Oct 24, 2020

Isteri Tak pandai tumbuk Sambal?

Janganlah marah jika tak faham nasihat di sebalik pantun melayu.

Pesan pantun ni nak cari bini jangan tengok wajah cantik semata mata. Tengok juga tahap ilmunya. Jika tumbuk sambal yang tak guna dapur api pun tak pandai yang lain apatah lagi?

Sekali dapat bini anti vaksin, anti beranak di hospital, anti bank islam, anti memasak tak ke naya?

Maka pesan saya kepada orang bujang:

Sebelum saya kahwin, saya belajar beberapa perkara agar bini dan anak lebih gembira hidup dengan saya:

Saya belajar main gitar- bini suka dan anak pun suka.

Saya belajar melukis –bini suka, anak lagi suka!

Saya belajar mewarna- Anak suka sangat.

Aku hafal lagu popular-dalam radio, bila ada lagu lama, saya menyanyi dengan baik, bini terhibur, anakpun gembira.

Saya belajar Bahasa English- anak suka tanya jika tak faham.

Saya belajar Sains-bini dan anak akan dapat penerangan lebih bila berlaku peristiwa.

Saya belajar agama- bini dan anak akan dapat penerangan lebih bila ada masalah agama.

Okey banyak nak cerita. Tak habis tiga hari tiga malam.

Bini saya pulak, sebelum kahwin dah belajar tumbuk sambal, dan belajar memasak, belajar kemas rumah, belajar basuh baju, belajar jemu baju, lipat baju, kemas dapur dan sebagainya.

Hasilnya saya rasa sangat lapang serta tenang dan masa menulis idea mencurah curah sebab rumah kemas dan minum pakai semua cukup.

Bini saya juga belajar menjahit sebelum kahwin, tahun pertama hari jadi dia minta hadiah mesin jahit, sekarang langsir rumah dan baju anak-anak, banyak bini yang jahit. Alhamdulillah, mesin jahit tu masih elok sampai sekarang siap buas bisnes jahit tanjak.

Bini saya juga belajar hias rumah dan hias halaman, lepas kahwin sayadah tak payah pening kepala.

Bini saya pernah bercita cita nak jadi cikgu-tapi takde rezeki, namun lepas kahwin anak anak dapat kelas tuisyen percuma, bila anak cemerlang- anak dapat hadiah, bini pun dapat-woha!

Bini saya juga pandai mengaji-lepas kahwin anak anak semua mengaji dengan dia sampai khatam.

Banyak jika nak cerita. Tak habis tiga hari tiga malam.

Moralnya di sini, kepada orang bujang, tambah kemahiran korang, belajar sekarang, nanti lepas kahwin, pasangan korang akan rasa diri korang ni asset, bukan liability.

Jangan buang masa main game, tengok TV, melepak, dan update fesyen, jangan! Baik korang pergi belajar menjahit, belajar berenang, belajar asas elektrik, belajar ilmu rumah tangga, belajar tumbuk sambal dan belajar agama, sebab nanti bila dah kahwin, korang akan buat bini dan anak gembira.

Nampak tak?

Sila kagum dari jauh!

Woha!

No comments: