Aug 24, 2007

Apa itu bahagia?

(Khutbah pengantin..)

Pada satu hari, kelihatan dua pendekar sedang bertarung menggunakan tangan kosong, segala jurus silat telah mereka gunakan, silat cekak, silat cekik, silat pengantin, silat mata dan macam macam seni jurusan silat seantero nusantara telah diguna pakai oleh mereka, nampaknya pertarungan semakin rancak dan nampaknya mereka telah masuk round ke 2 iaitu bertarung menggunakan senjata..

Pendekar Megat panji alam semesta bercekerawala yang bermisai lebat laksana A galak, telah memilih senjata tongkat sakti pemecah simen berkuku kambing, sementara lawannya pendekar dari bukit belah gunung bertangkup yang berside-burn tebal dan berbulu mata lebat pula memilih keris hikmat iblis hitam bersepuh tembaga dan zink yang telah di warisi daripada mertuanya yang merupakan seorang ‘orang tengah’ dalam urusan jual beli barang tembaga..

Pertarungan semakin rancak dan dahsyat, sudah 3 minit mereka bertarung tapi tiada keputusan yang berpihak kepada mana mana penyokong, sesekali kelihatan mereka beraksi kemas dan lincah seperti jet li, eh?! Bukan!! macam jackie chan ler, oh!? Tidak!!, macam tony jaa!, argghh!! macam eman manan pun ada daa..!!!

Oleh kerana hebatnya kuasa bertarung yang di miliki mereka, sebaik sahaja kedua-dua pendekar itu meningkatkan kuasa berlawan ke tahap 100% maka senjata mereka berdua telah pecah dan hancur berkecai, nampaknya mereka sekarang bersedia menggunakan seni silat yang paling bahaya dan terlarang, iaitu ilmu hitam iblis setan dari neraka tujuh lapisan..

Aura hitam dan aura biru nila mulai muncul di medan pertarungan, langit mulai mendung, dan kilat serta ribut petir jelas pancar memancar dan sabung meyabung, angin yang bertiup kencang dari arah timur laut selaju 40 hingga 50 kilometer sejam (Kmsj) menyebabkan laut bergelora dengan ombak mencapai ketinggian 3.5 meter yang amat merbahaya kepada bot-bot kecil.

Mereka berdua nekad menggunakan ilmu hitam dalam kemuncak pertarungan, Pendekar Megat panji alam semesta bercekerawala yang bermisai lebat laksana A galak, telah membaca jampi serapah dan ludahan mentera lalu menjemput iblis kyubi berekor sembilan sebagai penjelmaan terakhir dalam menentukan keputusan pertarungan, manakala pendekar dari bukit belah gunung bertangkup yang berside-burn tebal dan berbulu mata lebat pula telah mengaktifkan tenaga dalaman lalu menggunakan hikmat jalan neraka tidak terbatas, yang mengakibatkan kesan sampingan kepada rambutnya bertukar menjadi warna kuning emas, malahan side burnnya dan bulu mata yang tebal juga telah menjadi warna kuning emas, inilah penjelmaan super saiya peringkat ketiga!!!

Kemudian baju mereka mulai pecah dan otot otot di badan mereka mulai membesar seperti di pam pam.., keadaan semakin tegang, tiba-tiba..

Tiba tiba datang mak cik limah memukul kepala mereka berdua dengan senduk lalu memarahi mereka:

"Woi berok dua ekor, Apalah korang berdua ni?!!, aku suruh korang silat pengantin jer depan pengantin ni, yang korang bertarung betul-betul tu kenapa, nah! Sorang satu bunga telur, pergi makan nasik minyak kat sana, aku lempang jugak budak budak ni karang,"

Pendekar Megat panji alam dan pendekar dari bukit belah gunung bertangkup terus berlalu dengan malu dan pergi makan nasik minyak.. hehehe lantak korang ler, akupun tak paham sebenarnya akan kenapakah dalam majilis persandingan orang melayu, di adakah silat pengantin…, mungkin nak ajar sedikit sebanyak kepada bakal isteri akan bunga-bunga silat supaya si isteri dapat mempertahankan diri jika suami naik minyak kelak.. hmmm, entahlah?

Namun hari ini, aku bukan nak mempertikaikan budaya melayu, aku cuma dijemput oleh makcik limah yang merangkap bini guru silat kampong pinang sebatang, agar aku dapat memberi ceramah ataupun khutbah barang sedas dua kepada bakal pengatin yang merangkap anak perempuan bongsu cik limah sendiri dan menantu sulung beliau..

Apa aku nak buat?, cik limah dah rasuah aku dengan dua biji bunga telur he he he,

****
Selamat pengantin baru kepada korang semua yang baru mendirikan rumahtangga, dan selamat menyambut hari kemerdekaan yang ke 50, aku ingat letupan dan aura berapi-rapi tadi adalah kesan pertarungan antara Pendekar Megat panji alam dan pendekar dari bukit belah gunung bertangkup, tapi rupa-rupanya ada pertandingan bunga api kat putra jaya.. hampeh!

Dalam kita menjalani kehidupan rumah tangga, masing-masing kena main peranan menjadi pasangan yang baik dan saling lengkap-menlengkapi, orang lelaki kana faham dengan wanita, isteripun kena faham dengan suami..

Kepada suami, orang perempuan ni lain sikit dia punya sifat dan tindakan..
Mereka agak leceh dan cerewet serta naik kepala jika tak di didik betul-betul..

Korang tengoklah baju mereka, macam-macam Nama, macam macam bentuk, macam-macam warna, kalau boleh setiap hari cuti umum mereka nak ada baju khas..

Itu belum masuk bab nak bukak baju, kita orang lelaki, semua butang dan zip kat depan, senang untuk di selenggarakan, tapi mereka kadang-kadang ada zip kat tepi, ada butang kat belakang, ada yang kena ikat macam tali kasut, ada yang kena stapler bla bla bla ..

Tapi takpe, kita layan sahaja sebagai kekasih, yang wajib kita bagi, kita bagilah.., yang tak wajib kita bagi itu yang kena take care, ramai suami yang gagal bab ni, sebab perempuan sekali dah dapat ‘lessen’, itu bemakna ‘lessen’ besar bagi mereka!.

Sebab tu Nabi ada pesan, tanda dunia nak kiamat, adalah bila suami taat pada isteri lebih dari taat pada mak bapak..

Isteri kenalah paham bahawa syurga suami sampai bila-bilapun bawah tapak kaki mak dia, kena lah setuju jika suami lebihkan mak dia dalam apa-apahalpun kerana itulah ke’adil’an.

Adil dalam rumahtangga adalah suami kena lebihkan mak dia dari isteri.

Tapi isteri jangan jealous, sayang mak dan sayang isteri berbeza..
Sayang mak kena jaga hati mereka jangan sampai terluka..
Sayang mak boleh membawa ke syurga..

Tapi sayang isteri pula, boleh membawa ke bilik, bawa masuk bilik bukak baju dan bermesra antara pusat dan lutut.. Ingat tu?

In ada satu fakta, puaskan nafsu SEKS pasangan anda, inzalkan mereka, dan anda akan lebih mudah menjalani kehidupan berumah tangga.

Woha!

Ok, bab lain pulak, biasa para isteri mengadu pada aku akan suami mereka yang masa baru kahwin semuanya ok, tapi bila dah lama, makin kurang tolong menolong, kurang mesra, kurang bekerjasama dalam memuaskan nafsu, kurang itu, kurang ini.., suami orang lain best, suami sendiri tak best.! bla bla bla..Hampeh!

Hmmmm..

Ni salah orang lelaki jugak, masa mula-mula kahwin buat semua kerja, adinda duduk relaks-relaks, biar kanda basuh baju, biar kanda lipat kain, biar kanda pakaikan adinda seluar dalam.., romantik konon..

Tapi bila dah lama kahwin, pandai ‘bukak baju’ isteri sahaja.., lepas dah puas biarkan ‘isteri tertidur dalam keadaaan berbogel’, ok, aku bukan maksudkan hubungan seks, itu yang tersurat, mana ada pasangan yang pakaikan baju pasangan masing-masing lepas hubungan seks, dah inzal, pakai sendiri lah!!

Maksud aku, bila korang (suami) start hari pertama kahwin dah buat semua kerja rumah dengan alasan romantik, alamak naik tocanglah bini engkau.., manusia ni bila dah biasa hidup senang, biasa dah tidur dalam air cond, sekali bila suasana berubah, mulalah komplen sini sana..

Korang kena buat camni, hari pertama kahwin lagi kena tegas dengan isteri, biar dia masak, dia lipat baju dan buat semua kerja rumah, jika silap, boleh herdik sikit, bagi dia takut dan respect sikit..

Biar dia kenal korang sebagai seorang yang tegas dan sensitive.

Kemudian dari hari ke hari, sedikit demi sedikit, korang mulalah berubah, buat lawak sikit, mula berlembut, mula tunjuk romantic, sekali sakala tolong masak, bawak gi jalan-jalan makan luar, pergi dating kat eye of malayasia, beli hadiah, pergi nonton filem transformer, barulah isteri respect dan rasa nak nangis terharu.. dan akan cerita dengan linangan air mata gembira kat kawan-kawan dia, kerana suami dah berubah, dan betapa bersyukurnya dia dan terasa bestnya bersuamikan suami mishali..
Woha!

kemudian, Orang perempuan pulak selalu komplen suami mereka pemalas, duduk rumah hari minggu mandi pakai baju cantik-cantik tapi melepak depan TV sambil up date DVD movie.., lepas tu baca surat kahabar, ataupun tidur, sedangkan apa salahnya tolong saya masak dan basuh baju?

Oii!! orang perempuan, masa suami korang bujang dulu, dialah kaki lepak dekat luar, mat rempit, kaki wayang, kaki pancing, kaki impak maksima, kaki bola dan sebagainya..

Bila dah kahwin dengan korang, kenalah duduk rumah jaga korang, jaga keselamatan korang, korang nampak jer mereka terbongkang depan TV atau lepak baca akhbar, tapi mereka sebenarnya sedang mengawasi keselamatan rumah tangga, tak percaya cuba korang buat-buat pengsan kat dapur, dah tentu suami korang dengan risaunya hantar korang ke klinik, maklumlah tak siap masak lagi, hihihi.

Ini bermakna , korang kena syukur bila suami lepak tak buat apa-apa kat rumah, korang nak mereka pergi mancing atau lepak dengan kawan-kawan kat kedai awek siam pekena tom yam sampai jam 3 pagi? Korang nak mereka pergi karaoke di kelab dandut?

Sebenarnya duduk di rumah adalah satu mujahadah bagi suami yang banyak kawan-kawan, jadi kurangkan penderitaan mereka dengan biarkan mereka dapat berehat dengan selesa, buat teh tarik dan keropok goreng.., urut belakang sesekali gunakan cakar harimau, apa salahaya?, Antara ciri rumahntangga bahagia, suami lebih suka lepak di rumah bersama isteri berbanding lepak bersama kawan-kawan bujang, berbanding lepak sorang diri di tepi kolam memancing.. tau takpe!

Yang suami pulak, isteri bukan robot, bukan hamba, mereka adalah taman mesra, tugas mereka antaranya adalah mudahkan korang taat perintah Allah, bila mereka dah masak, basuh pinggang, kemas dapur..., bila mereka dah basuh baju, jemur baju, sidai baju, sorting baju, lipat baju, gosok baju, bila mereka dah kemas rumah, sapu sampah, buang sampah, maka korang kenalah 5 waktu pergi solat di masjid.

Solat kat rumah ni untuk perempuan, mereka dah penat buat kerja rumah, biarlah mereka berehat dan beribadat di rumah, korang pergilah ke masjid, dan bukan setakat pergi masjid sahaja, pergilah belajar ugama, berjihad dan sebagainya, kelak isteri kat rumah dapat jugak pahala, balik nanti bolehlah ajar anak bini tentang hal ehwal ugama., ini tidak, lepak sahaja kat rumah macam perempuan, masjid tak pergi, masyarakat tak bergaul, lama-lama, dapat sifat macam perempuan, suka merajuk, penakut, sensitive, cerewet, dan segala-galanya yang hampeh.. tak ke hampeh?

Dua golongan yang terselamat dari fitnah Dajjal.
a) Lelaki yang banyak habiskan masa di masjid.
b)Wanita yang banyak habiskan masa di rumah.


Ok, dah panjang melalut, tu baru intro tu, apa yang aku nak cerita hari ini adalah bagaimana kita dapat menjadi pasangan hidup yang bahagia.., insyAllah.

Bahagia 1

Rezeki di kampong sendiri…
Dah berumah tangga, kenalah ada sumber pendapatan, Nabi suruh kita kerja cari rezeki yang halal, dan banyak rumah tangga yang rosak dan runtuh bila ada masalah rezeki…
Jadi para suami, kerja betul-betul, tunaikan hak makan pakai isteri dan jangan sampai kerja dunia kita menghalang ibadat kita..

ORANG YANG MENOLAK ASBAB ADALAH ORANG YANG BODOH.
ORANG YANG YAKIN DENGAN ASBAB ADALAH ORANG YANG SHIRIK…


Rezeki yang paling best adalah kat kampong sendiri, korang nak jadi macam mat indon atau mat banggla kerja kat luar Negara cari rezeki?, tinggalkan anak isteri? maka Bantulah Negara dengan membeli barangan buatan Malaysia(yang murah dan berkualiti), kasut gombak tak salah, dah 50 tahun merdeka, kenapa masih di jajah minda?

Eh, patriotic pulak, maksud aku kerja yang kita kerja tu tak lah jauh dari rumah, tak lah jadi weekend husband, janganlah kerana gaji mahal kita berpisah dengan anak isteri, kasihan mereka..

Duduk jauh, bila air naik kepala, banyak benda buruk boleh jadi, yang bersuami dengan askar bertugas di sempadan, bersabarlah, mereka adalah asbab Negara kita merdeka selama 50 tahun.., yang bersuami dengan pendakwah, bersabarlah, mereka adalah asbab kita masuk shurga tanpa azab..

Benda ni nak kena planning awal, sekarang baru kahwin takpe duduk jauh, tapi usahakan cari kerja-kerja yang boleh buat korang duduk sekali, kelak bila ada anak ramai, masa tu dah kena stabil tapak rumah, dah tak payah nak travel-travel, jika susah sangat, yang wanita berhenti sahaja kerja ikut suami bertugas kat mana-mana, kang senang?
Betul tak?

Bahagia 2

Jiran tetangga yang baik..

Ini nak kena planning awal jugak, baru kahwin biasanya pindah rumah baru, dah tentu dapat jiran baru, sebagai orang baru kena rendah diri pergi ziarah jiran 40 kiri-kanan, perkenalkan diri, silap-silap, dapat makan free lunch dan dinner, ok apa?

Jangan jadi kera sumbang, mentang-mentang baru kahwin, kejap-kejap bersetubuh, kejap-kejap bersetubuh, rumah berkunci, jiranpun menyampah,

Lepas tu bila isteri bawak lelaki balik jiran mula mengumpat, apa tak nya? Mereka tak kenal korang punya adik beradik. Lalu mereka panggil pejabat ugama, bila siasat rupanya bapak korang, korang pun benci dengan jiran korang yang suka fitnah, jiran korang pun benci tengok muka bapak korang dan korang, apa nak jadi?, last-last bila pencuri masuk rumah korang, mereka bukannya nak tolong, sebaliknya kena kutuk: padan muka!! Apa lagi nak di kata?

Jiwa akan menderita jika kita hidup dalam kejiranan yang tidak baik..

DAN Memang best sangat dapat berjiran dengan jiran tetangga yang baik, nabi bila bagitahu hak jiran, seolah olah mereka itu macam waris kita, dan banyak orang masuk neraka kerana jiran.., hinggakan kaki masjid yang solat 5 waktu di masjid pun boleh masuk neraka bila buat bodoh kat jiran(pentingkan diri, tak dakwah jiran) apatah lagi bukan kaki masjid..

Jiran kena saling tolong menolong.., buat macam ‘spiderman’ misalnya...(Your Friendly Neighbour,)

Tanda dunia nak kiamat, jiran saling tak kenal-mengenali..

(semoga aku dapat amal..)

Bahagia 3

Dapat anak yang soleh..


Ramai orang kaya, ramai wanita jelita, ramai orang politik, ramai orang yang hidupnya senang dan mewah tapi menderita apabila anak mereka derhaka dan tidak hormat pada mereka,

Sungguh menyedihkan..

Pengkhianatan yang paling tragis adalah apabila anak menderhai kita.

Menconteng arang ke muka..

Merosakkan gen generasi..

Yang buat jiran juga menyampah pada kita..

Maka ketika anak masih kecik, didiklah mereka, cikgu kat sekolah pukul baik kita tepuk tangan gembira sebab ada orang lain sayang pada mereka, jangan bela anak bila mereka buat salah, pukul dan belasah sahajalah, Nabi cakap, anak tak solat boleh pukul.., jangan kelak, ada yang jadi anakku sazali part 2 pulak.. aku dah banyak tulis isu ini, akupun tak boleh menulis bila anak aku kacau dan buat huru hara dalam rumah pukul adik-adik dia, aku lempang sebijik, baru boleh sambung tulis entry ni..

(dah jangan menangis lagi, ayah lempang sikt sajer, esok ayah bawak kamu tengok transformer the movie, ok?)

Bahagia 4.

Dapat pasangan yang best…(isteri solehah)

Ramai orang kaya, ramai orang politik, ramai orang yang hidupnya senang dan mewah tapi menderita apabila pasangan hidupnya curang pada mereka..

Korang semua yang baru kahwin tapi bila terpaksa berdepan dengan penceraian, tahulah betapa sedihnya hakikat sebuah pencerian itu, sangat penat!!!.

Aku pun tak boleh nak menulis lagi, kerana terharu mengenangkan mereka..

Aku hanya boleh menyanyi sahaja, sambil di temani gitar current yang di goreng oleh ‘slash Guns &Roses”.. (menyanyi di tapak perkhawinan..)

Bukan kecewa dipinggirkan
Aku kecewa tiada kejujuran

Bukan bersedih disakiti
Teramat pedih diri dikhianati

Bila tiada kesetiaan
Tak mungkin teguh pendirian

Biar menangis di ketika ini
Tidak rela menangis di kemudian hari

Hilang kekasih mungkin berganti
Yang kuharapkan teman sejati

Sebelum kasih menjadi benci
Aku memilih berpisah di sini

Sebelum kasih
Menjadi benci
Aku memilih berpisah di sini..


(semoga aku tidak akan menyanyikan lagi ini sampai bila-bilapun terhadap orang yang aku sayangi..)

Eh, pengantin dah masuk bilik pengantik, tak kan tidur kot?, (petang lagi apa?) ceramah pangantin belum habis lagi? Mentang-mentang suara aku tak sedap, korang blah.., mana bunga telor aku? Mana? Mana?

Tiba tiba datang mak cik limah menhulurkan bunga telor dan bagi sampul surat berisi duit RM 50 setengah kilo, dan ajak aku makan nasik pengantin, apa-apalah,

Selamat pengantin baru kepada sahabat-sahabatku...

(hujung minggu ni aku datang makan pengantin bersama korang, ok?)

Ingat tu!!

Ada 4 nikmat yang besar dalam hidup di dunia, iaitu:
1. Isteri yang solehah
2. Anak-anak yang Taat
3. Jiran yang baik
4. Rezeki di kampung sendiri.

Bye!!

Ps: Bila korang dah kahwin dengan pasangan yang beriman dan soleh, maka insyaAllah mereka akan didik anak jadi soleh dan solehah, seterusnya anak anak tak buat ragam maka jiran tentangga pun suka…, insyaAllah. Bila dah bahagia di kampung, dah tak perlu lagi pada harta yang banyak, maka cukup cari rezeki di kampung sendiri, isteri tak mintak yang bukan-bukan, anak anak jadi baik, jiran pula cukup selesa, semuanya ahli surau..oh, alangkah indahnya hidup!!!! Selamat menjadi mayat yang bahagia.

27 comments:

Anonymous said...

best nya dapat 4 perkara tu..aku nak kawin..alahai omak kawinkan aku..la la la~....

kepada yang menderikan "masjid" mahupun "mini masjid" sempena cuti sekolah..barakallahu fikum..

.annisa. said...

huhu.. saya setuju ngan nurzaiti, memang best kan kalau dapat 4 perkara tu..

insya Allah, jodoh pertemuan di tangan Tuhan...

cuti-cuti malaysia, cuti-cuti kawin :)

Anonymous said...

ulama bgtahu...

seorg isteri yg bersabar dgn sikap buruk suaminya akan diberi pahala sbgmana pahalanya Asiah isteri firaun....

seorg suami yg bersabar dgn sikap buruk isterinya akan diberi pahala sbgmana pahalanya Nabi Ayub....

Anonymous said...

rasa tidak adil plak. kami je ke yg kene berenti keje? kami je ke yg kene duk umah? ok ok bley buat sume tuh, tp xle ke jd win win situation... gilir2 ke, wat jadual ke..hehhehe..

Anonymous said...

Ini Maon. Maon suka makan kari.

Saya ada pantun untuk orang yang baru kahwin.

Nasi lemak dibawa belayar,
Hutang emas dibawa belayar jugak,
Tahniah, syukur dan sabar,
Dapat makan nasik minyak.

Bunga telor si bunga mangga,
Di hias rapi bersama gula-gula,
Amalan masjid janganlah lupa,
Kalau lupa makanlah gula-gula.

Pergi ke sungai menangkap ikan,
Dapatlah seekor si anak berudu,
Sayang isteri tinggal-tinggalkan,
Belum cuba belum tau.

Berjalanlah satu kumpulan semut,
Semut itu berwarna hitam,
Banyak berdoa janganlah bersungut,
Nanti kena makan semut.

Satu satu satu satu,
Dua dua dua dua,
Tiga empat lima enam,
Satu satu satu satu.

Sekian saja pantun saya.

-maon-

Abdul Hadi Bin Alias said...

Dua tiga kucing berlari
mana nak sama si kucing belang
dua tiga boleh ku cari
mana nak sama isteriku sayang

aku belom kawin!!!

Zackyun said...

itu namanya bahagia dunia akhirat!

dah bersiap sedia kah menjadi isteri/suami solehah bagi yang belum kahwin?

uhuk.padanlah aku belum.hehhe

Anonymous said...

mana ada pasangan yang pakaikan baju pasangan masing-masing lepas hubungan seks, dah inzal, pakai sendiri lah!!

ADAAAA...!! aku buat..!! smpai skang..dah 6 tahun kawin...
praktik kan lah..mesti bini korang bannga ngan korang dan tahap kekuatan dan kemacjoan korang...
hahahaha..

Anonymous said...

Memanglah seronok dpt 4 perkara tukan...tapi selalunya Allah akan menguji umatnya dgn tidak memberi 4 perkara ni.mesti huru-hara hidup kita.time ni ape kita nak buat, maun said "Banyak berdoa janganlah bersungut Nanti kena makan semut". ha..ha. mane ko dpt pantun ni maun lawak la jugak,he...
pada saya,saya sokong kata-kata hamka tu.. lebih baik kita ikut kemana suami kita dihantar bertugas.sebab lelaki ni mana boleh pcaya sgt!!.mulut kata cinta tapi hati diorang kita tk tahu.."sendri mau ingat lah"..
suria..

hamka said...

nurzaiti

la..la.la..
(mabuk bunga telur)

---------
.annisa.

Selamat naik kereta mayat
: )

---------
Anonymous

Ramai yang berkahwin dapat sabar dan anak..

Sabooor je ler..

-------
ija harun

: )
(apa-apalah)

---------
maon

Dulu bujang, sekarang dah kahwin
Dulu bujang 4, sekarang bujang 3..

------------
Pengkritik Bebas.

Aku bujang 3..

-----------
zackyah fimiyun

he he he.., gelak, jangan tak gelak..

-----------
malulanakcakapnama

inilah first time dalam sejarah aku dengar orang buat camnie..
biar betul??

Tapi susahkan nak pakaikan permpuan baju, zip dan butang buka semua kat depan..oh!

-----------
suria

Tau takpe..
aku sokong!!

Anonymous said...

sempat ke nak pakaikan baju isteri , tak penat ke lepas DOT.DOT. tu. "ya Allah ape yang aku merepek ni.. aku tak tahu.. aku belum kawin lagi!!!!".

suria...

Anonymous said...

makluman keada semua pengkomen
sila jaga bahasa anda.

Anonymous said...

Nak bukak sesi soal jawab sikit.

Ada ke dalam Islam bulan yang elok kawen ngn tak elok kawen? Macam hindu pulak. Letih la nak menjawab ngan mak apak. Bukan takmo awal, tapi takot tak terurus. Kalo ada wedding planner len la. Ni atas bawah kena siapkan sendiri. Soh jugak paksa kawen ujung tahun. Aku anjak ke bulan 2 ada je alasan... geram btol la. Itu hari aku nak kawen dlm bulan lapan takmo ..bising kata takde masa nak prepare. Aku nak nikah je dulu takmo...takot letih bnyk kali.

*nanges*

Gadis delima<------------- Ececeh@!~ hikhik.

hamka said...

suria...

baik kau kahwin cepat-cepat, jangan duduk merepek yang bukan-bukan, he he
1:24 PM, August 27, 2007

--------
jiji

aku tak tahu pasal bulan-bulan yang elok kawen ngan tak elok kawen?
Tapi bulan yang boleh berperang dengan tak boleh perperang tu ada..
Walupun tak boleh berperang, tapi boleh mempertahankan diri apabila di serang..

Kau dah kena ‘serang’.., elok ber’perang’ ajer..

Anonymous said...

suria,
kalau betul caranya..lelaki memang tak penat...pompuan yang pengsan..
sebab tu laki kena pakaikan baju diaorang...
kawin la cepat...

hamka,
ye memang aku buat..dan aku bukan org pertama buat..lagipun...baju tidur tak byk pesen..
lebih kurang je...semua simple jek..

Anonymous said...

Semalam dok mesyuarat mohala, sorang sahabat Turkistan bagi karguzari dia baru balik dari khuruj 40 hari di Indonesia (Jakarta-Bandung) sambil duduk dalam ijtima' Anchol. Jemaah ini terdiri dari pelbagai bangsa Turkistan, India, Malaysia, Singapore etc...

Katanya nusrah dari rakan seusaha tempatan amat baik. Ramai yang bersama jemaah dalam satu2 masjid dan kalau yang tak dapat tu, mereka nusrah dari Subuh sampai Isya. Jaulah kadang bermula sejam dari waktu Subuh lagi.

Jemaah itu banyak dibawa untuk jumpa orang khawas, dan sahabat ni kata sampai kena bayan 2-3 kali sehari. Sampai naik semput.

Maklumat sedih, golongan missionary juga giat buat usaha di kampung2. Ada satu kampung yang mana 70% telah mereka dakyahkan menjadi kristian.

Ijtima' Anchol dihadiri oleh lebih 100,000 orang. Tak sempat nak tanya berapa jumlah jemaah Indonesia yang berjaya dikeluarkan masa tu. Orang2 politik pun dok datang juga tapi pembayan kata ada orang datang kerana nakkan dunia. Nampak gaya takde ijtima' untuk 1-2 tahun lagi lepas ni.

Takaza dari Malaysia ke Indonesia yang perlu dipenuhi ialah sebanyak 1000 jemaah setahun. Umat dahagakan hidayat, aku kat sini rilek2 je...

p/s: doakan kami yang jauh di perantauan.

Anonymous said...

Assalamua'alaikum wahai abng keretamayat...saya nak tanya dan minta pendapat,,,,sebenaunye saye dalam usaha nak menikahi sorang gadis..dah bejanji betahun2...saya yang jahil ni usaha nak kuatkan diri untuk nikah,,,saya silap yang nikah lebih awal tu lg elok,,,tapi Alhamdulillah saya jaga hubungan tu...jarang jumpa..cuma sms ja hari hari,,,saya tegas sket nak jauh diri dari maksiat,,,dan saya ajar dia bersangka baik dan syukur dengan tuhan, dan kuatkan diri menunggu saya..tapi...last2 dia lari ikut laki lain yang pandai main kata kata,,pandai belai hati dia...macam saya nih...serius sket..tegas sama,,,kadang2 nasihat saya dia salah anggap, dan menyakitkan hati dia...sekarang dia dah berubah hati...saya tengah duka lara dan agak marah skarang ni...saya dekatkan diri dengan Allah,,,jadik saya nak minta pendapat abng kereta mayat,,,pendapat dan nasihat lah,,,mengenai masalah saya tersebut...sebab ada kemarahan dalam hati saya,,saya x sangka gadis yang berlatar belakangkan agama sanggup mengikut hati dan berubah hati kerana ingin dibelai sebelum nikah,,,,sapa2jalah,,,nasihatkanlah saya yang hina ini...

Anonymous said...

Salam suma...
Ari ni 15 sa'ban, adakah anda suma berpuasa hari ni.
Mak and Abah cakap hari ni,malaikat dikanan dan dikiri kita akan naik ke atas langit utk menghantar buku laporan kita kpd ALLAH.
Adakah amalan kita banyak yg baik atau buruk..(sendri mau ingatlah)
Kalau yg mane terlupa nak posa tu, mlm ni banyak2kanlah buat ibadat. Sekurang2nya baca yasin 3 kali.. Amacam larat tak..he..he..


suria...

Abu S.H said...

bungateluremas,
alhamdulillah..hang bernasib baik sebab tak kawen nagn pompuan tu..
rileks la brader.
Allah tahu ap ayang kau perlukan...dan semestinya bukan perempaun itu..
Kau telah 'terselamat'..pikir positif, abih citer....

Anonymous said...

Salam semua,

Topik yg menarik...walau kekadang tu ada berbaur lucah...hmmm. Sesiapa yg tak kawen lagi tu...tak boleh baca! Hamka, kau nie kesian le sikit kat bebudak yg tak kawin tu.

Khas utk bunga telur emas,
Betul kata Abu Harraz, janganlah berduka cita. Mungkin gadis itu bukan jodoh awak. Allah lebih tahu mana yg terbaik utk diri kita.
Alhamdulillah, Allah telah pelihara anda sepanjang waktu percintaan...takdelah awak terjebak ngan mana2 maksiat. Anggaplah ini dugaan dari Allah. Hasilnya, Allah telah dekatkan awak lebih lagi kepada Nya.
Akak ada baca dari blog Aneesa...Sometimes Allah takes you through troubled waters not to drown you but to cleanse your soul. Wallahu Alam...

hamka said...

malunakcakapnamatapihangkenaiakuhahahaha

apa maksud :

dan aku bukan orang pertama buat?

---------
Anonymous

Dah lama tak dengar orang tabligh bagi karkuzahri dalam internet..
Harap tak ada orang yang ambik kesempatan di sini untuk kutuk tabligh kat blog aku..

Di perantauan, selamat jaga diri..

Ps: sahabat amal sunnah nabi kerana itu adalah sunnah nabi, tapi kita hari ini tingal sunnah nabi kerana itu adalah sunnah nabi..oh!

--------
bungateluremas

waalaikumusallam..(jarang aku tulis jawab salam)

dah ada yang bagi kau nasihat, tapi bagi aku., nasihat yang terbaik untukmu seharusnya datang dari seorang wanita yang sudi menjadi pengganti kehilanganmu..

err, aku lelaki..

ada sape-sape di sini yang sudi jadi wanita itu?

-------
suria...

kau dah baca entry aku mengenai syaaban pada tahun lepas?
Baca, jangan tak baca..

Ps: aku ingat nak re publish balik, lepas edit esok lusa..

----------
abu_harraz

sokong!

---------
UmmuSarah

Dah lama baca blog aku, patut dah kahwin..

Azlan Zed said...

"Dua golongan yang terselamat dari fitnah Dajjal.
a) Lelaki yang banyak habiskan masa di masjid.
b)Wanita yang banyak habiskan masa di rumah."

susah ek nak cari golongan2 ni skarang. kan ?

;)

hamka said...
This comment has been removed by the author.
hamka said...

sepatutnya senang jer nak cari, tengok kat masjid ada, dah tentu kat rumah tak ada, dah ada kat rumah dah tentu kat masjid takde..

tapi tak jumpa pula kat dua dua tempat dia atas..

mana ummat islam pergi?

Anonymous said...

aku pun belajar tips dari orang jugak...so, bukan aku org pertama buat

Unknown said...

Ula.................
Salam brother hamka,...
Cite sal kawin ni semua orang seronot..happy belake..
Tapi hepi2 pun masih kena ingat takde semuanya manis adakala pahit jugak terpaksa ditelan.
Perkahwinan adalah realiti bukan lagi fantasi seperti di alam percintaan. Bab kata teman kawan dulu selagi kita tidak tidur sebantal dan lalui semuanya bersama-sama selagi itu kita tidak tahu masalah sebenar perkahwinan itu..
Buruk baik pasangan kita ini sedikit-sedikit akan menyerlah...
So bermulalah perjuangan kita di alam rumahtangga. Siapa yang bersabar, beriman, berusaha dan bertawakal insyaallah akan berjaya..
Dan yang sebaliknya teruslah berusaha dan berusaha memperjuangkannya...

Syurga suami ditelapak kaki ibu dan syurga isteri ditelapak kaki suami. Jadi janganlah masing2 terpenjara dalam keegoan masing-masing. Ingatlah setiap anak-anak kerana mereka juga bakal bergelar suami, isteri dan juga ibu...

Oleh itu para ibu2,suami2 dan isteri2 pandai2lah..
Ibarat kata tarik rambut dalam tepung rambut xputus dan tepung xselerak..

Tepuklah dada dan tanyalah iman....
Sematkanlah dihati cara hidup islam dan fahamilah konsep sebenar perkahwinan dalam islam mengikut Al-Quran dan Sunnah...
Insyaallah selamat di dunia dan akhirat ..
Amin...
MERDEKA...MERDEKA.....MERDEKA....

hamka said...

sesungguhnya, kemaluan wanita itu jika di zahirkan kepada masyarakat, teramatlah hoduh, berbulu, penyek, hapak, dan berkedut,

tapi apabila di tutup dengan kain, dan apabila kita para lelaki melihat mata wanita, rambut wanita, mulut wanita, hidung wanita, bahu wanita, suara wanita, pingung wanita, leher wanita dan lain lain, .. semuanya menjadi cantik dan memberahikan kita para lelaki padahal maksud kita terhadap semua kecantikkan tadi adalah sebuah lubang yang jika di zahirkan kepada masyarakat, teramatlah hoduh, berbulu, penyek, hapak, dan berkedut,..

selamat berkahiwn sahabatku!!!