Feb 24, 2010

Apa itu Derita?

(Teknik mengenal derita dan mengasingkan penderitaan mengikut deritanya dan bila dah tahu katogori derita, maka pandai pandailah korang mengatasinya...)

Lagi lama korang hidup atas dunia ni, maka lagi banyaklah penderitaan yang korang akan alami, sampai satu tahap, bagi mereka yang takde tuhan, dek kerana terlalu banyak menderita kononnya, maka mereka akan bunuh diri, terjun bangunan, makan racun, atau melompat depan kereta mayat, lantak korangler.., apa-apapun, hari ni aku nak ajar korang bagaimana nak asingkan penderitaan mengikut katogori masing masing, supaya senang kita nak atasi setiap penderitaan yang bakal menimpa atau sedang menimpa itu.. yang mana, bila kita dah tahu penderitaan mana yang lebih sensara, maka senanglah kita nak buat tindakkan suuslan..

Sama jugak dengan perintah Alah, ada yang lebih utama dan kena didahulukan, begitu jugak bab penderitaan dunia, ada yang lebih sensara dan perlu didahulukan, sebab.., tersilap susunan dalam mengatasi masalah akan merosakkan hidup kita, sama juga tersilap susunan dalam mentaati perintah Allah.. banyak padahnya, atau tersilap susunan menghantar mayat, lagi banyak masalah, sebab tu maksud ilmu bukan sekadar tahu mana perintah Allah dan mana larangan Allah, tapi tahu mana yang lebih utama dan perlu di dahulukan..

Hari ni ramai orang pandai bab ugama, cakap berapi api, tapi bab mendahului mana yang utama, ramai yang kantoi., contoh, nak Negara islam, tapi solat berjemaah tak jaga, nak kahwin dua ikut sunnah, tapi bab solat berjemaah ikut sunnah tak pulak ikut, nak kaya macam Abdul Rahman bin Auf, tapi selamba tinggal takbir pertama.., nak pemimpin yang beriman, tapi tak buat usaha atas iman, nak jadi mayat yang tak reput, tapi Al quran malas baca, , dan macam macam lagilah.. hampeh semuanya..

Padahal semua ada susunan, lapar kena kerja, perintah Allah cari rezeki, tapi bila azan, kena solat dulu, perintah Allah solat di awal waktu, lepas tu dalam perjalan nak ke masjid, tiba tiba ada orang lemas dalam sungai, kena tolong orang tu dulu, (jika tiada orang lagi yang tolong) sebab perintah Allah termasuk dalam tunaikan hak, dan bila orang tu dah selamat, ajak mereka solat bersama korang, dakwah mereka, sebab mereka belum solat lagi kerana lemas waktu azan.., dan ini adalah perintah Allah yang paling tinggi.., dakwah! Lepas tu malam bangun tahajjud nafikan kerja korang sambil menangis depan Allah, bahawa semuanya dengan kuasa Allah.., korang hanya dipilih sahaja, menangis sambil berdoa…, dan bila dah buat semua ini ikut susunan, barulah dapat janji Allah kepada mereka yang soleh iaitu, pemimpin yang baik, Negara islam, terlepas azab kubur, dan masuk shurga, apa lagi nak di kata?

Jadi dalam bab derita, ada jugak susunan, dan kena selesai ikut keutamaan..

Senang cerita, penderitaan yang besar dalam hidup ini hanya ada empat sahaja, tak banyak bukan? Hanya empat sahaja, untuk bahagia, kita hanya kena atasi 4 masalah sahaja, simple.., err, ok, cerita aku berlegar sekitar kehidupan sebelum naik keretamayat sahaja dan berlegar pada Negara yang merdeka sahaja, derita dalam Negara yang berperang bukan empat dan derita lepas naik keretamayat ada banyak lagi, itu kita cerita lain kali..

***********

Baik, sekarang kita pergi kepada masalah yang paling kurang deritanya berbanding empat penderitaan yang akan kita bincang nanti, dan oleh kerana derita ini paling kurang derita dari yang empat itu, maka aku namakan derita ini sebagai derita nombor empat..

Apa derita nombor empat?

Orang Bangladesh atau orang Indonesia yang tinggal keluarga jauh jauh untuk cari rezeki di Malaysia adalah contoh mereka yang menderita katogori nombor empat, korang nampak mereka macam bahagia di hujung minggu jalan-jalan kat pasar malam makan durian, tapi dalam lubuk hati mereka, perasan cemburu pada rakyat Malaysia yang tak payah susah-susah cari rezeki jauh jauh tetap ada, yelah! Korang nak ke jadi macam mereka?, tinggal anak bini cari rezeki jauh jauh sampai Afrika barat? Hilang satu nikmat hidup.., alahai orang Malaysia yang duduk kelantan tapi kena kerja Kuala Lumpurpun dah rasa tak best, apatah lagi orang Kerachi dari Paskitan yang terpaksa jual karpet kat Kubang Kriang?

Ini semua takdir, kita kena selalu bersyukur dengan nikmat Allah, sebab Allah boleh terbalikkan dunia, sekali datang selsema babi melanda Malaysia secara serius, habis lumpuh ekonomi Malaysia, last last, sebab takde kerja, tak mustahil, bini kita pulak jadi Amah kat Bangladesh, mana tahu?

Moralnya, Rezeki yang paling best adalah rezeki di kampong sendiri, maksud aku kerja yang kita kerja tu tak lah jauh dari rumah, tak lah jadi weekend husband, janganlah kerana gaji mahal kita berpisah dengan anak isteri, kasihan mereka..

Duduk jauh, bila air naik kepala, banyak benda buruk boleh jadi, yang bersuami dengan askar bertugas di sempadan, bersabarlah, mereka adalah asbab Negara kita merdeka selama 50 tahun.., yang bersuami dengan pendakwah, bersabarlah, mereka adalah asbab kita masuk shurga tanpa azab..

Benda ni nak kena planning awal, sekarang baru kahwin takpe duduk jauh, tapi usahakan cari kerja-kerja yang boleh buat korang duduk sekali, kelak bila ada anak ramai, masa tu dah kena stabil tapak rumah, dah tak payah nak travel-travel, jika susah sangat, yang wanita berhenti sahaja kerja ikut suami bertugas kat mana-mana, kang senang?

Ok, itu satu contoh derita nombor empat, senang cakap, derita nombor empat ni adalah derita sekitar bab rezeki, contoh lain macam kisah mereka yang kena pulau kat pejabat, atau kawan kawan seoffice yang tikam dari belakang, atau ada bos yang sengaja tak nak kita naik pangkat, atau rakan sekerja yang pakat-pakat tabur pasir dalam periuk nasik kita, atau kena tipu sehingga rugi berlipat ganda atau bencana datang buat rezeki kita lumpuh, atau kena potong gaji, atau bonus takde atau apa sahaja, yang mana berkaitan dengan rezeki, sekali di uji macam tu, memang sakit hati, tapi nak buat camne?, dah takdir Allah, sabar jelah..,

Apa-apapun, sekarang korang dah tahu kategori derita nombor empat, memang korang derita, tapi releks, jangan sedih sangat.., ada lagi TIGA derita yang lebih dahsyat, cuba check, korang ada tak derita yang berikutnya, jika ada baru boleh mengaku derita, jika takde, alhamdulillah, simple sangat derita korang, setakat kena jual karpet kat lorong Bombay, apa nak sedih?, ada rezeki boleh singgah rumah Aishwarya Rai jual karpet, Woha!

Kesimpulannya derita nombor empat adalah derita BAB REZEKI…, ramai jugak orang yang bunuh diri kerana masalah rezeki ni..isk..,

Betul tak?

*************

Baik, sekarang kita pergi kepada masalah yang lebih derita berbanding derita nombor empat tadi, dan oleh kerana derita ini lebih derita dari yang nombor empat itu, maka aku namakan derita ini sebagai derita nombor tiga..

Apa derita nombor tiga?

Oleh sebab kita dah kerja 8 jam kat pejabat dan dah ada banyak derita nombor empat, maka sekepulangan kita dari pejabat, maka kita akan balik rumah dah habiskan masa purata 16 jam kat rumah, dan dah namanya rumah, maka dah tentu kita akan ada jiran.., dan bila dah ada jiran, maka akan timbul pulak banyak cerita dan derita..

Harapan kita bila dah banyak menderita kat pejabat.., iaitu kawan kawan seoffice yang suka jaga tepi kain, suka tikam dari belakang, atau ada bos yang sengaja tak nak kita naik pangkat, atau rakan sekerja yang pakat-pakat tabur pasir dalam periuk nasik kita, atau kena tipu sehingga rugi berlipat ganda atau bencana datang buat rezeki kita lumpuh, atau kena potong gaji, atau bonus takde atau kena gangguan seksual kat pejabat, kena ramas tetek dan sebaginya, atau kena mengumpat oleh makcik munafik dan kena pulau.., , alih alih balik rumah, baru nak sampai depan pintu, kita berdepan pulak dengan jiran tentangag yang juga pulaukan kita.. aduh!

Jadi, derita nombor tiga adalah derita berkaitan jiran tetangga, ipar duai, atau saudara mara.., panjang nak cerita, tapi inilah kisah sebenar dalam masyarakat, jiran tu dengki dengan korang, lepas tu tak nak tegur dengan korang, atau adik beradik yang berebut harta sampai bergaduh tak sudah sudah.., atau ipar duai yang kikis harta.., tak cukup dengan gangguan kata kata dan fizikal, mereka ganggu pulak dengan gangguan mistik.., yang mana tak lama kemudian, jiran sebelah pulak sanggup bomohkan korang, malam malam jumpa Puaka niyang rapik sedang berak dalam tandas, atau jumpa keliwong dalam bilik air pinjam shampoo, memang masalah, (sampoo dua dalam satu tu kan mahal?), lepas tu pulak, ipar duai yang dengki dengan korang, sanggup sebar fitnah dan mengumpat.., balik kerja ada yang ludah tengok korang, tak cukup lagi?, jiran yang janda pulak kacau suami korang, mentang mentang ada kopi janda, … apa?!, kopi duda tak de ke?, aku pun pelik, kopi jantan dah ada, kopi betina takde ke bang?

Dah! Cukup! Panjang cerita bab jiran tetangga ni, rumput rumah kita panjang dah kena umpat, keluar berdakwah dah kena pulau, masak petai goreng belacan dah kena maki, baru niat nak poligami dah kena kutuk, memang sakit hati! Sampai satu tahap, ada yang bergaduh, bertumbuk, dan santau sana sini, memang teruk.., itu yang banyak drama ada cerita orang yang sanggup pindah duduk jauh jauh sebab hubungan dengan jiran tetangga dan teruk, yelah.., mana sanggup korang hidup berjiran dengan orang yang sakit hati dengan kita? Hari hari tak selamat, baiklah pindah mencari bahagia.., lepas tu pulak, bila jiran kita miskin atau kaya, maka akan wujud masalah kejiranan yang serius, atau jenis taksub pada parti, jenis assobiah, lagi teruk! Sampai bila mati tak nak datang tahlil, atau buat kenduri tak nak makan sebab tak sah sebelihan kerana berbeza parti, apa punya bangang daa.., esshh, panjang nak ceritalah bab ni, banyak yang dah makan hati, ini semua derita nombor tiga, ingat tu, derita nombor tiga…!

Kesimpulanya derita nombor tiga adalah derita BAB JIRAN DAN SAUDARA…, biasa orang akan pindah rumah atau kari dari kampong ler bila jadi kes macam ni, sanggup berhenti kerja sebab masalah ni lebih besar.. isk.

Apa-apapun, sekarang korang dah tahu kategori yang bagaimana akan derita nombor tiga, memang korang derita, tapi releks, jangan sedih sangat.., ada lagi DUA derita yang lebih dahsyat, cuba check, korang ada tak derita yang berikutnya, jika ada baru boleh mengaku derita, jika takde, alhamdulillah, simple sangat derita korang, setakat berjiran dengan Firaun, Haman dan Abdullah bin Ubai, apa nak sedih sangat, jika bala datang melanda kampong korang kerana kejahatan mereka, dah tentu korangpun akan kena sekali, tapi sebab korang lelaki beriman di akhir zaman, Allah akan asingkan korang dari mereka kat akhirat, tak lah derita sangat, kan?

Dan jika korang ahli masjid yang jaga solat berjemaah, menurut hadith, bila bala datang, korang akan bertebaran dan selamat, ok lah tu…

************

Baik, sekarang kita pergi kepada masalah yang lebih derita berbanding derita bab jiran tetangga tadi, dan oleh kerana derita ini lebih derita dari yang nombor tiga itu, maka aku namakan derita ini sebagai derita nombor dua..

Nombor dua, (baca dalam keadaan echo)

Apa derita nombor dua?

Dah tengok filem Si Tanggang yang di sumpah menjadi batu, atau kisah Anakin Sykwalker derhaka kepada Obi wan Konobi..? atau Filem anakku Sazali? Kisah anak derhaka yang muka ada iras-iras P Ramlee tapi menderhaka pada bapaknya Sazali yang juga ada iras muka P Ramlee.., yang mana kalaulah sepuluh tahun dahulu bapaknya Sazali pukul Sazali, dah tentu Sazali tidak akan menjadi gengster nombor satu di Singapura Bapak tau?, tapi mungkin Sazali akan menjadi Hafiz di madrasah Darul Ulum Karachi Pakistan.., apa-apalah!

Arghh, pendek cerita, derita nombor DUA terbesar dalam hidup di dunia yang fana ini adalah: apabila anak yang kita sayang, kita sanjung, kita belai dan jaga serta tatang bagai minyak petrol mahal yang di isi penuh dalam tangki, tiba tiba si anak yang kita harapkan itu, tiba tiba si anak itu, tiba tiba..oh! tergamak sungguh si anak tiba tiba mencucuh petrol itu dengan api sehingga wajah korang menjadi hitam seperti di conteng arang ke muka korang yang putih secara tiba-tiba, atau menconteng kapur jika muka korang hitam juga secara tiba tiba

Tak ke tiba-tiba? (betul tak BM aku ni?)

Maka menangislah si ibu bapa di hujung usia mengenang perbuatan anak derhaka.., dunia terasa gelap, gelap terasa hitam, hitam sudah tiada manis lagi.., dan dalam kegelapan kesedihan, tiba tiba masuk pulak dalam kubur yang gelap..

Aku pernah tengok, orang yang derita bab rezeki, lepas tu dengan jiran pun ada masalah.., tapi bila anak-anak berjaya dalam pelajaran, atau berjaya dalam hidup, atau berjaya mengharumkan nama ugama, bangsa dan Negara, senyum jer si ibu dan bapa dengan air mata kesyukuran sehingga lupa dengan derita bab rezeki dan jiran tetangga…

Tapi cuba korang tengok mereka yang takde masalah bab rezeki, dan tiada masalah dengan jiran tentangga, tapi bila anak derhaka, oh gelapnya hidup.., satu nikmat hidup yang besar telah luput dari genggaman.., tu yang banyak cerita orang buang anak yang dah besar, bukan buang bayi, bayi belum berbulu kemaulan, tapi ini anak yang dah berbulu kemaluan, tapi masih di buang ibu bapa kerana penderitaan nombor dua tadi, tak mengaku anak!!!

Derita mana lagi yang korang nafikan?

Kesimpulanya derita nombor dua adalah derita BAB ANAK DERHAKA…, biasanya si ayah akan buang anak, tak mengaku anak.., (bagi peluang pada anak balik pada hari raya bersama menantu yang cantik jelita dan mintak maaf macam Shah Rukh Khan bergaduh dengan Amitabh Bachchan dalam filem Kabhi Khushi Kabhie Gham )

Dan si ibu pulak jika dapat anak derhaka, biasanya si ibu tak macam si ayah, si ibu akan menyumpah anaknya menjadi batu.

Woha!

**********

Baik, sekarang korang dah tahu katogori derita masing masing, ada derita nombor dua, derita nombor tiga dan derita nombor empat, korang yang tentukan..

Sekarang kita akan pergi kepada derita nombor satu..

Nombor SATU!, (baca dalam keadaan echo)

Apa derita nombor satu?

Derita ini melanda semua peringakat umur.., iaitu derita apabila pasangan hidup korang tiba tiba curang, sekelip mata kau berubah..…, budak sekolahpun sanggup bunuh diri bab ni.. aduhai..

Dan untuk suami isteri, masalah rumahtangga yang berakhir dengan penceraian, adalah kesan dari penderitaan ini, dan ramai jugak yang bunuh diri…

Apabila orang yang telah sanggup seiring dan sejalan, sehidup dan semati, sangup tidur berbogel dengan kita, bergeser pusat dan berlaga lubang kencing.., tiba tiba.., si dia melukakan kita, mengkhianati kita, curang, derhaka dan berpisah…

Hati memang sedih.., dunia terasa gelap.., Lalu lagu lagu sentimental menjadi peneman bagi yang malas membaca Al quran..oh..

Aku tak perlu tulis panjang, semua tahu bagaimana deritanya jika mak dan ayah kita berpisah…, anak anak jadi derhaka.., jiran pun mengumpat, dan kerja pejabat jadi huru hara.. oh…

Sesungguhnya, Siapa saja yang mencintai manusia, maka manusia itu akan meninggalkan kamu sama ada kerana curang atau kerana menjadi mayat, Dan barangsiapa yang mencintai Allah, maka sesungguhnya Allah itu tidak akan meninggalkan kamu, dan Allah tidak akan mati dan tidak akan curang buat selama lamanya, dan Allah itu akan menerima cinta sesiapa sahaja hambanya yang bertaubat walaupun mempunyai dosa setinggi gunung mececah awan, kerana Allah adalah Kekasih Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyanyang…

Akhir kata, ada orang di Malaysia ni, keluarga ok, anak anak semua baik baik, jiran pun baik, kerja pun selasa, rumah ada, kereta ada, pendek kata dah dapat semua nikmat hidup, tapi bila dengar Azan.., tak datangpun solat berjemaah.., jarang pergi masjid, dan tak suka orang datang berdakwah padanya.., ujianpun datang, pasangan tiba tiba curang, lalu bercerai, anak anak terabai, jiran pun kutuk dan prestasi kerja teruk lalu dibuang kerja dan akhirnya mati bunuh diri..

Nimat mana lagi yang kau dustakan?

Pulanglah kepada Allah…

Sekian.

Ps: Ok, setakat itu sahaja kali ni, aku bukan nak tolong selesaikan masalah derita korang, aku cuma boleh katogorikan derita korang sahaja, yang mana jika korang email aku cerita korang punya masalah, akau akan jawab simple sahaja.., contoh korang cerita bla bla bla, aku akan jawab, oh, ini derita no nombor tiga.., atau oh, ini derita nombor empat.. yang mana bila korang dah tahu katogori derita, senanglah korang nak selesaikan masalah masing masing, tak gitu?

Woha!

66 comments:

Hamka said...

First komen:

Bila korang dah kahwin dengan pasangan yang beriman dan soleh, maka insyaAllah mereka akan didik anak jadi soleh dan solehah, seterusnya anak anak tak buat ragam maka jiran tentangga pun suka…, insyaAllah. Bila dah bahagia di kampung, dah tak perlu lagi pada harta yang banyak, maka cukup cari rezeki di kampung sendiri, isteri tak mintak yang bukan-bukan, anak anak jadi baik, jiran pula cukup selesa, semuanya ahli surau..oh, alangkah indahnya hidup!!!! Selamat menjadi mayat yang bahagia, dan pulanglah kepada Allah dengan iman yang betul… amin.

yaya. said...

assalammualaikum .
1st time nak komen blog bro hamka . the best . keep trying bro (:

aishah_conteng_je said...

1000!

ALANG said...

wargh...stres...still xdpt 1st komen..giler bengang

Nur_88 said...

wooww..top 5 ..alhamdulillah sekarang dah tahu macamana nak asingkan masalah..tq saudara hamka..entry kali nie..paling panjang untuk tahun 2010 tapi isinya memang cukup padat..Hamka nur nak minta halal..nur dah cetak entry nie..untuk halaqoh hujung minngu nie...di kampus..Harap dihalalkan...Tq artikel..yang menarik dan membina....Tq banyak2...ada jugak idea nak dibentangkan untuk halaqoh 6t cuma nak minta pandangan ckit jer lagi dari ustaz2 diluar..tq Hamka...hehehe

ALANG said...

herm...
derita....
semua org merasai derita tak kiralah dalam kategori berapa pun derita tu ianya amat menyakitkan.kehilangan org yg kita syg amat menyakitkan.

Pak Lang Biotik said...

Salam.. peneritaan mental nak siapkan keja2 yg berlambak. Bos bg due date minggu depan. Ntah dpt siapkan ke x.. pepun, InsyaAllah cuba yg terbaik..

Chit Ana said...

derita itu menyakitkan hati.Allah sentiasa bersama dengan org2 yg sabar.ganjaran untuk org yg bersabar ni byk.

pohon nyor said...

salam....
hmmm, rasa macam derita, tapi tak de kategori plak...bukan derita la tu kot...bahagia lagi r nih....alhamdulillah...

pohon nyor said...

ha, 1 lagi....bila derita insyaAllah dapat ditangani dengan baik...lama kelamaan, dah tak terasa derita tu...boleh jadi 1 kenangan dan pengalaman yang menarik pulak....wallah hu a'lam...
"no pain, no gain.."

alang said...

Salam Bro Hamka. Bro punya ayat "Hati memang sedih.., dunia terasa gelap.., Lalu lagu lagu sentimental menjadi peneman bagi yang malas membaca Al quran..oh.." betul2 menikam kalbu gua.

Moga bro diberi kesihatan, dimurahkan rezeki dan dipanjangkan umur untuk terus berdakwah. InsyaAllah.

charisteas86 said...

top 12 yeah........

Anonymous said...

Assalam.
Two thumbs up bro!!

Khalid.
P/s: Doa khususan kat ana tek...
Ana rindu kat Allah...
Ana benar-benar rindu ke dia...
Koho..hidup..koho buat dosa...isssk..
Air mata ni dak reti dok diam...
(Aku takut padamu Ya Rabb....)
Biorle balik ke dia...tak buat dosa lagi...ke guaner...maknenya..

me, myself said...

so, kesimpulannya.. segala yg brmula dgn baek akn berakhir dgn baek.. tp kalu ttbe dtg bala tuh.. mknenyer Allah sje je tuh nk uji kiter... kalu emas duji dgn api.. kalu org soleh diuji dgn bala.. n etc.. lbey baek diuji dgn derita drpd kesenagn.. manusia nie mudah lupe bile sng.. tp bile derita cpt2 je igt...

nur-azi said...

Kali ni entri memang panjang, sedikit sebanyak boleh datangkan rasa syukur dalam diri sebab saya tak didatangkan derita yang pertama - mak & ayah saya masih bersama, saya masih boleh dapatkan kasih sayang daripada kedua-duanya..
Apa-apa pun, setuju dengan 'me, myself'.. 'lebih baik diuji dengan derita daripada kesenangan..'
Manusia akan cepat ingat pada Allah, minta tolong daripada-Nya, merintih pada-Nya tatkala diri dilanda kesusahan, berdoa pada-Nya..
Allah tak pernah tak dengar rintihan hamba-Nya, kan..

Hazwan said...

yes top 20...

Egg Head said...

tapi kalo derita tu penih sangat sampai tdk dpt nal lupakan...mcm mana pula??.contohnya...da lama usaha tp x pernah dapat jadi org yg 1st komen...derita ni....

fuzzy said...

no 18.hu3
jap lagi ak bace n komen lagik

Anonymous said...

Salam

Ada juga bahagia dalam derita, atau nikmat dalam kesusahan.

Bila susahpayah buat usaha atas iman,
akan dapat nikmat iman.

Macam durian...
"the outside is mujahadah but the inside is nikmah."

So...derita dalam buat usaha agama nak letak kat kategori mana?

Teringat satu bayan, "..segala penderitaan dan kesakitan di dunia hanyalah umpama setitik air, berbanding penderitaan dan azab di neraka yang paling ringan umpama satu lautan. Penderitaan di neraka yg paling ringan pula ibarat setitik air berbanding penderitaan di seluruh neraka yg di umpamakan satu lautan."

Smoga Allah selamatkan..
Tiada siapa yg dapat menandingi kehebatan Allah swt.

Anonymous said...

sy sedang merasai derita yg pertama tu uhuk2....sgt2 derita:(

matadore said...

derita itu bahagia.. kah?

EPAL...NORFAEZAH MOHD NUR said...

salam...

semua pnderitaan tu..mmg sntiasa terjadi...

betul...pulangla pada allah swt....

amin...

miss epal....

Anonymous said...

Salam,

Seronoknya bila mendengar ayat "isteri tak payah kerja, ikut je suami, kan senang". Ohoo.. dalam dunia mencabar macam sekarang ni susah nak cari lelaki yang boleh apply benda tu. Even bakal suami saya bermula di awal perkenalan dah meningatkan saya betapa pentingnya isteri bekerja untuk membantu meningkatkan ekonomi keluarga. Terkedu saya. Dan akhirnya saya diminta menjadi penjamin dia untuk buat pinjaman bank untuk belanja hantaran pernikahan. Atas pertimbangan yang saya anggap rasional, terus saya putuskan hubungan.
Bila berasa kesunyian, saya bandingkan kesunyian saya dengan kesunyian anak2 yatim. Sekurang2nya saya masih ada hope akan jumpa pasangan, tapi anak2 yatim, siapakah yang boleh menjadi pengganti ibu bapa kandung mereka. Sebagaimana saya pedih dan cemburu bila melihat orang lain berpasangan, pedih lagi diri mereka yang melihat kawan2 yang riang dengan ibu bapa. Patutlah besar pahalanya orang yang berusaha nak menggembirakan anak2 yatim ni.
Err.. macam tak berapa relate je komen saya ni. Just nak share je penderitaan, tapi tak tau masuk list nombor berapa.

-cik anon- (identiti terpaksa dirahsiakan atas sebab2 yang sangat munasabah)

azharjaafar said...

Derita untuk agama.. asbab hidayat manusia seluruh dunia..

Ibnu Jarir meriwayatkan dari Aisyah ra. katanya: sering kali kita duduk sampai empat puluh hari, sedang di rumah kami tidak pernah punya lampu atau dapur kami berasap.

Maka orang yang mendengar bertanya: Jadi apa makanan kamu untuk hidup?

Jawab Aisyah: Korma dan air saja, itu pun jika dapat.
(Kanzul Ummal 4:38)

http://azharjaafar.blogspot.com/2008/08/keadaan-lapar-rasulullah-saw.html

Hanz_Azdi said...

Teruklah entri ni, aku rasa ramai menderita membacanya, banyak sangat cerita pasal penderitaan, orang takutlah ...hehehe...actually sgt baik sbb berkesan, membuka minda & mengetuk pintu hati...thanks~

Anonymous said...

elfutuwwah,

"Apa saja kebaikan yang kamu peroleh adalah dari Allah, dan apa saja keburukan yang menimpamu, maka ia adalah dari dirimu sendiri...."
(ANNISAA':79)

"Dan apakah mereka tidak mengadakan perjalanan di muka bumi dan memerhatikan bagaimana akibat yang dideritai oleh orang-orang sebelum mereka? orang-orang itu adalah lebih kuat dari mereka sendiri dan telah mengolah bumi (tanah) serta memakmurkannya lebih banyak dari apa yang telah mereka makmurkan. Dan telah datang kepada mereka rasul-rasul mereka dengan membawa bukti-bukti yang nyata. Maka ALLAH SEKALI-KALI TIDAK BERLAKU ZHALIM KEPADA MEREKA, AKAN TETAPI MEREKALAH YANG MENZALIMI DIRI MEREKA SENDIRI!
(ARRUUM:09).


"Yang menjadikan kematian dan kehidupan, supaya Dia menguji kamu, SIAPAKAH DI ANTARA KAMU YANG LEBIH BAIK AMALNYA?Dan Dia itu Maha Perkasa lagi Maha Pengampun"
(ALMULK:02)


Oleh itu, bagi orang yang mau bunuh diri biarpun masih hidup tanya diri kenapa kita tidak mati? kerna Allah mahu kita hidup dan tidak inginkan kita mati tanpa redha selagi belum ditentukan walaupun Allah telah tahu segalanya. Allah sayangkan kita, Allah telah haramkan kezaliman ke atas anak adam. Jika ada musibah janganlah menyalahkan sesiapa selain dirinya sendiri dan bertindaklah secara berhikmah insya Allah ujian yang datang teras mudah. Benarlah orang yang membunuh diri itu adalah orang yang sudah tidak kenal Tuhan....

Derita itu ditentukan oleh tahap pergantungan kita kepada Allah
Tanyalah pada iman itu...

MisZ Aien said...

salam en hamka,
entry yang sangat panjang tapi berkesan. Terasa diri ini sudah menderita tetapi rupanya ada lagi yang lebih menderita daripada kita..
umm..kategori derita yg memang sangat derita..kadang-kadang kita ditimpa masalah lalu akal tanpa sedar berkata aku dah derita...itu la yang buat kita alpa dan panik untuk mengatasinya..tanpa kita ketahui bahawa ada lagi orang yang lagi derita dari kita..umm.. Allah tidak turunkan ujian dan dugaan pada hambanya tanpa mengira kekuatan dan kemampuan hambanya... Sesungguhnya dengan ujian daripadanya, menjadikan diri ini lebih kuat pada masa yang mendatang..

mizi said...

Aku derita nak kahwin...aci tak derita macam ni??hihi

KiLaT said...

panjang... dah cuba elak. tak daya.. gua kena tembak dengan N3 ni.

botolkicap said...

"Allah tidak akan mengubah nasib seseorang manusia itu melainkan manusia itu sendiri"...
wallah hualam.

kuyie said...

"Hari ni ramai orang pandai bab ugama, cakap berapi api, tapi bab mendahului mana yang utama, ramai yang kantoi., contoh, nak Negara islam, tapi solat berjemaah tak jaga, nak kahwin dua ikut sunnah, tapi bab solat berjemaah ikut sunnah tak pulak ikut, nak kaya macam Abdul Rahman bin Auf, tapi selamba tinggal takbir pertama.., nak pemimpin yang beriman, tapi tak buat usaha atas iman, nak jadi mayat yang tak reput, tapi Al quran malas baca, , dan macam macam lagilah.. hampeh semuanya.."

pendahuluan yang bagus.....itu je komwn aku...t

Hamka said...

------------
yaya.

Waailaikumusallam..

-----------
aishah_conteng_je

eh?

------------
ALANG

Oh..

-----------
Nur_88

Artikel aku banyak budak usrah pakai, tapi aku setahun berapa kali jer pergi usrah, tu pun kena paksa.. aduh..

-------------
ALANG

Pergi tak kembali.

-------------
Pak Lang Biotik

Akupun sama, banyak mayat yang nak kena hantar, due date dia, bergantung kepada mayat, jika lambat, busuk..

-----------
Chit Ana

Hmm

----------
pohon nyor

alhamdulillah...

------------
alang

nak nanyi sikit:-

Ibu-ibu bapak-bapak
Siapa yang punya anak
Bilang aku aku yang tengah malu
Sama teman-temanku
Karna cuma diriku yang tak madu madu..

Pengumuman-pengumuman
Siapa yang mau bantu
Tolong aku kasihani aku
Tolong carikan diriku isteri baruku
Siapa yang mau"

(woha!)

------------
charisteas86

yeah........

----------
Khalid.

Allah baru pilih dan belum terima, tanda Allah terima adalah kita buat usaha sampai mati..

----------
me, myself

jangan minta di uji...

----------
nur-azi

Ada sabda Nabi, lebih suka diuji susah dari ujian senang..., wallu’lam

Cuma, jangan minta.

-----------
Hazwan

: )

----------
Egg Head

Woha!

-----------
fuzzy

macam macam

----------
matadore

sekiranya beginalah caranya Allah nak selamatkan kita dari api neraka, alangkah bahagianya..

-----------
EPAL...NORFAEZAH MOHD NUR

...

--------------
-cik anon-

Nak menyanyi sikit

“Pengumuman-pengumuman, Siapa yang mau bantu
Tolong aku kasihani aku
Tolong carikan diriku kekesih hatiku
Siapa yang mau..”

-------------
azharjaafar

ummat dulu dalam keadaan lapar pergi solat berjemaah, sampai tumbang tumbang, ummat hari ni tak pergi solat sebab terlalu kenyang..oh

-----------
Hanz_Azdi

: )

-------------
MisZ Aien

Memang manusia yang bodoh bangang dan suka sangka buruk pada tuhan, apabila memakai kereta berjemana tempatan, akan merasa sakit hati kerana di jalanan terlihat kereta Mercedes E200 di pandu oleh orang yang dia dengki… tapi, kenapa tak jadi bijak dan sangka baik pada tuhan dengan bersyukur naik kereta berjemana tempatan, setelah di jalanan melihat kereta mayat dahaitsu putih membawa mayat orang lain kerana hakikatnya, kereta berjemana tempatan masih boleh dipandu ke masjid.. sebelum kereta mayat dahaitsu putih membawa mayat dari masjid ke kubur..

----------
mizi

aci aci bukan pintu..

-----------
KiLaT

: )

-------
botolkicap

wallah hualam.
----------
kuyie

semoga pengakhiran husnul khatimah

Hamka said...

baca ni, kisah orang yang paling menderita:

http://keretamayat.blogspot.com/2009/02/siapa-yang-lebih-menderita.html

ryina ikhwan said...

nice entry... TQ.

keRAna AKu SAP said...

salam Hamka
entry yg membuka mata dan hati dan mmebuatkan kita semakin berfikir dan berfikir dan muhasabah diri...

~ dlu masa dok kat beijing jamban kat sana..adeiii..xder air
tu kira derita tahap mana..
Wlalallala

Hasbullah Salih said...

'menderitalah' kamu sebelum kamu dimenderitakan...

p/s azam nak 'menderita' 4 bln tahun ni.

LiFe Is BeAuTifUl LyRiC said...

Tetiba teringat lagu Wali Band - Aku Cinta Allah.. =)

Belajar drp ESQ = Nak jadi manusia kena ada IQ (Intelek) + EQ (Emosi)+ SQ (Spiritual) yg seimbang..

taurus said...

bagaiamana lak dgn derita penyakit yg kunjung tiba..? dlm erti kata lain dr sejak dilahirkan ...mcm na nak truskan hdup,n bgaimana lak orng kliling kita dpt fhm penyakit kita..... >slalu gk la png,tgk kipas pusing<

Luqiem said...

Derita Vs Bahagia

Anonymous said...

dari musim durian sampai musim rambutan, aku masih merasai derita itu.

~jalan-jalan cari pasal~

nur-azi said...

Insya-Allah, tidak pernah meminta untuk didatangkan dengan ujian derita/ kesusahan..

liza said...

salam hamka.....
dalam2 4 tahap derita tu...
sy telah lalu derita yg tahap 1 terus & betul.... cinta pd Allah itu membahagiakan

Anonymous said...

aku pernah mengalami ke4-4 kategori tersebut...

lobai cool+hensem said...

banyak banyak entri yg aku dah baca(banyak lg yg aku belum baca),kali ni tah apasal aku rasa macam hamka ni wartawan surat khabar metro la pulak!

lobai cool+hensem said...

bro.ekau cubo pikir sampai kau ghaso sobona eh dlm hidup ni takdo masaalah.
aku sembang ngan sorang mat saleh ni dio cakap kat aku hidup ni takdo masaalah.
dio kato dio dah buat kajian, yg sobona eh masaalah ni cumo mitos yo.
kau takkan ado masaalah sampailah bilo kau pikir kau ada masaalah.
betul ke tak,"lu pikirlah sendiri"(org kg den ni)he he he...(testing!)

munirah sulaiman said...

Alhamdulillah,
akhirnya rajin nak type komen setelah berminggu-minggu menyorot older posts en. hamka :)

setakat ni, alhamdulillah. kalau ikut kategori2 derita en. hamka, ada la pengalaman sikit.

1. saya orang business- mmg pernah kena segala bentuk niang rapik, sihir etc tu, oleh kenalan/saudara mara juga. kuasa Allah itu hebat, yakin balasan Allah terhadap orang yang menganiaya. kita berikhtiar. dan jangan lupa tawakal. bab jiran2 munafik2 tu xtaulah, selalu balik rumah pun dah malam ;) tp nasihat saya ialah, bina hati kebal. selagi kita selalu 'menterkesankan' pandangan atau pendapat2 tak bernas dr jiran2 atau kwn2 terhadap diri kita, selagi itu kita takkan tenteram. kenalpasti niat yg kita pasang. selagi niat kita betul, pedulikan je apa orang lain cakap. jgn fikir banyak sgt.

2. untung/rugi business- 'penderitaan' bab rezeki. yakin denagn rezeki Allah. jangan mudah putus asa. dan yang paling penting sekali, tunaikan tanggungjawab/ kewajipan : amanah, bayar zakat, etc. kdg2 business sampai deficit, bahkan sometimes mmg rugi pun. tapi bantuan Allah datang juga. kdg2 bukan dgn bentuk wang ringgit shj, dgn ketenangan hati tu pun dah kire rahmat dr Allah. org lain berhutang, boleh sampai migrain fikir mana nak korek duit. tp kita masih boleh kekal bertenang dan cari jalan penyelesaian yg rational dan practical. itu pun rezeki dr Allah. jangan pandang enteng, rezeki adalah dlm bentuk harta shj.

kategori 2 &1 tu, takdela so far. tp mintak dijauhkan, bahkan sentiasa berdoa menjadi seorg anak yg baik.. amiinn..

berbaik sangka dgn Allah, dan jgn putus asa - insyaAllah.

mizi said...

Aku pun nak nyanyi gok…

Aci-aci buka pintu…
Aku nak kawin …
Awek aku pulok tak mahu…
Ku cari lain baru kau tahu…
Nanti kau menyesal tak dapat kawin ngan aku…
Walaupun aku… Lelaki tak hesem&berharta…
Tapi kau tak tahu!!..aku ni bermutuuuu…..kih..kih..kih

p/s : aku menyanyi dalam bentuk sajak

ex-pelajr AF4 said...

hamka... panjg entry kali ni.. =)

hmmm aku ade problem no 4 je... tp rase mcm dunia dh gelap...t'pk ade derita no 3-2-1 hmmm br la lege sket.. aku pk mcm aku lah manusia paling derita skali... tp ade org lagi dasyat rupenye...

alhmdulillah aku still ok and xniat pun nk bunuh diri..

p/s: xyh la jd artis mcm aku,ssh nk jg solat d masjd. solat kt umah pn kantoi

army said...

ape derita no. satu???

Anonymous said...

Thanks tolong buat kan pengumuman untuk saya, walaupun ciplak dari lagu dan tak membantu langsung tapi at least ada usaha.
Err.. Btw, itu pengumuman untuk tolong saya ke, atau pengumuman untuk diri saudara sendiri..? Hmm.. whatever lah..

cik anon

kek88 said...

rse mcm x brape nk derita...oo..rupenyer ader lagi bahana derita y melanda..ish2...sya suke wali band...hidup hamka..hahaha..pape pun ader gak klaka nyer..

: :cik dyana bahri: : said...

~derita oh derita~
ujian oh ujian~
semua yg kita dapat sebenarnya adalah kemampuan kita.
betul tak?

-И α Ě ɨ Ľ α- said...

[MSG TUK CIK ANON]

cik anon, kalo betul saudari nak suami yg suruh isteri duk umah x bekerja, datanglah negara-ngara timur tengah. Kebanyakan para suami disini sgt pentingkan keluarga. Bini disuruh memasak dan jaga anak2 kt umah. jage makan minum. Setel. Tp kebebasan untuk istri sambong belajar di Universiti x der.. Tp x per asalkn bahagia. Siyesly, kehidupan keluarga di negara cni amat aman :)

ps: carilah jodoh kt sini hehe..


[ MSG UNTUK HAMKA ]

entri kali nih sgt memberi semangat kepada org yg selalu menderita. Dgn en3 kali nih, kite leh kategorikan mane satu derita kita. Kreatif betul~

Dan alhamdulillah, sy lum rasai mana2 derita..alhamdulillah..
tp nauzubillah kalo yg derita NOMBOR 2 tu kene kat family sy..

tp alhamdulillah mungkin Allah belum menguji saya.. @ sememangnya ALLAH dah menguji sy dengan memberi sy keselesaan yg kadang2 membuatkan sy sendiri terlupa padanya.. Ini juga mungkin dikatakan sbg ujian,

$Astaghfirullah..
Doakan sy menjadi anak solehah..

ujay said...

4 kategori derita.
kena yakin dan percaya Allah xkan bg ujian pada hambanya yg x mampu.
tp betapa susahnya nk yakin dan percaya, apabila derita tu memunculkan diri.

Hamka said...

ryina ikhwan

sama-sama

------------
keRAna AKu SAP

kau belum tengok jamban dekat Bangladesh lagi, baru tahu apa itu derita…

-------------
Hasbullah Salih

Alhamdulillah, jangan kamu mengaku beriman sebalum kamu ‘dideritakan’..

------------
LiFe Is BeAuTifUl LyRiC

Teringat Wali Ibrahim adham, yang meninggalkan istana lalu bermujahadah mencari iman…

--------------
Taurus

Sakit, tapi dapat isteri solehah, anak baik, jiran baik.., no problem..

-----------
Luqiem

Derita tidak hina

------------------
~jalan-jalan cari pasal~

Jangan bimbang, di shurga akan disediakan pasangan, malahan rambutan dan durianpun ada

--------------
nur-azi

: )

-------------
liza

welcome to the real world..

--------------
lobai cool+hensem

kalau hidup ni takde masalah, maka masalah kau adalah takde masalah, kan masalah tu?

---------------
munirah sulaiman

sangka baik dengan takdir Allah dan perintah Allah.., InsyAllah

------------
mizi

hmm

--------------
ex-pelajr AF4

aku ingat penyanyi nak kena ada kouta, banyak sangat artis, tak best.., cukupkan 30 orang yang bermutu, berakhlak, yang lain, cari kerja lain.

--------------
Army

Tepuk dada..

--------------
cik anon

woha!

------------
kek88

he he

------------------
: :cik dyana bahri: :

Ha ah

---------------
-И α Ě ɨ Ľ α-

: )

--------------
Ujay

Yup!

dermawanpemurah said...

bagus bagus

Karim Zaidan said...

Assalamu'alaikum Hamka...
saya setuju dengan pandangan anda...
Tapi, adakah ISLAM hanya di masjid sahaja?

Bukankah Islam itu syumul(meliputi segala aspek)?

Kenapa kita nak pisahkan Islam dari dunia?

sedangkan apabila kita jadi mayat kelak, kita pasti disoal kenapa kita hanya laksanakan amar makruf sahaja tapi tak laksanakan nahi mungkar...

Minta maaf jika terkasar bahasa...
Terima kasih.

Anonymous said...

Assalam
Mula-mula Nabi saw tiba di bandar bercahaya Madinah Munawwarah, dia buat masjid....
Dari masjid itu, Islam tersebar sampai ke Rom, Parsi, Andalusia....

Tuhan Muhammad saw beritahu dia dalam kalammullah bahawasanya hanya orang-orang yang beriman layak untuk memakmurkan masjid.....

Muhammad saw pula bersabda lebih kurang aku naik saksi terhadap iman orang-orang yang berulang alik ke masjid...

Hanya di masjidlah kita akan fikir tentang kehidupan akhirat kita....

Nabi saw gunakan masjid untuk satukan ummat satu dunia.......
Sewaktu Fatah Mekah....tahanan-tahanan diikat di tiang-tiang masjid. Mereka dihidangkan dengan makanan yang terbaik....sisa-sisa makanan mereka dimakan oleh sahabat....malam-malam sahabat berdoa nangis-nangis agar Allah beri hidayah....
Semua Sahabat sembahyang berjemaah.
Tidak ada sahabat yang tidak bersembahyang berjemaah....Nabi saw tak gunakan masjid hanya untuk menang pilihanraya bila musim pilihanraya.

Oppsss..Sori. Baik ana berhenti sebelum langgar lori...he..he..
"Life's a joke bro..."
Khalid.

Nurul said...

insaf...

Vanjenazah said...

hamka

Dari entri ini bolehlah disimpulkan bahawa mana-mana 'derita' yang bukan tergolong dalam derita 4,3,2,1 seperti yang en Hamka kategorikan ialah bukan derita ekkk

Contohnya sakit cabut bulu ketiak, tak tahan geli kena geletek, sakit gigi dll

marilah kita usaha supaya kita tidak derita di akhirat kekal abadi berbanding derita di dunia yang sementara

tholhah said...

Tahniah kerna kalian sume punya derita tersendiri...kalu yg ngak punya derita itu bukan manusia namanya...Bila Allah sayang pd hambanya diletak derita sebagai cobaan utk uji iman setiap hambanya...cuma gimana caranya setiap hamba itu dapat mengatasi setiap cobaan bergantung pada kekuatan iman pd hatinya

Hamka said...

dermawanpemurah

bagus sekali dong!

-------
Karim Zaidan

Walaikumusallam

Masjid adalah rumah Allah dan tempat yang paling Allah sukai, sekiranya ummat islam hatinya terpaut pada masjid, maka masalah dunia dan akhirat akan selesai, insyAllah..

Solat pula mampu mencegah mungkar, maka sekiranya ada golongan yang menyeru kepada solat yang sempurna, maka itu yang terbaik..

Tapi jika ada yang mencegah mungkar sedang solat di abaikan, maka samalah mereka dengan golongan superhero kafir, apatah lagi jika tidak terpaut dengan masjid.., tinggalah seluar dalam,
jangan marah ya!

------------
Khalid.

The day of man salvations, is today..

-----------
Nurul

...

----------
Vanjenazah

Iya, semalam bawah ayah aku ziarah adik aku, setengah jam perjalanan, ayah aku cakap kena patah balik sebab tertinggal beg duit, lalu aku patah balik dan ayah aku mintak maaf sebab menyusahkan aku, aku cakap, susah sebegini tiada dalam senarai (yang empat tu), so patah balik, tiada masalah..

---------
tholhah

anda benar..

ryina ikhwan said...

aku malu nak mengaku... akhirnya... akhirnya... aku terjerumus jua ke dalam FACEBOOK... tp aku tak masuk keretamayat punya FACEBOOK takut tak dapat control... so aku masih menjadi penunggu blog keretamayat yang setia...

Hamka said...

oh.., dah jadi kelkatu ye..

mari sini, api fb besar, ha ha ha

XX said...

Salam...

1.nak selesaikan derita no.4

Usahakan SOLAT YG KHUSYUK DAN KHUDUK.Solat sebaik saja azan diazankan dgn istinjak,wudhuk dan rukun solat yg sempurna-rezeki diberkati,diangkat dari azab kubur,terima buku catatan dari tangan kanan,melintas titian sirat sepantas kilat dan masuk syurga tanpa hisab.

Setinggi2 mutu solat kita ialah solat itu dpt menarik rahmat Allah swt....
Serendah2 mutu solat kita ialah solat itu dpt mencegah kita drp fahsya dan mungkar.(bygkan apa yg terjadi pd mereka2 yg x solat dan x jaga solat)

2.nak selesaikan derita no.3

SETIAP org islam kena sibukkan diri TENGOK KEBURUKAN SENDIRI maka kita takkan ada masa nak tengok buruk org,lalu x de masa nak gosip sana sini, mengumpat, buruk sangka dan sbgnya.

3.nak selesaikan derita no.2

DIDIK ANAK CARA SUNNAH..kerana dlm sunnah itu ada kejayaan dunia dan akhirat...jika kita didik anak selain drp cara sunnah,walau mcmana hebat,sofistikated dan bagus pun cara itu ...ia tetap membawa kegagalan.

4. nak selesaikan derita no 1.

NIKAH CARA SUNNAH...elders bgtau..pernikahan itu satu ibadat dan setiap ibadat perlu dilakukan secara sunnah(cara yg ditunjukkan oleh Rasulullah saw)..barulah ibadat itu diterima Allah.

Pernikahan yg tidak dilakukan secara sunnah(full sunnah)[zaman sekrg org kawen-akad je ikut sunnah..kemudian drp itu ada unsur2 yahudi dan nasrani]...maka pernikahan itu tidak dpt MENCEGAH pancaindera kita drp melakukan maksiat. JADI TIDAK HAIRANLAH RAMAI YG DAH BERKAHWIN TAPI MASIH MELAKUKAN MAKSIAT...NAUZUBILLAH.

YA ALLAH PELIHARALAH KAMI UMAT AKHIR ZAMAN.

Hamka said...

kau punya komen, bagus sekali.

terima kasih