May 25, 2010

Pernah dengar Fatwa Magic?

(satu hari dilaman email keretamayat..., Untuk pelajar di luar nagera yang bakal memimpin Malaysia kononnya...)

Copy paste email:-

Assalamualaikum saudara,

Saya pelajar sedang menuntut di luar negara. Komuniti melayu/islam di tempat saya ni boleh tahan ramainya (lebih kurang 100 orang).

Bila pelajar baru sampai di sini, selalunya senior akan sampaikan fatwa yang diorang pernah dengar dari orang lain (disertakan dengan website tertentu) pasal makanan halal.

Kami kat U.S. ni susah nak cari makanan halal. Fatwa ini cakap, kalau kat negara ahli Kitab macam U.S ni, boleh makan semua ayam-ayam kat kedai mat saleh, kat Mc Donald, kat KFC semua tu boleh makan (orang panggil ayam katoq)

Kat sini, kami melayu islam ni terbahagi pada 2. Ada yang telan ayam katoq, ada yang tak makan, kecuali ayam yang memang sah halal.

Masjid kat sini ada saja jual ayam halal (ayam Zabiha). Tapi, kalau berjalan susah sikit la nak cari kedai halal. Pun begitu, ada saja kalau cari betul-betul.

Yang makan ayam katoq ni kebanyakkannya lelaki. Ramai budak perempuan yang tak makan.
Macam tu la ceritanya.


Harap saudara dapat kemukakan pendapat saudara mengenai isu ini. Terima kasih

Yang benar,
The Pennsylvania State University.

******
Reply email

Walaikumusallam dik.

Islam melarang magic, sebab magic itu haram..

jika kat negara luar ada fatwa magic, macam boleh makan ayam ahli kitab di akhir zaman, itu magic!

Fatwa takde yang magic, fatwa ikut dalil dan Nas, jika ayam haram, tapi bila baca bismillah jadi halal, itu magic, dan magic haram hukumnya..

Sama jugak, jika duduk Negara kapir yang ugama rasmi mereka kristian, kitapun anggap semua penyembelih dinegara itu adalah ahli kitab, lalu keluar fatwa boleh makan ayam kat Negara tu sebab Negara tu Negara ahli kitab, maka itupun ada unsur magic, dan magic haram hukumnya...

Sedangkan duduk Negara islam Malaysia ni pun ada kedai yang tak boleh dimakan ayamnya sebab cara sembelih tak betul, inikan pulak duduk di Negara ‘ahli kitab akhir zaman’ yang bab basuh kencingpun tak rujuk kitab. Tak ke Magic?

Oleh sebab itu, Rujuk balik bab darurat, kebulur dan tiada pilihan, baru boleh makan babi, bila ada pilihan, itulah ujian, itulah islam..

Dan islam menolak magic, because MAGIC IS HARAM.

Dan dalam hidup ini, elakkan diri daripada ustaz yang keluarkan fatwa magic, seperti boleh kahwin kontrak satu malam, solat pakai niat sahaja dah cukup, baca bismillah makanan haram jadi halal, duduk Malaysia tak payah solat sebab Malaysia tak macam madinah lagi, bayar duit boleh tebus dosa, undi parti XYZ masuk shurga, tak tahu sifat 20 mengucap tak sah, undi parti ABC masuk neraka, dan macam macam lagilah fatwa yang magic! Hampeh semuanya!

Ingat! islam menolak magic, because MAGIC IS HARAM.

Takutlah Allah, dan Jagalah dirimu dan keluargamu dari azab api neraka!

(Tak matipun jika hari-hari makan 'fish-filet'..., sedap apa?)

Ps: Ada jugak benda magic yang tak haram, seperti isteri tiba tiba benarkan poligami, Nampak macam ‘magic’, tapi lebih kepada “Ripley's Believe It or Not!” dan repley’s bukan magic, unbelive it? Jawab sendiri!

Woha!

107 comments:

Vanjenazah said...

Salam

Hamka

Aku 1 st Komen
yahooo ya beda bedu

Vanjenazah said...

ok

ni aku nak tanya ko hamka konfius aku

berkenaan dengan pertandingan mengaji al quran

boleh ke tak ek

pendapat ko la

lagi satu mengaji dengan cara bertaranum...gane ek...ko ada tanya ustaz tak kalau ada share la kat aku

Vanjenazah said...

orang perempuan akan takut bila suami dia dah dekat-dekat 40 tahun
hehehe pasal takut suami poligami hehe

fuh memang magic la kalau isteri-isteri pergi meminang untuk bakal madu huhuhu

ada lagi ke tak isteri-isteri macam tuh...

aku bolot terus 3 komen pertama hehehe

takde kejayaan

kejayaan hanya dalam agama
taat perintah Allah mengikut cara Nabi S.A.W

Dr. Bentara said...

magik - AMY

Nerzhul said...

kat US takde pasar jual ikan ke? beras?

Affan Ruslan said...

Salam.
Member aku pun ada cite2 pasal ni sket. Die pun bljr US.

Tapi tu lah, rasanya ada hadis berkaitan ahli kitab ni, dah ada perbezaan pendapat sama ada wujud lagi ke x antara ulamak.

Sebenarnya banyak je kedai ayam halal kt us tu, kt kanada pun ada!

cuma kadang2 tu malas nk cari. kalau xde ayam, sekali-sekala makan lah ikan!

*kalau was2 elakkan lah. gunakan tanpa was2 (mcm iklan ubat gigi safi).

Anonymous said...

no.6

Amal Sharifiza said...

Correct me if I'm wrong but bukan ke ahli kitab adelah orang2 yang mmg betul2 berpegang terhadap kitab2 yang sebelum2 ni kan? Bole ke orang akhir zaman ni dikire pengikut kitab jugak sedangkan dorg tak amalkan ape ajaran yang diturunkan in their kitab?

My friends yang stay/live in UK/US berkurun lamenye sume survive makan yang halal (insyaAllah). Senang je nak carik, usaha tangge kejayaan pls.

When there's a will, there's a way. Cume malas ke tak je. Jauhkanlah dari yang haram, tak makbul doa (Nasihat kepade diri sendiri juge).

tuan director said...

ahaha
betul tu
magic is haram
magic is ilmu iblis

Ibn HAJARS said...
This comment has been removed by the author.
Ibn HAJARS said...

mungkin skang ni ada fatwa magic kot: ikan pun kena sembelih..tapi ahli kitab tak sembelih ikan..sebab tu dia orang tak makan ikan...

Anonymous said...

tapi lagi pelik dan magik bila ada sesetengah ajaran tu mengatakan mereka yang berpegang kepada al-Quran dan Sunnah hanyalah dianggap sebagai ahli kitab saje sebab tak buat madinah macam nabi...

Nadhirah Ahmad said...

ad je mknan halal. cume nk btul2 cri atau xbtul2 cari. zaman org makan ayam ahli kitab ni lapuk dah. nk ikutkan, skrg, xde dh yg btul2 ahli kitab. skrg moden dh. bnyk pilihan lain lg. udnag. ketam, ikan.

Anonymous said...

Ahli kitab akhir zaman
vs
islam akhir zaman

draw!

aswad said...

Hamka, hentikanlah menyindir ahli Pas ceramah. jika tak suka penceramah itu, keluarkan point dimana kesilapannya. atau dimana engkau tak suka cara penyampaiannya. itu lebih afdhal. Tapi jangan menghina dasar PAS. dengan dok kata "aku tak mahu pergi dah masjid pembangkang". itu tidak profesional.

Politik sebahagian Islam. dasar yang dibawa sesebuah parti akan disoal di akhirat. jika kau kata kau tidak menyokong mana2 parti. ok fine.tetapi PAS berusaha menegak hukum allah, tapi kau dok sindir pilih parti itu masuk syurga adalah fatwa magic, itu jelas kau silap!.

PAS parti yang tidak pernah bersubahat dengan apa2 yang melibatkan murka Allah. Jika kau kata ada, buktikan di blog!

Dan sudah tentu rakyat m`sia akan disoal kelak tentang siapakah pemimpin yang kita pilih! Kalau ini pun kau tak setuju.Berhujahlah dalam blog!

kau ingat kau tak undi/duduk dimana2 parti, tetapi hanya pulun dakwah dalam blog sambil cakap kotor+agama dan pergi solat di masjid sudah memadai?

kalau kau rakyat britain muslim bolehla buat begitu. Mcm sami yusuf berdakwah melalui lagu. sebab dia tak gaduh pening kepala fikir pasal pemimpin atau parti negara dia yang memang diperintah oleh kuffar!

ini kita Malaysia. berbeza! kalau tak arif rujuk dulu sebelum menulis. jangan asyik bercakap ikut idea logik semata2.

beginilah selalu aku jumpa perangai orang tabligh. tapi aku harap ko bukan tabligh. kalau tabligh pun aku peduli apa!

Anonymous said...

Mr,
Pejuang PAS tu pejuang ISLAM atau
Pejuang ISLAM tu pejuang PAS..??

fikirkanlah...

etoi sy said...

MR..
assalamu'alaikum...
relek la bro...setakat yang aku baca entry hamka nie xda pula dia hina dasar PAS ko tuh..

n semua org kat mesia nie tahu, yang PAS adlh parti islam, n menegakkan hukum islam, tapi cakap+ceramah berdasarkan hukum yang salah dan karut seperti undi parti korang masuk syurga, keluar umno mulia, x sebagainyalah dan yang terbaru berpolitik dalam masjid adalah kuno..cheh! itu ke yang ko cakap PAS menegakkan hukum islam tu sendiri? orang bodo pon gelak je ngn hukum yg dikeluarkan oleh ahli PAS tu...bak kata pepatah,sapa mkn cili, dia terasa pedas...ko kena terima lah, sebab ahli yg ko sokong dh wat salah..terlajak perahu leh kayuh balek, bro..terlajak kata, xleh nak kata apa..
tp aku tak nafikan, mebi ada lah kot yang diperjuangkan PAS, aku taknak ulas..

and satu lg, pasal ape lak ko nak salahkan tabligh??ko kenal ke tabligh 2 mcm mn? dasar perjuangan dieorg tu ape?ko tahu? kenal lawan dlu bro, baru kutuk...

~maaf, komen tiada kena mengena dgn entry..~

nz said...

magix david copperfield~

magix is haram.
;p

taufanganas01 said...

Wah betul marah org tu.... ni psal nak marah x tentu psal.... yang penting bila ditegur kita kita kene menginsafi diri sendiri..... adakah betul yang Hamka katakan... krn bg aku soal syurga, neraka, pahala, dosa, hidup dan matinya anak Adam adalah hak dan rahsia Allah SWT...

TaufanGanas01 said...

Salam semua,

Tang soalan pertandingan Mengaji Al-Quran tu buat aku teingat kat Almarhum Sultan Iskandar masa dia tegur pertandingan membaca Al-Quran peringkat kebangsaan kat Johor.

Dia kata membaca Al-Quran nie bukan untuk dipertandingkan so dia suggest tukar kepada PERUJIAN MEMBACA AL-QURAN. dan2 tu juga majlis tu ditukar kepada PERUJIAN MEMBACA AL-QURAN PERINGKAT KEBANGSAAN. Wassalam.

SD said...

silap mata x haram kan...haaaaa...kwn aku main silap mata card, hebat woooo......aku nak blaja silap mata......silap mata yg x guna setan x haram....(silap mata(bm) sama maksud ngan magic(bi) kan)......

hainur hapis said...

Info yang berguna utk student2 luar negara.

aku pernah dgr, akhir zaman ni, org yg betul2 bertaqwa je akan terhindar dari rezeki yg haram / syubhat


so jgn mudah2kan hukum

mujahadah dlm agama itu lebih di besar ganjaran nya di sisi Allah


mdh2an Allah bantu kita semua Insya Allah


Assalamualaikum

hainur hapis said...

Bantu agama Allah,

Allah bantu kita Insya Allah

Assalamualaikum

~fam~ said...

aku pernah terbaca pasal ahli kitab ni...tp x ingt la...ahli kitab yang dimaksudkan dalam alquran adalah orang kafir juga...orang kristian dah gubah isi kitab injil kalau tak silap 30 tahun selepas kewafatan nabi isa...kita hidup la ni dah beratus ratus tahun selepas kewafatan nabi isa.

sory kalau maklumat yang aku habaq ni tak lengkap dan salah...aku tak berapa nak ingt la pasal yg aku bca tu...huhu


**xpyah la kita nak peduli pasal pasti politik...yang wajib kita undi adlh pemimpin islam yang mengamalkan islam sepenuhnya dalam hidupnya dan bukan sepruh walau dr parti mana pun dia wakili. tang penting ISLAM!
jngan la sebab kita tak suka pas, bile time pilihanraya kita p undi umno dimana calonnya adlh BUKAN ISLAM. huhu

Jäger said...

kalu ayam kroger, martin, food lion, etc etc tu bukan ahli kitab yg semelih der, mesin jer yg pancung pala dia. same goes to mcDonald, KFC, general tso chicken kedai cina yg tak ade sign halal.
ahli kitab bole cari ker. bible pun dah altered. ishhh, apa la fatwa budak penn state ni.
gi farm beli ayam, semelih la. ishhh.

sindiketFOTOGRAFi said...

kelakar lah.tapi bagus.baik aa ini blog.hehe.

kaizen shinobi said...

haa... setuju dengan tuh.... har har har

magic.. ingat ape tadi... tapi siyes... sekrang dah banyak bende'fatwa' magic yang wujud... ape nak jadi....

orang2 yang terkeliru memang terus terikut...

sebelum ikut something tanye dulu ngan orang2 ariff... bukan taqlid buta je...

Anonymous said...

Salam

tk silap aku ade je buku2 psl fiqh luar negara

kalo tk yakin, mkn je fish filet. kalo kt mekdi, tu je yg halal kn? pegila mekdi..haha


Mr.

aku tanak komen ape2 psl ape yg ko ckp. aku rs hamka ade jwpn..

cuma aku nk tanya pdpt hamka dll

ape hukumnya mengagungkn pemimpin/ulama smpai letak stiker kt keta bagai...cmne tuh?

trus trang ckp, aku musykil dgn org2 yg letak gmba nik aziz stiker bulat pd kete tu..

tu lum kira gmbar wali songo dn almarhum sultan tu..

aku jahil. musykil

sekian

Anonymous said...

ada je ayam yg halal...cari je la..yg g bantai ayam yg meragukan tu wat ape...

to MR...
bila ko suruh hamka berhujah je kat situ anda da tersilap...bila orang tegur trus tgk kelemahan diri sendiri..byk btol dr salahnye kata hamka tu..*bukan bodek*
ko pikir la sendiri.

Nur Areefah said...

makan ikan mati

aquatiq said...

mana ada dh ahli kitab zaman ni...

heish...!!!!

Muhammad said...

Ha3... aku minat blog ni. Cumanya di sini, ada dalil baca bismillah dan terus makan.
Hadith Muslim(tak silap, tapi sure 100% sahih)
mafhumnya camni, sahabat bertanya kpada Rasulullah mcmmna kalau mreka pg rumah non-muslim yg mnghidangkan daging, tapi mreka tak tahu samada daging tu disembelih dengan mnyebut nama Allah atau tidak. Maka kata Rasulullah, bacalah Bismillah dan makanlah.

dan riwayat lain yang sahih jgak, menceritakan Rasulullah pergi rumah seorang yahudi yang mneyediakan hidangan kambing bakar. Rasulullah terus makan tanpa bertanya apa-apa pada tuan rumah tersebut.
Wallahu'alam. Nanti aku cek balik riwayat mana.

ibnurramli said...

tak tau nak komen ape
kpd MR and geng: sokong laa pas seadanya.betulkan niat selalu. orang kritik ko,pahala tuu... tak gitu hamka. jom ikhlaskan diri dalam amalkan agama.
pasal makanan halal:ada orang fatwa(fatwa yg betul) dan taqwa.carilah yang halal.blum kebulur lagi kan???
haa3

lobai cool+hensem said...

salam

hisyhh..hamka ni nak beripley's belive it or not bagai.declare la cepat cepat.

ramai yang sanggup bersaudara ngan bini kau ni!

ps.kak mrs hamka,kena cepat cari nih.sebelum dia bawak balik sedara dari india!

Anonymous said...

hish ni dah nak poligami la ni. hish hish dan hish lagi!

:p

Anonymous said...

Assalam.
Hadrat Abu Hurairah rahu. meriwayatkan sabdaan Baginda saw bahawa manusia tidak boleh sampai ke tahap Iman yang sempurna sehingga dia berbuat tiga (3) perkara ini:

1.Menjalinkan hubungan dengan sesiapa yang memutuskannya;
2.Memaafkan sesiapa yang menzaliminya;
3.Mengampunkan orang yang mencacinya dan berbuat baik terhadap sesiapa yang berkelakuan buruk terhadapnya. [Durre Manthur]

Khalid
p/s...adukan pada Allah dengan linangan airmata dan jangan kau lopa menyebut nama Mr. Bombastik..he..he..

Life is a joke bro...don't take it so hard.

Anonymous said...

Assalam.
Ubat Hati untuk Hamka yang ana sayangi seperti diri ana sendiri...
ms. 47 Fadhilat Sedekah (KBC)berkenaan keterangan bagi ayat [Aali imran:133-134]..." dan yang menelan (menahan) kemarahan sendiri dan memaafkan kesalahan orang. Dan Allah swt mengasihi orang yang berinsan."

Di dalam sebuah hadith yang lain telah dinyatakan bahawa sesiapa yang mempunyai kekuatan untuk membalas, namun begitu dia menelan kemarahannya, maka pada hari Kiamat Allah akan memanggil dia di hadapan kesemua makhluk dan akan menyuruh dia, "Pilihlah bidadari-bidadari yang kamu suka."

Pasai tu orang tabligh tak mare...he..he..Woha kuasa 2 juta!!!!!

Khalid.
Tabligh Tegar

Anonymous said...

Ralat: Akhir ayat..IHSAN bukan insan. Ampun Ya Rabb!!!!

Abu Tausi said...

salam..tapi kalau orang kristian,orang hindu,orang cina sembelih ayam dengan nama allah dan kerana allah maka jadi halal..
benar x pak hamka?

Ahha said...

@A-Sha Pinkiex;
cara ko bandingkan tuh cam kurang tepat la..kalo nk kate sebab diorg xamalkan ajaran kitab,cane lak ngan org kite sndri yg islam pn die xamalkn,tp leh je kahwin ngan die,bersetubuh lg..

hamka said...

Vanjenazah

Jika aku jadi pengadil pertadingan mengaji tu, aku bagi markah kosong semua, sebab suara aurat.

---------
Abang Ben

Amy magic sebab dari rocker menjadi botak, kau?

-----------
Nerzhul

Jual budu pun ada dik.

-----------
Affan Ruslan

Jaga makan, sebab doa makbul ada dalam makanan yang halal, kan?

------------
A-Sha Pinkiex

usaha tangge kejayaan, dari kecik dah dengar, pergi oversea, apply lah!

----------
Wan Perlis

Black magic is haram.

------------
Ibn HAJARS

Tak pernah makan ikan hambar..

-----------
Nadhirah Ahmad

Dalam laut banyak makanan halal, krusty crab di bikini button pun sedap.

------------
Mr

(((tapi aku harap ko bukan tabligh. kalau tabligh pun aku peduli apa!)))

Lalu kau pun membaca semua entry keretamayat...

La la la

---------
etoi sy

la la la

----------
^inas^

David copperfield takde magic, semua trick..

----------
taufanganas01

Almarhum Sultan Iskandar pun pernah tegur bab wilayah iskandar.., kan?

----------
SD

Silap mata dalam bahasa inglis adalah illusion tricks.., tak haram.

---------
hainur hapis

rujuk balik bab takwa dan fatwa

--------------
...antikapel...

Takbir!

----------
sindiketFOTOGRAFi

: )

-----------
kaizen shinobi

orang bodoh jer yang percaya pada ahli silap mata..

dan orang bodoh memang suka dengar fatwa magic, sebab kena dengan nafsu!

Hampeh!

-----------
aku jahil. Musykil

bagi aku, orang yang tampal gambar nik aziz kat kereta, kat rumah, adalah slow.., pak pander moden,..

(sama jugak orang yang tampal gambar pemimpin lain)

----------
Radzi

Bila kau bodek aku, aku rasa di sayangi, chewah

-----------
Nur Areefah

Makan mayat ikan,

----------
aquatiq

:)

--------------
Muhammad

Bila nak cakap bab fatwa, kena rujuk asbabun nuzul, punca hadith, waktu dan medan.

Contoh hadith larangan Nabi melarang menulis hadith, atau hadith Nabi melarang mencium isteri dibulan puasa, tapi ditempat lain Nabi suruh tulis pula dan tak larangkan mencium isteri juga dibulan puasa, maka ulamak buat kajian dan keluarlah fatwa yang berdasarkan dalil dan Nas.., sama jugak ahli kitab zaman Nabi tak sama dengan ahli kitab zaman sekarang, dan rumah orang kafir yang sahabat berjiran tak sama dengan rumah kafir yang korang berjiran.

Semalam aku baca hadith, Nabi pergi singgah rumah seorang sahabat, isterinya sembelih anak kambing tanpa izin suami, pun Nabi tak makan, moral, bila bab fatwa, kita tak boleh buat keputusan ikut nafsu, tapi ambilah dari guru yang musrid, dan aku bukan ahli fatwa..., Cuma sampaikan/kongsi ilmu dari Buznama..

Wallahu’lam.

----------
ibnurramli

ha!

---------
lobai cool+hensem

first time aku tengok filem tamil, setalah dirokemen oleh kawan india aku, iaitu filem ‘siwaji the boss’, ambik masa seminggu jugak nak habiskan, (tengok sekerat sekerat dengan bini) eh!, heroin dia.., (istigfar..)

-----------
J. Love

:p

---------
Khalid

Semoga Allah ampunkan dosa kita semua yang banyak dosa ini.., oh..

----------
Abu Tausi

Aku rasa blog aku dah meleret kepada bab fatwa, sedangkan aku elak benda ni sebab dah ada ahli fatwa, maka nasihat aku, rujuk pada majlis fatwa terlebih dahulu.., blog aku lebih kepada ‘nota diri sendiri’..

Harap maklum.

---------
Ahha

Jawab jangan tak jawab.

kundi said...

salam.

hamka.
aku nak tanya ni,sapa yang mengasaskan sistem mengundi dalam dunia ni.

maaf kalau soalan berbunyi agak jahil.
aku memang jahil.

ko tolong jawab dengan serius k,jangan wat lawak..hehehe

p/s-amboi.nak berbini baru ke??

hainur hapis said...

kalau boring kita layan lagu baru sharir AF8 , best hehe

http://www.youtube.com/watch?v=xKlyNagOe8U&feature=related

Ibn HAJARS said...

"...dasar yang dibawa sesebuah parti akan disoal di akhirat."

Betul ! Dasar sesebuah parti pasti akan ditanya di akhirat terutama kepada pemimpin parti dan orang yang membentuk parti tapi takde kena mengena pun dengan rakyat biasa. Kan?

"Dan sudah tentu rakyat m`sia akan disoal kelak tentang siapakah pemimpin yang kita pilih!"

Kalau betul benda tu di tanya di akhirat, pasti bukan antara perkara yang pertama di tanya...maknanya ada la benda yang lebih utama akan ditanya kepada rakyat biasa.

Kena ingat, dosa pemimpin bukan di tanggung rakyat tetapi dosa rakyat pasti akan ditanya kepada pemimpin.

"Setiap kamu adalah pemimpin dan setiap pemimpin akan ditanya atas pimpinannya." Tak pernah pulak dengar setiap yang dipimpin akan ditanya tentang pemimpinnya.

Ibu kita pun kita mesti taat walaupun dia adalah seorang pendosa atau kafir skalipun. Dosa ibu tidak menghalang kita dari mentaati ibu kita TETAPI kalau Ibu memerintah kita untuk berbuat kemunkaran, maka dibenarkan untuk menderhaka perintahnya SAHAJA tapi masih perlu untuk taat dalam hal yang lain.

Begitu juga dalam hal kepimpinan. Kemunkaran pemerintah bukan penghalang kepada ketaatan tetapi perintah kepada kemunkaran dibenarkan untuk derhaka hanya kepada perintah itu sahaja BUKAN terhadap pemerintah, paham?

Soal siapa naik nak jadi Imam bukanlah MASALAH, sebab apa2 pun pasti ada orang naik mengimami solat dan ko mahu tak mahu kena ikut. Kalo tak ko tak dapat pahala berjemaah. Tapi masalah utama hari ini: banyak lagi umat islam sendiri yang tak solat.

Agak2 yang mana Allah akan soal kita lebih utama di akhirat ? Soal pemimpin yang di pilih ? Atau soal umat islam hari ini yang belum pun cukup solat 5 waktu sehari (kawan ko, jiran ko, orang opis ko dan semua umat islam lain yang belum solat cukup 5 waktu)

Ibn HAJARS said...

Kalaulah di akhirat kelak seorang hamba Allah diberi peluang untuk bagi SATU komplain, agak2 mana antara komplain dibawah ini yang dia akan ajukan untuk kononnya menyelamat diri dia dari api neraka:

A) Ya Allah, Si Fulan ini setiap hari lalu depan rumah aku pergi Masjid tapi tak pernah ajak aku untuk bersolat sebab itu aku tak bersolat.

ATAU

B) Ya Allah, Si Fulan ini setiap hari lalu depan rumah aku pergi Masjid tapi tak pernah undi parti so called Islamic untuk memerintah sebab itu aku tak bersolat.

Jawapan nya ko fikirlah sendiri.

Dan apabila tuduhan telah dibuat, tak salah untuk menjawab pertuduhan bagi menyelamat diri dari azab Allah. Antaranya:

A) Ya Allah, aku sedang sibuk berdakwah ke seluruh dunia(tahun lepas di Brazil, 3 tahun lepas di Denmark) dan juga sibuk berdakwah menyediakan orang lain untuk pegi berdakwah sehingga Si Fulan tidak sempat solat sampai mati.

B) Ya Allah, aku sedang sibuk untuk berkempen dan mengundi parti so called Islamic supaya boleh memerintah dalam pada masa yang sama cuba maintain parti itu supaya terus memerintah sehingga Si Fulan tidak sempat solat sampai mati.

C) Ya Allah, aku sedang sibuk beribadat siang dan malam sehingga Si Fulan tidak sempat solat sampai mati.

D) Ya Allah, aku sedang sibuk mencari rezeki untuk keluarga siang dan malam sehingga Si Fulan tidak sempat solat sampai mati.

E) Ya Allah, aku sedang sibuk membuat perkara ini dan itu(perkara sia-sia atau perkara yang tidak terlalu penting) sehingga Si Fulan tidak sempat solat sampai mati.

F) Ya Allah, aku sedang sibuk _______________(Sila isi tempat kosong dengan jawapan yang ko konfiden boleh menyelamat diri ko dari tuntutan pendosa dan azab Allah di akhirat kelak)

Dan ini baru satu soalan daripada satu orang daripada 6,800,000,000(6.8 billion) manusia yang wujud pada waktu ini. Belum soalan kedua dan orang kedua dan seterusnya.

Dan ini baru bab solat. Belum bab puasa, zakat, haji dan lain2. Ingat bab agama adalah perkara akan ditanya dahulu baru lah perkara dunia seperti ko pinjam barang aku tanpa izin; ko pakai selipar aku tanpa izin; ko duduk atas kereta aku tanpa izin(sekecil2 perkara pun akan cuba untuk di tuntut/claim bagi menyelamat diri dari azab Allah.)

Sebab itu hidup kita kat dunia ni simple je, bagaimana untuk menjawab semua soalan Allah dan Manusia di akhirat. And you really need to make preparation before menjadi mayat. Semoga Allah selamat kita dari fitnah dunia dan akhirat. Amin.

Diriwayatkan daripada Ibnu Abbas r.a. katanya bahawasanya Nabi S.a.w. baginda bersabda: "Sesiapa yang tidak menyenangi ketua pemerintahannya hendaklah ia bersabar kerana sesungguhnya orang yang keluar dari mentaati pemerintahan nescaya dia mati sebagaimana mati di masa jahiliyah" (H.R. Bukhari & Muslim)

Muhammad said...

Hamka, maaf. Benar, Hadith perlu dilihat pada syarah, sebab wurud dan masa hadith dkeluarkan. Pendapat yang aku sampaikan tu bukan dari pendapat aku. Tapi bacaan aku dari syarah hadith tersebut. Maaf la tak dapat recall balik. Lama dah baca. Dan mengenai ahli kitab, hanya kebanyakan Ulama' dari mazhab syafi'e sahaja mengatakan ahli kitab zaman nabi dan sekarang tidak sama. Majoriti jumhur Ulama' menolak pendapat ini. Kerana Al-Quran jelas menyebut ciri-ciri ahli kitab yang jelas menyelewengkan kitab mereka. Maka jika kita katakan Ahli kitab dulu dan sekarang tidak sama, maka atas dasar apa? Sekadar perkongsian. Mengenai mfatwa dan syarah mengenai makanan sembelihan nanti aku kongsi balik. Sekarang cuti, buku tinggal dalam stor kat kolej. Apa pun, sekadar perkongsian, mana pendapat yang lebih rajih, sama-sama kita amalkan. Insya-Allah. (^^)v

lobai cool+hensem said...

salam.

kepada sesiapa yang nak dakwah orang ikut kefahaman masing masing silalahke lobaicool.blogspot.

mari belajar dengan syaitan!!!
ha ha ha ha ha !!!

ps.hamka,jangan marah haa..kau kan suka iklan.

AK HAMBA ALLAH said...

first2 ak baca mmg best la post ni..terbyg ak pd kwn2 ak yg bkl fly ke oversea nnti..tp last2 ak x sedap ati lak bile hamka masukkan contoh parti XYZ,ABC,etc yg mcm la org x phm benda ni merujuk pd UMNO N PAS..then sstgh org pun gaduh2 menegakkn parti msg2 sampai lari dari objektif entry yg sbnr-FATWA MAGIC ESP KT OVERSEA..ak taw ni 'nota diri sendiri hamka'..tp sestengah dah jadikan sbg 'nota tambahn' utk dirinya(mcm ak)..so bile da msk bab politik ngra yg x abes2(tggulah ak jd pemimpin n ak unite kan pas n umno-bru org x gaduh!!!),objektifnya x menyimpg..entahla...pepun,AK SKE BC BLOG HAMKA TP AK BENCI BILA PERGADUHAN POLITIK TERCETUS DI SINI!!

hainur hapis said...

Assalamualaikum

aku suka hadis terakhir dari IBNU HAJRS tu


utk itulah aku kene sediakan bos aku

sblh2nya 3hari dan 40 hari Insya Allah

budak2 ofis aku pun byk tak solat


sungguh byk pertuduhan kalau macam tu


walau apa pun

moga kita dpt berusaha utk lepas kan smua pertuduhan itu


dengan laksanakan dakwah amar makruf nahi mungkar sebaik mgkn Insya Allah


kalau undang2 je islam


rakyat xde iman

rakyat akan pergi buat maksiat kt negara lain, ( yg xde undang2 islam )


so masalah xkn selesai hanya dgn set up satu2 undang2


tp akan selesai bila stiap hati umat islam

dan umat slrhnya, di usahakan hati2 mereka , agar mentaati perintah2 Allah

dan hidup ikut cara Nabi SAW Insya Allah


Maulana Ilyas bgtau dlm malfuzat beliau


"hari ni kamu mendambakan perkara yg besar2 , sdgkan perkara2 yg kecik pun kamu tak dpt nak jaga, mcm mana Allah nak bagi kamu perkara yg besar"



org sibuk pada hari pengundian

mgkn sbhgan nya terpaksa ada yg qada solat pada hari tersebut


atau tertinggal solat terus

( kerana smgt / provokasi )


lalu mgkn pemimpin yg naik nnt tu la ( sbb dpt undi tu )


akan tanggung dosa


pada hari pemilihan je dah tanggung dosa


lum lagi esok dah duduk dgn hrta


dgn kuasa , bukan senang nak amanah beb


diri sdiri dgn amanah solat


pun tak dpt nak jaga lagi huhu


solat yg betul adalah dgn berjemaah di surau/masjid


5 wktu sehari Insya Allah


***


umat tak kan dpt di islahkan dgn undang2, tp dpt di islahkan

bila SETIAP HATI UMAT itu usaha utk baiki iman dan amal soleh mereka Insya Allah.



mentaati perintah Allah
dan hidup ikut cara Nabi SAW Insya Allah.



Nabi SAW mulakan usaha utk islah kaum jahiliyah bukan dgn terus setup undang2 , tp usahakan hati2 manusia dulu


mcm tu lah hari ni jugak

umat berada di paras rendah di bawah paras laut


so kene la usaha atas hati2 mereka dulu,


then baru naik balik

kalau terus setup undang2

sdgkn umat masih dlm keadaan lalai, maksiat dsb


dorang akan pergi US

bli tiket


dorang buat maksiat kt sana


woha

pinjam jap abg hmka huhu


Assalamualaikum

Wan Perlis said...

kes buang bayi kini menjadi trend.
apa kata brader?ada cadangan nak atasi

Anonymous said...

Skrg magic banyak berlaku
Tetapi Magic tu haram.
Bila terjadi magic
dengan magic juga mereka nak tutup.
Last2 kerana magic tu haram bertambah dosa2 mereka.
Umat insaflah tak ada jalan pintas untuk mencapai kejayaan abadi. kejayaan abadi hanyalah bila kita buat sesuatu kerana Allah, mengikut perintah Allah dan ikut cara kehidupan sunnah Rasullah S.A.W. Untuk itu kita kena doa supaya Allah kurniakan Fikir Akhirat Dalam Hati kita.

Anonymous said...

hoo..
aku suka bab ripley's believe it or not, macam magic,,
tapi bukan magic,
so x haram,,,huu
poligami2

ALANG said...

**magik???tingat entry hamka yg pasal sejadah berdiri tu....**

Muaz Nabil said...

Kalau ulama tempatan (ie: majlis fatwa) dah cakap boleh makan, makan jelah. Ada la sebabnya tu. Jangan pulak kita haramkan apa yang halal.
Dalam Kes US ni, mmg mcm tu fatwa tempatan.

Lagi satu bab ahli kitab ni, ustaz saya pun ada cakap dulu, kalau nk kira seleweng, zaman nabi dulu pun dah seleweng, cuma sekarang mungkin lagi banyak. itu saja. so adakah yang berpegang teguh pada bible (mcm sesetengah state kat US) tu dah tak dikira ahli kitab?

mohon penjelasan.

Deeeee said...

Salam Hamka,

Mcm2 eh skrg ni.
Kadang2 nak beli buku rujukan pun seram. Ntah siapa2 menulis, ntah betul ntah tidak fakta yang ada. Terlalu byk sangat sampai terkeliru akal.

Tapi bab makan halal haram ni, bukan utk pelajar di luar negara sahaja * sebenarnya di bumi mana kita berpijak pun selagi Islam itu di amalkan, insyaAllah ada sahaja makanan halal* di Malaysia ni. Restoran yang "universal" konsepnya pun perlu di ragui. Ramai sekarang main masuk aja, bila tgk kedai itu tidak ada unsur2 menjual makanan haram.

Tapi pelik kenapa senang2 je masuk kedai yang hidang liquor ek? Boleh ke tidak sebenar?

Anonymous said...

wohaa..magic..ade gak magic x haram...magic trick!..heheheheh.."nothing is impossible,impossible becomes possible".(ape aku merepek nih?)..hak3

-kucing sentiasa terbang-

Penuntut Ilmu said...

Salam bro,
aku rasa ko trlalu cepat bwk kuar fatwa la.
Hal ni perlu kepada penilitian mendalam dalam bidang fiqh.
Aku bkan alim sgt, tapi aku pnah dgr kuliah syarah hadith yang melibatkan bab ni.
Aku rasa, kalo ko tak tau, baik ko rujuk betul-betul dulu.
Wat perbahasan ilmiah.
Cara ko tulis post ni seolah-olah ko mcm agak kurang hormat sket la kt ulama'.
Sekadar teguran dan renungan bersama.
Selamat Beramal brader.

Anonymous said...

Dah baca sampai habis terasa nak komen pulak.. Yang aku belajar zaman sekolah agama dulu ustazah aku cakap Nabi Muhammad SAW elak dari makan mknn yg subhah(maknenya belum tentu haram tapi was2). Jadi kalau dah was2 tu tak payahlah makan. Sebab mknn yg di mkn tu akan jadi darah daging kite. Satu lagi tentang parti. sekarang ni mana2 parti kat malaysia ni tak boleh nak sokong jadi sokong lah ADUN yang layak jadi pemimpin. Mana boleh org islam sokong org kafir. Walaupun mewakili parti yang kita sokong. Tapi tak boleh juga pilih org yang mengaku Islam tapi rukun Islam tak buat(kan ke kafir jg tu). Jadi fikir2lah sendiri. Tak tahu apa nak jadi dengan Malaysia sekarang. Ramai sangat yang Islam keturunan je... Aku yang bingung..

ong ong kedek kedek said...

salam ziarah dan salam perkenalan... wah3 hebat blog ni, kagum aku he3...

pasal isu halal, haram, halam(halal+haram), dan ahli kitab...

Zaman ni ade ke lagi ahli kitab?
Contoh ahli kitab: Pendeta Bahira kat Syam (zaman Nabi).

Bab ahli kitab ni, kelakar bile US=negara ahli kitab he3

diorang ni memang lee kristian dan gune injil, tapi tak same yg diturunkan pada masa zaman Isa dulu. Konsep trinity=sesuatu yg amat bertentangan dengan konsep Tauhid yang dibawa nabi, jadi bleh ke diikot? = TAK BOLEH!

Yahudi = nape tak suke Islam, menurut pndeta Bahira, jika mereka jumpe Muhammad, maka diorang akan bunuh.

Why?

Yahudi harapkan Nabi akhir zaman dari bangsa mereka (termaktub dlm kitab taurat) di sebuah tempat yang ciri2 nye ade pada bandar Madinah, jadi sbb tu mereka ramai di Madinah, mereka menunggu nabi akhir zaman (coz mereka percaya gak), tapi harapan mereka hancur bile nabi yang diharapkan datng dari bangsa mereka rupa2 nye dari bangsa Arab, jadi dari situ mereka memusuhi Islam ditambah sifat2 buruk mereka sejak datuk nenek moyang mereka hingga kini tak berubah2.

sebab tu dalam Al Quran disebut:
"Sesungguhnya orang2 yg menyembunyikan apa yang kami turunkan dari keterangan2 dan petunjuk hidayah, sesudah kami menerangkannya kpd manusia di dalam kitab suci, maka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat olehl sekelian makhluk" (al Baqarah,159)

Jadi siapa yang dilaknat?

Ahli kitab (yahudi dan nasrani), mereka mengetahui tentang agama Allah ini lebih dari mereka mengetahui tentang anak2 mereka tetapi ramai dari mereka ingkar. Zaman dulu ade ahli kitab, tetapi zaman ini ade ke? Ingat! berbeza antara ahli kitab, kafir dan musyrik! Bile dilihat zaman kini, mereka bukan lagi ahli kitab!

Maka aku buat keimpulan, tak boleh makan sebaB GOLONGAN2 YANG ADE PADA ZAMAN INI BUKAN LAGI AHLI KITAB TETAPI GOLONGAN YANG MENYELEWENG DARI APE YG DIAJAR OLEH ALLAH.

Bab darurat:
Tengok pada keringanan dan option yg ade.
contoh: Darurat, pada kite hanya ade bangkai lembu dan daging babi yang segar.

Mane yang nak dipilih dahulu kerana kedua2 nya haram spt yg disebut dlm al Quran?

Maka pilih yang lembu duluwalaupon dah jadi bangkai.

Sebab ape?

asal lembu tu halal. Dan kite dah tak ade pilihan lain

Dalam kes kat Negara2 barat, tetap x boleh makan sebab ade option lain yang boleh menghalalkan daging2 tu walaupon ade alasan darurat kononnye. x dikira darurat sekiranya ade option lain!

Maaf, sekadar berkongsi ilmu....
Tegur ye kalau ader silap, bukan aku buat fatwa tapi rujuk kitab2, sekadar berkongsi pendapat dan ilmu

Penuntut Ilmu said...

aiyak.... Hasrul nizam.
Zaman Nabi dulu nasrani dah bahagikan Tuhan kepada tiga. Cuba tengok betul-betul dalam quran. Ada ayat sebut pasal hal ni.
Dalam Quran jugak sebut tentang perihal Yahudi dan Nasrani yang mengubah kandungan taurat serta injil.
Quran jugak memberi amaran jangan jadi seperti nasrani yang menghalalkan apa yang Allah larang.
So....?? Quran tu turun bila?
Dulu ke skang?


Aduish....
Maaf la. Cumanya kita kat sini kalau tak tahu, lebih baik diam.
Nak bagi pendapat, biar la berdalil.
Dalil plak, bukan paham sendrik, kena dengan bimbingan Ulama' yang muktabar.
Pastikan ada displin dalam ilmu, nyatakan sumber rujukan anda sume.

Muaz Nabil said...

mudah cerita dekat USA tu pun ada ulama. sure dah diorng bincang panjang lebar bab ni. so tak perlu la kita yang tak mengalami masalah ni duk kalut buat fatwa sendiri sampai menentang fatwa di sana.

Kalau saudara/i yang hantar email kepada abang keretamayat ni nak lebih pasti, tanya imam tempatan. Kat pens state tu ada pun masjid, boleh p rujuk kalau tak yakin. Bahkan lebih baik dari dengaq cakap senior2 yang anda kurang yakin pada mereka itu. Tak perlu nak rujuk dekat abang keretamayat semua benda.

Sama la jugak dengan kes jama' maghrib dan isyak di kebanyakan negara eropah. Lambat sangat isyak orang kata, so bila musim summer boleh la jama'. Apa komen saudara saudari sekalian?

Cahayamylife said...

wah, wah, wah..kebetulan baru2 ni den ado post pasal kahwin 4!! haha.tetibe kat sini pun ada.nasib baik den follow.

Anonymous said...

Juz nk mncelah dan brkongsi.sy study kat uk.kat sni disekalikn mghrb ngn isya bkn sbb isya tu lmbt sgt.tp sbb wktu isya tu xbole nk dipastikn masanya.wktu summer,mthari tu x trbenam abes,,so sbb tu r solat isya' dsekalikn dgn mghrb..termnye pon bkn jamak.sbb ble nk solat isya tu,kne niat mcm biase.bkn niat jamak..tu skdr yg sy tahu..klu slh tolg btolkn..
erm,lg satu nk ckp la.sy pon xde r pndai sgt.juz nk ingtkn org yg emo2 kat ats nh,, islam dlu jatuh dsebabkn trlupa tjuan sbnr allah ciptakn kite,,dan lalai dlm ego sndri.sy mgkin silap.tp kata2 allah yg plg benar.rujuk 5:48.pis..

Anonymous said...

Juz nk mncelah dan brkongsi.sy study kat uk.kat sni disekalikn mghrb ngn isya bkn sbb isya tu lmbt sgt.tp sbb wktu isya tu xbole nk dipastikn masanya.wktu summer,mthari tu x trbenam abes,,so sbb tu r solat isya' dsekalikn dgn mghrb..termnye pon bkn jamak.sbb ble nk solat isya tu,kne niat mcm biase.bkn niat jamak..tu skdr yg sy tahu..klu slh tolg btolkn..
erm,lg satu nk ckp la.sy pon xde r pndai sgt.juz nk ingtkn org yg emo2 kat ats nh,, islam dlu jatuh dsebabkn trlupa tjuan sbnr allah ciptakn kite,,dan lalai dlm ego sndri.sy mgkin silap.tp kata2 allah yg plg benar.rujuk 5:48.pis..

Anonymous said...

kesimpulannye banyak kesesahan daripada kesenangan bila duduk di negara barat tu kan...

bak kata pepatah, hujan emas di negeri orang, hujan batu kat negeri sendiri, lebih baik di negeri sendiri..

di Malaysia pun dah banyak peluang untuk buat Master dan PhD..belajar lah di Malaysia je...tak pun cari lah negara-negara Islam lain...

Anonymous said...

your views are one sided and distorted. thank you.

Ahlia sape said...

Salam

Tahun 80an ketika belajar di US, kami makan ayam dan kambing sembelihan org Arab yg dijual di masjid. Pak Arab tak sembelih lembu kat tempat kami sebab besar sgt kot..muslims tak ramai. Jadi tak makan beef la kitorang sepanjang masa disana. Telurbanyakje. Ikan catfish frozen berkotak2. Mackerel dalm air garam dlm tin sardin pun banyak dijual. Rasanya tak darurat. Sayur buah pun banyak. Potatoes lagi murahh. Tak makan burger pun ok.

Nak makan kat kedai jugak...cari Fish Fillet n chips. Tak pernah pulak mkn burger kat sana. Kawan2 ada yg suka beli french fries kat Mc D. Sekalitu classmate yg kerja part time kat mc D tegur..."You are a muslim right?" Pastu dia bagitau yg fries kat situ digoreng dgn minyak ba**.

Jadi, kena tau juga restoren mana yg guna vege oil.

Masa scholarship lambat sampai(duit dah pokai), goreng je sendiri kentang, pastu sira ngan sambal..pecah telur...best je.

.....
By the way, pernah dengar dari buznama, kalau seorg bersabar tak makan 3 hari dan tak berkeluhkesah menceritakan pd orglain tentang kelaparannya, Allah akan mengurniakannya rezeki tak disangka2 selama 1 tahun.
....

o..ye kat US dulu ada kedai yahudi jual 'zabiha fish'...ikan sembelih..

....
Masa anak kecik2 dulu, pernah masa suami keluar 40days, saya dan anak berpada dengan makan telur, sedikit ikan frozen
dan simpan roti dlm peti ais...coz saya tak bawa kereta dan anak2 (3 org masatu) pun tak pandai nak beli roti yg lalu depan rumah. Dan Alhamdulillah...dapat belajar susah bila org keluar jln Allah.

....
Pendekata, hendak seribu daya...
Usahakan iman, insyaAllah kehidupan takkan terasa sempit...

Dunia ni sempit tapi dengan iman dan amal agama dunia terasa luas.

Anonymous said...

salam,
confuse dgn komen 'Penuntut Ilmu'. awak kata kalau nak bagi pendapat kena dgn dalil yang tepat. apa salahnya awak sertakan sekali dalil2 tersebut semasa awak mmberi komen..boleh kita berkongsi ilmu bersama..tak gitu.

~Miss Tak Tahu~

najib said...

mana ada ahli kitb lagi di zaman ini?.Kalau mereka ahli kitab pasti mereka sudah memeluk islam,sebab mereka pasti percaya pada semua kitab yg diturunkan Allah dan pelengkapnya alquran,zaman nabi saja ada ahli kitab sebab wahyu belum habis di turunkan.

hamka said...

antara takwa dan fatwa ada 'black hole'...

aku dah tulis dulu..

ada orang hidup ikut fatwa, dan ada yang hidup ikut takwa..

contoh, solat jummaat jangan tinggal lebih 3 kali, masa aku kerja kilang ramai menber yang pegang fatwa ni, selamba tinggal solat jummaat..

tapi bagi mereka yang bertakwa, usahkan tinggal solat jummat, tertidur waktu khutbahpun dah menyesal...

jadi bab makan, rujuk balik fatwa dan takwa, aku banyak jumpa orang alim, maulana, ulamak dari negara luar, bila datang berdakwah di Malaysia, cukup teliti bab makan, mereka biasanya sembelh sendiri ayam.., walaupun duduk kat negara Malaysia..

untuk detail, baca enty aku yang ni:

http://keretamayat.blogspot.com/2009/08/apa-itu-black-hole.html

tepuk dada tanya iman, tepuk dahi, tanya akal!

Ibn HAJARS said...

Heheh...kalo ko masih mahu carik ahli kitab pada zaman ini, pada pendapat aku, yang paling mirip dengan ahli kitab nasrani zaman nabi adalah kristian yang bermazhab timur (Ortodox) yang mempunyai populasi kurang dari 10 peratus dari seluruh umat kristian. Bagi aku inilah umat kristian yang paling mirip dengan zaman nabi tapi ini pun tak terelak dari penyelewengan.

Selebihnya, 90% umat Kristian yang terdiri dari majoriti Katolik dan Protasten (majority yang ada di negara barat dan juga negara kita) aku tak anggap sebagai ahli kitab sebab memang jauh giler menyimpang.

Dalam kejadian yang lain, ahli kitab zaman sekarang masih sembelih ayam KFC and McD mereka in the name of God ke? Mereka tak buat pun...semua masok mesin je...so...masih mau makan ayam katoq?

diela said...

dunia smkin tua..umat Islam xlgi memntingkan nilai Islam serta isi peraturannya tp lbh pcya pd niat..asl niat baik ok la..
diorg lpa..niat xpnah mghalalkan cara

lobai cool+hensem said...

salam.

hamka,selain dari tepuk dada ngan dahi ada lagi satu tepuk yang kau kena ajar kat kundi dan budak budak yang belum kahwin..
tepuk kepala lutut!!kih kih kih!

Mr Hafyz said...

thanks to anonymous yang belajar di UK atas jawapan tu.
ya, diorang jama' sbb tak jelas waktu maghrib dan isyak plus kadang2 isyak tak masuk pun, terus2 subuh. sbb tu ada fatwa yang cakap boleh jama'.
tapi bab term bukan jama' tu saya tak pasti sbb kalau kat sini, mmg masa diorang umumkan, dia cakap jama' je. mungkin saya terlepas dengar la kot mcm tu.
untuk abang hamka, ye betul, mmg last2 berbalik kepada fatwa atau takwa. nk mudah, cari fatwa, nk betul2, cari takwa. :)

Anonymous said...

Ana pun setuju... Ramai orang Islam zaman sekarang ni suka sangat cari fatwa... Memanglah mereka tu dikira layak oleh kerajaan setempat untuk mengeluarkan fatwa... Tapi di dunia akhir zaman ni lebih baik guna takwa(takutkan Allah) apa yang jelas n nyata tak boleh tu..tinggalkan lah..buat yang Allah suruh sesempurna mungkin(shadah, solat, puasa, zakat n tunai hj bagi yg mampu)..Yang lain2 tu akan datang seiring..Bila hati dah Taqwa..jalan pun jadi mudah..ana yang mencari ilmu..

Anonymous said...

Salam Hamka.

Nak tanya tentang suara tu aurat, cuba hamka cari nas-nas yang mengatakan demikian. Sebab apa, saya muskil pula, kalau begitu tak bolehlah wanita jadi cikgu atau ustazah atau apa-apa je lah.. cuba ya.. nak tau juga.. saya tau hamka jarang layan anon tp kali ni cuba cari ya..

Anon said...

Salam org atas,

Setakat yg saya tau, sahabat r.anhum menanyakan/belajar dgn Saidatina Aisha r.anha disebalik tabir.

Ada yg beritahu dibolehkan dalam hal2 menuntut ilmu dan berjual beli. Tapi perempuan Islam tak dibenarkan bercakap dengan gaya menggoda apalagi berbual2 kosong dgn bukan mahram.

Perempuan Islam pun kena berhati2 apabila mengaji Al-Quran jgn sampai terdengar pd yg bukan mahram.

Again, ikut taqwa macam kita target nak dapat 'A', tapi ikut fatwa macam kita target nak dapat 'pass'. Kalau tak dapat 'A', mungkin dapat 'B', tapi kalau tak dapat 'pass', takut 'fail'.

Wallahu'alam.

kundi said...

untuk lobai cool dan hensem.

lagu untukmu.

tepuk tepuk pengakap...

pukk pukk pukk...

Anonymous said...

salam

pernah dengar hadis ini?

Dari Malik r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah saw telah bersabda:

'Dua serigala kelaparan yg dilepaskan pada satu kumpulan kambing tidak mampu memudaratkannya lebih dari KEMUDARATAN PADA AGAMA yg dilakukan oleh sifat tamakkan harta dan keinginan untuk menjadi orang yg berpengaruh.

(HR Tirmizi)

Semoga Allah selamatkan kita dari sifat tamak harta dan perasaan untuk jadi org yg berpengaruh.

*komen 79

melintangpatah said...

salam..

ahli kitab dari dulu mmg sesat..so x kesah die sembelih mcm mane..die mmg sesat..tp mknn die halal berdasarkn ayat maidah:5 dan beberapa hadis dlm bukhari(termasuk baca bismillah n makan)..bacaan lanjut boleh cari dlm halal dan haram dlm islam tulisan qaradawi..kalau jumpe yg org islam produce..elok la beli sebab lebih afdhal n boleh tolong ekonomi...kalau geli itu isu lain(same mcm org geli mkn belut).tp kalau susah sgt..hukum masih halal..xleh nk jatuhkn haram ie berdosa..sebab nas2 masih kuat utk sebut halal..so its not magic..semuenye nas..just kene bace byk lagi kitab/buku..sekian..waulahualam

Anonymous said...

ehh..bab bab hukum hakamni mana boleh main sesuka hati cari nas-nas dalam kitab je. Kena tanya org alim. Mazhab kita dah lengkap semua bab-bab masa'il. Tak payah nak cari dalil-dalil sendiri lepastu buat kesimpulan sendiri..huh bahaya.

Tanya org alim yg korang trust, then follow him. tak payah tanya dalil lagi sebab sudah tentu setiap hukum itu para ulama dah ada dalil yg di sepakati.

Org alim bertahun2 belajar syarah kitab2 Bukhari dll, siapa kita yg sesuka hati nak tafsir hadis bab hukum hakam.

Boring betul dgn org yg sesuka hati ambik ayat Quran lepastu tafsir sendiri...uhh.

anoy

melintangpatah said...

qaradawi ni sape ye????

budak sekolah rendah kot..hmmmm..

iqra'..mazhab ade 4 bukan 1..jgn susahkan..innaddeena yusrun(bace riyadus solihin)..

Mohd said...

Hidup Pas!
Pemimpin Wnita!
Hidup Pas
Umno?PKR?XYZ?

naqibah roxy said...

pe ni syg.. poligami2... i sensitip eh, huhu...

Kampung said...

fatwa wahabi mcm mana plak??

Anonymous said...

Salam

Nak amal Islam, senang je.

Ada masalah hukum hakam, terus pegi tanya org alim/ustaz/ustazah, lepastu amal terus. Bergaullah dengan orang alim.

Bahaya kalau bab hukum hakam kita tanya 'hadis google' atau ustaz 'google'. Takut salah tafsir.Kita nak jawab apa pada Allah nanti? Kalau kita dah tanya org alim...dialah jawab.

Untuk mantapkan iman, boleh baca dan dengar hadis2 fadho'il. Or duduk dalam majlis 'ilmu.
......

Negara kita beramal mengikut mazhab Shafie, oleh itu untuk mudahkan urusan jabatan agama, sewajarnya rakyat Malaysia beramal mengikut mazhab As-Shafie. Kalau banyak sangat mazhab di satu2 negara akan mengelirukan orang awam yg jauh dari agama. Kena mudahkan semua orang untuk amal agama.

Nak belajar pasal mazhab lain..ok..niat untuk berlapang dada. Tapi belajarlah dengan org alim..sebaik2nya org yg ada sanad. Kesatuan umat sangat dituntut dan taat pada penguasa ugama negara juga sangat dituntut.

Wallahualam.

Anoy

Anonymous said...

Salam ziarah. Jom hayati:

".....So judge between them by what Allâh has revealed, and follow not their vain desires, diverging away from the Truth that has come to you. To each among you, We have prescribed a Law and a clear way. If Allâh willed, He would have made you one nation, but that (He) may test you In what He has given you; So strive as in a race in good deeds. The return of you (all) is to Allâh; Then He will Inform you about that In which you used to differ."

- Al Maedah: 48 (meaning)

Encik Malaysia said...

Salam....
Maaf mencelah. Sedikit peringatan dan nasihat untuk kita sama-sama ambil manfaat.

1. Fiqh itu luas, serahkan pada orang yang berkelayakan untuk membicarakan mengenainya. Kita sebagai orang yang tidak mempelajari mengenainya, adlah lebih baik diam dari memberikan pendapat sendiri.
2. Hendaklah kita beramal mengikut dalil yang paling rajih. Bukan atas dasar takwa mahupun fatwa semata-mata. Contohi sikap para sahabat dan ulama' terdahulu dalam beragama. Beramal dengan asas dalil yang sahih semestinya akan membuahkn rasa takwa yg benar.
3. Wajiblah atas kita dalam menyampaikan pendapat, berlaku adil. Berikan hujah bagi kedua-dua pihak samada yang mmbenarkan serta yang menolak. Di akhirnya barulah kita mmberikan pndapat kita beserta sebab kenapa dan mengapa.
4. Dalam berhujah, jauhilah sikap suka menghukum dan mmperlekehkan orang yang tak sependapat. Hendaklah rasional dan jauhi emosional.
5. Jauhi taksub dan fanatik pada sesuatu pendapat, pihak, orang mahupun kumpulan. Taksub hanya pada Allah dan Rasulnya, yakni Quran dan Sunnah.
6. Tidak ada manusia yang maksum melainkan Muhammad Rasulullah S.A.W.
7. Dalam berhujah, pastikan ada displin dalam ilmu. Sertakan sumber dan tafsiran agar mudah dirujuk dan disemak kembali. Ini bagi mengelakkan berlakunya jenayah ilmiah.

*sedikit perkongsian dari diri ini hamba Allah yang daif lagi lemah di sisi-Nya.

Unknown said...

salam,

kalau bab khilaf, mazhab, sanad dan sebagainya memang suka betul kita komen, hujah, kritik dan sebagainya.

bila kita nak ajak semua lelaki Islam yang akil baligh dapat solat jemaah di mesjid?

Bukan Eciz said...

ABG Hamka. sorry komen tade kena mengena dgn entry.

saya tatawuu nak cntrol marah ni cemana da.


bila baca, marah. bila baca lagi, marah lagi.


rupanya dia ni asal Islam. tapi da masuk Kristian. da murtad tu, dia kutuk Islam kaw-kaw.


http://www.facebook.com/jangan.lah.woi

Vanjenazah said...

aku setuju ngan Hasbullah

dalam mengajak orang datang ke masjid takde pulak nak berbalah2

sian...takde yang berebut nak keluar ajak orang ke masjid...aku la ni

masjid skang hanya penuh pakcik-pakcik tua...kat kg aku la ni...pasal aku la tak berebut2 nak ajak orang datang ke masjid...pilih la aku ya allah pergi keluar training 'iman'

Kasihanilah aku dan umat

chekodok said...

saya sebagai pembaca setia blog hamka amat bengang ngn org2 yg nk gadoh2 psl politik kt sini,
xckop ke kt facebook, kdai mamak n tyme PRK n PRU tu,
sudahlahtu pakcik2 oi~
politik memanjang negara xkemana pun,
kt parlimen pun nk gaduh psl parti nasib rakyat xterbela mane pun kn,

cape said...

KUALA LUMPUR 31 Mei -Kapal misi Gaza diserang, nasib wartawan Malaysia belum diketahui

Tindakan kejam dan biadab tentera marin Israel yang menyerang kapal Mavi Marmala kira-kira jam 7.30 pagi tadi (waktu Malaysia) ketika kapal tersebut dalam perjalanan menghantar bantuan kemanusiaan di Gaza setakat ini telah mengorbankan 15 sukarelawan dan 30 lain cedera. Belum dapat dipastikan nasib 11 rakyat Malaysia yang turut serta dalam konvoi laut berkenaan

p/s: Marilah sama2 kita doakan agar Allah SWT membantu dlm menjayakan misi bantuan ini dan memberi balasan yg sepatutnya pada kaum2 israel. MAGIC ISRAIL ATAS DUNIA

lobai cool+hensem said...

belajar dengan syaitan (Part 1)
salam.

tajuk ni memang aku tujukan sesangat kat sesiapa yang ada niat nak berdakwah!boleh ke tak aku tak tahu, dah ada fatwa ke belum korang googlelah sendiri.apa apa pun aku cuma nak kongsi aku punya idea,kalau salah bolehlah komen ikut suka hati.aku tak marah..aku suka kalau ada idea yang lain dari apa yang aku pikir.

aku dah baca banyak blog dan laman web.ada yang suka suka ,ada yang meluahkan perasaan,ada yang takde arah,ada yang boring ,ada yang nak berdakwah ada yang nak tunjuk terer(apa apalah),nak bagitahu satu dunia bahawa idea dialah paling tip top!aku bukan nak marah.kan nama aku lobai cool, so aku try to be cool!he he.

tapi bagi aku apapun idea korang,aku tetap hargai,sebab kalau semua orang dengan idea yang sama,tak cool hidup ni!cuba korang bayangkan kalau semua orang sama dan setuju ngan idea korang,punyalah boring!lepas bagi idea semua senyap,takde sape bantah takde sape nak pertikai.lama lama korang pun malas nak bagi idea.

so jangan sesekali menyalahkan idea orang.anggap saje idea yang korang tak setuju tu sebagai warna warna yang menyerikan hidup korang!

dan satu lagi korang cuba paham betul betul sight(sudut pandang) penulis idea yang korang menyampah tu.biasanya setiap idea berdasarkan arah mana korang memandang sesuatu.

contohnya jika korang memandang sebuah kereta dari sudut belakang maka korang pun akan cakap kereta ada lampu merah dan satu pintu(bonet),kalau korang pandang dari tepi maka korang akan cakap kereta ada dua pintu dan takde lampu!macamtulah idea korang bila memandang sesuatu dari sudut yang berbeza.

ber balik pada tajuk kat atas.belajar dengan syaitan.cuba korang pikir,dalam mengajak (berdakwah) berbuat sesuatu, sape yang paling pandai.korang tengok kat sekitar tempat korang.kat mana orang lagi ramai pergi.masjid ke pasar malam?.kat pasaraya ke surau?konsert ke ceramah ugama?tutup aurat ke tak tutup aurat?

sape yang lebih berjaya?pendakwah islam ke,syaitan?!

jadi dalam bab mengajak orang syaitan memang advance!

pendakwah????
kena belajar dengan syaitan!!

oppss!!tarik nafas dalam dalam dan try to be cool! Kita sambung in Part 2...

lobai cool+hensem said...

belajar dengan syaitan (Part 2)
pasal apa aku pikir macam tu?cuba korang tengok camana pendakwah mengajak orang.kalau orang tak sembahyang pendakwah akan ajak orang tu sembahyang.

kalau tak pakai tudung, suruh orang pakai tudung.

kalau tak kemasjid,ajak orang pegi masjid.sampai imam masjid pun nak ajak sekali!

kalau tak baik suruh orang jadi baik.macamtulah.korang cuba nak suruh orang tu buat apa yang dia taknak buat.akhirnya orang sume menyampah ngan korang.

tapi cuba tengok camana syaitan berdakwah.kalau korang suka sembahyang maka syaitan akan galakkann lagi korang sembahyang sampai korang rasa orang yang tak sembahyang tu semua takkan masuk syurga

kalau korang suka pegi masjid, maka syaitan akan galakkan korang pegi masjid sampai korang rasa sapa yang tak pegi masjid tu semua perosak agama!

kalau korang pakai tudung maka syaitan akan galakkan lagi supaya pakai tudung lagi labuh sampai korang rasa dah tak setaraf nak join ngan orang tak pakai tudung.

kalau korang suka menuntut ilmu,maka syaitan akan galakkan korang menuntut ilmu sampai habis semua ayat quran dan hadis korang hafal,selepas tu tanpa korang sedari syaitan pengaruhi korang sampai korang akan rasa ilmu koranglah yang paling menepati alquran dan hadis dan ilmu orang lain semua tak berapa nak betul!

lepastu,syaitan tak pengaruhi korang dan harap korang berubah dalam masa sehari.syaitan memang penyabar.syaitan akan terus pegaruhi korang secara perlahan lahan(kadang kdang sampai bertahun)

sekarang sight mana yang korang tengok?

ok.aku nampak macam ni.syaitan cuba MEMENANGI HATI korang dulu.dia akan galakkan apa yang korang suka.lepas tu, barulah dia bertindak dengan cara yang cukup menyenangkan korang dan tanpa korang sedari sehingga lah sampai ke matlamat asalnya,iaitu menyesatkan korang!

syaitan bertindak sangat licik,dan yang paling syaitan jaga ialah PERASAAN korang.dia takkan sesekali menggalakkan korang buat sesuatu yang korang tak suka buat.pasal nanti korang akan menyampah kat syaitan!

jadi aku pikir pendakwah memang kena belajar dengan syaitan.

first sekali sebelum nak betulkan orang,kita kena usahakan dulu macaman nak tarik perhatian orang.

lepas tu kita cuba bercakap sesuatu yang membuatkan dia senang dan selesa ngan kita
bila dia dah suka dan selesa ngan kita baru kita pengaruhi dia.jangan terus ajar dia benda yang betul tu.cuma PENGARUHI dia supaya dia buat benda yang betul tu.
pastu SABAR.baru jumpa pukul 12tgh,pukul satu dah nak suruh dia pegi masjid?
belajarlah dengan syaitan.SABAR.
berdakwah kena sabar,biar lambat, asalkan orang tak menyampah dengan korang!paling utama jangan sampai orang menyampah dengan islam! yang penting matlamat berdakwah...supaya orang ikut kita..bukan menyampah kat kita!
tapi ingat!! jangan korang pulak ikut macam orang yang korang nak dakwah tu.
oklah tak boleh panjang sangat.nanti ada orang menyampah kat aku.!

lobai cool+hensem said...

salam.

hamka sorrylah aku import artikel lobaicool.blogspot kat sini,harap kau halalkan.

kalau kau nak caj advertise fee kau cakap la,nanti aku bayar!he he he.tapi jangan mahal sangat...

p.s.salam ukhwah dan ampun maaf dari lobaicool.

hamka said...

semua komen korang bagus bagus..

he he

untuk lebai cool, aku dah tulis entry macam ni dulu, rujuk entry aku : minta tolong pada syaitan?"

ZaHusNa Collections said...

Salam...
Kami pernah dok UK hampir 5 tahun. Hubby sendiri cari farm dan semelih lembu & kambing. kadang ada ayam Turkey pun hubby semelih...memula jual kat area kami tinggal jer...then hampir seluruh UK tau...
Bila musim raya Haji 3 hari hubby dok kat farm sbb menguruskan penyembelihan korban....bila dah balik sini kerja tu diamanahkan kpd orang lain...
So takde sebablah nak kata susah nak dapatkan daging halal...lain la kat area tu awak sorang jer muslim. Kalau dah ramai tu pakat2 lah...kalau sorang pun tak makan daging boleh mati ke.... nampak sangat mereka ni terlalu ambil mudah dalam hal halal haram... sedih.....iskisk....moga anak2 dan keturunan kita dijauhi dr hal begini...ajarlah anak2 tentang halal haram dari kecil....

semut lelabah said...

sembang banyak pun tak guna sebab kita kat sini, Malaysia ni pun masih beli ayam kat TESCO, dan lain-lain Pasaraya yang status halal boleh diragukan. Tapi boleh plak kita pejam sebelah mata, buat tak nampak..

http://cintahatikamu-novelonline.blogspot.com

hamka said...

aku setuju!!!

dan aku pengkomen ke seratus!

(takde kejayaan)

Anonymous said...

buka topik pasal judi bola

s0ka said...

assalamualaikum,

hamka! bila masa ko start balik menaip aa? lame tol xnmpk post ko..ari tu last bulan doblas..'bila nak hijrah'. alih2 aku nmpk org share post ko kat fb..

papepun,tq bekongsi cetusan idea

hamka said...

salam. cuba kau clik, 'home'.

cekla said...

salam en hamka,time kaseh la sebab sudi kongsi sal selipar crocs ni,sya baru aje nk beli untuk adik lelaki yang tgah angau nak sgt selipar ni tp takut nak bila bla terbaca sal nama Allah tu...

hamka said...

kau ni salah tempat

Anonymous said...

makan aje la vegetarian meal. saya rasa tinggal kat oversea (uk at least) senang aje kalau tak boleh makan benda tak halal. mintak vegetarian, and vegetarian dia orang memang strict. saya ada kawan mat salleh yang beritau saya kalau benda yang saya beli tu ada benda benda E yang tak boleh makan!!!

kalau kat asia susah sikit la sebab tak ramai orang yang vegetarian...

Schottmakq said...

magik - AMY