Jun 14, 2015

Minta Maaf sebelum Puasa hadis palsu?

(Tanya sama abang Kereta Mayat)

Soalan pembaca:

Doa Jibrail menjelang ramadhan:-         

Ya Allah, abaikan puasa umat Muhammad jika sebelum masuk ramadhan dia tidak melakukan 3 hal ini:         
1. tidak minta maaf kepada kedua orang tua         
2. tidak bermaafan dengan sahabat sahabatnya         
3. tidak bermaafan dengan orang sekitarnya

Maka, Rasullullah pun mengaminkannya sebanyak 3kali.         

Dengan ini, saya ingin memohon maaf jika ada salah dan silap yang telah dilakukan sebelum sebelum ini.  Minta maaf kalau ade terkasar bahasa or tersinggung dan terguris. Mohon ampun maaf sekali lagi... terutama kepada semua sahabat2 yg ada di dalam group ini....

Ikhlas dari : Saya sekeluarga..

***
Salam cik hamka, dalil ni tersebar kat wasap grup. Nak tanya sahih ke?, Betul ke sebelum puasa kena mintak maaf kat semua org?"

Mohon pencerahan.

****


Hamka said:

Hadits tu saya belum pernah jumpa dalam kitab kompilasi fadhilat ramadhan karangan maulana zakaria yang bertaraf Muhaditsin(pakar hadis), 

Apa yang saya baca dari kitab beliau: 

Dari Abu Hurairah Ra, Rasulullah naik ke atas mimbar, kemudian beliau berkata Amin sebanyak 3 kali :

"Amin..amin. .amin..".

 Selepas ditanya sahabat, nabi menjawab:

 "Jibril telah datang kepadaku dengan mengatakan : "Barang siapa yang telah datang kepadanya bulan Ramadhan, kemudian dia tidak mendapatkan pengAMPUNan, maka ia dimasukkan kedalam api neraka, dan Allah jauh dari dirinya, maka katakanlah :Amin" Kemudian aku meng aminkannya.

Dan barang siapa yang mendapatkan orang tuanya, atau salah satu diantara kedua orang tuanya masih hidup,  kemudian dia tak mau berbuat baik kepada keduanya, atau salah satu diantara keduanya, kemudian mati, maka Allah akan memasukkannya kedalam api neraka, dan Allah sangat jauh dari dirinya, maka aku katakan :Amin"

 "Dan barang siapa yang dimana namaku disebutkan , kemudian dia tak memberikan shalawat kepadaku, maka Allah akan memasukkannya kedalam api neraka dan Allah sangat jauh dari dirinya, maka aku katakan "Amin"

****

So bagi saya yang hina dan dina ini, hadis yang suruh mintak maaf sebelum puasa tu elok kena rujuk pakar hadis, tapi jika maulana Zakaria yang teliti bab hadis tak masukkan dalam kitab kompilasi beliau dalam bab puasa, saya anggap hadis tu mungkin ada masalah perawi, namun, meminta maaf sebelum puasa adalah baik, cuma jangan sandar pada hadis jika tak tahu. wallahu'lam

Tambahan:

Bini aku Tanya: “abang nak kena mana tu?”

Aku jawab: “Nak ke klinik gigi”

Tanya bini aku lagi: “sebab?”

Jawab aku: “abang nak pastikan jasad (gigi) bersih dulu sebelum masuk bulan Ramadhan, dan focus untuk bersihkan rohani (hati) di bulan puasa”

Woha!

Okey, bersihkan gigi di klinik gigi juga bukan dari hadis, takut ada yang salah sebar. Hu hu.

Akhir kata: Aku minta maaf zahir dan batin pada semua pembaca andai ada salah dan silap, Selamat menyambut Ramadhan, Selamat bertamu lailatul Qadar, dan Lailatul Jaezah!.Semoga Woha sampai Syurga


Ps: Ditulis dalam keadaan gigi bersih berseri-seri, tapi hati masih kotor, semoga di beri peluang oleh-Nya untuk sucikan hati di Ramadhan ini- Amin.

Buku SDN dan SDS, kisah tazkirah versi Hamka Kereta Mayat-kredt:photofunia

8 comments:

Anonymous said...

Mintak maaf juga kalau ade salah silap mase komen-Anom tegar

weschairs said...

Selamat menyambut ramadhan yang bakal tiba.. Marilah berubah menjadi lebih baik dengan menyempurnakan segala amal dan ibadah mengikut tuntutan syariat

Hamka Kereta Mayat said...

Terima kasih.

Anonymous said...

Mana nak dapat buku2 tuuuuuu...???

Hamka Kereta Mayat said...

Salam, jika ada yang bertanya, berapa banyak buku yang Hamka tulis?

Ada Empat, iaitu:

1. Permata Yang Hilang kini dijumpai (kisah mencari cinta dalam dunia rumah tangga) cover buku berunsur tanah.
2. Kamar Sutera (kisah laki bini baru kahwin), cover buku berunsur air
3. Semusim di Syurga (kisah jaga tepi kain orang versi sopan) cover buku berunsur angin
4. Semusim di Neraka (Kisah jaga tepi kain orang versi agak ganas) cover buku berunsur Api.

Cara nak beli:

Bayaran untuk satu buku = RM30 SM, RM35 SS
Bayaran untuk dua buku = RM60 SM, RM65 SS
Bayaran untuk tiga buku = RM85 SM, RM90 SS
Bayaran utk empat buku = RM110 SM,RM115 SS


Harga sebuah buku hanyalah RM25 sebuah, harga di atas termasuk kos pos SM=Semenanjung Malaysia, SS=Sabah Serawak,

Sila Bayar kepada WOHA ENTERPRISE: (Maybank 556226405584)
dan Hantarkan bukti pembayaran ke keretamayat@gmail.com, saya akan reply "ok" jika bukti anda match dengan borang yang di isi. seterusnya bagi alamat dan no phone. InsyaAllah penghantaran pada setiap hari selasa.

Tidak wajib, tapi jika isi borang dibawah memudahkan kami menjejak dan siasat jika barang tidak sampai. InsyaAllah. (lebih baik isi sebenarnya)

http://kedaihamka.blogspot.com/2014/09/borang-rekod-pembelian.html

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

fathullah fatt said...

Ibu puspita ni pula mcm mne..rajib je dia kt ruangan komen blog2 .

fathullah fatt said...

Ibu puspita ni pula mcm mne..rajin je dia kt ruangan komen blog2 .