Dec 8, 2009

Rumah ku Nerakaku?

(18 SX- Melentur anak biar dari rebungnya, melentur isteri biar dari...)

Satu hari ada sorang hamba Allah ni berniat nak mengadu pada saidinar Umar R.A selaku Khalifah islam yang paling garang akan perihal isterinya yang suka membebel padanya.., tapi sebaik sahaja hendak berjumpa dengan Khalifah islam yang paling garang dan digeruni musuh itu, hamba Allah itu tak jadi nak mengadu sebaliknya terus pulang..

Kenapa?

Takut saidina Umar marah dia atau lempang dia kerana takut kat isteri sendiri?

Bukan!..,

Si hamba Allah itu patah balik tak jadi mengadu kerana sewaktu beliau hendak masuk berjumpa Saidina Umar yang garang itu, beliau sempat terdengar isteri Saidina Umar sedang membebel pada Khalifah islam yang paling garang dan digeruni musuh itu!

Woha!

*****
Babak lain, Nabi ‘merajuk’ dengan salah sorang isteri kerana melakukan satu perkara yang buat orang ramai menuduh isteri Nabi telah berzina, lalu Nabi tak pulang ke rumah isteri isteri baginda selama 40 hari lebih kurang.., Nabi tidur dan beriktikaf di masjid sahaja..., suatu hari, Saidina Umar selaku Khalifah islam yang paling garang dan digeruni musuh telah datang jumpa Nabi di masjid kerana mendegar khabar tentang kononnya Nabi telah menceraikan para isterinya.., bila Umar RA bertanya akan hal itu,Nabi menafikan yang beliau tidak menceraikan isterinya.. lega saidina Umar mendegar jawapan dari mulut Nabi sendiri, lalu saidina Umar buat lawak:

“isteri orang Muhajirin takut kat Suami, tapi isteri orang ansar tak takut kat suami sampai isteri kitapun dah tak takut dengan kita”

Woha! Nabi tersengih mendengar lawak saidina Umar...

Ok, cukup aku contohkan dua kisah hidup laki bini pada orang orang yang kita sayang, iaitu Nabi Muhammad SAW, dan para sahabatnya... : )

Baik, sekarang, aku nak tanya korang:,

Isteri korang ada rasa takut tak kat korang?, atau korang yang takut pada isteri?

Biasa jawapan yang aku dapat:

“bukan aku takut pada isteri, tapi isteri aku yang tak takut pada aku”

Woha!

Baik, straight to the point,

Dalam kehidupan ini, untuk menjadikan diri kita bahagia di dunia dan di akhirat, kita kena ada rasa takut pada tuhan, yang di namakan TAKWA, dan untuk menjadikan keluarga kita bahagia di dunia dan di akhirat, Isteri kita kena ada rasa takut pada suami, yang di namakan SOLEHAH, dan untuk menjadikan keturunan kita bahagia di dunia dan di akhirat, maka anak kita kena ada rasa takut pada Ibu bapa, yang di namakan anak SOLEH kepada ibu MITHALI...

Faham?

Jika kita tak takut pada Allah, atau tidak menjadi suami yang bertakwa pada Allah, maka kita akan masuk neraka..

Jika isteri tak takut pada suami, atau tidak menjadi isteri yang Solehah pada suami, maka isteri akan masuk neraka..

Simple sahaja..,
Takutkan Allah maka Allah akan buat semua makhluk dalam dunia ni takut kat korang, hari ini isteri tak takut pada korang bukan sebab kemaluan korang tak besar, tapi sebab korang tak takut pada Allah!

Dan bila orang islam tak takut pada Allah maka Allah akan cabut kehebatan islam sehingga orang kapirpun tak takut pada orang islam..

Berbeza orang kapir di zaman Nabi dahulu, mereka takut pada orang islam sejarak sebulan perjalanan kerana orang islam di zaman itu bertakwa kepada Allah..

Maka untuk korang dapat isteri yang solehah yang bakal menjadi ibu Mitahli kepada anak anak, in the first place, pada mula mula lagi, korang yang kena TAKUT pada Allah dengan cara yang paling layak Allah ditakuti...

*****

Sebenarnya, Perkahwinan ini adalah tanggungjawab,.., sama macam ugama, ianya adalah tanggungjawab.., iaitu apabila ugama telah SEMPURNA, Abu Bakar r.a, yang faham dengan hakikat ugama yang sempurna telah menangis kerana faham bahawa segala beban dan tanggungjawab yang selama ini di tanggung oleh para Nabi dan Rasul kini terpaksa di tanggung oleh ummat akhir zaman yang tiada Nabi lagi bersama..isk. isk…,

Ummat kena ambil tanggungjawab menjaga Ugama sampai hujung nyawa..., sampai jadi mayat!

Maka kerana itulah juga apabila perkahwinan telah SEMPURNA, suami yang faham dengan hakikat perkahwinan yang sempurna mungkin akan menangis kerana faham hakikat perkahwinan yang sempurna adalah : segala beban dan tanggungjawab yang selama ini di tanggung oleh Ayah perempuan dan wali perempuan, kini terpaksa di tanggung oleh suami seorang...

Suami yang kena ambil tanggungjawab menjaga isterinya sampai hujung nyawa..., sampai jadi mayat!

Dan memang patut korang menangis setelah perkahwinan sempurna jika isteri korang tak bertudung, warna rambut macam bonggol unta, tak solat awal waktu, memakai wangi-wangian dan pakai baju pengantin yang menampak lurah dada, dan oh! Ada tahi lalat pada buah dada belah kanan, woha!

Huh!, sepatutnya korang menangis atas pelamin bila kahwin dengan wanita akhir zaman, biar semua orang yang datang ke majlis korang tertanya tanya kenapa pengantin lelaki menangis?, lalu korang rampas mikrofon yang sedang tetamu berkaroeke lalu berhujjah:

“Aku dah kena tanggung dosa bini aku, dulu bapak dia tapi sebab dah jadi bini aku.., aku yang kena tanggung dosa bini aku..., tu,., tengok tu, rambut tak tutup, lurah buah dada tak tutup sampai nampak tahi lalat.., hu hu.., mak,.. tolong!, kita tak nak masuk neraka..”

Tapi semua itu ilusi semata mata, korang tak menangispun, sebaliknya mata tak henti henti melihat tahi lalat di lurah buah dada bini korang.., (yang belah kanan tu) dan sebaik sahaja majlis perkahwinan korang sempurna di ijab kabulkan bersama perempuan yang berjambul kepalanya seperti bonggol unta, korang terus tersenyum gembira terkenangkan katil, buah dada dan tahi lalat..cis!

Oleh sebab itu, jika ada suami yang terlupa, aku nak ingatkan, maksud di sebalik perkahwinan yang sempurna adalah satu beban atau tanggungjawab yang berat yang mana segala kesalahan sang isteri akan di tanggung oleh korang seorang! Faham?!

Jadi, kerja kitalah sekarang untuk didik mereka menjadi isteri yang solehah, isteri yang takut pada korang kerana Allah, isteri yang hormat korang sebagai ketua keluarga, isteri yang tidak bercakap dengan nada tinggi, isteri yang tidak membebel macam orang gila, tidak merajuk.. dan berjaya didik anak anak mengikut acuan islam yang seterusnya menjayakan dirinya sebagai ibu mithali walaupun korang tak daftar nama isteri korang dalam majlis anugerah ibu mithali kerana biar Allah sahaja yang memberi anugerah itu!..

Habis tu, macam mana nak didik isteri wahai encik keretamayat?

Ehem, ehem.., melentur anak biar dari rebungnya, melentur isteri biar dari malam pertama...
Sebab tu dalam islam tak bagi korang bercinta sebelum kahwin kerana nak didik isteri menjadi isteri yang solehah adalah lebih mudah dengan bercinta selepas kahwin..., melentur isteri biar dari malam pertama...

Begini, waktu mula mula kahwin, sebelum korang bersetubuh buat pertama kali dengan isteri, iaitu pada malam pertama lagi, sebelum korang jilat tahi lalat di buah dada isteri, (yang belah kanan tu) maka korang dah kena cerita siapa korang... dan apa tugas korang sebagai suami dan apa yang korang nak dari mereka sebagai seorang isteri...

Waktu ini lagi korang cakap yang korang tak suka isteri bercakap dengan nada tinggi atau membebel, guna analogi derhaka anak dan ibu macam dalam enrty keretamayat yang lepas, lepas tu cerita jugak kisah jangan derhaka dalam hati, iaitu korang nasihat kepada isteri supaya memberi khidmat dengan perasaan berhajat pada suami, bukan suami yang berhajat pada mereka.., suami boleh kahwin lain dan bermadu.., so isteri yang kena tunduk pada suami...

Takpe, awal perkahwinan hati isteri masih lebut dan malam pertama biasanya isteri akan beri tumpuan 100 peratus pada korang, maka nasihat dari korang akan mereka dengar dengan penuh tumpuan, jika boleh suruh isteri tulis atas kertas (esok pergi mati setem kalau boleh he he)...,

Lepas dah habis cerita apa keinginan korang, sabar.., jangan jilat lagi tahi lalat di buah dada isteri..., sekarang suruh isteri ambil wudhu dan aku tahu zakar korang sedang tegang nak bersetubuh, sabar.., korang juga pergi ambik wudhu, lepas tu korang buat solat hajat berjemaah sebanyak 12 rakaat bersama isteri..., lepas solat korang yang kena imamkan doa, doa dalam bahasa melayu dan lafaz dengan kuat supaya isteri dapat dengar hajat korang, mintak dengan Allah agar isteri tak tinggi suara, isteri sabar, tak membebel , rela bermadu dan apa sahaja, lantak korang ler...

Lepas dah habis solat, tanggalkan kain solat dia dan bersetubuhlah, jilatlah tahi lalat isteri walau di mana sekalipun lokasinya. Woha!

Habis malam pertama, ingat.., melentur isteri biar dari malam pertama...

Ok, lepas tu pada permulaan perkahwinan, sila tinggikan julat piawai standard mutu khimat isteri korang masing masing, sebagai contoh, jika rumah tak kemas, hari pertama kahwin lagi dah marah kat isteri sebab rumah bersepah, jenggilkan mata, kacip gigi dan genggam penumbuk, buat- buat ‘bad mood’, jika masak tak sedap, cakap terus.., apa masak tom yam rasa macam air panas bergaram nih..?, lepas tu jika isteri keluar rumah jemur baju pakai lengan pendek, terus jerit, woi !.., nak masuk neraka ke?, semua ni nak kena buat masa awal kahwin..., biar isteri tahu kehidupan sebenar berumah tangga..!

Tak cukup lagi tu.., ada lagi.., jangan rajin sangat pada awal perkahwinan.., biar isteri masak, kemas rumah dan basuh baju sorang sorang.., kalau nak tolong pun, sabar, jangan tolong lagi.., melentur isteri biar dari malam pertama...

Lalu apa akan jadi? baru kahwin tapi isteri dah rasa tak bahagia, silap sikit kena marah, salah sikit kena tengking.., dah tentu isteri akan mengadu masalah rumah tangga pada mak bapak dia atau adik beradik dia atau kawan kawan dia...

Dan korang tahu apa nasihat dari mak bapak dia atau adik beradik dia atau kawan kawan dia?...

“Sabarlah, kamu baru kahwin seminggu dah nak merungut, sabar..”

He he , semua orang akan nasihat isteri korang supaya bersabar sebab baru kahwin seminggu.., maka dah tentu dia akan cuba bersabar dan sesuai dengan perasan dia mencuba untuk sabar dengan kerenah korang, korang uji dia ‘secukup rasa’.., jangan bagi muka, jika dia tunggikan suara, korang terus cantas.., jika dia buat salah, korang terus naik angin.., jika dia merajuk, korang terus mengamuk!

Perempuan ni jika sekali mereka membebel dan korang diam sahaja, maka hari harilah korang kena leter, maka jangan biar mereka lakukan kesalahan terhadap suami..., jika mereka angkat suara dan korang diam dengan niat bersabar kononnya, itu bukan mendidik isteri namanya, lagi punah ada..

Jangan bagi peluang isteri derhaka pada korang, walaupun sekali seumur hidup! Ingat senang ke nak masuk shurga?

Ok, dah... cukup lah tu, jangan pulak sampai tahap pukul.., dan jangan bagi ujian macam tawanan perang, tegas dan garang sikit jerr, tak payah naik tangan dan kaki, jeling tajam jer cukup.., dan korang akan dapat lihat betapa hebatnya ciptaan Allah terhadap makhluk perempuan ini, korang akan dapati mereka cukup sabar.., almaklumlah baru kahwin.., semua perempuan yang baru kahwin dan dapat bersabar dengan karenah suaminya, maka ada potensi untuk menjadi isteri cerdik yang solehah.. Amin..

Sekarang kita kena jadi seperti director filem yang bijak yang mana di awal babak filem, sewaktu penonton masih bersabar, waktu tu kita kena letak babak yang berat dan boring tetapi penting dalam memperkukuhkan jalan cerita sebelum menuju happy ending..

Ok,dah hampir sebulan berkahwin, korang bagitahu isteri yang korang ni nak pergi belajar kurus ugama selama beberapa hari, jadi duduk rumah elok elok, jangan buat hal, nanti abang pulang jika ada perkara yang tak sedap di lihat dan didengar, siap kau!!

Maka korangpun pergilah kursus usaha atas iman selama tiga hari tiga malam anjuran Masjid Sri Petaling misalnya atau apa apa kursus ugama yang semakna denganya...

Habis tiga hari, korangpun pulang.., tapi bukan kepulangan yang biasa, korang dah berubah, sekarang korang kena menjadi diri korang yang sebenar iaitu, seorang suami yang penyayang, kelakar dan romantis...

Sekarang, baru boleh tolong isteri buat kerja rumah, dan rendahkan julat piawai standard mutu khimat isteri yang mana jika isteri buat silap, tegur dengan lemah lembut, jika isteri masak tak sedap, tegur dengan berhikmah.., jika lihat isteri penat, urut belakang dia, gengam tangan dia, puji dia.., kucup kening dia, jilat tahi lalat dia.., dan inzalkan dia, cari G spot betul betul..

Maka dah tentu isteri akan bertanya (atau jika dia tak bertanya koranglah yang kena tanya):

“kenapa abang dah berubah?”

“Sebenarnya abang belajar masa kat kursus baru baru ni, kita orang islam kena sayang kat isteri, didik isteri hidup cara nabi, Hidup sederhana, ajar ugama dan sebagainya..., sebab tulah abang dah berubah, abang nak jadi suami yang baaaaaaaaik pada ayang, baik pada anak dan mak mertua.., ayang ayang, jom kita bersetubuh lagi...”

Ok, dah jadi suami romantic tak semestinya kena buat semua kerja rumah, biar juga isteri buat kerja rumah cuma tolong sikit-sikit waktu free luar biasa.., contohnya bila isteri masak kita tolong makan dan tolong basuh pinggan kita sebijik dah cukup, baju kita tolong letak dalam bakul supaya tak bersepah dan biar mesin basuh yang basuh, isteri sidai, sorting, dan gosok, kita Cuma tolong pakai sahaja... begitu lebih kurang..

Cuma pada malam hari, sebelum bertahajjud, jika korang terlihat pinggang mangkuk yang tak terbasuh, korang basuh tanpa pengetahuan isteri, jika rumah sedikit bersepah, korang kemas tanpa pengetahuan isteri..., dan korang lihatlah betapa terharunya isteri korang dengan perubahan ini, dan inipun jangan buat hari hari, tengok harilah...

Kemudian jangan lupa, setiap kali balik Kursus tiga hari, korang masak kat isteri masakan yang korang belajar dengan jemaah tabligh, asyik rasa air kemaluan jer.. apa salahnya sekali sekala bagi isteri rasa air tangan pulak...

Lepas tu jangan puji orang lain depan isteri dan jika isteri buat benda baik, puji cepat cepat dan bagi hadiah, hadiah murah takpe seperti sekeping coklat yang ada kacang gajus di dalamnya yang berharga RM 3 ringgit sekeping.., dan jika isteri buat salah, tegur dengan lemah lembut..., sambil cium tahi lalat dia..., dan selalulah buat lawak dengan isteri korang..

Sekali sekala bawak isteri jalan jalan, makan kat luar atau pergi melancong..., oh ye terlupa pulak, lepas kahwin itu hari jangan terus pergi berbulan madu, pergi selepas isteri korang juga turut sama kursus tiga hari untuk perempuan, lepas tu baru berbulan madu, maka itu akan menjadi kenangan yang lebih bermakna...

Sebelum terlupa, setiap malam habiskan masa selama setengah jam bersama isteri membaca kitab Fadhail Amal dan Kitab Mutakhab Hadith, baca gilir-gilir, dan baca tiga hadith setiap bab, ada bab iman, bab solat, bab ilmu, bab zikir, bab ikram, bab niat dan bab dakwah.., insyAllah hadith Nabi ada nur yang tersendiri yang boleh memberi cahaya pada pembaca dan pendengar yang mana apabila hati datang cahaya hadith Nabi, maka akan mudahlah untuk kita amal ugama.., dan secara tak langsung ‘Nabi’ seolah olah sedang bercakap dengan korang dan isteri tentang mencari bahagia di dunia dan di akhirat..

Jika isteri Tanya: “nak buat sampai bila bacaan Hadith ni bang?”

Korang jawablah: “buat sampai mati..”

Dan ketika baca hadith, biasanya akan banyak kena batang hidung isteri atau suami, maka ambiklah peluang itu untuk panjangkan nasihat apa yang patut..

Satu lagi adalah bab solat berjemaah, jangan sesekali solat berjemaah dengan isteri kecuali solat sunnat, maka korang kena bertegas bab ni, sebelum masuk waktu lagi pesan pada isteri yang mereka kena siapkan pakaian solat korang, kopiah, kain pelikat dan sebagainya.., dan mereka pula, sewaktu korang nak pergi solat dah pakai kain sembahyang siap siap, bak kata pepatah keremayat, suami dengar azan dalam masjid, dan perempuan mendengar azan di dalam kain sembahyang... bersatu mereka di dalam shurga, chewahh..

Dan bila korang dah balik solat berjemaah pastikan isteri sudah solat di awal waktu, barulah ada banyak masa untuk bersetubuh, faham?!

Alangkah bagusnya ketika korang terjaga di waktu malam kerana nak kencing, dan sewaktu nak
pergi bilik air, korang terlihat sejadah sudah terbentang di ruang solat, bersama kain pelikat dan baju melayu yang terlipat cantik, di dalam kopiah pula ada nota: kenang aku dalam doamu.., chewahh, semua ni nak kena ajar isteri supaya mereka menjadi sebaik baik perhiasan dunia dan ketua pada segala bidadari..

Apa yang penting, korang boleh bergurau senda dan buat lawak pada semua benda kecuali bab ugama, ini kena serius, Aiyah r.a meriwayatkan sewaktu bersama Nabi baginda selalu tersenyum tetapi sebaik azan berkumadang, wajah Nabi berubah seolah tidak kenal padaku..

Maka korang bab ugama memang kena serius, jika korang ada aktivi di surau jam 6 petang, maka tepat jam 6 petang korang terus pergi surau, walaupun isteri nak ajak shoping ke, ajak jalan jalan ke, ajak minum petang ke, boh layan jer.., abaikan mereka, jangan bagi muka dalam bab ugama, kena serius, sekali korang bagi muka, maka isteri korang akan menjadi penghalang dalam sepanjang ketaatan korang pada Allah...

Isteri yang membantu suami taat perintah Allah adalah seperti tayar yang sama saiz dalam perjalanan, maka mudah dan lancarlah perjalanan korang menempuh ranjau hidup, tapi jika isteri tak bantu maka ibarat tayar yang tak sama saiz, korang tayar besar, mereka tayar kecik, maka berpusing pusinglah kereta korang dalam satu bulatan walaupun enjin power tapi tak ke manapun...

Second last, bila isteri buat sesuatu yang menyinggung perasaan dan korang tiada pelung untuk bercakap tentang hal itu, maka nasihatlah ia sebaik sahaja selepas mereka inzal, selepas mereke kesedapan selepas bersetubuh, dan antara tidur dan jaga, waktu tu korang nasihatlah apa yang korang nak nasihat, insyAllah mereka akan membawa nasihat itu dalam mimpi yang indah dan berubah esok pagi seperti apa yang korang harapkan.. : )

Akhir sekali, bila korang dah jadi baik, kelakar, penyayang dan romantic, tapi ada jugak hari harinya yang mana korang naik angin, maka waktu tu isteri korang pula yang akan cakap:

“bila lagi abang nak pergi kursus belajar ugama, saya nampak abang dah lain macam jer”

Kan bagus, dapat isteri yang menggalakkan suami keluar jalan Allah... : )

Dan berbalik kepada mak bapak dia atau adik beradik dia atau kawan kawan dia yang nasihat isteri supaya bersabar tempoh hari dah tentu akan follow-up..

“macam mana suami, masih buat perangai ke?”

Maka automatic isteri korang akan bercerita betapa bahagianya hidup sekarang sebab suami dah berubah semenjak balik kursus 3 hari, eh, nampaknya isteri dah berdakwah pula pada mak bapak dia atau adik beradik dia atau kawan kawan dia tentang betapa penting suami terlibat dalam usaha atas iman..

Kan bagus tu? : )

Oklah, dah panjang menulis,

Sebenarnya mungkin korang tak perlu buat 100% seperti apa yang aku tulis, tapi idea ada kat situ.., insyAllah dengan kaedah sebegini, isteri akan menjadi lebih takut dan hormat kepada korang, kerana jika mereka masuk neraka, mereka boleh tarik korang masuk neraka, maka kerana itulah korang kena melentur isteri biar dari malam pertama...

Seorang suami yang takut kepada Allah, maka semua makhluk termasuk isterinya akan takut padanya.., takut di sini bukan seperti takut pada hantu, tapi takut melukakan hati suami kerana isteri itu sedar bahawa shurga wanita itu ada dalam keredhaan semuanya...

“Wahai orang-orang yang beriman, jagalah dirimu dan keluargamu dari api Neraka yang bahan bakarnya manusia dan batu”.(At-Tahrim : 6)

Sekian, wallhulam..

Ps: Melentur anak biar dari rebungnya, melentur isteri biar dari pecah daranya..., woha!

152 comments:

Anonymous said...

salam,
yes..yes...
aku

Abang Ben said...

tak adil... kalau isteri bukan anak dara tapi janda... camana? Dara mana pulak yang dipecahkan?

heal man said...

jantungku berdebar.. rerupanya dpat komen no.3.. haha.. giler arh.. dapat komen yg terawal dlm blog paling popular dlm abad nih...

WOHAA...!!~

Lelaki dari arah timur said...

salam,

Bro..beri nasihat kepada bot2 kecil di bahagian pertama entry, nanti ada yang mengeluh bot mereka dimasuki air..

faz said...

hamka,

akhirnya dapat aku baca entri psl tanggungjwb suami pulak

entri ni kategori 18SX..

...antikapel... said...

"Sebab tu dalam islam tak bagi korang bercinta sebelum kahwin kerana nak didik isteri menjadi isteri yang solehah adalah lebih mudah dengan bercinta selepas kahwin..., melentur isteri biar dari malam pertama..."

ahakz!
hujah terbaru yang aku dapat...

adus, mau kecut perut kalo dpat laki yg garang mula2 kawen...
sebab tue islam x bagi bercinta sblm nikah...
tq hamka...pesanan yg bagus...mudah2 an aku berjaya mendidik diriku untuk menjadi isteri solehah nanti....woha!

lara_nur said...

pertama kali menyusuri blog saudara dan inilah artikel pertam yang lara baca..alhamdulillah artikel saudara benar2 membuka minda...nukilan santai tapi penuh informasi.pendeknya saudara hamka memang luas pengetahuan bab dalam luar mahupun dalam kain.. alangkah indah nya jika ada suami yang benar2 boleh ikot idea saudara ni...tapi aduhai.. untuk lara suami mithali sukar dicari...

dan dah tentula saudara pernah praktik,kalau tak semua,sipi2 idea yang di nukilkan tu pun mesti ada...bahagianya isteri saudara ya...?

err...saudara dah kawin ke?

rebungbuluh said...

buah dada kanan siapakah yg ada taik lalat? mst yg isteri kereta mayat py..bkn man belon punya!! hehe..
jgn marah aa..

MakTEH said...

hahahaha.. kelakar2 dn bgus utk lelaki2.. sile bace ye lelaki2 sekalian.. sile didik kami dgn baik..
kene ingt, sekiranye isteri mulai derhaka, maka kucar-kacirlah dunia..
terima kasih hamka..
teruskan menulis...
suke2 ^_^

miss BazLa' said...

Salam Encik Keretamayat.. lama dah tak ketemu =P; nice idea..tapi cam mana pulak kalau perempuan itu jenis xde perasaan; mcm x kesah je suami dia tu nak tengking atau marah atau tibe2 baik..mungkin coz perempuan itu mmg mcm tak rela nk kawin dengan lelaki itu kot..err, entahlah

dermawanpemurah said...

argh.. aku tertipu. melihat tiada tanda 18sx di situ menyebabkan aku membaca dengan lancarnya entri kamu. dan menyebabkan bulu roma aku meremang akhirnya. cis. tercemar fikiran aku.

tapi alhmdllah, setelah mencensored beberapa ayat aku berjaya baca jugak. sampai noktah terakhir. cewah

moral of the story: perlu dibaca oleh kaum lelaki.
kaum wanita pun bleh je baca tp kalu buat trick mcm ni, dah tahula blaja kat mana.

kuyie said...

entri2 yg tak pernah mengecewakan aku...wohhhaaaa~

Pelajar said...

Hamka , bgs kau ni .moga Allah kekalkan aku dan kau dalam dakwah dan tarbiah (walaupun kau dan aku tak pernah kenal...)

Kadang-kadang "bahaya jugak blog kau...."

Anonymous said...

bule jek didik isteri tapi jgn la ekstrem sgt. islam tuh agama suci bukan pengganas..

Hamka said...

-------------------
Abang Ben

Janda biasanya tak payah didik, sebab mereka biasanya dah matang, dah berpengalaman..

Kan?

---------------
heal man

entry lepas, aku first komen, tak berdebarpun, he he

--------------------
Lelaki dari arah timur

kalau aku tulis 18 sx, lagi cepat budak bawah umur baca, woha!

---------------
Faz

entri ni sesuai untuk kursus kahwin tapi slot khas lelaki sahaja, he he

---------------
antikapel...

tahu takpe!

--------------
lara_nur

tahun ni belum kahwin..

cuba baca entry aku yang ada gambar..,

-----------------
rebungbuluh

orang bersanding pakai baju jenis nampak lurah dada, tahi lalatpun nampak, ish.., susah betul nak lupakan..

walau dah pejam mata dalam gelap, masih juga ternampak tahu lalat itu.., terukkan aku?

--------------
MakTEH

^_^

-------------
miss BazLa'

benda benda mcam ni nak kena alami dulu baru boleh jawab…err, entahlah

-------------------
dermawanpemurah

ok, jap lagi aku edit!

------------------
Kuyie

: )

---------------
Pelajar

Ya, bahaya kepada bot bot kecil…

dedeknom said...

trick yg dah t'kantoi utk yg blom kawen..gagaga~
taula spe yg ajar ek.
neway,sgt membuka minda n mata.
tp apsal klu ank prgai cam setan,pompuan gak yg d salahkn.pompuan gak yg jd kutukan org kmpg,ketua kmpg n tmsk ketua imam skali..yg suami plak cam xde function!adkh ini b'mksd hanya istri yg b'tggjwb utk buluh yg dilentur trsebut.lalala~ini kenyataan yg tgh b'laku dpn mata aku.kbykn suami skrg usaha didik ank krg dr istri.sori,ckp lbh.wlpn aku lom kawen,tp aku tgk knyataan ni dpn mata aku.pudar hatiku t'hdp lelaki.dush~!

The Spiral Eyes said...

nabi merajuk bukan sebab tuduhan zina ini kerana isteri nabi minta macam macam maka kerana itu turun surah yang aku lupa surah apa...kena check balik


kemudian bukan 40 hari tapi 29 hari

Khai said...

Sehari sebelum berkahwin, aku akan pastikan calon isteri aku yang mungkin berambut warna bonggol unta, baju nampak lurah dan sebagainya (kalau tetap xnak berubah) nanti akan masuk blog ni can baca artikel-artikelnya..

P/s: Ya Allah kurniakanlah aku isteri yang solehah dan taat kepadaMu secara tak langsung akan tahu bagaimana untuk taat kepadaku, suaminya.

The Pamiesz® said...

aku dah lama baca blog ni. tak berapa lama baru jadik follower. dan baru ini aku nak komen. ngehngeh.

bismillah. dengan ini aku merasmikan pengomenan aku disini.[sambil potong reben]

tu je untuk hari ni. kita tutup majlis dengan tasbih kafarah dan suratul asr. hehe.

*thumbs up for hamka*

ayaz said...

alaaa
aku baru dok mncari2 calon
sapakah yg sudi bergabung dgnku utk mmbntuk gagasan rumahku syurgakku
tp bulan dpn nk g krsus IPB dulu

Anonymous said...

**insaf dah**

hamka..tny skit,
bknkah istri patut hormat suami,dan bukan takut suami...
sbb pada aku..bila dah hormat suami adalah kerana takutkan ALLAH...

lg satu..masa aku kursus kawin dlu, ustaz ada ckp bhwsanya, tugas istri cuma 3 jerr..jaga makan, jaga pakaian, dan jaga tempat tidur suami...dan kalau kami kemas rumah tu mksdnya kami TOLONG suami, basuh baju pun TOLONG suami dan sebgainya..sbb tu kebanyakkan org arab akan upah seorg pembantu utk istri dia.. istri cuma duduk rumah dan siapkan 3 perkara td tu...

betulkan kalau aku salah ek..

vanjenazah said...

Salam

Hamka

Macamana pulak cara bagi pengantin lama dah tentu malam pertama dah lama.isteri dah tak bagi tumpuan 100% huhu. saya nak belajar dengan tuan

satu malam aku pernah khutbah kat dia...tentang iman dan amal. allah kuasa makhluk takde kuasa, 6 sifat
tak sampai 5 minit isteri aku cakap... abang bleh sambung besok tak ceramah ugama abang ni...saya ngantuk la abang dah lewat ni...dengan aku-aku pun terlena hehe

tolong doakan aku dan isteri supaya dapat pergi kursus iman 3 hari

Anonymous said...

salam..

pesona yang membelai..
kau terlalu istimewa, tawa yang mengusik jiwa.. di malam pertama

terpancar seikhlas tahi lalat sebelah kiri lebih didambakan, tanpa berubah rona hitamnya dan ..(tidak lawak)

terkilan rasa jiwa rupanya tahi lalat sebelah kiri dan kanan ..ahak!,
ingin ku lihat kau dewasa dan menjadi bot-bot besar.. yang tidak cemerkap
seusai solat awal waktu, ada masa yang banyak untuk bergurau antara pusat dan lutut Woha!
kala selepas subuh dengan hujan renyai..di daerah terengganu.. maka banjirlah dunia dengan dua pertiga daripadanya wanita.. (lue fikir sendirilah)

pasti kau berbahagia kerana minggu ketiga setiap bulan ada kursus agama suami dan rakan-rakan seusahanya,
kemudian duduk di sampingnya selepas kursus, mendengar cerita karkuzari dan bakal menjadi isi dan nota dalam keretamyat@blogspot.com.. lalu badai rindu membawa di tasik madu cewahh

(lagu untuk ahliah Hamka.. dan juga sesiapa yang ingin menjadi seperti isteri beliau dan memanfaatkan bersama suami masing-masing)

-Adam dan ahliah

Anonymous said...

Salam,
"Alangkah bagusnya ketika korang terjaga di waktu malam kerana nak kencing, dan sewaktu nak
pergi bilik air, korang terlihat sejadah sudah terbentang di ruang solat, bersama kain pelikat dan baju melayu yang terlipat cantik, di dalam kopiah pula ada nota: kenang aku dalam doamu.., chewahh, semua ni nak kena ajar isteri supaya mereka menjadi sebaik baik perhiasan dunia dan ketua pada segala bidadari.."

Apa yang penting, korang boleh bergurau senda dan buat lawak pada semua benda kecuali bab ugama, ini kena serius, Aiyah r.a meriwayatkan sewaktu bersama Nabi baginda selalu tersenyum tetapi sebaik azan berkumadang, wajah Nabi berubah seolah tidak kenal padaku.."

Ya Allah, kekalkan iman kami, tingkatkan iman kami dan istiqamahkan kami dalam fikir dan usaha Nabi SAW...amin
jazakAllah bro atas n3 ini.
abufirdaus

Grave Members said...

salam...
lara_nur, bkn takat da kawin, anka da bederet2 cam ketapi!! nak jd bini no. 2 ker? w0ha!!

adakah isteri en.hamka seperti entry diatas? s0lehah dan menjadi isteri akhir zaman?

xsabar nak kawin sbb nak berkhidmat dgn ikhlas t0k suami!! w0ha!!!

suami air mata.. said...

assalamualaikum,

terima kasih hamka, entry kali ni cukup buat saya jadikan panduan ke arah keluarga bahagia dan diredhai ALLAH..InsyaAllah..

Second last, bila isteri buat sesuatu yang menyinggung perasaan dan korang tiada pelung untuk bercakap tentang hal itu, maka nasihatlah ia sebaik sahaja selepas mereka inzal, selepas mereke kesedapan selepas bersetubuh, dan antara tidur dan jaga, waktu tu korang nasihatlah apa yang korang nak nasihat, insyAllah mereka akan membawa nasihat itu dalam mimpi yang indah dan berubah esok pagi seperti apa yang korang harapkan.. : )

Tips yang menarik..InsyaAllah akan saya praktik kan bila ada peluang..

charisteas86 said...

balik2 masalah iman..

bdak musolla said...

uncle..u ar the best among the best..terketar den baca maklumlah tengah tunggu result pmr..he he

Norimie Sulaiman said...

xsemestinya tuk laki..pompuan pon kene amik pengajaran..
Tapi skan ada gak suami yang galakka pengantin mereka pakai baju seksi..besela kawen sekali jer..

azharjaafar said...

"ayang ayang, jom kita bersetubuh lagi...”

pehhh.. ayat yang paling romantis pernah aku dengar.. skima giler..

malangnya.. aku sedang berpantang..
ohh..

..dan lagi.. tahi lalat itu..

Ann said...

sangat bermakna n3 ni, bkn utk suami jer..utk isteri gak leh amik pedoman..
aku suka!

Anonymous said...

AssaLamu'ALaikUM BraDO..
Haha..Gud Job..Aq Bce Time Ngah KJe NEh..
Abes Org OPis Eran tGOk aQ..sKit PRot Aq terKEkeH taHAn gELAk Nye PAsAl..Hehe..
tp besO mKne NEh..aq Leh AMek IKtiBAr NNt bIle dA KAweN..
tP Mmg LawaK gIle n3 Neh..
HAhaHA taIk pAlAT...HAhaha..

~mR COol~

nana said...

ide canggih.
respeklaa..


taik lalat kt tempatlain

jude said...

baca entry sambil muka merah pdm.. adeh2! mmg 18sx.. anyway, best entry nih..

Hamka said...

dedeknom

perempuan di salahkan sebab mereka yang banyak masa dengan anak, tapi perempuan sekarang, malas nak menyusu anak dan hari hari bagi anak kepada orang lain untuk jaga.., patut mereka yang jaga..
besar pahala didik anak ni…

---------------
The Spiral Eyes

‘Merajuk’ aku dah tulis dalam kurungan koma atas, dan bilangan hari aku dah tulis ‘lebih kurang’ sebab perawi yang berbeza..
Eh, aku dah tulis dulu kisah Nabi ‘merajuk’ ni detail dalam entry “Kenapa bercerai”
Pergi rujuk!

---------------
Khai

Sehari sebelum berkahwin? Waktu itulah perempuan paling sibuk adik khai woiii.., tangan tak boleh gerak sebab inai belum kering, mata tak boleh bukak sebab ada mentimun.., kening lagi nak kena cukur, bulu lagi nak kena trim.., sempat ke?

-------------
The Pamiesz®

Dah potong reben tak kan nak blah gitu jer?

------------
ayaz

kursus IPB lebih baik dari PKLN atau BTN, teruskan, go on!

------------
**insaf dah**

Aku angin betul jika ustaz tak cerita habis, dah! baca balik entry yang lepas dan makna takut kat hujung entry ini, baru insaf!

----------------
vanjenazah

susah jugak bab ni, tayar tak sama besar, bila nak tukar skru pulak ketat.., oleh keran tajuk aku melentur isteri dari pecah daranya, maka untuk kes yang dah keras rebun, memang nak kena buat strategi lain, mungkin cari rebun buluh yang lain untuk di lenturkan.., biasanya bila ada persaingan, produktiviti akan meningkat.

-----------
-Adam dan ahliah

Aku ingatkan adam dan aidil tadi.. (ohh.. nOr kasih..)

------------
Abufirdaus

Amin..

--------------
Grave Members

Jangan Tanya isteri aku, tanya isteri sendiri.., he he he

----------------
suami air mata..

walaikumusalam

selamat mencari titik inzal, err,
G spot..

------------
charisteas86

sama macm polis buat road bloak jugak,
balik-balik tanya lesan dan road tax..
jadi sama, balik balik masalah iman dan amal

------------
bdak musolla

Aku selalu nak menangis bila dapat tahu budak bawah umur baca blog aku..

--------------
Norimie Sulaiman

Lain rumput lain belalang, lain kubur lain mayatnya..

-------------
azharjaafar

kerap benar kau berpantang…, nak capai target 8 anak lelaki yang sama kekuatan 100 orang ke?

-------
Ann

: )

----------
~mR COol~

Dah habis baca kat pejabat? Dah! Pergi buat kerja..

-----------
nana

banyak input dalam entry di atas aku ambik dari pelbagai nasihat orang orang tua, buznama dan pakcik pendakwah.., aku Cuma tambah asam garam sahaja.., yang baik dari Allah..

--------
jude

yang merah itu saga, yang baik itu budi, yang busuk itu mayat, yang hensem itu aku..,

PonTianaK DegiL said...

Teruk sakan kene masa malam pertama.
haha.

Tapi, betul la. Pempuan ni kalau di manja
lebih2, senang naik kepala.

Now, terjawab kenapa isteri dan anak2
sebuah keluarga tu tak pernah nak takut
dan hormat Ayah dia. Sebab Ayah dia
sendiri menuju ke jalan syirik...

Anonymous said...

hahaha....
klu isteri dibiarkan berleter maka akan berleterlah dia sehingga jadi mayat....
camne lak bila isterinyer hanya kelu dan terkedu bila sang suami jer yang duk asyik berleter xhenti2... serba tak kena...tu camne lak citer bro...
fahamilah jiwa wanita....
sesungguhnya kami dijadikan daripada tulang rusuk (lelaki) yang bengkok... kalu digunakan kekerasan untuk meluruskannyer maka ia akan patah... tapi klu terlalu lembut maka ia akan kekal bengkok...
so,jawablah bro...

Grave Members said...

en.hamka,

isteri sndiri? sy ni pempuan. camtu sy kene jadi pengkid n kawin ngan pempuan!!!

hahahaha

Nasir _Penang said...

Nice Entry.....Semoga Allah amkan hidayah unbtuk seluruh manusia dan Jin

Khairi said...

alamak. selalunya aku top ten komen, ini dah 40 orang cis.

aaa... haa, nasib baik tahi lalat tu kat dada sebelah kanan, kalau kat peha susah weh haha.

ini utk org yg blom dpt mlm pertama (bleh caye ke korang ni).

utk yg dah lepas mlm pertama pastu bini wat hal ni plak mcm mana.

kdg org pompuan ni susah la nak kasi terang ckp susah nak paham.

eksp said...

ko nih hamka.. macam tau2 je aku nak nikah bulan depan eh? terus ko bagi bayan kat sini?

hehehe..

doakan aku tuan.. moga Allah terima diri, harta dan keluarga kita untuk agama!

woha!

abu amar said...

wahai pak imam sekelian

pak-pak imam kena copy & paste jadikan khutbah jumaat... kalau takpun khutbah nikah.. kan bagus..

asyik-asyik cerita basi + hadis nabi + al quran = orang tak respek hadis + al quran sebab dah bercampur air liur basi..

woha...

terharu said...

semoga blog ini akan terus melekat di hati saudara seislam untuk ingat- mengingati dan memperkukuhkan iman...sangt beruntung mereka yang beroleh suami yang bertanggungjawab...yang takut pada Allah...dan sangat rugilah mereka yang telah tertipu akibat bercinta sebelum berkahwin...

cintasayang said...

entry ni ok dah dr sudut content.. x sia2 member soh baca blog neh..
nampaknye dari sudut ilmiah, memg la bleh dijadikn panduan utk org yg berpkiran "saje" maksudnye yg otai2..
tapi bhasenye.. emm kdg2 menakooootkan.. slamat bjy ye hamka..

The Pamiesz® said...

yelah2. macam nampak tak betanggungjawap sangat je aku ni potong reben dan blah gitu jer. lepas potong reben aku potong sape2 yang belum potong lagi la.. hahaha.

Anonymous said...

lbh kpd utk yg BAKAL berkahwin..

bg yg x sempat dinasihatkn,yg x sempat nk solat bsama2,sebab x sempat pintu bilik nk rapat..suami dh nk cari kt mana ada tahi lalat mcmana?

kadang2 keadaan suami yg x cukup ilmu yg jdkn suasana rumah tangga x aman... jgn salahkn isteri sj..jd bersabarlah...dan sama2 usaha berubah jd yg terbaik..

isteri-

dermawanpemurah said...

terima kaseh pakcik hamka~

err. tapi aku rasa tak relevan letak 18sx. kerana walaupun aku dah lebih 18 tp aku tak kawen lagi. uh.

er lg. sukati kamu la kot nak letak apa. kan blog kamu nih.

tapi tanak la kawen2 je nanti laki aku tiru trick ni. sungguh tak relevan. (sbb aku dah tahu)

papepun terima kaseh ye pakcik.
nak cakap i love u tp ko takde kene mengene dgn aku. jdnya aku doakan ko tak riak, tak ujub, dan sentiasan dikurniakan hidayat spy ko bleh jumpa bakal suami aku(yg aku taktahu sape) dan ajak dia buat keje nabi. er. aku pentingkan diri

Anonymous said...

salam..

rumah ku di antara dua bukit..

puji cepat cepat dan bagi hadiah, hadiah murah takpe seperti sekeping coklat yang ada kacang gajus di dalamnya yang berharga RM 3 ringgit sekeping.., dan jika isteri buat salah, tegur dengan lemah lembut..., sambil cium tahi lalat dia..

wawawa... banyak tahiknyakan..

-tahi lalat di hidung

Hamka said...

PonTianaK DegiL

Tapi ada jugak ujian walaupun suami dah ok, macam Nabi Nuh, Nabi Ismail, Nabi luth., maka yang nampak depan mata isteri derhaka, kena sangka baik..

---------------
Grave Members

Oh.. kalau perempuan, Tanya madu ler…

----------------
Nasir _Penang

Amin…

------------------
Khairi

Sayang isteri tinggal tinggalkan.., ini juga satu pengajaran yang baik.., macam nabi tidur di masjid dalam cerita di atas..,

------------------
Eksp

Kalau kau jumpa buzroko, mintak nasihat kahwin, lebih kurang jer nasihat mereka akan bagi kat kau dengan apa yang aku tulis tu…

-------------
abu amar

hadis nabi + al quran tak jadi basi, tapi ulasan atau tafsir ustaz itu yang kadang kadang basi..

-----------------
terharu

dan sangat celakalah mereka yang bersetubuh sebelum berkahwin...

----------------
cintasayang

ini nota ugama untuk diri sendiri, aku tulis dengan cara yang mudah aku faham, korang tumpang baca? Kenalah tanggung sendiri akibat sebab aku tak paksa korang baca..

Tapi aku tahu korang semua bijak bijak belaka.., : )

------------
The Pamiesz®

Jangan potong line sudah..

--------------
isteri-

err, entry ni bukan salahkan isteri, tapi ‘mendidik’..

----------------
dermawanpemurah

bagus sekali doa supaya aku tak riak..,

-----------------
-tahi lalat di hidung

suka sangat korang dengan tahi lalat ye?.., untuk makluman dulu tahi lalat aku ada di hujung zakar, tapi dah kena potong oleh tok mudim.., ambik kau!

limaumaniss said...

ni semua petua dari en hamka la ni eh...

kedaijamu said...

woha..
isteri tak nak masak aku masak sendiri
isteri tak nak bagi aku ...... lagi
lama tak jenguk ni

huda said...

Entry yg menarik.

Diharap bakal suami saya merupakan salah seorg yg membaca karangan saudara ini dan seterusnya faham dan mampu mempraktikannya. Moga beliau dapat menjana isteri yang solehah.

Saya merupakan seorg wanita, dimana sel2 otak saya telah bersambung, telah mempunyai pemikiran sendiri dan mungkin terselit perangai2 busuk dan kesan kotoran degil yang mungkin susah nak ditanggalkan. Kdg2 sering terlepas pandang,. Diharap beliau juga orang yang saya takutkan. Takut-takut sayang.

Dulu saya ada baca entry saudara tajuk saya tak ingat. Dalam entry tu saudara ada beritahu lebih kurang...cara nak lembutkan hati suami ‘ketika suami sedang tidur baca doa2 tertentu kemudian hembus’. Maaf saya tdk berapa ingat,kerana masa tu saya tidak memberi sepenuh tumpuan didalam kelas. Kalau saudara perasan entry tersebut, saya mintak jasa baik saudara untuk link kan entry tu, saya nak cuba membuat ulangkaji pelajaran. (dalam pada masa yang sama saya akan cuba cari juga entry tu dalam beratus2 entry yg ada)

Sekian

huda said...

Entry yg menarik.

Diharap bakal suami saya merupakan salah seorg yg membaca karangan saudara ini dan seterusnya faham dan mampu mempraktikannya. Moga beliau dapat menjana isteri yang solehah.

Saya merupakan seorg wanita, dimana sel2 otak saya telah bersambung, telah mempunyai pemikiran sendiri dan mungkin terselit perangai2 busuk dan kesan kotoran degil yang mungkin susah nak ditanggalkan. Kdg2 sering terlepas pandang,. Diharap beliau juga orang yang saya takutkan. Takut-takut sayang.

Dulu saya ada baca entry saudara tajuk saya tak ingat. Dalam entry tu saudara ada beritahu lebih kurang...cara nak lembutkan hati suami ‘ketika suami sedang tidur baca doa2 tertentu kemudian hembus’. Maaf saya tdk berapa ingat,kerana masa tu saya tidak memberi sepenuh tumpuan didalam kelas. Kalau saudara perasan entry tersebut, saya mintak jasa baik saudara untuk link kan entry tu, saya nak cuba membuat ulangkaji pelajaran. (dalam pada masa yang sama saya akan cuba cari juga entry tu dalam beratus2 entry yg ada)

Sekian

huda said...

dah lah penulisan saya panjang, ter click 2x masa publish, nak delete balik tak bleh, nmpk mcm over sgt plak. mintak maaf lah di atas perkara yg tk disengajakan tu.

Fauzan Ahmad said...

aiseh men, baru sekarang nak tulis entry ni. dulu request entry kawin, suruh baca entry lama2.

apa pun tq.

bini gua doktor lah keretamayat. gua kena modify methode tarbiyah bini nih...hehehehe

Anonymous said...

komen dr hamka...

"dedeknom

perempuan di salahkan sebab mereka yang banyak masa dengan anak, tapi perempuan sekarang, malas nak menyusu anak dan hari hari bagi anak kepada orang lain untuk jaga.., patut mereka yang jaga..
besar pahala didik anak ni…"

............

-suke salahkan isteri juga kan....
zaman skrg pompan kene keje... kalu tk satu family mkn pasir... itu la ayat suami zaman skrg... alangkah indahnyer jika masing2 ambik tngjwapan masing2 yg Allah dah tentukan....

-ibu mana yg sanggup lepaskan anak pada org lain utk di jaga... wanita bekeja skrg sanggup beli breast pump mahal2 utk buat stok supaya anaknya boleh minum susu ibu sampai 2thn... ade yg sampai melecet2, binggung camna nk bykkan susu... kene pk mknn pe hari dipilih , tk boleh mkn sebarangan.... ambik waktu rehat di opis semata2 nk cukupkan stok susu... kebykkan ibu2 skrg camtu la.... kami bekerja hamka... pk2 la skit sblum ckp...

-kalu la kami tk bkerja... suri rumah sepenuh masa... smua bende2 camni tkde nk terjadi... kami boleh jaga mkn minum para suami cam anak raja kami boleh layan... ini tidak! saling menyalah antara satu sama lain. ape ni!

wanita_besi said...

tak payah kahwin,senang!hidup bebas tanpa kekangan.cuma jaga iman je.tak banyak dosa sebab melawan suami.tak payah susah2 nak jaga anak,nak jaga laki..nak masak lagi.kalau setakat kahwin,hari2 makan hati..nak buat ape?besok2 kat akhirat,Allah kahwinkan dengan bidadara.InsyaAllah

van qif said...

wooo entri ada unsur 18sx...bahaya bagi bot bot kecil...wooo

tetapi aku terpaksa meredah juga dengan bot kecil ni juga sebab tahun depan nak naik bot Bosar plak...hihi

Hamka, finally aku..terima kasih jika ko ada tolong doakan jodoh aku..

lara_nur said...

alaa mintak mahap la saudara hamka yaa... ini la 1st entry baru baca tak tahu pulak sebenarnya saudara dah kawen... lepas jelajah entry2 sebelumnya baru perasan..kehkeh!

oo taun ni tak kawen lagi ye... apa salah nya nikah lagi satu..ana single lagi ..ekhemm!!hem!!*tesedak pulak dahh ish!

famia said...

Fuh, 180km/j nak menghabiskan baca entri ini. Sensored oh! Kena puasa lagi nampak gayanya ni.

Anonymous said...

-KucingTerbang-


Zaman skang da terbalik da...perempuan pegi keje,lelaki duk rumah jaga anak,memasak bla bla bla...ish3..zaman dah brubah,dunia sudah tua..."ke guane bro Hamka? orang Tganu kitew? duduk mane lening??..Wh0a....................


-salam-

Yang Benar
(kucingterbang)

Anonymous said...

salam..

tahi lalat aku ada di hujung ...., tapi dah kena potong oleh tok mudim

-kalu macam tu, adakah juga bagi isteri menginzalkan suami pada tahi lalat mereka.. kalu dah POTONG oleh tok mudim ok lah.. kalu tempat yang tak TERPOTONG.. macam ner?..

-sara yg gedik Nur kasih..

Anonymous said...

gara2 entry ini pasti makin banyak ni cewek2 antri jadi istrimu (ke 2? ke3? ke4?) hehe..
wahh hamka km lupa ya jaga pandangan, sampai bisa lihat tahi lalat di buah dada cewek..atau anggap rejeki aja..atau emang istrimu ada tahi lalat ya di situ hehe..

salam,
Kinoyumar

dermawanpemurah said...

kehadapan pakcik hamka,

aku sedang belajar memakhlukkan diri. doakan aku ye.


yang benar,

dermawanpemurah

Anonymous said...

lara_nur

promot nampak. tak kan tiap-tiap taun nak kawen...

charisteas86 said...

kalau taik lalat kat celah punggung camane ek?? 18 SXXXXXXXXXX...

linda said...

melentur isteri biar dari malam pertama...hmmmm katakunci ni...

Mardiati Mohd Jamili said...

........

live with herbalife

Anonymous said...

Salam..

entri Rumah ku Syurgaku? ditujukan untuk wanita...

entri Rumah ku Nerakaku? ditujukan untuk lelaki...

walhal di dalam syurga adalah cerita bidadarinya,
Nak lagi? isteri yang berkhidmat tanpa derhaka dalam hati, mendapat pahala seperti solat selama 12 tahun, lepas tu, isteri yang menjaga solat di awal waktu, puasa ganti cepat cepat, dan taat pada suami, maka Allah SWT mengizinkannya memasuki shurga dari pintu mana saja yang korang suka..

Tak cukup lagi? Korang masak lalu terkena bahang akan di jauhkan api nereka, jemur baju maka matahari akan berdoa keampunan dan akhir sekali korang akan masuk surga 500 tahun lebih awal dari suami dan menjadi ketua bidadari bla bla bla bla.. (panjang nak cerita)

tetapi di dalam neraka cerita begini yang keluar..

“Aku dah kena tanggung dosa bini aku, dulu bapak dia tapi sebab dah jadi bini aku.., aku yang kena tanggung dosa bini aku..., tu,., tengok tu, rambut tak tutup, lurah buah dada tak tutup sampai nampak tahi lalat.., hu hu.., mak,.. tolong!, kita tak nak masuk neraka..”

Tapi semua itu ilusi semata mata, korang tak menangispun, sebaliknya mata tak henti henti melihat tahi lalat...

mana pula cerita siksaan neraka?
adakah yang ini?

Sebenarnya mungkin korang tak perlu buat 100% seperti apa yang aku tulis, tapi idea ada kat situ.., insyAllah dengan kaedah sebegini, isteri akan menjadi lebih takut dan hormat kepada korang, kerana jika mereka masuk neraka, mereka boleh tarik korang masuk neraka, maka kerana itulah korang kena melentur isteri biar dari malam pertama...

-setuju na

Hamka said...

limaumaniss

Bukan petua, pe-muda(sebab aku muda lagi)

---------------
kedaijamu

Macam macam…

------------
huda

Aku pun tak ingat, aku rasa kau mungkin baca kat ruangan komen sebab aku tak tulis kot rasanya bab hembus menghembus ni.., mungin pembaca yang komen kat blog aku..

Tapi takpe, cuba cari dan betulkan aku jika salah…

--------------
Fauzan Ahmad

Dah lama nak tulis benda ni, tapi perasan sibuk dan factor “tulis entry ni dulu”, dan tiada dateline buat aku suka hati jer nak mengopost..

Sori…

Ps: Mungkin jika aku kahwin dengan doctor lain hati, aku tulis pulak macam mana nak tarbiah mereka, he he

---------------
wanita_besi

orang yang sengaja tak nak kahwin, Nabi tak ngaku ummat.., tak kira siapa, iron man ke, wanita besi berani ke..

------------------
van qif

Alhamdulillah, aku ada doakan kau, dan bukan kau sorang yang email aku ‘sebegitu’, perempuanpun ada..,

--------------
lara_nur

Adab bermadu, bakal isteri kedua yang kena pujuk isteri pertama agar benarkan suami bermadu, jika tak, tak payah!

Aku takde masa nak pujuk isteri aku, banyak benda lagi nak buat dari pujuk perempuan, biar perempuan pujuk perempuan..

--------------
famia

Bila puasa, tolong doa aku apa yang patut, sebab doa orang berpuasa mudah makbul..

---------------
-KucingTerbang-

Masih di pantai timur, tapi bukan Terengganung..

---------------
-sara yg gedik Nur kasih..

Seorang kena bangun dan berkata: hoi! Hentikan cerita tentang tahi lalat!

---------------
Kinoyumar

He he he

---------------
dermawanpemurah

Err…

-------------
charisteas86

huh!

-------------
Linda

Ada orang, malam pertama dah tak malam pertama sebab dah rasa sebelum kahwin, bermakna ‘malam pertama’ dan didik tak elok.., oh!

------------------
Mardiati Mohd Jamili

........

------------
Setuju na

Aku pun setuju..,

Zikr said...

aku pun tak tau nak cakap hamka,
ko tulis memang ada banyak pengajarannya.
tapi unsur2 18sx membuatkan aku tak nak mengedarkan artikel kau pada orang lain.
cukup utk bacaan aku sorang.

http://satuummah.blogspot.com

Im a new CJ for malaysiakini.

linda said...

Mardiati,

tiap tiap malamkan malam pertama..relax.. sila psycho diri sendiri (smile)

Perkataan mendidik ini very subjektif adik..yang mendidik dan yang menerima ilmu itu orang yang berbeza..

Nani Aling said...

kenapa la aku kawin dgn suami yg tak macam hamka.....

Anonymous said...

Ini Serius
Apa yang penting
KERJASAMA!



-HaGiMaRu-

si budak kecik brumur 16 thn said...

bile nak update pakcik hamka... nak baca lagi... :P

tal8497 said...

huh..perlu ke cerita detail cenggini?

Hamka said...

Zikr

Kadang kadang orang Tanya, macam mana kau buat promosi blog kau sampai follower beribu?

Mungkin aku jawab: aku tulis cukup untuk bacacan aku seorang..”

----------------
linda

mendidik dan menindih, juga subjektif

---------------
Nani Aling

Kenapa la bini aku tak carikan aku madu orang yang macam kau..

---------------
-HaGiMaRu-

Kerjasama dengan cara bermadu ke?

Woha!

----------------
si budak kecik brumur 16 thn

bila umur kau dah 18 tahun, baru boleh update..

(menangis bila tahu budak bawah umur baca blog aku.)..

------------------
tal8497

belum detail lagi…, dah kena potong banyak adegan..

lain kali baca versi director cut..

si budak kecik brumur 16 thn said...

sye bce nk tmbh ilmu pkcik.
dan betulkan yang salah.
bnyak sye dpt bce blog pkcik.
jgn slh phm.

Anonymous said...

Hamka,jawapan anta "aku tulis cukup untuk bacaan aku seorang"....sangat-sangat aku sukai dan pandang tinggi.Be yourself Hamka....don't change to please people.

Session CJ of Terengganu

Wan PERLIS said...

byk unsur 18sx.hehe..
apa pun, ada idea keretamayat kita boleh ambil.
tq.

Anonymous said...

dlm byk2 post hamka... post nie lah yg bagi impact negatif pd husband ana... (hanya my husband) dr seorg yg rajin kpd x rajin... (sb dia kta cuba baca post hamka yg baru)sbagai isteri pastinya ia mdukacitakn ana... kalau kami nie bru kahwin & nk didik ana spaya boleh bgi dia kluar x pelah.. nie kami dh lama kahwin & insyaAllah tiada halangan lagsung...utk suami buat kja2 agama

setahu ana mmg kbayakkan kwn2 ana yg suaminya dlm usaha sentiasa suka utk ikram isterinya... walaupun isterinya housewife suami ttp bantu... bkn yg biasa2 ikramnya....sb nk ringankn tugas isteri supaya ada masa utk agama.. taklim,& ada masa rehat sb mlm nt mudah utk bangun tahajud.. & itulah juga yg dilakukn oleh suami ana..tu yg ana rasa bahagia sgt...

tp akhir2 nie byk perubahan blaku, mjadikn saya yg berkerja & x brapa sihat ini perlu mguruskn anak2 & kerja2 rumah sendiri..suami tolong sikit2 je x mcm dulu lg..anak mnagis pun x dipujuk...

perubahan suami yg myedihkn saya:
1.jd x rajin x mcm dulu
2.suka tgk blog hamka & lain2 dr layan anak2... kdg2 sampai jauh malam... nt solat subuh drumah..
3.walau dkejut utk tahajud pun x bangun...

so tolong lah nasihati kami...
-ahlia-

Lelaki dari arah timur said...

Kena beri nasihat kepada yang JOSH macam JAWS kot.

gadis_skru said...

Post ni dan post "Rumah ku syurgaku?" membuatkan sy terfikir mampukah sy menjadi isteri yang baik nanti... menurut segala kata suami dengan redha...

Menyebabkan sy takut andai nanti mendapat suami yang jenis perfectionist... mahukan si isteri yang sempurna... padahal tiada yang sempurna di dunia ini... melainkan Allah... Mampukah sy menjadi sempurna dimatanya untuk mendapat redhanya?

semua ini membuatkan sy berfikir... adakah lebih baik untuk tidak berumah tangga kelak??
kerana untuk mendapat redha seorg suami adalah susah... biarlah sy mengharungi hidup ini seorg diri dari dihumban ke neraka sebagai isteri derhaka...sesungguhnya azab itu sgt pedih dan tidak berkesudahan..

apa2 pun sy cuba untuk jadi yg terbaik....

Anonymous said...

just comment to your reply to lara_nur: "Hamka is a looser hehehe:P"

-kinoyumar-

pesandansampai said...

Asalamualaikum semua!!
Ini hanya iklan.
Dapatkan barangan sunnah diwebsite kami http://pesandansampai.tk
Penghantaran disediakan.

halya said...

kengkadang terfikir juga macam gadis skru.. mampukah nak layan/taat suami nanti.. sedangkan dengan ibu pun kengkadang terlepas juga "Ah" skali dua.. nak dapat syurga bukan senang..

tapi bila fikir balik hamka ada kongsi cerita pasal kemuliaan wanita pada 3 perkara.. di mana salah satunya dengan cepat kahwin, makanya telah berazam untuk berkahwin, dan menjadi isteri yang baik/taat, insyaAllah. tolong doakan! =D

Anonymous said...

nikmat yang diberi sebagai wanita, isteri dan ibu hanya boleh dikongsi oleh yang sudah melaluinya. apakah ibu kita membuat kesilapan untuk berkahwin jika perkahwinan itu membebankan..sendiri fikir la.....

suka2 aje said...

pokcik hamka..bakpo 18Sx sangak nie

jie said...

salam, terima kasih Bro hamka. bagus utk sy dan suami yg baru seminggu melayari bahter arumahtangga.

acik ayu said...

salam.

terkadang rasa malu yang amat.
sesetengah ayat yang xbley blah. haih.
mungkin sebab blom berkahwin?
haha.


harap ditapis lagi dgn ayat yang lebih manis dan sesuai utk dibaca oleh segenap lapisan masyarakat.

hm. isi entrinya bagus.

^^

aksha said...

herm...sepupu aku sebelum suami dia kawen 2 dia sgt taat pada suami dia tp bila dia dpt tahu suami dia kawen lain semua kerja dia suruh suami dia wat n suami dia bersedia menurut perintah.xreti la nak tegur lau jadi cmni.2-2 is3 x di ceraikan walaupun sepupu aku wat tuntutan cerai tp mahkamah xluluskan sebab semuanya mencukupi.hermmmmmm

Score A said...

Sedangkan lidah lagikan tergigit, inikan pula suami isteri..

Buat semua para isteri & suami, kalau ade sikit salah faham tu, jangan la diperpanjangkan.. Biasa la tu adat rumah tangga..

So, buanag yang keruh & ambil yang jernih.

Buat para suami, anda yang menetukan baik buruk istari anda, mana datang bayang yang lurus kalau dari kayu ynag bengkok.. SO, fikir-fikirkan la..

Hamka said...

si budak kecik brumur 16 thn
wu wu.. (masih menangis..)
-----------
Session CJ of Terengganu

Terima kasih..

---------------
Wan PERLIS

Mayat Yang baik jadikan pengajaran,
Mayat yang buruk jadikan pengalaman..
Dan kedua dua mayat itu, kenas tanam…

--------------
Ahlia

Suami kau dah berubah jadi pemalas, layan web apa apa ntah waktu malam dan tinggal solat subuh berjemaah…, aku takde tulis pun benda benda macam tu…

Nampaknya ujian dah datang dalam hidup, ada yang kena cerai, ada yang kena seksa, ada yang dilacurkan, ada yang kena madu.., ada yang di buli dekat pedalaman india, ada yang kena rogol oleh kawan suami, dan kau?

Suami berubah jadi pemalas, layan web apa apa ntah waktu malam dan tinggal solat subuh berjemaah…,
Dan berpunca dari baca blog aku?
Kesian…

ps: suruh suami puan baca komen pertama entry “rumahku shurgaku”.., harap suami puan tidak slow.., dan puan kena ikram suami, suruh suami baca fadahil amal bab azab meninggalkan solat jemaah, dan kalau boleh, jangan langgan internet… orang yang salahkan orang lain dalam hidup, maka hidupnya akan gagal… (dan suami yang slow tak layak baca blog aku, rosak rumahtangga nanti..

------------
Lelaki dari arah timur

JOSH dengan mesyuarat takpe..

--------------
gadis_skru

jangan bimbang, suami jugak ada hak pada isteri yang perlu mereka takutkan, berumatangga adalah membantu menunaikan hak..

--------------
-kinoyumar-

And please love me..

--------------
halya

azam buat baik, dah dapat pahala..

----------------
suka2 aje

errr..

-----------------
jie

: )

-------------
acik ayu

hmmmm

----------
aksha

perempuan bodoh mintak cerai kerana malu suami kahwin. period

------------
Score A

Akupun bergaduh dengan bini aku, tapi letak had masa, iaitu tak bercakap sekitar 15 minit, dan berdamai dengan mengadakan persetubuhan…, woha!

Zanny said...

Kat blog nie blh mencari jodoh tak.. Akak ak sorang blum kawen.. Hehe

The Aku said...

Ni yg rs nak kawen ni. Ish.

Anonymous said...

bagusnye pengunaan bahasa....huh!

charisteas86 said...

akak ko umo bape? kelulusan ape? dah keje belum? die sedia x terima suami yang akan tgglkan die sebulan sekali?? dalam 2 3 hari? hehehehe..n last skali cun x??

Zanny said...

Umo 29, kije cikgu.. Blh nego klu kene tggl.. Cun?? Subjektif.. Hehe

Anonymous said...

Aku sangat setuju bila Hamka tulis

" Suami yg slow di larang baca blog aku,rosak rumahtangga nanti".

Tambah2 yg slow tahap gaban, sangat2 la tidak digalakkan.


-HaGiMaRu-

Hasbullah Salih said...

salam tuan,

lama tak masuk keretamayat ni. sebuk sikit hehe...

dasat la org tempat tuan ni usaha dan nusrah. memang respek dibuatnya. nak gosok gigi pun xsempat dah kena tarik khususi.

nanti ana karkuzari lagi hehe...

Hasbullah Salih said...

komen ke seratus tu.....

Anonymous said...

assalam, Hamka kalau suami ceraikan isteri adakah dia akan disoal di dalam Mahkamah Tuhan.
Kalau dia didapati salah kerana ceraikan isteri adakah dia akan dihukum. Bagaimanapula kedudukan isteri.....ahhhh pening pening...


Suami pening

charisteas86 said...

hehe..aku 23 la..

Anonymous said...

salam,
Rasullah 25, Siti Khadijah 40...kebahagian bukan hanya terletak pd umo...
dr miswak

charisteas86 said...

yela2..ok2 confirm..kalu diizinkan Allah akula pasangan pertama yang bertemu jodoh d kereta mayat..woha!!! hehehe..gurau2

Anonymous said...

tiba-tiba isteri Hamka mintak cerai..saper nak jawab???

Hamka said...

-------------
Zanny / charisteas86

Selamat bina masjid untuk orang, diri sendiri, dan aku, (kalau boleh tambah, woha!)

---------------
The Aku

He he

-------------------
-HaGiMaRu-

Ada orang marah jika cakap mereka slow.., dah duduk laluan memotong, kenalah laju, kan?

---------------
Hasbullah Salih

Dunia lebih memerlukan orang seperti anda berbanding dengan seorang seperti aku..

Terima kasih kerana keluar ke jalan Allah di tempat aku.

------------
Suami pening

Allah melihat apa yang kita buat, dan apa yang kita buat di nilai oleh Allah,

Buat baik besar zarahpun Allah nilai, buat jahat besar zarahpun Allah kira..

Jika kau yang bersalah.., siksa hati wanita dengan sengaja.., maka kau berdosa.

-----------
dr miswak

kebahagian tidak terletak pada umur, tiada umur jadi mayatlah kita.., dan ada mayat yang bahagia..

aksha said...

hangat topik ni....dahsyat2...nmpknya ramai yg berminat ni...

kelawar said...

hahahah,,,,adus....

umie safwais said...

Topic yg hangat..

semoga sama2 brusaha jd hamba yg taat kpd Penciptanya, & pasagan terbaik utk pasangannya insyaAllah bahagia.. "lain padang lain belalang"nye

Anonymous said...

salam..

keazaman membara dijiwa..

ada yang lebih susah daripada susah..
iaitu berubah.

dan berubah adalah Hijrah.

percaya bahawa kekuatan diri sendiri adalah memang tidak cukup kuat untuk membantu diri untuk berubah

yang paling penting pencaya bahawa dengan kekuatan dan kebesaran Allah swt mencukupi melebihi segala-galanya untuk membantu merubahkan bukan sahaja diri, bahkan masyarakat dan ummat manusia itu sendiri.

neraka dan syurga adalah pilihan..
manusia adalah makhluk yang sangat hebat ciptaan.

pilihlah untuk bersama dengan Nabi SAW dan para sabahat..
pilihlah untuk mereka yang telah memilih untuk berubah kerana kecintaan mereka kepada Allah dan agama Islam..
pilihlah kehidupan yang telah merubah akhlak mereka..
kehidupan yang penuh susah payah dengan air mata..
(bukan suami air mata yang susah anda terlalu kecil bila mengenangkan susahnya kehidupan Nabi dan para sahabat)

kesusahan yang tidak ada kaitan dengan agama adalah kesusahan ciptaan yang menghalang manusia berubah mengikut kehendak Allah dan kehidupan Nabi SAW.

maka, pilihlah untuk 3 hari, 40 hari atau 4 bulan.. dan doa-doa orang yang terluka hatinya kerana agama adalah amat dekat kepada Allah.. percayalah, hijrah tak pernah senang kerana hijrah, Nabi SAW bukan merimaa luka pada hati, bahkan tubuh badan yang mulia berdarah dan gigi Baginda tercabut kerana dalam usaha untuk berubah membentuk iman yakin sempurna jiwa dan raga adalah galang gantinya..

berbahagialah pada ahli syurga yang telah berjaya..
berjaya memilih untuk berubah..
berhijrah..

pada ahli neraka mereka mungkin telah selesa pada hal dunia yang menyelesakan mereka..
sepincing mata pun tak pandang pada usaha agama..
nah, masa tak menunggu sesiapa pun yang dungu, ingkar dan mungkin mata hati seperti orang-orang yang tertutup mata hatinya oleh Allah SWT. Nauzubillah..

salah siapa?

salahnya saya yang tak sempat berjumpa dengan tuan, sahabat dan rakan seagama, memujuk dengan kata, hikmah dalam bicara, melihat pada kanan mata dan tangan, sangkaan paling baik dan seterusnya doa sambil menyebut nama pada hujung malam agar Allah swt memberikan hidayah untuk saya dan tuan punya nama serta seluruh ummat Nabi SAW untuk mengambil usaha agama sebagai maksud hidup. Amin. Ya Allah..

-ibn sabil

Mardiati Mohd Jamili said...

assalamu' alycum rahmatullah!

Burung Hantu said...

oh, terkantoi en.hamka tengok tahi lalat pengantin baru. isy3...

yg psl tahi lalat 2 sungguh tak relevan.

tp overall. ok.

cara yang bagus.

tp prnah praktik ke? kalau terbukti berkesan, baru blh try. ;)

Anonymous said...

salam.

Demi hamka yang gigi jarang-jarang dan bertahi lalat di mata kiri..

bilakah mahu tampil dengan entri baru..

azam baru..
di tahun baru..
takaza masturah? 25,26,27 Disember 2009..
tsunami baru

-ROM

Anonymous said...

salam.
"Demi hamka yang gigi jarang-jarang dan bertahi lalat di mata kiri"..
bilakah ente mahu tampil dengan entri baru..xleast sempena dgn tahun baru hijrah ni..cubalah azam dgn 4x entri sebulan...tp mesti jaga itu niat..awal tgh akhir...
~pembaca tegar hearse

Anonymous said...

nape suami x layan isteri dgn baik??
sbb nye jarang ditekan kan or mybe xde langsung pahala2 istimewa bg suami yg layan isteri dgn baik..
asyk ditekan kan isteri jer yg perlu sanjung gilos2 pd suami tp bg suami x plak, siap disuruh berlagak cam raja dlm rumah tangga..
adil kah????????

bdak skolah said...

uncle..aku bdak bwah umur..15thn tapi dahh macam macam aku lihat..maksud aku apa yang x patut..shingga aku tjebak dgn onani..jd habit aku..aku tahu onani haram tp aku dah cuba elakkan..tlong aku ya..aku xnak mghalalkan apa yang haram..please help me

bdak skolah said...

uncle..aku bdak bwah umur..15thn tapi dahh macam macam aku lihat..maksud aku apa yang x patut..shingga aku tjebak dgn onani..jd habit aku..aku tahu onani haram tp aku dah cuba elakkan..tlong aku ya..aku xnak mghalalkan apa yang haram..please help me

bdak skolah said...

uncle..aku bdak bwah umur..15thn tapi dahh macam macam aku lihat..maksud aku apa yang x patut..shingga aku tjebak dgn onani..jd habit aku..aku tahu onani haram tp aku dah cuba elakkan..tlong aku ya..aku xnak mghalalkan apa yang haram..please help me

bdak skolah said...

uncle..aku bdak bwah umur..15thn tapi dahh macam macam aku lihat..maksud aku apa yang x patut..shingga aku tjebak dgn onani..jd habit aku..aku tahu onani haram tp aku dah cuba elakkan..tlong aku ya..aku xnak mghalalkan apa yang haram..please help me

Anonymous said...

salam,
pd sapa sapa yg kenal Hamka cepat kontek dia...kesian bdak skolah tu...apahal 4post benda yg sama..ini mesti kes berat ni..cepat Hamka..maybe asbab ko bdak skolah jd daie...
p/s : bdak skolah tahan la buat sementara...tundukkan pandangan & jgn tgk yg bukan2...tahi lalat itu pun jgn difikirkan lagi...WOHA!!
~pembaca tegar

Anonymous said...

salam,
pd sapa sapa yg kenal Hamka cepat kontek dia...kesian bdak skolah tu...apahal 4post benda yg sama..ini mesti kes berat ni..cepat Hamka..maybe asbab ko bdak skolah jd daie...
p/s : bdak skolah tahan la buat sementara...tundukkan pandangan & jgn tgk yg bukan2...tahi lalat itu pun jgn difikirkan lagi...WOHA!!
~pembaca tegar

Anonymous said...

Budak sekolah, Kelebihan menundukkan pandangan adalah kemanisan dalam amal ibadat. Sembahyang rasa manis, zikir rasa manis, baca quran rasa manis, dengar al quran rasa sebak, dengar nasyid boleh leleh air mata, tengaok orang sembahyang rasa nak sembahyang, tengok kebaikan rasa seronok tengok kemungkaran rasa benci dan macam-macam lagi janji Allah swt. Jadilah macam allayarham sepupu aku (Thaqib) umur 14 tahun bercita-cita nak pergi umrah, walaubagaimanapun beliau meninggal hari raya kedua 5-6 tahun lepas sebelum sempat ibu bapa dia bawa kesana. Apabila sampai di Mekah ibu bapa beliau merasakan kehadiran beliau disisi sampai bapanya berdoa agar janganlah dilihatkan beliau kepada mereka berdua kerana takut tak tahan kesedihan... budak sekolah....aku sayangkan kau seperti diri aku... tak mesti tua kau mati...mungkin esok, lusa...Mengingati mati mematikan segala nafsu berahi.

Khalid. (Sori hamka..kesian..kat budak sekolah)
P/s Budak sekolah kau tengah cuti..... cari sampai jumpa mana-mana jemaah tabligh yang bergerak dan beritahu yang kau nak belajar tingkatkan iman. Insyallah Allah bersama-sama engkau!!!!! Semua masalah akan jadi kecil......

R.K said...

""
Satu lagi adalah bab solat berjemaah, jangan sesekali solat berjemaah dengan isteri kecuali solat sunnat, maka korang kena bertegas bab ni -----

Dan bila korang dah balik solat berjemaah pastikan isteri sudah solat di awal waktu, barulah ada banyak masa untuk bersetubuh, faham?!""

Kenapa tak bawak je isteri berjamaah sekali ? hmm

Hamka said...

aksha

bab berlaga lubang kencing, ramai yang minat..

--------------
kelawar

: )

--------------
umie safwais

"lain ladang, lain peladang”

-------------------
-ibn sabil

Benar!

----------------
Mardiati Mohd Jamili

waalaikumusallam

-----------------
Burung Hantu

Acu cuba try test..

--------------------
-ROM

Dah update!
---------------
~pembaca tegar hearse

Dah.., pergi baca cepat..

----------------------
bdak skolah

cuba baca entry: Minta tolong pada syaitan? Situ khas untuk si pelancap.

----------------
~pembaca tegar

Kaupun boleh baca sekali

--------------
Khalid

Takpe...

------------------
R.K

Anak kecik..

mademoiselle ashee said...

maaflah saya rasa dakwah itu sesuatu yang baik..tapi bagi saya Rasullah berdakwah secara berhikmah..bukan guna perkataan yang lucah atau "bodoh" sebagainya..kita orang islam..islam itu indah..bukan saya berfikiran sempit..tapi saya rasa islam itu mencerminkah akhlak muslim dan muslimah..sila jaga bahasa anda.

whizzdome said...

assalamualaikum..
just nk ckp about takutkan suami n ibu bapa tu..myb ada kot yg dh ckp..tp spatutnya kita just hormat pada ibu bapa dan suami,itu yg membuat kita solehah (perempuan)..dan mengapa kita perlu hormat n ikut kata2 ibu bapa dan suami??sebab kita takutkan Allah..bukan ke kita x ley takutkan perkara lain selain dr Allah??sbb semua perkara tu makhluk yg Dia ciptakan??segala yg kita buat adalah utk Pencipta kita sndiri,bukan kerana makhluk yg Dia ciptakan..

wassalam
-dont be annoyed ^^..i dont wanna be one of your 100 things the you hate in this life..hehe

Hamka said...

mademoiselle ashee

aku ada dengar kamu tulis perkataan maaf..
ok, aku maafkan, sebab aku berbudi bahasa..
: )

-----------
whizzdome

waalaikumusallam
eh?, dah tulis dalam entry.., bab maksud takut, dalam perenggan terakhir..

aishah_conteng_je said...

kalau anak dara tak ada dara?

~ana SoLehah~ said...

^_^ salam..

menarik..

lelaki2 x kawen ssuai baca nih..

erm..

sbg 'kursus kawen' sampingan sebelum berumahtangga..

Anonymous said...

bukan n3 je sensored, komen2 pun sensored gak..hu2...tobat aku bc blog ko ni... Tp ambil kata hamka "dtg korang x dijemput dan x dilarang"....he3...Neway, content yg sgt bagus,maksud yg mendalam & dpt memberi pengajaran berguna. Cuma after nikah, br bleh bc blog ni semula....he3....

Norashikin Abdullah said...

kenapa nk nangis ble tahu bdak bwh umo bc blog bro hmka?
x pe sy dh cukup 18
woha
utk suami isteri
tp x pe lah
stu hari akan menempuh alam itu jga
a,aa hui kecut perut dpt suami grg

Hamka said...

aishah_conteng_je

nampaknya, anak dara tu dah terdidik waktu pecah daranya dulu.., oh..

---------------
~ana SoLehah~

Kursus poligami takde ke?

---------
Norashikin Abdullah

(lap air hingus)

drrita sandakan said...

susahnya jadi perempuan muslim..

nampak sgt wanita muslim hanyalah hamba sex!!!

wanita muslim hanyalah kuli dalm keluarga..

wanita muslim kena laknat bila tak nak sex..
bila dia tak nak sex..kena buat juga..
ni dah kira kes rogol!!!
lelaki muslim gila kan sex..

tu sebab nabi mereka boleh kahwin empat..

nabi mereka cakap kalau tak tahan nafsu berpausalah..beribadat sampai penat..dan kahwin empat.

wanita muslim habis berkangkang hari-hari..
melawan nafsu suami berahi..
tapi akhirnya ditinggal suami,,
pabila suami mencari gadis sunti..
atau gadis menachi..

kesian..sungguh kesian..

ISLAM MEMBELA WANITA..

boleh podah!!!!

drrita sandakan said...

tulisan tuan hamba berjela..
penat sungguh membaca..
saya ada 1 soalan mau tanya..
kenapa di 1Malaysia ..


"org Islam paling ramai bercerai-berai"""

(tak payah lah nak kata mereka ini tak tahu Islam..tak amalkan islam..tak pandai mengaji..sebab org kafir laknat mana tahu itu semua)...

Anonymous said...

drrita sandakan..
sempit sungguh pemikiran anda.. sesempit kubur anda kalo dah jd mayat nanti.. tobat lahhh cepat2 kalo anda muslim...

Hamka said...

(tak payah lah nak kata mereka ini tak tahu Islam..tak amalkan islam..tak pandai mengaji..sebab org kafir laknat mana tahu itu semua)...

nak kata jugak:

mereka ini tak tahu Islam..tak amalkan islam..tak pandai mengaji..

woha!

nora said...

salam,
bakal suami foreigner.
harap die blajar bahasa melayu cepat2 n bace post ni.he3..

Hamka said...

: )

ak wanita said...

bila ak bru seronok nk baca entry ni..kuar plak ayat2 kotor yg mnjejaskn daya pemahaman n mood ak..takut kemaluan??pecah dara??buah dada??asyik2 hisap air kemaluan??kdg2 ak rsa x perlu pn tulis suma ni sbb ceritanya dh padat tpi dselitkn gak utk tujuan yg ak sndiri x pasti..utk gempak??utk seronok??utk lebih ghairah??utk menaikkan nafsu pembaca??utk buka ceta kain dalam sndiri??atau pa sja sbb2 yg ak rsa ada ketika x perlu apth lagi bila entry berunsurkn agama dri org 'agama'.(bkan ustaz,ulama atau apa pn)

Hamka said...

kenapa komen takde akaun sendiri, tukar tukar nickname?

Cikgu Mardiah said...

salam hamka...
namany hamka, jd pasti bijak...mmg bagus dgn dakwah yg santai...jauh lbh mudah dterima org
tp tlglah kurangkan ayat2 lucah...ade x Nabi dakwah camtu? xde kan...ikutlah cara Nabi dlm smua perkara..
dakwah adlh pkr asas dlm mengembangkan syiar Islam, jd ikutlah cr nabi spenuhnya
sy da kawen x rase pape, tp org yg da kawen nti x sabau nak kawen
bkn sbb kurg manis sbg org timur je, yg lbih penting dlm Islam melarang gurauan yg x benar apatah lg yg merangsang org
kalo blog ni private xpelah..
minyak dgn air x bole bercampur kan..dosa n pahala bole bcampur ke?

Hamka said...

terima kasih cikgu, lain kali tak buat lagi..,

aeinmaen said...

best...dakwah yg begitu santai.......:)

Hamka said...

santai?

Anonymous said...

http://www.youtube.com/watch?v=hWy_QXCfXPU&feature=related

rujukan tentang tanggungkawab suami n isteri..... saya harap awak bleh betulkan fatwa awak yg mengatakan segala bab2 rumah tangga ni tanggungjawab isteri....

Hamka said...

baik, sementara abang tengok video ni, awak pergi masak untuk berbuka, abang nak makan ayam masak kurma bersama sate ikan cicah jus kurma.

Anonymous said...

Salam... baca blog ko nih
ada kala menghiburkan aku..adakala pedih... nak nak bab berumahtangga ni.. tak sangka dlm byk2 entry ko entry ni aku tak dapan tahan air mata dah. satu, sbb insaf. kedua, sbb aku rase bukan kah lebih abaik aku tak kahwin? sbb aku rase korang lelaki hanya pandai cakap saje. memang la isteri kene taat. kene patuh. tapi tak payahla nak 'dera' isteri dgn cara nak uji kesabaran la bagai. korang lelaki memang pandai cakap je lah. Hamka, ko bukan tak tau. aku rase ko tau tapi ko takmo ngaku. semua lelaki ego nak mampus. ko ingat kalai ke berapa isteri tegur secara lembut suami nak dgr n berubah? ko ingat semua isteri bepotensi derhaka n semua suami adalah baik belaka , bertanggungjawab belaka.

Hamka, aku, sedaya upaya jadi isteri yang bagus untuk suami aku yang aku cintai. tapi, kali ni, tercalar abes hati aku bace entry ko nih. biarlah ko nak cakap apa.

Aku tetap akan tambah ilmu dan amal. sbb aku tau aku isteri yang beragama islam. bukan semua perempuan dan isteri adalah seperti yang ko cakap. sekali lagi, bederai air mata aku. sbb aku rase ko sangat2 memandang rendah pada bakal2 isteri, isteri2 baru dan isteri2 lama.

Apa ko ingat semua bakal2 suami, suami2 baru dan suami2 lama tu perfect sangat? alim sangat?

hancur luluh hati aku ko asek la mengibaratkan pompuan/isteri dan 18SX tu sgt sinonim untuk pemuas nafsu lelaki@para suami.

dah la. pas ni aku undur diri baca bahan ilmiah ko yang ko perasan sangat ilmiah ni

Hamka said...

aku setuju. nah tisu lap air mata, dan jangan menoleh lagi sebab jika kau menoleh kau akan dapati diri aku sedang tersengih sambil membuat simblo V peace kat tangan.

Woha!

Anonymous said...

hanya mampu menangis membaca entry ini...

hamka, nak buat macam mana kalau dapat suami yang slow?? jahil ttg agama dan tanggungjawab kepada keluarga?? sampaikan segala tanggungjawab suami si isteri yang tanggung?? aku perlukan pandangan dari kau.. please.....

Hamka said...

carilah pertolongan Allah dengan sabar dan solat..

insyAllah..

Anonymous said...

terima kasih hamka..

aku akan ingat pesan ko ni...
insyaAllah aku akn tetap bersabar dan meminta pertolongan hanya pada Allah..

Doakan aku dan suami aku semoga aku dan suami aku diberi hidayat...

(aku anon yg tanya kat atas tu)