Apr 20, 2011

Rezeki anak, di mana kita?

(Izinkan aku mempujanggakan diri ini seketika...)

Janganlah menyangka suami isteri yang tiada anak itu banyak duit kerana rawatan kesuburan itu mahal harganya.

-Hamka Keretamayat

Ps: jika ada kawan kawan yang dah lama kahwin tapi tak dapat anak, jangan tanya soalan yang menyakitkah hati mereka seperti,'bila hendak dapat anak?' atau 'kenapa tidak mendapatkan rawatan', atau 'siapa yang mandul' dan lain lain kerana rezeki itu Allah yang tentukan, berdoalah kebaikkan untuk mereka dan semua ummat islam. Hidup dunia hanya sementara, selamat naik keretamayat menuju alam akhirat.., i love u all.

132 comments:

hainur hapis said...

aku pertama ke

hainur hapis said...

Alhamdulillah pertama lagi, da baca tau, pendek je huhu

hainur hapis said...

semua geng ada kt sini

http://blogkarkun.blogspot.com/

hainur hapis said...

kali kedua aku jadi first list ALHAMDULILLAH....

Anonymous said...

love u too, bro hamka.

Anonymous said...

i love you more bro hamka

hye luc .. wooha!!

Yutaka Mushimura said...

betul tuh bro...hahhaks...

sila jgn menyakiti orang len...:)

Apekah Pasangan Itu Gula - Gula???

Tip Memupuk Minda Kelas Pertama

Tips Menghadapi Jerawat

Tips Mendapat Ketenangan Dalam Senaman

Anonymous said...

hey, anonymous, woha!


oh ya, bro hamka? boleh tak letakkan widget search di page? supaya senang digodek2.

faz said...

org yg bertanya, tak tahu apa yg dirasai, sehinggalah mereke mengalami sendiri ..

Eiza GreenAppleKu said...

I love you to..haha..

eton said...

Err...sdr Lucifer??..apasal tak pakai id SETAN jer kan lagi senang nak taip...

soalan lu mcm KERA BODOH jer...almaklum setan memang BODOH...huhuhu

wahai sdr lucifer...hang ada buat "incest" ngan mak hang ka? maaf tanya sbb itu amalan lucifer..lol

Nur Hawa Mohd Zin said...

salam,
betul tu...sbb semuanya kehendak Allah..
ada yang tak dapat anak sebab sakit,memang tak da rezeki..sebab awe perempuan jadi faham dengan hal ni..bila ada masalah ni..sume salahkan perempuan..skunk dh moden,kita pun ada panduan doa dari Al-Quran..amalkn..

taurus said...

nk mntk share ...

azimask said...

ye betul.. sesungguhnyer org yg bertanya tuh amat menyakitkan hati orang yang mendengar.....

as for me this year is my 6th year with no child yet...

takpa..

sesungguhnya Allah swt tuh dah atur perjalanan hidup hambanya....

nama aku din said...

mmm, terasa insaf sbb ada 2org rakan aku yg dah 10 tahun kawin masih belum lagi dikurniakan anak ....

emak. bukan penari tiang said...

i love you more!

dulu aku ajaq kak aku (yang sudah 15tahun kawen tadak anak)

kalau orang tanya hang bila nak dapat anak

hang jawab camni

'tanya tu macam tanya saya bila nak mati la..sebab rezeki, jodoh ajal, maut tu di tangan Tuhan'

mana nak tau wey bila Dia nak bagi anak! macam tu gak la, mana nak tau bila dia nak cabut nyawa!

Unknown said...

Dua entry di blog saya mungkin berkaitan dengan entri ini:

http://szakif.blogspot.com/2010/12/rezekimu-mungkin-dalam-bentuk-lain.html

http://szakif.blogspot.com/2011/02/mungkin-rezekimu-dalam-bentuk-lain-ii.html

Moga bermanfaat. :)

Aida Ab Jalil said...

haha.. mmg emo je kan bila gr soklan mcm ni.. saya pon rasa jugak, tp bila pk2 balik saya baru 4 taun.. ada org lagi lama.. xpe, pendam je lah dlm hati..
paling sakit hati, org boleh tanya.. awak ni merancang ker? nampak no xsekolah.. org merancang bila dah berderet anak, bkn xde langsung! tp tu ler..sabo je le..

ejaMaria said...

takde rezeki anak... mungkin rezeki kat lain...
sy mmg tak suke soalan2 'maut' mcm tu... ada sekelompok soalan2 cliche mcm tu kan...
cth : bila nak kawen?... bila nak tambah anak?... huh...

MyHeart said...

thanks bro...i love u tooooo...yg pasti segala2nya di tentukan Allah...oleh itu para followers KM yg sudah dan telah membaca entry ni...silalah berpesan2 kepada mereka2 yg sedikit jahil diluar sana...bahawa rezki, jodoh dan ajal maut BUKAN DITANGAN KITA...mari berpesan2!

Anonymous said...

ohn son sweet

Anonymous said...

eton said...
Err...sdr Lucifer??..apasal tak pakai id SETAN jer kan lagi senang nak taip...

soalan lu mcm KERA BODOH jer...almaklum setan memang BODOH...huhuhu

wahai sdr lucifer...hang ada buat "incest" ngan mak hang ka? maaf tanya sbb itu amalan lucifer..lol

9:46 AM, APRIL 20, 2011

to bro hamka, wa dengan rendah dirinya penuh dengan khilaf, tapi untuk menjatuhkan sesuatu tanpa wa tahu siapa orang yang menulis ini, wa cuma dapat katakan gunakanlah akal seluas-luasnya, eton sayang. Islam ini indah, yang mencacatkannya penganutnya. nama wa dah merogol mu, eton, sayang.

sorry, bro hamka. aku amat hormati penulisan kamu. sementelah aku suka membaca penulisan kamu di waktu senggang.

Marhaenonymous said...

jangan tanya aku bila mahu kahwin..hehe

aitotyati said...

salam hamka,

terima kasey atas entry ini.

minta izin nak buh kat blog Ai

:D

Nerzhul said...

nak tambah anak ke?

esanudyn@the kunyit said...

soklan tu memmg maut, mengundang rasa hangin satu badan.
sakit luka bubuh ubat insyaalllah lega, sakit hati belum tentu ada penawar.

hun said...

dei is bizibodis.

Shahada Fauzi said...

adik aku dah 4 tahun kawen tak de rezeki lagi nak dapat anak..tapi mulut jiran2 dgn makcik2 sedara selalu lancang tanye soklan bodo mcm tu..kdg2 rase nak pergi tampo2kan je..haishh..T_T

uan609 said...

kena belajar cara org tamadun bercakap sebenarnya..

cam makcik tgh menyapu kita tye "tgh menyapu cik?", tgh mkn nasi goreng kita tye "tgh mkn apa tu?"
ada satu kes, aku penah bbual ngan mat saleh muslim. dia bau pas solat jumaat keluar dr mesjid ada org melayu tegur dia "are you muslim?"
apa nak dikata?

Hijau said...

syukur dgn apa yg ada

Nazirul said...

pendek tapi bermakna.

Pn.Ibu said...

adik saya pon dah kawin 4 thn tp belum ada rezeki...malah dorg dah banyak berabis duit bt rawatan...saya tahu perasaan sedih dia..bila ada makcik sedara yg mulut cam cibai kata" jangan2 ko ni eja mandul kot"......kesian adik saya semoga dia sabar dgn dugaan ini...

Anonymous said...

satu lg hamka...tang jodoh...huhu,letih kawe nk jwb demo

BurN_OuT said...

Syukur alhamdulillah...sy bkl bergelar ayh bln 12 nie... tue pun setelah berkahwin hampir 8 bln...

Anonymous said...

saya selalu ditanya soklan camni... kdg2 rasa nak marah je ngan soklan2 camni.. saya dah ada anak sowang..dah 5 thn ...org asyik tanya bila nak tambah anak yg ke 2... bila menjawab..maka kuarlah soklan2 yg panas.... geram


*puan sue

Sayang said...
This comment has been removed by the author.
Sayang said...

tq krn memahami....
khdupan ni mmg mcm ni, klu x kawen tnya bl nak kawen? bl dah kawen org tany bl nak dpt ank? bl dah dpt ank tnya plak bl nak tmbh lg? mcm2 ragam mnusia ni....bkn x ada usaha, ada tp x kan kita nak bercerita pd semua org yg kita ni berubat sana sini...
yg pasti ada hikmah yg tersembunyi dsebalik ketentuan Nya..

Datin Lulu said...

Bila belum kahwin, orang tanya "Bila nak kahwin?"
Bila dah kahwin, orang tanya "Bila nak dapat anak?"
Bila dah dapat anak, orang tanya "Bila nak tambah lagi?"
Bila anak dah dewasa, orang tanya "Bila nak bermenantu?"
Bila dah ada menantu, orang tanya "Bila nak timang cucu?"

Orang Melayu memang macam ni.
Sesiapa yang belum dikurniakan Allah, bersabarlah. Sebab apabila dah dikurniakan sesuatu maka serta merta ada tanggungjawab yang besar mesti dipikul.
Jadi bersyukurlah di atas setiap ujian, dugaan dan nikmat Allah.

:)

eton said...

x yah cerita agama la sdr lucifer hahaha...setan pun minta keadilan dari agama islam ka?..

lain kali pakai nama elok-elok. huhu..yang mencacat kan agama islam itu orang yang MENGAGUNGKAN SYAITAN

TENGOK MAKSUD NAMA TU, sdr HAMKA kita baru cerita tentang beruk pun org komplen inikan pulak lucifer, bayangkan kalu sdr HAMKA gantikan beruk tu pada lucifer???huh...

lain kali gunalah kamus, camna nak jadik bapak/ibu nih... pilih nama ANAK nanti camna?

Ni yang masalah nanti ni, tengok org melayu dulu...nama mak/bapak bagi nama pelik...(contoh sahaja: THAMBI CHIK) apa maksud tu? tgk kesan pada anak tu...lihat saudara rahim thambi chik. apa jadi??? lebih kurang nama gak...tapi apa boleh buat?? x nak ngaji...huhu
lololol

err...nama boleh rogol ??er..skolah mana dulu ya?

Bangsamu said...

Kepada Datin Lulu, yang tanya macam2 tu... bukan orang melayu je... Orang jepun, cina, india, orang putih pun sama... dah nama manusia....

azharjaafar said...

aku ni dah 16thn kawen.. x de pulak org tanya 'bila hendak dapat anak?' atau 'kenapa tidak mendapatkan rawatan', atau 'siapa yang mandul' dan lain lain..

tapi org asyik tanya.. 'bila hendak berenti beranak?' atau 'kenapa tidak pakai sarung', atau 'siapa yang ganas' dan lain lain..

sebenarnye 'proses' yg sama aje yg dibuat oleh aku & org yg belum ada anak.. tapi natijahnya Allah yg tentukan..

Bukan Malaikat said...

anak itu rezeki dan sudah ditentukan dapat atau tidak. Yang penting berusaha.

Eton dan Lucifer ni apa kes?

Aku klik Lucifer dapat. klik Eton tak dapat. Apa kes?

Kalau mahu hentam orang, bagilah link nama tu. Baru real.

Ryehanna said...

ha ah.. setuju dgn Lucifer.. kalau letak widget 'Search this blog' kan bagus.. senang nk korek2 entry lame :)

ezzah said...

kesian kat org yg tak ada anak . belum rezeki lagi . hanya mampu melihat kebahagiaan org lain . tapi ada hikmah disebalik semua tu :)

Has said...
This comment has been removed by the author.
Has said...

terima kasih sebab memahami...

mintak izin nak letak kat blog saya..

hamka said...
This comment has been removed by the author.
hamka said...

pernah tak bini korang tanya soalan macam ni;

"bang, bila nak kahwin lagi?"

pernah?

apa? cik keretamayat camne?

aku tak pernah lagi.

sekian.

(Woha!)

hamka said...

siapa mintak izin aku beri, siapa tak mintak pun takpe, (janji korang faham adab link)

: )

Anonymous said...

salam..

Selesaikan masalah dengan amal agama, InsyaAllah Allah swt akan membantu. Antara yang pernah ambo dengar ialah:

1. Bagi pasangan yang normal dan sihat setelah check di hospital, berikut adalah amalan agama sebagai asbab untuk zuriat.

2. Suami dan ahliah kena habiskan amalan zikir pagi dan petang seperti biasa, dan tambahan Istigfar 100X pada malam hari.
(Istigfar adalah salah satu daripada 7 asbab rezeki, nak tahu tanya Buznama)

3. Ahliah : Selepas habis period dan boleh solat, pilih hari khamis yang pertama, berpuasalah tujuh (7) hari berturut-turut dan berakhir pada hari rabu, dan berbukalah dengan air (sebaiknya air zam-zam) dengan lafaz doa berbuka puasa dan bacaan kalimah "Ya musawwiru + Yang Maha Membentuk" 21X. dan bacaaan surah Al-Ikhlas 3x.. pada ayat ke dua selepas Hus SAmad, niatkan doa dalam hati untuk mendapat zuriat yg soleh dan solehah. kemudian berbuka ala kadar, segerakan solat awal waktu, bacaan Surah Al-Waqiah antara Maghrib dan Isyak. Habiskan zikir selepas Isyak. Subuh awal waktu dan habiskan Surah Yasin dan zikir harian.

-semoga bermanfaat InsyaAllah Allah swt mendengar doa hamba2nya, tatkala sepertiga malam dan tatkala bersendirian bertangisan.
(sumber:ketika berada khuruj IPB, seorang 'puranasati' telah memberi nasihat sebegini) Wallahu'alam.

-Ibn Sabil

Sadun said...

murah rezeki mak aku sebab ramai anak.

aciklie said...

salam.
soalan yg mmg selalu kat telinga saya sbb dah nam tahun kawen takde anak. saya cuma jawap.. "kalo suis kat dinding senang nak citer...tapi kat tangan Allah.. nak wat camana..redha je lah"
en.hamka : saya selalu tanya somi ngan soklan tu "bila abg nak kawen lagi" dan jawapan somi cuma "haisshh" hihihi...

mashi said...

Stuju..agak2 yg dh ada bb ni jenis x pikir prasaan org len yg dh lme tggu tp xdpt ank..dr pngalmn sy tgk kakak ipar,tiap kli update status kt fb demam ke,sakit badan ke,mesti de komen "ade pape la tu..tahniah"...aishhhh...kalau xpasti jgn la memandai..kesian empunya bdn

Anonymous said...

hanya org yg merasa je tau betapa sakitnya nk jawab soalan tu,kdg2 rasa nk jawab kasar tp kita pulak xnak myakitkanhati org.

Unknown said...

Sdra Hamka. Sy dh solat..leh la bca n komen. ;) Ni entry mcm x caya dr hamka. Pendek seciput. Bese berjela x smpt nk khatam semua. Bila de trkena dgn ambe ni, pendek ciput lak ye. huhu dok puah baca..dan terima kasih ats *ps/ yg amt bermakna tu.Sedih. Terharu. Sy bru 2 thn lbh..

Unknown said...

sdra hamka, minta izin share kat fb, tp konpem sy ltk nama Hamka, KM.

Zatil Aqmar M. said...

soalan-soalan rutin?

yang belum kawin akan ditanya "BILA NAK KAWIN?"

Yang dah dah kawin pula akan ditanya "BILA NAK DPT ANAK?"

Yang dah ada anak pula "BILA NAK TAMBAH ANAK?"

Yang dah ada anak dewasa "BILA NAK DAPAT MENANTU?

Yang dah ada menantu "BILA NAK DPT CUCU?"

tp sediakah kita dengan soalan disana esok "MA ROBBUKA?"

dr iman said...

abg AJ(kepong)..

abg ni memang murah rezki la.dah dpt anak then xblh nk stop plak..hehe

Allah nak pilih abg n ahlia manfaatkan setiap orang anak untuk agama..

p/s: termasuklah yg tgh on da way ni..hehe.yg ke 7th kan?? tahniah!! bertambah umat nabi =)

Anonymous said...

Assalam

"Every children is our children".
-Sherlok Holmes.

Khalid
P/s: out of the topic. Errr..pernah terbayang tak anak-anak kena bakar dalam api neraka?

Bagaimana perasaan kita bila kita dalam syurga dan melihat anak-anak dalam neraka?

Am I thinking nonses?..orang tak ada anak tak perlu fikir ini kan?
Blessing in disguise...

Orang yang ada anak sepatutnya kesian kat diri sendiri...tak boleh lari dari tanggungjawab terhadap anak-anak...whether miskin, kaya, cacat atau sempurna.
To me myself, especially.Woha!
Allah Maha Adil!

Anonymous said...

kepada eton.


eton bukan nama syaitan, terangkan aku bahagian mana dalam alquran yang nama itu adalah nama syaitan?

if u think the one who use this name is stupid enough to use without reasons, u r worst cause u attack without proof.


kalau aku letak nama iblis dan seangkatan dengannya dalam alquran. thats a different story.

kau sungguh menghakimi orang, eton.
*clap clap clap*

Unknown said...

kalau orang tanya "bila nk dpt anak??'walaupun ko takde anak..ish..sakit hati

kalau orang tanya "apsal nama ko syaitan??"sedangkan tu lah nama ko..aku akan jawab "ko ingat ko ker kontrol hati bapak aku tuk bagi nama aku??aku yakin ko bkn tuhan"

bro hamka..nice!!aku cuba scroll down tadi tapi "ek..habis suda??"

ya..sila tekan nama saya jika sakit hati..ada link disana..

eton said...

Kepada sdr Lucifer(BODOH SOMBONG)

Sila rujuk...

"1. x yah cerita agama la sdr lucifer hahaha...

2. lain kali gunalah kamus,...

3. err...nama boleh rogol ??er..skolah mana dulu ya?

2:52 PM, April 20, 2011 "

Sebab tu saya tanya sdr ni pergi sekolah mana dulu?? kalau x sekolah pun x pe, nanti ptg pakat dgn kawan2 masuk UMNO, lepas tu pakat dgn UMNO register sekolah kanak2 khas...

"UNTUK MENJADI SEORANG YG CEMERLANG sila rujuk video ini http://youtu.be/i95bda4RhP8 "lololol

Anonymous said...

perggghh..iblis pun ada bagi komen... lucifer memang kelainan nama lu..berboih hamka nasihat kat blog soh jadi baik tapi lu nak jadi lucifer jugak

hamka said...

tapi di sudut lain, ada pulak orang buang anak dalam tong sampah.

maka berkatalah Kala(seekor monyet) kepada suaminya Kerchak(juga seekor monyet), saya jumpa Tarzan ni kat tong sampah, ada banyak lagi jika korang nak(sambil menunding bibir kepada monyet monyet lain)

ps: komen azharjaafar buat aku gelak.

Anonymous said...

hehe....betul2 setuju sgt...sbb bnyk wat rawtn la duit bnyk habih..tp org ttp ckp 'ko xpe arr bnyk duit xde anak'....aku amin jer bl tang bnyk duit tuh...dh dkt 10thn sorg pun blm ada...aku pun dh maleh nk berubat...nk kumpul duit plak nk jadi kaya...hahahaa

Anonymous said...

orang tanya tu tanda amik berat kut...huhu kalo ada org tanya 'bila nak kawen?',especially kalo makcik2 yg tua gayut tu,tanya je balik kt dia,'bila nak mati?'hahahahakahkahkahuhukuhuk

*wa gelak ngan lawak sndiri

biarla lucifer nak pakai nama tu...org nak tegur sekali je,itupun dgn niat n doa smoga member berubah,kalo tegur setakat nak tunjuk pndai n maki hamun xyah tegur...ape da maki org guna nama x elok tp awak pn duk maki org guna perkataan kesat...kesian...

-paklang- said...

Kepada seseorang yang menggunakan nama lucifer.
Gunalah nama yang baik, kerana setiap nama itu doa. InsyaAllah.

Eton, pada saya, tak perlu menasihati orang dengan terlalu kasar.

Deleted Blog Sorry said...

Rezeki di tangan tuhan... Masih boleh hidup bahagia walaupun hanya berdua :)

SembangKongkang said...

BARU FOLLOW BLOG USTZ HAMKA....TERIMA KASIH KERNA BYK MENYEDARKAN KAMI DAN MENJOLOK KESALAHAN KAMI YG KAMI LAKUKAN...MAKASIH

Ahmad said...

Soalan untuk Lucifer. Bila nak tukar nama?

Anonymous said...

kepada sayang-sayang yang katakan pada aku tukarkan nama.


lucifer berasal daripada perkataan bintang pagi-bahasa latin(please kaji, tak payah nak bergantung sangat dengan kamus, kalau bergantung dengan 1 source tu lah jadinya sehingga dengan menggunakan link palsu dan nama tanpa link) dan digunakan dalam king james version bible, perkataan lucifer digunakan menggantikan perkataan son of morning dalam versi tersebut. dan disalah gunakan berleret sehingga lah terjebaknya dalam freemason,setan blabla, dan ya, manusia suka nak melabel manusia dengan perkataan bodoh dan seangkatan dengannya dalam ia nak berdebat dengan manusia lainnya.

please, do rant out loud, eton sayang.

Verdict said...

i love hamka and i love lucif gak.



aku tak amalkan diskrimanasi. tapi aku amalkan poligami.



okbai.

sameon said...

baca entry hamka ni seronok.sebab tepat padat dan berilmu.
tapi bila tengok komen orang2 kt sini..
alahai..tak malu dengan encik hamka ke,bergaduh kat rumah orang sebab nama lucifer tu ?

eton sayang,
nak tegur orang pun apa salahnya dengan cara yang baik.tak ada orang suka kena keji maki.
dah si lucifer tu ada alasan sendiri kenapa dia nak guna nama tu.
plis jadi diplomatik sket eh eton.
malu sameon nih.

Raihana Izzati said...

lulz. hai sameon~

eh2.aku klik link lucifer ada, kau xde. mna? mna? mna?

Berani kerana benar ye x?

go on and made my day.lulz

Raihana Izzati said...

oh.comment aku xde link td kat eton.

DAMN.

Lupa sebut nma kau yg sedap tu.

Bkn utk sameon.

I like ur comment sameon.lulz

platipus said...

eton ni, kelakar la..
lain kali nak serbu dinding jangan lupa pakai helmet..

tengok dah memalukan diri sendiri.
lucifer tu mksud dia bintang pagi...


kalau kita asyik fikir negatif, mmg akan selalu nmpk yg buruk pd orang..
jadi THINK POSITIVE ok..

raihanmaskuriy said...

saya pun suka hamka. saya suka lucifer jugak. saya tatau nak suka eton atau tak. dan saya pon tatau bila saya akan berkahwin. apatah lagi bila untuk saya dapat anak. siapa tanya saya sembelih.

Mr. AL said...

cik eton syg pndai sangat mengajar org pakai nama elok2, bagi gua maksud bagi "ETON" tu kejap. elok tak maksud dia?

typical, apa2 je mesti nak menyimpang ke politik. menyimpang jauh pulak tu..

in b4, gua benci bila orang tnya, "bila nak kawen?"

hamka said...

apa salahnya tanya bila nak kahwin?

jika jawapan belum ada calon, maka, ehem ehem,..

(kedengaran bunyi pinggang terbang, jatuh pecah, juga ada bunyi pasu pecah, abaikan, anggap jiran sebelah rumah sedang layan DVD)

ok, selamat malam eton, dan lucifer. belum tidur jangan lupa basuh kaki, basuh kepala, basuh tangan, basuh muka, dah ada air wudhu, eloklah solat taubat.

: )

hamka said...

kepada kays, serinity dan lain lain.

eer, bila nak kahwin?

woha!

Unknown said...

bagi aku soalan "bila nak kahwin" tu kalau diajukan oleh macik2 kat kenduri tu senang ja aku jawab

"macik ni tanya2 saya tapi tak penahpun nak kahwinkan anak macik sama saya!!"

syg hamka,syg lucifer,syg eton,tapi jgn lupa,syg Allah syg nabi

intan.maisarah said...

salam.
saya sayang semua

:)

kahwin?

hamba Allah said...

tolong aku..aku asyik dikacau nombor ni : 019-784 1646 ..ntah sape2 ntah..bile aku call/sms balik, die senyap je! boleh buat report polis ke?

persona said...

This is my view:

Sebenarnya orang yang tanya pasal bila nak dapat anak tu, kadang2 sekadar berbasa basi. It hurt, tapi dari menghadap berdiam, eloklah ditanyakan perkara berkenaan yang peratusan nya 100%. kang tetiba tanya bila nak berbini lagi, ssh juga. Yang menanya tu,dia kenal org tu, sbb tu dia bertanya. kalau tetiba tanya org yang xdikenali, dah jadi cerita lain.

Melainkan, yang bertanya tu dlm keadaan memperli..oh sgguh sakit hati.

Sekadar berkongsi,
-------------

DIL said...

orang tanye, 'bile awak nih nak kawin?'

jawapan aku,
'kalau perempuan boleh masuk meminang (orang melayu nih ikut adat sangat),saye dah lame kawin'

pakwe said...

intan.maisarah, nama sedap. orang pun cun. jangan la buat tanda soal kat kawen tu... cakap je nak kawen, ramai nak masuk. hehe... =p

pakwe said...

opss.. masuk minang. ok.

± said...

salam hamka,
soalan typical yg bangang itu selalu keluar dari mulut2 manusia yg takde empathy. atau mungkin jugak innocent tak tentu hala..huhu

kepada eton, sebelum tembak, tengok dulu kanan, kiri, atas, bawah. nak kenal sape lucifer, baca SINI dan jgn lupa explore 666. umat islam tipikal selalu tak faham istilah 'read between the lines' dan menjatuh hukum sesuka hati. sama apt menonton The Arrivals dan teros telan. sgt lemah pemikiran sebegini

Frodo Baggins said...

hye eton sayammmm...
lagu yu kak eton sameon dulu2 menaruh harapan mmg best dengar dowh woohaaaa!!

ala yu kedekut taww tak nak share yu punya link, boleh buat weoll geli2 kat sana .. balaja agama orang bilang sama yu. wow kak eton dengki lettew

bro hamka, yg slu tanya soalan begini sbnrnya kurang sensitif. bukan mcm kak eton kite tuh, study banyak sangat sampai taamauuu weoll yg kurang cerdik ni study sama.

woohooo tiba2 kak eton stry tambi chik and umno pulak. OH ADUHAI. ai tau ler yu dah tengok 22 minit video duduk tahiyat awal atas katil tuh, tp xder kaitan yu mau bising heret stry BANGANG politik paspispusamenopkrdapig masuk dalam ni ..

weoll cembuwu yu bijak sangat kak eton ..

ok abaikan watak eton picisan ni, paling penting weoll lev yu bro hamka!! salam jimba2 di masjid yok! hura2 sama geng2 ajk mesejid batang berjuntai. yoooohaaaa!!!


>>___<<

H M said...

Jawapan standard saya utk semua soalan2 yg agak mengarut,

"Esok".

Bila nak kawin? esok.
Bila nak dapat anak? esok.

Dan buat muka serius habis.

Esok lusa dia tanya lagi, jawab "esok" juga. InsyaAllah diorang akan stop bertanya sebab dah tau jawapan.

Ini kisah benar ye, :>

dzoelhakim said...
This comment has been removed by the author.
Frodo Baggins said...

dzuelhakim

hahahahhahahaha aku paham!
kah1000x

dzoelhakim said...

sorry, aku terdelete comment. huahaha3...

commentnya sebelum ni :

erm... dulu sakit gak telinga asyik kena perli bila nak kawen. arwah Abah siap cakap pada umur aku dia dah pernah kawen 3 kali. sedara mara lagilah. sampai aku malas nak balik Muar kalau hari raya. ni dah kawen plak satu lagi komen yg sampai malu aku nak dengar...

'uik... gelojohnya ko sampai terus bunting pelamin?...'

salah aku gak ke tu? kan dah rezeki...

Allah telah merancang utk kita. hayatilah kehidupan yg Allah kurniakan setaqwa dan setawakalnya...

Frodo Baggins said...

aku baca sekali lagi pun
tetap aku masih gelak jugerk

ulang ... hahahahaahahaha 1000x

dzoelhakim said...

huahaha3...

baduk said...

saya tengah buat tesis tajuk mandul sebagai alasan penceraian..sgt susah nak temubual pasangan mandul..sgt rumit nak tnay soalan tanpa menyakitkan hati..

hamka said...

kalau buat kajian pada mereka yang anak ramai, mungkin jugak sensitif bila tanya:

"abang tak penat ke?"

"abang tak bagi bini rehat ke?"

"abang tak tunggu 40 hari ke?"

dan jugak soalan azharjaafar:

'bila hendak berenti beranak?' atau 'kenapa tidak pakai sarung', atau 'siapa yang ganas' dan lain lain..

....

Anonymous said...

Assalamualaikum saudara Hamka.

Blog saudara ini sangat bermakna untuk mengetuk minda umat akhir zaman yang sedang lena di buai Dajjal sekarang. Saya menyokong 110% usaha saudara.

Tapi saya ingatkan saudara, bahawa banyak blog2 seperti ini telah di 'removed'kan oleh pihak2 yang tergugat.

Sayang sangat2 kalau blog saudara di remove kan. Harap saudara ada buat 'backup, in case' terjadi pada blog saudara.

Saya pun belum habis baca blog saudara. Izinkan saya copy untuk jadikan references saya.

Buat pembaca semua:

- Ada sesiapa tahu blog gantian Umat Terakhir? Saya tidak dapat mencari adminnya. Jika ada sesiapa tahu, minta tolong tinggalkan contact nya.

Assalamualaikum.

Skymatrix said...

Alhamdulilah, kawin oktober 2007 dapat anak ogos 2008. Sekarang anak dah umur 2 tahun lebih. Tapi masih ada lagi soalan "Bila nak tambah anak?"..."Kamu pakai PPE ke?"

P/S : "PPE" adalah "Personal Protective Equipment". Soalan ni biasa ditanya oleh kawan2 yang sama berkecimpung dalam bidang Health, Safety & Environment.

Apa pun semua adalah kurniaan Allah...dapat cepat atau lambat semua tu urusanNYA.

Congrats to Bro Hamka, short entry tapi padat menyengat!!!

Teringin nak jadi No.1 tapi hanya dapat jadi yang ke 100 said...

Salam

100!!

yes!

Woha!

malaikat maut said...

i love you too
and i love to menjemput u sambil naik kereta u.

Wahu!

GuaHulubalang said...

jika sudah berusaha masih tak dapat.... apa kata guna kilang yang lain pula...hehe

Mama Rocks said...

abang aku kahwin 6 tahun tak dapat anak, macam-macam ikhtiar dibuat, sekali dapat 3 berderet, semua boys...alhamdulillah dah besar

i loike u said...

org tanye,'ade bf?'....
aku jawab : tak pernah ade,takde buat masa skrg dan tak t'ingin pun nk ade....ade rezeki,kahwin je teruih....
-->jawapan aku buat org yg asyik2 tanye pasal berpasangan....

unsoul said...

M E N G A N T U K


TIDO zzzz

semuga yg belum ada anak tu sabarlah

yang dah ada tu jagalah didiklah dgn baik

RABUN said...

Doa....insyaAllah dua dua rezeki boleh dapat

Mutiara Bernilai said...

*senyum*

komen2 kat sini, buat sy gelak sendiri,

err,,eton,maksud nama eton ape ye?

----

bro hamka,ini masalah ranting kan? akhlak pincang sbb yg d dalam pun pincang..sy kategorikan org2 yg bertanya tanpa memikirkan sudut empati ni sbgai salah 1 masalah dlm akhlak.. oh. salah seorangnnya adalah saya, saya selalu tanye kawan2,'bile nak nikah?'

ahaha.

tp lpas tu sy pulak kne tanye dgn derang..

Anis Azalea said...

betul. iman itu salah satunya percaya kepada qdak dan qadar. begitu juga soalan bila nak kawin..itupun qadak dan qadar juga. adakah org yg bertanya tu tak memahami rukun iman atau sengaja nak menyakitkan hati?

Menusuk Hati said...
This comment has been removed by the author.
hamka said...

jika blog aku kena delete seperti yang di dakwa, korang boleh cari aku dekat facebook. jika takde dekat facebook, carilah keretamayat dekar masjid.

: )

Anonymous said...

dakwah dlm blog,facebook tak perlu pun.. tutup terus takpe...kita dakwah pintu ke pintu

eton said...

Alhamdulillah,

Yg penting msj sampai, jgn pkai name pelik2 yg merosakkan amal soleh. Ini yg ditakuti. X da excuse x boleh tukar nama dlm mana2 blog atau dlm negara ini. Jgn jadikan alasan untuk x tukar nama / id..kita ada pilihan pilih nama...

Bagi saya bercanggah pendapat itu biasa ..boleh bicang..x pa.

Sbb saya terkasar bahasa, saya minta maaf. Mungkin saya emosi sikit sbb mengingatkan ayat dlm surah yasin 60-63. bagi saya mmg lucifer itu maksudnya hampir 80% berkaitan syaitan yg enggan sujud pada adam...taip lucifer pada google search...lihat peratusannya.
maksudnya x pkai.

eton = singkatan zaiton (utk org melayu lah ni). sbb tu ada org sebut kak eton.. terima kasih

Bab blog...maaf...saya baru dlm process cuba-cuba nak buat...saya ada buat quran siap dengan bacaanya sekali dlm bentuk flash.

anda dijemput tengok2kan beri komen ...sebelm saya publish.

http://www.jomngaji.t15.org

pada yg saya terkasar bahasa saya minta maaf sekali lagi...maklumlah...saya hanya manusia.

Lady Mira said...
This comment has been removed by the author.
Lady Mira said...

terima kasih kerana sudi memahami kami... yg pasti kami adalah insan2 yang terpilih oleh Allah untuk ujian ini... kerana hanya kami yg mampu utk dugaan tersebut.

Waiting for miracles to happen @
http://rebellingmind.blogspot.com

Anonymous said...

Kepada anon 11:23 AM, April 24, 2011

Maksud saya ialah bukan suruh berhenti berdakwah atau sama waktu dengannya. Kamu salah faham ni maksud saya. Bahaya benar ni message tak berbunyi.

Apa maksud saya ialah info2 blog ni sangat bermakna/tidak ternilai bagi saya. Amat rugi jika tidak sempat copy semua. Lagi sedih tidak ada salinan. Itu sahaja.

couverv said...

walah walah ha ha, rezeki anak .

couverv said...

kita di iceland

Anonymous said...

aku tau ni bukan blog dakwah..


tp aku syok baca kat dalam ni.. seolah2 bg satu kekuatan.. walaupun akhirnya aku tetap tewas..

Anonymous said...

Tqvm Encik Hamka.
Sangat setuju topic ni dibawa naik.

Harap kita semua panjang2 kan mesej ni pd kawan2, sedare mare n esp makcik pakcik yg oldsekul tuh.

Persepsi yang salah selalu menyusahkan org lain....
Berat mata memandang maka berat lagi lah bahu yg memikul tuh. Yg Bunting pelamin or dah dapat anak, syukur lah tp dlm masa yg sama tak payah "berlagak" ngan zuriat korang tuh, xde makner nyer korang "power", tuh upaya dari Nya jua.

Doa dan bantu mereka yang masih berusaha, tp jgn pi mintak jampi serapah lak!!!!

adam said...

Nice entry...simple tapi padat.

btw untuk cik eton yang memaki Lucifer tu. harap mintak jagalah bahasa anda. Sampai menuduh Lucifer incest dengan mak dia. terlalu biadap boleh saya cakap dan percayalah kalau sayalah sendiri sebagai Lucifer dan awak bercakap macam tu depan saya,kemungkinannya kaki tangan saya naik ke muka awak cik eton.

kepada yang xtahu incest tu apa,
it means sexual intercourse.
harap maklum.

Anonymous said...

" jalan dah jalan dah " , doa dah doa dah.. berubat kemain cerok alam.. namun nk tggu prengnancy test ade 2 line pun susah!!

ade aku calit satu line tuh dgn marker merah baru tau!!

kpd yang di luar sana senasib dgn saya, same2 lah kita sekali lagi panjatkan kesyukuran kepada Allah kerana masih berpeluang hidup dimuka bumi Allah SWT.

kawan2 tolong doakan kami yer.. moga rezeki anak menjengah kali ini..

-dNa-

Anonymous said...

" jalan dah jalan dah " , doa dah doa dah.. berubat kemain cerok alam.. namun nk tggu prengnancy test ade 2 line pun susah!!

ade aku calit satu line tuh dgn marker merah baru tau!!

kpd yang di luar sana senasib dgn saya, same2 lah kita sekali lagi panjatkan kesyukuran kepada Allah kerana masih berpeluang hidup dimuka bumi Allah SWT.

kawan2 tolong doakan kami yer.. moga rezeki anak menjengah kali ini..

-dNa-

Pemikir Sunnah said...

Salam. Kepada sesiapa yang ingin mendapat anak, maka perbetulkan niat.
Niat yang terbaik ialah agar anak yang di Kurniakan oleh Allah, akan didik dengan baik dan berharap akan menjadi pembantu2 agama Allah.
Kemudian di hujung doa, sebutlah InsyaAllah!

Semoga Allah terima doa dan niat kita.
Barang siapa yang Allah terima niatnya, maka ia akan mendapat pahala mendidik anak dan pahala anak2 yang soleh yang berjuang untuk agama. Sekalipun anak itu belum lagi dilahirkan. Sekalipun ia masih belum berkawin (ini adalah kelebihan niat yang ikhlas dari hati orang2 yang beriman)

Anonymous said...

tu je? pelik. jarang bro ni buat drama sebabak je eh ayat 1 para je. selalu pjg brjela, 1 entry baca blh 2-3 kali masuk bilik bos bru habis. keke.. btw nice entry bro. keep up writing!

-cik annoy-ing-

hamka said...

ada orang ada anak, ada orang takde anak, hikmahnya(mungkin dari pandangan aku yang hina) nasib anak yatim akan terbela apabila mereka yang takde anak ambil anak angkat, dan berdasarkan pengalaman, selepas ambil anak angkat, ibu angkat akan mengandung..., walluh'lam.

shazwani.mansor said...

Alhamdulillah...sentiasalah bersyukur, kalau tiada rezeki anak, pasti ada rezeki dari cabang yang lain, yang kita tidak tahu...pokoknya, DOA...nk share skt cite, plz visit http://shazwanimansor.blogspot.com

hamka said...

aku panjangkan isu ni dalam buku terbaru aku, boleh beli jika sudi.

: )

shazwani.mansor said...

hemmm...pe nama buku nyer saudara Hamka Kereta Mayat??


:-))

hamka said...

akan di beritahu kemudian, sebab cetak mungkin bulan depan, insyAllah,

: )

Amin007.Ledang said...

pendek betul artikel ini.
aku pun nak buat juga laa

Anonymous said...

setuju dgn en Hamka.. rezeki ajal maut jodoh Allah yg tentukan...
kekadang tu ada yg bertanya seolah-2 nak sakit kan hati kengkawan.. "aii.. dah lama kawen xde anak ".. kesian kat kwn tu....

radzi_uitmjohor said...

Hahaha. . . .ini sumpah lawak. .