Feb 13, 2007

Kenapa bercerai?

(Setan dan misinya ke atas hati yang tak pandai bersyukur)

Ada beberapa entry di dalam blog ini, aku ambil dari BURNAMA..
Iaitu: Berita dari Ustaz yang aku tak ingat NAMA.., maafkan aku.

Akibatnya, aku tak tahu dalil dan Nas bila korang usul aku rawi matan hadith, maafkan aku..

******
Intro..

Pada suatu hari, ketika Nabi SAW pulang dari berjihad…, Aisyah r.a isteri nabi yang ikut sama dalam jihad itu telah tertinggal dalam perjalanan pulang atas sebab-sebab teknikal, maka di pendekkan cerita, siti aisyah r.a telah sampai lambat ke madinah itupun dengan bantuan seorang sahabat, Sofwan r.a..

Maka orang munafik telah ambik peluang ini untuk buat fitnah ke atas siti aisyah r.a yang di tuduh curang dan berzina…

Nabi sendiripun rungsing dengan hal ini, tapi nabi SAW tak marah aisyah r.a sebab takde bukti kukuh.., lagipun nabi memang 'cool'..

Nabi iktikaf di masjid selama lebih kurang 40 hari sepanjang tempoh fitnah ini.., nabi tak pulang ke rumah dan aisyah yang tak tahu apa apa, anggap perkara biasa, (nabi memang selalu iktikaf,) kemudian waktu tu pulak aisyah r.a ada rasa sikit tak sihat, beliau mitak izin dari Nabi SAW untuk balik ke rumah mak bapak dia, rumah saidina abu bakar r.a. Nabi benarkan.

Nota: aisyah r.aha tak tahu dia kena fitnah - jelas akhlak isteri nabi memang tak suka jaga tepi kain orang, sehingga diri sendiri kena fitnahpun tak tahu.. kena belajar lagi nih!

Maka pada waktu tu, bila Nabi SAW bermesyuarat, ada macam-macam cadangan telah di buat oleh para sahabat, dan saidina Ali r.a telah mencadangkan agar aisyah di ceraikan…

bersambung...

****

Ok, hari ni aku nak cerita sikit sajer pasal cerai, sebab aku tak pandai, dan mohon dengan Allah agar rumahtanggaku kekal abadi sampai jadi mayat…, amin..

Kebanyakkan KES cerai yang berlaku dalam dunia ini biasanya di hadapi oleh orang yang ishhhh, akupun tak tahu sebenarnya, perasan pandai sajer lebih..oh! , kena rujuk jabatan ugama, tapi dari apa yang aku baca laporan di akhbar yang di buat oleh jabatan ugama, kes bercerai berlaku kebanyakkannya bila melibatkan soal IMAN dan AKIDAH…, tu yang timbul cadangan nak buat kursus kahwin untuk yang dah berkahwin pula.., (kursus poligami takde ke bang?)

Bila cerita pasal iman dan akidah, dan jika korang rajin pergi interview hamper semua artis bujang , janda dan andartu sekalian, 95.06 % (percentage di ambil dari kepala lutut aku) 95.06 % akan jawab nak kahwin dengan lelaki beriman, sambil gambarnya yang di ambil ketika interview itu dalam keadaan seksi meksi dan cukup memberahikan, nampak lurah ‘neraka’.., (bukan semua)

Dan sebab tu jugak ramai artis yang bercerai berai mungkin belum jumpa lelaki beriman yang di maksudkan.., kena sangka baik..!

Tapi aku suka jawapan dari artis Malaysia bila bercerai, iaitu “dah tak de jodoh”..
Tanpa memburuk burukkan pasangan mereka, tahniah!!!

Itu yang terbaik..

Tapi memang betul dah apa yang di citakan dan di impikan oleh semua wanita termasuk para artis itu, nak cari lelaki beriman.., aku tak nak komen apa apa.., kerana jika korang dapat suami yang tak beriman, maka hasil perkahwinan korang kelak akan dapat dua perkara sahaja, ..pertama korang akan dapat anak, kedua korang akan dapat sabar, errr maksud aku, korang akan dapat.. sabooooooor je ler..oh

Dan sesiapa yang bina rumah tangga dengan kesabaran, alamak tidak bahagialah dia, hari hari nak kena sabor, dan dah nama manusia, sabar manusia ada limit.., sampai masa meletup jugak, Nabi terdahulu bila dah buat dakwah, lama lama, doa bala kat kaum dia, apatah lagi kita? ..oh! tak percaya?, pergilah rujuk kes cerai kat pejabat kadi, semuanya akibat dah tak tahan sabar…., itulah anak anak zaman sekarang, kalau kita tak kahwinkan mereka cepat-cepat, berzina pulak mereka di sini sana, kalau bagi kahwin cepat cepat, besar pulak kemungkinan untuk bercerai berai.., ish ish ish… tapi takpe, mendengar berita anak kita bercerai adalah lebih ‘indah’ daripada mendengar cerita anak kita berzina!!!

Naduzubillah!

Maka nasihat aku kat korang semua, carilah pasangan yang beriman dan bertaqwa agar korang dapat bina rumah tangga dengan kasih sayang, romantic, dan bahagia selamanya..amin.

Kalau tak, terpaksalah korang bina rumah tangga dengan kesabaran, tak salah.. tapi tak bahagialah.., takut takut, lambat laun meletup pulak.., nanti datang encik polis bagi saman RM100 denda korang bermain mercun..

Ok, berbalik kepada BURNAMA, aku petik satu lagi kenyataan yang di ambil dari BURNUMA (BERITA dari Ustaz yang aku tak ingat NAMA)

Di riwayatkan bahawa, makhluk setan telah buat usaha hari hari agar setiap dari anak adam yang bernama manusia ini supaya berzina atau menghampiri zina …,

Akrian, apabila seorang anak adam mengambil keputusan untuk berkahwin, maka patahlah tulang belakang setan ni kerana kecewa akibat telah gagal laksanakan mission possible dia, maka sebagai ganti: untuk anak adam yang dah berkahwin, akan datang setan lain yang lebih besar pangkat melaksanakan mission possible part two untuk menghasut manusia yang dah berkahwin.. maklumlah…, pahala amalan orang yang berkahwin dah dapat 700 kenaikkan, maka ujian dari setan juga tak kurang hebatnya dia punya kenaikkan..

Natijahnya, setan yang baru ini akan buat korang suami isteri saling benci membenci supaya korang bercerai berai.., sebab tu kadang kadang isteri kita bukan main cun lagi, tapi bila tengok isteri orang lain rasa berahi semacam.., tengok anak dara yang hakikatnya bini kita jauh lebih cantik tapi sebab setan ni dah berjaya memanipulated kita punya hati dan di tambah dengan sifat kita yang tak pernah bersyukur, maka bini monyetpun kita rasa berahi dan stim serta ghairah.., ish ish ish..

Jangan bersetubuh dengan binatang, dua dua kena hokum bunuh…,dan jangan jugak bersetubuh dengan bini orang, dua dua kena hokum bunuh…,oh!


(semoga Allah lindungi aku dan korang semua dari ujian SEKS!)

Kemudian, bila setan dah berjaya buat hati isteri benci kat suami, hati suami menyampah tengok isteri, apa yang di buat serba tak kena, rasa nak marah sini sana…, salah besar jarum nampak macam salah besar bukit, isteri buat tomyam, rasa macam air serai panas bergaram, suami pulang lewat buat overtime, isteri tuduh suami tak prihatin pada rumahtangga, maka jaga jaga, jaga jaga…, awas!!!!

Janganlah sesekali korang wahai isteri-isteri marah suami di depan anak anak..
Jika korang betul, anak anak akan benci bapak dia..
Jika korang salah, anak anak akan benci ibu dia..!!!

Begitu jugak suami.., jangan marah isteri depan anak anak.., jangan sekali kali..
Jika korang betul, anak anak akan benci ibu dia..
Jika korang salah, anak anak akan benci engkau..!!! jangan sekali kali..

Dan bila dah start marah depan anak anak, anak anak jadi tension gila babi, dan bila anak anak dah pakat pakat benci mak bapak dia!! Maka bergoyanglah arasy, bercerai berailah sebuah ikatan, menangislah si ibu dan anak anak…, dan bergelak ketawalah setan durjana… ha ha ha!!-ketawa setan..

Jangan main main dengan Talak, bergegar tiang arasyh (walaupun bergurau), ya Allah, selamatkan lah kami dari ujian bercerai yang menggocang arasyMu..

Kemudian, mission possible part two setan tadi telah berakhir, setan buat pulak mission possible part three : iaitu bila dah bercerai, setan akan hasut balik suami dan isteri dengan nafsu berahi balik, tengok bekas suami rasa berahi semacam walaupun perut labuh mencecah lutut, suami tengok isteri yang bersaiz guni beras tetap stim berahi, walaupun dah cerai talak tiga..

Maka bekas pasangan ini, hati hati.., bila ambil peluang ziarah anak, hari pulak dah malam, jiran jiran tak tahu, di tambah ada hujan pulak kat luar, maka berzinalah bekas suami isteri dan yang lebih haru tak lapor kat jabatan ugama, apa jadi pada anak anak? Mak bapak dah lafaz cerai 3 kali tapi masih bersekedudukan, siapakah yang berjaya, yes! Setan telah berjaya membuatkan semua anak adam berzina walaupun dah kahwin…!!!

Maka pokok pangkalnya kita kena balik kepada iman dan taqwa.., bersyukur dengan apa yang ada, tahu muslihat setan dan buat usaha atas iman…

“Apa yang ada jarang di syukuri…apa yang tiada sering di risaukan..”
(raihan)

Tapi janganlah pulak salahkan setan 100% dengan alasan setan dah berjaya goda saya, korang tu yang tak bersyukur dengan nikmat Allah, macam mana Allah nak tambah???

Bersyukurlah dengan nikmat suami yang gaji kecik dan berperut labuh itu, dan bersyukurlah dengan nikmat isteri yang hodoh dan bersaiz guni beras itu..!!

Bersyukurlah…!!!
Nescaya Allah akan tambah nikmat ke atas kamu dan aku..

Berbalik kepada cerita Aisyah r.aha yang kena fitnah berzina kat atas, selama 40 hari lebih kurang sepanjang tempoh fitnah itu : wahtu telah terhenti, persolannya, kenapa wahtu terhenti?dan bila Allah turunkan wahyu untuk selesaikan masalah suami isteri ini..?

baiklah, ceritanya begini, bila aisyah r.a dah sihat, ketika dia keluar rumah untuk beli barang di temani Ummu mustah, tiba tiba mustah terjatuh dan tercaci anaknya, aisyah r.a tegur Ummu mustah kenapa caci anak dia, Mustah terkejut kerana orang yang di cacinya adalah antara orang yang menyebarkan fitnah ke atas aisyah, dan barulah aisyah r.aha tahu hal itu… lalu aisyah terus menangis, hati nya seperti terhiris hiris mendengar berita itu..

Kemudian datang Nabi suruh aisyah bertaubat..oh! pilunya hati, Nabi SAW sendiri ragu dengan kesuciannya.., dan Abu bakar r.a ayah kepada aisyah juga tak tahu nak jawab apa..

Lalu Aisyah meluai bertawajuh kepada Allah dan menangis kepada Allah, dan bermohoh kepada Allah agar di selesaikan segala permasalahan ini.., nabi juga sama, tawajjuh kepada Allah, maka bila SUAMI dan ISTERI masing masing FIKIR RISAU yang sama, maka turunlah pertolongan Allah dan turunlah wahyu yang mensucikan AISYAH RA…

Maka nasihat aku kepada para suami dan isteri sekalian, korang hedaklah satu hati dan satu fikir dalam menyelasaikan masalah urusan rumah tangga, jika masalah suami adalah sentiasa miss takbir pertama solat jemaah misalnya, maka korang suami isteri sama sama doa agar Allah bagi nikmat solat berjemaah di masjid takbir pertama untuk suamimu.., juga jika masalah isteri selalu miss solat di awal waktu.., maka sama sama suami isteri kena tawajjuh kepada Allah untuk selesaikan masalah ini.., Nabi SAW sendiri pun terhenti pertolongan Allah kerana waktu tu aisyah tak tahu, belum tawajjuh lagi.., apatah lagi kita??

Sebab tu suami isteri kena selalu bermusyuarat, hujung minggu nak buat apa? Nak berdakwah bila? bila nak ziarah? Bila nak melancong? Bila nak balik kampong?, barulah aman rumahtangga kerana suami isteri mempunyai arah perjalan yang sama…, insyAllah..

Sebelum pergi shopping, bermusyuaratlah dengan isteri kamu, barang apa yang nak di beli?, berapa budget yang di peruntukkan?, nak solat kat mana?, nak makan kat mana..?, dan lain lain, kerana bila kita bermusyurat, maka akan datang pertolongan ALLAH…, insyALLAH..

Satu lagi dalam nak menambahkan kasih sayang suami isteri, kenalah selalu tinggal-tinggalkan pasangan anda atas urusan ugama,

Dalam merindui, banyak kemaafan tercipta, dan dalam merindui juga, banyak cita cita untuk membahgiakan pasangan berbunga..

Selamat bahagia..!!!!

LAST

Satu hari, ketika Saidina Umar R.a menjadi khalifah dan buat ziarah dari pintu ke pintu di waktu malam, beliau telah berjumpa macam macam hal ehwal islam rakyat dia, ada yang kebulur, bini sakit, peniaga yang menipu dan lain lain..

Satu malam, beliau mendegar wanita bersyair yang sungguh sedih dan memberahikan, wanita itu sedang bersyair lebih kurang maksud, “jika suami ku ada, maka akan meriahlah katil ini dengan macam macam bunyi”, maka Saidina Umar telah hantar anak perempuanya untuk ziarah wanita tadi dan tanya apakan problem dia? Lain macam jer bunyi nya..

Rupa –rupanya wanita itu sedang ketagih seks kerana suaminya sedang berjihad dah lama, tapi masih tak pulang-pulang, lalu bertanyalah umar kepada anaknya, lama mana perempuan beriman boleh tahan tak bersetubuh?

Anaknya bagitahu : 4 bulan…

Sebab tu lah (kot), orang tablih keluar jalan Allah 4 bulan…, dan kalau korang perasan, ingat tak masa lepas akad nikah dulu kadi suruh baca lafaz ta’liq iaitu:
Bahawa adalah saya mengaku apabila tinggalkan isteri saya (nama) selama empat bulan Hijrah berturut-turut,
atau lebih dengan sengaja atau paksaan dan saya atau wakil saya
tidak memberi nafkah kepadanya selama masa yang tersebut,

pada hal atau saya melakukan sebarang mudharat kepada tubuh badannya,
kemudian ia mengadu kepada Mahkamah Syariah dan memberi kepada Mahkamah Syariah yang menerima bagi pihak saya satu ringgit, maka pada ketika itu tertalak ia dengan cara talak khulu’
[Akta Undang-undang Keluarga Islam (Wilayah Persekutuan)1984, Kaedah-kaedah Keluarga Islam (borang dan Fee) 1985 (seksyen 134(3)]

Moral; jangan tinggalkan isteri lebih dari 4 bulan , kecuali isteri korang iman macam Khatijah RA yang nabi selalu tunggalkan dia ketika bermunajat di gua hiraq, macam juga Hajar isteri nabi ibrahim a.s, 10 tahun kena tinggal kat mekkah, selamba jer, juga macam isteri nabi musa a.s yang kena tinggal di kaki bukit tursina dan pendek kata, macam semua isteri ambiyak dan sahabat r.a… wallahu’lam

Dan satu lagi bila nak argue pasangan masing masing, berdebatlah macam Nabi SAW buat, satu orang cakap, satu orang dengar, dah habis cakap, tanya.., dah habis ke?, arghhh, aku dah tulis detail dalam entry yang lepas.., oh mengantuknya..

Sekian, selamat bahagia…

Ps: Sayangilah pasangan korang sampai jadi mayat, biarlah ‘mayat’ sahaja yang memisahkan kita..amin..

48 comments:

Anonymous said...

`Kebanyakkan KES cerai yang berlaku dalam dunia ini biasanya di hadapi oleh orang yang ishhhh, akupun tak tahu sebenarnya'

org yg tak bersyukur..!

(lom abis baca tp gatal2 nak comment.. hehehe..)

p/s - aku baru nak menikah..soon.. takutnyerr..! jenis yg bersyukur ke aku nihh?

-fazila-

Hanisumayyah said...

En hamka ni bila nak tinggal-tinggalkan isteri...??? Jangan marahlah ustazah sebelah tu...

mi said...

belajar..belajar

Najwa Aiman said...

bila nak cerita jimak cara nabi? byk sgt jimak cara CD porno skg... merata-rata... jgn kata bebudak, org tua pun boleh terikut2 tau!

ainohikari said...

ehem2.sy setuju ngn kata2 nie..

"lebih indah bercerai drpd berzina asbab kahwin lambat"

akuokay said...

"Maka nasihat aku kat korang semua, carilah pasangan yang beriman dan bertaqwa agar korang dapat bina rumah tangga dengan kasih sayang, romantic, dan bahagia selamanya..amin.

amin.. yarabbal alamin...

ada penah terjadik la... non-muslim (lelaki) kawen ngan perempuan muslim. lelaki tersebut memeluk agama Islam. kawen dan dapat anak dua orang. lepas tu, "dah tak de jodoh"... bercerai. skang lelaki tersebut dah berkawen dengan perempuan non-muslim. dan isteri beliau itu pun memeluk Islam. aku takde la soklan sangat... tapikan macam mana ek ...kedua-duanya kurang tentang keagamaan. sepa nak bimbing sepa ek? aku bukannya apa... ada mualaf, selepas berkawen rasa terabai.. "kurang" didikan agama sama ada dari pihak suami atau isteri (yang muslim). pendapat bro.. macam mane ek?

*lenkali aku tanya ustaz.

kasturi said...

Whoaa..as usual, tulisan incik hamka memang best.Blaja bnyk aku arini, alhamdulillah (^_^)

Aku rasa hang patut jd kolumnis kat utusan ka, brita harian ka..atau mana2 magazine pon..sure meletupnyer la..

hamka said...

-fazila-

Selamat menikah… agak agak aku bole h dpt bunga telur tak? He he he.

--------------
Hanisumayyah

Soalan yang kalau aku jawab, takut aku jadi syirik dengan Allah..oh! doakan aku!

--------
mi

:)

----------
Najwa Aiman

Aku ada sorang isteri, nak kena belajar adab jimak isteri lebih dari satu, ada adab dia, nak kena belajar lagi..oh!

Ps: mungkin aku tak tulis kot dalam blog bab jimak ni.., (malu) ada niat tapi nak kena berguru betul betul dengan ulamak yang berpoligami..

insyAllah.

-----
akuokay

aku pernah berjiran dengan orang sabah mualaf dekat bukit kuang kemaman dulu, aku ingat dia kapir, tengok dressing bini dia macam wanita hari ini, sekali bila aku bagi salam bini dia yang jawab, tahulah aku dua dua mualaf.., aku lapor kepada orang tabligh berhampiran, dan orang tabligh dah jumpa dia dan ajak keluar belajar mendalami ugama dan hidup cara nabi, aku dah pindah sekarang ni, tak tahu apa cerita mereka, semoga kekal dalam iman dan amal..amin..

dan dekat kuala kemaman juga aku jumpa satu orang cina nak masuk islam, aku bawak dia jumpa orang tabligh dan jabatn ugama, aku dengar sekarang nama islam dia yusof dan sedang keluar 40 hari jalan Allah..

aku cadangkan jika kita jumpa mua’laf kat area kita, bagi nama dan alamat mereka pada orang tabligh berhampiran, mereka dan wakafkan masa untuk Bantu ugama, so kita Bantu mereka bantu ugama.., wallau’lam.

Bersyukur kerana masih ada yang prihatin..

-------
kasturi

meletup?
jangan bermian mercun , kena denda RM 100 he he he
terima kasih.., doakan aku!

orkid said...

assalamualaikum..
makin dibaca makin rasa takut.. sy antara bakal pengantin yg akan berkahwin x lama lagi.. rasa takut sgt.. apath lagi bila memikirkan bab2 cerai berai nih... janji yg dimeterai akan kah berakhir dgn kebahagian.. dan adakah sy dlm golong yg akn bahgia atau yg akan sentiasa sabar.. adakah perkahwinan yg akn dibina berkekalan sehingga jadi mayat.. wallahualam..

p/s: jika dia untuk ku YA ALLAH ko dekatkanla aku dan dia dan andai dia bukan untuk ku jauhkan la dia dr ku.. amin...

hamka said...

walaikumusallam

aku doakan kau selamat dan bahagia..., jangan fikir bukan2 dan jangan buruk sangka dgn Allah..

doakan juga rumah tanggaku..

Anonymous said...

nak bunga telur? boleh.. apa salahnye... tp kene dtg ke sepang lerr.. :D

-fazila-

abu_harraz said...

hamka malu nak cerita dalam blog??hahaahah..ini satu berita (this is news - kata orang putih yg look samat stoopid kalau dia cakap melayu slang tganu)

syahid said...

As-Syahid Nabil, Pejuang Al-Qossam

“Apakah ibu ridlo padaku ?” itulah kalimat terkahir yang diucapkan Asy-Syahid Nabil Abdirrahman sesaat sebelum ia meninggalkan kehidupan fana ini. Ia menghembuskan nafas terakhirnya di rumah sakit Rafidia Nablus.

Tentara Mujahid

Nabil Khatir lahir di kampong Baruqain dekat Salvet tanggal 25/2/1979. Sebegaimana keluarga Mujahid lainya, Nabil Khatir terkenal dengan ketakwaan dan keshalehanya. Ia adalah putra bungsu dari lima saudara laki-laki dan enam saudara perempuanya. Tentunya ia punya sipat-sipat yang tidak dimiliki oleh saudara-saudaranya yang lain, sebagai anak paling kecil di rumah tersebut. Namun ia lebih memilih tinggal di rumahnya saja.

Nabil mengecap pendidikan dasar dan menengah di kampungnya di Barqoin dan berhasil memperoleh ijzah jurusan ilmu alam.

Dari daftar hasil studinya tergambar ia seorang yang cerdas, pintar dan giat dalam belajar. Sejak kecil memang ia dididik secara islami. Keluarganya terkenal sebagai orang yang taat beragama. Sejak masih anak-anak ia sudah dikenalkan dengan masjid dan pendidikan jihad. Tak jarang ia bersinggungan dengan tentara Israel, ketika pasukan zionis dengan bengisnya menghancurkan rumahnya saat menggerebak dan menangkap suadaranya, terutama pada intifadhah pertama.

Dalam hatinya tumbuh kecintaan pada negaranya dan kebencian yang mendalam pada penjajahan.

Setelah ia lulus dari sekolah menengah umum ia kemudian melanjutkan ke Universitas Kholil jurusan pertanian pada tahun 1998. Saat itu di Palestina terjadi pergolakan terutama di Tepi Barat akibat perjanjian Madrid yang berlanjut ke perjanjian Oslo yang dinilai merugikan bangsa Palestina.

Ketika itu Nabil bergabung dengan madrasah jihad dan perlawanan. Ia masuk pada kelompok Islam, wahana pembentukan para laki-laki dan pabriknya para pahlawan. Nabil lalu masuk pada level komandan dan memenangkan pemilihan pada pemilu mahasiswa. Akan tetapi, jabatan tersebut tidak membuat Nabil kenyang akan kecintaannya terhadap Islam. Ia akhirnya memutuskan untuk keluar dari fakultas pertanian dan berpindah ke fakultas Syari’ah untuk memantapkan pemahaman agamanya.

Kebisuan Negara Arab dan mendulnya pemerintahan mereka, dalam menghadapi kejahatan Israel, membuat Nabil merasa sedih dan semakin terkoyak perasaanya. Pada saat yang sama Zionis Israel semakin menyengsarakan rakyat. Maka tak heran bila semangat untuk membela dan melindungi sesamanya semakin kencang di sisi lain kerinduannya terhadap syahadah makin membuncah dalam jiwanya.

Hatinya yang lembut tak rela melihat pemerintahan Islam begitu lemah dalam melindungi Al-Aqsha. Dorongan untuk segera mendapatkan mati syahid tidak mengendurkan untuk membela saudaranya, walau sesibuk apapun.

Maka puncak cita-citanya dalam menggapai syahadah ia bergabung dengan brigade Izzudin Al-Qossam. Bersama Izzudin lah ia melakukan berbagai operasi penyerangan, penambakan dan pengeboman terhadap tentara musuh.

Pada malam ke sepuluh dari bulan Pebruari tahun 2000, sebelum intifadhah al-Aqsha meletus. Nabil beserta sejumlah temanya mempersiapkan operasi pengeboman terhadap jantung permukiman Israel dan kota-kota yang berada di bawah jajahanya.

Sebagaimana layaknya orang yang melakukan operasi syahid, sebelum Nabli menuju permukimin Israel di Ariel, ia membungkus badanya dengan bom dan granat. Kedua tanganya pun menggenggam dua buah granat yang siap diledakan.

Kecintaanya pada syhahadah melebihi gelegar granat ketika meledak. Namun Allah ternyata berkehendak lain, bom yang dipasang di badanya ternyata keburu meledak sebelum waktunya.

Namun inilah mungkin hikmah dibaliknya. Nabil diberi kesempatan oleh Allah untuk dapat bertemu untuk terakhir kali dengan ibunya tercinta, sebelum ia menghadap sang Kuasa, Allah, yang sangat dicintainya melebihi apapun di dunia ini. Mushhaf Al-Qur’an yang tidak pernah terlepas dari genggamanya ikut menemani saat-saat terakhir. Allah telah memelihara hati yang suci itu dengan Al-Qur’an yang selalu dibawa dan dibaca oleh Nabil. Ia ridho terhadap apa yang terjadi. Ia dapat beristirahat dengan tenang menuju peristirahatan panjang.

Sebelum pergi, ia sempat bertemu dengan ibunya yang sangat dicintainya. Dengan senyum menghiasi bibirnya, ia berusaha menenangkan hati ibunya yang selama ini mencintai dan mengasishinya. Dengan berlinangan air mata, ibunya melihat Nabil berbaring tak berdaya di atas tempat tidur dan menciuminya. Ibunya bertanya, “Apakah ada yang sakit wahai anakku?” Nabil menjawab, “Tenanglah wahai ibuku, tidak ada yang sakit sedikitpun, namun.., apakah ibu ridho padaku saat ini ….??.

Dengan hati terkoyak melihat keadaan anaknya, sambil mengusap air matanya yang tak henti-hentinya mengucur deras dari kedua matanya yang mulia, ibunya berkata, “Tentu wahai anakku …. Allah saja ridlo padamu, jika Tuhanku ridlo maka hatikupun tentu akan sangat ridlo. Nabil minta ibunya untuk menyampaikan salam pada saudara-saudaranya yang tak dapat menyaksikan Nabil karena dihalangi pasuka keamanan yang menjaga sekeliling rumah sakit untuk memeriksa kejadian sebenarnya.

Beberapa saat kemudian pasukan keamanan masuk memaksa ibunda Nabil meninggalkan anaknya yang sedang membaca ayat-ayat Allah. Sedetik kemudian anaknya menutup mata untuk terakhir kalinya, walau bibirnya masih nampak bergerak-gerak mengucap dzikir pada Allah.

Dengan langkah gontai ibunya keluar dari ruangan tersebut, namun kini hatinya dipenuhi dengan kesabaran dan ketenangan, walau air matanya tak henti berurai paling tidak untuk saat ini. (pi/asy)

akuokay said...

ownh. insha Allah.

aku ade kazen mualaf. aku tatau nak support cam mana, jadik aku penah sedekah tudung. tatau la khabar dia skang, kali terakher aku jumpa dia masih macam dulu. dia tempat tinggal lain².

thanks btw.

citrine99 said...

Bukan apa..cuma nak berada di luar tempurung sikit.Ini pun dah kira keluar tajuk..Ya lah,dah berapa tahun kita hidup majmuk campur2 kaum cina,tamil,singh,iban dll..Ada gak terpikir kita bina tembok ngan diorang bila pakai label 'kapir'..dah bina tembok camna nak nampak & datang dekat?)tapi pada masa yg sama jadi kuli diorang,kerja sekali or duduk sekampung,satu sekolah,sekolej..and then tiba2 satu hari nanti kat akhirat bila nak langkah kaki masuk pintu syurga terus kena sabotaj ngan si Ah Chong sebab dier claim kiter tak pernahnyer nak citer kat dier walau sebesar kuman pun pasal Islam..aku tengok kiter dok kuat usaha dakwah ngan orang2 yg dah lahir islam,tapi camna ngan challenge untuk dakwah kat diorang ni yg kapir tegar ni?(tak try pun camna nak tau tegar?) Aku takut gak kalau2 nanti ibadat seumur hidup jadik sia2 sebab disabotaj si Ah Chong ni..

hamka said...

-fazila-

insyAllah..

ps; pernah dtg sepang 2, 3 kali singgah ‘rumah’ abang, dia kahwin dengan orang sepang

---------
abu_harraz

AGAK MALU..

HIK HIK HIK
(gelak berahi)

-------
syahid

Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas belian dan kita semua

…..


-----
akuokay

mualaf tu tanggung jawb kita bersama, terutama bila dah jadi jiran kita.., semoga aku dpt amal

--------
citrine99

baik kau rujus usatz bab ni, tapi jika kau nak rujuk aku, aku dah tulis dalam entry “apa itu jihad?” insyaAllah

alan zed said...

4 bulan..? hurm... menarik2... :)

mamat said...

apa yang menarik dengan 4 bulan?

sajer menyampuk

hamka said...

hmm, selamat bercuti semua, akupun nak bercuti panjang, jumpa lagi jika masih belum jadi mayat...

selamat bercuti!!!

selamat berkahwin kepada jiran aku hari ahad ini, aku tujukan syair 'tercipta untukmu'..

Menatap indahnya senyummu di
wajahmu
membuatku terdiam dan terpaku
Mengerti akan hadirnya cinta terindah
saat kau peluk mesra tubuhku

Banyak kata
yang tak mampu kuungkapkan
kepada dirimu

Aku ingin engkau selalu
hadir dan temani aku
di setiap langkah
yang meyakiniku,
kau tercipta untukku

Meski waktu akan mampu
memanggil seluruh ragaku,
kuingin kau tahu
ku selalu milikmu
yang mencintaimu

sepanjang hidupku

taichee~@! said...

salaam bro,

hmh, snonye tabley nak komen sbb belum kawen lagi.

tapi ada kenalan cerai lepas 10 ke 11 bulan kawen sbb hal remeh temeh. dia seorg yg outgoing bernikah dgn seorg tabligh muda. masing2 tableh terima kehidupan memasing. bila dah memohon di mahkamah (cerai), br dpt tahu dia preknen.

hmmm...
cemana tuh?
sy ckp, kalau sekadar hal remeh temeh, gift and take la. as apa bro ckp kat. gi mesyuarat tingkap ke, mesyuarat pintu, mesyuarat tangga, mesyuarat katil ke dapur ke...kan ke meriah nak dpt kata sepakat...

hmm..
sekarang ni, depa nak berbaik semula..insyaAllah. Sy doakan dia, bro and semua pembaca blog nih selamat berbahagia..aminn

tapi cemana kita nak berbaik (sbg kenalan) dgn org kafir yg menindas? atau cemana nak menyayangi org bukan islam sbg makhluk Allah? apa hukum nya...harus ke apa ke...sbb nak tanya ustazah, emmm segan. tapi tgklah sy cuba gak tanya.
sila bg kumen:

http://taicheeviews.blogspot.com/2007/02/kunun-berkasih-sayang.html

tapi mintak mahapla...campo2 english + melayu.

mekasih

ustazahrock said...

Aku pun nak nanyi gak hik hik

Telah kau siapkan
Satu daerah yang paling sunyi
Dalam hati suami untuk ku diami
Sebagai isteri

Akan ku penuhi dengan kemuliaan
Seorang wanita
Akan ku beri erti kelembutan
Akan ku hargai dengan kasih sayang

Kau ingin ku jadi wanita mulia
Yang tahu harga budi dan hati
Seorang lelaki bernama suami

dan kini ku mengerti
Bahawa hidup ini tak semudah yang kita janjikan
Yang kita janjikan

Kerana ku isteri mu

Kavalera said...

Bro citrine99...

Pasal ko punyer komen tu kan.. ada sikit ralat, Sebenarnya Label "Kapir" nih hanya boleh diberi kepada orang yang telah didakwah, tetapi menentang dakwah kepada Allah dan Rasul. Dah la dia taknak terima, dia beri tentangan pulak tuh. Itu baru boleh label Kapir bang..

Tapi orang yang belum memeluk Islam dan belum didakwah tu kita boleh panggil dia Bukan Islam atau "Non-Muslim" dan adalah menjadi HAK dia untuk didakwah oleh kita. Hak ni maksudnya dia akan tuntut la nanti kat akhirat "waaa citrine99... lu hali hali lalu lepan wa punya lumah lu satu kali pun tatak ajak wa masuk islam.. cinabeng lu maaaah ciiiib..#$%^&*.." depan mahkamah Allah Taala. Masa tu kita nak jawab apa agaknya?

Sebab tu dalam Islam takde tuntut hak kat dunia ni.. Semua orang Islam WAJIB tunaikan hak.. bukan tuntut hak.. apa Hak yang ada? Hak Isteri, Hak Anak2, Hak jiran tetangga, Hak saudara mara, Hak adik beradik, Hak Majikan, Hak ayam, Hak Itik, Hak Ikan mas, Hak Kucing dan sesiapa sahaja yang ada keliling kita ada hak atas kita.. persoalan.. kita dah tunai ke belum hak mereka?

ekhem... bro Hamka.. sory eh buat macam rumah sendiri plak..

Bro.. buat sikit review pasal komen Rosnah Blonde kutuk Sayidatina Khadijah. ko gi youtube.com search Rosnah..

jemaah tabligh=hamka said...

artikel di bawah nie aku copy-paste utk korang baca..nie bukan aku tulis..

Saya menulis artikel ini sebagai kesinambungan kepada thread Bincangkan artikel ini, Keluar 3, 40, hari Jemaah Tabligh. Tujuan saya bukanlah untuk menghentam Jemaah Tabligh [JT]. Akan tetapi, kedudukan JT sebagai satu ‘public figure’ untuk agama Islam telah ‘mendesak’ saya untuk menulis artikel ini. Maka, anggaplah tulisan ini sebagai satu luahan ‘perasaan sayang’ saya kepada JT dan rakan-rakan penda’awah.




PERJUANGAN JT

Tidak perlu untuk saya ceritakan dengan lebih lanjut mengenai sejarah JT kerana saya yakin sudah ramai yang tahu akannya. JT lebih dikenali sebagai satu jemaah yang menyebarkan da’awah secara tradisional cukup dikenali oleh masyarakat di seluruh dunia. Jemaah da’awah yang dimulai oleh Maulana Muhammad Ilyas di India telah menjangkau usia yang boleh diklasifikasikan sebagai ‘senior’.



RELEVAN

Masih relevankah perjuangan JT mutakhir ini? Ada yang berpendapat ya. Dan ada yang mengatakan tidak. Secara peribadi, saya masih lagi merasakan YA. Namun, saya terpaksa mengatakan tidak pada sebahagian yang tertentu.

Ya, kerana saya bersetuju dengan realiti bahawa usaha ini adalah paling mirip dengan usaha Rasulullah S.A.W. Tidak dapat dinafikan bahawa metode da’awah yang mereka gunakan adalah paling hampir kepada metode da’awah Rasulullah S.A.W di mana da’ie akan bersemuka terus dengan mad’u dan memberikan penerangan mengenai agama Islam. Anjuran amalan hidup secara berjemaah oleh pendokong JT juga amat mirip dengan apa yang dianjurkan oleh Rasulullah S.A.W. Juga dengan kesungguhan mereka untuk menegakkan sunnah Rasulullah S.A.W dalam segenap aspek kehidupan mereka.

Namun saya tepaksa mengatakan tidak pada sebahagian yang lain kerana masih terdapat kepincangan dalam ‘perlaksanaan’ da’awah mereka sehingga menyebabkan berlakunya fitnah ke atas JT sendiri. Antaranya ialah persoalan perlunya keluar atau ‘khuruj’ sehingga ke IPB selama 4 bulan, tanggungjawab karkun [aktivis JT] kepada keluarga masing-masing dan pengabaian ‘ilmu untuk mengiringi da’awah mereka.



KEPINCANGAN

Masih banyak lagi perkara yang boleh disangkal dalam JT. Keperluan da’awah yang mereka rasakan melebihi dari sesuatu yang lain telah menyebabkan salah faham ke atas JT. Tidak dapat dinafikan bahawa da’awah adalah sesuatu yang penting bukan bagi ahli JT sahaja bahkan bagi ummat Islam keseluruhannya. Keperluan keluar [atau khuruj] selama 3,10 dan 40 hari malah 4 bulan sekalipun telah dipertikaikan oleh pemerhati JT khususnya dan masyarakat amnya. Telah dijelaskan oleh Kapten Hafiz Firdaus dalam artikelnya bahawa ini cumalah dispilin bagi ahli-ahli JT agar dapat menetapkan tempoh yang khusus bagi tujuan berda’awah. Dan saya sendiri bersetuju dengan beliau. Akan tetapi, keperluan keluar berda’awah berdasarkan ketetapan masa ini telah disalah fahamkan oleh ahli-ahli JT sendiri. Ada yang beranggapan bahawa keluar berda’awah selama beberapa hari yang telah ditetapkan itu adalah satu kewajipan. Malahan ada yang beranggapan bahawa da’awah mereka tidak sah jika tidak menjangkau tempoh-tempoh yang telah ditetapkan itu. Sama ada anda benci atau suka dengan apa yang saya katakan ini, namun ahli-ahli JT terpaksa menelan kenyataan saya ini kerana ini adalah hakikat semasa yang berlaku dalam JT.

Selain itu, pengabaian yang berlaku pada keluarga oleh sesetengah ahli JT semasa keluar berda’awah juga telah menimbulkan satu persepsi yang buruk oleh masyarakat kepada JT sendiri. Kebaikan dan keperluan da’awah tidak dapat dinafikan. Namun masih terdapat beberapa aspek lain yang perlu diambil kira untuk melakukan da’awah. Keluarga adalah salah satu daripadanya. Yang mana satukah kewajipan? Jika dilihat dari dalil yang shahih. Sudah pasti keluarga. Namun masih ada lagi sesetengah [saya tidak kata keseluruhan] ahli JT yang tidak menyedari akan hakikat ini. Sesuatu yang dinafkan di jalan Allah itu adalah sesuatu yang baik bahkan dituntut. Namun keperluan kepada keluarga adalah lebih utama.

Dari Abu Hurairah R.A katanya Rasulullah S.A.W bersabda: ‘Dinar yang kamu nafkahkan di jalan Allah [yakni untuk jihad atau ketaatan kepada Allah], dinar yang kamu sedekahkan kepada orang miskin dan dinar yang kamu nafkahkan untuk keluargamu, maka yang paling agung pahalanya adalah dinar yang kamu nafkahkan untuk keluargamu’

[Riwayat Muslim]



dan

Dari Abdullah Ibn Amr Ibn al-Ash R.A dia berkata Rasulullah S.A.W bersabda: Cukuplah dosa seseorang apabila dia menyia-nyiakan orang yang menjadi tanggungannya’

[Hadith Shahih diriwayatkan oleh Abu Daud dan lainnya]



Sudah jelas di sini akan kepentingan keluarga melebihi dari sesuatu yang lain. Tidak dapat tidak. Kepentingan keluarga mesti didahulukan.



Pengabaian ‘ilm dalam mengiringi da’awah ahli-ahli JT juga menjadi satu sebab lain yang menyebabkan ahli JT dipandang serong oleh masyarakat. Setuju atau tidak. Kepentingan ‘ilmu telah diabaikan oleh ahli-ahli JT. Mereka lebih suka membentuk kefahaman diri tentang da’awah berdasarkan kitab-kitab JT sahaja dan menolak dari sumber-sumber lain? Malah ada [sebahagian kecil, bukan semua] yang beranggapan ‘ilmu yang banyak itu adalah penghijab kepada hidayah? Kenapa mesti perkara seperti ini berlaku. Bukankah ianya satu tuntutan? Satu sabda Junjungan Ulung Rasulullah S.A.W:



Dari Abu Hurairah R.A katanya Rasulullah S.A.W bersabda: ‘Sesiapa yang berjalan di atas satu jalan untuk mencari ‘ilmu di dalamnya, Allah akan mempermudahkan jalannya menuju ke Jannah’

[Riwayat Muslim]



dan firman Allah S.W.T:

Katakanlah [Wahai Muhammad]: "Inilah jalanku, Aku dan orang-orang yang menurutKu, menyeru manusia umumnya kepada agama Allah Dengan berdasarkan keterangan dan bukti yang jelas nyata. dan Aku menegaskan: Maha suci Allah [dari Segala iktiqad dan perbuatan syirik]; dan bukanlah Aku dari golongan yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain."

[Yusuf: 108]



Ini adalah satu bukti kukuh lagi jelas bahawa ‘ilmu adalah satu keperluan. Baginda S.A.W sendiri amat menitik beratkan kepentingan ‘ilmu. Kenapa kita mesti menidakkannya? Siapakah kita? Maksumkah kita? Sudah tentu sekali jawapannya tidak.



Untuk ahli JT sendiri. Saya bawakan salah satu daripada 6 sifat yang menjadi ‘asas’ kepada JT. ‘ILM wa ZIKR. Bukankah itu sepatutnya menjadi satu ‘petanda’ kepada ahli JT mengenai kepentingan ‘ilmu? Ada sebabnya mengapa ‘ilmu ‘diletakkan bersama’ dengan zikr. Apa yang dapat saya simpulkan dari konsep ‘ILM dan ZIKR adalah penekanan mengenai konsep kepentingan menuntut ‘ilmu yang perlu disetarakan dengan konsep mengerjakan ‘ibadah. Bukankah kita ber’ibadah dengan ‘ilmu yang kita ada? ‘Ilmu yang diperoleh dengan tatasusila yang betul dari al-Quran dan as-Sunnah? Untuk kita ketahui apa yang halal dan haram? Itu adalah hipotesis yang dapat saya buat sepanjang saya berada ‘bersama’ JT. Mungkin saya silap dan betulkanlah saya jika saya melakukan kesilapan. Kerana Allah telah berfirman dalam Kalam-Nya yang suci:

Dan tetap tekunlah Engkau memberi peringatan, kerana Sesungguhnya peringatan itu mendatangkan faedah kepada orang-orang Yang beriman.

[Adz-Dzariyat: 55]



TAQLID

Sikap taqlid atau ekstrem akan jemaah juga perlu diubah. Bukanlah saya menghalang ahli JT ‘menyayangi’ JT. Namun kasihilah kegiatan da’awah yang dinaungi oleh JT dan juga jemaah-jemaah da’awah yang lain. Saya tujukan pendapat saya ini bukanlah kepada ahli JT sahaja, tapi secara keseluruhan. Sikap taqlid dan ekstrem tidak membawa kita selain ke arah keburukan. Sikap taqlid-lah yang menghalang kita dari menerima ‘ilmu, fikrah dan kebaikan dari sumber-sumber lain. JT adalah baik. Begitu juga sumber-sumber lain. Asimilasikanlah sumber-sumber yang baik ini agar menjadi yang terbaik. Kita berada di landasan da’awah atas dasar kecintaan kepada Allah dan Rasul-Nya. Kita bersama-sama di atas jalan da’awah ini untuk mencontohi Rasulullah, Para Sahabat, Tabi’een dan Tabi’it Tabi’een. Bukankah itu tujuan kita dan merekalah ‘role model’ kita. Kenapa mesti berselisih? Pendapat saya; beradalah dalam jemaah anda TAPI terimalah jemaah lain dengan terbuka untuk membantu UMMAH. Bukankah dengan cara itu kita akan membentuk keadaan yang lebih bagus?



GESAAN

Dan satu gesaan saya kepada masyarakat khususnya. Bentuklah pemikiran-pemikiran positif akan jemaah-jemaah da’awah. Penting sekali bagi mereka untuk menerima sesuatu dari anda setelah mereka memainkan peranan mereka sebagai ‘pemberi untuk berkongsi’ apa yang ada pada mereka. Nah. Inilah masa anda memainkan peranan anda. Bantulah mereka dengan memahami fikrah mereka; untuk mereka memahami fikrah anda pula. Firman Allah:

Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah [agama Islam], dan janganlah kamu bercerai-berai; dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan [semasa jahiliyah dahulu], lalu Allah menyatukan di antara hati kamu [sehingga kamu bersatu-padu Dengan nikmat Islam], maka menjadilah kamu Dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam Yang bersaudara. dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang neraka [disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliyah], lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu [disebabkan nikmat Islam juga]. Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keteranganNya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayahNya.

[Ali Imran:103]

Sayangilah mereka [bukan kepada Jemaah Tabligh sahaja; tapi juga kepada jemaah selainnya] yang sanggup memikul beban tugas menyampaikan ini kerana mereka melakukannya untuk mendapat rahmat dan keredhaan dari Allah Rabbul ‘Alamin.



KHATIMAH



Apakah kita akan melebihkan jemaah berbanding dengan keperluan ummah. Dan apakah kita akan terus berada dalam satu firqah sahaja buat selama-lamanya dengan mengabaikan apa yang lebih penting? Kita adalah ummat Islam yang seharusnya sama sahaja di sisi Allah melainkan iman dan taqwa yang menjadi pembeza. Wajar untuk kita membetulkan kembali fikrah kita agar objektif kita diciptakan oleh Allah tercapai. Mudah-mudahan Allah mengampuni dosa saya dan anda sekelian



Allah Ta’ala A’lam



Al-Faqir,

Ariff Arifin

Rabu, 14 Februari 2007

5:08:15

jemaah tabligh=hamka said...

camner bro hamka...mesti kau dh biasa dengar punya kata2 dlm artikel copy-paste tu kan????

kata2 tu tak mewakili mana2 jemaah,so called islamic...so,jgn la ko kutuk pas,umno,wahabi,salafi,jim,abim..mara,jais,tarikat,petronas (wlpn ko x sebut nama jemaaah,tp aku tahu ko nk gak kutuk jemaah2 nie..hehe..alahai..saper tak kenal hamka=wakil jemaah tabligh di internet,wlpn ko tak mengakuinya..dgn pelbagai alasan..tapi aku tetap gak nak label ko dgn jemaah tabligh,apa salahnya kan??hehehe..)

kalau nk kutuk,kutuk penulis artikel tue..jgn kutuk jemaah2 lain wlpn ko tak mention nama jemaah tu..aku tahu ko slalu buat camtu..

inqilaab said...

bercerai, kaitkan dengan si pembisik-pembisik di dalam hati manusia tu? hmm... tidak akan berlaku perkara-perkara 'dhaar' melainkan dengan izin Allah.

hikhik ustazah rock minat kopratasa rupanya.

kepada jemaah tabligh=hamka, awak label dia, awak benar-benar kenal dia? dan, awak dah buat ke kerja yang hamka buat ni? macam hebat dari hamka saja. bagi lah link blog awak. baling batu sembunyi tangan. tak baik!

wala tafarraquu.. jangan lah kamu berpecah belah... huhu..

Kavalera Hexalera said...

Dipetik dari artikel yang panjang diatas...

Dari Abdullah Ibn Amr Ibn al-Ash R.A dia berkata Rasulullah S.A.W bersabda: Cukuplah dosa seseorang apabila dia menyia-nyiakan orang yang menjadi tanggungannya’

mensia-siakan tanggungan seperti dalam hadith diatas ialah kepada perkara yang berkaitan akhirat. Seseorang yang tidak mendidik isterinya, anak2nya atau tanggungannya kepada akhirat dan tidak menyediakan mereka untuk agama Allah maka itulah yang dipanggil mensia siakan tanggungan.. bukan kalau tak beri makan...

Jika mensia siakan tanggungan itu maknanya keperluan duniawi sebuah rumahtangga, maka Nabi Ibrahim ialah seorang yang teruk kerana meninggalkan Hajar, Saidina Ali ialah seorang yang tak bertanggungjawab kerana membiarkan Fatimah kelaparan sehinggakan nak menjawab salam Rasulullah SAW pun tak larat... Bahkan Rasulullah SAW sendirilah yang paling teruk kerana membiarkan seluruh keluarganya dalam kesusahan, kepayahan, kemiskinan... kerana Islam.

Kita banyak sangat guna hadith dan ayat al-quran untuk menegakkan benang yang basah.. supaya betul dengan hati dan nafsu kita. Sedangkan dunia ini tiada harga walaupun pada harga sehelai kepak nyamuk..

Tahu tak rantai-taat orang Islam?

1. Allah
2. Rasul
3. Ibu / (Suami utk orang pempuan)
4. Bapa

Kalau lah kamu hilang segala galanya.. semata mata kerana Allah dan Rasulnya.. Adakah ianya kehilangan atau satu kebanggaan sepatutnya?

Allahualam.

Anonymous said...

Assalamu'alaikum

Wahai jemaah tabligh=hamka, aku nak bg respon sket berkenaan ko pny respon diatas...Kalau ada mana2 kesalahan, tlg betulkan ye wahai pembaca2 blog sekalian..sy budak baru belajar...

Pertama sekali, jemaah tabligh bukan dimulai oleh Maulana Ilyas tp beliau yang MENGHIDUPKAN SEMULA usaha ni.Tabligh bkn ke ms Nabi SAW idup lg dah ade dah??? Lagi satu nama Jemaah Tabligh pn bknnye org tabligh yang bagi..tp orang yang dok asyik pggil JT,JT smpai t'lekat nama tu. Pernah ada satu org tanya Syuro Indonesia psl name ni dan syuro tu jwb lbih kuang mcm yg aku state kat atas tu.Kalo nak jgk pggil jgk, pggil jemaah yang Usaha Atas Iman.

Dan lagi,jgnla Tuan dok tengok keburukan JT ni.Psl keburukan tu pon bknnye diasbabkan drpd usaha ni tp asbab kekurangan individu tu sndiri.Kamon la beb tiap org pn ade kekurgn. Lgpn sbnrnye karkun2 tmptn akan pi tgk keadaan keluarga yang mana sang isteri dan anak2 di rumah tu. Makan cukup ke tak, duit tanggungan cukup ke tak (ade sorang karkun lame yg prnh kuar IPB cite kat aku)

Lagi lapan (asyik satu je...), jgn cakap benda yang kita xtahu. Mufti2 kt luar negara sume buat usaha cam JT ni (mmbe aku cakap kat Pakistan, Sri Lanka, etc).

Wallahu'alam

-akmah-

Anonymous said...

Asalamu'alaikum Bro. Hamka

Rilek bro..jgn mrh2 or bengang.Biar la orang hentam bro @ kutuk JT ke, bro rilek je. Kami senantiasa menyupport bro Hamka dari belakang. Tulisan bro adalah asbab sy istiqomah buat usaha atas iman. Stay tuned bro..don't give up.Yang suke tulisan bro Hamka boleh bace dan yang tak suke boleh blah.Moga Allah SWT bg taufik dan hidayat kepada orang yang suka mahupun yang tak suka baca blog bro hamka dan jgk utk setiap umat manusia. Amin....

-akmah-

akirasuri said...

kena belajar banyak lagi ni..hu hu hu..

Anonymous said...

Salam,

Sedikit teguran buat penulis mengenai cerita bergegarnya Asrash Allah, Sohibus Samahah Dato' Asri Zainal Abidin(Muti kerajaan negeri Perlis) dalam ceramahnya menerangkan bahawasanya Arash Allah tidak pernah bergegar atas sebab perceraian,hadis yg menceritakan tentang begegarnya arash itu bertaraf maudu'(palsu)

ps:sila rujuk ceramah S.S. Mufti Perlis

Anonymous said...

Salam

Sedikit lagi teguran buat saudara penulis,tujuan sy menegur bukanlah untuk menunjukkan saya pandai tapi hanyalah untuk berkongsi ilmu.

yg ingin sy sentuh adalah mengenai cerita tentang nabi2 dah hadis2 yg tidak bertakhrij.

Sebelom kita mendatangkan cerita tentang nabi2,hendaklah kita pastikan terlebih dahulu kebenaran cerita tersebut.jika benar keluarkan takhrij hadis tersebut,jika tidak diketahui benar atau tidak,maka jgn lah di ambil certa tersebut,kerana kita biambang menempah tempat duduk dalam NERAKA.

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
" من كذّب علي متعمدا فليتبوأ مقعده من النار "
حديث متواتر متفق عليه.

Yang bermaksud "Sesiapa yang berdusta ke atasku dengan sengaja, maka dia telah menempah tempat duduknya di dalam neraka".

Diminta kepada penulis dan semua ikhwah yang membawa sebarang hadis agar menyertakan takhrij hadis tersebut, supaya tidak tergolong sebagai penempah tempat duduk dalam neraka!

Diminta lebih berhati-hati ketika menyandarkan cerita-cerita dan hadis-hadis kepada Nabi SAW.

Sesungguhnya seorang ulama hadis Syam, Badr al-Din al-Hasani telah berkata: “Tidak harus menyandarkan sesebuah hadis kepada Rasulullah kecuali apabila dinyatakan kesahihannya oleh salah seorang huffaz (yang amat pakar dalam hadis) yang dikenali. Sesiapa yang berkata: “Rasulullah telah bersabda” sedangkan dia tidak tahu kesahihan hadis tersebut menerusi salah seorang huffaz, dibimbangi dia termasuk dalam hadis “Sesiapa yang berdusta ke atasku apa yang aku tidak ucapkan, maka siaplah tempat duduknya dalam neraka.” (Rujukan: Syu’ib al-Arnaud, nota kaki tahqiq Siyar ‘Alam al-Nubala’, 19/340.)

yg ikhlas:tirai_mlm@yahoo.com

Kavalera Hexalera said...

Hamka.. aku rasa tak lama lagi blog ko nih jadi tempat keluar Fatwa kebangsaan nih hahahahahaha.

hamka said...

Bro citrine99...

Aku dah tulis pasal kapir yang menuntut dalam entry “apa itu jihad”.., harap maklum dan lebih baik rujuk ustaz lain kerana mereka lebih baik dari aku.

--------
Kavalera

Rosnah Blonde kutuk Sayidatina Khadijah?

Tengoklah nanti, aku tak janji.. (tak kot)

Apa2pun , terima kasih bebanyak atas jawpan kat bro 99 tu dan tak kisah kau nak buat macam blog sendiri, I don’t care he he he..

---------
jemaah tabligh=hamka ???

oleh sebab kau tak paham tentang jemaah tabligh dan tak paham tentang hamka, maka segala pendapat engkau adalah tidak bernilai he he he..

maka tak perlu aku jawab dengan orang yang tak paham tapi sibuk nak bagi pendapat, lepas tu pendapat pulak dalam bentuk copy/paste(bukan dari kau),

lagipun bila kau panggil jemaah tablig dengan nama JT, kau pun dah tak paham, sebab jemaah tabligh tak de nama tu, korang je yang letak..

tapi nafsu kau tentu nak aku jawab bukan?
(nafsu aku pun)

Namun, lebih baik aku jawab untuk pembaca blog kereta mayat yang paham, insyaAllah..

Aku copy paste kau punya faham sikit..

***
- JT dikenali sebagai satu jemaah yang menyebarkan da’awah secara tradisional cukup dikenali oleh masyarakat di seluruh dunia.

- Jemaah da’awah yang telah menjangkau usia yang boleh diklasifikasikan sebagai ‘senior’.

- usaha ini adalah paling mirip dengan usaha Rasulullah S.A.W.

- metode da’awah yang mereka gunakan adalah paling hampir kepada metode da’awah Rasulullah S.A.W di mana da’ie akan bersemuka terus dengan mad’u dan memberikan penerangan mengenai agama Islam.

- Anjuran amalan hidup secara berjemaah oleh pendokong JT juga amat mirip dengan apa yang dianjurkan oleh Rasulullah S.A.W.

---------

yang atas tu kau yang cakap, bukan jemaah tabligh…

dan bila kau cakap pasal mengabaikan anak bini, aku cadangkan kau report polis bila orang tabligh abaikan bini dia, kalau kau dah tahu dan ada bukti, silalah report polis, kau kan nak cegah mungkar?, kalau tak.. kau turut sama berdosa kerana biarkan anak bini jiran tabligh terabai, dah berapa kali kau pergi report? Report kat enternet buat apa?

(Report kat blog aku buat apa???)

Aku kalau tahu kat kampong aku ada orang tabligh tinggal anak bini sampai kebulur, aku nak report polis, I don’t care.., tapi sampai la ni tak de pulak, bila aku bawak bini aku ziarah bini orang tabligh, tak de pulak diorang komlpen apa apa, kau saje kecoh berapi api tapi tak paham pun..

Pasal lain lain, kau pergilah jumpa ustaz yang mengajar di madrasah sri petaling- aku bukan ustaz

Arggh, aku malas nak berdebat, nanti kau jawab pulak, sedangkan tak paham, maka aku tulis blog aku ni bukan nak back up tablig ke apa, lantak lah, ini blog aku, aku jadi hero, apa salahnya he he he ..

Tapi maafkan aku jika kau terasa, kalau nak kutuk , kutuk aku, aku harap kau faham…

-----
inqilaab

he he he, usatazah rock kirim salam..

------
Kavalera Hexalera

Betul!!! Aku setuju dengan kau, diorang ni bukannya apa, tak faham ugama tapi nak bagi pendapat he he he, maksud 'ilmu' pun tak paham…,

bolayan jer..

------------
-akmah-
Terima kasih kerana menyuport, aku kadang 2 malas nak menulis, tapi bila ada email dan komen yang tunggu aku punya entry, aku rasa bersemngat sikit, semua dari ALLAH, kita sama2 belajar..

Ps: Aku heran jugak bila orang panggil ‘jemaah tabligh’ ni dengan nama TABLIGH. Sifat nabi ada empat, mana perginya jemaah AMANAH? FATONAH?
Mana?

------
akirasuri

aku pun..isk..

----------
Anonymous

Aku bukak kitab, ada tiang NUR di hadapan arasy akan bergegar…, kena rujuk kitab lain pulak..

---------
:tirai_mlm@yahoo.com

Sahabat, boleh tak kita bincang hadith mana yang palsu dan daif dalam blog ini, dan kita sama sama cari rujukkan, insyAllah, aku pun nak belajar..

abu_harraz said...

aku ni jamaah siddiq kah?
-saja gatal tgn-

hamka said...

TAU TAKPE :)

jemaah tabligh=hamka said...

aku tak komen apa2.aku senyum jer bila kau tulis pandangan kau..hehehe..hehehe...
aku berdoa agar kita semua berada di atas jalan yg lurus...ameen..

ariffin arif @ hucs said...

pepandai je arif ariffin ni buat generalization.

dah la letak label JT..
pastu komen macam dia tau je..
aku kesian orang yang termakan fitnah orang lain, dan dia pulak ulas dan sebar fitnah tu tanpa dia sedar.

ulas benda yg sendiri tak paham..ginilah jadinye..

aku kesian...aku kesian...

Anonymous said...

Aku sayang Bro. Hamka dan jugak semua semua orang Islam dan moga Allah matikan aku dalam Islam dan Iman dan untuk bukan Islam, moga2 Allah bagi taufik dan hidayat untuk kalian mati dalam Islam n dapat kita masuk syurga same2..Amin.

-akmah-

hamka said...

aku sayang korang semua, i love u all..

love me ! love me!

yeee haaa!!!

Anonymous said...

aku nak kawin.....nak kawin! nak Kawin! nak kawin! Tapi tak der saper nak kat aku ni! Tak tertanggung lagi batin ku ini...

adoi saliha

Hamka said...

kau nak aku iklankan?

bagi alamat dan email kau..he he

dapat bunga telor ok, gak..

Anonymous said...

..jemaah tabligh=hamka...
Jangan la marah ye karkun2 semua.
Sebab utama bro hamka dan orang ramai maseh nampak perkara2 negatif tentang tabligh ialah :
Sepatutnya semua karkun sibuk berdakwah di siang hari dan do'a /tahajud di waktu malam,tetapi ada pulak yang sibuk berinternet...termasuk la saya..
Jadi salah siapa? SALAH SAYA!!! ..hehhe jangan mareh ..
-karkunjuk-

Hamka said...

jangan jadi karkun sejuk!

ainhalim said...

abang...saya nak tanya skit bleh x?
saya ade problem yang buat kan say sakit kepala bila memikirkan nya...saya dah berkahwin baru beberapa bulan..tetapi dugaan dlm alam awl perkahwinan saya sangat lah besar.. saya dan suami saya asyik sebut perkataan cerai..bila suami saya marah dia akan cakap.."klu nak bercerai lepas ni,cerailah..aku xkisah apa nak jadi!" selaku isteri saya sangat sedih bila dia berkata begitu sampaikan saya terpaksa merendahkan diri untuk memujuknya. dia slalu maki saya dan yang paling menyedihkan dia pernah maki hamun saya depan adik beradik dia..dan suruh saya balik ke rumah orang tua saya. saya hanya mampu mendiam kan diri dan menangis je.. slalu nya yang menjadi punca masalah kami ialah sikap suami saya yang suka bersms ngan ppuan lain. dah banyak kali saya tegur dia tapi dia masih jugak buat tanpa menghiraukan perasan saya. bila saya tanya dia klu saya pulak bersms ngan lelaki lain dia nak buat ape? dia jawab dia akan ceraikan saya..sedihnye.. saya sebenarnya xpernah skali terlintas nak berlaku curang sbb saya takut allah. akibat dah banyak kali dia buat macam tu saya terasa macam dah putus asa kat dia dan perkahwinan kami. sekarang saya dah xsure sama ada saya masih sayangkan dia mcm dulu lagi ke x. kadang-kadang saya terasa benci kat dia sbb byk kali dah tipu saya. selama ni saya byk bersabar dgn karenah dia. saya ad jugak cuba bawak dia berbincang baik2 tapi dia akan marah2 dan lebih suka tidur dari mendengar luahan saya. keadaan ini membuat saya tertekan.. sebelum ni dia dah byk kali halau saya dari rumah tapi saya xbrani kluar. pliz..tolong lah saya yang kebuntuan ini.saya xtau camane nak buat sekarang. nak mintak cerai takut xcium syurga pulak tapi saya cam dah xtahan nak hidup dengan lelaki yang asyik tipu saya dan maki hamun saya. patutkah saya bertahan dan bersabar dengan karenah dia? saya takut pulak saya jadi orang yang xtau bersyukur pulak.tapi sikap dia yang suka mencari perempuan lain membuat saya terluka sangat2!
>somebody help me.....

Hamka said...

aku akan buat entry pasal kes kau ni, insyallah

Dr. Safura Aaziz said...

Saya setuju dengan beberapa pendapat pembaca/pemberi komen diatas, yang mana terdapat hadis palsu terselit dalam entri iaitu: berkahwinlah dan jangan bercerai, sesungguhnya talak itu menggoncangkan Arasy(lebih kurang)

Hamka said...

berhati hati juga dalam bab 'mempercayai hadith palsu'

cuba rujuk bab "anti hadith"

judi bola online said...

Keep up the good work!
Thanks for sharing.
agen bola / agen bola online / judi bola
judi bola online / bandar bola online / bandar bola
bandar judi bola / bandar bola / agen betting
agen bola terpercaya