Mar 23, 2009

Siapa sakit naik atas?

(Neraka adalah tempat orang ramai menderita sakit dan tiada pula kemudahan hospital)

Pada suatu hari, ada sorang awek cun sedang berjalan seorang diri tanpa sempat berfikir tentang masa depannya. Sedang si awek cun yang memakai baju cheongsam melawati satu danau yang sunyi lagi sepi,.. tiba-tiba, dari dalam semak, muncullah 3 orang penjahat yang berniat jahat sambil ketawa pada sesuatu yang tak lawak.

Ha ha ha, gelak si penjahat yang berniat jahat itu sambil mengurut ngurut dagu.

“Lepaskan aku binatang” jerit perempuan cina tu dalam bahasa melaysia yang telah di alih bahasa.

“Aku bukan binantang, aku manusialah cik adik, ha ha ha” cakap lelaki jahat yang berniat jahat itu yang suka pakai baju gelap lagi lusuh..

“Lepaskan aku manusia” jerit lagi perempuan cina tu dalam bahasa melaysia yang telah di alih bahasa.

“HA HA HA, kau ni kelakarlah” kata si ketua penjahat yang berniat jahat itu sambil bercekak pinggang..

Tanpa melengah-lengahkan masa, kita terus pergi pada kemuncak cerita ini, tiba-tiba, terpancullah hero yang ‘berniat baik ada makna’ yang ada muka ala-ala Bruce Lee yang secara mendadak telah muncul dari belakang kamera setelah baju perempuan tu koyak sikit di koyak penjahat yang berniat jahat sedang mukanya pecah lapan, lalu hero yang ada juga iras Rock Lee itu yang ‘berniat baik ada makna’ terus teguh membelasah semua penjahat yang berniat jahat sekaligus menghancurkan masa depan semua penjahat yang berniat jahat itu..

(Babak pergaduhan terpaksa didelete sebab terlalu ganas bagi mengelakkan pelajar terpengaruh lalu bergaduh di sekolah)

Dah habis babak hero yang ‘berniat baik ada makna’ menghancurkan masa depan semua penjahat yang berniat jahat itu.. maka macam biasa, heropun adalah luka sikit kat tangan, adalah darah-darah sikit, lalu awek cina yang memakai baju cheongsam koyak rabak tu terus pegang tangan hero sambil nangis kasihan kat hero yang ‘berniat baik ada makna’

“Awak sakit tak?”


Tanya perempuan cina tu dalam bahasa melaysia yang telah di alih bahasa.

Heropun dengan macho menjawab..

“Tak sakitpun”

Tiba tiba perempuan tu perahkan limau nipis kat tempat luka hero dan bertanya:

“Awak sakit tak?”

“Errr, tak..”

Jawab hero sambil menahan sakit, tapi sempat berfikir mungkin perempuan ni nak ubat luka dia..

Mendengar jawapan hero tak sakit, perempuan ni letak pulak garam kat tempat luka hero dan bertanya..

“Awak sakit tak?”

Hero dah mula konfius, sambil berkerut kening menahan sakit lalu control macho menjawab..

“Tak.. kk.. sakit..”

Lantas perempuan tu tuang minyak tanah lalu membakar tangan hero dan bertanya:

“Awak sakit tak?”

"SAKIT, ADOI MAK SAKITNYA!!!!"

Jerit hero sambil lari lintang pukang dengan tangan terbakar lalu terjun ke dalam sungai yang berhampiran..

Dari tebing sungai terlihat perempuan tu ketawa berdekah dekah sambil berkata..

“Lihatlah dunia! Mana ada orang yang tak sakit dalam dunia ni ha ha ha ha!”


Gila ke apa perempuan ni?

Ok, kita habiskan babak cerita ‘kung pow’ yang aku edit sesuka hati kat situ, kali ni aku nak cerita pasal ‘Enjet-enjet Semut, Siapa Sakit Naik Atas’

Sebagai manusia, kita semua akan dapat sakit, dari sekecil kecil sakit sehingglah ke sebesar besar sakit, dari penyakit bisul sehinggalah ke penyakit barah..

Dan manusia punya sakit ada limit, yang mana apabila jasad dah tak dapat tahan menerima beban kesakitan, maka manusia akan bertindak balas menjadi pengsan, dan jika menerima beban kesakitan yang lebih dahyat lagi, maka manusia akan bertindak balas menjadi mayat.. habis cerita.

Itu bab sakit jasmani, jika sakit nurani atau sakit hati pulak, manusia akan bertindak balas menjadi mereng, atau gila babi.. habis cerita..

Namun, apa yang aku nak cerita adalah tentang sakit yang paling teruk dan dahsyat dalam dunia ini, iaitu sakit yang mana tidak memberi peluang untuk kita buat kerja lain… hanya mampu mengerang kesakitan menahan azab dan terpaksa bertahan dalam keadaan separuh nyawa atau nyawa nyawa ikan.. memang teruk, macam nazak gitu..

Sekiranya korang mengalami sakit yang di katogerikan ‘teruk’, seperti lumpuh sebelah badan, patah kaki, kena kurap, kena HIV, kencing Manis, darah tinggi, dan lain lain, tapi dalam korang kena sakit macam tu, tapi pada masa yang sama korang masih boleh buat kerja lain, seperti masih boleh tengok TV, makan nasi, update blog, balas sms, baca komik, sembahyang, atau tidur dan lain-lain aktiviti, maka bersyukurlah sebab walaupun sakit korang teruk, korang masih boleh gunakan otak untuk buat kerja lain, masih boleh gunakan otak untuk bersabar, untuk bersyukur dan sangka baik, maka sakit korang taklah ‘teruk’ sangat..

Tapi, jika korang kena sakit yang buat korang tak boleh gunakan otak, seperti sawan babi, gila babi, histeria, trauma atau menjadi warewolf, maka itu yang naya, korang menderita kerana terpaksa bergantung pada pantauan orang lain..,

Namun ‘kebaikan’ mendapat sakit yang tak boleh gunakan otak adalah kebanyakannya korang tak sedar yang korang sakit waktu sedang sakit, maka korang taklah rasa ‘sakit’.., contoh korang jadi warewolf, lepas dah jadi warewolf baru korang sedar dalam keadaan berbogel, tak lah sakit… Cuma malu sahaja..

Satu lagi ‘kebaikan’ mendapat sakit yang tak boleh gunakan otak adalah korang tak wajib solat atau puasa sewaktu korang jadi warewolf misalnya.., maka pesan aku kepada mereka yang mengalami sakit yang di katogerikan ‘teruk’, seperti lumpuh sebelah badan, patah kaki, kena kurap, kena HIV, kencing Manis, darah tinggi, dan lain lain, korang tetap WAJIB solat, sebab otak korang masih boleh digunakan.., korang bukannya warewolf atau gila babi yang tak payah solat bila dengar azan, nak aku tembak dengan peluru perak ke?

Ok, habis sampai situ, moral aku adalah, sembahyanglah walau macam mana sakitpun kecuali anda seekor werewolf.. end.

Sekarang aku nak pergi kepada sakit yang paling teruk dan dahsyat dalam dunia ini, iaitu sakit yang mana tidak memberi peluang untuk kita buat kerja lain… hanya mampu mengerang kesakitan menahan azab dan terpaksa bertahan dalam keadaan separuh nyawa atau nyawa nyawa ikan.. memang teruk, macam nazak gitu..

Sakit sebab kita alami dalam keadaan sedar, yang mana sakit ‘macam’ tak boleh gunakan otak tapi tetap kena solat sebab masih boleh jugak guna otak walaupun menderita tapi sebab masih boleh bergerak, maka nak jugak kena solat…

Aku bagi tiga contoh sakit yang pernah aku alami, sakit yang mana tidak memberi peluang untuk kita buat kerja lain… hanya mampu mengerang kesakitan menahan azab dan terpaksa bertahan dalam keadaan separuh nyawa atau nyawa nyawa ikan.. memang teruk, macam nazak gitu.. sakit yang ‘macam’ tak boleh gunakan otak tapi tetap kena solat sebab masih boleh jugak guna otak walaupun menderita tapi sebab masih boleh bergerak, maka nak jugak kena solat… sama sama kita fakir bab ni..

1) SAKIT GIGI

Aku lepas kahwin barulah tahu apa itu sakit gigi, kena pulak waktu malam, terasa ada syaitan jahat sedang menari-nari dalam mulut berdendang lagu dari neraka..

Aku terbaring menahan sakit, nak membaca tak boleh, nak buat lawak tak boleh, nak bersetubuhpun tak boleh, semua tak boleh!.., aku makan nasi rasa sakit, aku makan roti lembutpun sakit, YA ALLAH sakitnya.., bila aku minum air teh tarik, sekali air panas teh itu merayap ke celah gigi lantas merancakkan lagi dendangan lagu dari neraka oleh syaitan jahat yang menari dalam mulut aku.. SABAR HAMKA, SABAR!

Aku cuba gosok gigi, arghh, sakit jugak.., jam dah 1 pagi, mana ada klinik gigi yang bukak waktu begini, kepala terasa pening, aku pernah ulser mulut, tapi yang ni..oh! last aku ambil kayu sugi dan gigit hujungnya dan talakan ia ke lubang gigi tempat syaitan jahat sedang menari-nari dalam mulut berdendang lagu dari neraka…

Tapi di situ sebenarnya tiada syaitan jahat, yang ada di dalam lubang itu adalah Peluang diampunkan dosa dan peluang darjat di naikkan… aku baca al fatihah ulang ulang, dan sakit gigi aku beransur ansur hilang, maka tertidurlah aku, alhamdulillah..

Esok pagi, aku pergi klinik dan doctor buat dua pilihan, nak cabut atau rawatan saraf, aku tanya berapa harga untuk setiap pilihan, RM50 untuk cabut, dan RM 300 untuk rawatan saraf.

Aku tanya doctor lagi, apa kebaikkan dan keburukkan pilihan itu, kata doctor, cabut akan sakit yang amat walaupun dah bius, kemudian bilangan gigi dah makin kurang, tapi jika buat rawatan saraf, tak sakit dan gigi akan kekal digunakan sampai tua dan tak akan sakit-sakit lagi sebab hanya saraf di cabut.

Lantas aku ambik rawatan saraf sebab FREE, syarikat aku tanggung!.

Selamat tinggal wahai syaitan jahat yang menari-nari dalam mulut berdendang lagu dari neraka.. eh silap, sepatutnya terima kasih kerana dosa telah terampun, dan darjat telah naik, mudah mudahan.. Syukur pada Allah kerana tiada lagi kesakitan gigi, terima kasih pada Allah!

Cuma aku tengok memang orang sakit gigi ni naya sikit, ada yang bengkak gusi dan muka monyok macam warewolf, kasihan.., nak buat macam mana? Itu semua ujian dari Allah sebab tak pandai jaga gigi, tapi sakit macam manapun, tetap kena solat jugak, atau korang sanggup nak jadi kawan syaitan jahat yang ‘berdendang’ dalam neraka?.

Habis sampai situ…

2) SAKIT TELINGA.

Ni lagi satu penyakit yang ‘macam’ tak boleh gunakan otak tapi tetap kena solat sebab masih boleh jugak guna otak walaupun menderita tapi sebab masih boleh bergerak, maka nak jugak kena solat..

Memang azab sakit yang melibatkan telinga, sesakit gajah yang menderita angkara tikus, sakit yang mana tidak memberi peluang untuk kita buat kerja lain… hanya mampu mengerang kesakitan menahan azab dan terpaksa bertahan dalam keadaan separuh nyawa atau nyawa nyawa ikan.. memang teruk, macam nazak gitu..

Aku kena waktu habis SPM, ada satu bisul telah tumbuh dalam telinga aku, dia punya sakit, tak tahu macam mana nak cerita, benda pulak dalam telinga, tak boleh nak pantau, kepala rasa berdengung, otak terasa kejang, dan badan terasa kebas, aku alami selama setangah hari.., berlmula lepas zohor dan berakihr malam itu, aku tak boleh buat apa-apa, tapi masih juga solat dalam keadaan terhuyung hayang, aku rasa maca nak mati.., bila bisul pecah, sakit beransur ansur hilang…

Jadi korang yang sedih sebab bisul tumbuh kat bontot, syukurlah sebab bisul tu tak tumbuh dalam telinga korang.., itu jer aku nak cakap..

3) SAKIT PERUT

Aku tak pernah lagi sakit perut yang kriktikal, aku pernah tengok kawan aku sakit perut sambil berguling guling, aku tengok diapun aku tahu batapa sakitnya ia, tapi tak lamalah sakit perut tu.., biasanya kejap.., jadi aku tekde pengalaman bab ni, sebab aku sakit perut waktu nak berak jer, bertambah sakit jika tak jumpa tandas.. heh!

PENUTUP

Jadi, setelah kita bincangkan bab sakit ni semua, dan betapa perintah Allah tetap jugak nak kena buat sewaktu sakit, maka fahamlah aku jika korang sakit dan tak nak solat maka ada satu tempat khas untuk orang yang sakit dan tak payah solat iaitu NERAKA!

Dan NERAKA punya azab bukan setakat sakit gigi, sakit telinga dan sakit perut, tapi lebih dari itu!! LEBIH DARI SAKIT GIGI, SAKIT TELINGA DAN SAKIT PERUT?!

Dan di sana, sakit manusia tiada limit, yang mana kat dunia, apabila jasad dah tak dapat tahan menerima beban sakit, maka manusia akan bertindak balas menjadi pengsan, dan jika sakit yang lebih dahyat lagi, maka manusia akan bertindak balas menjadi mayat.. habis cerita.

Tapi kat NERAKA, sakit macam manapun, sama ada gigi tercabut atau telinga pecah atau perut meletup, manusia tidak akan pengsan dan tidak akan jadi mayat.. malahan yang paling ringan adalah memakai terompah neraka sedang otak mendidih..

Otak mendidih?demam 40 darjah celcius dah kecoh, belum lagi kena demam suhu mendidih 100 darjah celecius, oh! nak balas smspun tak boleh dah ,,isk..

Dalam neraka ni, kalau baca terjemahan Al quran ada cerita bahawa mereka ni dalam keadaan nazak gitu, nyawa nyawa ikan, tidak hidup dan tidak mati…

Sesungguhnya barang siapa datang kepada Tuhannya dalam keadaan berdosa, maka baginya neraka Jahanam. Dia tidak mati didalamnya dan tidak pula hidup (Tahaa: 74)

Muka mereka dibakar api neraka dan mereka dalam neraka itu dalam keadaan cacat (Al-mukminun:104)

Ketika mereka melihat azab (pada hari kiamat) sudah dekat, maka orang-orang kafir itu menjadi muram. Dan katakanlah kepada mereka, inilah azab yang dahulunya kamu selalu meminta-mintanya (al-Mulk: 27)

Akhirnya dikatakan (kepada mereka): Inilah dia (azab seksa) yang kamu dustakan dahulu.

******

Dah lah tu Hamka, kau qoute ayat Al quran banyak banyak karang, bertambah sakit gigi, telinga dan perut mereka..

Baiklah, habis sampai sini dulu, selamat pergi jumpa doktor gigi, pakar telinga dan ahli perut, walau apapun sakit kamu, last aku nak cakap, dalam neraka takde klinik tau! Enjit enjit semut, siapa sakit naik atas..Enjit enjit semut, siapa sakit naik atas... (ulang korus sehingga sakit korang naik atas)

Ps: Dalam shurga tiada doktor dan hospital adalah kerana ahli shurga tidak akan sakit lagi buat selama-lamanya, Indah Waterpun takde.., tapi dalam neraka, comfirm tiada doktor dan hospital walapun semua orang di dalamnya sedang sakit, err, kalau doktor adapun, sendiri kena azab sambil mengharap dimasukkan ke bilik mayat, maaflah bang dalam neraka bilik mayat takde, keretamayatpun takde..harap maklum.

ps2: Siapa sakit naik atas bermaksud: orang sakit, darjatnya akan naik.

: )

79 comments:

Anonymous said...

1st...
hehe sbnrnye pas bace komen td,nk bace semule topik subuh gajah semule, tb2 dh ade topik baru lak..
hmmm kdg2 time2 tahan sakit, aku terpikir, berape byk lah dosa dh aku wat huhuhu

yanz

tepi bilal sebelah kanan said...

assalamualaikum.. 1 senyuman sedekah utk hamka.(sebenarnya utk anak dara mu yg cute itu..wohaii!) =)

Luqiem said...

Assalamualaikum...

Aku baru pas sakit gigi seminggu lepas... abis bengkak gusi belah kiri... ingat nak cabut, tapi g klinik doktor cakap gigi bongsu nak tumbuh.. macam2...

Dah la sakit gigi... telinga pun sakit juga... pakej dua2 sekali...

Alhamdulillah... dapat juga solat, Allah beri kekuatan....

Biarlah banyak sakit yang aku terima kat atas muka bumi ini... sebelum naik kereta mayat, dari terima sakit azab neraka Allah...

Nau'zubillah... tak tertanggung aku Ya Allah...

kedaaijamu said...

no 4.....
ramainya orang yng sakit tapi tak tau dia sakit....

Anonymous said...

Assalamualaikum...

hehe..

tgu encik Hamka rply komen ada plak ntry bru

alhamdulillah betul tu.

sakit gigi kalo kna...(kna sakit gigi dulu bru ble cita mcm na ksakitan itu....)

byk pngajarannya

jga ksihatan 2,jadi bila sihat tak da la alasan nak tggl2 solat...

```muhasabah```




bintang YANG KELIMA!!!

blokdrive said...

oh..

faz said...

hahaha

aku tergelak sorang-sorang depan pc ni bila baca cerita kau menderita pasal sakit gigi..

sebab aku pun tengah sakit gigi ni..

er..kat kampung aku ada atuk dukun buleh bagi hilang sakit gigi dengan jampi2 jer...pastu sampai bebila pun dh tak sakit gigi dah, walaupun gigi berlubang, reput dan buruk yang amats..

tapi aku tak pegi jumpa dukun tu..kerana jumpa dentist lagi best, lagi hensem..

tapi betul la, tetiap kali sakit gigi aku datang, aku teringat balik dosa-dosa yang aku penah buat dalam masa terdekat sebelum sakit gigi tu...

sakit kerana ada dosa..

ratU_nur said...

umm..incik hamka..sakit hati dosa tak terampun...kan..?
~bru pas migrain semlm..alhmdulillah~

anak kucing said...

salam...

er... tak baper paham citer kung pow tu dengan "siapa sakit nek atas" hehe.

tapi dulu time sy sekolah, sy eksiden moto, family antar saya pegi urut, atuk tukang urut tu sapu luka eksiden saya (yang baru beberapa jam kena) dengan cuka campur limau yang dihangatkan. katernyer untuk mengeringkan luka dengan cepat. paler otak die!!! tak nak sy pegi situ lagi!!!!

urm aritu melawat sahabat kat icu - kerongkong kena tebuk supaya dapat bernafas (tak sedar lagi die masa tu). nafas die cam lembu kena semelih

Ya Allah hindarkan ku dan penulis serta pembaca blog ini dari penyakit yang menghalang kami dari beribadah kepada mu Ya Allah...

Anonymous said...

Allah.. sebenarnya sy pun penah sakit macam nak mati..

Sakit masa kena denggi, tambah2 lak pastu kena infection bakteria kat paru2..

Seminggu terdampar ke hospital, kesejukan tiada selera makan.. solat dgn debu2 dinding.. sbb susah nak amik wudhuk...

Tapi ibarat mati hidup semula.. aku masih begitu.. sepatutnya kesakitan mengajarku untuk lebih mengenal sapa diriku disisi TuhanKu..

Wooohaaii!.. Insaflah aku!... Tadi pun tertido kat surau.. penat sangat... bila bangun teringat yg diriku hamba Tuhan...

Anonymous said...

Ya Allah.. matikan aku disaat aku mengingatiMu..

miftahul said...

Wahai pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dari-Mu
Ku pasrahkan semua pada-Mu

Tuhan baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini ku harapkan cinta-Mu

Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang ku rasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya Illahi muhasabah cintaku

Tuhan kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku dengan-Mu

~Muhasabah Cinta~

HaGiMaRu said...

Salam...Ada satu sakit yg kaum lelaki tk leh rasa...SAKIT BERSALIN...tak leh nak cerita sakit dia macam mana..Hanya Allah yg tahu..tp ganjaran pahalanya masyaAllah...(setakat sakit gigi tu apalah sgt..aku pernah sakit gigi,ermm ..sakit jugak..oh..)

tp apa yg aku nak ingatkan kt sini SAYANGI la emak yg melahirkan kita dan isteri yg melahirkan zuriat2 korang sepenuh hati dan jiwa, jangan lupa doakan kesejahteraan mereka...

Realitinya masa sakitlah baru kita ingat tuhan(Allah)...patutnya kita bersyukur kalau kita sakit..dan yg sihat pun kalau ada dengar ahli keluarga ,kawan, jiran ker sakit bawak2 la ziarah...(lg ok kalu bawak sekali epal, limau dan lain2 buah2an hehehehe)..

Contoh senang Mat Rempit la...selagi tk hilang gigi, patah kaki atau habih kuat kawan rempit dibawa kereta mayat...mana nak insaf...solat?.wallahualam..tp sekali kena..tk banyak..sedikit mesti ada berubah..so sakit ni macam tonic atau ubat jiwa jgk...

Aku pun sebenarnya ingatkan diri sendiri ni...tgh sakit kepala..

hairulfadly said...

Njet..njet..semut..
Sape sakit naik atas..

Njet..njet..semut..
Sape sakit naik atas..

Njet..njet..semut..
Sape sakit naik atas..

isteri..woha!

nbn said...

he he aku dah tak sakit gigi(geraham) dah.. sebabnya semuanya aku dah cabut...

tapi problem masa kunyah makan pulak..

Caracol S. Trampt said...

sakit hati mcm mana hamka?

Caracol S. Trampt said...

btw, mata anak dara kamu mmg memukau...ish ish

Anonymous said...

nak tanya time lam shurga kita bersyariat lagi x?

SpEkmATaKu said...

erm tengah sakit gigi nie huhu
tp bleh la d tahan lagi..
senang2 pose jwb die xpyh mkn hihi..

Najmi Hayat said...

no comment.. ;)

iYda Juhar said...

macam mane pula kalu sakit hati?

*ngehhhhhhhhhh

zawq said...

sakit yang paling sakit yang pernah aku alami, ialah SAKIT JIWA.

(gelak kejam 18 kali)

zawq said...

menjawab kepada soalan cik anonymous,
aku pernah terbaca satu hadis yang maksudnya lebih kurang begini. seorang sahabat bertanya kenapa rasullullah tentang ibadahnya (atau tentang pakaiannya, maaf aku lupa). lalu jawab baginda, "di dunia ini, aku sebagai hamba, dan aku hanya bebas di akhirat kelak".

sebab itu di dalam syurga, kamu boleh minum arak, menikahi ratusan bidadari, makan semahunya dan sebagainya.

tetapi, bagi aku yang banyak berdosa kepada allah di dunia ini. dengan izinnya, aku tetap masih mahu bersolat dan berzikir (beribadah) kepadanya di alam kubur. kerana di alam kubur, dunia sudah tidak mengejar aku, dan aku juga sudah dipisahkan dari apa yang tidak layak bagiku. moga aku mendapat kusyuk dan taqarrub kepada Nya di sana.

AMIN.

Anonymous said...

Assalamu'alaikum

Ada 3 jenis mati:

1) Mati sementara (tidur).

2) Mati selamanya (roh dipisahkan@dicabut daripada jasad).

3) Mati hati (x makan nasihat..Na'udzubillah..)

Wallahu a'lam..

[bakalmayat]

Dr Al HaFiZ said...

aku keje kat hospital..kadang2 sedih tgk umat islam kita yang x gunakan sakit untuk hapuskan dosa mereka.
ye la bila sakit x nak sembahyang. walhal masa ni la diorang nak minta tuhan sembhkan penyakit diorang.

boleh bilng berapa sgt yg semahyang dkt ward bila aku g keje pagi2.
bila nak buat round, pesakit kbyakkan berair liur basi lg. sah2 la x soalt subuh. isyak,magrib,asar, zuhur aku pun sure diorang sembahyang.
yang menyedihkan lagi yang tukang tunggu orang sakit pun sama2 x sembahyang...sedihnya ish3x.

tp aa seorang pesakit ni aku respect betul. confirm dia jaga solatnya. makcik ni umur dlm 75thn.
kena stroke lama dah.
masuk ward aku sebab kudis besar dekat punggung.agak lama la jgk dok dlm ward aku.
yg espectnya wpun dia x bermaya aku tgk still solat. anak2 nya pun bagus tolong bacakan ayat2 bacaan solat.
ikutkn kudis besar dekat punggungnya tu susah nak sembuh macam biasa sebab dia ade kencing manis, tp mungkin sebab dia taat perintah Allah diberikan kesembuhan padanya...

Insyaallah lepas ni aku nak curri la point2 si hamka pasal sakit ni nak insafkan pesakit2 aku kat dlm ward. harap2 lepas ni semua insaf. ameen

Hamka said...

Yanz

Tahniah!

-----------------
tepi bilal sebelah kanan

sila baca: “cari menantu?”

: )

---------------
Luqiem

Salam..

Cuba gigit kayu sugi sambil baca Al fatihah..

-------------
kedaaijamu

jarang jumpa doctor yang sakit..

--------------
```muhasabah```

Bintang ke lima tak sama dengan lima bintang
He he

----------
blokdrive

eh

-----------
faz

asbab manusia sakit gigi, bertambah kaya doctor gigi..

-----------
ratU_nur

dosa tak terampun adalah dosa syirik..

-----------
anak kucing

"siapa sakit naek atas" bermaksud, orang sakit, DARJATNYA SEMAKIN NAIK.

Harap maklum.

-------------
miftahul

: )

--------------
HaGiMaRu

Tapi bini aku sakit bersalin, tapi lepas tu bersalin lagi, kata sakit?..

He he he (malu pulak bila nak cerita)

--------------
hairulfadly

aku tahu warna otak kau

KUNING!

-----------
nbn

kenapa tak buat rawatan saraf?, sayang gigi kau tu..

----------
Caracol S. Trampt

Alahai, macam sakit gigi jugak, kalau sakit gigi kita cabut, sakit hatipun kita cabutlah apa yang patut..

ps: Kau belum tengok lagi mata aku, warna merah..

Orang yang nampak sangka aku hisap dadah atau bela hantu, padahal.. err, sambung sendiri..

--------------
Anonymous yang tanya time lam shurga kita bersyariat lagi x

Jawapannya, dalam shurga hanya ada syariat ziarah.

-----------
SpEkmATaKu

Sakit gigi boleh bertahan, tapi kata dato siti, mana mungkin kita bertahan hidup dalam bersendirian, chewah..

-----------
Najmi Hayat

no respond

---------
iYda Juhar

dah jawab tadi

-----------
zawq

air yang aku minum sewaktu sakit tekak adalah AIR ASAM JAWA

-------------
[bakalmayat]

Sila baca post:
apa ada dalam hidung
bagaimana melayan mayat

: )

---------------
Dr Al HaFiZ

Orang spital memang patut ada fikir macam kau.. al maklumlah, bilik mayat dekat jer.., tapi orang tak insaf gak

Isk..

MMohdSha said...

Salam,

[TaaHaa:74] Sesungguhnya barang siapa datang kepada Tuhannya dalam keadaan berdosa, maka sesungguhnya baginya neraka Jahanam. Ia tidak mati di dalamnya dan tidak (pula) hidup.

[Al-Baqarah:80] Dan mereka berkata: "Kami sekali-kali tidak akan disentuh oleh api neraka, kecuali selama beberapa hari saja." Katakanlah: "Sudahkah kamu menerima janji dari Allah sehingga Allah tidak akan memungkiri janji-Nya ataukah kamu hanya mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui?".

[Al-Baqarah:81] (Bukan demikian), yang benar, barang siapa berbuat dosa dan ia telah diliputi oleh dosanya, mereka itulah penghuni neraka, mereka kekal di dalamnya.

Kalu mati bawak dosa (tak kira kecil ke, besar ke, asalkan dosa), setakat dengan syahadah je sebelum naik kereta mayat, tapi dosa masih melekat, ada peluang kekal di dalamnya………….
Itu janji Yang Maha Pencipta kalam tu.

Are You Readyyyyyyyyyyy!!!!!

Ibn HAJARS said...

Assalamualaikum kepada mereka yang mendapat hidayat.

Neraka - Sesuatu yang kita tak pernah lihat atau rasa atau fikir. Sesuatu yang tidak wujud dalam dunia.

Ini bermakna berkumpul segala kesakitan yang wujud di dunia ini; digergaji hidup-hidup, dibakar hidup-hidup, segala penyakit yang sakit lagi menyakitkan, sula hidup2, pukul sampai mati, sembelih hidup2, kejutan elektrik sampai mati, cabut gigi satu2, cabut kuku satu2, segala kesusahan, kepayahan, kesedihan, kesakitan, dan segala idea yang dapat di fikir oleh akal, semua bergabung pasti tidak dapat dibanding dengan siksa neraka yang paling ringan.

Dan dalam neraka tiada "alah bisa, tegal biasa". Di dunia, seorang yang selalu dipukul akan tahan dipukul. Seorang yang selalu berpanas akan tahan panas. Seorang yang slalu sakit akan biasa pada sakit.

Tapi neraka, hari ini kena bakar, 1000 tahun kemudian dah biasa kena bakar, maka akan dibakar dengan api yang lebih dasyat. So lather, rinse, and repeat sampai bila? Selama lama lama lama lama lama lamanya bagi yang kafir. Bagi yang Islam tak tau sampai bila, sebab terlalu lama maka menghampiri infiniti berdasarkan matematik dunia. Every moment there is and will be a new torture and it increases exponentially.

Semoga Allah melindung kita semua dari siksa api neraka. Amin.

p/s: Syurga juga sesuatu yang tak pernah terlintas dalam fikiran, walau terkumpul segala kebaikan dan kesenangan dunia. And the pleasure increases exponentially every moment. :)

Ibumimi said...

Salam. MasyaAllah, article kamu ni Hamka menggamit kenagan semasa saya melihat mereka2 yang dicintai & Allah sayang terdahulu tinggalkan dunia. Bagaimana mereka telah tabah menghadapi kesakitan yang amat sangat akibat kanser, tak terdescribe dgn kata2, mata kepala kita yg tengok ni, apa tah lagi mereka yg menanggung nya, sehinggalah balik kepada yang Empunya. Pengalaman itu telah memeberi seribu kesedaran kepada saya.. & Insyaalah dengan peringatan dari article Hamka ini + memori itu, ianya terus memberi kekuatan untuk saya tidak mudah nak mengeluh bila di beri sakit. Semuga roh Arwah adinda Nana dan juga bonda Cicah dicucuri rahmat dan di tempatkan disisi mereka yang beriman.

tholhah said...

oh...sakit yg mana paling sakit adalah sakit tengkok..ngeh3...tpi sakit tengkok pon kte kne gak solat.tau...ok end....
...satu sakit yg mana rame org sedang sakit yg mana kte telepas pndang tpi nmpk sihat..muke ensem macho bodi sando..boleh angkat berat berkilo2...pe sakit tu??..klu SAKIT ni mai..time suboh selimut yg x sampe setahil pon pyh nk angkat wo...nk sebut satu subhanallah pon pyh....huhu...SAKIT IMAN DA

zawq said...

sebelum aku tidur semalam, aku ambik buku dan baca. ini adalah isinya. (aku ringkaskan)

Muhajid bin Jabir berkata, pada hari kiamat ada 3 golongan akan disoal oleh Allah, (org kaya, org sakit, dan golongan hamba sahaya).

"apa yang membuat engkau lalai dari beribadah kepada Ku, padahal engkau diciptakan untuk beribadah kepada Ku?"

jawab orang kaya, itu adalah kerana hartanya. lalu Allah mendatangkan Nabi Sulaiman bersama kekayaannya untuk dijadikan saksi.

"adakah hartamu lebih banyak dari hamba Ku Sulaiman sehingga engkau lebih sibuk daripadanya?

"Nabi Sulaiman lebih banyak hartanya daripadaku"

"ternyata kerajaan dan harta yang sangat banyak Aku berikan kepada Sulaiman tidak membuatnya lupa kepada Ku".

kemudian, datang pula orang sakit dihadapan Allah, soalan sama ditanya, dan dia dibandingkan dengan Nabi Allah Ayyub.

"Apakah penyakit dan bala' yang engkau derita ini lebih teruk dari hamba Ku Ayyub?"

dia menjawab tidak.

sesudah itu, apabila datang pula hamba sahaya tadi, soalan sama ditanya, dan dia dibandingkan pula dengan Nabi Yusuf.

"siapakah yang lebih sibuk melayani tuannya, engkau atau kah hamba Ku Yusuf?"

p/s: sebenarnya kan hamka, kita semua ni boleh reprogramme our cells and DNA, through biokinesis. setahu aku boleh dicapai melalui meditasi. sebab tu ada yang tak makan puluhan hari, dan tinggal kulit dan tulang masih boleh bernafas. (aku tak pernah la buat, kawan aku yang buddhist tu cakap)

Herol said...

sALAM TO eVERYONE..

Dah keras itam kah ati aku..bleh ketawa sedangkan membaca mgnai dosa..Ya Allah..ampunkan aku...

limaumaniss said...

aku pergi cuci gigi (teman kawan aku yg sakit gg cabut gg) semalam pon kene RM 50. tanpa sakit pon dokto suro aku cabut gigi belakang skali sbb dia kata gg tu x berguna, hanya makanan sangkut kat situ n kita susah nk buang sisa makananan kat gg paling balakng tuh walaupun dah gosok gg.....out of topic!!!

point yg aku nk ckp td, aku p cuci pon dah sakit sbb mesin nak buang plak kt gigi tu pon dah cukup mengilukan aku (sakit telinga aku degnar bunyinya)dan bila mesin tu kene gusi dan gg aku pon aku rasa sakit sampai nak keluar air mata (adoi sakit) , dalam hati aku kata aku nk jaga gg aku elok2 so that x yah aku datang cuci gg lagi sbb x sanggup nk rasa sakit lagi..oh!!!itu baru sakit sikit dah rasa x nak jumpa dentist dah...oh...pastu aku pk camne la sakit kawan aku yg cabut gg tu sbb aku tgk darah x berhenti mengalir lepas gg dia dicabut...oh sakitnye...

tp aku x penah lagi la rasa sakit gg cam hamka rasa tu..sampai x leh nk wat apa pon,terbaring menahan sakit, nak membaca tak boleh, nak buat lawak tak boleh, nak bersetubuhpun tak boleh, semua tak boleh!.., aku makan nasi rasa sakit, aku makan roti lembutpun sakit.....heheeh...


akhir sekali aku selalu terpikir, orang2 yg x tutup aurat ni depa x penah tau ke apa azab ALLAH utk depa nanti....kenapa masih tak menurut perintah ALLAH lagi??? aku pon x paham....itu baru dosa tak tutup aaurat.....ape lagi balasan dosa2 lain ..yg bertudung macam aku pon tapi mngumpat mengata apa pulak balasannya???depa (aku sendiri )x tau ke balasannya???


oh sakitnya...ya ALLAH ampunilah dosa2 kami... :(

limaumaniss said...

Dr Al HaFiZ ...

kalau ada lawatan ke hospital lagi bagus...sekali sekala minta la NGO atau apa2 persatuan buat lawatan ke hospital ..ziarah pesakit2 di sana sambil beri sokongan pada pesakit...di samping tu dapat jugak berdakwah kepada mereka...buleh ajar pesakit solat cara orang sakit....

kata Dr Danial Zainal Abidin, boleh dijamakkan solat dalam keadaan sakit yg teramat ,contohnya macam pesakit stroke tu...pesakit boleh minta tolong orang lain ambilkan wuduk atau tayamum dan solat jamak...

ada cadangan dari seorang sahabat, kalau nak lagi mudah, ambil wuduk atau tayamum bila nak dekat waktu asar, contoh lam kul 4,then solat zohor, lepas tu simpan wuduk tu untuk solat asar pulak( itu pon kalu boleh tahan)..cara ni pon boleh jugak, daripada x solat langsung, ye tak???begitu jugak la maghrib dan isyak...mudah mudahan ALLAH bukakan pintu hati mereka yg duk kat hospital yg tinggal solat tu agar mereka lebih berfikir dan insaf.....wallahua'lam

Anonymous said...

salam...
sakit membuatkan kita semakin dekat ngn ALLAH...
tp, kadang2 sakit juga menyebabkan kita makin jaoh ngn ALLAH...iaitu sakit iman...
sakit tue sbg kifarah dosa2 kecil kiter...
bersyukurlah kalo anda sakit skrg...
drpda jarang n x penah saket...
sekurng2 nya kita dh merasa nikmat sakit g mmpu meningkt kn iman kita yg terlalu rapuh...
skrg ni aku pon dmam gk...
dmam slsma...member 1 rumh sewa pon dmam gk...
tp yg aku pelikny...dmam2 pon leh g dating ngn pkwe...
g kelas x larat..alsn dmam...
tp, tiap mlm menghilang kuar ngn pkwe...
bboleh k cm 2?
bkn niat aku nk ngata kawan aku 2...
tp, sbg peringtn brsama...
kdang kita x sedar silap kite...
huhu...

...antikapel...

Anonymous said...

hahahaha

en Hamka

sya letak nama anonymous as "BINTANG"..

tapi en Hamka kasi saya nama ```muhasabah``` pula...nasib baik tak muhasarawak,or apa2 muha lagi..muhasabah 2 untuk MUHASABAH bsama2.. :) ingatan bersama-sama sebelum jadi MAYAT!!

apa pun saya nak gelak jap...hehehe

terima kasih...

ter radiasi said...

assalamualaikum...
ana sakit iman!!
ada ubat x??
bro hamka bw ayat quran trus...
seb bek xtasykil cash..
huhu...
thanks 4 de advice deh

Dr Al HaFiZ said...

to limau manis..thank for idea. InsyaAllah cuba diusulkan pada NGO2 islam. aku pun involve dalam JIM and Jim pun ramai dr yg involve...

tp problem skrg aku kat bilik bedah. jd dr bius. keje tidokan orang. dalam kepala aku tgh pikir apa yang pesakit alami ketika tidak disedarkan.
mungkin byk pengalaman masa tido yg diorang alami.

doakan ye

Anonymous said...

banyak dah komen,
tak terbaca.

aku baca yg ni je,
Siapa sakit naik atas bermaksud: orang sakit, darjatnya akan naik.

Herol said...

Salam..

Aku ada tfikir satu pkara..sesape yg tau jwpn dia,responlh kt soaln aku ni..TP LARI DRI TOPIK NI LH..
THE QUEST. IS..
1. APA YG MLAYAKKN SESEORG TU DI GELAR ULAMA'? ADAKAH PhD NYE? ATAU APE YE?

Hamka said...

MMohdSha

Are You Readyyyyyyyyyyy!!!!!

Ungkapan oleh vokal rock kapak sebelum strat konsert…

--------------
Ibn HAJARS

Bolah buat wikipedia ni.., he he

---------------
Ibumimi

Berpisah sudah segalanya,..
yang tinggal hanyalah kenangan..
Di iring doa dan air mata..
yang pergi tak kan kembali lagi..

Oh! Menyanyilah pulak..

-------------
tholhah

tanda orang sakit biasa, mereka akan pergi jumpa doctor,
dan tanda orang sakit teruk, doctor yang pergi jumpa mereka..

tanda orang yang sakit iman jenis pesakit luar, mereka akan pergi cari ustaz belajar ugama
tanda orang yang sakit iman serius, pendakwah kena pergi jumpa mereka kat rumah

woha!

----------------
Zawq

Semoga kawan kau yang buddhist tu boleh di reprogramme cells and DNA, menjadi muslim.

-------------
Herol

Kalau x ray, nampak hitam dan biru..

Ps; bab tanda ulamak, aku dah tulis dalam tajuk “siapa benar”

--------------
limaumaniss

aku suka pergi cuci gigi, tak sakit.. alhamdulillah, kalu boleh setiap minggu nak cuci gigi
: )

-------------
...antikapel...

Jangan jadi siapa sakit turun bawah, sudah..

------------
"BINTANG"..

: )

-----------------
ter radiasi

perbanyakanlah percakapan LA ILA HAILALLAH

Luqiem said...

Satu lagi jenis penyakit... tapi lebih kepada buang penyakit... tapi kalau kena kat kita semua... memang x boleh nak buat apa2 laaa...

BERSIN... Haaashimmmm... bukan en Hashim yerr... aku kalau kena memang lemah seluruh badan.. lembik tak bermaya... satu badan diguna tenaga untuk buang hingus tuuu... Aduh!!!

Muaz Nabil said...

owh abang hamka. nasib baik la abg tak pernah sakit perut (bukan sakit nak ke tandas la tapinya)
sy ada gastritis, saya tau camna azabnya bila ttba sakit. sakitnya kadang2 smpi tak boleh nk tidoq kalau tiba2 dtg waktu mlm tu. Tapi macam abang kata la, kita accept tu sbg balasan (kifarah eh ka kafarah tah?) untuk dosa2 yang kita 'ter'buat setiap hari.

kongsi pengalaman buat renungan bersama.

wassalam.

boo.. said...

bile bce komen dr al hafiz,teringat kt dr laili..die la yg bg tazkirah free of charge slme hmpr 1/2 jam(sian kt patients lain..nsb bek xrmi time tu..)

puncanya bile sy sakit telinga,then akak sy bg taw kt dr laili yg sy ade earplug tp xpki..

bile dy tny nape xpki???
sy kate sy malas..

then dy pn kuakn sgale hujah2 rohani..huk3..terdiam aku smpi da msuk rumah..

pk2 blek,sy jrg jmpe dr yg cm2..huuuh..rndu sama loh dr laili..ke mne kau pergi??da lame xjmpe..

plg meyayat hati,mse skola asrama dulu,klu ktorg sakit,mst cgu anta g klinik *****..ade dr tu x pki tudung tp Alhamdulillah Allah bg hidayah kt die n trus die pki tdg..bhgienye...indahnye..

boo.. said...

bile bace komen dr alhafiz,teringat kt dr laili...

die la dr pertama yg bg tazkirah free kt aku sbb aku ckp kt die yg aku mls nk pki earplug aku time mandi smpi air masuk telinga lalu menyebabkn infection dlm telinga..

aku xprnh jmpe ngan dr yg berdakwah kpd pesakitnye..huhuhu..aku rindu sama oh dr laili..mne pegi??da lme xjmpe..

boo.. said...

bile bce komen dr al hafiz,teringat kt dr laili..die la yg bg tazkirah free of charge slme hmpr 1/2 jam(sian kt patients lain..nsb bek xrmi time tu..)

puncanya bile sy sakit telinga,then akak sy bg taw kt dr laili yg sy ade earplug tp xpki..

bile dy tny nape xpki???
sy kate sy malas..

then dy pn kuakn sgale hujah2 rohani..huk3..terdiam aku smpi da msuk rumah..

pk2 blek,sy jrg jmpe dr yg cm2..huuuh..rndu sama loh dr laili..ke mne kau pergi??da lame xjmpe..

plg meyayat hati,mse skola asrama dulu,klu ktorg sakit,mst cgu anta g klinik *****..ade dr tu x pki tudung tp Alhamdulillah Allah bg hidayah kt die n trus die pki tdg..bhgienye...indahnye..

aku wanita said...

bagi sy sakit gigi ok lagi...sakit gastrik ke...masih blh lg...gagah lg nk bersolat...bg sy da ter"bius"dgn sakit2 kecil ni...sakit telinga ke...sy masih gagah juga melawan n solat d awal waktu, masih blh dgr azan...alhamdulillah...

tp sakit datang bulan...adoi...mcm nk pengsan...klu blh pengsan...pengsan la...klu dtg sesekali dl 2-3 bln, ok la...ini setiap bulan...mcm nk trecabut perut, subuhannallah...sakit ni tuhan je yg tau...Ya Allah, sy terima je dgn redha...tp klu la ini balasan terhadap dosa yg sy lakukan setiap bulan...sy sanggup terima...biar la balasan di dunia...x sanggup nk terima balasan d akhirat, walAllahhualam...

limaumaniss said...

Dr Al HaFiZ ...

erk..orang JIM jugak yer..
sebenarnya JIM penang mmg banyak buat lawatan ke hospital..almaklumla orang sakit ni mudah nak dengar cakap orang...bila kita caring kat depa, insyaALLAH depa lembut hati...sakit2 pon insyaALLAH depa solat...

malu taruk nama said...

hamka,
izinkan aku bertanya soalan.

tadi on the way ke toilet, aku tanpa sengaja telah memijak seekor serangga. dan serangga ini meronta-ronta, tapi tak mati. aku duduk dan berdoa agar serangga ini tidak menderita sakit. dalam pada itu, aku ingat nak pijak kasi mati terus, tapi tak sampai hati. aku rasa aku tidak berhak mengambil nyawa serangga tersebut. apa yang harus aku lakukan?

sebetulnya, boleh ke aku bunuh dengan niat tak mahu serangga itu menderita sakit? (kalau melibatkan manusia, aku tahu hukumnya, tapi ini serangga)

bagaimana hamka?

Herol said...

Salam..
To Malu Nak Taruk Nama..
Kata Ustazah aku time skolah dulu, bunuh trus n jgn biar binatang tu mnderita, lg xbgus(dosa kot,aku ixgt pe kata ustzh aku..oh..)trus bunuh je klu cmtu, coz kata ustzh aku tu, binatang xde kena hisab cam kite ni..tp klu apa yg aku kata ni salah, tlglh jolokkan ye..Herol..

dzauk said...

Maaf off topic kejap..

Klu mematikan tikus dengan melemaskannya di air camner pulak? Tikus ni perosak kat rumah. Abah sy tangkap guna perangkap kemudian jemur hingga mati. Sy kesian tak nak nak tikus ni mati mcm tu, sy lemaskan jerk.

Persoalannya, Islam membenarkankh kelakuan mcm ni (membunuh tikus perosak)? Sy dah post soklan ni kat shoutbox Ustaz Zaharuddin, takde sape pon yg jawap. Komen yg ada, "soalan mcm ini pun adakh?" Huhu.

dzauk said...

'Jemur' di atas saya maksudkan mematikan tikus itu dengan cara biarkan tikus itu berada di bawah terik matahari.

Herol said...

Waa..kejamnye..pe kata ko bnuh trus jek..memang diorg sume tu suke wat jahat,tp bnuh trus lh lg bagus kot..bnuh dgn pntas..yg ni aku amik dri kpala aku jek..bkn dri kata2 org lain..xtau lh btol ke x..pe kata Hamka ko tlg cri kn utk kami (yg perasan cbuk ni..oh..), cmne NABI wat dlm situasi cmni..

Hamka said...

Luqiem

Cerita jepun, kamen rider, bila nak bertukar mereka akan cakap: "Henshin!!!"

----------
Muaz Nabil

Rupa-rupanya aku pernah sakit perut, macam mana boleh lupa?, nasib baik bini aku ingatkan..

Akhir tahun lepas, aku masuk wad setengah hari sebab muntah berdarah, kena masuk kamera ikut mulut, 5 minit yang menyiksakan..

Kalau doctor bedah aku tanpa bius, mungkin aku boleh tahan sambil gigi kayu sugi.., mjungkin..

Tapi masuk kamera dalam mulut, oh!.., badan aku automatic menolak benda yang bergerak kat tengkuk, jadi tubuh aku berhenjut henjut lalu keluarlah semua air mata dan hingus, secara automatic.. tengkuk rasa macam dicekik dari dalam..

Dah habis rawatan, aku sedawa.. burrp..

----------
boo..

: )

----------
aku wanita

nak aku cerita sakit berkhatan ke?

-------------
malu taruk nama dan harol

jangan seksa binantang, kalau binatang masih hidup dan takde peluang hidup, bunuh jelah..

sebab binatang tahu apa itu sakit..

tapi LEBIH BAIK KAU TANYA USTAZ, serius! Boleh meraka bagi hadith dan dalil

lepas tu share sama aku..

ps: baru lepas bunuh lipan, merayap dalam kereta, anak aku cakap ada benda merayap, aku cakap lipas, sekali merayap kat akki aku, terus parking kat stesen minyak, sembur dalm kereta racun serangga, dan keluarlah lipan sejengkal, lalu aku membunuh dengan memijaknya..

moral, jangan makan benda yang berhabuk dalam kerera.

ps2: tak pernah jumpa hadith kisah Nabi bunuh binantang, aku masih jahil bab ugama..oh

Dzauk

Jemur seksa, dan lemaskan jugak seksa..

Aku kalau tangkap tikus, bagi kat kucing bunuh, kucing ni pandai bunuh tikus dengan cepat..

miaw..

dzauk said...

oww..

kucing aku takut klu tikus besar..
klu tikus kecik dia gigit tengkuk tikus tu smpailah mati..

Nak pancung kapla tikus tu..rasa kejam pulak. Isk.

Dahler rumah aku ada 3 stor utk barang. Dekat pulak padang dan kebun sayur. Tikuss ni betol2 enjoy! Ho! @@

faz said...

Hamka,
rawatan saraf tu dentist inject gusi kau ke?

rawatan camne dia buat tuh?

ibnuismail said...

salam...

sakit...wau!!,,

sakit bagi orang yang bersabar,,,kalau Allah dekatkan ngan syurga,,,mesti dijauhkan darik neraka,,,

sebaliknyalah pulok bagi orang yang x bersabar,,,

sakit ni,,,sebenarnya satu hadiah,,bila kita kena kat dunia,,,tapi bila kena kat akhirat,..tu memang satu kecelakaan yang nyata,,,

sebab dunia ni fana dan tipu belaka,,,

tapi akhirat...itu yang sebenarnya,,,

syukurlah orang2 yang sakit,,,

Allah sayang tu,..

malu taruk nama again said...

ada binatang yang boleh dibunuh atas sebab dia berbahaya.
ada yang boleh dibunuh untuk dagingnya.
tetapi, membunuh dengan sia-sia?

sebab aku teringat firman Allah dalam surah al-Baqarah, "sesungguhnya allah tidak malu menjadikan nyamuk, untuk jadi perumpamaan, atau benda yang lebih hina daripadanya".

maknanya, Allah tidak menjadikan sesuatu itu dengan sia-sia.

aku sebenarnya, mudah jatuh kasian, hatta pada serangga itu. sebab bukan aku yang beri nyawa kepadanya, jadi aku juga tidak boleh mengambil nyawanya tanpa izin Allah. lalu, aku hanya mampu menyesal.

pasal hadith nabi ni, hanya ada hukum bunuh cicak. bagaimana cara membunuhnya pun ada disarankan nabi, iaitu dengan sekali pukul.

to dzauk,
kau ingat x sakit ke bila paru-paru masuk air? bila lemas? aku yang pernah lemas ni rasa seksa gila babi. apatah lagi tikus itu.

apa kata, kau lepaskan tikus tu ke hutan, atau semak yang jauh dari kawasan rumah?

Ibn HAJARS said...

Tak silap aku setiap makhluk akan dihisab, tapi bagi binatang selepas hisap akan menjadi tanah.

Seekor kambing yang bertanduk dan selalu membuli kambing yang tiada tanduk, diakhirat kambing yang tiada tanduk akan diberi tanduk dan akan diberi peluang menanduk balik kambing yang slalu tanduk dia. Setelah selesai, kedua kambing akan menjadi tanah.

Dan in baru kes kambing sama kambing, belum kes manusia dengan makhluk dan kes manusia dengan manusia dan kes manusia dengan Allah.

So sesiapa yang ada hobby menyiksa binatang, bersedialah dekat akhirat, binatang2 akan mencari kamu, menyiksa kamu sebagaimana kamu menyiksa mereka.

Kalau seseorang kena tumbuk, pastu dia balas tumbuk melebihi tumbukan yang dia kena, maka yang selebihnya akan dituntut diakhirat begitu juga bagi tumbukan balas yang kurang daripada yang dikena akan dituntut diakhirat.

Masalah kita sekarang, mata wang diakhirat sangat mahal iaitu pahala dan dosa, sebab tu kalo kita tengok trend sahabat, mereka jarang membalas dendam sebab perihal dendam terlalu subjektif. Kebanyakan sahabat biasanya tidak membalas langsung atau membalas kurang dari apa yang kena pada mereka. Disinilah peranan sifat pemaaf tu. Dan Allah Maha Pengampun dan Maha Penyayang.

Pada pendapat aku:

1) Jika kau yang menyeksa binatang itu - kau perlu berhenti dengan serta merta

2) Jika kau melihat binatang dalam keadaan terseksa, bukan hak engkau untuk mengambil nyawa makhluk Allah, jangan berputus asa dengan rahmat Allah dengan membunuh binatang atau manusia dalam keadaan terseksa.
Banyak lagi hak-hak lain yang boleh engkau tunaikan. Kalau ko kasihan melihat binatang terseksa, maka kasihanilah orang kafir yang bakal terseksa dalam neraka dan orang islam yang sedang berlari menuju ke neraka. Ko tak dapat membunuh orang yang terseksa dalam neraka kerana tiada maut lagi dalam neraka untuk menghentikan penderitaan mereka maka selamatkanlah semua umat manusia hari ini dari api neraka.

3) Binatang berbahaya boleh dibunuh tapi bukan dibunuh dengan menyeksa(bakar hidup2, jemur sampai mati, rendam sampai mati). Method membunuh kena betul.

dzauk said...

ow terima kasih dgn jawapn yg diberi..
kena istighfarlah aku ini.

zawq said...

thanks ibnu hajars.

selepas aku terpijak binatang tu semalam, aku terfikir yang aku juga harus berjalan dengan menunduk ke bawah supaya aku tidak lagi menganiaya binatang-binatang kecil yang turut sama berjalan di muka bumi ini.

siput_emas said...

to zawq:
berjalan tunduk seperti "manusia beriman di akhir zaman" kah?
seperti yg selalu bro hamka tulis..
woha!

Herol said...

Banyaknye ilmu baru..terima kasih Ya Allah..Terima kasih kawan2..

semalu said...

kadang2 elok juga sakit ni.
sekurang2nya kita akan jd org yg bersyukur dgn nikmat sehat yg diberikan.
so renung2kan n slmt beramal

limaumaniss said...

salam...tetang nk bunuh binatang tu aku dengar ceramah tadi..ustaz tu kata , kalau nk bunuh, bunuh terus binatang tuh...jagn siksa2 dia dulu baru bunuh...sebab kita kene bersifat ihsan terhadap makhluk ALLAH...bukan manusia saja..ustaz tu sebut ayat al quran yg menyatakan bahwa manusia wajib berlaku ehsan kepada binatang kerana mereka juga makhluk ALLAH.....sekian...itu saja penjelasan yg aku ada...

HaGiMaRu said...

rumah mak aku pernah sekali masuk tikus..aku hentak kepala tikus tu dgn kayu sampai mati sebab panik..pukul sambil menjerit2...lepas tu aku menangis bila tgk tikus tu dh mati...aku mmg sedih sangat...itu lah yg pertama dan terakhir aku bunuh haiwan...

pernah sekali rmh aku lak di masuki tikus..then aku pasang perangkap..maka teperangkap la dia..aku ngan hasben lepaskan tikus tu kt semak yg agak jauh dr rumah..dn aku bayangkan tikus tu jadi macam filem Ratatuille(ejaan salah kot)...hehehheheh...masa lepaskan tikus tu aku ngan hasben pandang kiri kanan takut org nampak...macam org tgh buat salah...sakit...sakit..

Anonymous said...

sungguh bagus artikel ini...tak terfikir selama ini yang sakit tu adalah kurnia Allah...terima kasih di atas tazkirah yang sangat menyedarkan diriku ini...

aku wanita said...

Bro Hamka...b'khatan berapa kali dlm bidup???...sy tgk abg sy...lepas je sunat...esok ptg da g bersukan...aduhai...sy ni sakit perut dtg haid seminggu sebulan...setahun???...mgkn ada hikmah d sebaliknya...jd bersyukur je la...

Anonymous said...

Salam abg hamka,

Terima kasih sebab bagi link blog ni.. semoga Allah SWT memberkati abg atas semua usaha.. aminn :)

Join la kembali .. jgn berputus asa meneruskan dakwah sama ada online mahupun dunia sebenar.. sy tau abg faham maksud sy ni kan.. 0-0 lepas ni ya.. hehehe

Wassalam
-edman-

Hamka said...

dzauk

kau pasanglah perangkap tikus yang tradisional punya, bukan yang tangkap jenis kurung, tapi yang ada spring tu..

------------
faz

sebab gigi aku dah berlubang, doctor korek lagi sapai jumpa saraf, lalu test keupayaan saraf,dan taruk satu bahan yang membunuh saraf, lepas tu tampal balik..

sebab aku nak cepat, doctor tu tukar daripada rawatan mencabut saraf kepada rawaran membunuh separuh saraf, lalu cas aku RM150.

Tapi alhamdulillah, gigi dah tak sakit dan masih boleh guna gigi yang sama menjalankan aktivitinya.

: )

-----------------
ibnuismail

penderitaan, bukanlah penderitaan jika di akhirnya adalah kebahagiaan

------------
malu taruk nama

terima kasih

--------------
Ibn HAJARS

Betul lah tu

-------------
zawq

bawa ketaatan dalam solat ke luar solat

-------------
siput_emas

woha!

------------
Herol

: )

-----------
semalu

mantoop!

-------------
limaumaniss

he he

--------------
HaGiMaRu

Tak tengok lagi cerita tu (Ratatuille?)..., sebelum ni ada pinjam, sebulan terperap kat rumah, lepas tu kawan aku mintak balik, aku pulangkan, maaf, perasan sibuk..

--------------
aku wanita

walaupun sekali, tapi sakit tau, macam kena ggit semut!

-------------
edman-

Ok.

kedaijamu said...

ratatuille....
woha!!!!!
kat umah aku banyak ratatuille
.........
kalau bagi racun kira menyiksa x?

zawq said...

p/s: AHAHAHA. hamka, aku dan 'malu taruk nama' adalah orang yang sama. ketika aku bertanyakan soalan itu, aku sangat malu dengan kejahilan aku.

oh, ye. sebab kau mengucapkan terima kasih, aku sambutnya dengan sama-sama.

Hamka said...

: )

As said...

thanks bro
i love the very last part u write.
time sakit teruk contohnya lepas surgery, time tulah menguji manusia sama ada benar2 nak laksanakan solat atau berdalih.

Time2 camnilah baru trasa sukarnya nak tunaikan solat sampai basah mata, heh. Tapi bila dah selesai solat, lega dan indahnya perasaan.

Solatlah dalam apa jua keadaan pun..selagi mana akal waras.

tapi kat hosp skang susah sangat nak cari orang yang nak tunaikan solat...

moga Allah ampunkan mereka dan ampunkan kita..ameen

wallahu'alam

Hamka said...

boleh edar templete kat hospital cara khas solat time sakit, kan?

syahada'an said...

thx bro hamka....sjak jumpe blog nie ptg td,bnyak input yg sy dpt.........hee........

Hamka said...

: )

AkuMuzikFilem said...

'siapa sakit naik atas' tu cam darjat dia naik la kan. sebab segala sakit yang turun kat kita ni kan ujian. bila lepas ujian, naikla pangkat atau lepas satu peringkat. camtu ek

Hamka said...

ha ah