Nov 19, 2007

Kuning itu Bersih?

( 4 perkara yang semua ummat islam kena belajar dan faham sebelum buat sesuatu amal...)

Pada suatu hari..

Alangkah terkejutnya aku apabila melihat anak lelaki aku sedang keluar dari rumah dalam keadaan tergesa-gesa dan apatah lagi beliau sedang memakai baju berwarna KUNING!!!

Alhamdulillah, pintu pagar berkunci dan anak kunci ada pada aku.

Beliau berpatah balik dan aku pun menasihatinya.

Wahai anakku, apakah gerangan kamu muram begini?
Kamu ingin keluar?
Ke mana kamu ingin pergi?
Adakah kamu ingin pergi ke perhimpunan 'Haram’?
Untuk apa kamu di sana?
Dan berbaloikah untuk kamu lakukan semua itu?

Sebelum kamu pergi, ayah ada nasihat yang berguna untukmu, dan ayah akan ajar kamu serba sedikit tentang ugama dan aplikasinya. (insyAllah..)

Wahai anakku,

Sesungguhnya manusia itu suka kepada perhimpunan, lagi ramai lagi bagus, dan ramai itu melambangkan kekuatan.

Kumpulan Yakuza, atau Kongsi gelap China atau kumpulan Gagak Hitam, atau gerakan Taliban, Al Maunah, Ahli MLM, Ayah Pin dan apa sajelah, semua itu memerlukan kepada ahli yang ramai supaya nampak lebih hebat, lebih berkuasa dan bakal menggerunkan pihak musuh.

Sesungguhnya manusia itu suka kepada perhimpunan, lagi ramai lagi bagus, dan ramai itu melambangkan kekuatan.

Kita boleh tengok betapa berani dan anggkuhnya akan samseng samseng jalanan bila mereka dapat berkumpul dan berarak.

Atau betapa liarnya mat rempit sebaik sahaja dapat berkumpul.

Lagi sekali, Sesungguhnya manusia itu suka kepada perhimpunan, lagi ramai lagi bagus, dan ramai itu melambangkan kekuatan.

Inilah yang bermain di fikiran Abu Jahal dalam perperangan Badar, orang islam 313 orang nak lawan 1000 tentera?

Kelakar!

Lalu Abu Jahal mengupah artis artis wanita untuk beryair dan bergurindam bagi meraikan kemenangan.

Hakikatnya, memanglah manusia itu suka kepada perhimpunan, lagi ramai lagi bagus, dan ramai itu melambangkan kekuatan.

Di rogol beramai-ramai?
Di rompak sekumpulan penjenayah bersenjata?
Di belasah peminat bola pihak musuh?
Di pijak manusia di perhimpunan perdana?
Di belanja teh tarik oleh sekumpulan kaki lepak kedai Mamak?

Apa -apapun, Sesungguhnya manusia itu suka kepada perhimpunan, lagi ramai lagi bagus, dan ramai itu melambangkan kekuatan.

Jadi kamu wahai anakku, berkumpulnya kamu di sana untuk apa?, untuk menunjukkan kekuatan?bantahan?keinginan?kemahuan?suka-suka?

Atau tak kisah kamu nak berkumpul ke apa. Atau nak buat apa-apapun. Lantak kamu ler..

Tapi sebelum kamu buat sesuatu perkara. Dan perkara itu pula kamu buat dengan sungguh-sungguh dan 'bermati-matian’, malahan mungkin terbit dalam diri kamu bahawa ini adalah satu bentuk 'Ibadat' dalam perjuangan menegakkan syiar Islam kononnya...maka sebelum semua itu berlaku, Sebagai seorang islam kamu kena jawab EMPAT soalan dari Ayah.

Jika setiap soalan ini dapat kamu jawab, lantaklah kamu nak buat apa-apa pun. Ayah akan sokong kamu dan mungkin akan menyertai kamu, tapi jika kamu gagal jawab ke empat-empat soalan ini, jangan harap Ayah nak bukak pintu pagar itu!!

Lakum die Nukum wa li yad’deen.

4 Soalan yang semua ummat islam kena jawab sebelum buat sesuatu amal

Soalan pertama.
Adakah kamu buat ini kerana Allah? (IKHLAS)

Maka bagilah jawapannya cepat! Jika kamu buat kerana duit, atau kerana inginkan nama, atau kerana nak masuk TV, atau Youtube, atau Al Jazeera, atau nak mengorat anak Anuar Ibrahim, atau anak Nik Aziz atau apa ke jadah, maka tak payahlah kamu nak teruskan niat kamu itu dengan perantaran kancah politik yang so called islamik. Siapa yang buat amal kerana selain Allah, maka masuklah kamu dalam neraka. Bukan Ayah kata, tapi Nabi kata. Faham?!

Tapi jika kamu bagi jawapan bahawa saya buat semua ini kerana Allah, semata-mata kerana Allah, hanya untuk menyukakan Allah, maka itu yang terbaik, tapi sebelum ayah bukak pintu pagar, sila jawab soalan yang ke dua..

Solan kedua.
Adakah apa yang kamu buat ini adalah perintah dari Allah?

Sila bagi Dalil dan Nas, katakan bahawa ini adalah perintah Allah, ada dalam Al quran ayat sekian-sekian, ada dalam hadith sekian-sekian, atau mungkin kamu akan cakap,:

"Wahai Ayah, saya ada ketua, taat ketua samalah seperti taat kepada Nabi, Taat Nabi samalah seperti taat kepada Allah!”

Baiklah, jika itu jawapan kamu, sila mintak Dalil dan Nas dari ketua kamu, dari Tuan guru ke, dari Datok Sri ke, dari ustaz ulamak ke, pergi mintak cepat!, jika kamu ada Dalil yang menyatakan bahawa itu adalah perintah Allah, maka ayah akan bukak pintu pagar, tapi jika itu hanya perintah orang-orang yang terperangkap dalam kancah politik dan buat keputusan bercorak terdesak atau kuputusan bercorak popolar, atau keputusan bercorak simpati.

Maka, tak payahlah nak pergi ke tempat yang ’haram’...,

Walaupun kita sudah niat kerana Allah, tapi tetap tidak berguna jika itu bukan perintah Allah, Mana boleh cium bini orang dengan ikhlas bukan?

Mana boleh biarkan teman wanita anda bergurau senda antara pusat dan lutut dengan ikhlas bukan?

"Tapi ayah, mungkin tiada perintah Allah dalam Al-Quran dan Hadith, tapi seandainya Nabi masih hidup(dan dah tentu jadi pemimpin parti saya), maka tentu Allah akan mewahyukan perintah ini”

Kalau kamu jawab macam tu, ayah akan lempang kamu!!!

Namun mungkin kamu dan ustaz ulamak kamu atau ahli politik ugama kamu akan berjaya akhirnya bagi jawapan bahawa ini adalah perintah dari Allah, lalu kamu bagi tamsil dan perumpamaan, yang mana setelah fikir 13 kali akhirnya, nampak macam itu adalah perintah dari Allah..., dan mungkin akan keluar hukum pula bahawa orang yang tak menyertai kamu di kira sebagi engkar perintah Allah dan masuk neraka lalu berpimpingan tangan dengan Firaun, (pulak dah...)

Baiklah, mungkin masuk akal dan logik akan hujjah-hujjah kamu bahawa itu adalah ’perintah’ Allah...

Namun, wahai anakku, sebelum ayah bukak pintu pagar, sila jawab soalan yang ke tiga.

Soalan ke tiga.
Jika ini perintah Allah, bagaimana nabi Muhamad SAW melaksanakannya?

Soalan nombor tiga ini akan dapat di jawab HANYA jika kamu benar dalam jawapan kepada soalan nombor dua, kerana apabila sesuatu itu adalah perintah Allah, maka sudah tentu Nabi Muhamad SAW orang yang terawal melaksanakannya, dan bila Nabi SAW melaksanakannya maka dan tentu ada sunnahnya, ada hukumnya, ada niatnya, ada adabnya, ada tertibnya, tak boleh suka-suka ikut cara orang kapir dan yahudi berkumpul, kena ikut cara islam.

Maka sila bagi jawapan yang betul-betul releven, baru ayah bukak pintu pagar.

Namun seperti biasa, melalui usrah atau melalui ustaz ulamak kamu serta ahli politik ugama kamu, mereka berjaya akhirnya bagi jawapan yang menunjukkan penglibatan ulamak ulamak adalah dalil bagi Sunnah Nabi dengan hujjah bahawa ulamak itu pewaris Nabi, walaupun hanya ulamak politik tapi kamu anggap macam semua ulamak terlibat dan mungkin bagi kamu ulamak politik adalah ulamak yang paling afdal.. setelah fikir 13 kali akhirnya, nampak macam itu adalah "Sunnah nabi’, dan mungkin kamu akan berkata jika Nabi Muhamad masih hidup, atau Iman Mahdi dan nabi Isa turun, merekapun akan pakai baju kuning dan menyertai perhimpunan ini!!!

Wah wah wah! Berani betul kamu?!!

Tam spider kata:
Sama lu kita 'salute', Lu memang ‘hero’, Kitapun kecut perut, Tengok dari jauh!!!


Arghh! Bersyairlah pulak..

Maka kesimpulannya, Oleh kerana kamu anggap ini adalah perintah Allah, dan Sunnah Nabi mengikut ijtihad kamu, maka ini adalah perkara yang Sangat Baik!!!, kita pergi kepada soalan seterusnya, sila jawab dengan teliti akan soalan ke empat.

Soalan ke empat.
Bagaimana kamu akan meng'istiqamah’kannya (membuat secara berjadual)

Allah suka dengan amalan yang istiqamah walaupun sedikit, Oleh kerana kamu anggap ini adalah perintah Allah, dan Sunnah Nabi mengikut ijtihad kamu, maka ini adalah perkara yang Sangat Baik!!!,maka kamu kena buat jadual, jika solat kamu buat 5 waktu sehari, puasa sebulan sekali, dan berzikir pada waktu pagi dan petang, atau mengundi 5 tahun sekali, maka kamu juga kena selalu berkumpul kerana Allah dan ikut Sunnah Nabi mungkin pada setiap sabtu? Atau setiap bulan? Atau setahun sekali, mana-mana yang kamu sanggup. Tapi jika buat sekali sahaja dan lepas tu cuci tangan, maka itu bukanlah amalan yang baik, ingat! Allah suka dengan amalan yang istiqamah walaupun sedikit.

Maka wahai anakku, ayah sebenarnya tidak melarang kamu untuk ke sana asalkan kamu mampu menjawab 4 soalan di atas.

Dan sebenarnya, 4 soalan ini hendaklah kamu tahu jawapannya untuk setiap ibadat kamu!!
Dalam solat kamu kena niat kerana Allah, ada dalil yang menunjukkan bahawa solat adalah perintah Allah, ada Hadith yang menggambarkan bagaimana Nabi bersolat, dan bagaimana perintah itu di istiqamahkan.

Begitu jugak dengan Puasa, ada dalil yang menunjukkan bahawa Puasa itu adalah perintah Allah, ada Hadith yang menggambarkan bagaimana Nabi berpuasa, dan bagaimana perintah itu di istiqamahkan.

Malahan perkara ini tidak tertakluk pada yang wajib sahaja, yang sunnatpun begitu.
Sebagai contoh solat tahajjud, berzikir, baca Al quran, semuanya kena niat kerana Allah, ada dalil yang menunjukkan bahawa semua itu adalah perintah Allah, ada Hadith yang mengambarkan bagaimana Nabi melaksanakan semua itu, dan bagaimana perintah itu di istiqamahkan mengikut keupayan iman masing-masing.

Namun hari ini, telah banyak muncul pembaharuan yang di anggap baik, walaupun banyak keburukkan. Pembaharuan adalah bila bukan perintah Allah dan sudah tentu Nabi tak buat dan bertentangan dengan Sunnah Nabi, lebih buruk apabila kamu mengistiqamahkan pulak pembaharuan itu dan bermati-matian mempertahankannya.

Berbalik kepada perhimpunan manusia hari ini, Ayah lihat mungkin bilangan kamu yang datang mencecah 40 ribu orang, dan ada juga adik beradik Ayah serta kawan kawan Ayah ke sana ikut serta, sungguh bersemangat kamu semua, memandu dari pantai timur ke dataran merdeka, dan bila aku tanya, tak takut kena ISA ke? Kamu jawab, takpe sebab kami sedang berjuang..

Sesungguhnya manusia itu suka kepada perhimpunan, lagi ramai lagi bagus, dan ramai itu melambangkan kekuatan.

Baguslah, Cuma Aku harap bila masing masing balik dari perhimpunan itu, jangan lupa perhimpunan manusia di Masjid setiap hari, kalau dalam kampung 5000 orang, tak kanlah solat subuh berjemaah boleh tinggal 5 orang, mana semangat kamu?, tak nak tunjuk semangat kamu kepada Allah? Nak tunggu masuk Al jazeera dan youtube? Nak tunggu wakil dari Book record?

Aku tahu perhimpunan kamu tempoh hari gagal mencecah 100 ribu kerana di halang oleh abang polis dan FRU.

Tapi apa pula yang menghalang kita dari berkumpul di masjid setiap hari?, jika waktu subuh, aku rasa kedai belum bukak, ofis pun belum start, rangcangan TV takde yang best, sekolah pun masih tutup, apa yang menghalang kita dari berkumpul di Masjid?

Sebuah bantal dan sehelai selimut?

Kasihan..

Masa ayah duduk di kemaman dulu, ada satu peristiwa yang mana Kerajaan telah bertindak untuk merobohkan rumah rumah yang di bina di tanah haram. Dan di antara rumah itu terdapatlah juga sebuah masjid yang di bina di tanah haram, setelah habis semua rumah di robohkan, maka tibalah giliran Masjid,

Akrian, bila masjid yang ingin di robohkan, maka berkumpulah semua orang kampung dan membuat perisai manusia mengelilingi masjid, mempertahankan Rumah Ibadat Orang islam.

Sesungguhnya manusia itu suka kepada perhimpunan, lagi ramai lagi bagus, dan ramai itu melambangkan kekuatan.

Abang Polis pun turun dan tidak dapat berbuat apa-apa kerana begitu ramai manusia, dan drever jentolak di dapati menangis insaf akan akhirnya, lalu Pihak berwajib berundur dan hilang dalam ramai.

Orang kampung menang, Kerajaan dan Abang polis kalah.

Orang kampung, 1, Kerajaan dan Abang polis, 0

Namun korang tahukah bila pulak jentolak itu datang untuk merobohkan masjid?.

Kelakar!

Waktu solat zohor, masjid itu tumbang, kenapa? Sebab takde orang datang!
Eh, silap, ada yang datang, dalam 4 ke 5 orang, tapi dah tentu mereka tak mampu nak buat perisai manusia seperti pagi tadi.

Soalan aku.
Mana pergi ribu-ribu manusia pagi tadi?

Tak ke hampeh?

Aku rasa jika masjid kita kena bakar waktu subuh hari sabtu, tengah hari jummat minggu depan baru kita sedar bahawa masjid kita sudah kena bakar..oh!

Sesungguhnya 8 orang yang bersolat secara berjemaah, lebih di sukai Allah dari 100 orang yang bersolat sendirian...

KRUNG, KRANG, KRENG!!!

Bunyi pintu pagar bergeser dengan rantai yang di pasak Mangga berjenama SOLEX...,

Anak lelaki aku menggoncangkan pintu pagar, cubaan untuk keluar dari rumah gagal, di luar rumah terlihat anak jiran yang sedang bermain dengan objek mainan berupa patung yang bertanduk..

Hampeh!, penat-penat aku membebel macam Mak nenek, anak aku buat tak peduli sahaja,

Kemudian anak aku datang pada aku dan berkata:

”Nanti, Ayah belikan Haikal Ultraman Taro ye?”

”InsyAllah”

Jawab aku selamba, lalu anak aku yang memakai baju kuning berjenama KIKO LALA itu dengan sedikit gembira naik basika roda tiga dan buat tawaf kat kereta aku di halaman rumah, sesekali beliau berhenti di pintu pagar yang berkunci sambil memandang taman permainan yang di penuhi budak budak lelaki bermain bola sepak.

Alahai anak lelaki sulungku, kamu baru berumur 4 tahun, tak boleh berhimpun di sana lagi, nanti bila kamu dah besar, pergilah sesuka hatimu, tapi jangan lupa jawab 4 soalan di atas dulu-Ok?!
  1. Adakah kamu buat ini kerana Allah? (IKHLAS)
  2. Adakah apa yang kamu buat ini adalah perintah dari Allah?
  3. Jika ini perintah Allah, bagaimana nabi Muhamad SAW melaksanakannya?(Sunnah Nabi)
  4. Bagaimana kamu akan mengistiqamah’kannya (membuat secara berjadual)

Ps: Aku tiada baju kuning semenjak mendengar hadith Nabi tak suka warna –warna yang ‘mengusai kehidupan’, errr, boleh tukar colour lain tak bang?

80 comments:

azharjaafar said...

3 jenis kuning yang aku tahu;
i)gigi kuning sebab tak guna miswak
ii)otak kuning sebab suka tengok benda2 kuning
iii)demam kuning - selalu kena kat baby baru lahir dan karkun yang keluar ke bangladesh (seksa woo..)

alan zed said...

bersih itu suci dari bau,WARNA dan rasa. ;)

haliabara said...

abis tu kalu nak gi mancing ker, tengok bola ker, makan kerpok kedai mok ngoh ker ...kena jawab 4 soalan tu dulu ker...hheheh...

Anonymous said...

kekadang kita sibuk nak yang remeh temeh dari buat yang wajib... kesian...

Anonymous said...

betul2..dulu aku kuar kat bangladesh...jemah student ramei kena...tapi diorang tak pun pakai baju kuning...maupun berotak kuning..tabah je buat usaha...

Hamka said...

Azharjaafar

Aku dalam perjalanan ke KL hari tu, di High way aku jumpa banyak trak polis yang bergerak ke KL, aku tak perasan apa tujuannya, di stesen minyak yang aku berhenti, terjumpa dengan mamat-mamat yang memakai baju kuning dan tertulis 'bersih'.

Aku cakap dalam hati, mungkin bersih ni satu short form untuk Badan tertentu seperti PEMADAM dan lain-lain. alangkah naifnya aku.

Aku sungguh tak tahu ada perhimpunan bersih. Sehinggalah aku dapat tahu adik perempuan aku kena gas pemedih mata ketika perhimpunan bersih.

Sungguh ’bersih’ minda aku bukan?

OH, patutlah jiran aku kagum bila aku bagitahu nak ke KL(jiran aku seorang pembakang)

Nasib baik aku tak pakai baju kuning hari tu!!!

-------------
alan zed

bersih tapi tidak menyucikan, di tujukan kepada air yang berwarna kuning dan tak cukup dua kolah pula, lebih kurang begitu.

-----------
haliabara

ya, semua kau kena jawab 4 soalan tu, nak bersetubuhpun!!

---------
Anonymous

Aku harap para karkun tidak jadikan blog ini sebagai wakil blog tabligh, nanti kena kutuk, tak larat aku nak jawab dan delete komen dari orang yang tak paham..

Izmin said...

warna apa yg menguasai kehidupan?
tolong ulas sikit..

masih mencari said...

Tak amal 4 perkara ni, buatkan aku teringat tahun 1985 kat stadium TPCA Kg. Baru, masa tu aku kat itm shah alam, final yr. Ada makluman bla bla bla tak ingat dah lama, yang aku tak lupa kitorang ramai-ramai naik bas gi Stadium TPCA. Isu hari tu tak ingat tapi aku tak lupa bila orang kat depan ramai-ramai jerit 'pecat, pecat' (suruh pecat Lim Kim Sai), kitorang kat belakang jerit 'pacat,pacat' (maklumlah padang rumput tu basah)...Ehtah ape le yang depa perjuangkan, tapi kitorang best sebab dapat gi KL makan angin....buang masa tullll! Kalau mak tau mesti kena rotan!

Anonymous said...

tapi mak aku suka bancuh air oren kaler kuning...sedap ape....

mabuk bukan mabuk
mabuk nama
mabuk cinta
mabuk kuasa

Sesungguhnya manusia itu suka kepada perhimpunan, lagi ramai lagi bagus, dan ramai itu melambangkan kekuatan.

tapi tak nak pulak diorang appply dekat solat kan? (aku la...perasan sibuk padahal izrael sibuk tgk aku hari2...)

Wak Dol said...

habis tu...ayah pin pegi bulan ok je...pakai baju kuning jugak ape...syeikh muzaphar dah balik bumi die tak balik2 lagi...tertib mane die ikut agaknya...

tak de pulak mak mertua, ipar duai ayah pin tu marah sebab tinggal anak bini lame2...kesian karkun2...baru kuar pat bulan dah macam2 orang cakap...

HAMKA..ko tak nak bikin cerita pasal angkasawan? bangsawan? kartunwan? pak imamwan yang tak jemu solat jemaah..oh...

Anonymous said...

Salam…

Laporan ringkas keluar 3 hari di satu bandar kecil di Australia.

Jemaah bertolak Jumaat malam. Lokasi masjid adalah local saja bukan seperti kebiasaan, pi jauh2. Sebabnya masjid tu dah lama tak pi.

Jemaah terdiri dari orang-orang biasa ditambah 3 orang baru convert (local Australian). Mereka bernama T, K dan A. K, fresh baru sebulan ucap syahadah hasil dari usaha rakan beliau, A.

Oleh kerana K ni agak agresif, maklumlah baru convert, kami rai mereka di waktu petang dengan bawa K dan A (sebagai peneman) ke pantai. Kami tinggalkan mereka di situ tatkala kami ghash. Dah nak habis ghash baru pick depa ni balik.

K asalnya bersama jemaah dengan dua subang emas di telinganya, kembalinya ke rumah tanpa lagi bersubang. Alhamdulillah semoga istiqamah tidak bersubang emas lagi.

Yang si T, ini adalah kali ketiga beliau keluar. First time tu beliau keluar 10 hari! Kalah si penulis. Alhamdulillah dia dah hafal Al-Fatihah dan masa keluar ni dia tengah giat menghafal 10 surah terakhir.

Penulislah yang lemah kerana belum sehari bersama masjid, terpaksa pulang ke rumah disebabkan anak kecil muntah2 dan cirit birit. Nampaknya kali ini bag dan bantal penulis lebih lama bersama dengan jemaah dibandingkan dengan diri penulis.

Doakan kami yang lemah dan hina dina ni.

Wak Dol said...

dah pulak ade kalkuzari...

tak pe..bantal enta jadi saksi...insyaALLAH...

tapi bantal ko kaler ape? kuning ke?

Wan Mohd Faiz said...

Kuning... Kuning... Oh, kuning....
Lalalala....Menyampah I..
Menghabiskan bogheh jer.

Adakah aku yang tak join perhimpunan kuning in sebab aku xada kat Malaysia, aku ni akan masuk neraka?

Kuning... Kuning... Oh, kuning....
Lalalala....Menyampah I..

Abang aku yang kerja FRU kat Pulau Pinang selalu kene kutuk oleh pihak tertentu sebagai anjing kerajaan. Hello.., anjing ashabul-kahfi masuk syurga... Ko belum tentu,ok? (xper bang, setiap kali kene kutuk setiap kali tulah dapat pahala free.. jemput2...)

Kuning... Kuning... Oh, kuning....
Lalalala....Menyampah I..

Lain kali kalau nak wat perhimpunan , buatlah kat masjid, 5 kali sehari , boleh ajak abang FRU join. Satu saf gitu.. (Abang aku tok siak FRU Penang)..

Kuning... Kuning... Oh, kuning....
Lalalala....Menyampah I..

Dulu masa sekolah rendah, aku ni ahli rumah kuning.. tapi kami jugak ada rumah merah, biru dan hijau...

Kuning... Kuning... Oh, kuning....
Lalalala....Menyampah I..

P/S: malam tadi aku ajar kawan mat salleh aku makan spageti kuning dengan tangan kanan. Firts time dalam hidup die makan dengan tangan. Spageti kuning.. hmm.. sedapnya.

Dan...Kuning... Kuning... Oh, kuning....
Lalalala....Menyampah I..

msrizal said...

Teringat aku tentang gerakan kuning Rufaqa, aku rasa mesti diorang panas sebab pembangkang ambik Trade Mark mereka..

Hamka said...

Izmin

Pada suatu hari, seorang sahabat bernama Hazrat Rafe’ r.a sedang menunggang unta dan mengenakan alas yang berwarna merah pada unta tersebut, Lalu nabi SAW menegur dengan berkata,:

“aku nampak warna kain itu semakin menguasai kamu”

Dengan serta merta sahabat itu terus buang kain tersebut.

Menguasai di sini bermaksud, bila kita pakai warna tu akan datang sifat bangga, angkuh, riak, atau takkabur, biasanya warna yang terang dan menonjol, atau bersifat mewah..

Cerita lain, Abdullah bin Amr bin Al As r.a telah memakai kain yang berwarna merah muda atau kuning terang, (kata ustaz warna yang tidak terlalu merah dan tidak terlalu kuning, katanya macam warna jubah sami di kuil budha atau shoulin)

Lalu Nabi menegur dengan tidak senang:

“Apa yang kamu pakai ini?”

Sahabat itu terus balik dan bakar kain itu,

Esok hari Nabi tanya sahabat ini apa yang telah beliau buat pada kain tersebut?.

Sahabat itu bagitahu bahawa beliau sudah bakar, lalu Nabi bagitahu boleh bagi kat orang perempuan. (makanya korang bagi jer kain tu kat orang perempuan, tak payahlah bakar)

Lebih kurang begitu..

Wallahu’lam.

ps: bini aku perempuan.

---------------
masih mencari

Bila kita buat apa yang Nabi tak buat, maka kita akan tinggal apa yang nabi telah buat..
Oh..

(aku ler nie..isk)

-----------
Anonymous

Air warna kuning gelap sikit tu aku suka, apa lagi jika bukan teh tarik

Woha!

-----------
Wak Dol

Rupa-rupanya kos belanja untuk hantar angkawan kali kedua lebih mahal dari kali yang pertama, syeikh muzaphar punya kos dah berapa juta?, tapi ayah pin, tak sampai sejuta, pakai tekor sahaja..

Ps: buat ayah pin, walau di mana anda berada, aku doakan kamu mendapat hidayah Allah, semoga kita semua dapat masuk shurga.. amin.

-------------
Anonymous

Semoga Allah kasihan pada anda dan saya, lalu mengekalkan kita dalam islam dan matikan kita dalam iman..

Amin.

----------
Wan Mohd Faiz

Abang kau yang kerja FRU tu buat blog tak?, aku teringin baca kisah seorang FRU..

----------
msrizal

Aku rasa DIGI lagi panas..

azharjaafar said...

Laa, cerita FRU pulak?

Teringat zaman jahiliah dulu tengok konsert rock kat stadium negara (terikut2 dengan budaya kuning la tu!). Breder2 FRU yang berkawal.

Masa tu (awal 90an) semua rockers rambut panjang lebih bahu. Ada satu mamat tu aku tengok rambutnya kena sentak dengan FRU sebab terlebih banging. Mungkin lepas tu mamat tu taubat dan keluar 3 hari.

wan said...

Alahai, dalam nasihat, tergelak jua.

Nasib baik dia tak minta Ultraman Tiga.

Izmin said...

Salaam

Maknanya, perempuan boleh pakai warna warna cam tu? setahu saya yg jahil ni, warna paling elok untuk pakaian perempuan, hitam, putih yg tak jarang, kelabu. mcm tu jer.. warna warna 'stiking' pun tak boleh jugak. terang sikit tuan rumah.. sahabat lain nk kongsi pun ok gak..

Hamka said...

azharjaafar

Masa muda dulu aku pernah kena tolak dengan FRU kerana mencoroboh stage masa konsert, apa-apalah aku ni.., nasib baik tak mati kena current letrik kat bawah…oh!

ps; mungkin mamat yang kena tarik rambut tu aku?

-----------
wan

kalau ikutkan budak-budak, semua jenis ultraman depa mahu, Gaia, agul, kosmos dan ntah apa-apantah..

----------
Izmin

Perempuan zaman nabi banyak duduk rumah, dan ramai yang miskin, takde kain nak tutup aurat, dah duduk rumah takpelah pakai kain macam mana warnapun, daripada bakar, lebih baik bagi sedekah, tak gitu? bila orang perempuan nak keluar eloklah pakai warna yang tak menonjol macam kau sebut tu, dan orang lelaki zaman nabi semua keluar jalan Allah, solat masjid 5 waktu, maka pakai baju warna lain macam kena tegur, pakai baju labuh bawah tumit kena tegur, pakai menyerupai orang kapir kena tegur..

Begitulah lebih kurang,

Lebih langjut, boleh rujuk ustaz yang layak, insyAllah

Wan Mohd Faiz said...

Abang aku xbuat blog.. Adik kepada abang aku pun xbuat blog.. (lawak)

Moral:Allah buat saya dan abang saya.

Anonymous said...

Orang Perempuan dulu duk dirumah tak rasa boring. Skrg ada Astro dan lain2 masih rasa boring suka keluar dan jadi punca kuncar kancir masyarakat.
Dulu tak ada astro tetapi banyak amalan. Sambil masak hafal quran, sambil basuh berdzikir, sambil bergurau senda dengan suami pahala dapat bertimbun2...
Oh ya itu mungkin cerita dulu kalaa.

maria_adam said...

salam hamka, aku ni dah byak bc ape yg kau tulis dalam blog kau. aku tak nafikan memang banyak input yang aku dapa. cuma mcm ape yang penah kau kate la. kena rujuk balik ustaz.. aku respect dengan pandangan kau tentang setiap tajuk yang kau kupas sebab mostly ttg amar ma'ruf nahi mungkar. tapi aku nak bagi pandangan sket tntg ape yng kau tulis ttg perhimpunana haram ni.. kau tulis mcm kau tak suka perhimpunan haram ni. aku tau tak semua yng pegi ada niat kerana ALLAH ke atau menjawab ke semua soaln-soaln kau tu tapi setiap orang ada reason tersendiri atas ape dan mengape mereka melakukan itu dan ini dgn syarat sentiasa berpegang kpd al-quran dan sunnah. mungkin uslub dakwah yg kau gunakan berbeza dgn diorang dan aku tak cakap kau menentang uslub diorang cuma telitikan sesuatu isu itu dulu, fahami kenapa n bagaimana sebenar perkara tersebut sebelum mengulasnya. aku takut orng2 yang jahil seperti aku akan keliru dengan apa yang aku baca, dapat dan kongsi. tapi apa2 pun aku tetap menyokong orng macam kau yang ada niat baik nak dakwah orang jahil macam aku ni. kalau aku ada silap kata harap maaf. wslam

Hamka said...

Wan Mohd Faiz

:)
(apa apalah)

---------
Anonymous

Cerita dulu kala yang perlu di beri nafas baru..

---------
maria_adam

terima kasih dan cantik nama kau

kawan aku cakap wajib pergi sana, mungkin ‘wajib’ kat situ macam cikgu cakap wajib pergi kelas latihan sekolah kuning, tapi kawan aku cakap ‘wajib’!!

Maka aku Tanya 4 soalan tu dan dia diam..

point aku:-

1. siapa yang sudi, silalah jawab 4 soalan dari aku, kita muzakarah, kalau malu boleh email.

2. Tak salah nak berkumpul, jangan lupa berkumpul untuk solat jemaah.

3. Aku nasihat untuk anak aku dan mereka yang sudi di nasihati.

4. Siapa ada Ultaraman Taro, boleh bagi anak aku.

aku said...

seronoknya perli dan kutuk orang... tak gitu? mereka melakukan sesuatu. anda bagaimana?

brother said...

Assalamualaikum..

Personally aku pun tak berapa suka himpun2 ni.. Banyak jugak bawak mudharat kepada semua..

Cuma aku nak perbetulkan persepsi setiap orang berkenaan Sunnah, apa yang Rasulullah buat dan apa yang Rasulullah tak buat berdasarkan ilmu seciput yang aku ada...

Statement aku: BUKAN SEMUA yang Rasulullah tak buat itu salah tetapi CONFIRM SEMUA yang Rasulullah buat itu betul...

Sbg contoh:

1. Rasulullah dulu tak naik kereta, hanya naik unta or kuda or binatang2 tunggangan (sebab zaman baginda kereta masih belum dicipta) tapi naik kereta itu tidak salah kerana yang penting di sini bukanlah unta atau kaldai atau kuda, tetapi konsep bahawa Rasulullah dulu bergerak ke mana2 menggunakan kenderaan (yang boleh berubah mengikut 'uruf / keadaan sesuatu tempat)

2. Rasulullah dulu tidak pernah keluar 4 bulan ke IPB dan tiada specific hadith kata mesti keluar 4 bulan ke IPB tapi keluar 4 bulan ke IPB itu tidak salah kerana yang penting bukan 4 bulan atau IPB tetapi keluar ke jalan Allah untuk melakukan dakwah secara berkumpulan, walau apa method yang masing2 nak gunakan..

4. Rasulullah dulu berperang guna pedang dan senjata2 lain, tidak gunakan senapang, jet, kereta kebal kerana pada zaman baginda tiada lagi benda2 itu tapi menggunakan perkara2 tersebut tidak salah kerana yang penting bukan pedang atau panah, tetapi prinsip bahawa Islam tidak menganjurkan peperangan tetapi jika ada yang mengacau, umat Islam pasti bangkit mempertahankan Islam walau dengan darah sendiri.. Serta prinsip bersiap siaga untuk menghadapi musuh..


Sebab itulah dalam proses mengistimbatkan hukum, ada satu kaedah yang dinamakan Qias, iaitu untuk perkara2 yang samar yang tiada nas yang qath'ie berkenaan halal atau haramnya sesuatu.

Penyalahgunaan ICE, SYABU, HEROIN, MORFIN, tetap dianggap harap walaupun di zaman Rasulullah tiada perkara2 ini dan tiada nas yang jelas yang sebut tentang ICE, SYABU dll tersebut. Oleh itu, ulama' menghukum HARAM berdasarkan Qias kepada nas2 lain...


Adapun terdapat beberapa perkara yang qath'ie yang Rasulullah buat dan kita TAK BOLEH ubah2 perkara pokok ikut sukahati kita, seperti contoh Solat, Puasa, Zakat, Haji. Ini kerana kewajipan ibadat2 ini datang dari Allah ketika Rasulullah masih hidup dan terdapat nas2 yang sahih berkenaan cara mengerjakan ibadat2 ini.

Jika ada perubahan pun, hanya dibenarkan di dalam perkara cabang yang tidak jelas / samar nasnya. Cth: bacaan Qunut, meletakkan kedua2 tangan di dada ketika solat, menyapu muka selepas solat.

Sekian dulu buat waktu ini.. Kalau nak penjelasan lanjut, silalah rujuk ustaz / ulama'...

Wallahua'lam

Anonymous said...

ape yg brother cakap itu sangatlah ada betulnya. ada QIAS dll... mungkin cara anda agak keras. tapi, ada betulnya. seperti yang dikatakan kepada mariaadam...saya setuju. tapi post dalam blog
perlu dijelaskan dengan lebih jelas. cara anda tak jelas dan membingungkan orang...terlalu banyak putarbelit dan lagho dan selitan cacian...itukah cara rasulullah?? tapi, sememangnya anda istiqamah dalam berbuat2 seperti itu..maaf...cuma meluahkan rasa hati.
sefaham saya, bersih itu untuk bersihkan SPR. untuk mendapatkan keadilan politik. politik sesuatu yang penting dalam islam...keadilan penting dalam islam, dalam pembinaan negara. oleh itu,segala usaha yang tiada unsur shubhah dan maksiat harus dilakukan. wallahu 'alam...

p/s: dakwah fardhiyah itu adalah tugas kita!!! jika ada pihak melakukan kesilapan, ada cara untuk membuat teguran yang berhikmah...bukankah nasihat luqman pada anaknya itu berhikmah dan bukankah teguran Rasulullah saw itu juga berhikmah??? adakah ini (meluah di dlm blog) cara meluahkan ketak-puasan hati yang berhikmah...adakah ia memberi kesan yang significant dan membantu mereka yang cuba meraih ke'bersih'an itu membuat keputusan yang lebih berhikmah??

Vendetta said...

Bagus isinya! Lateral thinking..

Anonymous said...

salam..

dalam demam ..
daulah raja dianggap kuning..
simpatikah raja dengan sekadar jeritan .. bersih!bersih!
titisan airmata dek semburan air ..lari!lari!

dalam doa ..
perintah Allah dianggap penting..
mengharapkan hidayah dari Raja segala Raja, mendakwahkan diri sendiri .. ampuni kami ya rabbi! ampuni kami ya rabbi!
titisan airmata dek kelemahan iman dan amal sendiri ..
oh! alangkah baiknya jika kaumku mengetahui..
oh! alangkah baiknya jika kaumku mengetahui..

(.. ko laya laita kaumi ya' malunn)
(surah Ya sin)

- abu huzaifah

Hamka said...

sedang duduk, kaki kuis-kuis tapak lantai,

sesekali menggaru kepala.

sesekali menguap.

Anonymous said...

Kesian kat rakyat malaysia,walaupun ada parti pembangkang nak tegakkan keadilan utk korang,korang tetap dengan labu-labu dan pemikiran korang yang lapuk untuk duduk macam rakyat bebal.Patut la BN boleh perbodohkan rakyat sebab masih ramai rakyat2 yang bebal dan bodoh undang2 macam korang nih!

Anonymous said...

Untuk meredakan suasana, dan menjadi pembakang yang matang.

saya juga mengaku saya bebal dan bodoh.

azharjaafar said...

Kafir Quraish kata kat Nabi; 'gila, ahli sihir, penipu, bawa agama baru dll' - bila Nabi start buat dakwah.

Kalau orang kata kita 'bebal dan bodoh', tu kira ringan la tu...

Hamka said...

Wahai hang jebat,

mengamuklah, tuntut bela atas kematian Hang tuah, bunuh siapa sahaja di jalanan, asal sultan tahu dia bersalah, nanti sultan akan hantar seorang pembunuh utnuk selesaikan masalah ini..

(menggaru-garu kepala yang tidak gatal)

satey said...

salam..ak kagum dengan tulisan en.hamka ni, setiap pos banyak orang tegok, belum lagi yang menengok dan tak mengomen.

Aku antara orang yang sentiasa jahil dan inginkan ilmu, sebab tu aku sentiasa mencari bahan-bahan ilmiah seperti blog en hamka ni.

sebenarnya aku tak pernah terbaca dalam buku fiq ke(dalam BM la, aku tak reti BA), akidah ke, fadail amal ke,hadith ke,sejarah ke, tafsir ke tentang masalah baru yang tak wujud langsung pada zaman nabi SAW.

masaalahnya apabila cerita benda-benda yang baru ni nak berdalil tak de hujah dekat kitab itu melainkan kitab yang dibuat oleh manusia zaman sekarang(kalau masalah akan datang, manusia akan datang juga la yang karang)

masalah yang baru ni yang tak ada zaman nabi ialah : mengundi(pada masa sama manusia akan berkumpul, jadi kena jawab soalan yang 4 tu ke?), jadi FRU, jadi askar, jadi bomba, bla..bla..bla.

contoh lagi: derma organ, pembedahan, cipta kereta(segala kenderaan), membukukan hadith, parti, terbang ke bulan, parlimen, raja berpelembagaan, menteri besar, perdana menteri, berperang dengan pistol,blog..bla..bla bla dan banyak lagi.

contoh en hamka sebut juga..berhimpun.

satu lagi istilah ulama politik tu aku tak penah jumpa mana-mana kitab, jadi kalau en hamka kata ulama-ulama tersebut berpolitik, jadi kita boleh katakan ulama blog, ulama telivisyen, ulama radio, ulama tabliq, ulama kitab(sbb tulis kitab je), ulama perhimpunan.

nak label banyak lagi ustaz rock, utz alim, utz blog, utz tabliq, ustaz umno, ustaz pas, ustaz...bla..bla.

kesimpulan kat sini nak buat blog pun aku rasa perlu menjawab 4 soalan.

soalan satu tu adalah atas niat, soaln kedua tu nak kat ada tulis kat mana-mana suruh berpena dekat blog tak de pulak rasanya,soaln ketiga pulak, bagaimana nabi melaksanakan tulisan dlam blog(solan ni mesti jawab soaln ke dua dahulu) dan soalan ke empat bgaimana nak mengistiqomahkannya tu niat masing² la.

wallahuaklam..

Hamka said...

Aku dah jawab secara sepintas lalu dalam komen dan enry yang lepas-lepas, jika anda ikhlas dan rajin, boleh jejak tengok..

atau, mungkin untuk puaskan nafsu yang suka membaca, aku tulis hal ini lain kali

:)

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Akim Iqbal said...

LOL

RepublicAku said...

banyak yang aku baca dan aku mula fahami kau...tak kenal maka tidak cinta ...

walaupun ada ketika ada yang aku tidak setuju namun kali ini aku setuju.

Hamka said...

nampak kau, ingat cerita purdah dan aurat..,

khai said...

woi.. team bolasepak malaysia pakai baju warna apa? takkan hari rabu ni semua peyokong malaysia kena pakai baju selain kuning? takyahla nak sindir2 warna kuning... raja kita punya kaler tuuu... respekla pada raja... nak dihormati tapi tak nak hormat org lain...

senang said...

ustat... ada x dalil dan perintah alllah yg suruh naik kereta? flight? n bagai mana rasulullah laksanakan?

ustat apa dalil boleh berdakwah dalam blog n tenet? mcm mana rasulullah laksanakan?

ustat apa dalil membiarkan kezaliman berleluasa? mcm mana rasulullah laksanakan?

Anonymous said...

haish...sedih baca komen2 org kurang bijak dlm post ni...

spa org kurang bijak?tepuk dada tnya minda...jgn tnya hati sebab hati anda tu pasti di kawal oleh nafsu semata2...

:)

dari aku
pemerhati bebas

Lord_kiakultuzs said...

Apakah si ayah menghalang atas sebab 'lillah hi ta'ala" atau atas sebab tidak mahu anaknya menentang apa yang si ayah itu sokong? jika ianya kerana allah ta'ala,apa dalilnya?

dimana pula ketinggian akal si ayah yang bertanya soalan sebegitu kepada anak yang belum aqil baligh berumur 4 tahun cuma?

Lord_kiakultuzs said...

Dan warna kesukaan nabi pula adalah hitam,putih dan hijau. wallahualam...

Orange said...

Salam. mohon share tuan rumah.Minta Izin ya.

Orange said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

bagus post nie...ada banyak maksud tersirat yang hanya mereka yang pandai berfikir dapat melihat.

saya dapat merasai kesedihan penulis, ramai yang menyertai perhimpunan bersih 2.0, sehingga mengangung2 kalimah Allahu Akbar,

tapi adakah semangat dan kalimah ini dapat dilihat di masjid2...
bukankah perpaduan umat islam itu bermula dimasjid...

dimanakah redha Allah itu hendak sampai jika yang wajib dan utama itu ditinggalkan...

tidak salah jika hendak berhimpun untuk keadilan masyarakat... tetpi janganlha hangat2 tahi ayam...
dan mencurahkan air ke daun keladi..

yang halal 'bersih' itu jelas, yang haram itu jelas.

pesana imam hassan al bana, jikalau umat islam yang hadir waktu subuh tidak sama seperti waktu solat jumaat....islam belum kuat..

pesanan untuk diri hamab yang lemah..dan juga semua..

Anonymous said...

post ni trbaik la..ak harap ramai anak malaysia harini brfikir mcm admin ni :-)

Anonymous said...

menjawab kepada persoalan satey:
Alquran dan alhadis, adalah panduan sepanjang zaman.. zaman dulu tiada politik..?bomba?fru..? belajar sejarah,,atau lebih tepat sirah..

setiap yang berlaku..boleh dirujuk kepada Alquran dan alHadis.. setiap tindakan Rasul Allah, sunnah baginda..dapat diaplikasikan sehingga akhri zaman..

bukankah alQuran dan alHadis itu memberi hikmah segenap lapisan dunia dna masyarakat...

saya bukanlah pro bersih mahupun pro hamka...

yang penting bercakap kena ada ilmu...

ambil yang jernih...buang yang kotor~
wasalam~

Anonymous said...

Yang terang salah kita kata salah..yang terang betul kita sokong..tak kira mana pihak sekali pun..tak semestinya satu pihak hanya kerana berkuasa dia adalah sentiasa benar..dan tak juga yang tiada kuasa juga tidak bersalah..cuma fikirkan cara terbaik untuk semua pihak..

kita hanya manusia..ada masa kita salah kita mengaku salah dan cuba perbaiki..kalaulah masing2 tidak ada hendak mempertahankan kepentingan masing-masing..

hmmmm...memerhati

Anonymous said...

Salam
Tanya sikit, korang p berhimpun ramai2 tu ape yg dah kornag sumbangkn? Yg ada cuma citer pasal bhimpun, kuning, bersih, kotor, jln jem, kna pemedih mata n tah ape2 lg.. Salah sorang tlg jwb apa yg ko bagi setakat dk brhimpun ja ka? Sbb sampai sekarang xnampak apa yg bgs nya. N tolong jwb 1 soalan ni, islam kah yg dijuangkn sedangkn penganjur kepala no 1 adalah kafir? Aku xmemihak mana2 kalau ini bekaitan politik sbb aku pening dgn politik mcm %&@#.. Tp bab islam aku open

Anonymous said...

Abu Juhaifah meriwayatkan
"saya melihat Rasulullah SAW mengenakan pakaian berwarna merah, seakan akan saya bisa melihat kilauan dari betis beliau"

Bara' bin Azib meriwayatkan
"Saya tidak pernah melihat seorang pun yang lebih baik ketika mengenakan pakaian berwarna merah daripada Rasulullah SAW. Hujung rambut baginda tergerai menyentuh pundak baginda"

Riwayat Tirmidzi, Bukhari, Muslim dan Ahmad
Dipetik dari Keperibadian Muhammad SAW (pena ilmu dan amal)

Aqyla Haqizan said...

terima kasih pakcik hamka,
banyak ilmu sy dapat dari pakcik,

impian sy, agar semua pihak berhenti menghasut antara satu sama lain, apa salahnya, sesama islam bersatu,
yang kurang ilmu agamanya sama dibimbing,
yang kurang harta dunianya sama dibantu,
sy amat berharap, sesama umat islam bersatu,

sy tak mahu UMNO,PAS,DAP,PKR,KEADILAN atau apa jua parti yg namanya sy sendiri pun tak tahu.
kerana,sy tak mahu menghabiskan masa mengkaji sejarah parti2 tersebut hanya kerana undi sy amat bermakna untuk negara,

terima kasih pakcik Hamka,
tulisan pakcik amat sesuai dengan jiwa sy,

Anonymous said...

amal ibadah tu da cukup ke??smpi hebat sgt nk brhujah...kalu mcm ni lah sume org nak jadi pemimpin, masing2 ade yang tak puas hati..orng tak sama bai....lakukan yg lagi penting dulu....

tengok dari 2 pihak kemudian nilai sendiri..ade akal kan???

tak payah nak excited sangat...
bukan dapat 5,6 ribu pon...
~_~

Anonymous said...

amal ibadah tu da cukup ke??smpi hebat sgt nk brhujah...kalu mcm ni lah sume org nak jadi pemimpin, masing2 ade yang tak puas hati..orng tak sama bai....lakukan yg lagi penting dulu....

tengok dari 2 pihak kemudian nilai sendiri..ade akal kan???

tak payah nak excited sangat...
bukan dapat 5,6 ribu pon...
~_~

Anonymous said...

salam..
emm ntah kenapa malam ni aku rasa nak komen..
tapi ni cuma pendapat aku je...aku pun tak arif sangat pasal ni..kalau ada salah tolong betulkan ye...

aku rasa semua ni bergantung pada persepsi masing masing...

ok..bagi aku la.. point utama bersih di sebalik pilihan raya yang adil adalah untuk menjatuhkan pemimpin yang zalim..opss jap.. ni cuma pendapat aku..
dan saluran yang kita ada sekrang adalah melalui pilihan raya...
tak kan parti pembangkan hanya berpeluk tubuh bila mereka tahu ada penyelewengan di dalam pilihan raya..aku rasa tak... mereka perlu lakukan sesuatu..
nabi dulu berperang, buat perjanjian, berdakwah dll untuk wujudkan sebuah negara yang berdaulah.
mereka (bersih) cuma lakukan tindakan menuntut 8 perkara. tu je..
satu lagi.. kenapa konsert ke.. perarakan merdeka ke.. lumba basikal ke.. perarakan maulud ke..polis boleh kawal dengan rapi..kenapa bersih sebaliknya.. padahal mereka cuma mintak 2 jam utk berhimpun...

ok..ni cuma persepsi sebelah aku...maaf kalau ada salah bahasa dan segalanya...

:)

para para

Lord_kiakultuzs said...

Sekadar perkongsian...sebarkan mana yang baik dan elok. Saya ingin menjelaskan dengan tegas di sini bahawa, andainya ditakdirkan Abu Jahal yang digelar sebagai Firaun Umat Nabi Muhammad sekalipun mengetuai Himpunan Bersih, itu tidak menjadi masalah kepada orang Islam untuk menyertainya. Ya, saya ulangi, andainya Abu Jahal sekalipun yang memimpin Himpunan Bersih, itu tidak menjadi masalah untuk disertai. Ada baca cerita dengan Hilful Fudhul? Zaman Jahiliyyah dulu sebelum Nabi diutuskan, berlaku Hilful Fudhul, satu himpunan kaum untuk menyatakan kata sepakat menuntut semua kaum untuk menjaga kebajikan tetamu yang bertandang ke Makkah. Tiada kezaliman boleh dilakukan terhadap mana-mana individu yang datang menziarahi kaabah. Mana-mana kaum yang buat kacau maka kaum itu layak diambil tindakan oleh kaum lain. Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam pada zaman mudanya menyertai himpunan tersebut. Setelah diutuskan sebagai seorang rasul, Nabi dengan banggannya mengatakan: شَهِدْتُ حِلْفَ بَنِي هَاشِمٍ ، وَزَهْرَةَ ، وَتَيْمٍ ، فَمَا يَسُرُّنِي أَنِّي نَقَضْتُهُ وَلِيَ حُمْرُ النَّعَمِ ، وَلَوْ دُعِيتُ بِهِ الْيَوْمَ لأَجَبْتُ عَلَى أَنْ نَأْمُرَ بِالْمَعْرُوفِ ، وَنَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَنَأْخُذَ لِلْمَظْلُومِ مِنَ الظَّالِمِ Maknanya: Kalau Nabi diajak menyertai himpunan tersebut setelah Islam datang pun Nabi akan pergi. Soalnya, siapa yang ada dalam himpunan di Mekkah tersebut??? Mereka yang ada di Mekkah menyertai himpunan tersebut termasuklah Abu Jahal, Abu Lahab, dan segala bangsawan Quraish yang berada di Mekkah yang menentang Islam kemudiannya. Nabi sanggup pergi? Ya Nabi sanggup walau dalam himpunan tersebut ada Abu Jahal dan segala kepala-kepala puak Quraish yang lain. Takder hal langsung bro. Nabi pandai membezakan keadaan. Letakkan sesuatu isu di tempatnya. Ketika berhadapan dengan isu yang menjejaskan Islam, mereka adalah musuh. Tetapi ketika berhadapan dengan isu kebajikan tetamu yang bertandang ke Makkah, maka mereka adalah rakan. Lihat bagaimana Nabi seorang yang cerdik dapat membezakan sesuatu perkara mengikut tajuk dan isu mengikut tempat. Bukan semberono bermusuhan tanpa tahu tajuk dan tempat. Itu beza antara orang yang jahil dengan orang yang cerdik. Orang jahil ni, dia melihat semua perkara sama. Dia tak mampu membezakan masalah mengikut tajuk. Pendek kata tak profesional langsung. Orang cerdik pula, dia melihat sesuatu perkara itu mengikut keadaan dan tempat. Tidak semua sama. Dan dia mampu membezakan perkara mengikut tajuk. Pendek kata dia profesional. Tapi sayangnya di Malaysia, status dah tahap profesor, tapi gagal membezakan masalah mengikut tajuk. Apa sebenarnya isu dalam soal himpunan bersih ini??? Isunya adalah tuntutan berkenaan pilihan raya. Yang pergi campur aduk pasal islam dengan kafirlah, pasal orang melayu berpecahlah, pasal komunislah apa kejadahnya??? Soalnya adalah pilihan raya. Tajuk yang perlu dibincangkan adalah tajuk tentang pilihan raya. Sejauh mana bersihnya sistem pilihan raya di Malaysia? Ada orang berkata pilihan raya dah bersih dah pun, pembangkang dah menang 5 buah negeri lagi pilihan raya umum lepas. Soalnya, kalau anda yakin pilihan raya dah bersih sekalipun, kenapa anda begitu takut dengan himpunan dan tuntutan yang dibuat tersebut? Sampai baju kuning pun nak diharamkan apa kes? Orang yang tak bersalah, biasanya tak takut, orang yang bersalah jer biasa yang gabra. Ni siapa yang bersalah dan siapa yang tak bersalah ni?

johorfx said...

Aku pun cam para-para jugak. Ntah kenapa aku pown nak komen sekali walaupun aku ni jarang2 bagi komen kat blog orang...

Aku adalah penyokong BERSIH 2.0. Setelah membaca artikel anda, saya amat yakin bahawa anda adalah penyokong Kerajaan. Jadi walau beribu fakta yang diberi pun tetap akan anda nafikan..

Persoalan yang ingin saya tanyakan... Apakah berhimpun secara aman itu 'HARAM'? ..
Dari mana datangnya 'HARAM'?
adakah kerana ia tiada PERMIT? jika itulah yang anda maksudkan haram.. anda tidak layak untuk menulis artikel ini.

Apa yang KAMI mahukan adalah menuntut suatu pilihanraya yang adil. Pada tahun 2007 BERSIH 1.0 telah mendesak SPR untuk melakukan perubahan kerana telah terbukti terdapat penipuan didalam pilihanraya.. Semua orang sedia maklum bahawa SPR adalah suatu badan di bawah kerajaan (BN). Tapi malangnya tuntutan BERSIH 1.0 tidak dilaksanakan...

Pada BERSIH 2.0 ini pula sebanyak 8 tuntutan bagi dilaksanakan agar pilihanraya akan datang berlaku dengan ADIL..

1. BERSIHKAN SENARAI UNDI

2. MENREFORMASI UNDI POS

3. GUNA DAKWAT KEKAL

4. MASA KEMPEN MINIMA 21 HARI

5. AKSES MEDIA YANG BEBAS DAN ADIL

6. KUKUHKAN INSTITUSI AWAM

7. HENTIKAN RASUAH

8. HENTIKAN POLITIK KOTOR

Soalan dari saya, adakah 8 tuntutan itu "MENYALAHI UNDANG2?"
Kenapa mesti KERAJAAN terlalu takut untuk menyahut tuntutan tersebut..

Tidak perlu KERAJAAN takut sekiranya pilihanraya benar2 bersih!!!!!

pemerhati semasa said...

assalam smua..... kpd HAMKA 1 kupasan yg agak baik nmun biaselah pst ade sdkit cacat celanye sbb mnusia xsmpurna....
sy xskong mne2 phak.. sy hnya m'merhati.... ckup bgus komen2 yg d'berikan.. msg2 punya pndgan kn cme xperlua nk perli ke ape ke tntang kupasan skrg ni.. skrg ni spe yg tkut sbnrnye ye?? hurm....... salah ke klu kte dgr p'dpat c p'nulis ni ye?? msg2 ade p'ndapat kn...knp kte perlu ktuk,perli c p'nulis sdgkn ini hnye pndgnnye n sy rse xslh ape yg die tulis 2..... cbe kte buka minda.. sy ade bce 1 comment lbih krg cmni "cbe bce or dgr dri 2-2 phak" tp comment anda x m'nunjukkan yg anda buat ape yg anda ckpkn i2.... btul, tuntutan BERSIH i2 xslh cme fkirkanlah org len sme.... mgkn org kta,ni smua slah polis.... tp kn, polis hnye jlnkan tggungjwb die.... tgk la ape jd mse rusuhan 13 MEI dlu.... xtau la klu ade org ckp, peristiwa 9 julai baru2 ni dgn rusuhan 13 mei xsme sbb ape yg sy tau, sbb asalnye sblm jdnye rusuhan mse 13 mei 2 adalah xslh tp tgk lah akibatnye.. kte bkn polis jgn la ktuk polis... btul ke slma 50 thun,polis jlnkan tggungjwb mereka dgn baik?? klu mcm 2, dh lme la M'sia ni jtuh sbb rmai p'nyamun,p'rogol,p'culik n sbgainye..... maaf,ini hnye pndgan sy sme mcm korg.. (:

Hamka said...

ini bersih 1.0

aku tulis entry ni 5 tahun dahulu, ketika berumur 20-an...

kuning, atau kunyit dalam entry ni adalah rempah ratus yang menyedapkan untuk nota aku..

jangan berbalah tentang rasa kayu manis, cengkih, dan serbuk kunyit ketika makan nasik minyak..

tapi gunakanlah 4 soalan itu untuk mana mana amalan dalam kehidupan kamu dalam mencari redha Allah..

ok, anak aku dah besar, jadi tak perlu beli ulraman Taro, tapi dia mintak bumblebee kuning pula, ; )_

Anonymous said...

semua ibadah perlukan istiqamah barulah releven?

si penulis pun tahu tak semesti boleh buat banyak kali barulah ibadah tu kira elok


solat gerhana buat time gerhana saje.

keluar perang bile waktu perang saje.

takkan setiap minggu, tak perang pon nak perang.

tak gerhana pon nak semayang.

ibnu hussin said...

petik komen ustaz hasrizal

islam itu indah. dalam pada menghalang atau kata "haram" buat perhimpunan, sepatutnya korg ni kasi alternatif, ape patut dibuat.

so kirenye macam mane lagi nak tuntut pilihanraya yang adil dan bersih?

tulis surat kat najib?

or ajak makan malam ngn rosmah?

Anonymous said...

pemerhati semasa...kalau ada button like, sudah lama saya tekan 55 kali...saya tak pernah peduli ape yang bersih nak lakukan...bila diteliti balik, saya pun menyokong tuntutan pihak bersih...namun, bila keluar dari mulut-mulut insan yang tidak mempedulikan hati dan perasaan orang lain, saya jadi benci dengan bersih...saya anak polis...selepas macam-macam kata nista yang dilemparkan kepada polis...saya rasa saya tak boleh berdiam lagi...soalan ini saya pernah tanya pada seorang rakan fb yang menjadi penyokong kuat bersih dan tak henti-henti mencerca polis...

1) Sekarang polis adalah "barua/anjing kerajaan"...bagaimana kalau pembangkang ambil alih negara???adakah polis akan menjadi "barua/anjing" mereka pula???

2) Sekarang polis adalah "barua/anjing kerajaan"...bagaimana kalau pembangkang ambil alih negara???adakah SEMUA anggota polis akan dibuang lalu direkrut polis-polis yang baru serta merta???

3) ataupun...haruskah kita bubarkan saja polis ini dan biar negara ini tidak dijaga oleh sesiapa???

Soalan ini telah saya tanya pada rakan fb saya itu tapi tiada jawapan...disebabkan mulut-mulut anda yang asyik menyalahkan polis...saya mohon tolonglah jawab soalan ini kerana saya nak tau juga nasib polis kalau pemerintahan bertukar tangan...adakah polis masih akan makan DUIT HARAM seperti yang sibuk diperkatakan orang sekarang???

Anonymous said...

setiap orang memberi pandangan berdasarkan apa yang menjadi pegangannya.Kalau pegangannya bahawa kehidupan ini untuk mencari redha Allah maka saya kira,ini pandangan yang bersih.

nuralwahid said...

aku nk menambah komen bapaknye tu.... harapnye selepas ni; polis,FRU,jabatan Agama Islam beramai2 wat sekatan jalan raya,wat serbuan kat hotel,smbur air-KETIKA HARI VALENTINE,masa puasa di restoran2,Sambutan Tahun Baru..dan lain2 lagi.bersama kita mencegah yg itu pulak dr duk pk perhimpunan cmtu lak...kurang lah hendaknye kes2 buang anak ni.tak tahan melihatnya...

pemerhati semasa said...

kpda anonymous yg ade sbut nme sy 2, maaf ye sbb sy slh tulis sbnrnye psl polis 2.. sy nk ckp, "betulkah slma 5o thun kte merdeka ni polis x jlankan tanggungjwb mrka dgn baik..?"
i2 ayt sy tp sy lpe nk ltak p'ktaan "tak" so aytnye pun jd len dh.. maaf ye... xpyah la kte b'telagah d sni... ini hnya pndangan p'nulis... die jgak ade hak nk b'suara sme mcm kta kn2.... nk comment,comment la tp xusah lah gna p'ktaan2 yg kurang enak... cra mcm 2 s'olah2 m'nunjukkan yg die ni xde hak nk b'suare lbih2.. klu die slh,cbe tgur dgn baik... ish,kang tulis pnjang2,kna bom plak.. peace ^__^

Anonymous said...

kepada anak polis tu...
ni pendapat aku la...

kalau polis buat kerja ikut cara yang betul, takkan orang nak kata bkn2..
betul, kalau polis buat baik pun orang caci..buat jahat apatah lagi..
tapi kalau buat baik, pasti balasnya baik.tu kamu jgan risau..
yang maslahnya polis (bkan semua polis) bertindak tidak ikut cara yang betul..
contoh macam bersih hari tu..
kenapa polis nak halang... kenapa polis tak kawal je.. time konsert pilos boleh je bagi kerjasama..
satu lagi.. ada polis yang tak setuju dengan arahan pihak atasan..tapi terpaksa ikut, sebab kejra..nak cari makan.. kalau dah terpaksa,nak buat macam mana kan.. tapi cuba la sedaya upaya utk lawan..
selemah lemah iman adalah benci dalam hati..

kalau ada salah tolong betulkan...

Hamka said...

aku turut simpati kepada anak polis.

ini nampak macam ada 'game'.

tak puas hati pada kerajaan, ada peluang demo, lawan polis, dan bila polis kejam.

jadikan modal politik.

'game'...

sebab tu pendapat peribadi aku.

jika aku masih muda, sihat, pernah kena saman sebab kes kecik, sukakan pujian dan bodoh, akupun joit demo. woha!

dan ini pendapat peribadi aku semata-mata.

peace.

Hamka said...

sedikit cerita.

lepas belajar tahun anuar kena pecat dan ekonomi gawat, susuah nak dapat kerja, jadi aku pergi isi borang dekat pusat tenaga buruh.

aku isi borang nak jadi polis.

terus kerani tu tak bagi aku dan kutuk kerajaan.

padahal aku tinggi, tegap, dan bermuka garang, sesuai jadi polis, tapi akak kerani tu tetap tak setuju, dia suruh aku ambik bahagian lain.

maka hari ni, aku jadi pemandu kereta mayat jer..

sekian seposen dari aku.

Anonymous said...

Hmm, aku x pi itu Bersih, dulu ataupun sekarang .. tapi yg aku tau .. Umar al-khatab pernah berkata [ada dalam buku perawi - cari sendiri ayat sepenuhnya] bahawa jika beliau lalai atau zalim dalam pemerintahannya maka betulkanlah beliau dengan pedang aka perangilah beliau...

So, sedangkan Umar al-khatab kata begitu [dan beliau antara hamba Allah yg dimaklumkan oleh rasullah akan masuk syurga] adakah pemimpin kerajaan Malaysia [baca : UMNO] lebih hebat daripada beliau [baca : ye ker] dan mengatakan apa-apa perhimpunan, parti atau badan yang menentang cara pemerintahan mereka adalah HARAM!

Warna,nama atau apapun yang menggerakkan tujuan tersebut [baca:tuntut perubahan dalam kerajaan] adalah perkara kedua.. Ya kedua sebab yang pertama ialah ... Apa yang anda lakukan semasa jiran anda kelaparan =.=

Disclaimer : the writer above just stated things to his preference, the reader may take head or not what stated above aka bolehlah!

Hamka said...

inilah contoh fatwa kaum kera, sila kemas kini nota anda.

Skyry Haru said...

Mmg scara mata kasar kita nampak Perhimpunan kuning tu macam x salah...
Tapi bila kita dengar pembangkang nak buat perhimpunan kuning...
aq ader soalan plak dari segi logik akal manusia plak...
Bila KITA dengar ADA PERHIMPUNAN KUNING, masa tu apa yang dapat kita bayangkan bila terjadinya perhimpunan itu?
Banyak yang baik ke atau banyak YANG BURUK?
ahli 'kuning' itu sendri yg injured, baik ke?
kerajaan nak bayar gaji ot yg spatutnya leh buat benda lain, baik ke?
yang aq tau... Kalau banyak BURUK dari BAIKNYA ... baik x payah buat.
Macam mlabur... knapa nak mlabur klu kita tau nak rugi?

Anak Muda said...

pada suatu hari

saya digemparkan dengan aktiviti perhimpunan yang "menarik" .

banyak Ke"kuning"an yang saya perhatikan

banyak juga aktiviti yang "ganas"

8 MATLAMAT :

1. BERSIHKAN SENARAI UNDI

2. MENREFORMASI UNDI POS

3. GUNA DAKWAT KEKAL

4. MASA KEMPEN MINIMA 21 HARI

5. AKSES MEDIA YANG BEBAS DAN ADIL

6. KUKUHKAN INSTITUSI AWAM

7. HENTIKAN RASUAH

8. HENTIKAN POLITIK KOTOR


mudah mudahan ada jugalah salah satu , dua , tiga , empat , lima , enam , tujuh , lapan yang dah tercapai . kalau X
lepas ni JANGAN buat lagi ! ! !
buat cara lain dan jangan menggunakan warna kuning sebab kenderaan yang bewarna kuning akan jadi sasaran ( sampai nak balik kampung pun susah hati. . tak balik kampung aku ! ! !)
guna warna yang BARU
kan KITA semua Suka akan yang BARU ( tak gitu ) yang lama diabaikan dan tiada KESAN nya KONON ( kitakan di generasi yang Moden
nak perbetulkan sesuatu ada caranya
GIGi : BERmasalah
Daripada Ibn Umar r.a. berkata: Rasulullah s.a.w. bersabda, “Jadikan bersugi itu satu amalan, kerana ianya (bersugi) menyihatkan mulut dan merupakan kesukaan kepada Maha Pencipta” ( Hadis Riwayat Al-Bukhari ).
Daripada Abu Hurairah r.a. berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda: “Kalau tidak menyusahkan umatku nescaya aku menyuruh mereka bersugi setiap kali hendak menunaikan solat” (Hadis Riwayat Al-Bukhari).
Sugi ? berus gigi moden atau Kayu Sugi
Matlamat yang sama TAPI “CARA DAN BAHAN” memberikan KESAN YANG BERLAINAN
Gigi yang “ tercemar ” selalu ada “ plak “ yang warna putih . bila kelamaan ia akan jadi keras dan akan mengakibatkan salah satu asbab sumber rezeki para2 doktor GIGI. Untuk mem”basmi” permasalah Plak ini . doktor gigi mengesyorkan ubat gigi yang mempunyai ekstrak kayu SUGI . ?
Pelik ? TIDAK ! ! !. . sebab ia adalah Sunnah Baginda yang Mulia Nabi Muhammad saw
Perintah Allah tidak lain tidak bukan dengan cara Baginda yang Mulia Nabi Muhammad saw sahaja ada kejayaan .
CARA ! ! ! !
Itu baru Gigi sebab masalah GIGi
Jadi gosoklah gigi anda supaya tidak kuning dan tidak ber”plak” ,ubat gigi yang sempurna ada pada kayu sugi walaupun dikatakan kuno tapi itulah ubat yang terbaiki untuk permasalahan gigi dan gusi , dan berus gigi yang “ baru” hanyalah sekadar pembantu sahaja , bagi menyelesaikan masalah mengosok gigi di tempat yang sulit INGAT IA HANYA PEMBANTU SAHAJA di “ tempat tempat” yang SULIT Memberus sahaja ia akan menghilangkan bakteria kawasan2 gigi dan kumannya ada pada gusi , untuk mendapatkan gigi yang sihat memerlukan gusi yang sihat , untuk gusi yang sihat pakailah ubat gigi yang memberikan kesan positif pada gusi terutamanya .
KAYU SUGI > SAYA MESTI PILIH
p/s : pukul 6.14 minit . saya bukan doktor gigi ada sebarang permasalahan tentang gigi sila rujuk pada Doktor gigi yang pakar
pakar mengesyorkannya . setengah pakar memanipulasi supaya mengunakan produk tambahan demi KEUNTUNGAN dunia. . . . sangka baik tapi berwaspada
gig yang kuning .
yang faham alhamdulillah 

Hamka said...

wah..., 5 tahun kemudian

Akim Iqbal said...

Berapa tahun dah ni ? Woha !

Hamka said...

5 tahun kemudian, aku membuat kesimpulan:

Perhimpunan bersih akan aku joint jika aku: muda, bersemangat, dan bodoh.

Woha!

Anonymous said...

hehe. x sangka encik hamka still bukak post ni! :)

_________________________
I added cool smileys to this message... if you don't see them go to: http://s.exps.me

Hamka said...

: )

MUHAMMAD MUQARRABIN said...

aku baru terjumpa post ni... terlambat ye. tapi aku tak pernah sertai kuning sebab tak da pekdah dan aku pun tak nak ngundi tak dak pekdah. Demokrasi tu dah terbukti salah nak ikut buat pa..