May 29, 2009

Ingat senang ke jadi perempuan?

(Nasihat kepada Bapuk dan pondan yang bercita cita ingin mengubah jantina...)

Dalam hidup ini, ada banyak benda yang tuhan dah larang, tapi manusia-manusia degil tetap nak buat gak, apa kes entah?, bodoh ke apa? sedang disebalik larangan Tuhan itu ada macam-macam hikmah, baik dari segi sains atau moral, tapi manusia tetap nak buat gak, sama ada tak takut pada tuhan atau tak percaya pada tuhan? Entahlah?

Apapun yang korang nak percaya, hakikatnya, semua orang akan jadi mayat, kalau anda pondan, anda akan jadi mayat pondan..Kalau anda bapuk, anda akan jadi mayat bapuk, dan anda tak mampu mengubahnya!

Tidakah korang sedar? bahawa di setiap larangan tuhan itu, Allah masih bagi alternative kepada setiap larangan agar korang dapat berfikir dan buat keputusan yang paling tepat dalam umur yang singkat demi mencapai kebahagiaan pada hari mejelang jadi mayat sebelum dimamah Ulat, sedarkah?…

Allah larang makan babi tapi Allah tak larang makan ayam, ketam, itik, kuda, dan berjuta makanan lain..

Allah larang berzina tapi Allah tak larang nak kahwin satu dua tiga, satu lagi, dua, tiga bla bla bla..

Allah larang main lubang belakang, tapi Allah tak larang main lubang depan, celah peha, celah ketiak, celah buah deda, celah mulut bla bla bla..

Allah larang minum arak tapi Allah tak larang minum air tebu, teh tarik, kopi janda, tongkat ali, kacip fatimah, bla bla bla..

Allah larang bunuh orang tapi dalam perang boleh bunuh orang…

Allah larang cemburu tapi boleh cemburu pada orang kaya yang bersedekah, boleh cemburu pada orang yang berjuang jalan Allah..

Pendek kata, dalam setiap larangan ada alternative, tapi korang tu lah tu, bodoh sangat, nak jugak makan babi, nak jugak berzina, nak jugak main belakang, nak jugak mabuk, nak jugak itu ini begitu begii..

Sampai satu tahap, nak ubah kemaluan, nak ubah jantina… lalu salahkan tuhan (bagi yang percaya) akan kenapa tuhan jadikan aku lelaki sedang naluri aku perempuan…

Atau salahkan mak bapak yang pakaikan baju perempuam lalu aku berubah menjadi perempuan konon.. bodoh ke apa?

Baik, korang nak sangat jadi orang perempuan, dan sebelum korang ambik keputusan nak ubah jantina, biar aku nasihat sikit betapa susahnya nak jadi orang perempuan..

Ingat senang ke jadi perempuan?

1) Perempuan ada Haid.

Ingat best ke dalam hidup ni bila setiap bulan ada haid? Pernah sakit senggugut? Sakit tau!, kepala jadi pening dan jiwa jadi emosi tak tentu pasal..,

Korang tahu apa itu haid?

Darah yang keluar sebab korang tak mengandung.., paling lama 15 hari dan paling sikirt sehari semalam, .. kena pulak beli tuala wanita, ingat bestke pakai tuala wanita? Mahal tu, kalau sehari kena pakai 3 kali dan kena pulak 15 hari, dan andai kata satu keping seringgit , sebelum manopous cuba kira berapa ringgit? kos tu..

Lepas tu pulak, haid ni ada 7warna:- hitam, merah, koko@coklat, kelabu, kuning, perang,dan color tanah, lepas tu jika ada ala-ala jeli yang berwarna perang atau kekuning kuningan, pun masih lagi haid..

Dan bila dah datang haid, bagi pondan yang bertakwa, dah tentu tak best sebab tak boleh solat, dan tak boleh baca Al quran, tak best kan?

Jadi kepada bekas bapuk dan pondan yang nak solat, tapi takut haid masih ada dan was-was takut solat tak sah, boleh chek guna kapas, tengok warna haid tu, jika warna macam yang aku sebut di atas, dalam tenpoh 15 hari, semua di kira haid, tapi jika check dengan kapas dan jumpa cecair yang warna putih, atau keputih-putihan, itu dikira keputihan dan bolehlah mandi wajib dan solat macam biasa..

Tapi kadang kadang perempuan ni hormon tak sama, bapuk atau pondan yang ‘jadi’ perempuan lagilah pelik punya hormone, maka, jadilah haid yang macam-macam punya cerita, ada dah habis haid tapi lepas tu ada balik, jadi dalam julat 15 hari check, jika takde, kena check sebelum solat, rasa dah takde, lalu solat, tapi lepas solat ada pulak, maka kena tunggu waktu solat berikutnya dan check pulak waktu sebelum solat, dan ulang sampai betul betul dah habis, faham?

Akupun tak faham, tengok? Ingat senang ke jadi perempuan?

Lepas tu pulak, dah mandi wajib dan nak solat, ada pulak masalah lain bagi bapuk yang bertakwa, iaitu, jika korang mandi waktu asar sebab suci waktu tu, korang wajib solat asar dan qadha zohor, kalau korang suci dan mandi waktu isyak, korang wajib solat isyak dan kena qada solat maghrib..., atau nak lagi faham, korang kena qadha solat yang boleh dijama’kan, jadi subuh tak payahlah nak qadha jika suci waktu zohor.. atau jika korang mandi waktu maghrib, asar tak payahlah qadar, Cuma jika korang suci waktu asar tapi terbabas mandi waktu margrib, kenalah qada solat asar dan zohor.., faham?

Akupun tak faham, tengok? Ingat senang ke jadi perempuan?

Habis bab haid! Nak faham, gi tanya ustazah…

2) Aurat perempuan susah nak jaga..

Kepada bapuk dan pondan sekalian, korang dulu lelaki, maka aurat setakat pusat dan lutut, dulu jika korang pakai baju nampak rambut yang kerinting dan kusut, atau nampak tumit dan bulu betis serta parut kudis, tak salah dan tak berdosa, Cuma berdosa bab memakai pakaian seperti perempuan, lalu korang tukar jantina sebab tak nak berdosa memakai pakaian permpuan, sekali dah jadi perempuan, kenalah bertudung cik adik oi..

Korang hanya boleh tunjuk muka dan tapak tangan, itupun jika ada hal mustahab.. pakai purdah lagi bagus, nak aku cerita pasal azab api nereka yang menyiksa perempuan yang bukak aurat?

Sakit senggugut sikit dah menangis, tak payalah nak berlagak? Lu pikirlah sendiri!

3) Baju perempuan cerewat..

Orang lelaki pakai baju sama 5 hari takde orang nak kutuk, tapi jika perempuan, jika setiap hari isnin pakai baju sama (walhal setiap hari dah tukar) pun kena kutuk..

Apatah lagi jika baju tak gosok, busuk dan kotor, kena kutuklah dengan makcik makcik munafik kat pejabat..

Lepas tu pulak baju perempuan ni tak macam lelaki, iaitu semua zip dan semua butang baju lelaki ada kat depan, senang nak bukak.., tapi baju perempuan, ada yang butang belakang, ada zip kat peha, ada kancing kat lutut, ada sanggul kat kepala, ada reben kat perut, ada tali kasut kat punggung.., ish,, lecehlah mak nyah!!

4) Perempuan tak boleh tangguh kerja..

Lelaki jika kerja tak siap, boleh sambung esok, tak siap repair kereta, campak spanner bawah kereta dan sambung esok pulak, habis cerita, minggu depan pun boleh, tapi perempuan jika tangguh basuh baju, atau tangguh jemur baju, atau tangguh sidai baju, atau tangguh lipat baju dan tangguh gosok baju, alamak jahanamlah dunia.., busuk!!!

Itu belum cerita tangguh basuh peruk, kuali, cawan, piring, mangkuk dan pinggan, atau tanggung kemas rumah, atau tangguh mandi,. lagi BUSUK!!!

5) Wanita nak buat apa-apa kena izin ..

Dulu, sebelum korang tikar jantina, kuasa izin ada pada kau wahai bapuk dan pondan sekalian, sekarang nak keluar rumah tanam pokokpun nak kena mintak izin, kan payah tu

Dah ler tu, jika korang nak puasa sunat atau solat sunat pun kena mintak izin suami, kan payah tu?

6) Saksi lelaki lebih afdal dari wanita..

Malas nak tulis, rujuk mahkamah..

7) Wanita menerima pusaka kurang dari lelaki.

Juga malas nak tulis, rujuk AmanahRaya..

8) Talak bukan di tangan isteri.

Ni satu kerugian yang besar bagi pondan dan bapuk sekalian, tapi baguslah jika perempuan takde kuasa talak, kalau tak hari hari suami kena cerai..

Contoh perbualan telefon yang aku rakam secara sembunyu di alam maya:-

“hello, abang kat mana ni? Apa? Abang sedang lepak minum teh tarik dengan kawan kawan abang sambil tengok gusti? Abang ingat saya kat rumah ni tunggul ke? Saya cerai abang dengan talak 3!”

“hello, abang dah beli susu anak ke belum? Anak dah nangis ni, Apa? Abang singgah main futsal? Saya cerai abang dengan talak 8!”

“kenapa abang tak balik rumah lagi, hari hari overtime, balik cepat, kalau tak saya ceraikan abang!”

“hello bang, malam ni ada AF7, abang jangan nak ngada-ngada nak tengok bola, kalau abang nak tengok bola gak, saya cerai abang dengan talak 7!”


Macam-macam hal!

9) Wanita wajib taat kepada suaminya.

Perempuan ajak suami bersetubuh, suami boleh tolak anytime, tapi lelaki bila ajak isteri berstubuh, atas peti aispun kena layan..

Layan…. Zasss..

10) Perempuan susah nak inzal..

Pandai pandailah korang cari titik inzal jika nak hidup bahagia…

11) Perempuan kena beranak..

Ok, Ini sakit, serius!.., kemaluan perempuan yang masuk zakarpun sakit, inikan pulak nak keluar kepala budak, sakit..sakit…

Dah lah sebelum tu kena mengandung 9 bulan, bawak perut ke sana ke mari, lepas tu beranak pulak separuh nyawa…

Tapi yang pelik tu, perempuan ni, Allah buat dia ‘lupa’, tak macam lelaki, yang tak boleh lupa sakit berkhatan misalnya..,

Cerita dia camni, ada sorang perempuan tu beranak, punyalah sakit lalu marah kat suami dia, dan secara bergurau suruh suami dia potong zakar, sebab zakar tulah punca dia sakit beranak, maka suami nipun jenis lurus bendul, sebab dah sayang bini dan kasihan pulak tengok bini sakit separuh mati, maka dipotongnya zakar tanpa pengatahuan si isteri tu tadi..

Bila anak dah besar sikit, perempuan ni rasa nak bersetubuh, suami dia memamg mengelaklah, sambil bagi macam-amacam alasan.., tapi isteri dia nak jugak, lalu suami dia ingatkan pada isteri dia akan keluhan yang awak cakap sangat sakit waktu beranak dulu, perempuan tu kata, tak sakitlah beranak, rasa macam berak jer..,

Tengok!,perempuan dah ‘lupa’ pada sakit beranak.., lalu suaminya pun berterus terang, zakar dah takde, abang dah potong, takut awak sakit beranak lagi, yang ada ‘tunggul’ sahaja..

Isteri dia cakap, “tunggulpun tunggullah bang..”

Orang perempuan teruk kan? Ingat senang ke jadi perempuan?

Penutup..

Aku bukan nak burukkan orang perempuan, aku Cuma nak bagitahu kepada pondan dan bapuk sekalian, tak perlulah korang tukar jantina, sebab BERDOSA DAN BOLEH MASUK NERAKA KERANA TIDAK BERSYUKUR… habis sampai situ..

Ingat! Semua orang akan jadi mayat, kalau anda pondan, anda akan jadi mayat pondan..Kalau anda bapuk, anda akan jadi mayat bapuk, kalau adan tukar jantina, anda akan jadi mayat yang tukar jantina.., Anda tak mampu mengubahnya!

Tapi, jika anda bertaubat, anda akan jadi mayat yang diredhai Allah..amin..

(bertaubat kepada bapuk dan pondan bukannya diukur dengan memakai tudung, harap maklum)

Maka, sesungguhnya, nasihat di atas bukanlah untuk pondan dan bapuk sebenarnya, tapi adalah untuk korang wahai orang lelaki sekalian supaya lebih sayangkan orang perempuan di sepanjang ranjau kehidupan iaitu isteri, ibu dan nenek serta moyang juga saudara perempuan yang lain…

Ketahuilah, lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih dari taat kepada bapanya. Bukankah ibu adalah seorang wanita?

Ketahuilah, walaupun lelaki menerima pusaka lebih berbanding wanita, tapi lelaki wajib menggunakan hartanya untuk menyara isteri seorang wanita…

Ketahuilah, setiap kali wanita beranak.., setiap saat dia didoakan oleh segala haiwan, malaikat dan seluruh makhluk ALLAH di mukabumi ini, dan matinya jika kerana melahirkan anak di kira mati syahid dan dosanya diampun ALLAH sehingga ia seperti bayi yang baru dilahirkan…

Ketahuilah, Di akhirat kelak, seorang lelaki belum tentu masuk shurga sekiranya gagal menunaikan tanggungjawabnya terhadap 4 wanita iaitu: Isterinya, ibunya, anak perempuannya dan saudara perempuannya.

Ketahuilah, isteri yang solehah, akan masuk shurga 500 tahun lebih awal dari suami, sedang suami masih berada di bawah arasy..

Ketahuilah, Seorang wanita boleh memasuki pintu Syurga melalui mana mana pintu Syurga yang disukainya cukup dengan 2 syarat sahaja: Suami redha dan Allah redha..

Ketahuilah, lelaki dalam shurga, akan datang beramai-ramai pergi ziarah Allah yang merupakan kemuncak nikmat, tapi wanita, Allah sendiri yang akan datang menziarahinya..

Ketahuilah, Seorang lelaki perlu pergi berjihad fisabilillah tetapi wanita jika taat akan suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLAH akan turut menerima pahala seperti pahala orang yang pergi berperang fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata. SubhanAllah... sayangnya ALLAH pada wanita ....

SEKIAN..

Ps: Tak lah susah sangat jadi orang perempuan sebenarnya, kan?

157 comments:

Anonymous said...

hehe

Hamka said...

ok, baru 30 saat aku post kau dah komen, tapi kau rugi sebab tak ada password..

rugi!

huhle said...

yeaa no 3

Anonymous said...

slamat hai ibu, hari wanita, hari isteri....

bulan jun ni hari bapa!
hari pondan takde ye.

anazahra said...

Teringat dulu aku wish Selamat Hari Ibu kat mak aku..

Sekali abang aku tegur daaa...

"Hari2 sebenarnya adalah Hari Ibu.."

bukankan ibu itu seorang perempuan...

Alhamdulillah aku dilahirkan sebagai perempuan...

bangganya aku...

Semoga aku menjadi wanita solehah amin...

kedaijamu said...

wajah selembut sutera kau miliki iman yang teguh
kau nyalakan obor pelita hidup bak lantera
dibelenggu jahiliyyah kau tempuh dengan berani
walaupun jasadmu milik tuan tetapi hatimu milik tuhan

nak nyanyilah pulak... oh

tanggungjawab untuk empat orang perempuan... oh

cekkeya said...

heehhe alhamdulillah, syukur seadanya jantina nih...

saya suka entry kali nih...yeayhhhh!!

selamat hari jumaaat!!!

FarhahNur said...

Jujur!
If only 'yang terlalu ingin menjadi perempuan' baca dan tangkap mesej yang sungguh simple dan straight ni.
Insyaallah..

Wak Dol aka Mat Pit said...

ade org alim pesan, hikmah tak bersetubuh masa isteri haid supaya tak dapat anak yg badannya kuat tapi jiwanya lemah (spesis ni la)...suka suki nak tukar2..

kat india ni hamka, pondan dan bapuk adalah sejenis profesyen, di mana podan dan bapuk aka merayau2 ke kedai2 dan premis sambil 'pow' duit, kalau tak bagi diorang laknat dan kononnya laknat si bapok ni makbul...kesian, yakin diorang ni rosak, tak yakin langsung dgn tuhan (walaupun tuhan depa tgn banyak...)

akulah salah tak buat dakwah, kan ramai bapok dah kat mesia..

auummm said...

Bersyukur seadanya dengan ketentuan Allah. Aku x phm betul apsal orang nak jadi pondan/bapuk nih.

Anonymous said...

bro hamka, ade sorg sedara(pompuan) sy berkahwin dgn seorg llaki yg rupa2nya gay dan ade hubungan dgn bapuk. terkantoi gara2 sms sbb slalu sgt outstation. ni dh kira spesis 2 alam la kan. dh byk kes yg camni tau. takot seyyy...
dh ade wife tp masih nk cari bapok? tak faham..tak faham...

-MingMing-

amialhadid said...

banyak yang aku bstuju dengan posting sedara.

Cuma kadang2 aku tepikir yg sesetengah lelaki bukan main nak kawin sampai letak hantaran sampai berjuta ringgit. kemdian bercerai berai. apa..maaf cakap, apakah semata-mata untuk memenuhi sebuah lubang itukah?

sedangkan tggungjwab seorang lelaki tu amat2 berat dan banyak sekali ke atas pompuan.

HafizAdam said...

terase nak komen..

zaaasssss

akuwanita said...

mmg byk gak kelebiha wanita...
tp lepas terangkan semua kelebihan wanita...takut plak makin ramai lelaki nk jd bapok...maknyah...makin ramai tukar jantina sbb nk nikmat pompuan ni...adoiii...

alhamdulillah....pompuan nk jd lelaki ssh nk ubah...terpaksa la jd tomboy yg masih ada keperempuanan...wahahaha....

~aku wanita~

anazahra said...

beruntungnya jadi lelaki...
Di tuntut solat jemaah di masjid...
dapat 27 pahala... (tu pun kadang2 ade laki xsolat jemaah walaupun dah tau pahala dia sgt byk)

beza ngan pompuan...
pompuan klu nk kuar g masjid ade batas2 takut ade fitnah..
kene solat kat umah dalam bilik pulak tuh...
Nak kuar pun ade aurat kene jaga...

Ingat senang ke jadi pompuan?

Heh... Yg laki nk jd pompuan ape ke hal ntah.. xpaham haku...

amin007 said...

antara lelaki dan perempuan
aku pilih lelaki

ialah, macam susah nak jadi perempuan

amialhadid said...

lelaki nak jadi pompuan sebab jeles ngan pompuan sebab lelaki secara fitrahnya dok tanggung dia..

pompuan plak tak ramai nak jadi jantan sebab secara biologinya diri sendiripun tak tertanggung

So..lelaki kalau maleh jadi jantan..
elok la tukar..

amialhadid said...

sekali lagi..

pompuan dan lelaki tak sama secara biologinya.

tapi sama bila dah mati...
dua-dua jadi mayat.

Aliff said...

Salam,
Hamka,

Jadi perempuan paling sukar ialah menjaga aurat. Suara pun aurat.

Miss dizzy said...

1st time komen kt cni...
bersyukurnya jdi perempuan... ^_^

uan609 said...

salam,
aku jarang komen. cuma nk komen wak dol aka mat pit. SALAH ko cakap tuhan depa byk tangan. tuhan depa tetap Allah Taala yg satu, so btulkan ler statement tuh.. pasal bapuk kt india tu penah kua artikel n mmg bangang pun diorang leh percaya mcm2 perkara2 tahyul. Hamka! entry ko mmg no satu! Alhamdulillah.. semoga kita semua dilindungi Allah. Amin..

INTAN RH said...

haha...setuju! :D

Saichou said...

ntahlah knpe laki nk jd pompuan
pompuan ni mcm2 kena buat, lyn suami, layan anak2, kalo dh keje, lg la banyak benda yg perlu dbuat, tp org pompuan msh boleh buat byk keje dlm satu hari.

cuba org laki jd pompuan, cuba rase...mampu ke tak.

...antikapel... said...

"celah buah deda, celah mulut bla bla bla.."

xpham la yg ni...
setaw aku sex oral x leh...ye ke?
xplain sket...
huhu...
ape2 pon, sentiasa bersyukur dengan ape yg ade...

aku bangga jd perempuan...
aku ade kerna kau pon ada...

Amermeftah said...

Jadi perempuan tu sendiri pun dah susah, ada jugak prempuan yang gatal nak jadi lelaki, ada pulak lelaki gatal nak jadi perempuan...

faz said...

Hamka,

aku seorang perempuan, yang banyak kerja nak settlekan

kerja rumah, kerja pejabat, kerja itu, kerja ini

banyak benda nak pikir, hal barang dapur, hal nak hantar kereta ke bengkel, hal diri sendiri

muka nak kena rawat, kalau berjerawat orang kata aku tak jaga kebersihan..

pastu kena pulak pegi kelas itu ini
ujung minggu pulak ada kelas lain

maka bukan saja fizikal aku sangat penat tapi pikiran aku berserabut

tapi kalo dpt shopping tetiba jer semua masalah yang mengasbestoskan pikiranku hilang...

dan kerana aku seorang perempuan yang sangat sibuk, buat itu ini nak cepat saja, maka dah lupa nk letak nama masa aku komen lepas 30 saat kau update blog tadi..

kau ckp aku rugi?! ohhh tidak!!

sesungguhnya menjadi wanita itu amat best!

heal man said...

manusia ni mmg perangai dia.. apa yang dilarang.. itu lah yg dia nak buat sgt.. emm..

nasib baik Allah xlarang umatnya makan batu kan??

Hanz_Azdi said...

hehe..ni entry pasal pondan & bapuk yg jiwa kacau ..kesihan kat diorang.. bimbing la ..jgn duk kutuk maki saja .. diiorang pun mau dibimbing ke jln yg betul jika ada yg sudi nak taskir ker bayan ker, apa-apa bentuk motivasi/nasihat/tazkirah kat diorang ni..ada berani ker brader? hehe..usaha la.

Pok Nik said...

A'kum...Hamka, nice n3...aku pun kekadang terfikir kenapa lelaki nk jadi perempuan? !!!!?????

'syareena said...
This comment has been removed by the author.
'syareena said...

Apa yang boleh saya katakan, saya bersetuju dengan AmialHadid dan juga ALiff. Tapi, kalau kita fikirkan nikmat yang akan ALLAH bagi pada kita jika kita taat pada perintahnya, SUBHANALLAH. Tak terfikir betapa indahnya. :) By the way Encik Hamka, saya sangat suka entry kali ini :) Unique and penuh nasihat dan kesedaran. Terima Kasih yea? :))


*Lagu Sumayyah memang bagus dan terbaik :)

cenc said...

valid lagi ke hak2 keistimewaan seorang wanita nak diberi kepada sorang pondan? contohnya, lelaki original, then bertukar jadi pondan. dia jadi pondan solehah lagi tu,sopan serta menutup aurat. kendian dia kawen, dan taat pada suami serta taat pada Allah dgn menunaikan solat, puasa, taat pada suami,memelihara rumah tangga etc..
valid ke? tindakan dia memperempuankan diri sendiri itu sudah salah lagi haram.. gi mana ya?

jojie-elle said...

wah..sangat kelakar dan best di buat panduan kepada semua ;p

an2blur said...

perempuan boleh multitasking.

dalam satu masa perempuan boleh masak nasi + basuh kain + lipat baju + cakap kat tefon dalam satu masa.

pondans tak boleh buat ini.
lelaki apatah lagi.

sebenarnya,
jadi perempuan susah.
jadi lelaki pun susah.

oleh itu, bersyukur apa yang ada.
teruskan hidup supaya diredhai dan dirahmati Allah selalu.

hehe.

مرضيا تي محمد جا ميلي ~ said...

ish xde la susah sgt jadi peerempuan.

best taww

tp kalau dah Allah ciptakan as lelaki, maka bila nk tukar jadi perempuan , maka susah lah

Lin Ali said...
This comment has been removed by the author.
vlinders@rocketmail.com said...

Salam bro hamka.
Apa khabar bro dan ustazah rock? kirim salam sy pada keluarga.

Minta bro cek kesahihan para ni:
"Dan bila dah datang haid, bagi pondan yang bertakwa, dah tentu tak best sebab tak boleh solat, dan tak boleh baca Al quran, tak best kan?"

Sy pon kurang pasti, tpi sy pernah dgr pendapat kata even haid, masih bleh baca Quran, sbb kesucian Quran tak tercemar dgn sbb pembacanya berhaid.

Minta tolong bro cek dan reply.

Buhsan betul duk kat sini.
Harap dpt jumpa bro depan library lagi jika panjang umor.

~hANaN naJIAh~ said...

hurm...tah la komen yang keberapa ni.ngeh3...x pe,x penting pun.best la post ni,sempoi.moga2 orang yang 'terasa' tu insaf la ek...=>

purplez said...

1st time komen.

xnafi jd pompuan ssh.
byk sgt kerja.
kerja umah pun kene, kerja luar umah pun kene.
tp..ape gne nya laki?
bantulah pompuan..selagi boleh bantu.
ringankn bebannya..

p/s:pompuan ckp ske laki senang membantunya(tambah2 kerja lam umah)

limaumaniss said...

Hanz_Azdi ...ni bukan bg tazkirAh ke golongAN diorang tuh....takkan ayat2 camtu ko kate kutuk???adeh.....

ape la korang ni, x yah la nak cakap aku pileh nk jadi lelaki atau perempuan...kerana ALLAAH dah jadikan kita elok2 sebagai lelaki dan perempuan....kerana kita diciptakan untuk melengkapi antara satu sama lain....kan ? kan? kan?

Anonymous said...

teka.. aku laki ke pompuan ke pondan?

inginkan bukti said...

boleh saya check dalam seluar awak tak? itu pun kalau awak pakai seluar dalam atau boxer.

Hamka said...

huhle

no 3 tak payah yea..

-------------
anazahra

kalau abang kau marah sebab wish hari ibu, takpe, kau wish sahaja kat ibu aku, he he, lepas ni kau kena marah pulak kat bini aku

woha!

--------------
Kedaijamu

tanggungjawab untuk empat orang perempuan dan di tambah lagi beban kahwin empat... oh

-------------
cekkeya

betul ke ‘roti kering’ di guna sebagai kod rahsia dalam urusan jual beli tuala wanita?

------------
FarhahNur

Jujurlah padaku, bila kau tak lagi cinta…

Menyanyilah pulak!

--------------
Wak Dol aka Mat Pit

Manusia akan berubah ikut suasana, orang yang kafir diikat pada tiang masjid nabawi, tiga hari dah masuk islam, cuba kita ikat bapuk dan pondan di masjid, tapi kerana amal masjid yang lemah, aku takut, imam dan bilal pulak yang terkesan dengan bapok..

Salah korang tak makmurkan masjid (akupun…isk)

---------------
Auummm

Berdoalah agar mereka diberi petunjuk…

----------
-MingMing-

Aku rasa bapok tu pandai melambatkan keinzalaan lelaki tu.., sebab tu jadi ketagih, cuba isteri belajar membelai suami.., tak cari yang lain dah kot..

Tapi bila lelaki sanggup buat projek dengan bapok, itu masalah imanlerr, dan orang yang dah ada isteri tapi masih cari lubang haram, berdosa besar..

Rujuk dalil dari orang PAS untuk dapatkan hukuman setimpal bagi mereka yang berzina dengan bapok..,

------------------
Amialhadid

Akupun kadang kadang berfikiran macam saudara… (tiba tiba berdiri)

----------------
HafizAdam

zaaasssss

-----------------
akuwanita

aku memang pencinta wanita, tapi ku bukan buaya la la la..

-----------------
anazahra

perempuan galakkan suami pergi solat jemaah, dapt 28. lagi untung..

-------------
amin007

walaupun susah nak jadi perempuan, tapi kita tetap kena kahwin dan hidup dengan perempuan yang susah itu..

(tolong-tolonglah apa yang patut)

-----------------
Amialhadid

Dulu ada sorang minah ni tukar jantina, tapi tak tukar IC, lalu kantoi dan masuk Mastika..

(itulah satu-satunya Mastika yang bersungguh aku baca kat klinik sebab free)

------------

Hamka said...

Aliff

Mayat perempuanpun aurat..

------------
Miss dizzy

^_^

------------------
uan609

Amin..

---------------
INTAN RH

Setuju bab “tunggul” tu ke?

-------------
Saichou

Aku masih ingat waktu kecik tengok kartoon scoobido bidoo, sekali hero tertukar tubuh dengan aweknya kerana kena magic, perempuan susah hati tapi hero gembira dan.., terus hero cakap, aku nak gi tandas.., si awek jerit, jangan!!

Aku gelak berguling!

--------------
...antikapel...

Apa hokum hisap kemalian suami?

Bukan ustaz hamka cakap, boleh..tapi masin sikit.

Woha!

--------------
Amermeftah

Dan ada pulak lelaki menggatal dengan perempuan..

-----------------
Faz

Aku takut dengan perempuan yang suka shopping.., tapi aku suka dengan perempuan yang window shopping, aku takut rugi!

Hehe

-----------------
heal man

lama tak baca komen kau.., : )

--------------
Hanz_Azdi

InsyAllah..

-----------------
Pok Nik

Semoga Allah selamatkan kita dan anak cucu kita dari penyakit ini..oh!

-------------
'syareena

Aku juga bersetuju dengan diri sendiri

--------------
Cenc

: )

------------------
jojie-elle

isteri aku gelak bagai nak rak baca entry ni, terutama bab tunggul!

----------------
an2blur
sedang teruskan hidup supaya diredhai dan dirahmati Allah selalu.

-----------------
مرضيا تي محمد جا ميلي ~

Kadang kadang isteri aku cemburu dan fikir aku ada perempuan lain, lalu aku kata, abang masih setia, sebagai bukti, cuna kira tulang rusuk abang, masih kurang hanya satu..

: )

-----------------
vlinders@rocketmail.com

boleh baca jika dah jadi amalan harian dia, tapi aku cuba check ustaz dan lain kali ingatakan aku, ok?

Terima kasih.

----------------
~hANaN naJIAh~

Yang terasa dan tidak terasa semua insaf, amin..

-------------Purplez

Aku tolong makan setiap kali isteri aku masak, dan aku tolong pakai baju yang sudah penat penat bini aku gosok, lipat, jemur dan basuh..

Tolonglah tu..

----------------
limaumaniss

lenkap melengkapi, macam main jigsaw puzzle ler pulak, yang masalahnya, satu puzzle lelaki dan 4 puzzle wanita, saling melengkapilah antara satu sama lain....kan ? kan? kan?

---------------
Anonymous yang suruh aku teka laki ke pompuan ke pondan?

Kau komen dah dekat maghrib, banyak setan berkeliaran, dah main jauh jauh..

---------------
inginkan bukti

ini pulak merayau malam malam, komen dah dekat jam 12, shoh shoh, main jauh jauh..

Norshuhada said...

Salam,

Edisi siasat versi mandarin pernah mengupas isu pondan ni(walaupaun ini versi mandarin, yang ditemuramah adalah melayu, dan ramai golongan ini adalah dari kaum melayu). Pondan ni diberi peluang meluahkan ketidakpuasan hati mereka.
Pondan:"Kami merasa terhina dengan cercaan2 masyarakat yang memanggil kami dengan panggilan2 yang hina seperti pondan dan bapuk."
wartawan: "Jadi apa panggilan yang sepatutnya?"
pondan:"sepatutnya mereka memanggil kami dengan panggilan maknyah; mak berasal dari emak bermaksud keibuan, dan nyah berasal dari perkataan nyonya yang melambangkan kelembutannn... auuwwww"

Hohoho..Saya cukup pelik dengan orang yang sanggup menghinakan diri bukan saja dunia, tapi akhirat. Tapi kat dunia ni memang banyak benda pelik tapi benar kan..? Mohon sangat2 kepada Allah mintak dijauhkan dari menjadi seperti golongan umat Nabi Lut yang menderhaka. Sangat2 sedih macam mana nak membantu diorang ni ek? Mungkin mereka perlu dihantar berjuang membela saudara kita di Palestine.

alQasam said...

Salam encik Hamka

Allah cipta manusia dengan pelbagai nafsu, tetapi Allah beri petunjuk untuk kawal nafsu dengan iman. Siapa yang gagal dan tunduk pada nafsu dia maka lebih HINA dari bintanag. Semua pun kira ok dan boleh sahaja.

Sedang tahap/martabat nafsu sangatlah hina. Jika semuanya ikut nafsu dengan ALASAN bermacam-macam memang kita lebih HINA dari binatang seperti yang Al-Quran sebut.

Hidup bukan sekadar untuk nafsu, ia untuk kenal Allah, agar nafsu di bawah kawalan kita bukan nafsu yang mengawal. Jika tak, dah kahwin berzina. Jika perempuan, nak jadi lelaki. Jika lelaki nak jadi perempuan.

Sehina itukah kita, manusia?

liza_ixora said...

salam..

perempuan akan rasa susah jadi lelaki sbb byk tjwb

lelaki pulak akan rasa susah jd perempuan sbb byk pulak kerenah

tp perempuan tak rasa susah jd perempuan, dan lelaki juga tak rasa susah jadi lelaki

sbb??

Allah mmg cipta kita lengkap dengan 'cip' dalam otak kita yang program diri kita utk jalankan tugas tertentu.. 'cip' tu ialah 'fitrah'..hehehee.. jadi bila dah lawan fitrah, mmg la susah..
kan kan kan..?

sama mcm burung, kalo suruh jadi ikan, x ke lemas masuk dalam air tuu..

so, Allah dah cipta yg terbaik utk makhluknya..sebagai hamba, kena bersyukur.. hehehe..

Anonymous said...

haji abdul malek kadeer ayoub,

patut la bini tuan haji cemburu..
folowers banyak yang kaum bukan lelaki atau pondan...

asalkan jangan cemburu lebih-lebih suda...

-pembaca baru

A traveler looking for the right path said...

Kita baru dua tiga hari jumpa blog ni, tergelak baca tapi sarat dengan pengajaran. Okayla, kita suka cara anda bercerita dan mendakwah. Dakwah ke? Ye la tu!

Hamka said...

Norshuhada

Aku ingat mereka marah jika di panggil mak nyah, suka rupanya..
Bukan ke ‘nyah’ dalam bahasa melayu bermaksud berambus atau pergi mampus?

Pelik?

-----------
alQasam

terima kasih

------------
liza_ixora

lelaki yang homoseks adalah ibarat pam minyak dan lubang minyak, yang mana pam kena masuk ikut lubang yang betul iaitu lubang minyak, jika masuk dalam ekzos, kereta akan meletup…

woha!

----------
pembaca baru

Apa pulak qadir ayub?

-------------
A traveler looking for the right path

Ada pembaca baru yang baru jumpa blog ni, dan ada pembaca lama yang dah berhenti baca blog aku..

Ish.., rasa macam dalam bilik mayat pulak..

Luqiem said...

Salam,

Kepada semua Muslimin.. Muslimat… Mukminin… Mukminat… X lupa juga kepada pondan-pondan, mak nyah-mak nyah… bapuk-bapuk… Kita semua Hamba Allah… Mari kita panjatkan kesyukuran di atas segala nikmat yang tak terhitung banyaknya… Alhamdulillah…

Aku berpesan kepada diri aku sendiri agar sentiasa bersangka baik dengan semua orang… termasuk kepada golongan-golongan yang ‘tengah’ ini… Asbab kelemahan aku… maka aku sering kali kutuk-kutuk korang… aku rasa menyampah dengan korang… aku rasa geli ngan korang… ieee gelinya… x kuasa i…!!!

Tapi aku tetap bersangka baik dengan korang… mungkin korang x tahu… aku nak menjadi seorang hamba yang bersyukur… terlalu cukup nikmat yang telah aku terima… dan aku x perlu nak tukar diri aku yang sekarang ini… cukup-cukup baik walaupun x sempurna… asbab diri aku yang x sempurna… sedangkan manusia adalah ciptaan Allah yang paling sempurna…

Ya Allah, janganlah Engkau uji dengan sesuatu sekiranya iman aku tidak mampu menghadapi ujian tersebut…

SuMaiYaH said...

saya gembira jadi wanita..~

thanks pakcik hamka atas post ini, he he he :D

umie safwais said...

salam,

:) tajuk & cerita yg menarik...
saya selalu berfikir mcmana tuan nk sampaikan perihal "monthly problem"@ haid,sejak tuan bersetuju utk membentangkannya


Hopefully ia dpt membantu para wanita & gadis selepas nie lebih faham berkenaan warna2 haid, cara mempastikan ia suci & waktu mengqadakannya...
dan secara amnya utk para suami & bapa2 agar bila siisteri atau sianak bertanya dapatlah ia menguraikannya dgn tepat... bukan dgn memberi jawapan standard (paling sikit sehari semlm dan paling lama 15 hari...) Ketahuilah wahai lelaki.. sesungguhnya kami amat malu utk bertanya tentang hal ini tapi kami perlu tahu lebih dari itu dalam memastikan solat kami terjaga & diterima InsyaAllah..

jazakallah...

shan85 said...

hilang sekejap problem bile bace blog nie.. sukelah bace blog nie.. klakar tp byk ilmu yg boleh ambik.. thanks yer mr hamka driver kereta mayat..hehe

umie safwais said...

Hadith :

Dari Abdullah r.a katanya:
”Pada suatu waktu Ummu Habibah, isteri nabi s.a.aw berdoa:”Ya Allah! Panjangkanlah usiaku bersama-sama dengan suamiku, Rasulullah s.a.w dan dengan bapaku Abu Sufyan dan dengan saudaraku Muawiyah.”

Maka bersabda nabi s.a.w :”Engkau memohon ajal yang sudah pasti (tak dapat diubah) memohon jumlah hari yang sudah ditetapkan hitungannya serta rezeki yang yang sudah dibahagi-bahagikan yang tak dapat disegerakan sebelum tiba waktunya dan tak dapat diundur sedikit juapun dari waktu yang telah ditetapkan sejak mula. Seandainya engkau memohon kepada Allah Taala perlindungan dari siksa neraka atau dari siksa kubur itu lebih baik dan lebih bagus.” (Muslim)

toaster said...

sy bersyukur menjadi lelaki
:)

Anonymous said...

"nak keluar rumah tanam pokokpun nak kena mintak izin,kan payah tu"

ye ke hamka kluar umah camtu pun kena minta izin? kalau suami kat office kena telepon lah ye." abang nk kluar jap, siram pokok bunga? atau angkat baju? sapu laman?
kalau tuu kerja rutin maknanya hari2 kena tel ke?

Anonymous said...

i'magirl

slm.such a funny post.anwy, thanks 2 Allah 2 create me as a girl. but 2 all girls u must bear in mind dats ur beauty & ur dignity is not a priceless things.dont's simply give 2 a man who has no rite on it!!!pleaz keep it safe...love Allah n love urself.

Anonymous said...

apalah kejadahnya yg nak tukar2 jantina ni!

kan menyusahkan namanya...dengan dosa lagi, sakit lagi... banyakkkk lagi perkara dalam dunia nie yang nak dibuat.banyakkkk lagi masalah yang nak diselesaikan.. kalo korang dah tak de benda nak dibuat & takde masalah nak diselesaikan meh sini tolong aku!!!!

tolong aku tunjukkan jalan & rumah mana yang ada "lelaki2 melayu terakhir" untuk aku & kawan2 ziarah. Ko nak jalan dengan aku pakai macamana pun kita orang tak kisah! Yang penting ko bantu agama Allah!

sapa tau dengan kelembutan ko boleh buat org laki2 penuhkan masjid bila tiba waktu solat!

erm said...

er..

Anonymous said...

i'magirl

kpd anon yg ty btol ke nk kuar umah pun kene mintak izin, aku rase mmg kene mintak izin tapi xyah la setiap kali nk kua sapu smpah mintak,angkat bju mintak,siram bunga mintak,nk ambil surat khabar mintak.nanti sakit jiwa plak hubby u dpt kol setiap 10saat.

kang senang kalu b4 ur hubby gi keje u ckp cmni,"bang sy nak mintak izin klua rumah arini n hari2 utk tunaikan tanggungjwb saya pd Allah,pd abg n pd Islam, insyaAllah sy x wat benda yg Allah larang n abg x suke."

dialog ni aku sndiri pun x guna lagi.hehehe.tapi kalu korg nk copy paste aku allow.

Anonymous said...

tu yg kena risaukan...
kurang-kurang 2 tahun baru boleh pulih. lepas 2 tahun tinggalkan zaman bapok baru boleh usahakan..
payah jugak.
sapa yg bagi payah??
hah jawab...


-orang yang risau

Anonymous said...

salam

nak share yg baru saya dengar...

Sejak negara sana sini kecoh pasal wabak selsema khinzir, maka adalah yg menceritakan perihal khinzir.

Dimana dari segi sains, memang khinzir adalah tempat perumah segala jenis bakteria, virus, dan jadi tempat virus transform menjadi virus yg lebih bahaya lagi dari semasa kesemasa.

Dari segi tabiat pulak, memang buruk perangainya. Suka yg kotor2, pemalas, kuat makan, tidur n mengawan. Cepat membesar (ada hormon cepat besar) dan cepat membiak.

Dikatakan dalam Quran, ada 4 ayat pasal khinzir tapi cuma satu yg mengatakan diharamkan kerana kotor.

Jadi, semasa sorang sheikh tu pergi Perancis, maka dia ditanyakan apakah kedudukan khinzir sekarang, kerana dengan teknologi sekarang khinzir dibiak dalam keadaan bersih. Kalau diharamkan kerana kotor, sekarang patut tak haram lagi kerana sudah bersih.

Maka sheikh itu minta didatangkan 2 ekor kambing jantan, seekor kambing betina, 2 ekor khinzir jantan dan seekor khinzir betina. Maka sheikh menyuruh 2 ekor kambing jantan dan seekor kambing betina diletakkan didalam satu kandang.

Apalagi, kedua2 kambing jantan berkelahi bermati2an kerana nak rebutkan kambing betina.

Sheikh menyuruh 2 ekor khinzir jantan n seekor khinzir betina diletakkan dalam satu kandang. Seekor khinzir jantan terus mengawan dgn khinzir betina manakala khinzir jantan yg seekor lagi tak ada langsung perasaan cemburu.

Sheikh itu tanya "Nampakkah perbezaan antara kambing dan khinzir?"

Orang yg makan khinzir ditakuti mewarisi perangai khinzir yg menjadikan dia tidak cemburu isterinya bersama lelaki-lelaki lain atau tidak kesah anak2 daranya keluar dengan lelaki-lelaki tanpa mahram.

Sama2lah kita jaga bab makan supaya tidak termakan khinzir secara sengaja maupun tidak sengaja.

..err..sorry tak releven dengan topic..

sebagai perempuan, saya akan kata 'ingat senangke jadi lelaki?'

Suruhan Allah swt tidak susah untuk diamalkan...yang jadikan berat kerana iman masih belum sempurna..

nabila said...

btul2.satuju la yg ssh sbnrnye nk jd wanita ni.

Syahril Said said...

Tahniah Hamka! saudara banyak beri nasihat-nasihat berguna dalam blog saudara. saya suka membacanya dan ambil pengajaran sebelum jadi mayat...hehehe..izinkan saya link blog saudara dalam blog saya..

Anonymous said...

saye bukan nak argue dgn point anon yang mengatakan bahawa Allah haramkan makan babi kerana kotor, kuat mengawan dsb. mmg betul, sbb dah tertulis dlm Al-Quran dan memang kita x boleh sangkal lagi. tp apabila ada plak cite tambahan tentang sheikh yang kata kite xboleh makan babi sbb takut ikut perangai babi, eg x cemburu isteri curang dsb, saya terus wonder, adakah sebegitu senang kite nk deduce apa yang kite makan akan menjadi diri kite, dgn erti kata lain, "you are what you eat"? bagaimana pulak dgn perangai ikan haruan yg suke makan anak, atau perangai ayam suke sabung. kalau kite pk dr sudut ni mungkin ada plak makhluk akan argue, kenapa Allah x haramkan makan ikan haruan atau ayam. Byk lg contoh haiwan perangai x elok, sbb dah nama pon haiwan, tp apsal halal plak dimakan?

point saye ialah, kite x harus terima sesuatu teori hanya kerana ia selari dgn pendapat kita, no matter how tempting it is to do so.
saya rasa kadang2 kite harus buang sifat senang sgt percaya kepada bende2 yg x tentu sahih nye, terutama email2 forward yang lebih byk fiction dr fakta.

ini hanya pendapat saya sahaja. peace peace kacang pis.

-mamme

van qif said...

Salam.

Harap jangan ader yang salah paham antara "Nyah" dan betul2 khunsa (insan yg dianugerahkan dua jenis kemaluan)...

Khunsa pun pun boleh jadi imam tau...sila rujuk ustaz...

Hapi said...

hello... hapi blogging... have a nice day! just visiting here....

File said...

Download Forum Poster V3 3.0 at FileAfro.com

http://www.fileafro.com/view_forum-poster-v3-30.html

Hamka said...

Luqiem

Amin…

---------
SuMaiYaH
:D

----------
umie safwais

:)

------------
shan85

hehe

----------
umie safwais

benar!

-----------
toaster

:)

-------
erm

er..

---------------
i'magirl

.hehehe.

-------------
orang yang risau

Tak tau

-----------
nabila

betul3.

----------
Syahril

Boleh…

------------
mamme

Aku setuju dengan kau!

-------------
van qif

hmmm

Anonymous said...

nie mesti tgh sibuk gila... jwb pun sepatah2!!!

Hamka said...

ya

Anonymous said...

salam..

sepurnama berlalu dan sebenarnya aku mula merindui mu..

namun kala terang bulan berkaca-kaca, MOTIF!! kutuk we all yang ala2 separuh-separuh,

HELLO... we all yang bapuk aka mak nyah yang beriman adalah lebih diuji berbanding lelaki dan wanita yang kununnya normal..

so jgn nak ngada-ngada kutuk hentam keromo, korang ingat skit, kalau korang mengumpat mengeji sesuatu dosa walhal biarpun benda itu benar sekalipun lepas tu tak minta maaf kat kita orang, berhati-hatilah bahawa Allah swt akan tidak melepaskan korang sehinggalah korang jatuh ke dalam maksiat yang korang kutuk we all..

Wah..wah.. wah sedap nyer kata macam pam minyak lah lubang minyak lah...

pastu kereta meletops.. ewah, ewah,
sesedap rasa aje ye..

-nyah sentap tapi jaga aurat, ahak!

kina said...

semoga aku mampu jadi wanita solehah...amiin

saudagar said...

salam,

Buat 'saudara' bapok/mak nyah yg menukar status drpd lelaki sejati perasan ada jiwa lembut lalu mengkontrol ayu dan menjadi bapok/nyah.. itu dah menyerupai wanita yg haram hukumnya. Ini ujian terhadap korang atau saje2 beruji? Ho! Bukannya mudah utk meninggalkn tabiat gian bg seorg penagih yg tegar (ini hal yg lain). Tp itu bukanlah alsan bg org yg taat atau nak belajar2 taat.

Setahu aku khunsa sama ada lebih kpd perempuan atau pun lebih kpd lelaki. Namun ini hal yg lain.

Maafkn aku aduhai 'saudara' bapok/nyah yg baik hati..aku tidak faham keadaan kamu sebenar2nya.. namun Kita tetap sama.. sama2 akan mnjadi mayat.

Lol.. sedikit atau banyak2 dipengaruhi oleh gaya penulisan Hamka.

Manusia ini mudah dipengaruhi oleh suasana. Berteman dgn penjual minyak wangi, selalu/akan mencium bau wangi2an, begitulh sebaliknya. Carilh teman baik yg selalu mgingatkn hari akhirat. Nasihat utk diri aku sendrik.

saudagar said...

Sebenarnya banyak lagi kelebihan menjadi wanita yg soleh.. sebaliknya boleh jadi punca fitnah.. mnjadilh perangkap iblis itu. Ho!

Entri2 sebegini, berfikir olehku supaya cepat2 kahwin utk sempurnakn separuh drpd agama ml korban diri masa utk agama.

Sebut namaku dlm doamu daie, namaku Usman! supaya malaikat mndoakn kamu pulak. :)

Keyword said...

hello... you may submit this blog to my webBlog Directory, keyworddir.info.. have a nice day!

Keyword Directory

Blogger Ini Tidak Mahu Dikenali said...

hah..dapat ilmu tentang haid
TQ

Blogger Ini Tidak Mahu Dikenali said...

buat lah entry tentang persiapan nak kawin

aku tengah cuak nih.

contoh, mcm mana nak jadi suami soleh

Anonymous said...

wah...wah..halloouuu..

nyah(hamka)..mu dok rase ape yg ambe rase..
ambe doh kawen pun tp tetap tak puas cocoh ngan bini...

tapi ambe ,,redho gok... mu ngang budok2 laki mmg dok paham...

moga ALLAH Taala bagi aku suami kat syurga..amin..

tapi mu kene ingak..hok cocoh jubur pondang nge bapok tu sape hah?

kaum nabi Lut pung bukang hok kene cocoh je kene azab..yg mencocoh pung kene jugok..

seksa tau dok kalu bating dok selari dengan zohir...tapi nok wak cangne..kawin tu sunnah Rasulullah dang Allah suruh..kawen jelah..

hok napsu kat dalang tu.. dok tahu lah brape lame lagi..

aku kalu buleh biarlah cepat meninggal..dok tahang doh seksa nie...

pondang ke bapok ke nyah ke gay ke lesbian ke.. ni lah ujian paling berat..

tapi kalo tok lawan atau dpt pasangan bercouple , mmg dok rase lah ujian..rase sedap yang diharam..

SAILAESALOMA

Anonymous said...

cakap memang senang, mungking mu dok pernoh couple sesama jantan..

tp hok biase couple tu dok berani nok komeng kutuk2..

tapi ye ah... doh dapat bini,lupe lah couple yang pernah sekitidurang denge dia..ilang doh seksa..

tp hok kene cocoh tu couple lama..seksa berpanjangan..sampai bile..wallahu'alm...

tapi aku setuju kalo hok lebih2 mcm tukar jantina,

tp mcm mana kalo mcm org yg doh beri amaran jgn dekati atau dampingi aku.tp budok laki tu nok jugok berkawang..pastu jatuh cinta,beromeng, pastu putus sbb nok kawin..

hok beri amarang tu sakit jiwa,,terajang dinding , barah otak ..what the hell

sailaesaloma

Anonymous said...

woha...sailaesaloma, aku kenal sape ko...
hamka,,.ade dh serang ko nie..

apa2pun.. ALLAH MAHA ADIL...surah albaqarah yg bermula dgn LAAYUKALLIFULLAH...hingga akhir memberi maksud yg ALLAH akan uji hambaNya mengikut kemampuan...

tidak beriman kamu selagi tak diuji.. tp aku tengok mmg ALLA HMaha Adil.. karkun2 bekas nyah ramai yang berjaya dlm tabligh dgn cemerlang... mungkin diorang sungguh2 lawan perasaan n ALLAH suke..

ada yg beranak pinak pun..wah kalah lelaki maskulin mandul...apa kes? konon jantan..try ler kopi jantan berkati2..tetap mandul..ketentuan ALLAH...

betul ke kejantanan terletak pada berapa banyak anak?mitos ke nie?

aku rase kejantanan terletak sejauh mana puas jimak n sejauh mana dpt puaskan isteri..kalo takat pancut pastu ngandung..sememeh je tuh...
banyakkan menagji quran n makan makanan berkhasiat utk lambat pancut.. woha

NAJMUSSOBAH

Hamka said...

nyah sentap tapi jaga aurat,

Aku ulangi:
lelaki yang homoseks adalah ibarat pam minyak dan lubang minyak, yang mana pam kena masuk ikut lubang yang betul iaitu lubang minyak, jika masuk dalam lubang yang salah seperti lubang ekzos, kereta akan meletup…

harap maklum.

-------------
kina

amiin

----------
saudagar

usman, cepat cepat kahwin, cuit sekolah dah nak habis..

-------------
Blogger Ini Tidak Mahu Dikenali

Untuk menjadi suami soleh. Korang hendaklah menjadi seperti saidina Ali barulah dapat isteri seperti fatimah. Selain korang dah selalu minum tongkat ali bagi lelaki dan kacip fatimah bagi perempuan dalam tujuan nikmat kezahiran, korang kena baca kisah kisah sahabat untuk jadi panduan hidup dalam tujuan kebatinan, bandingkan dengan kehidupan seharian dan serasikan jalan cerita dengan hidup korang, insyAllah..

----------------
SAILAESALOMA

First time dengar cerita lelaki tak nak bidadari dalam shurga tapi nak ‘suami’.., sungguh! First time.. Astarfrullahulazim..

---------------
NAJMUSSOBAH

Untuk lambat pancut, korang boleh bayangkan beberapa entry keretamayat sewaktu bersetubuh..,

: )

tholhah said...

sifat manusia ni yg mane diharamkn Allah yg tu dia suka....tpi yakinlah bende ni dpt diubah dng buat usaha atas iman....teringat aku mase kat kolej perindu dulu ade sorng mamat ni ala2 nyah...lembut giler...tpi ble karkun2 ikram dia ..bawa kuar buat usaha atas iman....alhmudillah..da berubah drp lembut..da jadi keras cm laki normal..maka kesimpulan yg aku dpt buat ..sifat2 lembut ni sebenarnye saje dorang buat2 lakon je ..hakikatnye doarng ni boleh keras sume atas bawah...woha

Anonymous said...

TD AKU BACA POST KO YG LEPAS2... KO KAHWIN UMUR 25/26 KEE? DAN BINI KO UMUR 20 TAHUN... JARAK YG BERBEZA NIE PENYEBAB PEREMPUAN MUDAH DIKONTROL KOT

Anonymous said...

salam..

First time dengar cerita lelaki tak nak bidadari dalam shurga tapi nak ‘suami’.., sungguh! First time.. Astarfrullahulazim..

"ingat senang ke jadi lelaki?" entry on demand! -hamka pls...dan juga
"ingat senang ke jadi lelaki yang mengimpikan suami di shurga?"
on demnad too.. -hamka pls jugak..
sambil kenyit mata ngada-ngada juga diserta doa penunduk..ahak!

-nyah yang jaga nisab 1 hari sebab masih student.

Anonymous said...

salam anon mamme

..ohh cerita pasal khinzir tu dengan conclusion dari sheikh tu, yang sahihnya saya dengar dari ceramah Mufti Negara Brunei Darussalam..

Memang muftitu cakap, dengan memakan khinzir akan membunuh sifat cemburu...cemburu suami pada isteri, cemburu bapa pada anak gadisnya..

harap maklum

Hamka said...

tholhah

masjid tempat ubah manusia dengan izin Allah, tapi syarat, masjid itu macam masjid Nabawi punya amalan..

-----------
Anonymous

Tak faham

------------
nyah yang jaga nisab 1 hari sebab masih student.

Nyah, cuti semester, separuh masa keluar jalan Allah, ok..

------------
Anonymous

Allah dah haram, terus kami dengar dan kami taat, aku dah tulis dalam entry:

“islam itu mudah”

wanwanwan said...

Aku nak mulakan comment aku ni dgn menyatakan Allah tu adil,,kalau senang jadi lelaki, senang la jadi perempuan,,kalau susah jadi lelaki, susahlah jadi perempuan,,masing2 ade tanggungjawab sendiri di muka bumi Allah ni,,mungkin bentuk tanggungjawab tu berbeza tp sumenye same berat di sisi Allah sebab Allah tu maha adil,,jadi siapelah kite nak beze-bezekan mane satu lagi senang, mane satu lagi susah,,sebab kau lelaki, mungkin kau rase jadi perempuan lagi susah,,dan sebalinye kalau kau ni perempuan,,tp kau takkan tau sebab kau takkan jadi perempuan melainkan kau nak tukar jantina,,eh?? anywayss,,aku tau niat kau ni suci dan murni,,nak menasihati mereka2 di luar sane untuk bersyukur dan tidak menukar jantina mereka but please, u can do better than this,,tak perlu nak mencerminkan betape 'low class' nye perempuan ni berbanding lelaki,,assalamualikum.

Anonymous said...

"point saye ialah, kite x harus terima sesuatu teori hanya kerana ia selari dgn pendapat kita, no matter how tempting it is to do so.
saya rasa kadang2 kite harus buang sifat senang sgt percaya kepada bende2 yg x tentu sahih nye, terutama email2 forward yang lebih byk fiction dr fakta."

Anon mamme,

Spt kata Hamka, kami dengar dan kami taat, oleh kerana cerita dan conclusionnya dari Yang Mulia Mufti Kerajaan Negara Brunei Darussalam, maka siapalah saya nak komen2 fakta2 dan kesahihannya, nak argue-argue lagi dengan logik2 sendiri.

Memangla bila Allah kata khinzir haram, kita terima tanpa tanya2. Saya kongsikan cerita khinzirtu kerana saya kagum tentang kebijaksanaan sheikhtu dlm menjawab soalan org yg tak sami'na wa ato'na itu. Dan cerita ini di ceritakan oleh seorang mufti yg dihormati, bukan email2 yg ntah ape2.

Walaupun saudara/i kata pis,pis, ntah kenape saya hot semacam...huh..bilala sayani nak belajar ikhlas...(ikhlas= bila dipuji atau dikeji, no heart feeling).

Camne2pun awak sedartak yg awak dah argue dgn isi ceramah mufti besar itu?

Anonymous said...

mufti besar pon manusia jugak yang tak leh lari dari kesilapan,,

Anonymous said...

Salam..
Ingatlah wahai semua hamba, lelaki ke, pompuan ke, pondan ke, bapuk ke, maknyah ke, gay ke, lesbian ke, penkid ke...atau pun apa2 je istilah lagi....Ingatlah hadirnya kita di muka bumi ni dengan hanya satu tujuan yang pasti..hidup dan mati hanya kerana Allah.....
Allah maha Mengetahui , maha Bijaksana dan Pengasih dan maha Pengampun.....
Allah lebih mengetaui apa yang terbaik buat hambanya....
Carilah jalan penyelesaian...
Ingatlah.....
aku masih insan kerdil....

salahuddin said...

ada kawan aku dulunye maknyah tapi skarng dah pun bergelar ayah dgn dianugrahkan 4 owg anak yg comel-comel,.. dan punya kehidupan yg lebih bahagia bersama istri tercinta..

Anonymous said...

salam,,saudara hamka...saya gunakan tajuk entry "ingat senang ke jadik pompuan nih letak kat wall facebook saya..bukan entry nih je..entry pasal kawin pun saya ade letak kat facebook gak..pastu bagi link supaya kawan2 dapat menjengah blog saudara nih..manalah tahu kot2 dorg insaf,tak insaf pun dpt berfikir tentang arah tuju hidup nih...kdg2 pikiran saudara nih buat org yg membacanye termenung pasal diri sendiri ...

dr--hasilawati hanifah

XX said...

Salam...

Tiada seorang nabi pun dari kalangan wanita...TETAPI

Semua nabi-nabi dilahirkan dari rahim seorang wanita

Anonymous said...

xx...sape ko ek??aku agak kagum dgn care ko komen kat blog ni..ko ade blog x??ko bg point yg blh wat org terdiam n berpk.

Anonymous said...

aku rase ko sorang je kot terdiam and berpikir,,takkan ko baru tau kot fakta ni?? kalau nabi tu lahir dari rahim lelaki baru t ko patut terdiam

concern_student said...

salam bro hamka...
me antara membca setia n3 bro...
actually kat kampus kitorang skung nih dilanda mat2 pondan yang amat dahsyat...ramai sangat yg nak jadi pondan...pelajar ipt pon dah ilang identiti sbg plajar..apa nak jadi...asthgfirullah..
n we all sume x faham r...ana ni seorang perempuan n salah seorg antara ajk badan dakwah kampus...jadi kami pakat nak banteras gejala pondan yg berleluasa ni sehabis2an...tak tahan mata memandang, takut juga bala allah kalau menimpa, yg kena bukan kaum diorang jer, boleh jadi seluruh warga campus ana nih..cam kisah nabi lut..nauzubillah...
dah macam2 kaedah dan pendekatan kami guna, tp mgkin x brapa nak berkesan..
jadi ape saranan dan tips yg bro leh bg, bleh ana usulkan, pahala pon dapat insyaallah..
thx...

Anonymous said...

nazlin says...
salam...
hai, en.hamka ke mane kamu menghilang?? entry baru... entry baru.... hehehehe

Princess aries said...

en3 hang power gak ek..aku suka baca benda ni byak benda aku xtau rupanya..
makasih hamka.

Faridrashidi.Com said...

Assalamualaikum,

Semoga tuan rumah sihat-sihat selalu dan dipermudahkan urusan oleh ALLAH SWT.

Salam ziarah dan ukhwahfillah. Kalau kelapangan jemput ke blog saya, baca dan bertukar pandangan.. boleh juga bertukar link Insya'Allah.

KLIK Kembara Sufi Mencari Aspirasi

Hamka said...

wanwanwan

bila kau komen begitu, aku pulak rasa ‘low class’
tak baik tau buat lelaki rasa ‘low class’
wailakumusallam…
: )

----------------------------
aku masih insan kerdil....

ingatlah!

-----------
salahuddin

boleh cerita tak camne boleh berubah?, email aku ok..

dr--hasilawati hanifah
boleh, tapi kena niat untuk diri sendiri lebih sikit laa, kan?

-----------
XX

Mak aku perempuan, sebab tu mak aku cantik, kan?

------------
concern_student

aku tunggu email dari salahuddin punya tip, sebab dia dah Berjaya..

----------
nazlin

: )

---------
Princess aries

Sama sama

---------
Faridrashidi.Com

InsyAllah..

zmm said...

ingt senang ke nak jadik gal?

1. kalo hujan , pakaian basah kuyup mula risau pandang keliling, mate melilau risau ade mate2 laki pandang., brutal mane pon sorang gal tu ttp ade rase segan. wpon baju besa mane pon kalo da kuyup, jalan mmg kalah catwalk. kontrol sbb segan. rase nak jd halimunan je so dat org keliling x dok pandang2. sbb ape? sbb sy perempuan.

2. prempuan byk guna duit utk kelengkapan diri atas smpai bawah luar sampai dalam. xde prmpuan, x wujudla saloon, spa etc.
3. prmpuan xble lepak sowang2 kt mapley tgk bola. trase weird. kalo laki lepak sorang2 xde sape heran. baru mapley, blum mc d lagik. mmg sah kene fewit2. buat rase seriau je.
4. prmpuan slalu fikir mcm2 nape laki tu asek pandang aq. kite kerut, die senyum. patu wat org rase besalah kt diri sendri. ade pape ke ngn pakaian aku. nampak pape ke? leceh2.
5. prmpuan yg simple kene behadapan dgn kerenah kwn2/ org keliling yg gila fashion. masuk mall wajib beli baju etc. bile kite je x beli, kdg2 rase cam nape aq x beli? nape aq x minat?

ni plg pelik tapi kelakar..
sy ngn kawan2 suke klua smpai kul 12-1 sbb tgk midnite movie. kami kua prempuan smua n smua bertudung. ktorang rase xsalah pon. tgk movie je. xde laki. so otw balik rumah. start dari lua mall - nak dekat rumah, asal lalu tmpt mane2 ade laki..mesti derang bagi salam.." assalamualaikum " sane sini. ktorang pelik. n diorang muke cam pelik tgk prmpuan brtudung klua smpai tgh2 malam. heee..x ble ke? ape ktorang kene dok umah pas magrib? . soorry la..tapi ktorang bknnye wat pape salah.
perempuan is complicated.
trust me.

Hamka said...

: )

Midkazen said...

Pernah aku jumpe st karkun ni berperangai lembut (bkn bapuk!). Dia punye usaha mmg ak rase kalah ak. Kerja Allah, Allah bg hidayat pada sesiape yg Dia hendak.

Sub7anallah.

Hamka said...

akupun pernah jumpa...

maisarah said...

alhamdulillah. bersyukur jadi pompuan!=)

Hamka said...

: )

riDiCulOuS said...

*senyum je*

Anonymous said...

untuk fatine ke? haha

Anonymous said...

kau tu r yg bodoh....
ko ingt org nk jdi pompuan sb nk dtg haid setiap bulan ke???
ko ingt org nk jdi pompuan coz uki menglir drah stiap bulan???
ko ingt org nk jdi pompun coz nk bertalak bgai ke???
bangNG...

Anonymous said...

ko tu yg lg bodoh, nk sgt jd pmpuan tp bnda2 yang mnjadikan pmpuan tu seorg 'pmpuan' ko xnak plak ade dalam diri ko, nk sng je, tp kesusahan diorg ko xsedar, cuba la pakai akal sket, habis tu ko jd pompuan sbb pe, nk cntik je, ke sbb nk rskn cmne bsetubuh ngn lelaki, pk2kn la ye, sblm wat sesuatu, pk la mnggunakan akal, bukan menggunakan nafsu. salam.

Anonymous said...

aah....
juz nk rse bstubuh ngn laki2,
nk bercinta ngn laki je...
nape???
salah???
nyusah kan ko????
kubur kongsi x???
xkan ????
so xpyah nk sebok...

Anonymous said...

hello bapok2...
jadi pmpn senang je sbnanye..
syarat pmpn masuk syurga ni 1 je.. 1 je samaada taat ayah semasa anak or taat suami semasa isteri..
tapi tu pmpn la, kalu laki yg jadi pmpn, ala pe ke bodohnye..
xperlu ckp, ini bkn discriminate..
korg sume yg bapok2 ni patt sedar diri kecuali kalu korg dilahirkn dgn 2 kemaluan (khunsa)..
kubur mmg lain2.. tapi soklan esok same..
esok kat akhirat tnye ape tndkn korg utk tlg kwn2.. penulis blog da bley jwb die da tulis blog utk kesedaran..
yg lain2 ni, yg tgk je kwn jadi bapok ni, esok same2 la kite kene tarik nnti...
kubur lain2 konon..
ko kene panah petir mati x sempat bertaubat bru tau..
jgn igt dunia ni yg kekal..
ckp mcm xde agama..
kalu kite tau kite wat slh, xperlu kite menangkan kslhn kite...
dgn hrpn kita akan dpt sinaran akidah blk satu hari nnti..
dan aku mendoakan utk semua bapok palsu utk berubah dan moga2 korg akan jadi insan yg terbaik..
gunakan naluri korg yg lain skit yg tuhan bagi sbgai alternative mcm penuils ckp, utk kebaikan..
kalu dh ase mcm pmpn, bgs la.. blaja rajin2 n fokus stdy..
x perlu smpai jd pmpn pn

Anonymous said...

mlas r nk bace..
aq da puas da bace krangan...
anyway,,
mmg soklan kite same, tpi yg mnjwab nyer msing2 pnyer hal r kan...
kalo kubu aq terbkar sblah ko pown,
ko xpyah ssah2 nk g siram...
n kalo nk ckap psal syurga, ko grenti masuk ke???
xkan...
msing2 ade buku dosa pahala sndri,
so y nk kne sebok ngn idup org???
cbe krangkAN prangai sebok ngn hal org tuh???

limau said...

susah nk cakap dgn orang macam ni...takpela...paling kurang aku doa kau dan orang3 sejenis kau dapat hidayah dan sama2 diampunkan dosa2 kita semua...ameen,,,

Hamka said...

aku harap, pondan yang slow, janganlah baca blog aku..

(dan aku doakanmu berubah, dan cuba bersangka baik)

Prof. Dr. Ariffaizal said...

Assalamualaikum.

Untuk berdakwah kita perlu ada "Zuruf Munasabah" iaitu bercakap secara berhemah, mengikut "waqek" (kedudukan dan taraf minda) seseorang dan mengikut tempat dan masa.

Islam itu berkembang dengan cara berhujah yang menyentuh hati dan membawa hati kepada Allah. Bukan cakap kasar dan membuat orang rasa kecil hati. Akibatnya orang rasa Islam ini kasar dan kurang sopan.

Ada sesetengah kes, mereka adalah khunsa.

Haid adalah anugerah yang dikurniakan oleh Allah kepada kaum hawa. Ayat saudara bunyinya agak sensitif dan boleh mengubah air muka seseorang.

Rasulullah seorang pemalu dan malu adalah salah satu daripada akhlak yang mulia.

Berdakwahlah dengan cara yang berakhlak.

Hamka said...

err..., eh?

Anonymous said...

nak tanye... kan ad bgtau kat atas tu yg kalau mati waktu melahirkan anak dikira mati syahid... how yg non mus?? n mcm mane yg mati coz of sakit lain tp ade kaitan ngan give birth?

Hamka said...

mati yahid untuk wanita islam yang soleh sahaja, non muslim, mati beranak, tetap masuk neraka.

dan syahid ini syahid kecil, kena mandi dan kafan.., mati lemas, mati terbakar dan banyak lagi (rujuk hadith) juga dikira mati syahid kecil..

wallahu'lam

Anonymous said...

ak x dpt nafikn jadi wanita memang agak..bkan agak memang komplikated n susah pun.leh kta suma laki bleh wat pompuan x leh wat..kt dunia ak x nafikn wanita agak susah nk wat bnda yg kta suka,tpi utk akhirat ak rsa wanita sgt bertuah.n hebatnya wanita,seorg wanita yg pernah beranak biasanya mmpunyai tahap ketahann sakit yg lebih baik bbanding laki n wanita yg x pernah beranak..sbb beranak adlh ANTARA perkara pling sakit ddunia.hebatnya wanita!!
seorg wanita mampu mnjaga berbelas2 anak dgn baik n lelaki blum tentu mampu..mampu melahirkn berbelas2 anak yg ak percaya lelaki x sanggup..seorg wanita mmpu tanggung kesakitn dtinggal suami,x kawin lain bla laki mati demi anak2 (yg ak percaya laki x mampu buat bila bini dh x dak)..n bleh idup tanpa bersetubuh belas2 taun(yg ak percaya laki x mampu buat gak..bini mati kawin lain la gamaknya).hebatnya wanita!!..hebatnya wanita msih mampu melayan suami dtmpt tdo wpun seharian penat bkerja..n jika menolak ajakn dkatakn derhaka (memang malaikat melaknat tpi wanita mnusia pnya perasaan..jgn jdikn ini alasn)..hebatnya wanita dkurniakn 9 nafsu n 1 akal tpi jrg ak dgr wanita merogol,bunuh,cari gigolo (wpun ada, kekerapnya kurang)n kena tendang dri universiti..hebat wanita dgn 1 akal mampu memenuhkan kerusi2 kuuliah duniversiti..hebat2.lelaki jgn marah plak..tpi ak pelik bla bnyk laki x hargai kaum ni n curang.emo plak hu3..ak x kawin gi..n setahu ak..klu silap minta maaf wanita non muslim yg mati beranak memang akn msuk neraka tpi betapa ALLAH S.W.T memuliakn seorg wanita kerana mnjadi pnyambung zuriat..wanita kafir itu akn dringakn sedikit azabnya sbb mati kerana melahirkn anak.WANITA MEMANG HEBAT!!TERBAIK

RULZA said...

Mmm, kadang2 penulisan yang terlampau "berbahasa" pun orang yang kurang akhlak ni payah nak faham. jadi biar cakap direct cenggini dan saya jelas apa yang ditulis ni tidak pun dikaitkan dengan khunsa tetapi golongan yang nak jadi pompuan tapi tak dapat jadi pompuan sepenuhnya. Sebab tula suka suki nak tukar jantina sebab diorang buat yang shok2 ja tak haid, tak bersalin, tak itu ini macam yang saudara penulis tulis.

Nauzubillah..moga anak pinak dan keturunan kita dijauhkan.

Betol..sangat susah jadi perempuan tapi allah dah janji perempuan senang masuk syurga dengan hanya sembayang, taat pada suami dan berpuasa..

malah jika perempuan REDHA dengan kesusahan2nya allah ganda2 lagi pahala.

chinut said...

memang banyak nikmat untuk seorang perempuan,
tapi pondan dan bapuk tak kan dapat rasa betapa nikmatnya jadi perempuan,
sebab dorang palsu,
takkan boleh sama dengan yg ori

Hamka said...

setuju!

Teqorox Angol said...

entri yg best d baca..
No.9 tu lawak.. hehehehe..

Hamka said...

er., aku tak buat camtu, ok..

sayuri90 said...

boleh cakap pasal golongan khunsa plak?nak tau

suhaibah said...

Dulu masa saya belajar, ramai jgk kawan2 saya yg 'she male' ni. Ada sorg tu, saya kawan dgn dia kira mcm lama jgk la, tp saya xtau dia sbnarnya bkn pmpuan ori. rupa & tingkah laku dia mmg betul2 pompuan, jd saya selamba la pegang tgn dia & bila salam saya biasa la peluk dia. skali bila tau dia lelaki, saya terkelu, terkedu, terpaku, ape lagi? semua ada. saya ibaratkn tukar jantina ni sama mcm menipu. dan ape akibat menipu? akibatnya, menyusahkan org lain, & mgkin blh beri dosa pd org lain, dan diri sdiri pn x tenang sbb akan terus menipu org lain...

Hamka said...

khunsya? belum ada pengalaman..

farah said...

alhamdulillah.sangat bersyukur ke hadrat Ilahi sebab aku wanita.kesian gak kt dorang yang gatal sgt nk tukar jantina tuh..tak ke ilang nikmat?aiyoo

Hamka said...

tepuk dahi!

biha said...

HAMKA,saya sgt tertarik ngn blog ni..OH!...haha..minta izin copy paste beberapa info untuk dikongsi orang ramai k..

Hamka said...

Ok

mama faizzati said...

aku dah jadi follower yay!

Hamka said...

woha!

- zuriey - said...

lelaki mahupun perempuan masing2 ada keistimewaannya

Hamka said...

: )

Black Winter said...

Suka entri ni. Jadi peremouan memang susah. Tp Allah Maha Adil kan.

Black Winter said...

Alamak! Typo di situ... *perempuan

Hamka said...

:)

Wahida Nasution Thakhrim said...

saya bangga dilahirkan sebagai perempuan.. (^^)

Hamka said...

sebab tu mak saya cantik

woha!

Anonymous said...

thanks bro....aku menitis air mata baca lu nyer entry ni...rs bersyukur giler2 sebab aku dijadikan sebagai pompuan. betapa Allah sayangkan wanita. thanks bro.


- MANJA USM

Hamka said...

memang manja.., : )

suri di hati said...

Senangnya perempuan masuk syurga, tapi kenapa dlm neraka banyak perempuan yek?

Zarrar Maria said...

mmg la kubor lain2 tp..islam dianjur untuk saling ingat mngingati
kau lupa ak ingatkn...
ak lupa kau ingatkan...
dlm mengingatkn kdg2 kita buat ayt sedih ,marah, lmbut dan sgala bagai..
sebab kau sedara sesama islam...
ak pon xnak tngok kau masuk neraka...
kau pon x nak tengok ak msk neraka kan... (nyah)
walau ak x knl kau ..ak pon sedeh..moga kau kuat mnghadapi ujian ni...
semua org diuji sbb kita hambaNya

Anonymous said...

tiba2 rase mcm nak kawen lah..hahaha dpt keredhaan suami leh la masuk shurga 500 thn lebih awal..tp tu la calon xde lg..ish2

Anonymous said...

salam.,thankz bro hamka,banyak ilmu saya dapat dari blog nie..ayat2 plak senang nak paham..mabeles..tapi yang paling membuatkan tak bowink baca coz kelakar(gelak sowg2)tapppppiiii sarat dengan ilmu,tu yg penting...5*,moga kita semua menjadi tetamu syurga allah yang indah dan dikuatkan iman untuk menghadapi godaan syaitan laknatullah sebelum kita terbujur kaku diangkat masuk kereta mayat(terikut-ikut gaya bahasa,.hehe)..amiiin

Hamka said...

: )

mujaheedin said...

ummmmm...
ingat ye wanita2 seluruh dunia...
korang ni special....
sedih dan kesian saya tengok...
tau korang nak perhatian...
korang cantik....
cuba baca kisah2 isteri2 sahabat dulu...
moral of the story...
tutup aurat...muka skali...
sbb mmg anugerah Allah bila laki tgk muka pmpuan jadi cair...
sbenanyer anugerah tu untuk suami korang jer...
ummmm
saya cakap untuk diri saya jugak...

kAMmi PUNyaA bELOg said...

Allah menjadikan manusia dengan sebaik0baik kejadian . . Pada Sesiapa yang masih lagi berhasrat untuk tukar jantina , lupakanlah . . kerana Allah cukup tidak suka pada manusia yang tak reti nak bersyukur dengan apa yang dah diberi . . dah laa kite nie pinjam jew dari Allah , itupown nak renovate lagi . . apadaa . . singkat betul pikiran . .

Hamka said...

nasi dah jadi bubur...

Anonymous said...

setuju sgt dgn si penulis...saya sbg seorang perempuan pun sendiri mengaku bukan senang mahu menjadi wanita yang sebenar menurut Islam tambah2 lagi di akhir zaman ini.banyak dugaannya...tapi setiap kejadian Allah itu ada kekurangan dan kelebihan masing2.so, bersyukurlah dengan apa yang diberikan...dulu pun saya pikir jugak kalo saya jadi lelaki,saya ni jadi lelaki Islam ke?belum tentu...alhamdulillah saya dilahirkan sebagai perempuan Islam...jalan dah ada cuma tunggu ibadah je yg nak dibuat.kalo org kafir tu,dahlah hidayah belum tentu nak dapat apatah lagi nak beribadah...subhanaallah hebat kuasa Allah tu.

Amir Al-Bukhturi said...

artikel ne untuk pondan yang nak jadi pondan bertakwa!! kalau dah nama pondan tuh kebanyakan nye x kesah pasal sembahyang.... n pasal agame.. takut nanti sebab xnak susah pondan dan bapok ne tukar agama lak... pergh.. lagi la menambahkan masalah... un un un..

Syafiq said...

Mustahil lelaki boleh jadi perempuan kecuali bagi mereka yang Khusa.
*Haram lelaki yang menyerupai perempuan atau sebalikNya.

-Antara Perempuan dengan lelaki jadi perempuan lebih Mudah kerana Faham2 Jelah.
-Lelaki bayak tanggungjawab.

Hindi Golpo said...


Hindi sexy Kahaniya - हिन्दी सेक्सी कहानीयां

Chudai Kahaniya - चुदाई कहानियां

Hindi hot kahaniya - हिन्दी गरम कहानियां

Mast Kahaniya - मस्त कहानियाँ

Hindi Sex story - हिन्दी सेक्स कहानीयां


Actress photo and picture

Sexy Actress, Model (Bollywood, Hollywood)