2 PENTING BG KITA UMAT ISLAM TERUSKAN DAKWAH-TAUHIDKAN ALLAH IKUT CARA RASULULLAH BKN CARA YAHUDI @ NASARA @ MAJUS.SBB HANYA CARA RASULLULLAH SJ YG BAWA KEJAYAAN.

OOOPSSS..HAMKA JGN MARAH..SY BKN TUKANG FWD EMAIL
-petot-

fez said...

I like the comment from the anonymous before me. Well, the email was right though. See? What will happen if we let those (you know who) used the word Allah for their religion. People might get confused. Ever wonder, what will happen to your children who still don't know anything about religion, exposed to their propaganda? Think my friends...

Anonymous said...

salam

kalau anak kecil atau rakan sekrja yg bukan Islam atau orang tua yg buta huruf menanya kita, "siapa Allah?", apakah jwpn kita?

adakah kita patut bgtau tentang tauhid uluhiyah, ubudiyyah, bla bla atau kata, baca buku sekian skian...

atau adakah kita sendiri yang masih tidak kenal siapa itu Allah...

mudah2an apa yg berlaku ini ada hikmahnya...mengajak kita yg dah Islam ni mengeluarkan keyakinan pada makhluk dari hati kita dan memasukkan keyakinan hanya pada Allah swt ke dlm hati kita...dan dibuktikan dgn percakapan yg penuh keyakinan kepada Allah swt dan disertakan dgn perbuatan yg menandakan keyakinan sepenuhnya pada Allah swt.

...adakah membakar rumah2 ibadat mereka akan menyelesaikan masalah?

..alangkah baiknya jika dengan asbab pengorbanan diri, masa, harta dan perasaan kita membuat usaha dakwah cara sunah, rumah2 ibadat bertukar menjadi masjid2 yg dipenuhi oleh org beriman yg menghidupkan amalan2 yg menyukakan Allah swt 24 jam...

...masjid itu bukan dianggap masjid dari segi bentuknya, tapi dari segi amalannya...berapa banyak church yg telah bertukar menjadi masjid...pergilah ke Peranchis, dan negara2 eropah yg lain...

Tiada yg dapat menghinakan atau memuliakan melainkan Allah swt..
Namrud nak menghinakan Nabi Ibrahim as dgn mencampakkannya kedalam unggun api, tapi Allah swt buat ketetapan bahawa Ibrahim as mulia, maka menyelamatkannya walaupun selama 40 hari berada didalam api. Namrud ingin memuliakan dirinya, tapi Allah swt buat ketetapan bahawa dia hina, maka Allah swt mentakdirkan kematiannya hanyalah asbab nyamuk yang tempang.

fez said...

As far as I know, there only three religion based on Allah with four Holy Books. The first one is given to the chosen race, the Jews. It's called as the Old Religion. They are given two Holy Books. One was named Zabur which given to Daud/David a.s. and Taurat (Old Testament) to Musa/Moses a.s. The second religion also given to the chosen race, the Jews. It's called as Christian and they are only given one Holy Book which is Injil (New Testament), given to Isa/Jesus a.s. The last religion are the only religion given to other races than the chosen race of Jews, which angered them. It was given to the race of Arab. The last religion and the one with complete version to convey Allah's order is called Islam. Allah gave Islam the Holy Books of Al-Quran which specifically to Muhammad s.a.w. Okay, my point here is, the last three books are originally written in the language of the Jews which is Hebrew while Al-Quran are written in Arab. So why do right now, they (you know who) want to use the word Allah for their own religion? Why didn't they use the word from the Hebrew? The word Allah is originated from Arabic language. This is one of their propaganda to deceives us, Muslim and our children whose still didn't understand completely about religions differences. We must protect our children by protecting the word Allah from being used by them. It's the only word that differentiate our religion with them.

Ann said...

saya rase ibn hajr xphm ape maksud saya, sikap org melayu sndiri telah mjdikn islam telah dilabelkan negative...saya tak ckp pon kaum lain tu semua nyer bagus...sy cuma nk smp kan jika org melayu berlakuan buruk, maka buruk lah agama kita..sebab kaum lain igt melayu tu islam dan islam tu melayu. sepatutnye kita boleh jd lebih baik dn maju dari kaum lain sbb kita ade islam, tp kenapa sebaliknye yg berlaku? pantang disentuh ckit n ade yg tak puas hati, mula nk btumbuk sana sini cari gaduh..mcm zmn hangtuah hang jebat lak..dan saya tak racist pon, sy bsyukur jd org melayu.

fez said...

Yes, I think I know what you mean Ann. Even though I'm not a Malay, I feel sad too to see how the Malay done nowadays. Malay always associated with Islam, and if Malay done anything wrong, people might think its Islam. There, the image of Islam has been tarnished because of the wrongdoing of the Malay. So please, restrained yourselves (Malay) from doing anything that might gave other people bad views of Islam. Sorry if any of you angered by my statement. Please forgive me, and don't labeled me as racist too okay?

aksha said...

secara peribadinyer aku tidakbersetuju dgn penggunaan nama Allah oleh kaum kafir tu kerana keburukannya adalah amat dahsyat..aku faham ade yg setuju tu kerana mereka berfikiran positif dan tidak seperti aku yg bersikap lebih kpd negatif..tp aku berharap kita berfikir beribu kali sebelum kita membuat sebarang komen@tindakan.

Ann said...

sorry bro hamka, out of topic lak...btw thanks whiteberry, u got what i mean..
to ibn hajr, sorry kalo de tkasar bahasa..

saya mmg tak setuju kalimah allah digunakn agama len. full stop!

Ibn HAJARS said...

Blogger whiteberry said...
I like the comment from the anonymous before me. Well, the email was right though. See? What will happen if we let those (you know who) used the word Allah for their religion. People might get confused. Ever wonder, what will happen to your children who still don't know anything about religion, exposed to their propaganda? Think my friends...

Kalau propaganda macam tu pun boleh goyah, macam mana dengan propaganda sakratul maut? Propaganda Dajal? Masalah sekarang bukan nak menghalang propaganda dari terjadi, tetapi menyedia diri, keluarga dan seluruh umat dari terkesan dengan mana-mana propaganda bakal terjadi.

kalau anak kau boleh goyah dengan propaganda macam ini, bermakna dia mempunyai basic yang lemah. Sebab kau risau, kau menghalang propaganda dari terjadi dan tak pun peduli anak kau yang mempunyai basic yang lemah. So sampai mati pun kau tak tahu anak ko mempunyai basic yang lemah, silap2 syaitan datang masa sakratul maut pun dia boleh goyah dengan propaganda yang sama. Sebab itu usaha yang basic yakni usaha atas iman adalah lebih utama dari menghalang propaganda terjadi, dan itu belum menjadi tanggungjawab kau untuk menghalang propaganda dari terjadi

Ann said...

saya rase ibn hajr xphm ape maksud saya, sikap org melayu sndiri telah mjdikn islam telah dilabelkan negative...saya tak ckp pon kaum lain tu semua nyer bagus...sy cuma nk smp kan jika org melayu berlakuan buruk, maka buruk lah agama kita..sebab kaum lain igt melayu tu islam dan islam tu melayu. sepatutnye kita boleh jd lebih baik dn maju dari kaum lain sbb kita ade islam, tp kenapa sebaliknye yg berlaku? pantang disentuh ckit n ade yg tak puas hati, mula nk btumbuk sana sini cari gaduh..mcm zmn hangtuah hang jebat lak..dan saya tak racist pon, sy bsyukur jd org melayu.

Mintak maaf, aku tak kesah kalau kau cakap kerana nila setitik rosak susu sebelanga tapi bila ko cakap mereka ini bersikap terlalu Melayu seolah2 sikap itu orang Melayu je yang ada, seolah2 sikap itu sikap semua orang melayu, sikap mak aku, bapak aku, nenek aku semua sikap macam itu, jadi aku kata engko rasist.

Sama je ayat sepatutnye kita boleh jd lebih baik dn maju dari kaum lain ..racist..haha....racist....ko nak Melayu je maju, kaum lain semua pergi mati...tak selari langsung dengan apa yang Nabi bawa...

Memang tak dapat lari dari racist ni tapi takyah lah extreme sangat...ok?

whiteberry said...

Yes, I think I know what you mean Ann. Even though I'm not a Malay, I feel sad too to see how the Malay done nowadays. Malay always associated with Islam, and if Malay done anything wrong, people might think its Islam. There, the image of Islam has been tarnished because of the wrongdoing of the Malay. So please, restrained yourselves (Malay) from doing anything that might gave other people bad views of Islam. Sorry if any of you angered by my statement. Please forgive me, and don't labeled me as racist too okay?

Sorry, aku terpaksa label ko sebagai rasist...kan lebih baik ko cakap:

Yes, I think I know what you mean Ann. Even though I'm a Muslim, I feel sad too to see how the Muslim done nowadays. If Muslim done anything wrong, people might think its Islam. There, the image of Islam has been tarnished because of the wrongdoing of the Muslim. So please, restrained yourselves (Muslim) from doing anything that might gave other people bad views of Islam.

Bila ko cakap Melayu gini, Melayu gitu..ko racist...haha...sebab Melayu je macam tu, orang Islam Bidayuh semua baik tak macam melayu islam. Orang melanau Islam pun baik, orang Cina Islam pun baik...Melayu Islam je jahat...

atau disebabkan Melayu=~Islam

So Orang cina Islam boleh buat sesuka hati sebab Cina Islam tak melambang kan Islam. Orang Melanau Islam pun boleh berbuat sesuka hati sebab Melanau Islam tak melambangkan Islam. Tapi orang Melayu tak boleh, sebab dia melambangkan Islam.

Sorry Hamka, teremo plak...

fez said...

Heh. Didn't even try to understand other people opinions first... Try to see from other perspective, then you know what I mean. I know that eventually there will be some one got upset by my statement, but yet again, try see the whole point there first, don't just attacked people just from your own view. I know you just trying to stand up for your own race reputation and if it was me, I will be angered too. I didn't say muslim from other races are good enough than Malay. Anyway, forgive me, ibn hajars, it has been a sensitive issue too. To brother Hamka, sorry we all got a little bit out of topic here. I just want to help ann because someone got very upset with her statement without trying to understand what she meant. Sorry again guys.

tukang kapan said...

layari imammayat.blogspot.com

tukang kapan said...

yang sebenarnya...orang islam sendiri sudah hilang identitinya...sebab itulah orang kapiaq ni berani..cuba lihat sejarah bagaimana kkhalifah muktasim billah menyerang sekampung yahudi kerana mengganggu seorang wanita muslimah dipasar....fuh..hebat...muslim di malaysia ada apa??? juara lagu.bintang kecil..apa-apa lagi lah....sudi2lah jengok blog saya yaaaaa

HAJI said...

IbnHajar,

Alhamdulillah, aku dan isteri aku berusaha didik anak-anak kami dengan sunnah dan aqidah Islam. Hampir setiap malam aku duduk bersama-sama mereka dalam halaqah taklim fadha'il dan kadang-kadang asas-asas masa'il. Hampir setiap malam jugak aku muzakarahkan dengan mereka iman yakin dan sifat-sifat murni orang mukmin seperti sahabat2 Nabi SAW. Mereka selalu dengar aku kata makhluk sikit pun tak de kuasa, hanya Allah yang berkuasa. Tak akan berlaku sesuatu dari mana-mana makhluk, yang hanya akan berlaku adalah dari Allah, Pencipta makluk. Allah Maha Memelihara, Allah begini dan begitu...

Alhamdulillah, sedikit sebanyak kesan-kesan iman dan amal soleh menerap dalam anak-anak aku. Anak aku yang paling kecik selalu cakap Allah baik...Allah tolong...Allah beri... Kalau mama dia sakit, dia angkat tangan doa Allah tolong mama. Alhamdulillah.

Kau dan aku mungkin faham siapa Allah, Pencipta kita...tapi untuk anak-anak aku yang masih mentah, tentu mereka akan keliru bila nama Allah yang Maha Suci diisbatkan pada tuhan berhala agama lain. Walaupun aku telah didik mereka iman yakin pada Allah, mereka akan keliru jika agama lain dibiarkan guna nama Allah. Kau faham tak? Sedangkan orang Islam dewasa pun boleh keliru, apa lagi anak-anak? Jadi aku tak bersedia biarkan usaha aku dan isteri aku didik anak-anak aku iman yakin pada Allah menjadi bertambah rumit dan bercelaru hanya kerana orang-orang yang kafir pada Allah dibenarkan guna nama Allah! Kau faham tak!?

Hah! Ni pasal yang kau dok kata orang tu racist, orang ni racist...aku rasa kau orang Islam yang baik, tapi kau melayu yang ada sikit bodoh sombong... Sekarang aku racist tak?

Hamka, aku sentiasa memantau tulisan kau kat blog ni sbb aku diamanahkan jaga isteri aku dan anak-anak sedara aku yang sukamelayan blog kau ni. Kebelakangan ni ada tulisan kau yang buat aku berkerut dahi...Nasihat aku, hati-hati sahabatku. Fitnah boleh mula timbul bila kau rasa kau ada "pengikut". Semoga Allah jaga kau, aku dan seluruh umat Nabi SAW dari segala arah.

van qif said...

Tadi aku sempat dengar "ceramah" Adun Kulim tu..

Dua hari lepas baru sahaja Pihak Kastam, tahan sejumlah CD kristian bahasa Melayu yang ada nama Allah yang diimport dari indonesia...Dan pihak Trinity Malaysia telah buat bantahan di mahkamah..

Encik Jiwamelayu...dia org mahu buat lebih daripada yg engko khusnu zhon kan..

Jangan sebab nak jaga undi dan habuan dunia yang kecil ni..ada pihak yg berkompromi..

Di Indonesia....kristian dah guna istilah Solat untuk "Pray"...jangan tak percaya..

Dan jangan lupa kes di sebuah IPTA, Program yg diJalankan oleh secara percuma oleh persatuan Nasaro..."Mari Mendekati Allah"...alih alih bila pergi sana...tengok bukan program uutuk Allah yg islam imani

mamat said...

Salam, Hamka dah banyak komen yg dibuat, Aku cadangkan engkau bagi le amalan yg patut kita amalkan.... nak mengundi pun lambat lagi.Nk baca Yasin mlm Jumaat dh bidaan. Nk baca taklim fadail hadis daif.

Aku dh bosan dgn macam fatwa yg dibagi.... yg untung geng org Kristian juga

I follow apa yg disyor tapi jgn suruh bakar gereja sudahle

Ibn HAJARS said...

Dear whiteberry,

I'm not upset about your statement, and I'm not even standing for any Malays, I'm just trying to break racial barrier between races. I don't like people labeling a race just because a collective of them doing something which is not done by others of the same race. Just because of a Muslim terrorist doesn't mean that all the muslim is a terrorist rite? The good girl said that they burn the church because they are being so Malay as if it's a nature of Malays to do those things, am i wrong?

Wahai Tuan Haji,

Apa yang tuan cakap adalah suasana yang ideal, kita Allah letak di Negara Malaysia, bagaimana kalau kita diletak di negara orang Kafir, let say...hmm...ok, tuan duduk US bersama keluarga dan Kerajaan US mahu tukar Bible mereka guna nama Allah and you don't even have the say like we have in Malaysia. What will you do?

Jangan salah faham, selagi berkuasa, pasti aku akan menghalang propaganda dari berlaku dan aku 100 % akan menghalang penggunaan nama Allah oleh orang kafir. Tapi adakah itu akan menyelesaikan masalah asal iaitu anak tuan boleh keliru dengan benda macam itu? Kalau orang islam dewasa pun boleh keliru, maksudnya iman mereka tidak betul lah kan? Boleh keliru antara 3 dan 1? Nasib baik ada propaganda, tahu lah saya si fulan masih keliru, kalau tak sampai mati pun saya tak tahu dia boleh keliru antara 3 dan 1.

Haha, lawak la tuan, sorrylah tuan tak cukup racist untuk saya label tuan sebagai rasist. I'm not even offended. Kalau tuan hina saya Melayu bodoh sombong pun saya tak kisah sebab takda kena mengena pun dengan orang Melayu. And who care about Malays. All i care is how to get all the people into heaven not just Malays. Good try though.

Anonymous said...

knp la dari dulu x nak lawan habis habisan kat mahkamah pasal isu ni..adakah politik smua ni??

hafszach said...

Mari kita perhalusi siapakah yang munafik sebenarnya..

Aku cabar Ahli2 dan Penyokong UMNO, Sila buktikan yang Perlembagaan Negara kita bukan dicipta oleh Yahudi yang bernama Sir Load Reid...

Kalau Nik Aziz yang mengajak semua pemimpin serta ahli UMNO mengunakan Al-Quran sebagai Perlembagaan Negara puak2 UMNO kata sesat. sila keluarkan kenyataan bahawa Perlembagaan Negara yg diciptakan oleh yahudi itu adalah sebaik2 hukum dalam dunia ini berbanding dgn Al-Quran.

Siapa yang lebih sesat diantara Dr. Burhanudin Al- Helmi ( President PAS yang pertama ) dgn Tunku Bedol Raman ( Perdana Menteri Malaysia yg pertama ).

Dr. Burhanudin Al- Helmi mahukan Al-Quran ( Hukum Allah ) menjadi teras kepada setiap fasal dalam Perlembagaan Negara Malaya yg bakal dibentuk..

Tetapi Tunku Bedol Raman telah menerima dengan reda dan tawaduk Perlembagaan Negara Ciptaan YAHUDI.. kerana terlalu kagum dgn bangsa British dan Yahudi serta tergila2kan jawatan Perdana Menteri Malaya yg pertama sehingga sanggup mengadaikan maruah Agama kepada British dan Yahudi..jgn nak nafikan sejarah BEDOL... !! bebudak Bongok Dalam UMNO bolehlah kamu kelentong..

Mari kita imbau sejarah Natrah di S`pura..

Mana pemimpin UMNO yang turun mempertahankan akidah Natrah..??

Kalau bukan Dr. Burhanuddin ( President PAS ) yang sama2 turun mengadai nyawa bagi mempertahankan akidah seorang wanita muslim yg bernama Natrah.. mana Bedol Raman, Mahathir Mohamed masa tu..??

Sampaikan Dr. Burhanuddin berkata:

" Apa diharap pada pemimpin melayu yang menjadi Penjilat Punggung British Laknatullah bagi mempertahankan kesucian Agama Allah kerana kerja mereka hanyalah sebagai Penyarung Sepatu pemerintah British di tanah air kita ini.. jangan dipaksa dan diamanahkan mereka2 ini mempertahankan agama Allah sampai bila2, jika ditakdirkan Allah kemerdekaan Negara kita jatuh di tangan2 mereka ini, maka ianya merupakan suatu mala pertaka bagi seluruh umat melayu yg bergama islam di nusantara ini kerana Anjing hanya akan patuh kepada tuannya sampai bila2. Mereka2 ini sanggup mati kerana tuannya walaupun perbuatan mereka melanggar hukum Allah "

Note : Sekarang telah terbukti segala kata2 Dr. Burhanudin Al-Helmy 60 tahun dahulu di mana kini UMNO telah menyerah kes Pengunaan Kalimah Allah kepada seorang hakim berbangsa cina yg beragama Kristian untuk mengendalikan perbicaraan tersebut.. huhu..!! Mana pergi peranaan makamah syariah..?? bagi UMNO makamah syariah hanya duduk di bawah tapak kaki makamah tinggi dan makamah persekutuan ( mendaulatkan undang2 ciptaan Yahudi ).

Belajar sejarah negara kita yg sebenarnya wahai Ahli2 UMNO serta para penyokong UMNO bukannya sejarah yg direka-cipta oleh UMNO dgn bantuan sarjana2 barat dan British / Yahudi..

coklat_pisang said...

Pinjam kata2 Mursyidku : "Allah membela umat Islam kerana taqwa,

sedangkan orang kafir kerana quwwah (kekuatan lahir).

Bila bertembung taqwa dan quwwah,

nescaya kalahlah quwwah."

so, marilah kita sama2 mengusahakan Taqwa...

Aishah Nur Hakim said...

err..

132

(taked motif)

Silent said...

Katmana ada ramai melayu?
Pastinya di Kelantan dan Terengganu
Dan juga di pasar malam dan pasar minggu
Di Akademi Fantasia dan Pesta Lagu
Di Jom Heboh orang Melayu berpusu-pusu
Di Sungai Buloh, pusat pemuilihan, dulu di Pudu
Dan di jalan, lumba haram, rempit tak berlampu
Dan di selekoh duit rasuah depa pun sapu
Di pusat serenti akibat ketagih dadah dan chandu
Di malam kemerdekaan dan malam tahun baru
Terkinja-kinja best giler menari macam hantu

Apa hobi orang Melayu?

Terkenal dengan budaya malas dan lesu
Berlepak buang masa tak jemu-jemu
Atau baca majalah Mastika, Metro pasal cerita hantu
Tengok telenovela dari Filipina dan Peru
Berpusu-pusu pergi tengok pamiran hantu
Sambil makan junk food, kuaci dan muruku
Sibuk bercerita tentang Datuk K dapat bini baru
Apa pakaian Siti nak pakai itu yang nak tahu
Mana tak gendut berpenyakit selalu
Kalau nak berlagak melayu masih nombor satu
Asal bergaya sanggup makan nasi dan toyu
Boleh tak jumpa mereka di kedai buku
Atau di perpustakaan dan majlis ilmu
Atau ambil kelas kemahiran di hujung minggu
Ada tapi kurang sangat mereka di situ

Kenapa Melayu jadi begitu?

Nak salahkan siapa ibubapa atau guru
Pemimpin negara atau raja dulu-dulu
Ayat lazim di mulut ialah Melayu malas selalu
Nak harap Kerajaan saja membantu
Terutama sekali kontraktor kelas satu
Tak habis-habis gaduh nak jatuh siapa dulu
pasal jambatan senggek atau siapa dia penghulu
Dan suka sangat dengan budaya ampu mengampu
Sampai bila kita nak tunggu
Bangsa Melayu jadi bangsa yang maju
Boleh! dengan beberapa syarat tertentu
Pertama dengan banyak menguasai ilmu
Kata nabi ikutlah Quran dan sunnah ku
Al Quran yang diturunkan 1400 tahun dahulu
tapi apa yang kita tahu, cuma baca bila nak halau hantu

Anonymous said...

Salam,
Setuju benar dengan tulisan Haji. Kebanyakan ibubapa yang berkesedaran akan buat seperti yang Haji lakukan. Semuga dengan usaha kita Allah akan memelihara iman generasi akan datang...dan iman kita sendiri.

To Ibn Hajrs, jangan terlalu emosional...(tulisan yang datang dari jiwa yang emo biasanya akan membuat orang lain emo. shj, fikirkan rasionalnya)...

And my opinion is... saya tak setuju bila sebut Melayu je kata ooo.. itu orang Islam dan bila sebut Islam ooo..itu orang Melayu. Fahaman mana ni... Bersyukur menjadi orang Islam... that's said... stop!!!

~orang Melayu~

heal man said...

135..

lalalaa~

Anonymous said...

salam..m x trying to back ibn HAJARs up tp sy rasa he's x emotional but rather expressing his logical/rational thinking & yakin dia lebih faham dr sy yg Rasullullah diutuskan utk semua kaum dlm semua suasana & opkos x limited to m'sian pple only.

x dak apa yg bezakan kita (semua kaum, be it malay, chinese, indian, american, british etc) melainkan iman & takwa yg solid spt yg ditunjuk Rasullullah.hanya iman & takwa yg dpt jamin kejayaan dunia & akhirat.. bkn dgn jd kaum melayu yg lbih maju dr kaum2 lain.unless maju dlm iman la..

sy agree dgn ibn HAJARS, slagi ada kuasa kita harus tegah penggunaan nama ALLAH oleh the Herald.pd pndpt sy, ibn HAJARS bkn brstuju
& tp apayg beliau tekankn adalh lbih penting usaha atas iman utk jd benteng dlm smua suasana be it kt m'sia @ any part of d world.am i rite?

tuan haji,

sy jg sdg usahakn istiqamah taklim d rmh dgn ank2 & berhrp suasana dlm rmh dpt d bw kluar rmh.bkn d luar rmh d dlm m'sia shj tp d mna2 shj d dunia yg suasana Islamnya x spt d m'sia.saat tu hnya iman & takwa yg dpt jd benteng & ank2 xkn trkesan dgn suasana luar rmh.klu suasana dlm rmh dh x mcm rmh org islam tnpa adab2 & sunnah x mustahil ank2 snang2 trpengaruh.

kt india dulu masa zaman British kumpul & bakar Al Quran, ulama'2 kt sana sbuk ajar anak2 jd Hafiz/tingkatkn usaha atas iman instead of bakar British jd mayat..

maaf klu ada yg trsinggung dgn pendpt sy

-petot-

Ann said...

saya setuju pdpt ibn hajr ade benarnye, jika dpk dari sudut positif, mybe ujian sekecil ni dturunkan oleh Allah swt sebagai peringatan spy kita umat islam lbih bersedia dari segi iman mghadapi ujian2 yg lebih besar...sbb hari ni,dunia semakin hmpiri kiamat, lebih byk fitnah dan tipu daya yg lbih hebat yg akan timbul..

kalo kita msih tak tau nk bezakan antara 3 dan 1, kes berat tu...

Yazid said...

Allah tu perkataan Arab ke? Kalau dah perkataan Arab, macam mana dengan orang Arab yang bukan Islam tapi dia sebut Allah dalam perkataannya, sebab aku ada sahabat orang Arab lebih kurang, dia bukan Islam, tapi dia cakap Alhamdulillah. So, apa bezanya sekarang ni? adakah perkataan Allah tu sebenarnya nak di MELAYUKAN?

Yazid said...

Tambah lagi satu, Orang Arab Bukan Islam cakap Assalamualaikum pada orang Arab Islam, pastu member aku ni crite, orang Arab Islam ni jawap elok je, Waalaikumsalam Warahmatullah. Jadi, adakah salam Assalamualaikum tu hanya untuk beri salam pada orang Islam sahaja?

Yazid said...

Aku cakap aku sokong penggunaan Allah dalam gereja tapi bersyarat, memangla Yahudi dan Nasrani tak pernah meredai selagi agamanya tak diikuti, sebab tula aku cakap cubalah kenakan syarat supaya Paderi tu kena mengajar Al Quran dan maksudnya kalau dia berkeras nak gunakan penggunaan Allah dalam gereja, mudah-mudahan, walaupun si paderi tu xdapat hidayah, tapi orang yang mendengarnya lama-lama diberi hidayah, mungkin apa yang aku cakap ni macam bodoh je, dah aku berdoa semoga Allah menetapkan Iman yang betul dalam hati aku ni. Jadi, pasal kes jangan biarkan penagih dadah amik besi kat luar rumah dan kalau dibiarkan lama-lama sampai merompak dalam rumah pulak, maksud saranan aku tu supaya, bila kita nampak penagih tu amik besi kat luar rumah, kita biarkanlah xpe, tapi kita jangan marah dia, kita ajak dia makan-makan ke, pastu ajak dia mengaji agama, itulah analogi aku cakap boleh gunakan, tapi kenakan syarat tu. haha

ibnu dinar said...

segolongan besar orang islam telah menjadikan masjid spt gereja, xsedihkah kita? xde risau ke?
gereja dikunjungi seminggu sekali, sama spt segolongan besar ini mengunjungi masjid... fikir2kanlah bersama...mana kekuatan kita sbg umat islam? mcmn Allah nk satukan hati2 org mukmin klu masjid terus lengang? bantulah agama Allah wahai saudara2ku.......

p/s: beruntungkah klu kita menjadi golongan yg sedikit dr yg ramai itu..

Anonymous said...

Hehe. Waa...look at diz. U people R sure very funny 1 U know? No wonder U guys never succeeded in your own country. Beaten up by other "non-bumi"races, IN YOUR OWN COUNTRY, HAHAHAH!. U guys never 1 2 admit your own rotten image. Even your own former president, wat was his name...I think Dr.M or something, who wrote the Malay Dilemma, R disappointed with his own race. Look at diz. U think Malay is dat great ha? Even in business U guys always, err..wat U guys said..ha! Always "lingkup"! I really like wat Silent said. Dat's true, right 2 the spots. U guys should learn how accept the reality dat U guys will never succeeded, even when the world about to end, U guys will still be on the same level, the lowest one. Very low IQ. When it comes to emotional value, u guys R the worst! U know? WORST! I think maybe U guys R even worse than those who you called "YAHUDI" Always said bad thing, diz and dat about YAHUDI, but I personally think U guys R also becoming similar with them. U think that the world revolves around U guys only. Well, sorry man, Allah is Almighty, that He will never help a races dat only pray, pray, pray to Him, but didn't even 1 to work hard. Like in diz thread, after read all of the comments, still the same one, cheap, cheap, and very, very cheap talks... one after another. WAKE UP U MALAYs! See wat happened in your own country. LOOK AT YOUR OWN LEADERS! Neither governments nor the oppositions want to go sit together, trying discuss controversial issues like diz one. I personally think there will be bloodshed and damages will be done if U guys settled diz issues by getting too much emotional. By the way, I'm muslim (only half malay, but didn't proud of dat) currently living in a country far more better than "Fitna-based" country like Malaysia. Even your Ulama' use "Fitna" in order to gain political supports. And some R quite Holy 2 know whether diz and dat person will end up in heaven or hell. Very funny! The one named Nik Aziz, I still remember dat, back at the old day when I WAS proud to b a Malaysian, but now no longer felt dat way. Anyway, those who felt very upset with me, please don't get too much emo, k? By shouting any curse words to me will never change the fact dat U guys are suck! COME ON!

Anonymous said...

Dear above anoy,

SnS (Slow and stupid). We came here to discuss about Islam and not Malay. Your justification is rubbish.

`Saba.

Zanny said...

Emmm, best jer bace komen2 korang semua.. Tp ape yang penting sebenarye?? Hehe.. Korang pun tahu jawapannya... Kerjasama.. So, jadi la mcm wonderpet.. Kadang2 best jer klu semua dapat satu hati & satu pikir dalam menangani isu nie.. ;)

Pape pun, ak sehati berdansa bersama Hamka dalam isu nie..

Woha ;D

Anonymous said...

Yeah, wat I said was rubbish, but U guys R far more rubbish than diz rubbish. Got it? Ok. Next! Who 1 2 condemn diz rubbish? Take your number please.

Anonymous said...

141.. keh keh keh...

penat aku baca dr mula entry sampai comment ke 140...

dahsyat dahsyat...

Anonymous said...

salam smua,

aku rasa org kristian akan takut guna nm Allah klu media main peranan dgn btul..ini x asyik tyng realiti tv ja..x pn drama cerita pasal org kaya raya..d tmbh plak dgn sihir menyihir yg seram lg menyeramkn...cuba la tyng rncng b'bntuk agama cket..klu bleh smua tv mcm oasis..bkn kita yg akan keliru nnt,silap2 org kristian yg keliru..dan dari keliru 2 terus mengucap 2 kalimah syahadah..x ka bgus 2..


p/s:bg yg x setuju teruskan perjuangan..peace no war

Sakinah said...

Takyahlah kutuk-mengutuk. Kang Allah pelengkong kepala korang baru korang tau (jadi tingtong ke nauzubillah...) Anyway, setuju tak setuju? Ulamak yang alim2 pun ada dua pendapat / ada yang setuju, ada yang tak. Anyway aku harap isu ni dah tamat. Dan betul tak perlu emosional. Perbaiki diri masing2 dan doakan serta implement semoga anak-keturunan kita tetap dalam kebaikan, dalam akidah dan jalan yang lurus. insya Allah. Melayu ke separa Melayu ke Allah bukan kisah sangat. The point is, takyah bangkitkan isu ras lah. Boring amat. Anyhow, lets put our trust in Allah, all. Allahualam

Sakinah said...

Minta maaf terkeluar ayat tersebut -----> Kang Allah pelengkong kepala korang baru korang tau (jadi tingtong ke nauzubillah...). Astagfirullahalazim...tersilap menutur kata.

sallehuddin said...

Salam,

Pertamanya saya ingin mengajak pembaca untuk berfikir la sendiri sesuatu isu itu. Janganlah terlalu menunggu pendapat blog yang anda selalu ikuti dan mahu ikut saja pendapat tukang blog itu tanpa berfikir due kali. Obsesi sebegitu tidak sihat.

Keduanya,SETUJU TAK JIKA NAMA ALLAH DITULIS PADA KERETA ATAU GEREJA ORANG KAFIR DENGAN TULISAN; ALLAH BAPA KEPADA JESUS? Secara jujur saya fikir patut tidak ada masalah. Itu hak mereka dengan agama mereka. Kita sebagai orang Islam boleh berfikir. benda itu boleh ingatkan kita kepada Allah, sedar yang Allah kita itu Maha Esa. Saya fikir ramai tidak suka kerana tidak biasa sahaja.

Walhal orang Islam ramai je yang suka letak sticker2 keagamaan di kereta mereka. letak la juga kata Allah Maha Esa. Dengan cara ini kita dapat menarik orang Kristian untuk berfikir pula ke agama kita. Adil bukan? Apa nak ditakutkan? Kalau kita yakin agama kita yang benar kita tidak akan sesat dengan ungkapan-ungkapan ketuhanan mereka.

Surah Al-Baqarah, ayat 69: "Segolongan ahli kitab ingin menyesatkan kamu. Padahal (sesungguhnya), mereka tidak menyesatkan melainkan diri mereka sendiri, tetapi mereka tidak menyedari."

Ketiganya, berkenaan "Aku memang peliklah dengan orang islam yang setuju, sebab.., cuba korang fikir balik, dah beratus tahun orang kristian guna nama ‘god’ dalam urusan ugama mereka, alih alih kat Malaysia, mereka ‘menjatuhkan maruah’ mereka nak guna nama tuhan orang islam dalam urusan mereka, tak malu ke? Atau mereka dah buat kajian betapa dengan keputusan ini akan menguntungkan mereka, jika tak untung dah tentu tak mintak...,"

Apa yang nak dipelikkan dengan orang Islam yang bersetuju. Seperti saya, saya bersetuju cuma kurang galakkan sahaja penggunannya secara terangan selain di bible dan gereja kerana masayarakat Melayu yang terlalu close minded dalam hal agama. Dan bagaiman pula kristian dilihat menjatuhkan maruah mereka untuk menggunakan Allah? Tidakkah kita sepatutnya berasa gembira yang mereka makin mendekati agama kita? Bukankah kita yang lebih untung dalam dalam hal ini kerana kita yang berada di pihak yang benar? apa yang nak ditakutkan jika kita yakin agama kitalah yang benar? Anda takut anda keliru, maksudnya anda tidak yakin dengan agama anda sendiri.

Oh ya, satu lagi saya ada dapat dari seorang sahabat siang tadi. "orang Melayu selama ni ramai yang tolak Allah. Tiba-tiba bila kristian mahukan Allah itu, ramai pula yang berebut balik nak perkataan itu,". Fikirlah. Tidakkah kita seharusnya lebih ingat kepada Allah melalui peristiwa ini?

Sekian sahaja buat masa ini. Saya juga ada buat post tentang isu ini dan berharap ramai dapat berfikir lebih lagi.(Jika berminat, sila beritahu). Jangat tau ikut apa kata orang saja.

hamka said...

"LAKUM DI NUKUM WALI YADDIN"

hamka said...

demo-demo, kawe-kawe...

ps: tolong jangan perasan unik.

Wan Perlis said...

aku setuju dengan pendapat Dr Asri Zainul Abidin (mantan mufti Perlis)..
hujah yang diberi amat baik dan jelas lagi shahih.

ryina ikhwan said...

terdengar radio IKIM, penceramah (lupa nama) berkata, nama ALLAH bukan dari bahasa Arab (kalau tak silap dia sebut ILAH) tapi nama yang diberi sendiri oleh ALLAH kepada dirinya... kalau begitu kenapa kita nak "berikan" nama ALLAH kepada "anak Dia" kalau media massa bising2 ttg hal ni org kristian tak berani, tp media kita nak jaga 'perpaduan' dan akur perintah menteri spy 'jgn emo2"... Hamka, I like you lah! errr also, I like you wife gak... hehehe...

skar said...

JGN KENCING DI SINI

Seorang punk nazi, berambut mohawk hijau tercacak, subang dan bangle pelbagai warna, baju berimej ganas mula memasuki surau. Dengan selamba tanpa membuka kasut dia terus melangkah ke tempat berwudhu tarik zip seluar dan pancut di tempat wudhu surau.

Pak imam baru sahaja selesai bersolat bersama jemaah lain berpusu keluar dari dewan solat. Mereka terlihat mamat ni yg membelakangi mereka, selamba dgn berkasut, sambil berdiri pancut kencing terus masuk ke longkang tempat berwudhu. Jemaah tadi ramai yg darah menyirap. Terkejut pak imam apabila lihat di tangan pak bilal sebilah parang panjang. Time bersalam tadi tak nampak pun dia bawak parang tu. Sedang jemaah tadi kiranya nk ‘mengajar’ mamat kurang ajar tu, pak imam mendepangkan tangannya menahan mereka dpd mara ke depan.

“pegi mana?” Pak imam tanya.

“Pak Imam tak nampak ke? Mamat kurang ajar nih tgh mengotori surau kita, aku nk ‘potong’ mamat tu punya **** (Iklan Potong?)” pak bilal explain sambil menghayun2 parangnya. Beberapa jemaah yg telah sinsing lengan mengangguk2 setuju.

Jemaah A mula bersuara, “Kita tak boleh la mcm tu. Kita kena ambil ni sbg cabaran. Ini semua ujian utk tgk kita sabar ke tak. Lepas dia kencing kang, kita basuh je lah..”

Seorang lagi mula berdebat, “Habis tu? Kalau dia buat lagi?”
Jemaah A tadi sambung, “Kita kena sabar lah.. ini ujian.. kita basuh lagi..” Ramai geleng kepala.

Pak bilal menaikkan suara, “Pak imam izinkan saya ‘ajar’ mamat nih. Pasni konfem dia tak kencing lagi kat sini, malah kencing pun dah tak boleh. Pakai pampers seumur hidup”. Marah betul pak Bilal.

Seorang lagi mula menyampuk, “Nak aje aku sergah mamat ni, maki hamun dia.. biar kencing dia tersangkut bagi senak perut dia.” Ada juga yg setuju.

Jemaah B mula bersuara keras. “Ini tak boleh jadi, dia kencing kt surau kita, kita bakar rumah dia. Dia bakar surau kita, kita bom berani mati kampung mereka. Dia bom kampung kita, kita langgar pakai kapal terbang bangunan mereka.” Ramai memandang sesama sendiri mendengar statement mengejut dari jemaah ini.

Jemaah C pulak berkata, “Dah 10 tahun surau ini didirikan. Tak pernah ada peristiwa ini. Kenapa sekarang? Ini satu penghinaan.”

Jemaah D memberi pendapat, “Kita patut letak signboard, menginform ini bukan tempat kencing. Tandas ada di belakang.”

Jemaah E mula membentak keras. “Arrgghh! Mana boleh! Surau ni hak ekslusif org Islam. Jangan kata tandas, masuk surau pun tak boleh!”

Jemaah F yg dpd tadi senyap mula memberi komen, “Ini tak penting, yg penting ialah org2 Islam yg tak berjemaah kt surau nih. Kita kena dakwah mereka. Kalau kita ramai di surau, mamat ni pasti takut nk datang.” (Tak penting?)

Ramai lagi lah memberi pendapat, pasang pak guard lah, rondaan polis la, signboard non-muslim are prohibited lah, nk ambil legal action lah, restraining order lah. Apa2 lah.

Akhirnya, pak imam mula memberi arahan. Disuruhnya bilal meletakkan parang dan cari hos getah panjang sambil beberapa lagi disuruh cari alatan membasuh yg lain. Diarahkan tiada sesiapa mengacau/menyergah mat punk tu sampai dia selesai kencing atas sebab2 takut dia terkejut dan kencingnya jatuh merata2, nk membasuh jadi lebih susah. Pak imam meminta kerjasama jemaah tadi utk bersabar dan bercakap dgn sopan, berhemah kpd mat punk tu. Kalau tak mau cakap elok2, tlg diam.

Pak bilal dan jemaah B diminta supaya berkelakuan baik. Pemikiran extremis sebegitulah yg menyebabkan non Muslim menjauhi org Islam, menganggap Islam terrorist, pelampau dan suka menyelesaikan masalah dgn kekerasan. Mungkin juga penyebab ramai org Islam menjauhi surau.

Pak imam mahu semua jemaah jgn berbalah2, meninggi suara depan mat punk tu. Pak imam mahu jemaah surau QPR ini mencerminkan perdamaian, persaudaraan dan perpaduan utuh. Pak imam lihat ini sebagai satu PELUANG.

skar said...

Selesai mat punk tu kencing (lama tuuu mamat tu kencing), pak imam menyambut mat punk tu, sambil memberitahu ini bukan tempat kencing. Mat punk tu menggaru kepala. Oh. Saya TAK TAHU. Ats sbb BSANGKA BAIK, pak imam mmg menganggap mat punk tu tak tau. Bukan buat2 tak tau. Bukan sbb menghina. Bukan sbb nk uji perpaduan jemaah. Sebagai ketua di surau itu, utk kebaikan bersama dan masa depan, wajib utk imam tu menerangkan kt mat punk itu adab2 memasuki surau. Diarah pak bilal dan lain2 membasuh tempat bwudhu itu. Mat punk itu mula meminta maaf. Mat punk tu terkesan dgn cara teguran / sambutan pak imam terhadapnya dan semangat kerjasama, perpaduan & tahap organizenya jemaah ini menangani masalah ini. Mat punk itu terbuka hati (dgn kuasa Allah) dan menunjukkan minat utk mendalami Islam.

Akhir cerita, mat punk tu masuk Islam, jadi tok siak dan dia sendiri letak signboard2 di surau agar senang org luar mematuhi adab2 di surau. Tak dengar dah org kencing kt tempat wudhu surau itu lagi.

Moral of the story : Bagi mamat tu kencing habis2 dulu, baru cerita.

p/s : CERITA NI TAKDE KAITAN DGN ISU KALIMAH ALLAH & CERITA INI BUKAN KISAH BENAR.

Ibn HAJARS said...

Wah...you are so...so Hamka...haha...

Anonymous said...

Salam,

Ada orang islam x kisah kalau stiker Allah bapa Jesus ditampal dikereta ya le mungkin iman & ilmu dh kuat tapi aku nak bagi tau ramai lagi yg imannya mcm kulit bawang & juga keluar masuk . X lama lg nanti adale golongan yg mebolehkan sapa2 Melayu x bertuhan Allah bapa Jesus

abu amar said...

salam...

ini cerita aku dulu-dulu kat USA.. Kami solat Jumaat kat gereja yang disewakan oleh orang tempatan... Kalaulah orang tempatan kristian tak nak beri kemudahan itu... meranalah kami kena pergi jauh untuk bersolat... Di Malaysia, kita beremosi untuk perkara itu... tapi kurang beremosi melihat masjid-masjid masih lagi terlalu gersang dan terlalu daif dari segi kekerapan berjemaah... oleh itu fokus aje untuk bina komuniti masjid dari tercebak dalam isu yang tak ada kesudahannya,,, Nota akhir... ini hanyalah pendapat peribadi sahaja...

Anonymous said...

ASALAMUALAIKUM

Petua bina kesihatan pakcikli00 - satu

Panduan hidup adalah al Quran
rasul diutus memberi ingatan
yang menjadi petua serta amalan
demi untuk membina kesihatan

Mulakan Bismillah setiap urusan
elok disertai selawat dan salam
dulukanlah niat sebelum pekerjaan
mulakan gerakan di sebelah kanan

Setiap waktu perlulah ditepati
janganlah suka memungkiri janji
bahaya dan musuh usahlah dicari
jangan mudah tidak sedarkan diri

Lemparkan senyuman setiap hari
sehingga wajah kelihatan berseri
seandainya bertemu salam diberi
janganlah suka meninggi diri

Bercakaplah cuma jikalau perlu
sebelum menjawab dengari dulu
usahlah bertanya bertalu talu
perangai berleter usahlah ditiru

Berpakaian biar disenangi orang
jangan sendat atau pun jarang
bahagian aurat usah ditelanjang
sehingga geram jika dipandang

Selanjutnya sila klik url dibawah :

http://pakcikli00.wordpress.com/2009/08/26/petua-membina-kesihatan-dua/

http://pakcikli00.wordpress.com/2009/08/26/petua-membina-kesihatan-tiga/

AKSHA said...

SY TETAP XSTUJU JIKA NAMA ALLAH DI GUNAKAN OLEH ORG BUKAN ISLAM SBG TUHAN MEREKA.PLEASE....AMAT TIDAK SENANG HATI BILA HAL SEBEGINI BERLAKU

hamka said...

Katakanlah,

"Wahai orang-orang kafir!"

Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah,

dan kamu tidak menyembah apa yang aku sembah,

dan aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang kamu sembah,

dan kamu tidak pernah menjadi penyembah apa yang aku sembah.

Untukmu agamamu,dan untukku agamaku.

ibnuismail said...

sabda rasulullah s.a.w

" ada 2 golongan manusia, jika baik kedua2nya, baiklah manusia dan apabila kedua2nya rosak, rosaklah manusia, iaitu ulama dan para pemimpin"

sesaje said...

setuju ngan pendapat hamka..

Aini Qamariah said...

aku komen kali kedua..tapi ni tade kene mengena ngn topik langsung..
Hamka aka Tuan Tanah,
Ko boleh tak tolong jgn approve komen2 yg menyakitkan hati aku mcm komen mamat ANOY / "SAMPAH" kat atas td aku bace.. Sebab, bile baca, aku jd mcm nak belasah die..bahahahhaha.. naseb baik mak aku ajar aku sentiasa bersabar, sebab sabar tu separuh dari iman..kalau tidak...bahahahaha.. aku rase tempat ni utk org bijak dgn bakal jd bijak pandai berbincang. Jadi sape2 yg dah memang bukan nak jd bijak, jgn nak pandai2 bagi komen..

sorry Hamka..aku terEMO sikit mengadap kejahilan org. Aku manusia biasa..huhu..

ok laa..bahahah

Anonymous said...

Hahaha..! Finally! I've been waiting for someone to condemned diz "trash". Thanks AimyQMY. U've said U became emo when seeing some ignorant people eh? Well, do U realize emo and anger are sharing almost the same attribute and besides anger is one of the element of ignorant people. So, diz will makes U automatically equal to diz "ignorant trash" you referred me to. Hehehe. To those who wise enough, don't bother wat I'm saying. All I've said before are juz a trash talk. I'm here juz want to see how many idiot people reacted to my intimidating skills. It seems to me there quite plenty here too. If U all goes like diz type of people, how do U intend to solve your God's name issue? If your emotions are not stable, than so does your mind and your faith. Well, mind wat I've said. I'm just a stupid trouble maker. Nye,nye,nye,nye,nye!

Aini Qamariah said...

yeah anoy...
mmg u menunjukkan yg u stupid trouble maker pun..

alhamdulillah u know who you are.

May Allah bless you then..

Pada yg lain..teruskan diskusi.. aku suka menuntut ilmu.. belajar dari perbincangan ni.. For those who shared some link / blog regarding this issue, thanks alot.. today, banyak bace dah.. :)

ikhwanmuda said...

Salam. Jika kita membaca Al-Quran, kita dapati ia menceritakan golongan musyrikin yang menentang Nabi Muhammad s.a.w juga menyebut nama Allah dan al-Quran tidak membantah mereka, bahkan itu dijadikan landasan untuk memasukkan akidah Islam yang sebenar.

Firman Allah: (maksudnya) “Dan Demi sesungguhnya! jika engkau (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka: “Siapakah yang menciptakan mereka?” sudah tentu mereka akan menjawab: “Allah!”. (jika demikian) maka bagaimana mereka rela dipesongkan? Dan (Dia lah Tuhan Yang mengetahui rayuan Nabi Muhammad) yang berkata: Wahai Tuhanku! Sesungguhnya mereka ini adalah satu kaum yang tidak mahu beriman!” (Surah al-Zukhruf ayat 87-88).

Firman Allah dalam ayat yang lain: (maksudnya) “Dan sesungguhnya jika engkau (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: “siapakah yang menurunkan hujan dari langit, lalu dia hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya?” sudah tentu mereka akan menjawab: “Allah”. Ucapkanlah (Wahai Muhammad): “Alhamdulillah” (sebagai bersyukur disebabkan pengakuan mereka yang demikian), bahkan kebanyakan mereka tidak menggunakan akal (untuk memahami tauhid) (Surah al-Ankabut ayat 63).

Ayat-ayat ini, bahkan ada beberapa yang lain lagi menunjukkan al-Quran tidak membantahkan golongan bukan muslim menyebut Allah sebagai Pencipta Yang Maha Agung. Bahkan Nabi Muhammad s.a.w disuruh untuk mengucapkan kesyukuran kerana mereka mengakui Allah. Apa yang dibantah dalam ayat-ayat ini bukanlah sebutan nama Allah yang mereka lafazkan, sebaliknya ketidak tulusan tauhid yang menyebabkan akidah terhadap Allah itu dipesongkan atau bercampur syirik.

Justeru, soal bukan muslim mengakui Allah tidak dibantah oleh Islam, bahkan kita disuruh bersyukur kerana pengakuan itu. Cuma yang dibantah ialah kesyirikan mereka. Umpamanya, jika kita mendengar bukan muslim menyebut “Allah yang menurunkan hujan, atau menumbuhkan tumbuhan”, maka kita tentu gembira kerana dia mengakui kebesaran Allah.

Allah menyebut: (maksudnya) “..dan kalaulah Allah tidak mendorong setengah manusia menentang (pencerobohan) setengah yang lain, nescaya runtuhlah tempat-tempat pertapaan serta gereja-gereja (kaum Nasrani), dan tempat-tempat sembahyang (kaum Yahudi), dan juga masjid-masjid (orang Islam) yang sentiasa disebut nama Allah banyak-banyak dalam semua tempat itu dan sesungguhnya Allah akan menolong sesiapa yang menolong ugamanya (ugama Islam); Sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Perkasa. (Surah al-Hajj ayat 40).

Ayat ini mengakui tempat-tempat ibadah itu disebut nama Allah. Adapun berhubung dengan orang Kristian, Allah menyebut: (maksudnya) “Sesungguhnya telah kafirlah mereka yang berkata: “Bahawasanya Allah ialah salah satu dari yang tiga (triniti)”. padahal tiada tuhan (yang berhak disembah) melainkan Tuhan Yang Maha Esa..(Surah al-Maidah ayat 73).

Ayat ini tidak membantah mereka menyebut Allah, tetapi yang dibantah adalah dakwaan bahawa Allah adalah satu dari yang tiga.

Sehingga bilakah kita di Malaysia ini akan begitu defensive, tidak memiliki anti-bodi dan tidak mahu berusaha menguatkannya dalam diri? Akhirnya, kita terus bimbang dan takut kepada setiap yang melintas. Padahal itu bukan sifat Islam. Islam agama yang ke hadapan, misi dan intinya sentiasa disebarkan.

ikhwanmuda said...

Sehingga Allah menyebut: (maksudnya):“Dan jika seseorang dari kalangan musyrikin meminta perlindungan kepadamu, maka berilah perlindungan kepadanya sehingga dia sempat mendengar keterangan-keterangan Allah (tentang hakikat Islam itu), kemudian hantarlah dia ke tempat yang selamat. Demikian itu (perintah tersebut) ialah kerana mereka itu kaum yang tidak mengetahui (hakikat Islam). (Surah al-Taubah ayat 6).

Al-Imam Muslim dalam sahihnya meriwayatkan hadis mengenai perjanjian Hudaibiah antara Nabi s.a.w dengan Quraish Mekah, seperti berikut:

“Sesungguhnya Quraish membuat perjanjian damai dengan Nabi s.a.w. Antara wakil Quraish ialah Suhail bin ‘Amr. Sabda Nabi s.a.w : barangkali aku boleh tulis Bismillahirrahmanirrahim. Kata Suhail: Adapun Bismillah (dengan nama Allah), maka kami tidak tahu apa itu Bismillahirrahmanirrahim. Maka tulislah apa yang kami tahu iaitu BismikalLahumma (dengan namaMu Ya Allah!)”. Dalam riwayat al-Bukhari, Nabi s.a.w menerima bantahan tersebut. Ternyata mereka menggunakan nama Allah.

Ada orang tertentu yang berkata: nanti orang Islam keliru kerana sebutan nama Allah itu sama antara mereka dan Islam. Lalu rosak akidah orang Islam kita nanti.

Maka jawapannya: Jikalaulah sebutan nama tuhan itulah yang menentukan akidah Islam, tentulah golongan musyrikin Mekah tidak memerlukan akidah yang dibawa oleh Nabi s.a.w. Mereka telah sekian lama memanggil tuhan dengan panggilan Allah.

Kesimpulannya: Apa yang belum dijumpai belum tentu ianya takde.

Boleh teruskan perbincangan.

Wallahua'lam.

aimanruslan said...

to ibn HAJAR..
salam tuan yg dimuliakan Allah.tuan mempunyai hati yg mulia.org islam sgt2 mulia disisi Allah.sorang muslim lebih mulia dari sume org kapiaq.maka setiap perkataan kta terhadap org islam perlulah ade hikmah dan perlu lembut serta halus supaya tidak menimbulkan kemarahan walaupun sedikit.
membetulkan keadaan mmg betul menjadi tanggungjwb kita sbg muslim.tapi kalo hingga leh sakitkan hati muslim da dikira macam meruntuhkan kaabah.
sanggup ke tuan?maka usaha yg tuan buat apabila telah menyakitkan hati muslim adalah semata-mata 1 usaha yg nmpk bagus..tapi sbnarnya BATIL!!
ok...i love u all ummah!!

Ibn HAJARS said...

Kepada sesiapa yang terkecil hati oleh tulisan aku, aku mintak maaf dan semoga Allah membuka hati kamu untuk memaafkan aku. Amin.

pecinta_Islam said...

sbnrnye hal ini hanyalah kekeliruan dari segi hukum asal penggunaan nama Allah..kerna hukum asal adalah harus bg agama kristian mengguanakan kalimah Allah.TaPI jika jelas penggunaannya untuk mengancam komuniti umat islam maka hukumnya boleh berubah menjadi haram pula.namun jika kita memahami kedua-duanya maka semua pihak tidak pelu lagi persoalkn..yg menjadi keliru apabila sesetengah hnya mendegar hukum awal tentangnya..saya ada menjelaskan di blog sy disini http://syahbandar87.blogspot.com/2010/01/allah.html

kesimpulannya-semua pihak samada ulama ataupun umat islam menentang keras penggunaan nama Allah bg agama kristian..mane de ulama yg suh galakkan semua ni.fitnah..bg yg bertegas untuk membenarkn penggunaan tersebut adalah kerana mereka keliru hukum asal yg dikeluarkan oleh ulama dan jg keadaan sbnr yg sdng berlaku..

aimanruslan said...

alhamdulillah...
budaya muslim.
saling sayang menyayangi.
hormat menghormati.
mulia-memuliakan.
ziarah-menziarahi.
tegur menegur.
sebar salam.
sntiase memaafkan..

indah-chan said...

iye enchik hamka.

surah Al-Kafirun da sebut itu semua.

Dan kamu tak pernah pula menyembah apa yang aku sembah.
Bagi kamu agamamu dan bagiku agamaku.

lucu baca komen negatif tu sume. perasan tahu. susah jugak bila tak tahu beza apa itu informasi dan apa itu knowledge/ilmu.

ade yang hujah kata kne letak garis panduan, ade yg kata kne ada kajian.. hurmm.. sanggup 'gadai' nama Allah yang Agung itu?

bacala forward emel dr @petot tu, pasal kesan yang terjadi pada indonesia; pastu ade yng ckp, family kne kukuhkah akidah dr rumah. aduyai, sume org skrg sibuk keje, hal2 agama ditolak tepi, malu nk amalkan byk2 takut org kata wara' and wutsoever. rancangan tv apatah lg. jaraaanngg sgt ade scene smyg subuh. sume gaya omputih, bangun, breakfast and live goes on. haha

tah ape yg aku bebel. tapi setipis iman aku ni pun, syg aku nk biarkan diorg salah guna nama ALLAH yg Mahu Satu yang mana sebenarnya TIADA Tuhan lain selain ALLAH!

Nizam said...

daripada semua komen yang ada, saya dpt perhatikan bahawa rata-ratanya semua tak setuju dgn penggunaan Allah tu.

cuma, ada yg garang tak hengat(sampai bergaduh sesama sendiri?) dan ada yg agak bijak skit untuk stay cool dan teruskan usaha dakwah(cara nabi).

dan blog adalah medan untuk mengutarakan pendapat je...(bleh ke mcm ni???)

Nizam

Syahril Said said...

Assalamualaikum,

1. Umat Islam tidak dilarang untuk membantu yang bukan Islam, malahan Islam sangat menggalakkan umatnya saling bantu-membantu sesama saudara Islam dan bukan Islam.

2. Tetapi agama Islam melarang umatnya membantu atau menyokong sebarang usaha yang bertujuan untuk mensyirikkan Alah S.W.T. Dari sudut pandangan Datuk Dr. Haron Din, penggunaan kalimah Allah oleh pihak Kristian tergolong dalam mensyirikkan Allah.

3. Orang Islam yang menolong atau menyokong kepada usaha mensyirikkan Allah, "boleh membawa kepada kekufuran".

Kindly regards,
Syahril Said

syahrilsaid.blogspot.com

p/s : saya turut linkkan pendapat saudara HAMKA dalam blog saya...:-)

zerox said...
This comment has been removed by the author.
zerox said...

hanya org yang sengal jer setuju...hati dah tebal ngn ego yg mengatakan dia hebat ngn hujahnya, suka percaya email yg entah dtg dari mana, setuju dgn rasional jer, dan tulis komen x pikir...taip komen ikut otak yang melekat dekat jari... huhu

Anonymous said...

Iklan!!

Kurta, Seluor, Kitab Fadhilat Amal dan Kitab Muntakhab Ahadith sudah ada!!
Boleh order!!
Sila lewati di website ini
http://www.pesandansampai.tk

p.s: Minta maaf ye tuan rumah. Awak punya pengunjung ramai sangat. (^-^)

Anonymous said...

Baginda saw bersabda, "Aku telah keluar untuk memberitahu kamu tentang Lailatulqadar, tetapi sipolan dan sipolan sedang bergaduh, oleh itu penentuan Lailatulqadar telah diangkat"(ms.65 Bab 2 Lailatul Qadr, Fadhilat Amal)

Pergaduhan merupakan suatu perkara yang sangat buruk hinggakan penentuan Lailatul Qadr telah diangkat.

Nabi saw bersabda, "Sukakah aku memberitahu kamu satu perkara yang lebih afdal daripada solah, puasa, sedekah dan ibadat-ibadat lain?"

Hubungan baik sesama kamu adalah perkara yang paling afdal dan pergaduhan sesama sendiri adalah perkara yang mencukur agama.

Aku sayang kamu semua seperti diriku....

Khalid

Learn to absorb like sponge. Woha!

harridzuan1889 said...

En hamka... Nas nas yang bagus! Aku suka... Kan tak terkeliru lg.

hamka said...

orang kapir mintak sebab nak guna dalam penerbitan majalah mereka, dah tentu nanti bila mereka qoute bible dalam majalah tu, mereka akan guna "Allah berfirman", dan kita tahu bahawa bible tu dah kena ubah, dan kita tahu betapa berdosanya bersetuju atas perkara berdusta atas nama Allah,

korang setuju mereka berdusta atas nama Allah?

sedangkan berdusta atas nama Nabi dah masuk neraka..

bodoh ke apa?

ok, tutup komen dengan tasbih kafarah.

: )

hamka said...

ok, jangan emo, aku tak kata korang yang setuju tu bodoh, aku tanya jer,

bodoh ke apa?

jika bodoh sila reply komen aku, jika tidak, diam diam sudah, dan bertaubat.

: )

Frodo Baggins said...

hahahhaha

sempoiiii


>>______<<


wabillahitaufikwalhidayah ...
salammmmmmm

Anonymous said...

salam... apa pun yg cuba dilakukan oleh sikafir @ teman2 yg seangkatan dgn nya, ketahuilah bahawa sesungguhnya ISLAM TETAP AKAN MENANG!!!! jgn sesekali cuba melawan @ nak bertanding dgn kuasa Allah... kelak buruk padahnya. HANYA ALLAH saje yg tahu rahsia disebalik sesuatu itu.

Allahuakbar!!!
Allah Maha Besar!!!
Segala Yg Maha itu hanya milik Dia...
Sbg manusia, kita harus malu dgn 'sebesar zarah pinjaman' yg telah Allah berikan...

ryina ikhwan said...

bagus penutp Bro Hamka... Alhamdulillah...

Anonymous said...

ehmmm...
ujian utk ummat akhir zaman
mintak2 dikuatkan iman

nadz ruslan said...

nanti takut orang Islam kita pulak konpius mana Tuhan Allah yang dorang sembah.

makin lama belia makin hancur. beza baik buruk pun tak dapat nak nilai, apatah lagi kalau samakan penggunaan istilah Allah dan God ni...

kalau kitab dorang tulis camtu, lantaklah. guna diam2 sudah. tak payah nak hingaq mintak gubal undang2..

hamka said...

bagus, bagus!

(tak guna gaduh gaduh, kiblat kita kan sama?)

tapi kiblat kristian tak sama, ok..

anonymous3 said...

satu persoalan:

tdkkah dgn membantah pgunaan nma Allah oleh org kristian atau slain Islam akn mbawa mksd kte ni mengiyakan tuhan ade lbih dr satu dlm dunia ni? (mksdny,kte menyokong mereka lg dgn mbenarkn tuhan ko,tuhan ko.tuhan ak,tuhan ak)

kne ingt,Allah tuhan yg satu,yg Esa,tuhan seluruh alam.tuhan semua mnusia,bkn terhad kpd tuhan org Islam shj

oh,tepok dada tny iman.jaga2 skrg byk muslihat yg dirancg utk menjatuhkn umat kita

skdr renungan- bc surah Al-Kaafiruun

p/s:kte hny boleh dn wajib memerangi mrka yg jlas2 mpersendakan agama Islam.dituntut sdr oleh Allah dlm Quran.tp dlm keadaan peristiwa tmpoh hr,slagi xtau reason/niat mrk,tdk seharusny kte mudh melenting.kte hrus brsgka baik ttp bjage2 dgn taktik musuh Islam

Maisarah Abdul Rahman said...

stuju dgn Hamka... tapi ye la, stelah sekian lame baru dewang nak gunakan nama Allah dalam church pe sume tu, kte kne tnye gak kat diri kita. kenapa? sebab kita sendiri dah tak paham dengan Islam tu sendiri. fikiran rata2 umat Islam dah dikristiankan, muga Allah lindungi kita daripada mende2 ni sume. insyaAllah

pamie@malaysia insider & travel said...

Assalamualaikum tuan keretamayat.

Pertama kali memberi komen blog tuan walaupun telah banyak kali membaca dan terpegun dengan tulisan tuan yang menyentuh jiwa dan membuka minda.

Namun setiap hal ada yang kali pertama. Ini kali pertama saya tidak bersetuju dengan tulisan tuan.

Orang-orang nasrani dan yahudi itu walaupun telah rosak akidah mereka dan kafir, masih Allah meletakkan mereka pada satu tempat yang khusus berlainan dengan lain-lain penganut agama bukan samawi yang lain.

Untuk memahami kenapa ada segolongan yang tidak membantah panggilan nama Allah oleh orang Kristian ini (bukan hal menterjemah god kepada Allah/The Herald Weekly) seseorang itu seharusnya menyelidiki maksud istilah Ahli Kitab.

Allah berfirman;

"Wahai Ahli Kitab! Sesungguhnya telah datang kepada kamu Rasul Kami (Muhammad s.a.w) dengan menerangkan kepada kamu banyak dari (keterangan-keterangan dan hukum-hukum) yang telah kamu sembunyikan dari Kitab Suci dan Dia memaafkan kamu (dengan tidak mendedahkan) banyak perkara (yang kamu sembunyikan). Sesungguhnya telah datang kepada kamu cahaya kebenaran (Nabi Muhammad) dari Allah dan sebuah Kitab (Al-Quran) yang jelas nyata keterangannya. (15) Dengan (Al-Quran) itu Allah menunjukkan jalan-jalan keselamatan serta kesejahteraan kepada sesiapa yang mengikut keredaanNya dan (dengannya) Tuhan keluarkan mereka dari gelap-gelita (kufur) kepada cahaya (iman) yang terang-benderang, dengan izinNya dan (dengannya juga) Tuhan menunjukkan mereka ke jalan yang lurus. (16) Demi sesungguhnya, kafirlah orang-orang yang berkata: "Bahawasanya Allah ialah Al-Masih Ibni Mariam". Katakanlah (wahai Muhammad): (Dakwaan itu tidak benar) kerana siapakah yang dapat menahan (seksa) dari Allah sedikit jua pun kalau Dia mahu membinasakan Al-Masih Ibni Mariam berserta ibunya dan orang-orang yang ada di muka bumi semuanya? Dan (ingatlah) bagi Allah jualah kuasa pemerintahan langit dan bumi dan segala yang ada di antara keduanya. Dia menciptakan apa jua yang dikehendakiNya dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. (17) Orang-orang Yahudi dan Nasrani berkata: Kami adalah anak-anak Allah dan yang amat disayangiNya. Katakanlah (wahai Muhammad): (Kalau betul demikian), maka mengapakah Dia menyeksa kamu dengan sebab dosa-dosa kamu? (Sebenarnya bukanlah sebagaimana yang kamu dakwakan) bahkan kamu semuanya adalah manusia biasa di antara manusia-manusia lain yang diciptakanNya. Dia mengampunkan bagi sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan serta hukum SyariatNya), demikian juga Dia menyeksa sesiapa yang dikehendakiNya dan (ingatlah) bagi Allah jualah kuasa pemerintahan langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya dan kepada Allah jualah tempat kembali. (18) Wahai Ahli Kitab! Sesungguhnya telah datang kepada kamu Rasul kami (Muhammad s.a.w) yang menerangkan kepada kamu (akan syariat Islam) ketika terputusnya (kedatangan) Rasul-rasul (yang diutus), supaya kamu tidak (berdalih) dengan berkata (pada hari kiamat): Tidak datang kepada kami seorang (Rasul) pun pembawa berita gembira dan juga pembawa amaran (yang mengingatkan kami). Kerana sesungguhnya telah datang kepada kamu seorang (Rasul) pembawa berita gembira dan juga pembawa amaran dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. (19)" Al-Maidah

Pengiktirafan Allah kepada golongan Ahli Kitab telah meletakkan mereka pada satu keadaan yang khusus, tidak lebih tidak kurang, hanya seadanya sebagaimana di zaman Rasulullah SAW masih hidup.

Janganlah kita melampaui batas dan membutakan mata daripada melihat keterangan AlQuran tentang golongan Ahli Kitab, kerana dengan berbuat demikian, bererti kita menerima dan menolak sebahagian dari ALQuran itu sendiri.

WallahuA'lam

zufi said...

err..boleh pakai ker 'ahli kitab' yg wujud zaman ni huhu..

pamie@malaysia insider travel said...

kalau malas, banyak sumber-sumber di internet menghuraikan tentang ahli kitab. sila google "siapa ahli kitab" dan saudara boleh baca sendiri. Antara yang menulis tentang ahli kitab adalah zaharuddin.net.

Hal penggunaan nama Allah ini tidak boleh ditangani dengan sentimen.

Sebenarnya ada dua isu yang berbeza ayng menyebabkan orang ramai terkeliru.

1. Isu sebenarnya; wajarkah The Herald Weekly menterjemah god kepada Allah, sedangkan dari segi bahasa, perkataan 'tuhan' itu lebih tepat.

2. Bolehkah orang agama Kristian memanggil tuhan sebagai Allah? (Untuk renungan; Syaitan Iblis yang paling hina dan laknat juga memanggil tuhan sebagai Allah. Adakah orang-orang Kristian (ahli kitab)yang ada kedudukan mereka yang tersendiri di dalam Islam lebih hina dan laknat dari Syaitan Iblis?

Kalau kita memutuskan pertalian orang Kristian dari disebut sebagai ahli kitab, tidakkah ini bermakna kita menolak keterangan AlQuran bahawa Allah sendiri memanggil mereka sedemikian walaupun mereka tetap seorang yang kafir? (Rujuk surah AL-Maidah tadi)

Kesimpulan, walaupun Orang-orang Kristian dan Yahudi telah rosak akidah dan kafir, tetapi disebabkan mereka beriman dengan SEBAHAGIAN kitab Allah, maka tidak dilarang mereka memanggil tuhan sebagai Allah, untuk menunjukkan pertalian bahawa Muhammad SAW itu penutup segala Rasul (Daud, Musa dan Isa SAW) yang diturunkan kitab-kitab Allah sebelumnya.

zufi said...

hah..malas?!!!huhu...masih aku terasa =p

eh uzar pun kata "..Dalam konteks kesesuaian dan Siyasah Syari'yyah khususnya bagi mengelakkan salah guna dan kekeliruan khususnya di Malaysia, saya cenderung untuk BERSETUJU LARANGAN PATUT DIBUAT oleh pihak kerajaan atau Kementerian Dalam Negeri..." http://www.zaharuddin.net/content/view/900/72/

pamie@malaysia insider travel said...

maksudnya kalau malas nak cari kitab-kitab dan guru, boleh saja cari di internet. jangan terasa hati bahawa saya kata saudara malas.

Hal kalimah Allah ini janganlah kita menjadi zalim, terlalu dibesar-besarkan salah, dan terlalu dikecil-kecilkan pun salah.

Hal di mahkamah itu sangat spesifik, kenapa dibesarkan melebihi hadnya? Seperti juga apabila kita tidak membantah tidak bererti bahawa kita bersetuju akidah triniti orang kristian, itu juga bermakna kita juga tidak bersetuju dengan sebarang pembohongan tentang kalimah Allah.

Frodo Baggins said...

KESIMPULANNYA ~ WA TETAP BANKANK PENGGUNAAN NAMA ALLAH OLEH ORG KRISTIAN DI MALAYSIA!!! I MEAN DI MALAYSIA ... PERSEKITARAN KITA BERBEZA DENGAN NEGARA ARAB NUN ..


>>____<<


menjawab soklan tak ... sorry mencelah encik berdua di atas!!!

agagagagga

pamie@malaysia insider travel said...

Bagaimana "persekitaran kita berbeza dengan negeri Arab"? Di negeri Arab itu keadaan lebih mengelirukan.

Di sini,
Bahasa/dialek/ras/bangsa berlainan.

Di tanah Arab,
bahasa/dialek/ras/bangsa adalah SAMA. tak ubah seperti kalau di sini, orang Melayu sendiri bercampur-campur Islam dan Kristiannya.

Orang Arab tahu membezakan, adakah orang kita akan terima apa sahaja dan sangat bodoh?

Frodo Baggins said...

tidak ...

tapi tidak juga susah utk menolak bukan?? kita tidak bodoh ... sbb itu kita menolak.

kalau majoriti x nak, x boleh ke minoriti menerima? ini bukan soal bodoh atau tidak .. natijahnya kita dah nampak encik. cubaan bakar gereja n surau. pertentangan semacam ini yg kina nak elak.


mmg ramai yg bijak pandai. tapi x kurang juga mereka yg dangkal.


>>___<<

pamie@malaysia insider travel said...

kita bercakap soal agama. Sila rujuk kembali 2 soalan yang saya utarakan.

Hanya satu soalan yang perlu diselesaikan.

perbuatan membakar gereja itu kerana bertanya soalan yang salah.

Dalam kita taksub dengan status majoriti, tidakkah kita ingin melihat apa terjadi apabila minoriti dipaksa mengikut majoriti? Seperti Selatan Thailand contohnya.

Bukankah hal agama berada di tempat paling atas untuk kebanyakan manusia? Apabila kita memaksa orang agama lain menerima nilai agama kita, apakah yang menjamin mereka tidak bertindak ekstrim? Perlukah saya berbicara nama Allah ini telah digunakan berpuluh kalau tidak beratus tahun di Sabah dan Sarawak? Bagaimana mungkin kita mengundur ke masa belakang?

"kalau majoriti x nak, x boleh ke minoriti menerima?"

pendapat sebegini bukanlah boleh membuka hati mereka untuk senang menerima, malah akan menyakitkan hati.

'Majoriti' apa yang saudara maksudkan? tidakkah saudara tahu gabungan mereka (bumiputera Sabah dan Sarawak)dan kitalah yang membentuk 'majoriti'.

Tidak ada istilah majoriti secara agama di Malaysia, yang ada hanya majoriti secara politik.

pendekatan politik bukanlah penyelesaian mutlak.

kembali kepada AlQuran dan Hadis, itu selama-lamanya.

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 217   Newer› Newest»