May 5, 2010

Tarikat atau Tasauf?

(Ramai email aku dan bertanya benda ni, ada yang dah joint dan ada yang nak joint, pesan aku: Naik basikal itu lebih susah dari belajar ugama...)

Dari hujung pagar masjid, aku terlihat seorang pakcik sedang duduk termenung sambil memerhatikan jemaah masjid yang sedang bersiap siap mengambil wudhu kerana waktu magrib sudah hampir tiba. Lalu aku seorang yang ‘baik ada makna’ terus menghampiri pakcik tu dan menegur sambil berbudi bahasa..

Dalam asyik aku berborak akan perihal peribadi yang membuka kepada takruf(pengenalan), maka pakcik ni tiba tiba membuka ilmu di dada...

“Orang islam sekarang ramai yang solat tapi tak sah”, katanya.

“Kenapa pulak?” Tanya aku sambil menambah gulung pada ikatan kain pelikat di pinggang.

Sebab mereka mengucap kalimah syahadat tapi tak tahu hakikat. Kalimah syahadat itu ada 24 huruf, yang mewakili 24 jam, setiap huruf ada maarifat dan hakikat, ada sifat 20 yang berhubung dengan asma 99 nama Allah, tak tahu ini, syahadat tak sah, bila syahadat tak sah, semua ibadat menjadi sia sia, dan ramai tak tahu ilmu tasauf serta belajar tariqat..

“Siapa yang ajar pakcik?"

Tanya aku sambil membetulkan posisi telur dicelah kain pelikat.

Tok guru Pakcik, iaitu syekh (aku lupa nama guru pakcik tu), dia adalah seorang wali yang susur galurnya datang dari Rasullullah..

Aku pun buat-buat terkejut:

Wah! ini sudah bahaya, apa kata malam ni lepas solat magrib, saya kumpulkan semua ahli surau agar mereka dapat betulkan syahadah, ini tak boleh main main.., sia sia semua amal, pakcik jangan bimbang, ustaz yang mengajar malam ni saya kenal, saya akan suruh ustaz tu juga belajar dengan pakcik malam ni..

“Err, pakcik tak boleh ajar ilmu ni secara beramai ramai, sebab ada benda rahsia yang pakcik tak boleh bagitahu...”

Eh, apa pulak? Jika pakcik tak ajar kami mengucap Kalaimah syahadat yang ada 24 huruf, yang mewakili 24 jam, yang ada maarifat dan hakikat, yang ada sifat 20 yang berhubung dengan asma 99 nama Allah.., nanti kami semua sesat, pakcik wajib ajar kami, jika tak, kami semua masuk neraka, apa pakcik nak jawab dengan Allah?

Pakcik tu tersenyum tawar, dan nampaknya pakcik tu bersetuju..

Lepas solat magrib, aku cari pakcik tu dalam saf solat,. Tapi takde, pakcik tu tak solat pun kat situ.

Ok, mungkin pakcik tu sakit perut nak berak, tapi sampai isyak,. Pakcik tu pun takde..

Ok, mungkin pakcik tu masih sakit perut terberak berak..

Dan beraklah kau pakcik, sampai subuh!

********

Moral of the story:
Ugama ni tak de lah complicated sangat, sampai susah nak belajar, nak kena ada ilmu syariat, makrifat, tarikat, hakikat, dulu kononnya baru sah solat.., nak kena ada hakikat tasauf dan zikir tariqak dulu, atau nak kena tahu sifat 20 dan menafsir kearah 99 nama Allah, lalu mengkaji dalam ‘bismillah’ ada ‘ba’, dalam ‘ba’ ada ‘titik’ dalam titik ada ‘ismu azam’.., dan lepas belajar semua tu barulah ibadat di terima kononnya.., siapa ajar kau?

Atau nak kena suci hati dulu melalui zikir beribu ribu di dalam kelambu atau tanah kubur sehingga mencapai darjah nafsu ketujuh di tunduk, baru boleh jadi mukmin.., siapa ajar kau?

Dulu masa orang kafir masuk islam, ada Nabi ajar mereka sifat 20 dan 99 nama Allah baru ajar solat?

Atau ajar dalam ‘bismillah’ ada ‘ba’, dalam ‘ba’ ada ‘titik’ dalam titik ada ‘ismu azam’.., dan kenal syariat, makrifat, tarikat, hakikat, kemudian baru ajar solat..

Atau Nabi ajar “Awaluddin makrifatullah” yang mana selagi tak ‘kenal’ Allah secara zat maka ibadat tak sah?

Takdepun!,

Nabi ajar kalimah tayyobah secara jelas, iaitu tiada tuhan melainkan Allah, dan Nabi Muhammad pesuruh Allah.

Setuju: islam,

Tak setuju: kafir..

Mudah sahaja.. Lepas tu Nabi terus ajar sahabat tentang dakwah dan solat.., simple..

Kenapa simple?

Ok, aku bagi contoh:

Kalau aku cakap, “dalam kereta mayat ada Hamka..”

Ayat aku di atas adalah kalimah yang tidak lengkap, masih boleh dipertikaikan…maka tak salah kalau korang tanya aku balik,: “dalam keretamayat ada tak Rita Rudani?, ada tak Tiz Zaqyah? Atau ada tak Puteri Sarah Liyana?..”

Aku jawab balik.. “Takde..”

Korang boleh tanya lagi, ada tak Sonali Bandre? ada tak Scarlett Johansson?, dalam keretamayat tu?

Aku jawab takde..

Korang akan tanya lagi…, ada tak Maria Ozawa yang berlakon dalam filem “menculik Miyabi?”
aku cakap: Argh., dah!, cukup!…salah aku juga kerana memberi kenyataan yang tidak lengkap..

Jadi, apakah kalimah yang lengkap?

Kalimah yang lengkap adalah kalimah yang mempunyai NAFI dan ISBAT.

Jadi aku patut cakap macam nih:

“Tiada sesiapapun dalam keretamayat selain Hamka…”

Maka, memang bodohlah orang yang tanya ada tak Dato’ K, Datuk Siti, atau datuk Shahrukh selepas dah tahu hanya aku dalam keretamayat tu..

Dan memang slow kalau yang tanya: ada tak stereng?, kerusi, gear dalam kereta?, sebab aku dah bubuh perkataan siapa..(argh tak payah aku nak terangkan-STOP)

NAFI: TIADA SESIAPA
ISBAB: SELAIN HAMKA.

Jadi.., dulu-dulu kita tahu bahawa para ambia dan para Nabi Dakwah ummat pada zaman itu adalah dengan menggunakan lafaz..
“Allah Maha Besar”

Tapi orang kapir masih pertikaikan, “latta dan uzza pun besar jugak..”(nama tuhan berhala)

Maka Allah s.b.w telah turunkan kalimah yang paling agung (tiada lafaz yang lebih agung) iaitu:
“TIADA TUHAN SELAIN ALLAH”

Memang KAPIRlah orang yang tanya lagi, ada tak: LATTA? , USZA?, dan lain lain..

Dan memang banganglah kalau Tanya: ada tak anak tuhan?, ibu tuhan?..

Kenapa?

Kerana lafaz kalimah tauhid itu telah sempurna:

NAFI: TIADA TUHAN.

ISBAB: SELAIN ALLAH.

LA ILA HA ILLALLAH!

TIADA TUHAN SELAIN ALLAH!
TIADA YANG BERKUAS SELAIN ALLAH!
TIADA YANG BAGI MANFAAT DAN MUDARAT SELAIN ALLAH!

Simple!

Tapi pakcik buat ugama jadi complicated,. , kena belajar ilmu hakikat tasauf dulu, tarikat maarifat dulu, baru sah ibadat, tapi bila suruh terangkan, tak boleh pulak, sebab rahsia..., kena berzikir dulu baru faham sifat 20..

Dah ramai aku jumpa orang yang macam pakcik di atas, dan pakcik di atas tu adalah yang terkini aku jumpa.., minggu lepas kat sebuah surau di kuantan, pakai kopiah panjang, tak suka bercakap dengan orang, tapi jika tegur maka akan bercakap dengan ayat yang banyak lapis, macam ayat sastera yang mereka selitkan unsur hakikat maarifat..

Bila aku usul baru aku perasan satu ‘permainan’..

Ceritanya macam ni, Pakcik nak kenal Allah, nak masuk shurga dengan cara yang paling cepat,. lalu jumpa satu tok guru yang Pakcik diyakinkan bahawa susur galurnya adalah dari Nabi Muhammad SAW, dan dengan sedikit magic, seperti keluar air dari tangan, dapat pegang api, dan dapat bercakap dengan jin, pakcikpun percaya bahawa itu adalah wali keramat yang seangkatan dengan Tok Kenali di kelantan,tok ku paloh di terengganu,tok said linggi di negeri sembilan,sheikh matnor di selangor,habib noh di singapura dan setujulah pakcik untuk taat setia kepada wali tersebut.

Lalu tok guru itu bagi pakcik amal satu jenis zikir, dan pakcikpun berzikirlah siang malam dengan zikir tersebut..

Bila berjumpa tok guru itu, maka tok guru itu akan Tanya apa mimpi pakcik selepas zikir tersebut dan pakcikpun ceritalah mimpi pakcik..

Lalu tok guru itu akan tafsir mimpi pakcik dan tahulah pakcik bahawa tahap demi tahap telah di capai kononnya.., sebab tok guru itu akan reletekan mimpi pakcik dengan sifat 20 dan makarifat serta hakikat..

Di sinilah aku cakap ianya menjadi macam satu ‘game’, yang mana , akhirnya pakcik menang, iaitu apabila sampai satu tahap, tok guru akan bagitahu melalui tafsir mimpi bahawa pakcik telah mencapai darjah ehsan atau darjat kamil yang mana segala amal pakcik telah diterima oleh Allah..

Dan tentu pakcik rasa seronok dan rasa bagus semacam, sebab zikir telah mencapai ‘tahap’.., dan masa inilah bila aku ajak pakcik solat di masjid, pakcik akan padang aku sebelah mata sebab aku menurut tok guru pakcik, belum sampai darjat maqam nafsu ketujuh ditunduk, walaupun kami solat jemaah 5 waktu, baca Al quran dan puasa, tapi pakcik yakin aku dan penduduk kampong beribadat sia sia sebab tak ada tok guru yang mengiktiraf martabat aku dan penduduk kampong, sebab tu lah pakcik solat dirumah dan berzikir dalam kelambu perasan bagus...

Dan tak lupa, ilmu yang tok guru pakcik ajar bab ismul azam, sifat 20, roh laduni, roh kuddus, maarifat hakikat, yang bunyi pelik pelik buat pakcik perasan bagus masuk shurga walaupun dengar azan tapi selamba solat dirumah.., siap lengah lengah pulak..., tak tahu aku nak cakap apa..

Dan jika aku suruh pakcik ajar, maka Pakcik cakap kena cari tok guru sendiri, ilmu yang diberi adalah rahsia macam Nabi khidir dan Nabi musa.., tak boleh ajar secara umum..., kena belajar jam 3 pagi rumah tok guru atas kain kuning bersama tujuh bertih dan ntah apa apa ntah!

Pulak?

Kenapa jadikan islam complicated sampai macam tu sekali..?

Kenapa buat ugama jadi complicated, jadi rumit dan susah nak di amalkan, kenapa nak kena masuk tarikat, berzikir beribu ribu dulu baru belajar bab solat?

Aku rasa masalah orang ‘tarikat’ yang mengutamakan ‘zikir’ dari segala ibadat yang lain adalah kerana salah faham..

Ada pembaca blog ini yang hantar aku satu buku menceritakan betapa pentingnya berzikir, betapa afdalnya berzikir dan betapa tingginya darjat berzikir..

Betul, aku akui, banyak hadith dan ayat Al quran menceritakan kelebihan bab berzikir..

Tapi zikir yang dimaksudkan dalam hadith dan Al quran itu bukanlah 'tasbihat' semata mata, korang tafsir zikir itu adalah pegang tasbih dan ucap kalimah banyak kali, padahal zikir adalah perkara yang membawa hubungan pada Allah ta’ala..

Baca Al quran juga termasuk dalam zikir, berdoa juga termasuk dalam zikir, duduk dalam majlis ilmu juga adalah berzikir, fikir risau atas ummat juga berzikir dan ganjaranya besar sekali yang mana sedetik fikir risau atas ummat, ganjarannya lebih besar dari 80 tahun ibadat sunnat..

Sebab tu tolong jangan sempitkan pengertian zikir dan fadhailnya hanya kepada tasbihat semata mata..

Ada riwayat dari Buznama menceritakan di zaman Nabi Musa a.s, ada seorang ahli ‘zikir’ yang beribadat dalam gua siang dan malam selama bepuluh puluh tahun..

Apabila ia mendapat tahu bahawa Nabi Musa dapat berdialog dengan Allah secara langsung, terus dia mintak Nabi Musa Tanya pada Allah yang dia ni jika jadi mayat kelak, masuk shurga tingkat berapa? al maklumlah, si abid ini memang hebat zikirnya, di beritakan makanan telah keluar dari celah jarinya, dan akar kayu telah melilit badannya kerana telah lama berzikir, lantas bertanya kepada Allah, : aku duduk shurga tingkat berapa wahai tuhan?

Tapi pakcik tahu apa jawapan Nabi Musa alaihisalam? Usahkan shurga tingkat berapa? Nama dalam senarai ahli shurgapun belum ada..

Alangkah terkejutnya ahli ibadat yang telah beribadat mencecah berpuluh puluh tahun, yang mana makanan telah keluar dari celah jarinya, dan batu melekuk kerana lamanya bersujud, dah begitu hebat punya amalan, namun, nama dalam senarai ahli shurgapun belum ada?

"Oh, jika aku yang dah begini banyak ibadat belum tentu masuk shurga?, bagaimana dengan orang lain yang tak pernah ibadat? Bagaimana nasib mak aku, adik aku yang tak pernah beribadat..?" Tanya orang tua itu dalam keadaan penuh sedih..

Lantas Allah telah memberi jawapan yang baru kepada Nabi Musa a.s untuk dikhabarkan kepada ahli ibadat itu bahawa sekarang, setelah ahli ibadat ini ada fikir risau atas orang lain, maka namanya telah berada dalam senarai ahli shurga, Alhamdulillah…

Aku tak kata korang bertasbih itu salah, tapi jika korang bertasbih sahaja dan meninggalkan kewajipan yang lain, itu yang sesat!, jadi.., kepada ahli tariqat yang siang malam berzikir, tapi tidak pernah berkerut kening apabila melihat atau teringat kepada ahli maksiat, maka janganlah korang berangan masuk shurga tingkat berapa, kerana apabila azab Allah turun, koranglah orang yang pertama kena azab, demikian berita yang aku dengar dari hadith sabdaan nabi Muhammad SAW.., oh, dosa mana lagi yang aku dustakan..?

Jadi.., pakcik, kita sekarang duduk zaman kerosakkan ummat, dan kita bukan ummat Nabi Musa atau nabi khidir yang mana nak kena berzikir siang malam, kita ummat Nabi Muhammad saw, ikutlah sunnah Nabi, solat berjemaah, dan ajak orang kapir masuk islam, dan ajak orang islam supaya bertakwa.., waktu yang Allah haramkan solat sunnat selaps solat, iaitu lepas subuh dan lepas asar, eloklan bertasbih.., memuji Allah.., dan sampai masa kita berjihad, maka berjihadlah dengan masa, harta dan nyawa...

Dan tolong jangan buat islam itu jadi terlalu rumit dan complicated, jangan jadi macam Bani Isarel yang buat amalan ugama jadi complicated, (rujuk Al quran surah Al baqarah)

Tolong!

Satu lagi golongan yang buat ugama jadi susah adalah puak puak yang menafsir Al quran pakai kepala otak, tak ikut asbabbun nuzul, menolak tafsir dari hadith tapi pakai ilmu ‘laduni’, dan beranggapan bahawa Malaysia ni macam zaman jahailiayah, jadi syariat madinah tak perlu amal, nak kena tunggu Malaysia jadi ‘madinah’ dulu, baru boleh amal ugama.., kemudian, perempuan haidpun suruh baca Al quran, dan takde galakkan solat berjemaah, lepas tu cas pulak pelajar dengan wang ringgit sebagai Baroah,paksa dan desak pelajar sebab tahu pelajar ‘kurang’ dalam bab ugama, senang percaya maka kena tipulah hidup hidup.., kasihan.., kenapa jadikan ugama terlalu complicated? Kenapa ada duit baru boleh belajar ugama?

Bukankah Allah telah menjadikan agama islam itu adalah mudah untuk diamalkan, sebab Allah menjadikan manusia ni macam macam, ada yang pandai, ada yang bodoh, ada yang slow.., ada yang senang kena tipu, ada yang kejam, ada yang mudah kasihan sampai diri tergadai, ada yang kaya raya, ada yang papa kedana, dan macam macam..

Maka, bila ugama datang kepada manusia, maka ia datang kepada semua golongan, orang kampong, orang Bandar, orang slow, orang pandai.., semua!

Jadi.., Nabi telah ajar ugama yang mana semua orang boleh faham, takdelah complicated sampai nak kena “kenal” Allah secara zat atau bersebati dengan sifat 20, atau zikir 13 ribu baru dapat amal ugama, takde macam tu.., jika ada orang kapir masuk islam hari, ajar bersuci, tahu apa itu najis, tahu hadas besar dan kecil, terus boleh belajar 6 rukun wudhu dan 13 rukun solat.., dan jika mati hari ini, insyAllah korang terus masuk shurga..,

Zaman Nabi ada orang kapir yang masuk islam, lalu terus ikut Nabi berperang dan mati dan terus masuk shurga, sedang dia tak pernah solatpun, simple kan?

Islam itu mudah.., kerana semua orang boleh amal ugama tanpa mengira sama ada seorang itu sihat atau cacat, kaya atau miskin, gemok atau kurus, hitam atau sawo matang, cantik atau buruk.., cerdik atau slow, semua boleh amal ugama!

Malahan belajar ugama adalah lebih mudah dari naik basikal!

Tak percaya Islam lebih mudah dari naik basikal?.., kenapa tidak? Basikal kena beli, dah pakai duit, lepas tu Nak naik basikal kena ada kaki, jika kudung tak boleh, lepas tu nak kena pandai balance, kena pegang handle.., mata kena buka, rantai kena letak minyak pelincir dan lain lain.., kan susah?

Sedangkan untuk amal ugama, orang yang tiada kakipun boleh, orang cacat masih boleh solat, orang buta masih boleh puasa.., orang bisu masih boleh bayar zakat.., orang miskin masih boleh makan cara Nabi, kan senang tu? Semua orang boleh amal ugama.., Oh! adilnya Allah…, sungguh Maha Adil..

Akhir sekali, cuba baca ayat Al quran ini dan jangan tafsir "mengingati Allah' dalam ayat di bawah adalah 'tarikat tasbihat' semata mata, tapi takutlah Allah dalam bab api neraka!

“Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal, iaitu orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri dan duduk serta dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi seraya berkata: “Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka.”
Semoga Allah ampunkan dosa kita semua dan bagi peluang untuk kita bertaubat dan terlibat dalam perkara yang membantu ugama.

Amin...

Ps1: Maksud ugama yang mudah disini bukannya jika kita letih, kita boleh solat lengah-lengah.., jika sakit sikit terus tak payah puasa, jika malas, terus jamak solat.. jika sibuk terus tinggal solat dengan niat qotho.., jika tak nak ikut Sunnah maka boleh ikut Bidaah.., bukan! bukan dan bukan!!!Maksud sebenar ‘Islamic ways are easy’ adalah.. semua orang boleh amal ugama tanpa mengira sama ada seorang itu sihat atau cacat, kaya atau miskin, gemok atau kurus, hitam atau sawo matang, cantik atau buruk.., cerdik atau bodoh, semua boleh amal ugama! Sebab tu aku kata islam itu lebih mudah dari naik basikal.

ps2: pakcik.., tolong jangan perasan bagus, dan tolong jangan berak lama sangat, err, pakcik pandai tak naik basikal?

174 comments:

kundi said...

ehhh betul ke aku 1st ni...cm x caya ja....hehehe

matadore said...

hoh..

MissXYZ said...

itu realiti...
islam itu indah dan mudah...
niatkan saja kerana Allah sudah jadi ibadah....
aturan dah ada tak payah susah2...

i love islam =)

oyehh hamka memang best...

etoi sy said...

yay!..4th,,..sowi, nk jejak coment dolu..br baca..hahaha....

lizay_73 said...

salam hamka.....
islam itu indah & halus....
& halus sungguh teguran tu he.he.he...

Nerzhul said...

dan nak amal agama kat mana mana pun mudah. masa duduk berdiri baring pun boleh.

anymz said...

salam,seronok sy baca hari ini,sy pun telah berjumpa ramai org2 yg mcm pkcik tu.bukan org lain pun.kaum kerabat juga.bila suami minta ajarkan mrk kata,ilmu tu rahsia.eh bukan ke ilmu tu utk di kongsi bersama.tul tak.?

R.K said...

terima kasih hamka .
Semoga Allah membalas usaha dakwah ini .

etoi sy said...

jika ada orang kapir masuk islam hari, ajar bersuci, tahu apa itu najis, tahu hadas besar dan kecil, terus boleh belajar 6 rukun wudhu dan 13 rukun solat.., dan jika mati hari ini, insyAllah korang terus masuk shurga..,

~ penah baca 1 hadis, sabda nabi : wallahhi, ana rasulullah, tp ana pon tak pasti syugra atau sebaliknya ganjaran ana di sana nnt~
lebih kurang mcm tu la rasulullah ckp bila seorang pakcik mengatakan bahawa jika seorang anak kecil yang mati dah rohnya berterbangan seperti merpati di dalam syurga...(>_<)..

SAUJANA HIJAU said...

bes2...benar..islam itu mudah,dan islam itu indah...

Subhanallah...

kundi menyampuk lagi,dan kali ni,nak berblog jugak lah.:)

p/s-hamka,world cup nanti encik hamka nak sokong mana?

annisa faozia said...

assalamualaikum saya dari indonesia,,,blogna baguuuuuus bgt,,udh lama baca tapi baru smpt nulis comment skrg,,,salam kenal,

lobai cool+hensem said...

islam itu mudah dan enjoy!

The Sahabat™ said...

Assalamu'alaikum..
Alhamdulillah...syukran HAMKA!
terbaikk!!~

ahlia azharjaafar said...

betul3

ko nih lawak la..

Anonymous said...

Salam encik Hamka..

Hehe. belajar sejarah dulu..
jangan hanya tau ckp org tarekat tu hanya tahu zikir. baca sejarah islam dahulu, baru tahu peranan yg dimainkan oleh mereka dlm mengembangkan Islam. Maaf, tapi saya rasa Encik Hamka menolak tarekat/tasawwuf secara total. jadi hati2.

anda perlu tahu, ciri tarekat yg sesat mcm mana, contoh: wahdatul wujud. tapi ada tarekat yg benar.
kena tahu tu dulu!

baca dahulu pendapat imam mazhab 4 mengengai tasawwuf. tapi hati2, golongan Wahabi juga menggunakan kalam mereka untuk menolak tasawwuf. puncanya sebab tak habis belajar, ambil pendapat sekerat2, tak perabis kitab diorang dulu agaknya!

anda perlu tahu, ada tarekat yang sesat dan yang benar. jangn kerana nila setitik rosak susu sebelanga.
ok?

tak payah pandang jauh2, ulamak terkini seperti syeikh fuad kamaluddin al-makki (malaysia) dan syeikh dr Yusri Hafizahullah (berketurunan Rasulullah - Mesir) bertarekat! bukan nak kata mereka maksum ye..

* ni lah padahnya menyerahkan agama bukan pada ahlinya. pandai2 hukum org. Aish!

razman razali said...

kalau terjumpa puak2 yg mcm ni.ayat2 yg akan kuar dr mulut diorang ialah "yang korang belajar ni suma kulit je..takde isi"..lalu aku yg perasan josh ni akan menjawab "benda apa yang dalam dunia ni yang keluar terus isi je tanpa kulit?"..untuk tidak membuang masa aku dan mamat tu yang agak2 slow utk menjawabnya,lalu aku menjawab bagi pihaknya.."jawapannya ialah TAIK!!!!"

Anonymous said...

saya setuju dgn statement Islam itu mudah. tapi jangan dipermudah. sebab tu kena belajar cara/sebab amalan kita diterima. takkan nak belajar halal dan haram.

setiap sesuatu pernyataan tu kena ada syarah/tafsir. contoh: al-quran, dan hadis2 ( syarah bukhari dan muslim )

jangan hanya tahu cakap Islam itu mudah , tetapi tidak faham maksud "Islam itu mudah".

ANTI SLOW said...

JANGAN JADI SLOW..WAHAI ANYNOMOUS YANG PANJANG LEBAR ITU.

X DE PON TUAN BLOG NI KUTUK- KUTUK AHLI TARIKAT YANG BENAR.

JANGAN JADI SLOW.
JANGAN JADI SLOW.

Muhammad Ridzuan said...

Wahai Anonymous,

Tak nampak pulak part mana yang Hamka tolak Tarikat/Tasauf secara total. dia refer pada orang2 yang rasa kalau tak ikut tarikat sampai tak sah amal-ibadat. Pahamkan entry dia ni...yang aku faham kalau kita ni terer sangat sifat 20 ke, Asmaul Husna ke jangan la sampai nak kata orang lain yg tak berguru dan belajar benda2 tu sampai tak sah amal.

nurul_akmal said...

bagus artikel tuan..saya melihat umat Islam kini mengamalkan cara hidup Islam secara mudah...serpih-serpih saja..patutnya amalan Islam itu syumul..

Anonymous said...

ok la..
walau masih berlapis
tetap sampai bagi yang
berfikir..
ini yang saya tunggu!
bab berzikir jgnla kuat2 sgt
sampai berjemaah Allah
bukannya tak dengar..

'Dan sebutlah nama tuhanmu
dalam hatimu dengan merendahkan
diri dan rasa takut,dan dengan
tidak mengeraskan suara.di waktu
pagi dan petang,dan janganlah
kamu termasuk orang orang yang
lalai'( 7:205)
-org yg sama-

...antikapel... said...

yang asas pon kadang kita taklepas kan?
sunnah2 yang simple pon x lepas lagi nak laksana....apatah lagi nk smpi tahap tarikat...yg aku hnya tahu namanya....

berapa ramai yang masuk tndas kaki kanan?berapa ramai yang keluar tandas kaki kiri?
dan berapa ramai yang baca doa masuk dan keluar tandas?
berapa ramai yang tau dan hafal doa masuk dan keluar tandas?

hoho...xda kaitan pon, tp cuba fikirkan....sunnah yang simple pon x lepas kita nak buat....apatah lagi sunnah dan ibadah yang lain2...

salam...

Nur_88 said...

23) ilmu yang sungguh bermakna dan berguna...terharu sangat..Allah tu memang Maha Adil..Terima kasih akhi hamka..minta halalkan ye.nur copy untuk usrah

Amin007.Ledang said...

belajar basikal lagi susah dari belajar agama???
tapi sampai sekarang aku test jpj tak lulus-lulus huhuhu. terpaksa naik basikal elektrik.

tapi belajar tarikat lagi susah dari belajar agama. ambil kursus kahwin pun lagi susah dari belajar agama

Khairi said...

mana pakcik tuh meh pakat2 raba telur dia hahahaha.

terima kasih untuk ulasan yg terbaik!

Hamka said...

kundi

ada mayat yang pertama rasmi tanah perkuburan, jika dia hidup tentu dia cakap:..,

“ehhh betul ke aku 1st ni...cm x caya ja....hehehe”

----------
matadore

hoh..

-----------
MissXYZ

Niat seorang mukmin itu lebih baik dari amalnya.

------
lizay_73

: )

-----------
Nerzhul

Solat pakai kelopak matapun boleh bila dah uzur, mudah kan?

-----------
anymz

sampaikanlah walau satu ayat..

-----------
R.K

Sama-sama

----------
etoi sy

: )

----------
SAUJANA HIJAU

Aku sokong jerman.

-----------
annisa faozia

salam kenal.., : )

-----------
lobai cool+hensem

islam itu mudah tapi bab mujahadah, ramai yang kantoi..oh

-----------
The Sahabat™

Wa’alaikumusalam

------------
ahlia azharjaafar

kirim salam kat suamimu yang mendahului aku dalam semua hal kebaikan, oh..

----------
razman razali

woha!

--------
ANTI SLOW

Islam itu mudah, jika betul gurunya, orang yang slowpun boleh faham..,

Tapi blog aku, orang slow susah sikit nak faham, sebab blog aku tak mudah.., ditulis khas untuk yang tak slow sahaja.

-----------
Muhammad Ridzuan

Love me!

---------
nurul_akmal

oh..

---------
-org yg sama-

: )

-----------
...antikapel...

Apa itu asas ugama? Tanya saidina usman kepada Abu bakar r.a.

Jawab abu bakar r.a, asas ugama adalah kalimah tayyibah..

----------
Nur_88

Usrah bagus, Cuma hati hati, takut syaitan goda bab “tunjuk terer”, yang penting, niat.

--------
Amin007.Ledang

Dah lama tak naik basikal..

---------
Khairi

Tak baik main telur orang, telur sendiripun tak boleh main.

Anonymous said...

alhamdulillah, faham dan jelas penyampaian tuan..

...antikapel... said...

ayat aku salah kah? tolong betolkan...huhu...tq

azwan misrani said...

aritu tym kuar 3h kt sek 17 aku pun jumpa pakcik tarikat.. mcm2 die ckp smpai aku pening.. niat nk khususi die last kteorg plak kne taskill.. dh la ckp pnjg gile tp aku ngn aiman satu ape pun xphm..

p/s: maybe sepanjg 3h aku kt masjid al amin, pakcik tu sakit perut gak kut

Binti Karkun Yang Cool dan Rock said...

Isbab ke Isbat?

kundi said...

oh..aku dah baca entry pasal piala dunia tahun 2006 yang ko wat dulu..

sedih2..terkenang mereka yang meninggalkan aku...

aku jua bakal mayat..

muzani bin zainon (canon boy) said...

asas pd makan atlest kne ade makanan.. nk suap pkai tgn ke or sudu ke xkisah.. janji mkn. yg penting lapar hilang tu main point. then sape2 nk mkn sedap cari la mknan yg sedap sket or beli kt kedai. mcm2 mknanan yg sedap kt kedai kfc ,pizza.. janji lapar hilang..

agm tu mudah, janji setiap amlan ade kaitan dgn perintah Allah and wajib ikut sunah nabi saw.

sape nk lagi "sedap" p la join tarikat ke ape ke asal korg rase menambahkan penghampiran pd Allah asal cr tu ikut sunah nabi saw.

ade sorg tu nabi saw ckp bih kurg.." die Ahli syurga" byk kali nabi saw point org tu.. then ade sorg sahabat nk tgk amalan die.pas 3h d dapati xda pun amalan spesel melainkan "memaafkan org lain". tu je..(klo xsilap sbb d dapati die solat mlm pn xda, puasa jos2 sgt pn xda..tp nabi saw gtw die ahli syurga)

so korg xyah la jos2 sgt. klo mampu amakan yg korg dh belajr pun xpe. nk jos bleh gak p tarikat tu. maulana zakaria pun tarikat gak tp korg org awam. solat subuh berjemaahyg wajib pn kantoi xyah bising la nk bertarikat2.

klo mampu p la xda larangn. tp klo x mampu yg biasa2 sudah. agm tu mudah bukan memudahkan nafsu korg.

p/s: tujuan tarikat adalah extra effort menghampirkan diri pd Allah setelah perintah yg wajib siap di buat..

tq hamka 4 this entry.. :)

nana said...

bagus betulla tulisan ni
tbukak sikit minda nih.
ingatkan org yg tak faham
agama nih yg faham asas ajer
yg pandai tarekat tu
paling dasat agamanya.

hamka memang BEST.

noraidahsaian said...

saya pun dah lama x naik basikal.. teringat masa kecik2 belajar naik basikal sampai kaki tersepit kat tayar.. hahaha...

islam itu mudah, tapi ramai orang yang menyusahkannya.. ingatlah ALLAH itu MAHA MENGETAHUI setiap amal ibadat yang kita lakukan...

Nabi Muhammad SAW contoh ikutan kita....

: :cik dyana bahri: : said...

Tahniahla buat 1st komen tu.

Betullah Allah tu Maha Adil
takut jugak kalau-kalau jumpa orang macam pakcik tu,

Nak kene turunkan ilmu cara-cara naik basikal pulak kat dia.
haha.

ilusi realiti said...

"Tanya aku sambil membetulkan posisi telur dicelah kain pelikat..."

erk?...

Anonymous said...

salam, wah entry macam ni lah yg aku tunggu

pemuda Mersey said...

Mohon untuk iklan ye Hamka,..

Perhimpunan Perdana PALESTIN 8 Mei 2010 [By Sekreteriat LifeLine 4 GAZA]
Date:
Saturday, 08 May 2010
Time:
19:00 - 23:30
Location:
Stadium Melawati, Shah Alam
Description
Ayuh! Sambutlah Seruan, Menerobos Tembok Kematian

Perhimpunan Perdana PALESTIN
Tarikh; 8 Mei 2010
Lokasi: Stadium Melawati, Shah Alam
Masa: 7.00mlm hingga 11.30mlm

Aktiviti Menarik
- Persembahan Nasyid, Parkour & Sketsa
- Tayangan Video Air Mata Palestin
- Ucapan Wakil-wakil NGO
- Ucapan Wakil dari Palestin
- Penyampaian Sumbangan

Tetamu Jemputan
- Kumpulan Nasyid & Artis-artis Tanah Air
- Kumpulan Nasyid Shoutul Harokah

*Bawa bersama sepanduk & banner sebagai tanda sokongan anda
*Kutipan dana akan turut diadakan & sumbangan akan disalurkan ke Gaza secara langsung.
*Bawa sejadah untuk solat Maghrib berjemaah di Stadium.


Anjuran

* Coalition of Graduates of Higher Institutions of Malaysia (HALUAN)
* Malaysian Muslim Youth Movement (ABIM)
* Jemaah Islah Malaysia (JIM)
* Palestinian Center of Excellence (PACE)
* Aqsa Syarif
* Dewan Pemuda Masjid Malaysia (Dewan Pemuda)
* Pertubuhan Mawaddah Malaysia
* Viva Palestina Malaysia (VPM)
* Global Peace Mission
* Muslim Care
* Yayasan Amal Malaysia

Dengan Kerjasama
* Majlis Bandaraya Shah Alam
* Nasyeed.com
* Muadz4peace.com
* ShouHAR Management (Malaysia)

Untuk sebarang pertanyaan boleh hubungi kami

Office & Correspondence Address:
Lifeline 4 Gaza
c/o Biro HALUAN Palestin
16-1 Jalan Dinar A U3/A, Seksyen U3, Taman Subang Perdana
40150 Shah Alam, Selangor Darul Ehsan, Malaysia.

http://www.lifeline4gaza.org

603 7846 4146
info@lifeline4gaza.org

Kepada anda yang tidak dapat hadir, ayuh! Sebarkan usaha ini kepada kenalan-kenalan yang anda kenali tanpa mengira batasan bangsa, agama & politik!

Anda juga boleh salurkan sumbangan ke


Tabung Palestin HALUAN
Maybank: 5644 9020 8528

dinulhaq89 said...

islam:
mudahkan,jgn susahkan
jaga,jgn ambil mudah
ah,,sudah sudahlahhhh...chalo!

Miss_Nie said...

Kadang, ada yang tak faham, men ikut2 je... Apepon, hati2 dengan apa yang kita cakap...=)

uan609 said...

JGN KATA YG TAK FAHAM, KEKADANG YG DAH FAHAM PUN BLEH TERIKUT-IKUT GAK.

uan609 said...

ehh ralat,, maksud aku yg dah perasan faham!

yg dah faham jgn JOSH! :)

Zero said...

Salam Hamka, saya seorang yang telah sampai kepada tahap saudara Hamka rasakan. Ilmu Allah yang hak nih, dirahsia2kan. Tapi saya pernah bercakap dengan seorang syeikh dari Mekah dan dia katakan dengan hikmah "kalau kita tidak kenal Allah, tidak tahu apa yang Dia sedang buat, kerja apa yang dilakukan, bagaimana kita mahu masuk ke syurgaNya?" Dan dia suruh belajar lagi.

Berbalik kepada persoalan Hamka dalam Kereta MAyat, saya rasa, susah nak percaya Hamka dalam Kereta Mayat kalau saya tak nampak Hamka dalam Kereta Mayat. Malah lebih teruk lagi, macam mana saya nak percaya yang Hamka dalam kereta mayat kalo Hamka pun saya tak kenal? Lebih teruk lagi, cuba assume saya dari hutan banat, kereta pun tak kenal. Apalagi nak mengenal fungsi kereta, rupa kereta, komponen-komponen kereta, inter-relation antara komponen kereta dan bagaimana mechanism setiap komponen menggerakkan sistem kereta sehingga ia mencapai fungsinya?

Bila saya dah kenal Hamka, dah tau kereta, dah kenal oh, ini Merc, ini kereta mayat, bukankah bertambah kepercayaan saya bahawa Hamka berada dalam Kereta Mayat, dan bukannya Hamka dalam Kereta Merc, atau Hamka sebenarnya dalam jamban melepaskan hajat!

Apa saya cuba sampaikan, ilmu Allah terlalu luas. Daripada mempertikaikan orang yang mendukung ilmu-ilmu Allah tersebut (yang ternyata layaknya sebagai hamba, mempunyai kelemahan), baiklah kita terima sahaja apa-apa ilmu asalkan ianya dapat mendekatkan diri kepada Allah dan mendapatkan redhaNya.

Maaf hijack comment nih.

lobai cool+hensem said...

salam.

kalau tak nak kantoi dalam mujahadah senang je,"enjoy with with your mujahadah"

banyak benda boleh settle kalau lu happy!(dalam keadaan emosi stabil dan akal yang waras)

la la la la ...

ziarah76 said...

insya-Allah, kena keluar 4b, 40h, 3h jalan Allah, 5amal baru faham sedikit sebanyak perkara ni.
Tasauf adalah salah satu drpd 3 cabang penting dlm agama. Cabang (1) imaniyat/tauhid (2) fiqh/syariah (3) tasawwur/jiwa.
Keluar jalan Allah ketiga-tiga ini insya-Allah akan datang dlm diri.
Baca kisah2 para wali dlm fadhail amal, fadhilat sedekah maka kita akan jumpa cerita2 yg sarat dengan ilmu tasauf tahap tinggi.
Usaha agama ini adalah tarekat Nabi S.A.W. Tarekat bererti jalan.
Jika ada yg tak faham, kita maafkan dia sbb salah kita tak beritahu betul2.
Kena sedih, kesian kpd mereka, kalau mereka minat tasauf, bagitau depa usaha ni bapak kepada segala tasauf. Kalau depa minat tarikat, bagitau dia, usaha ini tarikat nabi.
Tuan2 doa utk saya, azam 4 bulan.
Posting ni mmg menarik sbb kes-kes yg dipaparkan kadang2 berlaku juga kpd rakan seusaha lain termasuk saya. Sabar..sabar.

Anonymous said...

Assalam. Bro. ana dah dihantar oleh Allah swt ke Penang. Jord Utara selepas Jord Timur.

Khalid.
P/s: ..dosa mana lagi yang nak dinafikan..Ohhh...the best ayat for me from your writing...

blog mang said...

salam,

di Ijtima, ulama alim (Maulana Zubair) ada beri nasihat dalam ceramah umumnya bahawa mereka yang meletakkan kebesaran agama di dalam hatinya, kemuliaan agama di dalam hatinya dan meyakini dengan agama dia mendapat kejayaan.. untuk orang ini.. Allah SWT begitu mudahkan agama untuknya.

doakan saya.

- lelaki dari arah timur / subblogger.

Anonymous said...

Assalam. Ana punya pendapatanlah....he..he..Kalu kita jumpa seekor anjing yang sedang kehausan (terjelir-jelir lidah dan tak larat nak bergerak) dan kita pun dengan sedaya upaya kita bantu ini hanjing....Allah swt amat suka dengan perbuatan kita. Insyallah kalu kita ada dosa, Allah kasi ampun dan diganti dengan kebaikan dan menjadi ahli jannah macam hadith tentang pelacur dan anjing yang kehausan.
Sekarang....ramai manusia yang kehausan (termasuklah cek' ni). Kalu kita usaha sedaya upaya kita untuk kasi fikir, risau, rungsing dan doa macammana nak selamat ini manusia yang kehausan...sendiri fikirlah berapa Allah punya suka.

Bukankah Allah swt pernah suruh kekasih-kekasih Nya Hadrat Musa dan Harun a.s. supaya jumpa sama itu laknatullah Firaun (setelah habis dibunuh anak-anak lelaki kaumnya yang dilahirkan sama tahun dengan Hadrat Musa a.s dilahirkan) dan habargk kat laknatullah tu dengan lemah lembut supaya beriman dengan Allah?
Bukankah Hadrat Ibrahim a.s pernah ditegur oleh Allah kerana marah kepada seorang tua yang tak beriman?
Ini manusia, Allah swt sayang 70 kali lebey dari seorang ibu sayang kat anak dialah....
Nabi saw lebih kurang bersabda tak sempurna iman seseorang mukmin selagi tidak menyayangi diri seorang saudara Islamnya seperti dirinya sendiri....
Saya seru diri saya dan tuan-tuan serta puan-puan dan adik kakak untuk kita kasi doa nangis-nangis agar manusia-manusia yang kehausan ini selamat dunia dan akhirat....kita nangis kerana kita tak upaya nak buat apa-apa selain menangis,merengek dan mengadu pada Allah.
Dey!!!!....Nabi saw nangis,Abu Bakar, Umar, Uthman,Ali rahum. semua nangis...rayu, pujuk dan bodek Allah swt hari-hari, untuk selamatkan kita umatnya...bila kita nak belajar ini sunnah hah?(khas untuk cek')

Kesimpulannya, orang kita tak mampu dakwah (tak kiralah siapa pun dia)kasi nangis sama dia sungguh-sungguh! Ingat dia punya muka dan kasi doa...paksa diri kita kalu perlu, bayangkan diri kita seperti dia...kesian dia..sayang dia. Kesian ke hanjing pun Allah suke...inikan pulak kesian ke ashraful mahlukat?

Khalid
P/s: Aku sayang kau Hamka!!!!!he..he..

Hilmi said...

islam mudah..bkan tok dpermudahkan..
orang yg tidak rase die tidak tahu..
kalau makan kita nk yg sedap2..tp knape tang solat xnk yg sedap2..nk yg simple gle..

Hazwan said...

wowo..post yg sedap dibaca..haha

eMo LoVe said...

assalamualaikiumm...
aq sokg ckp ko 2..
islam bknnya agama y myushkn ttpi islam adlh agama y myngkn umtnya..

msh byk lg y jahil ttg agama tpi xmhu bljr..ttpi ska ski nk kluarkn ftwa sdri...i2lh dnia y akhr zmn...

Anonymous said...

Saudara Hamka,

Ulas lah lebih sedikit pasal org yg cuba nak buat Madinah baru tu...

neverstore said...

tasauf : teori
tarikat : amalan

even sesape dapat PHD tasauf skali pon kalo x amik tarikat mcm mane dia nk fham prjalanan sebenar tasauf tu sndiri... :) tnya pada yang ahlinya..cthnya keta rosak ditanya permasalahan itu kepada org kedai gunting rambut...agaknya ap jawapannya ek?? :)

Anonymous said...

"""Tanya aku sambil membetulkan posisi telur dicelah kain pelikat:""".???

anda punyai ramai peminat blog, jgnlah anda rosakkn pemikiran mereka dgn perkataan2 yang tidak diperlukan.

anda punyai potensi, bawalah islam yang benar, bukan dgn nafsi2 semata(campur2an)

Anonymous said...

bawalah islam dengan cara yang betul.
anda seperti merosakkan masyrkt.
ckp bende yang lucah dalam menympaikan islam.

Anonymous said...

Assalamualaikum..
minta maaf sy cakap yer..
Enta jgn menilai sesuatu kelompok itu mengikut peribahasa "jatuh nila setitik rosak susu belanga" kerana sesuatu kelompok itu sememangnya tidak salah..

Yang enta maksudkan diatas itu adalah orang didalam tareqat itu sendiri.. yela, yang kita tahu tareqat itu asalnya adalah cara untuk kita mendekatkan diri kepada Allah.. mungkin kerana pakcik itu salah dari segi method tasauf/tareqat itu sendiri.. dan salah dari segi pemahaman tasauf itu sendiri..

Contoh yang ana beri adalah orang tabligh itu sendiri, memang method yang disampaikan oleh orang tabligh itu bagus iaitu menyampaikan dawah kepada orang. Akan tetapi segelintir orang didalam tabligh itu sendiri menghisap rokok.. adakah patut kita menyampaikan message islam dalam keadaan diri merokok.. macam mana masyarakat nak terima..

tapi ape yang ana nak sampaikan ialah bukan tabligh itu yang salah, tetapi orang yang membawa tabligh itu yang salah..

sama seperti tareqat, bukat tareqat itu yang salah, tetapi orang yang membawa tareqat itu yang salah..

enta jgn klu sorang buat salah, maka enta maki hamun semuanya..
kata semuanya salah.. selidik dan kaji dulu..

p/s : jgn menggunakan perkataan lucah dalam menyampaikan islam..
islam x salah, tapi org mcm enta ni yang salah..

syimah85 said...

btul..blajar agama sng..nk amal yg payahnya..huh.

Anonymous said...

cian

rasca said...

terima kasih ...

Anonymous said...

salam..

akhir sudah apa yang pemula..
mula sudah apa yang bakal berakhir..

kalian patut mula mencari
apa yang hilang
depan mata hilang sebab tiada cahaya..

cari lah pada mereka yang tidak meminta upah dan harta membawa agenda 1 kalimah
'La ilaha illallah'
'Muhamadur Rasulallah'

-abu huzaifah

Anonymous said...

Salam,

Saya ada satu persoalan yang sering berlegar2 di fikiran saya dari dulu sehinggalah sekarang. Kita semua tahu, bahawa umat Islam yang hidup pada zaman nabi2 terdahulu sangat bertuah kerana mereka berpeluang untuk mati syahid berikutan perang dan jihad terhadap orang kafir. Tapi saya terfikir adakah peluang yang sama boleh didapati oleh umat Islam akhir zaman ini tatkala kita boleh lagi hidup aman damai (kecuali rakyat Palestin), tak berpeluang untuk syahid di medan perang. Hidup umat Islam zaman sekarang rata2 hanya bertumpu kepada kerja. Saya bagi contohla, saya seorang yang masih lagi bujang. Pergi kerja pukul 7 pagi, balik pukul 7 malam. Sisa2 hidup dihabiskan dengan kerja. Tu baru kerja, belum masuk lagi bab menghabiskan masa dalam kereta akibat jem. Dah sampai rumah, penat. Mandi, sembahyang, makan. Kalau tengok tv pun, selalunya akan berakhir dengan tv yang tengok saya. Hari2 kehidupan berlalu begtu sahaja. Terdetik di hati saya, adakah saya mempunyai peluang untuk berjihad ataupun syahid di jalan Allah dengan kehidupan saya yang biasa2 sahaja ini. Apabila saya mwenghabiskan masa sehari2 dengan bekerja, selain dari dapat gaji tiap2 bulan, adakah saya juga dapat 'sesuatu' yang lain daripada Allah? Kalau tiada, alangkah ruginya saya kerana lahir di zaman ini, yang hidup hanya dihabiskan dengan kerja. Saya pernah dengar, bahawa bekerja juga adalah jihad kepada Allah. Sila betulkan saya kalau saya silap. Maaf.

Norshuhada said...

Salam,
Kepada cik Anonymous 1.22 pm. Jangan memandang remeh pada pekerjaan yang awak buat. Setiap orang dilahirkan dengan tanggungjawab yang berbeza2 dan setiap tanggungjawab itu akan dipersoalkan di hari perhitungan amal nanti tentang bagaiman kita menguruskannya. Buatlah yang terbaik pada setiap tanggungjawab yang Allah berikan pada kita. Semoga Allah memberi petunjuk pada kita agar hidup kita tidak sia2. Wallahu'alam..

Mahadaya said...

Dan ingatlah ketika Ibrahim berkata kepada bapaknya dan kaumnya: "Sesungguhnya aku tidak bertanggung jawab terhadap apa yang kamu sembah. (26) tetapi Tuhan yang menjadikanku; karena sesungguhnya Dia akan memberi hidayah kepadaku". (27) Dan menjadikan kalimat tauhid itu kalimat yang kekal pada keturunannya supaya mereka kembali kepada kalimat tauhid itu.(28) Al Zukhruf

zulkbo said...

salam..
terbaikk
banyak idea saudara
dalam berkisah
tapi ada isi

LiFe Is BeAuTifUl LyRiC said...

betul2..
mujur skrg ada pendakwah yg educated yg mengkaji..

lobai cool+hensem said...

salam bro

gua heran ngan orang yang baca entri lu tapi tak happy

gua tengok susah payah lu cari idea nak sampaikan sikit ilmu ngan cara yang happy

tapi diaorang ni tak happy jugak.pastu siap komen penuh emotional.

gua nak bagi sikit nasihat kat budak budak 'emo' kat sini:-

1.baca bismillah sebelum baca entri.
2.baca guna otak,bukan perasaan.
3.kalu baca tajuk dah start 'emo',stop!korang berhenti ,pegi ambik wudhu' dulu,pastu sambung.
4.jangan baru baca sekerat,pastu terus komen penuh emosi.
5.Ahhhhh...!!!korang pikirlah sendiri.

ha lagi satu,bila korang aktifkan emosi korang otak korang automatik terus shutdown.sebab tu nabi cakap "la taghdob! la taghdob! lataghdob!

ps.hamka tolong buat entri bab happy cepat!aku kesian kat orang orang yang tak reti nak happy.
orang macan ni masuk syurga pun tak guna,pasal tak tahu macamana nak happy!! la la la la la lala

Norshuhada said...

Salam,

To lobai cool+hensem. Apa sebenarnya definisi happy bagi awak? Apakah bila komen2 tu menyokong penulis semua diangap happy, dan semua komen2 yang menegur penulis semua dianggap tak happy? Hmmm..
Satu benda yang perlu dipandang serius, ada ke golongan "yang masuk syurga pun tak guna"? Berhati2 dengan ayat yang dikeluarkan, jangan happy2 sangat..

Wallahu'alam..

Anonymous said...

pakcik, jangan JOSH sangat! heh

Islam tu mudah, jangan pula dipersusahkan atau terlalu dimudah2kan.

oh ye. satu soalan.
cerita lelaki 'abid dan Nabi Musa tu sumber dia dari mana ye? bukan Israiliyyah ye? just to make sure kesahihan. ana yang kurang ilmu ini pertama kali dengar cerita ini.

Anonymous said...

wahahaha,,,,kalo susah kan islam..org kapir nak masuk islam pon rasa susah....

Anonymous said...

lobai cool+hensem
ni memang perasan sikit..
lebih sudu dari kuah..
slow agaknya

Sja Tanya said...

gempak seh blog! tapi hamka rujuk kitab mana tlis smua ni? mcm nak beli je....

lobai cool+hensem said...

salam...

norshuhada,terima kasih atas teguran.

maksud happy bagi saya ialah bila kita berada dalam apa keadaaan pun kita mesti terima keadaan tu(redho)dengan happy.

dalam konteks entri ni,bila kita baca apa apapun kita kena terima ianyanya sebagai satu idea

lepastu kena paham betul betul apa maksud penulis.untuk paham kita kena baca sampai habis tanpa melibatkan emosi

pastu baru boleh timbang ngan apa yang kita paham.kalau kita tak setuju ngan idea tu.takpe jangan 'emo'.just bagi je idea kita yang lebih bernas tu.


jangan sesekali menyalahkan idea orang lain.itu adab dalam perkongsian idea.barulah idea yang baik akan terus berkembang tanpa perbalahan.

ok,tang "masuk syurga pun tak guna" tu,saya mintak maaf kalau ada yang tersalah paham.ayat tu memang kalau diambik sekerat dan terus dibuat andaian memang salah.

ayat tu cuma menerangkan berapa ruginya orang yang tak reti nak happy dan mesti dibawak sekali dengan keseluruhan ayat yang sebelum tu.

anonymous.saya mintak maaf kalau anda benar benar tersinggung.saya tak berniat nak menyinggung sesiapa.maaf!

ps.hamka,sorry panjang sangat.

humaira said...

Tanyalah kepada yang berilmu dan mengetahui apabila kamu tidak mengetahui (An-Nahl : 43)

Dalam ayat ini jelas, Allah mengarahkan paling minima kepada tiga perkara iaitu :

· ketahuilah had ilmu kita
· kenali ahli dan pakar dalam bidangnya
· tanyalah kepada yang pakar terbabit apabila ingin menetapkan pendirian

Norshuhada said...

Salam,
To lebai cool+hensem. Oooo.. macam tu ke.. Kena tau jugak ni definisi 'emo'. Adakah ia hanya terhad kepada komen2 yang melawan arus sahaja? Bagaimana pula komen2 yang mengikut arus penulis tapi menggunakan ayat2 yang kasar? Terutamanya komen2 yang menghentam komen orang yang melawan arus penulis. Saya rasa itu pun boleh dikira sebagai 'emo' juga kan? :)
Pasal isu golongan masuk syurga pun tak guna tu kan, ok, mari ikut arahan lebai iaitu “mesti dibawak sekali dengan keseluruhan ayat yang sebelum tu”. Ini ayat penuh sebelum tu: “aku kesian kat orang orang yang tak reti nak happy. orang macan ni masuk syurga pun tak guna,pasal tak tahu macamana nak happy!!”
Ooo.. maksudnya memang wujud la golongan yang masuk syurga pun tak guna iaitu orang2 yang tak reti nak happy.. Macam tu ke..? Astaghfirullah..

Wallahu a’lam..

deathisourneighbour said...

mao tasykil pak cik tu kuar jalan Allah la cmtu nmpak gayeny abg Hamka...hehehe....
mao amal agama mst mao ikut perintah Allah...ikut care Nabi S.A.W...
smoge sy dan ummat dpt amal dan smpaikn....
insya Allah...
=)
(ape yg baik dtg dari Allah...)

lobai cool+hensem said...

salam.

laa..ingatkan dah boleh settle.

inilah susahnya kalau dah'termenyinggung' perasaan orang

ok.anggap saje saya menulis dalam keadaan 'emo'

saya mintak maaf sekali lagi kepada semua pembaca blog ni yang dah tersinggung dengan tulisan saya terutama pada norshuhada

insyaAllah saya akan berusaha tidak menyinggung sesiapa selepas ni

saya mohon supaya tak dipanjangkan diakhirat kelak.

semoga kita dapat mengeratkan ukhwah sesama islam

salam ukhwah!

Ps.hamka kalau kau tersinggung kasi tahu aku cepat.

Anonymous said...

Assalam. Encik Anonymous bujang yang dimuliakan oleh Allah swt. Pendapatan saya yang mangkuk hayun ...he..he..

Nabi saw pernah bersabda lebih kurang...beruntunglah ummat yang melihat aku dan beriman dengan ajaranku...kemudian Nabi saw bersabda lagi lebih kurangnya beruntunglah,beruntunglah,beruntunglah,beruntunglah,beruntunglah,beruntunglah, beruntunglah (7 kali) ummat aku yang tidak melihat aku tetapi beriman dengan ajaranku.

Bukankah ummat yang Nabi saw maksudkan tu kita ni?

Benar.... sahabat-sahabat rahum. boleh beroleh pahala mati syahid....walaubagaimanapun, apabila sahabat-sahabat rahum. mendengar sabdaan Nabi saw lebih kurang, ummat akhir zaman di zaman fasya' dan mungkar, yang mengamalkan satu sunnahku (istiqomah) akan diberi ganjaran pahala mati syahid dan ada pendapat mengatakan seratus kali pahala mati syahid!! (Dikatakan sahabat2 rahum. berasa cemburu mendengarkan ini.....dengan kita ummat yang tidak melihat jasad Nabi saw)
Sewaktu balik dari peperangan Badar....dalam keadaan kepenatan dan keletihan, Nabi saw bersabda lebih kurangnya....2 rakaat sembahyang ummat di akhir zaman menyamai ganjaran berperang di Badar. Wallah hu'alam....

Kerja itu ibadat. Sabda Nabi saw..lebih kurang amalan yang pertama akan dihisab ialah sembahyang...jika sempurna maka amalan2 yang lain akan dikira...jika tidak maka amalan2 yang lain tak akan diterima. So....apapun kerja kita samada besar atau kecil, selagi sembahyang dijaga..insyalllah barulah kerja boleh dikira ibadat. kalau tidak...sendiri fikirlah.

Allah Maha Adil adikku...tidak mungkin Allah merugikan kita dengan melahirkan kita pada zaman ini...Allah tau apa yang kita tak tau..he..he..

Khalid.
P/s: sorry Hamka...menyibuk gitu..he..he..

Norshuhada said...

Salam,

To lebai cool+hensem. Oo.. saya kelihatan tersinggung ke? Maaf ya, mungkin saya kena belajar buat ayat yang lebih indah bunyinya. Sebenarnya itu cara saya belajar, bila ada orang menerangkan, saya ulas balik apa yang saya faham untuk cek balik apa yang saya faham tu sama ada betul atau tidak. Selagi ada kemusykilan, selagi tu saya tanya. Saya fikir, inilah namanya 'critical thinking'. Cuma bilamana apa yang saya faham tu menyalahi dari hukum yang saya belajar sebelum ini, saya beristighfar lah.. Itu sahaja.. :) Ok, tak payahlah anggap diri sendiri emo, nanti kene tukar nama lebai emo+hensem pulak dah..

Wallahu a'lam..

Anonymous said...

Makcik Nursyhuhada ni memang 'emo'. Dah2 la tu. Ni blog orang ni nak ber'emo' lebih2 ni nape? Huh! 'emo'! Tersinggung la tuh cakap over2.. cakap sket, nak menang. asik2 nak menang... hahahha... kelakar.... macam budak2...

kundi said...

x usahlah korang bertekak..err..bertaip-taip pasal emo,jom minum kopi.

lobai cool+hensem said...

salam.

kundi,kau nak belanja minum kopi kat mana?aku anytime je!

norshuhada,kau nak join tak?kundi belanja!

kundi said...

orait...macam ni kan bagus...senyum sokmo sama-sama kita.=)

datang permatang pauh,cari aku..
aku belanja kopi.

kundi said...

orait...macam ni kan bagus,senyum sokmo kita semua.=)

kalau datang permatang pauh, cari aku,aku belanja kopi.

Anonymous said...

salam,
asal masok blog hamka..part comment je..mesti ade yg bertekak..boring ar mcm ni..sikit2 nk bertekak..huhuhu

~cik esah~

nur akmal bt yahya(kema) said...

bestnye . I love bro hamka.,

Anonymous said...

ye la cik esah..agreed..berbalah tu kan mnjauhkn rahmat ALLAH.salah satu asbab ALLAH bg rezeki ialah dgn kita mnjaga silaturrahim..so pengkomen2 elakkn dr mnjejaskn silaturrahim.

kita nk belajar.adab belajar bkn semua kita mudah paham/suka so doa byk2 bg ALLAH mudahkn kita paham & yg baik jdkn teladan yg buruk jdkn sempadan.Hamka bkn maksum.dia salah kita tegur.dia pun belajar dr komen2 kita semua..tak gitu tuan?

-petot-

Norshuhada said...

Salam,
To cik Anonymous 8:34 AM, May 12, 2010, komen awak betul2 telah membuat hati saya terluka. Dahlah panggil saya makcik, emo lebih2 pulak, cakap over pulak tu..asik2 nak menang lagi tu... aduh duh duh..
gila2 down.. depressed separa skyzo dah..
Tapi terfikir, ini baru dikutuk kat dunia, dah la saya tak kenal siapa yang kutuk saya, yang kutuk saya pun tak kenal saya, dah rasa down gila macam nih. Bagaimanalah agaknya rasa down di akhirat nanti bila terkena kutukan Tuhan. Bagaimanalah agaknya dasyatnya rasa down tu…
P/s: To Bro Hamka, maaf ya, saya tak sengaja terbuat publisiti murahan kat sini..

amir said...

salam hamka...
wahabi ganer plok..?
acu teranf sket..

kacang kuda said...

bismillahhirahmanirrahim..

eerrmm.. nervesnya nak komen kat sini.. huhu..
komen2 kat sini berapi2..

ana pun ada gak kawan yang belajar tasawwuf ni..

lebih kurang jugala perangainya..
cakap berlapik2.. berbunga.. sampai pening eden nak paham..
huhu

tapi, musykil jugalah.. kenapa kena asyik rujuk ke kitab?? kenapa tak ulas dri isi Quran terus..

err.. ni ana tanya je tau.. bukan memperlekehkan ke mempertikaikan ke.. sekadar tanya sebab ana tak tahu..

pas2, sejak2 kawan ana belajar ilmu ni, mmg dia jadi emo skit.. err.. xtahulah.. maybe lepas blajar ilmu ni mmg jadi mcm tu kot.. huhuhu

dia ada juga ajak ana g blajar dgn dia..
nak memang la jgk.. sebab ilmu agama ni seronok belajar.. tambah2 bgi orng mcm ana yang sikit lagi tipis ilmu.. huhuhu

tapi, bila mengenangkan akhlaknya tu jadi mcm takut plak nak blajar..
asek2 nak ckp orang len xbetul..
pas2 buat ayat sedih..
kesian kat kami2 yang x blajar..
aduh..

caranya itu mcm susah sgt ja nak masuk syurga..
padahal setahu ana islam itu mudah..
masuk syurga pun mudah..
tapi..
tula.. bila kawan ana ckp mcm tu rasa mcm susah pula..

p/s: fuhh.. nerves gila.. tak habis lagi nerves ni..

Anonymous said...

DARI MAK;

NYAH, U ALL NI, ? APE KES CARUT2 ? TAK BEST TAU...

ALA TELUR YANG NAK DI BETUL PARKING NYE TELUR HAMKA BUKAN U OLL K

MAK SUKE BETUL KAN TELUR U OAL...WOHA

lobai cool+hensem said...

salam

mana drebar kereta mayat ni,langsung tak dengar khabar berita?!

skar said...

banyaknya 'bot2 kecil'.. (aku pun)

Anonymous said...

SALAM

Semalam ta'lim kami kat rumah baca Kitab Muntakhab Hadith

Takut sangat dgn hadith yg di baca bersama keluarga smlm:

Dari Abu Hurairah r.a meriwayatkan bhw Rasulullah (salallahu 'alaihiwassalam) telah bersabda:
Jika seseorang telah berkata: "Telah binasa manusia", maka dialah yg paling binasa diantara mereka (kerana dgn mengatakan demikian itu dia terjerumus di dalam dosa takabur disebabkan dia menganggap org lain hina).

(HR Muslim)

ohh astaghfirullahal 'adzim

~ahlia ...

Anonymous said...

Assalam, Renungan:

1. Saya suka makan telur. OK?
2. Saya beli telur....ehemmm K?
3. Saya minta telur....pass?
4. Posisi telur dalam pinggan (ayat skema jurusan perhotelan je faham...)tapi ok what?
5. kedudukan telur di tahap kritikal...bereh...he...he...
6. Betulkan kedudukan telur he..he.. dak boleh ke? Lucah tang mana ... telur ke..kedudukan atau betulkan?...
Woha..He...he..

Khalid
P/s: Hamka fisabilillah ni...aku bile lagi? Ohhh...katenya doa seorang wanita solehah seumpama doa 70/100 orang wali...pompuan mane le nak doa ke aku ni...

Anonymous said...

Maaf jika tersalah faham tulisan anta. hehe

Anonymous said...

sy respek dgn lobai cool+hensem, x melatah bile ditego dan mampu cool untuk explain back.pasti incik mmg hensem. bekongsi ilmu ni bukan nk cr juara, yg penting dpt blaja dan amalkan.mudah2an.plus, admitting mistake shown tht ure having no personal agenda, just for the sake of the content itself.bukan ape, bosan nengok geng josh kt blog cenggini,n bile jumpe ppl yg bleh admit own mistake dan beralah, bikin rs nk tabik spring.keep it up bro!

Anonymous said...

SALAM..
sihat-sihat belaka hendaknya..

bagus..aku tengok semua pengkomen kt sini semua minat belajar agama..

yang pentingnya jangan emosi,jangan terover suka,jangan cakap tak senonoh.gunalah akal sebaiknya.
pandanglah dengan mata hati.tajamkanlah ia dengan menyucikan hati..ewah !! macam pembaca sajak..

ustat hamka..semua tulisan ustat saya hampir setuju 90% cumanya ada beberapa perkara perkara ditambah beberapa isi yang membuatkan saya mengurangkan peratus itu..

kalau dalam entri kali ini pada pemahaman saya mengenai kalimah lailaha illallah(tiada tuhan melainkan allah).
nafi : tiada tuhan melainkan allah.
isbat:hanya allah tuhan yang esa.

kalimah itu pada zahir mafhumnya adalah nafi dan isbatnya diambil daripada mafhum mukholafahnya yaitu isi yang diambil drpd ayat itu..

sy juga kurang bersetuju dakwah ustat diselitkan perkataan lucah.rasanya banyak lagi ayat-ayat yang saya dapati masih lagi menghiburkan dalam artikel ustat ni macam woohaa..huh terhibur beb..

selain itu kita juga mesti kekalkan sifat husnuzzon pada setiap orang..

akhir kata tak de sorg pon masuk syurga rugi..walaupon dia tak tahu mcm mana nk happy..

sekian wassalam..


yg benar :
(satria awan kenali)

Hamka said...

Alhamdulillah, masih hidup..

Baca komen korang, baca email, baca facebook..

Hmmm..

Banyak komen bab telur..

Beginilah, bagi orang lelaki yang pakai kain pelekat, dan dalam kain pakai seluar longgar, lalu bila duduk dalam masjid, kadang kadang telur yang patut parking kiri dan kanan, tiba tiba tersalah posisi, yang mana terhimpit kudua dua biji ke arah kiri atau kanan, buat lelaki tak selesa..

Lalu jika korang tengok ada lelaki yang pakai kain pelkat, tiba tiba pegang kemaluan dan mengoyang goyangkanya, maka itu bukanlah gangguan seksual, itu adalah kaedah,: membetulkan telur demi mendapat suhu bilik yang baik dalam kaedah peyuburan sperma.

So, moral of the story:

Izinkanlah semua lelaki untuk membetulkan posisi telur mereka.

lobai cool+hensem said...
This comment has been removed by the author.
lobai cool+hensem said...

salam.

fuhh!!! lega..

akhirnya hamka muncul semula dengan teori "telur"nya..huh!

Ann said...

tq bro....islam tu mudah, apepun kita wat dan niat kerana allah swt, pun dah dapat pahala...

Anonymous said...

mak

alamak!!! mak salah parking telur...
tu lah..patutnya telur mak kat dalam, keluar bile perlu

ni tak..keluar je kan senag salah paerking..
thats y mak pakai penties...woha

mak yang luhur

Anonymous said...

Ko suke kan menggarik kt blog hamka!

telur.. ter mak yang luhur?!!

motif?!!

Norshuhada said...

Assalamu’alaikum kembali,
Maaf mencelah lagi. Ada tiga isu yang saya nak share di sini memandangkan setakat ini tak ada siapa yang menjawabnya lagi.
1. Menjawab soalan cik kacang kuda berkenaan tentang kenapa tidak rujuk terus pada Qur’an. Betul, Qur’an adalah rujukan utama, tetapi kita memerlukan sumber lain untuk menerangkan Qur’an tersebut memandangkan ilmu kita sebagai orang awam adalah sangat terhad. Jadi sumber berikutnya adalah Sunnah (Hadith). Hadith ni pun memerlukan orang2 yang pakar untuk menafsirkannya untuk orang umum seperti kita, jadi kita memerlukan Ijma’ (kesepakatan) serta Qiyas (analogi). Dalam menentukan hukum, perbezaan pendapat boleh berlaku kerana beberapa faktor yang melibatkan ilmu dan kepakaran seseorang ulama’(Rujukan, majalah Solusi isu 19). Jadi di sinilah perlunya akhlaq dimana sikap berlapang dada amat2lah dititik beratkan agar umat Islam tidak berpecah belah. Pada dasarnya kita yakin bahawa tidak seorang pun orang alim yang berpegang pada ilmu, amanah dan kuat agamanya, dengan sengaja akan menyalahi apa yang telah jelas dalam kitab Allah dan sunnah Rasul-nya. Hal ini kerana orang yang tergolong sebagai ulama, ilmuwan Islam, pasti matlamat mereka mencari kebenaran.(Rujukan dari sumber yang sama seperti di atas). Harap penjelasan ini dapat menjawab persoalan cik kacang kuda berkenaan tentang kenapa tidak rujuk terus pada Qur’an. Ada satu cerita yang saya nak kongsi berkaitan tentang perbalahan ni. Saya dengar cerita ni dari ceramah seorang ustaz di Radio M’sia Selangor petang Khamis last week. “Semasa Rasulullah sakit kuat baginda meminta Saidina Abu Bakar untuk mengambilkannya alat tulis kerana ada sesuatu yang baginda nak sampaikan pada umat Islam yang sangat dicintainya. Namun Saidina Umar yang juga berada di situ menegah Saidina Abu Bakar kerana dia berpendapat Rasulullah jangan disusahkan lagi kerana dia perlu berehat lantaran sakitnya yang tenat. Namu Saidina Abu Bakar tetap ingin mengambil alat tulis kerana dia berpendapat ada sesuatu yang sangat penting untuk Umat Islam. Dan.. mereka berbalah di situ. Melihatkan sahabat yang dicintainya berbalah, Rasulullah menyuruh mereka keluar dari kamar baginda..” Saya tak tahu sambungan cerita ni bagaimana kerana slot ceramah bersambung (kalau ada sesiapa yang tahu boleh lah kongsikan). Cumanya pengajaran yang saya dapat dari cerita tersebut ialah, Rasulullah sangat benci dengan perbalahan walaupun setiap orang yang berbalah itu mempunyai niat yang sangat baik dalam menegakkan pendapatnya. Oleh itu, marilah kita belajar berlapang dada.

Norshuhada said...

2. Isu yang kedua ialah cara bagaimana kita nak memperbetulkan orang lain yang kita nampak sebagai salah. Saya sarankan di sini, anggaplah orang yang kita nampak salah tu sebagai orang yang sakit dan kita yang berada di pihak yang betul ni ada penawar untuk diberi kepadanya. Berilah penawar itu dengan cara yang baik dan beringatlah bahawa kita juga tak terlepas dari kemungkinan terkena penyakit yang sama. Begitulah umpamanya bila kita nak mengajak orang melakukan kebaikan, ajaklah dengan cara yang baik. Saya nampak, banyak ajakan2 yang baik di blog ini, mahupun pada pengkomen2nya, tetapi caranya, adakalanya akan membuatkan orang yang jahil takut nak mengikutinya dan terikut cara yang salah lantaran ajakan yang salah itu lebih berhikmah. Sebagai contoh ; ada dua cara yang diperdebatkan dimana cara A adalah betul, dan cara B adalah salah, tetapi oleh kerana orang yang mengajak cara A tu mengajak dengan cara yang penuh emosi; sebagai contoh; “siapa yang buat benda macam B tu bodoh tak boleh ajar..”, dan berbagai2 lagi kata2 kasar yang lain, sementara itu orang yang mempromote cara B pulak mengajak dengan penuh lemah lembut, siap bagi logik consequence lagi . Tentulah sijahil lebih tertarik pada cara B. Astaghfirullah.. Saya takut kita secara tak sengaja menjauhkan lagi orang dari jalan yang betul. Analoginya beginilah, cuba bayangkan seorang doktor memberi ubat pada pesakitnya dan berkata; “kau, kalau tak makan ubat ni, mampuslah kau”. Berbanding dokor yang berkata, “makanlah ubat ni, insya-Allah baik..”tentulah kita lebih tertarik pada doktor yan kedua tu.
3. Isu yang ketiga ialah berkenaan tentang bahasa lucah. Saya nampak di sini, semua orang memang sepakat bersetuju, tak sopan menggunakan bahasa lucah dalam diskusi keagamaan. Yang menjadi masalah di sini ialah, level yang berbeza2 dalam menilai sama ada perkara itu adalah lucah atau tidak. Beginilah, cuba kita bayangkan ada tetamu bertandang ke rumah kita dan bertanyakan pada anak kita, Ayah sedang buat apa ? Dan anak kita menjawab, “Ayah tengah.. (sila ulang ayat yang disyaki lucah dalam blog ni)”.Hmm.. mungkin ada sesetengah yang menganggap ayat tu tak lucah akan berasa tiada apa2 yang perlu dimalukan kerana ayat berbentuk begitu mungkin sudah mendarah daging dalam keluarganya. Cuba bayangkan pula, jiran kita bertanya pada orang rumah kita, “Tengah buat apa tu..?” Dan orang rumah kita menjawab, “Ala.. tengah menyapu sambil (sila ulang ayat yang disyaki lucah dalam blog ni dan tukar kepada milik kaum hawa pula )”. Adakah masih tak berperasaan malu..? Masih tak malu?? Astaghfirullah..
Blog ni sangat manis, penuh dengan kisah akhlaq Rasulullah yang indah2.. tentu bangga baginda Rasulullah seandainya baginda membacanya.. Tapi, bayangkan Rasulullah terbaca ayat2 berbau lucah yang menjadi selingan yang langsung tiada kene mengena dengan isu yang diulas, rasa2nya Rasulullah terhibur kah?
Benar, sesuatu perbuatan tu memang adakalanya wajar untuk keselesaan kita, tetapi bukankah setiap perkara perlu dilakukan pada tempat dan situasi yang sesuai? Ingatlah definisi zalim itu ialah meletak sesuatu bukan pada tempatnya. Berhentilah berperlakuan zalim pada diri sendiri dan orang lain..

P/s: Saya seorang yang sangat lemah iman, mudah patah semangat bila dikeji dan dicaci dan berisiko tinggi menjadi ujub dan riya’ kalau dipuji. Mohon komen2 yang lemah lembut dan berhikmah tentang apa yang saya ulas di sini. Perbetulkanlah apa yang salah dan tambahlah apa yang kurang.. Tapi janganlah mencaci dan mengeji.. (depressed woooo… )
Wallahu a’lam..

pengembara said...

http://www.youtube.com/watch?v=xtjwtmjbOKE

=:)

lobai cool+hensem said...

salam..

rintihan sang lobai.

ya Allah

singkatnya masa yang Kau berikan kami di dunia

orang orang tua kami ramai yang telah tiada

kawan kawan pun ramai yang sudah pergi selamanya

ya Allah

janga biarkan kami bersengketa

masa yang sedikit kami tautkan saudara

tidak kira islam atau tidak,kami punya usul yang sama,adam dan hawa

siapapun kami,tetap hanyalah hambaMu jua

ya Allah

matikan akal kami dari berfikir yang membawa sengketa

butakan mata kami dari melihat keburukan sesama hamba

bisukan mulut kami dari berkata nista dan sia sia

pekakkan telinga kami dari mendengar berita palsu dan dusta

ya Allah

ampunkan kami semua diatas keterlanjuran yang kami sengaja cipta

moga kami tidak lagi bersengketa

agar kami tidak lupa

syurga hanya untuk orang yang menyayangi sesama hamba.


salam ukhwah untuk semua.

kundi said...

amin.....

nice one lobai.

aku balas dengan pantun.

gendang gendut tali kecapi.

terima kasih daun keladi.

dua tiga kucing berlari.

kalau rajin komen la lagi.

comel-comel si anak rusa.

comel lagi anak kambing.

andai tersalah silap kata.

ucaplah astaghfirullah hal azim...

abufirdaus said...

Salam,
air sungai bercabang ke laut jua... insyaAllah.

Anonymous said...

WAH2 ADA ORG JELES MAK BG KOMEN KAT CINI

MAK OTOMATIK AKAN GARIKS TATKALA TERNAMPAK ORG BETULKAN KEDUDUKAN TELUR

MAK TERUJA...WOHA

MAK YANG LUHUR

Anonymous said...

Salam Hamka
ada satu website sesat yang jelas memesongkan akidah.
kalau berkesempatan, cuba saudara nasihatkan sikit dia ni

http://1asalama.blogspot.com

ZULHAFIDZ said...

kahwin itu mudah. kenapa jadi susah? sbb ada byk adat yg ala ala kes mcm ni ler..

cape said...

sy respect juga pada lebai cool+hensem. anda mmg hensem dn cool dlm mnjawab balik setiap pertanyaan. dah2 la tu norshuhada. klu kamu tgk, rata2 pembaca memihak kepada lebai cool.. kamu menulis dgn penuh emosi.. tolong jgn jadi SLOW

Norshuhada said...

Salam,
To cape, demi Allah, saya tiada langsung niat untuk melawan sesiapa di sini. Saya sekadar nak berkongsi setakat ilmu yang saya ada. Saya minta maaf kalau ulasan2 saya kelihatan seperti nak menjatuhkan sesiapa. Maaf x 800.. :)

Anonymous said...

Pengembara..Assalam. Jazakallah 4 the sharing....2 thumbs up 4 u!

Khalid. yang berdosa...

Hamka said...

ala, tak payah gaduh gaduh, jom pergi masjid naik basikal..

: )

Faizah Roslaini said...

Assalamualaikum

Terima kasih atas entri ini.

Tareqat itu baik. Cuma masalahnya pada orang yang mengamal tarekat itu. Mungkin ihsan/ikhlas dia tak cukup seaktu dia beramal kot, membuatkan dia kelihatan seperti ada anasir anasir ujub dan riak dalam bicara?

Emm saya juga ada terjumpa orang orang yang menerima amalan dan mengaitkannya dengan perkara-perkara yang kononnya mistik seperti keris zaman dulu lah, batu permata bagai lah. Saya musykil dan sukar nak terima. Terus terang saya merasakan mereka kolot.

Hmm..Semestinya saya sendiri kena membaca dan belajar lagi nampaknya.

Terima kasih sekali lagi.

P/s: Maaf. Saya rasa lawak telur tersebut cuma sebagai lawak. Saya cuma menganggapnya sebagai selingan berbau pelajaran biologi dan tidak lucah.

Namun, itu saya lah. Mungkin saja lawak tersebut telah mengguris nilai-nilai Timur masyarakat terutama dalam diskusi berkaitan agama. Namun, saya terfikir lagi adakah itu bermaksud kita memisahkan agama dari bab bab lain dalam kehidupan?

Ntahlah. Makcik dah poning laahh

Anonymous said...

salam,
saya setuju dengan Faizah Roslaini!

~cik esah~

Anonymous said...

bro tulis la pasal WAHABI pulak..lagi2 di perlis

Anonymous said...

SALAM...

NASIHAT YANG PALING BERKESAN IALAH NASIHAT YANG PENUH BERHIKMAH...

HATI-HATI DENGAN SETIAP PERKATAAN YANG KITA TERBITKAN AGAR TIDAK TERSINGGUNG PERASAAN KITA SESAMA UMAT ISLAM...

SEMOGA ALLAH MERAHMATI KITA SEMUA..AMIN..

maafkan saya jika tersilap taip..

Jannah Adnin said...

Kadang-kadang Islam dilihat sebagai agama yg sgt sulit menyulitkan pada pandangan org kafir..asbabnya kita sendiri lah yang menyulitkannya..
Jalan Islam itu luas tapi kita lah yang sempitkan..
Perkara sunat diwajibkan tapi perkara wajib disunatkan..fikir2kan.
Inilah masalah yang melanda umat Islam..Saya sgt berterima kasih kpd en.Hamka yg menjelaskan kekeliruan dalam bab2 tarikat. Ingat! berhati-hatilah memilih tarikat..teliti dulu dari segi pelaksanaan syari'at dikalangan ahli tarikat..Wallahua'lam bissawab..

Anonymous said...

hm...menyusahkan aku y bru mengenal islam..ajar asas dulu udahlh..kalaulh ah chong y nak pluk islam berjumpa dgn pkck 2,aku rs terbatal jg niat beliau nk pluk islam.kan ah chong?...cis

Anonymous said...

tengah sorg pakcik 2 berapi2 bercerita bab tarikat,aku bertanya kepada beliau,"pakcik,masuk waktu magrb jam berapa?"..jawab pakcik,"tak taulh"..cis.bercakap punyalah macam ulama 2 pun xhafal.npa pelu hafal?spy kita tau bila plu solt agar dpt solt d awl wktu..solat awl wktu solat dgn malaikt n sunnah nb saw.sndr mau ingat

Naufal said...

sesungguhnya ilmu Allah amat luas sbab itulah dikatakan apabila smua lautan dijadikan dakwat lalu ditambahkan lagi dengan satu lautan maka sdah pasti tidak cukup utk menulis ilmu Allah dan sbab itu ada pepatah arab mengatakan tuntut ilmu sehingga ke liang lahad.
Oleh itu, marilah kita sama2 menuntut ilmu terutama ilmu tauhid dan sebagainya yg masih lg x membelakangi hukum syara' supaya dpt mendekatkan dr kpd Allah dan dpt melakukan amal ibadat dgn lebih sempurna lebih2 lg kita sbg umat akhir zaman.

Hamka said...

k

dekerinchi dk said...

assalamaualaikum w.b.t.

apa yang dikata Norshuhada ada benarnya.....

apa yang saya lihat bukam Norshuhada yang emo.....tetapi segelintir dari kalian....

tunjuklah jalan menuju Allah S.W.T....itu dengan berhemah dan benar..jangan lah kita sering mendabik dada mengatakan kita benar...kerana ada yang lebih maha tahu dari kita..dan ada yang lebih maha benar dari kita.... sesungguhnya apa yang berlaku di dunia ini ada hikmahnya.....jadi jangan sesekali engkau syirik kepadanya....sesungguhnya Allah itu meliputi langit dan bumi serta isinya....

moga Allah s.w.t mengampun kan saya dan rakan sekalian....amin....walahualam....

Hamka said...

aku suka emo, err, maksud aku emolondon!

Anonymous said...

Assalamualaikum Hamka.

Citer ni bagi sy adalah sesuatu yg jujur dan ikhlas, bersifat realiti kehidupan semasa. Yg dialami, ditafsir dan diolah oleh perasaan, tanggapan, idea, kepercayaan dan yang penting ialah oleh ILMU yg anda miliki sendiri. Sdr. Memang benar Islam itu agama yg mudah dan hanya jika kita sendiri yg ingin mempermudahkannya. Tapi kita harus ingat, dalam Islam ada tingkat-tingkat martabat disisi Allah S.W.T. Bagi seseorang yg benar2 percaya pada agamanya, yakin pada kandungan Al-Quran & hadis2 Rasulullah s.a.w. Harus kita sentiasa, dan sentiasa bertanya dan berfikir, di tingkat mana kita di sisi Allah S.W.T. Adakah kita sudah terlalu yakin bhw kita sudah sememangnya layak ditempatkan ke dlm syurganya? setidak2nya di tingkat yg paling rendah!! ? Atau sudahkh kita benar2 yakin kita tdk akan sama sekali akan tersentuh setitikpun oleh bahang api neraka?. TERPULANG kepada kita utk menilai diri sendiri. Sebab tu Islam memberi kita peluang utk mencapai tingkat2 martabat tersebut sesuai dengan keinginan dan kesanggupan dan keikhlasan diri kita sendiri tanpa sebarang paksaan. 4 bidang dlm Ilmu keislaman itu ialah (bermula dari tingkat yg didahulukan) Ilmu Syariat, Ilmu Tarikat, Ilmu Hakikat dan Ilmu Makrifat. Apabila Ilmu Syariat dan Ilmu Tarikat ( iaitu pengetahuan dan amalan) sdh kita perolehi, apakah harus kita berpuas hati tanpa sedikitpun mahu mahu meneliti, membelak, membelai dan mengkaji serba sedikit apa itu ilmu Hakikat dan Ilmu Makrifat. Tiada paksaan dlm agama. Terpulanglah kpd kita. Dari kita saja, mahu atau tidak.

Hamka said...

waalaikumusallam

Anonymous said...

nice

Anonymous said...

apa la yg ko melalut ni hamka.. pikir la pakai "ilmu" bukan pakai otak.. tau tak ilmu tu apa.. suka pusat ko je sondol pakcik tu.. apa la hak ko nak menghukum? kalo ko yakin dgn amalan ko.. buat je laa.. ada mata pandang, ada telinga dengar ada mulut DIAM.. amalan tak berkait kubur masing2.. ibadah kalo buat nak harap dapat pahala nak masuk syurga.. betul ke..? niat kerana Allah tapi nak harap pahala.. pastu nak masuk syurga.. alamak.. mana la terbit ikhlasnya kat situ..

pakcik tu bagitau kat ko.. so ko nilai la.. islam ni ada martabat dan tahap disisi Allah.. time hidup ni la nak tau pun.. yg ko melalut hukum tembak pakcik tu sapa suruh.. ko tak nak ko buat bodo je laa.. ni nak kutuk2 pakcik tu.. jangan duduk dalam islam minandas.. mulia disisi masyarakat tapi hina di sisi Allah..

Satriyah said...

Kamu semua cerdik agama, tp bahasa seperti orang cetek ilmu, sayang!! Selalu salah menyalahkan. APa yang berlaku itu semua ketentuan Allah. Bukan kerana Pakcik, penulis atau semua yang memberi komen ni.

Hamka said...

pandainya.

ok!

apek mualap said...

assalamkum...
maaf sy balu masuk islam..
sy terasa hati bila lu org guna perkataan " KAFIR". sedangkan rasulluallah tidak perlenah mengKAFIRkan org...
tp lu org harus ingat itu allah ambik nyawa kita (org islam) sama lengan olang bkn islam @ olang kafir (yg lu olang kata).olang islam pun ala mati eksidan olang bkn islam pun sama gugak.
apa istimewanya olang islam mcm kita sedangkan kita sulah sembah DIA tp bila ambik nyawa sama sahaja tiada beza ooo...
sy dan lu olang percaya agama islam itu lengkap. tetapi kenapa lu olang slalu celita pasal sembahyang saja (hanya itu yg wa tau)lg bnyk yg gua tau (sembahyang) rupa-rupanye lg bnyk yg wa tak tau..(celita mcmner nabi muhamad lapat sembahyang)..
yg wa nampak kalu kita anggap islam itu mudah ia akan mudah
kalu kita anggap islam itu susah ia akan jd susah.
skg adik beladik gua selalu hantam gua..tolong la bg gua kkuatan..
gua masuk islam bkn sebab nak kawin (wa pun belun ala amoi lg) he..he..he wa masuk islam sebab ala peristiwa.
lu olang manyak untung lo sbab lu olang lahir lalam kuarga islam
lu olang punya makbapak olang islam. lulu wa ingat wa punya agama bole nampak tuhan (patung), lu olang(islam) talak nampak tuhan(ALLAH), tp wa silap..itu patung talak bole buat buat ini lunia (itu patung pun kelita buat).itu sbab wa masuk in agama..(manyak shok lo).alhamdulilah..

ps/ halap2 lu olg bole ajar sama wa...

Hamka said...

kau pergilah masjid, dan cari ustaz, belajar direct, jika tekde, orang tabligh yang beriktikaf juga ada yang boleh harap

: )

apek mualap said...

thanks..hamka..
sekalang wa pun tak tau yg mana wa harus tau dulu...
thn balu cina pun wa teruk kene maki kat alik beladik wa...
tp ama n papa punya pasal..wa tetap balik rumah sambut thn balu..
bila makan besar..wa sedih..dia olang mcm tak layan wa..
ini makanan ala babi lu tak bole makan..lepas ni tangan kita pun lu tak bole pegang sbab kita olang bkn islam mcm lu..
wa nangis..bila dia olang ckp mcmtu.....wa cuma tukar tuhan jer..bkn tukar bangsa..huk..huk..huk..

Hamka said...

: )

apek mualap said...

kepada saudara seISLAM ku...
wa mau mintak tolong wa bg la nasihat utk wa trus hadapi masalah wa ini...ya ALLAH belikan wa kekuatan...wa tak nak derhaka pada olg tua wa..walaupun dia olang bkn islam....amin....

Anonymous said...

tarikat..ada yang sesat ada yang lurus perbezaanya senipis kulit bawang semoga tuan hamka bertemu jalan yang lurus... renungkan hidup imam ghazali sebelum bertasauf dan bertarikat ilmunya dah banyak..setelah bertarikat lagi bertambah dan penuh hikmah... amal tampa ilmu dan ilmu tampa amal dua perkara berbeza.. syariat tampa tarikat kita tersesat,, tarikat tampa syariat lagi sesat dan menyesatkan... bertarikat dan bersyariat barulah sempurna amalan kita....saya rasa pakcik yang hamka jumpa tu dia biginer atau pun bertarikat tapi meninggalkan syariat..

Hamka said...

setuju

Anonymous said...

http://www.naqshabandi.blogspot.com/

Anonymous said...

Islam agama yang mudah..lagi mudah jika ade kedua-duanya...Syariat dan tasauf...:)

sham said...

salam..ilmu itu luas..ia menjadi sempit apabila akal kita pendek..jangan suka cepat menuduh salah atau sesat.."yang kita tidak tahu jangan sekali dikata salah dan yang kita tahu jangan sekali dianggap mudah..justeru itu belajarlah apa yang kita tidak tahu supaya tidak terkeliru"..

slk said...

Tasauf=teori(kefahaman atau pengalaman/petunjuk dari amalan mjahadah)
Tarikat=amali(cara/kaedah amalan mujahadah yang dipimpin oleh guru mursyid)

Anonymous said...

Pernah jumpa seorang pakcik tablihtg..pakaian nya bersih dan kemas parnah musafir ke india....dia menceritakan awal modul tabligth adalah tarikat..tetapi penerimaanya agak sukar...higga modul diubah seperti ada sekarang...kebanyakan orang yang lama2 dan awal bertablight di india bertarikat nasihatnya carilah guru mursyid yang benar dan buatlah istikarah...illahi anta mksudi waredhaika madlhubi(ya Allah hanya engkau yang ku maksudkan keredhaan engkau yang ku cari)....

Hamka said...

Nabi cari murid atau murid cari Nabi?

ZulhensOM said...

erm... stuju ngan artikel ni... kt kmpong sya pon ad puak2 mcm ni... sya pon ad gak ikot2 mula 2... sya pon ad tnya knapa x p msjid... dpa kta stgi org hukum depa... sya pon heran... org tbligh 2 pon org hukum mcm2 gak... tp slambe ja p msjid... sya pon jdi slow ngan depa ni n last skali sya dpt tau abg yg dok ajar ilmu ni puasa pon dak... apa gi, lri trus dri jemaah 2.... hampeh!!!

Anonymous said...

salam,saya dari thoriqot wannaqsyabandiyah kuching sarawak....dan en hamka dari thoriqot mana? Kalau en bukan ahli thoriqat en.hamka jgn nk buat kecoh! Kalau nk tau lebih mendalam apa itu thoriqat kena la jadi ahli ataupun berdialog dulu dgn sheikh sheikh tasauf seluruh dunia!!!! Ni nk buat kajian kt kampung....mana boleh jalan...buat research betol betol seblm bg komen.....hati hati bila anda memberi komen sbb ilmu ni bukan calang calang ilmu ye....

Anonymous said...

salam.....en hamka dari mana???? Sya beritahu lg skali thoriqat qodiriyyah wannaqsyabandiyyah.....boleh beri komen!!! Sya pun nk belajar dari en.hamka!!

Anonymous said...

Kepada Apek mualap..
Kau pilihlah apek kau nak Islam cam mana?
1. Islam yang dijamin Rasulullah selamat, atau
2. Islam tak selamat.
Jadi kalau kau Islam je tapi tak dapat jaminan dari Rasulullah, samolah kau dengan yang lain-lain tu. Jangan lak marah kalau kau tak selamat.
Macam-macam Islam ade...

apek mualap said...

thanks...anonymous(14 april)
apa yg lu cakap manyak betul
kawan2 gua yg bukan islam pun bole mengucap juga..takda beza sama ngan kita punya mengucap.hanya skadar mengucap je.tetapi tidak tau (apa itu mengucap).gua tak mau mcm tu... lg satu gua mau tau mcm mana dikatakan kushuk dlm sembahyang..sebab masa gua sbahyang..mcm2 yg gua nampak..gua tak mau berlakun lg..pura2 kushuk..
mcmner mau kushuk dalam sbayang....

Anonymous said...

salam apek, minta maaf apek.....skrg mau dengar lu punye cerita kah ataupun hamka punye cerita....lu boleh tolong diam kah!!! Lu mau belajar apa skali pun pg la masjid, jais kah, bini lu kah, imam kah mcm mcm la lg cara lu boleh cari ilmu....lu brapa tahun umur apek!!! Ada kurang 100thn kah!! Sabar la ilmu tak dtg dgn sekelip mata.....lebih lebih lg ilmu dunia akhirat ...ada phm kah lu apek!!!!skrg apa lu kena buat belajar solat,dzikir,puasa,ada duit lebih jgn kedekut, kawal nafsu,puasa,solat tahjud dan selebih nya lu pk la sendiri asskommm....

Hamka said...

: )

Hamka said...

: )

apek mualap said...

salam saudara ku...wa bukan apa cuma takut sbelum dapat ilmu gua sudah mati... apa guna mati dalam kaadaan itu...baik gua cari sbelum gua naik keleta mayat....ada betul ka...

Anonymous said...

http://jiwasufi.blogspot.com/2011/03/umat-yang-ditakutkan.html

Anonymous said...

Hamka.. zaman tok kenali.. tok kenali cari murit...murit cari tok kenali..? pada masa tu pun tablight xsampai malaysia lagi..

Hamka said...

mana murit tok kenali, tak cari murit lagi?

Anonymous said...

Bob lokman cucu tok kenali... cuba tuan hamka tanya..

Anonymous said...

Mcm mana bayan2 kat malaysia ni.. syeih maulana aliyas sendiri bertarikat...dia sendiri menegaskan karkun2 mesti bertarikat... x..sampaai lagi kut info...atau pun iblis potong itu info tu yang karkun..semua ckp x bertarikat pun x pa.....tapi.msg dlm ni dah ada apa lagi cari2 lah guru tarikat jangan tertipu dengan teori saja..jangan nak tungu guru cari murit....jangan nak tunggu petunjuk..sedangkan ini adalah petunjuk....awal agama mengenal Allah...

Anonymous said...

SALAMUN ALAIKA..

hmmm.....ini lah realiti umat islam zaman sekarang....berbeda pendapat pada asal yg satu....wahal yg di ceritakn ttg benda yg sama ente ente sume nie harus tahu "tiada tuhan yg layak di sembah selain allah" persoalannya bagaimana anda mengenal allah ? penting kene kenal allah sebab segala amal nk d serahkn pd Nya... kita kenal dgn perbuatanNya cth sekilan alam ini , kita kenal dgn nama nya cth setiap perasaan kaseh dan sayang yg ada dlm diri manusia itu dari dia, kita kenal Dia dgn sifat nya yg ujud di alam ini hanya Dia so....anda sume ujud ke? dan terakhir dgn dzat nye....ade dpt rase ke keujudan tuhan semasa solat atau tgh ingat lover @ tgh dok igt sempat x sampai umah ptg nie nk tgk rancangan mentor.....

kawan2 syariat tanpa hakikat sia2 hakikat tanpa syariat hampa...yg di katakn syariat itu pd jasad yg di kata kn hakikat itu pd roh@hati......jalad dok solat tp hati dok ligat bkn solat tp mengelat.....

so ......mengaji dan mengkaji bkn setakat mengaji.... wasalam..

Anonymous said...

masaalah dari dulu.....bila fekah bertemu tasauf...masing2 ada pendapat masing2...bagi saya syariat(fekah)tidak dpt dipisahkan dgn tasauf(tarikat/usuludin)tarikat itu dalam perjalanan mencari pengenalan diri...fekah cuma (kalau solat to kira tiang laa..)tapi setiap tiang mesti ada konkrit...maksud konkrit pulak pada saya zikirlah...yg tuhan kata sesaat kamu melupakan aku sesaat jugalah Aku melupakan kamu...asaanya memujai tuhan 24jam..itu yg sebenarnya yg dicari2 oleh org2 tasauf...bukan nak jadi nabi...cuma impian utk menjadi hamba bukan sekadar mahluk...maaf mencelah yer...

kiki said...

geddit ke x ke..apa pun hamka, sy suka sgt entri awk ni.
sama mcm sy suka cerita pakcik (http://www.youtube.com/watch?v=lTVCkU1tNaM)ini.ohhh...

Anonymous said...

maaf ye semue.....boleh tak sesape terang kan dkt saye ape tu sebena nye yg dikatekan tarikat dan ape pulak yg diketekan tasawuf tu..dan ape kesan kewujudan nye dalam kehidupan kite dan ape pulak sejarah kewujudan nye, ciri2 nya,dan ape2 lagi lah yng saye bole tau tentangnye supaya sya bole menuju kepade nye atau menjauhinya...sbb saye ni kurng skt pasal ilmu2 agame ni...pening gak saye....tolong jelaskan sejelas jelas nye...please....sedare hamka ke sesape ke....
_bu-tak_

bahar said...

Bagi aku: Belajar agama lebih susah dari naik basikal.

Hamka said...

basikal tayar satu kau pernah naik?

tapi solat witir satu rakaat, itu yang susah orang nak buat.

Anonymous said...

salam...
aku pun pernah belajar hakikat 2...
tapi xde la nk tinggalkan syariat seperti pak cik 2 kata...
hakikat yg aku belajar just nk kenal Allah dari beberapa hadis...
kalau betul2 nk kenal Allah...
tak tersampai akal manusia nie....

buat hakikat tinggal syariat batal...

hakikat nie just simple je...
nk kenal Allah untuk mantapkan akidah kita...
kalau solat akidah xtau kemana...
batal solat 2...

yg penting akidah kita 2...
kalau akidah xda...
solat just nak pahala...
bukan nak beribadat dan cari keredaan dari Allah..
xguna beribadat 2...

pak cik luar masjid 2 mungkin dia xfaham apa itu hakikat dia belajar..

sepanjang aku belajar hakikat xde lagi apa yg pak cik 2 cakap...
Islam nie simple yg penting akidah kita...
kalau akidah rosak...
ibadat pun xguna....

benda paling penting dalam islam ialah akidah..
macam nabi muhammad kita buat...
dia betulkan akidah org arab...
lepas 2 baru dia ajar ibadat...

hakikat 2 macam 2 la...
nk suruh org islam dalami akidah kita sebagai muslim dengan mantap terlebih dahulu...
baru ibadat kita bermutu dan insyallah diterima Allah..

nie mulut je cakap beriman pada Allah...
perbuatan je nampak macam solat...
hati lalai...

xkisah la hakikat ke, syariat ke..
semua benda 2 nk kita kukuhkan akidah kita supaya ibadat kita itu diterima Allah..

tapi biasalah...ada jugak yg menyimpang nya...

Wallahualam

Hamka said...

wallahu'lam

adib azzuri said...

semuanya dari hati...

Anonymous said...

Assalamualaikum,maaf la menyampuk skit.bg sy kita tdk blh mnghukum org sesat.kita sndiri blum tentu betul.73 jalan 1 je yg diterima oleh Allah S.W.T.oleh itu ilmu agama itu luas.sma2lah kt mncari dan menilai sndiri mngikut al-quran,hadis dan sunnah.krna kt brada diakhir zaman.

aqiexgiga@gmail.com said...

Bergurulah dgn guru usuluddin dgn org alim spt tok guru pondok..dan berhati2 dgn iktiqod2 spt muktazilah (pikir dgn kepala dan apabila xmuafakat dgn al-quran, ia pulas ayat quran utk mengikut pikiran dia) , wahabi (mengamalkan talfiq dan menzahirkan sifat allah spt makhluk yg bersalahan dgn dail quran iaitu laisakamislihi syaik "tiada yg menyerupaiNYA"..

antara kitab tauhid ahli sunnah wal jamaah ialah aqidatun najin yg digunakan dalam pengajaran di pondok2 yg berdasarkan pegangan abu hassan al-asha'ri (telah sepakat ulama bahawa abu hassan dan imam maturiddin ialah iktiqod ahli sunnah)...

Telah sepakat para ulama' dan disebut di dlm kitab tauhid (mazhab syafi) ,"Belajar usuludin adalah fardhu ain (wajib syara' ,dimana xbelajar,berdosa..spt solat,dimana xbaljar berdosa besaar)..maka wajib atas tiap2 mukallaf belajar dan mengajar anak dan isteri barang yg wajib,mustahil dan harus bg Allah dan Rasul.. maka tiada terangkat dosa xbaljar mengenai ilmu tauhid jika kita hanya solat dan menunaikan zakat dan perkara2 wajib syara' yg lain..

Dalil : Ayat 19 dari Surah Muhammad Faqlam annahulailahaillah
Maksud : Ketahui olehmu bahawa tiada tuhan melain allah..
>> Ketahui itu adalah dgn wajib belajar berilmu..dan lafaz faqlam itu adalah ditujukan terhadap tiap2 seorang..tidak dtg dgn "faqlamu" yg bermaksud jamak..

Dinamakan mengenal tuhan apabila dpt membezakan yg qodim dan dgn yg baru...

Taklid dlm fiqah boleh dgn beberapa syarat..dan menjadi wajib bertaklid kepada mereka yg tidak cerdik (iaitu tdk dpt berfikir dan paham walau diajar byk kali spt org yg bodoh)..
tetapi taklid dalam usuluddin nie bahaya..

Menurut kitab aqidatun naji :
Setengah ulama' mengatakan kafir kepada yg bertaqlid..(pemdpt yg dhoif)
Setengah ulama pula kata mukmin derhaka jika bg mereka yg berakal dan mukmin yg tiadak derhaka jika tiada ia berakal (spt org yg ssh nk paham dan tiada dpt berfikir wlau diajar berkali2 i.e bodoh)..

Maka adalah makrifah (mengenai allah) dan tergolong org yg tahkik (pegangn yg teguh) apabila dpt mengenai sifat2 allah dgn yakin dan dpt mengeluarkan dalil..

Nota :
Takliq dalam ilmu usuluddin ialah paham sungguh alan sifat2 allah (sua sifat 20) dan dpt membezakan antara yg qodim dan sifat makkhluk..maka bg yg tiada mengenai sifat2 allah ,xdpt bezakan sifat2 allah dgn makhluk (spt keliru dgn kehendak allahd an kehendak makluk) dan adanya zhan,waham,syak (spt syak pada rezeki,mengangap usaha,sijil,memberi bekas,usaha dtg dari sendiri) maka telah sepakai ulama' bahawa ia telah jatuh kafir... (sila rujuk kitab aqidatun najin dan kitab2 usuluddin yg lain dan bertanye kpd guru2 usuluddin yg arif)...


harap kite smua tidak abaikan ilmu tauhid ini kerana menurut sabda rasulullah saw "awal2 agama ialah mengenal allah" dan akibat daripada mengenai allah,maka jadilah ibadat utk menyembahnya tanpa mengingat kan perkara2 selain allah (spt ingat nk shopping kat mane, nk makan apa ..hanya semata2 paham dan tadabbur setiap kalimah yg kita lafazkan ketika solat"..

Moga2 kita jgn hanya cakap pasal agama ,pasal allah dgn hanya berdasarkan fikiran semata2 tanpa bersandar pada dan menyalahi pendapat2 ulama' mujtahid..

nk jadi mujtahid nie mustahil dah zaman leni ..tok guru kate kena ada 10 ilmu palin kurang antara nya hafal 300,000 hadis, hafal quran dgn 7 qiraat , boleh menghimpunkan smua ayat2 berkaitan sesuatu perkara dan mcm2 lg..

Jd para ulama' dh "mencungkil mutiara di dasar laut" utk kita..hanya tugas kita belajar dgn org2 yg arif..

Pondok pon dh byk di serata negeri..utk yg bekerja,boleh gie mendgr kuliah2 mereka selepas magrib di tempat2 anda...apa yg ustaz azhar idrus belajar, smuanya ilmu daripada kitab2 yg diajar di pondok2..

Maka pergilah belajar utk tahu kita nie jahil atau x...dan adakah tertunai segala yg wajib syara' atas diri kita dan ank isteri..

Insyaallah..

Hamka said...

Tuan tuan, Agama tersebar dengan mujahadah para pendakwah, bukan dengan hiburan. Dizaman Nabi Muhammad SAW, walaupun belum ada kitab ugama dicetak, kitab hikam belum ada, kitab tarikatpun belum ada, kitab sifat 20 masih belum dicipta, sekolah pondokpun takde, tapi hari hari orang kapir masuk islam, Kenapa?

Kerana hidayat tersebar bila mujahadah dari Nabi dan sahabat yang berterusan. Tapi zaman ni, apa yang tak de?, kitab ugama dicetak sudah setinggi gunung, akhbar dan majalah islamic bersepah, risalah lepas jummaat melayang layang, blog dakwah berlink link, halaman web Islamic penuh sesak, sekolah pondok bertingkat tingkat, ustaz ceramah bukan main kelakar, tapi bilangan orang kapir masuk islam tak macam zaman Nabi, sikit bebenor, malahan zaman ni, orang murtad pulak ramai.., kenapa?

you tell me!

Anonymous said...

Salam abang keretmayat..

Disini sye nak share siket lah pasal pengalaman sye humpecirang2 mcam ni.. Selama ni saya cuma jumpa sorang je orang mcam ni.. Tapi x pasti lah dia pakai ilmu tarikat ke ape..

Dia ni jenis cakap berlipat-lipat macam bahasa prisa tradisional.. Suka berkias2, ayat dia macam ade maksud tersirat yg kena fikir 2 kali baru faham. First time jumpe dia mmg saya respect. Sbb dia nampak perfect je, ape yg dia cakap sye percaya..

Tapu bila dah lama2 tu sye mula pertikaikan ape yg dia cakap..

Contohnya:-

1- dia selalu suruh orang solat.. Tp sekali pon saya x pernah nampak dye solat. Dia cakap kalau kita perhatikan alim2 ulamak, diorang solat sorok2.. X boleh ada orang nampak. Takut riak..
-Pada pandangan saya pulak, macam mana dgn orang yg solat berjemaah. Bukan ke solat berjemaah itu 27 kali ganda lebih baik drpd solat bersendirian?

2- dia hafal yasin kat kubur aras bukit tengah2 malam mase dia mula2 belajar ilmu agama.. (xtau ilmu ape dia ambik).. Dia kata buat apa nak takut hantu.. Kita ade tuhan.. Mmg betol ape yg dia cakap x payah takut hantu. Yabg palibg best dia x bawak torch light pulak tu.. Hihi
-pada pendapat saya pula, ape motif dia hafal yasin tengah2 malam kat kubur.. Macam mana nak nampak.. Buatnya hantu datang x naya? X pon binatang buas datang..

* apa yg dia cakap tu saya boleh percaya.. Saya x jumpa satu pon kelemahan dia. Sampai lah satu tahap dia marah saya depan orang ramai. Dia cemuh saya.... Sejak hari tu baru saya nampak kelemahan dia.. Mmg dari dulu dia suka Pandang rendah pada orang bawahan.. Contohnya yg hidup sederhana dan tidak berpendidikan tinggi.. Dia hina orang bawahan depan orang ramai.. Konon nak bagi sedar siapa diri mereka.. Mmg saya x boleh terima..
Saya sedih sangat masa dia rendahkan darjat sye dulu..

*satu hari dia pernah kena rasuk... X sangka.. Orang cakap dia salah ambik ilmu.. Tapi ada orang ckap dia sakit.. Saya pon x tau mana satu betol. Sejak kejadian tu dia still sama.. X berubah.. X reti jaga bahasa.. Even beza saya dgn dia mcm ank dgn bapak, tp perangai saya x boleh respect..

> saya x cakap saya betol.. Tapi saya cuma ingin berkongsi pengalaman dgn irang mcam ni.. Saya juga x berniat nak malukan sesiapa.. Mungkin boleh jadi pengajaran. Semua perkara yg berlaku ada hikmahnya..

>KFT<

Hamka said...

satu perkongsian yang bagus, aku setuju dengan kau, : )