Jul 16, 2008

Kenapa mereka tak nak masuk islam?

(Selamat tinggal Jirat Cina dan Rumah Abu, Selamat datang saudara baru -kata Tanah Perkuburan Islam)

Ketika ini, kat mana-mana pun orang suka cakap pasal isu politik, iaitu isu kerajaan yang nampak macam dah nak tumbang dan isu pembakang yang nampak makin handal bermain peluang…

Dan pada waktu ini, masing masing sangat perlu kepada pengaruh yang besar, sokongan yang kuat dan laungan yang padu, manakala isu ‘lompat parti’ atau beli kerusi atau apa sahaja istilah yang mana target masing masing adalah untuk menambahkan bilangan pengikut, dan semua tahu sudah, dalam negara demokrasi, yang ramai itu akan ‘kekal’ berkuasa sampai jadi mayat.. atau senang cerita ‘yang ramai itu betul’...

Lalu apa yang patut kereta mayat buat untuk memeriahkan suasana ini?

Aku, selain daripada sibuk menghantar mayat korang ke kubur, izinkan aku bagi satu rahsia menambahkan pengaruh yang paling mengejutkan dunia tapi ini bukan main main, ini betul betul..

Mungkin korang boleh ulang kaji rahsia menambahkan pengaruh ini, renung dalam-dalam dan boleh kot di guna pakai untuk pilihan raya kelak, kot?

Sesuai dengan tajuk blog ini, dalam usaha menambahkan pengaruh ummat manusia, kita rujuk kepada satu ‘pergerakkan’ yang mana telah bermula dari ‘zero to hero’, dari sifar kepada juta, dari seorang manusia lalu telah berkembang ke seluruh dunia, dan telah merentasi seluruh benua, menyelinap ke setiap bangsa, menempuhi beratus ratus kurun, dan telah menjangkau abad, dan kemudian, sehingga ke hari ini, masih menjadi antara yang teramai di dunia…

Bukan parti, kumpulan, atau sesuatu yang sound so politic, tapi itulah yang berlaku dalam kisah pengembangan ugama Islam...

******

Jika kita fikir balik, macam mana ketika ummat manusia sewaktu masa dulu yang hidup dengan menghalalkan zina dan arak, tiba tiba muncul ugama dengan keputusan tidak popular yang mengharamkan zina dan arak akan di ikut orang? Sama seperti kuputusan naik minyak jugak, lantas semua cerdik pandai di zaman itu fikir ugama islam akan terkurbur bersama kubur Nabi Muhammad SAW...

Tapi dalam mereka leka membiarkan nabi Muhammad SAW dengan revolusi kurang popular itu, sesuatu yang mengejutkan telah berlaku, iaitu bilangan pengikut Nabi Muhammad semakin hari semakin bertambah, eh.. ada jugak orang yang bersetuju arak itu haram, dan bersetuju zina itu tak best, pelik bukan?

Lalu apa mereka buat untuk menghalang orang ramai menyertai Nabi Muhammad SAW?

Mereka ugut, boikot ekonomi orang islam, seksa, dan bunuh!

Tapi hari demi hari ugama islam makin ramai yang ikut, lagi pelik?! Dah kena seksa dan mati di bakar, masih ramai jugak yang nak masuk islam…

Last, mereka buat kuputusan untuk bunuh punca ugama, iaitu Nabi Muhammad SAW sendiri, tapi pendek cerita nabi telah ‘lari dengan izin Allah’ ke madinah, yang mana tiga tahun kemudian orang Mekkah dengan 1000 tentera telah siap nak ganyang Madinah, dan orang islam yang ikut berperang hanya 313 orang, pendek cerita, orang islam menang, dan dalam keadaan zina dan arak haram, bilangan orang islam terus bertambah, yang mana lebih kurang 10 tahun kemudian, apabila Nabi Muhammad SAW nak pergi Haji maka bilangan Ummat islam telah mencecah kepada lebih kurang 10 ribu orang (yang ikut pergi haji)...

Semua tahu sudah, kedatangan Nabi untuk pergi haji telah di halang oleh orang kafir Mekah lalu terbentuklah perjanjian Hubadiah dan berlakulah ‘genjatan senjata’…, apabila berlaku genjatan senjata, maka orang kapir boleh bergaul mesra dengan orang islam di madinah dengan bebas dan sudah tak ada perang lagi sehinggakan dalam masa setahun sahaja jumlah orang islam telah mencecah 124 ribu orang.. bermakna purata orang masuk islam adalah 100 ribu orang setahun, atau 300 orang sehari, dan bilangan ini semakin bertambah dari hari ke hari sehingga akhirnya 2/ 3 dunia ini di penuhi oleh majoriti mudah orang islam…

Persoalannya,
Kenapa orang ramai masuk islam berbondong-bondong di sertai turunnya ayat Al Qran yang memerintahkan orang islam bertasbih memuji ALLAH, kerana pintu kemengan telah di buka… (rujuk surah An- nashr)

Kenapa ek?

“kenapa orang masuk islam?”

“Bukankah zina dan arak di haramkan dalam islam?, kena pulak solat 5 waktu, lepas tu kena lagi puasa selama sebulan, dan bila ada duit banyak kena bayar zakat dan akhir sekali kena pulak pergi haji di tempat yang bersesak lagi panas, tapi kenapa ramai pulak orang yang masuk islam?, siap kena sunnat lagi, kenapa?”

“apa yang bestnya islam ini?”

“kenapa ada yang sanggup mati kerana islam”

“Best ke islam?”

Untuk menjawab soalan ni, aku telah memutuskan untuk membaca pengakuan-pengakuan rakyat Malaysia yang Mualaf, yang baru masuk islam, tanya mereka kenapa pilih islam..

Bila aku baca pengakuan mereka, rasa sedih dan terharu sangat, sebab rata rata dari mereka masuk islam adalah dengan susah payah usaha mereka sendiri, bukannya ada orang yang ajak dan present tentang islam buat mereka masuk tapi mereka masuk islam atas keinginan nak tahu dan di tambah pengorbanan yang sungguh-sungguh dari mereka..

Biasanya mereka bermula dengan timbulnya banyak persoalan tentang kekeliruan terhadap ugama masing masing, mereka tanya yang pakar dalam ugama masing masing tapi tak dapat jawapan yang tepat, lalu mereka akan study semua ugama dan buat perbandingan, setelah fikir masak masak dan buat timbang tara serta untung rugi, berdasarkan hati dan akal yang di kurniakan tuhan, akhirnya mereka masuk islam…

Pelik, sebab bila mereka masuk islam, orang yang ada peluang seks bebas dah tak boleh lagi nak buat semua tu, orang yang boleh minum arak dah tak boleh dah....

Itulah yang di namakan hidayat Hamka, yang mana walaupun ada orang islam keluar ugama kerana nak minum arak dan seks bebas tapi di sudut dunia yang lain ada orang yang sanggup kena buang keluarga untuk masuk islam yang zina dan arak di haramkan, kena pulak solat 5 waktu, lepas tu kena lagi puasa selama sebulan, dan bila ada duit banyak kena bayar zakat dan akhir sekali kena pulak pergi haji di tempat yang bersesak lagi panas. Siap kena sunnat lagi…

Pelik bukan?

Orang islam murtad sebab nak berseronok, nak minuk arak dan seks bebas..
Tapi orang kapir yang masuk islam pula ada pilihan mereka sendiri, nak jadi baik dan nak tinggalkan semua itu, seks dan arak.

Cuma yang sedihnya bilangan orang kapir yang masuk islam di malaysia tak popular macam zaman nabi dulu.., jika dulu orang masuk islam 300 orang sehari, tapi kat malaysia ni, 3 orang setahun pun susah...

Lalu timbul lagi soalan lain,

Kenapa orang kapir di Malaysia tak nak masuk islam?

Dan balik kepada soalan tadi,

Kenapa orang kafir di zaman Nabi berbondong-bondong masuk islam?

Untuk mencari jawapan kepada dua persoalan ini, kita patut tanya kepada seorang hamba Allah yang cukup terkenal dengan sifat anti islam, membenci Islam, sanggup bunuh orang islam dan bersumpah tak nak masuk islam, setelah melakukan beberapa siri jenayah termasuk menyiksa mayat orang islam. akhirnya beliau di dapati telah masuk islam jugak akhirnya…, alhamdulillah, inilah orang yang kita cari..

Sekarang peluang untuk kita tanya dia, kenapa kamu masuk islam?, kenapa masuk islam yang zina dan arak di haramkan, kena pulak solat 5 waktu, lepas tu kena lagi puasa selama sebulan, dan bila ada duit banyak kena bayar zakat dan akhir sekali kena pulak pergi haji di tempat yang bersesak lagi panas. siap kena sunnat lagi, Kenapa?

Aku tanya pada kamu dengan jujur sebab dulu kamu pernah bersumpah tak nak masuk islam bukan?, mati hidup balikpun kamu cakap tak nak masuk islam, alih-alih? Dengar berita dah masuk islam.. dah masuk islam yang zina dan arak di haramkan, kena pulak solat 5 waktu, lepas tu kena lagi puasa selama sebulan, dan bila ada duit banyak kena bayar zakat dan akhir sekali kena pulak pergi haji di tempat yang bersesak lagi panas. siap kena sunnat lagi..

Kenapa..ek?!

Berceritalah Hamba Allah ini dalam bahasa arab, lebih kurang cerita, setelah di alih ke bahasa pasar melayu yang lebih mudah di fahami bunyinya adalah begini lebih kurang..

Beliau sebenarnya tersenarai dalam golongan 10 orang yang halal namanya untuk di bunuh oleh orang islam kerana banyaknya jenayah yang telah beliau lakukan terhadap orang islam, ketika Nabi Muhammad SAW menakluk Mekah, (Fatal Mekkah), beliau terus bersembunyi sebab takut kena bunuh..

Pada waktu itu, beliau sangka orang islam pasti akan buat karnival sureheboh secara besar-besaran atau parti kemenangan kat Kota Mekkah kerana dah berjaya tawan pusat tumpuan seluruh Bangsa Arab, namun sebaliknya pada malam itu tiada apa-apa yang berlaku.., tiada sureheboh, jomheboh atau perkampungan hadhari, yang ada adalah qiamulai atau nak senang faham orang islam hanya di lihat sibuk beribadat di sekeliling Kaabah..

Kata beliau, pada malam itu pandangan matanya telah ‘melihat sesuatu’ yang mana kerana itulah beliau masuk islam..

Beliau telah ‘melihat sesuatu’ yang mana kerana itulah beliau masuk islam..? tanya aku balik?

Apa yang beliau lihat?

Bagaimanakah ‘pemandangan’ yang di lihat oleh seorang hamba Allah yang cukup terkenal dengan sifat anti islam, membenci Islam, sanggup bunuh orang islam dan bersumpah tak nak masuk islam, setelah melakukan beberapa siri jenayah termasuk menyiksa mayat orang islam akhirnya beliau masuk jugak islam setelah melihat satu ‘pandangan’ yang cukup mengkasimakan?

Aku rasa bukan sahaja beliau yang mengalami situasi ini, malahan selepas itu, berbondong-bondong manusia kafir yang lain juga telah masuk ke dalam ugama islam kerana telah melihat ‘pemandangan’ ini…

Apakah ‘pemandangan’ itu?

Dan aku tak nafikan, pemandangan itu tiada di Malaysia sekarang ini, kerana itulah jumpah orang kafir agak ‘lembab’ nak masuk islam kat sini...Lebih lembab daripada kadar pertukaran wang asing dan kenaikkan harga saham kuala Lumpur yang di tutup rendah sekali sekala.., (apa aku merepek?)

Jadi, Apakah ‘pemandangan’ itu?

Dan kerana tiadanya ‘pandangan’ sedemikian, hari ini orang kafir kat Malaysia semakin kafir, dan orang islam sendiri pula pakat-pakat murtad di sini-sana..

Apakah ’pandangan’ itu?

‘Pandangan’ yang di maksudkan oleh Hindun isteri Abi sufian yang makan mayat orang islam itu adalah..

Beliau telah melihat...

ORANG MENYEMBAH ALLAH DENGAN CARA YANG PALING LAYAK SELAYAKNYA ALLAH DI SEMBAH!!!!

Hindun yang pernah bunuh bapak saudara Nabi (Hamzah RA) dan bersumpah tak nak masuk islam, tapi akhirnya masuk islam jugak, tanya suaminya kenapa?

“Bukan aku yang masuk islam, tapi islam yang masuk ke dalam aku”

lalu beliau terus membongkar rahsia:
“pada malam pembukaan kota Mekkah, aku telah melihat Allah di sembah dengan selayak-layaknya, yang membuatkan aku masuk islam…

Aku ulang:
MELIHAT ALLAH DI SEMBAH DENGAN SELAYAK-LAYAKNYA!!!

Aku ulang lagi sekali:
MELIHAT ALLAH DI SEMBAH DENGAN SELAYAK-LAYAKNYA!!!

Oh..kerana itulah berpuluh-puluh tahun bangsa cina dan india yang duduk kat Malaysia yang rakyatnya bagus-bagus dari segi akhlak tapi tidak terkesan untuk mereka masuk ugama islam kerana penduduk islam di Malaysia amnya belum menyembah Allah dengan
selayaknya..oh..

KITA BELUM MENYEMBAH ALLAH DENGAN SELAYAK-LAYAKNYA…!

Tak payah nak cerita bab lain ler, cukup aku bagi contoh kita belum menyembah Allah dengan selayaknya dalam bab solat berjemaah.

Cuba kira berapa ramai antara kita yang benar benar sembah Allah di waktu subuh pada waktu yang betul dan pada tempat yang betul?
Berapa?

Berapa ramai orang islam yang pergi solat berjemaah 5 waktu sehari semalam?

Ustaz ulamak akhir zaman pun kantoi, apatah lagi aku dan korang..

Lalu kita pelik kenapa orang kapir tak masuk islam?, kenapa Allah tak bagi kerajaan islam?

Mengakulah, Salah kita!, Nak tinggal anak bini 15 minit pergi solat jemaah pun tak sanggup, nak tinggal rancangan kegemaran satu episode untuk pergi solat jemaah pun tak sanggup?, nak ambik cuti annual leave pergi belajar ugama pun tak sanggup?..

Lalu, dalam keadaan kita belum menyembah Allah dengan selayaknya, nak pulak kita benci orang kapir, hina dan caci mereka, padahal kerana kitalah mereka enggan masuk islam, tapi kita nak pulak mati kena bom bersama mereka, nak pulak hantar mereka cepat cepat ke naraka dan mengaku mati syahid kononnya…Oh!

Selemah lemah iman adalah mencegah maksiat dengan hati, dan tanda mencegah dengan hati adalah kita tolong doa kat orang kapir supaya mereka masuk islam dan dalam masa yang sama kita tunaikan segala kewajipan kita pada Allah, iaitu menyembah Allah dengan selayaknya Dia di sembah, jangan solat lengah lengah dan jangan tinggal solat berjemaah, jangan buat orang kafir benci kita kerana terzahirnya amal ugama yang lemah dari diri kita...

Orang kafir tengok masjid kosongpun tak rasa apa-apa, kita yang islam ni jugak sama tak rasa apa apa bila lihat masjid kosong…

Kawan, Satu orang kafir mati tanpa iman, semua orang islam telah berdosa secara halus…

Allah tak buat orang kapir untuk jadi bahan bakar api nereka semata mata, tapi ada kerja untuk ummat islam…

Dan semua tahu sudah!

Kesimpulan

Orang yang bersyukur dengan nikmat kaya bukan setakat cukup dengan ucap terima kasih pada Allah lalu simpan harta banyak-banyak dalam bank, itu ‘Bakhil’ namanya dan boleh masuk neraka sebab harta yang di beri Allah adalah amanah yang mana si kaya itu patut bahagi bahagikan nikmat itu pada orang miskin dan papa di sekeliling hidupnya, itu baru di namakan syukur nikmat

Begitu jugak dengan nikmat iman, bukan setakat cukup dengan beribadat dan berzikir sahaja sambil ucap terima kasih pada Allah sebab jadi orang islam, , itu ‘Bakhil-iman’ namanya dan boleh masuk neraka sebab iman yang di beri Allah adalah amanah yang mana setiap orang islam itu patut bahagi bahagikan nikmat iman pada mereka yang belum dapat iman kerana tanpa iman, mereka akan masuk neraka selama-lamanya dan bila orang beriman buat dakwah, itu baru di namakan syukur atas nikmat…

Orang yang bersyukur akan di tambah nikmat iman, dan orang yang kufur, azabnya adalah pedih..

Sebab tu semua sahabat Nabi bila dapat iman terus kongsikan iman itu pada orang lain, iaitu buat dakwah, walaupun mereka terpaksa di pukul, di hina dan menjadi mayat…

Dan Dakwah adalah cara yang paling layak dalam membantu ugama Allah...

So, jawapan kepada tajuk entry ini adalah:

Orang kafir tidak ingin masuk islam dan ingin kekal menjadi mayat orang kafir adalah kerana orang islam tidak beryukur atas nikmat iman yang mana orang islam amnya belum lagi menyembah Allah dengan cara yang paling layak Allah di sembah...

Sekian.

Ps: Sama-samalah kita mewujudkan satu 'pemandangan menyembah Allah dengan cara yang paling layak Allah di sembah'..., err, Esok pagi kita semua solat subuh kat masjid, ok?

42 comments:

BENTARA said...

1st again ;)

BENTARA said...

hamka,

sesungguhnya entry kamu ni memang tepat untukku...

*sedih*

iCe StarZ said...

mari sembahyang berjemaah..

Anonymous said...

ALLAHUAKBAR....

Moga aku pun diberi taufiq n hidayah utk menjalnkan kerja da'wah n solah 5 waktu awal waktu di tempat azan diazankan ...juga utk seluruh ummat Islam seluruh a'lam...

ron

Qica said...

salam saudara hamka..
alhamdulillah..ciq mngamalkn solat on-time 5 kali sehari even dou sesibuk mn pon =)

maria_adam said...

salam, saya stuju dengan bro hamka tentang ni. memang sangat stuju. kan best kalo reramai umat islam yg ada kat malaysia ni amalkan Islam yang betul. cam zaman nabi dulu. wujud budaya salam. tutup aurat leklok, jaga ukhuwah islamiah, ada sikap mahmudah sumalah. tapi saya macam tak nampak cara yang praktikal nak innitiate benda tu. kalo bro hamka ada idea yang lebih menyeluruh ( i mean ble di praktikkan dalam umum yang..er memang sebelum ni pun bleh tapi tak semua rakyat m'sia yng baca blog ni kan.) lebih2 lagi tang dakwah umum..bleh la wat spesel entry pasal tu..tq

Kafur said...

Salam, abg hamka.

Aku stuju dgn entri ini. Umat islam ari ni hidup dgn sifat ananiyah (keakuan) walaupun secara kasarnya nampak spt berjemaah. Kita beramal utk diri sendiri & perlaksanaan utk diri sendiri. Itu yg buat kita lemah.

Anonymous said...

betul la hamka...
ustaz ulamak skrg ni pun mcm nak terbatal iman dah aku tgk...
org merusuh...dia pun nak merusuh..
org wat pehimpunan haram...dia pun ikut jgk..igtkan dia nak jadi pendamai..
dah tu cam na kita nak mintak pendapat ustaz ulamak ni...
(x semua la ustaz ulamak cam ni...jgn salah phm lak wahai ustaz2)

skar said...

mari menuju kejayaan..

Anonymous said...

..'dah rumah kita kotor, camne org nak masuk'..likewise, dah kita tak amal Islam dan serlahkan Islam yg haq/sebenar, camne mereka nak jatuh cinta dgn Islam. Samaje, takde beza.

Takkanlah nak tunggu negara jadi Islam baru kita nak amal Islam. Takkan nak tunggu pemerintah suruh tutup aurat baru nak tutup aurat, takkan nak tunggu pemerintah buat undang2 kena pergi solat 5 waktu berjemaah baru nak pergi solat berjemaah,takkan..abihtu dah tak ikhlasla jadinya sebab kita amal agama bukan kerana Allah tapi kerana dipaksa oleh pemerintah. Kesian kat kita. Allah tak pandang amalan sahaja, dan Allah tak pandang hati sahaja tapi Allah check kedua2 sekali (sesungguhnya Allah tidak memandang rupa dan harta kamu tetapi Allah memandang hati dan amalan kamu).

Kesimpulannya, kita kenalah usaha atas hati kita dan hati2 orang Islam mengikut cara Nabi usaha atas hati2 semasa di Mekah sehingga Islam menjadi gemilang dan terbilang. Cara ahlisunnah wal jemaah..(ikut sunah tapi berjemaah?)...tasbih kifarah..

NOR

amr said...

Berita Gumbira untok semua!!

Hazrat Sahl r.a meriwayatkan bhw Rasulullah saw bersabda, "Berilah berita gembira kepada mereka yang selalu berjalan ke masjid dlm kegelapan malam bahawa mereka akan memperolehi nur yg sempurna pd hari kiamat" - HR Imam Ibnu Majah

Sungguh,..Ini berita yg benar2 gembira sebenarnya,..

Anonymous said...

jika kamu melihat seorang islam yg solat lima waktu dimasjid,maka hendaklah kamu bersaksi atas keimanannya....

-hadith-

Anonymous said...

doakan mg Allah mmberi hidayat kpd kita seme untuk mengamalkan islam secara sempurna,,,

ainohikari said...

Salam.

Mungkin bro hamka tak perasan, ada salah ejaan dalam entri itu.

perjanjian Hubadiah ?

perjanjian apa ni.hoho.

Yang betulnya, perjanjian Hudaibiah (Hudaibiyah).

Pembukaan Mekah - Fatal (?) Mekah, ho ho.

jazakAllah atas entri yang sentiasa membuatkan saya bermuhasabah. InsyaAllah apa yang baik kita sampai-sampaikan kepada semua orang.

azharjaafar said...

"kena solat 5 waktu, puasa sebulan, dan bayar zakat dan kena pulak pergi haji di tempat yang bersesak lagi panas. Siap kena sunnat lagi…"

Orang yang dah lama Islam pun ramai yang tak sunnat. Err.. Maksudnya tak nak buat yang sunnat. Yang sunnat tu disunnat-sunnatkan nya.

maroon apron =) said...

alamak terasa lah pak cik hamka...
tq..
semua betul...
salaam...

maria_adam said...

buat nor..

memang tak salah apa yang awk kata.
memang salah kalau ada pihak yang terkejar2 nak dapat kuasa kononnya baru lah dengan kuasa tu dapat tegakkn islam. sape2 yang pikir camtu dah bleh syirik sb dia letakkan kemampuan kuasa tuk tentukan sesuatu.tapi kita juga kenalah kaji dulu kenapa ada pihak yang bersungguh-sungguh utk dapatkan kuasa kat malaysia ni. mungkin dorang ada reason tersendiri kenapa memilih untuk mendapatkan kuasa untuk tegakkan islam. peratikan dulu. fahami ye. =)..moga kita suma di bawah payung rahmattNYA malayatimmul wajib illa bihi fahuwal wajib..

Hamka said...

sebab korang semua dah setuju, maka.. err, jumpa kamu semua esok pagi kat masjid, ok?

pastikan ramai macam solat jummat hari ni..

woha!

Wan M Faiz said...

Assalamualaikum.

Bermula hari esok, Islamic center of Lafayette, Louisiana akan mengeluarkan jemaah 3 harinya yang pertama setelah lebih 10 tahun.

minta doa saudara2 semua.

1) Bro Ramez
2) Bro Abdul Aziz Njie (Amir)
3) Bro Wan M Faiz
4) Bro Wan M Najmuddin
5) Bro Adil
6) Bro Salah Al-Masmum
7) Bro Mohamad Othman
8) Bro Mohamad
9) Bro Ema Haq

InsyaALLAH..... Tolong doakan ya..

sayetaktahu said...

Salam...
Bro Hamka

slalu gak bukak blog ni....
dah jadi rutin since last year...
kat sini saye ada soalan tuk bro atau sesapa saje yang mampu tolong jawab...

apa hukum bile seorang lelaki menyatakan sebegini...
"akan terjatuh talak selepas kite bernikah sekiranya apa yang kau katakan tu tidak benar sama sekali..."
kepada perempuan yang belum dinikahi lagi...
dan adakah talak tu dikira setelah mereka bernikah...
sebab kawin cerai ni hal yang xboley disebut2 sebarangan kan...

Trima kasih...

Ibn Hajars said...

Assalamualaikum kepada mereka yg mendapat hidayat...

Dunia sekarang ada 6 billion orang...

Katakanlah 1 Billion adalah orang islam...

Andai kata Allah bagi hidayat kepada 5 billion orang kafir untuk masuk islam...

1 orang kena jaga 5 orang mualaf...

Mampukah kita dengan keadaan hari ini untuk menjaga 5 orang yang baru masuk islam?

Satu org yg baru masuk islam pun kita serah bulat kepada pejabat agama nak jaga and follow up dia org...

Nak jaga and follow up orang baru keluar 1 H pun susah....ada kerja la...ada keluarga la....inikan 5 orang (dari 5 billion)...

Oleh itu orang islam kena kuatkan iman dan amalan...sediakan diri untuk bagi masa 2.5 jam ke arah 24 jam...

kalo dah sampai 100% bahagian diberi untuk agama, insyaallah, nak jaga 20 billion pun takde masalah....

Azam bagi 100% tuk agama...

Hamka said...

untuk 'sayataktahu'

solan untuk fatwa, aku tak layak untuk jawab..

nak jawab, kena bukak kitab dan rujuk pendapat ulamak muktabar.

aku perasan sibuk, dan tak de pulak kitab tu kat rumah..

maafkan aku.

hanny said...

salam bro hamka
hari ini saya banyak belajar. terimas ya. tak sabar nak tunggu entri yang baru lak...

Anonymous said...

..segala kerosakan yg berlaku kerana amalan buruk kita. Nak betulkan ahwal (hal2 dunia), kena betulkan amal. Nak betulkan amal, kena betulkan iman. Nak betulkan iman, kenalah buat dakwah.

Nabi(saw) berpesan pada para sahabat(r.a) supaya memperbaharui iman dengan merperbanyakkan percakapan Laa ilaha illAllah yakni banyakkanlah menceritakan kehebatan Allahu taala, banyakkanlah menyeru kpd keagungan Allah.

Jika semua orang berpakat2 termasuk raja dan rakyat juga jin dan malaikat nak bagi mudharat pada seseorang, nescaya tak dapat nak sakitkan walau sehelai bulu roma pun tanpa izin Allah, jika semua orang berpakat2 termasuk pemerintah dan yg diperintah untuk bagi menafaat pada seseorang, nescaya mereka tak dapat nak berikan walau seteguk air jika tanpa izin Allah.

kesimpulan: yang salah ialah diriku
yang tak sungguh-sungguh bagi masa untuk kempen kepada kehebatan Raja segala raja..tasbih kifarah..

NOR

ainohikari said...

tambahan pada kata NOR,

.segala kerosakan yg berlaku kerana amalan buruk kita. Nak betulkan ahwal (hal2 dunia), kena betulkan amal. Nak betulkan amal, kena betulkan ILMU, nak betulkan ilmu kena ada iman. Nak betulkan iman, kenalah buat dakwah.

Secara ringkasnya, iman ilmu dan amal ini berkait rapat serta tidak boleh sesekali dipisahkan. Amal hebat siang malam, tapi amalnya tidak ikut sunnah Nabi SAW, kacau bilau jugak.

Maka, jadilah kita orang yang betul-betul faham akan 3 elemen penting ini. Bukankah ada bincangkan dalam sifat sahabat ? Sekadar baca dan hafal sajakah ? Harap-harapnya tidaklah ye. Kita kena ingat, wahyu pertama yang disampaikan kepada Nabi ialah ayat Iqra' yakni bacalah. Yang mana dari sini, ulamak menafsirkan mencari ilmu itu suatu kewajipan. wallahu'alam

Anonymous said...

hadirnya seperti air dikala haus, makan dikala lapar,mekanik dikala kereta rosak.

semoga medapat manfaat entry ini

mekanik keretamayat

Hamka said...

aku ada di sini, baca komen korang.. tapi tak komen apa-apa..

: )

ZULHAFIDZ said...

assalamualaikum...

(minta maaf..penulisan komen panjang lagi..nak berkongsi cerita tentang orang yg nak sangat-sangat mengamalkan islam)

(bukan masuk melayu @ arab)

saya ada 2 orang rakan yg agak rapat dalam perkenalan yang mana dahulu mereka bukan Islam.. gelap tanpa cahaya..

Namun, Allah s.w.t telah memilih mereka dari keluarga yg amat benci islam kerana ia berkait dengan

melayu.

dua-dua gadis

seorang 18thn
seorang 24thn

tetapi kini mereka bercahaya dalam ucapan dan tindakan serta pemakaian.

dua-dua gadis cina.

seorang tersentak.. peluk islam kerana dia suka baca buku, dan satu hari di library..buku tentang Nabi Adam A.s dan Hawa A.s jatuh ke tangan dia...

dia baca penuh suka..

dan dia terus mendalami islam dengan kajian-kajian kepada al-quran dan berjumpa ustazah sekolahnya.

banyak persoalan dalam hatinya sebelum itu terjawab dari al-quran.

lalu dia memeluk islam selepas SPM.
dan kini dia dah berusia 18thn sejak 23 februari lalu secara rasmi di perkim.

Namun masih merahsiakan dari ibubapanya yg amat menentang agama islam..kerana islam related dengan melayu.

ayah dia sangat tidak suka perangai melayu dan relatekan melayu dengan islam.

dia berulang kali berusaha membetulkan minda ayah dia bahawa "melayu tidak semestinya islam" walaupun perkara ini termaktub dalam perlembagaan kerana ramai juga melayu murtad terangan dan syirik secara tidak terang.

ibunya lagi anti melayu. bila dia pakai long sleeve dalam rumah..ibu dia akan berkata " lu mau jadi melayu ka?"

dia pernah datang berjumpa saya berpakaian jubah gelap, tudung labuh lace coklat, dan berpurdah. subhanallah.

penghayatan dia dalam Islam amat tinggi walaupun ilmunya tentang islam rasanya cetek. dan dia amat mudah menghafal al-quran walaupun tajwid dia masih tak berapa betul.

ibunya sering serang mental, dengan memasukkan khinzir dalam setiap masakan dia. apa saja yg haram disisi islam, ibu dia cuba dan paksa laku.

bahkan ibu dia menyumpah bahawa dia akan mati dirogol.

dia amat sedih dan tertekan, pernah diterajang dimuka oleh bapa kerana ibunya menuduh dia mencuri (keluarga dia kaya raya , ayah dia ada 4 company engineering yg jika saya sebut, semua rakyat malaysia tahu)

tapi, walaupun perit, dia tetap mengamalkan cara hidup islam. walaupun tersepit, dia tetap doakan agar ibu dan ayah dia dapat hidayah Allah.

dan dia agak cemburu melihat keluarga melayu islam yg semua ahli keluarganya islam dan tidak terhalang pun nak baca quran atau solat atau berpuasa.

tetapi dia jadi sedih bila melihat gadis2 melayu yg berperwatakkan cina dgn memakai pakaian tapi berbogel dikhalayak ramai. tinggal solat sesuka hati. tak berpuasa. bahkan taknak pun belaja baca quran.

dan dgn kuasa Allah s.w.t, seorang bakal client saya adalah juga muallaf..gadis yg akan berkahwin... juga..amat terkesan di hati saya dengan kata-kata mereka... dengan kefahaman mereka tentang BETAPA PENTINGNYA SOLAT DAN AKHIRAT YG KEKAL ABADI... berbanding dunia yg sementara.

BETAPA PENTINGNYA SOLAT
BETAPA PENTINGNYA AKHIRAT YG KEKAL ABADI..

dikala umat melayu masih hanyut dan haru biru perang jingga oren merah... mereka ini cuba berdakwah kepada melayu yg lahirnya dalam keluarga islam...

dan mereka berdua ini amat fasih berbahasa melayu dan penulisan sastera dan bercita-cita nak berdakwah secara realiti dan dalam bidang penulisan.

dan agak kelakar pada suatu hari, mereka berborak menceritakan pengalaman masing2 dalam bahasa melayu dan salah seorang mereka berkata

"kita dua-dua bangsa cina, kenapa kita borak dalam bahasa melayu ni"

tertawa..

tapi dalam hati mereka sedih dan cemburu melihat rakan mereka yg melayu dari keluarga islam melayu yg tidak terhalang nak mengamalkan cara hidup islam..

melayu yg ntahlah menyeri atau tidak..

kata-kata dia yg paling saya tersentuh..

MANA HILANGNYA SEMANGAT KITA UNTUK MEMPERJUANGKAN HAK DAN KEBENARAN ISLAM? TUNGGU APA JIKA SEKADAR MELIHAT? MARILAH KITA SAMA-SAMA MENYEDARI HARI KIAMAT SUDAH DEKAT. BANGKITKAN SEMULA HAK KITA SEBAGAI UMAT ISLAM. WE ARE MUSLIMS, SO BE LIKE ONE. BE PROUD AS WE ARE BORN TO BE ONE. SEARCH DEEP DOWN, YOU WILL FIND A PRAYER LIES WITHIN YOU SAYING ALLAH THE GREAT REPEATEDLY TIMES. TIDAK PERNAH LAMBAT JIKA KITA BERUBAH DAN MELANGKAH KE DEPAN DEMI PERJUANGAN MENUJU JALAN KEBENARAN. KITA WAJAR MENGEKALKAN AGAMA KITA. JANGAN BIAR ISLAM GUGUR!

abg si gadis 18 tahun itu telah hampir terjebak juga dgn adik dia ni..sejak adik dia menanyakan persoalan

"kenapa mama dan papa perlu beli tuhan dan kemudian sembah pula"?

"beli tuhan cantik-cantik mahal-mahal kemudian minta pula duit pada tuhan yg perut bulat itu..baik jual saja tuhan tu terus dapat duit"

abg dia terdiam dan mula baca dan research tentang Islam.. hehe..

mereka berdua ini tersepit dalam kehidupan tetapi amat mahu mengamalkan cara hidup islam..berlandaskan al-quran dan hadith...

seorang bakal bernikah berusia 24 tahun

seorang bakal bernikah berusia 18 tahun

saya berusia 25thn

doakan dipermudahkan Allah s.w.t dalam segala urusan yg setiap saat adalah menuju Allah s.w.t dan hari yg kekal abadi.

maaf ya tuan rumah. saja nak berkongsi cerita.. saya sedih dengan bangsa melayu yg semakin layu..

bilalah nak menyeri secara majoriti....

wassalam wbt.

PS: berapa buku tentang kisah Nabi-Nabi ada dirumah kita? mcm mana nak jawap jika tiba-tiba anak bertanya

"ayah..ceritakan pada saya kisah Nabi Saleh"

????????

atau...

"Ayah..ceritakan saya tentang si lompat atas pentas anu-anu"

yang mana kita mampu jawap dengan lancar untuk mengisi hati si anak atau sama seperti apa yg dikatakan melakar pada kain putih.

wuhu.

wassalam wbt.

(Sekali lagi minta maaf pada tuan rumah)

Hamka said...

Tak payah mintak maaf,

aku suka jer baca kisah suka duka korang..

maka aku copy/paste entry pengakuan orang mausik islam yang telah di melayukan yang aku ambik daripada blogger yang baca blog aku.

copy/paste

" Aku dilahirkan sebagai seorang Yahudi Rusia. Perjuanganku bermula semasa aku berumur 19 tahun. Keyakinanku terhadap tuhan kerap berbolak-balik. Cita-citaku dalam hidup ini mulanya adalah nak menjadi seorang bintang rock. Aku tinggal di US dan bekerja sebagai setiausaha….. sungguh melucukan..

Suatu malam aku berjalan ke dapur, tiba-tiba ternampak satu lembaga hitam, rupanya kawan serumahku. Aku masih ingat bertanya dia "Boleh tak aku simpan vodka ini dalam peti ais?. Lepas tu kami bersalaman dan kembali ke bilik tidur. Selepas itu, kehidupan aku berubah secara tiba-tiba.
Kawan aku ini adalah seorang muslim. Dia adalah orang Islam yang pertama aku kenali. Oleh sebab terlampau kuat semangat ingin tahu aku pun bertanya kepada dia tentang Islam… Aku Tanya dia pasal sembahyang 5 waktu, perang jihad, siapa Muhammad?

Perbualan kami turut disertai bersama dengan seorang kawan Kristian kami bernama Wade. Jadi kami pun membentuk dialog antara agama Islam, Yahudi dan Kristian. Dalam sesi tersebut kami telah menemui banyak perbezaan dan persamaan.

Tanpa kusedari minatku telah bertukar daripada seks, dadah dan berpesta kepada pencarian mendalam kepada agama. Satu pencarian yang aku perlu lengkapkan. Pencarian kepada tuhan dan pencarian bagaimana untuk mengikuti perintah tuhan.

Dalam kesungguhanku mencari kebenaran, aku bertanya kepada diriku. Ok, kita mula cara mudah, ada berapa tuhan sebenarnya? Aku yakin ada satu je.. sebab kalau banyak tuhan akan jadi lemah sebab pasti berlaku perselisihan dan pergaduhan… Satu tuhan adalah keyakinanku, dan pilihanku.

Suatu ketika dulu aku buka mindaku kepada kemungkinan wujudnya tuhan. Aku analisa pandangan orang yang percaya dan tak percaya. Yang membuatkan aku menyebelahi orang yang percaya adalah ungkapan ‘setiap rekaan mesti ada perekanya’. Dengan keyakinan sedemikian dalam diriku akhirnya aku sedar dengan yakin bahwa tuhan itu wujud. Aku masa tu masih tak dapat menjelaskannya tetapi jauh dalam lubuk hatiku aku percaya.

Ketakjuban yang baru aku jumpa ni diikuti dengan rasa tanggungjawab terhadap Penciptaku. Dunia beragama kemudian menjadi tumpuanku.

Lepas tu aku bertanya pada diriku “Mana aku akan mula?" Secara lisan ada ribuan jenis kepercayaan. Aku perlu juruskan kepada hanya beberapa kepercayaan sahaja. Macam mana aku nak selesaikan masalah ini? Mula-mula cari yang percaya pada satu tuhan sahaja. Ini aku masukkan dalam kepala otakku. Tentu sekali ini logik sebab aku hanya percaya pada satu tuhan sahaja."

Ok, lepas tu.. "ini maknanya kita tolak agama Hindu dan Buddha sebab keduanya percaya pada banyak tuhan. Jadi tinggal 3 saja agama yang ada satu tuhan iaitu Islam, Yahudi dan Kristian…. Jadi oleh sebab aku ni Yahudi aku mula dengan Judaism (Ugama Yahudi) terdapat satu tuhan, beberapa Rasul, '10 Commandments’, Taurat, jiwa Yahudi…apa,.. apa jiwa Yahudi?

Masa aku buat kajian perkara ini menghantui fikiranku. Ceritanya ‘Jika seseorang tu dilahirkan sebagai Yahudi dia ada jiwa Yahudi dan mereka mesti menganut Judaism (agama Yahudi)’.... tunggu jap..kalau macam tu ni dah jadi diskriminasi kan? Sedangkan agama itu patut universal (menyeluruh).

Jadi tuhan juga buat jiwa Yahudi, jiwa Kristian dan jiwa Muslim dan jiwa Hindu? Aku ingat semua manusia diciptakan sama sebagai manusia? Jadi kalau seseorang itu dilahirkan dalam sesuatu agama dengan ketentuan tuhan, maka dia mesti berada dalam agama tersebut walaupun akhirnya seseorang tu mendapati agamanya sesat?...hmmm aku tak percaya ..camtu zalim tuhan..ini mustahil.

Satu hal lagi yang peliknya dalam Judaism tak ada konsep neraka…yang ada syurga je…kalau macam tu kenapa nak buat baikkan? Kenapa hidup ni tak buat dosa je? kan elok? Kalau aku takde rasa takut dengan pembalasan atas kejahatan yang aku lakukan kenapa aku perlu berlaku baik dalam hidup?

Kita teruskan..Aku dapati Christianity (agama Kristian) ok, ada satu tuhan, seorang anak, seorang bapa dan roh suci…macam mana nak kata semua ni satu tuhan 1+1+1 =3 bukan satu? Jadi macam mana yang dikatakan percaya satu tuhan?

Penjelasan lepas penjelasan, persamaan lepas persamaan dan perbandingan lepas perbandingan, analogi lepas analogi.. aku tak dapat terima konsep ini... Ok kita tengok isu lain pula…

Jesus mati disebabkan dosa kita dan dia lakukan sedemikian sebab kita telah dipenuhi dengan ‘dosa asli’. Jadi, Jesus Christ anak tuhan perlu dikorbankan untuk menyelamatkan semua orang daripada neraka dan menyembuhkan kita daripada dosa yang diberikan kepada kita oleh Adam..

Ok, kalau begitu maknanya kamu mengatakan bahawa kita dilahirkan sebagai orang yang telah sedia berdosa? Dan untuk jadi orang yang berdosa seseorang itu perlu melakukan satu dosa baru boleh jadi begitukan? Jadi kamu beritahu aku yang bayi yang baru lahir telah melakukan kesalahan berdosa? Yang ni pelik.. takkan sebab kesalahan satu orang semua manusia kena pikul dosanya? Apakah maksud pegangan sebegini? Seksa semua orang walaupun satu orang melakukan kesalahan? Kenapa tuhan buat undang-undang macam tu? Tuhan tak zalim..mustahil… tak logik… aku tak percaya.

Jadi Jesus Christ mati kerana beliau ‘mengasihi manusia’.. Nanti dulu dalam Bible disebut Jesus berkata "Bapa, kenapa aku dibuat begini?" Bermakna Jesus tak faham kenapa dia dibunuh secara kejam.. Tetapi kamu kata dia secara sukarela dikorbankan…. Walau apapun aku tetap tak dapat terima kepercayaan begini. Ok, agama selanjutnya adalah Islam….

Islam bermaksud penyerahan diri. Kepercayaan umumnya adalah satu tuhan, solat 5 waktu sehari semalam, infaqkan 2.5% zakat tahunan kepada fakir miskin, berpuasa bulan Ramadan.. dan mengerjakan Haji sekali seumur hidup jika mampu. Ok, tak ada yang sukar untuk difahami.

Tak ada yang bercanggah dengan logik akalku. Al-Quran adalah kitab mukjizat. Banyak bukti saintifik telah diperolehi daripadanya sejak 1,400 tahun yang lalu.

Ok. Islam telah melepasi tapisan awalku tentang keagamaan.. Tetapi aku ingin bertanya beberapa soalan yang mendalam tentangnya.. Adakah Islam itu menyeluruh? Ya.. semua orang boleh faham kepercayaan yang asas ini. Tiada analogi atau persamaan yang diperlukan.. Adakah ianya selaras dengan Sains? Sudah tentu.. terdapat banyak ayat-ayat al-Quran yang menjelaskan tentang Sains moden dan teknologi.

Semakin aku membuat kajian ke atas ratusan fakta logik yang aku baca dan buat kajian, satu perkara lagi mengetuk fikiranku…yang paling utama sekali Islam.. nama agama. Aku dapati ianya disebutkan banyak kali di dalam Al-Quran.

Walau bagaimanapun, mengingat semula kajianku yang lepas. Aku tak ingat pun melihat satu perkataan Judaism di dalam ‘Old Testament" atau Christianity di dalam ‘New Testament". Perkara ini amat besar dan mustahak. Kenapakah kita tak jumpa nama agama masing-masing dalam kitab berkenaan? Sebab… memang tidak ada nama agama dalam kitab tersebut ..Saya pun berfikir.. Judaism datang daripada perkataan "Juda" dan "ism" sementara Christinity daripada perkataan "Christ" dan " ianity"…
Jadi siapakah Juda ini? Dia adalah ketua kabilah Hebrew ketika tuhan menurunkan wahyu kepada manusia. Jadi agama ini dinamakan daripada nama seseorang.. Ok.. kita tengok pula siapakah Jesus Christ. Dia adalah orang yang menyampaikan risalah tuhan kepada golongan Yahudi. Jadi, kesimpulannya agama ini dinamakan dengan nama manusia.

Bercanggah dengan fakta, agama Judaism dan Christinity tidak ada disebutkan dalam kitab suci mereka.. Bagi aku ini sangat pelik.. aku tak boleh terima.

Kalaulah aku jual barang dari rumah ke rumah dan aku cakap pada tuan rumah "Tuan nak beli barangan (tiada nama)? Tentu sekali jawapan logik adalah “Apakah barangan (tiada nama) ini dipanggil?.. Pasti saya takkan dapat menjual walau satu produk pun yang tiada nama, bukan ?

Menamakan sesuatu adalah perkara asas manusia menentukan objek baik secara fizikal atau bukan fizikal. Kalau agama yang hendak dianuti dan disebar kepada manusia di atas mukabumi, tentu sekali ianya mesti ada nama.

Sudah tentu sekali nama agama adalah nama yang diberikan oleh tuhan yang maha Esa? Aku yakin macam tu… tepat sekali.. Nama Judaism dan Christianity tidak ditulis dalam kitab suci mereka, manusia yang ciptakannya bukan tuhan. Kenyataan yang tuhan menurunkan agama untuk manusia ikuti tanpa nama adalah mustahil pada pendapat aku… Tak masuk akal.

Pada hujah ini, Judaism dan Christianity dah hilang kredibiliti sebagai asli, logik dan menyeluruh sebagai sebuah agama daripada pandanganku.

Islam adalah hanya satu agama yang ada nama agamanya tercatat dalam kitab suci,,,, ini sangat penting dan bermakna bagiku.

Aku kini menyedari aku wajib mengikuti Islam…….kemudian aku mengucap syahadah…aku bersyukur diketemukan dengan kebenaran. Dulu aku dalam kegelapan ..kini aku dalam cahaya kebenaran..
Allahu Akbar…….

Oleh Michael David Shapiro
wallahua'lam....

Hamka said...

Tapi jika korang tak faham bahasa melayu, aku copy/paste BI punya

copy/paste

I am ethnically a Russian Jew. My quest began when I was 19 years old. I was recovering from my stint with Scientology (yes I was brainwashed into it).
My belief in God was uncertain. My goals in life were to be a rock star. I was living in my Pasadena apartment and working as a secretary. Funny, I know.
One night I was walking to the kitchen, and encountered a dark fellow. I remembered asking him: “Can I keep this vodka in the fridge tonight?” We shook hands and went to sleep. After that point, my life changed drastically…
This dark fellow, a Muslim, was the first Muslim I had ever met. Extremely curious, I conversed with him about his faith. What’s this stuff I hear about praying 5 times a day? And about Holy War? Who is this Mohammed guy?
Our talks were accompanied by our Christian roommate, Wade. Together, we created “The Jewish, Christian, and Muslim dialogue sessions”. In it, we discovered many differences, and many commonalities.
My interest had then shifted from sex, drugs, and parties, to a massive search for the truth. A search that I had to complete. A search for God. And a search for how to follow him.
In my quest for the truth, I asked myself: “Ok let’s start simple, how many God’s do I think are out there?” I figured only one; knowing that a divided God is weaker than One God; figuring that if one God didn’t agree with the other, there might be arguments and feuds. One God was my choice.
Once I opened up my mind to the possibility of the existence of God, I analyzed both atheist and theist beliefs. The thing that directed me to the latter was the quote “Every design has a designer”. With that in mind, eventually I woke up with certainty that God exists. I can’t explain why, I just felt it somehow.
This newfound excitement was accompanied by a sense of responsibility to follow the Creator. The world of religion was my next frontier.
Then I asked myself, “Where do I start?” There are literally thousands of them. I need a way to narrow them down to a just a few. How do I accomplish such a task? “Find the ones that are monotheistic” entered my mind. “Hey that makes sense, since I believe in only One God.”
Ok, then. This ruled out Buddhism and Hinduism, both being polytheistic faiths. The major religions I encountered that fell under the title of Monotheistic, where Judaism, Christianity, and Islam. Well since I’m a Jew, I started with Judaism. One God, some prophets, 10 commandments, Torah, Jewish souls…uh, what: “Jewish souls?”
While doing research this idea was brought to my attention. The story goes, “if a person is born Jewish, then they have a Jewish soul, and they must follow Judaism.” Hold on a sec…that’s discrimination, isn’t it? That’s not universal.
So God makes Jewish souls, and Christian souls, and Muslim souls, and Hindu souls? I thought all men are created equal? So, because one is born into a religion that means by the decree of God he must remain in it… even if the person believes it to be false? Hmm…I don’t agree with that.
Another thing really bothered me…there is no strict concept of hell in Judaism…then why be good? Why not sin? If I don’t have fear of strict punishment, then why should I be moral?
Moving on, I discovered Christianity. Ok, one God, a father, a son, and a holy ghost…one more time: one God, a father, a son, and a holy ghost. Uhhh, please explain. How can all those things be one God? 1 + 1 + 1 = 3 right? So how can you say you believe in only one God?
Explanation after explanation, equation after equation, comparison after comparison, analogy after analogy, I couldn’t grasp this concept. Ok let’s keep looking here.
Ok, next major doctrine: Jesus died for our sins and he did this because we all are polluted with “Original Sin”. So, Jesus Christ, the “son of God”, had to be murdered to save everyone from Hell and cure us of our sin “given” to us by Adam.
Ok then, so are you saying that we are all born as sinners? And to sin is to do something wrong right? Then you’re telling me that a one-year old baby is guilty of sin or doing something wrong? Ok that’s strange, so based on the actions of one man, all of mankind must suffer? What’s the moral of that story? Punish the whole group if one deviates? Why would God create such a rule? That’s just not in agreement with my logic.
So Jesus died because he “loves mankind”. Hold on, it says in the Bible that Jesus said “father, why have you forsaken me?” So, apparently, Jesus didn’t understand why he was being brutally murdered. But you just said he “volunteered” to be sacrificed. Anyway, I couldn’t accept this belief. Ok, what’s the next religion?
Islam. Islam means submission. The main beliefs are as follows: One God, worship God five times a day, give 2.5% annual charity, fast during Ramadan (to be closer to God and appreciate life…among other reasons) and finally journey to Mecca for Hajj if you are able financially. Ok, nothing hard to understand so far.
There’s nothing that conflicts with my logic here. The Quran is a book with all of these interesting miracles and timeless wisdom. Many scientific facts only discovered recently where proclaimed 1400 years ago in this book.
Ok, Islam had passed my initial religious prerequisites. But I wanted to ask some deep questions about it. Is this religion universal? Yes, anyone can understand these basic beliefs…no analogy or equation are needed. Does it agree with science? Yes, dozens of verses in the Quran agree with modern science and technology.
As I sifted through the countless logical facts that I read through and researched, one thing took my attention the most. “Islam”. The name of this religion. I noticed it is written many times in this Quran.
However, recalling my prior studies, I didn’t remember once seeing the word “Judaism” in the Old Testament or “Christianity” in the New Testament. This was BIG. Why couldn’t I find the very name of the religions in those two books? Because, there is no name in these books! Thinking…I noticed that “Judaism” could be broken down to “Juda- ism” and “Christianity” could be respectively “Christ-ianity”.
So who is Juda? Or Judah, rather. He was the tribe leader of the Hebrews when God revealed his message to mankind. So this religion was named after…a person. Ok let’s look at who Christ is. He was the person who delivered the message of God to the Jews. So this religion was named after…a person.
So in recollection, we can deduct that the names of these religions are people’s proper names attached to “ism” and “ianity”. Regardless of that fact, the very names of those religions are not mentioned in their scriptures. I thought that was very odd.
If I went door to door selling a product, and I said “Would you like to buy this _______”? Wouldn’t the logical question be: “What is this _____ called?” I would make no money off of a product without a name.
Naming is the very basis which humans identify with objects, both physical and non-physical. If religion is supposed to be practiced and spread to every person on earth, shouldn’t there be a NAME for it?
Moreover, shouldn’t the name be given to us from God Almighty? YES, my point exactly. The names “Christianity” and “Judaism” were not written in the Holy Scriptures. Humans named them, not God. The notion that God would ordain a religion for mankind to follow without a name is impossible for my mind to accept.
At that point, both Christianity and Judaism lost their credibility as pure, logical, and complete religions, at least from my perspective.
Islam is the ONLY of these religions to include the NAME of the religion in its scriptures. This is so huge for me.
I realized I would follow Islam at that point. I then became a Muslim. I knew the truth. I was out of the darkness. I came into the light…

van qif said...

assalamualaikum...

sedihnya bila bila tengok orang kampung sendiri berhibur (memekak) dengan "kera oke" kenduri kahwin sampai awal pagi..

sedihnyer tengok orang kampung masih berkeraoke di majlis kahwin ketika sedang azan zohor dikumandangkan..

lagi sedih bila aku sendiri tak mampu berdakwah kat orang kampung dan kat kawan2 sendiri...sebab tu hidayah x turun..ohhh

p/s: pernah baca dalam metro ahad luahan seorang saudara baru yg dia dikutuk oleh org melayu, ayat dia macam ni "orang makan b*b* macam kau ader hati masuk islam"...ish geram betul dengar ayat tu..dah jadi hijau ni..

walahu'alam

raihana said...

setuju.

Anonymous said...

salam..

suka baca blog hanny, dari kacamata ummi..

hamka, kisah 'bakhil iman' telah merentap setiap urat jantung hati ku..
hingga kalimat yang terkeluar hanyalah.. 'oh Allah.. adakah daku ini bakhil iman?..'
dengan mata yang berbinar-binar mengenangkan betapa ramainya sahabat dan rakan-rakan cina dan india dan juga foreigner yang sangat baik akhlak dan budi pekerti.. dan sememangnya mereka layak untuk berkongsi iman dan islam seperti daku..
kaca-kaca dimata terus tidak tertahan lalu daku teringat betapa ayah dan ibu telah bersungguh mendidik daku agar menjadikan islam adalah kehidupan dunia dan akhirat..

-NURUL

Hamka said...

dah menangis itu, tolong sebut nama aku dalam doamu..

tolong!

Anonymous said...

Salam,
Walaupun sekarang ini masjid ada banyak tetapi sedih jer tengok kosong jer kat dalam, yang solat jemaah boleh kira dgn jari..Tapi alhamdulillah kalau hari jumaat suka tengok pemandangan kat sekitar masjid jamek dan masjid india dimana ramai jemaah yang bersesak-sesak untuk solat jumaat,siap solat kat tepi lrt masjid jamek tue,kalau dekat depan masjid india walaupun panas2 tak berbumbung dan khutbahnya bukan dalam bahasa melayu tetapi rasa terharu melihat kesungguhan mereka2 ini semua..kalaulah dekat semua masjid macam nie..;-)

maroon apron =) said...

salam... feel free to read islamic motivational stories at here http://wisdomthruwords.blogspot.com

SpEkmATaKu said...

salam br hamka...
wah rindu bangat kat page nie sbb dh lame xberkesempatan msk hehe...

btw nk tanya satu soklan..
wlaupun out of topic..
kalu langkah kubur islam haram hukumny..
kalu langkah jirat cina plak??
pe hukum nye ek...

Hamka said...

maroon apron

=)

----------
SpEkmATaKu

Aku tak tahu hokum langkah kubur, nak kena Tanya mufti.

Maaf!

limaumaniss said...

to anonymous

"jika kamu melihat seorang islam yg solat lima waktu dimasjid,maka hendaklah kamu bersaksi atas keimanannya...."

-hadith-

hmm..bukan senang nak jumpa org camni zaman lani...nk tanya...btol ke solat jemaah kt masjid ada pendapat yg mengatakan ia wajib??

FYI said...

Hamka

Kawe nok tanyo skek, ado kawe denga ceramoh katonyo rama ore ngalir air mato maso berzikir munajat pasa melodinyo hok syahdu mahdu tapi air mato tu takdok hargo tapi seingat kawe sahabat nabi dulu kalu buleh nok buat-buat kalu tok leh teghiok sungguh pong. Hok mano so deh? Kawe tengok katong kade-kade teghiok jugok. Aduhla.

Hamka said...

limaumaniss

hokum solat jemmaah bagi lelaki adalah fardu bagi sesetangah mazahab yang di rujuk dari hadih nabi, namun iman syafae mengatakn fardu kifayah, (masih lagi fardu.)

Boleh rujuk post aku jan 2006, : kenapa masjid kosong?

InsyAllah

---------
fyi

demo nangis lah dulu bagi hati lembut, bila hati dah lembut, tak dengo lagu zikir pun boleh nangis..

hanya Allah yang tahu

hukum kawe tak tahu.

maaf deh

Anonymous said...

Samalah macam artikel utama yg tahyul/ rekaan saja utk mengagung-agungkan agama sendiri. Cuba kata penganut agama lain bercakap tentang islam macam yg kau ceritakan itu tentunya sudah mengamuk satu kampung rusuhan atas sebab kononnya menghina islam.
Artikel utama pun rekaan dan fakta salah. Tiada agama yg menghalalkan zina dan arak. Tp di malaysia fakta ialah ramai yg beragama islam di pub dan check in hotel. 2/3 manusia di bumi islam? Jumlah angan-angan saja tanpa bukti. Akhir sekali masa zaman muhammad knpa islam berkembang cepat? Jawapannya dikembangkan dengan pedang dan tombak.
Sekarang zaman dah berubah dan nampak sangat semua kekurangan pada mana-mana agama. Info hanya di hujung jari anda. Oleh itu manusia sekarang lebih susah ditipu.
Oleh itu jagalah iman sendiri dan jgn sibuk mau campur hal agama lain..