Apr 6, 2009

Bagaimana memakmurkan Masjid?

(Khas buat semua AJK surau dan Masjid di seluruh malaysia terutama yang tidak mengenali diri ini)

Tujuan utama aku tulis blog ini bukan untuk jawab semua soalan dari korang, kerja aku bukan nak ganti para mufti dan ustaz blogger yang lain, aku tulis blog pada waktu yang lapang sahaja, atau hari aku perasan rajin, sebab tu banyak soalan dari korang yang masih aku tak sempat nak jawab, bukan sebab soalan tu tak penting, tapi sebab aku malas, eh bukan, sebab aku perasan sibuk.. oh!

Aku biasa tulis nota di sini bergantung kepada kecenderungan suasana yang aku alami pada sekian-sekian waktu, jadi.., berkenaan soalan yang korang tanya, aku harap korang faham satu perkara, untuk jawab soalan dari korang, aku mengelak menjawab soalan yang berbentuk fatwa, kena faham tu.., sebab tu banyak email korang yang aku tak layan, harap korang faham kenapa aku tak layan, tapi, tak nak fahampun takpe, lantaklah..

Hari ni, sedang aku delete email sampah yang memenuhi inbox, terutama email forward yang bodoh bodoh, barulah aku perasan ada janji yang belum aku tunaikan kat sorang hamba Allah ni, aku check email beliau bertarikh 9 hb Oct 2007, fuh.. lama gila..

Terus aku perasan rajin dan copy beberapa email beliau kat sini:

**********

Email bertarikh 9/10/07

Assalamu'alaikum Bro Hamka, semoga sentiasa dalam kesejahteraan dan hidayah Allah s.w.t.

Aku baru sahaja berpindah ke rumah sewa baru (baru kahwin) di sebuah kelompok perumahan flat dan alhamdulillah sebuah surau telah siap dibina menjelang Ramadhan ini. Sebenarnya dah hampir 2 bulan dah bangunannya disiapkan tapi bila ditanya, mereka kata nak tunggu karpet sampai, tunggu TNB masuk letrik dan tunggu Syabas masukkan air dan nak tunggu YB datang rasmi dulu baru boleh beroperasi. InsyaAllah malam ni YB akan datang merasmikan dan akan dibentuk jawatankuasa surau sekali.

So di sini aku nak mintak la buah fikiran kau atau syor dan sekaligus menulis sebuah entri 'Bagaimana Menjadi Pengerusi Surau' atau tajuk lain terpulang pada Bro mengenai pengurusan surau, bagaimana nak approach para AJK dengan usaha memakmurkan masjid pada peringkat permulaan dan seterusnya.

Sekian terima kasih.

*************

Email bertarikh 15 Disember 2007

Assalamu'alaikum Bro Hamka,

Moga bro sentiasa dianugerahkan kesihatan dan ketajaman akal dalam menulis. Aku tahu kau 'sibuk'. Moga Allah mengurniakan keberkatan waktu untuk kau dan aku. Kalu free dan ada idea, boleh la menulis sebuah entri 'Bagaimana Menjadi Pengerusi Surau'..

****************

Email bertarikh 1 Feb 2008

Assalamu'alaikum Bro Hamka,

Sebagai makluman, Sudah hampir 3 bulan IT system kat ofis aku ni telah memblok apa saja blogsite terutamanya blogspot. Nampak sangat ramai pekerja tak buat kerja sebab sibuk membaca blog dalam waktu kerja, hehe. Namun aku bole je baca entri terbaru kau tapi buka ‘as cached page’, tapi still tak boleh nak tengok apakah komen-komen pembaca setia yang lain.

Aku nak cerita sikit:
Di kawasan perumahan flat aku ini aku dapati ada 3-4 orang budak tabligh. Namun disebabkan nature of work jarang sangat aku dapat jumpa mereka, ada yang kerja jauh balik seminggu/ 2minggu sekali. Ada sorang dah kuluar jemaah masturat ke pakistan 2 minggu lepas. yang tinggal sekarang 2 orang, itupun jenis mereka yang tenggelam timbul, dah lama tak buat usaha agama sebab iman lemah barangkali.

Asbab Allah bagi aku kekuatan untuk selalu solat berjemaah di surau yang baru ini, aku dilantik menjadi imam sejak bulan ramadhan lagi. Masa bulan ramadhan lagi, mesyuarat dengan orang dakwah buat bacaan hadith (taklim) lepas subuh, alhamdulillah masih istiqomah lagi walaupun jika menurut statistik lebih 3 kali takde orang azan subuh, masa tu aku tidak diberi kunci surau lagi dan memang surau berkunci.

So ini status aku sekarang. Alhamdulillah seminggu selepas aku taip perenggan-perenggan di atas dengan izin Allah aku boleh access semula blogsite termasuk keretamayat.blogspot.com, hehe.

Berbalik kepada isu surau aku ini banyak perkara-perkara yang aku rasa tak patut berlaku terutamanya bila manusia buat kerja bukan kerana Allah semata-mata.

Ada beberapa perkara yang aku nak cerita kat sini.

Cerita 1
Satu malam lepas Isyak diadakan mesyuarat surau. Selain isu-isu biasa mengenai pendaftaran surau, kewangan, giliran azan dan sebagainya, ada satu isu yang ditimbulkan dalam masalah keselamatan oleh setiausaha. Dia menyuarakan isu orang dari luar (maksudnya jemaah tabligh yang datang buat dakwah menyebarkan budaya gejala-gejala yang tidak sihat.) Aku tanya balik; Boleh cikgu jelaskan sedikit gejala tidak sihat tersebut?.

Dia jawab: Saya mendapati apabila mereka datang ke surau kita, semasa imam sedang wirid, ada sebahagian mereka meninggalkan majlis wirid. Ini tidak menghormati imam. Minta pendapat imam dan AJK yang lain.

Aku kata: Owh.

Aku bagi beberapa AJK lain respon dulu. Ada yang tak suka sebab mereka ni datang buat macam surau sendiri, pakai air elektrik dan tandas, tengah-tengah malam ada lampu terbuka pukul 3 pagi dan lain-lain. Ada yang kata "saya rasa ok lagi selagi mereka tak angkut bantal, periuk datang ke surau kita dan lain-lain. Bila mereka dah puas barulah mereka kata kita minta pendapat imam.(aku)

Aku kata: Bagi saya, saya berfikiran terbuka. Saya menerima dan menyokong semua program-program yang mengajak kepada yang makruf dan mencegah kemungkaran. Semua gerakan atau kumpulan Islam ini mempunyai matlamat yang sama iaitu mengajak manusia kembali kepada amalan agama. Tak kiralah tabligh ke, pas ke, JIM ke, pendakwah bebas ke pada dasarnya adalah sama memperjuangkan agama. Begitu juga dengan jemaah dakwah, mereka menjalankan kerja dakwah dengan hati yang ikhlas. Jadi bagi saya kurang eloklah kalau dengan sedikit kelemahan yang ditunjukkan oleh bebarapa orang, menyebabkan kita menghalang seluruh usaha dakwah. Bagi saya itu adalah gejala individu itu sendiri. Saya tiada masalah dengan jemaah tabligh sebab di kampung saya ada usaha dakwah tabligh, saya membesar dengan mereka, kawan-kawan tabligh pun ada, di universiti pun saya tiada masalah. Tapi jika AJK semua mahu, saya boleh tolong menyampaikan kepada mereka yang datang supaya menjaga tingkah laku mereka.

Akhirnya mereka setuju dan tak ungkit lagi dah pasal jemaah tabligh.

Kisah 2
Juga semasa mesyuarat diadakan, setiausaha mengutarakan isu keTIDAKkehadiran penduduk flat datang solat berjemaah terutamanya AJK sendiri menyebabkan dia(setiausaha) sahaja yang selalu kena turun awal untuk melaungkan azan. Pastu bila jemaah tak ramai yang datang, ada pulak yang bersuara kalau nak kena ketuk pintu ke pintu diorang pun tak sanggup nak buat. Aku cuma dengar je, malas nak bagi pendapat lagi.

Kisah 3
Sepanjang aku dilantik menjadi imam (aku bukan imam tapi 'demam') aku ingatkan perjalanan pengurusan surau ok je. Rupe-rupenya bau busuknya mula keluar sedikit demi sedikit mungkin setelah sekian lama diperam.

Suatu hari setiausaha mengadu kat aku bahawa ada orang hantar msg yang mengkritik beliau, tuduh setiausaha gila kuasa sebab buat keputusan tanpa pengerusi. Pastu kata dia gila mikrofon sebab selalu buat announcement, azan pun dia, pengerusi majlis pun dia. Yang aku tak tahan tu, individu yang menghantar sms tu siap gi buat aduan kat JAIS lagi bila propagandanya kurang menjadi. Pastu pengerusi surau pulak buat ‘dek’ je, alasan sibuk bekerja maklumla mesin dekat kilang baru sampai, kerja shif 12 jam, sebulan ada la 2-3 kali datang surau. Nak suruh dia letak jawatan nanti takde orang yang layak pulak nak ganti. Bila nak buat mesyuarat dia kata teruskan tapi dia tak dapat hadir.

Akhirnya aku pulak yang dilantik jadi timbalan pengerusi. Senang nak buat keputusan, kalau pengerusi takde takpe, timbalan ade. Dan baru-baru ini ada ura-ura pulak kata kalau diorang desak pengerusi letak jawatan, depa nak lantik aku pulak naik jadi pemangku pengerusi sebab bila imam yang naik jadi pengerusi para AJK tak akan condemn. Ah sudah.

So, akhir kata, aku nak mintak la buah fikiran kau atau syor dan sekaligus menulis sebuah entri 'Bagaimana Menjadi Pengerusi Surau' atau tajuk lain terpulang pada Bro mengenai pengurusan surau, Sekian terima kasih.

**************

3 TAHUN KEMUDIAN…

Jawapan yang bertarikh hari ini (6hb April 2009)

Wa’alaikumusallam..

Pertama sekali, aku nak mintak maaf, sebab dah dekat 3 tahun kau tanya pasal benda penting ni, baru la ni aku nak jawab, Email kau start bulan Oct 2007, iaitu sebelum Tun Mahadhir keluar Umno, dan sekarang lepas Pak lah letak jawatan dan Mahathir masuk Umno balik, baru aku teringin nak tulis tajuk ni, teruk betul aku ni kan?

Dan sudah tentu aku ada alasan akan kenapakah aku tak tulis pasal benda ni dulu-dulu, sebab:

Aku takde pengalaman jadi AJK surau, dan kalau aku tulis tajuk ni kelak, dah tentu akan jadi karangan panjang gila babi dan aku bukan setakat takut korang yang bosan nak baca kelak, tapi aku sendiri yang rasa bosan nak menulis sebab PERASAN SIBUK..

Apa-apapun, ketika aku sedang delete email yang lama-lama, tersenyum panjang aku baca kisah kau, kisah asam garam dalam cerita memakmurkan rumah Allah di bumi Malaysia yang ugama rasminya islam...

Dan baguslah, sebab kau dah jadi timbalan pengurusi, atau mungkin sekarang, sempena bertukar kerajaan baru tahun 2009, kau dah dilantik jadi Pengerusi masjid?, atau kau dah jadi mayat?

Takpelah, kalau kau dah jadi mayat, bolehlah AJK masjid yang lain ambik manfaat, dan bila kau dah jadi mayat, bolehlah aku puji kau lebih-lebih, iaitu aku nak ucap tahniah pada kau sebab best kerana mendapat tempat di hati AJK lain, dah tahniah sebab ‘kuasa’ dapat pada orang yang layak.. yang mana bila kita ada 'kuasa' menjadi tugas kita bersama untuk mudahkan dan bantu orang yang buat usaha ugama.

Kadang-kadang AJK surau atau masjid tak faham tugas hakiki mereka, mereka kena faham, kerja mereka sama lebih kurang macam abang JAGA yang kerja kat pintu pagar hotel, tugas mereka adalah nak bagi orang mudah masuk hotel dan merekapun dapat untung, tapi mereka yang hampeh adalah bila jadikan surau sebagai harta mak bapak mereka..

Ok, kita bincang slow slow bab ni, aku takde pengalaman, tapi boleh bagi pandangan sekadar memeriahkan nota kepada diri sendiri…

Pertama, kita timbulkan soalan,:

Kenapa ummat Islam Wajib MEMAKMUR kan masjid?

Atau,

Kenapa ummat Islam Wajib MENGIMARAH kan masjid?

Dan

Kenapa ummat Islam Wajib MEMERIAH kan Rumah Allah?

Jawapannya adalah kerana: SUNNAH NABI MUHAMMAD SAW.

Jawapan yang jelas dan terang, Nabi ahli surau setiap waktu, harap maklum! So, faham sudah, menjadi kewajipan semua orang islam untuk memakmurkan masjid,

Aku cerita sikit secara seringkas mungkin sementara korang masih rajin baca..

Dulu.. masa Nabi buat dakwah kat mekah, masjid belum ada, orang islam belajar ugama di rumah Arqam bin Arqam secara rahsia, dan ummat islam masa tu hanya bersolat di rumah.. dan kita faham, 13 tahun kemudian ramai orang islam kena bunuh, kena siksa, kena boikot dan nabi sendiri telah berhijrah ke Madinah bersama puak muhajirin..

Tiba di Madinah, Nabi terus buat Masjid, dan terus buat usaha memakmurkan masjid, yang mana semua orang lelaki bersolat jemaah, semua mesyuarat penting akan di buat kat masjid, malahan tawanan perang juga diikat di tiang masjid yang mana tak lama lepas kena ikat akan masuk islam sebab terkesan dengan suasana ugama, di masjid juga ada satu tempat khas untuk orang miskin yang takde rumah, di panggil ‘kuffah’, yang mana mudah untuk orang islam cari orang untuk dibantu dan alhamdulillajh masjid hidup 24 jam kerana siang malam ada orang beriktikaf..

Masjid jugak tempat membahagikan zakat, membahagikan harta rampasan perang, juga tempat bicara, (mahkamah) dan lain-lain.., pendek kata masjid Nabi kat Madinah betul betul makmur sehingga 15 tahun kemudian, ISLAM telah menguasai DUNIA…

Ingat kata kunci ini, orang islam berjaya bukan sebab ada Negara islam (sahaja) tapi sebab Masjid di negara islam betul betul di makmurkan..

Berapa banyak Negara islam hari ini yang telah di jajah Negara Kafir sebagai bukti bahawa Negara Islam sahaja tidak cukup jika orang Islam sendiri mengabaikan solat berjemaah atau tidak ambik bahagian dalam perkara memakmurkan rumah Allah..

Terbukti sudah, Orang yang berjuang untuk dapat Negara Islam acuan mereka sendiri, tapi lupa untuk berjuang meMakmurkan Rumah Allah ikut acuan Nabi, maka mereka adalah bodoh dan Hempeh! (maaf, aku terpaksa guna perkataan ‘bodoh’, sebab tak nak guna hukum akhirat kepada mereka yang belum jadi mayat)

Sambung balik, jadi dah jelas sudah, bahawa menjadi kewajipan ke atas bahu semua orang islam untuk memakmurkan Rumah Allah..

Firman Allah: Sesungguhnya yang memakmurkan masjid Allah ialah orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat (at taubah:18)

Apa lagi nak di kata?

Ok, Sekarang aku akan bincang bab memakmurkan masjid dari sudut permasalahan…, lebih mudah untuk kita jejak jalan penyelesaian melalui masalah yang timbul, betul tak? Jadi kita pergi satu-satu:

1) Masjid berkunci selepas solat.

Menurut Menteri-menteri di Malaysia, Masjid tidak runtuh ketika tsunami adalah kerana masjid di bina dengan asas yang kukuh, jadi…, Jika di rujuk kepada kejadian tsunami di Acheh yang mana orang pergi ke masjid selamat dari di azab ombak kerana bahan binaan masjid adalah kukuh, maka kasihanlah rakyat Malaysia sebab sekali tsumani datang, maka bergelimbanganlah mayat mayat rakyat malaysia di pintu masjid dan surau yang kukuh binaannya kerana tak dapat masuk ke dalam masjid., lagi haru apabila keretamayat yang di parking di halaman surau menjadi senjata ombak bagi melumat-lumitkan mayat yang bergelimpangan lalu terbukalah aurat pelanggan astro di sana sini..

Sebab? Belum habis aku solat sunnat selepas isyak, AJK surau dah tutup lampu dan tercegat tekan shor depan pintu siap sedia nak kunci masjid, tunggu aku blah dengan muka masam dan misau melintang, aku tahuler korang nak balik awal nak tengok TV, tapi yang paling aku angin, tandas masjidpun di kunci..

Ingat Masjid ni Mak bapak kau ke yang punya?

Dah lah nak beriktikaf tak boleh, nak berak pun tak boleh ke?

Maka tolong! AJK masjid sekalian, tolong mesyuarat malam karang yang mana apa-apapun cadangan korang dalam memastikan keselamatan barang masjid, keputusan akhir tidak melibatkan keputusan paling bodoh iaitu MASJID DIKUNCI.., banyak sangatkah harta orang melayu sampai perlu masjid dikunci tiap kali lepas sembahyang?

Aku rasa, sebab masjid kuncilah banyak barang yang hilang, tak gitu?

Dan lagi bodoh jika Tandaspun di kunci…, nampaknya, harta masjid telah menjadi harta milik peribadi AJK masjid yang dosanya tak perlu aku sebutkan lagi..

2) Tak Solat berjemaah.

Ini masalah paling besar dalam bab memakmurkan masjid, salahkan ustaz yang tak betul betul tekankan bab ni, sedangkan ini adalah Sunnah Nabi yang besar, jalan para sahabat, Tabi’e, Tabi’-tabieen, Siddiqin, Syuhada dan Salafusolleh..

Malahan, ada ustaz yang selamba tinggal solat jemaah, pengerusi surau tak payah cakap ler, malahan imam dan bilal bila tiba dimana bukan hari mereka bertugas, selamba solat di rumah, itu belum cerita AJK surau lagi, muka terpampang dekat white board surau, tapi time jadi mayat jer baru datang, duduk depan sekali pulak tu!

Arghh, Aku dah tulis banyak kali bab ni, boleh rujuk Entry yang lepas lepas bab solat berjemaah..

Jadi, kena faham, orang Islam yang lelaki wajib datang solat berjemaah, dan yang perempuan wajib galakkan muhrin pergi solat berjemaah.

Lagi satu. Kita kena sentiasa buat niat, yang mana bila kita datang solat zohor, terus buat niat untuk datang solat asar, dan bila datang solat asar, buat niat lagi untuk datang solat maghrib, dan seterusnya, kenapa nak kena buat niat lepas tiap kali solat? Sebab kita kan dan tentu akan mati di antara dua waktu solat… , kalau tak antara zohor dan maghrib, dan tentu antara subuh dan isyak, atau antara magrib dan asar, kan?

Tak nak ke mati dalam perjalanan ke masjid atau sedang solat?

Maka tolong! AJK masjid sekalian, tolong mesyuarat malam karang macam mana nak jemput ustaz berceramah kelak, supaya pastikan ustaz tu dapat tekankan bab ni.. aku tahu kerja ni susah sikit, tapi ingat, rajin itu tangga kejayaan cehwaah..

3) Waktu iqamat yang tak menentu

Dalam dunia yang pesat membangun, yang mana pengurusan masa adalah penting, maka sebagai galakkan kepada bijak pandai diluar sana datang ke masjid adalah dengan cara menetapkan waktu iqamat yang betul, belilah white board besar-besar dan tulis waktu iqamat, senang aku nak solat jemaah dan merancang lain-lain aktiviti..

Ini tidak, iqamat suka hati korang jer, sekejap cepat tak sempat aku nak basuh kencing, kadang kadang lambat sampai kapal terbang aku terlepas.., atau contoh lain, yang mana aku terdengar azan subuh lalu terjaga dari tidur, tapi time aku mandi wajid, dengar pulak bilal iqamat, tak ke sakit hati?

Atau sedang asyik aku solat sunnat tiba-tiba bilal iqamat? Tak ke rugi aku?, atau sedang tunggu bilal iqamat, tunggu punya tunggu dekat 20 minit baru nak iqamat, rugi masa aku nak buat aktiviti lain seperti nak kejar masa ke pejabat jam 7 pagi yang mana kalau aku tahu korang nak iqamat subuh 20 minit lambat tak payah ler aku solat kat situ terus, aku solat on the way kat masjid lain yang mana iqamatnya adalah waktu yang aku dah boleh setting maka tak rugilah aku di dunia dan akhirat.. faham tak?

Maka tolong! AJK masjid sekalian, tolong mesyuarat malam karang akan waktu yang betul untuk iqamat, uruskan masa dengan baik, ramai orang kerja dan peniaga yang mana mereka takde masa nak layan korang punya wirid dan lawak bodoh sebelum iqamat.. jadi
Tulis betul-betul waktu iqamat wahai AJK masjid sekalian, tulis,:

“Iqamat 15 minit selepas azan subuh ”

Atau:
“Iqamat sepuluh minit selepas kuliah”

Atau:
“Iqamat seminit selepas maghrib”

Jadi senang mazhab lain yang nak jaga solat sunnat menjaga takbir pertama sekaligus.,..

4) Ustaz yang perasan diminati

Ni lagi satu, ustaz waktu ceramah maghrib, takde orang dengar, atau adalah beberapa kerat yang dah tua-tua termasuk aku tolong duduk, tapi bila nak masuk waktu isyak, ramai yang datang membanjiri masjid sebab nak solat jemaah kerana jam 9 malam ada banyak aktiviti lain untuk menakluk dunia, tapi ustaz yang perasan di minati rasa dirinya popular lalu melewat lewatkan kuliah dengan lawak bodoh lalu iqamatnya ditangguh sampai jam 9.30 malam..

Kesian musafir yang tak cukup marhalah untuk buat jamak..

Maka tolong! AJK masjid sekalian, tolong tegur Ustaz yang dengan segaja melewatkan solat isyak, sedang penduduk tak beberapa suka pada dia (bukti, waktu maghrib takde orang) tapi jika ustaz tu dah trend dia akan berceramah sampai jam 9.30 malam, tak kisahler, janji orang kampung tahu bila nak iqamat, maka senang mereka yang ada aktiviti lain solat di tempat lain sekaligus dapat jaga solat berjemaah..

5) Tiada Tempat masak dan tempat makan

Surau atau masjid memang banyak kena buat aktiviti makan-makan, Nabi SAW selalu bagi orang makan, SUNNAH ni,.. maka sediakanlah tempat masak yang besar dan selesa, senang orang kampong nak buat tahlil, maulidul rassul, masak bubur lambuk dan sebagainya.., bagi aku jika surau tekde tempat masak, alamak, susah sikitlah masayarakt nak bersatu..

Dengan makan, banyak hati-hati manusia akan bersatu.. AJK masjid, tolong kutip derma cara berhikmah untuk atasi masalah ni, Pakcik dah lapar bubur lambuk ni..

6) Tiada Tempat Iktikaf.

Setengah masjid walaupun berkunci, tapi masih ada beranda yang besar dan luas, yang mana membolehkan musafir beritikaf.., membolehkan pak Ali di hujung kampung bertahjjud lalu tidur sekejap sebelum subuh, tapi sayang ada masjid awal awal lagi dah tulis:

TAK DIBENARKAN TIDUR DI SINI

Kesian, mereka ingat masjid ni harta peribadi AJK masjid ke? Apsal hampeh benar?

Bukan semua orang mampu tidur hotel murah bang, fikirlah sikit mereka yang miskin dan musafir yang tiada tempat tinggal, sekurang kurangnya, Rumah Allah ada yang mengimarahkan secara tidak langsung.. atau tempat berteduh bagi mereka yang rosak kereta atau ditimpa hujan lebat dalam perjalanan..

Cadangan aku, jika masjid korang ada duit lebih, boleh buat beberapa bilik sewa sekitar masjid, khas untuk suami isteri yang bermusafir nak hantar anak masuk U misalnya tumpang tidur, cas murah-murah cukup, dan hadkan selama 3 hari sahaja, tak boleh lebih, sekaligus korang boleh tambah pendapatan tabung dan peranan masjid sebagai pembantu ummat juga tercapai..

Tapi tak payahler bagi budak tabligh tidur dalam bilik tu, itu khas untuk suami isteri yang bermusafir atau orang tua yang uzur, biarlah budak budak tabligh tu tidur di beranda masjid atau di dalam masjid, mereka dah belajar adab masjid, kalau mereka buat kotor boleh sound direct sebab hati mereka tabah.. insyAllah

7) Ceramah politik yang membosankan

Dalam kampong kita memang ada orang PAS dan UMNO. Yang mana jika ustaz PAS datang ceramah, automatik orang UMNO yang fanatik solat di rumah atau pergi tempat lain, begitu jugak sebaliknya.., tak ke hampeh? maka nak satukan ummat, Ustaz kotor yang suka mungumpat, menfitnah, perasan bagus dan terang terang menhina, elakkanlah..

Tapi jika semua AJK adalah ahli PAS atau semua Ahli UMNO, jadi masjid politiklah pulak.., jadi markas yang penuh dengan poster manusia yang buat malaikat lari, ni nak kena buat rombakan kabinet ni, pastikan AJK ada banyak parti dan bercampur campur, alahai, Parlimenpun kena ada berbeza parti, baru boleh makmurkan malaysia, inikan pulak Surau kampong korang..

Maka tolong! AJK masjid sekalian, buat tawaran jawatan AJK dengan syarat, seperti 5 orang pembankang diperlukan dan 5 orang kerajaan diperlukan, baru ada persaingan sihat dalam memaklmurkan Rumah Allah!

Woha!

8) Tidak hidup 24 jam

Orang suka buang anak dekat tangga masjid sebab masjid takde orang.. betul kan?

Atau pernah korang jumpa orang buang anak dekat Tujuh Sebelas! Oh!!

Peniaga sekarang semua fikir macam mana nak 24jamkan perniagaan mereka kerana itulah tandanya mereka maju, stesen minyak dah bukak 24 jam, kedai makan dah ada yang 24 jam dan lain-lain, nampaknya AJK masjid kena mensyuarat macam mana nak hidupkan masjid 24 jam, macam doctor duduk kat klinik 24 jam, macam polis duduk kat balai polis 24 jam dan macam bomba duduk kat balai bomba 24 jam..

Bila doctor duduk kat klinik 24 jam, maka kita dapati kat malaysia ni takdelah ramai yang berpenyakit serius, sebab klinik bukak 24 jam..

Bila bomba duduk kat balai bomba 24 jam, maka kita dapati kat malaysia ni takdelah banyak rumah yang terbakar.., sebab balai bomba bukak 24 jam..

Bila polis duduk kat balai polis 24 jam, maka kita dapati kat malaysia ni takdelah ramai sangat orang jahat, sebab balai polis bukak 24 jam..

Tapi hari ini, Wahai AJK masjid sekalian..,

Korang sibuk bercerita masalah ummat dan mencela maksiat yang mereka lakukan, tapi tuan tuan tak duduk kat masjid 24 jam, macam doctor, polis dan lain lain, maka kita dapati kat malaysia ni begitu ramai sekali mereka yang berpenyakit rohani, gejala sosial, murtad, hina Nabi dan lain lain, ini adalah kerana masjid tempat membaiki rohani manusia tidak beroperasi 24 jam…, macam balai polis dan balai bomba!

Alangkah bestnya jika AJK masjid, ustaz dan ulamak dapat duduk beriktikaf di masjid 24 jam (bergilir gilir macam doctor/polis/bomba dll), bolehlah aku rujuk ustaz pada bila bila masa.., orang kapir yang baru masuk islam pun senang nak belajar ugama..

Jadi mesyuarat perkara ni, jika kita sanggup buat SHIFT jaga keselamatan kampung, masuk RELA dan sebagainya, kenapa kita tak buat shift mengimarahkan masjid?

9) Jalan ke masjid yang banyak simpang

Aku cadangkan jalan ke masjid lurus, supaya takde orang lambat ke masjid, err, tak sesuai cadangan ni, lupakan, lagipun kena tunggu aku jadi PM dulu..

10) Takde Library

Masjid adalah tempat rujuk, sekiranya ustaz ulamak takde, orang ramai masih boleh rujuk buku ugama dari rak buku dalam masjid, belilah buku tulis terjamahan BM, tak payah beli yang arab punya.., beli buku versi BM seperti Sahih Bukhari, Sunan Abi daud, Tarmidzi dan sebagainya, sebab aku tengok AJK masjid suka benar daifkan hadith dan bergaduh bab hokum hakam, nah!, pada korang beli lampu mahal-mahal, kenapa tidak beli buku ugama banyak banyak taruk dalam masjid..?

Lagi satu, jangan letak rak buku depan bahagian masjid dekat imam, susah orang melayu nak pergi baca, orang melayu ni pemalu dan senang kena kutuk dengan bangsa sendiri jika jadi ulat buku, maka letak belakang masjid, ni semua AJK punya tanggung jawab..

11) Pastikan rumah ketua kamoung atau pengerusi adalah dekat dengan masjid

Korang fikirlah sendiri, sunnah Nabi rumah ketua dekat dengan masjid..

12) Tiada ‘Suara Nabi’ di rumah Allah

Lepas solat, ambik satu waktu untuk baca bacaan hadith kitab Fadhail atau Mutakhab hadith, hati manusia ni mudah lembut bila hari-hari dengar hadith, peliklah bila masjid tiada ‘suara Nabi’ yang di kumandangkan.. atau ada AJK angkat punggung bila dengar surat dari nabi di bacakan, pelik kan?

13) Keretamayat yang tidak beroperasi

Selain dari hantar mayat ke kubur, apa lagi fungsi keretamayat yang diparking dekat masjid tu?

Malukan orang yang tak puasa?

Apa kata pihak AJK masjid, panaskan enjin keretamayat dengan ronda ronda 15 minit sebelum azan sambil bunyikan hon dan jadi teksi percuma bawa orang kampung ke masjid, kereta mayatpun tak cepat rosak dan jadi banyak kegunaannya, hari hujan lagi bagus sebab boleh jemput kaki masjid yang biasa datang dengan motor..

14) Tiada Acara tahunan dan bulanan

Ni dah masuk peringkat globasasi, AJK masjid boleh mesyuarat supaya memakmurkan masjid bukan setakat kampung kita sahaja, lalu pandanghina masjid kampung sebelah yang tak makmur, terutama masjid parti yang korang benci..

Jadi setiap bulan atau 6 bulan atau setahun sekali, adakan mesyuarat khas antara semua AJK AJK masjid terdekat akan perihal memakmurkan masjid, masa ni korang boleh buat sistem iqamat yang berbeza beza supaya masyarakat dapat jaga solat jemaah, juga dapat berkongsi bajet bagi mereka yang dapat derma lebih lalu bantu masjid yang takde orang derma, tapi benda ni memang susah sikit, boleh mula dari satu dan dua masjid terlebih dahulu.., insyAllah..

14) Hidupkan Qiamulai

Jangan tunggu bulan puasa sahaja bang untuk jemput ustaz berqiamulai, dan jangan masak bubur lambut bulan puasa sahaja bang , hari jummatpun aku boleh makan bubur lambut apa?!..

15) Ziarah dari rumah ke rumah

Juga sunnah nabi dan di buat oleh para sahabat, iaitu pergi jumpa penduduk kampung yang tak datang solat dan tanya khabar mereka, sakit ke? Sibuk ke? Ada masalah ke dan bawa mesyuarat pada semua AJK untuk bantu mereka sehingga merekapun dapat datang rumah Allah taala..

16) Tak pernah Ajak orang kapir makan jamuan


Jemputlah mereka orang kapir makan percuma di masjid pada waktu waktu yang teretntu, dan boleh panggil ustaz untuk dakwah dengan hikmah pada mereka..

17) Kebolehan mengagihkan tugas..

Jika dalam dunia ni ada rahsia kejayaan, itulah yang dinamakan ‚ Kebolehan mengagihkan tugas..

Bila ada orang nak tolong kita tapi kita tolak sebab perasan bagus, maka disitulah kebodohan bermula..

Sebenarnya dalam dunia ni dah ada golongan yang nak memakmurkan masjid, iaitu budak budak tabligh, mereka ada 5 amal yang di buat setiap bulan yang mana masalah mereka adalah AJK tak bagi lampu hijau dan orang kampung yang sangka buruk..

Yelah, korang rasa lebih mulia dari mereka sebab dakwah dan solat sunnat banyak atau solat berjemaah hanya sesuai untuk orang islam keling atau mamak, islam mereka tak de kelas sebab tu mereka perlu sembahyang lebih dari korang kot..oh!

Sudahlah aku bukan nak kutuk sapa-sapa, sudah korang tanya bagaimana nak makmurkan masjid?, itulah cara yang paling murah dan berkesan, dan inilah yang dinamakan kebolehan mengagihkan tugas…

Pergi jumpa mereka dan bincang bab bagaimana nak memakmurkan masjid, insyAllah mereka akan berkata “kecik tapak tangan, arhghh, korang sambung sendiri“

Dan bila korang dah bagi lampu hijau dan sedia bantu mereka, lantas mereka akan jemput pendakwah pendakwah dari seluruh dunia untuk datang beriktaf di masjid korang selama 3 hari 3 malam, pendakwah dari benua india sampailah ke tanah arab, dan mereka akan hidupkan masjid siang dan malam, nak suruh mereka berceramah, anytime.., nak suruh mereka jumpa orang kampung sekian sekian, anytime, hanya perlu korang tunjukkan jalan, insAllah...

Jadilah macam Orang Ansar di madinah, yang mana apabila Nabi dan sahabat datang ke Madinah, mereka sambut dan bantu Nabi bina masjid, dan bantu Nabi hidupkan masjid, yang mana melalui amalan ini, pertolongan Allah telah datang kerana orang kampung telah bekerjasama dengan orang hijrah dalam perkara ugama, maka datanglah NUSRAH Allah mencurah curah sehingga seluruh lembah arab, yang sudah beratus tahun saling perang memerangi, tunduk bersatu di bawah naungan ugama islam...

SEKIAN.

Ada banyak lagi, tapi bukan semua boleh pakai, ambik yang mana manfaat sahaja, akhir kata, Yang hak dari Allah, yang batil dari aku, mintak ampun pada Allah dan mintak maaf pada kamu. I love u.

Tutup Muzakarah dengan Tasbih kaffarah..

Ps: bagi mereka yang email aku hari ni tanya soalan macam-macam, tunggulah 3 atau 4 tahun lagi baru aku jawab email korang, itupun jika aku belum jadi mayat dan perasan rajin... harap maklum.

66 comments:

zawq said...

masalahnya, yang memakmurkan masjid hanya orang yang sudah lanjut usianya. saya pernah ke surau di tempat kerja ibubapa saya. yang azan, dan jadi imam,selalunya pekerja asing yang kerjanya menyapu sampah dan sebagainya.

Hamka said...

wah, pantas benar anda malam ni..

: )

an2blur said...

terbaek!

10 stars!

tak terkata apa dah.

setuju!

zurina omar said...

3 tahun baru reply..?
hahaha..

well, great ideas!
kalau semua org pun berfikiran mcm ni, mmg betul makmur la masjid :)

Imammuda said...

tahniah, aku bangg adengan idea-idea Hamka.. teruskan berblog..

Imammuda said...

kalau boleh tambah lagi sumber hadith-hadith dan ayat2 qur'an..lebih terkesan insyaAllah

Caracol S. Trampt said...

nak tgok mentaliti AJK sejid, ukur tahap kebersihan tandas tu dulu. serious.

kalau tandas bersih, sure masjid tu hidup :p

ibnu abbas said...

yg kelapan ??? jd la...

liza_ixora said...

Erm, rasanya mesti byk giler email sampai kena tgu 3 tahun baru reply..hahaha..janji reply jgk..

suka ttg surau yg berkunci, well dorang takut harta benda hilang, tp tak takut iman umat islam ni hilang agaknya..bila kita bermusafir jauh2 tiba2 surau kunci, yg lelaki solat kat beranda, xkan pompuan nk solat kat beranda jgk kot??sedih giler..

yg lagi pelik bila kita tak sure sape la arkitek yg bina plan surau..xpela, yg penting kena la cek betul2.. sbb selalunya tpt ambil wuduk perempuan ada je yg tak kena..kawasan yg mudah terdedah.. pergh.. nak amek wuduk pun tak tenang..

pasal surau berpuak-puak pon sama jgk.. pernah pergi satu surau yg penuh dgn org2 berserban,dan tak nampak lsg perempuan dalam tu..masa tu kami pon cuak nk berhenti sbb saff lelaki nmpk mcm penuh sampai belakang..then tak jauh dari situ ada satu lagi surau yg xde makmum..ada sorang pakcik je yg melaungkan azan dan solat.. kami pon solat di situ..soalan pertama kami, ada ape2 fahaman politik kah?? dan pakcik tu senyum je..tp dia jawab dgn jwpn yg panjang tp dia tak ckp 'ya' atau 'tidak'..hahaha.. bgs la pakcik tuu..

ibnu abbas said...

hidayah itu bersama nusrah...
org madinah nusrah org muhajirin,
maka Allah sayang lebeh la....
tul x hamka???

Tujuh Kaki Dalam said...

surau kat tempat aku kunci!!!

macam zoo!

aku benci!

benci di kunci bukan benci org yg suruh kunci.

he he.

wahai AJK masjid sekalian alam. amanah Allah jaga rumahNya.

Allah tak pernah suruh rumahNya di kunci.

tetiba korang rasa bagus pergi kunci.

apa korang nak jawab depan Allah nanti?

tak kasihan ke org2 yg takut terlajak subuh lalu dtg iktikaf di surau/masjid.

mcm2 lagilah.

Neo Rantissi said...

Salam, bro hamka, aku student medic kat mesir, alhamdulillah la kat sini masjid jemaahnya selalu penuh, kagum aku dgn org mesir ni. Kalau zohor dgn asar tu, ada gak ar mcm org solat jumaat, cuma xla smpai ke jalan tar kat luar masjid mcm masa solat jumaat. Tapi kat mesir ni ajk masjid dia ada satu hobi, hobi kunci masjid, hahaha, tp maybe sbb sini lain kot, pencuri ramai sgt kot. Sgt susah nk jumpa masjid yg dibuka 1 jam lps dh abis solat jemaah, kecuali mlm hari di bulan Ramadhan, tu pun mostly dlm 10 mlm terakhir, huhu~

Anonymous said...

salam bro..
aku tgk msjid kat kg aku alhamdulillah..
tp meriah 24jam..
akuu asa mcm nak aktifkan je msjid tu..tapi aku ni pompuan..
apa yg aku leh buat ?

:((:((

Anonymous said...

pmbtlan
*x meriah*


:((:((:((

hairulfadly said...

-Pelbagaikan fungsi masjid-

Bacaan tambahan boleh tengok sini:

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0407&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_04.htm

radiated said...

Hamka.. maaf,lebih sesuai gne ni:
"Yang baik datang dari Allah taala, Ynag buruk datang dari kelemahan diri saya sendiri.Tuan-tuan,ini sekadar adab saya dengan Allah Taala.Sedangkan pada Hakikatnya,baik dan buruk itu semua datang dari Allah Taala"

actually allah hantar makhluk tegur ana,walaupun sedikit pedas.katanya segala ketentuan baik dan buruk semua datang dari Allah Taala.

wallahua'lam...

p/s:maaf kalau terasa!!!comment untuk ana dan semua umat nabi,heh.

MMohdSha said...

Salam,

At-Taubah:107
"Dan (di antara orang-orang munafik itu) ada orang-orang yang mendirikan mesjid untuk menimbulkan kemudaratan (pada orang-orang mukmin), untuk kekafiran dan untuk memecah belah antara orang-orang mukmin serta menunggu kedatangan orang-orang yang telah memerangi Allah dan Rasul-Nya sejak dahulu. Mereka sesungguhnya bersumpah: "Kami tidak menghendaki selain kebaikan." Dan Allah menjadi saksi bahwa sesungguhnya mereka itu adalah pendusta (dalam sumpahnya)."

faz said...

Surau kat tempat aku tuh, kalau waktu sebelum zohor dan selepas Isya, berkunci pagarnya.

Waktu lain-lain pulak, pagar tak kunci tapi ruang solat untuk perempuan berkunci, kecuali waktu Maghrib dan Isya. Pendek kata, ruang tu untuk wanita yang nak solat Maghrib/ Isya jer. Aku tumpang solat bila Maghrib takut tak sempat sampai umah.

Yang bagusnya ialah, walaupun ruang yg ada aircond tu berkunci, ada satu lagi ruang tambahan dekat luar, yang cuma ditutupi tirai. Sekurang2nya aku masih boleh solat zohor/ asar di situ kalau pun waktu AJK surau takde.

Yang aku perasan, malam Jumaat ada jamuan dan ramai foreigners yang datang..

err entri kali ini, aku suka yang nombor 15 tu...

Pon.. pon.. pon..keretamayat ku berbunyi...

faz said...

eh silap
nombor 13, bukan 15

hehe

aku_anak_siak said...

tau tak korang,orang yang tukang kunci masjid ni banyak pengorbanan nya?tu sebab tak ramai orang muda yang nak jadi siak atau ajk masjid.aku tau la sebab bapak aku siak masjid.dahlah kena bangun pagi bukak masjid.tutup pintu masjid dalam kul 9.30pm or 10pm.kalau ada apa-apa aktiviti masjid,bapak aku kena balik lambat basuh pinggan (sorang-sorang ye).kena buat air, kena masak air.banyak tanggungjawab woo..kena bentang dan lipat sejadah (1 masjid)aku tahu bapak aku buat semua tu bukan sebab upah tapi sebab nak dapat pahala semata..so jangan lah nak perlekehkan kerja-kerja ajk masjid.kalau anda ada kesanggupan nak berkorban,pergi offer diri jadi ajk masjid..aku cabar sape yang sanggup...

Luqiem said...

Salam... Alhamdulillah, aku bukan ajk surau, apatah lagi ajk masjid... tapi time form 6 dulu aku ajk surau... huhu... abis semua budak aku balun... mana yg x p solat mmg aku kerjakan... kawan aku sendiri pun kene ngn aku... ajk surau yang x p surau pun kene ngn aku... aku perasan bagus!!!

Bila ingat balik... x patut pulok aku buat kat diorang macam tu... aku perasan menyasal...

Sepatutnya aku bagi tau kat diorang kepentingan dan kewajipan solat berjemaah.... lebih hikmah... bukan hukum fizikal... mana yang da kene balun dengan aku.. aku minta ampun pada Allah dan harap diorang dapat maafkan aku... Amin..

-----------------

Alhamdulillah... masjid kat tempat aku mmg wujud solat jemaah lima waktu... tapi jumlah jemaah jer yang x tentu... aku cuba mana yang termampu... semoga nusrah Allah bersama aku...

Anonymous said...

Hari ni mc ke.. takpe ni Allah taala nak ampun dosa..

Anak Pendang Sekeluarga said...

salam tuan,benda ni sume adalah hidayat...janji kita buat kerja kita je..yang bagi hidayat adalh Allah,,Allah janji hidayat pada orang yang buat usaha dakwah,bukn orang kena dakwah...

Hamka said...

an2blur

yang Hak dari Allah...

-----------
zurina omar

oklah 3 tahun, aku ingat nak peram lagi 18 tahun.. he he he

---------
Imammuda

apa kata korang yang tambah, inilah kebolehan mengagihkan tugas, woha!

------------
Caracol S. Trampt

ini serius...

----------------
ibnu abbas

: )

------------
liza_ixora

Aku lupa nak taruk satu point lagi, iaitu tempat wudhu perempuan yang tak peka terhadap kepentingan menutup aurat.., salahakn arkitek.dan AJK yang cari arkitek tu..

--------------
Tujuh Kaki Dalam

tapi jika fikir fikir balik, bukan AJK sahaja salah, penduduk setempatpun sama, kan?

pergilah pujuk AJK masjid tu dengan cara yang berhikmah.. tak gitu?

------------
Neo Rantissi

Itu yang sedih, masjid Nabawaipun diorang kunci, (aku dengar orangcakapler., wallau'lam)

-------------
pompuan..

kerja kau, galakkan muhrim makmurkan masjid, kau akan dapat pahala lebih satu dari mereka, insyALlah

---------------
hairulfadly

terima kasih

------------
radiated

nanti ada masa, aku edit, ok?

-----------
MMohdSha

takut dan seram..

-----------
faz

bagus!

------------
aku_anak_siak

baguslah, semoga istiqamah sampai mati, inilah contoh AJK masjid yang tak mintak upah, lepas ni boleh belajar "kebolehan mengagihkan tugas"

ps: aku hanya nak singkong

--------------
Luqiem

jadilah orang muhajirin atau orang ansar, dan jangan jadi orang ketiga iaitu munafikkin.., (pesan diri sendiri)

--------------------
Anak pendang

betul, kita merancang, Allah juga merancang., maaf jika kata-kataku menyinggung mana-mana pihak..

kedaijamu said...

masjid tempat aku ada aircond...
rumah orang kat kg aku sorang pun x ada aircond...sebelah masjid ada warung roti canai...tepi masjid ada balairaya yang ada meja pingpong kat dlmnya...cuba teka mana yang paling ramai orang datang?heee
masa pemilihan ajk masjid aritu...aku sungguh berasa pelik sebab ramai orang yang datang...tapi yang aku sangat pelik orang yang selalu memakmurkan masjid,membersihkan masjid,mengimamkan solat,mengajar al quran sorangpun tak jadi ajk..apa masalahnya ye?

limaumaniss said...

sedih sbb lelaki2 dalam keluarga2 aku tak ramai yg tergolong dalam manusia yg memakmurkan masjid...apa lagi yg harus ku lakukan???

limaumaniss said...

lagi satu..baru2 ni aku berprogram di sebuah masjid besar...yg baru dan besar giler...tapi aku dapat tau dari imam masjid tuh bahawa jamaahnya hanya beberapa kerat manusia jer bila masuk waktu...heran2...

lepas tu yg peliknya masjid tuh..lepas isyak jer mesti ajk tu kunci pintu pagar...maka gelap gulita la seluruh kawasan masjid..tapi lagi peliknya tempat tu menjadi penghuni seorang lelaki yg dibuang daerah(dengar citer camtulah...) ..dah jadi cam rumah die plak masjid tuh ...tapi untuk kami yg nk buat program ni terpaksa tunggu untuk masjid dibuka dulu untuk bersyura dan sekali gus buat program....


walau pon selama 3 hari dua malam kami berprogram dan mengimarahkan masjid tu bertemankan 'penghuni masjid yg x diundang tuh, program kami tetap berjalan dgn lancar...akhirnya aku lihat semakin ramai penduduk kawasan tersebut datang untuk 'menjeguk' masjid tu, mungkin sbb mereka pelik tengok masjid tu tetiber jer penuh dgn orang dalam masa 2 3 hari tu...ustaz ajk masjid tu pon kelihatan lbh ceria dan gumbira, memandangkan semakin ramai manusia yg mengunjungi masjid tersebut....tapi pada hari2 seterusnya aku pon x pasti keadaannya mcm mana setelah program kami berakhir.....harap2 masjid sebesar itu juga diimarahkan dengan manusia dgn bilangan yg besar2 jugak...

wallahua'lam...

Ibn HAJARS said...

Assalamualaikum kepada mereka yang mendapat hidayat.

1) Kalau nak bercakap pasal hakikat, mana ada Allah turunkan keburukan, walau nampak macam mana buruk sekalipunpun sesuatu pasti ada kebaikan. Dimata manusia je nampak buruk. Tu yang orang panggil mesti ada hikmah disebalik kejadian.

Kalau kau cakap keburukan dari Allah, seolah-olah kau nak menyalah Allah dan Mahasuci Allah dari segala tutur buruk makhluknya. Tak ghitu?

Berlaku segala keburukan hari ini dimata manusia pasti ada kebaikan jadi jangan pulak kita sampai menyalah takdir.

Susah betul bahasa Melayu ni.

2) Pasal masjid, sebab tu kita kena buat masjid dan sistem masjid yang mudah dan tak menyusahkan orang.

Dah ko kunci masjid, memang lah ko kena bukak masjid bila masok waktu, tutup masjid bila dah selesai solat, tak menyusah diri camtu?

Kan senang kalau buat masjid terbuka(maksud aku terbuka takde la sampai binatang boleh masuk dan kotorkan masjid - tapi kalo masjid ada manusia, binatang tak mari punya), orang boleh keluar masok masjid tanpa masjid dikunci.

Kalau nak kawal keluar masok orang ke masjid, wat ler pagar and letak seorang guard kat situ.

Kalau masjid dah dibuat, kumpul ler duit, buat satu ruang/bilik or kawasan yang boleh ko boleh simpan harta karun, duit2 zakat, speaker mikrofon dan sebagainya. Employ ler sorang dua jaga macam bank or gilir2 ler korang jaga harta karun tu pun boleh. Bolah lah masjid hidup dengan korang jaga harta karun tu.

Tapi kalau masjid tu hidup 24 jam, takde la masalah dengan benda camtu...

err, saya budak baru belajar, kalau salah tolong jolokan.

kedaijamu said...

ibn hajar
hahaha kalau salah aku nak tolong jolok apanye?tolong tunjuk boleh la...

hidayat-idaman said...

Tuan setuju sangat dengan kenyataan tuan tentang nak buat negara Islam ikut hukum akal sendiri, maka org tu akan jadik hampeh dan bodoh.....

Anonymous said...

wah!!! inilah topik hok paling best dan paling dnantikan! jemaah islam kat m'sia byk tp masjid ttap x ubah2..sepi. patut mksiat pon banyk seiring banyaknya jemaah kat m'sia..

ibnuismail said...

bila tertib kat malaysia ni dah hilang,,,material diutamakan lebih dari rohani....tapi bila masuk bab mengimarahkan masjid pun...tertib hilang jugak...

sepatutnya utamakan cara yang nabi ajarkan dulu...lebih dari cara pemikiran sendiri...

apa2pun,,,saye suka nak ingatkan diri sniri,,dan pembaca2 yang len tentang ayat encik hamka di bawah

:"Lagi satu. Kita kena sentiasa buat niat, yang mana bila kita datang solat zohor, terus buat niat untuk datang solat asar, dan bila datang solat asar, buat niat lagi untuk datang solat maghrib, dan seterusnya, kenapa nak kena buat niat lepas tiap kali solat? Sebab kita kan dan tentu akan mati di antara dua waktu solat… , kalau tak antara zohor dan maghrib, dan tentu antara subuh dan isyak, atau antara magrib dan asar, kan?

Tak nak ke mati dalam perjalanan ke masjid atau sedang solat?"

moga usaha kita semua diredhai dan diberkati Allah,,,amin...

toaster said...

3 tahun O_O ?
huhu

tapi pakcik, surau sy byk kali kene kopak, sbb tu kunci
kalau x pencuri xyah kopak, masuk free jerk

Hamka said...

Kedaijamu

Orang yang berebut rebut nak jadi pengurusi masjid, sedang diri tak jaga solat jemaah, dan banyak langgar hokum ugama, tapi nak jadi jugak sampai gaduh gaduh, akhirnya orang lantiklah dia sebab ada kebel besar, lalu bila ajak borak minum kopi sempat pulak dia umpat orang yang nak berebut rebut nak jadi pemimpin di Malaysia, tapi solat tak jaga dan hokum ugama banyak yang langgar..,

Dua kali lima jer bang..

--------------
Limaumaniss

Kata saidina Umar RA(kalau tak silap aku):-

Tanda orang kampong tidak bersyukur dengan Nikmat Allah ada tiga:

1) rumah lebih besar dari masjid
2) tidak datang solat berjemaah
3) (Aku lupa lah pulak…)

Dan bila tak bersyukur, maka Azab Allah amatlah pedih..isk

----------------
Ibn HAJARS

Ok, aku ulang lagi sekali: Yang hak dari Allah, yang batil dari aku, mintak ampun pada Allah dan mintak maaf pada kamu. I love u.

-------------
hidayat-idaman

baliklah ke masjid, barulah tak hampeh

------------
ibnuismail

baru ni ada sorang member baca akhbar lalu ulang baca dengan kuat: ada hamba Allah mati kerana masjid runtuh..

aku kata: Alhmadulillah..

dia kata: tapi mamat ni bukan tengah solat, tapi sedang pecahkan masjid lama..

aku kata: oh ye ke? “Sangka baik please” (kata aku pada syaitan yang goda aku)

------------
toaster

Zaman dulu, ada pencuri yang masuk rumah orang islam, dapat hidayat, sebab takde apa yang nak di curi, tapi tuan rumah tu bagi ceramah pulak..

anak kucing said...

salam

surau tmpt saya tak kunci, ada budak2 tabligh slalu tido situ, tapi bile takder org i'tikaf, kipas, amplifier, & segala mcm benda len kena curi.

masjid tmpt saya tak kunci.huhu biler2 bleh masuk.

nusrah tu ap?

masjid tmpt sy nie ad 2 golongan. usrah & tabligh. biler pas maghrib, tabligh akan baca hadith, org usrah akan ikut. kdg2 org usrah ikut org tabligh kuar gi umah ke umah. then bile org usrah uat usrah, org tabligh ikut

pakcik2 kat ctu semua rendah diri smpai saya x malu nak blaja agama. ad masjid tu, biler sy dtg, jemaah tngok sy semacam jek. camner org nak dtg msjid kalu jemaah masjid perasan da confirm masuk syurga.

ad skali tu, kwn sy pegi masjid (kat uni tmpt sy study dulu) setelah lamer die hanyut. kebetulan aritu ari khamis, jadi ad org sedekah buka puasa sunat khamis. jadi sy jemputlah die jamah skali, sbb die mmg pose aritu. boleh plak ad jemaah ckp kat die "time solat tak mau dtg, time makan baru nak dtg"

trus kwn sy nie tak mau dtg msjid lagi....

secara keseluruhan, sy sokong cadangan abg hamka.

err... wahai ajk masjid tmpt ku, jgn perasan dipersalahkan oleh entry nie, sbb aku tau korg mmg best!!!!

tholhah said...

KETIADAAN IMAM UNTUK SEMBAHYANG BERJEMAAH

H.R. IBNU MAJAH

Daripada Salamah binti al-Hurr r.a. berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda; "Lagi akan datang suatu zaman, orang ramai berdiri tegak beberapa masa. Mereka tidak dapat memulakan sembahyang berjamaah kerana tidak mendapatkan orang yang boleh menjadi imam".

Walau pun secara pastinya pada hari ini kita belum lagi sampai ke peringkat apa yang telah disabdakan oleh Rasulullah SAW tadi, namun masyarakat kita sekarang ini sudah menghala ke sana. Banyak kampung-karnpung yang tidak mempunyai Tok Imam yang benar-benar mampu melaksanakan peranan Imam yang sebenar. Kelihatannya, masyarakat kita kekurangan kepada ilmu-ilmu syari'at. Mereka yang berilmu pula ramai yang tidak menghadiri sembahyang berjemaah, maka tinggallah orang-orang yang jahil. Maka apabila hal ini berpanjangan, pasti pada suatu hari nanti akan sampai juga ke peringkat keadaan yang telah dinyatakan oleh Rasulullah SAW tadi.

tholhah said...

BERMEGAH-MEGAH DENGAN MASJID

H.R. ABU DAUD

Dari Anas bin Malik r.a. bahawasanya Rasulullah SAW bersabda: "Tidak berlaku (terjadi) hari qiamat sehingga umat ku bermegah-megah (dengan binaan) masjid".

Di antara tanda hampirnya hari qiamat, ialah umat Islam berbangga dan bermegah-megah dengan masjid yang mereka bina. Masing-masing negara berbangga dan merasa megah dengan bangunan masjid.

Perhatian mereka hanya kepada keindahan masjid sahaja, tidak kepada pengisian masjid dengan ibadat dan solat berjamaah. Banyak masjid-masjid yang indah, besar dan cantik, tetapi yang datang bersembahyang di dalamnya hanya segelintir manusia sahaja.

radiated said...

Assalamualaikum
saja nak menyibuk..

1. Nusrah tu,dr bahasa Arab,maksudnya lebih kurg pertolongan.Ahli-ahli jemaah yang pernah khuruj mungkin arif hal ni,cos Nusrah ni mmudahkan jemaah yg datang ke kg2 tuk jumpa mnusia2,khususnya jd sbg pnunjuk jalan.justeru,janji Allah pada orang yang nusrah jemaah ialah hidayat,iaitu Insya Allah,akan dibukakan hati pduduk kg mcm penduduk Madinah. (rujuk Ustaz bhs arab dan sirah)

2. maaf Ibnu Hajar,ana juga kurang arif,sbb arif ni xleh beli kt kedai. Tak silap ana camtu la,hakikatnya baik dan buruk datang dari Allah.tak silap ni akidah ASW.Buktinya(kalau nak ikut fikiran la) Allah takkan nak keburukan tu berlaku pd manusia,ye tak??(rujuk ustaz usuluddin)

wallahua'lam.

aik,dah asar la,nak gi surau,hehe.

wasalam..

zawq said...

seorang raja dalam kekuasaannya memiliki penjara dan tiang, jubah-jubah kehormatan dan kekayaan, kebun-kebun dan tamu-tamu yang menunggu, puasa dan perayaan, gendering dan bendera.

di mata raja semua benda ini adalah bagus. sebagaimana jubah kehormatan adalah hiasan yang sempurna bagi kemahkotaannya, demikian pula penjara dan tiang gantungan adalah hiasan-hiasan sempurna.

baginya semua benda adalah sempurna, tetapi bagi rakyatnya, bagaimana mungkin jubah-jubah kehormatan dan tiang gantungan adalah satu dan sama?

(Jalaluddin Rumi)

//dan pandangan aku pula, memang benar, baik dan buruk dari Allah, tetapi disisi Allah hal-hal yang kita nampak buruk, tidak semestinya buruk. tetapi harus diingat juga, Allah lah yang mengilhamkan kepada jiwa itu kefasikan dan ketakwaan (rujuk surah as-syams)//

Rahsia Handphone Murah.. said...

Nice entry bro

toaster said...

hemmm
mungkin kalau sume masjid n surau active 24 jam ade org iktikaf insyaAllah x jadi pencuri nak kopak surau n masjid
=D

suara pemuda said...

salamuna'laik..
so interesting...waiting for it..:)
subhanallah..
moge2 kte tgolong org yg mahu menggerakkan masjid/surau..
pendapat dr org yang dhaif nie...
alangkah baik jka perkara nie dilatih sejak kecil...tp, masalah slalu berlaku...kanak2 bwh umur, x dbnrkan masuk...ade ke patut??knape hny golongan berusia je p msjd?? so, knela kte same2 mmikirkan xtvt yg dpt menrik anak muda, cth bersukan ke...pusat pndidikan ke..pusat ekonomi Islam ke...(KESYUMULAN ISLAM)
tarbiyyah bermula dr peringkat usia muda sampi ke tua.. di ipta/ipts...di sini la tmpt untuk melatih qiyadah... nak tgu diri perfect br nak join usaha dakwah nie,mana mungkin...semuanya seiring dan sejalan... perempuan xleh ke nak mimarahkan masjid? "dan org2 beriman, lelaki dan perempuan mjd pnolong antara setengah yg lain, mereka menyuruh bbuat kebaikan dan melarang drpd pbuatan kejahatan, dan mereka mereka mdirikan solat dan mengeluarkan zakat, serta taat kpd Allah dan RasulNya. mereka itu diberi rahmat oleh Allah (surah at-taubah:71) PERSOALAN:sdngkan org pompuan bleh ke skolah, bekerja,p pasar,sakit p hospital...nak ke masjid tak kan tak bleh?? fikir2kanlah...knape anak muda smakin teruk akhlaknya...anak2 muda,anak2 gadis nak buat mende baik ditegah, buat mende tak baik, x ckp ape2 pon..drpd melepak kat shoping complex,baikla bg chance anak muda mudi nak ke masjid...yg penting nawaitu baik..kesianla kat mereka yg mak ayah yg kurang peranan dlm mendidik...bantulah insan2 nie... moge2 syabab2 seperti Salahuddin Al-Ayubi, Mus'ab bin Umair, Asma',Khaulah..akan lahir mengembalikan kegemilangan Islam..
ALLAHUAKHBAR...menegakkan kalimah Allah..

Syukri Someone Something said...

yg ramai gang drah tinggi same kencing manis je dok slalu g masjid nie.. :)

nurul huda said...

Tok…tok..tok….! (bunyi ketukan di pintu)
Lalu aku bangkit, membuka sedikit tingkap. Kelihatan beberapa lelaki berpakaian serba putih. Menyebabkan aku jadi malu. Lalu berkata salah seorang lelaki itu.
“Akak abang ada”(dia panggil aku “KAKAK”)
‘abang tak ade’, jawab aku dgn sopan (belum berkahwin)
“Takpelah, nnt jemput abang ke surau kita” ……..
Ni blaku kat area2 bandar tapi kat kampung aku…….
Berikut beberapa persoalan yang timbul,
Kat kampung mmg hidup aman damai, masyarakatnya penyayang, udara yang segar, burung berkicauan tapi surau dekat dengan rumah aku tak beroperasi.
Dalam masyarakat penyayang kat kg aku, yang hidup mereka saling tolong menolong, bantu membantu bergotong-royong, tapi berselisih paham mengenai agama terus surau tutup, penuh dgn najis cicak.
Persoalanya,
Macam-mana nak membanteras kejala social masyarakat kg aku yg tak berjemaah ni. Apakah puncanya dan macam mana nak mengatasinya. Mcm mana nak cakap dengan mereka dan lebih penting dikalangan sanak-saudara sendiri.
Sekian.

Amin007 said...

13) Keretamayat yang tidak beroperasi

Selain dari hantar mayat ke kubur, apa lagi fungsi keretamayat yang diparking dekat masjid tu?

Malukan orang yang tak puasa?

Apa kata pihak AJK masjid, panaskan enjin keretamayat dengan ronda ronda 15 minit sebelum azan sambil bunyikan hon dan jadi teksi percuma bawa orang kampung ke masjid, kereta mayatpun tak cepat rosak dan jadi banyak kegunaannya, hari hujan lagi bagus sebab boleh jemput kaki masjid yang biasa datang dengan motor..

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

satu idea kreatif dan inovatif

limaumaniss said...

baguds gak idea en Ain007 nih....amacam en Hamka...ok ke?

Hamka said...

anak kucing

NUSRAH = PERTOLONGAN.

Dulu, bila Allah nak hancurkan orang kafir selaku ummat terdahulu yang menentang Nabi, Allah hantar satu malaikat cukup untuk membinasakan mereka..

Tapi dalam perang badar, untuk AHLI MASJID 313 orang, Allah hantar malaikat sebanyak bilangan musuh iaitu 1000 malaikat, walaupun cukup satu malaikat, nak tunjuk betapa NUSRAH Allah akan datang pada ahli masjid dengan lebih cepat dan kuat..

Wallau’lam

---------------
tholhah

hmmm, dah ada hadith.., kebolehan mengagihkan tugas sedang berjalan, he he he

------------------
radiated

satu lagi, kebolehan mengambil tugas orang lain dengan sukanya di relai, bagus!

---------------
zawq

bab buruk dari aku bukan ada masalah, tapi nak nafikan kebagusan aku agar tidak perasan bagus, jika aku cakap lepas tulis entry ni semua baik buruk dari Allah nanti aku jadi perasan bagus, riak, takkabur, tapi jika korang cakap best, aku akan cakap itu dari Allah, kalau korang cakap tak best, aku cakap dari aku lalu berusaha untuk capai best untuk korang dan aku dan Allah,

aku buruk, yang batil dari aku, aku buat dosa tu dan aku buat dosa ni, tapi lepas mengaku semua tu kenalah bertuqabat dan baiki silap…

ada perkataan yang kita cakap nampak macam syirik tapi tidak..

contoh nabi cakap, dalam madu ada penyembuh segala penyakit..

sedang kita tahu madu tak boleh bagi manfaat dan mudarat, atau ketika saidina abu baker pergi kerja jual kain pada hari pertama jadi PM, lalu Umar Tanya, kenapa pergi kerja, bukankah kerja kau PM?

Abu bakar cakap, siapa nak bagi makan anak bini aku?

Jadi percakapan sebegini belum menjatuhkan seorang dengan syirik sebab medan bercakap dan suasana serta seni bahasa perlu di nilai, tapi bab yakin dan takwa kita boleh tengok balik bila Umar bagi baitulmal pada abu bakar sekian gaji, tiba bab bini nak makan manis lalu menabung yang mana akhirnya duit simpanan tu di potong pulak gajinya, arghh, panjang nak hurai.., aku malas dulu, lain kali aku rajin.

Dan aku pernah jumpa ustaz yang berkeras benda ni, lalu menyusahkan diri sendiri..

Masalah bahasa, tidak boleh dinilai yakin dan ikhlas, harap maklum..

--------------------
toaster

=D

----------------
suara pemuda

benar.., seiring dan sejalan, la la la..

--------------
Syukri Someone Something

Yang tak gi masjid pulak, macam macam penyakit ada, riak manis, takkabur tinggi, sombong nak mampos dan sebagainya he he

-------------
nurul huda

soalan kau tu panjang nak kena jawab dan jawab pulak bukan dalam bentuk perkataan..

oh..

---------------
Amin007

He he

--------------
limaumaniss

ain atau amin?

zawq said...

hamka,
aku dah sedia maklum tentang perkara ini. aku takde niat untuk 'highlight' apa yang kau cakap pun. kalau aku berniat begitu, first entry lagi aku dah tulis.

aku cuma mengiayakan apa yang Ibn Hajars sampaikan. tetapi, aku faham lah maksud kata-kata kau "yang baik (atau yang hak) itu dari Allah, dan yang buruk (atau yang batil)itu dari manusia". kerana manusia ini lebih terdorong nafsu untuk melakukan kesilapan. dan kesilapan/ keingkaran manusia tidak boleh di-isbatkan kepada Allah, itu kurang ajar namanya.

contoh: Iblis.

anon said...

masjid adalah hati pada kampung...makmur masjid, makmurlah kampung...

WeLove|sLam said...

salamun'alayk Bro Hamka, aku nak tanyer, entry ko pasal 'pengorbanan' tuh, yang intro die pasal p.ramlee dan saloma bermadu kasih dekat pokok tuh tajuk mende ek?

dah 10 kali turun naik turun naik tak jumpe...huhu tolong bagitaw tajuk die, makacih

مرضيا تي محمد جا ميلي ~ said...

amat geram dgn masjid yg berkunci lepas diorang dah habis solat jemaah.

kalau musafir nak solat,susah.

Hamka said...

zawq

dan aku bukan maksudkan kau, saje guna ruang komoen untuk jawab komen komen berkenaan benda ni

:)

--------
anon

mudah-mudahan

WeLove|sLam

nanti aku check, tapi aku rasa kau pergi tahun 2007. check musim haji, dan cari entry sekitar tarikh tu, dapat?

aku pun baru jumpa: http://keretamayat.blogspot.com/2006/12/sudahkah-anda-berkorban.html
-----------------------
مرضيا تي محمد جا ميلي ~

sabar ye! kat luar negara orang solat kat kaki lima jer.., isk isk.. kadang kdang bawah tangga..

abikhsan said...

Alhamdulillah, datangla surau kat taman aku. Tak pernah berkunci. Pintu pun selalu terbukak. Lepas solah berjemaah boleh duduk zikir dan baca Qur'an lama-lama pun tak apa.

Aku cukup geram kat masjid/ surau lepas solah fardhu dia orang suruh keluar. Terkejar-kejar nak sembahyang sunat. Lepas tu kalau lambat keluar misalah tengah berdoa ke dia siap ketuk grill bagi isyarat. Ingat kandang kambing ke...????

p/s - Typical Malaysia... AJK masjid/ surau lebih ramai dari makmum yang mengimarahkan surau 5 waktu.....

van qif said...

Salam,

Bulan lepas Aku singgah surau yang diimarah oleh muslim myanmar...surau ni hidup lima amal..ada saja jemaah yg khuruj...mereka telah mengorbankan duit untuk "menceriakan" surau tu, bukan sedikit sebab asalnya tempat tu hanya dewan yang ditinggalkan..dan tempat anjing lepak ramai2..

van qif said...

lagi satu..

tabik kat ko sebab reply email walaupun dah tiga tahun terima...boleh dapat anugerah Google of the Year ni...

WeLove|sLam said...

ahhaaa... mekasih jer laaa bro Hamka! (terima kasih yg tidak ikhlas,ehehe)

aku cadangkan ko letak 'quick search' kat blog ko bro, susah ar kalo aku nak search... uhuhu, cadangan jer, kalo ko taknak pon takpe,hehe.. jazakaLLAH..

Ibn HAJARS said...

senang je nak search...

gi je googlekan blog HAMKA...

contoh nak carik berkenaan MASJID type kat google:

masjid site:http://keretamayat.blogspot.com

ko akan dapat ini:

http://www.google.com.my/search?hl=en&q=masjid+site%3Ahttp%3A%2F%2Fkeretamayat.blogspot.com&btnG=Google+Search&meta=&aq=f&oq=

Dewa Kebaikan said...

Kepada "KamiCinta|slam"

Di bahagian paling atas kiri di blog ini, anda akan dapat lihat logo Blogger dan kotak kosong. Juga ada beberapa button: Search Blog | Flag Blog | Next Blog»

Taipkan bahan pencarian anda di kotak kosong tersebut dan klik pada Search Blog.

Saya harap jawapan ini dapat membantu anda.

PokNik said...

A'kum...bro hamka.N3 kali ni amat bagus sekali. Apa yg kau tulis tu ada point dan berkesan sekali mengikut pengalaman aku. Pasal masjid berkunci waktu malam tu kekedang aku benggang juga. Ye le perjalanan dah le jauh bila nak balik kampung tapi bila jumpa masjid/surau berkunci pulak. Aku kekadang ada juga tanya AJK surau kenapa di kunci masjid/surau, kebanyakan jawapan adalah demi keselamatan barang/peralatan dalam masjid. Sebelum ni x kunci pun pintu masjid tapi bila ada kes kecurian, 'countermeasures' nya adalah kunci pintu masjid.
Pasal set waktu iqamah tu bagi aku amat berkesan berdasarkan pengalaman di qariah taman aku kt sini..termasuk bagi diri aku sendiri. Senang nak manage time bila nak bersiap ke masjid.Lastly all the best..

WeLove|sLam said...

errkkks, adeih malunye.. huhu nape aku tak taw cara Ibn HAJARS, dan Dewa Kebaikan tuh, TQ bebanyak sudi bantu aku yg jahil nih,

buah cempedak diluar pagar, ambik galah tolong jolokkan...uhuhu... syukran2...

Ibnu AbRaawi said...

salam alaik Hamka Terengganu-Pahang,

oghang kampong koi gamoknya
hahaha

setuju dengan pandangan ko berkenaan isu mengimarahkan baitul Allah ni

kreatif espeacially pasal kerete mayat tu..hahaha (lawak pun ada)

aku link kan ko ye :)

regards,
Ibnu AbRaawi~

Hamka said...

Abikhsan

Masjid Malaysia dah cukup selesa, karpet, kipas, air wudhu yang suam, alahai..

------------
van qif

zaman dah berubah, ada masjid yang aku pergi dah berubah kiblat, tandas telah di tukar posisi, tempat wudhu sudah tiada yang membontotkan kiblat, tempat wanita tertutup, dan tandas wanita jauh dari tandas lelaki,,

agaknya, dulu.. AJK dan kontakrtor masa nak buah, main redah jer..

tapi AJK baru dah berubah, alhamdulillah..

ps: nanti mungkin ada kejutan, seperti reply dari kubur pulak, mungkin cik google boleh buat program demikian, mana tahu?

----------------------
WeLove|sLam , Ibn HAJARS, Dewa Kebaikan

Ha ha ha

------------
PokNik

Terima kasih, harap pok nik dapat di lantik jadi pengerusi surau terdekat, dan sama sama kita ‘ubah’ paradigma dunia terhadap masjid, insyAllah..

-----------
Ibnu AbRaawi

Link, jangan tak link,

Tapi aku macam biasa, tak link dengan sape-sape, errr, eh lupa, keretamayat link kan korang ke kubur, itu sajer.. he he

AhMiEzZ said...

salam..bro hamka..kau telah membuatkan aku ketagih baca blog kau yg sempoi ni..serius..aku suka cara penggunaan bahasa kau..tahniah dan syabas ye.. (heh..tiap kali aku balik kuliah, selalu buka blog kau utk baca entry2 yg lepas)
p/s: harap unsur2 berbau kelucahan dpt disamar2kan lagi..huhu..

Anonymous said...

salam

ada kawan saya(perempuan) yang terkunci dalam pagar masjid. Alhamdulillah dia pakai jubah serta seluar panjang ...dan waktu lepas isyak (bukan siang hari). Terpaksa panjat pagar untuk keluar..

ada satu point lagi..
kalau berlaku ribut n angin kencang, sunahnya pergi ke masjid. tapi kalau masjid berkunci?

Hamka said...

AhMiEzZ

Aku cuba kurangkan unsur kelucahan yang melampau, tapi kekadang, bagus jugak bila mereka mereka yang suka google perkara yang lucah-lucah, lalu terpimpin kemaluan mereka ke sini.. he he

---------------
Anonymous

Kalau masjid berkunci, korang larilah ke rumah AJK masjid..

firdaus said...

hamka saya cadangkan letak iklan google adsense kat blog awak,rugi tak letak sebab blog awak antara 10 teratas carian engin google,sekurang2nya awak dapat komisen dari google,lumayan taw...nak tahu cara nak buat iklan adsense klik nama saya...