Jun 14, 2015

Minta Maaf sebelum Puasa hadis palsu?

(Tanya sama abang Kereta Mayat)

Soalan pembaca:

Doa Jibrail menjelang ramadhan:-         

Ya Allah, abaikan puasa umat Muhammad jika sebelum masuk ramadhan dia tidak melakukan 3 hal ini:         
1. tidak minta maaf kepada kedua orang tua         
2. tidak bermaafan dengan sahabat sahabatnya         
3. tidak bermaafan dengan orang sekitarnya

Maka, Rasullullah pun mengaminkannya sebanyak 3kali.         

Dengan ini, saya ingin memohon maaf jika ada salah dan silap yang telah dilakukan sebelum sebelum ini.  Minta maaf kalau ade terkasar bahasa or tersinggung dan terguris. Mohon ampun maaf sekali lagi... terutama kepada semua sahabat2 yg ada di dalam group ini....

Ikhlas dari : Saya sekeluarga..

***
Salam cik hamka, dalil ni tersebar kat wasap grup. Nak tanya sahih ke?, Betul ke sebelum puasa kena mintak maaf kat semua org?"

Mohon pencerahan.

****


Hamka said:

Hadits tu saya belum pernah jumpa dalam kitab kompilasi fadhilat ramadhan karangan maulana zakaria yang bertaraf Muhaditsin(pakar hadis), 

Apa yang saya baca dari kitab beliau: 

Dari Abu Hurairah Ra, Rasulullah naik ke atas mimbar, kemudian beliau berkata Amin sebanyak 3 kali :

"Amin..amin. .amin..".

 Selepas ditanya sahabat, nabi menjawab:

 "Jibril telah datang kepadaku dengan mengatakan : "Barang siapa yang telah datang kepadanya bulan Ramadhan, kemudian dia tidak mendapatkan pengAMPUNan, maka ia dimasukkan kedalam api neraka, dan Allah jauh dari dirinya, maka katakanlah :Amin" Kemudian aku meng aminkannya.

Dan barang siapa yang mendapatkan orang tuanya, atau salah satu diantara kedua orang tuanya masih hidup,  kemudian dia tak mau berbuat baik kepada keduanya, atau salah satu diantara keduanya, kemudian mati, maka Allah akan memasukkannya kedalam api neraka, dan Allah sangat jauh dari dirinya, maka aku katakan :Amin"

 "Dan barang siapa yang dimana namaku disebutkan , kemudian dia tak memberikan shalawat kepadaku, maka Allah akan memasukkannya kedalam api neraka dan Allah sangat jauh dari dirinya, maka aku katakan "Amin"

****

So bagi saya yang hina dan dina ini, hadis yang suruh mintak maaf sebelum puasa tu elok kena rujuk pakar hadis, tapi jika maulana Zakaria yang teliti bab hadis tak masukkan dalam kitab kompilasi beliau dalam bab puasa, saya anggap hadis tu mungkin ada masalah perawi, namun, meminta maaf sebelum puasa adalah baik, cuma jangan sandar pada hadis jika tak tahu. wallahu'lam

Tambahan:

Bini aku Tanya: “abang nak kena mana tu?”

Aku jawab: “Nak ke klinik gigi”

Tanya bini aku lagi: “sebab?”

Jawab aku: “abang nak pastikan jasad (gigi) bersih dulu sebelum masuk bulan Ramadhan, dan focus untuk bersihkan rohani (hati) di bulan puasa”

Woha!

Okey, bersihkan gigi di klinik gigi juga bukan dari hadis, takut ada yang salah sebar. Hu hu.

Akhir kata: Aku minta maaf zahir dan batin pada semua pembaca andai ada salah dan silap, Selamat menyambut Ramadhan, Selamat bertamu lailatul Qadar, dan Lailatul Jaezah!.Semoga Woha sampai Syurga


Ps: Ditulis dalam keadaan gigi bersih berseri-seri, tapi hati masih kotor, semoga di beri peluang oleh-Nya untuk sucikan hati di Ramadhan ini- Amin.

Buku SDN dan SDS, kisah tazkirah versi Hamka Kereta Mayat-kredt:photofunia

Post a Comment