Oct 5, 2009

Salahkah lelaki menangis?

(Blog ini ditulis oleh seorang yang bukan ustaz, dan kini, seorang yang bukan ustaz itu bercerita selingan kisah seorang lelaki yang baru kematian isterinya yang tercinta..)

Aku sedang mencari dua buah hadith, tapi dah puas aku belek belek kitab ugama kat rumah aku, tapi masih tak jumpa-jumpa jugak.., (macamlah banyak sangat kitab ugama kat rumah aku) salah aku jugak, akupun dah lupa kat mana akan dua buah hadith tu yang pernah aku baca, rasa macam pernah baca kat rumah aku, tapi kat kitab mana ntah?, maka.., aku harap sangatlah jika korang yang tahu tentang hadith ini, silalah email aku, kerana aku ada ‘urusan’ dengan hadith tersebut yang boleh aku kongsi pendapat dengan semua bakal mayat sekalian...

Baik, untuk mudahkan korang menjejak hadith yang aku maksudkan, biarlah aku cerita secara ringkas isi hadith tersebut yang masih aku ingat serba sedikit, dan insyAllah.., aku cuba tulis ‘sisa baki intipati’ hadith tersebut setakat yang aku ‘ingat-ingat lupa’, ketidak tepatan amatlah di kesali, dan maksud lafaz hadith juga akan bertulis dalam ‘lebih kurang maksud’.., itu yang aku harap sangat bagi korang yang tahu akan lafaz sebenar hadith ini, silalah email aku.., tolong!

Hadith satu:-

Pada satu hari, ada sorang hamba Allah ni dah jadi mayat, akan tetapi takde orang yang sudi nak solat mayat untuk si mayat ni kerana tak tahu status sebenar si mayat ni, munafik ke islam?

Sebab waktu hayat mayat ni banyak buat dosa yang semua orang tahu, maka, apabila berita ini sampai kepada Nabi Muhammad SAW, terus Baginda ke tempat kejadian dan mengumpulkan para sahabatnya lalu bertanya:

“siapakah antara kalian, yang pernah melihat hamba Allah ni buat baik?”

Tapi takde respond, lalu Nabi ulang lagi soalan tu berkali kali sehingga bangkitlah seorang sahabat Nabi yang memberitahu bahawa beliau pernah lihat si mayat ni menjaga barang-barang orang islam di satu medan perperangan sewaktu pejuang islam yang lain sedang berehat keletihan…

Mendengar kebaikkan mayat yang berjaga di jalan Allah, Lantas terus Nabi sempurnakan mayat itu secara islam, dimandikan, dikafankan, di solatkan, dan dikuburkan.., dan sewaktu mayat itu di baringkan ke liang lahad, Nabi telah ber’talking’ padanya:-

“Sahabat sahabatku berburuk sangka padamu, tapi bersaksilah, bahawa kamu adalah ahli shurga”

Hadith dua;

Pada satu hari yang lain, ada sorang hamba Allah yang lain juga sudah menjadi mayat, berbeza dari tadi, mayat ini telah di layan dengan baik, iaitu disempurnakan mayat itu secara islam, dimandikan, dikafankan, di solatkan, dan dikuburkan..

Setelah selesai dikuburkan mayat itu, maka berceritalah para sahabat sahabat sesama mereka akan betapa beruntungnya si mayat tadi, sebab waktu hayat selalu buat baik.. dah confirm masuk shurga katanya..

Kemudian, apabila Nabi terdengar pujian pujian yang begitu tinggi pada si mayat, maka Nabi telah bertanya 3 soalan, (aduh!.., ni part yang aku lupa ni, tapi seingat ingat aku) soalan Nabi berbunyi begini,(lebih kurang maksud) “ pernah tak si mayat ni tidak mendapat apa yang dia hajatkan” jawapan yang sahabat bagi, “tidak pernah”.. lepas tu Nabi Tanya, (kalau tak silap aku), “jika Hamba Allah ni pergi meminang, ada tak orang yang akan menolak pinanganya? jawapan yang sahabat bagi, “tidak ada”.. dan satu lagi soalan, memang aku lupa gila, yang mana pendek cerita…

Setelah Nabi dengar jawapan para sahabat, maka Nabi bersabda: “anggapan kamu pada si mayat adalah tidak benar..”

Nabi tak kata mayat tu masuk neraka, tapi Nabi kata sangkaan mereka terhadap kebaikkan yang di terima mayat itu seperti masuk shurga adalah tidak benar..

Ok, habis, aku kena baca lagi sekali hadith ni untuk tambah faham apa yang belum faham, itu yang aku harap korang tolong carikan hadith tu untuk aku dan bolehlah kita kongsi pada semua bakal-bakal mayat sekalian, insyAllah,

Dan walaupun kita masih belum jupa matan sebenar hadith tersebut, tapi tak salah kita belajar moral dari dua hadith di atas, iaitu:-

Kita tak ada hak untuk tentukan mayat sipulan bin sipulan adalah ahli neraka hanya kerana kita melihat si mayat itu buat jahat sekian sekian atau atau ahli parti sekian sekian,

Juga,

Kita tak ada hak untuk tentukan mayat sipulan bin sipulan adalah ahli shurga hanya kerana kita melihat si mayat itu buat baik sekian sekian, atau ahli parti sekian sekian,

Kerana hakikat sebenar tentang nasib kepada roh adalah urusan Allah, jadi.. jangan pandai pandai nak jadi ahli nujum Pak Belalang.., sangkabaik takpe, tapi jangan letak HUKUM! Faham?

Aku tengok ada orang bila lihat mayat buruk sikit terus cari aib mayat dan padankan kesalahan mayat dengan rupa buruk mayat, sedangkan kita tak boleh meramal nasib mayat kerana ada hadith cerita tentang orang beriman bila nak mati, kadang kadang Allah susahkan waktu nazak sebab nak ampun dosa.., Nabi sendiri sakit kepala dan tak boleh nak berdiri waktu sakit.., belum lagi cerita kisah sahabat yang mati kena bunuh sesama islam, atau kisah mayat sahabat yang mati di lapah, atau kisah sahabat yang mati bercerai badan, ada jugak kisah mayat sahabat di kerumi lebah.., tapi takde pulak orang yang sanggup meramal nasib mayat berpandukan rupa mayat atau tempat mati si mayat..

Dan sama jugak jika mayat tu rupa bersih, kitapun terus yakin mayat tu masuk shurga, walaupun mayat tu tak solat waktu hidupnya, atau mayat tu pengebom berani mati misalnya, lalu shaitan cakap, tengok, orang tak solatpun muka bersih waktu mati, tengok, orang yang bom orangpun bersih mukanya waktu mati.., jadi tak payah kita nak sebarkan berita yang kitapun jahil, iaitu urusan roh adalah kerja Allah, kerja kita semua adalah sempurnakan mayatnya, tutup aibnya, dan sebarkan kebaikkan tentang mayat agar semua orang dapat belajar sangka baik..,

Aku juga suatu hari nanti pasti jadi mayat, dan bagaimanapun rupa mayat aku, buruk atau bersih, bersangka baiklah pada Allah, sempurnakanlah mayatku secara islam, mandikan aku, kafan kan aku, dan kebumikanlah aku.. lupakanlah aku…

Ps: Kalau nak kenangkan aku jugak, kenanglah aku dalam doamu.., chewahh..

HABIS.

**********

Tambahan:-
Cerita ayah aku yang baru mati bininya..

Korang ingat tak entry tercekik tulang yang menceritakan kisah seorang makcik yang tercekik tulang lalu di nasihat oleh aku supaya di angkat tangan tinggi tinggi, lurus macam superman.., lalu makcik tu tergelak yang menyelamatkan nyawanya dengan izin Allah, korang ingat tak? takpelah jika korang tak ingat, apa yang aku nak bagitahu.., makcik tu adalah ibu aku, dan beliau telah meninggal dunia pada 8 Syawal 2009 yang lalu..

(Dari Allah kita datang, dan kepada Allah kita kembali)

Imbas kembali:-

SEBELUM JADI MAYAT
Sempena hari raya 2009 baru baru ni, kami semua adik beradik telah pulang ke kampung menziarahi orang tua kami, dengan niat menunaikan perintah Allah yang memerintahkan agar kita sentiasa buat orang tua kita rasa bahagia dan dihargai serta dimuliakan selagi hayat di kandung badan.., maka menjelanglah hari raya, suasana riang ria, bersalam salaman, bermaaf maafan, berpakaian serba baru, duduk keliling meja, makan ketupat dan lemang, nasi minyak dan nasi dagang..,

Seminggu kemudian, setelah semua adik beradik pulang dari menziarahi mak aku sempena hari raya, tiba tiba rumah mak aku di ziarahi tetamu terakhir dalam hidupnya, iaitu Malaikat Maut yang datang ziarah pada waktu sahur, yang mana selepas mak aku bersahur untuk puasa enam, setelah ambil wudhu, dan sebelum sempat kering wudhu di wajahnya, terus mak aku di jemput Malaikat Maut untuk mengadap Allah…, masanya dah sampai, selamat tinggal dunia, selamat tinggal anak anak, selamat tinggal keretamayat…

Dan pada pagi subuh yang hening itu, ketika aku sedang bersiap nak solat subuh.., aku dapat panggilan telefon dan dengar suara adik perempuan aku menangis..

Pendek cerita..,

Aku juga menangis dalam subuh yang hening itu..

Ps: Mak…, “Aku bukanlah superman, Aku juga bisa nangis
jika kekasih hatiku.., pergi meninggalkan aku..”

MENJELANG JADI MAYAT
Baru seminggu beraya, dan tanpa tanda tanda sakit, Mak aku kini dah jadi mayat, sedih juga hati lelaki ini sewaktu melihat mak yang selalu ketawa dengan lawak aku, kini dah jadi mayat sejuk di pembaringan.., meleleh jugaklah air hidung aku.., nasib baik bini aku lekas lekas datang peluk aku, boleh lah aku lap lender hingus aku kat bahu dia..,

Mak,

Aku telah lama kelakar, dah kini, mak dan tak boleh gelakkan aku, kelak, siapa lagi nak gelakkan aku bila semua orang tak nak gelak kat aku mak?..

“Ayahku selalu memarahi aku, jika jatuh air mataku..
kata ayah slalu, Air mata itu adalah tanda kelemahan..
Tapi ternyata air mataku, Ternyata jatuh juga..
Aku bukanlah superman, Aku juga bisa nangis
Jika kekasih hatiku, Pergi meninggalkan aku”


Ps: Mak, Ayah jugak menangis…

SETELAH JADI MAYAT
Muka mayat mak aku cerah putih dan kelihatan macam orang tidur, tak henti henti anak anak mak datang mencium dahi mak yang sejuk.., (cium dahi mayat adalah Sunnah Nabi..,) dan bibir aku ini dah banyak jugak mayat yang aku cium, err, maksud aku cium dahi, satu hari nanti, dahi aku pulak akan jadi dahi mayat.., sementara aku hidup, biar bini aku sorang jer lah yang cium dahi aku, sabor jelah..

Ps: Mak, itu adalah ciuman yang terakhir..

TENTATIF MAYAT
Meninggal sebelum subuh, mandi selepas zohor, dan dikebumikan selepas asar, begitulah tentatif hari isnin itu, maka berduyun duyunlah adik beradik aku pulang ke kampung bersama linangan air mata..

Ada anak saudara aku berumur 4 tahun, yang baru kematian nenek sebelah ipar aku, bila datang melihat nenek sebelah sini pulak meninggal, maka bertanya soalan yang buat aku nak gelak..

“nenek ni dengan nenek sana, kembar ke?”

Dan sorang lagi anak saudara aku yang duduk kat sepang, bila melihat suasana kematian yang memilukan pula berkata:

nasib baik nenek kat Sepang tak mati..”

Ps: Apa-apalah..

MEMANDIKAN MAYAT
Mayat mak aku di mandikan oleh kami adik beradik, alhamdulillah, dah banyak kali mak aku mandikan aku, nilah baru sekali aku mandikan mak aku.., tapi tak acilah, kitaorang mandi beramai ramai, tapi mak sorang jer yang basah kuyup…,

Ps: ok, bukan mak sahaja yang basah, pipi kami juga turut basah..

SOLAT MAYAT
Imam solat mayat adalah abang sulung aku, dan beliau menangis waktu solat, dan waktu berdoa, hingus meleleh dari hidungnya.., buruk betul..

Solat mayat di buat tiga kali sebab orang yang ramai dan ruang rumah yang sempit, walaupun pada mulanya AJK masjid dah suruh solat kat Masjid sebab kawasan lebih besar, tapi ayah aku nak jugak kitaorang solat mayat kat rumah, ayah aku cakap, masa bina rumah ni dah niat nak mati kat sini dan solat mayat kat sini… lantaklah..

Dan aku pulak selamba pergi ke surau pinjam sejadah tapi tersenyum kambing bila AJK cakap, solat mayat mana pakai sejadah?…, ye tak ye jugak.., errr, kalau begitu pinjam sejadah untuk tutup keranda sahajalah bang..

Ps: Orang lelaki jika nak menangis, menangislah di atas sejadah..

USUNG MAYAT
Rumah aku dekat jer dengan kubur, jalan kaki jerr, jadi tak perlu naik keretamayat..,

Ps; Setiap pengusung mayat mendapat hadiah kain tuala saiz baby..

TANAM MAYAT
Lubang kubur mengalami tanah runtuh sebaik mayat mak aku tiba di halaman kubur, ini kerana orang ramai yang jarang datang ke kubur, lalu bila sekali datang ke kubur di bantainya berdiri betul betul di pinggir kubur yang mana sekali gus tanah tebing kubur akibat mengalami beban lampau yang memaksa paksi gravity bertindah menarik tanah pinggir itu ke ruang kosong di liang lahad bumi, apa hikmah di sebalik runtuhan kubur ini?

Mungkin Allah nak bagi pahala kat kami anak beranak untuk ‘gali’ kubur sendiri kat mak aku.., dan aku masa tu telah bukak selipar dan gali kubur.., sebab mana ada orang gali kubur pakai selipar?, dan mana boleh gali kubur pakai selipar?, perbuatan tu salah! Dan haram dalam dunia menggali kubur, sebab semua orang gali kubur tak pakai selipar, mereka pangai cangkul..

Ps; Penggali kubur pula mendapat hadiah kain pelekat.

TAHLIL MAYAT
Tahlil malam pertama di kepalai oleh adik lelaki aku, ikut jadual, malam esok abang aku dan malam ketiga mereka nak suruh aku, tapi aku tolak, sebab aku tak pandai.., tapi aku cakap jika mereka semua dah mati, baru aku yang tahlilkan korang.., woha!

Ps; semua ahli tahlil yang berdoa kesejahteraan untuk mak aku mendapat hadiah makan malam percuma..

YANG DI TINGGAL MAYAT

Mak aku adalah seorang guru Al quran di kampung, mengajar secara ‘percuma’, (Cuma perlu ‘bayar’ sekilo beras atau sekilo gula sahaja untuk setahun) anak muridnya dah beratus orang dan ada yang dah beranak pinak, itu yang ramai orang datang ziarah mayatnya..,

Mak aku jugak meninggalkan 9 anak, walaupun berbeza fahaman politik, tapi semua di kira berjaya, kira ibu mithali lah ni.., dan jugak 7 anak tiri..

Tentang harta, mak aku hanya ada sebijik rumah, harta yang lain semua dah di sedekahkan..

Ps; Rasulullah s.a.w bersabda, “Apabila telah mati anak Adam itu maka terputuslah semua amal ibadatnya kecuali 3 perkara iaitu:1.Sedekah jariah.2.Ilmu yang berguna dan dimanfaatkan oleh pengamalnya.3.Anak yang soleh yang tidak melupakan mendoakan ibu bapanya.

SUAMI MAYAT
Ayah aku minta tolong salah sorang adik beradik untuk temankan beliau tidur malam itu,.., adik lelaki aku yang bongsu sudi temankan, aku nasihatkan adik aku, tidur jangan selimut seluruh badan, bagi nampak kepala…

Malam besok ayah aku pelik sedikit, dia telah kemas katil dan berkata, malam ni mak kau akan pulang untuk teman ayah tidur, lalu lagi sekali adik lelaki aku temankan ayah aku tidur malam itu, dan aku sempat berpesan pada adik aku, kenapa tak pakai baju mak, dan cakap kat ayah waktu nak tidur, “malam ni saya uzur..”

Woha!

IRAMA DAN MAYAT
Waktu kemas rumah dan harta arwah mak aku, ada adik beradik dan anak saudara yang menyanyi lagu lagu bertema keibuan seperti:-

Ibuuu... ibuuu... Engkaulah ratu hatiku
Bila ku berduka ..Engkau hiburkan selalu


Juga ada lagu Exist Untukmu Ibu

Tuhan Yang Esa
ampuni dosa ibu
tempatkan mereka
diantara kekasih kekasihMu


Juga ada lagu nasyid dari NowSeeHeart

Duhai ibunda kaulah anugerah istimewa
Berkorban jiwa raga redahi hidup nan mencabar
Berusaha dan sabar dalam mengharungi derita
Hidupmu penuh ranjau meniti kepayahan yang tiada kesudahan

Juga lagu ini, siapa nyanyi ntah?

Ibu bergenang air mataku
Terbayang wajahmu yang redup sayu
Kudusnya kasih yang engkau hamparkan
Bagaikan laut yang tak bertepian..


Aku tanya abang aku, semua orang asyik nyanyi lagu ibu sahaja, siapa nak nyanyi lagu untuk ayah? Kenapa kompeser lagu lebih suka mencipta berpuluh-puluh lagu untuk ibu. Tapi lagu untuk Ayah takde ke?

Tiba tiba jer abang aku menyanyi:-

" Ayahku kahwin lagi, Dengan si dara jelita.. la la la”

Woha!

MENANTU BARU MAYAT

Yang mati teruskan kematian, yang hidup teruskan kehidupan

Menjelang hari ketujuh arwah mak aku meninggal, Mak akhirnya dapat menantu baru..
Kerana abang aku tetap meneruskan hajat arwah mak yang nak kahwinkan abang aku buat kali kedua tanpa menceraikan isteri pertama, maka berpoligamilah abang aku.. (cerita detail lain kali-kalau aku rajin)

Ada orang usik aku, :"Abang kau dah kahwin dua, kau bila lagi?"

Aku kata, aku tak boleh langkah bendul.., lalu menjeling ke arah ayah aku, dan lagu ‘ayahku kahwin lagi’ pun terngiang..

Woha!

KEPADA MEREKA YANG IBUNYA BELUM JADI MAYAT
Baliklah kampong, ziarah mereka, bawak mereka jalan jalan, dan sedekahkan mereka wang dengan jumlah yang banyak.., takpe.., sebab mereka dah tua, dah tak lama hidup..,

Jika tidak.., korang hanya sempat ziarah kubur mereka dan sempat sedekah Al fatihah sahaja.., isk..

Oklah.., Dah panjang aku tulis, rasa macam mak aku ada jer kat dapur.., rasa nak pergi jamah jap masakan mak kat dapur, oh.., semoga Allah cucuri rahmat ke atas rohnya, terima kasih mak, kerana besarkan aku dari kecik, sehingga lebih besar dari mak.., halalkan segala yang terjadi sejak dari kecik tapak tangan sehinga jadi besar sebesar manusia..

Aku nak pergi peluk bini aku jap, nak lap hingus kat bahu dia, wasalam

SEKIAN

Ps: Malaikat Maut dah datang rumah mak aku, lain kali beliau akan datang lagi rumah aku dan rumah korang atau rumah mak korang… baik korang call mak korang dan cakap "i love u"

(“Aku bukanlah superman, Aku juga bisa nangis
jika kekasih hatiku.., pergi meninggalkan aku..”)

174 comments:

Anonymous said...

semoga dicucuri rahmat dan digolongkan dlm ahli syurga...

p/s
teringat arwah ibu aku gak...

p/s/s
hadith no 1 tu ada kat munkhatab ahadith kot... wallahu a'alam

Anonymous said...

InsyaAllah aku cuba cari hadith2 tuh...

Takziah...

~mokhtar~

p/s: masih klakar lagi...

petronas desa mentari said...

baca lah 25 kali sehari' allahum ma barik li fil maut, wa fi ma bakdal maut. ejaan dan sebutan yg tepat dalam fadhilat sedekah bab maut.

ryina ikhwan said...

teringatkan arwah mak dan ayah... arwah mak selalu kata kalau dia mati dulu, ayah akan kawin lagi dan minta anak2 semua jangan bantah kalau ayah nak kawain... siap arwah mak sebut nama bakal2 isteri baru ayah... arwah ayah cuma senyum... arwah ayah kata kalau dia yang mati dulu, tentu ramai nak kawin dengan mak sebab mak ada pencen ayah... takdir Allah. ayah mati dulu, dan mak dapat pencen ayah tapi tak kawin baru.. selepas dua tahun mak pula 'ikut' ayah... mak meninggal di hadapan aku dan kami adik beradik memandikannya... Ya Allah ampunkanlah kedua ibu-bapaku dan masukkanlah mereka ke dalam golongan mereka yang beriman... ameen... aku bila nak jadi mayat? aku takut mati lagi sebab amalku belum cukup lagi... ya Tuhan berikanlah aku Petunjuk dan HidayahMU..

uan609 said...

Takziah kepada Hamka dan keluarga..
Aku juga nak berkongsi kehilangan org tsayang, arwah bapak aku. Pertama kali dpt tau dia meninggal aku tak rasa sedih langsung, mungkin sebab dia dah lama sgt tanggung sakit (kanser) yg buat aku selamba reda atas kepergiannya. Lepas2 dah mandikan , kafankan tu br rasa sedih amat dan aku duduk sebelah mayat dekat 5jam..
Tp bila dah ada anak ni rasa sedih gak klu anak tak nangis bila aku mati sok heee..

aishah_conteng_je said...

lelaki yang menangis adalah macho berganda.

sekali lagi. takziah buat kamu.

ibu kamu pasti perempuan yang baik.

dapat anak macam kamu.

ayah kamu mesti sayang arwah sepenuh hati.

sayu jugak. tapi sebab kamu kelakar. dah abes nangis ni.

tata.

heal man said...

terputus semua perkara didunia ini bila sudah menjadi mayat melainkan 3 perkara.. beruntungnya ibu bapa kita jika kita tergolong dlm golongan anak yg sOleh yang senantiasa mendOakan ibu-bapa kita...

abu said...

Salam,
Semoga Allah tempatkan arwah ibu bersama orang2 yang beriman...amin

Abu Zuhair said...

askm..
arwah amat beruntung ada anak2 yg soleh, mampu solatkan jenazah.

mula2 saya menangis baca, terlintas kat fikiran mampu ke saya imam kan solat jenazah ibu n ayah nanti, mampukah saya ketuai majlis tahlil nanti, tapi lepas baca sampai abis air mata terus mengalir sebab ketawa dgn lawak2 saudara...

takutnya, adakah zuhair akan menagis n mengimamkan solat jenazah saya nanti...

Ahmad Syahril said...

Takziah skali lg utk tuan...

Entri yg cukup baik utk semua terutamanya diri ini... agar sentiasa mhargai org tua... dan juga diri sndiri... kerana maut dtg luar pngetahuan kita...

MasyaAllah... Allah telah menjadikan tuan anak yg mulia... juga blogger yg bijaksana... dlm kesedihan juga terselit dgn jenaka... membuat sy kejap sedih kejap ketawa... moga Allah sentiasa mencurahkan nikmat-Nya pd saudara...

p/s: Manusia punya asa... Allah punya kuasa...

INTAN RH said...

Salam Hamka, takziah. Masih mampu menghasilkan entri yg penuh makna.

Anonymous said...

Aslmualaikum bro hamka

takziah.

al fatihah utk arwah.

bykkn bersabar bro.

aku masih ade mak. thanks bro ingtkn aku..

Anonymous said...

takziah hamka...

yanz

AuRorA DiAnA said...

sedih, nangis and gelak pun ade gak sikit sebab lawak yg di buat...hurmm...takziah pd awk hamka
jgn nangis lgi..

jaa said...

Lagu untuk Hamka...

The Lucky Laki –
Bukan Superman

Aku bukanlah superman
Aku juga bisa nangis
Jika kekasih hatiku
Pergi meninggalkan aku

Ayahku selalu berkata padaku
Laki-laki tak boleh nangis
Harus selalu kuat harus selalu tangguh
Harus bisa jadi tahan banting

Tapi ternyata sakitnya cinta
Buat aku menangis

Back to Reff:

Ayahku selalu memarahi aku
Jika jatuh air mataku
Kata ayah selalu air mata itu
Adalah tanda kelemahan
Tapi ternyata air mataku
Ternyata jatuh juga

bangunberdiri said...

takziah buat saudara hamka..

selambeyaya said...

takziah en.hamka..

tbahkan hati menerima ujian

Al-Fatihah...

famia said...

Bro Hamka,
Semoga arwah ibumu dicucuri rahmatNya.

(sambil mengesat hingus ke baju sendiri)

Anonymous said...

salam..

..air mata hanya sempat bergenang-genang, sekali untuk menyeka titisnya, sekali itu juga tergelak sedih, kerana apalah daya juga membendung kehilangan ibu tersayang..

..nafasku berat sekali bila mengenang semua, adik beradik, suasana pilu, ramai tetamu, mahu tak mahu berkhidmat pada ibu yang satu untuk kali terakhir..
-alangkah cemburunya aku pada hamka. dapat cium ibu pada sekian akhirnya..
..oghang tahu mak sayang pada semua anak-anaknya, pengorbanan harta hatta nyawa sekalipun sanggup..
hmm mak selalu macam itu..
oghang sayang kat mak. sayang sangat, sayang yang sangat..wawawa

-ibn aiman

Anonymous said...

bakalmayat

saya ada emelkan.

Anonymous said...

salam..

entry tercekik tulang adalah entry yang memulakan perkenalan blog Hamka kepada aku..

hmm.. habis entry cuba nak cal mak.. tapi tapi berjawap plak.. wawa, mak dan abah kat kebun kot.

maafkanlah anak mak sorang nie, tak dapat nak khidmat kat mak, sakit pening mak, anak mak tak dapat nak tolong picit kaki kalau mak penat, beli ubat kalu batuk-batuk, pakai baju mak pun sempat berganti masa raya tempoh hari jer..

siapalah nak jenguk2 mak dan abah aku kt kampung.. wawawa

-eju

Mujahidah_Haq said...

salam ukhwah fillah...takziah ana ucapkan buat akhi sekeluarga,d atas pemergian ibunda tercinta yg telah kembali mngadap Allah swt..

ketahuilah bhawa Allah lebih mnyayanginya... sem0ga d tempatkan arwah d kalangan 0rg2 yg beriman..al-fatihah...

Anonymous said...

salam..

Salah sangat lelaki yang tak menangis bila baca entry kali nie..
ada sesuatu yang kurang pada jiwa yang paling dalam..

entah apa kelat yang berkarang..

p/s; belumpun sempat air hidung dikesat dibahu, tangisan kering sendiri.. pada 8 syawal 1430H kerana masih belum ketemu bahu yang sudi.. (baca bahu-bahu yang sudi lagi) Woha!

-I LOVE MAK FOREVER N EVER

Hayatito said...

salam,bila tgh baca td boleh lagi gelak2.

abih baca nangis gelen2.sedih sangat. tp thanks. bukan senang nak menghadapi kehilangan org yg kita syg. tmbh2 mak kita.

mak saya, ayah sy akan pergi jugak 1 hari nanti. harap sy blh jadi setabah hamka. blh buat lawak lg masa crita.hihi

thanks for the meaningful post.

Anonymous said...

*insaf dah*

takziah hamka...
aku tak tau apa prasaan org yg dah x da ibu/mak/mami/mom ni...
mak aku masih 'ada' lagi..
tp bila aku baca entry ko ni...nmpak mcm bersahaja jer...
namun begitu aku tau...
kau dah menangis atas sejadah...

Al-Fatihah untuk arwah mak...tu jer aku mampu buat...

**tak pe hamka...pas ni mak aku pun kau boleh panggil mak**

mintak mak kuie sepotong....

capoeira said...

teringat pulak arwah abah meninggal ketika org tengah bergembira menyambut tahun baru 2009. teringat jugak, ketika arwah abah sempat menjadi imam kpd kami sekeluarga dan membaca doa awal dan akhir tahun walaupun ketika itu tangan abah dimasukkan air dan darah. terinagt hari2 terakhir aku tido temankan abah di hospital. teringat abh bersama Al-quran yg tak pernh terlepas di tangannya dna sentiasa membaca menghabiskan saki baki usianya di katil hospital. teringat hr ke2 lepas abh pergi, bangun2 trus air mata tak leh henti.. isk naper nie.. trus cari nenek nk mengadu. nenek kata.. ''isk.. sbb ko tak kawen lagi, cuba klu ada laki nnti ermm terus ko lupa abh ko nnti".. isk nenek nie wat aku tergelak lak...
tapi abah.. nape pergi dulu.. wowowo.... doa jer dr anakmu...

azharjaafar said...

Takziah untuk kau Hamka..

nak tumpang nangis gak.. tapi buat pe.. aku tahan aje sebab aku masih berlagak superman. Lebih baik aku menangis memikirkan diri sendiri yang bakal menjadi mayat, berteman dosa yang melambak..

~ aku agak kalau superman datang solat jenazah, mesti dia bukak kain mantel yang kat leher dia tu dan dijadikan kain sarung. Untuk cover spender yang dia pakai kat luar..

aku mmg naif said...

salam hamka

tahziah..

patutla lame beno update blog. apepon penantian tu berbaloi dgn entry kali ini. aku sedih jua~

merah_s said...

Salam takziah buat saudaraku, semoga roh ibumu dicucuri Rahmah Pemelihara yang Maha Agong.. Teruskan berkarya, aku sentiasa mengikuti..

bakal mayat said...

salam takziah. anda kelakar lah. sy nak p tepon mak sy lah

binturung said...

Salam takziah.
Lambat atau cepat kita pula akan menyusul.

Serikandicinta said...

Salam,

Takziah atas pemergian arwah.
Tahniah sebab dapat kak ipar baru.
Semoga Allah merahmati kita baik masih hidup mahupun telah pergi.

Hidup memang untuk mati. Dan beruntunglah sebab ada keretamayat yang nak ingatkan orang tentang mati. Bila dah dok kubur xde ler masa nak baca blog ni lagi.. uhuhu

Nurul Ain Anuar said...

salam uncle hamka..
salam takziah.. jangan sedih2 sangat. semoga dicucuri rahmat ke atas ibu uncle..

Anonymous said...

takziah.

sempat lg wat klaka

huhu..sedih

~akuhamba~

bareessence said...

salam...

takziah buat en.hamka sekeluarga..
semoga allahyarhamah akan sentiasa dicucuri rahmat dan tergolong dalam golongan ahli syurga..amin.

entri ini membuatkan sy terfikir akan keburukan diri sendiri juga mengingatkan pada detik2 kehilangan permata kelurga,ayah tercinta...teringat pula pada bonda tersayang yang kesorgan mengharungi liku2 kehidupan..

dalam sendu ada tawa,dalam sedih ada gembira..semoga en.hamka sekeluarga tabah menghadapi kehidupan..

p.s:xsalah utk lelaki menangis.. :)

p.s.s:thanx untk entri yg sgt bermakna!

aku hamba said...

x salah lelaki menangis,kalau ada sebab.. dan menangis plg best kala dpt mengenangkan dosa2 lalu..
tapi susah kan nak nangis!!!

Kunang-Kunang said...

Sedih dan insfat, walaupun cerita disampaikan dengan nada jenaka.

Takziah pada hamka sekeluarga. Alfatihah untuk roh bonda hamka.

IMCurtain said...

Hello all,

We would like to invite you to promote your blog on our blogosphere. It has similar functions as Innit and Digg. Totally free!

Join now: Malaysian Blogger [Blogger's Meeting Point]

Malaysia Boleh!

alfindani said...

Salaam.
Aku tak tau samaada nak nangis or nak gelak baca entry ko kali ni Hamka.. heh!
-Abu Muhammad-

Nor said...

Salam Takziah..

metalrizca said...

salam takziah..

semoga roh nyer dicucuri rahmat,
dan ditempatkan bersama orang2 yang soleh dan solehah..

amin..

Cermin said...

Sedih baca entry kali nih. Menangis aku.. uhuhu.. tapi taktau nak lap air idung kat sapa? (bujang lagi..).. dalam aku duk menangis baca entry kali nih, aku gelak jgak dalam duk menangis nih..

TAKZIAH... AL FATIHAH...

p/s: Bapak borek, anak rintik... hang jgnlah nikah lagi... tapi kalo dah jodoh... hang pom suka kan???

Anonymous said...

Salam..

takziah buat Hamka.. just nak tanya.. ada tak tanda-tanda atau mimpi-mimpi sebelum arwah ibu pergi, mungkin adik beradik yang lain pun ada yang boleh share sama.

-anon yang baik -ahak!

atap_aje said...

hidayat...

semoga allah redha

Syahril Said said...

Salam.

Takziah daripada saya ubtuk saudara Hamka.

tagskie said...

hi.. just dropping by here... have a nice day! http://kantahanan.blogspot.com/

Blogger Ini Tidak Mahu Dikenali said...

alhamdulillah.

itu lah, doa anak2 dan amal penting. ada anak2 mcm family korang, sure ur mama rasa happy untuk terus ke kehidupan abadi.

aishah_conteng_je said...

eh..kalau dapat suami suka nangis..saya suka!

Anonymous said...

slm, takziah... pkara yg apling sy takuti, allah mengambil kembali nikmat terbesar dlm hidupku- MY MUMMY. smga allah pjgkn umur mi hingga ak smpt mbls jasanya...

-mel-
mellissa

bakalmayat said...

Kisah yang dimaksudkan oleh abg hamka mungkin ada kat blog ku. Mungkin ada kaitan..

Anonymous said...

nile first time hamba komen entri dlm blog. selame ni nak gak try, tp blum dpt hidayat. huhuhu...
semoga ALLAH merahmati roh ibunda tuan hamba. hamba harap, ahamba dapat mengimami solat jenazah untuk mak n bapak hamba nanti.
InsyaALLAH!!!

Nasir_Penang said...

semoga di cucuri rahmat dan berada di kalangan orang beriman.....takziah buat saudaraku...tabahkan diri......dunua ini semunya sementara

Maimi Mat Khairi said...

mntak izin copy artikel nie.. :D

hamba Allah said...

salam hamka,
takziah.....semoga rohnya di tempatkan bersamaorang 2 beriman.... ameen....
mmg buat kan aku menitis air mata sambil tersenyum....
aku rindu mak aku......
sayang mak....

Mizz Fatieya said...
This comment has been removed by the author.
Hamka said...

Terima kasih korang semua yang sudi berdoa, dan beralfatihah...

Terima kasih..

Ok, aku tak sempat nak jawab semua komen, jadi aku jawab mana yang patut di jawab sahaja:

----------
aishah_conteng_je

patutlah bini aku biarkan sahaja aku lap hingus kat bahu dia, rupanya aku macho berganda.

-----------
Abu Zuhair

Mati dalam Negara merdeka, tidaklah sesedih mati sebelum merdeka.., (dah tulis dalam entry : apa itu merdeka?)

Kirim salam kat zuhair

-----------
famia

kesian kau sebab kesat hingus kat baju sendiri.., bila nak kahwin?

----------
Bakalmayat

Hadith no satu itu betul.., tapi hadith no 2 tu bukan yang itu, apa apapun terima kasih banyak banyak

------------
Anonymous

Macam mana bahu-bahu yang sudi nak sudikan diri, kau tiada nama..

-----------
Anonymous yang berkata :tak pe hamka...pas ni mak aku pun kau boleh panggil mak

Maksud kau?, kau nak aku bersalama dengan mak kau tanpa batalkan wudhu?

-------------
capoeira

nenek kau, kelakar orangnya..

--------------
azharjaafar

supermanpun akan jadi mayat..

----------------
Serikandicinta

Sampai masa, aku ke sana jua, boleh jumpa mak aku..

-----------
bareessence

:)

--------------
aku hamba

bila kita nangis, ada orang pujuk, tepuk tepuk belakang, gosong gosok bahu, memang best.., paling best, lap hingus kat bahu orang..

------------
alfindani

gelak jangan, menangispun jangan, just call you mother and say i love u..,

-----------
Cermin

Kalau bertemu jodoh.., terfikir nanti, malam malam, bini aku nak lap hingus dia kat bahu siapa?

-------------
-anon yang baik –

Kau Tanya macam wartawan metro daa..

Aku dah banyak mimpi buruk sejak kecik, adik mati, kakak mati, Mj mati, superman mati, aku sendiri mati, dan macam macam lagi, tapi mimpi tak betul, semua yang aku mimpi mati tak mati, sebaliknya yang aku mimpi hidup pulak yang mati, kucing aku mati, nenek aku mati, road tak mati, mak aku mati..
Maka soalan macam wartawan metro ni, kalau ada pun yang selari dengan kejadian, aku rahsiakan sahaja..

Ps: Ada ketentuan Allah, adik aku yang belajar bertahun tahun kat mesir tak balik balik, tahun ni cuti dan dapat beraya dengan mak aku, dan dapat memeluk mak aku yang masih panas(baru mati- sebab beliau antara orang pertama di tempat kejadian)

------------
Mellissa
Allah akan ambil juga..

-------------
Maimi Mat Khairi

Nak copy?, Boleh.., : )

Anonymous said...

syahdu la entri ni ...

Hasbullah Salih said...
This comment has been removed by the author.
Hasbullah Salih said...

takziah dan semuga Allah merahmati arwah ibumu hamka...

welcome back

LiFe Is BeAuTifUl LyRiC said...

salam takziah..

entry sedih jadi lawak la pulak..sengeh mok cik sorang2 dpn pc..

Anonymous said...

sy ada citer ttg sejadah duduk dlm solat.
Lawati http://alya-diyanah.blogspot.com

Samwan said...

Salam,

Innalillah....
DaripadaNYA kita datang dan kepadaNYA kita kembali.

Semoga arwah dicucuri rahmat. Al-Fatihah.

Bagi yang hidup, teruskan perjuang.

Wassalam.

eksp said...

aku teringat arwah ayah aku la pulak bila baca posting ko nih hamka...

bila la pulak turn kita eh?

huhu...

Anonymous said...

Hurm, semua orang sedih.
Aku speechless.
Sayang mak. Sayang sangat2.
Tapi, ayah dah putuskan hubungan
dengan aku sebab panas baran
dan kedegilannya.
Well, aku ni kambing hitam dalam
famili kot.
Hurm, bro Hamka.
Aku sedih ke ek kalau ayah aku,
mati nanti?
Aku sangat benci dia sekarang.

- Pontianak Degil -

Anonymous said...

salam tuan punya blog
salam takziah dari kami sekeluarga

INALLAH HAMA'AS SOBIRIN....

ALLAH tetap bersama orang2 yang sabar

terima kasih atas ingatan.

wassalam

Hanisumayyah said...

Alhamdulillah teratur jer sblm arwah meninggal, kira sempatlah adik beradik dan saudara mara Hamka bermaafan dgn arwah masa raya sblm dia menjadi mayat sebab ada 7 hari dia menyambut syawal...harap mati kita nanti pun allah aturkan cara yang elok...

Saya teringat entry tercekik tulang...yg mak Hamka banyak pakai gelang emas..agaknya semua dah disedekahkan ya?

Takziah dan semoga maknya dicucuri rahmat...

hanisumayyah

Ayam goreng said...

Assalammualaikum..
takziah bro,

impian ibu ayah,amanah ibu ayah...owez keep in my mind~

bro hamka,orang yg mudah menanges,lembut hatinya....~_6

abu said...

Salam,
dear Pontia Degil...ko tak bole benci itu macam sama ayah..pada pendapatan aku, ko belum lg kawin..nanti ko kawin ko akan tahu walau mcm mana pun ko marah anak ko...mlm aje mesti dlm sanubari ko bermonolog 'actually aku sayang anak aku' dgn linangan airmata...aku harap ko ubah paradigma tu...cubalah berbaik sangka...(meminjam kata-kata empunya blog)..asbab dia ada ko ada...semoga ko sentiasa dlm lindungan dan rahmat Allah..
(maafkan aku, aku terkesan dgn tulisan ko td...dan aku ada 5anak,4rotan ada dlm rumah-rotan kat betis dia aje...aku sayang anak aku) doanya dia jd daie/hafiz/hafizah...Allah huakbar...doakan aku.

p/s: teringat kata org alim...ulamak mesti dimuliakan,org tua dihormati,anak-anak dikasihi...

ryina ikhwan said...

jangan benci mak ayah kita walau mereka buat salah dan benci kita... mungkin mereka betul2 benci kita mungkin juga kita je perasan dibenci. Mintalah ampun selagi mana mereka masih hidup walau mereka mungkin tak nak tengok muka kita... kita tetap anak mereka dan jasa mereka (walau mungkin cuma wat proses anak je... opps.. tapi kita tetap anak mereka, dan hukumnya kita wajib sayang dan jaga kebajikam mereka... sorry, bukan nak mengajar sesiapa... tetapi bagi aku yang sudah lama yatim piatu, hingga kini masih teringat2 beberapa insiden yg membuat aku terfikir, kecil hatikah arwah bapaku bila aku menyindir dengan niat bergurau, kecil hatikah arwah ibuku bila suatu hari aku terlepas cakap sedangkan org yg ku maksudkan bukan ibuku, tetapi ibu ku merasa kata-kataku ditujukan kepadanya... sememangnya ibu berkecil hati tetapi aku yang baru tahu, belum sempat meminta maaf secara khusus ttg kejadian itu... kejadian itu berlaku beberapa th sebelum ibu aku meninggal, tp aku tak dapat lupakan sehingga kini.... jd kpd sesiapa yg masih ada mak, ada ayah... walau untuk bergurau dan suka2 berhati2lah, kalau tidak jadi mcm aku...

Hamka said...

- Pontianak Degil –

Aku bukan ustaz, jadi aku benarkan diri aku bagi 'nasihat' guna pelbagai sumber..

Bebarapa tahun yang lepas, aku tengok filem “kabi kushyi kabi gham” yang bermaksud, “kadang kadang bahagia, kadang kadang derita”

Aku tengok dengan bini aku, dan memang best tengok movie hindi dengan perempuan yang mudah nangis, nanti mesti dia akan peluk kita dan lap hingus dia kat bahu kita..

Cerita tentang shahrukhan anak pungut, ayah pungut dia adalah Amita Bachan, ayah sayang gila kat anak, dan syahrukhan anak yang sayang gila kat bapak angkat dia ni..

Satu hari, shahrukhan jatuh cinta dengan gadis yang bapak dia tak berkenan dan kahwin senyap senyap, lalu bapak dia buang dia dari keluraga, tak mengaku anak, dan ungkit kau tu anak pungut..

Panjang cerita, pendek cerita..

Masa nenek Shahrukhan mati, mereka jumpa balik, dan syahrukahn mintak maaf kat bapak dia, bapak diapun maafkan dia..

Bapa dia cakap, dia menyesal sebab halau anak dia dulu, tapi ego seorang bapak tak kan pergi pujuk anak kerana itu akan buat anak jadi bongkak.., dan ayah akan jatuh maruah.., maka anaklah kena minta maaf sebab maruah anak tak kan jatuh jika mintak maaf malahan maruah anak akan naik..

So, wahai engkau puntianak degil, kau kena mengalah.., bapak kau suruh kau pakai tudung labuh, kau tak nak, bapak kau bagi ceramah sikit, kau terasa dan terus cakap kurang ajar, lepas tu pulak, dah kau cakap kurang ajar, bapak kau pulak terasa lalu ‘buang’ kau..,

siapa yang menang? Syaitan yang menang sebab Berjaya pisahkan hubungan anak beranak..

Nabi cakap, lepas taat pada mak, kau kena taat jugak pada ayah, kerana selepas tiga pintu shurga ada pada mak, satu pintu shurga juga ada pada ayah kau.. apatah lagi kau masih bujang.

Lagipun ayah mana tak bangga anak dia ikut cakap dia, bila kau tak dengar cakap dia, dia terasa, merajuk, memang buruk orang tua merajuk, tapi lagi buruk orang yang turut merajuk dengan orang tua yang merajuk.., lepas tu kau boleh bangga pulak sebab derhaka pada orang tua,, nasib baik kau bukan puntianak betul, kalau tak aku cabut paku belakang tengkuk kau dan paku dada kau!

Ok, dia nak kau pakai tudung labuh, kau pakai jerr, pakai depan dia sahajapun takpe, sebab dia bukan hidup lama jika kira dari segi firtah, belum kira dari segi statistic jalan raya dan penyakit kritikal terkini, maka masa dia hidup nilah nak buat baik kat ayah..

(Tapi tak ikhlas lah aku pakai tudung labuh depan ayah aku jer?)

Taat perinth ayah juga adalah taat perintah Allah, dah ayah nak kau pakai tudung labuh, kau pakai jelah, lagi bagus tiap kali kau jumpa dia kau pakai pakaian sembahyang..

Sudahlah, ayah kau sorang tu jer dalam dunia, jangan cerita keburukkan dia, masa kau kecik dia basuh berak kau, beli mainan dan baju, bagi kau makan, lepas tu bila besar dia suruh kau pakai tudung labuh kau terus gaduh?

Dah lah tu.., kau orang muda, ada prinsip, tapi buanglah prinsip bila melibatkan hati orang tua,

dulu aku rock, rambut panjang, tapi bila mak aku suruh potong, aku potong..

Sekarang aku boleh simpan rambung panjang macam puntianak jika aku nak sebab mak aku dah mati..

Woha!

Ps: buanglah paku kat tengkuk, dan menjelmalah jadi perempuan yang cantik di mata ayah kau, lepas dia mati, nak jadi puntianak harum sundal malam pun, lantaklah!

Anonymous said...

SALAM takziah BUAT TUAN DAN KUARGA

salam TAHNIAH karna tuan dan kuarga menjadi anak yg 'menjadi'(urus, jenazah mak sendiri)...alhamdulillah
do'akan aku dpt buat bende yg sama pada kedua2 ibubapaku yg sudah uzur kini...

salam LEBARAN...sempat lagi harini 18 syawal..maaf dzohir bathin


p/s: aku minta pindah ke semenanjung dr sabah pun dgn niat(dan alasan aku tulis dlm surat rayuan pindah) ialah ketrana kedua2 org tuaku dah uzur...doakan aku laksanakan apa yg aku tulis...amin ya robbal a'lamiin

najmussobah

najmussobah said...

SALAM takziah BUAT TUAN DAN KUARGA

salam TAHNIAH karna tuan dan kuarga menjadi anak yg 'menjadi'(urus, jenazah mak sendiri)...alhamdulillah
do'akan aku dpt buat bende yg sama pada kedua2 ibubapaku yg sudah uzur kini...

salam LEBARAN...sempat lagi harini 18 syawal..maaf dzohir bathin


p/s: aku minta pindah ke semenanjung dr sabah pun dgn niat(dan alasan aku tulis dlm surat rayuan pindah) ialah ketrana kedua2 org tuaku dah uzur...doakan aku laksanakan apa yg aku tulis...amin ya robbal a'lamiin

Anonymous said...

salam ziarah..takziah buat saudara hamka..semoga roh ibu saudara dicucuri rahmat dan tergolong dalam ahli syurga..

Ibnu Mutalib said...

salam...
errr,rata2 org baca blog ni bkali2..
bro hamka ada letak apa2 ubat ke kt comp tu?? Takpela.. yg penting solat tak tinggal.

charisteas86 said...

ayahku selalu..memarahi aku..sebab aku x boleh nangis..kuangkuang..takziah tuan hamka..

Amin007 said...

Dan aku pulak selamba pergi ke surau pinjam sejadah tapi tersenyum kambing bila AJK cakap, solat mayat mana pakai sejadah?…, ye tak ye jugak.., errr, kalau begitu pinjam sejadah untuk tutup keranda sahajalah bang..

Ps: Orang lelaki jika nak menangis, menangislah di atas sejadah..
=====================================

ooo, jadi apa yang aku faham sejadah untuk solat selain solat jenazah. tujuannya supaya selesa meletakkan dahi atas tempat solat.

bab menangis ni susah sikit laa. nak kena ada feel baru boleh nangis laa. kalau sedih boleh tak?

takde orang ajar aku cara-cara nak menangis siap ada lirik :D

::sYieQo:: said...

aku still ade mak n abah lg...aku takot nk bayang kn hidup xde diorg nnt...skrg ni klau aku ssh mesti diorg sentiasa ada nk peluk n tenang kan aku...aku harap aku yg mati dulu sebelum diorg sbb aku x sanggup hilang diorg...tp xkan laa diorg pulak sanggup nk hilang aku plak kn...adeh~ xpe laa..ajal maut d tangan Allah (^_^) jgn sedih2 k..nnt mak kau pn sedih jugak...

Hamka said...

Hasbullah Salih

Welcome to the world...

-------------
LiFe Is BeAuTifUl LyRiC

Mokcik tak sengih sorang sorang.., malaikat mauat 40 kali sehari datang ziarah..

-----------
Samwan

Terima kasih

------------
eksp

turn yang tiada u turn.. oh

-----------
Hanisumayyah

Sebulan sebelum meninggal, ada ahli keluarga yang mengalami masalah ekonomi.., mak banyak tolong dia dengan emas di badan..

--------------
Ayam goreng

Selembut ayam goreng yang baru di goreng

--------------
abu

ada hadith Nabi tak mengaku ummat mereka yang tak muliakan ibu bapa..
(lain kali aku tulis)

-------------
Najmussobah

Niat yang baik, semoga Allah terima..

--------------
Ibnu Mutalib

jaga solat.., terjagalah ahklak..

-----------
charisteas86

: )

-------------
Amin 007

Pakai minyak angin cap kapak..

Pesan Abu bakar RA, jika tak boleh menangis, pura puralah menangis.., (sewaktu tahjjud)

--------------
::sYieQo::

Allah sedang uji ayah aku sekarang.., semoga ayah aku tabah..

Luqiem said...

Salam Takziah buat Bro Hamka sekeluarga...

"Dari Allah Kita Datang, Kepada Allah Kita Kembali..."

cik farahana said...

hamka, baca tulisan saudara je saya menangis..

banyak pengajaran..
tapi nk tnya..takpe ke cium dahi mayat yang bukan muhrim..
t.q

neem said...

takziah

awangsulung said...

ish sedeh...engat mase atok aku pergi, ku ikot sampai kubur..aku tanye mak "mak kenapa dieorang tanam atok, atok boleh tumbuh balik tak?"... kalaulah atok macam pokok...air mata meleleh lagi...allfatehah...takziah.

vanjenazah said...

salam hamka

nama kita berbeza tapi tugas kita sama

marilah kita ingat mengingati

bakalmayat said...

Doa berguna di sini.

Bang Bag Boom said...

Takziah pada Abg Hamka dan seluruh keluarga... Moga Allah tempatkan Ibu saudara dikalangan org-org beriman.

shedah said...

Salam...takziah buat saudara hamka..
Sedih sgt entri kali ni..Al-fatihah, semoga roh ibu dicucuri rahmat .Amin.

p/s: Aku ade sorg kwn lelaki. Dia menuntut di U. Kalau mak die dah lame x kol die , die akan cari aku dan cerita perihal mak die x kol, sambil menangis cam pompuan pastu ckp mak die x pedulikan die lg.Salah ke die menangis??haha..time die nangis, aku dah tegelak beguling2.(almaklum,kwn aku tu dah x de abah, and berjiwa sentimental cikit).(Time aku study dulu klo mak aku dah lame x kol, aku akan buat kejutan dengan balik ke umh jumpa die dan cakap , "mak, kakak dah x de wit.kehkehkeh".

mawardi said...

teringat mak kat rumah..

lama lagi nak cuti..waaaaaaa

Lelaki dari arah timur said...

Salam takziah Hamka.. ker salam tahniah?

Kalau kau doa dlm tahajjud atau sebelum buat ziarah atau semasa khuruj.. kau doa khusus utk aku supaya dipilih Allah khuruj 4 bulan secepat mungkin.

sebut shj si Lelaki dari arah timur. Woha!

Lelaki dari arah timur said...

Salah seorang pemuda yg dirahmati Allah sebaik2 naungan Allah di hari Kiamat di antaranya seorang pemuda yg bersunyi diri dan menangis bertaubat semata2 kerana Allah.

Ada dua titisan yg Allah suka, titsan air mata yg menangis krn Allah dan titisan darah di jln Allah.

Aku hanya pandai tulis saja, doakan aku supaya dapat beramal, supaya malaikat pula mendoakan kau. He.

..

syahbandar87 said...

salam..takziah bwt hamka..teruskan berjuang

Nadila said...

Takziah. Tapi patutnye aku ucap tahniah. Sebab orang yang memandang kehilangan itu sebagai rahmat dan kasih sayang Allah adalah mereka yang sabar.

anamunawwarah said...

salaam~

pakcik hamka...
adehh sy tau entri ni sepatutnya sedih tapi sy byk kali tergelak kuat...huhu

pakcik sy harap kita semua mati dalam khusnul khatimah...ameen

salam takziah dari saya pakcik.
alfatihah utk nenek~

eh boleh ke sy panggil nenek?
=)

Anonymous said...

salam..

Buat Hamka...

Dan buat seorang perindu
Penantian hanyalah waktu
Di kamus hatiku tiada istilah jemu
Oh..

Hentikanlah saja jenaka bermadah
Biasa terlalu sering ku dengar
Ceritera cinta tiada berubah
Hanya mimpi yang indah
Akhirnya nanti kecewa

jenaka bermadah antara nya
''Ada orang usik aku, :"Abang kau dah kahwin dua, kau bila lagi?"

''Aku kata, aku tak boleh langkah bendul.., lalu menjeling ke arah ayah aku, dan lagu ‘ayahku kahwin lagi’ pun terngiang..''

''sempat berpesan pada adik aku, kenapa tak pakai baju mak, dan cakap kat ayah waktu nak tidur, “malam ni saya uzur..”

hmm.. sedih sangat,
kenapa belum pun hilang merah di kuburan soal pengganti kepada ayah menjadi gurau-gurauan..

''Kadang kadang isteri aku cemburu dan fikir aku ada perempuan lain, lalu aku kata, abang masih setia, sebagai bukti, cuna kira tulang rusuk abang, masih kurang hanya satu..''

: )

sekurang-kurangnya Hamka ada bahu untuk hingus dikesat-kesat, so ayahanda macammana..?
remuk rendam...
sunyi sepi...
dalam diam...

-teruk taw ..wawa wawa

-akak Sally

van qif said...

Salam Takziah buat abang Hamka sekeluarga semoga dapat kesabaran...Encik superman masih menangis ke?

Ann said...

takziah atas khilangan ibu tcinta, smg rohnye dicucuri rahmat..

org kita mmg suka anggap cmtu, tmsuk ak la kot wpun lum pnh tgk mayat..

kejap2 sedih kejap2 gelak bila baca...tp kehilangan org tsyg lgi2 ibu tcinta, mmg sedih la...wpun ak lom alami lg, cuma pnh mimpi jer dulu2, dh wat ak sgt2 sedih dn risau.. byk lg jasa diorang yg lum tbalas, n mybe takkn tblas smp bila2

Abdullah said...

As'kum.....
Takziah diucapkan...
Semoga roh ibu saudara berbahagia di alam yang kekal abadi...
kita semua akan kesana bila-bila masa dari sekarang...

p/s:minta maaf...tolong jgn buat 'lawak' apabila bercerita tentang kematian...apatah lagi kematian ahli keluarga saudara sendiri...

Lelaki dari arah timur said...

Disebabkan kau ni jenis cool, aku hadiahkan korus lagu Dosa - Repoeblic Patah Hati band.

Pantaskah aku ini,
Jadi Penghuni Syurga..
Sedangkanku.. banyak dosa.

Ulang korus, sampai jadi mayat. Woha!

http://www.youtube.com/watch?v=w_3HhxMu-eA

Penting: Islah diri dgn mujahadah.

Lelaki dari arah timur said...

Er..mujahadah(ikut sunnah).

Anonymous said...

Salam..ishh speechless aku..tak tau nak ucap takziah ke ( pasal mak ko dah meninggal ) atau tahniah ( pasal bole buat aku gelak ngan lawak ko masa aku tgh sedih ni )..mmm ko pilih lah mana2 satu ye...

Anonymous said...

Salam..ishh speechless aku..tak tau nak ucap takziah ke ( pasal mak ko dah meninggal ) atau tahniah ( pasal bole buat aku gelak ngan lawak ko masa aku tgh sedih ni )..mmm ko pilih lah mana2 satu ye...

...antikapel... said...

salam...
takziah ya...
smoga roh ibu hamka dicucuri rahmat ALLAH...
smoga ALLAH mengampunkan dosa2 arwah...


p/s:mak...aku sayang mak!

tal8497 said...

salam takziah..
mak aku masih ada..tp ayah aku dh sethn lbih pergi..( arwah ayah aku pergi 29 ramadhan 1429=29 September 2008)..
tp yg agak menyedihkan aku x pernah rapat dgn ayah aku sepanjang hayatnya..( aku x reti nk rapat sbnarnya, kebanyakkan adik-beradik aku pun sama kecuali 2 org kakak n adik2 aku)..
smpai satu tahap ayah aku pernah ckp kat mak aku, kalau mak aku yg jadi mayat dulu, apakah anak2 akan jaga ayah dia..erm..

p/s :jd..berbuat baiklah kpd kedua ibu bapa sementara mereka masih bernyawa..

lelaki x blh menangis??
aku no comment..ms arwah ayah aku meninggal, aku x menitiskan setitis air mata pun dpn 'public'. ms tu hanya 2 org yg x menangis, aku n abang aku..bkn ego tp aku mmg x reti nk menangis dpn org..aku hanya menangis sorang2 diri aku kat tmpt yg sunyi,huh... tp letih/ sakit bile kita tahan air mata dari jatuh..jd menangislah anda jika situasi memerlukan kita menangis..

p/s: w/pun abang aku x menangis dpn org ramai, aku nmpk air mata abg aku jatuh ms dia termenung sorang2 kat belakang rumah..dan tanpa aku sedar, air mata aku turut jatuh..

Bakal Mayat Anytime said...

TAKZIAH...

SEMOGA ARWAH IBU BRO DIGOLONGKAN BERSAMA DGN AHLI SYURGA...

BRO HAMKA,
KEMATIAN ADALAH PERINGATAN
BUAT KITA SEMUA...SUPAYA BERTAMBAH-TAMBAH LAGI RASA RISAU BIMBANG TENTANG KEADAAN IMAN & AMAL KITA...
JANGAN BIARKAN IA BERLALU BEGITU SAJA...APATAH LAGI DIBUAT SEBAGAI BAHAN LAWAK JENAKA...

dkama said...

Dari Allah ia datang dan kepada Allah ia kembali... Semoga rohnya dirahmati Allah... Takziah buat Hamka Sekeluarga... Doakan aku jadi mayat yang best nanti... PEACE...

Hamka said...

--------
Luqiem

Doa itu bukan setakat untuk yang mati sahaja, cederapun boleh pakai.., kan?

--------------
cik farahana

dahi mayat bukan muhrim, tak yahlah cium..

-----------
neem
.
Terima kasih

-------------
Awangsulung

Alfatihah untuk atuk..

----------------
Vanjenazah

: )

------------
Bakalmayat

: )

--------------
Bang Bag Boom

Amin..

------------
Shedah

Ok, cukup kejutan macam tu, jangan lebih lebih pulak kejutan..

------------
Mawardi

Telephone pun boleh..

-------------
Lelaki dari arah timur

Aku doa semua lelaki dari arah timur, selatan, utara dan barat..

---------------
syahbandar87

menghantar mayat ke kubur adalah sisa perjuangan..

------------
Nadila

Hmm..

------------
anamunawwarah

panggil ‘mak’ pun boleh..

--------
-akak Sally

Semalam aku bermimpi jumpa arwah mak, suci bersih wajahnya, dan dalam mimpi itu aku menangis…

---------
van qif

krypton kuat sangat auranya..

-----------
Ann

Jasa dia ‘menerang’ pun tak mampu nak balas..

-----------
Abdullah

Aku cuba!

---------------
...antikapel...

Di luar sana , ada juga ibu yang membuang MAYAT anaknya…

---------
tal8497

menangis di benarkan dalam islam kepada si mayat, yang tidak boleh adalah meratapi..
maka, selamat menangis semua lelaki

------------
Bakal Mayat Anytime

Semalam, aku tidur di masjid, dan semalam, aku jumpa arwah ibu dalam mimpi.., dia senyum tengok aku, aku menangis tak terkata apa-apa.., lepas tu ada kejadia yang agak kelakar dalam mimpi itu, iaitu ..(takpelah, sebab ada unsur lawak, tak jadi nak cerita)

------------
Dkama

Mayat yang best? Ulat selalu cakap, mayat adalah best di makan begitu sahaja..

mat cheras said...

Takziah la beb.

aku suka lu punya kisah2 kat lu punya bolg ni.
kisah kali ni sedih gak pasal kematian tapi lu buat lawak lak..

aku ingat la bab2 mati nie kita tak yah la buat lawak..dah byk benda kita dah kita buat lawak..

tang bab2 mati nie aku tak leh la buat lawak..tak pun aku diam aje..perkara besar beb!!

-И α Ě ɨ Ľ α- said...

assalamulaikum, ini entry baru yg sy sgt terharu..

(sume terharu bile aku bace blog en. mayat nih)

sgt sedih bile dgr berita nih, dan semoga Arwah ibu en.hamka dicucuri Rahmat, Al-fatihah..

aku sllu je lawan ckp mak :(
emakk........

ps; dlm masa ko tulis blog nih en.hamka, masih boleh melakar jenaka... :)

-И α Ě ɨ Ľ α- said...

Ibu bergenang air mataku
Terbayang wajahmu yang redup sayu
Kudusnya kasih yang engkau hamparkan
Bagaikan laut yang tak bertepian..

ITU LAGU NASYID DR ae-man..

-----------------------------

en. hamka sy nk nyanyi siket..
hayati yerpp.. hope x hujan eheh


Engkau yang aku rindu
Engkau bertakhta di hatiku

Segalanya hanya tinggal kenangan
Pergi seorang insan yang amatku sayang
Limpahan kasih sayangmu selautan rinduku
Yang pasti kau takkan kembali

Ya Tuhanku
Tabahkanlah menghadapi
dugaan-Mu

Rahmatilah...Oh ibu
Seharum semerbak kasturi
Sedingin air di kali
Curahan kasih suci yang kau beri
Selamatlah ibu di sana mengadap
Allah Yang Esa
Doaku agar engkau bahagia

Engkaulah permata hati
Mendidik mengasuh kami
Bertarung nyawa demi kasih suci

Sungguh murni hati ibu
Menempuh onak berliku
Peritmu tiada siapa yang tahu

-far east-nasyid best!

Peluncur Islam said...

x salah...

.: ainulyaqeen :. said...

Salam Saudara Hamka..

Takziah atas pemergian ibunda tercinta.. saya doakan rohnya bersama orang beriman dan beramal soleh.

dalam sedih kelakar jugak baca kisah ngko nie.. ni pun kelakar gak.. "sebab semua orang gali kubur tak pakai selipar, mereka pangai cangkul.."

p/s; aku berpisah ngan arwah mak aku dah hampir setahun 4 bulan.

Hamka said...

mat cheras

macam mana lawakpun, mayat tetap tak gelak..

------------
-И α Ě ɨ Ľ α-

Dah lah tu, hujan dah turun..

-----------------
Peluncur Islam
:)

--------------
.: ainulyaqeen :.

Sekarang balik kampong sudah kurang serinya.., tapi takpe, kubur tak jauh dari rumah, bolehlah aku ‘jumpa’ mak..

semut said...

sedihnyer :(
tapi kenapa penulisnye menulis mcm happy sakan :(

Ya Alalh, panjangkanlah usia mak dan ayah aku... :(
aku masih memerlukan mereka lagi..
aku tak mampu hidup tanpa mereka.. aminnn...

wan hashim said...

alo bro... gua nak share sket pasal tajuk tuh.(salahkah laki nangis?)

Orang yg paling byk berserah diri, yg paling agung, paling rajin ibadah dan paling takut pada Allah, adalah Rasulullah SAW. ketika puteranya yg bernama Ibrahim meninggal dunia, Baginda SAW mmg benar2 bersedih, namun tetap redha dengan keputusan Allah. Ertinya, baginda SAW menggabungkan antara duka dan sabar. Baginda SAW bersabda : "Mata memang menangis dan hati mmg bersedih menghadapi kenyataan seperti ini. Namun demikian, kita tidak dibenarkan mengucapkan sesuatu melainkan hanya mengucapkan apa apa yg diredhai Allah. Sungguh perpisahan denganmu, wahai Ibrahim, membuat kami semua bersedih!" (Hadith riwayat Bukhari(1280) dan Muslim (5978).

oleh itu Ibn Taimiyyah berkata: Rasulullah SAW menggabungkan antara sabar dan duka.

SO bro,contoh terbaik dah ada. hanya berkongsi..

pathtoshare.blogspot.com

Anonymous said...

~nazlin~
salam...
dah lama aku bace blog cik hamka ni. tp baru ni nak comment sket.hi3...
trime kasih coz dah byk bagi aku panduan dlm hidup ni.isk3..
rase nak nyanyi sentimental la plak...
woha!

Anonymous said...

~nazlin~
salam...
dah lama aku bace blog cik hamka ni. tp baru ni nak comment sket.hi3...
trime kasih coz dah byk bagi aku panduan dlm hidup ni.isk3..
rase nak nyanyi sentimental la plak...
woha!

Anonymous said...

Salam saudara hamka...
Dah lama rasanya sy x baca artikel yg boleh bt sy menangis n ketawa...
Sedih sangat sy baca...
Semoga roh mak saudara di cucuri rahmat...
Air mata x mampu behenti mengalir lg...

-eya-

LiLacFlA said...

takziah.... smoga tergolong lam ahli syurga.

pokcik, kamu mang tahu buat aku ketawa dalam nanges.

amieaffriza said...

takziah..setiap yg bermula pasti ade akhirnyer..


~~bertuah isteri kamu dapat suami yg kelakar seperti kamu..dan juga bertuah kamu sbb dpt isteri yg ade waktu 'sedih' kamu...hargai dia..=)

Mat Rapi said...

aku juga menangis mengenangkan dosa lampau yang menimbun...

dan aku lagi la nak menangis mengenangkan masih adakah ruang untuk aku untuk menimbunkan pahala


putat-

Kasapsky said...

Assalamualaikum Bro. Salam takziah. Bersabar. Everything dah takdir Allah. Hidup ini hanyalah sementara, Akhirat jua kekal selamanya.(tiap2 minggu kita dgr masa khutbah jumaat). Pasal isi post ini yg saudara bincangkan kalo xsilap saya berkenaan mati dalam "husnul khatimah", xsure ejaan dia dlm rumi camane. iaitu saat2 masa penentu semasa mati. Nabi Muhammad s.w.t ada berkata masa saat kematian akan datang Iblis laknatullah ni utk kali terakhir nak sesatkan si mati. Kire cam final la. Penentu samaada si pulan tu betul2 beriman pada Allah atau tidak. Tak kirala masa dia hidup semayang semua xtinggal, tapi bila saat2 akhir dia kufur dan xberiman pada Allah, dia akan tetap kufur selamanya. Tapi mungkin masa hidup si pulan ni buat dosa, bila nak mati dia tetap beriman. Si pulan ni tetap jugak dihukum dan diseksa tapi akhirnya Allah janjikan dimasukan ke syurga kerana si pulan ni masih beriman pada Allah. Kekadang manusia ni dibibir sahaja mengaku yang Allah itu maha esa, tapi dihati tidak. ada jugak doa ditinggalkan oleh nabi utk mati dalam iman. Doa itu berbunyi begini "Ya Allah, hidupkan kami dengan iman,matikan kami dalam iman, serta masukan kami ke dalam syurga bersama-sama iman. ya Allah, ampunilah segala dosa kesalahan kami dan dosa-dosa kesalahan ibubapa kami, serta kasihanilah ibubapa kami sebagaimana mereka mengasihani kami semasa kecil. Ya Allah, akhirilah umur kami dengan kesudahan yang baik dan janganlah kiranya Engkau akhirkan umur kami dengan kesudahan yang tidak baik. Ya Allah, janganlah kiranya Engkau pesongkan iman kami sesudah Engkau kurniakan kepada kami petunjuk. Anugerahilah kami rahmat kerana Engkau sesungguhnya Engkau Maha Pengurnia". Diambil dlm buku kecil 100 doa2 amalan harian. harga 4 inggit je. Kekadang aku sedih jugak lihat betapa kemulian Allah, kita berkali2 suka buat salah, buat maksiat lepas tu mintak ampun dengan Allah. Tapi Allah tetap ampunkan dosa kita. Bila susah ingat Allah, bila senang lupa dan lalai. nauzubillah. Ini untuk peringatan bersama2 selaku umat Islam. Umat Islam skrg hanya tau makan dan kawin. Makan dan kawin. itu je. Tak pernah nak muhasabah diri dah muliakan Islam. walaupun kita tidak pandai berilmu dan bersyarah macam Alli pikir, sekurang-kurangnya kita jagala budi pekerti kita. Jaga percakapan, pemakaian, makan minum, tunjuk kat yg non muslim yg Islam itu Agama yg suci dan sempurna. InsyaAllah. Sori bro panjang pulak comment tapi salah satu jugak nak dapatkan pahala utk akhirat kelak. Nasihat menasihati sesama islam. Skrg zaman internet lagi senang, cuma taip je. Assalamualaikum.....

Anonymous said...

Salam....Saudara Hamka..mungkin belum terlambat saya ingin mengucapkan takziah...

Awak akan terasa kehilangan dan kesepian serta kerinduan terutama menjelangnya Syawal tahun depan ..PERCAYALAH..

Semoga tabah..

HaGiMaRu.

Anonymous said...

★anak tiada ibu..ada ayah★

bru nk komen.. masa arah cite kat lect n kekawan psl che dah xde, arah x ngis pn tp tersenyum ada,bukan tak sedih dan BKN WAT LAWAK PD KMATIAN cuma nk hiburkan diri sendiri.. kalu arh ngis time tu grnti kwn2 n lect brhati2 nk ckp ngan arah tkt hati arh trguris.. tapi lect tu blh tny bnyk2 n arh cita pulak bnyk2..
suka cite pasal che sbb puas hti dengan amalan che..n puas hati sbb dapat jd ank che..untg sgt mane2 mak yg mampu ajar ank sptmana mak ajar kami...
apa pun RINDU CHE sgt2..
da 2x mmpi che..huhu TT_TT
kalau ing kat che bca Quran dan zikir bnyk2.. alhamdulillah Allah tambahkan pahala kita disamping dapat sedekah pada CHE yang dah mniggal??
alfatihah.

★hamka's sis★

Hamka said...

semut

dalam sedih aku gembira juga, aku puas hati kerana waktu hayatnya aku sempat buat sehabis baik, ajak arwah melancong bersama, ajak keluar jemaah masturat, ajak arwah jalan-jalan, dan taat segala titah perintah, arwah cakap A, aku buat A...

Dari kawan kawan arwah mak, mereka cakap, mak selalu puji aku dan bini aku, (itu buat aku terharu) maka aku sedih sekejap sahaja, lepas tu aku teruskan hidup, dan ketawa pada benda benda yang kelakar..

Aku teringat, masa Nabi ada konflik dengan Aisyah, Nabi sedih dan duduk masjid 40 hari beriktikaf, wahyu pun takde untuk tenangkan Nabi..

Lepas tu saidina Umar datang dan cakap sesuatu yang agak kelakar,

Nabi tersenyum sehingga Nampak giginya yang bersinar..

Wallu’lam.

-------------
wan hashim

orang yang tak kenal kami adik beradik rasa pelik juga, siang tu kitaorang menangis, malam tu kitaorang gelak gelak pulak cerita kisah arwah mak yang lucu, dan kisah ayah dan lain lain..

----------------
~nazlin~

Lagu “nafisa” XPDC, sungguh sentimental...

-----------------
-eya-

Tiada bahu tempat lap hingus ke?

-------------
LiLacFlA

Ada orang bila sedih, kita buat lawak dan dia gelak..
Ada orang bila sedih, bila buat lawak, bertambah marah..
:)

-----------------
amieaffriza

ada orang cakap, kau memang pandai cari bini, sebenarnya, aku tak pandai, Allah yang bagi..
begitu jugak bini aku, bukan dia yang pandai cari laki, Allah yang bagi, kan?

Woha!

------------
Mat Rapi

Selagi belum jadi mayat, ruang sentiasa ada kerana dosa sebanyak manapun tak kan menutup ruang itu, chewah..

---------------
Kasapsky

Aku rasa macam dah pernah tulis bab ni, tapi lupa entry mana daa.., terima kasih ingatkan apa yang dah aku tulis sebab manusia mudah lupa..

----------------
HaGiMaRu.

Usahkan raya tahun depan, raya depawali ni pun aku dah rindu mak.., oh.., Aku rindu nasi dagang Mak..

------------
★anak tiada ibu..ada ayah★

Fisrt time orang komen ada symbol bintang, he he he, dik, abang kan masih ada, jomlah duduk rumah abang, boleh kawan dengan kakak ipar..

sabariah.noor said...

sy nk mtk kebenaran utk publish sebahagian entry ni utk dikongsi bersama2 org lain..boleh tak?

limaumaniss said...

aku baru balik dari menziarah mayat atok sedaraku...setelah 3 bulan beliau menginap di ICU...akhirnya dia pergi jua...

arnamee said...

Salam hamka.
awak tabah dan cool.
semoga jadi anak soleh dunia akhirat utk beliau.

al-fatihah.

carwashku said...

memang tak salah lah langkah aku kali ni...dah 15 tahun aku merantau dan akhirnya aku berjaya gak balik ke kg halaman aku...semua kerana niat dan doa aku untuk balik bersama ngan mak dan abah aku tumpang hayat mereka masih ada...jeles tengok adik2 sumua berkepit ngan mak dan abah je...ni la time utk aku bls jasa diaorg...well takziah aku ucapkan...aku akan cuba jadi setabah kau...(kalau aku juga akan mengalami pengalaman yg sama ngan kau utk mencium mayat org yg aku sayang kat dunia ni!!!)

Anonymous said...

salam..bapak br kluar icu-stabil tp mcm not so ok.tgh prepare mentally huhu..tbyg muka dia yg tggl tulang & kulit pun dh nangis cmana klu ALLAH dh ambik dia nntii...waaaaaaa....skrg tgh doa hubby yg khuruj 4 mth smpt balik middl of next mth jmp bapak.dh byk kali dia ajak bapak kluar tp ALLAH x pilih.masa ijtima' pun hubby ajak tp dia dh x kuat nk jln.

-petot-

Anonymous said...

salam

takziah hamka..

Hamka said...

sabariah.noor

boleh.., : )

----------
limaumaniss

Innalillah..

-----------
arnamee

al-fatihah.

------------
carwashku

ciumlah dahi mereka sewaktu masih panas..

-----------
-petot-

Ya, Allah, kau satukanlah mereka yang berpisah kerana ugama di shurgaMU kelak.. amin..

diary girl Ocean said...

semoga rohnya di cucuri rahmat..amin..

aizat said...

best baca story camni..
tak boring..
gua respek lu brader..
aku pon raser dah lama x doakan mak aku yg dah jadi mayat tu..
bila la aku nak jadik mayat nih..
asek orang lain jer..

walat gurl said...

cekal sungguh kau menaip di saat mcm tu
rase2..da bergelen da kan air mata tu kuar
agak2 aku,jatuh da ke keyboard
pa tu ade istri pulak untuk ngadu
woa.....
nk kawen....

aizat said...

la..
knp x bagitau nak kawen..byk abg2 kat sini yg bujang..hohoho..

Mayat Terbujur Telah Dikafan
Dibawa Pergi Sanak Saudara
Di Kubur Tempat Akhir Pesanan
Tinggal Di Dalam Gelap Gelita

Ya Tuhan Ya Allah Ya Rahmat Ampuni Kami (2x)

Talqin Dibaca Ingatan Diberi
Kepada Semua Yang Hidup Lagi
Jadikan Tauladan Kesedaran Diri
Kubur Yang Sempit Siksa Sekali

lagu asal : puteri islam
nyanyian semula : hijjaz

lagu ni aku first dgr masa hari mak aku jadi mayat..
masa tu aku otw blik kg pi umah dier..mau x syahdu..
sampai sekang aku terus suka lagu ni..
kalo korang nak download klik sini
bit.ly/2NkupB
ni lirik dier..
bit.ly/2jUfxg
mesti dgr..
hamka..buatla lagu ni lagu tema blog ni..huhu

Hamka said...

diary girl Ocean

..amin..

-------------
walat gurl
: )

------------
aizat

tu baru dengar lagu dah sedih, dah nangis, belum lagi dengar azab kubur.. oh

Anonymous said...

innalillah... takziah encik hamka... moga2 dia tergolong di kalangan orang2 yang beriman insya Allah.. amiin.. :)

Anonymous said...

assalamualaikum..

ni 1st time visit blog nih..
em... penulisan yang baik..
mula tertarik..

Anonymous said...

salam,

minta izin letak entry Encik dlm Facebook saya ye.


~dermawanpemurah~

Hamka said...

k

nur_kasih said...

salam..
"ya Allah tempatkanlah aku dikalangan hambamu yg sobirin dan siddiqin"
ameen..

Grave Members said...

otw bwk mayat abh balik kg, aku pelok abah dlm kete mayat, takot jatuh. time tu xnangis pun. gumbira sbb pas abah jd mayat, xder lg org nak tipu dia, amek kesempatan, dll. tp masa abah jd mayat dia senyum smpai nmpak gigi n kuar air liur, aku lap kan, time tu pun x nangis.

bila da selesai sume baru aku nangis sbb aku bari sedar yg aku dpt title "anak yatim"

knp saudara2 shabat2 yg menyakiti abah, menzalimi abah, tahniah sbb k0rang buatkan abah senyum ketika jd mayat!!!

kpd yg belum merasa nek kete mayat, rasa la, best!!

Anonymous said...

Alhamdulillah ALLAH makbulkan doa..hubby dh balik dr khuruj 4 mth on the 11th Nov & smpat mohon ampun dr bapak pd mlm terakhir bapak sblm pergi meninggalkn kami semua pd 14th Nov. Alfatihah..

-petot-

Hamka said...

Grave Members

Kenapa blog kau tak bagi orang baca?

------------
-petot-

Subhanallah..

ayaz said...

teringat kenangan wktu arwah ibuku pergi
sblm subuh jg
tp ari jumaat
meninggal kat pangkuan aku sndiri
malaikat maut ziarahi mereka dulu sdara hamka...
lpas ni turn kita lak
mak & ayah,
waktu korang dlahirkan,korang menangis,org sekeliling tersenyyum menyambutmu...
swaktu korang pergi,korang tersenyum wlu yg skliling mnangis( termasuk daku)
Ya Allah, ampuni dosa2 kami,dosa2 kedua ibubapa kami,kasihani mereka sebagaimana mereka mengasihani kami sewaktu kami kecil dahulu...
Ya Allah,telah banyak mereka susah untuk kami d dunia ini, jangan susahkan mereka lagi d akhirat...
telah banyak mereka sakit untuk kami d dunia ini, jgn lah sakitkan mereka lagi d akhirat...
beri lah taufik bt kami anak2 yg masih hidup ini untuk mnjd ank soleh.
kurniakan kami taufik untuk amal agama sempurna
kurniakan kami taufik untuk beramal dgn agama sempurna dan buat usaha atas agama.
amiiin

Hamka said...

amin....

epi said...

salam..syu je bnyinye,pape pun cyalah bro.."pada waktu terakhir,apbla roh tersangkut d'kerongkong..dan pada ktka itulah pntu taubat akan t'tutup..wallahualam..al fatihah..

Hamka said...

al fatihah

riDiCulOuS said...

:(

takziah superman...

nurulizz@ said...

teringat kat arwah mak...
moga mak ditempatkan dikalangan orang yang beriman. kerap jugak mimpikan mak.. rindu yang amat.kukenangmu dalm doaku...huhuhuhu.. takziah buat abang dan keluarga.

liza said...

salam hamka...
teringat arwah kak long yg kembali 9 jan 2010 genap2 50thn umurnya... airmata ayah tumpah juga akhirnya bila anak sulungnya pergi dulu sebelum dia... al fatihah

Hamka said...

al fatihah semuanya...

Anonymous said...

yang 2 hadith tu dah tau ke?

Hamka said...

ada orang email dan bagi link,tapi bukan hadith tu yang aku cari, maknanya belum jumpa..

仔仔 said...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,a片,AV女優,聊天室,情色,性愛

Anonymous said...

ak nk ckp sket pda pekomen datas..asal ko guna bahsa cina..guna la bahasa yg org phm..penat ko menaip ja,habuk pn org x phm..klu btul ko org cina pn x kn la x tau bahasa melayu lngsung..klu x tau at least ko guna la english..klu ko mngutuk pn tetap org x phm.so ak cuba bsangka baik yg ko ni bru blaja bhasa cina n ko nk tingkatkn skill bahasa ko.cuma rugi sbb org x phm.no hurt feeling.

wanita_jujur

Anonymous said...

n ak pelik sbb ni bkan blog cina..macam2..suka ko la.asal bahagia.

aizatshare said...

hahahaha...
dear anonymous..
komen cina tu dari orang yg suka spamla...
adoi..banyakla software sekali klik abis kena spam ngan ayat komen yg ko nak..
sekali terkena blog melayu..
awat lak hang nak ngamuk..
owner blog ni pon rilek jer...cool..

luaskan ilmu dlm internet dulu..
lagi satu,google translate kan ader,awat x guna..ayat atas tu tag kepada blog dia jer kot..
lebih kepada perkataan lucah..worait..

Hamka said...

banyak email cina tu melanda entry aku, yang sempat aku delete..,

tapi sebab perasan sibuk, aku bair jer..

Anonymous said...

Salam,

Saya tak kira lah saya punya komen nih di baca atau tak, sebab saya baru je membaca blog Encik.

Saya maseh punya ibu & ayah, in a way saya rasa sangat beruntung memiliki mereka dalam hidup saya. Ibu adalah seorang yang tidak henti-henti menasihatkan kami dari aspek agama, walau sewaktu ibu menasihati aku nampak acuh tak acuh mendengarnya, tapi pesan ibu ku semat ikat kuat dalam hati. Antara pesan ibu " A**( namaku), jangan buat macam ni ye" - sambil merujuk kepada orang buat seks luar nikah di TV" Balasku "I know myself better!" Lantang sahaja jawapanku, sedikit macam kurang ajo, sebab dah biasa di pampered dari dulu. Setiba di Universiti ****, saya di penuhi dengan surrounding yang mana seks between student di rumah sewa. Tapi pesan ibu jadi benteng tegar hati ini walau meronta nak tau, ape diorang buat...

Sang Ayah pula ialah orang yang membukakan stokinku sewaktu darjah 2, dan orang yang mengutip beg laptop ku dalam kete setelah aku bekerja..

Untuk Ibu & Ayah, sentiasa ketahui anakmu ini tak pernah putus mendoakan mu setiap kali habis solat.. Dan air mata ini akan bergenang hanya dengan memikirkan suatu hari mereka akan jadi mayat..

Maafkan saya Ayah & Ibu..

hasbul87 said...

mekasih untuk peringatan

Hamka said...

sama sama

aintawriter said...

tolong tuka tajuk

hingus+bini.

shahmie said...

salam,
salam takziah...baru jumpa dgn kereta mayat..ni 1st time nk komen...
ayah meninggal 12thn lalu...ms tu xdpt nk nangis sbb bl tgk kiri kanan xda sapa nak pnjamkan bahu..~hu~hu~
tp bila sorng2 br terasa nak menangis...
xsalah rasanya kalau lelaki menangis...tp xrasa bersalahkah ke kalau xmenangis kehilangan yang tersayang...

semoga dicucuri rahmat dan digolongkan dlm ahli syurga...

♥ ♥ sayang mak...rindu ayah ♥ ♥

Hamka said...

♥ ♥ sayang ayah...rindu mak ♥ ♥

Anonymous said...

salam...
bro hamka
cerita ni betol2 buat aku teringat mak aku kt kg
aku rasa mmg xnk kawen awal2..
aku nak ade kete 1 dulu
nak bwak mak aku blik kg
mak aku suka blik kg
tapi xde sape nak bwak
kdang2 jer pat blik
sian mak aku :-(
aku windu kat ayah aku..
ayah aku meninggal seminggu sblum raya tahun 2008
mase 2 aku kat uum.. mse nak iron bju tok p clas pagi, aku pat msg dari adik ak ckap ayah aku dah meninggal
aku rasa berpinar2 je dunia aku
air mata, air hidung, air mlut sume kuar..
aku minta mak aku tggu, sb ak nk blik jmpe ayah sblum dikebumikan
tapi.....
xblh...
aku smpai johor jam 3 pagi...
sayu je umah aku.....
aku terus menangis ngan adk bradik aku...
x than weh.....
tapi skrag
aku rsa mcm ayh aku ade je kat umah
tggu aku bila blik cuti
aku sedih sgt sbab ayah aku xpat nk tgok aku konvo 2012 nnti...
selamat masa daftar u dlu ayah aku pat anta aku..
ya ALLAH berikanlah aku ketabahan..

Khaidir said...

Hamka dan Kawan-kawan,

Ibu-bapa saya masih ada lagi. Tapi sedikit salah-faham telah berlaku dan aku bawa diri seketika.

Pagi tadi semasa sedang bersiap hendak ke Taska hanter puteri kecil ku, terdengar lagu "Nyanyian Rindu Untuk Ibu - Ebiet G Ade" terasa sedih dan rindu sangat pada ibu.

Tengah harinya pula terbaca artikel ini. Takzih Hamka, terusik juga hati ini, rasa sedih dan berdosa padanya.

Moga ibu saya dan kalian semua sihat dan layani lah dia dengan baik semasa hayat nya masih ada.

Khaidir

Khaidir said...

Al-Fatihah..

Khaidir

Anonymous said...

salam..tak salah lelaki menangis,dia pun manusia biasa ada hati dan perasaan.tapi menangis biar kena pada tempatnya la.(x sesuai la kalau menangis sebab bini lambat buat air kerana anak menangis nak susu..kah3)..al fatihah buat saudara islam yg telah pergi menyahut seruan ilahi..bro nie dlm sedih-sedih pun sempat lagi buat saspen selit plak kelakar.patut la bini syg..hehehek

Anonymous said...

baru shj masuk keblog kereta mayat

maaf..bnyak entry en. hamka yg saya share dlm fb tanpa minta izin,,,
if sy jmper lg maner entry yg best,,,sy share lg yer...
smoga orng lain jg dpt manfaatnye,,,

tq bnyak2,,,
slalo ingtkn orng lain pd hr yg pasri terjadi....

Hamka said...

ok

toysdark wif his darkpinkroses said...

21oct10...ma sy mninggal..hembusan terakhir dpn ank2nye 7org,mnantu 2, cucu 5...sy ank no3 n ank yg paling manja..sy sorg je yg x nangis.malah sy lh yg tukang pujuk tuk smua2 yg ade..tp 3ari slps itu hingga pd date text ni di taip.... air mate sy akn kuar ble wktu sy duk sorg..smpi sy x sedar 4bln dh blalu..malah...rindu mcabar keredhaan!!sy rindu sgt2 kat arwh ma....rindu sgt2!!

Hamka said...

dari Allah kita datang..

aku said...

Tajuk nie aku dah baca time aku form 3..tapi aku tetap nak baca..sampai mati..sebab aku nak jadi orang selalu ingat mati..mak ayah aku belum mati tapi pasti akan mati kan..aku nak jadi orang yang berbakti sebelum dan sesudah diorang mati sampai aku mati..insyaAllah

Hamka said...

insyAllah