Sep 4, 2006

Layakkah aku ke shurga?

(Jangan berputus ASA pada Tuhan Yang ESA…)

Salam..

Malam kian larut, sedang aku cuba cari perkataan lain, tak jumpa! dan sudah berputus ASA,..oh,
Aku berputus ASA kerana tak jumpa untuk ganti tiga patah perkataan ini..iaitu:

“Aku perasan sibuk”…

Perlukah aku memberitahu kepada dunia bahawa aku seorang yang sibuk?

Siapa peduli dengan aku punya sibuk?

Jerawat yang baru tumbuh dari muka korang tu adalah jauh lebih penting dari aku punya sibuk…
Sibuk sangat kah aku? Sehingga sanggup tak up date blog?(siapa peduli!!)

(Saya seorang perasan yang blog saya ni sentiasa di 'refresh' korang yang sentiasa merinduiku...jangan berputus ASA wahai ‘teman tapi mesra’, jangan berputus ASA…refresh, jangan tak refresh!!!)

Oleh yang demikian, , aku update jugak sikit untuk mengubat rindu kepada mereka yang sudi merinduiku… (kononnya) agar rindu korang terubat dan korang tak putus ASA meng-up-date/refresh keretamayat…, lagipun memang malaikat maut update korang punya umur 40 kali sehari semalam…, dan lagi 40 hari korang nak jadi mayat, malaikat maut dah panggil korang dengan nama “mayat”…oh!

Jadi hari ni, aku akan copy/paste beberapa peristiwa yang berlaku di sebalik tabir keretamayat….
Menyingkap serba sedikit akan makna di sebalik putus ASA…

Jangan give-up…!

Copy/paste dari kotak komen “ Mengapa mereka murtad?”

Enjoy!!!
-------------------------------

lini said...

salam bro hamka...
aku baru sahaje lepas tengok2 forum pasal lina joy kat myislamnetwork, pehtu aku terbace satu komen berbunyik begini...

"If people want to 'leave' Islam, let them leave.
One leaves, and 10 will embrace.
You cannot force people into a religion or force them to remain, if their conviction isn't there. It's better for them to leave.
It's better than seeing Muslim girls in tudung, but in tight shortleaved t-shirts and tight jeans 'berasmara' in Tmn Tasek Titiwangsa...they might as well not wear the tudung...memalukan -- not so much their behaviour but their behaviour in what they are wearing.

If they pakai sleaveless t-shirt, mini skirt and berasmara in Lake Titiwangsa, I don't care...just don't do it in a tudung....memalukan umat islam...
So better people leave Islam if they have no conviction to uphold its image...go for quality not quantity...lena joy ka or whoever else nak blah..blah lah...what are we afraid off? are you who are against apostasy afraid of your own convictions to Islam?

Ask yourself lah first."

Lini said again,

aku hanya mampu telan air dan raser sangat sedih kerana penulis ni memperlekehkan pegangan dan amalan orang2 Islam yang tak berape alim nih (termasuk aku la jugek tu)... so aku pon komen kat situ dgn mengkopi paste ayat2 blog ko, yang berbunyik begini...copy/paste bro hamka punya kata 2:

"Aku kata: memang tak di nafikan bahawa akhlak kebanyakkan (ramai-termasuk aku) orang islam ini buruk ! menyebabkan orang kafir benci islam dan ada yang murtad kerana malu.. akan tetapi mereka orang islam yang buruk-burghok ini walaupun di azab oleh Allah kerana melakukan banyak dosa (semoga aku tidak di azab Allah-amin!!) namun akhirnya mereka tetap masuk shurga kerana ada iman hatta sebesar zarahpun, akan tetapi orang kapir yang hanya melakukan satu dosa yakni tak nak masuk islam atau murtad, mereka akan kekal dalam neraka selama-lamanya…"

Lini continue said...

dlm hati aku, bia la sejahat mane pon aku, dgn org2 Islam yg lain, biar la kite mati dalam Islam...

---------------

shahril aley said pulak...

Lini, Amat menakutkan mendengar ape yang ko cakap tentang pendapat orang tu. Aku rase org tu amek jalan mudah dari berusaha membantu umat Islam yang leka.
May be die lupe ade pepatah mengatakan lebih baik mencegah dari mengubat sesuatu perkara.....ishish menyedihkan je keadaan sekarang ni

-------------------

Tiba-tiba furqan said...

(sorry ya hamka, tumpang lalu..)

lini, saudari ada komen;"mereka orang islam yang buruk-burghok ini walaupun di azab oleh Allah kerana melakukan banyak dosa (semoga aku tidak di azab Allah-amin!!) namun akhirnya mereka tetap masuk shurga kerana ada iman hatta sebesar zarahpun, akan tetapi orang kapir yang hanya melakukan satu dosa yakni tak nak masuk islam, mereka akan kekal dalam neraka selama-lamanya…"

yakin ker kalau dah diazab oleh Allah, akhirnya akan masuk syurga sebab iman sebesar zarah?layak ker sebaris ngan fatimah, abu bakar dan lain2, masuk syurga dgn sekecik2 iman hanya kerana telah disiksa?

belajar dulu saudari, faham dulu baru kuarkan kenyataan..syg skali kalau cakap/buat sesuatu tanpa ilmu..syg sekali..!!!!

------------------

Lini said to me by email…

Subject: air mateku bergenang... plis bace coz ini ade kene mengene ngan ko ..

salam bro hamka...
aku baru je pas bace komen kt blog ko utk post 'mengape mereka murtad'aku mmg ade komen kt situ, dn pehtu ade sorang polan name furqan pon komen, atas ape yg aku komen...
mcm yg aku dh tulih lam komen tu, aku cume amek balik ape yg ko tulih lam post ko...
dan aku yakin dgn ape yg ko ckp, berdasarkan ape yg aku penah blaja dulu la....

tp si furqan ni argue dgn ape yg aku tulih, yg mane aku kopi je dr ape yg ko tulih...
so, kalo ko dpt tingok balik ape yg die tulih, aku nk mtk pendpt ko la... pasal kalo betul ape si furqan tu tulih, maknenye ape yg aku tulih atas ape yg ko tulih tu ade menimbulkan keraguan la...

setahu aku bro hamka, walau camne jahat tu seseorang Islam mase hayat diekt muke bumi nih, akhirnye dia tetap akan masuk syurga sekirenye dia mati sebagai org Islam.. syurga yg paling rendah la, aku pon taktau nk definepasal aku pon x reti sgt.... tp tu la pemahaman aku...

dan sebaik-baik org kafir pon, kalo dh name kafir.. die tu cume akan jadik kayu api di neraka kelak, mining die takkan same skali masuk syurga...
betui tak pemahaman aku nih bro hamka?

kalo salah, tlg betuikan.... pasal aku xnk slh faham, dan aku takut kalo ape yg aku tulih kt blog ko tu salah dn menyimpang dr ajaran Islam yg sebena...tlg eh, time kaseh bebanyak....

-------------

Aku pulak menjawab:

Sabar lini, furqan tu mungkin tak baca atau terlepas pandang bahawa aku yang tulis SEBENARnya…

Sayang sekali… syg sekali..sayang 1000 kali sayang.. "sayang, sayang...aduh sayang... ditelan pahit, dibuang sayang..."

Aku nak jawab, tapi aku perasan sibuk, dan jangan engkau berputus ASA, oleh sebab kau dah sabar, maka Allah telah izinkan seorang hamba Allah untuk menjelaskan kepada si furqan ….

Maka aku jemput saudara ‘bukan-ustaz’ Hafizbar untuk menjawab soalan saudara furqan, sebab aku sibuk dan nak tumpang lalu, (nak pergi berak..)

Salam…

------------------

hafizbar was said...

(sorry ya hamka, tumpang lalu..)

furqan, saudara ada komen pasal orang lain nye komen;
"mereka orang islam yang buruk-burghok ini walaupun di azab oleh Allah kerana melakukan banyak dosa (semoga aku tidak di azab Allah-amin!!) namun akhirnya mereka tetap masuk shurga kerana ada iman hatta sebesar zarahpun, akan tetapi orang kapir yang hanya melakukan satu dosa yakni tak nak masuk islam, mereka akan kekal dalam neraka selama-lamanya…"

engkau yakin ker yg ko punya kuasa utk nilai orang lain dan cakap kat orang lain bahawa orang lain TAK BOLEH BERHARAP RAHMAT ALLAH....

engkau sorang JE LAH yg ada kuasa utk tarik rahmat Allah.

orang lain tidak boleh harap rahmat Allah.

kalau orang lain buat salah. tak kira dah taubat ke belum semua akan masuk NERAKA (perkataan anda lebih kurang bermaksud begini).
salah ke kalau cakap kualiti/ sifat pemaaf Allah terhadap hamba2nya??
salah ke kalau kita berharap rahmat Allah??
salah ke ayat ni?
kalau dah diazab oleh Allah, akhirnya akan masuk syurga sebab iman sebesar zarah?
bukan ke Allah dah berjanji utk ampun sekalian dosa selain syirik (bagi sesiapa yg dikehendaki-Nya)

layak ker sebaris ngan adam, idris, nuh, hud, solih, ibrahim, lut, ismail, ishaq, ya'qub, yusuf, ayub, syuib, musa, harun, zulkifli, daud, sulaiman, ilyas, ilyasa', yunus, zakaria, yahya, isa wakhirun khatimul anbiya' muhammad al mustofa.... masuk syurga dgn sekecik2 iman hanya kerana telah disiksa?

BELAJAR DULU SEDARA, faham dulu baru kuarkan kenyataan..syg skali klu ckp@buat sesuatu tanpa ilmu..syg sekali.. 1000 KALI SAYANGdan sebagai pedoman utk semua orang, sifat pengampun adalah sifat Allah.
tapi bila kita doa mintak ampun, buat cara seolah2 kita betul2 tak layak utk dapat pengampunan disebabkan dosa yg menggunung-ganang. dan ingat juga, jangan `peralat' kan sifat pemaaf Allah utk buat lebih banyak dosa.

``ooh takpe, Allah pengampun"
(2 saat lepas tu, buat zina)

tapi, kalau kita buat dosa atas kelalaian, kelemahan, terlupa, etc etc.... sememangnya itu sifat manusia. tak boleh lari. dan tiap2 kali buat dosa, lepas kita sedar, terus minta ampun pada Allah.

jgn malu2 dengan cakap tah apa2:
``ehhh aku malu la, aku banyak buat dosa. aku malu ngan Tuhan utk mintak ampun"
(hihi buduh, dah malu la kene mintak ampun)atau yg teruk lagi:

``ish aku rasa Tuhan tak kan ampunkan dosa aku la, dah banyak sangat dosa aku kumpul"
(orang putus harap drp rahmat Allah. ni mmg mengundang kemarahan Allah, bila hambaNya putus harap drp rahmatNya)

atau lagi teruk gilebab*
``ko ni teruk la, dah la buat dosa hari2. nama je orang islam. tapi perangai cam orang bukan islam. Tuhan pon payah nak ampun kan dosa ko"
(mmg ayat ni gile. takde sapa yg boleh nilai amalan, dosa dan pahala orang lain. itu urusan Allah, BUKAN ENGKAU bongok!)

*`engkau' adalah merujuk pada umum.

*hehe nama2 nabi saya hafal sebab saya hafal lirik lagu 25 rasul (raihan)... alhamdulillah. terima kasih pada raihan.terima kasih sekali lagi
---

hafizbar

--------------------

linanilza pulak menyampuk:

belajar bersama-sama.. mungkin bro hamka bley tambah lagi ilmu kita2 yg kurang ni..
(aku jahil lagi hina dina)
marilah kita belajar dan faham dulu baru kuarkan kenyataan..syg skali klu ckp@buat sesuatu tanpa ilmu..syg sekali..sayang 1000 kali sayang.. "sayang, sayang...aduh sayang... ditelan pahit, dibuang sayang..."

-------------------

Tam Spider said

“Sebelum Gugur TercalarJiwa Parah...
Jangan Kau Gugurkan Airmata...
Sebelum Putus TaliTuhan Yang Esa...
Jangan Kau Berputus ASA”...

---------------

Aku yang perasan sibuk tapi tetap ada masa nak berak was said:

furqan

(tumpang lalu ye, furqan)

Wahai si furqan, tak berniat nak burukkan sape-sape, bukan lini yang tulis tu, aku!!!!
Kau pertikaikan apa yang aku tulis, memang patut sebab aku bukan ustaz/ulamak..He he he,

tapi dua orang wakil tak rasmi aku dah jawab komen engkauHA HA HA!,

DENGAN INI PENULIS BLOG KERETA MAYAT MENGUCAPKAN RIBUAN TERIMAKASIH KEPADA ENCIK HAFIZBAR DAN LINANILZA…

OH..TERHARUNYA!!!

------------------------

Tambahan pasal putus ASA:

Satu cerita:
satu org pencuri kain kapan,telah bersetubuh ngan mayat sorang perempuan, mayat tu siap bangun dan berkata “celakalah engkau kerana membiarkan aku dalam keadaan berhadath besar” lelaki tu terus takut (aku pun!!) dan jumpa Nabi saw, Nabi cakap lebih kurang maksud:Allah dah tak ampun dosa kamu, !

Lalu menangislah lelaki itu lalu pergi ke padang pasir setelah di kecewakan oleh Nabi, maka dia terus direct mengadu pada Allah, menangis-menangis-menangis, tidak putus ASA,,,,lalu Allah tegur Baginda SAW lebih kurang maksud: dosa walau macamana besarpun(zina, buang anak, dll) boleh di maafkan dengan taubat nasuha, kecuali dosa syirik!

So, jangan berputus ASA…!!!!

(Wahai, org murtad, selagi belum jadi mayat, masih boleh pulang ke pangkuan Allah…)

Dua cerita:
Ada satu riwayat lebih kurang cerita, satu org yang jahat berazam nak jadi baik, maka dia berazam nak taat segala perintah Allah, belum sempat taat mana mana perintah Allah, dah jadi mayat…,

Pendek cerita, di padang masyar kelak, apabila Allah perintahkan pendosa masuk neraka, maka, setiap manusia merasa enggang dan engkar yang membuatkan malaikat terpaksa seret dengan muka ke lantai lalu di campakkan kedalam neraka… akan tetapi, si dia ni terus berlari untuk terjun ke dalam neraka, lalu Allah perintahkan malaikat tahan/halang dia dari terjun ke neraka dan tanya…(sedang Allah Maha mengetahui,subhanAllah), bertanya Allah: kenapa berlari nak terjun ke neraka, sedangkan org lain enggang?(lebih kurang maksud)

Maka kata hamba Allah ni:
Di dunia dulu, satu perintah Allah pun takde yang saya ikut, saya takde peluang, satu hari datang peluang, tapi maut menjemputku, hari ini adalah hari pertama saya berpeluang ikut perintahMu, maka saya akan buat sungguh2…dengan berlari terjun ke Neraka…

Maka korang tahu apa keputusan Allah Yang Maha Pengasih?
Pergilah rujuk ustaz…(tak baik hamka)

Ok, baiklah, Allah masukkan dia dalam shurga, tapi janganlah pulak korang fikir kalau camtu, takpelah.. aku buat dosa banyak2, kelak bila Allah suruh aku masuk neraka, aku berlari pecut ..dan...DAH dah dah dah!!!
Jangan jadi bodong bangang dan jangan nak berangan-angan!
Jangan anggap keputusan Allah main main…!!!! Nampak SANGAT KORANG TAK FAHAM APA ITU PUTUS ASA!!!! ( aku pun tak paham…)

Tiga cerita:
Sebuah riwayat menceritakan, bahawa di padang mahsar kelak, semua orang akan di timbang amalannya, yang baik dan yang buruk, jika buruk-lebih masuk neraka, dan jika baik-lebih masuk shurga, begitulah sebaliknya.

Bagaimana pula jika sama berat?

Bak sini aku cerita…
Maka seorang hamba Allah ni apabila ditimbang dosa pahala, shukur dan kufur, sabar dan sombong, maka sama berat..50% amalan kebaikan, dan 50% amalan kejahatan..
Maka dia perlu cari satu lagi pahala untuk melebihkan amalan kebaikan dia bagi melayakkan dia masuk shurga…
Maka berjalanlah dia di padang mashyar mencari kenalan dan sanak saudara di dalam lautan manusia, dengan harapan adalah nanti kawan, teman, taulan, atau kaum keluarga yang sudi memberi akan satu pahala sahaja!!, agar dia layak masuk shurga dan selamat dari azab api neraka…
Punyalah ramai manusia (pergi jomheboh pun dah rasa ramai sangat org, apatah lagi padang masyar..oh!
Akan tetapi walaupun dah jumpa isteri, anak, keluarga dan kawan2, tapi semua tak sanggup bagi walaupun satu pahala, kerana satu pahala kat akhirat begitu berharga!!!

Nota kaki: hari ni bagi setiap pahala langkahan ke masjid, takde org pedulipun..isk..isk.., aku ler nie..oh

Nota kuku: hari ni, satu org kaya, bila acu pistol, akan sanggup bagi semua kekayaan, kerana nak masa, nak hidup lebih lama, bermakna di dunia ni yg paling penting adalah masa… tapi kat padang masyar, masa dah tak berharga lagi, manusia sanggup gadaikan apa sahaja untuk dpt satu pahala!!

Nota kiki: Bersabar dengan lawak aku yang tak lawak dan karangan aku yang mengarut ni pun, aku rasa dapat gak pahala.., aku rasalah, jika korang sabar..isk,,isk,,

Sambung cerita, setelah lebih kurang 40 tahun mencari pahala, maka satu org hamba Allah telah menegur lebih kurang maksud:
“aku tengok engkau ke sana sini, bertahun tahun lamanya, apa yang kau cari?

Maka si pencari pahala itu pun ceritalah panjang lebar..

Aku pendekkan cerita: berkata lah si bertanya tadi..:
“beginilah, engkau ambik aku punya satu pahala, aku ada satu sajer pahala sajer dan ada 99 baki dosa, semoga engkau dpt masuk shurga…”

Maka gembira dan berjalanlah lelaki pencari pahala itu kepada Mizan Allah(tempat timbangan) dengan mengambil masa lebih kurang 40 tahun jugak…

Ringkas cerita:
“Allah sbw tanya,: dari mana kamu dpt satu pahala ini?(lebih kurang maksud)

Lalu lelaki itu cerita panjang lebar...
(Sedang Allah Maha Mengetahui-SubhanAllah)

Lantas Allah berfirman…lebih kurang maksud:
“panggil ke mari lelaki yang bagi engkau satu pahala itu”

Di pendekkan cerita lagi, berjumpalah lelaki tadi dengan pemberi pahala dengan kadar masa untuk bertemu dalm 40 tahun lebih kurang..

“eh, kau tak masuk shurga lagi?”
Tanya si pemberi pahala, lalu di jawab lelaki si pencari..

“belum, Allah nak jumpa engkau dahulu..”
Kata lelaki yg ada 99 dosa itu:

“argh, sudah!! Aku ingat lambat lagi aku masuk neraka…”(oh)

Di ringkaskan cerita, berjalanlah kedua-duanya mengadap Allah dengan kadar 40 tahun lebih kurang…

Nota: sudah 160 tahun, baik korang solat jemaah, satu langkah satu pahala..!!!

Korang jawab balik,: “Tapi kalau pergi solat jema’ah dengan kereta camne dengan pahala langkah?

Aku kata: hek eleeeeeh, takkan lah kau parking kereta betul betul tepi saf…!!!!

Arghh, Sambung balik:
Aku ringkas cerita seringkas ringkasnya… kedua dua lelaki itu masuk shurga kenapa?

Kerana mereka tidak berputus ASA!!!!

Tapi jika korang terfikir, kalau camtu, biarlah aku buat jahat, kat akhirat nanti, aku sedekah pahala kat orang, BERMAKNA: jika korang ada fakir macam nie, korang termasuk dalm golongan yang berputus ASA!!!!
Nampak SANGAT KORANG TAK FAHAM APA ITU PUTUS ASA!!!! ( aku pun tak paham…)
dan...DAH dah dah dah!!!
Jangan jadi bodong bangang dan jangan nak berangan-angan! Jangan main main dgn keputusan Allah...

Aku nak bercerita bahawa di akhirat pun jangan ber putus ASA dengan Rahmat Allah, apatah lagi di dunia!!!,
Tapi jika korang sengaja plan tak nak taat perintah Allah dengan menyangka kat akhirat nanti Allah tak sampai hati nak azab aku/korang..., barulah aku bertanya?

layakkah aku/korang sebaris ngan adam, idris, nuh, hud, solih, ibrahim, lut, ismail, ishaq, ya'qub, yusuf, ayub, syuib, musa, harun, zulkifli, daud, sulaiman, ilyas, ilyasa', yunus, zakaria, yahya, isa wakhirun khatimul anbiya' muhammad al mustofa.... ?

So, JANGANLAH BERPUTUS ASA PADA ALLAH YANG ESA DI DUNIA INI LAGI!!!!

Ps: Beramallah di dunia, jangan berputus asa.. Allah pernah memberi peluang taubat pada firaun yang mengaku Tuhan dan telah membunuh 17 ribu bayi…, pulanglah pada Allah, walaupun dosa semalam sebesar gunung meninggi awan, walaupun berzina dengan mayat, walaupun…sibuk!!! Kerana malaikat maut tak peduli dengan kita punya sibuk!!!!Dah jadi mayat baru tak sibuk...oh

54 comments:

The Lost Butterfly said...

very interesting... :)

FarEast said...

Assalamualaikum...
"Layakkah aku ke shurga?"
Masya Allah.. Allah sajalah yang dapat menalainya....

kita sebagai manyusia[hamba allah]tidak perlu sombong dengan apa perkara yang buruk dan baik telah kita lakukan...

Teruskan usaha Da'wah Bro Hamka...
Allah sajalah yang dapat membalas budi baik saudara.. InsyaLLah!!!

hm said...

insyaAllah.... berusaha utk tidak putus asa..
"jangan jadi org tdk sabar,
terus bersabar, tetapkan bersabar,
sabar itu sebahgian iman,
jadikan amalan"
- nasyid alarm me =)

ps: haha.. pelik sbb biasanya ruang comment dh penuh masa kite baca =)

kaiseki said...

artikel best ..walaupon ade saishi tapi tak peduli dan terus menerus bace blog bro hamka..hehehe
trima kasih pasal dapat byk manfaat dr artikel dulu, kini dan selamanya...[mcm lagu la plak]..

Hamka said...

The Lost Butterfly

Selamat datang…

----------
FarEast

Waalaikumusallam..

Terima kasih kerana sudi berdoa untuk aku

----------
hm

alarm me ?
tak tahu ler, sape ek?

----------
kaiseki

dulu, kini dan selamanya...[mcm parti politik la plak].. oh!

din said...

terima kasih hamka.

_maniss_ said...

alhamdulillah..
trimas hamka..
teruskan ye..bercerita..yg benar dan sememangnya benar belaka..

Hamka said...

sama, sama...

terimakasih juga kerana terus menggalakkan aku yang perasan sibuk ini..oh

Legolas said...

As-salamuailaikum (tumpang lalu)

Fuhh, layakkah aku ke syurga (sesungguhnya aku mmg berosa...Ya Allah, aku tidal layak Ya Allah tapi aku juga tidak sangup ke neraka Mu. Ampunilah daku Ya Allah, aku tahu akulah sehina-hina makhluk)
Pertama sekali terima kasih kpd Bro. Hamka kerana sudi meluangkan mase untuk mengingatkan kami (akulah tu) betapa pentingnya Allah dan taat dan beribadat kepadanya sebelum kita jadi mayat.
Aku berasa sgt sedih dengan komen Bro furqan. Kita sebagai manusia ni sebanyak mana pun ilmu kita, kita takleh lah nak maghakim kan seseorang tu layak ke tak layak masuk syurga. Hatta pada org kafir pun kita takleh cakap ko mmg confirm masuk neraka (walaupun pun Bush) sebab kite mmg tak tahu apa akan berlaku pada mase yg akan datang, silap2 diorang masuk islam dan menjadi lebih baik dari kita. Kite sepatutnya terus berusah jgn putus ASA untuk terus berdakwah kepada mereka (sedih nya aku, aku belum lagi berdakwah kat Bush.) Kpd Bro. Furqan, aku pun bukanlah wali ke ustazke ahli fatwa kebangsaan ke dan seangkatan dgn nye. Cuma nak ingat mengingati je. Maafkan kan aku kalau aku melukai hati mu atau sesiapa saja yang membaca. Kite sebagai islam ni sepatutnya bila kite lebih banyak beribadat atau tahu akan ilmu Allah, kita sepatutnya berase lebih rendah lagi hina disisi Allah (aku mmg sehina-hinanya manusia dimuka bumi ini). Bukan kite rase taraf kite semakin naik disisi Allah hatta sampai setaraf dgn Allah - nauzubillah. Oleh itu kite sepatut berusaha untuk menjadi sehina-hinanya manusia disisi Allah kerana kita hanyalah berasal dari tanah yang kotor yang dipijak2. Ilmu manusia ni bersifat mendatang hanya ilmu Allah sahaja yang lengkap sejak azali. Oleh itu janganlah sesekali kite berputus ASA akan rahmat Allah.
Ade satu cerita seorang abid ni yg telah beribadat kepada Allah seluruh hidupnya. (Betulkan aku kalau aku salah ye). So mase kat mizan di masyar, die telah berkate kepada Allah yang die nak masuk syurga semata mata akan pahala yang die dah dapat sebab beribadat kpd Allah. Korang nak tahu ape yang terjadi.
Timbang punya timbang, Allah cakap kalau setakat pahala yang ko dah dapat seluruh hidup ko nih nak melayakan ko masuk syurga pun tak cukup. Hatta kalau nak bayar balik nikmat penglihatan pada sebelah mate yang Allah telah beri kepadanya semasa didunia pun tak cukup dgn pahala yang abid nih dapat semasa hayatnya . Bayangkan saudara saudari sekalian (ceh perasan cam ustaz lah pulak....aku bukan uztazzz, argh) kalau bukan kerana rahmat Allah, layak kah kite nih nak masuk syurga. Tapi jgnlah plak korang taknak semayang lepas baca cite ni sebab buat pahala banyak2 pun tak layak masuk syurga.
Oklah setakat itu sahaja yg patut aku tulis sebab aku pun bukan alim ulamak nak nasihat kan org nih. Aku sendiri ni pun tak betul. (ampunilah aku ya Allah)
Yg penting kite jgn PUTUS ASA AKAN RAHMAT ALLAH.
Yg baik datang dari ALLAH dan yg buruk itu datang dari diri aku yang hina ini.

furqan said...

oleh kerana hamka perasan sibuk, aku pun perasan glamour (disebabkn komen aku pd entry yg lepas)... ;)

mintak maap kalau2 komen sy yg lepas membangkitkan emosi pada ramai org. sy sedang belajar dan akan terus belajar untuk mendapatkan syurga.

mintak maap kerana mengundang emosi pd hafiz, and lina, hamka dan sesapa saja..

sekali lagi, mintak maap.

-penunggang setia keretamayat-

Hamka said...

Legolas
Waalaikumusallam..

Ha ha , mengakupun engkau.., Jika kau adalah sehina-hinanya manusia disisi Allah kerana engkau hanyalah berasal dari tanah yang kotor dan aku juga sehina-hinanya manusia disisi Allah kerana aku juga hanyalah berasal dari tanah yang kotor .. di manakah titik pertemuan kehinaan kita?

(apa punya soalan, aku ni?)

Apa-apapun, aku yang perasan sibuk masih sempat menajwab soalan peminat, terima kasih atas perkongsian anda yang panjang lebar tu… betul tu, satu nikmat mata pun tak dapat kita bayar punya..!!!

Ada banyak lagi cerita pasal putus ASA, terutamanya di zaman nabi Musa a.s, tapi sebab aku perasan sibuk..korang bolehlahrujuk ustaz..maafkan aku kerana aku bukan ustazah..

-----
furqan

aku mintak maaf kat engkau jika kecik hati, tapi jika kita tak buat salah, takdelah org tegur, dah ada org tegur, tandanya Allah sayang pada kita…
aku pun dpt idea untuk tulis blog, dan lepas tu ada org yang baca maka mereka doakan aku dan engkau dapat petunjuk..bukankah hebat perancangan Allah?

terima kasih kerana sudi jadi penunggang setia keretamayat-

nurul huda said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Hamka said...

Eh? cik nurul huda..?

kenapa delete komen engkau tu?

aku tergolek golek ketawa sebab komen engkau sungguh kelakar...dan aku rasa sungguh lapar bila baca komen engkau..

izinkan aku publish komen kau tu, jika kau sudi..oh

aku dia said...

Salam.

kekuasaan Allah meliputi segenap pelusuk alam semesta.

Sekiranya seluruh manusia mentaati perintah Allah tak akan naik sedikit pun derajat Allah.

Sekiranya seluruh manusia melanggar perintah Allah tak akan turun sedikit pun derajat Allah.

MAHA SUCI ALLAH.

Sekiranya seluruh makhluk (manusia, Jin, Binatang dan etc) berhimpun. berdoa dgn bahasa yang berbeza dan berkeinginan atas perkara yang berbeza.
Allah S.W.T yang MAHA MENGETAHUI mengetahui setiap isi hati makhlukNya.

Tak tercapai dek Akal ku.

Jadikan lah aku hambaMU yang membantu mereka yang menegakkan Agama. Tak dapat jadi seperti pedang2 yang digunakan Sahabat. Jadi habuk2 yang melekat pada kuda-kuda yang digunakan sahabat pun jadilah.


Mekanik yang tukar tayar keretaMayat

nabilah said...

Hamka,

"Bukankah kita memang diciptakan laki-laki dan wanita
Serta bangsa-bangsa dan suku-suku yang pasti berbeza
Bukankah kita seharusnya saling hormat dan menghormati
Bukannya saling berperang dan angkat senjata"

Izinkan aku menegur walaupun aku juga bukan ustazah mahupun ulama'. Tapi boleh tak kita cuba elakkan pertikaian supaya kita semua boleh dan layak untuk menjadi satu.

Aku cintakan kedamaian sebab bila damai kepala aku tak semak, lena sikit nak tido malam...boleh mimpikan putera dari kayangan...hehe...

Peace Hamka, take care...

Along said...

haha..lama tak melawat blog nih..byk muka2 baru...aku baca komen ko awal2 tu..ko taktau ke alarm me tu apa?kmpln nasyid r..yg nyanyi lagu bulan2 islam..

furqan.

leks furqan..stp org ada klmhnnya..tak slh sbnrnya komen ko tu..just kurang tepat..ada 2 3 ayat yg tak ptt ko ltk ko dah ltk..tu yg smpai jdk kontroversi tu..so lain kali bijaklah memilih pkataan ok?sbb spnjg yg aku blajo takder pndapat yg salah..cuma ada pndapat yg kurang bernas..(tetiba bahasa aku jdk skema)

bg lain2 yg membaca..

jgnla blame satu pihak jek..kdg2 kita pun buat silap..kalo hari ni org buat silap,kita gelak..besok hari kita pun akan terbuat silap gak kan?tak mustahil org gelakkan kita..so daripada kita gelakkan/marahkan org yg buat silap tu,lbh baik kita bantu dia supaya dia tak silap lg..(aku dah mula meleret brader hamka~~)

soalan..

bpk aku ada ajo..dia ckp pahala dgn dosa tu bahasa sanskrit..(tak caya bukak buku sejarah) org kita byk salah fhm kata bpk aku..dia kata pahala tu maksud dia kebaikan,dosa tu keburukan..sbbnya kalo org buat baik,pahalala dia dapat-->kalo org buat baik kebaikanla dia dpt

kalo org buat jahat dosala dia dapat-->kalo buat jahat keburukanla dia dpt..

kalo ikut logik,masuk akal gak bpk aku ckp ni..tp bahasa dia terlampau tinggi(biasanya dia ckp ada maksud tersirat.aku kna pk pnjg baru fhm)..so aku ssh nak digest..tlg terangkan skit~~

hm said...

Thanks along.. baru jerk nk jawab saper alarm me.. isk isk.. kiter yg takde kat malaysia pun tahu =p

zwitterion said...

bagus la kita sama2 memperbetulkan jika ada yg tak kena..semuanya tuk kebaikan..InsyaAllah aku akan terus sokong kau Hamka.(kau memang best)..

nurul huda said...

encik hamka ko bace er komen aku.. ko bace er.. aku malu..aku malu... nnt aper plak orang pk ..da ar komen aku mengadungi unsur2 lucah..nnt aper plak orang pk.. hiss hiss!!! tapi klau ko nak publish lakukan lah ..aku pon nak porpular gak macam si furqan tue.

p/s: hehehehe (asalkan ader ps)

nurul huda said...

tiba2 hati aku tak tenang.. furqan jgn kecik ati yer ..sbb komen aku kat atas.. gurau2 jer ..aku nie selalu buat mende tak pk kebaikan keburukkan.. -aku yg tah ape2 tah-

amethyst said...

erm.... takut bile ingat psl akhirat, pdg mahsyar... sbb rs diri ni bnyk dose... moge2 dose2 ku diampunkan Allah... dan aku tidakkan berputus asa.... dan akan terus berusaha...........

Anonymous said...

Assalamualaikum, mengapa perlu menegur org dgn bhs kesat? from what i've read, you seem like a person who wishes to live by the Kitab, and Sunnah. walaupun iman kita tidak setinggi iman para sahabat nabi, tapi kita masih berdaya utk mengikut sunnah Rasulullah SAW. dan jika mengikut sunnah, Rasulullah tidak pernah menasihati/menegur org (both Muslim and Non-Muslim) in such a harsh way. if we walk along the Allah's path with aplomb and try to lead people to the right path, but with such atrocious vituperation, then how exactly are we different from those who are jahil?
You guys certainly have interesting facts to argue about, but it lacked something very important. if you want to argue and win, please substantiate your points with ayah Al-Quran and Hadiths, instead of engrossing yourselves in all those gibberish talk. I am not in the best position, but the least I could do is to help my Muslim brothers & sisters to leave the jahil culture we're currently living in.

"O you who believe! If you help (in the cause of Allah), He will help you and make your foothold firm." Surah Muhammad 47:7.

Wallahu'alam. Jazakallahukhairan.

Miqdad
Melbourne, Australia.

p/s: no particular reason, but this post is directed to both hamka and hafizbar, as you both enthralled me with facts that i've never thought about before.

Hamka said...

aku dia
Salam.

wahai Mekanik yang tukar tayar keretaMayat

pabila kamu berda pada jalan Nya..doakan lah aku agar Allah ‘guna’ aku..oh

---------
nabilah

aku bukan nak berperang, tapi sedang berlatih berdamai.., bukan menyerah diri, tapi menggecatkan senjata!!!

V-Peace nabilah, take care too...

--------
Along

Oh.., aku baru aku tahu, alarm me, tu kumpulan nashid, aku harm car tak tahu pun.

Jawapan..
Aku pening dengan soalan kau along…

Cuma cam ginilah..
Satu riwayat daripada khabab r.a, bila melihat harta rampasan perang yang menimbung di zamn pemerintahan saidina Umar r.a:
(lebih kurang maksud)
“Ya Allah, adakah Kau telah menggajari segala mujahadah kami di dunia, dan aku takut jika tiada balasan di akhirat..isk..(sambil menangis, saidina Umar pun menangis..)

----
hm

aku tak tahu banyak lagi perkara…

-----------
zwitterion

love me!! Love me!!!

----------
nurul huda

aku copy/paste kau punya komen..

sebelum aku tulis komen nie aku bace komen2 yang sebelumnya... aku sedikit tersengeh2 bila nampak furqan yg komen (betapa porpular ko furqan ari nie sampai aku pon taip nama ko).. ape pon furqan ape2 lahh...hahahahhaha..

sebelum aku bercerita dgn lebih panjang lebarr.. aku nak bagi tau perasaan aku ketika bace blog encik hamka nie... aku ibaratkan bila aku bace blog en.hamka nie mcm makan kuih pau..mula2 aku koyakkan kertas kat bawah nyer dgn perlahan2..lalu ku koyakkan kulit pau tersebut...dan setiap kulit yg terkoyak tu ku suapkan kedalam mulut...sehinggalah lah pau tersebut menjadi bogel...kemudian pau yg tadi tuee ku gigit2 ku telan2 sehingga abis dan perut ku kenyang...TETAPIII KADANG2 ENCIK HAMKA.. bila aku tgh syok makan dan kunyahan ku nak sampai ke inti pau tersebut...tiba2 aku nampak ayat ni "tanya ustaz" pau tersebut seperti direntap dr tangan ku!! kepada pembaca2 yg lain korg paam tak perasaan aku... korg rase tak apa yg aku rase.... sebenarnya aku nak bagi tau hal nie lama dah ..tapi...tapiiii...entahlah... mmg lah komen nie en.hamka tak suruh tanyer ustaz tapi maksud ku komen2 yg sblm nie (sila rujuk post yg sebelum2 nie)..aku belajar sesuatu ari nie ..sekian time kasih

P/s : (sebenarnyer aku saje je tulis ps sebb aku tgk macam best plak bila akhir komen ade ps macam cantik jer komen tue.)

Jwapan: rujuk ustaz…

---------
amethyst

doa aku sama!!!

----------
miqdaq
Waalaikumusallam…

Aku mintak maaf jika engkau kecik, hati…
Aku tak pandai tegur org, apatah lagi dlm bahasa inglish…

Sebelum ni jika aku tulis kasar kasar aku akan memaklumkan:
90% aku tuju kat aku sendiri, dan 10 % pun untuk aku gak.. kau jangan perasan…

Maafkan aku kerana mengutuk diri sendiri dalam blog aku yg menyebabkan engkau tak selesa…
Aku macam merotan diri sendi dengan tali cambuk, maafkan aku jika aku terlalu ganas pada diri sendiri..
aku tak join mana mana frend FRENSTE /MULTYPLY /CIRCLE FREIND /GROUP FORWARD/ REGISTER FORUM/ FREND FOREVER/ On line /UKHWAH FILLAH/ ETC ETC ,dll aku juga tidak letak link dengan mana mana blogger, menunjukkan mereka dtg kerana mereka nak datang , aku tak tampal poster suruh dtg kat blog ini, aku selalu tujukan nasihat kat diri sendiri…aku adalah seorang individu,(kononnya) bukan wakil satu kempulan atau pertubuhan atau parti, aku tak link dengan sape-sapepun, korang adalah ihklas kerana still datang menegur dan mengasihi aku... terima kasih..

jika blog aku ini 'dadah', aku bagi hanya kepada ahli farmasi untuk buat ubat..
jika blog aku ini 'sampah', korang boleh asingkan, kaca, kertas,, dll. Dan jual, dpt manafaat..
jika blog aku ini 'tahik', aku bagi kepada mereka yang nak jadikan baja..
jika blog aku ini bunga, aku tak bagi kepada kera!!!

Maaf, jika aku bercakap kasar, kesimpulannya, engkau lebih baik dari aku dan aku lebih hina dari engkau..

Sekian dari aku yang hina dina…

p/s: anyway, this comment is directed to me and me!!! Jangan perasan!!!

hm said...

bro hamka: heh heh.. mari kita kumpul koleksi nasyid byk2 =p

miqdad: huh? ada org guna harsh language ke? rasa2nya, mmg writing style bro hamka macam tu, cuba try baca semua entry..
ps: isk..isk..tak pandai english gak, eventhough stay kat negeri mat saleh, tpaksa buka kamus baca komen miqdad =p (nak belajar bahasa arab lak)

Najwa Aiman said...

aku dah agak dah... suatu hari nanti ko akan alami perasaan mcm ni disebabkan komen2 yg aku baca dlm entri2 ko seblom ni...

kalau kau berputus asa wahai Hamka, maka bersyukurlah kerna bukan KAU yang dilantik Allah menjadi Rasul ummat akhir zaman ini... Alhamdulillah Allah Yang Maha Bijaksana melantik Muhammad SAW.

dan bersyukurlah sebab Muhammad SAW yang Allah lantik tak pernah berputus asa sepertimu...

Jadi kau akan ikut jejak Rasulullah atau tak?

Hamka said...

hm

hamka tak kesah
(senyum)

----------
najwa aiman

terima kasih kerana menasihati..
aku belajar tidak berputus ASA...
tapi kena hati hati sebab kat malaysia ni ada ISA..oh.

abu_harraz said...

Assalamualaikum Miqdad,
Steve Irwin the Crocodile hunter dah masuk kereta mayat ke?

MasyaAllah Miqdad,
I luv ur point. I shared the same point and I have once reminded Hamka to be more selective in using his words.

HOWEVER,
I realized that, his way of da'wah (mengajaK bukan mengajaR) is unique.

He has his own followers who have no hard feeling when they read his blog. In fact, they feel close!
The facts and thoughts was presented in a humorous way, with good anology.
The harsh words are reminders and work perfectly (I guess)

There 1001 ways in da'wah. He has his own audience. You must be well understood on the concept of 'target audience'.

If in any case a reader does not like how Hamka presents his thoughts, then they can say something (as a reminder to Hamka) and leave.

The only thing that I wish Hamka could produce is the riwayah of the Al Hadiths that he presented.
(He will avoid to use Al-Quran verses coz he himself are not sure on the exact meaning - 'some say every ayat in Al Quran have 60 lapis makna')

Bro Hamka is the 'golongan pemikir yang amat tajam', yang sangat kurang pada masa ini. Dia sangat sensitif dengan keadaan sekeliling kerana baginya 'sesuatu yang berlaku dgn Izin Alaah, maka tentulah ada hikmah yang boleh kita ambil.'

Let's give him continous support for his effort.
Your comment must be most welcome by him.

I wouldn't want to question his qualification, as he share his thought in a logical way, and InsyaAllah datang dari hati yang tajam dan ikhlas..

AllahuAkbar!

ustazah rock said...

furqan (tumpang lalu)
tahniah kerana anda mengakui dan sanggup menerima tuguran. Asbab anda, Saya dan yang lain juga dapat belaja. Anda memang layak membaca blog hamka dan yang mengkritik sebenarnya tak faham dan tak layak membaca blog nie..

Anonymous said...

Assalamualaikum hamka, hm and hucs,

Syukran jazilan for replying to my post. I, for one thing, is very well pleased with what was written by brother hamka. Like I mentioned before, he enthralled me with thoughts that has never occurred to me before. Everything he has written is true, for that is the current situation or culture the Muslims are living in. I would not deny those, because it is absolutely true. I understand your point about the 'target audience', however, we as muslims should understand that while Rasulullah SAW lived amongst musyrikin in Mecca, he certainly did not change his way of teaching to suit their lifestyle. As I have come to know beforehand, the Musyrikin people were harsh and were not emulating the Islamic lifestyle shown by Allah's Prophet SAW. Did Rasulullah then converted from being a soft person to a harsh person in order to fit in with the musyrikuns? If he did, then the musyrikun will probably accept him, as they'd see Rasulullah's teachings, beliefs and lifestyle to suit theirs instead of the other way around. Rasulullah could have just done that, and get a whole lot more followers than we could ever imagine, but those would ONLY be followers, NOT believers.

But the fact is that Rasulullah did not changed. Because that's not the way of Allah. We are not supposed to change the words of Allah in the Quran and As-Sunnah to suit our current lifestyle, but we're supposed to change our lifestyle to suit the way of Allah. That's where Muslims in Malaysia and around the world come in: we tend to take bits and pieces from Quran and Sunnah that we feel is suitable/comfortable/easy for us to abide by in this present era. "O you who believe! Enter PERFECTLY in ISLAM, and follow not the footsteps of Syaitan. Verily! He is to you a plain enemy." Surah Al-Baqarah 2:208. Therefore, we should do our best to live exactly as how it is written in the Furqan. Rasulullah said before his wafat that he leaves 2 important things which are Quran and Sunnah, and that we, as the future ummah, have to abide and comply to. The mentality of Muslims nowadays is that, we follow whatever that's written in the Quran, we read and hafaz the Quran everyday, but that's only 50% of what was left by Rasulullah SAW. What about SUNNAH? the other 50%?? Apparently not many people would come to a stage to remember that point. And this is where people like you and me have to do our responsibility, which is to remind people of things that they've forgotten. In Quran, 'insan' means human. the root word of insan means 'to forget'. That's why Allah sent us Al-Quran and His Prophets, as a reminder to His creatures who often forget.

I like your method of giving advices, in a humorous way that could easily get into people's heart. But the truth is, the burden of our responsibilities as Muslims are far more heavier than that. Even Rasulullah SAW, when he receives wahyu from Allah, he's often sweat, goes out of breath and falls down, as he could feel the burden of the responsibility given to him as the Prophet of Allah. What more for us as we're just mere creatures with probably 0.00001% (or even less than that) of Allah's knowledge. Islam is simple, but not to be simplified. But, my dear brother, please be rest assured, because Allah has promised that there would also be a group of Muslim who will always stand by Allah's path, the best we could do is to pray that we can be apart of that group.

The fact that you're directing your posts just for yourself is right, I do that too (even this post). But that still does not mean that people who read it will not take it as if you were directing it to them as well. I can't continue to write anymore, because I have classes to attend to (amanah dr Allah tu).

That's a super mega long reply for you guys.

Rasulullah SAW said: "Pass on knowledge from me, even if it is only one verse." May Allah bestow this favour on all of us.

Wassalamualaikum.
Miqdad.

abu_harraz said...

Miqdad...
MasyaAllah, a very good and wise advise.May Allah blessed you and your usaha agama with more knowledge and kekuatan serta istiqamah.
why not share your blog...so that we can learn something as well?

hucs - orang tua yang baru blaja nak jolok cempedak..huhu...

faith sakinah said...

salam, bro hamka.

1st of all, pls allow me to write in ingrish, for i feel stupid writing in melayu.. (trus muntah ijau)

errr, akak tak nak komen panjang berjela, just nk wish u selamat berjaya dunia & akhirat. walaupun at times bahasa yg digunakan nampak kasar, tapi lebih elok bersangka baik kan..

akak pun tk tau apa yg dok merapu nih, tp seronok je masuk blog hamka ni, tak jemu walaupun hamka kalau meroyan membayan dlm blog amat panjang sekali.. teruskan mengajaK umat kpd kebaikan!

eh panjang pulak.. nantilah akak buat blog sendiri, dgn menggunakan bahasa yg lembut sekali..(eh, berdosakah akak menyindir ni..?)

abu_harraz said...

hamka,
nanti raya ni aku nak carik umah nko..
kalau berkesempatan...boleh ke nak menziarahi nko??
-kalau aku pun blum naik keta mayat lah-

Hamka said...

Hucs dan ustazah rock

Terima aksih atas sokongan anda, terharunya..

Malam lallatul qadar, email aku, aku bagi no tel, boleh datang beraya..

Jika belum jadi mayat….
(ps: jemputlah dtg, aku pun nak gi rumah engkau jugak.., rumah aku dekat betul dengan masjid terapung..)

-------
Miqdaq

He he he,
Just 2 say 2 word 2 time..
Love me, love me!!
He he

------
faith sakinah
salam,

terima ksih kak, kak pun dah love me jugak..
he he loveme!!

Anonymous said...

ada kebenarannya miqdad..
kita diminta jd kan Rasullullah idola kita ..kita digalakkan buat ape yg nabi buat..

dan kita manusia ni di cipta dgn watak dan perwatakkan yg berbeza2.. setiap orang ade caranye tersendiri..

selagi benda tue membawa kearah kebaikkan tak der salahnya ..moga kebaikkan tue dpt dikongsi bersama insyaallah..

-insan gelisah- (asalkan tulis)

lini said...

Assalamualaikum…

To Bro hamka: awat hang pi tampal emel aku kt post hang? Isk malu la i.. hhihihi…

To mr furqan: kite same2 masih blaja.. mmg slalu buat silap dn ade salah faham.. even aku seniri jadik kompius bile bace komen ko… setan cucuk jarum was-was lam ati aku… niway time kasih kepade kwn2 yg lain yg sudi tegur… sebenanye ade hikmah sume nih berlaku.. (cm cite hikmah kt astro ria lak aser huhu..)

p/s : furqan, ko la pencetus kontroversi itu… walopon memule lu aku prasan aku la yg mencetus kontroversi itu
*wink-wink*

Hamka said...

insan gelisah

he he he

--------
lini

he he he, wink wink..

abu_harraz said...

hehehe....nanti malam lailatulqadar aku email hang..
kalau tak pun malam tujuh likur...
hehehe

hucs - tunggu pokok sujud

Hamka said...

aku tunggu!!!

he he he...

greng said...

Amboi ramainya pengkomen kat sini..
greng tumpang lalu..
Salam sejahtera buat semua...
Jangan gadoh2 Malaysia ini kecik ajer.
Nak mengomen pun kena hikmah sesama Islam ma..

Furqan, Peace!!

Kita semua belajar dalam "kelas" yang tak sama. Saya kat tadika lagi. Sesapa yg dlm darjah 2 ka 5 ka dan yang lebih tinggi ajar-ajarlah..

Lebih lanjut...
http://greng.multiply.com
Tajuk: peringkat pembelajaran..

p/s : kasi promote sikit sendri punya blog... hawhaw

abu_harraz said...

Miqdad dearie,
Addition...

I still feels that berda'wah ada 1001 macam cara.
No, I dont mean that we have to change ourselves to suit the environment.
It is just we use the most appropriate way to capture the audience attention.

Even u were comparing, cara Rasulullah berda'wah dengan kafir.

Hamka punya blog is berda'wah dengan sesama muslim.
Pasti ada kelaianan.

Even ayat makkiyah pun turun cara lain sebab target audience nye lain.

Ayat madaniah lain sebab masa tu orang dah beriman lain...
Ada juga berunsur 'ugutan' , 'peringatan yang keras' kerana ia untuk orang yang beriman dengan Allah...

Tiada paksaan dalam agama jika orang itu di luar agama,
Tapi once dah masuk dalam agama ISlam, dah beriman, then ken aikut cara Islam. Dan kadang2 kena ada peringatan yang keras untuk menyedarkan mereka yang lena, dan menyentakkan semangat mereka.

amik contoh nak ajar budak...

bawah 7 tahun....tak leh rotan/garang2...

after that samapi sebelum teenage boleh rotan/garang2

bila dah baligh..kena buat macam kawan/sahabat..

itu pun ada cara dan hemahnya...

Renung-renungkanlah....

Kay J said...

sy kuatkan lagi hujah hucs insyaallah..

Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara baik. Sesungguhnya Tuhanmu lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.

[An-Nahl 16 : Ayat 125]

Allah tidak menyukai ucapan buruk (kata2 yang tidak elok) di ucapkan dengan terus terang kecuali oleh orang yang di aniaya. Allah adalah yang Maha Mengetahui.

[An-Nisa' : 148]

Dan kalau kami mengkehendaki, sesungguhnya Kami tinggikan darjatnya (org2 yg telah di berikan ajaran mengenai al-Quran kemudian mengabaikan ajaran tersebut) dengan ayat-ayat itu, tetapi die cenderung kepada dunia dan menurutkan hawa nafsunya yang rendah, maka perumpamaannya seperti anjing jika kamu menghalaunya di hulurkan lidahnya dan jika kamu membiarkannya dia menghulurkan juga lidahnya. Demikian itulah perumpaman orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami. Maka ceritakanlah kepada mereka kisah-kisah itu agar mereka berfikir. (jadi aku ceritakan buat kita untuk berfikir)

[Al-A'raaf : 176]


daripada 3 ayat tu kita boleh nampak contoh-contoh cara mengajak atau menyeru orang lain. banyak lagi sebenarnya ayat-ayat Allah memanggil sesetengah manusia yang hati batu itu celaka dan seumpama dengannya. ada juga Allah mengumpamakan kita yang tidak pandai gunakan pancaindera untuk tujuan yang baik sebagai binatang ternakan.

moga kita sama-sama istiqamah. ada orang suka cara kita menyampaikan, dan ada orang tidak. jadi, cuba kita fixkan diri kita penyampaian yang bagaimana kita selesa. 'penceramah' aka bro hamka mungkin tak mampu nak ikut kehendak semua 'peminat'nya, tapi selagi yg baik itu dapat di terima masuk telinga kanan terus serap otak dan praktikkan, itu alhamdulillah. satu kejayaan kecil masya allah.

mungkin sy patut bg contoh bahawa sy sendiri kurang senang dgn blog hafizbar tp lg eloklah sy tak masuk blog dia dari terus berburuk sangka sbb ada yg boleh terima cara dia. hehe.. hafizbar jangan marah.

just my 2 pence.
wallahualam.

abu_harraz said...

Syukran Jazilan Kay J, (Kelana Jaya?)

Semoga Allah tambahkan ilmu, hidayah serta taufik kepadamu yang disertai dengan sifat warak, zuhud dan ikhlas. Insya Allah.

Sib baik ada orang yang tolong provide dalil. Aku jahil :(

Dan semoga kita sentiasa istiqamah

JKK

shahril aley said...

A'kum saudara hamka,
Aku terasa bangga apabila engkau memetik ulasan aku dalam post yg lepas...tidak ku sangka kata-kata dari insan hina ini boleh dipakaiguna dalam posting ko.
Maaflah sudah lama aku tindak singgah baca isu-isu terbaru dari ko.Isu ko panjang & memerlukan aku mengambil masa yang lama untuk baca, fokus, kaji & dipakaiguna dalam kehidupan seharian.
Nanti kalau ada masa lapang & terluang akan ku baca betul umpama menduduki peperiksaan dari Allah s.w.t.

Anonymous said...

Assalamualaikum brothers & sisters,

Syukran to kay j for using ayah Al-Quran to substantiate your points. That certainly makes it more convincing. An-Nahl: 125, An-Nisa: 148 and Al-A’raaf:176. However, allow me to correct your interpretation of the 3 ayahs. Quoting from the previous posts, they’re saying that what hamka is doing is mengajaK, bukan mengajaR. So you’re saying, based on those ayahs, that hamka (and other people like hafizbar), have their own ways of ‘mengajaK’ people to Allah’s path. Please correct me if I got that wrong.

Let’s go back to the basic. MengajaK, in Arabic, is what we call ‘dakwah’, which I’m sure everybody knows that word. The word ‘dakwah’ comes from root word ‘da’a or yad’u’ which means to call, to summon, menyeru, memanggil, mengajaK or berdoa. But obviously here, it means seruan, ajakan for humans to believe in Allah’s Oneness and invites them to Allah’s Islamic Monotheism. In other words, you’re saying that hamka and hafizbar are doing dakwah for Muslims in their own unique way. But that brings us back to that ayah you brought up: An-Nisa 4:148 “Allah tak menyukai ucapan buruk diucapkan dgn terus terang kecuali oleh orang yg dianiaya. Allah adalah Maha Mengetahui.” Subhanallah, I may not know who hamka and hafiz are, but I’m pretty sure that they are not ‘orang yg dianiaya’, at least, not all the time i hope, insyaAllah.

Hucs was saying that there are 1001 ways to do dakwah. Hucs said: “Even u were comparing, cara Rasulullah berda'wah dengan kafir. Hamka punya blog is berda'wah dengan sesama muslim. Pasti ada kelaianan.” So, did Rasulullah SAW changed his way of dakwah when he was talking amongst the Muslims? Did he talk to slaves in a condescending way just because they’re of the lower status? Hucs also mentioned “Even ayat makkiyah pun turun cara lain sebab target audience nye lain. Ayat madaniah lain sebab masa tu orang dah beriman lain...Ada juga berunsur 'ugutan' , 'peringatan yang keras' kerana ia untuk orang yang beriman dengan Allah...”. First ayah that you used, Surah An-Nahl 16:125, “Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara baik. Sesungguhnya Tuhanmu lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.” In this ayah, Allah explained the method of dakwah. That ayah is a general statement, it does not specify its target audience, hence it must be used for both Muslims and Kafirs. In that sentence, there is no mention of who the object is (maf’ull bih) after the kalimat ud’u (serulah). This is the uslub (or gaya pengungkapan) Arabic Language that gives a general meaning to that statement (li at-ta’mim). Therefore, based on that ayah, why are you saying that there is a difference in dakwah method for Muslims and Non-Muslims? Al-Quran has already states the truth centuries ago.

The ayah also explains 3 thariqah (methods) of dakwah (agreed by jumhur ulama’) which are
1. With Hikmah, i.e. with dalil (burhan) and clear hujjahs (qath’i or zhanni) that will make people see the truth and rule out wronged matters (kesamaran).
2. With Maw’izhah hasanah, i.e. good reminder that can touch the people’s minds and hearts. Eg: by giving targhib aspects (dorongan/pujian) and tarhib (reminder) during hujah.
3. With jadal (jidal or mujadalah) billati hiya ahsan, i.e. debate yg paling baik. In other words, debatlah dgn cara lemah (rifq) dan lembut (layyin), not with harsh languages. (from Ibn Katsir, Al-Baidhawi, Al-Khazin, Al-Baghawi and M Abdul Mun’in al-Jamal). In the book Fi Zillal Al-Quran, Said Qutb explained that this method (debate) is not used by insulting/hina (tardil) or mencela (taqbih), but to convince the opponent to know the truth.

Your last ayah: “Dan kalau kami mengkehendaki, sesungguhnya Kami tinggikan darjatnya (org2 yg telah di berikan ajaran mengenai al-Quran kemudian mengabaikan ajaran tersebut) dengan ayat-ayat itu, tetapi die cenderung kepada dunia dan menurutkan hawa nafsunya yang rendah, maka perumpamaannya seperti anjing jika kamu menghalaunya di hulurkan lidahnya dan jika kamu membiarkannya dia menghulurkan juga lidahnya. Demikian itulah perumpaman orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami. Maka ceritakanlah kepada mereka kisah-kisah itu agar mereka berfikir.” Surah Al-A’raaf 7:176.
Based on the last sentence of that ayah, hopefully you could relate the points I mentioned above to the points you’ve said. In Surah Al-A’raaf again, ayat 178 said “Whomsoever Allah guides, he is the guided one and whomsoever He sends astray, then those! They are the losers.” Hence, let’s reflect (including myself) on the three ayahs that our friend kay j brought up and insyaAllah we’ll be one of the ‘guided ones’.

Hucs said: “Tiada paksaan dalam agama jika orang itu di luar agama,
Tapi once dah masuk dalam agama ISlam, dah beriman, then ken aikut cara Islam. Dan kadang2 kena ada peringatan yang keras untuk menyedarkan mereka yang lena, dan menyentakkan semangat mereka.”

Exactly! You got that absolutely right! And considering we are all Muslims, so we have to follow the way of Islam, by following Quran and Sunnah, and doing dakwah the right way.

Wassalamualaikum. Jazakallahu khairan.
Miqdad.

p/s: Forgive me, but I guess I should have directed the post about harsh language being used to hafizbar, as he was the reason that got me thinking into this.

Kay J said...

salam semua dan sdr miqdad (moga dalam keberkatan insyaallah)..

marilah sama2 kita hentikan pertikaian berblog/ber'dakwah' dengan cara berhikmah dekat sini. mungkin tulisan seseorang itu berbeza dgn cara penyampaiannya secara lisan. makanya, kita serulah mereka yang lebih byk kelalaian drpd mengingati.

moga bro hamka tidak mengulangi kesilapan nabi yunus alaihi salam. sesungguhnya untuk mendapat kesempurnaan macam Rasulullah itu sangat sukar. suatu masa dulu, Rasulullah adalah insan yang mempunyai akhlak yang sangat mulia, dari situ juga kita masih boleh zahirkan sbg perbuatan dakwah. jadi masa ini juga kita boleh gunakan sbg cara berdakwah. tp, apakan daya, manusia pada zaman ini lebih 'pandai' dari zaman dulu. lebih suka menjadi seperti kaum nabi lut, bertanya dan terus bertanya sampai ke lubang cacing, sedangkan Allah dah memesan janganlah kita banyak bertanya pada benda yang sia-sia.

sy ingatkan pada diri sy dan juga semua yg membaca. insyaallah, lepas ni kita cuba yang terbaik untuk jadi seperti sdr miqdad 'cadang'kan pada kita, insyaallah mungkin kesannya tetap ada. moga Allah ampuni dosa2 kita dalam cuba menyebarkan ajaran yg benar ni.

Selamat menyambut Ramadhan.

Kay J said...

sy minta maaf.. bukan kaum nabi lut.. kaum nabi musa.. maaf..

greng said...

Inilah yang biasa terjadi bila budak-budak tadika bercakap dengan budak PhD.

Budak PhD kena rasanya kena turunkan pangkat kepada level pemahaman budak tadika untuk menyampaikan maksud.

Di sini kelas tadika nak masuk darjah satu. kelas PhD kat hujung hall sana agaknya. Nanti kemudian greng sampai. Kena belajar kat sini dulu.

Mana cikgu Hamka tak datang nih? Dia dapat Paternity Leave kot..

Hamka said...

bini aku masih tak bersalin lagi..

aku cuma nak cakap:

korang kena jatuh cinta dulu ngan aku, baru best baca blog aku...

macam org yg best baca al-quran kerana cinta Allah...

Aku mintak maaf kerana gagal buat korang jatuh cinta dengan aku, yang buat korang rasa tak best baca blog aku...

maafkan aku..

ps: tapi korang kena mintak maaf dengan Allah kerana rasa tak best baca Al-quran, tapi best baca blog aku, sebab korang tak jatuh cinta pada Allah

terutamanya:

AKU!!!!!!!

abu_harraz said...

greng...
itulah point aku...

Level otak lain2...ada yang dengan bahasa mudah, ada yang bahasa berbunga, ada yang dapat hidayah dengan tengok pokok, ada yang dengan tengok semut (jgn makan aaa), ada yang lepas kena rotan, ada yang lepas allah bagi hukuman kat dunia.

Miqdad - Good elaboration. However just wanna stress that hamka tak guna bahasa kesat, tapi bahasa rock/rojak/sempoi..utk 'kaum' dia...

Betul ke dalam ISLAM tak de target audience..aku susah nak comprehend lah benda ni..
or you were saying, ada target audience, tapi cara dakwah tetap sama?
Miqdad, I am not saying ussing bahasa keras to good muslim....
In your example, you asked:

"So, did Rasulullah SAW changed his way of dakwah when he was talking amongst the Muslims? Did he talk to slaves in a condescending way just because they’re of the lower status?"

Bukan..bukan...jangan tersilap faham. I was comparing peringatan yang nabi bagi kat orang Islam yang degil dan naughty....

Contoh, nabi kata rasa cam nak bakar je rumah pemuda2 Islam yang tak solat berjemaah...(lebih kurang maksud)


Bukan bahasa keras ni untuk orang islam yang taat.
Kalau kita tak tengok target audience, boleh ke kita ckp pasal hukuman kat neraka pada orang KAFIR? and from your writings, only ada satu cara berdakwah...so..cara berdakwah kepada orang kafir, orang islam yang taat, orang munafiq, dan orang islam yang kureng taat (degil/malas) adalah sama?

Forgive me, but I could not comprehend this..bleh tak tolong terangkan aku yang samar2 ini?
JKK

Takpe lah...tak nak lah panjang lebar kat sini...Kay J ada idea bernas, asalkan kita selalu mengingatkan dan beringat.
i quote "serulah mereka yang lebih byk kelalaian drpd mengingati."

Anonymous said...

Assalamualaikum wbt,

The 3 methods of dakwah I mentioned in the last post were referring to the way you deliver the speech (dakwah) i.e. cara penyampaian. You’re right, hucs, there is a ‘target audience’, but what differs there is not the way you talk to them, but in the content of your speech to them. When you talk to non-muslim, you talk about basic things like Allah, His Messengers, Al-Quran and As-Sunnah. There is not much they can gain if we suddenly start talking about qisas and shariah law. They might reject what we are saying right away. For dakwah to Non-Muslim, we have to start at the bottom point, the most basic matters, which are aqidah and beliefs in Allah and His Prophets. If that person does not even believe in God’s existence (an atheist for example), so obviously it would be a waste of time to talk about Hell and Paradise. But it is different when presenting dakwah to Muslims, as the least is they already have a basic knowledge of Allah, iman, syurga and neraka. What you’re then doing is reinforcing what they have already known and also to add new knowledge or information about Al-Quran and Sunnah. Here, as you may see, the content directed to Muslims and Non-Muslims are different, and yet we’re obliged to present it to them in a good way i.e. bahasa lembut etc. (which was the 3 methods of dakwah). That is what was meant as target audience i.e. different things told to different groups of people but in the same way. Hope that answers your query, hucs.

If you could refer to the 3 methods of dakwah before:
1. Hikmah: this method is used on those who want to know the whole truth about a certain matter, i.e. people with already a great knowledge/intelligence about Islam such as ulama’, cendekiawan etc.
2. Maw’izah hasanah (peringatan baik that can touch the hearts and minds): this one is used on the general society. They are the people who are not up to the level of an ulama’, but can still think and consider as well as having good fitrah and kecenderungan yg lurus.
3. Jadal billati hiya ahsan (debate yg paling baik): in terms of penyampaian, we have to use ways like lemah and lembut, not kasar and mencela. In terms of the topic/content, it is more focused to show the truth, bukan untuk mengalahkan opponent semata2 or attacking his personality/attitude/behaviour/peribadi. In terms of hujah, buat dgn cara utk hancurkan kebatilan and bangunkan kebenaran. This method is usually used for people who like to debate and bantah/deny things, and when you can no longer use the other 2 methods for this person.

For sister kay j, Surah An-Nahl 16:125, “Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara baik. Sesungguhnya Tuhanmu lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.” The last sentence means that we are obligated to deliver dakwah to other people, but what happens after that, whether or not they get hidayah, that’ll be the business between Allah and them. But we still have the responsibility to pass on Allah’s words to them.

If you read Surah Al-A’raaf 7:164, regarding the story of Sabbath and the Children of Israel (Kisah Hari Sabtu and Bani Israel), that ayat 164 says: “And when a community among them said: “Why do you preach to a people whom Allah is about to destroy or to punish with a severe torment?” (The preachers) said: “In order to be free from guilt before your Lord (Allah) and perhaps they may fear Allah.” So I hear some people might ask, why am I doing this, in someone else’s blog, preaching and hoping that people would use a softer approach to dakwah, when everybody knows that probably only one or two (or even none) would actually change their way of speech and wouldn’t use any harsh or swear words anymore? Well, the answer is exactly like in that ayat, I am doing this “supaya menjadi pelepas tanggungjawab” (as written in Quran Terjemahan Melayu) terhadap Allah and supaya mereka semua takut dan bertakwa kepada Allah.

Greng, we are all still in tadika as all of us here are still learning. All of us are also Muslims and that’s why we have to share some knowledge that other people might not know. In the book 40 Hadiths, Rasulullah SAW said that Bani Israel will separate into 72 groups, and his (Rasulullah) umat will separate into 73 groups, but only one out of that 73 groups will enter Paradise. InsyaAllah, if we strive out best to live by the Furqan and Sunnah, we’ll be apart of that last group.

Wassalamualaikum. Jazakallahu khairan.
Miqdad

P/s: like I said before, it’s my fault for not posting this at hafizbar’s blog as it is actually directed more to him, as his blog is unique with ‘super mega fascinating words’ (as described by my friend who introduced me to hafiz’s blog). Forgive me, for the time when I posted the first reply, I expected it to reach hafiz as well for hamka and him seem to be acquaintance.

Hamka said...

Aku nak senyum sahaja..

senyum itu sedekah...

ps: senyum itu penawar duka, ada kalanya menyakitkan mata..oh!

greng said...

sahabat semua,
terima kasih atas penerangan dan penjelasan pada budak tadika ni..
pergh... banyak lagi nak kena belajar, hayati dan amalkan..

dalam banyak perkara kita tak tahu yang kita tak tahu..
kekadang juga kita tak tahu apa yang kita tahu...

belum sampai seruan agaknya... hehehe,,

Emphbone said...

To Bro Hamka..

Rentikan le.. susah la aku nak baca ayat panjang2 dan berbelit2 dan tidak aku fahami kebanyakannya.. komen2 ini, bukan blog kau..

Hamka said...

Biarkan mereka....