May 11, 2016

Jalan jalan cari hashtag?

(Azam aku menjelang umur 40 tahun... kisah cita cita kecilku...)

Tahun lepas terbit dua buku, Semusim di Neraka dan Kisah Laki Bini, Tahun ini, belum pertengahan tahun, aku terbit tiga judul buku, iaitu Kisah anak Bini, Menangkap Dajjal Di waktu Dhuha dan Aku, Almond London dan Gay. Alhamdulillah,

Di Pesta Buku Antara Bangsa KL baru ni, 4 hari aku turun sana, sebab ada seisi tanda tangan di empat Booth, iaitu Terfaktab, Buku Pojok, Dubook dan Tarbiah Sentap. Dapatlah jumpa ramai kawan penulis, dan dapatlah korang pembaca setia blog keretamayat bergambar dengan aku yang sebelum ini 'menyorok' di alam maya.

Buku aku alhamdulillah, berkat sokongan korang, semuanya ada dalam carta top 10 di booth masing masing, syukur, so balik dari pesta buku, aku sempat jalan jalan di Instagram cari hashtag untuk baca komen pembaca tentang buku aku, alhamdulillah, ramai yang suka. puji, rokemen, dan adalah juga yang share gambar aku, Korang buat apa yang korang suka, akupun tumpang suka. Woha!

Jadi hari ni aku nak update blog dengan copy paste komen di IG tentang komen pembaca mengenai tiga buku terbaru aku. Untuk mereka yang nak beli, boleh klik gambar di tepi side blog keretemayat.

KISAH ANAK BINI-BUKU POJOK

Sis dah baca habis buku ni..

Bagi sis... orang yang akan mendirikan rumah tangga.. yang dah berumah tangga..yang akan timang cahaya mata.. yang dah ada anak.. senang cerita.. semua peringkat umor...

Patut beli dan baca... hamka_keretamayat tulis semua cerita dengan sempoi.. senang paham.. padat. Kemas. Tepat. Deep. Tapi tu la hakikat sebenarnya..

Wooha!

oleh: effazh

https://www.instagram.com/p/BFOltmMmq00/



Menangkap Dajjal di Waktu Dhuha-Tarbiah sentap

oleh ayienadha

Kalau kau ada basic ilmu tanda kecil2 kiamat dan tanda2 besar kiamat, kau lagi faham tentang isi buku ni sebab penulis ni akan buat kita imagine dengan watak2 dalam buku ni tentang gambaran kemunculan sebelum, semasa dan selepas dajjal.

Setiap penghabisan bab dia akan guna trademark dia sendiri such as#‎woha! and #‎adohai. adohai tu lebih kpd merungut or mengeluh tapi aku faham sebab dia kena hadap perangai manusia suka politik kotor dan kejahilan ilmu tentang sains rakyat marhaen sekeliling beliau. sabar ye hahaha
sarcasm mesti ada. tapi tk semua faham maksud di sebalik sarcasm. takyah terang kalau kita tuju dia tk faham. hahahaha

Aku dapat fakta baru tentang hujah manusia jejak bulan. part ni berkerut aku baca, ulang banyak kali kasi faham sebab part ni paling serious aku pernah baca. serious! 😖

setiap cerita ada ending dia. okaylah not bad. kiamat besar paling akhir imam mahdi dan turunnya nabi isa a.s. takyah pelik sangat guna nama watak2 penulis kasi. saje nak bagi kita faham-- biar kita sedar yang kita takleh sentiasa di comfort zone. okay? kalau curious sangat pi beli. paling reccomended untuk korang baca.



Aku, Almond London dan Gay-Dobook Press

Buku ni baru beli semalam dan baru sebentar tadi aku sudah habiskan membaca isi naskah ini.
Buku ini mungkin dikecam bagi penyokong LGBT dan yang terlibat. Tapi bagi aku, buku ini tidak keterlaluan untuk dibaca oleh golong LGBT kerana naskah ini bukan buku islamis yang mengeji dan menghukum LGBT.

Untuk tahu isinya, baca dulu dong baru beri komentarnya. Yang penting, baca dengan hati terbuka. Dan yang penting, jika mahu baca naskah ini, kena ada 2 perkara, niat dan pengorbanan.

oleh: kudeing

*****
8 judul buku setakat ini.

Okey, Jutaaan terima kasih kepada semua pembaca dan pembeli yang menyokong penulisan aku selama ini. 10 tahun  menulis, sepatutnya ada 10 buku, sekarang baru 8 buku, 2 lagi InsyaAllah, 

Doakan, semoga aku sebelum berumur 40 tahun, ada 10 judul buku! amin...

59 comments:

cinta said...

Ada beli 1 buku thn lps.
smpai hari ni blm habis baca :p

Azhar Idris said...

Hamka, dari mana dapat inspirasi cerita dajal tu? Dalam Quran xde langsung cerita pasal 2nd coming, dlm bible adalah (http://www.kingjamesbibleonline.org/Matthew-Chapter-24/#26).

Quran ada beri petunjuk yg nabi pun x tahu apa yg akn berlaku (46:9) & x tahu perkara2 ghaib (6:50, 7:188), nabi hanya tahu apa yg diwahyukan sahaja. Memandai je kamu buat2 cerita, pastu ckp ini dr tuhan, pastu buat untung dgnnya spt yg diceritakan dlm Quran (3:187).

Hamka Kereta Mayat said...

Dari hadis bang.

hadith ni adalah ucapan nabi yang di sampaikan kepada para sabahat.

Al Quran tak turun senaskah dengan hard cover, sahabat yang sama sampaikan hadis, sahabat yang sama kumpulkan al quran.

Jika korang boleh percaya pada Al quran yang dikumpulkan oleh sahabat, sebagai manusia yang punai akal yang waras, hadis pun kita kena percaya bang.

Lainlah korang anggap Al quran turun sebijik terus siap.

deep ni bang, orang slow tak boleh hadam

Hamka Kereta Mayat said...

*punyai- typo

Zakir Turun said...

Tak deep langsung. Hamka, tunjukkanlah bukti kebenaranmu jika kamu adalah orang yang benar (2:111). Jgn hanya bercakap kosong, tunjukkan bukti yg 'hadis' tu betul2 percakapan dr nabi.

Sy benar2 percaya tuhan, malaikat, kitab & para nabi (2:177, 2:285). Maka dgn itu sy tidak ragu2 dgn Quran sehingga perlukan 'hadis' krn Quran adlh hadis terbaik(39:23) & tlh sempurna. Kamu sebenarnya yg tidak berupaya menggunakan akal yg waras krn tdk berupaya berfikir utk memahami sendiri Quran & bergantung pd 'hadis2 rekaan' & ostad2 kamu tu. Allah dah turunkan Quran sbg pembeza yg benar & batil untuk menjadi peringatan dan amaran bagi seluruh penduduk alam (3:3-4, 25:1). Dan Quran adalah terpelihara (15:9, 56:78), Quran juga adlh kata2 nabi (69:40).

Diriwayatkan (dongengan) bhw nabi seorang buta huruf & x pandai menulis tp petunjuk dlm Quran menunjukkan Quran ditulis sendiri oleh nabi. Nabi ditugaskan untuk merekodkan Quran, utk itu tugas ini nabi perlu tahu menulis (Rujuk & fahamkan ayat 96:1-4, 68:1-3, 25:5, 98:1-2), Allah maha bijaksana. Quran juga memberi petunjuk yg ia mmg sudah dibukukan & terpelihara (85:21-22). Lagipun terdapat serpihan Quran berusia 1000 tahun lebih dijumpai (http://www.bbc.com/news/business-33436021). Kitab sahih 'hadis' yg asal ada?

Quran juga mudah utk dipelajari (20:1-4, 54:16-17, 54:22, 54:32, 54:40), berkali-kali Tuhan memberitahu bahawa isikandung Al Quran adalah mudah,tp para musuh nabi menyatakan yang sebaliknya.

Tak rasa pelik ke byk 'hadis2' ada persamaan dgn bible? Sy bg sedikit contoh:
- Kewajipan tutup kepala - (http://www.kingjamesbibleonline.org/1-Corinthians-Chapter-11/#3)
- Bunuh org murtad - (http://www.kingjamesbibleonline.org/Mark-Chapter-7/#10, http://www.kingjamesbibleonline.org/Deuteronomy-Chapter-13/#5, http://www.kingjamesbibleonline.org/Leviticus-Chapter-24/#16)
- Hukum rejam penzina - (http://www.kingjamesbibleonline.org/Leviticus-Chapter-20/#10, http://www.kingjamesbibleonline.org/Deuteronomy-Chapter-22/#20)
- Wanita dr tulang rusuk - (http://www.kingjamesbibleonline.org/Genesis-Chapter-2/#20)

Hukum rejam adalah amalan pagan & dilakukan org yg melampaui batas (rujuk 11:91, 18:20, 19:46, 26:116, 36:18). Pernah baca x peringatan dlm Quran tentang yahudi & nasrani (2:120)?

Mungkin org slow & yg bergantung pd ostad2 susah nk hadam, fikir & terima ni.

Murni said...

Sebenarnya ramai ahli sunnah wal jamaah yg pandai menulis & membaca x ikut sunnah nabi, krn nabi kan buta huruf. Jadi mereka pun spatutnya ikut jejak nabi jadi buta huruf, ikut sunnah.

Kita juga x perlu berusaha, biar je miskin. Kan banyak hadis nabi bgtau yg org miskin akan ramai masuk syurga.

Anonymous said...

lawak ah diorang ni...percaya nabi seorang pedagang, tp percaya yg nabi seorang yg x pandai menulis & membaca. mcm mana seorang pedagang x pandai menulis & membaca, senang kena tipu la camtu. pastu mesti byk nabi rugi sbb x pandai tulis rekod barang2 & untung rugi..adohai...

Anonymous said...

Hamka bersabda: 'sebagai manusia yang punyai akal yang waras, hadis pun kita kena percaya bang.'

Mengikut fahaman hamka, semua manusia di bumi ini tidak waras kecuali ahli sunnah wal jamaah krn manusia lain tidak percayakan 'hadis2 rekaan ulamak' mereka. woha! adohai... woha! adohai... woha! adohai...

Anonymous said...

nampak org sujud depan kaabah dia kata org tu sembah kaabah...
hehe

lepastu ada hati lagi tu nak ajar quran ikut apa yg dia nampak..
hehehe

Anonymous said...

abis tu yg sujud tu apadia? perbuatan sujud tu...

xsama ke dengan pengikut agama lain sembah patung. diorang bukan sembah patung tu pun. sama saja alasan.

hakikatnya perbuatan itu sendiri dah menampakkan syirik. mau cerita apa lagi

Anonymous said...

kaabah tu jauh lagi tu..penyembah2 lantai mcm mana pulak yg,muka2 mereka tersembam menyembah lantai tu bape kali pulak syirik dia?ada 10 kali x berbanding penyembah kaabah?
hehehe

Anonymous said...

Sekarang sy x rasa bersalah x pakai tudung...malah sy tgk org yg pakai tudung,sy terbayangkan nun/sister di gereja.mereka masih amalkan ajrn bible,tutup kepala.

Anonymous said...

kalo muslim yg sujud depan kaabah dia nampak sembah kaabah..yg sujud bukan depan kaabah x taula dia nampak ape plak..dinding ke lantai ke hehe..
dia nampak muslim yg sujud depan kaabah sama mcm hindu...

ce wahhh ada hati nak ngajar quran ikut ape dia nampak hehehe...

Habib sheikh pencetus ummah imam muda al-shafi'i said...

Cuba semak ayat2 ni & fahamkan maksudnya, ia memberi mksd Allah x beri kelayakan kpd sesiapa utk menerangkan aytNya (7:3,9:31,9:34,29:41,7:196), Quran bukanlah eksklusif utk golongan tertentu. Kalau kamu ada jumpa ayat yg bgtau Quran ni hny untuk ostad2 yg fhm & hny ostad2 yg kenal tuhan, bgtau di sini.

Dlm Quran jelas bgtau yg guru kita yg terbaik adalah Allah (2:142, 2:272, 10:108-109, 22:16, 24:46, 25:31, 28:56, 29:69, 39:23, 55:1-5, 96:1-4,), bergantung pd kita utk cuba memahaminya atau tidak. Kalau kamu malas nak berfikir & cuba memahami atau hny ikut kbykn org, ambillah ostad2 itu sebagai sekutu tuhan kamu & bergantung hidup kamu sepenuhnya kpd mereka. Ambil mereka sebagai pelindung.

Lg satu, tunjuk ayat mana yg suruh buat ritual 'sujud' pada kaabah? Jgn sembang kosong macam Hamka, bg bukti yg meyakinkan. Atau kalau sy salah, cuba bgtau mana ayat2 yg sy bg di atas tu salah. Mcm Hamka cakap, Quran ni utk mereka yg berfikir.

pokk mangg said...

Golongan Anti Hadis ini adalah mirip kepada tindakan kaum Yahudi dan Nasrani yang sering menyembunyikan ayat-ayat dalam kitab Taurat dan Injil masing-masing apabila ayat tersebut tidak secocok dengan kehendak mereka. Al-Qur’anul Karim telah beberapa kali menyinggung sikap seperti ini:

Maka patutkah kamu hanya percaya kepada sebahagian (dari isi) Kitab Taurat dan mengingkari akan sebahagian yang lain ?

Maka tiadalah balasan bagi orang yang berbuat demikian itu dari antara kamu, selain dari kehinaan ketika hidup di dunia, dan pada hari kiamat akan ditolak mereka ke dalam azab seksa yang amat berat. Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan. [al-Baqarah 2:85]

Dan orang-orang yang Kami berikan Kitab, mereka bersukacita dengan apa yang Kami turunkan kepadamu (wahai Muhammad) dan di antara beberapa kumpulan dari orang-orang itu ada yang mengingkari sebahagiannya. [ar-Ra’d 13:36]

Samalah seperti Kami menurunkan (Kitab-kitab) kepada orang-orang yang membahagi-bahagi; (Iaitu) mereka yang menjadikan Al-Quran terbahagi kepada beberapa bahagian (lalu mereka percaya kepada sebahagian dan menolak sebahagian yang lain). [Hijr 15:90-91]

pokk mangg said...

“Kami tiada mengutus sebelum engkau (Muhammad), melainkan beberapa lelaki yang kami wahyukan kepada mereka. Sebab itu kamu tanyakanlah kepada ahlaz-zikr, jika kamu tidak tahu” [an-Nahl, 16:43]

‘Ahl zikr’ pada ayat ini, sesuai dengan zaman yang tiada lagi nabi ini tentulah merujuk kepada golongan yang kehidupan hariannya adalah dalam pengkajian terhadap az-zikr (nama lain untuk al-Qur’an seperti yang dimaksudkan pada ayat seterusnya, 16:44), tetap taat dan setia mengamalkannya, i.e. para ulama yang benar. Bahkan, dinyatakan oleh Allah sendiri bahawa di kalangan manusia, binatang dan segala makhluknya, ulamaklah yang paling takut kepada Allah, sepertimana firmanNya yang bermaksud:

“Setengah manusia, binatang-binatang dan ternakan ada pula bermacam-macam warna seperti itu. Hanya yang takut kepada Allah ialah ulama di antara hamba-hambaNya. Sungguh Allah Maha Perkasa lagi Pengampun.” [al-Faathir, 35:28]

maza said...

WAHAI ANTI-HADIS YANG SESAT
Hadis Nabi s.a.w adalah sumber ajaran Islam. Dalam ertikata lain ia menjadi rujukan dalam memutuskan perkara-perkara yang dikaitkan dengan Islam. Menolak hadis Nabi s.a.w bererti menolak penegasan al-Quran:
فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
(maksudnya): Maka demi Tuhanmu (wahai Muhammad)! Mereka tidak disifatkan beriman sehingga mereka menjadikan engkau hakim dalam apa-apa perselisihan yang timbul di antara mereka, kemudian mereka pula tidak merasa di hati mereka sesuatu keberatan dari apa yang telah engkau hukumkan, dan mereka menerima keputusan itu dengan sepenuhnya. (Surah al-Nisa': 65)
Banyak lagi ayat yang menegaskan rasul sebagai sumber rujukan.
Tidak dinafikan terdapat hadis yang tidak sahih iaitu perkataan ataupun perbuatan ataupun pengakuan ataupun sifat yang disandarkan kepada Nabi s.a.w secara tidak sahih. Namun untuk memutuskan hal itu hendaklah atas penghujahan ilmiah seperti yang digariskan oleh para sarjana hadis dalam klasifikasi hadis. Ia bukan dibuat secara semberono, nafsu yang dangkal dan tidak ilmiah. Menolak hadis yang tidak sahih memang sewajarnya, namun menolak yang sahih tanpa asas ilmiah adalah satu kesesatan.
Menolak hadis yang sahih sebagai sumber hukum Islam jika dilakukan dalam keadaan waras dan sedar membawa individu berkenaan terkeluar dari Islam. Inilah yang disebut oleh as-Sayuti r.h (w 911H): “Ketahuilah –semoga Allah merahmati kamu- bahawa sesiapa yang membantah bahawa hadis Nabi s.a.w , -samada perkataan atau perbuatan baginda dengan syarat-syaratnya yang diketahui dalam ilmu Usul (iaitu yang digariskan dalam Ulum al-Hadith dan Usul al-Fiqh) sebagai hujah maka dia menjadi kafir. Dia terkeluar dari daerah Islam dan dihimpunkan bersama Yahudi dan Kristian, atau bersama sesiapa yang Allah mahu daripada puak-puak kafir” (Al-Sayuti Miftah al-Jannah fi Ihtijaj bi al-Sunnah, m.s 140. Mesir: Dar as-Salam)

maza said...

Mereka yang bersekongkol dengan menzahirkan sokongan ataupun tidak membantah padahal dia perlu membantah dan boleh membantah, maka dia boleh jatuh ke dalam golongan yang sama-sama sesat. Allah dalam al-Quran menyebut kepada Yahudi di zaman Nabi s.a.w dan selepasnya tentang pembunuhan dan pendustaan terhadap para rasul: (maksudnya) "Sebahagian para rasul itu kamu dustakan dan sebahagian pula kamu bunuh" (Surah al-Baqarah: 87).
Walaupun pembunuhan dan pendustaan itu berlaku pada masa yang lampau oleh datuk nenek mereka, namun Allah menyandarkan juga dosa itu kepada mereka dengan menyebut 'kamu' disebabkan mereka bersetuju ataupun tidak merasa itu satu kesalahan!!
Kita sedia untuk berdialog dengan golongan anti-hadis ini.

hubungi Dr Maza di FB, dan buat forum, kami sedia berdialog.

faizol said...

nak ke diorang berdebat live depan dr maza, sembang kencang dalam blog orang ruang komen sahaja yang mampu, penakut mereka ni. bodoh pun ya.

buat golongan anti hadis,. Islam ini diwahyukan kepada Rasulullah. maka tiap kata2 dan perbuatan Rasulullah itu adalah hadith dan sunnah. ia adalah akhlak Al-Quran spt yg digambarkan Saidatina Aishah r.a. sbb itu Allah menjamin Al-Quran akan tetap terus terpelihara. Imam Sayuthi rahimmullah berpesan tiga golongan manusia yg tak akan mampu menguasai ilmu tafsir Al-Quran, iaitu org yg tak mahir bahasa arab, pengamal dosa2 besar dan ahli bida’ah. kerana hati mrk digelapkan Allah dari hidayah akibat amalan mrk dan org yg beraqidah hanya pada makna zahir pada nas-nas Al-Quran. bila dia baca ayat2 yg tak sesuai dgn logik akalnya maka dia akan turuti kemauan hawa nafsunya.

Anonymous said...

bukti dia ko kena pakai spek pokmang..cermin dia pakai cermin tingkap hehe..melihat pun mcm budak2..budak2 pun pandai melihat la..ini lagi teruk dari budak hehe..
ada hati nak ngajar quran..buat spek dlu la..
hehehehr

Anonymous said...

mata ko kalo melihat org tgh cakap pakai handphone mesti ko cakap org tu gila cakap sorang2 kan pokmang...?
hehehehe..
lepas tu nak suh org belajar quran ikut mata ko?
hagak2 la huhuhuhu

Anonymous said...

Bukan ke hanya Allah yg tahu sape sesat dan sape tidak?kita tak payah nak mengkafirkan sesiapa atau katakan individu tertentu sesat....tak takut tuhan ke abang2 otai semua?kita cara kita deme cara deme

Haji Ustaz Wohadohai Al-Maliki said...

Alahai sedihnya, nak nangis rasa, xde jwpn yg lbh meyakinkan lg ke selain jawapan copy paste. Korang ni apalah, tny lain jawab lain. Tak meyakinkan langsung. SATU PERSOALAN PUN TAK DIJAWAB.

Jgn hanya pandai menuduh, cuba tunjuk ayat mana yg sy sembunyikan. Kamu jgn lupa yg 'ulamak' kamu ramai yg suka sembunyikan ayt. Contoh paling nyata adlh kisah israk mikraj, mereka hny ambil sepotong ayat utk mencipta cerita dongeng sedangkan bila baca ayat seterusnya & keseluruhan surah, ianya tiada kaitan langsung dgn cerita dongeng rekaan tu. Pastu xleh persoalkan, seolah-olah akal hanya dianugerahkan kpd mereka.

Mmg betul suruh ikut rasul & rasul hny sampaikan Quran,itulah ikutan RUJUKAN UTAMA kita. Kitab selainnya hanyalah rekaan manusia, golongan ini pun byk yg diceritakan dlm Quran. Ayat pasal ulamak yg awk bagi tu, tiada kaitan langsung dgn 'ulamak2' kamu, sy tgk 'ulamak2' kamu langsung x takut tuhan. Ulamak dlm ayat tu tidak membawa maksud kpd agamawan, tp org yg berilmu. Tengok akar kata perkataan tu sendiri. Kalau kamu x boleh terima kenyataan ini, cuba rujuk sendiri akar katanya di sini http://corpus.quran.com/qurandictionary.jsp?q=Elm#(35:28:13) & baca semua ayat berkaitan perkataan tu. Begitu juga dgn 'Ahl zikr' - http://corpus.quran.com/qurandictionary.jsp?q=*kr#(16:43:11), cuba fhmkan sendiri maksudnya. Sy x mampu beri kefahaman kpd kamu.

Mengikut pengalaman, biarlah sy bergerak secara underground dulu. Tiada guna expose diri & berdebat bagai kalau belum apa2 lg dh dicop sesat. Di sini pun dah digelar bodoh (mungkin beginilah hasil ajaran ostad2/'ulamak2'), bayangkan berhadapan beribu lg org yg ekstreme, sy blh bygkan pelbagai gelaran, ugutan & cacian yg akn diterima sy & keluarga. Silap2 sy kena bom.

Sy cuma berharap Malaysia tidak menjadi negara arab yg baru dgn pelbagai perkara2 'islamik' yg makin ketat & pelik2 yg makin menjadi-jadi. Kasihan masa depan anak cucu.

Pokmang bkn jelmaan hamka said...

Sy bg 1 lg contoh 'ulamak' kamu sembunyikan ayt.mereka bg ayt yg suruh ikut rasul,tp mereka x bg ayt yg bgtau rasul hny sampaikan apa yg diwahyukan sahaja (6:50, 6:51, 6:106, 7:203, 10:15, 10:108-109, 21:45, 46:9, 72:23).

mohd said...

untuk pengetahuan yang mengomen kat atas ni bukan anti hadis ya, tapi sebenarnya quran pun dia tak paham...

Jabatan Agama Islam Hutan Al-Amazon said...

mohd, jawapan ni mengingatkan sy kpd jwpn yg selalu sekutu tuhan kamu (zakir naik) beri. "your English is no good", "your knowledge is poor" atau "I can't explain to you because your understanding is shallow". Menjawab dgn tidak menjawab. adohai...

Anonymous said...

Mereka kata klasifikasi hadis dibuat secara ilmiah, tp kisah israk mikraj tu ilmiah ke? tu belum masuk hadis2 pasal binatang boleh bercakap, azab neraka, kisah nabi2, kisah dajal, yakjuj makjuj bagai...

Anonymous said...

mata budak2 kecik mana dia mampu nampak ilmiah x ilmiah..
dah dewasa sikit insyaAllah ok la nanti..
hehe

Anonymous said...

Assalam

Di mana ada Muhammad saw...
Di situ ada Abu Jahal...

Sampai dirakamkan dalam Al Quran. Kesian dia...bapa sedare Nabi saw tu...
Tak percaya kenabian Muhammad saw dan menentang.

Eh..eh..sinonim lagi.
Salam sehati sejiwa!

CF
P/S: Aku sayang kamu semua seperti aku sayang diriku.

Presiden ASWAJA said...

Biasanya bdk kecik je percaya cerita2 kartun arab ni,makin dewasa & makin pandai guna akal makin nak kaji & cari kebenaran.

Nama abu jahal tiada dlm Quran,cukuplah Allah mengingatkan kita yg setiap nabi akan ada musuh2nya utk kita fikirkn (6:112, 25:31, 114:6).

Ayat mana yg nmpk sy x percaya & menentang nabi?sy hny menentang manusia biasa yg kencing berak sama mcm kita,yg kesahihan 'hadis' cukup meragukan. Adakah jika kita tidak percaya kitab 'hadis' bukhari, bererti kita menentang nabi? wajibkah beriman dengan 'kitab' bukhari?

Anonymous said...

ko tulis panjang2 pun x guna kalo cara ko melihat pun mengalahkan budak kecik pokmang..setelah ko melihat org yg sujud depan kaabah ialah penyembah kaabah,aku rasa org dah x folow lagi dah hujah ko yg lain2 pokmang,
sebabnya, mata budak kecik pun x buat perangai mcm tu la pokmang..
lagi2 pulak bila ko tambah bagi 1 bonus..iaitu mata ko nampak penganut hindu xda beza ngan muslim sebab muslim pun sembah kaabah..
hehehe..
ko tulis pendek2 cukup aku rasa org x baca dah hahaha

Anonymous said...

*ko tulis panjang2 pun x guna kalo cara ko melihat pun mengalahkan budak kecik pokmang..setelah ko melihat org yg sujud depan kaabah ialah penyembah kaabah,aku rasa org dah x folow lagi dah hujah ko yg lain2 pokmang,
sebabnya, mata budak kecik pun x buat perangai mcm tu la pokmang..
lagi2 pulak bila ko tambah bagi 1 bonus..iaitu mata ko nampak penganut hindu xda beza ngan muslim sebab muslim pun sembah 1 bentuk berhala juga,iaitu kaabah..
hehehe..
ko tulis pendek2 cukup aku rasa org x baca dah hahaha

Anonymous said...

baik awk x pyh reply kalau dok merapu je n x jwb soalan...plg krg pokmang tu ada la bg bukti2 yg meyakinkan utk kita semak... awk? x habis2 merapu mcm bdk2...

Anonymous said...

sudah la..ada plak org sujud kat depan kaabah maka dia itu penyembah kaabah
hahaha

Tanah Kubur Musim 100 said...

terima kasih anon 4:18..ok xpe, mmg susah nk ngaku penyembah batu tp biar video berbicara... https://www.youtube.com/watch?v=PWWyegxGnAY

Anonymous said...

apa la bodoh sangat kau ni. perbuatan sujud tu sendiri dah terbukti. sujud tu apadia?

ada mata tapi hati buta

Anonymous said...

wei maza, cuba tulis ayat dalam al-quran mana yang mewajibkan umat islam ikut hadis?

dari maza berkata datuk moyang dia bercakap, maza kenal ke datuk moyang dia?

bukhari kenal ke rasullulah?


Anonymous said...

perbuatan bukanla merupakan 1 bukti mutlak pokmang..budak pun tau perkara tu pokmang,sebab tu budak kalo nampak apa2 perbuatan yg dia belum paham,dia tanya/siasat dulu..
hehehe

ko kata jgn sekutukan Allah pokmang..
tapi ko x kan x tau bahawa Allah Taala memang xda sekutu dan tandingan langsung pun pokmang..
tapi cara ko sembang ni seolah2 mata ko bersungguh2 bgtau diri ko sendiri bahawa memang adanya/wujudnya sekutu/kuasa tandingan untuk Allah,masyaAllah pokmang...
seolah2 memang wujud kuasa selain Allah dan ianya boleh pula jadi tandingan pada Allah...masyaAllah pokmang...
ko jgn pecaya pokmang..kalo ko pecaya maknanya ko dlm bahaya tu pokmang..

ada pulak muslim sujud depan kaabah makanya dia penyembah kaabah..memaksa2 org pulak tu suruh ikut apa yg dia nampak..
hahaha

Anonymous said...

katakanlah penyamun masuk rumah kau, ambik pisau tikam anak kau. kemudian polis tangkap, dia cakap perbuatan tu bukan perkara mutlak. apa kau rasa?

perbuatan samada kau sedar atau tidak adalah tetap satu perbuatan. syirik samada kau sedar atau tidak, tetap satu kesyirikan.

bacalah al-quran. bukan untuk orang lain, untuk diri sendiri

Anonymous said...

mulut dia..dia nak cakap apa itu dia punya pasal la pokmang..hehe
masalahnya mata ko nampak muslim yg sujud depan kaabah itu penyembah kaabah tu memang lawak pokmang..syirik orang pulak sebok ko nak hukumkan..ko memandang pun mengalahkan budak kecik, ewah ada hati pulak nak mengajar quran ..
hahaha

Anonymous said...

analogi ko pun mcm kartun pokmang,budak kecik pun x sampai hati la nak buat analogi kartun mcm ko wat tu pokmang..
budak kecik pun tau nampak perbezaan perbuatan diantara diantara tikam seorang anak org dengan sembelih 1oo ekor binatang masa aidiladha mana 1 kejam dan mana 1 tidak..
budak kecik pun insyaAllah x jawab 2-2 kejam la pokmang oi hehe..entah mcm mana mata ko nampak terhadap sesuatu perbuatan tu sehingga ko boleh keluarkan analogi kartun ko kat atas tu hehehe..
ko baru nampak muslim sujud depan kaabah ko dah menggelabah pukul rata kata muslim sama ngan penganut hindu...malu la pokmang oi..
sampai hati tol ko wat analogi mcm kartun..
itu la aku cakap ko ni mcm lagi teruk dari budak2 ko x pecaya..
hahaha

Anonymous said...

"Anyone who disregards the message of the Most Gracious, we appoint a SATAN to be his constant companion. Such companions will divert them from the path, yet make them believe that they are guided. Surah 43:36-37."

So long everybody.....

Anonymous said...

pommang...
itu belum ambil kira kalo ko nampak muslim lain sedang mintak tolong dengan sesorang,risau plak aku kot ko kata dia dah mintak pertolongan kat selain dari Allah,itu belum ambil kira kalo ko nampak ada muslim lain yg terpaksa mintak makanan dengan org lain, risau pulak aku kot ko kata dia dah mintak rezeki kat selain Allah..
ye la sebab ko dah tunjuk yg ko baru nampak muslim sujud depan kaabah ko dah menggelabah kata ianya menyembah kaabah..mungkin adakah berpikul2 lagi syirik2 muslim lain kat mata ko ke pokmang??

lagi 1 pokmang..itu belum ambil kira kalo ko nampak muslim yg ambil telor ayam dari ibunya didalam reban untuk digoreng lg tu..
risau pulak aku kot ko kata sama je jahatnya mcm penculik2 yg menculik
anak orang dari ibunya...
hehehe..

lepas tu mata ko nampak bahawa org lain sedang tolak quran..
biaq betoi2 sikit nampak tu pokmang..kesian la sikit kat sedara mara hang semua ni hehe..

Astro Oasis said...

Thanks anon 3:13...you made your point. His only message is in Quran,and not in His message ask to to bow down to kaaba.

Aih anon,awk x bg sy jwb panjang2.kali ni awk lak jwb pnjg2?

Anonymous said...

ko salah nampak la tu pokmang tentang pemahaman al quran..Allah suruh hambanya mintak tolong hanya dengan Allah..ko x pernah sekali pun ke mintak tolong org lain sampai sekarang ni pun ke?berapa banyak ko mintak tolong daripada kedua ibu bapa ko dalam melayari kehidupan ni?hehe..
sudah la pokmang..ko yg salah nampak sampai hati ko bantai2 sedara2 ko dgn hal yg berat..
hehe..

Anonymous said...

Allah bgtau kita hanya Allah lah tempat bergantung pokmang..
abis anak2 ko mcm mana pulak pokmang,mungkin kalo gitu lepas mereka lahir dan sampai bila2 pun ko biarkan je ke pokmang?sebab ko x mau ambil kerja Allah kan?adakah ko pun x pernah langsung bekerja atau meniaga sampai sekarang sebab ko x mau bergantung dengan manusia ke pokmang?
ko telah hilang "keseronokan" dalam "melihat" kot pokmang..
masyaAllah pokmang...bawak2 ler bertenang pokmang oi..

Peace TV said...

apela yg awk merepek ni...adohai...soalan x jwb2...

Anonymous said...

sudah la...ko memang lawak..ko x paham lepas tu nak marah2 n paksa2 org..
hehe

UAI said...

Kamu lak yg nampak memaksa.kalau awk faham sgt, cubala jawab persoalan2 kat atas tu.bg sy faham...sampai sy faham nnt, sy senyap la...

Anonymous said...

aku x paksa ko tapi saja bg ko panas bontot pokmang hehe..persoklan apenya kalo ko melihat pun dh mcm budak kecik..lagi ko nak suh aku layan persoklan ko?hehe..aku pun x baca la yg ko tulis panjang2 berjela tu pokmang hehehe

Bontot panas said...

Oh ok..sekarang baru sy fhm kenapa bontot sy panas...sbb awak la rupanya.woha!

Anonymous said...

The hindu say they dont worship stones. They say the stone is just a point of focus. They make temples from stones and then worship the stone temple. They say the god does not live inside the temple. It is just a point of focus. Hindus also wear two pieces of white cloth and walk seven times clockwise around the stone temple. It is a worship ritual. They muslim say the hindu are kafir.

The arab say they dont worship stones. They say the kaaba made of stone is just a point of focus. They make kaaba from stones and then worship facing the kaaba. They also say the god does not live inside the kaaba although they say kaaba is god's house. It is just a point of focus. Arab muslim also wear two pieces of white cloth and walk seven times anti clockwise around the stone kaaba. It is a worship ritual. They muslim say the hindu are kafir.

Anonymous said...


Dirikan solat dan tunaikan lah zakat..

Cer citer camner nk solat kalau x gune hadis.. cer citer... cer citer..

Buluh.

ahmed said...

apa makna perkataan "solat" dan "zakat"?

perkataan solat, silah, sulh, solli, sollu, maknanya tak akan lari daripada merujuk kepada perkara - perkara berkaitan dengan ikatan dan perjanjian.

Mana pulak boleh jadi daripada ikatan/perjanjian kepada sembah??

Pak arab yang kata. Kau pulak bodoh tak reti nak berfikir.

Zakat pula, maknanya mensucikan, memurnikan.

Mana pulak boleh jadi daripada mensuci dan memurnikan kepada membayar harta??

Pak arab yang kata setelah menambah - nambah dan mengubah - ubah ayat tuhan. Kau pulak bodoh tak reti berfikir.

Dua suruhan tuhan yang dimanipulasikan oleh soltan - soltan arab supaya rakyatnya jadi seperti haiwan ternakan. Duduk diam dalam kandang (masjid), kemudian diperah susu (duit zakat)

Anonymous said...

itu mata ko nampak..ko nak paksa org ikut mata ko nampak ke?adohaiii memaksa2 pulak tu..hehehe...
memang x dinafikan mata ko memang laju buat kerja..dan sangat cerdas faham makna perkataan2 hehe..
kalo mata ko nampak seseorang panggil anak lelaki dia yg sulung umur 3tahun dgn panggilan abang..
"abang..tolong ambilkan air abah segelas.."
maknanya mata ko tengok budak 3 tahun tu memang abang kepada bapak dia la kan? hehe..
ye la memang itu la makna abang..betul la tu budak 3tahun tu abang kepada bapak dia..hehehehe

Anonymous said...

Aku rasa ahmed Ni bukan problem mata tapi cara pemahaman dia bila tengok setiap akar kata quran. Ko rujuk terjemahan mana ahmed. Dari reply ko Ni ada 3 je kemungkinan. Pertama terjemahan ko baca x valid. Kedua para ulama x tau pun boleh tafsir ikut akar kata. Ketiga para ulama tahu method tafsir akar kata tapi dia kasi tune utk kepentingan sendiri.

Anonymous said...

cewah mcm pandai tol bunyi dia tu..ko pulak ulamak mana?hehehe

Anonymous said...

Aku tunggu Geng ahmed komen.tin kosong tolak tepi.

Anonymous said...

ok..tin kosong sedia bg laluan utk tin berisi...hihi
silakan2 insyaAllah...