Aug 29, 2007

Apa hukum Mengundi?

(Menjelang Hari Kemeredekaan ke 50)

Ada orang nak berdebat, nak ber'gaduh'..

Seorang ahli pembakang yang telah hidup dengan aman di Negara Malaysia selama 50 tahun telah bertanya kepadaku, "apakah hukumnya mengundi?"

Aku kata: hukum mengundi adalah dari sempadan Perlis sampailah ke sempadan Johor, luar pada itu tidak ada hukum lagi…

Lalu beredar, aku malas nak berdebat dan bergaduh, aku ingin menikmati kedamaian, keamanan dan kemerdekaan..

Aku ingin aman, aku ingin damai..
Aku ingin menuju damai abadi..

ps; Selamat menyambut Hari kemerdekaan..., selamat menjadi mayat yang 'merdeka"...

22 comments:

Amar B. said...

aahhh, ade jugak post pendek.

kebanyakan aktivis ekstrim ini hanya lantang di mulut...

hamka said...

sekali kala tulis pendek, apa salahnya..

shafarina said...

salam hamka,

hukumnya wajib ke, harus ke, haram ke? saya tak berdaftar lagi pun.

akira said...

salaam pakcik! lammaaa xmenyemak kat sini. ehehehe

ye, selamat merdeka juga. negara merdeka x semestinya sy merdeka...isk isk...kat sini x ada suasana merdeka, hari jumaat 31 ogos 2007 adalah hari tenang yang biasa di melbourne...yes!

tapi sehari lepas tu hari jadi saya...hikhikhik

sorewa, sempena ari jadi sy yg bakal menjelang (gaya penyimpan mohor-mohor diraja dlm tv3) pakcik doakan sy berjaya dunia akhirat, okay!

arigato...dan sy doakan pakcik n umi juga. wassalaam~

Anonymous said...

Assalamualaikum..

Level kita ni tak payah la nak letak hukum mengundi ni..Bertanya lah pada Ulama ulama muktabar..tidak perlu lah menjadi golongan Wahabi yang yang gemar keluarkan fatwa sendiri..Walhal ilmu pun tak cukup lagi..Bagi kita orang awam ni berdebat tentang sesuatu hukum boleh melemahkan iman kita...Waste my time bebeh !!

wynn said...

nak tanye gak;

kite wajib mengunci calon islam je ek? kite tak ley mengundi calon bukan islam?

psl ituhari ayah suh daftar gne alamat kg, pasal calonnye kwn ayah. islam. tapi takley. kena ikut address umah. tapi calon yang kat umah ni cina.

so, kalu takley undi yang bukan islam cane? wat undi rosak je la ek?

dah try tanye kawan2 tapi takde yang ley jawapan yang boley diterima pakai.

so, cane ek?

Azlan Zed said...

harus. x silap aku yg lemah iman ini. oh !

Abu S.H said...

tajuk2 pendek akan datang
1. Apakah hukum memilih parti

2. Apakah hukum menubuhkan parti baru

3. Apakah hukum duduk atas pagar

4. Apakah hukum berkelah di hari mengundi?

5. apakah hukum mendaftar sebagai pemilih?

6. Apakah hukum melengahkan solat fardhu berjemaah di masjid utk mengundi atau berkempen atau memasang poster

7. Apakah hukum menjadi orang yang diundi

8. Apakah hukum mendengar orang mengumpat masa musim mengundi?

9. Apakah Abdullah Hukum?

Argh..byk sanagt tajuk utk entry pendek2...silakan hamka..
Sekian, jangan hukum saya di akhirat, hukumlah di dunia.

Anonymous said...

aku paste komen org terhadap en hamka.... bukan dari aku eh....

1)kalu nak hantar artikel tu, straight je to point, x yah le cerita intro panjang panjang, kita banyak lagi emel yg masuk nak
baca/delete/spam/move dan lain lain lagi.semoga tak kecil hati atas teguran ikhlas saya nih.Cuma
saya harap teruskan usaha murni artikel info islam semacam nih.
from matiara1@yahoo.com

2)happy birthday Hamka n have a blessed year ahead keep on writing ya :) from Zeti Zakaria untuk article dari hamka kenapa nak bunuh diri....

hamka said...

wan

mengundi apa hukumnya?

Aku akan jawab bila dah dekat tarikh pilihan raya, takut korang lupa nanti hukumnya, he he
(insyAllah)

Dulu zaman nabipun ada mengundi, mengundi untuk dapatkan saf hadapan.., wallahu’lam.

----------
aqilah amir jamalullail

selamat hari jadi..

ps: bila kita duduk Negara orang, baru kita tahu bahawa ‘hujan emas’ sentisa turun di negara kita, Cuma kita jer tak tahu..

-----------
Petani

Walaikumusalam

Level kubur kita sama…

---------
wynn

bagi masa aku 3 hari lepas merdeka, nanti aku jawab..

---------
alan zed

kita ada majlis fatwa kebangsaan, dekat pilihan raya nanti, mereka akan keluarkan, tunggu..
(macam tengok anak bulan pulak rasanya)

------
abu_harraz

Aku ada hadith untuk orang atas pagar, boleh dan ada sahabat buat, dalam perperangan antara Aiyah dan Ali ada sahabat yang duduk atas pagar..

Nanti aku dapat matan hadith aku paste, insyAllah..

(bila ntah, malas nak pergi library..)

Anonymous said...

citer pasal politik sikit...

PAS kena ubah dasar
UMNO pun kena ubah dasar

PAS kena ubah dasar dan pendekatan supaya tidak terlalu menonjolkan Islam kerana bila org UMNO "yang jahil" menentangnya, mereka akan jadi kafir.
(saya bukan mengkafirkan sesiapa, tapi hakikatnya tolak hukum Allah begitulah)

UMNO juga kena ubah dasar supaya tidak terlalu menolak perjuangan Islam yang dibawa PAS.

Orang politik kebanyakkanya mengutamakan politik lebih dari agama. Apa dibuat semua ada motif politik. Jarang yang berpolitik untuk tujuan agama.

Oleh itu jgnlah jadi org politik. Sokong dari belakang dah la...apa2 parti pun.

-bekas peminat politik-

Anonymous said...

satu lagi..apakah hukum tinggal di kampung abdullah hukum..

jawapan : hukum sebat sampai ______(sila isi sendiri..ha ha ha...)

hamka said...

AkuInsanKerdil telah publiskan entry aku dalam yahoo,group beliau dan akan feedback soalan untuk aku ke sini,.

InsyAllah, aku jawab mana yang sempat..

-----------
matiara1@yahoo.com

bagus straight to the point, tapi malangnya, bukan semua benda boleh buat macam tu..
Straight to the point bagus untuk orang yang perasan sibuk.., tapi untuk orang yang suka kepada menikmati perjalanan dan tempat tujuan, maka perlu pada bunga-bunga dan intro yang meleret-leret..

Alahai, macam nak berlaga lubang kencing jugak, sunnah Nabi dalam persetubuhan kena belai-belai dulu..

Ps: sesungguhnya, kemaluan wanita itu jika di zahirkan kepada masyarakat, teramatlah hoduh, berbulu, penyek, hapak, dan berkedut, tapi apabila di tutup dengan kain, dan apabila kita para lelaki melihat mata wanita, rambut wanita, mulut wanita, hidung wanita, bahu wanita, suara wanita, pingung wanita, leher wanita dan lain lain, .. semuanya menjadi cantik dan memberahikan kita para lelaki padahal maksud kita terhadap semua kecantikkan tadi adalah sebuah lubang yang jika di zahirkan kepada masyarakat, teramatlah hoduh, berbulu, penyek, hapak, dan berkedut,..

--------
Zeti Zakaria

dan terimalah lagu, suratan bukan kebetulan..

--------
-bekas peminat politik-

Apa yang kau minat sekarang?

------
nurzaiti.

kau jangan..karang kang...

Anonymous said...

aku paste komen org terhadap en hamka.... bukan dari aku eh....

On 8/29/07, Mohd Khairil karkoon81@yahoo.com wrote:

Salam,

Haid yang habis menjelang margrib dan korang sebaik sajer mandi wajib lepas tu solat magrib, kena Qadha (ganti) solat Asar dan Zohor..


saya tul2 xpaham atau mungkin keliru,
kalau haid stop masa dekat nak maghrib, maknanya masa zuhur n asar masih dalam haid,
watpe nak diqadha solat tu?
atau maksud ayat atas berkenaan kes melambatkan mandi wajib?

Anonymous said...

aku menjawab untuk mohd khairil.. kalau tak betul silakan ke tong sampah...

kenapa mesti keliru bang....
mesti nak kena qadha... kerana jika tak qadha... seseorang itu belum mencapai perasaan cinta tahap tepu pada allah.. kerana allah itu maha pengasih dan penyayang... jadi mengapa kita perlu berkira dengan Allah yang menjadikan kita eh? pernah kah Allah berkira dengan mahluknya? bila iman dah semakin hebat pada Allah... insya Allah anda sendiri yang akan dapat petunjuk dari Allah.

hamka said...

menurut ustazah perempuan, haid yang habis menjelang maghrib mungkin dah habis waktu zohor tadi, (baki dia) tapi sebab kita tak bersihkan maka kita anggap habis pada waktu di bersihkan..

bermakana haid sebenar tammat pada waktu zohor, jadi kenalah solat ganti zohor dan of corse asar, dalam entry tu cuba baca komen dari pembaca lain, ada yang tulis detail bab ni.

wallu'lam.

aku tak pandai.

akira said...

tadi kat campus centre, jumpa seorang makcik tengah layan pembeli kat food centre. dia orang melayu, muka berpeluh-peluh mgkn sebab penat kerja masak dari pagi sampai tengahari lepas tu layan pembeli pulak.

tapinya, bila dia nampak saya, terus dia senyum dan kata, "dik...merdeka..." manis betul senyuman tu. gembira betul dia dengan hari merdeka.

kemudian, saya teringat apa pakcik tulis.

"bila kita duduk Negara orang, baru kita tahu bahawa ‘hujan emas’ sentisa turun di negara kita, Cuma kita jer tak tahu.."

hmm..betul lah. dan entah kenapa, saya doa2 makcik tu masuk syurga. ameen!

hamka said...

aku drive balik kampung dari kuantan ke kuala terangganu.. aku bertolak jam 11 malam,

sampai kemaman, aku tengok ada hujan emas di negeri sendiri, jam 12 malam waktu tu..

rupa-rupanya ada sambutan merdeka..
terlopong anak-anak tengok bunga api..

sekian terima kasih.

ps: entah bagaimanakah dahsyatnya nikmat di shurga kelak?

Anonymous said...

Ini ada satu link yang ada kaitan dgn pengisian merdeka. Kalau free boleh baca di: http://www.zaharuddin.net/index.php?option=com_content&task=view&id=584&Itemid=72

hamka said...

terima ksih

Anonymous said...

Kubur dah takder amalan..Dunia ada amalan. dunia still ada level la.

Barbara Garcia said...

wan mengundi apa hukumnya? Aku akan jawab bila dah dekat tarikh pilihan raya, takut korang lupa nanti hukumnya, he he (insyAllah) Dulu zaman nabipun ada mengundi, mengundi untuk dapatkan saf hadapan.., wallahu’lam. ---------- aqilah amir jamalullail selamat hari jadi.. ps: bila kita duduk Negara orang, baru kita tahu bahawa ‘hujan emas’ sentisa turun di negara kita, Cuma kita jer tak tahu.. ----------- Petani Walaikumusalam Level kubur kita sama… --------- wynn bagi masa aku 3 hari lepas merdeka, nanti aku jawab.. --------- alan zed kita ada majlis fatwa kebangsaan, dekat pilihan raya nanti, mereka akan keluarkan, tunggu.. (macam tengok anak bulan pulak rasanya) ------ abu_harraz Aku ada hadith untuk orang atas pagar, boleh dan ada sahabat buat, dalam perperangan antara Aiyah dan Ali ada sahabat yang duduk atas pagar.. Nanti aku dapat matan hadith aku paste, insyAllah.. (bila ntah, malas nak pergi library..)