May 8, 2009

Apa itu Rezeki Berkat?

(Amaran: bukan semua entry aku kelakar, Semoga penulis dapat amal apa yang ditulis, dan semoga pembaca dapat amal apa yang dibaca, kali ini kita cerita tentang tikus perasan berkat)

Aku baru terjaga dari ‘tidur’ yang panjang, err, maksud aku sejak berkumandangnya lagu ‘wake me up when election end’.., akupun bangkit sambil teringat kata-kata Buznama tentang adab bangkit dari tidur yang mana sewaktu kita lena diulit setan, tersebutlah riwayat bahawa makhluk setan ni akan ikat badan kita dengan tiga ikatan…

Untuk leraikan ikatan seperti yang tersebut di atas, orang yang bangkit dari tidur kena buat tiga perkara:, pertama :baca doa bangkit, kedua:, ambik wudhu, dan ketiga: solat..,

Tapi, tu lah tu, baru ‘menguap penat mengantuk konon’, tiba tiba terdengar cerita kisah politik di kedai-kedai kopi pantai timur tentang cerita politik tanah air, cerita orang tu kutuk orang ni, cerita orang ni kentut orang tu, cerita orang keluar parti sebab keinginan tak dipenuhi dan ada jugak cerita kisah orang berebut-rebut nak jadi ketua parti, dan ada jugak kisah yang berebut dengan ulamak nak jadi ketua partipun ada, maka fahamlah aku.., bahawa manusia ini akan bertindak mengikut apa yang mereka yakin..

****

Sesungguhnya, manusia tidak akan bertindak mengikut apa yang mereka tahu, tapi manusia akan buat mengikut apa yang mereka yakin, sebab tu masjid kosong dan lengang, sebaliknya, pasar pagi dan pasar malam pula yang penuh…, Sebab? Lain tak bukan kerana manusia dah tak yakin bahawa melalui amal, akan ada jalan penyelesaian.., Tetapi sebaliknya manusia yakin dengan apa yang mereka buat sahajalah akan selesai masalah, tak kira betul ke tak, dan andai kata, ada orang yang cuba betulkan yakin mereka, siap!, orang tu lah pulak kena sembur dan kena maki..

Aku ulangi, manusia tidak akan bertindak mengikut apa yang mereka tahu, tapi manusia akan buat mengikut apa yang mereka yakin.. faham kan?

Sebagai contoh, betapa ramai manusia tahu bahawa dengan solat Dhuha, akan selesai masalah rezeki tapi berapa ramai yang sanggup buat?

Atau betapa ramai manusia tahu bahawa dengan jaga solat berjemaah akan menpercepatkan rahmat Allah dan menangguh bala tapi berapa ramai yang sanggup buat?

Atau betapa ramai manusia tahu bahawa dengan dakwah, Allah akan kuatkan islam dan menjadikan musuh Allah takut pada orang islam dengan jarak sebulan perjalanan tapi berapa ramai pula yang sanggup?

Tak ke hampeh?

Sebaliknya, masih ramai manusia islam yang yakin dengan ada duit baru masalah akan selesai, sebab tu pagi-pagi jalan jem, sebab semua orang yakin duit boleh selesai masalah, atau yakin ada kuasa masalah akan selasai, itu yang berebut siang malam, sampai bergaduh dan lupa diri, tapi masjid rumah Allah yang cantik dan saujana mata memandang, boleh pulak kosong dan lengang, mana pergi yakin manusia pada janji Allah?

Mana pergi yakin manusia pada Janji Allah bagi mereka yang memakmurkan masjid, dan bagi mereka yang bertakwa, yang mana melalui janjiNYA, Allah akan menjadikan mereka pemerintah di muka bumi.., tapi sebab tak yakin dengan janji Allah dan yakin dengan cara lain baru masalah akan selesai, maka sesatlah manusia dalam keadaan perasan betul…

Dan oleh kerana manusia ni makhkuk yang Allah cipta dengan penuh kologikan (darul asbab), maka manusia akan nampak jalan penyelesaian dengan cara yang logic jugak, tak kerja mati aku, takde parti islam tak akan menang, tak de kuasa nuclear, orang kapir akan berkuasa, dan apa apa ntah?

Sedangkan masalah Yakin adalah masalah yang paling besar, silap Yakin boleh bawa pada syirik, dan bila mati syirik dikira mati kapir, maka masuklah dalam neraka buat selama-lamanya, Naduzubillah…

Maka untuk itu, Allah hantar ribu ribu para Nabi dan Rasul hanya untuk betulkan Yakin manusia, yang mana Nabi-Nabi tidak dihantar untuk ajar manusia tentang ilmu kejuruteraan, ilmu buat bangunan, ilmu biologi, ilmu seni dan sebagainya, sebab semua tu manusia dah di beri otak dan akal yang boleh manusia terokai sendiri, tapi bab ilmu Yakin dengan yang ghaib, manusia kena akui bahawa manusia lemah dan bodoh untuk selesai masalah ni, maka untuk itulah Allah hantar ribu-ribu para Nabi dan Rasul hanya untuk betulkan Yakin manusia, yang mana setelah datangnya Nabi terakhir, maka tinggalah pesanan Allah dalam Al quran dan hadith yang di abaikan oleh manusia perasan betul dan perasan masuk shurga ciptaan shok sendiri..

Apa lagi nak dikata?

******

Ok, sekarang kita pergi lebih detail bab Yakin, senang begini, bila cerita bab Yakin, maka terpecahlah manusia kepada dua golongan, pertama golongan yang beriman dan kedua golongan yang tidak beriman..

Senang cerita lagi, yang beriman masuk shurga dan yang tidak beriman masuk neraka sebab semua Allah dah bagi modal tapi tak pandai nak ‘labur’.., Modal di sini adalah otak, akal, hati dan masa.., semua orang ada kan?

Tapi yang masuk shurga pulak ada yang masuk neraka dulu baru masuk shurga sebab iman rosak lalu buat dosa atau Yakin rosak lalu buat dosa gak.., ini yang aku nak cerita hari ni..ok, kita pergi satu-satu

Pertama bab rezeki..

Dah banyak hadith cerita bahawa siapa yang solat Dhuha atau baca Al quran surah sekian-sekian, rezeki akan di tambah, tapi tak berapa ramai yang Yakin, dengan alasan iman lemah…, tapi mereka tak kisah dengan berusaha kerja kuat tambah rezeki sebab tahu pendapatan kurang tapi iman lemah tak buat usaha atas iman tak pulak kita peduli, apa hal?

Itu satu, satu lagi bab bila kita bayar zakat atau sedekah, yang mana Allah janji akan tambah, tapi manusia suka fikir logic, macam mana 100 tolak 2.5 peratus boleh tambah? Atau 10 tolak satu Allah ganda yang satu jadi sepuluh? Tak pandai matematik ke?

Itulah korang.., ni janji Allah yang tidak beranak dan tidak di peranakkan, yang tiada satu pun yang setara denganNYA.. apa lagi nak di kata?, ni bab Yakin, bab Iman, bab buang syirik..

Aku nasihat pada diri sendiri dan korang, bayarlah zakat dan silalah bersedekah banyak-banyak, baru Allah sucikan harta dan tambah berkat, dan tambah harta.., tapi korang cakap, korang susah, hutang keliling pingang, macam mana nak bayar zakat atau sedekah? Hujung bulan duit kering, terperangkap dalam ‘rat race’ dan wang keluar melebihi wang masuk.., macam mana tu Hamka?

Siapa suruh korang beli Liabitiliti banyak banyak? Beli kereta dan aksosori yang mahal mahal, langgan astro, hias rumah dengan sampah dan sebagainya, siapa yang bodoh?

Jutawanpun tak beli liability macam korang, mereka beli asset, arghh, malas aku nak bercakap macam penasihat kewangan, tapi aku nak cakap bila korang beli benda yang selain keleperluan, iaitu beli sekeping DVD RM 10 ringgit misalnya, atau beli Majalah RM 5, atau korang langgang ASTRO RM 50 sebulan, maka WAJIB korang bayar zakat walaupun hutang liability keliling pinggang sebab waktu korang beli DVD dan majalah tu, ada orang miskin yang sedang lapar yang mana duit RM 10 beli DVD atau RM5 beli majalah tu sebenarnya ‘duit’ mereka, tapi sebab korang tak jumpa mereka atau abaikan mereka, maka laparlah mereka dan berdosalah korang kerana belanja beli DVD RM 10 ringgit, atau beli Majalah RM 5, atau korang langgang ASTRO RM 50 sebab mereka sedang menderita lapar, korang pulak bersenang lenang tengok DVD layan ASTRO, tak ke hampeh?

Habis tu HARAM ke kami beli DVD RM 10 ringgit, atau beli Majalah RM 5, atau langgang ASTRO RM 50 wahai Hamka yang berlagak Mufti?

Aku bukan nak letak hokum dan berlagak mufti, aku Cuma nak nasikat pada diri sendiri, aku tak kata HARAM, tapi aku nak kata korang kena SUCI kan ‘dosa’ tu melalui bayar ZAKAT 2.5 perarus setahun.., tak lah beban sangat bukan?

Bila dah bayar zakat atau sedekah, automatic, DVD atau majalah tadi dah tak jadi dosa sebab kewajipan rukun islam yang lima korang dah buat, tapi jika lagha tengok DVD dan ASTRO tu kira haramler pulak, dan itu cerita lain..

Dan cerita hari ini, aku nak cerita bab Yakin, yang mana JANJI ALLAH akan tambah harta bagi mereka yang bayar zakat dan sedekah, bila korang Yakin dah tentu korang tak cakap banyak macam hari ni..

Atau kalau korang nak logic, boleh buat perbandingan dengan air telaga, yang mana jika kita selalu keluarkan air dari telaga, air telaga tak pernah kering, sentiasa bertambah mata air, tapi jika telaga tak dikeluarkan airnya, lama-kelamaan, telaga tu akan jadi telaga buta, air mata air dah takde lagi, malahan air yang tak dikeluarkan jadi busuk dan memudaratkan, begitulah ibaratnya rezeki kita, bila kita bayar zakat dan sedekah, maka Allah akan sentiasa tambah, tapi bila kita kemut dan bakhil, maka jadilah kita macam haji bakhil.., yang mana duit kita akan menjadi mudarat di dunia apabila mengundang perompak dan menjadi mudarat di akhirat kerana menjadi azab yang pedih.. oh!

Tapi untuk amal perkara ini, semua mahu ada Yakin yang betul, baru REZEKI BERKAT..

Bila dah cerita bab rezeki berkat, timbul lagi satu masalah, manusia jahil selalu sangka rezeki berkat adalah melalui harta yang banyak, kereta besar, rumah besar, anak ramai.., dan lain lain.., ho ho.. ini adalah fikir yang salah, apa korang kira?, Nabi rumah kecik, baju tak banyak macam korang, duit sekejap ada sekejap takde, dan banyak hari lapar pada hari kenyang, kira Nabi rezeki tak berkat ke?

Atau cuba korang pergi satu kampong dan pergi jumpa dengan bilal kampong tu dan tanya sama bilal, siapa rezeki paling berkat dalam kampong ni?, korang akan dapati bilal tu diam sekejap sebab tengah fikir dan bandingkan harta sipulan dan sipulan lalu keluarlah nama sipulan bin sipulan yang mana takrif berkat pada pandangan bilal tu adalah, harta yang banyak, kereta besar, rumah besar, anak ramai.. bla bla bla..

Dah cukup! Diam semua, biar aku cerita…

Sebenarnya maksud, harta yang Berkat bukanlah dengan cara yang bilal dan korang yang jahil faham, lebih kurang sama dengan cara orang kafir takrifkan kejayaan mana boleh, cuba baca kisah para wali Allah, kisah Ibrahim Adham atau kisah sahabat Nabi, kisah Abu bakar, Umar, Usman, Abu Hurairah, Abu Zar, Ali dan lain-lain, yang mana melalui cerita kisah hidup mereka, ada yang tinggal di rumah kecik, baju tak banyak macam korang, ada yang ada hanya sehelai baju, itupun bertampal, duit sekejap ada sekejap takde, rumah takde sampah (perhiasan) macam rumah korang, dan banyak hari lapar pada hari kenyang, kira rezeki mereka tak berkat ke? Mana boleh fikir macam tu?

Maksud REZEKI berkat adalah:

KORANG DAPAT TAAT PERINTAH ALLAH DALAM APA JUA KEADAAN..

Faham?

Rezeki berkat adalah:- KORANG DAPAT TAAT PERINTAH ALLAH DALAM APA JUA KEADAAN..

Waktu korang kayapun dapat taat perintah Allah, waktu korang miskinpun dapat taat perintah Allah, itulah rezeki berkat yang mana rezeki tidak menghalang korang dari taat perintah Allah.., baru berkat!

Tapi jika korang kaya dan gagal tunai perintah Allah, itu bukan berkat namanya, itu BALA, atau istidraj kata Abang Raihan.., atau perangkap tikus kata aku, yang mana sedang korang asyik makan keju perasan tuan rumah sayang, sekali perangkap tu aktif, terus Ngap korang mampus tersepit dalam keadaan perasan bagus… tak ke bodoh?

Patut Abang Bilal tu jawab, sipulan bin sipulan yang 5 waktu solat di masjid, tak kira hari senang ke hari susah, sentiasa ada di masjid, akhlak pulak baik, rajin bersedekah atau jika susah menolak sedekah dan berusaha sendiri, itulah Berkat..

Moralnya disini, sentiasa mintak rezeki yang berkat pada Allah, yang mana samaada korang senang ataupun susah tapi masih dapat taat perintah Allah, samaada korang kaya ataupun miskin tapi masih dapat taat perintah Allah, samaada korang sihat ataupun sakit tapi masih dapat taat perintah Allah… itulah rezeki berkat namanya, kesusahan dan kesenangan tidak menghalang korang dari mengingati Allah.. Alhamdulillah..

Yang belajar Univerisiti, dapat awek tapi taat perintah Allah, berkatlah tu, sebab korang tak jumpa, tak pegang tangang, tak dating, tak call just berjanji habis exam kita kahwin lalu tak lagi buang masa cari hiburan dan terus score pointer tanpa abai solat, puasa, quran dan zikir, Alhamdulillah..

Tapi jika dapat awek, buat dosa sana sini, pegang tu pegang ni, air naik kepala dan melancap disini sana, itulah bala, walaupun korang rasa bahagia, anggaplah bahagia korang sama sebahagia tikus yang makan keju pada perangkap, yang mana nasihat aku, sebelum perangkap aktif, tinggalkan keju dan makanlah dari rezeki yang halal di tempat lain.. jangan membangangkan diri sendiri dan anak orang lain!

Yang bekerja dapat naik pangkat lalu dapat beli proton exora tapi masih tak tinggal solat jemaah dan perintah Allah yang lain, itulah berkat, tapi bila naik pangkat dah tak singgah di masjid lagi, itu lah bala dan nak mampos namanya..

Yang kena buang kerja atau VSS tapi masih tak tinggal solat jemaah dan perintah Allah yang lain, itulah berkat, tapi bila kena buang kerja atau VSS lalu dah tak singgah di masjid lagi, itu lah bala!., bukankah Allah boleh bagi rezeki dengan bermacam macam cara?, inilah waktu kita nak belajar YAKIN…

Yang kena cukai LHDN janganlah sedih sebab bila korang kena cukai itu bermakna korang punya rezeki melebihi RM 30 ribu, patut korang rasa gembira sebab dapat bayar cukai bermakna korang banyak duit, tapi jika korang bayar zakat, beli buku, beli computer dan sedekah sini sana, ada pulak kelonggaran dari Kerajaan yang mana korang tak payah bayar cukai, oh, alangkah baiknya, korang dapat taat perintah Allah, dapat bayar zakat dan sedekah, dan diberi pulak rezeki lebih dari orang lain..

Jadi patut yang tak kena cukailah kena sedih, sebab rezeki korang sikit, sampai tak mampu nak bayar zakat dan sedekah.., kan?

Yang berpolitik tapi masih tak tinggal solat jemaah dan perintah Allah yang lain, tak mengata dan menfitnah, hari hari dapat dakwah rakan poiltik yang kapir masuk islam dan malam malam tahajud solat dengan kusyuk, itulah Politik yang berkat, tapi bila berpolitik lalu singgah di masjid time ada ceramah sahaja, lepas tu banyak mengata dan menfitnah, solatpun lengah lengah, itu lah bala dan nak mampos namanya.. lepas tu kena tangkap pulak ISA, tak ke naya?

Dan akhir sekali, bila bercakap bab rezeki, kita orang islam sebenarnya tidak dibenarkan menyimpan wang, sebab dengan simpan wang, Yakin kita boleh jadi rosak, kerana kita orang islam kena yakin bahawa yang bagi rezeki adalah Allah semata-mata, nabi SAW sendiri tak kan tidur di rumah jika ada harta, sebab takut mati dalam keadaan berharta lalu Nabi tidur di masjid, dan ada banyak hadith yang mencela si penyimpan duit, malahan dalam Al quranpun ada..

“Kecelakaan bagi setiap pengumpat lagi pencela, yang mengumpulkan harta dan menghitung-hitungnya, dia mengira bahwa hartanya itu dapat mengekalkannya, sekali-kali tidak! Sesungguhnya dia benar-benar akan dilemparkan ke Huthamah, dan tahukah kamu apa Huthamah itu? (yaitu) api (yang disediakan) Allah yang dinyalakan, yang (membakar) sampai ke hati. Sesungguhnya api itu ditutup rapat atas mereka, (sedang mereka itu) diikat pada tiang-tiang yang panjang.” (Al Humazah:1-9).

Kadang kadang ada orang simpan duit banyak banyak sebab takut anak cucu jadi miskin, ini yang silap, sebab korang dah buat situasi seolah-olah korang yang bagi rezeki kat anak cucu, atau korang tak yakin anak cucu korang boleh cari rezeki macam korang?, atau korang rasa anak cucu korang bodoh sangat tak pandai cari rezeki sendiri, lalu dalam yakin duit simpanan boleh selamatkan anak cucu, bekerjalah korang siang malam cari duit sampai banyak masjid jadi kosong.., itu yang hampeh..

Berdosakah kita jika tinggal ‘Alllah dan Rasul’ pada anak cucu? Ini semua bab yakin..

Habis tu Hamka, aku nampak kau selalu ulang alik pergi bank simpan duit, apahal?

Aku belum habis lagi cerita, lain kali baca sendiri kitab Fadhilat sedekah dan rujuk ustaz, walaupun islam tak ajar ummat dia simpan harta sebab takut yakin salah, tapi ada jugak hadith yang benarkan ummat islam simpan harta tetapi dengan tiga niat yang betul supaya yakin tak salah.., kita pergi pada tiga keadaan yang dibenarkan menyimpan wang…

Pertama:-

Simpan untuk pergi Haji..

Bolehlah start simpan sekarang, RM1300 sebagai permulaan daftar, boleh rujuk tabung haji.., ini rukun islam yang ke lima, semua wajib, baik daftar sekarang sebab jika korang daftar lepas pencen, alamak 25 tahun lagi belum tentu ada nama dalam list, atau dah masuk kubur baru nama naik kat Tabung Haji, jadi.., muda-muda lagi dah daftar apa salahnya?, lebih murah dari sport rim, insyAllah, umur 40 tahun dah dapat panggilan dari Tabung Haji.., Amin...

Kedua:-

Simpan untuk bayar hutang.

Islam tak larang berhutang, tapi Islam larang Riba, jadi boleh kumpul duit banyak banyak beli cash, atau mana yang dah berhutang, boleh simpan duit dengan niat nak langsaikan hutang cepat cepat.., tapi jangan niat simpan untuk beli ‘sampah’, belilah keperluan seperti kereta dan rumah, bukannnya simpan sebab nak beli sport rim, perabut emas dan macam macam sampah lagi.., sendiri mau ingatler..

Dan yang paling bangang, sampai sanggup berhutang dengan Along untuk beli sampah, akal pakai ke?

Ketiga:-

Simpan untuk Bantu ugama…

Perkara ni boleh di bahaskan lagi, memang betul, besarkan anak anak dan pendidikan mereka juga adalah perkara yang membantu ugama, tak salah, malahan perbelanjaan untuk keselamatan keluarga juga dikira sedekah, tapi jangan lupa, Para Sahabat telah siapkan kuda dan kelengkapan perang lain, atau wang untuk bantu orang lain yang tak mampu dalam jihad untuk kembangkan ugama, maka simpanlah wang, kurangkan beli liability, nanti bila ada takazar ugama, boleh guna wang tu untuk keluar jalan Allah…

Mungkin ada maksud yang tak dapat tercapai melalui kelemahan tulisan aku kat sini, tapi takpe, Allah yang bagi faham..

Akhir kata:-

Belanja untuk anak isteri juga sedekah, mak ayah di kampong jugak, jangan lupa untuk bersedekah, mak mertua yang dah susah payah besarkan bini kita tapi bila kahwin satu sen pun tak bagi, eloklah bersedekah, jiran kiri kanan yang lapar jugak perlulah disedekahkan apa yang patut..

Dan jangan bimbang, Allah janji akan tambah harta di dunia dan akhirat bagi mereka yang yakin pada janji Allah..

Satu lagi, Dalam hadith ada menceritakan bahawa Allah melaknat orang yang tidur kenyang sedang dia tahu jirannya lapar, dan Allah juga melaknat orang yang rajin beribadat tapi jirannya dibiarkan jahil buat maksiat, sedang dia tak berdakwah padanya, maka kita pergi bab ke dua pula iaitu bab yakin yang seterusya iaitu:-

Eh?!, aku baru cerita yakin bab rezeki, belum masuk lagi yakin bab lain seperti yakin bab Dakwah, yang mana melalui Dakwah, Allah akan Bantu kamu dan satu lagi aku nak cerita yakin bab akhlak, iaitu bila buat baik, orang tak akan pijak kepala tapi bila buat baik, lawan akan menjadi kawan, itu nak kena yakin.., .tapi sebab dah panjang berjela aku tulis baru cerita bab rezeki sahaja, dan oleh sebab aku tak yakin boleh tulis sampai habis, maka aku tulis sampai sini sahaja, lain hari jika belum jadi mayat, aku menulis lagi, insyAllah..

Oh, ye, sebab nak sesuaikan tajuk cerita, intro dan ending, aku nak bagi nasihat ulangan bab berkat kepada mat dan minah politik sekalian..

Cuba korang check, sebelum korang aktif politik dan selepas aktif politik, adakah selepas korang aktif politik korang dapat menambah ketaatan kepada Allah?, seperti dapat jaga lidah dari mengumpat dan menfitnah?, dapat sangka baik?, dapat sembunyi buruk orang?, dapat menangis bila kenang maksiat ummat? dapat jaga solat berjemaah? Dapat beriktikaf di masjid? Dapat berdakwah dengan penuh fikir risau? Dapat islamkan ahli politik kapir? Dapat jaga tahajjud dan Dhuha,?

Jika jawapannya ‘ya’.., maka benarlah, aktif politik korang telah menambah Berkat dalam kehidupan berpoltik korang, tapi jika selepas aktif politik, solat tak dapat jaga, solat lengah lengah, suka mengumpat, suka mengutuk, suka baring atas jalan atau baling batu pada kereta Sultan atau polis, suka baca surat khabar dan bosan baca Al quran, suka dengar ceramah politik dari dengar ceramah hukum hakam, suka ketawa pada kesilapan orang lain dari menangis dosa sendiri, solatpun ada kala tinggal sebab takut peti undi hilang, dan akhir sekali korang perasan mati masuk shurga, maka ketahuilah, itu bukan BERKAT namanya tapi BALA.., dan anggaplah ‘bahagia korang dalam politik’ adalah sama sebahagia tikus yang makan keju pada perangkap dengan fikir tuan rumah sayang, yang mana nasihat aku, sebelum perangkap aktif, tinggalkan keju dan bertaubatlah, dan kembalilah kepada kehidupan yang berkat..

Tak salah nak berpolitik, tapi pastikan ianya “berkat”.., akupun mengundi 4 tahun sekali, takde masalahpun..

Ok, Sekian sahaja untuk minggu ini, Sampai sini dulu, jumpa lagi di lain entry, jangan lupa bayar zakat dan sedekah, dan jangan lupa simpan duit pergi haji, bayar hutang dan keluar jalan Allah, InsyALLAH…

Simpanlah duit di akhirat banyak-banyak, barulah seronok pergi ke sana.., kan?

Ps: Kepada orang politik, jangan salah sangka konsep ‘Berkat’, kesian BPR kena kerja overtime..

(Sekali lagi, Bukan semua entry aku adalah kelakar-harap maklum)

70 comments:

Anonymous said...

x sempat bace abis...byk keje..mnggu dpn sambg bace k (kt opis je ade internet)
dh lame x jenguk blog nie..

yanz

ابن زين الرمباوي said...

kefahaman agama datang dari asbab pengorbanan yang betul...

Saichou said...

insaf...

faz said...

aku faham dan insaf..

bab sedekah, zakat memang aku tak abaikan..

keperluan tempat tinggal, kereta pun sederhana jer..

dan aku tahu 'berkat' tu tak hanya dinilai dari segi material saja..

emm..takleh nak pikir sangat la..bising banget opis aku nih time Jumaat, orang bergosip mcm apa jer..pastu gelak besarrrrr...

Fikri Hassan Binabad said...

seram giler tajuk blog ni... huhu.. first time masuk... pape pun.. nice article

Anonymous said...

org kata KERJA NI IBADAT, BELAJAR NI IBADAT, BERNIAGA NI IBADAT dan bamyak lagi ..

memang benar bahkan berak n kencing pun ibadat, tidor pun ibadat, naik kereta pun ibadat, berjimak ngan isteri pun ibadat

tapi.....
kalo kerja tp tak solah, blajor tp tingal solah, berjimak tp bogel n tak baca doa lindungi dr syaitan...IBADAT KE TU BANG OIII...

blajor ngan ostaz dulu tanye mcm mana dikenali sbg ibadah..

let's go to meet ustaz yg mursyid..
p/s: mursyidul am boleh tak..heheh

ron @ najmussobah

zawq said...

petang tu, aku bukak TV selepas bangun dari tidur. dan aku dengar berita ni seimbas lalu.

ia berkenaan usul mengenai zakat pendapatan akan dikira setelah ditolak dengan cukai pendapatan.

maknanya, makin berkuranglah wang zakat yang kita dapat kan?

pada aku, memanglah zakat itu dikenakan selepas ditolak perbelanjaan wajib (x silap aku yang fail bab-bab fekah ni).

tapi, perlu ke di kira selepas ditolak dengan cukai pendapatan?

MASDO said...

insaf..sedih kenangkan kelemahan saya.terimakaseh sbb post entry ni.semoga Allah merahmati hidup tuan sekeluarga
jazakallah khair

Luqiem said...

Salam...

Benar bagai dikata, keberkatan rezeki menjadikan kita bertambah hampir kepada Ilahi...

Hati tetap tenang walaupun suasana sepertinya huru-hara...

Bila kita Yakin iman adalah kejayaan dalam agama... Maka Syurgalah Tempat kita...

Membina keyakinan dalam agama memerlukan pengorbanan... pengorbanan diri, harta dan masa...

Semoga Allah memberi keberkatan dalam rezeki kita...

"Ya Allah, sekiranya rezeki ku berada di langit, maka Engkau turunkanlah, sekiranya rezeki ku berada di dalam bumi, maka Engkau keluarkanlah, sekiranya rezeki ku jauh, maka Engkau dekatkanlah kepada ku... Dan jadikanklah aku dikalngan Hamba-hamba-Mu yang Soleh dan Sabar..."

nbn said...

Hamka,

I never know/think/realise/imagine/fikir/bayang that way tentang isu ini... memang betullah.. kite memang kadang2 hampeh...

I never know that..

Ampunkan aku ya Allah..

Hamba Allah said...

A'kum,
Rezeki yang berkat...best topik ni. Musim declare income tax baru berlalu...pada 30 hb April hari tu...tapi aku yakin masih ramai lagi yang x declare. Sesiapa yg dah declare tu syabas kerana anda semua telah menunaikan tanggungjawab kepada negara. Just nak kongsi tip. Setiap tahun sebelum declare income tax you all bayar zakat dulu iaitu 2.5% daripada pendapatan anda. Let say jumlahnya RM1000. Then barulah declare income tax. Katakan pendapatan bercukai anda RM1500. Jadi jumlah yg anda perlu bayar pada hasil adalah sebanyak RM500 shj. Itu sahaja.

PokNik said...

A'kum,
Kalau nak rezeki berkat lagi...TOLONG JGN BACA BLOG SEWAKTU MASA BERKERJA. Kecuali dalam waktu rehat yg telah di gazzetekan olej majikan anda semua. Untuk ketahui lebih detail pasal kiraan zakat pendapatan boleh layari website ini.
http://www.e-zakat.com.my

Akak M said...

salam Hamka dan rakan2 pembaca sekalian,

Korang boleh panggil aku Akak M. Aku buat bisnes MLM, ada team besar, downline, hebat juga lah income masuk. Tetapi sejak akhir-akhir ni, aku banyak fikir, yang aku dah jauh terlalai, solat Subuh selalu tinggal sebab tido lewat balik meeting lewat. Solat-solat lain pun selalu terlewat, jemaah apatah lagi. Duit macam banyak, tapi banyak juga luak sebab yang tak tau kenapa (rezeki tak berkat kot)
Aku nak tinggal kan MLM ni, tp aku jenis bertanggungjawab, aku pk kalo aku tinggal, orang2 yang aku bawak ni mcmana? sapa nak jaga ngan bimbing derang.
Aku dapat rasakan yang rezeki aku tak berkat bila tersedar yang betapa kurang nya aku bersedekah, berzakat apatah lagi. Bila nak keluar duit untuk zakat, mesti ada mende lain yang menghalang. Sekarang aku tengah gila kumpul duit nak beli rumah pulak.
Macamana ni? perlukah aku meneruskan MLM ni, kerana aku tau punca aku lalai solat dan segalanya adalah kerana kegiatannya. Bila ada gath, selalu ada dancing, muzik kuat-kuat, pastu ada tarian pelbagai bangsa beramai-ramai. Tetapi tidak lah melibatkan arak dan sebegainya yang haram.
Aku buntu, tak tau sama ada nak lepaskan MLM ni ke tak. Sesungguh the reason why aku stay dlm MLM ni adlah sebab orang2 yang aku bawak, yang aku tak nak derang kata aku menipu derang dengan janji-janji manis, kerana jika aku keluar MLM ni akan menampakkan yang aku menipu derang dengan tidak membantu dengan mendapat untung dari MLM ni. Komitment aku bantu derang tetap ada cuma aku dah rasa kurang senang dengan kurangnya amalan aku sekarang... dan rasa kurang berkatnye rezeki ini.
Harap bantu.

Terima kasih.

Anonymous said...

abg sy ustaz.. yg sulung la.. dye mmg zuhud, dye slalu je tolog sy, tp adk bradik yg len mcm kureng skt sbb deorg x jge solat... cmne eh? bole plih org gak ke nk tolong? cthnye mcm kat peminta sedekah kat psr mlm yg setengah tu amibil kesempatan... ape pndangan korang???

bertanya said...

salam..
setuju dgn nasihat tuan tu..
tp just nak tanya
kalo niat kumpul duit sbb nak beli harta (eg kereta) or niat kumpul utk mudahkan masa depan (eg kes2 kecemasan) boleh ke?

Hamba Allah said...

Assalamu'alaikum..

Semoga Allah mempermudahkan saudara Hamka utk menyiapkan entry mengenai yakin bab dakwah dan akhlak..

imammuda said...

kepada akak M, bukan lah haram tu bila ada arak je, dah sampai menari lelaki pempuan, dan pasang muzik kuat2 sampai lupa diri nak jadi mayat, tu HARAM jugaklah namanya.

carilah redho Allah, bukan redho manusia..

Hamka said...

Yanz

Aku masih teringat pada anda, dan dalam kepala ini, masih teringat pada mereka yang aktif mengkomen tapi telah menyepikan diri, mungkin mereka perasan sibuk.., atau sudah jadi mayat dan mati naik keretamayat kat tempat lain..

-------------
ابن زين الرمباوي

Butullah, kata kata anda, Akupun masih banyak yang tak faham, semoga dapat tambah pengorbanan..

------------
Saichou

Insaf satu cerita, nak kekalkan insaf, itu banyak cerita..

------------
faz

Banyak harta, banyakler hisab, dan siapa yang banyak hisab akan di azab.. oh

Sahabat nabi, yang selalu bersedekah dan infak harta di jalan Allah, seorang yang kaya raya, tapi masuk shurga dalam keadaan merangkak.., sedang kita di Malaysia, kaya macam Abdul Rahman bin Auf, tapi amal tak macam Abdul Rahman, dan perasan pulak masuk shurga..oh!

-----------
Fikri Hassan Binabad

Selamat naik keretamayat, takdelah seram sangat..

--------------
ron @ najmussobah

sila baca: JAN 2006, benarkah kerja itu ibadah?

----------
zawq

Kau dengar berita ni seimbas lalu? Dan aku pulak dengar dari kau, ni nak kira berapa imbas?

------------
MASDO

Ada orang doa kat kita lepas jadi mayat, memangler indah..
jazakallah khair

-----------
Luqiem

Aku sedang belajar doa begini,

"Ya Allah, sebarkanlah rezekiku di seluruh alam, dan biarkanlah aku mengambil rezeki itu atas maksud ugama”

--------
nbn

Ampunkan aku juga ya Allah..

---------
Hamba Allah

Aku pergi hari last, bagus betul LHDN buat kerja, (semua dengan izin Allah) ambik nombor, perbaharui password, key in data, post, print, tak sampai setengah jam!

Aku rasa mungkin semua orang dah fikir tak nak dating hari last sebab takut jem, sekali, hari last pulak lengang.. woha!

--------
PokNik

TOLONG JGN BACA BLOG SEWAKTU MASA BERKERJA.. tapi tak pe jika anda kakitangan kerajaan yang kerja anda baca blog hari hari untuk cari blog yang boleh membahayakn Negara

Kan?

----------
Akak M

Aku tengok Mamat dan Minah MLM, cakap memang ada unsure syirik, Yakin salah, dan dipenuhi penyakit WAHAN…

Aku memang menjahui MLM dan mengutuk kawan kawan yang cuba meMLMkan aku..

Aku dah tulis dalam tajuk “Pernah kena tipu?”

Mungkin boleh membantu Akak M, insyAllah..

----------
Anonymous

Bantulah orang ikut susunan, jadi, memang kena pilih, orang yang susah dan tidak meminta, itu kena Bantu lebih dari yang susah tapi meminta, adik beradik susah pulak, lagi kena Bantu.., begitulah, ikut susunan..

----------
bertanya

Aku dah tulis, rasanya bab beli kerata, cuba baca balik, bab simpan nak guna waktu kecemasan, kat situ takut hati kita rasa selesa bila duit banyak sebab Yakin duit boleh tolong.., masa tu boleh jadi syirik,

Senang cam gini, kau simpan duit untuk pergi haji atau untuk Bantu ugama, tapi bila kau ada kesusahan, dan kecemasan, boleh guna duit tu untuk selesaikan masalah kecemasan kau, sebab waktu tu, kau punya masalah dah jadi takazar.., tapi masih kena check hati, takut setan manipulasi balik bab yakin ni.., kena pandailah, insyAllah..
Begitu lebih kurang..

----------
imammuda

Siapa yang buat manusia marah kerana takutkan Allah adalah lebih baik dari orang yang buat Allah marah kerana takutkan manusia..

ghurur said...

Sdr Hamka... rezeki yang berkat tidak akan membawa kemudaratan kepada batang tubuh manusia. Bayangkan... berkatkah rezeki kita bila digunakan untuk mebeli rokok... yang amat memudaratkan sekali, tertutama pada isteri dan anak-anak?

...@nTiK@p3L... said...

salam....
lame x bace entry kt keretamayat ni...
baru abes exam...alhamdulillah...mudah2 an dapat kejayaan yg aku impikan....
pasal rezekei berkat ni mmg tajuk yg sronok...
mlm td baru mak aku tanye aku pasal rezki berkat....aku adelah student uitm.
skrg ni wat part time ajar tusyen dapat rm15 sejam. kire 1 mlm aku teach stdent 2 jam.
dlm seminngu adelah 3 atw 4 mlm aku g tusyen...
sepanjang semester ni, aku ade kire adelah pendapatan aku dr ajar tusyen ni kire2 rm1000 gak...bnyak 2...campor ngn scholarship yg aku dpat...
p bile fikir balik, aku xdpat nk nyimpan pon...nape ntah...mane ilang duet aku...
alhamdulillah, aku jaga solat aku...sedekah ade gak....slalu blanje dorang...kawan2 aku sendiri kate aku pemurah..
oops!
bukan nk banggakan...tp, just nk minta pendapat kt followeer keretamayat, nape rezki aku cam kureng....
duet senang masuk, n senang keluar...
mungkin sebab aku sendiri yg mmg boros org nye....huhu...ataw masih ade dosa smlm yg x terampun..

mak aku cm pelik gak, mak aku kate cuba chek balik nape smapai duet aku x cukup?
xpernahlah x cukup, tapi cepat abes jer...

alhamdulillah., aku rajin amalkan solat dhuha n baca surah waqiah...

aku x pernah rase poket kosong, ade jer rezki dtg....
aku yakin ngn ALLAH yg memberi rezki kpd ku...
kpd semua, rajin2 lah wat dhuha..insyaALLAH...anda x kan pernah rase kesempitan duet...aku amalkan dari aku abes spm dulu...
tp, jgn sunatkan ape yg wajib...
jgn wajibkan ape yg sunat....
solat 5 waktu jgn lengah2 kan....

ik, take care...salam...

...@nTiK@p3L... said...

jemputan kepada semua utk bertandang di blog aku...moga ianya boleh menjadi bekalan di masa hadapan...insyaALLAH...

antikapelsedunia.blogspot.com

Dr Hujimy said...

(let's go to meet ustaz yg mursyid..
p/s: mursyidul am boleh tak..heheh

ron @ najmussobah)

Boleh try la,hehe

from <3 said...

salam...
subhanallah artikel yg bagus..
mudah2an setiap langkah kite diiringi keberkatan dariNYA...
keberkatan drNYA jua diiring redha dr ibuayah..
sempena hr ibu nie, walaupun sepatutnya hari2 adalah hr ibu... kte hargailah mereka sebelum masing2 naik keretamayat.. pamerkan kasih sayang kte atas pgorbanan mereka selama ni =)

abikhsan said...

InsyaALLAH, baca surah Al-Waqi'ah sebelum tidur akan menghidarkan diri dan keluarga dari kepapaan dan kebuluran.

Amalkan bacaan Yaasin setiap pagi dan jangan lupa solat Isyra' setiap pagi (ada kata itu dah dikira solat dhuha).

Kalau yang mana keluar rumah terlalu awal lepas solat subuh boleh amalkan solat Isyra'/Dhuha di surau pejabat sebelum kerja coz banyak office resume @ 8.30 am or 9.00 am.

Toksah malu solat sunat kat office, bukannya kita mencuri or keluar dari bilik karoeke... Keluar dari bilik solat braderr....

Anonymous said...

Yang belajar Univerisiti, dapat awek tapi taat perintah Allah, berkatlah tu, sebab korang tak jumpa, tak pegang tangang, tak dating, tak call just berjanji habis exam kita kahwin lalu tak lagi buang masa cari hiburan dan terus score pointer tanpa abai solat, puasa, quran dan zikir, Alhamdulillah..

=)

van qif said...

Salam...

Ada beza ke antara orang yang rasa-rasa dia ahli syurga dengan orang yang mengharap syurga?....lagi sedih dengan orang rasa confident kutuk orang lain bakal masuk neraka...huhuhu


ustaz hamka....gaji pendapatan tahunan tu wajib bayar zakat ker??sori kalau ini soalan bodoh..

kedaijamu said...

Allahumma barik lana fiima rozaktana wakina azabannar...

limaumaniss said...

adik aku selalu marah2 mak bapak aku sebab bila pergi kenduri jer mak bapak aku mesti hulurkan 'sedekah' dalam sampuk kepada tuan rumah kenduri....katanya "kita sendiri pun bukan orang senang, kenapa nak sedekah kt orang pulak?"(utk pegetahuan, hampir tiap2 mggu pasti famly aku ada jemputan kenduri kawen..huhuh) pada mulanya aku tak setuju dgn adik aku tu, tapi kedang2 terfikir jugak yang apa yg adik aku cakap tu betul jugak...tapi jgn bimbang...mak bapak aku tak pedulikan kemarahan adik aku tuh...mereka tetap menghulurkan 'sedekah' mereka dalam sampul raya kepada tuan rumah kenduri....selalu aku berdoa agar semua ini diberkati...tapi...aku ada satu soalan utk en Hamka...


" macam mana pulak kalu apa yg kita sedekahkan tu (contoh cam kes mak bapak aku kat atas tu...-contoh je yer..harap maklum-)atas sebab adat?maksudnya kita sedekah sebab orang lain pun hulur jugak so kita pon bagi la apa yg kita mampu...."

ada jugak yg aku pernah dengar, kita bagi sedekah kat tuan rumah bila orang kawen...besok2 kita kawen atau bila kita ada majlis kawen dalam family kita orang pulak akan 'sedekah' utk kita..ada ker keberkatannya di sini?<-- soalan utk dijawab gak nih...

kes aku plak..

terfikir dulu2 time belajar masih ada masa or sempat la lagi utk buat solat dhuha...(mudah2an ALLAH mendengar doa2ku) tapi bila dah mula bekerja ada jugak tertinggal sekali sekala....harap2 dapat maintain...barula aku tau rezki yg aku dapat itu berkat , insyaALLAH berkat.....ameen ya Rabb...


p/s: gumbira baru dapat tunggakan gaji2 yg lepas2..hehe....harap2 berkat... :)

Hamka said...

Ghurur

Kedengaran di kedai runcit..

Bang, bagi yang barah tengkuk tu, kalau takde yang kanser paru parupun takpe..

: )

-----------
...@nTiK@p3L...

Dah tulis, duit sikit bukan maksud rezeki berkat.., maka tak payah Tanya lagi.., cuba baca dan faham, nabi dulu selalu berhutang, dan hutangnya Nabi adalah satu keberkatan.., maaf, jika aku gagal menulis sampai korang faham..

---------
Dr Hujimy

Apa beza prasiden dan Mursidul am?.., boleh tak bertanding jawatan mursidul am,?

-----------
from <3

lagu dariku untuk ibuku..

“aku ada ‘kerana’ kau ada”

--------------
Abikhsan

Buat semua tu jangan niat nak jadi kaya, niatlah kerana ALLAH yang perintah manusia selesaikan masalah melalui amal..

-------------
van qif

kau Tanya ni, ada unsure poligami aku rasa, eh?

--------------
kedaijamu

: )

---------------
Limaumaniss

(((" macam mana pulak kalu apa yg kita sedekahkan tu (contoh cam kes mak bapak aku kat atas tu...-contoh je yer..harap maklum-)atas sebab adat?maksudnya kita sedekah sebab orang lain pun hulur jugak so kita pon bagi la apa yg kita mampu....")))

Ni bab niat, bab ikhlas, dalam bab adab, kita boleh tukar dengan niat IKRAM MUSLIMIN.., maka bolehlah buat, insyALLAH, ikram adalah sunnah..

(((ada jugak yg aku pernah dengar, kita bagi sedekah kat tuan rumah bila orang kawen...besok2 kita kawen atau bila kita ada majlis kawen dalam family kita orang pulak akan 'sedekah' utk kita..ada ker keberkatannya di sini?)))

Orang islam tak boleh niat buat baik supaya orang lain buat baik jugak pada kita, atau ungkapan,; hari ni aku tolong kau, esok-esok kau tolong aku, ada unsure syirik dan bahaya..

Maksud ikram adalah, tunaikah HAK orang lain, tanpa tuntut Hak, biar Allah jer tolong kita pada hari ini, esok, dan akan dating..

Wallahu’lam..

van qif said...

"unsure poligami??" maaf aku x paham...tapi kalu ko nak berpoligami...aku boleh tolong pinangka..hikhik..tp ko dah menyebabkan lelaki bujang terpaksa bersaing ngan ko (muka serious)

Ani said...

Salam Hamka..
Ni first time comment
kt sini walaupun dah lama
dok baca blog nih..
Jazakallah hu khairan kathira..
Keep it up on writing a reminder for
all of us..
Pasal zakat tuh, kami kt sini amalkan byr zakat bg duit scholarship yg kami dpt utk sebulan stlh dipotong duit umah dan mkn minum, sbb ade lebihan duit.hehhe..alhamdulillah still mampu utk simpan for the future (ie beli umah dan keta + g haji..insyaAllah) Wallah hu ahlam..Sesungguhnya Allah knows the best :D

toaster said...

kenapelah 2 3 hari ni panas
u_u

Anonymous said...

""unsure poligami??" maaf aku x paham...tapi kalu ko nak berpoligami...aku boleh tolong pinangka..hikhik..tp ko dah menyebabkan lelaki bujang terpaksa bersaing ngan ko (muka serious)"

unsur poligami kot. rasenye cm feature autocorrect dlm word :)

salam.. sgt bermanafaat artikel ni. terima kasih

p/s: aku biase bace blog ni tp ni 1st time komen, informatif n buat kte berfikir and insyaAllah dapat improvekn diri :)
-aman-

eksp said...

aku suka ayat ko nih hamkaaa.... hehehe...

"Cuba korang check, sebelum korang aktif politik dan selepas aktif politik, adakah selepas korang aktif politik korang dapat menambah ketaatan kepada Allah?, seperti dapat jaga lidah dari mengumpat dan menfitnah?, dapat sangka baik?, dapat sembunyi buruk orang?, dapat menangis bila kenang maksiat ummat? dapat jaga solat berjemaah? Dapat beriktikaf di masjid? Dapat berdakwah dengan penuh fikir risau? Dapat islamkan ahli politik kapir? Dapat jaga tahajjud dan Dhuha,?

Jika jawapannya ‘ya’.., maka benarlah, aktif politik korang telah menambah Berkat dalam kehidupan berpoltik korang, tapi jika selepas aktif politik, solat tak dapat jaga, solat lengah lengah, suka mengumpat, suka mengutuk, suka baring atas jalan atau baling batu pada kereta Sultan atau polis, suka baca surat khabar dan bosan baca Al quran, suka dengar ceramah politik dari dengar ceramah hukum hakam, suka ketawa pada kesilapan orang lain dari menangis dosa sendiri, solatpun ada kala tinggal sebab takut peti undi hilang, dan akhir sekali korang perasan mati masuk shurga, maka ketahuilah, itu bukan BERKAT namanya tapi BALA.., dan anggaplah ‘bahagia korang dalam politik’ adalah sama sebahagia tikus yang makan keju pada perangkap dengan fikir tuan rumah sayang, yang mana nasihat aku, sebelum perangkap aktif, tinggalkan keju dan bertaubatlah, dan kembalilah kepada kehidupan yang berkat.."

feerhan said...

Hadui..risaunye..

Kenapala bsungguh2 blajar sebab takut masa depan terkontang kanting padahal itu pun bukan sesuatu yg kita nampak.

Kenapelah kurang bsungguh2 mengejar suruhan wajib dan tambahan sunat untuk akhirat sedangkan itu juga perkara yg kita taknampak.

Dua2 perkara yg tidak nampak. Kenapa persediaan berat sebelah niiiiiiiiiii.

Argghhh!!!

Tsk tsk tsk. Lemahnye diri ini.

Encik dan semua, doakan la semoga saya seimbang dunia akhirat.. dan beroleh keberkatan hidup dn mati.

tholhah said...

Tahu dan faham@yakin 2 perkara yg berbeda...harus ngerti..yakin datang dng mujahadah...mujahadah hanya dlm kerja da'wah..da'wah hye cara Nabi SAW ..apa lagi mau nunggu..ayuh...mlm ni pegi TAFAKUT...kalo tidak jadinya orng sekadar paham tpi masih ngak ngerti dan yakin.doakn aku yak..supaya di pilih utk khuruj

semalu said...

Moga2 rezeki yg hari2 kita cari mendapat keberkatan...

carwashku said...

Salam buat semua.
Bagus le tapi bukan semua org faham bab2 berkat nih...aku pernah jumpa Pak imam yg setiap waktu mengimamkan org solat termasuk le solat mayat tapi bila gi bab buat kerja maka dia le yg terkenal kuat curi tulang...bila arah buat kerja ( bukan kerja org lain pun dah memang keja dia...dia angguk..tapi boleh angguk je lah pasal keja tu tak gak dibuatnya )...belum abih time keja dia dah dok melanguk kat kedai kopi...nak minum petang pasai sat gi nak gi jadi imam solat asar...pukul lapan tak start keja lagi pasai nak tunggu solt duha dulu...ha itu macam kalu...apa kes???

satu lagi umat ni...lagi best...kalau setakat nak cakap bab2 iman ke berkat ke...atau totalnya bab2 ugama ni...rasa2 hamka pun kalah...dia lagi banyak ayat quran lagi banyak dalil...kalau org buat keja tak betul dah tentu2 kena khutbah free ngan dia sampai berapi telinga...bagauihh memang baguihh ngalahkan pak imam tadi...tapi bila bab keja aku pun naik confuse...memanjang je membebel kata ni bukan keja dia tapi keja org lain bila kena buat tugasan semedang je ada excuse...tak leh tinggal anak suami kang sape nak bagi diaorg makan..bila meeting dia la umat yg memangjang masuk lambat tapi kuar awal sebab alasan belum sembahyang lagi nih kena utamakan akhirat baru dunia fana nih..lagi sadis bila org lain dpt anugerah cemerlang maka muka dia masam memanjang dgn alasan mana boleh dia baru keja tapi aku nih dah senior...haa'ahhh itu lah umatnya...

Entah lah hamka aku pun sebenarnya tertanya2 gak rezeki aku benar2 berkat ke????

kalau kita cuci keta orang tapi tuan punya keta tu dapat duit tak berkat maka apa hukumnya duit yg aku dapt dr tuan punya keta tu????

zuhairah said...

jadi imam berbayar ...hmmmm...
saya musykil gak ni
gaji dapat bila kerja jadi imam tu atas asbab kerja apa ek?
penah dengar orang kerja imam besar gaji beribu ribu
kalau jadi imam 5 kali seari senang ye kejenye?

saudagar said...

Salam,

quote 'sampah' itu memang baguih!
tenkiu hamka asbab peringatan.
Allah jua sebenar2 memberi peringatan.

Anonymous said...

seronok baca blog anda, tiap keluran saya baca.... Salam perkenalan dari BRUNEI. N.FiQ

AKU MANUSIA said...

HAKIKAT..=)

anamunawwarah said...

salam pakcik!
brilliant pakcik!
sebab sgt sentap mcm kn batang hdg sndr.

MAK sy pesan petua nak kaya biarlah bykkan sedekah.dalam keadaan berduit ataupun tak.sedang cuba amalkan

CT Anon said...

salam

Hadis:

"Ada 3 perkara yg demi Zat yg nyawaku di tanganNya, aku berSUMPAH mengenai ketiga2 perkara ini.

Pertama, dengan sedekah, harta TIDAK berkurangan; jadi banyakkanlah sedekah.

Keduanya, hamba Allah yg dizalimi jika memaafkan org yg menzalimi maka pd hari kiamat Allah swt akan MENAMBAHKAN keMULIAannya.

Ketiganya adalah tidaklah seorang hamba membuka pintu meminta2 sedekah melainkan Allah swt akan MEMBUKA baginya pintu keMISKINan."

*******

Semasa di Nizamuddin ada sorang
Maulana tu ceritakan bagaimana seorang kawannya mempunyai emas yg banyak. Apabila disuruh bayar zakat, dia asyik kata "nanti...nanti...". Akhirnya datang perompak yg merompak semua emasnya. Maulana menyuruh kawannya berniat untuk bayar zakat jika ada harta. Tapi kawannya kata "tak mungkin...". Maulana kata lagi, "Niat dan berjanjilah..saya akan bayar zakat untuk semua harta yg lalu dan akan datang." Maka kawannya pun buatlah niat macamtu.

Dengan kudrat Allah, perompaktu dapat hidayah...ikut jaulah, keluar jalan Allah, iktikaf di masjid...dan bertaubat. Akhirnya dipulangkan semua emas yang dirompak (belum dijual) itu pada tuannya.

*******

Subhanallah! Dengan niat nak bayar zakat saje pun Allah jaga hartanya..nikmat mana lagi yg nak didustakan..

HaGiMaRu said...

Salam...

A'ah la..serius kali ni..
Terima Kasih

Bohemian Virtuoso. said...

Selamat2.
Hi hamka.
Tompang lari2 anak.

Nak tanye skit, cane ko promote blog ko sampai leh jd pemes?

Mohon jawapan.
Email kt aku ek, syiha_baik@yahoo.com
Mohon pencerahan.

Jemput dgr lagu2 bdak2 aku dan band kt blog aku. Ade link die kt gadget atas skali belah kanan.

Tq.

Anonymous said...

Dalam setiap pendapatan kita, ingatlah ada rezeki org lain... kalau kita tak keluarkan dengan cara yang betul.. zakat,sedekah atau hadiah... ia tetap akan keluar atau hilang dari kita...

Macam mana ia keluar?? ada mcm2 cara cuma kita sedar atau tak jee.. cthnya hilang, anak sakit dan perlu bawa ke klinik, duit rasa mcm tak cukup, barang yang baru kita beli rosak, kereta meragam... dll.So pilih lah cara mana kita nak Allah keluarkan $ kita...

Sesungguhnya rezeki telah ditetapkan Allah, dan jgnlah kita bimbang risau tentangnya...

kalau rezeki kita cuma 10 biji nasi sahaja untuk hari ini maka amount itu sahajalah yang akan sampai ke perut kita... walau pun ada satu kawah didepan mata.
Wahai aku & kawan2,YAKINlah padaNYA yang maha penyayang...

Untuk tuan Hamka, terima kasih kerana membantu saya dlm menyelesaikan permasalahan "monthly problem" saya melalui nazifah... saya sangat jelas tentangnya dan amat berterima kasih pd both of u...she's a nice lady :). kirim salam pd dia nt..

nusuki said...

encik Bohemian, blog tuan Hamka ni pemes sebab 'berkat' kerana dia ikhlas menulis dan bukannya kerana nak pemes... bole ke camtuh tuan Hamka?

s0ka said...

Hamka,Hamka..Alhamdulillah Allah buka saluran untuk ko sampaikan apa yg ko sampaikan kat blog nih. aku sunggo gembira membacanya. Alhamdulillah..

Anonymous said...

rezeki yg di kongsi sgtlah berkat...

kalau tak caya cuba makanan yg sedikit dihidang didlm dulang & dimakan beramai2.. walau pun sedikit dengan izinNya pasti makanan tuu jd sedap & mengenyangkan

sapa tau cerita sahabat Rasullulah s.a.w & segelas susu... angkat tangan!
bg sapa yg tak tau cubalah cari... ia juga cerita tentang keberkatan

limaumaniss said...

nusuki...

i think u are right!!!
how bout u en Hamka??

miss GAZA said...

rasa macam nusuki tul gak.
huhu

Hazreen Rashid said...

salam encik hamka.

mkaseh banyak la tolong ingatkan para pembaca blog ini.

moga kamu dapat redha Allah.

Anonymous said...

Sesungguhnya solat yang paling berat bagi orang MUNAFIK adalah solat Isya’ dan solat Subuh. Sekiranya mereka mengetahui apa yang terkandung di dalamnya, nescaya mereka akan mendatangi keduanya sekalipun dengan merangkak!

toaster said...

yeay alhamdulillah dah hujan n_n

Hamka said...

van qif

yelah, bila orang Tanya pendapatan lelaki bujang, itu macam ada unsur nak ajak kahwin, dan bila orang Tanya laki orang pulak pendapatan, kira ada unsur poligami ler.., he he

atau aku yang perasan? Woha!

--------
Ani

Benda benda first time ni biasanya teruja sikit, betul tak?, sebab tu kau sekarang waktu baca reply komen dari aku dah rasa berdebar debar, kan? Nah, aku tambah lagi debaran, I love u Ani..

-----------
toaster

belum sempat jawab, hujan dah turun.., Ani(pengkomen di atas) angkat kain, hujan, jemuran dah turun..

---------
aman-

Betulah tu, aku tulis dan jawab komen dalm Mikrosoft word, senang edir, tapi kadang tak perasan ada feature autocorrect

--------
eksp

: )

-----------
feerhan

belajarlah kerana Allah, dan bertawakallah..

kita sama sama doa..

--------------
tholhah

oh..

------------
semalu

Amin..

------------
carwashku

(((kalau kita cuci keta orang tapi tuan punya keta tu dapat duit tak berkat maka apa hukumnya duit yg aku dapt dr tuan punya keta tu????)))
Ni solan hokum hakam, sila rujuk ulamak.. Kes ni samalah tentang orang yang kerja kerajaan gajinya di tuduh haram kerana bercampur gaur dengan cukai arak, cukai judi, artis pun bayar income tax bla bla bla.., bagus soalan ni korang pergi tanya mufti yang kerja kerajaan tu..he he he

Aku kata: Orang yang jual karipap dan goreng pisang tepi jalan tak boleh jual ke jika tauke arak singgah nak beli karipap?
kalau aku bukak kedai jual nasi lemak daun pisang, lepas tu datang perompak datang makan kat kedai aku, lepas makan dia bayar,aku nak ambil duit tu tak? sedangkan duit tu duit rompakan agaknya, aku ambik jer.. apa kena mengena nasi lemak aku dengan duit rompakan dia, takkan lah aku nak bagi perompak tu makan free!

Kan?

----------
zuhairah

makmum bila nak dapat gaji? Sedang Allah dah sedikan gaji, tapi sebab tak yakin, tinggallah imam dan bilal yang makan gaji sahaj solat..oh!

------------
saudagar

baca pulak tajuk ni “ Benarkah dunia ini sampah?” tahun 2006..

------------
BRUNEI. N.FiQ

Salam…

--------------
AKU MANUSIA

=)

----------------
anamunawwarah

sedekah juga boleh menyembuhkan sihir.., boleh cuba ya!

------------
CT Anon

nikmat mana lagi yang nak kami didustakan?..

------------
HaGiMaRu

Ini serius..

-------------------
Bohemian Virtuoso.

Soalan tu patut pembaca yang jawab, sebab aku tak promote blog ni, mereka yang promote dari mulut ke mulut.., tapi mungkin lain waktu, aku akan tuilis entry khas, ;

“bagaimana nak jadi penulis blog” begitu lebih kurang..

---------------------
"monthly problem"

Aku akan tulis tentang tu kelak, lain hari, tengoklah..

-------------
nusuki

aku belajar ikhlas,…, semoga Allah bagi faham dan tambah kefahaman..

------------
s0ka

Alhamdulillah..

-----------
limaumaniss

tunggu aku tulis bab ni dalam entry khas..lain hari, tahun depan ke, he he

------------
miss GAZA

sekali lagi, aku sedang belajar ikhlas,…, semoga Allah bagi faham dan tambah kefahaman.., (sedang syaitan siang malam cuba rosakkan niat manusia)

Ya Allah, tolobglah aku dalam bab ikhlas..

------------
Hazreen Rashid

moga kamu juga dapat redha Allah.

noorlara said...

betul betul betul, pedas dan pijar
tak faham sajele saye ni

Anonymous said...

en hamka, boleh tanya sikit? en nie keja apa? cikgu sekolah ke? atau wartawan ke? atau bla bla bla....

sebab dr artikel2 yg saya baca saya dapati en nie pandai menulis..

Anonymous said...

salam..
Bro..
tam tau ler u pnya entry kali ni x lucu n serius...
tp xkn la smpi Bro seyes xnak post entry lagi..
aduiiiii...
dh brapa lama ni x post entry baru..
x bek bio kitorang ni tngu lama2..
:P

tobi madara said...

Bacalah entry lama..

Hamka said...

noorlara

: )

----------------
Anonymous

Betul ke pandai, aku hantar syraikat buku belum lulus lagi, dah bertahun.., nampaknya dunia perbukuan masih belum sedia terima kewujudan aku..

Aku kerja biasa, lebih kepada engineering..

-----------
tobi madara

Atau baca tafsir al quran dan buku buku hadith..

Nik Mohd Rasydi said...

Nak usik sket cite ttg politik tu.

Saje nak share... (saya amek cth pas) dlm pas ada 2 jenis : 1.pendokong, 2.penyokong.

Pendokong pulak ade 3 kategori : 1.yg ikut tarbiah,
2.yg ikut tarbiah salah,
3.yg xikut tarbiah langsung (politik semata).

Ciri2 Kategori(1):
- mengikuti kuliah ilmu dari berbagai disiplin ilmu islam.
- kerja pilihanraya mmg 4 or 5 tahun skali tp kerja2 siasah islamiyyah tiap2 hari.
- mempelajri segala jenis figh sbg panduan berpolitik (fiqh siyasi, fiqh aulahiyyat, fiqh muazanat, fiqh sunan, fiqh muasyarah dll disamping fiqh2 biasa).
- mencari hujah @ nas dahulu sblm sesuatu tindakan dibuat, termasuk dlm bab demontrasi dll (bkn buat dulu pastu baru cari nas utk benarkan tindakan-bil nafsi)
- tidak 'mengata' kpd jemaah islam lain yg x sekaedah dgnnya. (rai semua kaedah, asalkan memberi manfaat kpd islam ttp tetap melaksanakan kaedah yg tersendiri dlm batas ruang syarak)

mmmm..rasenye krg sesuai nk bincang dlm blog ni..ape kate kite jalin ukhwah islamiyyah dlm mdpppandan@yahoo.com

Saya doakan saudara istiqomah dlm dakwah, smg kite dpt bersatu dlm mencari redhaNYA. amiinn..

Anonymous said...

ingat!!! berjimak dgn isteri pun sedekah...tak kira berapa round.. pahala sedekah..

jadi, janganlah cari yg haram..

NAjmussobah

Hamka said...

Nik Mohd Rasydi

Habis tu cik ni, apa usaha pendokong untuk menolong penyokong?
Tak kan nak biar jer penyokong merosakkan parti?
Kena tambah cirri cirri pendokong iaitu berusaha menjadikan penyokong sebagai pendokong..
Kan?

-----------
NAjmussobah

Jika jamak dan qasar, jimak dan ..?

XX said...

Salam...

maaf lambat komen tapi sbb nak sampaikan walau sepotong ayat aku tulis gak...

Ada 8 punca rezeki :

1.Takwa
2.Tawakkal
3.Solat
4.Sedekah
5.Zikir
6.Istighfar
7.Haji
8.Pekerjaan kita..cikgu,doktor,petani,bisnes etc.

Ulama bagi tau yg no 1 tetap no 1,yg no 8 tetap yg terakhir kedudukannya maksudnya...org yg benar yakinnya pd Allah iaitu
rezeki dtg drp Allah bukan dari pejabat,sawah ladang dsb...takwa dan tawakkal yg benar pd Allah akan menjadi asbab dia mendapat rezki dari sumber yg tak disangka2 (rujuk surah talaq ayat 2-3)...lihat saja pd nabi2,wali2 Allah,org2 soleh mereka tak bekerja tapi masih dpt rezeki drp Allah.

Begitu juga solat,sedekah,zikir,istighfar semua membuka pintu rezki.

rumusannya lagi byk amal2 agama yg kita buat lagi byk rezeki kita dpt tapi bila kita terlalu berhempas pulas nak buat kerja dunia kita tanpa jaga amal2 tersebut...maka penat saja la yg dpt...rezki belum tentu dapat..dan kalau dpt belum tentu berkat.

Kena tahu beza antara berkat dan istidraj...ada org sangka dgn tak solat pun dia masih dpt rezeki yg melimpah ruah....jadi buat ape susah2 solat....sesungguhnya dunia ni hanya mainan dan tipu daya semata2.

Hamka said...

terima kasih..
:)

Anonymous said...

assalamualaikum,

saya baru digerakkan untuk sampai ke blog ni.
lepas baca post & komen, alhamdulillah,saya sedar mana silapnya saya selama ni.
ada betulnya kata seorang sahabat saya yang mengingatkan bahawa dunia kapitalis dah terlampau mengikat manusia khususnya umat Islam.
dek terpengaruh dengan momokan "ada wang semua jadi",makan berbondong-bondonglah manusia berlumba dalam dunia 'lumba tikus'.
semoga usaha ingat-mengingati dengan kesabaran,ingat-mengingati dengan kebenaran ni berterusan.amin

-khairil-

Hamka said...

: )

Anonymous said...

www.vemmabuilder.com/850504805

Hafizul said...

Terima kasih HAMKA atas nasihat berguna ini.