Feb 5, 2007

Bagaimana nak Berdebat?

(Please, do not insult my intelligence …)

kreadit: Sebahagian isi entry ini aku ciplak tanpa izin dari BAL kawan HAFIZBAR, tapi sitenya dah di tutup- harap maklum

-------

Aku tidak mahu bedebat…

Itulah jawapan yang selalu aku bagi bila aku di argue dan disagree… mengenai tulisan dalam blog ini.

Sebab… aku menulis bukan nak bagi korang setuju dengan aku, ‘setuju’ tu kerja Allah, aku menulis apa yang aku paham.., jika 51% pembaca blog keretamayat ni dah paham apa yang aku tulis, (1% pun takpe sebenarnya) maka, apa gunanya aku berdebat dengan 49 % pembaca yang tak paham tapi sibuk nak bagi pendapat, nak kutuk, argue, caci, maki yang akhirnya menunjukkan kebodohan dan kejahilan diri mereka sendiri..

Maka tak salah aku tak layan orang yang perasan bagus, iaitu orang yang tak paham apa yang aku tulis tapi sibuk nak kutuk atau bagi cadangan.. huh!, malahan ada yang tak baca blog aku pun tapi sibuk nak bagi pendapat, apa kes?

Dan inilah yang banyak berlaku dalam ummat islam dewasa ini bila berdebat isu isu berkenaan ugama, masalah ‘bodoh tak sudah’ akan timbul bila golongan yang tak paham apa yang satu pihak terangkan tapi sibuk nak bagi pendapat atau nak teruskan perdebatan,

Moralnya di sini adalah: tak salah bila korang cuba nak fahamkan satu golongan mengenai kefahaman korang atau korang nak argue satu-satu isu, tapi jika mereka masih tak faham apa yang korang arguekan lalu terus mengutuk dan mencaci, tak payahlah korang layan dengan orang yang jahil perasan bijak yang nak argue tapi tak paham 100% apa yang korang cakap kerana tak semestinya dalam setiap perdebatan, orang kena percaya apa hujah korang, yang penting mereka kena FAHAM apa yang korang cakap, mengerti?

Sebab tu aku maaaalaaaas nak berdebat..

Kenapa?:

Antara alasan yang aku suka bagi: “Please, do not insult my intelligence …”

Wah wah wah, hebatnya aku kerana perasan pandai dan buat korang terhina lalu naik marah akibat kelihatan seorang aku yang bijaksana dan korang pulak kelihatan terlalu bodoh di sini sana..

Bukankah ugama ada berpesan, janganlah berdebat dengan orang yang bodoh!!

Bukankah berdebat itu menggelapkan hati?

Lalu aku di tuduh pengecut kerana takut nak berdebat, he he he.., lantak korang ler…, aku boleh berdebat ‘sangat’ sebenarnya, nafsu serakah akupun suka berdebat, tapi jika korang betul-betul nak berdebat, Ok! Jom kita berdebat, tapi ada syarat, aku nak berdebat ikut cara Nabi SAW, aku tak nak berdebat cara yahudi atau cara bodoh bangang orang yang tak faham ugama..(saya perasan paham..oh!)

Pendek cerita, Pernah ada sorang mamat (pra-ustaz) yang tak puas hati dengan aku dan ajak aku berdebat, aku kata set! Saya setuju ustaz, Tapi lebih baik kita bermuzakarah, dan sebelum kita berdebat a.k.a bermuzakah ini, bukankah dalam islam setiap amal ada adab-adab dia, nak makan ada adab, nak tidur ada adab, nak bersenggama ada adab, dan adab di sini adalah sunnah Nabi SAW, maka sebelum kita berdebat, boleh tak? ustaz cerita sikit adab berdebat cara Nabi SAW..

Huh! Terkial kial 'ustaz' tu nak terangkan adab berdebat.., last-last aku sound: takpe ustaz, biar saya terangkan adab berdebat secara islam ‘yang saya tahu’ (tolong betulkan jika aku silap) .., dan buat korang semua yang sedang baca blog ini, dengar dengan teliti tentang adab berdebat ini, penting!! Sampai bila korang nak sedar bahawa cara berdebat yang korang selalu alami itu adalah “nampak bijak di permulaan tapi sangat bodoh di pengakhiran”..

ADAB BERDEBAT..

Pada permulaan dakwah nabi, orang kapir telah menghantar Walid bin Mughirah selaku orang yang paling fasih berbahasa di kalangan arab dan tempat rujuk para penyair arab untuk berdebat dengan Nabi SAW.., pendek cerita ,si Walid ini bertemu Nabi SAW seorang diri di tepi kaabah, maka diapun berhujah, dan apa Nabi SAW buat? just diam tak menyampuk ketika si walid ini bercakap, bila walid selesai berhujah, Nabi SAW bertanya dengan lemah lembut..

“Apakah engkau sudah selesai wahai Walid?”

“Benar” kata Walid.

Maka berkata Nabi SAW lebih kurang maksud: “ Kalau begitu izinkan aku bercakap pula, aku mendengar apa yang kamu sampaikan dan sekarang kamu pula dengar daripada aku”

Kemudian apabila Walib bersetuju, lalu Nabi Muhammad SAW terus membaca Al-quran surah Al-Fussilat. Ayat 1 hingga 13. kemudian baginda bersabda:

“inilah jawapan dari aku”

Maka Walid bin Mughirah terus blah dan insaf kerana tak de hujah lagi yang boleh diguna pakai untuk berdebat.. ok stop, cerita itu panjang lagi, boleh rujuk kitab, apa yang nak aku bagitahu adalah cara nabi SAW berdebat, releks dan mudah, korang yang tak puas hati bercakap dulu, nanti bila dah habis, aku tanya: dah habis ke? Lepas tu aku pulak cakap dan jangan menyampuk!! .., penting!! Jangan menyampuk dan kalaulah mulut tu gatal sangat nak menyampuk, mintak izin!!!, , itupun kalau aku bagi izin, Kalau aku tak bagi, ustaz duduk diam diam, biar aku habiskan my explanation…

Lalu ustaz tu mulai berhujah, Negara islam bla bla bla, tuhan mencarut, bla bla bla tuhan samseng bla bla bla, kepimpinan melalui ulamak bla bla bla…, sehinggalah dia penat bercakap, akupun dengan sopan santun bertanya..

“Dah habis ke ustaz?”

Dah..(kata ustaz tu kepenatan)

“Izinkan saya bercakap pulak ye ustaz, ehem, ehem.., dengar ye..”

Bila dah tiba giliran aku bercakap, maka akupun mulai berceramah kat ustaz tu, he he he, mula mula aku cerita tentang iman dan pentingnya usaha atas iman, bla bla bla.., lepas tu aku cerita pulak tentang sunnah dan petingnya ikut sunnah Nabi, bla bla bla.., kemudian masuk bab ibadat, dan aku tekankan solat khuysuk dan berjemaah, kemudian ilmu, lepas tu pulak ikhlas, seterusnya niat bla bla bla dan akhir sekali aku ceriata bab dakwah dan aku ajak usatz tu beriktikaf di masjid dan berdakwah sama sama aku SEKARANG!!!!

Tapi ustaz tu terus blah sebab tak reti nak jawab, dan tak nak beriktikaf dengan aku dan tak nak berdakwah ikut aku dengan alasan: tunggu Negara islam lagi 5 tahun? , 10 tahun? 15 tahun? 25 tahun? Woi! Dah 50 tahun merdeka ? nak tunggu bila nak iktikaf kat masjid dan berdakwah, woi nak pergi mana tu???

Esok mamat tu datang lagi nak berdebat, kali ini tajuk perdebatan adalah: “kepimpinan melalui ulamak”
Ok, macam biasa mamat tu terangkan dia punya hujah, golongan ni takde ulamak bla bla bla, golongan sana tiada ulamak, bla bla bla, apa itu ulamak muktabar, bla bla bla.., golongan aku sahaja ada ulamak bla bla bla.. bila dah habis aku dengan berhemahnya tanya..”
“Dah habis ke ustaz?”

Dah..(kata ustaz tu kepenatan)

Sebelum tu ustaz, saya nak tanya, bila ustaz cerita bab ulamak, tentulah ada syarat syarat sah untuk jadi ulamak, tentu ada hokum yang membatalkan taraf ulamak, macam sembahyang jugak, ada rukun sah-batal dia, maka apakah hokum hokum dan syarat sah seseorang itu sehingga boleh kita katakan dia adalah seorang ulamak????

Mamat tu pulak terkial kial mencari tariff seorang ulamak dan hokum sah-batal seorang ulamak..,

“Izinkan saya bercakap pulak ye ustaz, ehem, ehem.., dengar ye..”

Aku pun cerita 8 ciri ulamak yang aku dah tulis 4 perkara sebelum ini dalam “Siapa benar”..
Mamat itupun blah dan berlalu begitu sahaja…

Aku ringkaskan entry ini.., kita lupakan mamat tu…, semoga Allah mengampuni dosa kami berdua..

Ok, kita pergi pada tertib yang kedua dalam berdebat. Iaitu jangan MENYAMPUK ketika orang sedang bercakap, Hantu jembalang saja yang suka menyampuk manusia, oleh sebab korang adalah manusia, maka ikutlah etika seorang manusia iaitu jangan sesekali menyampuk.. Suka hati laki tiri belah nenek korang jer nak menyampuk…

Sebab tu aku lebih suka tulis blog.., aku bebas karang karangan 360 patah perkataan tanpa ada orang yang ‘dapat’ menyampuk dan bersorak, lepas tu bila korang dah habis baca, aku bagi peluang komen, ha! Lantak koranglah nak komen berapa panjangpun, aku tak akan menyampuk dan aku sentiasa bagi peluang, ha ha ha, komenlah apa yang korang tak puas hati, tegurlah aku jika salah, dan kutuklah aku jika korang paham, ha ha ha, silakan, silakan!!!

Korang boleh umpat aku, dapat gak aku pahala, kepada mereka yang cakap aku gemok..
“HOI!!, KAU EJEK AKU GEMOK..NANTI KAT AKHIRAT, KAU KENA MAKAN DAGING AKU TAU!!! BANYAK PULAK TU..BOLEH HABIS KE? HA HA HA!!!

(ketawa sehingga air mata mengalir ke pipi..)

T.E.T.A.P.I…

(Nota, bab ni ke bawah aku ciplak dan edit dari "public service announcement of BAL")

Sebelum korang nak canggah aku, nak argue aku, nak kutuk aku, ada satu lagi peraturan yang paling penting dalam mempelajari seni teknik berdebat: iaitu:

KORANG KENA PAHAM APA YANG KORANG NAK ARGUE KAN…

Kepada yang berhujah, kalau apa yang korang hujahkan itu, 100% takde orang yang paham, maka korang tak payahlah nak berdebat, buat orang pening kepala sajer. , aku pun tak paham… baik balik kampong belajar seni berbahasa dan berbudi bahasa..

Dan bila dah ada orang yang paham cakap korang, walaupun 10%, (1%pun takpe) maka korang adalah layak berdebat, dan berilah tumpuan kepada 10% tu, jangan tamak… lagi balance 90% audience yang tak paham apa yang korang sampaikan tapi berlagak paham dan di akhir perdebatan golongan ini cuba bagi pendapat atau komplen atau komen atau kutuk sedangkan mereka tak paham 100% maka: korang kena BOLAYAN saje golongan ini, jangan nak bertekak dengan orang yang tak paham apa yang korang sampaikan, Nabi sendiri buat macam ni.., mana ada Nabi layan dengan orang yang tak paham macam abu jahal atau abu lahab, bolayan je.., buat habis beras sajer, ..

Dalam dunia ini ramai manusia yang dia sangka dia paham dan bijak dalam ugama (perasan pandai), lalu nak bagitahu sesuatu untuk menyangkal pendapat korang tentang ugama sedangkan dia tak pahampun ugama tapi dia sangka dialah yang terer ugama tapi hakikatnya jahil ugama…

(macam aku sendiri pulak..oh)

Maka:.. kepada mereka yang sangka dia paham ugama, lalu nak bagitahu sesuatu untuk menyangkal pendapat korang tentang ugama sedangkan dia tak paham ugama tapi dia perasan terer walaupun hakikatnya jahil ugama..

MAKA: Tak payahlah korang pedulikan pendapat dia, ...gasak la diorang nak kutuk ke, nak bagi pendapat ke, nak argue ke, nak disagree ke... PEDULIKAN! sebab diorang tak paham 100% apa yang korang cakap, maka PENDAPAT DIORANG ADALAH SAMPAH iaitu apa yang diorang cakap adalah setaraf dengan sayap nyamuk (tak bernilai).

Maka di sinilah bermulanya segala KESILAPAN dalam berdebat...
Kebanyakkan korang, bila bagi pendapat kemudian ada orang balas, korang terus balas balik tanpa menilai bahwa orang yang balas tu paham ke tak apa yang korang cakap... dan bila korang balas jugak maka apa yang jadi ialah perdebatan atau korang punya discourse nanti akan menjadi sia sia dan tak bermakna, macam harimau nak makan anak lembu lalu mak lembu berdebat dengan rimau, Sekor cakap lain, sekor lagi cakap lain, sekor balas benda lain, sekor lagi balas benda lain.., last last mampus anak yang lagi sekor tu..

Akhirnya permasalahan korang tentang ugama tak selesai, takde solution, kerana kebanyakkan ahli debat ini adalah excited dan fanatic, bombastic dan splastic over jingoistic…, maka dah takde sapa lagi nak berfikiran rational sebab nanti nampak macam weak, lalu korangpun akan balas la semua pendapat dan komen serta respon orang yang ludah korang, tak kisah la apa dia cakap tu make sense ke tak ... masa tu setan bisik supaya fikir nak menang saje, biarpun tak betul... dalam hati pulak berkobar kobar dan berharap agar seboleh-bolehnya mahu orang lain tu kena kalah dan di malukan (walaupun dia anggap dia menang) last-last tak jadi apa-apa... dan orang pun malas nak back off sebab nanti takut orang kata korang kalah dan
bila korang cakap “aku dah malas la nak discuss dengan kau sebab kau tak
paham isu ni” tapi sebenarnya korang beriya-iya dalam hati nak sambung sebab korang
nak menang dan nak lawan korang kalah dan di malukan, masa tu setan cucuk jarum gembira tengok manusia caci mencaci, dan Allah amat benci kepada golongan yang caci mencaci kerana mereka di ibaratkan sampah, bangkai dan najis!!!

Pada ketika itu discussion tu dah jadi merepek, lepas tu melalut dan semua akan sorak syok sendiri dan debat tu akhirnya jadi pertandingan : lawan siapa lebih pandai bercakap / siapa lagi kuat bersorak / siapa lagi pandai buat lawak atas kelemahan musuh, siapa lagi pandai rhetoric...last-last isu asal terus hilang... kalau korang perhatikan: semua level of political discourse ada silap ni... tak kira ler korang umno ke pas ke, , apa kejadah ke debat sekali pun... sedang asyik berdebat, tiba-tiba masuk isu yang tak relevan, tak logic, kemudian jadi bodoh dan bangang bila berhujah guna personal attack dan sebagainya, last-last, ambik dua keping kertas, lepas tu remukkan dan taruk kat depan stage dan bagitahu, ini kepala bapak engkau, dan ini kepala bapak aku bla bla bla .. arghh, ustaz ulamak pun ada buat silap ini…, aku belajar bersangka baik, belajar menangis ,melihat diri sendiri dan ummat islam berdebat tak tahu hujung pangkal dan hilang arah pedoman..oh!

Moral: KALAU ORANG CAKAP ENGKAU PEREMPUAN, SEDANGKAN ENGKAU CONFIRM LELAKI..TAK PERLU TUNJUK KEMALUAN UNTUK BUKTIKAN JANTINA KORANG..TAK PERLU!!!!

Biarlah Allah yang buat keputusan…

Zaman Nabi dulu satu mekkah orang yang tak paham cakap Nabi tapi nak argue dengan menuduh Nabi gila dan ahli sihir.. Nabi kool sajer..takdelah nak buat demo “aku bukan ahli sihir bla bla bla” tak perlu…
Tak perlu tunjuk perasan korang kat orang.. yang betulnya korang tunjuk perasan korang kat Allah.. macam Kak Pah cakap:

Carilah ketenangan dalam diri sendiri..
Ibadat sepertiga malammmmm….

Tak perlu buat ujian DNA kalau jiran korang tuduh korang adalah makluk asing!

Org kapir bila berhujah macam-macam kat nabi, korang tahu Nabi Muhamad SAW jawab apa?

"Sekiranya bulan di letakkan di tangan kiri dan Matahari di tangan kanan, aku takkan tinggalkan kerja dakwah…(lebih kurang maksud)

Nampak?! Nabi jawab dia punya pendirian..jelas dan terang…

Aku banyak kali gak kena sound sebab kononnya aku ni ‘perasan sibuk dan perasan bagus’ lalu pergi nasihat orang sana-sini..Lepas tu diorang caci/maki/ hina/ keji aku dan memacam lagi..
Aku tak perlu terangkan pada diorang begitu-begini..Aku tak perlu berhujah keluar dalil dan Nas untuk benarkan tindakkan aku..Aku just cakap pendirian aku..

Aku kata:
Tak lama sebenarnya aku ‘ajak korang pada Allah’(berdakwah) ni..aku dah buat keputusan akan berhenti satu hari nanti…aku buat limit…
Diorang terkejut..maklumlah aku nak berhenti dakwah mereka…

Aku cakap lagi:
aku akan buat dakwah ni tak lama, just sampai jadi mayat sahaja..Cuma aku nak tanya korang, BILA AKU JADI MAYAT?
KALAU AKU JADI MAYAT MALAM INI.. SAMPAI MALAM INI SAJELAH AKU DAKWAH ENGKOU..HA HA HA!!!

Terus senyap diorang..aku dah nyatakan pendirian aku..tak perlu aku terangkan begitu-begini macam bagus kepada orang yang bodoh lagi sombong..

End!

PS: Sebelum aku jadi mayat.., Kalaulah apa yang korang kutuk aku itu betul, maka aku Mohon pada Allah agar di ampunkan segala dosa aku, dan seandainya apa yang korang kutuk aku itu tidak betul, maka aku bermohon pada Allah semoga di ampunkan segala dosa korang ..amin..

61 comments:

Anonymous said...

Apa lagi nak di kata?
(first komen)

Anonymous said...

aku pun slalu mengalami situasi dibangkang oleh org lain walhal apa yg dibangkangnya tu memang mencermikan ketidakfahaman mereka terhadap pendapat aku..sengal sungguh mereka kerana tidak cuba memahami apa yg kita cakapkan tapi terus nak memandai-mandai tunjuk bagus..thank sedara kerana bg tips supaya diam jgn melayan makhluk2 bodoh seperti itu..

Anonymous said...

hmm..
sy xhbs baca lg entry nih
tp sy rs mcm ade bau asap je (asap kua dr telinga).sabar ye encik hamka..mmg ade golongan kat dunia ni yg xsukakan kebenaran..org2 mcm tu toksah layan..makin dilayan makin menjadi.baik cik hamka focus kat org2 dijalan yg benar dn faham apa yg cik hamka cube smpaikan..
hehe terpanjang pulak..

-honeydew-

Anonymous said...

Oh pedihnya... Manusia bnyak golongan,suku,kaum,keturunan dan pelbagai etnik. Memang terdapat golongan yang suka membangkang tak kira betul atau salah walaupun mereka salah, mereka tetap mengatakan merekalah yang betul. mereka bukan bodoh atau sengal tapi kerana penyakit hati dah jadi barah dlm hati mereka bila hati sakit,otak pun ikut me..ngong, tak berfikiran sperti manusia.

demonsinme said...

Akhi,

Lama benar ana tak singgah ke sini, dan banyak benar ana kerugian ilmu dan insaf akibat dari itu.

Syukur dapat kembali.

-----------------------------------

Tell not.

tell not the birds,
dark clouds are looming over,
that the might cower,
as the demon is freed form his silent cover.

-----------------------------------

If its not a burden, come by to my space, leave some thoughts to my latest entry as I am much in need of advice.

-----------------------------------

hamka said...

mamat

engkaulah yang sentiasa paham..

---------
kurik

aku berharap dan berdoa agar aku tidak membuat kesilapan serupa bila berdebat… kadang2 manusia sellau lupa.., aku ler nie..

---------------
-honeydew-

Aku bukak kedai, aku layan aduan pelanggan yang nak beli sahaja, yang tak niat nak beli dan nasihat lebih lebih.., bolayan..

----------
Anonymous

Yang di kejar tak dapat…
Yang di kendong berciciran..
oh!

-------------
demonsinme

Selamat kembali ke keretamayat…, terima kasih sahabat.

Miss Aini said...

Salam,
Berjuang bukan senang.
Bagai diri dilambung gelombang.

Keep it up. Orang yang suka provoke ni bukannya nak ambil 'pot' pun tentang isi dakwah bro. Mereka hanyalah suka berdebat dan andai mereka teruskan perangai mereka yang suka bercakap namun tak mahu fikir, mereka akan terus berada dalam keadaan yang menyedihkan itu.

Orientalis, bijakkah mereka?

Al Imran 190-191:

[190] Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal.


Dan siapakah orang yang berakal??

[191] (Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab Neraka.

Nyata, orang yang tidak mengingati Allah adalah 'orang yang tidak berakal'. Kasihan~

Anonymous said...

Kat ofic aku pun ada gak yang perasan bagus. Cakap berapi-api, tapi bila aku ajak jom g surau untuk solat zohor dia kata nantilah, kau pergila dulu.

Pernah aku tegur dia sbab suka forward gambar2 lucah dalam email, pastu dia balas balik kata terpulang pada individu la nak tafsir benda tu lucah ke tidak. Pastu dia kata lagi jaga kubur masing-masing la. Then sound kat sume rakan seofic pasni kalu nak forward benda seks jangan cc kat aku sekali haha, nanti kena tazkirah.

Tapi aku terus ikram dia kuar makan sama-sama group cam biasa. Pastu semalam aku gi cubical dia dekat pukul 4 baru terhegeh nak semayang. Aku cakap hari-hari aku nampak Minah(sorang budak dept lain yg tak pakai tudung) kat surau. (dalam hati aku kata perempuan mcm Minah pun jaga solat dia inikan pula kau yang cakap berapi).

Pastu, masa nak balik aku gi tempat dia skali lagi nak tny pasal ofis matter,tiba2 dia naik syeh citer kat aku macam-macam,pasal orang Islam yang tak berbudi la, jurutol tak senyum la, pasal tok imam tak buat keje ke bila budak-budak bising masa semayang jumaat la, nak hantar surat kat Dr Amran Kasimin la komplen pasal budak-budak bising, n pasal masjid cina la.

Dalam hati aku kata; Eh bilamasa pulak kubur dah tak jadi masing-masing ni. dulu kata kubur masing-masing haha..sebab kubur masing-masing la aku nak ajak kawan aku tu buat maaruf dan cegah mungkar. Kalu alam kubur kita sekali mau je aku nak join kubur orang yang ikut sunnah nabi, cool. (aku pun baru nak belajar semula cara-cara nak cool kan kubur aku oh)

AKu pun tekejut jugak bila dia tiba-tiba je naik syeh bg ceramah aku macam tu, siap suruh aku tunggu lagi 10 minit tu. Sampai dia kata fuhh leganya aku, malam ni boleh tido lena aku...

Masa aku on d way balik umah sambil pikir kejadian tadi baru aku paham sebab apa dia naik syeh dan berkobar-kobar citer isu berkaitan islam. Sebab dia rasa tercabar bila aku compare dia dengan Minah agaknya haha..

Kadang-kadang ramai orang ingin berbicara pasal agama semata-mata nak tunjuk yang mereka juga tahu pasal agama tapi hanya sedikit sahaja daripada agama yang mereka amalkan dan tak pernah pun berkorban di jalan agama.

Moga Allah bagi hidayat untuk aku, kawan aku tu dan Bro Hamka juga..

LoneRanger

Anonymous said...

Bercakap dengan orang bodoh dan tolol...hmmm ini macam aktiviti ruji je bila time keluar jumpa orang ajak gi masjid.

Dah memang jadi sunnatullah bro.. nak buat camner, Allah dah tetap, orang yang buat dakwah sure kena maki, kena hina, kena caci, kena macam macam punya kena. Dari zaman nabi dulu sampai la sekarang.. semua nabi pun lalu proses yang sama.

Eh!!.. jadi, kalau orang yang buat dakwah tu macam nabi... habih orang yang kena dakwah tu macam siapa yek?

Sila tandakan jawapan yang betul:

[]Abu Lahab
[]Abu Jahal
[]Kafir Musyrikin
[]Orang Munafik

muahahahah....marah? sape suruh ko tak buat dakwah, bodo!

Nziela said...

heran tui... nak sangat jadik pengomen pertama... best sangat ker.. hehehe!

Abu S.H said...

Siapakah yang pernah berdakwah dan cakap orang yang belum faham berdakwah tu 'bodo'?

Tandakan yang betul
[] Nabi Muhammad SAW
[] Abu Bakar RA
[] Umar ibn Khattab RA
[] Uthman ibn Affan RA
[] Ali ibn Abu Talib RA
[] Kavalera

Abu S.H said...

Hamka..
Terima KAsih sebab mengingatkan bab ini...aku memang lemah...hampir2 "nak tunjuk kelelakian dek kerana orang kata aku perempuan"..auww..aurat you!

mfrstudio said...

kavalera tulis:
Eh!!.. jadi, kalau orang yang buat dakwah tu macam nabi... habih orang yang kena dakwah tu macam siapa yek?

Sila tandakan jawapan yang betul:

[]Abu Lahab
[]Abu Jahal
[]Kafir Musyrikin
[]Orang Munafik

respon aku (bukan jidal):

sebutkan orang kafir musyrikin mekah yang ketika Rasulullah berdakwah, mereka tentang, tetapi akhirnya memeluk islam ATAS KERANA HIDAYAH ALLAH.

bagaimana orang-orang ini menjadi islam?

[]umar al khattab
[]khalid al walid
[]umayyah
[]hamzah
[]salman al farisi
[] dan ramai lagi para sahabat Rasulullah

hamka said...

HA HA HA!

aku menyokong korang semua, dan yang penting, aku menyokong diri sendiri..

ha ha ha..

sila sila :)
buat macam blog sendiri...

Anonymous said...

MFR... bukan kita dakwah hari ini Allah bagi hidayah hari ini juga...tapi kita buta dakwah dengan doa sungguh2 agar Allah pandang usaha kita buat kerja Nabi saw dan doa asbab fikir kita dan usaha atas iman yakin kita...harap2 Allah bagi hidayah pada ummat seluruh alam...

Anonymous said...

Ralat...'buat' bukan 'buta'

Buat dakwah kerja seluruh umat, ia kerja utama, bukan kerja sampingan!

Maaflah hamka... terasa jugak bila baca polemik kat blog ni...

mfrstudio said...

pada saudari hani.. maaflah jika saya tersilap berbahasa.

tujuan saya menulis itu untuk menyatakan supaya kita tidak menyamakan orang yang kita dakwahkan itu seperti yang disebut oleh kavalera sebagai

[]Abu Lahab
[]Abu Jahal
[]Kafir Musyrikin
[]Orang Munafik

ini bertentangan juga dengan konsep ikram dalam jamaah tabligh.

saya cuba membawa kavalera berfikir kembali, para sahabat yang didakwahkan rasulullah juga menentang dakwah rasulullah malah ada yang bermusuh dgn kaum muslimin hingga perang badar, namun mereka akhirnya memeluk islam jua.

saya nak terangkan bahawa jgn kita dakwah memandang rendah golongan mad'u kerana hidayah merupakan hak Allah, mungkin saja mad'u itu mendapat hidayah dari dakwah yang tidak kita sangka-sangka.

sebagai contoh umar al khattab memeluk islam setelah mendengar ayat quran yg dibacakan adiknya, padahal waktu itu beliau datang untuk memarahi adiknya kerana mengikut rasulullah.

lihatlah, kadang kala membaca al quran itu sendiri suatu dakwah.

soalnya kita jangan sempitkan dakwah. dakwahlah dalam setiap perkara yang kita lakukan. dan dakwah yang paling berkesan tentunya menjadikan diri kita sendiri contoh teladan.

lalu apa mengatakan mad'u bodoh boleh membetulkan keadaan?

cuma untuk renungan dan bukan debat.

wallahua'lam.

Anonymous said...

aduusss.. aku kena balik la.. maafkan la aku.. kekadang aku tersemangat dengan entry hamka nih..

Sebenarnya "bodo" aku tu merujuk kepada orang yang suka berdebat tapi tak paham apa yang cuba disampaikan.

maafkan la aku..

sesungguhnya pintu ilmu itu terbuka bila kita cakap "saya tak tahu..." maafkan la aku..

Anonymous said...

Nampak nya ramai penyokong. Saya rasa saya juga faham semua citer cik hamka ni. Tp percayalah sama macam mengail ikan dalam baldi. Ikan tak dapat tp blh mengail sambil tengok tv. memang best tapi matlamat tak sampai.Utk tolong umat keluar lah lama2...baru umat dapat hidayah.Bagilah masa 40 hari ke sbb melalui entry yang lepas saya paham dah 8 tahun bro tak keluar.Cuba check balik entry lepas.Bro mempunyai 2 biji kereta satu buah rumah dan mempunyai 3 org anak.asal di trg dan mcm lg.glamor tuan nie. Tp mengail dlm baldi tak dapat ikan tuan.... sama macam politik pas yakin kerajaan bagi iman...sekarang tuan yakin internet boleh bg hidayah... salah tuan. lepas tu ajak org yakin dgn cara tuan....bagus.bagus..ramai pulak penyokong. lepas ni tentu penyokong bro hamka akan balas komen ni . Saya nak tengok siapa org pertama akan jawab komen saya ni silakan... rugi masa je main internet ni. baik pegi pikir macam mana nak keluarkan jemaah ramai2 ke jln Allah...opss satu lagi bro hamka ni suka makan kepok goreng dan minum teh tarik..

Anonymous said...

relax la bro, asal keras sgt nie...
at least kat sinie la kami nak mereleaskan tension kami instead of merewang2 ke channel2 yg tak betul, ader gak manfaat yg dapat kat sinie sebagai alternaative dari layan anime ker, manga ke dan benda2 tak pekdah tuh (nie bukan sokong bro hamka, just personal opinion n suke hati ko la nak terima ke tak)

ps: aku suka makan ikan bilis dari
ikan "jaws". tak tau la bro
hamka suka makan kepok ikan
goreng ke tak? =p.
(maap pd sape yg tak paham)

mfrstudio said...

salam saudara hurairah..

saya memahami orang seperti saudara.

saya pernah bermuzakarah (bukan berjidal) dengan mereka, dan saya dapati walaupun saya terbuka dgn metod dan kaedah jamaah tabligh namun mereka beriktikad kuat sama spt apa yg saudara tulis di atas, sehingga melemahkan usaha dakwah selain dari kaedah jamaah tabligh.

dulu saya berusaha mendekati kawan-kawan yg lalai dgn menggunakan komik dakwah. kawan-kawan yg selalu tinggal solat mmg akan lari jauh2 bila nampak org tabligh, malah ada yg kunci pintu bilik utk halang org tabligh masuk. tp akhirnya komik dakwah saya dapat tembus bilik itu dgn menyelitkannya di bawah pintu. dalam komik itu ada juga seruan utk solat berjamaah spt seruan tabligh, lalu bila golongan spt saudara berkata pada saya, melukis komik itu bkan dakwah , dakwah adalah ketuk bilik ke bilik.

lihat, jika saya terpengaruh dgn kata-kata itu pastinya dakwah langsung tak sampai pd golongan yg lari ini. saya yakin dakwah boleh menggunakan apa saja medium, asal saja kita MENYAMPAIKAN (tabligh) ajaran islam melalui medium itu.

saya sedar, saudara hamka menulis dia tak berdakwah melalui blog, tetapi isi kefahaman islam yg disampaikan menimbulkan rasa keinsafan dan kefahaman pada org lain itu tidak dapat tidak perlu diakui sebagai dakwah, kerana dakwah itu majoriti ulama muktabar sepakat "amar makruf nahi mungkar".

saya sedar, saudara hamka tentu membenci saya kerana menulis pandangan ini dan akan anggap saya org yg berjidal kerana membalas respon saudara hurairah, namun saya telah diasuh supaya berkata benar walaupun pahit. mmg ada usaha tabligh yg tak berjaya sampai ke semua golongan.padahal rasulullah ajarkan hikmah, dgn setiap golongan masyarakat tak kira dari golongan pembesar hingga ke golongan rakyat biasa seruan islam boleh sampai.

sebab itu , islam tersebar luas ke seluruh dunia sejak sebelum jamaah tabligh ada lagi. mgkin org jamaah tabligh akan kata, para sahabat dan pendakwah yg merantau ke seluruh dunialah yg menyebarkan islam dan mereka memakai uslub dakwah spt jamaah tabligh.

tapi tuan tak boleh menafikan, para sufi yg menyebarkan dakwah bukan dgn kaedah jamaah tabligh yg keluar 3, 40 hari.dan juga para saudagar yg ke nusantara untuk berniaga juga ada jasa dalam menyebarkan islam. dan para saudagar itu tak berdakwah dgn uslub dakwah keluar 3 , 40 hari.

saya mohon maaf pd saudara hamka jika saudara menganggap saya ini org yg tak faham tulisan saudara walaupun saya baca tulisan saudara berkali-kali untuk mendapatkan isinya. dan mmg ada yg menepati jiwa saya yg mencari hikmahnya dakwah islam.

sekian dan maaf.

(bukan jidal dan boleh anggap sbg luahan perasaan).

Abu S.H said...

Aku baru semalam check dengan orang yang ada direct connection dengan ulamak:

DAKWAH itu sunnah

CARA BERDAKWAH ikut cara NABI itu sunnah dan tertib

TAPI, boleh juga berdakwah cara lain sebagai supplement.

DAKWAH CARA NABI ITU UTAMA
DAKWAH CARA LAIN ITU BOLEH BUAT JUGA, SELEPAS BUAT IKUT CARA NABI, SECARA TAMBAHAN DAN MENGIKUT KESESUAIAN KES2 SPESIFIK

WALLAHUA'LAM - AKU HANYA SHARE...sila beri tunjuk ajar..

kavalera..aku pun mintak maaf kat ko..aku terlanjur...(sib baik tak pregnant)

hamka said...

Aku bersetuju sangat dengan apa yang di nasuhat oleh 'Hani Sumayyah'

Dan seandainya aku seorang hakim yang sedang menilai perdebatan di antara 'muhammad fakhrul razi' yang mewakili tabligh moden dan
'hurarah' mewakili tabligh sri petaling nidzamuddin seantero dunia, maka aku kata muhammad fakhrul razi punya hujjah adalah salah dan tidak benar, rujuk komen saudara 'abu_harraz',

Dan buat 'hurairah'…, jika nak komplen aku pasal usaha tabligh dan nak ajak aku keluar tabligh, sila cerita panjang dalam email, aku tak nak perdebatan kita nanti mencemar usaha murni Nabi SAW.., my email: keretamayat@gmail.com

Buat 'Kavalera' dan 'johndoe' serta 'coldstarz_12', aku sayang korang semua …

mfrstudio said...

ya, tuan hakim.. saya menerima hukuman tuan hakim itu..sambil keluar dari kandang pesalah dgn tangan bergari.

kamudian hakim bernama hamka itu datang,"hehe.. rilek la tabligh moden.. hujah kau salah.. tp niat kau nak berdakwah tak salah.. JOM DAKWAH SEKARANG!"

yer.. aku tau aku hina..

sudut jalan-jalan:

mari baca kisah para ulama silam kita di nusantara.. semoga kita dapat mengambil iktibar dari usaha DAKWAH mereka.

klik: ulama nusantara

Anonymous said...

ni pehal dok debat pasal dakwah pulak.

buat la apa-apa usaha agama..tak kisahla atas nama apa..tabligh ke sufi ke..pas ke umno ke..

Keluar 40 hari tu ada dalam dua-dua fahaman baik tabligh mahupun sufi. Org sufi keluar 40 hari utk dpt ilmu laduni. Org tabligh keluar 40 hari supaya lekat solat jemaah di hati.

Anonymous said...

aku nak sentuh sikit pasal dakwah ni..

mengekalkan org Islam dalam agamanya lebih utama dari mengajak org masuk Islam (Sila rujuk ustaz utk kepastian)

sebab itu ustaz2 ceramah dimasjid, utk mengekalkan jemaah yg datang ke masjid...supaya mereka terus istiqamah

well..yg tak datang masjid tu...kena guna cara lain la...pintu ke pintu ke apa ke...

Anonymous said...

hamka, sedikit penjelasan tentang ustaz ambik upah...

ustaz2 ni bukan nak cari upah..
bila org bagi duit diaorg ambik la...buat isi minyak motor kereta..

memang asalnya haram ambik upah..imam syafii kemudiannya mengharuskan kerana bimbang tiada guru mengajar al-quran...maklumlah sibuk bekerja, berniaga..

Taichee~@! said...

salaam...

menarik. tertarik. itu kali pertama saya ckp bila baca blog bro hamka nie.

sy mengaku, walaupun mak suh jgn panjat gunung, tuntut ilmu agama, tapi sy degil. tapi doa mak makbul gak lama kelamaan...hati kejung mcm kakitangan yg cramp pun akan lembut jugak.

sy dahagakan ilmu. tak kiralah, dlm majlis ilmu ke, internet ke, buku ke. yg penting ustat kata, bila belajar jgn tafsir sendiri2, usahakan bertanya pada yg lebih arif...Sy mintak kat mak jgn putuskan doanye pada saya. Sbb insyaAllah doa mak makbul...

Makanye,
pabila sy naik gunung atau masuk hutan, sy lebih insaf melihat keindahan ciptaanNya. Bukan cam dulu nak solat pun payah sikit astagfirullah mmg saya ni kejam betol.

Tapi kan bro hamka...
ada gak org yg nak tunjuk pandai. org kata biarlah berdakwah style berhikmah..perlu kena gaya org kata...bagi saya yg keras dan kejung ni, cara paling halus ialah cara mak...syukran ya Allah kerana dia ibuku...sbb cara dia amat berhemah..sampai tersedak sy dibuatnye...

yg tak best bila org nak tego kita style perli2..bukan lagi insaf org tu lagi menyampah adela..

sekiang

Anonymous said...

hmm, jd mcm tmpt berforum plak di sini.dan forumnye bertajuk APA ITU DAKWAH DAN PERKARA2 YG BERKAITAN DGNNYE?

sy tksokong sape2 di sini.
malah sy amik jln, duduk diam di tepi gelanggang..

satu nsht sy petik dr entri bro hamka, jgn berckp bnde yg kite tktahu. lg kite ckp lg nmpk kebodohan kite.

bab dakwah, ulama2 kite dh byk bermunaqashah tntgnye dan dh ade byk buku sudah dikarang. bergntung kpd pndpt mane yg kamu nk ambik. sbb kite pegang hadith, "ulama adalah warisan an-biya'" kata2 mereka mmg bleh dipercayai.

kt sini sy tkbrani nk kata cara org tabligh yg dakwah sebetul2nye walopn tgh berusaha utk istiqamah dlm usaha tabligh(menyampaikan) ni sbb kl cara ini yg sebetul2nye sdh tntu ulama muktabar kite spt Imam Syafie,Imam Abu Hanifah sdh krg ato ucapkan tntg perkara ni..

ini cm pndgn saya yg dhaif lg hina dr ilmu yg sedikit dan sgt kurang. hrp diperbetulkan kl slh. dan insyaAllah kite rujuk lg kt org2 ilmuan kite.

wallahualam

Maryam said...

bak kata seorang budak kecik pada saya: jjawak teh!!; dalam bahasa standardnya "menjawab ye!!"

semua pakat nak jawab bila en hamka tulis. dan memang dalam bisnes orang-orang tak berminat tidak akan dilayan... tapi rasulullah tak putus asa dekati kan? baling batu pun dia bagi buah lagi. mampu kah kita di era milenium ni?

jidal... perkara tak perlu didebatkan takyahlah diperbesar-besarkan. memeningkan kepala orang yang baru nak paham jerh. pegi main jauh-jauh. haha... saya buat macam blog sendiri pulak en hamka. maaf! tapi, saya perhatikan kerana jidal ni lah ramai da'i tutup blog yang sedia ada dan buat blog baru. huhu..

nasihat baik dari pak hasan: jangan mulakan perdebatan... erkss saya dah turut serta?

hoho.. mari kembali kepada Allah.

Najwa Aiman said...

betul la... tak boleh tahan la.... rasa nak cakap gak! nak debat gak!!! so aku tulis gak walaupun selama ni masuk sini baca jek... aku nak debat gak!

dah... aku dah tulis komen dah... kalau korang tak paham jangan cuba argue dgn aku!

err... dah lama org tablightak dtg jenguk kawasan aku ni. aku pun tak tau kenapa. tetiba diorang "hilang". pegawai (pegawai???) masjid yang suka menyampuk kat kawasan aku ni pun macam tersampuk. sama ada diorang pun tak tau, atau diorang tak tau mcm mana nk bgtau.

misteri... misteri... radio...

hamka said...

muhammad fakhrul razi

"hehe.. rilek la .. hujah kau salah.. tp niat kau nak berdakwah tak salah..
JOM DAKWAH SEKARANG!"

ps: aku lebih suka baca kisah para sahabat silam di seantero dunia.., mereka dah dapat title RA.
semoga kita dapat mengambil iktibar dari usaha DAKWAH mereka.

----------
Anonymous

sesiapa yang solat takbir pertama selama 40 hari maka dia adalah ahli shurga, bebas dari azab api neraka dan confirm tidak munafik

kepada yang slow: dah solat 40 hari tentulah lepas tu istiqamah, tak payah kau cakap, lepas 40 hari kena boleh releks..huh!

jadi siapa nak belajar solat 40 hari takbir pertama, boleh ikut 'bengkel' jemaah 40 hari, sila sila :)

ps: Nabi Musa belajar ugama di bukit tursina selama 3 hari untuk dakwah firaun dan 40 hari untuk dakwah kaumnya yang murtad ikut lembu samiri..
wallahualam

-------
mamat

semua dakwah cara nabi kita kena buat.., nanti kalau buat kat masjid sahaja, jadi cerita 10 budak hitam, lepas 9 turun 7 bla bla bla.., last last masjid kunci, penuh tahik cicakman.. oh!

-------
bau nak start

berhati hatilah dgn mereka yang ambik upah dalam urusan ugama, berhati hatilah..

------
taichee~@!

salaam...
sama sama terima ksih

ps: kirim salam kat mak

-----
ainohikari

"ulama adalah warisan an-biya'"
dan semua ummat telah di wariskan dengan kerja Nabi..

selamat berjaya (aku dan korang semua)

------
Inqilaab

jjawak teh!!;
he he he

----
Najwa Aiman

oleh sebab aku tak paham, maka aku no komen...
he he he

HazuraHamzah said...

pernah terbaca sejarah org yg ganas lagi zalim menjadi wali

jadi, sapa la kita nak jatuhkan hukum....

wallahhualam....

demonsinme said...

My Akh Al Mubaligh:

THE CHAIRS, THE TABLE AND THE CLOTH WE DINE ON
(my gift to those who are fathers, mothers, sons, daughters, brothers and sisters)

On the chairs, the table and the cloth we dine on,
mama serve a sumptuous meal,
a sumptuous meal made form the hunt that papa kill,
the hunt that papa brought back on heavy old wheels.

On the chairs, the table and the cloth we dine on,
papa carved the luscious veal,
while mama kept our hunger vigil,
so that our little tummies feel no shrill,
till we have the night’s fill.

By the chairs, the table and the cloth we dine on,
papa stood on the site with his pipe lit,
cleaning blood that his hunt has spilled,
and chasing out the winter’s chill,
so that we feel no gritting frill,
after we had our night’s fill.

Round the chairs, the table and the cloth we dine on,
mama walks with a clean white cloth,
cleaning our mouth from filthy froth,
while kissing the sleepy eyes under the brows.

To the chairs, the table and the cloth we dine on,
we haste a bow and a cheery bye,
and wish the leftovers tomorrow they will dry,
that tomorrow again on you we dine,
with the meals mama made so fine,
made from the kills that papa find.

O chairs, table and cloth we dine on,
we trust that tomorrow would also be fine,
there you’ll wait for us to dine,
when we wake after the sun comes to shine.

Anonymous said...

assalamualaikum..

tp kite xboleh gak ketepikan mereka2 yg bodoh ngan perasan bagus ni.. kite kene dakwah kepada mereka.. sbb bukankah itu menjadi tanggungjawab? sedangkan Nabi SAW pn menangis bila tgk org kafir meninggal.. xkan kite nk biarkan sesama Islam itu sendiri terkapai2...

Anonymous said...

nk tanye eee...
related ngan time pompuan suci.. if sorang pompuan tu suci waktu asar, solat zohor perlu diqadha ke lepas mandi wajib??

Anonymous said...

wansepon e taim, aku dituduh mengamalkan amalan ratib sesat oleh 2 org ustaz yg mengajar aku subjek agama..

aku bagi xplenesyen.. masih juga dkatakan amalan ratib itu sesat..

aku diam.. juga masih lagi dkatakan amalan ratib itu sesat..

last-last, aku kene buang asrama.. adakah aku melakukan kesilapan kerana tidak berdebat?

aku hormat kedua-dua ustaz aku tu.. diorg lbih byk mkn garam dr aku.. tp mengapa mereka melabel sesuatu yg mereka tidak tahu dgn 'sesat'?

Anonymous said...

debat?

hamka said...

HazuraHamzah
Aku pun: wallahhualam....

-------
demonsinme

Thanks for u sharing...

--------
:: smudge ::

waailakumusallam..

(((xkan kite nk biarkan sesama Islam itu sendiri terkapai2...)))

mereka yang biarkan diri sendiri terkapai.., maafkan aku

---------
kiuries

ya puan, begitulah hendaknya.., untuk lebih baik.., rujuk 2, 3 orang ustazah.

----------
neversun

CERITA AKU BERDEBAT DENGAN AHLI ZIKIR..

wansepon e taim,

Satu hari seorang ahli tarikat jumpa aku dan tanya:
Kau kenal tak Allah?

Aku tanya pulak dia.. kau kenal ke?
Dia cakap:
“Permulaan ugama, adalah mengenal Allah”

Aku tanya pulak dia, kau kenal tak rumah Allah?

Kalau kau kenal, Kenapa kau tak datang selalu rumah Allah,?
Engkau sibuk berzikir sampai tak datang masjid apa cerita?
Zikir tu memang best dan dapat menteramkan jiwa, tapi jika kau tak datang solat kat rumah ALLAH itu tandanya setan dah tipu engkau.. , Allah bagi nikmat zikir kat nabi dan rasul sebab mereka dah banyak korban perasaan bila berdakwah, so bila berzikir dapat relax jiwa raga dan pulihkan semangat, korang yang sibuk berzikir tapi tak berdakwah , apa cerita?
Zikir ni macam bawang goreng atas nasi goreng, memanglah bawang goreng tu sedap terutamanya bagi mereka yang takde makanan, tapi hakikatnya bawang goreng adalah penghiasan kepada nasi goreng, itulah hakikat dakwah, berdakwah tu macam nasi goreng, manakala berzikir tariqat itu macam bawang goreng, mengerti??

Bila korang buat amalan ugama tapi tidak menghubungkan diri dengan masjid, maka amalan korang macam air mustrakmal, suci tapi tidak menyucikan… korang kena jadi air mutlak, suci lagi menyucikan..

Tapi dia tak dengarpun nasihat aku, semoga rohnya di cucuri rahmat kelak(sebab dia belum jadi mayat lagi)

Anonymous said...

aku cadgkan kepada kita semua supaya baca quran 1 juzuk sehari......
aku cadangkan kepada kita semua supaya bertahajud,berqiyamullail tiap2 hari.....
aku cadang kepada kita semua supaya ada mutabaah ibadah iaitu
1)SUBUH BERJEMAAH
2)QIYAMULLAIL
3)BACA QURAN
4)SOLAT DHUHA
5)BACA MA'THURAT
6)ISTIGHFAR 100 X SEHARI
7)ZIARAH DARI BILIK KE BILIK (kalau masih belajar kat U)

semua amalan2 di atas ada dalil2 yg kuat...buatlah target..buat permulaan,buatlah sekurang2nya 3x seminggu utk semua amalan mutabaah diatas....
contohnya:1)baca quran-3juz seminggu(wlpn ada yg hanya baca 1muka dlm 6 hari..takpe..perbaiki lg amalan tu)
2)qiyamullail-3 x seminggu
3)solat subuh berjemaah-3 kali seminggu(ini utk permulaan sahaja bg yg cuba berjinak2 dgn dakwah..tp bagi yg dh lama dlm dakwah,buat benda nie tiap2 hari-wajibkan diri tu skit!!!!paksa diri!!)
4)solat sunat dhuha-3 kali seminggu
5)istighfar (100 kali)utk 3 x seminggu
6)baca ma'thurat-3 x seminggu
7)ziarah dari bilik ke bilik-3 x seminggu....

jgn lupa buat semua mutabaah tu ye!!!wlpn ada diantaranya yg bertaraf sunat..tapi semua tu adlh sunnah nabi..& nabi buat semua sunnah2 tue bukannya 3 kali seminggu ttp tiap2 hari nabi buat termasuklah baca quran..(nabi x baca quran just 1muka=6 hari je)

so,ikut apa yg nabi buat....tp,utk permulaan nie..just letak target utk semua tu buat dlm 3 x jer semingu

then,lepas dh biasa...naikkan target tu kpd 4 x seminggu....then seterusnya 5 x seminggu....ok..sambil2 buat mutabaah ibadah nie..jgn tinggalkan dakwah...makin kuat ibadat,makin kuat kerja dakwah.....

Anonymous said...

kalau kita KUAT buat kerja dakwah tp kita masih lg liat nk baca quran(contohnya hanya baca just 1 muka tp ambil masa 6 hari)...
maka,masih ada something wrong dgn diri kita...rupa2nya kita nie masih lagi ikut ckp setan spy tidak mendengar membaca & memperdengarkan ayat2 quran...setan sgt suka kalau kita sikit baca quran nie.....nk2 pulak kita nie mengaku pendakwah,ajak org pada allah tp kita sendiri jauh dari kitab allah iaitu al-quran(mana tak jauhnya..!!kita baca quran ambil masa 6 hari baru habis 1 page..isk..isk..isk)

kita nk dakwah org,tp kita sendiri kureng baca quran....padahal quran tue yg bg kita kekuatan roh,ketenangan,power..

bak kata ulama...kalau kita nk tengok takat mana cinta seorg tue pada allah,tengok takat mana dia baca quran..makin kerap dia baca quran,tengok makna,tadabbur isi..makin dekatla dia pada allah...

so,cuba buat perhitungan..siapa yg lebih mencintai allah...org yg baca quran just 1muka=6 hari,org yg baca quran 1juz=sehari atau org yg baca quran 1.5 juz =sehari atau org yg baca quran sebulan 2 muka???

so,kerja dakwah..kerja dakwah juga..rate baca quran kena tingkatkan juga

Anonymous said...

MFR,
kalau ko rasa cara kau tue betul..teruskan..aku rasa kau tak yah nak argue2 sgt dgn hamka....

dia pergi dakwah rumah ke rumah tue bukan ajak org kpd maksiat pun,dia ajak org kepada allah,suruh pi masjid,etc....yg nk argue buat pa lagi???org yg patut kau 'argue' ialah org2 spt mat rempit,kaki disko..itu yg patut ko lebihkan ke'argue'an ko..tp argue cara baikla....

diorg baca kitab fadhail amal pepagi lepas subuh pun kita tak yah nk argue..sebab diorg bukannya baca majalah mangga ke,urtv ke...hadith2 yg diorg baca pun xder yg hadith palsu..org yg patut ko argue org yg pi baca majalah hiburan yg memaparkan wanita separuh bogel..itu yg lebih patut ko 'argue'kan....

diorg kluar 3 hari ke,4 bulan ke,100 tahun ke..nk argue buat apa..bukannya diorg keluar nk bermaksiat ke,jual dadah ker,seludup rokok ke..diorg nk dakwah!!bukan nk ajak org buat dosa,maksiat pun.....

diorg nk gosok gigi guna kayu sugi ker,pakai pakaian jubah,serban ke..ajak kita ikut sunnah nabi dlm cara pakai,makan,tidur..tak yah nak argue...yg patut ko argue ialah org yg langsung tak ikut sunnah nabi iaitu pasangan2 yg bercouple,berpeleseran di mlm hari..itu yg patut ko argue..tp argue dgn cara yg baik la...

org2 yg nak buat usaha agama & telah berijtihad yg cara mereka adlh yg terbaik..selagi mereka tidak melakukan perkara yg ditegah allah..kita jaaaaganla nk argue2 kan lg....itu ijtihad diorg...

kalau kita berijtihad lain dgn mereka,tak payah kita nk argue2 lg...kita buat apa yg kita yakini...biar diorg buat apa yg diorg yakini....yg penting,masing2 nk buat dakwah....nk ajak org kpd allah...barula harmoni

mfrstudio said...

inginiyur,

saya tak pernah argue dgn hamka malah kalau anda periksa sejarah saya membaca blog ini, anda akan tahu apakah sikap saya kepada hamka.

sebelum ini, saya cume memberi respon kepada saudara hurairah, tp saya akui pandangan saya tidak dipersetujui oleh hamka.

waloapepun, terpulang pd hamka nak menilai diri dan hati saya.

dan saudara inginiyur, anda silap dalam menafsir.teruskan bertaaruf dgn pandangan saya di blog saya.

kaji dan periksa. jgn cakap sesuatu yg anda tidak ada pengetahuan mengenainya, terutama mengenai diri seseorg.

wslm.

Abu S.H said...

bagaimana nak berdebat telah berjaya didebatkan....hehehehe

hamka said...

lantaklah nak berdebat ke tak, yang penting ikut adab he he he..

maaf menyampuk...

Anonymous said...

Hamka.. aku dah 3 kali gi makan kuey tiaw goreng Pak Lang depan sekolah yang mengadap laluan masuk Sri Petaling tuh. Warung Pak lang tuh kat kaki lima jalan raya utama tu. Setiap kali aku gi, aku mintak 2 piring char kuey tiaw "tak basah tak kering" .. perghhh sedap hmmphh.. sapa nak depat ngan aku atas kesedapannya..? hehe Mali pun takleh lawan.. inikan NZ dan sewaktu dengannya.. hehe gi la try hamka..

Anonymous said...

iyela,hamka je la yg betul......
sumer salah.kan..kan..kan....isk..isk

aku pun slalu mengalami situasi dibangkang oleh org lain walhal apa yg dibangkangnya tu memang mencermikan ketidakfahaman mereka terhadap pendapat aku..sengal sungguh mereka kerana tidak cuba memahami apa yg kita cakapkan tapi terus nak memandai-mandai tunjuk bagus..thank sedara kerana bg tips supaya diam jgn melayan makhluk2 bodoh seperti itu..

hamka said...

Kavalera

Dulu..kantin lama sri petaling, aku paling suka teh’ tarik dia, aura semacam, yang bagi sedap Allah, tapi la ni, sayang dan tutup, mungkin sebab aku promote air teh’ tarik tu lebih dari ajak orang ke masjid tu..oh!!

---------
kurak
he he he, aku tak pernag guna ayat ‘sengal’..

er, ‘sengal’ tu apa?

citrine99 said...

Bukan apa..cuma nak berada di luar tempurung sikit.Ini pun dah kira keluar tajuk..Ya lah,dah berapa tahun kita hidup majmuk campur2 kaum cina,tamil,singh,iban dll..Ada gak terpikir kita bina tembok ngan diorang bila pakai label 'kapir'..dah bina tembok camna nak nampak & datang dekat?)tapi pada masa yg sama jadi kuli diorang,kerja sekali or duduk sekampung,satu sekolah,sekolej..and then tiba2 satu hari nanti kat akhirat bila nak langkah kaki masuk pintu syurga terus kena sabotaj ngan si Ah Chong sebab dier claim kiter tak pernahnyer nak citer kat dier walau sebesar kuman pun pasal Islam..aku tengok kiter dok kuat usaha dakwah ngan orang2 yg dah lahir islam,tapi camna ngan challenge untuk dakwah kat diorang ni yg kapir tegar ni?(tak try pun camna nak tau tegar?) Aku takut gak kalau2 nanti ibadat seumur hidup jadik sia2 sebab disabotaj si Ah Chong ni..

citrine99 said...

Bukan apa..cuma nak berada di luar tempurung sikit.Ini pun dah kira keluar tajuk..Ya lah,dah berapa tahun kita hidup majmuk campur2 kaum cina,tamil,singh,iban dll..Ada gak terpikir kita bina tembok ngan diorang bila pakai label 'kapir'..tapi pada masa yg sama jadi kuli diorang,kerja sekali or duduk sekampung,satu sekolah,sekolej..and then tiba2 satu hari nanti kat akhirat bila nak langkah kaki masuk pintu syurga terus kena sabotaj ngan si Ah Chong sebab dier claim kiter tak pernahnyer nak citer kat dier walau sebesar kuman pun pasal Islam..aku tengok kiter dok kuat usaha dakwah ngan orang2 yg dah lahir islam,tapi camna ngan challenge untuk dakwah kat diorang ni yg kapir tegar ni? Aku takut gak kalau2 nanti ibadat seumur hidup jadik sia2 sebab disabotaj si Ah Chong ni..

Anonymous said...

You know wat,

You have a gift to talk but sayang your sources are very limited, you should go out more and read more, maybe then you will get to be good, as for now, entertaining.

hamka said...

You know wat?,

You have a gift to comment but sayang your comment are very limited, you should go out more and read more, maybe then you will get to be good comment, as for now, entertaining.

he he

Anonymous said...

Ohh,

I forgot you have a gift to be funny too..but I have to admit that while I like to read your writings,I think I need to push you to have more sources, maybe outside the circle, then you get to be great. Please don't be offended, I am not even good at writing which you are but as an avid reader I know when one is good and can be great which is very much lacking in the Malays. I will try to make a thorough comment but as for now this will be sufficient.

akirasuri said...

penjelasan yang baek..saya puak yang paham..mudah-mudahan dosa kita diampunkan

Anonymous said...

proper credit please

hamka said...

kreadit: Sebahagian isi entry ini aku ciplak tanpa izin dari BAL kawan HAFIZBAR, tapi sitenya dah di tutup- harap maklum


bal, aku mintak maaf sebab dah ciplak idea kau dalam blog aku..,aku ingat kau dah jadi mayat.. aku dah publishkan keciplakan aku.., terima kasih..

kalau tak keberatan, lain kali aku nak buat lagi

he he he

hamka said...

Copy/paste entry sebenar sebelum di edit oleh aku:

-------------

alou / aloun

first sekali aku nak jawab beberapa orang yang tanya sapa gambar evil
genius tu – jawapannya ialah right click + properties + google.
remember: Google(TM) is your friend.

oleh sebab aku punya unwritten rule ialah tidak menulis apa yang aku
buat sehari2 melainkan ada kaitan dengan benda yang aku nak kutuk/komen
maka aku akan stick to the rule (sebenarnya ayat ni takde purpose
melainkan inform ko aku punya unwritten rule). hehehhe mesti untuk beberapa
millisecond masa ko start baca ayat tu ko ingat aku nak break the rule
dan tulis pasal personal life aku – fat chance hehe...hidup aku adalah
inconsequential kepada semua orang maka eloklah jika anda seme juga
sedar bahawa hidup ko juga inconsequential maka takyah la citer kat seme
orang apa ko makan / pukul berapa ko balik buat grocery / apa ko tgk kat
TV....ni suggestion je, nak tulis takpe jugak takde sapa halau (this is
a free country, which means that you can write whatever you want aku
boleh kutuk sapa2 yang tulis pasal personal life as i see fit)

cakap pasal rules ada satu unwritten rule yang aku nak share berkaitan
website ni dan silalah beri perhatian sebab jarang aku rasa nak tulis
pasal ni. entry hari ni adalah squeaky clean.

rule pertama ialah – don’t give a shit about those who don’t “get” it.
ini adalah canonical rule no 1 for all public dissenters tak kira la
sapa2 yang voice public opinion sama ada ko ahli politik ke, ahli sukan
ke, ahli bomba ke, blogger ke, ikan paus beluga ke...sapa2 yang voice
opinion kena berpegang kepada concept memberi opinion yang terpenting
iaitu:

ENTERTAIN ONLY THOSE WHO UNDERSTAND

hehhee camne rupa tuh...meh aku explain (sebagai public service, sebab
most people i met seems like they fell off the clue train at one point
in their life) seperti berikut: bila ko masuk dalam apa2 discussion tak
kira la debate ke, forum ke, online ke, real life ke...tujuan ko beri
pendapat ialah bagi orang yang nak dengar (audience) PAHAM...itu adalah
tujuan pertama...dan tujuan yang kudua ialah either one of two: (1)
sama ada ko nak bagi orang TAHU atau (2) ko nak bagi orang CONVINCED.
contoh yg (1) ialah ko bagi pendapat dalam lecture mengenai topik2 yg
didiskas...dan orang lain tak tau pasal benda yang ko mention..tu contoh ko
nak bagi orang TAHU...contoh (2) ialah kalau ko debate dan ko nak orang
convinced pasal ko punya side punya argument. anyway kedua2 tujuan ni
adalah off-topic sebab aku taknak discuss dalam entry ni tapi aku cakap
sebab aku nak tunjuk bahawa terdapat persamaan iaitu apa2 opinion ko
nak bagi pon, tujuan utama ialah ko nak orang PAHAM apa yang ko op!
inionkan. PAHAM tak? (aku bukan bagi opinion; aku just tanya paham ke
tak)

okey oleh sebab ko suka bagi opinion dan ko suka orang baca / dengar
opinion ko maka ko kena try your best untuk bagi orang paham iaitu ko
kena articulate in such a way supaya orang paham. tapi its all a matter of
taste – sebagai contoh, aku bagi opinion aku tak kisah orang paham ke
tak, sebab aku bagi opinion aku cuma nak “smart people” paham, “stupid
people” tak paham pon takpe sebab stupid people tak penting dalam hidup
aku. tapi ada bebrapa orang macam ahli politik, dia kena bagi pendapat
supaya semua orang paham...sama ada smart atau stupid...maka oleh sebab
tu di malaysia pada zaman2 1997an boleh dijumpai makcik2 di kampung2
menjual petai di pasar tapi boleh berborak pasal “si soros tu la yang
buat ekonomi gawat ni” walaupun makcik2 tersebut tiada degree in
economics...tapi dia boleh ckp sebab PM masa tu beri pendapat yang boleh
difahami oleh orang bijak mahupun orang biasa. paham tak hehe

ok that one out of the way, maka dapat disimpulkan bahawa target
audience adalah berbeza – kalau PM cakap dia kena pander to all levels of
society, cakap kasi semua orang paham...kalau intellectual dia akan cakap
dalam jargon teknikal/intellectual sebab dia nak retain some
intellectual face in academia (kalau dia cakap benda simple sangat nanti dianggap
tak sophisticated) except orang yg mmg jadi science communicator to
public (e.g science writer, science journalist, etc). kalau penulis/poet
dia akan bagi pendapat yang berpuitis dan berbunga2 yang cuma boleh
difahami oleh budak sastera and co. supaya nampak dia ada great literatery
mind. etc etc etc. point is, pendapat ni bukan untuk seme orang dan ko
adalah penentu sapa audience ko

mesti ko rasa aik...apsal ckp lain macam ni...intelek sungguh takde pon
cakap vulgar macam biasa...hehehe ingat aku buduh ke kawan...anyway
kembali ke topik asal...bila ko beri pendapat pada audience maka daripada
100% audience ko, tak sampai 43% akan paham (figure tu aku take out of
my ass) iaitu tak semua orang akan paham pendapat ko walaupun diorang
mengangguk tanda faham...sebenarnya ramai tak paham, dan sapa angguk2
tanda sedar tu ko patut pelangkung je hihi (jangan buat) tapi point is
kalau tak paham cakap la tak paham kan save masa dan energy (ni satu
topic lain: kalau tak paham jgn buat2 tak paham @ buat bijak – i can smell
your BS). ok setelah 43% or less orang yang paham tu telah mendengar
pendapat ko, tapi masalahnya lagi 57% yang tak paham tu INGAT DIORANG
PAHAM, DAN DIORANG NAK SAY SOMETHING ABOUT YOUR OPINION WALUPON DIORANG
TAK PAHAM TAPI DIORANG INGAT DIORANG PAHAM. paham tak?

aha, skarang ko boleh apply aku punya principle yg aku boldkan di atas
– apa ko kena buat ialah ko kena ignore / block semua golongan2 yang
tak paham ni, dan ko bolayan je...gasak la diorang nak kutuk ke, nak bagi
counterargument ke, nak argue ke, nak disagree ke...sebab diorang tak
paham maka PENDAPAT DIORANG ADALAH NULL AND VOID iaitu apa yang diorang
cakap adalah setaraf dengan kaki itik (tak bernilai). sini la banyak
orang make a mistake...most people bila bagi pendapat pastu orang balas,
dia terus balas balik tanpa menilai bahwa orang yang balas tu paham ke
tak apa ko cakap...kalau ko balas jugak maka apa yang jadi ialah ko
punya discourse nanti akan jadi tak bermakna (sorang cakap lain, sorang
cakap lain, sorang balas benda lain, sorang balas benda lain). kalau ko
tak caya ko tengok la mana2 political forum...tak kisah la umno/pas ke,
dem/rep ke, kejadah ke...bila dah jadi benda macam ni...seme pihak akan
melalut dan semua akan sorak syok sendiri dan debate tu akan jad!
i pertandingan dick-waving – lawan sapa lagi pandai cakap / sapa lagi
kuat bersorak / sapa lagi pandaoi rhetoric...last2 isu tu terus
hilang...seme level of political discourse ada silap ni...termasuklah US
presidential debate sekali pon...ckp lain tiba2 masuk isu yg tak relevan
(vietnam/natl guard record) pastu jadi personal attack etc etc last2 takde
hasil...ni adalah silap dua2 pihak – pihak yang start dan pihak yang
balas tanpa paham 100% apa yang dibincangkan

[ni salah satu sebab aku taknak taruk comment --- nanti mesti dapat
komen2 tak relevan (e.g yang aku paling expect “ish apa ni tulis perkataan
tak baik ni” tanpa ko paham apa aku tulis, sebab kalau ko paham maka ko
tak focus kat benda2 trivial macam apa language aku guna, kalau ko
cakap gak “ala ckp benda baik pon takyah la guna perkataan tak baik” maka
bila ko cakap tu maknanya you didn’t ‘get’ it maka aku akan menggunakan
principle aku untuk ignore ko punya opinion because you just don’t get
it shithead)...to save the trouble, aku terus malas nak dengar sapa2
komen pon, wpun ko ngaku paham apa aku tulis]

masalah ni takde solution sebab bila ramai orang dah
excited/fanatic/jingoistic maka takde sapa nak berfikiran rational sebab nanti nampak
macam weak, so ko pon akan balas la seme accusation/counterargument that
people will throw at you, tak kisah la apa dia ckp tu make sense ke
tak...in other word ko cuma pikir nak menang je...seboleh2 nak orang lain
tu kena kalah (walaupun dia anggap dia menang) last2 tak jadi apa2...dan
orang pun malas nak back off sebab nanti takut orang kata ko kalah dan
bila ko cakap “aku dah malas la nak discuss dengan ko sebab ko tak
paham issue ni” tapi sebenarnya ko beriya2 dalam hati nak sambung sebab ko
nak menang dan nak lawan ko kalah (padahal discussion tu dah jadi
tahpahpe)...it takes character to back off from a heated argument

tapi all is easier said than done. tak caya tgk la seme forum yang
discuss benda2 controversial mesti ada benda2 yang aku mention di atas.

MORAL : kalau ko nak argue, jangan layan orang yang argue tapi tak
paham 100% apa yang ko cuba sampaikan (tak semestinya orang kena percaya
apa ko cakap, tapi kena FAHAM apa ko cakap).

end of public service announcement

Anonymous said...

Assalamualaikum, saya suka penulisan anda, ianya sesuai dan mudah dihadam oleh saya. hehe, mungkin pendekatan yg relevan buat insan yg xseberapa mcm saya =p. Tp terima kasih sekali lg ya !

hamka said...

salam

saya pun suka anda.

aplikasi gacor said...



i really like your site.
Great website and I look forward to seeing it improve over time.

Thank you for sharing in this article
I can learn a lot and could also be a reference
I hope to read the next your article updates



















prediksi Togel Hongkong HK 6d

prediksi Togel

hasil keluaran togel

keluaran togel 6d

prediksi Togel Hongkong HK 6d

prediksi Togel Hongkong HK 6d

prediksi Togel SINGAPURA sgp 6d

judi bola sbobet



prediksi Togel Hongkong HK 6d

prediksi Togel

hasil keluaran togel

keluaran togel 6d

prediksi Togel Hongkong HK 6d

prediksi Togel Hongkong HK 6d

prediksi Togel SINGAPURA sgp 6d

judi bola sbobet



aplikasi gacor said...

live skor bola sbobet

live streaming bola sbobet

nonton bola sbobet

now goal

togel

prediksi togel