Oct 27, 2008

Anti Hadith Daif?

(Bila kita susah, dan tiba tiba ada orang bagi hutang tiga keping duit ringgit Malaysia yang berwarna merah, bagus jugak, tapi bila lambat bayar, itu yang hampeh..)

Assalamulaikum…

Ke hadapan sahabatku ‘korang’ yang kadang-kadang jer aku ingat, aku harap korang semua berada dalam keadaan khabar baik hendaknya, aku dan keluarga kat sini sihat jugak Alhamdulillah, semua dengan Ehsan Allah SWT.

Aku sebenarnya nak bagitahu bahawa aku tak beberapa suka kat ‘korang’ sebab korang semua yang aku kenal ni, adalah termasuk dalam golongan anti hadith yang hempeh..

Korang yang aku maksudkan adalah terdiri dari dua golongan, kita pergi pada golongan yang pertama dulu, iaitu golongan anti semua hadith..

Punyalah hampeh korang ni sampai anggap semua hadith adalah rekaan manusia semata-mata, dan menuduh Imam Hadith terdahulu sebagai pendusta, Imam Bukhari pendusta, Imam Muslim pendusta, dan anggap mereka manusia biasa jugak yang pernah tinggal solat macam korang ha ha ha! Apa punya bodoh alasan korang yang tak dapat jaga solat lalu sangka dalam dunia ni takde sorangpun yang tak pernah tinggal solat sejak kecik, apa punya sempit dunia berugama korang hah?!

Lepas tu korang punyer argument bahawa Allah dah kata Al-Quran tu lengkap, so takyah nak pakai hadith-hadith lagi. Dan tuduh orang yang percaya pada hadith bermaknanya orang tu tolak Al-Quran sebab anggap Al-Quran tak lengkap, pulak?

Apa punya cetek otak korang ni aku tak tahu ler.., kalau aku tengok kemaluan korang yang sempurna, yang berbulu dan lengkap dengan telur serta zakar, maka aku tahu kemaluan korang seorang lelaki dah sempurna dan tak perlu lagi pada zakar tambahan atau telur tambahan, tapi bila korang nak anak, korang kenalah lengkapkan zakar tu dengan kemaluan perempuan yang sempurna gak… faham tak? Errr, apa punya standard contoh ni, ok, abaikan.., korang bukannya paham jika aku cakap bahasa tinggi-tinggi..

Staright to the point, Semua tahu sudah bahawa Al Quran tu dari Allah. Memang sempurna dan tiada cacat celanya lagi. Namun manusia ni BODOH, BANGANG, tak boleh paham kalau Al Quran tu turun sedepuk camtu. So ‘terpaksalah’ Al quran di turunkan peringkat demi peringkat supaya manusia yang jahil fitrahnya mudah faham, dan untuk mudah faham lagi, Allah utuskan mahkluk manusia jugak suruh terangkan kepada manusia lain akan isi-isi Al Quran akan apa maksudnya, apa rahsianya, macam mana nak guna, itu ini begitu begini...

Dan manusia tersebut (Rasulullah), bile dia nak terang, mesti secara terperinci supaya manusia-manusia lain yang payah nak paham ni mudah paham. Sebagai contoh, Al Quran suruh kahwin tapi manusia yang Allah utuskan tu yang detailkan macamana yang dimaksudkan dengan kahwin tu. Apa syaratnya, apa hukumnya dan lain lain. kalau nak harapkan otak manusia yang bangang ni memang takleh paham punya apa yang Allah suruh.

Jadi kepada anti-unta hadith sekalian, yang korang kawin dan tiap-tiap malam jumaat korang berlaga lubang kencing dengan bini korang tu, sah ke tak sah? Kalau sah, Mana korang tahu sah? Dalam Al Quran ada bagitahu syarat sah nikah? Ker korang belajar dari apa yang Hadith Nabi bagitahu jugak? Abis tu, kenape korang pecaya pulak? Mentang-mentang hal-hal berkaitan berlaga lubang kecing, selari dengan nafsu, korangpun percaya, tapi hal-hal lain korang tak nak percaya? Nampak sangat korang ni dah makan hasutah iblis!! Hampeh!

Lepas tu kalau korang nak tahu, bila Allah pilih manusia yang nak bagi Hadith atau nak terangkan Al-Quran, bukannya calang calang!!. Bukannya bodoh macam korang. Dia manusia agung. Dia diberi training direct dari Allah melalui malaikat. Dan manusia yang Allah training direct ni, dia bagi pulak training kat sahabat-sahabat di sekitar dia. Bukan calang-calang training beb, berlapar, kena pulau, anak bini lari, orang letak batu atas dada! Pastu mereka ni training pulak orang-orang di bawah mereka lepas Rasulullah wafat. Bukan calang-calang jugak. Nak terima hadis-hadis tu bukan main dengar dan sebar macam korang ngumpat PakLah. Mereka solat dulu, minta petunjuk.

Yang korang ni ntah sapa training?, perasan bagus terus cop manusia yang Allah training direct tu dan juga manusia-manusia lain yang telah di training oleh manusia yang Allah training tu penipu? Korang ni nak mampos ke ape? Sebab korang nak mampos lah aku hari hari hidupkan injin keretamayat, Baik korang bertaubat sebelum korang jadi mayat, dah jadi mayat karang, ntah hadith mana aku nak guna untuk lupuskan mayat korang? Tak tahulah aku... akhir kata, aku doa semoga aku tak jadi bodoh macam korang dan sempatlah korang bertaubat sebelum naik keretamayat..

Ok, tutup kes, kredit untuk pembaca blog aku yang bernickname “ustazrock”, banyak fakta di atas diambik dari komen beliau yang lepas-lepas..., dan itu khas untuk golongan anti Hadith, sekarang aku nak pergi kepada golongan anti hadith yang kedua, iaitu golongan anti Hadith daif pulak..

Ni memang ’korang’ yang aku kenal dan hidup berkongsi ruang atmospfera yang sama..., walaupun korang tak sehampeh puak puak anti hadith, tapi korang tetap hampeh jugak..

Ya, aku tahu, korang bukan anti semua hadith, korang cakap korang ni hanya anti hadith yang daif, tapi korang tetap hampeh, sebab korang menolak hadith dengan kejahilan, dengan nafsu dan bukan dengan kepandaian dan keakalan..

Korangpun mulai berhujjah bagitahu bahawa ada ulamak yang tolak hadith daif, ok, mungkin betul, tapi mereka dalam menolak hadith daif, amalan ibadat mereka tak macam korang, mereka solat berjemaah lima waktu cukup, malam malam bangun solat tahajjud, dan tak pernah melengah-lengahkan solat, tak macam korang yang aku kenal yang tolak hadith daif sambil selamba tinggal solat jemaah dan suka solat lengah-lengah..., tak ke hampeh?

Bila aku cakap sikit, terus tolak sebab aku guna hadith daif, malahan korang telah menjadihkan hadith daif itu sama taraf dengan hadith palsu.. Naduzubillah

Baru baru ni korang berkunjung rumah aku, sampai masa jam 9 30 malam, akupun buat acara rutin dengan keluarga aku iaitu baca Hadith kitab Fadhail, tapi korang perlekehkan aku, korang bercakap dengan kawan kawan yang lain dengan kuat dan ganggu aku yang cuba nak masukkan nur hadith ke dalam hati aku dan keluarga aku.., korang hina kitab tu, korang hina penulis kitab tu dan korang menolak kitab tu walaupun dalam kitab tu ada hadith soheh, tapi korang tolak jugak sebab kitab tu bercampur dengan hadith daif dan palsu..

Ini bahaya kawan, mengadakan apa yang Nabi tidak cakap dan mengtidak adakan apa yang Nabi cakap hukumnya adalah sama, berdosa.., masuk neraka, sedangkan ulamak-ulamak mahsyur setuju bahawa hadith daif itu bukan palsu, Cuma di ‘daifkan’ kerana kesilapan perawi, dan hadith itu di sokong pula oleh Hadith soheh yang lain, dan tarafnya tidak bahaya..

Tapi itulah korang, perasan pandai, baru masuk usrah rehlah, baru baca email forward, dah perasan bagus, semua orang yang nak nasihat korang,, hanya layak guna hadith soheh, korang rasa korang terlalu mulia sehingga tidak boleh di nasihat oleh hadith yang daif dan ‘palsu’ konon.., padahal.., alim ulamak duniapun banyak guna Hadith daif dalam bagi nasihat, tapi korang tetap sombong nak mampus!..

Korang terus rujuk ustaz sekian-sekian yang tolak hadith daif, dan aku tak pelik, sebab akhir zaman ni ramai ustaz ustaz yang perasan betul, ustaz syiah, ustaz wahabi, ustaz salafi, ustaz al arqam dan macam macam ustaz lagi ler, yang mana bila ceramah kutuk kitab yang ada hadith daif, keluar fatwa haram baca kitab hadith daif.. bla, bla, bla..

Itu yang jadi kat satu masjid di felda jengka 10 kalau tak silap, lepas subuh, ada sorang pakcik ni pergi baca kitab fadhail kat depan mimbar, tapi semua ahli jemaah angkat punggung, dan duduk ditiang-tiang masjid lalu berborak dengan kuat hal hal dunia.., aku kesian kat pakcik tu, pergilah duduk mengadap pakcik tu sambil dengar beliau baca kelebihan solat, zikir dan lain-lain, bila dah habis, pakcik tu cerita dia hari-hari camni, dulu ada orang duduk jugak dengar, tapi bila ada ustaz ‘larang’, semua orang dah tak nak dengar lagi, tapi pakcik cool, pakcik akan buat amalan ini sampai pakcik mati..

Pakcik, apa aku nak cakap?, pakcik memang cool, inilah tahap ikhlas namanya, teruskanlah niat murni pakcik tu sampai mati…

Ok, sambung balik, Oleh sebab korang yang anti hadith daif ni perasan pandai, mari sini aku nak cerita,

Sesungguhnya, dalam menghadapi masalah ummat islam, ramai ulamak yang mendahului Hadith daif daripada pendapat ulamak baru.., tapi korang mendahului pendapat ulamak baru dan menolak hadith daif, apa kes? sedangkan kita patut sedih kerana kesipalan perawi, hadith yang sangat baik dalam memberi peringatan telah menjadi daif, lagipun jika aku cerita akan kesilapan para perawi itu, kesalah mereka taklah seteruk kesalahan ustaz ulamak akhir zaman..

Sebenarnya jika korang rujuk kitab kitab lama seperti kitab Ibnu Hibban, Daruqutni, Said bin Mahsyur, Dailami, Abu Syaibah, Abdurrazaq, Al khatib, Abu Ya’la dan kitab Baihaqi yang menjadi rujukan ulamak sedunia, dalam kitab tu pun bercampur hadith daif dan soheh, korang berani ke nak tolak ke kitab tu wahai mangkuk?

Nampaknya korang tak faham lagi bahawa sudah menjadi ijmak seluruh fuqaha, ulamak dan cerdik pandai dunia islam bahawa, untuk hokum hakam dan akidah, semuanya perlu di rujuk dengan menggunakan hadith soheh, tapi dalam hal seperti akhlak, sejarah, pendapat dan peringatan, boleh jer ummat islam guna hadith daif, tak salahpun...

Tapi korang awal awal lagi dah tolak hadith daif, mungkin sebab korang rasa korang tu lebih baik dari perawi hadith tu, sedangkan dalam Al quran dah tulis bahawa peringatan itu hanya memberi manfaat kepada orang yang beriman..

Aku ulangi,

Dan tetaplah memberi peringatan, karena sesungguhnya peringatan itu bermanfa'at bagi orang-orang yang beriman. (QS. 51:55)

Tapi korang telah menolak manfaat itu dan lihatlah bagaimana daripada penolakkan itu akan keadaan hidup korang sekarang ni, adakah korang dapat istiqamah solat berjemaah ke masjid setiap hari?, adalah korang rasa sedih bila tengok masjid kosong?, adakah korang akan susah hati jika melengahkan solat dengan sengaja? adakah korang semakin sayang atau semakin benci terhadap orang yang memberi peringatan?

Janganlah menjadi mangkuk ayun...

Kalau korang betul betul nak tolak hadith daif, korang kena ada ilmu dulu, jangan nak tolak sebarang jer, korang sekurang-kurangnya kena ada ilmu Asbabil Hadith(ilmu munculnya hadith), ilmu Rijalil Hadith (Ilmu tentang orang-orang yang penting meriwayatkan hadith), Ilmu Al-Jarh Wat-Ta’dil, (Ilmu tentang kebengkokkan Dan Meluruskan hadith) dan ilmu Mushtalahui (Ilmu tentang istilah yang berlaku dalam hadith)

Dan aku percaya jika berkumpulnya semua ulamak akhir zaman hari ini, dan cipta satu nasihat atau pendapat, maka tarafnya adalah jauh lebih rendah daripada mana mana hadith Daif, kerana hadith daif adalah dari Nabi sendiri, Cuma dilemahkan kerana kesilapan perawi dan ulamak terdahulupun tidak berani mengatakan ianya palsu sebab memalsukan apa yang Nabi sabda boleh masuk neraka.. faham?

Aku bagi contoh standard budak tadika pulak, jika hadith soheh berkata jangan lalu lorong itu nanti kena gigit, kemudian ada pulak hadith daif yang berkata jangan lalu lorong tu nanti kena gigit oleh ular, maka orang bodoh jer yang tolak hadith daif tu sebab kena gigit dengan ular adalah bahaya jugak, faham tak?, arghh, malas aku nak ulas..

Kawan, sebenarnya ini bukan zamannya korang nak tolak hadith hanya dengan tafsir ustaz ustaz yang belum khtam ilmu hadith, sebab ulamak terdahulu dah buat kerja dia, mereka dah kaji hadith dan telah pecahkan ikut katogori masing masing, Imam Bukhari misalnya, telah catit 100, 000 Hadith, dan telah kaji maka 5000 sahaja hadith yang soheh, dan bakinya di pecahlan lagi kepada hadith daif dan hadith palsu...,

Begitu juga Ulamak sepeti Imam Muslim, dan pendek cerita ulamak telah bersetuju bahawa 6 kitab yang di kenali sebagai Al-Kutubusittah, iaitu kitab Sunnan Ibnu Majjah, Sunan Tarmidzi, Sunan An-Nasai, Sunan Abu Daud, Bukhari dan Muslim.. adalah kitab yang tidak akan sesat bila di rujuk...

Dan ada tambahan bahawa kitab Sunan Ahmad yang ditulis oleh Iman Ahmad bin Hambal, dan kitab Muwattha yang di tulis oleh Imam Malik juga tidak akan sesat jika di rujuk...

Aku juga memetik kata kata Bey Arifin seorang penterjemah hadith yang menulis;

"Ugama islam itu sempuna kerana adanya Al quran, 8 kitab Hadith soheh dan berpuluh puluh kitab hadith Daif..”

Dan walaupun hadith itu di tulis dalam keadaan daif, tapi ianya telah mengukuhkan ugama islam...

Maka, secara kesimpulanya, orang yang menolak hadith daif dan perasan bagus adalah sangat bodoh kerana korang telah menyekat salah satu pintu ilmu yang mana melaluinya, berjuta juta ummat islam telah selamat daripada menjadi sesat..

Akhir kata, oleh sebab korang anti Hadith daif, maka aku tak boleh nak bagi pinjam wang aku pada korang, walaupun korang dah susah payah datang rumah aku raya lepas dan cerita korang punya susah, tapi aku tak bagi, sebab?

Nanti bila korang lambat bayar dan aku petik hadith dari kitab Maulana Zakaria bab azab melengahkan hutang, korang langsung selamba tak takut sebab hadith tu daif dan mungkin palsu kata korang, maka korangpun tak takut dengan azab Allah dari Hadith daif tu, dan korangpun untung kerana menolak hadith daif sebab boleh lupa hutang aku dan aku pulak yang rugi sebab bagi hutang pada korang yang menolak hadith daif, maka silalah berambus dari hidup aku dan pergilah mintak hutang dengan orang lain...

Namun, aku doakan agar Allah buka pintu hati korang agar tidak lagi menghina Hadith Daif, kembalilah ke pangkal jalan, dan akhirnya, setelah bertaubat, di dunia ini lagi korang akan mendapat nikmat hidup, kerana aku akan bagi pinjam wang sebanyak RM30 itu..

Amin...

Ps: kepada korang yang email suruh aku delete entry yang ada hadith daif, maka aku maklumkan sekali lagi, Blog ini adalah nota ugama untuk diri sendiri, dan aku tak akan delete entry yang pernah ada hadith daif di dalamnya, maka maaflah, permintaan korang tidak dapat aku layan, sebab entry itu bermanfat untuk aku dan mereka yang cuba memahami, apa lagi nak di kata?

93 comments:

valsa nine said...

no 1!! whaha.. xabes2 prangai cam budak..

jap eh.. br nk baca. kakakaka

SpEkmATaKu said...

salam br hamka

ni tgh tensi2 nk exam esok
deviate la terbaca blog br hamka
[skamming n scanning jek dulu]
[esok baru digest btol2 haha]

btw bgs br hamka buat entry ni
btolkn balik pikiran sesetengh
manusia y anti hadith tue..
wlaupun nk terima xconfirm lg..
nice entry..

akuaktuari said...

Hamka,

Tak terasa agak keras ke??

Anonymous said...

salam..

lama tak menulis..
lama tak menangis..

lama tak membaca..
lama tak mengata..

-abu sabil

azharjaafar said...

Hadis dhaif pun dhaif la. Yang tau hadis soheh pun tak banyak yang beramal. Buat beban hisab kat akhirat je.

Janji yang aku tau, bila azan dilaungkan, orang dari spesis ' yang berbulu dan lengkap dengan telur serta zakar ' kena gi berjemaah kat masjid.

Dhahran Sea said...

Salam Kereta Mayat,
Bagus jugak tulisan Anti Hadith Daif ni... komen saya: Ada dua isu, (1) message yang pada akal kita rasa/pikir "baik" dari hadith yang disahkan daif - terpulanglah nak ikut ke tak, tak "berdosa" kalau tak ikut (kot?) dan mungkin ada manafaat kalau ikut (kot?);
(2)"hadith" tu maksudnya, kalau tak silap, kita kaitkan dengan perbuatan, kata2, pemikiran ,perangai, etc. Rasulullah (s.a.w.). Jadi bila kita sahkan hadith itu daif makna nya benda tu "tak sah" dari Rasulullah (s.a.w.), tak kiralah kalau pun dalam pemikiran kita yang terer ni benda tu baik. Pokok pangkal nya benda tu tak disahkan melalui isnad, etc. hingga ke Rasululllah (s.a.w.). Jadi dengan definisi ianya BUKAN dari Rasulullah (s.a.w.). Isu nya, tergamak kah kita yang bergelar Muslim & umat Muhammad ni kata benda tu dari Rasulullah sedangkan secara teknikal iannya sah bukan dari Rasullullah (s.a.w.)? Nak jawap apa nanti diakhirat? Tepuk dada tanya selera lah... masing2 punya kereta mayat brader!?

nizam said...

Assalamualaikum,

En.Hamka,hati-hati.posting ni jap lagi ada yang komen macam2 sebab Tuan provoke tak hengat punya..hehehe...dan biasalah, saya setuju dengan Tuan!

p/s : baru balik 3 hari (saya sorang je tangguh awal, istighfar...subuh ni nak pegi kluang pulak ada kursus hal dunia.perjalanan 2 jam kot..)

garugarigara said...

hamka
ko punye ilmu tentang hadis camne plak?

mr k said...

saya rasa betul jugak kata saudara "dhahran sea" tu.. hadith daif tak slh digunakan untuk fadhail amal. tapi adalah lebih baik kita beritahu status hadith tu.. dan lebih baik lagi kalau kita elak gunakan..

Abang Ben said...

hamka,

shield lu dah cukup tebal ke untuk menerima serangan? 3 inci? 5 inci?

Sekarang zaman tak boleh elak, orang dengar hadith memang akan tanya hadith dari mana. Sahih ke... daif ke... tak boleh jawab kita tangguh dulu. Esok2 boleh bagi jawapan bila dah jumpa. Maklumlah, masing-masing bukan alim. Masing-masing meraba-raba.

Kita amal hadith daif pasal dibenarkan no worries. Tapi orang yang mengutuk kita yang beramal, memang tak patut. Seumpama kita mengutuk mereka yang mengamalkan hadith sahih. In the end, kita 2x5 je. Kutuk mengutuk.

Benda sunat kita tak leh nak paksa2 orang kan?

MMohdSha said...

Salam,

Tapi kalu kita guna ayat-ayat Quran je (tanpa hadith) dalam COMMENT ni, pong orang bleh sangka-sangka kita ni Anti Hadith. Walau kita berpandu kepada sabda Nabi;
"Sampaikan dariku walaupun satu ayat".

Nak tau apa jawapan orang yang kata mereka pegang 100% Quran dan kurang setuju ngan hadith?
Al-Kafirun ayat 6;
"[109:6] Untukmulah agamamu dan untukkulah agamaku".

Nasib baik bro masih pegang bahawa agama itu nasehat.

Kalau tak, balas je dengan ayat tu.

Keep it up bro, uswah mesti jaga.

Kita tak boleh nak puaskan semua.

Tapi individu boleh puaskan NAFSU mereka sendiri-sendiri.
Heh,heh,heh

Biarkan...........biarkan

limaumaniss said...

baru nk stat baca2 n belek2 kitab fadhail amal sebelum tido (sejak seminggu yg lepas)...setelah sekian lama (dah setahun lebih org bg present tu )aku miliki kitab tu..semoga aku akan trus istiqamah...baca tiap2 hari sebelum mati sementara dan mati selamanya..(erk..korang paham ke tak apa aku cakap nie?)

piece...:)

Khairul Nadzry said...

dhahran sea,

mula2 cakap..
>>benda tu "tak sah" dari Rasulullah (s.a.w.)

pastu..
>>iannya sah bukan dari Rasullullah (s.a.w.)?

2 ayat nie dekat2 sama tp maksud berbeza. ayat kedua tu menyamakannya dgn hadis palsu.

nasihat sy: hati2 bila tegakkan pendirian kita dalam perkara yg kita tak ketahui lebih lg dlm bab agama.

Nor said...

I've been waiting for you to write on this topic...good one. would be better if you define what is hadith da'if, why it is called hadis da'if,apa 'ranking'nya dalam hadis soheh,atsar so on...refer maulana2 di SP

affendik? said...

setuju pendapat kau...n setuju 100% dgn perjuangan ko..anti-hadith ni memang kne disedarkan..
cuma aku pun agak setuju gak pada view komen2 lain...
tak terasa agak keras ke?

~teringat pada kisah dalam Qur'an, bila Allah perintahkan nabi Musa utk 'berlembut' dan 'berhikmah' dgn Firaun yg mengaku tuhan tuh...

Anonymous said...

Salam Hamka,

Biasalah lah bro, orang skrg ni lebih sibuk layan CSI dan Ultraman. Bab-bab nak caya hadith daif ni dah malas dah diaorang ni. Pastu nak tunjuk hero, pasal tu la tak senang tak terima benda-benda yang dikategorikan daif. álmaklumlah, perkataan pun daif. Manalah standard diaorang rasa nak amal benda daif kan... Itulah sebenarnya akal manusia yang pendek.. tapi perasan bagus...

Hamka said...

valsa nine

orang macam kau ler yang buat aku yang malas menulis jadi rajin, he he he

---------
SpEkmATaKu

Selamatlah jawab exam..

-------------
Akuaktuari

Kalau pertama kali baca blog aku, memang rasa agak keras, tapi jika pembaca dari awal, ni kira biasa, sebab ada yang lagi keras..

-----------
abu sabil

Oleh sebab lama tak menangis, maka pergilah menangis..

------------
Azharjaafar

Senang ada pembaca spesis macam kau..

-------------
Dhahran Sea

Kalau kau cakap itu tak sah dari nabi, namanya hadith palsu.., kau kena tahu beza.

Salah membeza itu yang berdosa..

Dan memang lah tak berdosa jika kau tak beramal dengan hadith daif, tapi berdosa bila kau kutuk hadith tu dan kutuk perawi, kutuk kitab dan kutuk ulamak yang menulis…

-------------
nizam

dan aku setuju pada diri sendiri..

------------
garugarigara

Aku punya ilmu hadith sangat cetek, sebab tu aku tak berani nak menolak hadith daif..,

------------
mr k

Dan tetaplah memberi peringatan, karena sesungguhnya peringatan itu bermanfa'at bagi orang-orang yang beriman. (QS. 51:55)

------------
Abang Ben

Aku tak kutuk mereka yang mengamalkan hadith sahih. Aku ‘nasihat’ kat kaum keluarga aku yang menhina hadith daif dan tergamak menjadikan hadith daif setaraf hadith palsu, naduzubillah

Dan aku tak paksa mereka buat benda sunat, tapi aku paksa mereka buat benda wajib iaitu bertaubat daripada mencaci hadith daif…

---------------
MMohdSha

Entry ini merujuk kepada entry yang lalu, ada banyak hadith yang bertaraf soheh dan daif yang aku gunakan, silalh rujuk..

Ps: lakum di nukum waliyadin..Untukmulah agamamu dan untukkulah agamaku

----------------
limaumaniss

Aku pernah gak gaduh ngan bini aku, jam 9 30 malam, bini aku baca kitab fadhail tu sorang sorang dengan air mata berlinang, aku yang terdengar ‘suara’ Nabi, terus duduk bersimpuh depan bini aku dan biar beliau baca sampai habis, dah habis, aku peluk dia dan kami bersatu, lepas tu baca tasbih kafarah dan berdamai,,

Kan, banyak manfaat tu?

--------------------
Khairul Nadzry

Betul!

--------------
affendik?

Aku ni di alam nyata tak suka berdebat, sebab jika aku berdebat dengan si jahil, tak kemanapun, buat apa aku memang tapi ugama kalah? Maka biarlah aku kalah tapi ugama menang..

Tapi kat blog, kat nota ugama untuk diri sendiri, aku tulis jer.. senang aku faham.

Hamka said...

oh, ye,,,

untuk NOR..

lain kali aku tulis request tu, insyAllah

:)

mutakalim said...

Kereta mayat,
Saya sokong apa tuan tuliskan walaupun dgn cara yg tuan suka coretkan. Bagi saya, isu orang anti hadis dhaif in dah berlarutan dari dulu lagi... Memang ada sikit point orang yg kononnya nak menegakkan hadis sahih dan menolak hadis dhaif, tapi tak konkrit. Depa tak boleh tembak kena pada kitab fadhail amal kerana ulama dah sepakat bahawa hadith dalam kitab tu hanya satu dua yg dhaif, yg lain semua ok. Itu pun ada diberitahu dlm keterangan jika ada hadis dhaif bagi membolehkan pembaca tahu. Maknanya, tiada mana-mana ulama yg muktabar yg menolak kitab tersebut, cuma yg tak tahu tapi buat macam tahu sahaja yg lebih2. Siapa mereka nak pertikai?, masalahnya ulama muktabar satu dunia pun tidak berani nak pertikai Maulana Zakariya rah. yang menjadi ahli majlis fatwa sedunia yang beribu pejabat di madinah pada zaman beliau. Satu ketika, kitab tersebut dibawa ke bekas Mufti Selangor, Datuk Ishak Baharom yg bekas pelajar Madrasah Deoband, India. Mufti kata, kamu semua jangan main-main atau merendah-rendahkan atau apa-apakan kitab itu, kamu tidak kenal siapa maulana zakariya.
Logiknya, kalau ada pun satu dua hadis yg dhaif, tetapi kita boleh dapati jelas hadis itu disokong pula oleh hadis mutawatir.
Umpamanya, jika satu orang bukak kedai, dalam kedai itu ada satu dua barang yg expired misalnya, adakah perlu peniaga itu tutup kedai? Atau orang menolak kedai itu daripada dibuka? Sudah tentu tidak. Maka, mereka2 yg mempertikaikan kitab fadhail amal sebenarnya dia sendiri merendahkan keilmuan diri sendiri, sedangkan siapa dia? Ulama mana?.
Justeru itu, Hamka, teruskan menulis...

limaumaniss said...

to en hamka..
wife en hamka baca sampai nangis?masyaALLAH!!..saya baca sampai ngantuk dan tertidor...aku lebih suka dengar kuliah2 hadith2 ni dari cd (yg aku pinjam kat kawan aku x bagi2 balik lagi kat die..heh)...

sesungguhnya bila kita dengar kuliah2 hadith ni mmg banyak ilmu yg kita dapat...dan kene baca kitab fadhail jugak...mesti lagi banyak ilmu akan ku dapat....

tanya sikit..banyak ke hadith2 daif dalam kitab fadhail tuh?saje nk tau...

p/s: mmg banyak 'manfaatnya' hehehe...

Anonymous said...

Betul,di alam nyata elakkan berbahas dgn org yg bodoh...hanya merosakkan iman!

Anonymous said...

Dhoif dan palsu adalah 2 perkataan yg sgt2 berbeza. Semoga Allah tidak menggelapkan hati kita sehingga tak nampak perbezaannya.

bebaskann said...

Alhamdulillah.. :)

Takkan Sheikhul Hadith itu terlalu jahil untuk meletakkan hadith dhoif dalam kitab karangan beliau sendiri tanpa sebarang sebab dan tanpa sebarang ilmu sedangkan beliau digelar Sheikhul Hadis..

Dan tak kan lah Sheikhul Hadis terlalu jahil untuk membezakan yang mana dhoif yang mana maudhu', lagi pula untuk menyamakan taraf hadith dho'if kepada maudhu'..!

Yang butanya yang tak mahu belajar dan tak mahu berguru. Berguru melalui pembacaan sahaja seolah tidak menjaga agama.

Nasihat saya kepada anti hadith dhoif, jika ingin membaca sesebuah kitab.. Kenalilah penulis kitab tersebut dan bagaimana beliau menulis kitab tersebut.. Bukan hanya dengar cakap orang sahaja.. Jangan hanya berpegang pada kata ALBANI sahaja semata.

Anonymous said...

Dek limaumaniss,

Bacalah kitab Fadhail Amal tu dgn adab spt berwudhu', duduk iftirasy(bukan di kerusi), dibaca dgn suara yg dpt di dengari(bukan dalam hati), diulang2 hadis sebanyak 3 kali, dibaca tiap2 hari di waktu yg sama dan di tempat yg sama atleast 30min.

InsyaAllah akan terasa kemanisannya lebih dari limau manis yg paling manis..

NOR TULEN

Anonymous said...

assalamualaikum.

saya seorang salafi.

tapi saya tidak anti hadis dhaif.

saya hormat semua ulamak.

saya baca hampir semua buku ibn baaz, albani, dan maulana zakariya.

saya telah habis membaca kitab fadhail amal.

kitabnya sagat bagus. ada syarahan. kebanyakan syarahan bukan dari maulana zakariya. tapi diambil dari pensyarah hadis yang digunapakai.

maulana zakariya juga memberitahu dalam syarahan jika hadis itu tidak dijmpai asal usulnya.

Fadhail amal hanyalah kitab himpunan hadis2 fadhail yang diambil dari kitab2 hadis yg lain.

Kalau tidak terima hadis dalam fadhail amal, anda patut tolak kitab asalnya juga.

maulana zakariya mengajar sunan sittah selama 40-50 tanpa sebarang gaji tetap. xckup terer ke dia.

jika anda menghentam hadis dalam fadhail amal. lihatlah hadis itu dari riwayat siapa. pergilah hentam kitab hadis itu sekali.

kata imam ahmad, aku lebih suka terima hadis dhaif dari fatwa ulamak. kerana sekurang2nya hadis dhaif sampai ke nabi.

aku pula menerima hadis yang disahihkan oleh ulamak terdahulu. tidak perlu disahihkan lagi.

kerana, adakah ulamak sekarang lagi soleh dari ulamak t'dahulu?

adakah ulamak sekarang lagi alim dari ulamak t'dahulu?

Jika ulamak2 hadis m'iktiraf hadis2 itu, dan dimuatkan di dalam kitabnya. sunan sittah + muwata + ahmad + baihaqi + dailami + dll...

b'sangka baik r pada mereka.p'caya sahaja pd mereka.sbb kita xkenal perawi2 di atas mereka.

ibn baaz dan albani tidak pernah sekali2 secara direct menghentam hadis2 dhaif.

kepada kwn saya yang ske hadis sahih.

hadis sahih pe yg kate boleh dgr muzik?

ibn baaz kate, muzik haram..

ikhlas,
ibn din

Anonymous said...

Belasah jer la bro.... Apa barang nak peduli orang lain punya komen.... Lantak la pak hamka nak tulis catatan utk diri sendiri....

Gua saspect lu bro..... Hahahaha....

azharjaafar said...

Cik limaumanis;

Kalau nak nangis baca fadhail amal kena jadi isteri hamka. Ha.. ha.. ha..

*Isteri aku pun nangis baca fadhail amal.

Marzuki said...

bro, letak la widget follower snng kami nk follow

kedaijamu said...

kehkehkeh kalau mcm tu sikit je la benda kita kena buat kalau cuma ikut yang soheh...apakejadahnya nak anti2 ni..dapat ke aku memang aku sembelih x cakap byk punya...yg sebok jaga amal orang buat apa?yang tersesat lagi banyak memerlukan pertolongan...haaa pegila dakwah dgn hadis soheh je...

limaumaniss said...

to NOR TULEN-->
tima kasih atas tips adab2 yg diberikan..insyaALLAH akan dipraktikkan untuk mendapat kemanisannya daripada saya tertido trus bila baca kitab tu...hehe..dan memang sesuai kot diamalkan camtu bg yg masih single lagi..hehe


to en azharjaafar -->
malas pulak nk ikut prosedure2 yg en hamka bg untuk jadi suri kedua hidupnya...maka lebih baik saya ikut saja apa kata cik NOR TULEN tu sementara belum jadi isteri yg menangis bila baca fadhail amal :)

piece...

p/s: takde sape ke nk jawab soalan aku kt komen yg kedua tu??

maon said...

Nama saya Maon.
(minta maaf sebab off topic)

Saya ingin mendapatkan senaskhah Buku Fadhail Amal karangan Maulana Zakariya.

Adakah ada di kalangan penghuni kotak komen ini tahu di mana nak mendapatkannya secara online?

Atau melalui orang perseorangan melalui post?

-maon-

Anonymous said...

satu hari di Masjid Dusun raja (markas tabligh kelantan)

(ulama a.k.a MB Kelantan) : sape tak kenal hazrat maulna Muhammad Zakariyya Kandhahlawi ,dia bukan ulama..
p/s : waktu takrer...

jadi yg berkata2 n sangsikan himpunan hadith2 dlm kitab Fadhail A'mal atau kitab2 yg mencatit hadith2 dhaif bukan ulama ...jgn pedulikan ata2 bukan ulama'...

RON
(p/s : masih tak jumpa password yg hilang..ahaks...)

Hamka said...

mutakalim

siapa siapapun yang belajar ugama, ada nota sendiri dalam catitan untuk mudah faham, dan aku akan terus tulis nota ugama untuk diri sendiri kat blog, korang yang baca dan nak ambik manfaat sama, aku sudi berkongsi…

Terima kasih kepada mutaqalim kerana sudi baca nota ini dan berkongsi suka duka..

-------------
Limaumaniss

Bini aku nangis sebab sedang bergaduh, dalam sedih, baca hadith Nabi, bertambahler tangisan, aku pulak jenis mudah cair jika perempuan cantik menangis, itu yang ending lain macam tu.. ha!

Dan untuk hadith daif, aku rasa ada tulis dalam tu jugak, bukau yang warna biru, buku warna hijau tu edisi lama, dan jika rujuk, adalah satu dua..

--------------
bebaskann

walaupun ini nota ugama untuk diri sendiri, tapi sebab boleh baca seluruh dunia, maka ada benda yang aku tak boleh tulis sebab takut fitnah, ianya melibatkan mimpi dan kitab fadaill, maka, faham-faham sahajalah..

----------------
NOR TULEN

Bukan RON tulen?

-------------
ibn din

aku setuju sangat dengan pendapat ulamak yang mendahului hadith daif daripada pendapat terkini, sekarang dah banyak orang pakai pendapat sendiri dan menolak hadith daif, dan boleh lihat betapa buruk akibatnya.. oh!

-----------------
azharjaafar

jika Cik limaumanis jadi isteri aku, maka lepas baca fadail amalpun isteri aku akan masih menangis, dan akupun menangis jugak kot..

woha!

---------------
Marzuki

Errr, kau follow jer dari kotak komen, senang..

Aku nak jadikan blog aku ni mirip kepada ‘nota’ bukan berfungsi macam ‘blog’.

Harap korang boleh faham..
: )

------------
Kedaijamu

Sabar…
: )

------------
maon

kau duduk kat mana? Boleh jumpa orang tabligh di masjid dan beli dengan mereka.

------------
RON

Buat sajer blog baru, dan taruk link kat situ dan mengaku bahawa itu blog kau yang hilang password.

: )

akuaktuari said...

dah biasa baca dah bang.. tapi still rasa keras sket... walaupun saya bukan la orang yg terasa..hehe

Go hamka!

Amin007 said...

hadith daif???
asal ada kitab dan ulama yang menulis kitab tersebut cakap hadith tersebut hadith daif
aku terima aje.

jangan ada orang cakap hadith daif tapi tak tahu dia rujuk kat mana. kalau gitu aku akan paksa dia cari kitab tersebut

selagi tak jumpa, jangan harap aku nak percaya hehehe. kena pulak hadith tu macam tak pernah dengar.

tapi macam mutakalim cakap "Siapa mereka nak pertikai?, masalahnya ulama muktabar satu dunia pun tidak berani nak pertikai Maulana Zakariya rah. yang menjadi ahli majlis fatwa sedunia yang beribu pejabat di madinah pada zaman beliau"

aku pun masa belajar kat upm, ada juga "ustaz" yang kutuk-kutuk kitab fadail amal ni, aku jawap balik habis yang keluar tv3 tu kan sama macam dalam kitab ni, tak kan tu pun hadith daif???

Faizal said...

Maka, secara kesimpulanya, orang yang menolak hadith daif dan perasan bagus adalah sangat bodoh kerana korang telah menyekat salah satu pintu ilmu yang mana melaluinya, berjuta juta ummat islam telah selamat daripada menjadi sesat..

Diriwayatkan oleh Ibnu Sayyid al-Nas di dalam kitab ’Uyun al-atsar dari Yahya Bin Mu’in dan dinisbahkan pula kepada Fathul Mughis karya Abi Bakr Ibn Arabi “Secara zahirnya sesungguhnya mazhab al-bukhari,Muslim adalah tidak boleh beramal dengan sebarang hadis Dhaif’’.

Tolak hadis dhaif adalah bodoh kerana menyekat pintu ilmu...Oh...mereka bodoh rupanya.

perokoksoleh said...

salaam.....
uitt,sebelum ckp blajar la lu usul-fiqh...

orng golongn ke-2 macam tue bukan anti-hadith..
bila berhujah dgn hadith dhoif memang xboleh tp nak beramal boleh..
so,xsalah la kalo orng tolak hujah cik hamka..
dan ini bukan anti-hadith...
tp kalo xhormat majlis ko tue memng nak kena pelangkung..kukuuk

tp dalam bab menghina kitab tue,akupun xsetuju..
drng xtahu pengarang tue punyerlah setengh mati karang sesbuah kitab..
orng macam nie biasanya mereka yg bebal,
xsedar diri...
tp dorng bukan glngn anti-hadith,daapt?

dan bagus cik hamka,ko xpayah deletepun hadith2x dhoif yg lepas tue sbb blog nie nota kaki ko..
dorang tue orng yg persan pandai padahal bebal...quranpun xhafaz 30 juz..

akhir kalam,korng blajar la mustolah hadith dan ulum hadith...tuepun kalo korang sanggup..huhuhu
akupun pening....
pastu cter la pasal hadith dhoif ka,aper ka,sanad ka,
matan ka...bla bla bla

amr said...

panas,..panas,..

go hamka go!!

hehe

imah said...

salam abg hamka(eh..abg ke???pakcik mcm xsesuai plak....hmmm...abaikan 'entry' nieh...)

soklan 'ter'keluar jap...
cmne eh nak buat blog???
sy pun teringin nak buat nota agama tuk diri sendiri....
almaklumlaa...manusia pelupa...
harap dpt membantu....
thx:))

pae8461 said...

Pelengkap untuk lelaki = perempuan.. kalo dah jantan mesti ada betina..
kalo dah ada laut mesti ada pantai...
ada bulan mesti ada matahari..
jadi Al-Quran pelengkapnya Hadith...

walaupuun daif, hadis tuh ada nasihat yg membawa kepada kebaikan boleh diguna pakai selagi tak langgar hukom dan syariat...

"pendapat aku yg daif"

Hamka said...

akuaktuari

biasalah, tempat(blog) ni ‘keras’ sikit.., kena ada banyak ilmu, baru boleh hadam apa yang belum larur..

------------
Amin007

Aku pernah jumpa beberapa orang ustaz yang pertikai kitab fadahail amal tu, tuduh kitab tu macam-macam, alih-alih bila dia ngajar, dia guna hadith yang sama pernah aku baca dalam kitab tu, tapi dia rujuk kitab lain, he he!

Macam-macam..

---------------
Faizal

mazhab al-bukhari,Muslim adalah tidak boleh beramal dengan sebarang hadis Dhaif secara zahir ?

Err, secara batin boleh ke? Dan beramal dalam hukum hakam, semua mazhab tak boleh kot.., tapi beramal dalam peringatan, tak de masalah..

Dan aku yang hina ni tak tahu rupanya ada mazhab Al-bukhari, tapi takpelah, bab bodoh tu kau kena rujuk medan entry aku, Aku dah tulis bab tu:

(((Korangpun mulai berhujjah bagitahu bahawa ada ulamak yang tolak hadith daif, ok, mungkin betul, tapi mereka dalam menolak hadith daif, amalan ibadat mereka tak macam korang, mereka solat berjemaah lima waktu cukup, malam malam bangun solat tahajjud, dan tak pernah melengah-lengahkan solat, tak macam korang yang aku kenal yang tolak hadith daif sambil selamba tinggal solat jemaah dan suka solat lengah-lengah..., tak ke hampeh?)))

Dan aku tulis medan sasaran aku pada ‘korang’ kat sini :

(((Tapi korang telah menolak manfaat itu dan lihatlah bagaimana daripada penolakkan itu akan keadaan hidup korang sekarang ni, adakah korang dapat istiqamah solat berjemaah ke masjid setiap hari?, adalah korang rasa sedih bila tengok masjid kosong?, adakah korang akan susah hati jika melengahkan solat dengan sengaja? adakah korang semakin sayang atau semakin benci terhadap orang yang memberi peringatan?)))

So, siapa ‘korang’ ? harap bukan kau Faizal..

: )

---------------
perokoksoleh

anti hadith ni memang mengaku dia tolak hadith tu sebab rasa hadith tu palsu, itulah ‘korang’ yang aku maksudkan..

yang lain, ok..

-----------
amr

tak panas sangat, sorang dua nyala api, yang lain ramai-ramai doa hujan turun..
yang panas bila aku tulis bab politik.., sampai ada korang yang sama komen dengan nickname berbeza..

woha !

-------------
imah

dengar cerita, UTM nak buat kursus untuk jadi blogger, boleh rujuk kat sana..
dan aku rasa, kau baca sajer panduan “how to start yang blog’ dekar blogspot.com, senamh jer, tak payah tahu ‘html’..

-----------------
pae8461

aku mulanya nak tulis tamsilan kalu ada A, mesti ada B..
tapi sebab tak faham, tu yang aku sound direct tu..

dari aku yang daif..

Anonymous said...

ok...ok...

kalo taknak bera'mal dgn hadith dhaif...fine...tapi jangan berdalih utk ber'amal dgfn hadith sahih, hasan dan sbgnya...

cth hadith ttg solah berjemaah...

kgn plak lepas ni..."...emm...penatlah baru balik keje..."...."...emm...kotorlah baju nie..td kena debu masa kerja.."

sedangkan semua perkara di atas ni bukan uzur syarie yg diberitahu oleh junjungan besar Muhammad Al-Musthopa SayyidurMursalin Khotaman nnabiyyin Salallahua'laihiwasallam... iaitu "takut atau Sakit"...

takkan sabdaan rasulullah pun nak pertikai kan jugak :korang" oiiii

RON
(p/s:takpelah pasal password tu..baca entry ko pun dah ok Hamka...tak perlu lah aku buat entry dlm blog aku)...woha

abulfateh said...

salam

woahh... best gak baca ayat2 yg pedas ni. satu approach baru dalam dakwah. (bukan perli)

tapi aku pikir, memang zaman kita ni kena cakap lagu yg bro hamka tulih ni. sebab mad'u2 yg ada ni dah smakin kurang ajo! bodoh tapi rasa pandai.

termasuklah ust2 skrg ni. aku cakap camni sbb aku dari golongan ni. bukan dabik dada, tapi kalo dah satu mesia panggil camtu?

ada sorang member aku ni (ust la) benci sgt dgn usaha dakwah ni buat aku pening. benda yg elok langsung x bleh trima. mentang2 aku cakap elok2. agak nak guna ayat bro hamka gak ke?

tapi kan, pada aku la, slagi tak kluar 3 hari full, Allah takkan bagi faham. jadi sape2 yg blom kluar tu, cepat2 la sebelum 'dikeluarkan' oleh Allah jadi mayat!!!

Anonymous said...

salam,
aku sbnrnye tdk tau sgt berkenaan hadis-hadis nie..huhu pengetahuan agama yg sgt cetek huhu insyaAllah akan blaja lbh byk lagi selps nie..
lepas topik 'anti hadith daif' dibncang kt blog hamka,tb2 jer aku terime byk post2 dr yahoogroups or forum2 bincangkan tntang hadih daif...ade yg sokong,ade yg tolak n mcm la...msti diorg bacer blog ko kot hehe

Anonymous said...

Salam,

Woha! Bincang benda khilaf berapi-api. Akhlak yang jelas terang kena jaga tolak ketepi. Syaitan mencucuk-cucuk sana-sini. Hahaha..

-bukannya sape-sape pun..-

Hamka said...

ok lah, perbincangan dah sampai 40 komen, 2 ke 3 orang jer yang tak setuju, yang lain semua faham.., tahniah dan terima kasih, oklah, aku nak cuti hujung minggu balik kampung, minggu depan panjang umur, aku post entry baru,

insyAllah..

:)

perokoksoleh said...

owhh..faham2
-upin dan ipin

van qif said...

assalamualaikum

Please ler paham, Hadis DHOIF tak sama ngan hadis MAUDOK...

Hadis DHOIF boleh diamalkan cuma tidak boleh dijadikan sebagai hujah..

Kenapa mencebih bibir bila orang baca hadis DHOIF, x nak amal x per...X sesiapa paksa pun..

Aler hadis yg popular yg penah digunakan oleh parti XYZ pada posternyer "Ulama pewaris Nabi" pun dikatakan tidak kukuh susur galur sanadnya..tetapi aku tak tolak hadis ni, memang ulama ler tempat aku nak rujuk..

Satu lagi hadis yg popular dalam mazhab As-syafie :sesungguhnyer setiap amal bermula dengan niat: hadis kalu nak ikut kan pun hadis ni x sekukuh hadis soheh (rujuk ustaz hadis), tetapi dalam mazhab syafie kita dikehendaki berniat dalam amalan puasa, mandi wajid dan lain2...tetapi mazhab maliki x perlu niat puasa...wallahulam

sila tegur aku jika komen aku salah..aku ni memang jahil

adioss amigoss

Anonymous said...

innama a'malu binniat (sesungguhnya tiap amal itu bermula dengan niat)tu hadis yang diriwayat dalam soheh al-bukhari dan soheh muslim.dua kitab Soheh yg tak dipertikaikan lagi...tak soheh apanya plak tu hohoho.

PENDEKAR said...

teringat aku hadith(kata-kata hikmah) pakcik hang tuah....'takkan melayu hilang didunia"

Heh....dan melayu memang tak hilang yang hilang banyaknya otak melayu....heh

ana_sajida said...

Hadith dhaif mmg tak sama dgn hadith maudhu'.

tak jadi haram utk sampaikan hadith dhaif yg ada fadhail amal padanya, yg penting, ulama letak syarat bahawa kita kena bgtau taraf hadith tu pada org, n knapa hadith tu dikategorikan dhaif. sbb dhaif ada 2 jenis, dhaif khafif (ringan) n dhaif syadid (berat).

ini supaya org yg membaca or mendengar tu tak menganggap hadith tu hadith sahih.

Tahniah bro, atas penulisan ini. Mmmg agak keras tapi mmg patut. Supaya btol2 kena batang hidung! :)

wallahua'lam..

Anonymous said...

Salam,
Vanqif, sekadar perkongsian ilmu.. Hadith tentang niat tu adalah soheh dan terletak pada hadis yang pertama dalam hadith 40.

Amirul Mukminin Abi Hafsh Umar bin Khattab ra.berkata, aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda:

‘Sesungguhnya amal perbuatan itu disertai niat dan setiap orang yang mendapat balasan amal sesuai dengan niatnya.Barangsiapa yang berhijrah hanya kerana Allah dan Rasul-Nya maka hijrahnya itu menuju Allah dan Rasul-Nya.Barangsiapa hijrahnya kerana dunia yang diharapkan atau kerana wanita yang ingin ia nikahi, makan hijrahnya menuju yang dia inginkan.’

Hadis ini diiriwayatkan oleh kedua-dua Imam Muhaddithin iaitu Abu Abdullah bin Muhammad bin Ismail bin Ibrhaim bin al-Mughiirah bin Bardzbah al-Bukhari dan Abu Husain Muslim bin al- Hujaij bin Muslim al-Qusairi al-Nasaburi didalam kitab sahih kedua-duanya, yang mana ia merupakan kitab yang paling sahih.

Ini adalah hadis pertama didalam 40 hadis himpunan Imam An-Nawawi. Diambil dari sini: http://sekadarperkongsian.blogspot.com/2008/07/mengapa-fikir-lagi.html

Bagus berbincang macam ni. Jadi boleh betulkan apa yang kita sangka betul rupa-rupanya tak betul. Kalau rasa saya perlu diperbetulkan, betulkan saya dengan penuh adab.

Yang jadi silapnya bila kita meletakkan sesuatu ilmu untuk dibincangkan, tapi kita nak orang sentiasa faham cara kita adalah sangat betul dan bernas sekali. Ada kata-kata untuk membetulkan diri, tapi ayat penuh emosi berapi-api, beradab jauh sekali.
Pada pendapat saya, dalam kita nak memperbetulkan diri kita, adalah digalakkan kita menunjukkan pada orang apa yang kita tahu, dengan niat supaya diri kita boleh diperbetulkan, bilamana kita tidak setuju dengan cara orang itu, tidak kiralah cara dia sangat menyakitkan atau menjengkelkan sekalipun, adab dan akhlak sebagai pengamal Islam sepenuhnya seperti berjamaah dan bersolat di awal waktu, perlulah dijaga. (Saya yakin persolan tentang akhlak, adab dan kesabaran tidak ada khilafnya, betulkan saya andai tersalah).
Kerja da’wah tidak boleh dijalankan dengan emosi. Syaitan boleh mencucuk di sana-sini.
Sahabat sekalian, dalam kita nak membuat perkara baik, banyak cabaran yang akan datang, pujian, cercaan, sindiran, dimalukan, dikatakan sesat, macam-macam lagi. Hadapilah dengan penuh hikmah bukan dengan emosi.
Seandainya ada orang tidak sehaluan dengan cara kita, berlapang dadalah dalam mencari kebenarannya. Sekiranya sudah diyakini cara kita adalah betul dan cara orang lain itulah yang salah, betulkanlah dengan penuh adab dan dengan niat untuk menyelamatkan dia dari tersesat. Sekiranya ditolak sesudah kita berusaha mengajaknya dengan penuh hikmah, serahlah urusan itu pada Allah dan teruslah berda’wah dan mencari kebenaran dan mengamalkannya tanpa rasa putus asa.
Menegur kesalahan orang adalah seperti doktor yang merawat penyakit orang lain. Jangan lupa yang doktor itu tidak terlepas dari terkena penyakit juga.
Menegurlah dengan cara yang baik, kerana selalunya yang penuh emosi itu nampak kekalahannya walaupun dia di pihak yang benar. Buktikan pada diri sendiri yang amalan solat berjamaah dan solat di awal waktu yang kita amalkan itu, terkesan pada pemikiran, perkataan dan perlakuan kita. Usahakanlah sifat mahmudah dalam kehidupan seharian kita. Kerja baik dilakukan dengan emosi, umat jadi berbahagi-bahagi, syaitan pun ketawa geli hati.
Wallhu a’lam..
-saudara seislam-

Nurul Huda said...

Betul..betul..!
Sesiapa yg belum pernah khuruj 3 hari, jom belajar-belajar iktikaf di masjid. Boleh belajar-belajar 'practical' segala ilmu2 agama yg dah dipelajari dlm kelas atau ceramah.

Yang belum khuruj 40 hari lagi tahunni, ketahuilah/sedarlah yg tahunni dah nak sampai ke penghujung.

Doa utkku sama. Tak tau camne nak cakap..tapi cubalah khuruj, insyaAllah baru kita akan 'nampak' apatu maksud hidup berugama.

inotLOVEhunter said...

sy setuju..klu peribahasa boleh diterima, mengapa pula hadith daif tak boleh diterimakan??

Anonymous said...

semua hadis daif boleh beramal,cuma yg menjadikan ia daiff adalah dsbbkn lemahnya ingatan perawi,atau kurangnya syarat2 untuk meriwayatkn hadis.... dan kt tidak layak untk menolak n memperlekehkn hadis tersebut kerana kt bknlh ahlinya...

kantoi said...

Salam Bro..

Yo..bagus..sokong.
betul tu..(aku yg daif)

kantoi said...

copy link bro..bleh arr

van qif said...

assalamualaikum,

terima kasih kepada ananymous dan saudara seislam kerana menegur aku yg masih tak cukup ilmu...betul cakap ko, kita akan tahu kesalahan kita bila cuba kongsi ilmu...

berkenaan hadis tersebut' yg aku maksud ialah "sesungguhnya setiap amalan dimulakan dengan niat"...aku nak betulkan di sini, hadis ni memang soheh walaupun hadis ini dikategorikan sebagai hadis ahad (satu)...iaitu cuma saidina Umar Al khatob R.A yg dengar time tu...contoh yg lain hadis ahad ialah hadis2 daripada saidatina Aishah R.A...walaupun hadis ahad..hadis daripada mereka ini diterima kerana taraf mereka yang mulia dan mereka adalah orang yang benar.wallahulam..

note: minta maaf atas sebarang kesilapan.semoga Allah ampunkan aku.

adiosss amigosss

Hamka said...

Perokoksoleh

Betul betul betul..

------------
van qif

Tahu takpe, tak tahu kena belajar..

--------------
PENDEKAR

Itu bukan kata kata Aziz M osaman ke? Dalam filem XXray2..

-----------
ana_sajida

pandai!

------------
saudara seislam-

Terima kasih.

------------
Nurul Huda

Betul..betul..!

-------------
inotLOVEhunter

hmmm..

-----------
kantoi

boleh jer copy.

yo!

mohd said...

cara saya tak betul, cara nabi saw je yg betul dan ada kejayaan dunia akhirat!

kubangbujukians said...

perghh...mmg baguih la entry ni,aku suka bacanya..ramai sangat org berlagak alim waktu ini..YaAllah selamatkanlah kubangbujukians

dingin said...

wo

lama tak masuk

ekeke

مرضيا تي محمد جا ميلي ~ said...

Salam..

May Allah bless u Mr Hamka

N for Kubangbujukians(betulke ke my spelling ni=p)
Kalau yang berlagak alim je xpe,
tapi yang unacceptable, berlagak alim, n nak berhujah dan berdebat dgn org alim('ulama')..Hmm..what a world..

May Allah of us be pleased by Allah swt..amiin..

van qif said...

erk aku ker yg berlagak alim tu...malunya...arghh

Anonymous said...

Salam,

Ala Vanqif, ko tak payah malu2 lah.. Asalkan ko tau niat ko betul nak cari kebenaran, abaikan je perasaan2 sentitip tuhh.. yang penting berlapang dada bila kita ditegur atau bila ade org x sehaluan ngan kita. Jangan cepat melenting, tak baik untuk kesihatan..
Yo! teruskan usaha mencari kebenaran. Ingat, mencari kebenaran tau, bukan nak tegakkan diri sendiri je benar!

Wassalam..

-Marilah mencari kebenaran-

perokoksoleh said...

van qif,
apa yang aku blaja..
hadith yg diriwayat umar tue hadith sahih...
dan ramai jerk budak2x ada sanad hadith tue,lgpun hadith tue tergolong dalam hadith yg 40..

dan kalo nak beramal dgn hadith dhoif ada syarat2xnya..

Hamka said...

OK, kita tutup perbincangan kita tasbih kafarah!

: )

Anonymous said...

salam..

erk..jgn kutuk ek?nk tnya email ja?sy cri xjmpa pn email saudara..kt profile pn xda..

Hamka said...

habis, camne email aku boleh penuh setiap hari?

magic!

cuba kau baca part last dalam paduan baca blog sebelah kanan.

takpelah, aku paste kat sini:

(keretamayat@gmail.com)

karkunbuzruk said...

takde la hebat sangat penulisan ni. kalau hebat pun tang lubang kencing je pun.

dah kalau reti sangat membidas orang yang mengkritik hadith dha'if. pandai2 la mengkritik mereka dengan cara ilmiah semula.

mereka pun bukan belajar sehari dua untuk tahu tobaqat hadith.

Anonymous said...

salam bro hamka...

secara peribadi la.. dhaif ke, soheh ke.. asalkan membawa kpd kebaikan dan memberi nasihat yg berguna serta bagi petunjuk yg lurus, sy ikut.

kalo nk berdebat, mgkn sy blum cukup ilmu... tp mmg x patut la org nk hina perawi2 hadis walaupun hadis dhaif... kalo dia pon mengkaji xpe la jugak. ini x, dia pon cuma baca je... tgk pd nota kaki penulis. kalo penulis tu bohong kata hadis tu saheh... maka dgn dia2 boleh dianugerahkan pingat dosa.

yg penting, drpd dok bising psl hadis lebih baik kita cari jalan perbetulkan umat2 Islam yg makin lupa Allah dan yg selamba buat dunia ini seolah2 syurga selamanya bagi diorg.

btw, tulisan bro hamka mmg best utk dibaca... teruskan menulis dan saling menasihati.

- mat codet.

Hamka said...

terima kasih

Anonymous said...

WAH.. SYABAS EN HAMKA.. GERAM JUGAK BILA KITA SEBUT SATU2 HADITH TU KAT MEMBER, DIA DGN SPONTANNYA MEMBALAS:

"SOHEH KA HADITH TU??"

MOGA MENDAPAT HIDAYAH ALLAH..

Anonymous said...

apa syarat penggunaan hadith dhaif yang digariskan oleh ulama salaf? tak kan ulama biar kan je perkara ni.....

Anonymous said...

Pembahagian hadith ni dah di buat lama dah, ulama dulu....semua org sedia maklum perkara ni...
Kenapa??
Sebab hadith nabi tak dijamin mcm al-Quran, terdedah kepada penyelewengan...
Ulama terdahulu yg faham, risau dengan amaran Nabi SAW tentang akibat berbohong atas nama nabi..
Hadith dhaif ni termasuk perkara yg diragukan....benda yang tak pasti...saya tak kata saya anti hadith dhaif, tapi saya lebih mendahului hadis sahih...habis tu kenapa nak marah org yg tak terima hadis dhaif? diorang cuma nak beramal dengan perkara yg pasti dan yakin....

Anonymous said...

Riwayat yang dhaif tidak dapat dijadikan sebagai sumber hukum syarak dan tidak juha kepada sifat akhlak yang mulia kerana sangkaan (zan) tidak dapat mengatasi kebenaran. Fada'il (kelebihan ibadah) sama seperti ahkam (hukum-hukum) yang tergolong di dalam asas-asas agama yang penting dan tidak mungkin asas-asas agama ini dibina di atas yang lemah dan tidak kukuh.(page 198)

Subhi Salih(1969).Terjemahan Ariffin Omar, Mohd.Nor Ngah. Ilmu hadith satu pengenalan dan kajian bab meriwayat dan beramal dengan hadith daif.Kuala lumpur: Dewan bahasa dan pustaka.

Anonymous said...

"WAH.. SYABAS EN HAMKA.. GERAM JUGAK BILA KITA SEBUT SATU2 HADITH TU KAT MEMBER, DIA DGN SPONTANNYA MEMBALAS:"

Sebenarnya tangggugjawab orang yang bagi hadis untuk menyatakan tarafnya kepada orang yang bertanya....so jgn salahkan orang yang tanya spontan tu 100%...ddah org tanya, jawab je la..kalau sahih kata sahih, kalau daif kata la daif, kalau palsu kata la palsu...

Anonymous said...

Ni duk geram pulak....berani kerana benar, kalau tahu kata la tahu...kalau tak tahu kata la tak tahu....kan mudah..habis cerita..tak la ade rasa geram kalau kita terus terang...

Anonymous said...

yang saya tahu la(sepanjang pengalaman saya sehingga ke hari ini)..kebanyakan yg marah kalau org mengata hadith daif ni 'karkun'2..ye la..habis tu diorang mmg dah terkenal ngan hadis daif, sedangkan dalam kitab fadhail tu bukannya tak de hadis sahih, cuma karkun ni tak promisi sgt...bukan saya nak kata kat 'karkun'2 ni..cuma apa yg saya tulis ni berdasarkan mentaliti org yg pernah saya jmpa....saya pun keluar juga... tapi bila karkun2 ni marah org kritik hadis dhaif, saya terpikir sebenarnya diorang ni nak pertahankan hadis nabi ke atau nak pertahankan pergerakan 'tabligh' tu???
tolong betulkan saya....saya tulis ni berdasarkan pengalaman...mungkin korang semua lagi bnyk pengalaman contohnya yg pernah keluar 4 bulan ke...

Hamka said...

korang faham ke apa aku tulis?, dah 70 komen faham.., dari bulan oct 2008, masuk tahun baru ada pulak yang tak faham?

nampaknya, 'masa' mungabah manusia..

zuhairirani said...

Assalamualaikum.

Bukan sahaja orang tabligh aje yg angin dgn anti-hadith dhaif ni, bahkan seluruh ulama-ulama ASWJ yg pakar hadith mmg menulis bantahan pada ulama zaman moden yg berlebih2an dalam mengecam hadith dhaif.

Ada jugak orang nak pakai pandangan Qadi Ibnul Arabi ye. Ibnul Arabi ni bersendirian dalam pandangan dia, berlawanan dgn ijmak ulama yg mengiktiraf penggunaan hadith dhaif dalam fdhail, bahkan hukum hakam sekalipun sepertimana yg diterangkan oleh Ibnu as-Solah (guru Imam an-Nawawi) - Lagipun pandangan Ibnul Arabi tu bukan tolak hadith dhaif secara mutlak, hanya pada kondisi tertentu, yg mana telah pun dijawab oleh ulama hadith yg lain (ref: Wazifah Hadith Dhaif, Syeikh Zaki Ibrahim.)

Kedua, Imam Bukhari tidak mengiktiraf penggunaan hadith dhaif, ini salah. Buktinya, beliau juga ada menyusun kitab adabul mufrad, at-Tarikh, yg mana mengandungi hadith dhaif.

Ketiga, Imam Muslim pulak dah. Ni lah kalau x ngaji hadith, tapi memandai2, kemudian terjebak pilih pandangan syaz/pelik. Kan ke Imam an-Nawawi ada bahas dalam syarah sahih Muslim, akan ijmaknya ulama atas keharusan beramal dgn hadith2 dhaif.

zuhairirani said...

Error:

Kondisi - patutnya alasan (ni paling tepat)

Anonymous said...

imam al nawawi mmg ada sebut pasal hadis dhaif....

Saya tak pandai sgt pun dalam hal ni...cuma baru belajar and sampaikan...

penggunaan hadis dhaif ni khilaf

1.Membenarkan penggunaan secara mutlak.
2. menolak secara mutlak
3. boleh guna tapi bersyarat.(antara yang selalu dengar syarat Al-Hafiz Ibnn Hajar Al-Asqalani dan Imam Al-Nawawi....

Hamka said...

walaikumusallam

pandaipun..: )

Anonymous said...

So, bila org kondem kenapa guna hadis dhaif jgn kita marah..... untuk yg beramal dengan hadis dhaif bersyarat, kena la tau apa syarat ulama... dan saya ade tgk syarat2 yg dikenakan.... mmg ketat.....sampai saya rasa "macam mana la nak amalkan syarat2 tu".. sebab mmg ketat....

Hamka said...

kat mana ketatnya?

Anonymous said...

kat mana ketatnya?? cuba saudara hamka belajar(rasanya saudara hamka dah tahu) apa syarat2 penggunaan hadis dhaif BAGI YANG BERPENDAPAT BOLEH GUNA HADIS DHAIF DENGAN BERSYARAT and try amalkan.....

Anonymous said...

minta maaf kepada saudara hamka...saya just nak tulis apa yg saya belajar...so saya yakin saudara hamka lagi bnyk belajar....so tegur2 la ekk :)

Anonymous said...

"sy setuju..klu peribahasa boleh diterima, mengapa pula hadith daif tak boleh diterimakan?"

Mana boleh samakan peribahasa ngan hadis nabi...nabi bg amaran neraka kepada org yg berdusta ke atas nabi SAW....

Bila hadis benda tu akan ade kaitan dengan agama....Agama ni bukan sasterawan yg buat... tapi daripad ALLAH...

Mnta maaf, daya tak terima pandangan yg nak buat comparisaon kenapa peribahasa diterima dan hadis dhaif ditolak...

Hamka said...

dah jelas dah tulis, cuba baca dan faham, tak faham, kena rujuk ustazler pulak

I LOVE YOU said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا ۚ أُولَٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ

"But there are among men those who patronize ridiculous HADITHS (لَهْوَ الْحَدِيثِ) without knowledge (thereby) misleading from the Path of Allah and throwing a butt of mockery: for such there will be a humiliating Penalty" (Sura Luqman:6)


PROPHET ORDERED DRINK OF CAMEL'S URINE?

YOU ARE DISGUSTING AND GOING TO HELL FOR DEFAMING OUR BELOVED PROPHET!!


By Abu Qilaba : Anas said, "Some people of 'Ukl or 'Uraina tribe came to Medina and its climate did not suit them. So the Prophet ordered them to go to the herd of (Milch) camels and to DRINK THEIR milk and URINE (as a medicine). So they went AS DIRECTED and after they became healthy, they killed the shepherd of the Prophet and drove away all the camels. The news reached the Prophet early in the morning and he sent (men) in their pursuit and they were captured and brought at noon. HE (PROPHET) THEN ORDERED TO CUT THEIR HANDS AND FEET (AND IT WAS DONE), AND THEIR EYES WERE BRANDED WITH HEATED PIECES OF IRON, THEY WERE PUT IN 'AL-HARRA' AND WHEN THEY ASKED FOR WATER, NO WATER WAS GIVEN TO THEM." Abu Qilaba said, "Those people committed theft and murder, became infidels after embracing Islam and fought against Allah and His Apostle."; Sahih Bukhari Volume 001, Book 004, Hadith No. 234

Is this what you called authentic? The hadith is a virus and divided the Muslim Ummah! Unite under the Quran, and don't be a fool to those PERSIAN HADITH SCHOLARS!!!


PROPHET LEAVE US THE HADITH?

Narrated By 'Abdul 'Aziz bin Rufai' : Shaddad bin Ma'qil and I entered upon Ibn 'Abbas. Shaddad bin Ma'qil asked him, "Did the Prophet leave anything (besides the Qur'an)?" He replied. "He did not leave anything except what is Between the two bindings (of the Qur'an)." Then we visited Muhammad bin Al-Hanafiyya and asked him (the same question). He replied, "The Prophet did not leave except what is between the bindings (of the Qur'an)."; Sahih Bukhari Volume 006, Book 061, Hadith No. 537.

One must ask WHOSE AUTHENTICITY is in question here?

The "PROPHET" or the "COMPILERS"?

Upon which verses rests your FAITH or Imaan?

The "AL-QURAN" or "AL-BUKHARI & OTHER PERSIAN SCHOLARS"?

Conspiracies against the Quran
http://www.free-minds.org/sites/default/files/Conspiracies.pdf

http://www.sahih-bukhari.com/Pages/Bukhari_8_82.php

http://www.hadithcollection.com/sahihbukhari/37-sahih-bukhari-book-04-ablutions-wudu/712-sahih-bukhari-volume-001-book-004-hadith-number-234.html

http://hadithcollection.com/sahihmuslim/144-Sahih%20Muslim%20Book%2016.%20The%20Oath,%20Establishing%20Responsibilities%20Of%20Murders,%20Fighting,%20Requital/12500-sahih-muslim-book-016-hadith-number-4130.html

Hamka said...

tepuk dada tanya iman, teput lutut tanya nafus, adohai..