Oct 27, 2008

Anti Hadith Daif?

(Bila kita susah, dan tiba tiba ada orang bagi hutang tiga keping duit ringgit Malaysia yang berwarna merah, bagus jugak, tapi bila lambat bayar, itu yang hampeh..)

Assalamulaikum…

Ke hadapan sahabatku ‘korang’ yang kadang-kadang jer aku ingat, aku harap korang semua berada dalam keadaan khabar baik hendaknya, aku dan keluarga kat sini sihat jugak Alhamdulillah, semua dengan Ehsan Allah SWT.

Aku sebenarnya nak bagitahu bahawa aku tak beberapa suka kat ‘korang’ sebab korang semua yang aku kenal ni, adalah termasuk dalam golongan anti hadith yang hempeh..

Korang yang aku maksudkan adalah terdiri dari dua golongan, kita pergi pada golongan yang pertama dulu, iaitu golongan anti semua hadith..

Punyalah hampeh korang ni sampai anggap semua hadith adalah rekaan manusia semata-mata, dan menuduh Imam Hadith terdahulu sebagai pendusta, Imam Bukhari pendusta, Imam Muslim pendusta, dan anggap mereka manusia biasa jugak yang pernah tinggal solat macam korang ha ha ha! Apa punya bodoh alasan korang yang tak dapat jaga solat lalu sangka dalam dunia ni takde sorangpun yang tak pernah tinggal solat sejak kecik, apa punya sempit dunia berugama korang hah?!

Lepas tu korang punyer argument bahawa Allah dah kata Al-Quran tu lengkap, so takyah nak pakai hadith-hadith lagi. Dan tuduh orang yang percaya pada hadith bermaknanya orang tu tolak Al-Quran sebab anggap Al-Quran tak lengkap, pulak?

Apa punya cetek otak korang ni aku tak tahu ler.., kalau aku tengok kemaluan korang yang sempurna, yang berbulu dan lengkap dengan telur serta zakar, maka aku tahu kemaluan korang seorang lelaki dah sempurna dan tak perlu lagi pada zakar tambahan atau telur tambahan, tapi bila korang nak anak, korang kenalah lengkapkan zakar tu dengan kemaluan perempuan yang sempurna gak… faham tak? Errr, apa punya standard contoh ni, ok, abaikan.., korang bukannya paham jika aku cakap bahasa tinggi-tinggi..

Staright to the point, Semua tahu sudah bahawa Al Quran tu dari Allah. Memang sempurna dan tiada cacat celanya lagi. Namun manusia ni BODOH, BANGANG, tak boleh paham kalau Al Quran tu turun sedepuk camtu. So ‘terpaksalah’ Al quran di turunkan peringkat demi peringkat supaya manusia yang jahil fitrahnya mudah faham, dan untuk mudah faham lagi, Allah utuskan mahkluk manusia jugak suruh terangkan kepada manusia lain akan isi-isi Al Quran akan apa maksudnya, apa rahsianya, macam mana nak guna, itu ini begitu begini...

Dan manusia tersebut (Rasulullah), bile dia nak terang, mesti secara terperinci supaya manusia-manusia lain yang payah nak paham ni mudah paham. Sebagai contoh, Al Quran suruh kahwin tapi manusia yang Allah utuskan tu yang detailkan macamana yang dimaksudkan dengan kahwin tu. Apa syaratnya, apa hukumnya dan lain lain. kalau nak harapkan otak manusia yang bangang ni memang takleh paham punya apa yang Allah suruh.

Jadi kepada anti-unta hadith sekalian, yang korang kawin dan tiap-tiap malam jumaat korang berlaga lubang kencing dengan bini korang tu, sah ke tak sah? Kalau sah, Mana korang tahu sah? Dalam Al Quran ada bagitahu syarat sah nikah? Ker korang belajar dari apa yang Hadith Nabi bagitahu jugak? Abis tu, kenape korang pecaya pulak? Mentang-mentang hal-hal berkaitan berlaga lubang kecing, selari dengan nafsu, korangpun percaya, tapi hal-hal lain korang tak nak percaya? Nampak sangat korang ni dah makan hasutah iblis!! Hampeh!

Lepas tu kalau korang nak tahu, bila Allah pilih manusia yang nak bagi Hadith atau nak terangkan Al-Quran, bukannya calang calang!!. Bukannya bodoh macam korang. Dia manusia agung. Dia diberi training direct dari Allah melalui malaikat. Dan manusia yang Allah training direct ni, dia bagi pulak training kat sahabat-sahabat di sekitar dia. Bukan calang-calang training beb, berlapar, kena pulau, anak bini lari, orang letak batu atas dada! Pastu mereka ni training pulak orang-orang di bawah mereka lepas Rasulullah wafat. Bukan calang-calang jugak. Nak terima hadis-hadis tu bukan main dengar dan sebar macam korang ngumpat PakLah. Mereka solat dulu, minta petunjuk.

Yang korang ni ntah sapa training?, perasan bagus terus cop manusia yang Allah training direct tu dan juga manusia-manusia lain yang telah di training oleh manusia yang Allah training tu penipu? Korang ni nak mampos ke ape? Sebab korang nak mampos lah aku hari hari hidupkan injin keretamayat, Baik korang bertaubat sebelum korang jadi mayat, dah jadi mayat karang, ntah hadith mana aku nak guna untuk lupuskan mayat korang? Tak tahulah aku... akhir kata, aku doa semoga aku tak jadi bodoh macam korang dan sempatlah korang bertaubat sebelum naik keretamayat..

Ok, tutup kes, kredit untuk pembaca blog aku yang bernickname “ustazrock”, banyak fakta di atas diambik dari komen beliau yang lepas-lepas..., dan itu khas untuk golongan anti Hadith, sekarang aku nak pergi kepada golongan anti hadith yang kedua, iaitu golongan anti Hadith daif pulak..

Ni memang ’korang’ yang aku kenal dan hidup berkongsi ruang atmospfera yang sama..., walaupun korang tak sehampeh puak puak anti hadith, tapi korang tetap hampeh jugak..

Ya, aku tahu, korang bukan anti semua hadith, korang cakap korang ni hanya anti hadith yang daif, tapi korang tetap hampeh, sebab korang menolak hadith dengan kejahilan, dengan nafsu dan bukan dengan kepandaian dan keakalan..

Korangpun mulai berhujjah bagitahu bahawa ada ulamak yang tolak hadith daif, ok, mungkin betul, tapi mereka dalam menolak hadith daif, amalan ibadat mereka tak macam korang, mereka solat berjemaah lima waktu cukup, malam malam bangun solat tahajjud, dan tak pernah melengah-lengahkan solat, tak macam korang yang aku kenal yang tolak hadith daif sambil selamba tinggal solat jemaah dan suka solat lengah-lengah..., tak ke hampeh?

Bila aku cakap sikit, terus tolak sebab aku guna hadith daif, malahan korang telah menjadihkan hadith daif itu sama taraf dengan hadith palsu.. Naduzubillah

Baru baru ni korang berkunjung rumah aku, sampai masa jam 9 30 malam, akupun buat acara rutin dengan keluarga aku iaitu baca Hadith kitab Fadhail, tapi korang perlekehkan aku, korang bercakap dengan kawan kawan yang lain dengan kuat dan ganggu aku yang cuba nak masukkan nur hadith ke dalam hati aku dan keluarga aku.., korang hina kitab tu, korang hina penulis kitab tu dan korang menolak kitab tu walaupun dalam kitab tu ada hadith soheh, tapi korang tolak jugak sebab kitab tu bercampur dengan hadith daif dan palsu..

Ini bahaya kawan, mengadakan apa yang Nabi tidak cakap dan mengtidak adakan apa yang Nabi cakap hukumnya adalah sama, berdosa.., masuk neraka, sedangkan ulamak-ulamak mahsyur setuju bahawa hadith daif itu bukan palsu, Cuma di ‘daifkan’ kerana kesilapan perawi, dan hadith itu di sokong pula oleh Hadith soheh yang lain, dan tarafnya tidak bahaya..

Tapi itulah korang, perasan pandai, baru masuk usrah rehlah, baru baca email forward, dah perasan bagus, semua orang yang nak nasihat korang,, hanya layak guna hadith soheh, korang rasa korang terlalu mulia sehingga tidak boleh di nasihat oleh hadith yang daif dan ‘palsu’ konon.., padahal.., alim ulamak duniapun banyak guna Hadith daif dalam bagi nasihat, tapi korang tetap sombong nak mampus!..

Korang terus rujuk ustaz sekian-sekian yang tolak hadith daif, dan aku tak pelik, sebab akhir zaman ni ramai ustaz ustaz yang perasan betul, ustaz syiah, ustaz wahabi, ustaz salafi, ustaz al arqam dan macam macam ustaz lagi ler, yang mana bila ceramah kutuk kitab yang ada hadith daif, keluar fatwa haram baca kitab hadith daif.. bla, bla, bla..

Itu yang jadi kat satu masjid di felda jengka 10 kalau tak silap, lepas subuh, ada sorang pakcik ni pergi baca kitab fadhail kat depan mimbar, tapi semua ahli jemaah angkat punggung, dan duduk ditiang-tiang masjid lalu berborak dengan kuat hal hal dunia.., aku kesian kat pakcik tu, pergilah duduk mengadap pakcik tu sambil dengar beliau baca kelebihan solat, zikir dan lain-lain, bila dah habis, pakcik tu cerita dia hari-hari camni, dulu ada orang duduk jugak dengar, tapi bila ada ustaz ‘larang’, semua orang dah tak nak dengar lagi, tapi pakcik cool, pakcik akan buat amalan ini sampai pakcik mati..

Pakcik, apa aku nak cakap?, pakcik memang cool, inilah tahap ikhlas namanya, teruskanlah niat murni pakcik tu sampai mati…

Ok, sambung balik, Oleh sebab korang yang anti hadith daif ni perasan pandai, mari sini aku nak cerita,

Sesungguhnya, dalam menghadapi masalah ummat islam, ramai ulamak yang mendahului Hadith daif daripada pendapat ulamak baru.., tapi korang mendahului pendapat ulamak baru dan menolak hadith daif, apa kes? sedangkan kita patut sedih kerana kesipalan perawi, hadith yang sangat baik dalam memberi peringatan telah menjadi daif, lagipun jika aku cerita akan kesilapan para perawi itu, kesalah mereka taklah seteruk kesalahan ustaz ulamak akhir zaman..

Sebenarnya jika korang rujuk kitab kitab lama seperti kitab Ibnu Hibban, Daruqutni, Said bin Mahsyur, Dailami, Abu Syaibah, Abdurrazaq, Al khatib, Abu Ya’la dan kitab Baihaqi yang menjadi rujukan ulamak sedunia, dalam kitab tu pun bercampur hadith daif dan soheh, korang berani ke nak tolak ke kitab tu wahai mangkuk?

Nampaknya korang tak faham lagi bahawa sudah menjadi ijmak seluruh fuqaha, ulamak dan cerdik pandai dunia islam bahawa, untuk hokum hakam dan akidah, semuanya perlu di rujuk dengan menggunakan hadith soheh, tapi dalam hal seperti akhlak, sejarah, pendapat dan peringatan, boleh jer ummat islam guna hadith daif, tak salahpun...

Tapi korang awal awal lagi dah tolak hadith daif, mungkin sebab korang rasa korang tu lebih baik dari perawi hadith tu, sedangkan dalam Al quran dah tulis bahawa peringatan itu hanya memberi manfaat kepada orang yang beriman..

Aku ulangi,

Dan tetaplah memberi peringatan, karena sesungguhnya peringatan itu bermanfa'at bagi orang-orang yang beriman. (QS. 51:55)

Tapi korang telah menolak manfaat itu dan lihatlah bagaimana daripada penolakkan itu akan keadaan hidup korang sekarang ni, adakah korang dapat istiqamah solat berjemaah ke masjid setiap hari?, adalah korang rasa sedih bila tengok masjid kosong?, adakah korang akan susah hati jika melengahkan solat dengan sengaja? adakah korang semakin sayang atau semakin benci terhadap orang yang memberi peringatan?

Janganlah menjadi mangkuk ayun...

Kalau korang betul betul nak tolak hadith daif, korang kena ada ilmu dulu, jangan nak tolak sebarang jer, korang sekurang-kurangnya kena ada ilmu Asbabil Hadith(ilmu munculnya hadith), ilmu Rijalil Hadith (Ilmu tentang orang-orang yang penting meriwayatkan hadith), Ilmu Al-Jarh Wat-Ta’dil, (Ilmu tentang kebengkokkan Dan Meluruskan hadith) dan ilmu Mushtalahui (Ilmu tentang istilah yang berlaku dalam hadith)

Dan aku percaya jika berkumpulnya semua ulamak akhir zaman hari ini, dan cipta satu nasihat atau pendapat, maka tarafnya adalah jauh lebih rendah daripada mana mana hadith Daif, kerana hadith daif adalah dari Nabi sendiri, Cuma dilemahkan kerana kesilapan perawi dan ulamak terdahulupun tidak berani mengatakan ianya palsu sebab memalsukan apa yang Nabi sabda boleh masuk neraka.. faham?

Aku bagi contoh standard budak tadika pulak, jika hadith soheh berkata jangan lalu lorong itu nanti kena gigit, kemudian ada pulak hadith daif yang berkata jangan lalu lorong tu nanti kena gigit oleh ular, maka orang bodoh jer yang tolak hadith daif tu sebab kena gigit dengan ular adalah bahaya jugak, faham tak?, arghh, malas aku nak ulas..

Kawan, sebenarnya ini bukan zamannya korang nak tolak hadith hanya dengan tafsir ustaz ustaz yang belum khtam ilmu hadith, sebab ulamak terdahulu dah buat kerja dia, mereka dah kaji hadith dan telah pecahkan ikut katogori masing masing, Imam Bukhari misalnya, telah catit 100, 000 Hadith, dan telah kaji maka 5000 sahaja hadith yang soheh, dan bakinya di pecahlan lagi kepada hadith daif dan hadith palsu...,

Begitu juga Ulamak sepeti Imam Muslim, dan pendek cerita ulamak telah bersetuju bahawa 6 kitab yang di kenali sebagai Al-Kutubusittah, iaitu kitab Sunnan Ibnu Majjah, Sunan Tarmidzi, Sunan An-Nasai, Sunan Abu Daud, Bukhari dan Muslim.. adalah kitab yang tidak akan sesat bila di rujuk...

Dan ada tambahan bahawa kitab Sunan Ahmad yang ditulis oleh Iman Ahmad bin Hambal, dan kitab Muwattha yang di tulis oleh Imam Malik juga tidak akan sesat jika di rujuk...

Aku juga memetik kata kata Bey Arifin seorang penterjemah hadith yang menulis;

"Ugama islam itu sempuna kerana adanya Al quran, 8 kitab Hadith soheh dan berpuluh puluh kitab hadith Daif..”

Dan walaupun hadith itu di tulis dalam keadaan daif, tapi ianya telah mengukuhkan ugama islam...

Maka, secara kesimpulanya, orang yang menolak hadith daif dan perasan bagus adalah sangat bodoh kerana korang telah menyekat salah satu pintu ilmu yang mana melaluinya, berjuta juta ummat islam telah selamat daripada menjadi sesat..

Akhir kata, oleh sebab korang anti Hadith daif, maka aku tak boleh nak bagi pinjam wang aku pada korang, walaupun korang dah susah payah datang rumah aku raya lepas dan cerita korang punya susah, tapi aku tak bagi, sebab?

Nanti bila korang lambat bayar dan aku petik hadith dari kitab Maulana Zakaria bab azab melengahkan hutang, korang langsung selamba tak takut sebab hadith tu daif dan mungkin palsu kata korang, maka korangpun tak takut dengan azab Allah dari Hadith daif tu, dan korangpun untung kerana menolak hadith daif sebab boleh lupa hutang aku dan aku pulak yang rugi sebab bagi hutang pada korang yang menolak hadith daif, maka silalah berambus dari hidup aku dan pergilah mintak hutang dengan orang lain...

Namun, aku doakan agar Allah buka pintu hati korang agar tidak lagi menghina Hadith Daif, kembalilah ke pangkal jalan, dan akhirnya, setelah bertaubat, di dunia ini lagi korang akan mendapat nikmat hidup, kerana aku akan bagi pinjam wang sebanyak RM30 itu..

Amin...

Ps: kepada korang yang email suruh aku delete entry yang ada hadith daif, maka aku maklumkan sekali lagi, Blog ini adalah nota ugama untuk diri sendiri, dan aku tak akan delete entry yang pernah ada hadith daif di dalamnya, maka maaflah, permintaan korang tidak dapat aku layan, sebab entry itu bermanfat untuk aku dan mereka yang cuba memahami, apa lagi nak di kata?
Post a Comment