Dec 23, 2009

Bila nak Hijrah?

(100 Things I Hate About You)

Antara perkara yang buat aku menyampah dalam hidup adalah:, terpaksa mendengar ceramah politik, hampeh betul..!, sebab biasanya ceramah politik kebanyakkannya sampah kerana suka kutuk orang sana sini dan tafsir Al quran ikut isu semasa sambil perasan bagus dan perasan betul, itu yang hampeh, jika tegur mula naik angin dan akan bertambah dosa mereka sebab mempertahankan perkara yang batil..

Hari tu, aku ingat nak dengar ceramah ugama antara maghrib isyak, alih-alih ustaz yang datang mengajar sempena Maal hijrah baru baru ni rupanya ustaz politik, habis digunakan ayat Al quran dan hadith- hadith untuk benarkan perjuangan mereka.., Nabi dulu minta bantuan orang kafir untuk berhijrah, sebab tu kami bergabung dengan parti orang kafir, dahulu Nabi berhijrah untuk bina Negara islam, sebab tu anda semua kena undi parti X sebab kami nak bina Negara islam.., tak undi kami masuk neraka bla bla bla..

Nabi berhijrah untuk dapatkan kerajaan islam? Mekkah tak sesuai nak jalankan hukum islam lalu Nabi berhijrah? Dulu Nabi berhijrah minta bantuan orang kapir menunjuk jalan lalu kami pun bergabung dengan orang kapir kerana ini sunnah Nabi?

Hampeh!

Suka hati laki tiri belah nenek korang jer nak tafsir hijrah Nabi selari dengan perjuangan korang konon.., walhal Nabi masa kat Mekkah dah dapat offer jadi ketua, tapi Nabi tak nak, dan masa Nabi hijrah, ayat tentang hukum hakam belum turun lagi.., dan, arghh, malas lah aku nak tulis dalil dengan korang, sebab nanti bertambah dosa korang sebab ghairah nak menang walaupun salah..

Setahu aku, orang yang sangka Nabi berhijrah nak bina Negara adalah orang kapir Mekkah dan ketuanya Abu Supian, tu yang takut sangat Nabi berhijrah lalu kepung rumah Nabi untuk bunuh Nabi, tapi Nabi dapat jugak hijrah, dan bila Nabi masuk balik Mekkah dengan tentera islam, Abu supian yang sangka Nabi berhijrah untuk dapat kerajaan dengan selamba cakap dengan Bapak saudara Nabi, Abbas r.a..

“Sungguh hebat ‘kerajaan’ anak saudaramu”

Tapi Abbas r.a yang faham ugama sergah balik,: Ini bukan ‘kerajaan’ Ini ‘Nubuwwah’..”

Korang tahu apa itu Nubbuwah?, Nubbuwah bukan kerjaaan, Nubuwwah adalah kenabian, iaitu pengembangan ugama, itulah sebab Nabi berhijrah, untuk ‘kembangkan ugama’., Negara, hamba wanita dan ghanimah adalah natijah Nubuwwah, mana boleh kita berhijrah dengan niat untuk dapat ghanimah, hamba wanita atau Negara islam.., tak ikhlas tu..!

Nabi cakap, orang yang berhijrah akan dapat mengikut apa yang mereka niat, jika niat nak perempuan atau harta atau negara, maka hijrah mereka adalah tidak ikhlas..

Sedangkan Nabi berhijrah adalah kerana empat perkara:

1) Nubuwwah,
2)Perintah Allah,
3) Mekah tidak selamat,
4) Orang Madinah sedia Bantu Nabi.

Tapi korang tafsir Nabi hijrah sebab nak Negara kononnya, tapi korang tak pulak hijrah ke Negara lain sebab dah tuduh Malaysia tak nak islam, tapi suruh hijrah dengan memadai pangkah parti korang, betul ke tu? Oh! Sebab tulah aku benci dengar ceramah politik! please, don't insult my intelligence!

Hampeh!

Ok, sempena Maal Hijrah, selain dari perkara di atas, aku nak tulis lagi beberapa perkara yang aku menyampah dalam dunia ni, yang aku namakan: 100 Things I Hate About You.., read carefully; and please agree in the end, and be educated.

1.Ustaz yang tak jaga solat jemaah tapi sibuk tafsir ayat Al quran tentang hukum hakam..,

Aduh., korang bukan tak tahu, selagi tak jaga solat jemaah selagi tu sifat munafik ada dalam diri (rujuk hadith), sebab tu aku rasa fail bila ustaz yang gagal tafsir bab solat jemaah, tiba tiba boleh pulak tafsir ayat lain guna kepala otak dia.., bukankah solat itu tiang ugama?, sangkut kat situ, habis semua sangkut…, dah! pergi belajar jaga solat jemaah jika kamu seorang ustaz.!

2. Perasan di salahkan.

Orang yang ada sifat ‘perasan disalahkan’ adalah terdiri daripada mereka yang otak slow, lembab, cepat merajuk dan mudah beremosi.. dan tidak sesuai menjadi teman hidup atau sahabat pena, sebab nanti kelembapan otaknya akan berjangkit dengan kita dan kitapun jadi slow gak, sebab Nabi dah pesan, kalau nak wangi, berkawanlah dengan penjual minyak wangi, dan kalau nak asap, berkawanlah dengan penjual arang, begitu lebih kurang..

Orang yang ‘perasan disalahkan’ biasanya ada penyakit hati yang kronik, sebagai contoh: bila dia sakit, dia akan tuduh ada orang bomohkan dia, padahal dia yang tak pandai jaga kesihatan atau yang lebih hakikat lagi, Allah nak uji dia untuk tambah iman, tapi sebab dah buruk sangka, jadi tambah dosa pulak..

Contoh lain, bagi yang berniaga, bila perniagaan restoran dia tak laku, dia akan sangka buruk kedai sebelah ‘guna-guna’kan dia, padahal dia yang tak pandai meniaga, masak tak sedap dan hantar order lembab, mahal pulak tu…, tak ke bangang?

Atau bila orang masjid datang ziarah dia kat rumah sebab nak eratkan silaturahim, terus marah marah sambil berkata aku dah banyak ilmu ugama pergi dakwah orang lain, bodoh ke apa?

Atau yang baca blog aku, dengki apa ntah?, perasan di salahkan lalu emosi dalam email atau komen, arhhgh, malas aku nak beremosi, karang aku pulak jadi slow.., baca entry penuh kat sini jika nak detail.

3.Bercakap tentang harta orang lain.

Aku menyampah dengan mereka yang begitu ghairah bercerita tentang harta orang lain, kereta orang tu mahal dan mewah bla bla bla.., rumah orang itu besar dan indah bla bla bla..,, gelang orang itu cantik dan berseri bla bla bla..,, isteri orang itu besar buah dada bla bla bla..,, hampeh semua!!

Tanda orang yang miskin jiwa raganya adalah suka bercakap tentang harta orang lain.., dan itu tandanya korang cinta dunia, dan Tuhan marah korang bercakap tentang harta dunia, apatah lagi tentang harta orang lain, bukannya korang dapat faedahpun bila puji harta mereka, buat mereka riak dan korang dengki jerr, itu semua jalan ke neraka, banyak benda lagi nak di borakkan daripada bercakap tentang harta orang lain, baik korang bercakap tentang nikmat yang Allah bagi kat korang dan bersyukur.., tak payah menghinakan diri dengan berborak tentang harta orang lain…

3.Tengok sukan secara live

Aku tak kan buang masa bangun malam tengok bola, atau pergi stadium tengok bola, atau sukan sukan lain, hidup ini singkat sahaja, apa salahnya jika tengok kat berita terus? Boleh terus nampak gol.., tak rugipun, aku suka sukan UFC, cukup tengok kat U tube.., tak payah nak buang masa conteng muka, beli tiket, pakai baju warna warni dan ponteng solat maghrib.., korang takde life ke? Atau korang takde next life?

4.Main Game..

Aku suka baca komik dan tengok kartun masa remaja dulu, bila tengok visual game, aku rasa memang tertarik dan berniat nak beli PS2, tapi tak.., aku tak terjebak dan tak tergoda langsung dengan semua jenis game, Tak kiralah PS2 ke, PS3 ke, X Box ke, malahan game bodoh macam solitaire pun aku tak main, aku tak terperangkap dengan benda benda yang betul betul buang masa…, dari aku main game, baik aku main lari lari dengan bini aku, takde faedah langsung susun daun terup sehingga keluar bunga api.., memang betul betul takde faedah!!

5.Beli harta dan hias harta dengan penuh membazir dan jatuh cinta pada harta sendiri…

Ini macam penyakit orang kapir yang takut mati, beli kereta dan hias kereta macam sampah dan jatuh cinta kat kereta sambil perasan kereta tu cantik, letak spoiler yang nampak bodoh, tampal stiker jenema kereta mahal luar Negara walhal kereta tu kereta buatan Malaysia, lepas tu cat kereta macam budak tadika baru dapat calour, lepat tu tulis type-R dan macam macam lagi aksesori bodoh.., dan bila memandu, perasan semua orang cemburu dengan mereka, aduh.., aku bukan cemburu, tapi aku kasihan.., oh! Alangkah ruginya umur mereka.., aku kasihan dengan kebodohan mereka menghabiskan masa..

6. Tengok drama bersiri..

Benda yang tak dapat pahala ni tak elok di istiqamahkan, nanti jadi makruh dan takut takut lama-lama boleh jadi haram…, tak rugipun tak tengok drama bersiri.., terutama suri rumah, baik baca buku ugama dari habiskan masa tengok drama Indonesia yang banyak iklan.., dan aku dengar cerita, drama bersiri tu dibuat dua kali tayang, petang dan malam, dan ada orang sampai tengok dua kali petang dan malan, oh! Takde life ke?

7. Bercouple sebelum kahwin.

Nak bercinta boleh, diam diam sudah, dan jangan buat maksiat, tak payah nak tunjuk pada dunia yang korang ada awek, rakam gambar, letak dalam blog, dan perasan bahagia, aku cukup menyampah dengan mereka yang bercerita tentang awek atau pakwe mereka, “eh kau tau tak Hamka?, semalam awek aku tu merajuk, tapi lepas aku belikan handphone baru terus kami berbaik semula,” “eh kau tahu tak?, semalam awek aku tunjuk tahi lalat dia.., apa punya bodoh awek dia dapat pakwe bodoh pun aku tak tahu..

Orang perempuan tak tahu ke?, yang orang lelaki kebanyakkan dalam bercinta, sangat berharap untuk terlanjur, siap bangga dan cerita kat kawan kawan, dan akan tinggalkan perempuan bodoh tu, sebab lelaki rasa hebat dapat kendurikan orang perempuan.., jadi nak elak benda ni semua, tak payah bercinta, dan jika bercinta, diam diam sudah, dan takutlah pada Allah, kahwin cepat cepat..

Lagi satu dalam peraturan dunia, jika nak cerita satu benda, mestilah benda tu boleh dikongsi bersama, contoh jika kerajaan bagi bonus, cerita kat kawan pejabat dah ler, tak payah nak cerita dekat jiran yang kerja kuli pembinaan, takde faedah langsung dan buat kawan tu kecik hati, atau jika suami korang belikan rantai emas, tak payah cerita kat jiran, bukan jiran boleh kongsi benda tu, jadi sama, jika ada awek, tak payah cerita kat aku..

Tapi kan madu yang boleh dikongsi dengan isteri tak boleh pulak di borakkan, woha!

8.Pak Pandir bodoh

Kebanyakkan Pak Pandir adalah penyokong politik, mempunyai ciri ciri yang senang diperbodohkan, mudah percaya pada semua orang dalam parti dia, dan mudah diberi semangat serta rangsangan, lembik dan keperempuanan (kalau lelaki) dan hidupnya menyusahkan orang..
Kenapa menyusahkan orang? pertama: kemudah percayaan Pak Pandir pada semua cerita akan menyusahkan diri sendiri, senang diperbodohkan, itu semua kita tahu sudah, tapi bila Pak Pandir paksa orang lain untuk percaya apa yang dia percaya, ini yang bengang! Bengong dan hampeh!

Dan seorang Pak Pandir itu, hidupnya adalah suka mengikut nafsu, dan salah satu nafsu pak Pandir adalah percaya pada cerita yang sesuai dengan nafsu.., pelik kan?

Contoh: Pak Pandir yang hisap rokok akan memilih ustaz yang merokok untuk mendapatkan fatwa.., yang suka mengumpat akan memilih ustaz yang suka mengumpat untuk mendapatkan fatwa.. begitu lebih kurang.. baca entry penuh kat sini jika nak detail.

9. Anonymous

Sebelum aku ulas, cuba baca beberapa komen bodoh dari Anonymous

Anonymous 1 said...

kenapa guna nikcname hamka?
tak sesuailah nak tiru ulama HAMKA sebenar yang telah meninggal 24 Julai 1981. Dia ulama nusantara yang disegani tapi awak sendiri yang kata awak bukan ustaz atau ulama yang patut di percayai 100% wacananya. Jangan mengambil populariti orang.

Anonymous 2 said...

Nama dah macam ulama dah si hamka ni.., ulama terkemuka indonesia..kenapa tak taruk nama iman syafie ke..hambali ke?

Anonymous 3 said...

Kenapa guna nickname Hamka?, gunalah nama sendiri, tak baik guna nama ulamak untuk tulis blog cam gini..

Jawapan aku, korang boleh search dari komen entry lepas akan selalu ada komen bodoh dari anonymous, nak komplen tapi tak paham, slow dan menyusahkan orang, biasanya aku tak layan, biarlah mereka tulis panjang berjela, aku buat buat bodoh jerr…

Bila aku tak layan komen mereka, mereka suruh aku tukar nama Hamka kepada nama sebenar aku, woi mangkuk, aku ada etika dalam menulis, aku tak tulis guna nama samaran, dah nama dalam IC aku Hamka, aku tulisler Hamka, tak salahpun! tapi korang yang perasan bagus nak tegur nama aku, tapi guna nickname anonymous?! Tak ke bodoh!!

10..11…12…100..

Banyak lagi yang aku nak tulis, cukuplah sepuluh, itupun dah pedas aku rasa, karang tulis 90 lagi perkara yang aku menyampah, ada yang tak lalu makan nasi karang.., dan aku rasa membaca komen korang yang tak paham tapi perasan paham lalu komplen, juga buat aku rasa menyampah.., jadi cukuplah sampai sini aku tulis perkara perkara yang aku menyampah, (lagipun korang peduli apa dengan apa yang aku menyampah), tapi jika korang buat sepuluh perkara yang aku tulis tu, korang memang Hampeh di mata aku.., oh ye! sebelum terlupa, aku ulang sekali lagi, aku menyampah dengar ceramah politik, harap maklum. Period.

Ps: Selamat menyambut Maal Hijrah dan selamat ber'hijrah'..!

150 comments:

Anonymous said...

Assalam. Syok jadi yg pertama
Khalid

hamka said...
This comment has been removed by the author.
hamka said...

aku baru nak komen pertama, kau dah jengah, aku nak mintak maaf lambat post (bagi yang menunggu) sebab perasan sibuk

: )

Nik Mus said...

salam maal hijrah juga,saudara hamka.!

morsmode said...

10..11…12…100..

banyak lagi nak tulis ke Hamka?
hehe

charisteas86 said...

yeah..top 10..hooray..macam david lettermanla pulak post kali nie..papepon best..hu hu..lambat post kali ni...kluar ke??

Yunalia said...

Takut pulak nak bagi komen, :)
tapi bersetuju dgn teguran di atas...

Jzk

Kiubrubik said...

Apa nama penuh Hamka?

Abu Faruq Al-Iskandari said...

dalam banyak2 artikel yg aku baca dalam blog keretamayat, yang ini yang aku rasa palinmg kurang lawak, banyak penegasan supaya tak buat perkara2 yang bodoh termasuklah menegur kesalahan orang menggunakan anon...

tahniah hamka, aku suka ko tulis gaya begini daripada entri yang terlalu sarat dengan kata-kata "sensored".

see me in you said...

Macam mana nak buang "perasaan disalahkan" tu? Tolong buat entry baru, susah la nak baca jawapan melalui komen komen nih.

Saya perasan yang saya ada sifat tuh walaupun cuba bersangka baik dgn kawan-kawan.

famia said...

haha.
aku selalu layan drama bersiri korea.
kategori drama bersiri gak tu kan.
hampeh rupanya aku ni.
tsk.

Ishak Zaini said...

Aslmkm..

Hehe..
Abehla Bro Hamka da bertukar jadi Hulk la pulak..
Tapi still ok lg, marah persis seorang lelaki yang akhir beriman di akhir zaman ;)
Sabar bro..
Marah kat sorang ustaz punya pasal..
Seratus golongan kena pulas telinga dengan enta.. :)

Usaha atas ulama, satu seni juga..
Salam maal hijrah..

Selamat mengikram ustaz maal hijrah tu..

Nisa said...

menunggu2 entri terbaru. akhirnye.
ade yg terase 10 itu. huhu.
sgt ntah pape anonymous tu!

selamat menyambut maal hijrah :)

mizi said...

Kata-kata yang jujur & ikhlas engkau lontarkan..tetapi tidaklah semua manusia itu serupa tahap pemikiran & penerimaan mereka,kalau semuanya sama,tentulah senang dakwah S.A.W,tak perlu dihina,dikeji hingga sampai terkorban nyawa sahabat2 nya.maafkanlah mereka andai engkau terluka..bukankah S.A.W pernah bersabda,setiap muslim itu adalah bersaudara,sedangkan lidah lagi tergigit inikan kita sesama manusia..inilah dunia

✿ n0ra ✿ said...

Haishhhhhhhh!!!

Aku rajin lepak FB sebab nak main gamelah... Layan kengkawan lama tu hanyalah sampingan ajer... thehehehe

Fairuz Ashikin said...

Salam hamka.
No 6 tu, sy dah terkena sebijik.
Tp skrg dah jarang dpt tengok tv.
Thanx bg nasihat tu.
Teringat bljr td nasihat lukman
hakim kpd anaknya =)

ayaz said...

hu3
bg 10,
10 aku kna hjrah
truknye...
ya Allah, kurniakan kami taufik untuk hijrah k arah redhaMu

ابن زين الرمباوي said...

Smoga Allah bagi kefahaman pd umat ini...

bang bang boom said...

"Nabi berhijrah untuk dapatkan kerajaan islam? Mekkah tak sesuai nak jalankan hukum islam lalu Nabi berhijrah? Dulu Nabi berhijrah minta bantuan orang kapir menunjuk jalan lalu kami pun bergabung dengan orang kapir kerana ini sunnah Nabi?"

bro boleh confirm ke tafsiran ustaz tu menyimpang...? adoi... kalau tak pernah dengar... tak semestinya tak betul...

Anonymous said...

razman razali said..
xperlu la ko (BBB) suruh hamka tu confirmkan cite ustaz tu menyimpang ke x..akal yg dah dibagi kat ko tu ko gunalah utk cari kesahihan cite tu adekah memang begitu kisahnya atau sekadar utk menyamakan dgn kisah perjuangan ustaz tu..

Anonymous said...

Tu la pasal, klu tgk blog2 politik, tak penat ker gamaknya derang tu duk merapu..

Hamka, ada ms, tulih la 90 lg perkara yg paling nyampah.

Anonymous said...

assalamu'alaikum brado..
hahA..LAmo daH dEn NUnggU entRy EkaO Ni..
KUo JuGOk..Hehe..
LAwak LA YG ustaZ 2..hehehe
tp aq rasE aq TAu NApe UStaz sKAng Byk xKualIti..seBAb, yAng MEmangGIl nYe POn panGgIl gUNe nAme Yg saLAh..
dari ustaz jadi nye ustad..haha..ustad 2 bontot kude..hahaha
mane x asal BOle Je UStaZ nye jadi..aseK di dOA bontO KUde Je..jAdi betUlkan la PronOunce 2 yE sedaRe seISlam sekAlian ALam..
anyway eNtrY bRado Memang waT aq terGElak peca prOT..
arIni laS aq PRaktiKl kAt oPIs NI..leh aQ lantaK bacE blOg JE..Heheh..=_="
~mR COol~

hamka said...

Nik Mus

Terima kasih

-------------------
matadore

banyak lagi, benci perempuan pakai gelang emas, benci orang yang suka baca akhbar Metro, Mastika, benci orang yang berjuang ugama tapi lengahkan solat, benci itu benci ini..

kalau ikutkan entry yang lepas lepas yang dah tulis tentang perkara yang aku menyampah, dah lebih 200..oh!

-----------------
charisteas86

keluar, masuk, keluar masuk..

----------------
Yuana

Ha ha, jangan takut.., mereka yang komen tinggalkan nama, aku tak aibkan...

Aku tegur dengan lemah lembut, dalam emailpun aku tegur lemah lembut, dalam blog jer aku buat teguran umum, biar sorang terkorban agar beribu yang lain dapat ambil pengajaran.., woha!
Cubalah!

-----------------
DlrngMlrng

Aku bagitahu nama Hamka cukup, sebab aku juga ada privacy..

-----------------
Zikr

Ye ke yang ni kurang lawak, cuba baca entry,: apa itu ijtihad, atau entry bab takdir dan jihad, atau bab politik, ramai yang marah...

-----------------
see me in you

kau klik jer link kat situ, baca juga komennya sekali, (insyAllah)

-------------------
famia

ramai yang tengok drama, terikat dengan masa, yang paling bahaya, sampai sanggup melengahkan solat...
3 tahun yang lalu, aku jugak layan smallville, tapi pinjam DVD kawan, setakat tengok season 1 dan 2..., tapi boring bila cark kent sampai habis season 2 tak terbang terbang.., sekarang dah 9 season tak tahu apa jadi..

----------------
Ishak Zaini

Kalau nak marah, biar bertempat,iaitu marah di blog,
woha!

----------------
MakTEH

Selamat berhijrah bagi yang terasa...

------------------
mizi

aku tak terluka dengan mereka.., tapi aku kasihan dengan mereka, dan mereka juga buat aku bersyukur dengan nikmat hidup kerana tidak menjadi seperti mereka..

------------------
~ n0ra ~

thehehehe

--------------
Fairuz Ashikin

Elakkan benda on line, chating, freindster, bergayut, tengok sukan live, tengok drama kat TV..

Dan tukar pada independence choise. Email, DVD, U tube, baca akhbar, SMS..., blog

Begitu lebih kurang..., hidup adalah berkenaan menguruskan masa.

---------------
ayaz

hijrah, jangan tak hijrah..

--------------------
ابن زين الرمباوي

Amin..

------------------
bang bang boom

banyak benda yang tak betul, bila cari dalil maka Nampak macam betul, padahal tak betul sebab dalil ada asbabun nuzul..

----------------
razman razali

ada mata pandang, ada telinga dengar ada otak pakai.., eh, ni lagu Pak Pandir,kan?

----------------
INTAN RH

Dah ada permintaan, bolehlah sambung lain kali, (bukan wantu terdekat)

--------------
~mR COol~

Tapi tulisan kau tak kool, sekejap besar sekejap kecik, mungkin aku kena masuk dalam list bab adat menulis, woha!

dermawanpemurah said...

salam.

ko benar. orang yang takde kefahaman slalu habiskan hidup buat perkara-perkara yang takde manfaat untuk dunia apatah lagi akhirat. lepas tu komplen tak cukup masa. ceh.

ko patut abeskan list ko sampai seratus tu.

ps: dermawanpemurah memang nama betul aku dlm bahasa melayu.

Vanjenazah said...

Apa yang hamka menyampah aku pun menyampah jugak

Dan apa yang aku menyampah dengan negara ini ialah pasal mengundi hehe Negara ini dibina atas dasar pengundian semata-mata.

Sejak pilihanraya hingga ke Parlimen pun asasnya mengundi atas dasar demokrasi? hehe

Baru-baru ini kecoh pasal kerajaan hampir runtuh hanya disebabkan undi tipis 66-63

Apa punya bodoh bangang sistem kat malaysia ni semua semata-mata undi

Inilah akibatnya kerana saya dan semua umat islam tidak kembali seperti ajaran Nabi & Sahabat

Salah saya tak buat kerja seperti mana Nabi dan Sahabat

Aku tau hamka menyampah aku pasal guna nama samaran hehe. Doakan saya tuan kau sebutje umat islam di Negeri Terengganu (termasuklah aku)

bdak skolah said...

kenapa org tua slalu bgaduh pasal politik..aku harap suatu ketika nanti rakyat akan menentang sistem kat negara nie..kami menolak demokrasi,kami nak islam..tp umat nabi akhir zaman bagai buih d lautan..

p/s:uncle khalid terima kasih bagi nasihat kat n3 sblm nie walau aku bagi soklan kat org lain.pernah aku kata kat diri aku kenapa aku yg tjumpa bende yg mengarut mcm vcd lucah sdgkan aku nie lemah..ya Allah jadikanlah aku org yg sabar terima dugaanmu..Insya Allah aku cuba hijrah..aku cuba yg tbaik..btul kata uncle..innallaha ma'ana..k r aku nak ambik result pmr dlu..wslm

bdak skolah said...

sbenarnya hari 2 aku tsilap post byk2 kat n3 tu sbb aku takut kakakku pulang coz aku curi2 baca blog nie mlalui laptop die dan aku takut die tahu ttg apa yg aku tlis..xde sesiapapun tahu akan pkara itu.

azharjaafar said...

Beberapa komen..

Aku pun sedih+risau+geram dengan ustaz2 yang terjemah Quran ikut kepala sendiri tanpa merujuk kepada kitab2 ulama2 terdahulu..

Syukur la bapak kau bagi nama Hamka.. Kalau Hamster ke, Hamburger ke, Hampeh ke, lagi x best.. dan lagi banyak ketidakpuasan hati oleh en 'Anonymous'...

Dan lagi..

Bercouple sebelum kahwin? Oh..
(Penulis menggambarkan situasi sedih atau mengeluh kepada diri sendiri.)

Ahlia Suhaimi said...

Agreed with all 9 points...patiently waiting to read the other 91.

Qubezo said...

Kenapa lambat sangat post. Setiap minggu saya menanti post baru hehe.

Anonymous said...

aku pula menyampah dengan drama indonesia...

mengarut!!!

lebih baik tgk chanell national gheografic, history ka....

Abu Zuhair said...

askm HAMKA..
salam Maal Hijrah..

hehehe.. marah dalam beriman nampak..
kat masjid saya berlambak ustaz mcm tu, tapi saya dengar gak... sja layan nunggu isyak..

kawan2 pembaca semua, apa kata kita vote supaya tuan HAMKA ni tulis lagi 90 yg dibenci..

say vite dulu, 1 - setuju dan sokong

maaf tuan HAMKA...

Yazid said...

Hamka,

Aku tengok ramai jugak follower ko dalam blog ni....n boleh jugak dikatakan sekiranya follower2 tu semua setia maka diorang akan ikut ko ke mana-mana pun. Pendapat aku ialah, itula yang terjadi dalam politik kat negara ni, disebabkan terlalu mengagungkan pemimpin. Tak mustahil sekiranya hal yang sama bakal terjadi kat ko jugak Hamka, seandainya ko bertukar fikiran untuk masuk ke arena politik. Solusinya macam mana pada pendapat ko? Ulamak dan Umarak perlu dipisahkan ataupun mereka perlu menjadi satu, maksudnya, Ulamak dan Umarak itu jugak adalah satu? Bahaya ni Hamka kalau dalam2 ramai2 follower ko ni dah ada yang taksub dan menyanjung ko pulak.

Fairuz Ashikin said...

Mcm tau2 je sy ade friendster haha.
Terima kasih lg, nasihat yg berguna tu.
Ape kate nnt tulis psl benda2 on9 ni.

Anonymous said...

jgn la cepat sgt menyampah dgn khilaf tafsiran Al Quran tuan.. mana intelek tuan kalau tak terima khilaf ulama. kalau betul salaf, berpendidikan la cara salaf... kalau tak, terima la khilaf...

perasaan menyampah tu, baik tuan salurkan pada mencegah kemungkaran... menyampah terhadap kemungkaran yg jelas2 depan mata, itu la dinamakan selemah-lemah iman.

bg sikit idea utk tuan tambah pada list menyampah tuan, dengan topik RASUAH, BUNUH, ROGOL, LIWAT, ASSOBIAH, SALAH GUNA KUASA, ZALIM TERHADAP RAKYAT MISKIN, FITNAH, HINA ULAMA, MUFTI PERANGAI ANJING, NAFI HUDUD, RAKYAT BODOH UNDI PEMIMPIN ZALIM,... bla bla bla...

anon menyampahkan hamka lagi...

botolkicap said...

nampaknya ramai yang tertunggu new entry tuan dan ramai pulak berebut nak jadi 1st commenter, saya paling suka yang 10,11,12, 100

hamka said...

dermawanpemurah

walaupun kau dah bagi hint, aku yang tak terer arab ni, masih tak tahu nama kau..

dan biar aku bagi hint pulak, kereta mayat adalah nama aku dalam bahasa lain..

------------
Vanjenazah

Vanjenazah dan keretamayat sama sahaja destinasinya.., he he

-------------
bdak skolah

dah baca belum entry: minta tolong pada syaitan?

Baca cepat!

--------------
azharjaafar

Abang aku bernama Hanafie, kemudian abang seterusnya bernama Syafee, bila aku lahir, ayah aku nak letak nama Hambali, tapi mak aku guna kuasa merayu dia untuk letak nama Hamka..

Jadilah aku Hamka, bukan Hamster ke, Hamburger ke, Hampeh ke, he he

-------------
Ahlia Suhaimi

Apa pulak 9?, dan cukup 10.., cuba kita balik..

--------------
Qubezo

Apa kata lepas ni tunggu setiap dua minggu pula, boleh?

-----------------
Nani Aling

Kalau nak tengok yang bersiri, boleh tengok “tanyalah ustaz setiap pagi di TV 9”

------------
Abu Zuhair

Aku vote pulak 2 - setuju dan sokong, tapi bukan masa terdekat...

----------------
Yazid

Mereka semua akan ikut aku, sebab nama aku keretamayat, mereka ikut aku, naik di kerusi belakang, dan aku bawak mereka jalan ikut jalan yang paling short cut, dan aku tinggalkan mereka di tanah perkeburan..

Tak bahayalah

---------------
Fairuz Ashikin

Tak tahu, tapi aku takde..

----------
botolkicap

: )

Grave Members said...

salam

nak ckp skit je, xbyk pun,
manusia skang mmg ramai yg bangang!
astaga.. mulut2

hidayat-idaman said...

Tuan,
kah..kah...kah..sesiapa yg mempunyai kuasa politik, tak kira dia ustaz atau penyamun akan terjeremus ke dlm lubang ketamakan dan gila kuasa...kah..kah...kah

dermawanpemurah said...

perlu ke?


tak perlu kot.



ps: itu bukan bg hint (sbb ko ada ckp ko tak reti arab, aku maklum), itu adalah pernyataan bahawa aku pun guna nama betul jugak (dalam bahasa laen)

Anonymous said...

slm..maaf..brbalik kpd pesan Nabi" kalau nak wangi, berkawanlah dengan penjual minyak wangi, dan kalau nak asap, berkawanlah dengan penjual arang, begitu lebih kurang.." yg saya tau bkn penjual arang tp penjual besi.klu tuan da sumber len yg sy xtau maaf menegur..-aisyah

kayko said...

dari kebnyakan rencana2 tulisan hamka;

aku dapati hamka ni egonya tinggi melangit...xmudah tergoda, terpngaruh dgn apa-apa pun selain Islam... patut otaknya bersih

mungkin betul gak quotation ni:
'egoisme drives intellectuality'

bdak skolah said...

xbaca pun xapa..buat apa aku baca kutukan yg menghina bukan membina,syaitan pun tak nak baca cuma diorang tepuk tangan je..ntah apa2 la..doakan mereka jangan laknat umat nabi kita.

shuhada said...

Salam,
Saya nak komen pasal beberapa things you hate boleh? Boleh, Terima kasih..
1. Ustaz yang tak jaga solat berjamaah…
Saya ada dengar soal jawab agama kat radio IKIM baru2 ni (kalau tak silap hari rabu petang(23/12)). Ada pemanggil bertanya mana yang lebih didahulukan, solat berjamaah di masjid atau berjamaah bersama keluarga di rumah. Dan saya agak terkejut bila dia menjawab solat di rumah bersama keluarga adalah didahulukan. Tapi sebelum menjawab tu dia ada minta minta maaf dan sudah mengagak jawapan dia akan tidak dipersetujui oleh ramai pihak, tetapi alasan dia ialah, kalau dia sebagai ketua keluarga tidak memimpin anak dan isterinya berjamaah, siapa lagi? Dan dia tak menyentuh langsung tentang hadith nabi yang ni  HR Bukhari No. 644. & Muslim No. 651 dari Abu Hurairah. Apa komen saudara tentang pendapat dia ni ya?
2. Perasan disalahkan
Saya rasa perasan disalahkan tu penting. Contoh, ada orang terpijak kaki saudara, saudara dah jegilkan mata pun dia buat dono je tak rasa bersalah langsung. Mesti saudara akan rasa orang tu bangang gile kan? Perasan disalahkan sangat penting untuk memperbetulkan diri. Itu adalah perasaan sensitif yang Allah anugerahkan untuk kita perbaiki diri dan perbaiki lagi. Sebab tu kita kene selalu perasan berdosa dan selalu meminta ampun pada Allah.
Yang tak patut tak ada ialah, perasan disalahkan, kemudian rasa tak bersalah, lepas tu bermati2an nak tegakkan yang dia tak bersalah. Inilah yang selalu berlaku. Ataupun, perasan disalahkan , kemudian rasa bersalah, tapi takde tindakan untuk perbetulkan apa yan dia rasa salah tu. Contoh ayat; tak apalah.. memang aku yang bersalah.. pastu buat dono..
Kesimpulannya: Perasan diperslaahkan tu saya rasa penting dan perlu ada, consequences daripada perasan bersalah tu yang menentukan baik dan buruknya..
2. Bercakap tentang harta
Memang betul lah ni. Err.. tapi macam mana pulak dengan orang yang selalu cakap tentang kelebihan orang lain in term of selain harta. Contoh, pandainya orang tu.. Boleh buat tu boleh buat ni… Atau in term of amalan; hebatnya orang tu.. mampu buat itu ini.. Atau in term of kecekalan; hebatnya orang tu.. di uji itu ini, masih bertahan.. Macam mana ek?
4. Main game..
Tak semua game tak berfaedah, ade yang bagus.. contohnya yang ni. http://www.freerice.com. Tapi jangan pulak main sampai lupa tanggung jawab. Ynag tu memang la tak betul.
6. Tengok drama bersiri..
Ubat kepada penyakit ni senang je. Start dengan miss kan satu episode. Memula memang rasa nak mati, pas tu ok je, life goes on..
Wallahu’alam..

PraKhasSKAM said...

tgk brite lain..live lain daa..aku rs, x salah pun tgk live janji x alpa/cuai/lagho smpi x solat n sewaktu dgnnya..

bang bang boom said...

razman razali berkata, gunakan akal utk menilai samada sahih ke tak cerita ustaz tu. ceh... suka hati ko je...

aku bagi satu contoh reference dari
1) Muhammad Sa’id Ramadhan al-Buti (kalo tak kenal, aku tak tau la nak kata apa)

Harta benda negara, kebebasan
dan kemuliaan diri yang demikian adalah menjadi kewajipan tiap-tiap penganjur da’wah Islamiyyah dan
para Mujahid hendaknya mengerahkan segala tenaga dan kekuatannya demi mempertahankan kesucian
agama ini dan Sebarang pencerobohan. Negara juga menjadi tapak untuk menegakkan agama dan harta kekayaan hidup pula sebagai senjata untuk mempertahankan kedaulatan dan kesucian agama.

2) Lihat Taf al-Qurtubi.J.5.H.350, dan
Ahkamul Qur’an Ibnul ‘Arabi.J.2.H.887

wajib berhijrah sekiranya tidak ada kemampuan kepada orang muslim untuk menegakkan syiar dan
syariat Islam

aku bukan ahli dlm ilmu agama, aku jumpa dua je la...dan aku copy paste je benda ni. dan aku rasa, perkara yg ustaz tu cakap dalam ceramah tu perkara yg haq. ko sedang mencabar perkara yg haq bro HAMKA. tapi aku tak kata ko tak haq pulak.. haq ko la nk tulis apa...sendiri tanggung la kan...

ex: kalo ko nak tahu hukum ttg isap rokok, jgn tanya utz yg suka merokok, atau yg benci asap. tapi tanya semua ustaz yg ko kenal, dari mana hukum ttg rokok tu datang dan dalil hukum serta kelongaran. semakin bnyk ustaz/ulama ko tnya, baru ko tahu nak ikut hukum yg mana yg selamat. Doa je la... sebab Allah jugak bagi kefahaman yg haq pada kita.

hamka said...

Grave Members

Astargfirullahilazim.

-----------------
hidayat-idaman

aku tambah, :orang yang basuh tahik dalam lubang tahik, tolong jangan perasan bersih..

kah..kah...kah!

------------------
dermawanpemurah

ok.

----------------
Aisyah

Nanti aku check..

-------------------
kayko

errr.

Keretamayat drives mayat.

--------------
bdak skolah

eh?..

-------------
Norshuhada

Kenapa komen tak cukup 10?

1. Ustaz yang tak jaga solat berjamaah…
Ramai orang perasan bagus bila solat berjemaah di rumah dengan tujuan nak ajar anak isteri bersolat berjemaah, tapi jika nak ajar, sekali cukup jika anak isteri jenis pandai, sebab ustaz lain ajar jugak anak mereka solat berjemaah, tapi ustaz lain tu masih dapat jaga solat jemaah..,

aku rasa anak dan isteri ustaz yang solat di rumah adalah bodoh tahap gaban, sebab tu hari hari suami dia kena teman solat jemaah, suami dia pun bodoh gak., ajar anak isteri tak pandai pandai.

Kesian, oh.., mereka buat aku menyampah!
.
2. Perasan disalahkan

Aku dah tulis panjang lebar dalam entry tu, cuba klik, dan faham islatilah hon dan lembu

3. Bercakap tentang harta

Lantak kau ler

4. Main game..

Aku main game jugak dengan bini aku, Cuma game yang aku main ni lampu kena padam, jika kat stadium, main game lampu bukak.

Janga marah noo..

---------------
bang bang boom

puak politik so call islamic, mula mula terbuat salah, tapi tak nak mengaku sebab jika mengaku nampak lemah, lalu cari hujjah dan dalil untuk jadikan kesalahan mereka benar..

Hampeh!

Fatin Pauzi said...

Semua 10-10 perkara tu, saya setuju!
Yang paling pantang, sal komen2 Anonymous yang slow2 tu. Geleng kepala je dapat pengomen macam tu.
Slow molek!

Anonymous said...

Hamka sahabatku...
Satu pertemuan pelajar² DEM95 sedang direncanakan sila layari facebook
cari
Politeknik Kota Bharu (Ex-student)
kehadiran anda adalah diharapkan.

Anonymous said...

Bila hilang wehdatul fiqh dan wehdatul amal, maka kita akan mencari-cari perbezaan di antara fikrah dan firqah masing-masing. Teguran anta ada yg benar dan ada yg kene perhalusi. Nampak agak bias bila bercakap soal 'parti politik dan orang politik'. Apa kata kalau Hamka bagi teguran kat PM Datuk Seri Najib dan UMNO pulak dalam future entry. Mungkin ada gunanya juga buat pembaca blog dari ahli-ahli politik UMNO utk mereka ambil iktibar. Jangan pulak sebab dia pernah gi Sri Petaling ziarah himpunan jamaah di sana lepas jadi PM, maka anta pasif dgn dia dan kera-jaan dibentuknya. selalunya dalam entry anta Parti X jadi mangsa... bukan nak memihak mana2, sekadar idea utk kemaslahatan bersama.

Akhukum fi Islam:
-ikhwanmuda-

budakkedah said...

bro,
apa politik itu tidak perlu ka dalam islam? bagi ceramah sikit pasal ini boleh?
kalau politik itu perlu, di malaysia skrg ini mana yang lebih sesuai untuk disokong?
aku next pilihanraya boleh mengundi. ko tlg2 la tunjuk ajar sbb nmpk gaya mcm ko ni sgt2 phm agama. :)
tp aku pernah dgr yang dlu syed khutub, almarhum imam hassan albanna dan lain2 masuk politik sbb antara cara2 nk menaikkan kembali nama islam adalah dgn politik dan mewujudkan semula daulah islam seperti sebelum kejatuhan turki othmaniah. macam mana tu? fathi yakan pun masuk politik. boleh ke x politik ni bro?
tabligh bnyk sokong mana eh? :D

Vanjenazah said...

hamka

Betul destinasi kita sama

Tapi Vanjenazah ada prob sket

Tayar tak sama saiz hehe

Enjin hidup tapi jalan pusing pusing area tu jugak huhu

Mayat banyak nak kena hantar ke kubur ni huhu

Kesian Vanjenazah dan umat islam

Doakan ye

ryina ikhwan said...

salam Hamka, bab yg aku menyampah sekarang adalah idola kecil. aku rasa mak bapak dia org tak reti ajar anak... nak sangat anak jadi artis buat apa gamaknya? siap menyanyi sekali dgn ank2, menangis lagi.. TV9 pun satu! wat program macam tu apa ke halnya? aku tak rasa benda tu mendidik jiwa... ari tu sekali tertgk program tu rasa menyampah sgt2, tp tak leh tutup sbb yg kocik 3 th tu tgk pulun gila2... pas tu aku tak bg dia org tgk lagi... and then cerita cucu betung tu bukan ke dah meraban la ni? sakit hati betul... atas alasan dakwah boleh ke wat cerita mcm tu? hhhaaa, entahlah aku bukan ustazah tak tahulah apa yg aku kata ni betul ko dok... eh Bro Hamka, nama aku roslina, ryina ikhwan tu nama pena aku as a novelis... rasa mcm pengomen kat sini takut dah nak guna anonymous... hehehe

bang bang boom said...

woha... hebat lagi la bro dari penulis kitab Fiqh Sirah...ayat Utz Muhammad Sa’id Ramadhan al-Buti pun bro rejek... camni... hamka je la mengajar sirah... ga ga ga... dah la... hamka, ko bias beb...

dah la... kalau tak pergi berjuang, jgn kondem org pegi berjuang... ntah2... perjuangan HAMAS pun bro hentam jugak... celaru la tuan ni... bukan semua sahabat Rasulullah pergi berjuang mati syahid, ada yg tersilap langkah jugak bro... faham la perkara ini... kata intelek...

hanif said...

Hamka
nak tanya ni,jangan terasa

kau benci perempuan pakai emas sebab kau tak mampu nak beli emas banyak2 ke?
(mungkin kau mampu cuma banyak lagi keperluan lagi yang lebih penting..)

razman razali said...

BBB...nak amalkan agama perlukan pada negara Islam ke?pppfffttt....

Realitinya,yg nak tegakkan negara Islam,satu saf(masjid & surau) pun x penuh..tp yg runtuhkan agama islam(barangsiapa yg x solat,maka dia meruntuhkan agama)beribu2 kat luar masjid dan surau...

So,masa bilanya yg nak tegakkan negara Islam kalau dlm tegak luar runtuh?

tepuk dada tanye iman...

razman razali said...

tambahan skit..utk BBB,
kalau mengundi 5 tahun sekali tu dikira berjuang,kiranya aku dh pernah berjuang la..
Dan insyaallah akan berjuang lagi pada jihad PRU yg akan dtg..
Hamka..ko x teringin nak berjihad ke?woha!!

Yazid said...

[bang bang boom

puak politik so call islamic, mula mula terbuat salah, tapi tak nak mengaku sebab jika mengaku nampak lemah, lalu cari hujjah dan dalil untuk jadikan kesalahan mereka benar..

Hampeh!]

Hamka,

macam sangka buruk ke kat mereka2 yang ko cakap cari hujjah dan dalil untuk jadikan kesalahan mereka ni benar? Ko ni kasyaf ye tau je hati orang lain. Hehe...kalau kasyaf tu aku no komenla, tapi kalu ko cakap camtu tanpa asas tu kan sangka buruk tu...hehe...xbaik sangka buruk hamka, ko dah nasihat orang jangan sangka buruk...sekarang sama-samalah kita bersangka baik. Doakan Daulah Islamiah tertegak di bumi ini khususnya muka bumi yang di sempadankan dan di iktiraf bersama sebagai Malaysia ni tak kiralah parti politik mana yang memerintah yang penting ketuanya Islam dan tidak fasik. Insyaallah.

limaumaniss said...

aku pon tak penah men game daon terup tu..tah ape yg bes orang duk men benda tu...lani pulak orang duk ketagih men game2 dalam fesbuk...lagi buang masa....dapat duit takat dalam fesbuk je..bukan boleh dicashkan pon....sangat la buang masa...nasib baik aku tak terjebak.....

tapi HAMKA, bukan ka nabi berhijrah ke madinah sbb orang makkah menindas nabi dan tak nak tolong orang islam...sbb tu hijrah ke madinah...dan bila hijrah ke madinah baru islam berkembang sbb adanya perpaduan di sana...ni aku dengar ceramah kt radio petang tadi....kongsikan la apa yg betul, betulkan la apa yg salah ye...

Katrina said...

Assalamualaikum wahai Hamka.

Ramai orangcakap nama katrina x ada maksud btulkah?

uan609 said...

tapi korang yang perasan bagus nak tegur nama aku, tapi guna nickname anonymous?! Tak ke bodoh!!
.................................

kelakar, kelakar. dan sebenarnya ramai lagi mangkuk2 yang tak ukur baju kat badan sendiri ni!!
takpe Hamka, aku kalau tak faham, aku akan cuba fahamkan.. dan Alhamdulillah so far aku berjaya faham.
diorang ni biasanya suka sgt baca blog2 hipokrit2.. err dan ini cerita lain.. :P wohoha!

lebahsidir said...

Salam,
"1.Ustaz yang tak jaga solat jemaah tapi sibuk tafsir ayat Al quran tentang hukum hakam..,

Aduh., korang bukan tak tahu, selagi tak jaga solat jemaah selagi tu sifat munafik ada dalam diri (rujuk hadith), sebab tu aku rasa fail bila ustaz yang gagal tafsir bab solat jemaah, tiba tiba boleh pulak tafsir ayat lain guna kepala otak dia.., bukankah solat itu tiang ugama?, sangkut kat situ, habis semua sangkut…, dah! pergi belajar jaga solat jemaah jika kamu seorang ustaz.!"

Aku benar2 berharap sapa yg bertitle ustaz/sahabt yg biasa dgn blog ni...renung2kan luahan Hamka ini..Tempat aku pun ada yg macam tu...lulusan Al-Azhar pun solat berjemaah tak dapat hadir apa nak jadi! kami sama-sama geleng kapla!
cakap berapi2...tuan2 utk dapat kasih sayang Allah perlu hidayah/iman bukannya ilmu agama yang tinggi semata2.
Ya Allah kekalkan kami dlm hidayatmu dan kasihilah Ustaz2 (jiran kami) itu.
tuan2,Iman perlu diusahakan, ilmu perlu diamalkan...jazakallah

Ahmad Al-Hadi said...

Salam hamka, kali pertama saya komen di sini walaupun saya sudah lama mengikuti posting tuan...

Tentang bab bengang dengan ceramah berbaur politik, saya dapati tuan memang sangat istikamah dalam hal ini....

Memang dah jadi naluri sesetengah orang macam tu... kalau dah tak suka nak buat macam mana....

Saya ada terdengar dalam bayan...kalau nak ubah gunung pun lebih senang tapi nak ubah perangai manusia memang payah...

Saya pun tergolong dalam kategori tuan jugak....saya rasa bab paling tak suka ialah bila ianya disampaikan dengan nada "kita dah bagus, depa ni sampai bila bila pun takkan bagus bagus".

Saya takut kita boleh terlupa yang patut dibetulkan adalah diri kita sendiri....

Saya sentiasa percaya kerajaan islam adalah hadiah bila rakyat sudah sampai piawaian takwa yg Allah suka....

Ia bukan objektif....tapi hasil yang dituai dari kerja keras...

Saya duduk dalam majlis ilmu untuk rasa kekurangan dalam diri dan berusaha untuk tingkat diri bukan untuk dapat maklumat kekurangan dalam diri orang lain....

Sebenarnya, jenis ustaz yang suka bantai orang lain ni memang jenis hardcore yang kadang kadang gang politik dia pun tak berkenan...

murnie sangat said...

erk..kalau enchek hamka tak suka main game solitare, cmner tau bila menang kuar bunga api?terer gak ek main solitare dpt menang hiks haaa..ke itu dulu tp skang dh tak main?hehehe

KiTa_KaWaN said...

salam...singgah kejap je..lama da tau sal blog ni..tp kawan2 cite macam laen je..

tp rpanya fikirmen..hehe..

sy kene bnyk korban lagi la mau dapat faham macam tuan..

-taufik-

Wan PERLIS said...

keretamayat dijemput ke forum al-fikrah.net
kita boleh berkongsi ilmu,idea,pandangan dan pengalaman..
terima kasih.

Nasir_Penang said...

Hamka
aku suka cara kau menulis.....tabah dan semangat walaupun yang tak faham agama masih ingin berdebat......biarkan mereka......tuan2 & puan2 tak payah berdebat......solat dan doa insyallah Allah SWT akan tunjukkan kebenaran.

al-alifat said...

assalamualaikum..ustaz..sye nak ucapkan terima kasih..banyak2..setiap cerita yang di postkan..memberi kesan sedikit sebanyak kepada saye..akan tetapi..sye cuma nak habaq je..kekadang klo kite ingin menyampaikan dakwah ini lebih jika dalam cara yang lemah lembut..maafkan saya jikalau tersalah kata..sye hanyalah budak baru belajar..cuba ustaz bayangkan jikalau budak2 bawah umur membaca blog ustaz..kekadang takut lain yang ustaz impikan ia terjadi lain pula terjadi..maafkan kan saya ..ini hanya pandangan sye sahaja..^_^

al-alifat said...

jika sesuatu yang disampaikan ikhlas dri hati..insyaALLAH ia akan sampai juga pada hati yang membaca itu..walau dgn apa cara sekalipun ia disampaikan..teruskan perjuangan

al-alifat said...

jika sesuatu yang disampaikan ikhlas dri hati..insyaALLAH ia akan sampai juga pada hati yang membaca itu..walau dgn apa cara sekalipun ia disampaikan..teruskan perjuangan

Anonymous said...

Assalam,

Just be yourself brother...Allah is with you!!!!!!!!

Khalid

Unknown said...

Salam Hamka,

tulisan saudara walau pun ada unsur2 humor dan menghentam tapi cukup menyedarkan.....bagus x3... teruskan usaha saudara..... moga2 kita sumer akan lebih sedar dalam jaga

Anonymous said...

...aku ulang sekali lagi, aku menyampah dengar ceramah politik, harap maklum. Period.

Period! PMS kot! wakawaka

-akak sally

Raja Norimie Raja Sulaiman said...

Saya xkisah pa orang cakap pasal Hamka..yang penting saya leh amik sesuatu input berguna dari kamu..xkisah kamu siapa..

hamka said...

Fatin Pauzi

Kalau nak slow, silalah ke kiri jalan, bila bawak slow di lorong kanan, memang menyusahkan ambulance dan keretamayat

Kan?

--------------
-ikhwanmuda-

Ada jugak entry aku yang komen kerajaan, Cuma aku tak repeat benda yang blogger lain dah tulis, itu yang aku komen pembakang, sebab blogger lain terlupa bahawa, kerajaan tak betul adalah kerana pembakang yang tak buat kerja betul betul.. dan pembakang yang tak pandai nak bangkang, sebab tu kerajaan teruk sebab pembakang hampeh!

Fikir fikirkanlah..

-------------------
Budakkedah

Politik Nabi bawak manusia kepada Allah, islamkan orang kapir, dan jadikan orang beriman kepada takwa..

Politik hari ni.., bawak orang kepada makhluk, dan buat orang beriman jadi perasan bagus dan banyak sifat munafik dalam diri..

Tak semua, tapi jika tengok ahli politik yang istiqamah solat subuh,(belum bab lain) berkerut kening dibuatnya..

--------------------
Vanjenazah

Nampaknya nak kena naik motor, tayar tak sama tapi masih boleh jalan laju., he he

-----------------
ryina ikhwan

rangcangan apa tu?(konon tak perah tengok Tv)

aku rasa nak masuk list satu golongan lagi yang aku menyampah iaitu, penghantar SMS yang mengundi rancangan reality TV, orang yang lemah iman benci dalam hati, ini siap sokong lagi sambil bayar bil, pening pakcik..

-----------------
bang bang boom

Hamas lawan Fatah, Pakatan Utara lawan Taliban, Shyiah lawan Sunni, dan Barisan Nasional lawan Pakatan rakyat… atau Umno lawan Pas, memang betul betul bang bang boom!

hamka said...

---------------
Hanif

Aku tak mampu.., dan jika mampu aku tak beli., dan jika beli aku tak mampu.., dan jika mampu aku tak beli.. dan . dan..

--------------
razman razali

aku suka orang komen guna nama yang ada unsure islamik, tapi jika nama bang beng bom, macam pengebom bunuh diri jer nama.., konon berjuang nak Negara islam, tapi nama macam bom..

(maaf jika nama sebenar engkau adalah Bang bin Bong, sekali sekala menyakat apa salahnya, he he, kata intelek..)

-------------------
Yazid

Kau dah cakap InsyAllah, aku cakap jugaklah,Insyallah..

------------------
Limaumaniss

(((tapi HAMKA, bukan ka nabi berhijrah ke madinah sbb orang makkah menindas nabi dan tak nak tolong orang islam)))

Nabi dakwah dah 13 tahun, dari hari pertama lagi mereka dan tindas nabi, pulau, maki, caci dan sebagainya, bila turun perintah Allah, barulah Nabi berhijrah..

Hijrah ada tiga, Hijrah Habsyah, Hijrah Taif dan Hijrah Madinah,
Hijarah Habsyah, raja sokong tapi tak Bantu, maka tak de apa apa yang berlaku, Hijran Taif, kena tentang, malaikat offer terbalikkan gunung, dan Hijarah madinah, semua penduduk Nusrah, Maka Allah kembangkan ugama.., wallahu’lam

-------------------
Katrina

Apa pulak takde, yang taufan Katrina tu apa?

Walaikumusallam

--------------
uan609

doakan mereka hidayat..

----------------
lebahsidir

best dapat berjiran dengan ustaz, tapi tak best jika ustaz tu tak solat jemaah...

------------------
Ahmad Al-Hadi

Dalam dunia ni ada banyak mujahadah., tapi duduk dalam ceramah politik, betul betul mujhadah, mereka menghina kebijaksanaan manusia.., aku boleh layan wonderpets, sponge bob, tapi ceramah politik, tolong., somebody save me….

-----------------
murnie sangat

alamak! Kantoi! Macam mana kau boleh tahu bahawa aku adalah wakil peringat negeri dalam kejonanan game solitaire?

------------------
KiTa_KaWaN

Aku bukan nya fikirman, aku hanya ummat Nabi..
Banyak sungguh dosaku, tolong selamatkan aku..

(nyanyi ikut lagu : aku bukanya superman)

--------------------
Wan PERLIS

Makluman:

Aku takde kena mengena dengan TKO, jika ada orang guna nick aku, maka keretamayat itu bukan aku, yang aku tahu, TKO link blog aku, dan aku tak link dengan mana mana web/blog,

Harap maklum.

----------------
Nasir_Penang

Aku tulis nota ugama pada diri sendiri, korang tumpang baca, kena pandailah jaga diri..

----------------
hainur hapis

errrr, aku ni karkun ke?

---------------
al-alifat

dah naik taraf pulak, aku, sekejap karkun, sekejap ustaz, dan lepas ni apa pulak? Pakar motivasi kanak kanak?

---------------
Khalid

Cakap dalam BI nampaknya lebih senang..
He he

----------------
mohd roslan

ada orang tulis nota guna pen warna warni, aku tulis nota ugama ikut cara aku, senang nak hafal.., kan?

-------------
-akak sally

: )

-------------
Norimie Sulaiman

: )

Vanjenazah said...

Salam Hamka Keretamayat

Erm mana pernah dibuat orang hantar mayat naik motosikal iskiskisk

Gerun aku memikikan aku hantar mayat orang kampung naik motosikal hehehe adui....

Bayangkan mayat yang lengkap berkapan...pastu naik motor kat belakang

Silap-silap dengan pemandu motosikal mayat sekali akan jadi mayat

Anonymous said...

nampaknye ko mmg org yg tak phm fiqh daulah, harakah, dakwah, awlaawiyyah..

org yg taksub pd fikiran yg dirasakan btol pasti akn menyalahkn org lain pdhl org yg ulul albab pasti akn menilai sst dgn ilmu..

ko jgak tak phm konsep iftiraq n ikhtilaf..

taksub tlh mmbutakan mata sstgh manusia ats mke bmi, xkire ko parti o puak mn pon..

ttp org yg tahu menilai dgn ilmu n bkn taksub semata-mata psti akn brckp dgn hikmah dan mnggunakan dalil2 shoheh dan belandaskan fikrah shahihah..

aku doakan ko diberi Allah fikrah shohihah satu hari nnti Hamka, kesian aku 'tgk' ko..ish3/

org yg brckp tntg agame tp dgn lucah dan sbg'y(oh ye pasni ko akn kate aku slow o watsoeva, haha ak tak kesah sbb ak tahu spe yg slow sbnrnye)..ini bkn sama skali cara yg diajar ulama2 tak kire la dari pehak tab8 ker, parti x ker.(oh ye spnjg aku ddk kat msjd ptaling xpenah2 pon ulama c2 ckp lucah n kotor, agaknye kalu ko jd ulama c2 dah lame aku tembo)

n aku 'nukilkan' nalek kata2 ko dlu:

lbeh kurang camni la aku dah tak igt..

'cme on lah dah 50 thn tak menang2..bla..bla..'

oh, kalau lah perjuangan Nabi pon lme nak capai tahap berjaya, apatah lg perjuangan umat Nabi, semuanye mmrlukan ketabahan n kesabaran.

i bliv u hve never dekati ulama parti x, sbb tu ko brckp baharambang ni.. kalu tgk post2 ko pon, ceh, dah taw, org yg bnar2 berilmu takkan tlis bnde cmni..mmg tak phm konsep iftiraq n ikhtilaf..huh, nak tles sgt sal agame tp blum btol2 phm pon...'oh'

sian tol kat ko ni..cbe ko bc artikel yg aku bc kat blog bdak nie..

http://abasshabab.blogspot.com/2009/12/mesti-bacahijrah-iktibarprjalann-ilmiah.html

tkpe2, ak tahu ko akn kate, slow n watsoeva jap lg, tp..daa! wat do i care.

ko kne ingat Hamka, ulama tak pernah ajar brmusuhan ssama Islam tp percakapan ko macam mnntng ape yg ulama prsetujui, ak sdeyh, kmbalilah ke pngkal jalan bro,

n one mre thing, stakat aku tahu tak pernah agy ak bce lam kitab2 ulama ape yg ko nukilkan pasal hijrah ni o mngkn ko tgk ktab yg ak tak tgk,(ak pon tak taw..)
kay lah, sedia lah untuk islah diri, tulah sifat org Islam. bkn kutuk org tanpa hala tuju,, kembalilah ke pngkal jalan bro!!!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

PERTEMUAN PIMPINAN PAS N DR. YUSUF QARDHAWI

Dalam pertemuan itu, beberapa pandangan dan amanat yang penting telah disampaikan oleh beliau. Saya kira ia juga amat penting untuk kita semua. Antaranya:

1. Perjuangan gerakan-gerakan Islam seperti PAS adalah penerusan kepada perjuangan yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW.

2. Dalam konteks moden, perjuangan ini adalah mewarisi aliran tajdid yang dipelopori oleh tokoh-tokoh seperti Jamaludin Afghani, Syeikh Muhammad Abdul Wahab, Syeikh Muhammad Abduh dan Syeikh Rashid Ridha.

3. Ianya kemudian dilanjutkan dalam bentuk tanzimi yanag lebih tersusun oleh Hassan Al Banna yang mengasaskan gerakan Ikhwan Muslimin.

4. Asas penting kepada gerakan islam ialah sikap wasathiah (wasotho - pertengahan). Dalam soal feqah, sikap wasathiah ini penting untuk menangkis kejumudan dan ketaksuban. Kejumudan dan ketaksuban inilah yang menyebabkan lahirnya taklid.

5. Beliau menyelar golongan muqallidin dan menyatakan bahawa sebenarnya taklid ini tidak ada tempat dalam syariat.

6. Beliau seterusnya berkata bahawa tidak perlu seseorang itu mencapai tahap mujtahid untuk membolehkannya memakai pendapat yang diluar dari mazhabnya.

7. Cukuplah seseorang itu mengetahui dalil atau hujah yg lebih kuat dari pendapat mazhabnya dalam sesuatu perkara bagi membolehkannya ia memilih yang lain dari mazhabnya.

9. Dalam soal hubungan dengan non-muslim, beliau berfatwa bahawa kita dibolehkan menjawab salam dari non-muslim.

10. Meskipun ada khilaf dalam hal menjawab ucapan salam dari non-muslim, namun beliau mentarjihkan pandangan yang membolehkan non-muslim memberi salam dan menjawab salam mereka.

11. Syeikh mengatakan tidak ada salahnya menjawab salam non-muslim yg mana kita mengharapkan dengan jawapan tersebut ianya akan menjadi doa supaya mereka terpaut dengan Islam.


12. Berkaitan soal wahabi pula, beliau mengatakan golongan wahabi adalah sebahagian dari umat Islam.

13. Dalam banyak hal, banyak pandangan mereka yangg lebih dekat dengan dirinya meskipun ada di kalangan mereka yg taksub dan melemparkan bermacam-macam tohmahan terhadap dirinya.

14. Beliau juga menyanjung tokoh-tokoh ulamak yang dilabel sebagai wahabi seperti Syeikh Salman Audah dan Syeikh Aidh Abdullah Al Qarni yg dianggap sebagai tokoh yangg sederhana.

Wallahua'lam.

(Tak taw la kalu ko lg pndai dr Yusuf Qardhawi..haha..sabar bro..)

Anonymous said...

aha, one mre thing..ko kne tahu kaedah Qias(sbb tu ak kte ko kne byk bljr lg), ko pndai2 ckp org2 parti x putar belit dalil ssuke aty..MANE ADE! DOSE KO CKP CAM2!

Ko tak pernah bace kitab2 ulama mu'tabar ke hah?

Sebagai contoh;Yusuf Qardhawi mnyatakn dalam fatwa'y tntg demokrasi_

1- Pada Perang Khandaq/Ahzab, Rasulullah saw telah menerima cadangan penggalian parit di sekeliling Madinah oleh sahabat yang bernama Salman AlFarisiy. (‘Salman orang Parsi’). Salman mencadangkan idea itu berdasarkan pengalamannya sebagai seorang rakyat Parsi. Antara cara berperang yang diamalkan Parsi ialah menggali parit di sekeliling kota mereka supaya musuh tidak dapat menceroboh dan mereka dapat menyerang musuh tanpa perlu keluar dari kota. Lalu Rasulullah saw menerima cadangan beliau walaupun sistem atau cara perang itu adalah berasal dari cara orang kafir
berperang (sistem yang tidak berasal dari Islam). Hal ini menunjukkan Rasulullah menerima cara orang kafir berperang selagi ia tidak bertentangan dengan Islam dan membawa kebaikan kepada umat Islam itu sendiri.

tengok, Yusuf Qardhawi sndri amek dalil dan qiaskan dengan isu semasa, iaitu hukum demokrasi..


Tapi ape yg ko cakap???

"Suka hati laki tiri belah nenek korang jer nak tafsir hijrah Nabi selari dengan perjuangan korang konon.., walhal Nabi masa kat Mekkah dah dapat offer jadi ketua, tapi Nabi tak nak, dan masa Nabi hijrah, ayat tentang hukum hakam belum turun lagi.., dan, arghh, malas lah aku nak tulis dalil dengan korang, sebab nanti bertambah dosa korang sebab ghairah nak menang walaupun salah.."

Nmpak tak ape brlaku kalau kite brckp tntg ape yg kite tak paham..

Lenguh da org dok nasehat ko tapi ko maseh tak nak dengar dgn gne prkataan yg sama: prasan betul padahal korg salah..

Bro, tgk, Yusuf Qardhawi sndri yg gnekan qaedah qias tp ape ko ckp? orang laen prasan btol n gne dalil ssuke aty.. ape ni?

trime la hakikat.. org yg tak le trime kbnrn adlh org yg ego.

Taw ape mksd ego?
EGO- KEENGGANAN UNTUK MENGAKU KESALAHAN SENDIRI..

ko pike sndrih r bro. ak kasihan kat ko..dah la ko dok asyik kutuk org yg perjuangkan hukum Allah, ak tak paham ape yg ko cbe nak smpaikn sbnry, ko nmpk mcm org yg nakkan Islam, tp tntag org2 yg nak mnegakkan hukum Allah plak.

kurang2 kalu ko berfahaman brbeza pn lebih 'aula' ko sokong org2 yg brfahaman Islam dan menolak kemungkaran tapi sebaliknye plak trjadi.. astaghfirullah..

ape nak jadi??

Anonymous said...

cbe ko tgk hadis bro:

‘Apabila kamu lihat umatku sudah takut mengucapkan kepada orang zalim: “Hai orang yang zalim” maka ucapkanlah selamat tinggal kepada mereka.’
HR Ahmad dari Abdullah bin Amr.

tp ape yg ko buat? ko tak ucapkan ape yg haq iaitu tntg kemungkaran yg dianjur pihak penguasa tp ko dok sebuk mnntg org2 yg nak spye pihak penguasa hntikan kemungkaran..astaghfirullah..tolonglah faham bro..ak hormat ko n ak mmg s2ju btol dgn fakta2 yg ko ckp sal solat ssmer tu, yg tu mmg btol tp ade bnyk prkare yg ko tak faham dan ko trus 'ikut se'(kate2 trgganu: ikut ske) je tles prkare2 yg 'ko rase' tak btul ikut pndangan ko..ape ni??

tgk ni plak:

Ibnu Qayyim mengutip perkataan Imam Abul Wafa’ Ibnu ‘Aqil al-Hambali: “Bahawa siasah (politik) merupakan tindakan atau perbuatan yang dengannya (dengan politik itu) seseorang lebih dekat kepada kebaikan dan lebih jauh dari kerosakan, selama politik tersebut tidak bertentangan dengan syara”.

Beliau (Ibnu Qayyim) mengatakan; Sesungguhnya politik yang adil tidak bertentangan dengan syara’, bahkan sesuai dengan ajarannya (ajaran syariat) dan merupakan sebahagian darinya (sebahagian dari syariat). Dalam hal ini kami menyebutnya dengan “politik” (siyasah) kerana mengikut istilah anda. Padahal, sebenarnya, dia (politik) adalah keadilan Allah dan Rasulnya.

Anonymous said...

tgk kata2 Yusuf Qardhawi nie:

Yusuf AlQardhawi berkata; “orang-orang yang menganggap bahawa agama tidak berkaitan dengan politik sama sekali, dan mereka yang membuat kebohongan bahawa “tidak ada agama dalam politik dan tidak ada politik dalam agama: justru mendustakan perkataan mereka sendiri melalui ucapan dan tindakan mereka. Mereka sering berlindung kepada agama dengan menjadikannya alat untuk melegitimasi (menghalalkan) politik mereka dan untuk menghukum musuh-musuh mereka. Mereka sering memperalat orang-orang lemah dan dangkal pengetahuannya tentang agama untuk membuat fatwa-fatwa dengan tujuan melawan orang yang menentang politiknya yang batil menurut agama dan sia-sia menurut kacamata dunia.”

Dr.Yusuf Qardhawi menceritakan; saya masih ingat semasa kami masih berada dalam penjara At-Thuur pada tahun 1948-1949M, demikian banyak fatwa bermunculan yang menganggap kami (golongan yang menyeru untuk berhukum dengan AlQuran dan melaksanakan ajaran Islam) sebagai golongan yang memerangi Allah dan RasulNya serta membuat kerosakan di muka bumi hingga kami (dikatakan) layak dibunuh, disalib, dipotong-potong tangan dan kaki kami secara bersilang, atau diusir dari negeri kami.

Anonymous said...

tgk plak hadis nie dan cbe tanamkan rndah diri dlm diri ko:

Diriwayatkan dari Abu Musa, Rasulullah saw bersabda;

“Sesungguhnya di dalam neraka Jahanam itu terdapat suatu lembah, dan dalam lembah itu terdapat sumur yang bernama Habhab, yang Allah pasti akan menempatkan setiap penguasa yang sewenang-wenangnya dan menentang kebenaran di dalamnya,”
HR Thabarani dengan sanad Hasan.

Nabi sndiri mnntang penguasa yg brlaku zalim..

tambahan plak hadis ni:

“Mudah-mudahan Allah melindungimu dari kepimpinan orang-orang bodoh, wahai Ka’ab.” Ka;ab bertanya, “Apa yang dimaksud dengan kepimpinan orang-orang bodoh itu?” Baginda menjawab, “Iaitu pemimpin-pemimpin sepeninggalanku nanti yang tidak memberikan pedoman dengan pedomanku dan tidak mengikuti sunnahku. Barangsiapa yang membenarkan kebohongan mereka dan membantu kezaliman mereka, maka mereka bukan dari golonganku dan aku bukan dari golongannya, dan tidak akan datang ke telagaku. Dan barangsiapa yang tidak membenarkan kebohongan mereka dan tidak membantu kezaliman mereka, maka mereka adalah termasuk golonganku dan aku termasuk golongannya, dan mereka akan datang ke telagaku.”
HR Ahmad dan perawinya sahih sebagaimana yang disebut dalam at-targhib oleh al-Mundziri.


dan Nabi sndrih yg mnyatakan:

‘Apabila kamu lihat umatku sudah takut mengucapkan kepada orang zalim: “Hai orang yang zalim” maka ucapkanlah selamat tinggal kepada mereka.’
HR Ahmad dari Abdullah bin Amr.

ni mnunjukkan Nabi sndri yg suroh kite tntg kezaliman..

Hadis ni plak


“Jihad yang paling utama ialah mengucapkan perkataan yang benar terhadap penguasa yang zalim.”
HR Ibnu Majah dari Abu Sa’id. Hadis Sahih.

Sudah2 lah kutuk parti x bro sbb ko sndri tak faham ape yg diperjuangkan..

Ulama-ulama dahulu membuat kaidah bahawa menghukumi sesuatu itu, muncul dari gambaran seseorang terhadap sesuatu yang dihukumi. Maka barangsiapa yang menghukumi sesuatu sedangkan dia sendiri tidak mempunyai gambaran jelas terhadap dzat benda yang dihukumi itu maka pendapatnya adalah keliru, meskipun kadang-kadang secara kebetulan ada benarnya.

Oleh itu disebutkan dalam hadis shahih bahawa hakim yang memutuskan perkara berdasarkan kebodohan(hakim yang memutuskan sesuatu perkara tanpa ilmu) nescaya dia masuk neraka.

Anonymous said...

lasly ak nak soh ko tgk ni,

Dr.Yusuf AlQardhawi mengatakan; “melakukan amal jam’ie demi membela Islam, membebaskan negerinya, mempersatukan umatnya, dan menjunjung tinggi kalimah-kalimahnya (ya’ni hukum-hukum Allah) merupakan satu kefardhuan dan kebutuhan yang mendesak, kefardhuan yang diwajibkan agama dan kebutuhan (keperluan) yang dituntut untuk menjadi kenyataan.

so lepas2 nie tlg lah pegi blajar dalam2 dulu mengenai Islam, harakah Islam, dakwah Islam, dan daulah..

tgk la kitab2 mu'tabar, insyaAllah ko akan paham..aku doakan ko..

razman razali said...

aku pun teringin nak doakan ko nony,tp rase cam xbest lak nak doakan ko guna nama anonymous..rase cam doa utk dinasour lak..woha!!

azharjaafar said...

Anonymous bukan nama dinasour.. Harap maklum!

arthas said...

aku sokong gak dgn anonymous kt ats yg pnjg lebar ni...

ni 1st time aku post kt sni..haha

shuhada said...

Salam,

Saya sungguh tak faham kenapa komen dari anonymous selalu dipinggirkan. Mungkin kerana komen dari anonymous selalu bersifat kritikan dan melawan arus. Rasa2nya kalaulah komen2 dari anonymous 100% bersifat puji2an, berkemungkinan besar anonymous akan dialu2kan. Pada pendapat saya komen2 dari anonymous wajar diambil kira kerana biasanya lebih jujur. Bukankah selalu di peti2 cadangan orang menulis cadangan tanpa disertai nama sebenar. Alangkah ruginya kiranya cadangan atau kritikan itu adalah benar, tapi ditolak mentah2 oleh kerana tiada identiti yang menulis. Mungkin saja anonymous tu seseorang yan sangat rapat dengan penulis tapi demi menjaga hubungan, dia terpaksa merahsiakan identitinya. Percayalah, kritikan yang dibalas dengan penafian yang melampau dan disertai dengan bahasa2 kasar dan kesat sangat mencerminkan betapa rendahnya akhlak orang yang dikritik itu.

Anonymous said...

Akulah Anonymous diatas.

Aku tarik balik semua posting aku and aku mintak maaf ngan semua.

Sorry Bro...

SiKerdil... said...

Salam,
dear Anon, hujjah tuan yg memang bagus sekali dan berapi2...aku sanjung tinggi...
aku pun nak kuarkan pendapatan juga dari diri aku yang jahil ini...cuba tenang seketika bro..
kalau utk menegakkan negara islam boleh bersatu dgn bukan islam dan mentah2 katanya mau tolak ng Islam, apa cerita?? adalah lebih layak bersatu dgn mereka yg ada kalimah yg lahir dr perut ibu yg sama dgn kalimah yg sama...yg aku nampak gila kuasa sebenarnya...kat kg aku pemerintahan Islam bertapak..masjid pun legang.Iman dr dlm diri tak kuat, walau ilmu menggunung tinggi sekali pun, ketaatan pd Allah tak hadir punya.Selagi solat berjemaah di masjid diawal waktu tidak dilakukan dan fikir nabi tidak bertunjang...bantuan hakiki dan pemerintahan Islam masih jauh untuk diimpikan. Dalam pd itu kita bergerak dahulu untuk mengimarahkan masjid...masjid kena hidup 24jam, spertimana stesen minyak,7E dan seumpamanya. baru bantuan Allah bersama...apa yg dimohon bukan setakat pemerintahan, malah bantuan dr langit dan dr perut bumi akan terhidang...kata kunci kat sini adalah sembahyang berjemaah awal waktu...bantuan Allah akan hadir.Takbir! Maaf Hamka terlebih pulak...sama-sama doa semoga kita sentiasa dlm hidayat/rahmat Allah.tqvm

Lelaki dari arah timur said...

Tumpang lalu..

Assalamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.. kpd semua muslimin muslimat.

-

Jangan lupa anony, ulama tersohor, Syed Abul Hasan Ali Nadwi & Sheikh Dr. Fathi Yakan menolak demokrasi kepartian.

Marilah berbaik-baik. aku lebih sokong klu korang makan setalam bersama..haha!

Err..anony.. lelaki ker wanita?

ir sugi said...

Salam,
Norshuhada, daripada pemerhatian aku bersama blog keretamayat ni kan...aku amat berterima kasih pd ko. aku pun banyak belajar disini. di kala ada pro n kontra dlm byk2 isu. ko hadir jd dgn pdpt yang berimbang..ko ni kaunseler ke? semoga ko sentiasa dlm rahmat dan hidayat Allah...
Hamka banyak betul buah fikiran Nor yg perlu di perhalusi...bg aku semua betul, kita semua kena berlapang dada.Segala pujian yg diterima kita bersyukur dan mohon pd Allah agar terus berbakti...kejian yg diterima kita redha utk peningkatan ke arah iman yg lebih sempurna..14Muharram dah kita ye..Salam Maal Hijrah ...bila ada hijrah dan nusrah..bersamanya ada bantuan Allah.

xada blog said...

ntahnye nony tu..gune j le name sbnar klu tol2 ikhlas..hamka pn x declare diri die ustaz @ ulama..pe yg die tulis tu, yg baik amik pgjran yg xbaik abaikan..fikir scara prfesional dala..ni nk emosi lbih2..tp mmg ak sokong pmimpin kt mlysia x pjuangkn islam.just pjuangkn kpntgn sndiri jer..nk jd pmimpin kne la ad ciri mcm nabi..ni nk berlaku adil pun susah, pe lg nk nmpk smyg jmaah kt msjid..?mcm masjid kt kmpg ak 2 tgh renovate nk bg bsau tp y rmainye time smyg raye n smyg jmaat j la.sblm ni ak tgk msjd kosongak xrase pe..skurg2ny ble ak bce blog hamka ni ak dpt gk ptunjuk sedihnye ati bl tgk msjid kosong tp sygnye ak pompuan n dlm proses dok hasut laki a g smyg bjmaah kt msjid..wallahualam

Yazid said...

Aku pernah terbaca kisah Nabi Muhammad. Suatu hari Nabi pernah berdoa tentang 3 perkara dan Allah memakbulkan 2 daripada 3 perkara tu iaitu (lebih kurang) - janganlah umatku dimusnahkan akibat bencana alam (gempa bumi, gunung berapi) - yang ni Allah makbulkan, kedua - janganlah umatku dimusnahkan oleh banjir besar (bah, tsunami, macam kaum nabi Nuh A.S) - yang ni dimakbulkan Allah, yang ketiga - janganlah umatku dimusnahkan akibat sengketa dan pertikaian sesama sendiri - yang ni Allah tidak makbulkan. Jadi, pembaca-pembaca blog semua : janganlah kita sesam orang Islam ni suka nak mengata sesama sendiri, lagi2 dalam bab agama ni janganla nak sampai bertekak-tekak, hidayah tu hak Allah, yang boleh kita buat berdoa semoga Kita dan orang2 yang kita sayangi ni mendapat hidayah dan kembali kepada Jalan yang benar, hehe.....aku xkata hamka salah, anony pun xsalah, ulamak parti x pun xsalah, semua xsalah, aku pun xsalah, cuma kita ni masih dalam proses belajar dan semoga proses belajar kita ni xde dipengaruhi oleh nafsu (maknanya kita tolak perkara yang bertentangan dengan kehendak dan nafsu kita) - dan semoga semua orang Islam akan bersatu - xkiralah ape mazhab pun, jangan suka2 cakap orang tu sesat orang ni sesat, xbetul semua, hehe, kita xtau apa dalam hati orang lain, xbaik-xbaik.

Tapi hamka memang tersangat betul bab solat fardhu berjemaah, aku pun masih berusaha untuk membetulkan diri aku ni dalam bab tu. Bila semua umat Islam dah bersatu, kita akan jadi kuat, bila dah kuat, kita akan jadi satu nafas, bila dah jadi satu nafas, kita akan jadi satu jiwa, bila dah jadi satu jiwa, kita akan mempunyai hala tuju yang sama, bila dah punya hala tuju yang sama, xkanlah kita nak bersengketa sesama sendiri lagi untuk bab2 yang remeh temeh. Insyaallah.

Anonymous said...

Akulah Anonymous yang mengaku Anonymous diatas.

Aku menipu bahawa aku adalah Anonymous diatas tapi sebenarnya adalah Anonymous dibawah.

Aku minta maaf kepada semua atas kesalahan menipu.

Aku cuma ingin menunjuk bertapa susah untuk tuan punya blog refer kepada certain post yang tidak bernama dan mungkin dari orang yang sama atau berbeza.

TQ.

Mamat said...

Salam Pada Nony nk tanya sikit DYQardawi tahu ke yg parti XYZ bersama DAP & DAP sama PAP S'pore &PAP S'pore & Zionis yg memusuhi islam

betoi said...

salam...

kita ada penilaian masing2... mana yang benar dan baik pasti ia mudah diterima dan disenangi, tetapi apa yang tak betul dan menekan pasti ia ditolak dan dibenci. lebih kurang.

nampak tak apa yang hamka tak suka, dah hamka tak suka, suka hati dialah.

kenapa tak suka? sebab benda tu tak betul... marilah diperbetulkan.

bukan kata bila tak betul, semua perkara yang melibatkan pihak tu tak betul...

ini blog agama yang cool... but hot.

selamat tahun baru...

Jasmin said...

menarik sgt...
saya juga fikirkan perkara yg sama spt ditulis ini..

uan609 said...

tapi korang yang perasan bagus nak tegur nama aku, tapi guna nickname anonymous?! Tak ke bodoh!!
.................................

kelakar, kelakar. dan sebenarnya ramai lagi mangkuk2 yang tak ukur baju kat badan sendiri ni!!
takpe Hamka, aku kalau tak faham, aku akan cuba fahamkan.. dan Alhamdulillah so far aku berjaya faham.
diorang ni biasanya suka sgt baca blog2 hipokrit2.. err dan ini cerita lain.. :P wohoha!
uan609

doakan mereka hidayat..

ayat kat atas ni yg aku post dan Hamka jawab cool jer.. aku harapkan dia setuju ngan aku tp sebaliknya.
so anon! orang ckp ko slow ko marah n pas ni i damn sure ko prasan dipersalahkan.. lagi n lagi n lagi

nape aku backing hamka? tak! langsung tak, cuma aku ada kawan sama taksub cam ko. DEGIL, biasa diaa.. amboiiii..

p/s : aku sayang kawan-kawan aku

Wan PERLIS said...

brader keretamayat meh la join putera.com
byk ilmu ict kita blh kongsi.

azharjaafar said...

Anonymous adalah sejenis katak yang hidup di bawah tempurung..

*Sori la Hamka.. aku nyebuk kat komen box blog kau nie..

Khai said...

Salam Hamka. Nice entri bro!

Cuma nak tegur pasal anon tu je la.. Anonymous yg menegur dgn biadap ni orang yg penakut dan takde anu. Atau mungkin belum sempat "potong" lagi.

Paling cool, dia sendiri x yakin dgn kritikan dia tu betul atau tidak. So takut dihentam semula, gunakanlah nama Anonymous. Orang macam tu mmg pathetic!

Terima kasih.

razman razali said...

bertuahnya aku sbb ade parti XYZ kat mesia ni yg nak melaksanakan hukum2 Allah kat negaraku yg tercinta ni..
tp cemana plk ngan sedara seislam aku yg duk kat Russia,Holland,Greece,Norway,Finland?diorang xde parti XYZ kat tpt diorang...sian diorang..

Anonymous said...

..tapi suruh hijrah dengan memadai pangkah parti korang, betul ke tu? Oh! Sebab tulah aku benci dengar ceramah politik! please, don't insult my intelligence!

tuu die.. semarak api yang bernyala dengan nyala biru (bukan parti xyz)

peace..peace.. kamu yang nakal nye Hamka, ko sakat anon, ko rasain lah

percikan bunga api tahun baru..

-RAM

awas said...

rasa d hati nak join parti yg nak tegakkan daulah islamiah tetapi sungguh kecewa,sebab banyak pergi ke rumah mereka 95%+- taada daulah islamiah di rumah mereka.
kalau dalam rumah pun tak boleh tegakkan negara islam....tak taulah..hampehgolmal.

Nerzhul said...

smallville season 9 pon clark kent tak berapa boleh nak terbang lagi hehe...selamattahun baru

bang bang boom said...

sekali lagi aku nasihatkan ko selaku Bang Bang Boom yg sayangkan ko...

ko selalu lupa Nabi Muhammad pun berperang dan berpolitik... nnt ko baca la lagi ek buku2 yg lebih bnyk... mungkin next next post, ko bersuara berbeza...

kalo ko tak dapat korban nyawa utk agama, jgn la ko kondem perjuangan org yg sanggup bagi diri, harta dan nyawa mereka pada agama. point aku jgn kondem je... kalo ko nk kondem jugak... aku akan sentiasa mengkondem ko... he he he....

tp maaf la, sebab aku kondem ko dengan dalil2... aku ni slow skit... jadi, terpaksalah aku guna quote ulama2...

Amin007 said...

dalam tabligh, dakwah didahulukan kerana dia membentuk iman. dakwah dalam tabligh bermaksud mengajak manusia kepada Allah.

dalam tabligh, penting membentuk iman yang mantap sebelum kita dirikan 4 asas islam iaitu solat,puasa,zakat,haji. iman adalah tiang utama.

lepas tu barulah ekonomi, politik dan akhlak terbentuk dengan baik. cuma orang politik sekarang ikut jalan lain, bangunkan ekonomi,politik dan akhlak tanpa fikir macam mana iman orang yang cuba dibangunkan menerusi 3 kaedah tadi.

hasilnya sampai enjin kapal terbang tudm pun boleh hilang, anda fikir ini masalah apa? bukan ker ini dinamakan masalah iman? tak percaya kepada Allah???

buatlah sistem apa pun, kalau iman seseorang di tahap lemah, apa jua sistem pun dia orang boleh lepas.

cuma dulu zaman nabi buat dakwah atas iman dulu, baru buat yang lain. tabligh sekarang kena buat banyak kerja seperti dakwah, taklim, solat berjemaah, bayan, keluar fisabillah, buat usaha makami, usaha masturat

di samping kena jaga ekonomi, akhlak, politik (pangkah calon sesuai). bagi aku biarlah orang yang sesuai jadi pemimpin. kita orang tabligh ajak manusia kepada Allah sahaja.

kalau org tabligh masuk politik payah tu. ni seolah-olah semua ngo yang berkaitan islam kena masuk politik, kenapa???

aku sampai satu tahap malas nak tengok tv. tonton filem lagi best huhuhu

akhirnya aku akan buat benda yang aku pandai sahaja. yang lain biar orang lain uruskan.

-budakkecik- said...
This comment has been removed by the author.
-budakkecik- said...

salam...

sedikit masukan tambahan.... salah satu tujuan hijrah nabi adalah utk membuka medan dakwah yg baru... medan di mekah semakin terbatas, maka, atas arahan ALLAh, nabi hijrah ke madinah utk mengambangkan medan dakwah di sana.... boleh rujuk buku manhaj haraki...

Anonymous said...

sebenarnya anonymous ke sapa ke kalu nak kritik atau condemn apa salahnya.. kalau rasa betul... tp tolonglah tulis guna bahasa yg org lain senang baca dan senang faham... tgk? tak pasal2 aku tak leh baca sampai abis apa yang anonymous kat atas tu tulis...

Anonymous said...

Dr.Fathi Yakan adlh antr penyokong PAS, if u dunno, tp mmg 'dahulu' fatwanye mnolak dmokrasi..

Anonymous said...

xkn korg tak pegi rusila ari tu mase fathi yakan dtg?hehe, slp2, salah tnye kwsn ni..haha

Anonymous said...

amin 007..

amin, kalu ko nak thu, mmg bnr pmbntukan iman adlh amt pntg dan aku amat2 mnyokong usha2 tab8 lam mnympaikn dakwah utk mmbntk iman.. ttp, Nabi tak penah nyatakan cara mcm yg ko nyatakan tu..n cam Hamka slalu nyatakan gak..

Dakwah dan semuanya haruslah seiring, ISLAM bukannya satu puak, ttp kita semua adlh umat, so dalam umat ada yg lakukan dakwah, ada yg bkrja di bhg politik, dan tidak boleh kite pisahkan agama dan politik..

sape yg pisahkan politik dan ugama dgn sngaja walau die tahu telah difatwakan oleh ulama sbg jatuh kufur..naudzubillah,,

da point is, jgn kutuk usaha org yg perjuangkan hukum Allah..

lelaki dari arah timur...

ni la aku kate ko tak phm konsep ikhtilaf dsan iftiraq.. ikhtilaf ialah khilaf.. dan sbg umat wasatha, kita harus meraikan khilaf kerana Nabi sebut:

'Khilaf umatku adalah rahmat'

dan telah jelas dinyatakan lam hadis bhw, hakim yg berijtihad namun ijtihadnya itu tidak benar sbnrnye pdhl dia telah rujuk quran dan hadis dia mndpt satu pahala, iaitu pahala berijtihad..
ttp hakim yg ijtihad dan ijtihadnya adlah bnr di sisi Alah(krn hanya Allah yg tahu yg sbnr) maka hakim ini dapat 2 pahala, yg prtama pahala ijtihad yg kedua pahala kerana benar..

so, ko kalu nak ckp bab2 nie kene pnjg lagi, aku sarankan ko pegi mengaji lbeyh lagi bab nie, kalu aku terangkan kat sini jd blog aku plak
peace...

Anonymous said...

point is, aku cme nak nyatakan ksalahan pnlis blog yg snantiasa mengutuk pejuang yg mnggune cara demokrasi sedangkan demokrasi adlh halal di sisi ulama2..

ingatlah ISLAM datang sbg agama rahmat spnjg zaman, sbb tu Islam bukan agama jumud yg tidak bergerak ttp Islam sntiasa mnjd fleksibel mngikut perubahan zaman asalkan perubahan itu adlh mengikut syara' dan tidak mematahkan atau melawan nash2 yg telah beku yg telah qath'ie..

so demokrasi adalah satu perubahan juga dalam situasi umat, dan kalu ko kata demokrasi adlh kafir, aku cbe bagi bayangan kat cni:


'okey, kalu korg kate demokrasi adlh kafir n takleh nak brjuang ikut sstem kafir, cbe bayangkan, korg nak pegi smayang.. korang naik ape?

kereta kan!

bes2 kereta sape yg cipta mula2?
kafir!!

so takleh la naik kete sbb org kafir yg mule2 cipta kereta.. so korg smer ade ke naek unta pegi mesjid? Hamka? ko pun naik unta?

mestilah tak kan!!

korg bleh gne kereta sbb ianya sua2 'sistem'/ciptaan dari kafir yg tidak melanggar syara' dan mmbawa kebaikan untuk umat..
--------------------------------
n kalu kite tgk, org tab8 ke, UMMO ke, parti x ke.. smenye gne speaker n mikrofon utk sampaikan ceramah2 agama n watsoeva..

mikrofon tu sape yg cipta? KAFIR!!

tapi cbe tengok, tok imam makkah pon gne mich(sngkatan mikrofon)..

tok2 imam mesjid2 pun gne mich,

org parti x pun gne mich

ustaz kat tv ke kat mn2 pun gne mich.

So tak leh gne mich la sbb mich org kafir cipta?

BOLEH!! dengan syarat:
1-tak langgar syara'(quran hadis)
2-mmbawa kebaikan untuk ummat

paham tak ape aku cakap ni??

Anonymous said...

satu lagi aku nak nyatakan, kaedah Hamka brfikir tu salah..

Islam adlh agama smpai akhir zaman..

so mmg smer bnsde yg Allah nyatakan dlm alquran sbnrnye harus kite kaitkan dgn isu semasa..

tulah yg kite panggil 'hablumminallah'
tali Allah yg bersambung dan tidak putus..

kaedah qias ni mmg digune oleh dlm kitab2 ulama2 mu'tabar..cbe la tgk lu tak caye..

contohnya, dadah..

ade ke Allah nyatakan dadah dalam quran?
TAKDE!!!!!!!!!

tp sbb ape ulama haramkan dadah?

ulama qias kan dgn nash yg mnghramkan arak.. arak dan dadah ade perkaitan..

rukun2 qias ni ade 4:

1-bnde yg nak diqiaskan(dadah)
2-bnde yg boleh diqiaskan kpdnye(arak)
3-'illah(perkaitan antr keduanya:memabukkan, membuat ketagih, memusnahkan institusi kuarge n so on)
4-hukum asal(iaitu hukum arak: haram)

so, dgn qaedah qias, ulama haramkan jgak dadah..paham???

so takde masalah kaitkan dan qiaskan sirah dgn isu semasa sbb itu mmg sbb diturunkan alquran, sebagai petunjuk sepanjng perjalann..


tak tahula lg kalu korg tak phm..sdeyh ak..huhu

.....'oh'

Anonymous said...

one mre thing, aku gnekan nama anonymous ats sbb yg takleh elakkan..

mntk maap brbyk. org2 yg fikirannya trbuka tntu takkan pertikaikn..kan??hehe

azharjaafar said...

Anonymous kata;
so demokrasi adalah satu perubahan juga dalam situasi umat, dan kalu ko kata demokrasi adlh kafir, aku cbe bagi bayangan kat cni:

'okey, kalu korg kate demokrasi adlh kafir n takleh nak brjuang ikut sstem kafir, cbe bayangkan, korg nak pegi smayang.. korang naik ape?

kereta kan!


Lepas tu dia kata lagi..

n kalu kite tgk, org tab8 ke, UMMO ke, parti x ke.. smenye gne speaker n mikrofon utk sampaikan ceramah2 agama n watsoeva..

mikrofon tu sape yg cipta? KAFIR!!


Adake dia samakan demokrasi dengan kereta & mikrofon.. Demokrasi tu kan ideologi atau sistem selain yang dibawak Nabi kita..

Lelaki dari arah timur said...

salam,

anony, kesian kau mempertahankan & rajin berhujah perkara yg sememangnya kau dah tahu khilaf. Sy x fikir Imam Al-Mahdi juga turut/terpaksa memperjuangkan sistem demokrasi kepartian jika parti berjenama Islam tak menang2 jugak di Malaysia.

Takpelah, sy sokong kau memperjuangkan Islam ml wasilah partism, tp bolehkah kau jadikan UMNO yg Islam itu sebagai kawan terhormat?

Mamat said...

Salam,pada anony apa hal pulak mengatakan pemikiran Hamka salah...... mungkin sebab dia x 1 aliran dgn kamu. Jgn cpt mengatakan org lain x betul. Dulu-dulu byk ustaz parti XYZ yng mengharamkan berpeluk, berkawan dgn org kapir, La ni demokrasi punya pasal masuk gereja pun boleh angguk kat mayat pun boleh ....OOO ya islam sepanjang zaman.

Anonymous Dibawah said...

one mre thing, aku gnekan nama anonymous ats sbb yg takleh elakkan..

mntk maap brbyk. org2 yg fikirannya trbuka tntu takkan pertikaikn..kan??hehe


wahai Anonymous di atas....tak boleh ke ko pakai nama samaran kalo ko takut sangat org kenal ko...bukan susah pun pakai nama samaran...pakai ke Anonymous A ke...Anonymous B ke...Anonymous ABC ke...Anonymous XYZ ke....itu yang aku tak paham...

Anonymous Dibawah said...

and kalau ko mau tau hakikat dunia IT, even ko hanya pakai Anonymous skalipun, apa2 posting ko kat mana2 website skalipun dapat di trace oleh mana2 yang berkuasa jika perlu dan engko berbaloi untuk di trace

charisteas86 said...

xyah susah2la nony..ko g sri petaling ko g daftar (tafakut) kuar 40 hari dalam negeri dulu..baru kau tau betapa bernilainya agama dan kerisauan akan datang mirip nabi saw..x guna kau kutuk sana kutuk sini..buang mase pahala dan menambahkan dosa..ni blog untuk rujukan pemilik blog sendiri..kau x suka kau pnya pasal..agama akn datang dengan susah payah (mujahadah), dan bukannya dengan cara begini..pernah ke kau fikir bila orang x semayang kau akan ajak die sekali dengan perasaan rendah diri sama2 ajak pi semayang..?? kau akan menangis bila org x ttp aurat? x semayang? berzina dsb? (pesan untuk diri sendiri)..maaf kalau ye..kalau x? sumenya atas kelemahan kita x usaha atas iman..so...tambahkanlah pengorbanan untuk agama mirip2 pengorbanan sahabat dan nabi untuk agama..walaupun tidak dapat sepenuhnya.wslm.

MUSYKIL said...

HAMKA...
APA KOMEM PAKCIK DGN PENYATAAN2 ANANYMOUS TU??? DUK TUNGGU2 NI...
BKN SURUH PAK CIK GADUH DGN DIA, TP KLU BETUL DIA SILAP PAK CIK TOLONG BAGITAU LAH SCARA LIVE NI.. AT LEAST KITAORANG BLH AMBIK IKTIBAR...
DAN KLU APA YANG DITEGUR TU MEMG BETUL2 PAK CIK YG SILAP, X SALAH KAN KLU NGAKU..
BAB KATA PEPATAH
''TAK HILANG BISA ULAR, DEK MYUSUR BAWAH AKAR"

FIKIR2 KAN, DAN RENUNG2 KAN...

halya said...

ni nak tujukan khas kepada Tan Sri/Puan Sri/Dato/Datin/Encik/Cik/Tuan/Puan Anonymous..

http://saifulislam.com/?p=7247

tajuk: Nikmat Kerahsiaan yang Menghakis Iman..

insyaAllah boleh baca sebab anda berfikiran terbuka.. orang lain pon boleh baca juga.. jom? =D

dermawanpemurah said...

haish. tak paham aku dengan orang yang suka nak nerdebat tapi salah ni. allah yang bagi paham.

Anonymous said...

Assalam. Entri lepas 128 komen, entri sebelum 123. Haa..aku bagi cukup 129. Tahniah brother...

Khalid.

P/s Cakap sama itu masalah Allah Maha Besar...Semua masalah kecil dan hampeh...

Amin007 said...

"amin, kalu ko nak thu, mmg bnr pmbntukan iman adlh amt pntg dan aku amat2 mnyokong usha2 tab8 lam mnympaikn dakwah utk mmbntk iman.. ttp, Nabi tak penah nyatakan cara mcm yg ko nyatakan tu..n cam Hamka slalu nyatakan gak.."

nabi tak pernah nyatakan???
setakat yang saya belajar kat sekolah agama bawah kerajaan negeri johor dan sekolah kebangsaan serta kuliah di masjid dan ceramah agama semasa hari2 besar dalam islam, nabi kan buat dakwah pada setiap orang, dari pintu ke pintu. pagi2 baju putih balik dengan baju kotor.

cuma ayat yang nabi cakap berbeza dengan apa ayat orang tabligh cakap. namun maksudnya adalah mengajar manusia kepada Allah. nabi jumpa setiap orang di mana saja orang tu berada.

apa yang nabi berjalan kaki ke lembah taib tu bukan usaha dakwah??? atau usaha pencari perlindungan politik???

politik sekarang amat bergantung kepada suara ramai. kalau ramai yang sokong, segala apa yang dihajati dapat dibuat. nak gubal undang2 pun boleh.

cuma ...

hamka said...

Sebab aku perasan sibuk, aku komen secara umum sahaja…

Untuk pengetahuan bagi siapa yang nak jadi blogger, apabila menulis, jangan peduli jika ada orang yang tak setuju dengan tulisan korang, ‘setuju’ tu kerja Allah, aku menulis apa yang aku paham.., jika 51% pembaca blog keretamayat ni dah paham apa yang aku tulis, (1% pun takpe sebenarnya) maka, apa gunanya aku berdebat dengan 49 % pembaca yang tak paham tapi sibuk nak bagi pendapat, nak kutuk, argue, caci, maki yang akhirnya menunjukkan kebodohan dan kejahilan diri mereka sendiri..

Maka tak salah aku tak layan orang yang perasan bagus, iaitu orang yang tak paham apa yang aku tulis tapi sibuk nak kutuk atau bagi cadangan.. (layan komen orang yang faham sahaja)

Dan inilah yang banyak berlaku dalam ummat islam dewasa ini bila berdebat isu isu berkenaan ugama, masalah ‘bodoh tak sudah’ akan timbul bila golongan yang tak paham apa yang satu pihak terangkan tapi sibuk nak bagi pendapat atau nak teruskan perdebatan,

Moralnya di sini adalah: tak salah bila korang cuba nak fahamkan satu golongan mengenai kefahaman korang atau korang nak argue satu-satu isu, tapi jika mereka masih tak faham apa yang korang arguekan lalu terus mengutuk dan mencaci, tak payahlah korang layan dengan Pak Pandir yang jahil perasan bijak yang nak argue tapi tak paham 100% apa yang korang cakap kerana tak semestinya dalam setiap perdebatan, orang kena setuju apa hujah korang, yang penting mereka kena FAHAM apa yang korang cakap, mengerti?

Jadi, merujuk kepada si anonymous yang tak faham apa aku tulis, tapi sibuk nak bagi pendapat., biarlah dia, doakan hidayat, nanti satu hari bila Allah dah bagi hidayat dan bagi faham, tak lah dia malu sangat sebab orang tak tahu siapa anonymous..

Woha!

awas said...

anon bodoh n memang bodoh.tak pernah fikir apa kebaikan yg jemaah lain buat.yg dia tahu nak kutuk sahaja.bodoh yg tak dapat ditegur.
teknologi yg org kafir buat itu asalnya dari kajian org islam org kafir implement hingga kita dapat gunakan.mereka tak tahu tujuan hidup mereka d dunia ini,jadi mereka sibuk dgn usaha mereka utk kejayaan dunia mereka.

org islam ada tujuan hidup mereka dan ALLAHswt mahu org beriman sibuk dgn ibadah kepada ALLAHswt 24jam.macamana 24jam,itu kena belajar.dan JUGA SEMUA MANUSIA BERIBADAT PADA ALLAHswt.

tetapi yg bukan islam dan ramai org islam tak tahu mereka kena ibadat kepada ALLAHswt 24jam sehari semalam.sebab mereka tak tahu apa kandungan ALQURAN.manusia dan jin dijadikan untuk beribadat kepada ALLAHswt,perkara ini kena sampaikan pada semua manusia dan jin,itu tugas kita.

teknologi yg org kafir buat kita gunakan.ALLAHswt miliki dunia dan yg paling layak memegang dunia ini adalah hamba NYA yg beriman.jadi mereka ini kena buat kerja ini utk kita.kita gunakan semua teknologi tersebut utk kehidupan dunia.org islam buat yg patut sahaja seperti senjata dan sebagainya,bukan yg canggih yg boleh musnahkan dunia.

peperangan dalam islam senjata bukan perkara mutlak utk kemenangan.ia adalah iman n amal ikut perintah ALLAHswt cara Rasulullah saw.kalau teknolgi boleh menang dah lama org islam pupus dibaham org kafir pengamal demokrasi....,
banyak lagi nak tulis,nanti saya sambung lagi di lain waktu.

[dalam rumah pun taada hukum hudud cakap banyak pulak]

azharjaafar said...

Hamka; sori aku nyebuk lagi..

Seorang blogger menulis..

Masa kat bukit tinggi tahun lepas masa kluar 40h teringat ceramah maghrib sorang ustaz tempatan kat situ. Ustaz tu memang agak lantang sikit suara dan semangat ketika bercakap. Dia baca beberapa hadis berkenaan solat jemaah dan memberi kesimpulan bahawa mereka yang tidak solat jemaah di masjid adalah kalangan munafik yang lebih lagi dari zaman nabi sebab orang munafik zaman nabi datang solat berjemaah kecuali yang mereka berat ketika isyak dan subuh..tupun sebab gelap takde lampu..kalau terang mungkin mereka datang sebab untuk dikenali..

Kemudian dia jadi lebih joss lagi dengan cerita amar makruf nahi mungkar...yang sekarang ni katanya kumpulan tu asyik amar makruf je..nahi mungkar tade..tak sempurna pengamalan Al quran sebab Allah suruh amar makruf dan nahi mungkar..contoh sempurna katanya ialah orang yang melakukan letupan di bali..dan tempat2 maksiat yang lain..itulah mereka yang paham dan mati sebagai SHAHID...

Kemudian sorang pendengar bertanya..Ustaz..bagaimana kalau tempat yang dibom itu ada orang Islam sama kat situ dan mereka pun turut mati..? Jawab Ustaz....mereka yang ada bersama disitu dan tempat maksiat itu ialah orang Islam yang munafik...mereka juga musuh dan boleh dibunuh...PEH...

" Kemudian aku cakap kat rakan jemaah..kau nak tanya tak ? aku bleh bagi soklan cadangan..apa dia? katanya..

cuba kau tanya.." tadi ustaz cakap orang yang tak datang solat jemaah juga adalah orang munafik..adakah mereka dan rumah mereka juga boleh dibom seperti orang Islam yang berada di laluan atau tempat maksiat tadi? mana kita nak ambil bekalan bom yang banyak?

kamipun senyum nampak gusi..........



Sumber; http://ibnuzainrembawi.blogspot.com/2009/12/mati-shahid.html

shuhada said...

Salam,

Sekadar berkongsi..
http://aferiza.wordpress.com/2009/11/12/beza-pendapat-tak-wajar-heret-ummah-bertelagah/

Walau apapun pendirian kita, semoga kita termasuk dalam golongan yang zalim seperti yang Allah firmankan dalam Surah Al-Hujurat ayat 11. Semoga kita juga tak termasuk dalam golongan orang yang suka bertengkar seperti yang Allah kisahkan dalam Surah Az-Zukhruf ayat 58.

Ada soalan lagi lah. Agak2 kan, kalaulah orang bukan Islam terbaca ruangan perbincangan kita ni, adakah mereka akan berasa gerun dengan semangat menegakkan Islam yang kita pamerkan? Atau.. mereka akan tersenyum sinis melihat tingkah kita? Wallahu'alam..

'atiqah syairah said...

bro, bile nk komen pasal kes penggunaan nama ALLAH oleh pihak kristian?

Aishah Nur Hakim said...

alahai. gadoh bising2 pulak kat sini. oh. kalau lelaki tu gila game, gila kereta dan sanggup bangun malam untuk bola. memang dah direject. sangat turn off.

hamka said...

la la la..

skar said...

Salam sahabat2.. aku lama tak menggerakkan muscle comment aku..

aku budak baru blaja.. dan ingin tanya soklan..

Mic & kereta dicipta kafir dan 'dibolehkan' kalau tak mlanggar syara' dan mmbawa kpd kebaikan ummah. (itu kata2 anonymouse)

Kalau mic & kereta itu digunakan dlm perkara2 yg mlanggar syara' dan mmbawa keburukan kpd ummah, secara automatik kereta & mic 'ditidakbolehkan'.

Next!

Demokrasi dicipta kafir dan 'dibolehkan' jika tak langgar syara'dan mbawa kebaikan kpd ummah

Hmm..

Aku tak nampak kenapa demokrasi perlu 'dibolehkan'..

(kalau salah tlg tunjukkan dgn baik, lembut & berhemah)

sekian terima kasih..

aminah said...

Entry nie tegas n i like it,,,, kurang bnda2 censored.....

tnang ckit hati sy bila baca....

=P.....

charisteas86 said...

okla 2 daripada tengok bola daripada wat benda yang bukan2..nape nak turn off lak..

ana muslim said...

kesian kita.......
BILA TERLALU BANYAK MEMANDNG KEPADA ORANG LAIN...tetapi tidak memandang kepada diri sendiri......

hamka said...

skar

betul, aku boleh guna hujjah ni kelak dalam next entry..
lagipun, bab naik kereta itu bidaah, cuba check apa Nabi ajar sahabat, bila naik unta atau kuda, Nabi ajar doa naik kenderaan, bukan ajar doa naik unta!
Kalau ada doa naik unta, akupun nak belajar..

Anonymouse: Pak Pandir bodoh sebab percaya hujah dari ceramah politik.., apa punya hujjah ustaz bodoh mana dia ambik)

---------------
aminah

blog ini agak merbahaya kepada bot bot kecil..

-----------------
charisteas86

hmmmm

------------------
ana muslim

BILA TERLALU BANYAK MEMANDNG KEPADA ORANG LAIN...tetapi tidak memandang kepada diri sendiri...... ITULAH CERAMAH POILITIK.

BODOH!

(buat buat tak paham)

Anonymous said...

wahahahaha bahahaha!!giler aku suka blog neh!!hidop hamka!T__T tetiba emo aku meroyan.best.best.saya suka cara tulisan macam ini.sentap semua ulu hati.horahh!!bagus2.haha.

T__T saya follow tanpa ragu.
best.gempar.legend.tersohor.
harap2 encik hamka boleh toleh aku sket2.haha.

http://emosi-gila.blogspot.com

sayee bukan slow!hiahia

hurul ummi said...

:P yee saye tahu saye over.haha.
sedang menghabisi semua entry tuan hamka.seronok dan terangsang sekali.

saya berlarik sekarang.

hamka said...

bacalah satu entry sehari, dan sebelum baca entry baru, habiskan baca komen, insyAllah..

tak sampai setahun, habis semua entry..

: )

tak paham, tanya: salah tegur, ok?

Norashikin Abdullah said...

wah baca smpai 10
kalo tulis smpai 100
pun sy snggup baca
bes2 ske gle blog nih

hamka said...

nak tulis, tapi benci nak tulis, jadi tak yah tulis ler..

hamka said...

atau tunggu Maal hijarh tahun depan, baru aku tulis 1o lagi, he he

Anonymous said...

hamka,awat hang xmenulih dah?

Anie_91 said...

bila ak mmbaca komen2 balas hamka,lalu ak dpt simpulkn yg dia memang seorg yg ego sgt tinggi n pantang dtego..suma org yg tego, dia balas blik..n yg ak rsa kelakar adlh setiap kali ada ja komen menentang dia..dia terus bburuk sangka dgn mengatakn diorg x paham apa yg dia tulis..tpi sekiranya dia dipuji maka dia automatik mengatakn pengkomen itu adlh kategori pengkomen yg phm apa yg dia tulis..nmpknya penulis sgt suka dipuji,dpuja n dbenarkn apa saja yg dia tulis wpun penah berkata sekiranya ada tersalah,sila mmbetulkn dia..nmpknya dia berasa dia sntiasa btul n x penah salah sbb bla dtego suma dia blas balik...dia..dia..

Aishenina said...

:)

Perniagaan Internet Malaysia said...

salam maal hijrah juga,saudara hamka! ;)